Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het bekende “slechte review plaatsen” verhaal

Pagina: 1
Acties:

• harveydwijs2
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11:41
Hoi allemaal!

Op internet lees ik vaak verhalen van bedrijven die slechte reviews krijgen omdat een klant zijn zin niet krijgt (onder een contract uit komen, geen korting kunnen krijgen, iets extra’s willen eisen etc etc.). Klanten “dreigen” met een slechte review om zo hun zin te krijgen.

Zelf heb ik vandaag ook zo’n ervaring gehad en er is helaas niet echt een oplossing voor. Voor een groot bedrijf met veel reviews is dit te overzien, maar een klein bedrijf met 10+ 5 sterren reviews komt een 1 ster review hard aan (ook al is het onterecht en wilt de klant zijn zin krijgen).

Kort verhaal:

Klant wilde zsm hulp met een probleem, maar i.v.m. Een vol geplande week met vaste afspraken kon dit helaas pas volgende week gedaan worden. Klant vond dit niet fijn en ging bijna om directe hulp “eisen”. Klant dreigde met een slechte review en ging anders zoeken naar een ander bedrijf om zijn probleem op te lossen.

Persoonlijk wil ik het zo laten en zeg nou eerlijk... wie wilt zo’n klant? Omdat meneer dreigde met een 1 ster review is het toch geen fijne gedachte. Het betreft een klein bedrijf met weinig reviews en als er plots een 1 ster review wordt geplaatst komt dat hard aan.

Een duidelijke oplossing is niet echt te vinden voor zulke problemen... reageren onder de slechte review van de klant? Klant toch maar zijn zin geven en afspraken verzetten?

Is hier nou iets aan te doen?

• harveydwijs2
Bedankt voor al jullie reacties! Eigenlijk maak ik me druk om niks en moet ik gewoon een duidelijke reactie geven als meneer een review plaatst. Nu moet ik wel zeggen dat mijn doelgroep vooral ouderen zijn van 60+ en die hebben (in mijn ervaring) vaker de neiging om te gaan dreigen dan de gemiddelde relatie.

Toch wel jammer dat het zo moet gaan en dat klanten zo hun zin proberen te krijgen. Ook lees ik dat je bijv. niet makkelijk reviews kan laten verwijderen door Google zonder toestemming van de klant.

In principe kan iedereen dus even snel een slechte review plaatsen zonder ook maar enig contact te hebben gehad met een bedrijf. Als je de review dan wilt verwijderen omdat het onterecht is moet het eerst bewezen worden (waar ook weer een tijdsbestek over heen gaat).

• harveydwijs2
Valorian schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 21:17:
[...]

Ik vind de situatie van @harveydwijs2 TS wel degelijk relevant, en vindt het jammer dat die niet verder wordt toegelicht. Want TS heeft zelfs niet de moeite genomen om op de vraag antwoord te geven of dit een bestaande klant/relatie is of een potentiele klant. Dat maakt mijns inziens veel uit. Is het een bestaande klantrelatie dan kan je discussieren over of tijd die TS noemt redelijk is of niet, dat hangt weer van het exacte probleem af (waar we niet vanaf weten) en de verwachtingen die geschept zijn in de loop der tijd, en ook of er doorlopend gefactureerd wordt op een soort contractsvorm of op basis van oproep bij problemen. Maar is de klant een 'potentiele klant' die om hulp vraagt en te horen krijgt dat dat pas over een tijdje kan, dan vind ik het zeer asociaal dat daar een slechte review aan gewijd wordt. Er is dan immers niets beloofd wat niet wordt nagekomen.

Om het iets concreter te maken en het CV-voorbeeld er bij te pakken: als mijn CV kapot is en ik bel zomaar uit het telefoonboek een bedrijf of ze willen komen dan is het niet raar of onredelijk als dat bedrijf aangeeft dat ze de komende 2 weken helemaal geen tijd hebben. Als ik echter een onderhoudscontract heb bij bedrijf X en ze geven op hun site / in voorwaarden aan dat ze altijd binnen 48 uur komen dan vindt ik 4 dagen doorlooptijd al legitiem om een niet-zo-positieve review aan te wijden. Er wordt dan immers iets niet waargemaakt waar wel voor betaald wordt.
Had ik inderdaad even moeten toelichten. Mijn excuses daarvoor. Eigenlijk was mijn vraag meer van “wat er gedaan kan worden als je zo’n klant aan de telefoon heb”. Wat mijn ervaring was is puur bijzaak omdat ik het niet zo inhoudelijk wil maken.

Waar het op neer komt is dat ik vestigingsmanager ben van een klein computer reparatie/service bedrijf (ja die bestaan gelukkig nog :p ). Ik werk vaak met ouderen omdat er in mijn stad/dorp/gehucht gemiddeld meer ouderen wonen dan ergens anders.

Meneer had problemen met zijn printer (is al 5 jaar klant van ons) en wilde dit asap gefixt hebben. Zelf gaf ik aan dat ik de volgende dag om 15:30 op afstand in kon loggen en kon meekijken. Meneer kon niet omdat hij een afspraak had.

Helaas had ik verder geen mogelijkheid om op een ander tijdstip mee te kijken en werd meneer geïrriteerd.

Volgende dag toch een gaatje kunnen vinden (vandaag) en had meneer gebeld om op afstand te kunnen helpen. Meneer antwoordde met “het hoeft niet meer! Printer geeft de melding dat er geen papier aanwezig is. Probleem is dus opgelost”.

8)7
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True