Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• fon der Sar
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2019
Mijn vraag

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb diverse sites gevonden met verhalen die aansluiten, ook hier op het forum het eea tegengekomen. Meestal sluit het maar half omdat de persoon niet een burnout heeft gehad of geen auto van de zaak rijdt. Ik kan natuurlijk naar een advocaat oid grijpen, maar wil graag weten of er mensen ervaring hebben voordat ik zoiets ga doen?

[Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 05-08-2019 15:10]

Beste antwoord (via fon der Sar op 05-08-2019 17:41)

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Procedureel is hier wellicht iets niet helemaal goed gegaan, maar in beginsel geldt loon naar werken.

Aannemende dat topicstarter daadwerkelijk volledig is hersteld en in theorie zijn oude functie weer zou kunnen uitoefenen:

Topicstarter en werkgever hebben een demotie afgesproken. Daarbij hebben ze (impliciet) arbeidsvoorwaarden bij afgesproken.

Gebruikelijk bij grote bedrijven in dit soort situaties is dat de werknemer naar de salarisschaal gaat van de nieuwe functie, maar zonder aanpassing van het salaris. Dat salaris wordt vervolgens bevroren tot het onder het maximum van de schaal komt. Zo kan de werknemer ook wennen aan de nieuwe situatie financieel.

Dit is iets wat de werkgever in het geval van topicstarter sowieso kan doen. Afhankelijk van de situatie (contract, precedenten, redelijkheid, etc.) kan de lease auto eerder afgenomen worden.

Wat de werkgever ook mag en kan doen is de werknemer beoordelen naar beloning: werkgever mag verwachten dat topicstarter met hogere beloning beter invulling aan de functie geeft met een (veel) lagere beloning. Twee keer slechte beoordeling kan dan bv exit betekenen (met transitievergoeding). Aan de andere kant, als je beter presteert dan de anderen dan is dat een argument om wel een hogere vergoeding te ontvangen.

Wellicht lullig voor topicstarter, maar naar de toekomst toe kan het goed zijn om te realiseren dat op termijn de beloning toch echt in lijn zal moeten liggen met de prestatie.

Alle reacties

• fon der Sar
Zo, wat een hoop antwoorden. Om een aantal vragen te beantwoorden:

- Ik heb de vraag of mijn wg van mij af wil, direct gesteld en het antwoord was "nee zeker niet".
- Ik heb een vast contract.
- Ik heb geen CAO.
- Er is geen OR.

Van te voren is er vermeld dat ondanks mijn functiewijziging, dit geen impact zou hebben op mijn salaris, noch lease auto. Nu een aantal maanden verder, lijkt dit echter niet relevant meer voor de wg. Of er collega's zijn gaan mopperen of dat het vanuit management komt, weet ik niet. Het zou beide kunnen. Wel heb ik voordat ik ziek werd, nooit een slechte beoordeling gehad en was men tevreden over mij en mijn manie van werken. Het leasecontract is in principe voor 4 jaar lang getekend.

Ik ben zelf wel bezig met het zoeken naar andere banen, sterker nog, 2 maanden terug heb ik nog een baan aangeboden gekregen. Deze heb ik afgewezen, omdat het financieel niet lukte om mijn salaris + lease auto te betalen voor die wg. Niet wetende dat ik nu in deze situatie zit.

Ik zal eens gaan polsen omtrent contract en wat er verder in staat. Ik heb geen kopie hier liggen van mijn contract noch lease contract welke ondertekend zijn.

• fon der Sar
Rukapul schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:25:
Procedureel is hier wellicht iets niet helemaal goed gegaan, maar in beginsel geldt loon naar werken.

Aannemende dat topicstarter daadwerkelijk volledig is hersteld en in theorie zijn oude functie weer zou kunnen uitoefenen:

Topicstarter en werkgever hebben een demotie afgesproken. Daarbij hebben ze (impliciet) arbeidsvoorwaarden bij afgesproken.

Gebruikelijk bij grote bedrijven in dit soort situaties is dat de werknemer naar de salarisschaal gaat van de nieuwe functie, maar zonder aanpassing van het salaris. Dat salaris wordt vervolgens bevroren tot het onder het maximum van de schaal komt. Zo kan de werknemer ook wennen aan de nieuwe situatie financieel.

Dit is iets wat de werkgever in het geval van topicstarter sowieso kan doen. Afhankelijk van de situatie (contract, precedenten, redelijkheid, etc.) kan de lease auto eerder afgenomen worden.

Wat de werkgever ook mag en kan doen is de werknemer beoordelen naar beloning: werkgever mag verwachten dat topicstarter met hogere beloning beter invulling aan de functie geeft met een (veel) lagere beloning. Twee keer slechte beoordeling kan dan bv exit betekenen (met transitievergoeding). Aan de andere kant, als je beter presteert dan de anderen dan is dat een argument om wel een hogere vergoeding te ontvangen.

Wellicht lullig voor topicstarter, maar naar de toekomst toe kan het goed zijn om te realiseren dat op termijn de beloning toch echt in lijn zal moeten liggen met de prestatie.
De demotie is afgesproken voor het moment dat ik herstellende was. Zodra ik op 100% zat, ben ik een stap hoger gegaan (dwz andere / huidige functie). Echter blijkt deze functie nu ook niet op het zelfde niveau te zitten als mijn vorige functie. Dit terwijl er aangegeven was door de HR dat ik een contract had getekend voor 4 jaar lease en mijn financiën ook geen impact zou hebben van mijn nieuwe functie.

Ik begrijp dat beloning en prestatie in lijn horen te liggen, echter zit er voor mijn idee toch meer achter dit geheel. Het is niet zomaar dat ik met een burnout ben komen te zitten, daar is de wg medeverantwoordelijk voor (zeker gezien het feit dat ik dit, meerdere malen voordat ik de burnout kreeg, heb aangegeven). Dat ik daarna terug kom op 100%, en er geen functie meer is die aansluit op mijn ervaring en verdienste, lijkt mij dan niet mijn fout? Mocht de wg mijn salaris bevriezen, en ik ver boven de overige collega's zitten, dan is de vraag of ik er ooit zo ver in kan excelleren dat het confirm salaris is. Dat zou dan een vraag moeten zijn van mijn kant aan de wg.

In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp! Ik ga er weer eens mee aan de slag en kijken wat de vervolgstappen zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True