Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis gekocht dat in werkelijkheid kleiner blijkt te zijn

Pagina: 1
Acties:

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 24-06 11:25

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 10% gewijzigd door N1ckk op 10-01-2021 19:20]

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:47
blubbers schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:00:
Mag dan de schuine zijde lager dan 1,5m van een tipdak ook niet geteld worden?
Terwijl dat wel ideale stockage ruimte kan zijn..
Niet als "Gebruiksoppervlakte wonen".

Hier staan de meetregels van de NEN 2850 norm: Wikipedia: NEN 2580

In dat meetrapport staat dan een overzicht zoals dit;

De 3e woonlaag is een bergzolder alleen bereikbaar via een vlizotrap, maar wel met 16m2 vloeroppervlak dat 'hoger' is dan 1,5meter, was de vlizotrap een vaste trap, mocht deze ruimte wel als "Gebruiksoppervlakte wonen" meegeteld worden.

[Voor 18% gewijzigd door _Arthur op 26-08-2019 15:24]

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:26
N1ckk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:39:
[...]Dit.

BTW: In Nederland is de taxatie erg belangrijk momenteel in het verkrijgen van een hypotheek en lijkt(!) de markt veel te baseren op m2’s. Hoe zit dat in Belgie?
Interessante discussie, echt!

Uiteraard is de taxatie in BE ook van zeer groot belang, alleen is die niet zo gefixeerd op het totale aantal m², maar aan het hele plaatje.
De bank stuurt een 'onafhankelijke' schatter die de woning bezoekt en een waarde bepaalt voor de woonst.
Afhankelijk van de waarde kan je hypotheek verkregen worden of niet, en zelfs een ander tarief geven.
Toen wij kochten kreeg je het goedkoopste tarief als de het geleende bedrag minder dan 80% van de geschatte waarde was. Een hoger tarief bij 80% tot 100% en bij een quotiteit van meer dan 100% (dus meer lenen dan de waarde van de woonst) moest je al van goede huize zijn om al een hypotheek te krijgen.

De totale grondoppervlakte is wel iets dat meestal in de immo advertenties voorkomt, de bewoonbare opp zie je zelden. Eerder het aantal slaapkamers.
Neem nu bijvoorbeeld de zoekpagina op een grote immo site in BE:

Ik begin jouw frustratie beter te verstaan. In BE zou ik blijven zeggen "aansteller", als ik nu de achtergrond hoor heb ik er alle begrip voor.

Succes met je strijd!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

cadsite schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 18:32:
[...]

Een slaapkamer meer of minder valt bij het soort huizen dat ik bewoon redelijk sterk op. Ik weet niet hoe dat bij jou zit? :X
Het gaat mij trouwens niet over het aantal m², maar over de waarde die je als mens hecht aan een opmeting tov de waarde dat jij geeft aan een huis.
Bij de TS is dat ook niet zo, hij heeft gewoon een scheve muur. Lijkt me dat dit trouwens ook opvalt bij de bezichtingen.

De waarde wordt ook rechtstreeks gelinkt in het taxatierapport. Kan natuurlijk zijn dat dit bij jou anders is. Ik heb maar ervaring met een taxatie van een huis in Belgie :)

De prijs per meter hebben ze dan een heel verhaal over hoe dat bepaald is, oa andere huizen uit de buurt.

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 27-08-2019 18:41]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True