Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 17:14
Mijn vraag
Ik ben op dit moment in het bezit van een Panasonic Lumix DMC-LX15 1” sensor compact camera. Ondanks dat ik zeer tevreden ben met deze camera wil ik kijken naar een mogelijke upgrade.

Wat ik fijn vind aan de LX-15:
  • Compact en dus makkelijk mee te nemen. Ik gebruik een Peak Design Everyday sling 5l om de camera bij mij te hebben. Dus broekzakformaat is geen vereiste voor een mogelijke upgrade.
  • f1.4 aperture. Voor een compact is dit erg fijn.
  • Ibis stabilisatie. Voor zowel foto’s als video werkt stabilisatie super.
Wat ik mis:
  • Beperkte focal length van 24-72mm eq. Ik mis een grotere field of view / wide angle. Ook zou ik een iets grotere focal length ook wel prettig vinden, maar ik merk dat ik niet vaak tegen een beperkte zoom aan loop in het dagelijks gebruik.
  • Sterker in low light situaties. De camera is redelijk met weinig licht, maar merk dat ik wat dieper in de avond al snel afhankelijk ben van een tripod. Hier zou een upgrade wenselijk zijn.
  • Iets meer grip. De knoppen en bediening is soms lastig vanwege de compacte behuizing.
  • Ik mis een viewfinder. Met name wanneer er veel zon staat heb ik soms geen idee hoe de foto er uit is komen te zien. Om iets meer richting te krijgen is een viewfinder wel handig.
Welke opties er liggen:
  • Panasonic GX9 MFT systeem + 25mm prime 1.7 + wide angle + eventueel small zoom
  • Panasonic G8 MFT systeem + 25mm prime 1.7 + wide angle + eventueel small zoom
  • Fuji X-T20 + 18-55 F2.8 OIS + wide angle
  • Fuji X-T30 + 18-55 F2.8 OIS + wide angle
  • ILC systemen vergeten en een Canon G5X Mark ii kopen voor de extra focal length 24-120mm eq, viewfinder & iets groter formaat
  • Wide angle shots lekker met de smartphone (Galaxy S10) blijven doen en die focal length voor nu vergeten
Verder ben ik benieuwd naar meningen over een GX9 versus G8. De GX9 kost 599 nieuw en de G8 kan ik voor 399 tweedehands kopen.

Mis ik nog andere opties?

Bedankt alvast!

Alle reacties

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True