Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Parkeerboete/naheffing, bezwaar kansrijk?

Pagina: 1
Acties:

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:28

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Vandaag ben ik naar een vriendin gegaan. Als je daar parkeert, moet je parkeerbelasting betalen. Mijn vriendin is daar inwoner, en ze heeft een digitaal visite-kaart/ding. Ze heeft me dan ook netjes aangemeld, van 10:00 tot 11:30. Ik wist dit echter niet, ik wist niet meer dan: het is geregeld, je bent aangemeld.

Toen ik echter om 11:40 bij m'n auto kwam, was de parkeerwacht net geweest, en had hij om 11:37 een parkeerboete/naheffingsaanslag uitgeschreven.

Ik vind het echt heel suf dat ik om een verschil van 7 (10) minuten een bon van bijna € 65 krijg.

Behalve de standaard "je moet het altijd aanvechten", heeft dit enige kans van slagen?

In de APV staat:

[q]Artikel 2. Belastbaar feit
Onder de naam “parkeerbelastingen” worden de volgende belastingen geheven:
a.
een belasting ter zake van het parkeren van een motorvoertuig op een bij, dan wel krachtens de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende tarieventabel in de daarin aangewezen gevallen door het college te bepalen plaats, tijdstip en wijze;
b.
een belasting ter zake van een van gemeentewege verleende vergunning voor het parkeren van een motorvoertuig op de in die vergunning aangegeven plaats en wijze.[/]
en
[q]Artikel 8. Termijnen van betaling
1.
De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a, moet overeenkomstig de aangifte worden betaald bij de aanvang van het parkeren;
2.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid moet de belasting overeenkomstig de aangifte worden betaald binnen een maand na het einde van het parkeren, indien het bij de aanvang van het parkeren in werking stellen van de parkeerapparatuur geschiedt via een (mobiele) telefoon, computer of een apparaat waarvan de functies gelijkgesteld kunnen worden aan die van een (mobiele) telefoon of computer;
3.
De belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel b, moet overeenkomstig de aangifte worden betaald op het tijdstip waarop de vergunning wordt verleend.
4.
Een naheffingsaanslag van de belasting bedoeld in artikel 2, onderdeel a en b, moet worden voldaan op de wijze en binnen de termijn zoals vermeld op de op het motorvoertuig achtergelaten aankondiging van beschikking of de toegezonden acceptgiro.[/]

Dan lijkt het me dat, gezien de aanmelding wél gedaan is via de computer, ik geen naheffing van € 65 moet betalen, maar slechts van € 1,80, aangezien dat kennelijk de prijs is van 7 minuten parkeren...
Reeds toelichting op gekregen, niet van toepassing.

Het is dus puur een vraag of een "uitlooptijd" reëel zou zijn.

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 10:30 (63%)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Er is niet uitgechecked, die vriendin heeft om kwart voor 10 gewoon opgegeven dat de parkeertijd van 10 tot 11:30 zou zijn.

En grond: gedoogen uitlooptijd?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Wat extra info aan TS toegevoegd, op basis van de APV van de gemeente waar dit gebeurd is.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Even ter aanvulling: ik heb 1x eerder een parkeerboete gehad, voor gevaarlijk parkeren. Bezwaar hiertegen heb ik gewonnen omdat de gemeente niet op tijd mijn bezwaar kon behandelen, hoewel ik achteraf inzie dat ze gelijk hadden.

Bij deze parkeer-actie ben ik hooguit de fout in gegaan door op mijn vriendin te vertrouwen. Ik heb bij haar nagevraagd of ze me aangemeld had, en zij gaf aan dat ze dat gedaan had.

Ik vind het best bizar om te merken dat er zoveel mensen zo hard zijn. Ik werk(te) in de hulpverlening, en als ambtenaar heb je altijd een stuk discretionaire ruimte (al wordt deze steeds kleiner). Dat is de ruimte binnen de regels en wetten, waarin je vrij bent om keuzes te maken. Die ruimte kun je inzetten om de burger te helpen, of om het hem lastiger te maken. Ons wordt geleerd 'regel is regel' is geen goede manier van werken. En over het algemeen ben ik strenger voor mezelf dan voor anderen...

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 08:45 (38%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Mortum schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:11:
Boete neerleggen bij je gastvrouw, die had de parkeeractie toch geregeld? ;)
Ik wil hem hooguit splitten, ook al wil zij hem idd betalen. Zowel omdat ze nooit zo ruim bij kas zitten, als omdat ik vind dat je, idd, zelf ook altijd verantwoordelijk blijft.

@corset, nog niet gebeld. Ga ik zo idd doen.

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 09:18 (6%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Mortum schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:20:
[...]
Heel zwart wit:

Wist je dat de parkeeractie tot 11:30 was aangemeld? jou schuld.
Wist je enkel dat de parkeeractie door de gastvrouw was geregeld? (want dit heb je gevraagd). Haar schuld

Feit blijft dat de parkeeractie was aangemeld tot een tijd, en je pas NA deze tijd je auto ging halen.
Ik vind een boete voor <10min. ook echt onwijs kinderachtig, bewijst ook maar weer hoeveel die gasten te doen hebben... maar je stond daar wel "illegaal"
Ik wist níet dat ik tot 11:30 was aangemeld. Ik wist niet eens hoe dat systeem werkte. Ik ben gewend aan systemen zoals Yellowbrick, waarbij je je aanmeld op het moment dat je gaat parkeren, en je je afmeld zodra je weg rijdt.

Ik heb trouwens nu net gebeld en kreeg een bandje. "Wij zijn nu gesloten. Onze openingstijden zijn van 08:30 tot 12:00 uur op maandag tot en met vrijdag." Ook lekker handig... Kon wel m'n telefoonnummer achterlaten.

Wat betreft redelijkheid: ik weet dat ik vaker teveel betaald heb, dan te weinig. Want ik neem àltijd een (ruime) marge, én vergeet me nog wel eens af te melden in de YellowBrick-app.

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 09:31 (8%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Mortum schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:32:
[...]
In dat geval is het dan toch de schuld van je gastvrouw?
jij heb geïnformeerd of de parkeeractie gedekt was, als je enkel "ja" te horen krijgt kan je moeilijk in je kristallen bol kijken voor alle mogelijkheden :+
Mja, dat vind ik dus niet. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Net zoals het de verantwoordelijkheid van de overheid is om een redelijk systeem op te tuigen. En daar zit ik dus nu mee: is het systeem redelijk? Amsterdam vind kennelijk al van niet.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Kuusj schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:38:
[...]
En natuurlijk is het flauw, maar de andere duizend keer dat je minuten te laat was heb je geen boete gehad. Oftewel nu een keertje pech.
Lees eens wat ik schrijf? Ik ben geen 1000 minuten te laat geweest, ik betaal àltijd teveel. Die krijg ik ook niet terug. Tevens: dit was, strikt gezien, niet míjn schuld, hooguit is het mijn schuld dat ik mijn vriendin geloofde en vertrouwde.
KaiseRRuby schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:42:
Voor mijn gevoel is bijna alles al gezegd, dus alleen dit:

[...]

Vind ik echt heel bijzonder.

Vind je het ook suf als je heel even door rood rijdt? En vind je het ook suf als je een bekeuring krijgt omdat je 3 kilometer te hard rijdt?

En andersom: vind je het ook suf als je moedwillig 10km te hard rijdt en géén bekeuring krijgt?

Begrijp best wel dat het oneerlijk voor je voelt maar je begaat toch gewoon een overtreding?
Je beseft je dat in al die gevallen wél een 'gedoog'tijd geldt? Als je 2 km te hard rijdt, wordt je niet bekeurd. Als je 0,5 seconden door rood rijdt, krijg je geen bekeuring. En nogmaals, de 'overtreding' die ík begaan heb, is dat ik mijn vriendin vertrouwd en geloofd heb.

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 10:23 (45%)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
Divak schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:30:
Overigens is het algemeen bekend dat men op de scooter stapt zodra een gebied betaald parkeren wordt. Als het vanaf 19.00 betaald parkeren is, weet je zeker dat er vanaf 19.00 scooters door de wijk rijden om dit te controleren.
Dit heeft dus echt helemaal níets met dit topic te maken...

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
SayWhatAgain! schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:37:
[...]
OT: gewoon te laat, dus betalen. Ik 'wist' het niet is natuurlijk geen legitieme reden, als bestuurder hoor je te weten of je ergens mag parkeren, hoe lang en hoeveel het kost. Zie het als leergeld.
Volgende keer even een alarm op je mobiel instellen, dan kan het bijna niet fout gaan.
Ook jij leest niet: ik wist dat ik moest betalen, en mijn vriendin zou dat geregeld hebben. Is het dan leergeld dat je niemand moet vertrouwen?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Topicstarter
s0ulmaster schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:48:
[...]
Nee, maar wellicht wel deze ene persoon? Ik snap je punt niet?
Dat er steeds op gehamerd word dat ik fout zat door niet te betalen, maar dat díe fout dus niet bij mij lag. En dat irriteert.
caspar M schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:49:
Gewoon bezwaar indienen, en als het nee blijft gewoon betalen. Bespreek het eens met je vriendin, en weer verder met je leven...

Wat hoop je met dit topic te bereiken? dit is het internet je krijgt toch geen gelijk of voldoening.
Je hebt gelijk, klaar. Ik ga hier niet meer reageren, alles is al gezegd.

Ardana wijzigde deze reactie 05-09-2019 11:04 (40%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True