Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

1440P Gamesysteem/workstation ~€4K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Muerte.Diablo
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19-04 18:53
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, Code schrijven, Wat simpele video/foto bewerking, Paar VM's voor testen. Bedoeling is dat het futureproof is voor ~4-5 jaar (ex videokaart)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een budget van ongeveer 4000-4500 euro. Dit is inclusief schermen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord/muis etc.. neem ik mee. Gaat alleen om systeem+schermen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende lijstje samengesteld.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 405,99€ 405,99
1MoederbordenASRock X570 Taichi€ 324,-€ 324,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT 8G€ 427,-€ 427,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Grijs€ 188,-€ 188,-
3MonitorenSamsung LC27HG70 Grijs, Zwart€ 449,-€ 1.347,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,95€ 94,95
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum RGB CMT32GX4M2C3466C16€ 302,-€ 302,-
1VoedingenCorsair HX750i€ 141,05€ 141,05
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 295,49€ 295,49
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 445,-€ 445,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.970,48

Videokaart is hierin nog niet definitief. Ik wacht tot er meer informatie is over de custom AMD 5700 XT kaarten. Specifiek de Sapphire Nitro serie (schijnen toch altijd de betere AMD kaarten te zijn).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Beeldscherm blijft dit samsung beeldscherm.
CPU blijft AMD. 3800X gekozen omdat deze betere specs heeft dan de 3700x en ik niet van plan ben te gaan overklokken.

Behalve bovenstaand geen specifieke merk voorkeuren. De onderdelen zijn gekozen op basis van ervaringen/reviews (en natuurlijk ook wat gevoel).
Gaat mij erom dat het onderdelen zijn van goede kwaliteit en waar ik op kan vertrouwen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Indien een ander onderdeel wordt voorgesteld dan absoluut niet in de kleur wit.
Geen hardeschijven!

Ga je overklokken?
Misschien een klein beetje. Maar de boostclocks van de apparatuur is tegenwoordig zo goed dat ik het overbodig vindt. Hier hoeft geen rekening mee gehouden worden.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is dit geheugen een goede keuze voor bij deze setup? Zijn er dingen die ik over het hoofd heb gezien? Kan ik misschien beter een ander onderdeel kiezen?
Is de voeding een goede keuzen? Het is wel al een ouder model. Ik heb ook zitten kijken naar de Seasonic prime ultra of focus plus series. Alleen schijnt de prime ultra serie een matige fan erin te hebben. Voor de focus plus kan ik daar niks over vinden maar dat is wel een reden dat ik voor de Corsair heb gekozen.

[Voor 3% gewijzigd door Muerte.Diablo op 12-08-2019 23:04]

Alle reacties

• Muerte.Diablo
agittunc schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 07:57:
tip #1 : cpu koeler is overbodig. neem anders dark rock 4. maar stock is prima.
tip #2 : 3800x en 3700x is de performance hetzelfde. boostclock is meestel 4.3-4.4 ghz en dat is niet anders bij 3800x.
tip #3 : neem de 3200 mhz of 3600 mhz en ga tweaken met de timings. hardware unboxed heeft daar mooie videos van waar je veel extra performance eruit kan halen.
tip #4 : WACHT AUB op de custom 5700 xt cards.

moederbord is best duur. waarom heb je die precies gekozen? case ook best duur maar dat is niet aan mij om je dat te vertellen. ik zou zelf dan de lian li o11 dynamic kiezen.

voeding is ook aan de dure kant. 750W heb je zeker niet nodig. 550W is prima : pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
1. Cpu koeler blijft. Hoewel de stock koeler goed is wil ik een betere/stillere.
2. Ik zal nog eens gaan onderzoeken. Heb een aantal reviews gezien dat de 3800x toch beter performed dan de 3700x.
3. Waarom niet dit geheugen met 3466Mhz? Ik wil zelf zo min mogelijk er aan doen en gewoon alles op stock laten draaien.
4. Zoals ik in de ts al aangaf ga ik dat ook doen.

Moederbord gekozen omdat ik uit ervaring weet dat Asrock stabiele borden maakt. Ook hoor ik dat uit mijn omgeving veel. Dit is wel anekdotisch maar beïnvloed de keuze wel. Verder voor deze gekozen vanwege alle features en ook voor het uiterlijk.

Ik weet dat ik 750watt niet nodig heb. Alleen deze voeding komt goed uit de reviews en vandaar de keuze. Maar ik kijk nog steeds verder. 80 plus platinum en betrouwbaarheid/kwaliteit is wel zeer belangrijk. Daarbij valt de bitfenix af.
Uszka schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:48:
Inderdaad, neem de 3700x. De 3800x voegt behalve een hogere prijs niets toe.
Videokaart deze bijvoorbeeld. Prijs zal nog een stuk zakken als de verkrijgbaarheid beter is.
Qua ssd's. Waarom geen pricewatch: PNY XLR8 CS3030 2TB Veel lagere prijs dan Samsung en de prestaties zijn gelijk.
De HX750i is een prima ding maar doe je niets met de i dan kan je net zo goed pricewatch: Corsair HX750 V2 nemen. Wil je pionieren dan zou je product: Seasonic Focus GX of product: Seasonic Focus PX kunnen overwegen al zou ik de PX het geld niet waard vinden. De GX-550 komt met een ideale kabel configuratie met 2 enkele 4+4 pins EPS en 2x 6+2 pins PCI-e kabels. 550w is in principe meer dan genoeg voor het systeem. Meer dan 400w ga je er niet uit halen.
3700x: Zie bovenstaand.
Videokaart wacht ik nog mee.
SSD. Ik heb gekozen voor Samsung vanwege de betrouwbaarheid. Als ik de samsung en die PNY vergelijk heeft de samsung een vele male hogere TBW. Ook in verschillende benchmarks komt de samsung als sneller naar voren. De prijs maakt niet zoveel uit zolang het binnen het budget past. Ik heb liever kwaliteit en betrouwbaarheid.
Voeding: De i is leuk maar geen vereiste. Omdat qua prijs er niet veel verschil zit tussen de HX750 V2 en de HX750i heb ik voor de i versie gekozen. Zie nu wel dat de HX750 V2 nieuwer is. Tijd om daar even wat meer reviews over te zoeken.
De Seasonic focus GX en PX serie waren mij niet bekend. Daar ga ik ook meer info over zoeken.

Kort:
CPU: verder onderzoek naar de verschillen 3700x-3800x
Geheugen: Zie nu nog geen reden het te veranderen. Ga wel zoeken of 3466mhz qua snelheid goed past bij ryzen 3 serie.
Videokaart: Wachten op meer reviews.
SSD: Geen reden tot verandering.
Voeding: Verder kijken naar de HX750 V2 en de Seasonic Focus GX en PX Series.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Helpt mij weer om het verder te verfijnen :)

• Muerte.Diablo
Wat aanpassingen gedaan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 344,-€ 344,-
1MoederbordenASRock X570 Taichi€ 323,64€ 323,64
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 489,-€ 489,-
1BehuizingenPhanteks Enthoo Evolv X Glass Grijs€ 188,-€ 188,-
3MonitorenSamsung LC27HG70 Grijs, Zwart€ 449,-€ 1.347,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 94,95€ 94,95
1Geheugen internCorsair Dominator Platinum CMD32GX4M2C3200C16€ 185,51€ 185,51
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 132,45€ 132,45
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 203,20€ 203,20
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 439,-€ 439,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.746,75

Zoals eerder gezegd: Videokaart is een placeholder. Niet definitief. Alleen erin om prijsbeeld duidelijker te krijgen.

Veranderd: Processor naar 3700x (Maar ik sluit de 3800x niet uit)
Geheugen: Naar 3200mhz non-rgb.
Voeding: Corsair HX750 V2. Reden: Kan namelijk niks vinden qua reviews over de nieuwe seasonic PX serie. En in deze serie is geen model met lager vermogen.
Opslag: Samsung 860 evo vervangen voor een Intel 660P 2TB. Sneller/goedkoper en M.2 Dus niet zichtbaar :)

De rest van alles blijft voor nu nog allemaal gelijk.

• Muerte.Diablo
Wintervacht schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 22:28:
Mobo is echt belachelijk duur, je komt net zo goed weg met een B450 boardje van Asrock als je zo merkgebonden bent. De 570 chipset is veel te duur voor consumentengebruik, heeft geen enkele toegevoegde waarde t.o.v. x470 en als je geen zware OC draait heeft een x470 ook geen meerwaarde t.o.v. b450, tenzij je nóg meer sata aansluitingen nodig hebt.

Voeding kun je echt de helft op besparen, ik weet noet waarom je 750w nodog denkt te hebben, of Corsair, maar voor bijna de helft van het geld heb je een 500w beQuiet pure/straight power of bitfenix voeding die het net zo goed doen.
Moederbord blijft. Ik wil de X570 chipset en dit moederbord past bij wat ik wil. Dat het goedkoper kan is mooi maar dat is niet wat ik wil.

Als je had gelezen had je gezien dat ik de Corsair HX750 v2 heb gekozen omdat deze aan mijn wensen voldoet en er in deze serie niet 1 is met een lager vermogen. Ik weet dat ik met 500/550watt prima uitkan.
Maar ik zie geen voedingen die betrouwbaar zijn en binnen dat segment vallen en goedkoper zijn.
categorie: Voedingen

Van deze lijst heb je alleen Seasonic en Corsair die kwalitatief goed zijn (en desktop voeding zijn). Maar van de Seasonic heeft de focus plus een issue gehad met videokaarten. Dit schijnt opgelost te zijn maar dat is nog niet echt duidelijk. Die gok waag ik niet. De Focus PX is gloednieuw en zijn nog geen goede reviews van. Valt daarom af. En de Prime ultra schijnt een brakke fan te hebben.
Dan blijft alleen corsair over. En aangezien ik geen SFX voeding wil blijft de Corsair HX750 V2 over.

• Muerte.Diablo
Uszka schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 22:23:
Er is nog zoiets als de be quiet Straight Power 11 550w. Kan zich qua kwaliteit en prestaties prima meten met de Corsair HX V2.
Die is geen 80 plus platinum maar 80 plus gold. Dus die valt af.

• Muerte.Diablo
Dat doe ik ook. En dan zie ik dat ik er ~50 euro verschil is. Voor die 50 euro krijg ik 10 jaar ipv 5 jaar garantie. Betere efficientie en kwaliteit. En 200 watt meer. Gezien ik lange tijd wil doen met mijn computer en de voeding waarschijnlijk nog langer is alleen de 10 jaar garantie mij de meerprijs al waard.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True