Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Formule voor zoeken in Excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• BQB
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 16-08 10:17
Ik zoek een formule voor Excel die grofweg het volgende doet:

ALS de inhoud van cel A1 van werkblad 1
GELIJK IS aan de inhoud van één van de cellen in kolom B van werkblad 2 (bijv. B246 blijkt overeenkomstige inhoud te hebben)
DAN moet het bijbehorende veld getoond worden van werkblad 2 uit kolom C (bijv. C246)

Is dit mogelijk? Heb al van alles geprobeerd met Verticaal Zoeken, ALS-functies en Vergelijken, maar vooralsnog zonder het gewenste resultaat...

Alle reacties

• BQB
Wat er mis ging, is dat ik eigenlijk niet de juiste inhoud krijg te zien.
Het gaat hier om een productdatabase waarin ik EAN's probeer te matchen. Zie het als volgt:

Werkblad 1 bevat productgegevens incl. namen
Werkblad 2 bevat EAN's incl namen
Ik probeer de EAN's van werkblad 2 bij de productgegevens van werkblad 1 te krijgen, op basis van de productnaam: als er een match is op productnaam, dan wil ik dat de bijbehorende EAN vanuit werkblad 2 aan werkblad 1 wordt toegevoegd.

ALS de inhoud van cel A1 (productnaam) van werkblad 1
GELIJK IS aan de inhoud van één van de cellen in kolom B van werkblad 2 (bijv. B246 blijkt dezelfde productnaam te bevatten)
DAN moet het bijbehorende veld getoond worden van werkblad 2 uit kolom C (bijv. C246; dit is de EAN)

Ik heb het idee dat ik verticaal zoeken moet combineren met andere functies, maar ik krijg niet de juiste combinatie van functies gevonden. Of is wat ik wil niet mogelijk in Excel?

• BQB
I-King schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:44:
Hier staat toch precies wat je nodig hebt? https://support.office.co...fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

Zoeken op productnaam (bij eerste voorbeeld is dat B3 in kolom B), daarna wordt de achternaam (=EAN) erbij gezocht.

Wat lukt niet, welke output krijg je?

Edit: Let er wel op dat als je gaat slepen met cellen, je de range wel vast moet zetten met $, anders ga je de zoekrange aanpassen.
Ik probeer 'm nu dus zo te doen:
=VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!G2:G5464;Blad2!N:N;ONWAAR)

Ik probeer dus eigenlijk te zeggen: zoek de inhoud van A1 in kolom G van blad 2 en toon dan de inhoud van kolom N van blad 2. Maar die werkt (nog) niet; ik krijg #VERW! als resultaat.

• BQB
I-King schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 09:54:
Daar gaat 't mis. Check ook de voorbeelden. Waar je nu linkt naar G, moet je G:N van maken, en dan geef je bij N 't nr een 8 mee als ik goed tel.

Zo denk ik: =VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!G2:N5464;8;ONWAAR)
Wow, dank! Het lijkt nu te werken.... Denk ik.
Ik heb nog 1 uitdaging en dan weet ik zeker of 't klopt! Hij maakt van die EAN's iets anders:
van 8710624244xxx maakt hij 871062E+12.
Hoe krijg ik dat nog goed?

• BQB
I-King schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:04:
Weergeven als tekst ipv nummer. Waar je het ook kan aanpassen naar euro's, percentages etc. Daar zit ook een tekst optie.
Gelukt! Superveel dank!

• BQB
I-King schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:15:
Algemeen advies: Even googelen en vooral de voorbeelden snel nabouwen. Dan zie je snel genoeg waar het mis gaat. Er is veel Excel kennis, maar ook snel irritatie op dit forum als mensen de moeite niet doen.
Lukt 't dan niet, deel dan wat je al precies gedaan hebt; dan ben je zoals je ziet, snel geholpen.
Dank!

Ik denk dat mijn grootste fout was, dat ik dacht dat die '8' ook nog specifiek moest verwijzen naar het tweede werkblad (dat ie anders het eerste werkblad weer zou nemen).
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True