Toon posts:

Advies gevraagd: Nieuwe PV installatie ZO+NW

Pagina: 1
Acties:

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:35
Hallo Allemaal,

Wij gaan binnenkort ons dak laten vernieuwen met nieuwe dakpannen en isolatie en willen hierbij gelijk PV laten installeren (gebeurd in het werk, dus vrijwel geen montage kosten) Nu hebben wij aan beide kanten 2 grote dakkappellen en aan de NW kant 2 dakramen, hierdoor is het aantal paneen wat we kwijt kunnen beperkt. Wij hebben een vrij uitzicht aan beide kanten, wat ervoor zorgt dat de windbelasting enorm is. Dit icm de ligging zien wij het niet zitten om op de dakkapellen zonnepanelen te leggen.

Orientatie dak

ons dak heeft een ZO + NW ligging en ons plan was om aan de ZO kant 9 panelen te leggen, en op de NW kant 6 (ivm de dakramen kan ik niet meer kwijt)

Nu ben ik aan het twijfelen of de 6 panelen aan de NW kant veel nut gaan hebben, en of die genoeg kunnen opwekken om de omvormer aan de gang te houden.

ik twijfel nog tussen de Phono solar 365WP en de longi solar 310Wp(40 euro goedkoper per stuk) icm een GOODWE 3000W of 3600W omvormer.

Wat zouden jullie doen? de goedkoper Longi Solar op beide zijden of de duurdere Phono solar?
de Phono SOlar zit op 0.62 euro/WP (totaal 5110wp) en de Longi SOlar zit op 0.60euro/WP(totaal 4340WP) Ook vraag ik me af of ik met de Longi SOlar genoeg input voltage ga hebben met de NW panelen.

[Voor 5% gewijzigd door Gamer dénis op 25-08-2019 09:15]

• Gamer dénis
Het platte dak ligt vanaf 11H volledig in de schaduw voor de rest van de dag, daar kunnen we dus helaas niets mee. Wellicht dat we in de toekomst een nieuwe schuur gaan bouwen en daar ook zonnepanelen op leggen, maar dit is momenteel nog niet mogelijk (asbest dak) De grootste twijfel die ik heb is of het nut heeft om 250 euro meer uit te geveen aan 365Wp panelen vs 310 Wp panelen op NW. geen idee of we dat ooit terugverdienen

• Gamer dénis
AUijtdehaag schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:14:
Welk huis is het eigenlijk?
Je weet dat je 2 verschillende maten panelen aan het vergelijken bent?
Het gaat om het huis met de zwarte lijnen er rond heen. en ik weet dat de panelen iets langer zijn. zoals ik het nu gemeten heb moet het precies uitkomen.
Ophidian schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:25:
Kan je er niet een partij kwijt op die schuur die achter in je tuin staan, liggen ze ook op ZO. En op je uitbouw richting oost leggen?
helaas is dat een asbestdak, dus dat is voorlopig nog niet mogelijk.

Ik denk dat we dan voor de 365Wp panelen gaan om de maximale opbrengst te hebben. Zou de 3600W omvormer goed zijn? of toch te licht met deze panelen?

• Gamer dénis
het is een oude schuur met betonnen wanden, is geen eer meer aan te behalen :) Als het asbest eraf gaat, gaat de schuur tegen de vlakte en komt er wellicht een nieuwe. Gaat niet binnen nu en een jaar zijn verwacht ik :)

• Gamer dénis
inmiddels liggen de panelen erop, het zijn er uiteindelijk 8 en 5 geworden omdat meer helaas toch niet paste :(

Zonnepanelen

Nu ivm de veranderende btw regeling willen we dit jaar nog panelen aanschaffen en toch ook op het platte dak zonnepanelen leggen. Afmetingen zijn 5.40 x 2.70 en ik verwacht dat we tot zo ongeveer 12-1 uur schaduw vrij zijn. De google maps foto op de eerst post laat goed zien hoe de schaduw zich ontwikkeld. Nu heb ik de zonrichting gevonden en hieronder even geplaatst.

https://tweakers.net/ext/f/p7sjh0mJFZQjkYmT5KMrUUnW/thumb.png

Gezien de afmetingen za ik sowieso niet veel panelen kwijt kunnen, Nu zat ik zelf te denken om er 5 stuks JA Solar 405WP Perc panelen op te leggen. deze zijn half cut met een extra busbar in het midden. ik hoop dat icm een goede omvormer met schaduw management deze toch wel een redelijke opbrengst heeft.
Qua omvormer zat ik te kijken naar de GW1500-NS maar ik weet niet zeker of deze schaduwmanagement heeft? ik zie het namelijk niet in de documentatie naar voren komen.

Verder qua montagemateriaal zat ik te kijken naar de Solarstell Connect in portrait zodat er 5 panelen naast elkaar kunnen.

Wat vinden jullie van deze opzet? Zou ik wellicht beter voor een Solaredge gaan of Tigo's erbij doen? of de schaduw voor lief nemen. Wellcht proberen om er 6 HIT Kuro's op te proppen, al is dit wel een heel stuk duurder, en ik weet niet of we dat terugverdienen.

Totaal zit ik met de huidige opzet rond de 1400 euro excl btw voor 2000Wp, dus zit ik nog onder de 70 eurocent/WP. zelfs met verminderd rendement lijkt het me nog uitrekenen.

• Gamer dénis
Micro omvormers zijn ook nog een mogelijkheid, maar zoals ik het snel zag ruim 500-600 euro duurder dan een goodwe omvormer. Vraag me af of ik dat ooit terug verdien...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee