Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:09
Hoe kan je überhaupt in dienst zijn als je geen contract hebt?

• msteggink
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online

msteggink

2 tflops@home

Je bent al aan de slag gegaan zonder een salaris af te spreken? Hoe weet je nu wat je maandsalaris gaat zijn?

Ontopic: Vragen mag; maar je hoeft het niet ter inzage te geven.

msteggink wijzigde deze reactie 21-08-2019 19:22 (23%)

Webstek

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
Hier gaan veel te veel dingen mis:

1. Als je werkgever je al niet vertrouwd, voordat je überhaupt een contract getekend hebt, zou ik maken dat ik weg kom.
2.Van wie moet jij in periodiek 6 zitten, en wat is bijvoorbeeld je leeftijd?
3. Nee, als je geen salarisstrook wil geven, dan hoeft dat niet. Al is het natuurlijk wel lekker om het bij je nieuwe werkgever in zijn gezicht te wrijven, zeker omdat hij je nu al niet vertrouwd.
4. Hoezo werk je zonder contract? Hoe krijg je je salaris dan?

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:38
Je hebt jezelf in een lastige situatie gewerkt.

Snelste manier om dit op te lossen, laat hem daadwerkelijk die loonstrook zien. Vervolgens zou ik mij laten uitbetalen en op zoek gaan naar een andere baan. En leer van je fouten en maak de volgende keer goede afspraken zoals dat hoort.

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10-12 08:47
Laat gewoon inderdaad je strook zien. Gaat hij akkoord en past hij het contract aan dan is er, in mijn ogen, geen probleem meer. Gaat hij niet mee in het salaris dan zou ik wel afscheid nemen.

Ik ben zelf een kleine werkgever en ben zelf ook niet snel met het contract. Het salaris is uiteraard wel wat eerst wordt besproken voordat iemand aan de slag gaat.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• ciris
Nee, je mag ook werken zonder eerst het contract te hebben getekend. Maar je ziet in wat voor gezeik je terecht komt als je dat niet doet.

• ciris
Wat heeft dat precies voor zin? Wat wil je nu precies bereiken?

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Rukapul

Moderator General Chat
UltraInstinct schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:47:
[...]

Heb je een link waarin dit staat zodat ik het hem morgen kan laten zien?
Nee. Je snapt het niet.

Het is geen regel, maar wat je nu hebt is een halve afspraak want je hebt het salaris niet vastgelegd. Werkgever kan het laagste van de CAO bieden. Jij kan het maximum (of meer) van de CAO vragen. Aannemen dat je horizontaal (zelfde trede) in dienst komt is al een aanname, maar als de trede zelfs niet bekend is dan is het gewoon dom.

Het beste wat je er nu uit kunt slepen is de loonstrook meenemen en hopen dat je zonder morren hetzelfde krijgt.

Rukapul wijzigde deze reactie 21-08-2019 19:51 (9%)

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:36
Onder oud arbeidsrecht was 't zo dat als je op dag 1 begon met werken zonder dat er een getekend contract lag dat je daarmee meteen een contract voor onbepaalde tijd hebt. Dat heeft men 2 jaar geleden wat veranderd, maar voordat je iets tekent zou ik dat eerst heel goed uitzoeken.

Verder stel ik m'n vraagtekens bij de competenties van je werkgever. Als deze zo omgaat met personeelszaken dan verwacht ik dat er nog een hoop mooie topics zullen volgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Cyriel85
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08-12 18:34
Staat in je loonstrook van vorige maand ook niet gewoon een salaris? Of ben je direct na je opslag weggegaan bij de vorige? Verder zou ik nooit beginnen te werken voordat salaris vaststaat, contract geloof ik nog wel.
Weggaan (wat wordt aangegeven) vind ik nergens op slaan, wellicht is periodiek 6 hoog voor iemand van jou leeftijd/ervaring, geen idee in jou functie/branche.
Gewoon loonstrook inleveren en juiste salaris krijgen. Mocht de baas dat alsnog niet willen geven, verder kijken.

i5 4690k - MSi Z87M G43 - Sapphire RX480 Nitro OC - 24GB RAM

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
UltraInstinct schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:47:
[...]
Heb je een link waarin dit staat zodat ik het hem morgen kan laten zien?
Waar het om gaat is dat de nieuwe werkgever kan zien in welke trede of schaal je zit. Wat je zou kunnen doen is je salarisstrook kopiëren en zo bewerken dat alle financiële zaken weggelaten worden maar dat wel de trede of schaal zichtbaar is. Dat zou voor de nieuwe werkgever ook voldoende moeten zijn.

• slaay
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:52

slaay

Mennoslaats.nl

Meer informatie over het wel of niet aanbieden van contract voordat je begint met werken:
https://siebert-becker.nl...geen-arbeidsovereenkomst/

Dich bis echt unne foëzen haas

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:24
Ik vind het een dik compliment waard dat je meteen aan de slag gaat! Loopt in de apotheken toch al niet zo lekker met die medicijntekorten. Personeelstekort erbij lijkt me vreselijk.

Hoop voor je dat het salaris goed komt.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07-12 20:19
Ja het is redelijk normaal dat een werkgever naar je salarisstrook van je vorige werkgever vraagt. Vragen mag, je bent niet verplicht het te geven, maar dan is je werkgever je ook niet verplicht een hoger loon te betalen dat wat jij wilt.

Wat is het probleem je salarisstrook te overhandigen als je inderdaad in periode 6 zit?

Het lijkt er nu eerder op dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt door een paar periodieken bij te bedenken, en nu je werkgever het op papier wil zien een probleem hebt.
Nu wilt mijn baas mijn uurloon veranderen als ik een recente loonstrook laat zien van mijn oude werkgever.
Er is dus eigenlijk helemaal geen probleem :? Als jij dat laat zien heeft je baas beloofd toch ook dat te betalen.

CyberMania wijzigde deze reactie 21-08-2019 20:09 (58%)

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:01
Zarathustra schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:59:
Ik vind het een dik compliment waard dat je meteen aan de slag gaat! Loopt in de apotheken toch al niet zo lekker met die medicijntekorten. Personeelstekort erbij lijkt me vreselijk.

Moreel gezien misschien wel, als je de zaak praktisch bekijkt toch een beetje dom. Ik zou te allen tijde een door beide partijen getekende overeenkomst willen hebben om gezeur zoals hierboven te voorkomen. Nu werk je er al en moet er nog 'onderhandeld' worden over substantiële zaken.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 20:15
UltraInstinct schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:14:
In mijn contract (wat ik nog niet heb ondertekend) staat periodiek 0 :? en ik hoor in periodiek 6 te zitten (16 euro bruto per uur).
Hoezo? Je bent bij je oude werkgever weg, je nieuwe hoeft dat niet te geven. Die mag ook gewoon periodiek 0 aanbieden. Het is niet zo dat een periodiek automatisch meegaat naar een nieuwe werkgever, dit onderhandel je vooraf.

Edit: Overigens vind ik het gelijk opstappen wat hier wordt aangegeven wel erg makkelijk gezegd. Als het verder een leuk team en bedrijf is, waarom zou je dan gelijk opstappen? Tenzij je het elders beter gaat hebben.

TheBrut3 wijzigde deze reactie 21-08-2019 20:10 (18%)

• UltraInstinct
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10-12 01:29
TheBrut3 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:09:
[...]

Hoezo? Je bent bij je oude werkgever weg, je nieuwe hoeft dat niet te geven. Die mag ook gewoon periodiek 0 aanbieden. Het is niet zo dat een periodiek automatisch meegaat naar een nieuwe werkgever, dit onderhandel je vooraf.

Edit: Overigens vind ik het gelijk opstappen wat hier wordt aangegeven wel erg makkelijk gezegd. Als het verder een leuk team en bedrijf is, waarom zou je dan gelijk opstappen? Tenzij je het elders beter gaat hebben.
Heb geen ervaring hiermee, maar als ze me inderdaad periodiek 0 willen betalen + geen reiskostenvergoeding dan is voor mij gelijk de stap gemaakt om ergens anders werk te zoeken. Apothekersassistenten zijn heel erg gewild vanwege de stress wat de functie met zich mee brengt.
CyberMania schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:03:
Ja het is redelijk normaal dat een werkgever naar je salarisstrook van je vorige werkgever vraagt. Vragen mag, je bent niet verplicht het te geven, maar dan is je werkgever je ook niet verplicht een hoger loon te betalen dat wat jij wilt.

Wat is het probleem je salarisstrook te overhandigen als je inderdaad in periode 6 zit?

Het lijkt er nu eerder op dat je jezelf in de nesten hebt gewerkt door een paar periodieken bij te bedenken, en nu je werkgever het op papier wil zien een probleem hebt.
Het is voor mij geen probleem om mijn salarisstrook te overhandigen, maar ik wil niet dat ze alles over mijn financiën kan zien. Er staat ook bijvoorbeeld hoeveel ik in heel 2018 heb verdient etc.
Daarnaast ben ik ook teleurgesteld omdat ze me blijkbaar niet vertrouwd, het is een apotheek waar ik jarenlang mijn stages hebt gelopen..

UltraInstinct wijzigde deze reactie 21-08-2019 20:13 (30%)

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:24
@jordy2811 zonder meer is het praktisch niet erg handig. Ik miste reactie op de positieve kant van de situatie. Vandaar :)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• CyberMania
UltraInstinct schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:10:
[...]

Het is voor mij geen probleem om mijn salarisstrook te overhandigen, maar ik wil niet dat ze alles over mijn financiën kan zien. Er staat ook bijvoorbeeld hoeveel ik in heel 2018 heb verdient etc.
Daarnaast ben ik ook teleurgesteld omdat ze me blijkbaar niet vertrouwd, het is een apotheek waar ik jarenlang mijn stages hebt gelopen..
Dan kan je gewoon wegstrepen toch

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:05

Aganim

I have a cunning plan..

Nou ja, of dat normaal is kan je over discussiëren. Als ik van een potentiële werkgever te horen krijg 'dit salaris is conform wat je nieuwe collega's verdienen', dan krijg ik ook geen salarisstroken van de betreffende collega's te zien om dat te verifiëren. Ik zie geen enkele reden waarom dat andersom dan wel normaal zou zijn, vertrouwen moet van 2 kanten komen en persoonlijk zou ik dat dan ook als argument gebruiken om hem/haar daar mee om de oren te slaan. Voordeel van een schaarstemarkt: ze zijn niet de enige werkgever.

Aganim wijzigde deze reactie 21-08-2019 20:17 (10%)

Subnautica onderzoeken in alle rust? No More Vehicle Attacks

• CyberMania
Aganim schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:16:
[...]

Nou ja, of dat normaal is kan je over discussiëren. Als ik van een potentiële werkgever te horen krijg 'dit salaris is conform wat je nieuwe collega's verdienen', dan krijg ik ook geen salarisstroken van de betreffende collega's te zien om dat te verifiëren. Ik zie geen enkele reden waarom dat andersom dan wel normaal zou zijn, vertrouwen moet van 2 kanten komen en persoonlijk zou ik dat dan ook als argument gebruiken om hem/haar daar mee om de oren te slaan. Voordeel van een schaarstemarkt: ze zijn niet de enige werkgever.
a) Geen enkele werkgever gaat het op zo'n manier stellen.
b) I.c. is er schijnbaar een cao van toepassing en ja dan kan je dus gewoon kijken wat je collega's verdienen die al 5 jaar in dienst zijn of kijken wat het salaris is van medewerker met functie x en die van functie y is en wat jij hoort te verdienen.

en we hoeven toch geen problemen te zoeken die er niet zijn:

1) De werkgever wil hem periodiek 6 betalen als hij laat zien dat hij daarin geplaatst is.
2) De werknemer, TS, kan dat laten zien want hij heeft het op z'n loonstrookjes staan. Desnoods streept hij alle andere info weg.
3) Hij laat het zien en krijgt gewoon volgens periodiek 6 betaald.

CyberMania wijzigde deze reactie 21-08-2019 20:23 (17%)

• DCV191283
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 22:48
Bedenk dat je je periodieken opbouwt door het aantal jaar dat je aan het werk bent. Het is inderdaad gebruikelijk dat een nieuwe werkgever dat overneemt, maar dan lijkt het mij ook wel redelijk als hij inderdaad kan controleren dat je die werkervaring hebt / in die periodiek zit. Streep op je oude strook door wat je wil dat hij niet kan zien en lever die gewoon in.

Opstappen is heerlijk makkelijk gezegd vanaf de zijlijn en zo ongeveer het standaardadvies op tweakers. Heb je het naar je zin en krijg je op deze manier je salaris rond zoals je het wil? Ga dan lekker aan de slag en geniet weer van het idee dat je een nieuwe baan hebt. Komen jullie er niet uit? Ook in de apotheken wordt voldoende personeel gezocht, zoek dan op je gemak iets anders en zorg dan dat je je afspraken wel voor in diensttreding netjes vast hebt staan.

• Anatidae
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 20:43
Apothekersassistenten zijn heel erg gewild vanwege de stress wat de functie met zich mee brengt.
Genoeg reden om periodiek 6 te laten zien en 8 te eisen. 🙃

Eendjes <3. Mario Kart 8DX: SW-1803-1219-1903

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 20:42
[...]

12x je maandsalaris + vakantiegeld en misschien nog een dertiende maand als die in jullie CAO staat. Lijkt mij dat als hij weet in welke periodiek je zit, hij ook weet wat jouw jaarloon is geweest. Tenzij er iets heel vreemds is gebeurd.

Anyway, soms zijn werkgevers zo, maar ik zou me er niet druk over maken, ik begrijp niet helemaal wat het probleem is van het te laten zien. Dat hij je blijkbaar niet 'vertrouwd', lekker belangrijk zou ik zeggen dan. Mijn huidige werkgever wilde dat ook omdat ze me blijkbaar niet geloofde. En daar was nog bijkomend: Ik werkte al voor hun, via een payroller, waarbij mijn oorspronkelijke salaris gewoon direct met het bedrijf waar ik werkte was afgesproken. Oftewel ze maakte mijn salaris gewoon via een tussenstap die dan een beetje erop inhield over, en nog steeds wisten ze niet hoeveel ze mij overmaakte... (het oorspronkelijke bruto bedrag kende ze wel, maar kostte wat moeite ze duidelijk te maken dat we nog een CAO verhoging hadden gehad, en dat het exclusief vakantiegeld was).
Salarisstrook opgestuurd, en toen geloofde ze het wel.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 00:17
De enige die het tot nu toe heeft gevraagd is de baas die mij over nam van de detavasttoko, gelijk aan @Sissors was ook alles bekend: CAO verhogingen wisten ze, bruto startsalaris wisten ze, etc. Enige wat ze niet wisten was de pensioenbijdrage. En die baas deed er vervolgens 50 euro bruto bij en vond dat een fantastisch aanbod. Les voor mij, laatste keer dat ik hem gegeven had. Tegen hem gezegd dat ie met meer moest komen, dat dit geen fantastisch aanbod was. Toen inderdaad ook naïef doorgegaan, net als de TS, na einde contract zonder nieuw contract.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Wat @CyberMania zegt: alles op het loonstrookje wegstrepen behalve de relevante info.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online

[...]
Het is eigenlijk helemaal niet normaal. Je solliciteert voor een nieuwe baan en een salaris wat jouw nieuwe baas je waard vindt voor die nieuwe functie. Niet voor het salaris wat jouw oude baas je waard vond.

Als je structureel onderbetaald werd speel je dat dus in de kaart door je loonstrook te laten zien zodat je nieuwe baas daar vrolijk door mee kan gaan. Lijkt me niet bepaald verstandig. Nee, ik zal nooit mijn loonstrook laten zien. Mijn nieuwe werk mag een salarisbod doen en ik kan een tegenbod doen, het gaat erom wat zij mij waard vinden. niet wat ik hiervoor verdiend heb.

@ts het is een vreemde gang van zaken. Hoe ben je überhaupt tot het punt gekomen dat je aan de slag bent gegaan als je geen moment over salaris hebt gesproken? Wat is er tijdens de sollicitatiegesprekken besproken dan over voor welk salaris je zou gaan werken?

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:00

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Niet afgeven en de tegenvraag stellen of hij je soms niet vertrouwt. Mocht hij dan zeggen dat het niet om vertrouwen gaat, dan is het simpele antwoord van jou dat hij je loonstrook dan krijgt nádat je je contract hebt gekregen. Dat maakt dan immers ook niet meer uit.

I have the cape.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:41

LankHoar

Professionele amateur

Bart ® schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:32:
Niet afgeven en de tegenvraag stellen of hij je soms niet vertrouwt. Mocht hij dan zeggen dat het niet om vertrouwen gaat, dan is het simpele antwoord van jou dat hij je loonstrook dan krijgt nádat je je contract hebt gekregen. Dat maakt dan immers ook niet meer uit.
Dit inderdaad. Niets afgeven, flauwekul.

Wat heb je überhaupt afgesproken over salaris voor je begon te werken? Ten minste, ik neem dat dat ter sprake is gekomen tijdens het solliciteren?

Indien ik in jouw schoenen zou staan, zou ik:
1. Uitzoeken of je nu recht op een contract voor onbepaalde tijd gezien je zonder contract aan de slag gegaan bent (zoals iemand op pagina 1 zei).
2. Gewoon naar je werk gaan, en aangeven dat je verwacht salaris conform schaal 6 uit betaald te krijgen.
3. Ondertussen een andere baan zoeken en vertrekken zodra je die gevonden hebt. Voor zo'n werkgever zou ik niet willen werken.

• Jwlb
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10-12 13:33
Wat ik niet zo goed snap waarom je niet je loonstrookje zou laten zien? Je kan er nog voor kiezen om alle andere informatie weg te strepen, behalve de periodiek en schaal.

Je hebt tenslotte mondeling al precies gezegd wat je verdiende door te zeggen dat je bij je oude werkgever in schaal X periodiek 6 zat. Hij kan in de loontabel dan precies zien wat je kreeg per maand en met de kennis van de CAO kan je dat dus ook makkelijk doorrekenen naar vakantiegeld en jaarsalaris.

Verder is er dan ook geen probleem over het niet tekenen van het contract omdat je werkgever heeft aangegeven je de periodiek te geven als je dat kan aantonen met je loonstrookje.

In principe is er op je loonstrookje dus niet nieuws te zien, tenzij je eigenlijk niet in periodiek 6 zat.

Jwlb wijzigde deze reactie 22-08-2019 10:47 (7%)

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Op de meeste loonstrookjes staat de schaal waarin je zit.

Dus scannen ofzo en dat je naam in beeld staat. En m overhandigen.

Maar als je mondeling al een overeenkomst hebt dat je in schaal 6 van de CAO wordt betaald en de hoeveelheid uren dat je gaat werken is er al een overeenkomst zeker omdat je blijkbaar al gewoon aan het werk bent conform die mondelinge overeenkomst.

• Flipsel
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Jwlb schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:46:
Wat ik niet zo goed snap waarom je niet je loonstrookje zou laten zien? Je kan er nog voor kiezen om alle andere informatie weg te strepen, behalve de periodiek en schaal.
Omdat een hoop mensen, myself included, geen behoefte hebben dergelijke informatie te delen. Het is gewoonlijk niet in jouw voordeel om met open kaarten een onderhandeling in te gaan.

Er is nu alleen het één en ander gebeurd waardoor de onderhandeling een gepasseerd station is maar er nog steeds onduidelijkheid over het salaris is. Ik vermoed dat TS en werkgever tijdens de gesprekken overeen gekomen zijn om in bepaalde schaal geplaatst te worden waarbij TS uitging van periodiek 6 en de werkgever van periodiek 0. Aangezien dit een fout van de werkgever is, die had immers het contract moeten opstellen, is niet meer dan logisch dat de werkgever op de blaren gaat zitten en zijn/haar verlies neemt.
Als bovenstaande aanname klopt dan zou ik het loonstrookje laten zien en op goede voet verder gaan met elkaar. Klopt het niet en wil de werkgever extra bewijs voor zaken die al afsproken zijn dan zou ik twee opties geven:
1. Je vertrouwd me op mijn woord en houdt je aan de afspraak: het wordt periodiek 6
2. Je vertrouwd me niet en krijgt inzage: was het inderdaad peridiek 6 dan wordt het nu 8 en was het wat anders dan wordt het periodiek 0

• r_bleumer
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10-12 12:33
Ik zou het in dit geval gewoon delen. Zie hier weinig nadeel voor jezelf in. Zou ook niet gelijk opstappen. Ondanks de grote vraag, is het een klein wereldje. Je wilt je reputatie niet te grabbel gooien over zoiets onbenulligs.

Heb ook een keer zoiets gehad als hierboven. Ging van detavast naar contract, werd de tussentijdse loonsverhoging die ik van mn detacheerder had gehad teruggedraaid. Heb met gemor het moeten aanvaarden, maar 6 maanden later ging ik ruim 60% omhoog door een overstap. Dat soort gein moet je niet met mensen uithalen.

Nonsensical line goes here <---

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:54
Ik vind wat gezegd wordt over salaris bij aanvang wel sterk.

Bij mijn huidige functie heb ik gewoon aangegeven ik wil x verdienen. De schaal was bekend, die zat gekoppeld aan de functie. X betekende voor mij bij akkoord periodiek y. En vervolgens zal ik netjes ieder jaar een periodiek omhoog gaan. Hoe is dat bij TS gegaan? Ben je gestart met enkel een schaaltoezegging en geen bruto salaris? Dat alleen al is niet handig en zou je op jouw leeftijd wel moeten begrijpen. Hoe is dat gegaan?

De periodiek zegt dus helemaal niks over gewerkte jaren dat je aan het werk bent, want je kent het startpunt niet en bij einde schaal lopen je gewerkte jaren gewoon op en je periodiek niet meer.

Verder kun je in dit specifieke geval prima je salaris delen als dat het probleem snel oplost en jij leuk je werk kan doen. Dat maakt het echter niet normaal, ook al is het een gebruikelijke gang van zaken onder werkgevers. Ik heb bij m'n huidige functie gewoon geweigerd en dat werd geaccepteerd.

• Paultje3181
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10-12 11:32
Download even de CAO Apotheken van SBA. De juiste versie is CAO Apotheken 2017-2019.

Weet je zeker dat je periodiek 6 bedoelt, en niet salarisschaal 6? Dat is namelijk apothekersassistent. De CAO is algemeen bindend en in artikel 6.4 staat dat hier niet vanaf geweken kan worden. Vragen om een andere periodiek is dan ook niet mogelijk.

Zat je bij een keten of bij een zelfstandige apotheek? Indien optie 1, dan zou ik je inderdaad niet geloven ;)

Logischerwijs zou je in salarisschaal 6 zitten, en periodiek 0 of 1. Gezien je leeftijd, werkervaring en net afgestudeerd (stage net klaar als ik het goed begrijp). Je salaris zou dan bruto 2007,25 zijn excl 2% levensloop, exclusief 8% vakantie toeslag. Op basis van 36 uur als fulltime.

Mocht je vragen hebben, stuur even een PB, ben zelf apotheker...

Paultje3181 wijzigde deze reactie 25-08-2019 12:27 (4%)

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 17:58
Jwlb schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:46:
Waarom wel?

Als ik op zoek ga naar een nieuwe baan, dan is het door meerdere redenen meestal.
En mijn nieuwe werkgever moet mij betalen naar wat hij mij waard vind, mocht hij mij minder waard vinden dat mijn huidige baas, dan weet ik gelijk al mijn positie en dat is wegwezen bij het gesprek :)

Wat ik nu verdien moet voor een nieuwe werkgever helemaal niks uitmaken!
(Vooral omdat ik in een sector werk waar geen CAO is, dus het is toch het 'wilde westen' qua salarissen)

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Een beetje offtopic, maar was er ook geen VOG-procedure voordat je aan de slag mocht? Je werkt toch met gevoelige (persoons)gegevens dus dat zou ik wel verwachten. Al is het nut van een VOG discutabel.

(Wellicht weet jij hoe dat zit @Paultje3181?)

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

3-seconden Google:

Wanneer is een VOG verplicht?
Specifieke beroepen
De wet verplicht een VOG voor de volgende beroepen:
  • onderwijzers
  • medewerkers in de kinderopvang
  • taxichauffeurs
Andere functies
Een VOG is ook verplicht als u gaat werken:
  • met vertrouwelijke gegevens (bijvoorbeeld opsporingsambtenaren, advocaten, artsen of beëdigde tolken)
  • met kwetsbare mensen (bijvoorbeeld reclasseringswerkers, gezinsvoogden of medewerkers in de gezondheidszorg)
  • met geld of kostbare goederen (bijvoorbeeld accountants of hypotheekadviseurs)
  • in een functie bij de overheid
Voor andere beroepen of sectoren bepaalt uw werkgever zelf of hij een VOG van u wil.

VOG in overige situaties
Soms heeft u een VOG nodig voor iets anders dan uw werk. Bijvoorbeeld:
  • een visum en bij emigratie
  • een lidmaatschap van een schietvereniging
  • vakantiegezinnen en adoptie
  • vrijwilligerswerk bij een sportvereniging
  • het krijgen van een huisvestingsvergunning
  • het aanvragen van een exploitatievergunning
En voor wat betreft wel of geen arbeidscontract: Je werkgever hoeft geen contract aan te bieden. Zodra je meer dan twintig uur of gedurende een maand werkzaamheden verricht hebt, heb je automatisch een arbeidsovereenkomst volgens de CAO-regels voor jouw bedrijfstak of het minimum wat de wet je garandeert in het Burgerlijk Wetboek.

Met andere woorden: als je drie dagen gewerkt hebt (zonder dat je baas je wegstuurt) is er zeer waarschijnlijk sprake van een arbeidsovereenkomst. Als je één of meerdere keren salaris hebt ontvangen is dat zeker het geval.

Ik heb het zelf meegemaakt. Na een maand of vier begon mijn baas van 'moeten wij niet eens een contract ondertekenen? Je bent bijna door je proeftijd heen..' Dik twee maanden te laat dus. Aanleiding voor die opmerking was dat we met de bedrijfsjurist rond de koffiemachine stonden. Het contract was het probleem niet, mijn baas was alleen soms wat slordig met dat soort dingen. De jurist vond het een leuke vraag dus die heeft het uitgezocht. Als je baas (?) je arbeid laat verrichten en je dus niet wegstuurt is er blijkbaar sprake van een arbeidsovereenkomst. De jurisprudentie heeft daar wat voorwaarden om geschapen, die twintig uur in een periode van een maand, en betaling. Het BW regelt de minimum-voorwaarden, behalve voor takken waar een CAO de norm is.

Ik heb uiteindelijk na zes jaar een contract getekend :) Het briefpapier was op, dus we zouden dat doen als er nieuw briefpapier was geleverd. Daarna is 'ie het nog een paar keer vergeten..

I don't like facts. They have a liberal bias.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BroederM schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 02:52:

Dat gelul over geen vertrouwen en zo slaat echt helemaal nergens op!
Als zijn werkgever of personeel daarvan al voordat het contract getekend is begint met hardop uitspreken dat 'ie z'n nieuw personeel niet gelooft is er een vertrouwensprobleem. En behoorlijk fundamenteel.

Hij wil hem wel de kaartenbak met patientgegevens geven, en de sleutel van de opiatenkast, maar als hij z'n salaris opgeeft is 'ie opeens een leugenaar?

Misschien dat de HR-medewerker z'n mond moet leren beheersen, maar dit is geen goede start.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:58
Paultje3181 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 09:53:
Een redelijke sigaar uit eigen doos echter, aangezien je nog steeds max 9 treden hebt en je dus alleen sneller bij de hoogste schaal bent.
Sigaar uit eigen doos wanneer je sneller in de hoogste schaal bent? Je bent geen econoom :P

Ik verdien liever mijn hele looptijd de hoogste trede dan een geleidelijke verhoging tot diezelfde trede waarbij het totaal verdiende loon dus veel lager is :)

• Koffiebarbaar
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 09-12 14:00
Zarathustra schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:59:

De werkomtivatie is inderdaad complementeerbaar, maar het precedent wat je hiermee zet vind ik gewoon gevaarlijk.
Moet niet genormaliseerd worden dit.

Koffiebarbaar wijzigde deze reactie 26-08-2019 15:22 (3%)

• UltraInstinct
Hoi, ik heb mijn loonstrook laten zien en ze hebben mijn schaal aangepast.

• UltraInstinct
Ik heb mijn contract laten aanpassen, daarna ondertekend en via de mail verzonden. Nu even afwachten op de reactie van mijn contactpersoon.

Bedankt, zal volgende keer pas werken nadat ik mijn contract heb ondergetekend.

• ikbengeenvis
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 14-10 19:46
Op de man is niet toegestaan om het salaris niet vast te leggen voordat je begon.

Je baas is ook een PIEEEEP dat hij je niet gelooft, ik zie hier alleen maar problemen.

Salaris van vorige werkgever maakt mij geen drol uit, wat je bij nieuwe baas verdient wel. Als een oude salarisstrook de enige reden is om jou salaris aan te passen zou ik meteen op zoek gaan naar een ander, blijft nog wel even een werknemersmarkt.

Ardana wijzigde deze reactie 28-08-2019 21:36 (78%)

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:09
In de retail is een kwartier in- en een kwartier uitwerken ook de norm.

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:09
cadsite schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:15:
Als je overwerk als problematisch ervaart dan ga je naar huis op het moment dat je uren stoppen.
Maar een nadeel aan (te) goed betaald worden is meestal een vrijgeleide voor werkgevers om meer te verwachten dan contractueel. Niet geheel onlogisch vind ik...
Dat is wel onlogisch. In het contract spreek je een bepaalde prestatie af en daar staat een beloning tegenover. Wordt er dan meer van je verwacht dan de geleverde prestatie dan hoort daar ook een hogere beloning bij.

TS: Kijk in je contract of CAO wat er geregeld is over overwerk etc. Is dat niet duidelijk dan kun je bij collega's navragen hoe zij het zien en anders gewoon even aan de baas vragen?

• JobScherp
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:09
cadsite schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:37:
[...]

De beloning is toch al hoger dan wat de werkgever initieel wilde geven?
Enne, we hebben het over een kwartier, geen uur of meer hé.

Los van dat alles, hoe wordt dit 'overwerk' afgedwongen? Heeft het represailles als je gewoon op tijd vertrekt?
De beloning mag hoger zijn, dat is gewoon de prestatie die de werkgever moet leveren in ruil voor het werk van werknemer. Heeft de werkgever dat er niet voor over moet hij dat niet afspreken. Blijkbaar wilde hij werknemer toch wel graag binnenboord houden.

• Grannd
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 10-12 14:12

Grannd

da Granndest

Dit zie je heel vaak bij ondernemingkjes waar de eigenaar noodgedwongen ook de baas is geworden. Het is zijn/haar geld en om die reden zullen ze altijd proberen net iets meer van je te vragen en je net iets minder te belonen.

Het is dan vaak het beste te proberen de relatie goed te houden, zoals hier eerder al staat: Staan er andere voordelen tegenover zoals de ruimte om ongeplande koffiepauzes te nemen, gezelligheid op de werkvloer of de betrokkenheid van je werkgever als er in je gezins- thuissituatie iets is dat je de vrijheid voelt en krijgt om vrij te nemen.

Als je eigenlijk niets van dat soort dingen kan bedenken, geen impliciete voordelen in je werk maar wel de nadelen zoals 15 of 30 minuten per dag langer blijven dan is de balans gewoon verkeerd en heeft het imo geen zin om dat aan te gaan vechten, vroeg of laat gaat die baas iets anders doen om jou uit te knijpen waar niets tegenover staat en dan zal je zolang je hier werkt bezig zijn met voor jezelf opkomen om uberhaupt normaal beloond te worden.

• BugBoy
  • Laatst online: 00:31
Het is voor mij geen probleem om mijn salarisstrook te overhandigen, maar ik wil niet dat ze alles over mijn financiën kan zien.
Ik zou een kopie maken en dingen die niet relevant zijn gewoon afschermen (papiertje overheen plakken tijdens het kopieren).
UltraInstinct schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:16:
Ik en de overige medewerkers werken normaal gesproken op papier tot half 6, maar dit loopt echt letterlijk elke keer uit tot kwart voor 6 of zelfs 6 uur. We krijgen dan betaald tot half 6, dat is toch ongeveer 2 uur gratis werken per week als je het uitrekent. Mag dit wel? Ik kan namelijk nergens lezen dat dit kan, in mijn contract staat er namelijk hier niks over vermeld.
Dit gebeurt heel vaak onder het mom "hart voor de zaak". Ik werk vaak ook meer dan ik betaalt krijg, maar dat komt wel uit eigen initiatief en niet omdat het moet of er op aangedrongen wordt. Wil vaak graag even wat afmaken, zodat ik de volgende dag met een schone lei kan beginnen. Als het vrijwillig gebeurt dan is er niets aan de hand.

Het is vaak een beetje bedrijfscultuur dat er wat meer gewerkt wordt. Ligt ook een beetje aan hoe strak de werkgever in andere zaken is. Vaak een beetje geven en nemen van beide kanten. Als het van één kant moet komen, dan wordt het gauw vervelend. Als nieuweling ben je meestal niet in de positie om daar veel aan te doen. Als je er problemen mee hebt kun je beter verkassen...

BugBoy wijzigde deze reactie 17-09-2019 09:56 (62%)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• bernard038
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-12 16:08
UltraInstinct schreef op maandag 16 september 2019 @ 23:16:
Nieuwe bump, misschien dat jullie meer hierover weten.

Ik en de overige medewerkers werken normaal gesproken op papier tot half 6, maar dit loopt echt letterlijk elke keer uit tot kwart voor 6 of zelfs 6 uur. We krijgen dan betaald tot half 6, dat is toch ongeveer 2 uur gratis werken per week als je het uitrekent. Mag dit wel? Ik kan namelijk nergens lezen dat dit kan, in mijn contract staat er namelijk hier niks over vermeld.
Zoals je op bladzijde 15 (artikel 14) van de CAO apotheken kunt nalezen, is het eerste kwartier overwerk voor 'eigen rekening' Zie ook hier: https://www.fnv.nl/getmed...vrs-30-01-19.pdf?ext=.pdf
CyberMania schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

Jawel hoor, bijv. bij overgang van onderneming. Dit zegt de wet letterlijk:

Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger.

Art. 7:663 BW.
Er is sprake van een overgang van onderneming als de onderneming verkocht wordt, fuseert met een andere onderneming of gesplitst wordt. Niet als een medewerker van de éne naar de ándere onderneming overstapt. Het is dus een 'bijzondere'situatie waar de medewerker (waarschijnlijk) geen invloed op kan uitoefenen. In deze bijzondere situatie gelden bijzondere regels. TS is, op eigen initiatief van werkgever gewisseld.

Zie: https://vangelderen.nl/ar...overgang-van-onderneming/

bernard038 wijzigde deze reactie 17-09-2019 14:26 (6%)

• Laurensius88
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 10-12 09:34
bernard038 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:47:
[...]

Zoals je op bladzijde 15 (artikel 14) van de CAO apotheken kunt nalezen, is het eerste kwartier overwerk voor 'eigen rekening' Zie ook hier: https://www.fnv.nl/getmed...vrs-30-01-19.pdf?ext=.pdf

[...]

Er is sprake van een overgang van onderneming als de onderneming verkocht wordt, fuseert met een andere onderneming of gesplitst wordt. Niet als een medewerker van de éne naar de ándere onderneming overstapt. Het is dus een 'bijzondere'situatie waar de medewerker (waarschijnlijk) geen invloed op kan uitoefenen. In deze bijzondere situatie gelden bijzondere regels. TS is, op eigen initiatief van werkgever gewisseld.

Zie: https://vangelderen.nl/ar...overgang-van-onderneming/
Maar in datzelfde artikel wat je linkt (14.1), staat ook het volgende:
Onder overwerk wordt verstaan: arbeid die incidenteel wordt verricht boven de, in het rooster, vastgestelde werktijden waarbij de overschrijding van de overeengekomen arbeidsduur jaarlijks wordt gemeten.
En als dit elke dag is, dan lijkt mij dat niet meer incidenteel toch?

• T-Forever
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:46
t_captain schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:00:
In de retail is een kwartier in- en een kwartier uitwerken ook de norm.
Alleen makke schapen vallen hier voor, mensen die hun rechten niet kennen en die dus met grote voeten overschreden worden door je werkgever.

Als ik een kwartier sta te bellen onder tijd vind mijn baas ook niet kunnen, dus ik vind het niet kunnen dat ik onbetaald overwerk.

Als iedereen wat meer ballen zou tonen, zouden ze hier niet mee weg komen.

• bernard038
Laurensius88 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 16:37:
[...]

Maar in datzelfde artikel wat je linkt (14.1), staat ook het volgende:

[...]

En als dit elke dag is, dan lijkt mij dat niet meer incidenteel toch?
Dáár wordt 't ingewikkeld, natuurlijk is dagelijks niet incidenteel maar je weet als werknemer ook dat als je hierover bij je werkgever begint, je dit waarschijnlijk niet in dank afgenomen zal worden. Ik ga er trouwens dan wél vanuit dat de werkgever niet zeurt over een uurtje eerder weggaan als je naar de tandarts wilt...
CyberMania schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:18:
[...]

Dat beweer ik ook niet. Ik reageerde op de stelling dat een nieuwe werkgever niet verbonden kan zijn aan afspraken met een oude werkgever. Een zo'n situatie is bijv. bij overgang van onderneming (mits de identiteit behouden blijft). In het geval van TS is dit idd geheel niet van toepassing, maar er zijn wel degelijk situaties dat een nieuwe werkgever gebonden kan zijn aan afspraken tussen een werknemer en zijn vorige werkgever. Ook bijv. rondom vakantiedagen die je hebt opgebouwd kun je bepaalde aanspraken uitoefenen tegen je nieuwe.
Klopt, maar zoals je zegt,hier niet van toepassing, alleen in, minder vaak voorkomende, uitzonderingssituaties.

• T-Forever
ik zeg nadrukkelijk "Als iedereen wat meer ballen zou tonen, zouden ze hier niet mee weg komen."

T-Forever wijzigde deze reactie 17-09-2019 19:58 (3%)

• T-Forever
UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:58:
[...]

In de CAO staat dat je gecompenseerd moet worden met vrije tijd of anders uitbetaling. Mag je van de CAO dan afwijken?
Ja in het voordeel van de werknemer mag de werkgever afwijken van de CAO. niet in het nadeel.
Volgens mij is dit het, niemand zegt er wat van omdat ze geen zin hebben in gezeur
En dan hou je dat systeem dus in stand.

T-Forever wijzigde deze reactie 17-09-2019 20:01 (17%)

• T-Forever
UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:01:
[...]

Dit is dus echt in het nadeel van de werknemer. Wat kan ik dan het beste doen? Ergens een klacht indienen?
https://www.rijksoverheid...kgever-de-cao-niet-nakomt

Dus er komt sowieso een gedoe bij kijken.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 01:14

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:09:
[...]
Het gaat erom dat we bijna elke dag een half uur onbetaald werken. In de CAO staat dat we betaald horen te krijgen voor overwerk. Collega apotheken betalen de medewerkers WEL voor overuren, maar bij ons is dat niet het geval.

Jij zou het wel goed vinden om elke dag onbetaald te werken? Ik wil dus weten met wie ik hierover kan praten, met de hoofdkantoor of iets dergelijks.
Zoals je het verteld vraagt of dwingt niemand je om te blijven werken.
Maar iedereen blijft een beetje hangen om een wit voetje te halen bij de baas.
Ergo geen overwerken imho.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Bart ®

Bart ®

T-Forever schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:16:
[...]

Alleen makke schapen vallen hier voor, mensen die hun rechten niet kennen en die dus met grote voeten overschreden worden door je werkgever.

Als ik een kwartier sta te bellen onder tijd vind mijn baas ook niet kunnen, dus ik vind het niet kunnen dat ik onbetaald overwerk.

Als iedereen wat meer ballen zou tonen, zouden ze hier niet mee weg komen.
Verschrikkelijke mentaliteit bij jou op het werk, zowel van je baas als van jou. Daar zou ik echt gelijk weg zijn. Ik werk met liefde over zonder salaris. Mijn baas heeft er ook geen enkel probleem mee als ik een uurtje eerder naar huis ga zonder dat ik daarvoor verlof opneem. Beetje geven, beetje nemen, dat werkt zo veel relaxter dan dat verkrampte gedoe waar jij mee bezig bent.

I have the cape.

• T-Forever
Bart ® schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:37:
[...]

Verschrikkelijke mentaliteit bij jou op het werk, zowel van je baas als van jou. Daar zou ik echt gelijk weg zijn. Ik werk met liefde over zonder salaris. Mijn baas heeft er ook geen enkel probleem mee als ik een uurtje eerder naar huis ga zonder dat ik daarvoor verlof opneem. Beetje geven, beetje nemen, dat werkt zo veel relaxter dan dat verkrampte gedoe waar jij mee bezig bent.
Jah en dat werkt als je elke dag moet in en uit klokken hé 8)7
En U weet helemaal niet hoe mijn mentaliteit is, hoe vaak ik in de pauzes doorwerk en wat nog meer, wilt u zo vriendelijk zijn de volgende keer niet op de man te spelen?

dank u.

T-Forever wijzigde deze reactie 17-09-2019 20:45 (13%)

• T-Forever
SmurfLink schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:22:
[...]

En aan de andere kant heb je geven en nemen. Mijn baas kan het niet schelen als ik onder werk even een belletje pleeg of m'n telefoon gebruik voor andere zaken, als 't werk maar af komt. En ik vind het niet erg om een keertje een kwartier langer te blijven.

Maar structureel elke dag een half uur later? Dat zou mij ook tegen staan. Alleen voor wat ik nu begrijp doet de TS dat zelf en dwingt niemand hem/haar.. alleen maar omdat de baas later weggaat... tja, dan leg je het jezelf op. Zou ik lekker naar huis gaan....
Jah dat ben ik met je eens, maar zie het ook van een andere kant, wat als de baas nu degene die wel gewoon om half 5 naar huis gaat ineens het contract niet verlengd. Wat denk je dat de andere dan zullen doen? En misschien is dit al eens eerder gebeurd.

Maar het is allemaal koffiedik kijken, je zult als eerste toch eens met je collega's moeten praten. Waarom doen zij het? Vaak toch wel om een bruine arm te krijgen bij de baas.

Maar ik het geleerd dusver, hoe harder je rent, hoe meer je genaaid word, werkgevers willen gewoon iemand die netjes op tijd komt werken, goedkoop is, geen tegenspraak geeft en het liefste ook nog eens onbetaald komt overwerken. >:) (dit noemen ze flexibel in de vacatures ;))

• FireAge
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 00:24
UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 18:45:
[...]

Ja dat klopt, ik vind mijn werk vervelend. Dat is gekomen door de zorgverzekeraars en werkdruk. Zou jij ook vinden als jij alles eraan doet om de patiënt te helpen en alsnog stank voor dank van ze krijgt. Vind jij je werk dan zo leuk dat je elke dag 30 minuten gratis wilt werken? Dat is toch 2,5 uur gratis werken per week.
Ehm.. ja. Ik werk 45 tot 60 uur per week afhankelijk van wat ik af wil hebben. Maar niet echt vergelijkbare functie/beloning gok ik.

Misschien makkelijk praten, maar zou je toch adviseren op zoek te gaan naar werk waar je het naar je zin hebt. Besef me echter ook dat dat misschien niet altijd voor iedereen kan.

• FlowSnake
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 17:36
@UltraInstinct jij gaat hier sowieso niets bij winnen. Jouw probleem is niet die 2 of 2,5 uur per week. Zoek wat anders. Als jij straks precies 40 uur blijft, dan nog zal er onvrede zijn. Je werk zal nog steeds niet leuk zijn, het zal nog steeds het zelfde zijn, dag in, dag uit.

2 tot 2,5 uur is geen issue, ook niet structureel, als er ook op een vrijdag 2 uur eerder weggegaan kan worden. Hel, ik zou het nauwelijks merken, ik zit elke dag 'te lang', maar ik heb het naar mijn zin.

• Paultje3181
  • Laatst online: 10-12 11:32
Hier even de andere kant van de medaille:
Als apotheker heb je de verantwoordelijkheid dat alle recepten en signalen diezelfde dag nog afgehandeld worden. Ergo, aan het eind van de dag heb je het per definitie het drukste. Het is dus logisch dat de apotheker aan het eind nog bezig is.

Voor wat betreft het overwerk: de bestelling, kassa etc kan normaal gesproken prima in het laatste half uur (afhankelijk uiteraard van de drukte van de apotheek, maar 1 werknemer die de laatste bestelling de deur uit doet, even checkt bij de groothandel of alles binnenkomt e.d. moet toch echt lukken), kassa is op te lossen door een 2e la erbij te doen die al geteld is en kwestie van erin schuiven is.

Mijn advies: plan een werkbespreking waarin je met zijn allen aangeeft dat jullie je bezwaard voelen eerder weg te gaan, maar ook niet blij zijn met de dagsluiting. Antwoord kan heel logisch zijn: o, dan schrijven jullie ook tot 18.00, dat doe ik ook hoor! Of, nee, ga gewoon als de bestelling geplaatst is. Ik ben nog even recepten aan het doen.

Voor mij zou het geen probleem zijn iig en ik zou blij zijn met werknemers die zo een werkbespreking in willen schieten.

• Bart ®

Bart ®

T-Forever schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:44:
[...]

Jah en dat werkt als je elke dag moet in en uit klokken hé 8)7
En U weet helemaal niet hoe mijn mentaliteit is, hoe vaak ik in de pauzes doorwerk en wat nog meer, wilt u zo vriendelijk zijn de volgende keer niet op de man te spelen?

dank u.
Je geeft zelf aan wat je mentaliteit is, dat ik daar vervolgens op reageer is niet op de man spelen. 8)7

I have the cape.

• bernard038
UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:01:
[...]

Dit is dus echt in het nadeel van de werknemer. Wat kan ik dan het beste doen? Ergens een klacht indienen?
Ik begrijp dat je nog niet zo héél lang in dienst bent bij deze werkgever. Is dit een werkgever die, zeurt over doktersbezoek tijdens werktijd of het uurtje dat je later bent omdat de loodgieter bij je thuis langskomt, gelijk in mindering op je vakantie-uren brengt? Of is het een werkgever die daar 'niet moeilijk over doet'? Flexibiliteit is iets wat van twee kanten behoort te komen. En als jij je formalistisch gaat opstellen, zal je werkgever dat waarschijnlijk ook doen, wat de werksfeer niet ten goede komt.

Als je verder een 'relaxte'werkgever hebt, die verder niet 'zeurt' en de werksfeer verder positief probeert te houden, zou míj dat wel iets waard zijn.

bernard038 wijzigde deze reactie 18-09-2019 11:18 (9%)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:58

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:09:
Het gaat erom dat we bijna elke dag een half uur onbetaald werken. In de CAO staat dat we betaald horen te krijgen voor overwerk. Collega apotheken betalen de medewerkers WEL voor overuren, maar bij ons is dat niet het geval.
Vraagt jouw baas dat jij (jullie) overwerken, of is dat op eigen initiatief?
UltraInstinct schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:22:
Wat we doen is onder andere bestellingen plaatsen en de administratie afronden. Maar dit doen we dus elke dag en het loopt altijd uit dus in feite werk je elke dag onbetaald voor een deel.
Als jullie de werkzaamheden niet klaar hebben op jullie eindtijd, is het dan mogelijk dat de baas dit dan gewoon zelf verder doet als jullie niet 'overwerken'?

Het klinkt mij in de oren dat "men" het gewoon is gaan doen, en dat over de jaren heen dit opgelopen is tot de huidige stand van zaken. Wellicht is de baas er niet van bewust dat de medewerkers het niet doen met "hart voor de zaak" maar op basis van 'plichtsgevoel' of bang voor consequenties als men eerder dan de baas weggaat.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:02

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Overwerk is alleen overwerk als het aangezegt wordt. Dus als je niet gevraagd wordt om langer te blijven is het geen overwerk.

Zoals @Paultje3181 ook al aangeeft: gewoon eens aankaarten of jullie de dag slimmer kunnen eindigen. En dit bespreekbaar maken.

Op basis van dit topic kom je nogal procedureel over. Niets mis mee, erg goede eigenschap voor iemand die in een apotheek werkt.

Maar in een gezonde werkverhouding moet je ook iets durven aan te kaarten rechtstreeks met je werkgever ipv iedere keer aan random wildvreemde op een topic te vragen hoe iets aan te pakken.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:28
UltraInstinct schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:28:
[...]
Wat ik van de andere medewerkers heb begrepen is zij de eerste ;).
Waarom praat je zelf niet eens met je werkgever?

Je 1e vraag had je gewoon bij je baas kunnen neerleggen.
Nu heb je een 2e vraag, die eigenlijk alleen naar boven komt omdat je gewoon mak andere medewerkers volgt zonder dat je iets gevraagd is, waarop wederom je werkgever je een antwoord kan geven.
Alleen bespreek je dit allemaal neit met je werkgever maar met "andere werknemers"?

En blijkbaar is zij toch niet zo moeilijk, want ze klaagt in ieder geval niet dat jullie achter haar rug om over haar zitten te roddelen ipv te werken.

Zolang je werkgever je niet vraagt om te blijven is het geen overwerk.
Echter bedenk wel dat je waarschijnlijk een hoogbetaalde kracht bent binnen de apotheek (tenminste als ik je 1e vraag goed begreep) en dat het een beetje apart zou zijn als de hoogstbetaalde kracht de minste uren werkt...
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True