Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis gekocht dat in werkelijkheid kleiner blijkt te zijn

Pagina: 1
Acties:

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 24-06 11:25

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 10% gewijzigd door N1ckk op 10-01-2021 19:20]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• olivier5
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:39
Een interessante casus! Als jurist heb ik mij destijds in de HR-uitspraak verdiept. Als ik het goed zie, is jullie casus daaraan verwant.

Knelpunt kan zijn de vaststelling en begroting van de schade. Je moet aantonen, dat je schade hebt geleden door de te hoge inschatting. Dit kan hetzij door aan te tonen dat de marktwaarde bij het juiste oppervlak lager zou zijn geweest, hetzij door aan te tonen dat je om een andere reden schade lijdt. Dit is, zoals je zelf aangeeft, nog niet zo eenvoudig. In een uitspraak van de rechtbank Rotterdam is een dergelijke claim bijvoorbeeld onlangs afgewezen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
titan1901 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Dus als jij een huis laat bouwen met een plafondhoogte van 2,6m maak je er geen probleem van als dat na oplevering slechts 2,08m blijkt te zijn? Het is immers "maar" 20% en je kunt er nog steeds staan?
Ha, dat mag je geeneens zo bouwen. Bouwbesluit, bitches! Woonfunctie... minimaal 2,6m. Breek maar lekker weer af en zet er maar een kalkzandsteenblokje extra tussen.
Marzman schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 18:20:
Goed dat je er achter aan gaat. Kun je een veranda bouwen van het schadebedrag en je leefruimte vergroten.

[...]

Iedereen met gordijnen weet dat. 2,5 meter bij mij (volgens mij is dat standaard), mijn vorige woning had een lager plafond. 2 meter, rookmelders kon je zonder trapje op het plafond plakken.
Al sinds ~ 2006 is 2,6m de standaard, wettelijk. Jaren '60 woningen zijn vaak 2,70m, jaren '70 vaak ook gewoon 2,60. Toen de muur viel leken de stenen op... jaren '90 en begin '00 is er achterlijk laag gebouwd met veelal 2,4m. Daar moet je de klerenkasten van 2,36 staand opbouwen... Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat de staat daar heeft ingegrepen.

Zie ook; https://www.nrc.nl/nieuws...-plafonds-7395307-a751035
15 april 1998, Beatrijs Ritsema
[...]
Ik weet niet wie er schuldig is, maar een plafond in de huiskamer op twee meter veertig (nog lager komt ook voor) is niets anders dan een pesterig memento mori. Blijkbaar moeten bewoners er voortdurend aan worden herinnerd dat ze eens in een doodskist terecht zullen komen.[...]
Rookmelders kan ik bij 2,6m ook zonder trapje van het plafond pakken. Idem lampen in toneelfittingen, afzuigventielen, etc.
ASW1 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:41:
Hoogte van het plafond lijkt me totaal niet relevant.
Het aantal vierkante meters is de basis van iedere taxatie.
Hoogte van plafond is wel relevant voor de inhoud. Want die zal ook wel niet kloppen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Palo Alto
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Chntl321 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:34:
https://www.bd.nl/brabant...tingen-koophuis~a2a35a06/

The Fatal schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:09:
Dit is misschien handig om te lezen.

R20141016 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 12:29:
hahahaa die wilde ik net ook posten.
Alleen dan gevonden op www.ed.nl maar al die kranten vallen onder dezelfde groep.
Volgens mij is dit de bijbehorende uitspraak:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHSHE:2019:3107

Ik weet niet goed waarom, maar het verweer van de makelaar en de overwegingen van de rechtbank m.b.t. het schadebedrag ontbreken in het artikel volgens mij. Dat is wel relevant want er moet dus nog een schadebedrag worden vastgesteld, en daar gaat het vermoedelijk om. Anders dan de Amsterdamse casus uit de OP van @N1ckk wordt er hier een deskundige gevraagd een schatting te maken van de schade (zie de aannames voor en vragen aan de deskundige bij 3.13 en 3.14). De rechter schrijft onder het onderdeel over de deskundige o.a. het volgende:
Uit het voorgaande volgt dat het hof de schadebegroting van [appellant] , op grond van de “ontbrekende” meters (3.11 hiervoor), verwerpt. Een koop van de woning met korting op de prijs, zoals [appellant] verdedigt, is geen geschikte aanname voor de begroting van de schade. [appellant] stelt immers zelf dat hij de woning niet zou hebben gekocht bij een juiste voorstelling van zaken. Onvoldoende weersproken is verder het standpunt van [geïntimeerde] dat de verkopers in geen geval bereid zouden zijn geweest voor (veel) minder dan de koopprijs te verkopen. In de hypothetische situatie (het onrechtmatig handelen weggedacht) kan daarom niet worden uitgegaan van een koop van deze woning door [appellant]
edit: in genoemde krantenartikelen geen vermelding verweer en overwegingen rechtbank mbt schade

[Voor 7% gewijzigd door Palo Alto op 03-09-2019 15:48]

Acties:
  • +13Henk 'm!
  • Pinned

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Weinig. Beetje heen en weer eindeloos gezever. Nu in overweging voor volgende stap. Zal laten weten als die is gezet

Acties:
  • +17Henk 'm!
  • Pinned

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Korte update. We hebben het huis laten (her)taxeren met de waardepeil van de originele taxatie. Nu zijn we in afwachting van het nieuwe rapport.

Acties:
  • +37Henk 'm!
  • Pinned

• N1ckk

N1ckk

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 17% gewijzigd door N1ckk op 24-08-2020 22:35]

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:53

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zullen we het bij het topic houden en niet generiek over het belang van zaken zoals oppervlakte, keukens e.d. in België of Nederland?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True