• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:28
Met een computer science kun je op veel verschillende plekken terecht, dat kan nooit een vergissing zijn.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:25
Sorry, maar waar bemoei jij je mee?
Als je neefje het leuk vindt moet hij het toch lekker doen? Als het niet bevalt gaat hij wat anders doen? Kost een jaar of wat, maar je komt er wel hoor :) .

De studie klinkt overigens vrij breed, dus hij zal er vast genoeg dingen mee kunnen doen waar we nu nog niet eens aan denken ;) .

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:02
Mogelijk dat jij de studie dan verkeerd begrijpt. Het is geen studie net als die "kunst" en andere creatieve opleidingen, waar baangarantie ver te zoeken is.
Computer science studies richten niet op het maken van een eigen bedrijf. Maar op uitvoerende kennis.

Mocht hij dus na z'n studie een bedrijf "ICT bij je neef" gaan starten, en het is niet succesvol. Dan heb je aan een universitaire opleiding in computer science, een super goed papiertje voor op je CV om ergens anders aan de slag te gaan.

En ja, er bestaan honderden (duizenden) bedrijven waarin je (in een team) mee kan werken aan het ontwikkelen van de dingen die hij leuk vindt.

Dus om terug te komen op je vraag " is of dit nou eigenlijk een realistische en goede reden is om informatica te gaan studeren". Toegegeven, zijn reden is erg ambitieus. Maar het is geen enkele reden om hem te stoppen. Misschien werkt het. En zo niet, dan staan er genoeg bedrijven te springen om iemand van de universiteit binnen te brengen.

oh, enneh. Het is je neefje. Niet je kind. dus niet aan jou om ermee te bemoeien.

[Voor 5% gewijzigd door 7Sins op 30-08-2019 14:10]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

space9 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

Het klinkt meer alsof hij informatica wilt gaan doen om verder te kunnen komen met het ontwikkelen van producten (zijn apps en websites, weet niet precies wat hij doet), dus meer dat hij deze studie doet om een 'echt' tech bedrijf te gaan beginnen. Ik kan het niet precies omschrijven, maar ik heb er gewoon een vaag gevoel bij. Hij vind het vakgebied namelijk volgens mij wel oprecht interessant, anders zou die niet al jaren met die dingen bezig zijn, maar het lijkt er ook een beetje op alsof het starten van een gigantische (tech) onderneming zijn drijfveer is om deze studie te gaan doen. Dat is waar ik een vaag gevoel bij heb, want hij kan er anders goed bedrogen uitkomen. Ik heb dan liever dat hij gewoon iets gaat doen waarmee hij ook gelukkig wordt als hij in loondienst gaat werken.
Wat is er verkeerd aan ambitie? We hebben het niet over iemand die een beetje gitaar kan spelen en nu met school stopt om een wereldster te worden. We hebben het over iemand die een goede opleiding gaat volgen om zijn ambitie waar te maken. Mocht het niet lukken dan heeft ie altijd nog die goede opleiding en kan ie nog alle kanten uit.

Jouw houding klinkt als dit:
Je bent voor een dubbeltje geboren en wordt nooit een kwartje. Dus vergeet die ambities maar want dat levert alleen maar teleurstellingen op.
En door iemand teleurstellingen te besparen ontneem je hem ook de kans om wel wat leuks met zijn leven te doen. Hij zal er waarschijnlijk niet rijk van worden, dat lukt maar weinigen, maar het alternatief is ook helemaal niet verkeerd als je die opleiding hebt gedaan.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:03
Jouw neef heeft ambitie, en is blijkbaar super gemotiveerd.

Laat dat net de 2 beste redenen zijn om aan een studie te beginnen en ze succesvol af te ronden.
Als hij die studie gedaan heeft is hij weer 4-5 jaar ouder, en hopelijk een pak slimmer.

Hij zal zelf wel beseffen of hij toekomst heeft met zijn mogelijk bedrijf, en of hij er dan nog mee verder wil.
Maar laat ons aub geen ondernemers in de kiem smoren. Wat wil je anders dat hij gaat studeren? Loodgieter of timmerman of zo? (met alle respect daarvoor)

Dus, ik zou hem gewoon nog enthousiaster maken, en nog meer motiveren. Misschien kan je wel wat bijleggen voor de studiekosten. Daar heeft hij nu wat aan!!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zie het probleem (ook) niet zo. Hij is bezig met tech dingen, informatica past perfect in dat plaatje.
Hij lijkt ook ambitieus genoeg om een eigen bedrijf te willen beginnen. Ik denk dat je dan beter af bent met een inhoudelijk opleiding + de ambitie om iets te beginnen dan een opleiding die specifiek is gericht op het runnen van een bedrijf. Dus ook wat dat betreft zit je met informatica niet verkeerd.

Zoals de andere zeggen, een gewone goedbetaalde baan kan altijd nog. Denk dat informatica momenteel een van de bestbetaalde richtingen is.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@space9 laat hem doen, er is niets om je zorgen over te maken. Je bent zelf niet actief in deze wereld, dus kan het wat vaag voor je overkomen, maar maak je niet druk.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:55

Nitai

Feels good man

Respect dat hij een droom heeft en er vol voor gaat. Mijn inziens een prima reden om een studie te volgen.

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik wilde vroeger fietsenmaker worden, daarom ben ik administratie gaan doen, zodat ik later de boekhouding volledig perfect zelf kan doen.

Reden is niet zozeer de vraag, maar of het logisch/functioneel is zo'n opleiding te doen met deze ambities, dan zie ik er echt niets mis mee. Als hij z'n ambitie omzet in motivatie om deze opleiding te halen, heeft hij een erg mooi papiertje in handen, zelfs als hij later helemaal niets meer met 'op maat gemaakte scripts' wil gaan doen.

Ambities veranderen toch met de tijd, maar hij heeft dan wel een flinke basis waarop hij daarna kan werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

space9 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:02:
Ik kan het niet precies omschrijven, maar ik heb er gewoon een vaag gevoel bij.
Joh, dan mag je wel even voor de universiteit gaan staan om een paar duizend nieuwe studenten op andere gedachten te gaan brengen die nu allemaal psychologie/kunstgeschiedenis/Frans... gaan studeren omdat ze dat nou eenmaal interessant vinden - en omdat ze geen idee hebben wat voor werk ze later willen gaan doen.

Even ter geruststelling: informatica behoort tot de studies waarin de meeste afgestudeerden een fatsoenlijke baan vinden, binnen hun vakgebied. Dan nog een portie motivatie en aanleg erbij. Ik zie hier niets dan een goed idee.

Verwacht je nou echt dat mensen op tweakers je gaan vertellen dat hij toch gewoon kapper moet worden? :+

[Voor 4% gewijzigd door bwerg op 30-08-2019 16:03]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-03 14:46
space9 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:37:
Goedemiddag,
Ik wil namelijk niet dat hij iets doet waar hij later spijt van gaat krijgen en de deadline komt er zo ook aan, dus ik kan miss nog op hem inspelen.
Hij is gemotiveerd en gaat een uitstekende studie doen met prima baankansen. Ik snap eerlijk gezegd niet waar je je als oom mee bemoeit. Je intentie is ongetwijfeld goed, maar deze 18-jarige heeft zo te zien aanzienlijk beter over zijn toekomst nagedacht dan zijn oom. Het laatste waar jouw neefje behoefte aan heeft is dat zijn oom die geen idee heeft wat hij gaat studeren zich ermee gaat bemoeien onder het mom van "anders krijg je er later spijt van". Dat is wel de beste manier om zijn motivatie dood te slaan en hem van je te vervreemden. Ik adviseer je met klem: niet mee bemoeien.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CurlyMo schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 22:18:
Misschien dat Business IT & Management nog net iets beter bij zijn ondernemersgeest past?
Leuk als je manager bij een bestaand bedrijf wilt worden. Minder handig als je je eigen bedrijf wilt starten en er in eerste instantie niks te managen valt omdat je geen personeel hebt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee