Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asbest gevonden in natuur en meegenomen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• huub8
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-09 14:40
Ik zit met een situatie die hopelijk meevalt, maar ik weet er niet genoeg van om het risico goed in te schatten.

Tijdens een hike in Sicilië kwam ik op een bergje terecht waarop ik op de bergtop een aantal bijzonder ogende stenen tegenkwam. Hieronder waren onder andere wat stukken van erg doorzichtige steen (bijna glas). Ik heb die en nog een aantal bijzonder ogende stenen in een plastic wegwerp bekertje met een zakje eromheen terug naar de hotelkamer meegenomen.

Eenmaal terug op de hotelkamer heb ik dit bekertje omgedraaid boven een tafeltje in de kamer en een deel van de stenen afgespoeld in de wasbak. Even later vond ik sommige van de meegenomen stenen echter wat op asbest lijken en ik ben er nu redelijk van overtuigd geraakt dat het dat ook echt is. Ook omdat er blijkt nu meerdere asbest verwerkingsbedrijven vlak in de beurt zitten.

Ik heb die stenen niet bewust afgebroken maar ze botsten wel een tijd tegen elkaar onderweg in dat bekertje. Bij het omkeren van dat bekertje kan er naar mijn weten tussen het stof dat toen vrijkwam ook asbest stof hebben gezeten.

Naast de tafel waar de beker op is omgedraaid stond een open tas met kleding, de bovenste kleding en kleding die naast de tafel lag heb ik nu in een plastic tas gedaan om te laten wassen en de tas zelf heb ik onder de douche afgespoeld. Ik slaap vanavond niet meer in die kamer, en heb de grond met een natte doek afgenomen.

Ook mijn hike kleding heb ik in de tas gedaan om te wassen, en de schoenen uitgebreid afgespoeld. Helaas waren er naast mij echter ook twee andere mensen in de kamer bij het tijdelijk uitstallen van de stenen en het stof dat daar bij vrij kwam. Ik zou dus heel graag weten hoe gevaarlijk dit was.

De bergtop bevatte een boel van de meegenomen stenen, en het oogte natuurlijk. Maar misschien dat het toch ooit gedumpt is. Foto's van het merendeel van de stenen zijn hieronder te vinden. (Stenen zelf zijn weggegooid in een dubbele plastic zak). Vooral het kleine platte witte stukje tweede van links op de eerste foto lijkt naar mijn idee op asbest.

Hoe schatten jullie het risico in en is er nog iets dat ik kan doen? Of ergens waar ik dit goed kan navragen?

IMGUR LINK:
http://imgur.com/gallery/YNb4axX

• huub8
Ik heb zeker over asbest gelezen, de enige reden dat ik redelijk overtuigd ben is dat er in deze regio veel asbest is geworven en dat een aantal van de stenen exact voldoen aan bijschrijvingen van bijvoorbeeld Wikipedia betreffende asbest.

Maar laat me direct duidelijk zeggen dat er helemaal niet veel voor nodig is mij te overtuigen dat het geen asbest is, enkel iemand die daar meer van weet. Ik ken zelf asbest alleen in producten, over de risico's van natuurlijke vorm van asbest kon ik gewoon niet veel vinden.

• huub8
Ik vond het eerst ook niet op asbest lijken, en ik ken verwerkte asbest uit ervaring vrij goed uit mijn studentenhuis. Het lijkt echter wel sterk op de beschrijving van onbewerkte natuurlijke asbest.

• huub8
Nee niet echt in de buurt, dit was in Enna.

De stenen zijn weg en de de mogelijk besmette kleding gaat in de was. Verder kom ik niet meer in die kamer dus ik kan zelf niet meer bedenken om aanraking te voorkomen eigenlijk.

• huub8
Haha ja ja, ik snap dat het allemaal relatief is. Was meer benieuwd naar de risico's van dit soort asbest, en of het echt asbest is.

Nederlandse lucht inademen lukt de laatste tijd trouwens niet meer.

• huub8
Vooral dat witte stukje op de eerste foto lijkt op serpentine, er kwam in de beurt ook water uit de grond:
http://www.gmg.ruhr-uni-bochum.de/petrologie/olivin.html

• huub8
Dat klopt naar mijn idee ook ja, van die bangmakerij.
Als het alleen om mijn eigen gezondheid gaat zou ik me ook minder zorgen maken, maar omdat dankzij mij andere mensen ook blootgesteld zouden kunnen zijn wilde ik het graag goed uitzoeken.

Bedankt voor de reacties!

• huub8
@deepbass909

Erg bedankt voor de uitgebreide reactie, en fijn om te horen!

huub8 wijzigde deze reactie 14-08-2019 21:38 (8%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True