Toon posts:

Regelen van voogdij

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
De meeste aspecten hiervan kun je eenvoudig regelen. In de basis begint het met een testament waar je een voogd kunt aanwijzen (het register dat sinds enige jaren hiervoor is opgericht werkt niet omdat je daar het vermogensaspect niet kunt regelen).

In het testament kun je ook apart een bewindvoerder aanwijzen. Let daar bij op. In een mij bekend geval is dit gebeurd, maar is alsnog voor uitgaven toestemming van de rechter nodig. Ik zou dat handiger proberen te regelen met grotere handelingsvrijheid (hoger bedrag) voor de bewindvoerder.

Voor zover mij bekend kun je de voogd geen regels meegeven (bv mbt contact grootvader). Dat deel zal middels vertrouwen opgelost moeten worden. Wel kan dit expliciet benoemd worden in de het testament en apart nog worden vastgelegd: een beoogde voogd zou uit eigen beweging er vanaf moeten zien indien hij niet aan deze voorwaarde wil voldoen.

Een laatste tip: probeer niet teveel over je graf te regeren. Niet qua opvoeding (voogd), maar ook niet financieel. Wijs het toe op basis van vertrouwen en wat uitgangspunten en laat het dan aan diegenen om correct in te spelen op situaties. Schep mogelijkheden. (Ik heb serieus mensen heel wat gedoe zien hebben door een geblokkeerde erfenis met goedbedoelde voorwaarden die beroerd pasten bij de situatie.)

[Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 06-08-2019 09:39]

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-03 16:38

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wij hebben online dit in 5 minuten geregeld en een familielid hiervoor gekozen. (wel in overleg uiteraard). Enige wat je invult is jouw BSN en die van je partner + jullie kleine (kan natuurlijk pas als hij/zij geboren is). En dan is het geregeld.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:00
NeFoRcE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:37:
Wij hebben online dit in 5 minuten geregeld en een familielid hiervoor gekozen. (wel in overleg uiteraard). Enige wat je invult is jouw BSN en die van je partner + jullie kleine (kan natuurlijk pas als hij/zij geboren is). En dan is het geregeld.
Nee. Hierbij kun je geen vermogensaspecten regelen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Hier is dus de notaris voor uitgevonden. Ga een gesprek aan met de beste man/ vrouw en laat je adviseren. Zo hebben wij dat ook gedaan en hierbij alles naar wens kunnen regelen.

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:35

CodeIT

Code IT

NeFoRcE schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:37:
Maar dat betekent automatisch dat de voogd ook de bewindvoerder is. Dat wil de TS niet. Hiervoor moet je naar de notaris voor een testament.
Volgens mij kun je niet over je graf heen regeren door het contact met de vader van de moeder te verbieden. Tenzij je een contact- of gebiedsverbod kunt aanvragen/regelen.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07:23
Daarnaast hebben wij nog eens een hele belangrijke eis: Opa (vader van de moeder) mag ons kind onder geen enkele voorwaarde zien.
Dit kijk me een onmogelijke eis. Als jullie kind oud genoeg is en zelf opa wil zien, dan is er niets wat dat kan tegenhouden. (mits er geen wettelijke basis is die omgang verbied)

[Voor 9% gewijzigd door Bushie op 06-08-2019 09:48]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Even kijken hoe dit klinkt!
Hoi beste vriend / zus / broer / neef / buur hond.
Wij vinden jou zo vertrouwd en super dat als wij dood gaan jou graag als voogd van ons kind / kinderen zien. Alleen ja we vertrouwen je niet genoeg om met geld om te gaan dus mag je bonnetjes gaan declareren en iedere cent verantwoorden die je uit wil geven aan ons kind doei he!

Persoonlijk vind ik het erg erg vreemd om wel het lot van je kind toe te vertrouwen maar een paar euro niet.
Natuurlijk kan je gewoon zorgen voor een spaarpotje voor je kind en een testament met beperkingen tot wat er met het geld gedaan mag / kan worden zoals dat er een deel van het geld pas beschikbaar gaat komen na leeftijd X en tot die tijd in een "fonds" zit.
De rest van het geld lijkt mij het toch echt handig dat de voogd daar bij kan om de kosten te dekken om voor jouw kroost te kunnen zorgen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00
Toppe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:26:

Concreet komen dan ook de volgende vragen naar boven:
- Hoe hebben andere mensen de voogdij geregeld?
- Zijn wij te 'panisch' om een aparte voogd en bewindvoerder te kiezen?
- Zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden?
- Online zonder iets extra's te regelen.
- Mwa misschien, maar dat is iets wat jullie zelf moeten beslissen, het is een redelijke bak geld natuurlijk.

Sowieso krijgt een voogd niet carte blanche met het geld, het blijft namelijk van het kind.
Toezicht kantonrechter op vermogen kind

U bent als voogd de wettelijke vertegenwoordiger van het kind. In plaats van de ouder(s) beheert u ook het vermogen van het kind. De kantonrechter houdt toezicht op de manier waarop u het vermogen beheert. Voor sommige handelingen moet u vooraf toestemming vragen aan de kantonrechter. Het vermogen van het kind kunt u ook gebruiken om het levensonderhoud van het kind te betalen. Daarvoor heeft u wel toestemming van de kantonrechter nodig.
https://www.rijksoverheid...rd/rechten-plichten-voogd

maar extra's vastleggen kan nooit kwaad.

- Overleg ook met de potentiele voogd, Zeker vanwege dit punt:
Dit gaat zelfs zo ver dat (indien mogelijk) wij willen dat als iemand hier tóch voor zorgt hij/zij ons kind ook niet meer te zien krijgt.
Dit is niet af te dwingen, maar met zulke familie problemen is er vast wel een voogd te vinden die hetzelfde over de 'opa' denkt als jullie.
Sissors schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

* Al laten we wel wezen, TS is bang hoe volwassenen die hij met zijn kind vertrouwd reageren op ineens €250k op de bank, maar hoe zijn ongeboren kind over 20 jaar op €100k reageert is geen potentieel ding?
Laten we wel wezen, dat geld is natuurlijk voor het kind, en daar gaat het TS ook om. Wat die er dus over 20 jaar mee doet is weinig relevant.

[Voor 13% gewijzigd door Rmg op 06-08-2019 10:05]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:02
Shunt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:53:
Wij vinden jou zo vertrouwd en super dat als wij dood gaan jou graag als voogd van ons kind / kinderen zien. Alleen ja we vertrouwen je niet genoeg om met geld om te gaan dus mag je bonnetjes gaan declareren en iedere cent verantwoorden die je uit wil geven aan ons kind doei he!

Persoonlijk vind ik het erg erg vreemd om wel het lot van je kind toe te vertrouwen maar een paar euro niet.
Natuurlijk kan je gewoon zorgen voor een spaarpotje voor je kind en een testament met beperkingen tot wat er met het geld gedaan mag / kan worden zoals dat er een deel van het geld pas beschikbaar gaat komen na leeftijd X en tot die tijd in een "fonds" zit.
De rest van het geld lijkt mij het toch echt handig dat de voogd daar bij kan om de kosten te dekken om voor jouw kroost te kunnen zorgen.
Dit was ook mijn eerste reactie. Dat je geld apart wil zetten voor je kind later begrijp ik*. Echter dat je iemand wel met je kind vertrouwd, maar niet met je geld, vind ik persoonlijk erg apart.

* Al laten we wel wezen, TS is bang hoe volwassenen die hij met zijn kind vertrouwd reageren op ineens €250k op de bank, maar hoe zijn ongeboren kind over 20 jaar op €100k reageert is geen potentieel ding?

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:50
Shunt schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:53:

Haha, wij hebben een aantal mensen op het oog en die begrijpen allemaal dat we het splitsen. En nee, de voogd hoeft niet elke euro te verantwoorden. Er zal een jaarlijkse toelage komen van zeg eens €6100 per jaar, voogd is vrij om te doen hier mee wat ze willen.

Een rijbewijs (mooi voorbeeld) wordt dus niet betaald vanuit de jaarlijkse toelage, maar de bewindvoerder zal dit vanuit ons ‘vermogen’ betalen.

Ik snap wat je bedoeld, maar mensen kennen ons ondertussen en het verbaasd ze dus niets. Een aantal vindt het zelfs prettig.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:31

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
Echter dat je iemand wel met je kind vertrouwd, maar niet met je geld, vind ik persoonlijk erg apart.
Toen ik vrijwilliger was om kinderen mee te nemen op uitje was dit de een standaard vraag om de ouders te verleiden kritischer te zijn op een ouder avond:

Wij: "We komen voor het uitje een aantal auto's te kort. Van wie mogen we een paar dagen de auto lenen?"
Ouders: "Wat gaan jullie allemaal met de auto doen, wie gaat er in rijden, zijn jullie wel voldoende verzekerd, hebben jullie wel voldoende ervaring in lange afstanden rijden, hebben jullie wel eens met groepen kinderen in de auto gezeten en de afleidingen die daarbij komen kijken, etc. etc.?!?!?!?"
Wij: "Vervoer hadden we al geregeld, maar we zullen een aantal van deze vragen beantwoorden in de context van jullie kinderen. Ja, we zijn uitgebreid verzekerd om met kinderen op stap te gaan, een aantal van ons heeft aanvullende trainingen gevolgd en certificaten gehaald, een aantal van ons heeft een EHBO diploma specifiek gericht op kinderen, de ervaring van ons loopt van eerste jaar tot 5+ jaar aan ervaring met deze uitjes, de planning van het weekend ziet er als volg uit, etc. etc" .

Inderdaad, wat is je waardevolste bezit, je vermogen of je kind.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26

Croga

The Unreasonable Man

Echter dat je iemand wel met je kind vertrouwd, maar niet met je geld, vind ik persoonlijk erg apart.
Er is een heel groot verschil in moreel met een kind om gaan en moreel met geld om gaan. De gemiddelde mens zal altijd zijn best doen om moreel goed met een kind om te gaan.....

Ik zou het een heel onprettig gevoel vinden om €250'000 van iemand anders onder mijn controle te krijgen.....

• Sissors
Croga schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Er is een heel groot verschil in moreel met een kind om gaan en moreel met geld om gaan. De gemiddelde mens zal altijd zijn best doen om moreel goed met een kind om te gaan.....

Ik zou het een heel onprettig gevoel vinden om €250'000 van iemand anders onder mijn controle te krijgen.....
Ik zou het onprettig vinden om een kind van iemand anders onder mijn controle te krijgen. Gewoon vanwege de bijbehorende verantwoordelijkheid, dat zou voor mij een stuk significanter zijn van €250k. Gewoon op een bankrekening gooien (en/of gedeelte in een ETF) en dat doet verder niks. Dan kan ik zelf wel het geld ervan af halen als het kind een rijbewijs wil halen.

Ik begrijp echt wel dat andere daar anders in staan hoor. Maar in zo'n geval zou die €250k me echt niks doen. Ja, het is een hoop geld. Maar ik heb zelf genoeg geld om goed rond te komen, dat kind is een heel veel grotere verantwoordelijkheid.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Maar wat nu als:
- Voogd heeft nu 1 kind.
- Voogd krijgt voogdij over nichtje.
- Voogd wil nog een tweede eigen kind, maar dat wordt een tweeling.

Huis was groot zat voor drie kinderen en ouders, maar nu er opeens een tweeling bij komt wil voogd verhuizen. Mag voogd dan een (evenredig) deel van die 250k voor de verhuizing gebruiken?

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-03 14:50
Wat zou er gebeuren als je geen bewindvoerder aanstelt. Wat voor gevolgen heeft dit voor de financiële situatie van de 'voogd' (In ogen van de belastingdienst, eventuele toeslagen, gevolgen bij baan verlies).

Lijkt me goed om om tafel te gaan met een financieel adviseur die vaker met dit bijltje heeft gehakt. Daarna situatie bespreken met 'voogd' of deze onder die omstandigheden akkoord gaat.

Ik vind het helemaal niet verkeerd om dit zakelijk te benaderen en even alle emoties (vertrouwen e.d.) buiten beschouwing te laten.

Ennuh, gefeliciteerd!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-03 23:42

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Toppe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:43:
[...]
Klopt, vanaf 18 mag ze dit zelf bepalen, tot haar 18de willen wij die kosten wat het kost tegen houden.
Volgens mij mag ze dat vanaf haar 12e (in oplopende mate). Ik ben zelf op m'n 16e op zoek gegaan naar mijn biologische vader. Mijn moeder heeft er niet eens wat van mee gekregen.

No good deed goes unpunished.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:00:
Maar wat nu als:
- Voogd heeft nu 1 kind.
- Voogd krijgt voogdij over nichtje.
- Voogd wil nog een tweede eigen kind, maar dat wordt een tweeling.

Huis was groot zat voor drie kinderen en ouders, maar nu er opeens een tweeling bij komt wil voogd verhuizen. Mag voogd dan een (evenredig) deel van die 250k voor de verhuizing gebruiken?
De voogd mag niks; dat wordt dus een gedeelde kamer... Bij verlies van banen van de voogden wordt het dus opgroeien onder een bijstandsuitkering O-)

Maar goed, de bewindvoerder die over het geld gaat kan dan natuurlijk ook gewoon de som geld beschikbaar stellen! Enige nadeel is dat je met meerdere partijen te maken hebt, waar uiteraard ook een ruzie tussen kan ontstaan.

Toevallig had een stel waar wij mee bevriend het hier laatst over, maar die hebben vier kinderen. Nu; mochten ze overlijden dan zou ik best wel voor hun kinderen willen zorgen. Ik heb een groot hart en iedereen is welkom. Maar ik zal dan toch echt een groter huis moeten kopen, want anders moeten mijn eigen zoontjes hun slaapkamers gaan delen met 1 of 2 kinderen... Dan moeten ouders maar zorgen dat ze ook een goede overlijdensverzekering hebben, want zelf kan ik geen huis kopen met 5+ slaapkamers... Dan kan ik het geld van de verzekering gebruiken om een groter huis te kopen, tegen de tijd dat de kinderen oud genoeg zijn om uit huis te gaan dan verdeel ik dat oorspronkelijke bedrag wel evenredig over de kinderen

[Voor 30% gewijzigd door President op 06-08-2019 11:30]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Bijzonder dat er zo'n focus op het geld wordt gelegd. Een voogd moet flinke concessies doen op het moment dat ze voor jouw kind zorgen. Een kind neem je uit eigenbelang. Een voogd wordt er echter mee opgescheept, dus wees blij dat ze uberhaupt hun leven op hun kop willen gooien voor jouw kind. Dit valt niet in geld uit te drukken.

Om ze wel te vertrouwen met je kind, maar niet met het geld, klinkt krom. Als je bang bent dat ze het kind verwaarlozen als ze het geld hebben, zijn ze uberhaupt niet geschikt als voogd. Als ze zich aanmelden als potentieel voogd dan zouden ze ook verstandig genoeg moeten zijn om te weten hoe met het geld om te gaan en te zorgen dat het kind de beste zorg krijgt en niets te kort komt. Boeien als het geld eind van de rit op is, zolang het kind maar niets te kort heeft gehad in de opvoeding en mijn inziens zou het hele gezin in de nieuwe situatie daarvan mogen 'profiteren'. Als het kind van de bewindvoerder meer geld te besteden heeft en dingen gratis krijgt, terwijl de rest van het gezin dat allemaal zelf bij elkaar moet sprokkelen, krijg je een heel scheve situatie en een uiterst slecht voorbeeld en verhoudingen in het gezin.
CurlyMo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Exact, even uitgaand van het ergste kan het kind potentieel opgroeien in een bijstandsuitkering gezinssituatie zonder privacy want geen eigen kamer, maar wel 250k op de bank.
Lekker, een slechte start, maar wel je huis afbetaald als je 18 bent..! Of je verbrast het in een jaar omdat je opeens geld hebt. Al om deze reden zou ik uberhaupt niet zo'n bedrag beschikbaar laten komen. Hooguit in heel kleine delen verdeeld over vele jaren. Laat het in een fonds stoppen en laat het periodiek uitbetalen. Deel aan de voogd, deel als spaargeld voor het kind. Tot het kind oud genoeg is en het volledige deel krijgt.. of zo.

[Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2019 11:43]

Appeltaart is lekker!

• President
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:27:
[...]

Exact, even uitgaand van het ergste kan het kind potentieel opgroeien in een bijstandsuitkering gezinssituatie zonder privacy want geen eigen kamer, maar wel 250k op de bank.
Het kind krijgt een toelage, dus het kind van TS heeft een luxe kamer met veel speelgoed en het eigen kind van de voogd zit op een houtje te bijten in een lege kamer >:)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Want de voogd en bewindvoerder kunnen het niet op een akkoordje gooien mbt die 250k. En alle bewindvoerders zijn beter te vertrouwen dan alle voogden, er is nog nooit een bewindvoerder met het geld vandoor gegaan.

Weet je, ik zou bijna durven stellen dat het geld beter af is bij de voogd: díe krijgt een emotionele band met het kind en díe moet gaan uitleggen "mja, sorry Marietje, ik hou van je, maar heb je wel 250k door de neus geboord". Die bewindvoerder zal daar vermoedelijk minder problemen mee hebben.

• Sissors
JohnR schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:47:
[...]
Je belast dan de voogd niet met financieel beheer, je belast de voogd ook niet met de kosten die daarbij komen kijken en volgens mij heb je het dan prima toekomstvast geregeld. Ik denk persoonlijk dat het geld onder verantwoording van de voogd brengen een irrationele en emotionele keuze is, die wellicht wel het meest makkelijk is om te nemen, maar niemand echt gelukkig maakt.
Welke kosten komen daar dan bij kijken? Misschien eens wat geld om een rekening aan te houden. Dat is toch wel gigantisch veel minder dan €50k uit te geven om de voogd te 'ontlasten'. Ik kan als voogd nuttigere dingen bedenken om mij te ontlasten met €50k.
JohnR schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:26:
[...]

Tot je vrouw bijvoorbeeld gediagnosticeerd wordt met een dodelijke ziekte. Gelukkig is er dan nog de hoop dat met een experimentele behandeling in de VS (die toevallig een 200K kost) haar leven gered kan worden. Dan mag je de keuze gaan maken...

Geld is het makkelijkst als het voor je beheerd wordt. Dan koppel je de emotie en de ratio keurig los van elkaar en wordt het vaak het effectiefst beheerd. Mijn statement is ook zelfs "als je weet dat je iets wilt, kun je het beter een ander laten kopen" Die is namelijk veel beter in staat te onderhandelen en de rationele keuzes te maken.
Wat betreft die eerste, ook leuk voor dat kind om niet 2x zijn/haar moeder kwijt te raken ;).

Maar los van de extreme gevallen, vind ik mijn eigen geld best makkelijk om te hebben. En ik vind het veel makkelijker dat ik het kan uitgeven wanneer ik het wil voor dingen die ik nuttig vind zonder dat ik langs een bewindvoerder hoef te gaan. Jij hebt je eigen geld toch ook niet bij een bewindvoerder staan met als reden dat je jezelf zo niet belast, het veel makkelijker is en je geen kosten maakt op die manier? (Behalve die €2k per jaar).

Overigens kan in een testament gewoon worden opgenomen hoeveel van het geld naar het kind gaat, en hoeveel (potentieel) naar de voogd. Als het op naam van het kind staat mag een voogd dat ook niet gebruiken voor een operatie in de VS.

[Voor 5% gewijzigd door Sissors op 06-08-2019 14:23]

• ControlFreak
  • Laatst online: 07-03 04:39
Wij hebben gekozen voor een meertrapsopzet. Als persoon A niet kan/wil dan wordt persoon B benaderd enz. Uiteindelijk wordt de stichting van de notaris benoemd als voogd. Dit gebeurt ook met bewindsvoering. Daarbij staan er verschillende dingen in het testament om ervoor te zorgen dat het geld van het kind is (bij overlijden wordt 99/100 deel toegekend aan het kind/de kinderen en 1/100 aan de partner vanwege fiscaliteit van vermogen) en blijft (maar pas op veel latere leeftijd) (21e, maar dit kan elke leeftijd zijn die je zelf bepaald)

Daarbij is er een vermelding over opvoeding (verzoek tot het eren van opvoeding en verzorging zoals ik datzelf ook had gehanteerd) en dat het instandhouding van vermogen ondergeschikt is aan een goede opvoeding en verzorging van mijn kind(eren)

Voor TS is zorgen voor volmachten (indien jij of je partner niet meer kan beslissen) misschien nog wel een belangrijk iets.

[Voor 7% gewijzigd door ControlFreak op 06-08-2019 13:36. Reden: toevoeging voor volmachten]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Tommie12 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:29:
Dat betekent ook dat je best geen bijstandstrekker kiest om een vermogen van 300k of zo te beheren, maar wel iemand die zelf beschikt over een gelijkaardig vermogen, en daar een gelijkaardige manier van omgaan mee heeft.
Dat kan je van te voren ook helemaal niet zeggen. Er kan van alles gebeuren waardoor de 'vermogende' een 'bijstandstrekker' wordt.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

depl0y schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:33:
Dit wilden we graag gesplitst hebben, omdat hoe je het ook wendt of keert, dat vermogen hoort bij de kinderen en niet bij een ander gezin. Tuurlijk zal er geld beschikbaar worden gemaakt voor extra kosten die er komen omdat degene de zorg voor de kinderen op zich neemt (bijvoorbeeld verbouwen of verhuizen, zorg, etc), maar er wordt voorkomen dat er geld wordt uitgegeven aan 'eigen' voordelen. Dat er geld is om bijvoorbeeld onze kinderen te laten studeren, betekend niet dat er ook geld is om eventuele kinderen van de voogd ook te laten studeren.
Ik vind dat wel een beetje lullig. Je verlangt wel van een ander dat 'ie jouw kinderen opvoed, maar wil wél over je graf heen zorgen dat jouw kinderen het beter hebben dan die van degene die jouw kinderen opvoed. Does not compute.
Klinkt misschien lullig, maar in mijn ogen is dat het niet. Het is een simpele en veel voorkomende regeling en omgedraaid zou wat mij betreft de situatie ook volledig acceptabel zijn (dat wij voogd worden en niet direct toegang hebben tot het vermogen van iemand anders in de familie).
Dat het veel voorkomend is wil niet zeggen dat het goed is.
depl0y schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:11:
[...]
Yup, ik zou de voogd zeker met mijn kinderen toe vertrouwen (dat is ongeveer het meeste dat je iemand kan vertrouwen gok ik), maar dat betekend niet automatisch dat ze toegang geven tot de financien van mijn kinderen ook handig is. Wat als de auto kapot gaat (terwijl je net je baan bent verloren)? Ga 'ik' dat dan betalen of is dat iets wat ze zelf moeten oplossen? Het is maar al te makkelijk om in dat soort noodsituaties het anders op te lossen dan dat nu nodig zou zijn.
Als iemand voogd wordt, wordt je kind onderdeel van dat gezin. Dan is het ook prettig als de nieuwe vader een betere positie op de arbeidsmarkt heeft door z'n auto te laten repareren.

Ik ben een tijd zowel op jonge leeftijd, als in m'n pubertijd, pleegkind geweest, en ik kan je vertellen, het is écht heel kut als je "broers en zussen" wél iets krijgen, en jij niet, of andersom. En nee, ik heb heb geen contact meer met één van beide gezinnen, hoewel er bij de eerste zelfs nog de wens was om me te adopteren.

De mensen die dit goed doorstaan, zijn de mensen die (vrijwel direct) er 1 gezin van hebben gemaakt, met alle lusten en lasten.

• President
  • Nu online
depl0y schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:24:
Zoals ik eerder al zei, er is geen enkele reden om onze kinderen wel van iPhone X'en te voorzien en de kinderen van de voogd niet. Of speciale tripjes naar weet ik wat waar. Er hoeft geen verschil te zijn als je het fatsoenlijk regelt (en misschien een fatsoenlijke voogd hebt uitgekozen?).
Tja, heel eerlijk: als ik voogd ben dan beschouw ik mij als de ouder van het kind en betaal ik logischerwijs de studie van het kind zelf, net zoals ik de studie van mijn eigen kinderen financier. Daar zit uiteraard net als bij mijn biologische kind wel een limiet aan (piloot opleiding, op kamers gaan).

Ik denk dat ik het kind niet eens zou vertellen over het geld tot hij/zij 18 is en er naar mijn mening op een goede manier mee om kan gaan.

Voogd worden = ouder worden, al praat ik nu ober kinderen van 0-5 jaar en niet over een kind van 15

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
De mensen die ik de voogdij over mijn kinderen toevertrouw, vertrouw ik ook als het gaat om de financiën. Als je de aangewezen voogd niet vertrouwd op financieel vlak, is het misschien niet de meest geschikte voogd.

Ik heb het bewust over vertrouwen, want ik zou het als voogd voelen als een motie van wantrouwen aan mijn adres.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:19:
Wij hadden al twee gelijkluidende testamenten, het aanpassen daarvan kostte 500 euro. Geen geld voor dit soort dingen als je het mij vraagt :)
Ik vind het een hoop geld anders hiervoor, de kans is namelijk meer dan 99,9% dat het geld beter besteed had kunnen worden. 500 euro is bijvoorbeeld 1000-3000 euro spaargeld op 18-jarige leeftijd in plaats van een ingewikkelde voogdij-/bewinds-constructie die 18 jaar geleden is bedacht in een totaal andere context. Wat zou je kind liever willen hebben? En de kans dat beide ouders tegelijkertijd overlijden is gelukkig kleiner dan 0,1%, alleen daarom al is de kans 99,9% dat het geld beter besteed kan worden..

Er is ook nog eens een prima gratis alternatief: https://formulieren.recht...CGR_Voogdij_Inleiding_020 Daarin wordt inderdaad geen aparte bewindvoerder gekozen, maar met 2000 euro/jaar aan kosten is dat alleen voor miljonairs interessant, en het is maar de vraag of 2 personen echt beter is. Genoeg bewindvoerders gaan juist zonder emotionele band slecht met het geld om. Daarnaast is aanpassen ook makkelijker mogelijk als de omgeving veranderd.

Als beheer van geld een probleem is dan volstaan wat simpele instructies:
-Beleg alles in een goed gespreid indexfonds (bijv. VWRL) bij een goedkope instelling (bijv. DeGiro).
-Probeer niet te timen en negeer het als het bijvoorbeeld 60% daalt of 100% stijgt.

Passen op geld is gewoon veel eenvoudiger dan passen op een kind. Daarnaast: in het ergste geval raakt het geld weg, er zijn genoeg kinderen die het nooit hebben gehad of er juist slechter van zijn geworden.
Toppe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:26:
- Zijn wij te 'panisch' om een aparte voogd en bewindvoerder te kiezen?
Ik zou denken van wel dus. Angst is een slechte raadgever en kost dus zomaar 1000-3000 euro hier. Potentieel zelfs een bron van conflict. Voor wat?
- Zijn er andere dingen waar we rekening mee moeten houden?
Het lijkt me bijvoorbeeld interessanter hoe voorkomen kan worden dat het trauma tussen moeder en haar vader overgedragen wordt naar een volgende generatie..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Toppe
  • Laatst online: 06:50
Dank voor alle reacties.

Ja, in de basis kies je een voogd die je vertrouwd voor de opvoeding van het kind, echter zoals een aantal ook al eerder hebben benoemd kan geld gekke dingen met iemand doen, zeker als het nog eens een aardig bedrag is.

Dit is exact de reden dat deze opstelling voor ons niet wenselijk is. Om ons heen zijn al meerdere mensen in de schuldsanering terecht gekomen omdat ze (blijkbaar) niet goed met geld kunnen omgaan, ook mensen waar wij het totaal niet van hadden verwacht. Ja, ze zijn hier zelf voor verantwoordelijk en beamen dit ook.

Iemand die nu €200.000 op de bank heeft staan kan eind dit jaar alles kwijt zijn, om wat voor reden dan ook. Het is dus naast bescherming van ons 'vermogen' en het beschikbaar kunnen stellen van een pot geld als dochter straks 21 is ook nog eens een stukje bescherming van de voogd. Het geld komt namelijk vrij ten behoeven van de opvoeding van onze dochter, zelfs als voogd ook in de schuldsanering terecht zou komen.

In onze vrienden/kennisen kring valt het mij op dat er veel mensen niets geregeld hebben en de oorzaak hiervan is vaak angst. Bang om na te denken wat er gebeurt als je er zelf niet meer bent. Begrijp me niet verkeerd maar ik vindt dat wegkijk gedrag. Elke dag kan je laatste zijn, daar heb je zelf geen invloed op. Begrijp me niet verkeerd: maar hoe kan je het beste voor je kind willen om vervolgens niets te regelen?

Ik denk dat ik binnen kort maar eens een afspraak ga maken bij een notaris, kijken wat er exact allemaal mogelijk is.

Wat ook wel eens gezegd mag worden: Iedereen wordt hier in zijn waarde gelaten en met respect behandeld! Dank hiervoor!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee