Toon posts:

Regelen van voogdij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:10
Goedemorgen,

In November verwachten wij onze eerste kleine, dol blij en gelukkig. Echter, komt er natuurlijk ook een keerzijde bij dit verhaal: Wat als de ouders (ons dus) overkomt?

In eerste instantie dachten wij heel simpel: Kies een voogd en klaar. Echter is het voor ons niet zo simpel als dat wij hoopten, de voogd is naast verantwoordelijke voor de opvoeding van je kind ook verantwoordelijk voor het vermogen wat op dat moment vrij komt, in dit geval een gegarandeerd bedrag van €250.000 (overlijdensrisicoverzekering, exclusief overwaarde woning (€130.000 AWS), bezittingen, etc). Iets wat wij absoluut niet willen.

Nu zullen de meeste denken, waarom niet? Simpel: Je weet niet hoe mensen reageren als ze plotsklaps 'ouders' worden en nog eens een bedrag van €250.000 op hun rekening gestort krijgen.

Het lijkt ons logisch om te kiezen voor een aparte bewindvoerder, iemand die enkel toegang krijg tot ons vermogen en hiermee de voogd financieel ondersteund: Betalen van jaarlijkse toelages, aanschaffen van duurdere artikelen (Rijbewijs, onderwijs, etc) en bij springt indien nodig. Indien wij er beide niet meer zijn dan vinden wij het een prettig idee als er een bedrag van €100.000 vrij komt op het moment dat ze 21 wordt.

Mochten wij komen te overlijden dan hebben wij geen invloed op de manier waarop ons kind wordt opgevoed, het enige waar wij voor kunnen zorgen is een stabiele financiële basis.

Daarnaast hebben wij nog eens een hele belangrijke eis: Opa (vader van de moeder) mag ons kind onder geen enkele voorwaarde zien. Dit gaat zelfs zo ver dat (indien mogelijk) wij willen dat als iemand hier tóch voor zorgt hij/zij ons kind ook niet meer te zien krijgt. Nu snap ik dat sommige mensen die echt onmenselijk vinden maar dit heeft natuurlijk een oorzaak.

Nu ben ik benieuwd wat andere mensen hierin geregeld hebben, ik merk in mijn omgeving dat weinig mensen dit daadwerkelijk geregeld hebben en andere er totaal niet over willen praten onder de noemer "Ik blijf liever leven".

Concreet komen dan ook de volgende vragen naar boven:
- Hoe hebben andere mensen de voogdij geregeld?
- Zijn wij te 'panisch' om een aparte voogd en bewindvoerder te kiezen?
- Zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden?

Ik ben vooral benieuwd naar de reacties op mijn vragen, reacties als "vertrouw je voogd" zijn niet aan de orde.

[Voor 3% gewijzigd door Toppe op 06-08-2019 09:28]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Alle reacties

• Toppe
Bushie schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:42:
[...]

Dit kijk me een onmogelijke eis. Als jullie kind oud genoeg is en zelf opa wil zien, dan is er niets wat dat kan tegenhouden.
Klopt, vanaf 18 mag ze dit zelf bepalen, tot haar 18de willen wij die kosten wat het kost tegen houden.

• Toppe
Shunt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:53:
Even kijken hoe dit klinkt!
Hoi beste vriend / zus / broer / neef / buur hond.
Wij vinden jou zo vertrouwd en super dat als wij dood gaan jou graag als voogd van ons kind / kinderen zien. Alleen ja we vertrouwen je niet genoeg om met geld om te gaan dus mag je bonnetjes gaan declareren en iedere cent verantwoorden die je uit wil geven aan ons kind doei he!

Persoonlijk vind ik het erg erg vreemd om wel het lot van je kind toe te vertrouwen maar een paar euro niet.
Natuurlijk kan je gewoon zorgen voor een spaarpotje voor je kind en een testament met beperkingen tot wat er met het geld gedaan mag / kan worden zoals dat er een deel van het geld pas beschikbaar gaat komen na leeftijd X en tot die tijd in een "fonds" zit.
De rest van het geld lijkt mij het toch echt handig dat de voogd daar bij kan om de kosten te dekken om voor jouw kroost te kunnen zorgen.
Haha, wij hebben een aantal mensen op het oog en die begrijpen allemaal dat we het splitsen. En nee, de voogd hoeft niet elke euro te verantwoorden. Er zal een jaarlijkse toelage komen van zeg eens €6100 per jaar, voogd is vrij om te doen hier mee wat ze willen.

Een rijbewijs (mooi voorbeeld) wordt dus niet betaald vanuit de jaarlijkse toelage, maar de bewindvoerder zal dit vanuit ons ‘vermogen’ betalen.

Ik snap wat je bedoeld, maar mensen kennen ons ondertussen en het verbaasd ze dus niets. Een aantal vindt het zelfs prettig.

• Toppe
President schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Tja, houd je wel rekening met de toekomst? Mochten jullie nog drie kinderen hierna willen of krijgen (drieling kan altijd) dan moet je dus iemand uitkiezen die nu al een heel groot huis heeft...

Wij hebben gewoon alles bij de voogd gelegd en hebben er vertrouwen in dat het met het geld wel goed komt, mochten we als voogd iemand aanwijzen die niet met geld kan omgaan dan zou ik wel wat voelen voor een splitsing... Maar dergelijke personen zouden we nooit als voogd willen :-)

Hoe kun je trouwens al meerdere mensen op het oog hebben? Voor zoiets 'belangrijks' heb je toch maar twee voorkeuren?
We hebben de keus uit 4 mensen, allemaal zijn ze in onze ogen geschikt. Allemaal hebben ze wel hun ‘min puntje’ maar dat is voor ons goed te accepteren.
Croga schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Er is een heel groot verschil in moreel met een kind om gaan en moreel met geld om gaan. De gemiddelde mens zal altijd zijn best doen om moreel goed met een kind om te gaan.....

Ik zou het een heel onprettig gevoel vinden om €250'000 van iemand anders onder mijn controle te krijgen.....
Dit dus!

[Voor 19% gewijzigd door Toppe op 06-08-2019 10:22]

• Toppe
Dank voor alle reacties.

Ja, in de basis kies je een voogd die je vertrouwd voor de opvoeding van het kind, echter zoals een aantal ook al eerder hebben benoemd kan geld gekke dingen met iemand doen, zeker als het nog eens een aardig bedrag is.

Dit is exact de reden dat deze opstelling voor ons niet wenselijk is. Om ons heen zijn al meerdere mensen in de schuldsanering terecht gekomen omdat ze (blijkbaar) niet goed met geld kunnen omgaan, ook mensen waar wij het totaal niet van hadden verwacht. Ja, ze zijn hier zelf voor verantwoordelijk en beamen dit ook.

Iemand die nu €200.000 op de bank heeft staan kan eind dit jaar alles kwijt zijn, om wat voor reden dan ook. Het is dus naast bescherming van ons 'vermogen' en het beschikbaar kunnen stellen van een pot geld als dochter straks 21 is ook nog eens een stukje bescherming van de voogd. Het geld komt namelijk vrij ten behoeven van de opvoeding van onze dochter, zelfs als voogd ook in de schuldsanering terecht zou komen.

In onze vrienden/kennisen kring valt het mij op dat er veel mensen niets geregeld hebben en de oorzaak hiervan is vaak angst. Bang om na te denken wat er gebeurt als je er zelf niet meer bent. Begrijp me niet verkeerd maar ik vindt dat wegkijk gedrag. Elke dag kan je laatste zijn, daar heb je zelf geen invloed op. Begrijp me niet verkeerd: maar hoe kan je het beste voor je kind willen om vervolgens niets te regelen?

Ik denk dat ik binnen kort maar eens een afspraak ga maken bij een notaris, kijken wat er exact allemaal mogelijk is.

Wat ook wel eens gezegd mag worden: Iedereen wordt hier in zijn waarde gelaten en met respect behandeld! Dank hiervoor!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee