• Chris_tiaan
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 10:45
Allereerst, als de opleider aan heeft gegeven dat je vrijstelling kon krijgen voor bepaalde vakken, zou deze daar vast een goede reden voor hebben gehad. De kans lijkt me dan aanwezig dat de examencommissie een zelfde beslissing maakt. Die aanvraag zou dus prima goedgekeurd kunnen worden.

Wat betreft de opleider, ben ik wel benieuwd hoe die overeenkomst er dan precies uit ziet. Uiteindelijk is de examencommissie wettelijk de baas over het uitreiken van punten, welke niks te maken heeft studieadviseurs of andere commissies. Zo'n overeenkomst lijkt me dan niks waard, als deze niet door de examencommissie is goedgekeurd. Wat is de rol van die opleider precies? Is het een soort studieadviseur, mentor, of deelt hij/zij cijfers uit?

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat verwacht je als uitkomst? Een vrijstelling krijgen als je die niet verdient, zal niet gebeuren als je een officieel papiertje wilt kunnen krijgen. Althans, dat mag ik niet hopen, dan is het hele papiertje niets waard.

Als je de vrijstelling alsnog krijgt: je bent even geschrokken, maar uiteindelijk niets aan de hand.

Als je voorkennis je er blijkbaar geen recht op geven, dan zou je misschien kunnen praten over korting o.i.d. als 'schadevergoeding'. Alleen als er daadwerkelijk schade is natuurlijk, bijv. langer studeren = langer geen papiertje = langer lagere functie / salaris. En je dus ook niet bent gezakt voor een vak waardoor het toch al langer gaat duren. Maar kijk eerst naar de kleine letters in je overeenkomst.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Zoals ik de reactie van de opleider lees, is er het volgende aan de hand:

je hebt overlegd met een studiebegeleider of adviseur over of je vrijstellingen kon krijgen. Daar heeft die persoon een aantal vakken genoemd waar je vrijstelling voor zou kunnen krijgen. Vervolgens ben je begonnen aan de opleiding maar is de vrijstelling nooit aangevraagd, want dat moet nou eenmaal (ook als het al 100x eerder is gegeven in een zelfde soort van omstandigheden). Nu denk je klaar te zijn, maar word er op gemerkt dat die vrijstelling nog niet is geregeld en vraagt of je informatie wilt over hoe dat te regelen?

Je hebt volgens de instelling nog nooit vrijstelling aangevraagd, dus ga dat eerst doen voordat je helemaal in de what-ifs duikt. En dat is echt niet zo'n moeilijk proces. Even een redelijke brief schrijven met daarin de situatie, waarom je denkt vrijstelling te kunnen krijgen en voor welke vakken. Binnen 2 of 3 week krijg je als het goed is dan uitsluitsel en is het waarschijnlijk geregeld.

• Lan Mandragoran
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-01 21:52
roger_s schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:58:
De opleider is de onderwijsinstelling zelf. In 2016 heb ik e.e.a. overlegd en op basis daarvan is een overeenkomst opgesteld. Mijn aanname is dan dat e.e.a. destijds getoetst is bij de examencommissie en als ik vrijstellingen niet had gekregen, dat ik dat een andere overeenkomst had gekregen.

Strict genomen heb ik een contract en dat moet nageleefd worden, wat stelt het contract anders voor?
De vrijstelling ga ik nu niet meer krijgen, daar zijn ze heel duidelijk in, maar ze leven het contract daarbij niet na.
Je hebt het over een overeenkomst met de opleider die is opgesteld en een contract. Zeg je nou dat er een schriftelijke overeenkomst is overeengekomen tussen jou en de hogeschool? Wie heeft deze ondertekend aan de zijde van de hogeschool? Zoja, publiceer hier dan even wat is afgesproken.

Of bedoel je te zeggen dat er een mondelinge afspraak is gemaakt tussen jou en je docent/studiebegeleider?

Edit: Waarom ik dit vraag: als je begeleider onbevoegd afspraken is aangegaan zul je niet je vrijstellingen alsnog krijgen, maar maakt dit de hogeschool mogelijk wel aansprakelijk voor door jou geleden schade (collegegeld voor die periode + gemiste inkomsten).

[Voor 11% gewijzigd door Lan Mandragoran op 05-08-2019 17:14]

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Ervanuitgaande dat uit de overeenkomst blijkt dat je de vrijstelling hebt gekregen, maar de vrijstelling niet door of namens de examencommissie is verleend (bv. via mandaat), heb je volgens vaste rechtspraak formeel geen vrijstelling (zie bv. r.o. 2.8 in ECLI:NL:RVS:2008:BF7228).

De eerste stap is daarom om alsnog een vrijstelling te vragen. Je kunt daarbij geen rechten ontlenen aan de eerdere overeenkomst. Mocht je aanvraag worden geweigerd, heb je mogelijk recht op schadevergoeding.
HuHu schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:53:
Echter: wat ik me net nog bedacht. Het krijgen van een vrijstelling ontslaat je van de verplichting om een bepaald vak te volgen. Het zijn alleen geen gratis EC. Het verkrijgen van de vrijstelling betekend niet dat je met 15 EC minder alsnog een diploma krijgt. Alleen dat je die niet per se aan dat vak/project hoeft te besteden.

Dit is waarschijnlijk een groter probleem. Die vrijstelling krijg je vast wel. Maar de verplichting om een bepaald aantal EC te behalen voordat je een diploma krijgt (bijvoorbeeld 120 voor een tweejarige MSc) verdwijnt daarmee niet.
Het ligt er helemaal aan wat er in de OER staat. Als daarin niets staat over een vervangend vak, kan zo'n extra eis niet zomaar uit de hoge hoed komen (artt. 7.10 jo. 7.13 WHW). Als het examen 120 ECTS omvat, en je bent deels vrijgesteld, heb je in beginsel minder ECTS nodig om het examen te halen.
Croga schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:14:
Is het antwoord nee, zoals in deze zaak, dan zal de rechter stellen dat ze dat eerst maar eens moeten doen voordat ze hem lastig vallen.

[...]

Yup. En een rechter is ook verplicht het rechtssysteem in stand te houden. IANAL but IASRNAJH (I Am Sitting Right Next To A Judge Here).
Ga ergens anders je onzin verkopen, joh. Een rechter zal op verzoek gewoon uitspraak doen (dat is hij wettelijk ook verplicht). Enkel in het geval de wederpartij aantoont dat er geen overleg is geweest, en bovendien bereid is om aan de volledige eis te voldoen, heeft het gevolgen voor de proceskostenveroordeling (de eiser wordt dan veroordeeld tot de proceskosten, ook al wordt hij volledig in het gelijk gesteld).
Zou TS nu gewoon het vak volgen en later een schadevergoeding vragen, is de uitspraak voor TS vermoedelijk wel teleurstellend: 0,0 euro omdat hij niets heeft gedaan om de schade te beperken (bijvoorbeeld door te kijken of de examencomissie de onbevoegd verleende vrijstelling zou willen bekrachtigen).

[Voor 26% gewijzigd door GlowMouse op 05-08-2019 21:04]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

xh3adshotx schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:34:
[...]

Daarnaast: de examencommissie staat los en boven de docenten. Een willekeurige coach/docent/wat dan ook kan nóóit een bindende uitspraak voor de examencommissie doen zonder hun handtekening.
Heb je wel eens een cijfer gehad? ;)

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee