Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stichting op zoek naar tips bij OC R9 3900X

Pagina: 1
Acties:

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

Hardware fanaat!

4.4GHz tot 4.6GHz all core overclock?

Heb je daar een bron voor? De meeste mensen blijven steken op 4.2 of 4.3. Als je de CCX-en individueel gaat overclocken kom je misschien tot 4.5 maar 4.6 is echt extreem zeldzaam vziw. Dan moet je echt een golden sample hebben.

Bovendien waarom wil je zo graag overclocken? Vanuit de fabriek zijn de CPU's redelijk tot de max getuned door AMD.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-09 22:16
Vcore instellen en multi uppen en stressen tot je de maximale haalbare waardes hebt.

AMD heeft niet voltages. Het wordt pas lastiger als je hoger gaat op LN2

Sms "OC aan" naar 06-115erveD voor meer info over OC.

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 22-09 22:16
Elke oc is afhankelijk van kwaliteit van de cpu/gpu.
Op een custom loopje.
Met lucht zit je sneller op de max.

Op ln2 deed hij 5.3. De cpu heeft meer potentie. Maar op ln2 heb je andere stoorzenders.

https://hwbot.org/submission/4209953_

5erveD wijzigde deze reactie 15-08-2019 12:23 (11%)

Sms "OC aan" naar 06-115erveD voor meer info over OC.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 05:25

millman

6708Mhz @ -185c

Dus een stichting vraagt OC hulp van een 3900x naar 4,4-4,6ghz.. dacht toch echt dat ik in de afgelopen 15 jaar zo'n beetje alles gelezen had aan onzin, maar deze doet toch een aardige duit in t zakje.

Waarom er zo'n verhaal van maken? Wat maakt het uit wie je bent en wat je doet en waarom je wilt overclocken? In de regel dient een ieder zich in te lezen in het OC proces, tutorials door te nemen en op zn minst de achtergrond van zn gekozen hardware te weten. Er zijn zat tutorials die je vertellen hoe je moet overclocken, als je dan detailvragen hebt kan je die in het juiste topic stellen zoals iedere tweaker dat betaamd. Ik snap niet dat je het stichting verhaal gebruikt om een uitzonderingspositie te verkrijgen. Had je je van tevoren ingelezen Had dit topic direct overbodig gemaakt.

Hoewel een hardcore overclocker zoals @5erveD er na gezond tweaken er een zeer uitzonderlijke OC van 4500Mhz + eruit heeft gehaald is er in de regel helemaal niets te halen. De boost clocks doen hun werk en that's it... overclocken van een cpu levert je per definitie weinig op, behalve de lol van het tweaken.

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:47
millman schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 06:42:
1. Als je context geeft, dan lijkt het mij handig om relevante context te geven. Dat lijkt mij met het stichting verhaal geenzins het geval.

2) Als je je werkelijk ingelezen had, had je geweten dat Ryzen 3000 OC onbegonnen werk is en 4400-4600 allcore een fabel.. De CPU schaalt prima met auto OC. Het maakt dan ook niets uit welk formaat de behuizing heeft. Overclocken word niet voor niets in serverparken geweerd, omdat stabiliteit in het geding komt. Als professional zou ik dus per definitie overclocken achterwege laten.

3) Hoewel je gelijk hebt dat overclock vragen in dit subforum kunnen zie ik geen enkele reden om het daarvoor beschikbare OC topic te gebruiken. Ongeacht usecase, de manier van overclocken blijft hetzelfde.ik raad je dan ook aan om specifieke vragen mbt Ryzen hier te stellen:

AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic

Ook vragen over Ram OC en Infinity fabric kan je daar stellen, maar ik denk dat t in het geval van een stichting per definitie verspilde tijd is. Als je Ryzen koel genoeg kan krijgen dan gaat oc met XFR en auto OC geheel vanzelf. Maar aangezien je aangeeft je ingelezen te hebben ga ik ervan uit dat je dat dus al wist ;) ...of toch net te weinig ingelezen?

Het punt is dat al je vragen met enkele search acties op google beantwoord had kunnen zijn, had je een klap aan tijd gescheeld (en ons natuurlijk ook). Tweakers is dus geen helpdesk, maar een plek waar je informatie voor de volgende lezer met hetzelfde probleem verschaft. Dus je documenteert je eigen probleem + de zoektocht naar de oplossing. Zo is tweakers dus bedoeld.
Goeie scheut azijn genomen bij het ontbijt? Goeiemorgen zeg. 8)7

Ik zou zeggen, open de actieve topiclijst even en scroll er voor de lol eens doorheen. Als 50% voldoet aan jou oordeel van "waar tweakers voor bedoelt is" dan zou mij dat verbazen.

Als iets je niet bevalt klik dan gewoon effe verder. Zeker als het zo'n nette en goedgeorganiseerde topicstart betreft, duidelijk geen dump&run.

Dat je het met de inhoud niet eens bent is wel duidelijk

Woont in Helsinki

• Chocola
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22-09 23:54
Millman, ik vraag je bij dezen om hier alsjeblieft niet meer te reageren als het gezeur betreft. Je houding is simpelweg niet nuttig en je zorgt ervoor dat het offtopic gaat. Wat dat betreft - hoe ironisch ook - ben je zelf niet conform 'beleid' bezig.

Je kaapt mijn topic, schijnbaar door je onvrede met de huidige stand van zaken bij Tweakers.net. En hier kan ik je nog voor een groot deel in volgen zelfs. Ik loop hier ook al rond vanaf de tijd dat Femme aan het roer stond en zie ook dat al jaren het niveau van/op Tweakers aan het kelderen is, en dat het - helaas - langzaam wordt overgenomen door relatief a-technische consumenten die blij worden van de zoveelste nieuwe Samsung gadget. Maar volgens mij vergeet je hierbij dat GoT vroeger ook een plek was waar je veilig vragen kon stellen, ook juist over onderwerpen waar je minder verstand van had. Het was normaal dat je anderen hielp met onderwerpen waar je veel van wist, maar ook dat je zelf geholpen kon worden met technologieën buiten je comfort zone of expertise. Dit soort feedback kun je kwijt bij het Tweakers team, of bijv. in die enquêtte in de banner (dat heb ik ook gedaan).

Ik heb wat door jouw posts heengebladerd en ik vraag me oprecht af waarom je deze houding aanneemt. Wat wil je ermee bereiken? Sure, je kunt mensen terecht wijzen, maar hoe wordt Tweakers daarmee de plek die het voor jou ooit was? Ik ben er van overtuigd dat jouw houding GoT juist minder maakt. Je creëert een vijandelijke sfeer en omgeving (zeker voor mij), maar dit is het complete tegenovergestelde van het 'oude' GoT zoals ik dat kende.

En tot slot een korte reactie op je argumenten: een handtekening met een waarschuwing over je gedrag rechtvaardigt dit gedrag natuurlijk niet. En volgens mij overschat je je eigen inhoudelijke inbreng ('bakken aan informatie') in dit topic, want je hebt niets nuttigs bijgedragen (ook niet inhoudelijk nee).

Chocola wijzigde deze reactie 16-08-2019 11:38 (13%)

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware fanaat!

millman schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:58:
[...]Dat dat door sommige niet altijd gewaardeerd wordt doet voor mij dus 0 terzake.
En hoe ver denk je dat je komt met een dergelijke houding? Denk je werkelijk dat dit de manier is om verandering te bewerkstelligen? Het enige wat ik zie gebeuren namelijk is dat het irritatie oproept.

Als je echt hart hebt voor een dergelijk tweakers.net zal je wat constructiever moeten zijn. Botheid en verandering willen bewerkstelligen sluiten elkaar simpelweg uit.

Ontopic @Chocola

Ik denk echt dat je het beste af bent met het juiste geheugen selecteren en wellicht PBO aanzetten. Klassiek overclocken op een 3900x is enkel voor zinvol voor de sport en niet voor 24/7 gebruik. De voltages die nodig zijn voor een interessante overclock (1.35V+) zijn vaak onveilig in de zin dat je versneld je CPU degradeert.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• Blaat
  • Nu online

Blaat

Hardware fanaat!

Chocola schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:00:
[...]

Ja, goed punt. Ik begin me hier steeds meer van bewust te raken. Toen ik begon met kijken naar Ryzen 3 kwam ik allerlei topics tegen van mensen die mooie overclocks hadden behaald, maar hoe meer ik lees hoe meer blijkt dat dit eerder uitzondering dan regel is. En dan is zo dik mogelijke cooling als je kwijt kunt in een behuizing + PBO en misschien wat optimalisaties in het RAM waarschijnlijk de meest toekomstbestendige optie.

Thanks voor je input!
Met name de optimalisaties in het RAM kunnen veel opleveren, ik denk zeker met jouw usecase.

Als je er tijd voor hebt is dit op dat gebied wel een interessante video:

Hij gebruikt Ryzen DRAM calculator om de geheugentimings te optimaliseren. Goede geheugenchips daarvoor zijn Samsung B-Die en Micron E-Die. Welk geheugen je hebt kan je achterhalen met taiphoon burner.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True