Toon posts:

Budget WiFi Accesspoint icm Ziggo+rijtjeshuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tinus89
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23-03-2020
Hoi mensen,

Laat ik beginnen met excuus voor topic #980743726354 "mijn WiFi is slecht". O-)

Mn vader woont in een soort rijtjeshuis (drive in woning, woonkamer op de middelste verdieping), beton. Met zijn Ziggo modem/router heeft hij (op verschillende kanalen) vooral slecht bereik op de bovenste en onderste verdieping. Er zitten ook wel een stuk of 6 AP's in de buurt, die mogelijk storen. Hij heeft al 2 Ziggo WiFi boosters geprobeerd, maar dit gaf weinig soelaas.

Ik woon zelf in een soortgelijke situatie, en loste de problemen op met een TL-WR1043N. Juist door zijn 2.4Ghz band minder last van beton, dacht ik zo. Maar deze is helaas niet meer te krijgen (en behoorlijk gedateerd).

Welke -budget- oplossing (ik denk in de vorm van een losse router als AP, Ziggo modem "dom" maken) kunnen jullie ons adviseren om beter tot goed WiFi bereik te krijgen op alle verdiepingen?

Note: het meeste WiFi gebruik wordt gedaan op een iPhone 6 en een Ipad Air 1 :| .

Beste antwoord (via tinus89 op 09-09-2019 15:50)

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
tinus89 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:42:
Sorry, waar vind ik het NT beleid precies?
De link staat samen met de FAQ bovenaan de lijst met topics.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1317764
liever eerst een "beter accesspoint" proberen
Wat bedoel je met een “beter” access point? Klopt het dat je denkt dat de kwaliteit van de Connectbox het probleem veroorzaakt?

Meestal is het namelijk de lokatie van de WLAN router (meterkast, weggestopt in een hoekje, decentraal etc.), en de bouw van de woning waardoor het bereik van een WLAN router niet aan de eigen eisen voldoet.

M.a.w. een ander access point op dezelfde slechte plek of in dezelfde betonnen bunker presteert meestal gelijk. Een access point “harder” laten uitzenden (voor zover je dat kan instellen) is zelden effectief om de WiFi beleving te verbeteren, omdat het ontvangende apparaat meestal “zacht” terugzend.

Je kunt de signaalsterkte meten in RSSI in dBm met de Airport Utility app. Instructies vind je in dit artikel:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Maak een onderscheid tussen bereik (afstand waarover je verbindt) en dekking (2.4 of 5GHz waarop je verbindt). De meting kan voor de iPhone en iPad verschillen. Meet de RSSI zowel bij 2.4 als bij 5 GHz. Het bereik van 5 GHz zal lager zijn dan 2.4 GHz, maar de verbinding is bij 5 GHz dekking veel stabieler en sneller.
Met name de kans op interferentie en burengerucht bij 2.4 GHz is veel groter dan bij 5 GHz.
Is bridge mode vereist
Nee, juist niet. Het leidt meestal tot onnodige veiligheidsrisico, o.a. als de gebruiker geen goed begrip heeft van netwerken. Zie verder mijn vorige post.
om de Ziggo router "dom" in te stellen als router en een nieuw aan te schaffen router te gebruiken als accesspoint+DHCP server? Ik heb thuis deze config, maar de Firewall in de Ziggo router staat gewoon nog aan...
Ik begreep en begrijp niet je bedoelt met “dom”. Ik stelde dus de vraag of je daarmee bridge mode bedoelde. Blijkbaar niet. Kun je nog eens proberen uit te leggen wat je bedoelt met “dom”?

Voor de verdere discussie: modem != router != switch != access point. De Connectbox combineert deze vier functies, maar het kunnen in een netwerk ook losse of deels gecombineerde apparaten zijn

Een router gebruiken “als” access point kan dus niet. Je kunt wel het access point van een tweede router gebruiken, maar de tweede router blijft dan actief binnen je thuisnetwerk. Sommige WLAN routers kun je in de instellingen omzetten naar access point, maar dan is het dus geen “router” meer. Meerdere routers in je huis leidt tot meerdere netwerken. Door de instellingen van consumentenrouters ontstaat bij het gebruik,van meerdere routers een vorm van isolatie van de netwerken, waardoor mensen problemen kunnen ervaren met de communicatie tussen apparaten.

Er zijn allerlei constructies mogelijk, maar bij voorkeur gebruik je 1 router (de Connectbox) met daarin of daaraan een of meerdere acess points.

Wil of kun je geen kabels trekken dan kun je proberen een WLAN signaal draadloos te koppelen tussn twee access points, maar je verliest daarmee altijd aan snelheid en stabiliteit t.o.v. bekabelde access points. Ook zijn de verschillende opties slecht gestandaardiseerd waardoor merk X niet altijd werkt met merk y.

Kun je eerst eens meten wat de RSSI is op de verschillende plaatsen? Een ondergrens van een redelijk signaal is -70 dBm.

Alle reacties

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee