Vraag

• maddog03
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-03 23:18
Ik zoek een?
In september krijgen we eindelijk de sleutel van ons nieuwbouw huis en daar willen we natuurlijk een betrouwbaar en stabiele netwerkomgeving hebben. Nu hebben we met de bouw in elke kamer al een extra loze leiding laten plaatsen en op strategische plekken ook voor de ap's. Nu lijkt ubiquiti mij wel een mooi systeem, echter twijfel ik nog wat ik precies nodig heb. Daarbij graag jullie hulp. :)

Wat is je budget?
€400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ubiquiti

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Mijn situatie:

Kpn glasvezel internet en ik zou het liefst de experiabox in de DMZ willen zetten zodat ik gebruik kan maken van mijn eigen router. Nu heeft ubiquiti hier verschillende opties voor (edge router of een security gateway.. dacht ik.)

Daarnaast wil ik 3 APs met POE op de strategisch geplaatste loze leidingen plaatsen:

- In de woonkamer welke ook de tuin bedekt (in wall ap) : product: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Op de overloop aan de muur: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
- Op zolder (in wall) : product: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

Deze ap's moeten dus gevoed worden vanuit de eqde router of toch een switch in combinatie met de security gateway?

In totaal heb ik dus door al die loze leidingen straks 19 ftp kabels op een patch panel, waarvan 3 voor de AP's en 16 t.b.v. internet of iTv. (is maar net hoe ik het patch natuurlijk)

Ik denk dat ik de iTv (max 4 tv's) op een losse 1GBit switch zet (niet ubiquity). De 3 ap's moeten natuurlijk sowieso op ubiquity apparatuur met poe, en de rest deels via een externe switch welke wel weer op de ubiquiti apparatuur aangesloten zit? Of zouden jullie alle ethernet verbinden via ubiquiti apparatuur switch laten gaan? Persoonlijk lijkt mij dit wat overkill.

Wat raden jullie aan?

Los van welke apparatuur ik van ubiquiti gebruikt wil ik natuurlijk kunnen monitoren. Nu begrijp ik dat je daar een cloud key voor nodig hebt, ik heb een nas met VM mogelijkheden. Volgens mij zijn er al docker containers met de betreffende software (deze kan mooi op de nas) Wat raden jullie daar aan?

Alle reacties

• maddog03
kroegtijger schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:28:
Aangezien je graag e.e.a wil kunnen monitoren e.d. zou ik adviseren om de Edge-lijn te gebruiken; niet de Unify-lijn. Daar kan je zeer eenvoudig DPI (Deep Package Inspection) op inschakelen om te zien waar je bandbreedte aan verbruikt wordt.
Je kan je AP's uiteraard zonder problemen voeden vanuit een switch of via de router. Ook hier zal je zelf even na moeten gaan wat handig is. Hang je de APs'aan de switch, dan zal traffic vanaf WiFi naar het LAN toe snel functioneren en belast je de router niet onnodig. Nadeel ervan is, is dat je dus afhankelijk bent van de switch en van je router om alles up&running te hebben. Hang je de AP's aan de router (ervan uitgaande dat je een PoE modelletje kiest met voldoende poorten uiteraard), dan heb je die afhankelijkheid niet, maar alle traffic zal altijd, ongeacht welke bestemming, je router doen belasten.

Wat handig is, kan je het beste zelf bepalen. Vaak dat in thuis-situaties het geen bezwaar is als alle traffic over de router verloopt, maar dat kunnen wij natuurlijk onmogelijk voor je inschatten zonder te weten wat je exact op je netwerk uitspookt.

Voor wat betreft welke router je het beste kan kiezen geldt eigenlijk weer hetzelfde. Ook dit is afhankelijk van wat je ermee wilt, en hoe zwaar de load is die er overheen gaat.
Wat betreft netwerk load via de ethernet verbindingen zal dit vooral verkeer t.b.v netflix (4k), gaming, downloaden, data van en naar de nas zijn. Wifi zal general browsing zijn met laptops, en mobiele telefoons.

• maddog03
RGAT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:20:
[...]

Vergeleken met de Edge lijn is de Unifi natuurlijk een stuk minder in te stellen en bepaalt hij veel zaken zelf, die zijn dan o.a. weer in te stellen met custom jsons maar als je dat al van plan bent had je net zo goed gelijk een Edgerouter kunnen kopen :+
Het aan/uit zetten van DPI kan natuurlijk ook op de Edgerouters ;)
Voor normaal gebruik is de Unifi prima maar als je wat meer wilt doen wat niet door Unifi als standaard gezien wordt is het al gauw een nachtmerrie, hangt dus van TS af of die van plan is e.a. met VLANs te doen (kan met Unifi uiteraard, maar met wat beperkingen) of andere zaken die gewoon niet al te makkelijk werken op de Unifi.

Overigens is het VLAN verhaal op de Unifi routers niet echt een ramp, vooral op de switches is de manier van VLANs toewijzen waardeloos, ja het werkt redelijk als je 3 AP's hebt maar zodra je meer dan 3 devices hebt of veel variatie in welke VLANs een poort toegewezen krijgt is Unifi hopeloos chaotisch. Zakelijk die dingen multisite moeten beheren en dat is gewoon rampzalig hoe onoverzichtelijk het wordt, wat je juist verwacht dat Unifi goed in zou zijn.

Anyway, voordat het een Unifi vs Edge topic wordt: voor TS zal Unifi waarschijnlijk prima zijn, tenzij TS allerlei andere zaken op de router wil instellen, ik zou er alleen nooit meer mee willen werken als er meer dan vijf devices aangesloten zijn.
Ik ben niet van plan om VLANs te maken, ik wil persoonlijk mijn eigen router, een fritsbox zou dan bijvoorbeeld ook prima zijn. Dit is geloof ik ook prima mogelijk icm kpn glasvezel. Dat zal dus betekenen dat ik prima kan werken met een switch welke POE heeft. Namelijk:

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Dan rest mij nog een vraag: Hoeveel is het waard om om elke beschikbare ethernet kabel op de switch te willen.. dan kom ik met 8 poorten uiteraard niet uit. :) Wat zijn de voor en nadelen om alles op een manageable switch te hebben en deels op een unmanaged switch. En als men dan kiest om het deels unmanaged te doen, welke apparaten dan op welke switch?

[Voor 8% gewijzigd door maddog03 op 24-07-2019 14:29]

• maddog03
RGAT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:28:
[...]

Grootste voordeel van een managed switch zijn dus die VLANs :)
Een kleine managed PoE switch met genoeg poorten om al je AP's op aan te sluiten zou genoeg zijn om bijvoorbeeld een wifi gastnetwerk te maken naast je normale wifi netwerk, verder zal je er niet al te veel aan hebben. Een leuke optie om te hebben mocht je er ooit wat mee willen doen, mocht je zeker weten dat je nooit VLANs wil hebben kan je net zo goed een unmanaged switch kopen, wat iets goedkoper zou zijn aangezien je dan niet een Unifi switch hoeft te kopen maar elke goedkope 1Gb switch kan gebruiken.
Overigens, heb je IPTV? Dan kan het nog wel eens nodig zijn om met managed switches te gaan klooien om dat werkend te krijgen met je eigen router, maar dat hangt van je provider af...
De IPTV gaat op een unmanaged switch direct naar de router iptc poort.

Dan denk ik dat mijn setup bekend is:

Router aan de ubiquiti switch. De ubiquiti switch zal verbonden zijn met de ap's en een of meerdere unmanaged switch.

Denk dat ik voor de unmanaged switch een 10gbps 1 gbps pak, is het lokale netwerk lekker snel (cat6a) en toekomst proof. Nog meer tips? :)

*Die 10gbps switches zijn wel heel duur 8)7

• maddog03
RGAT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:26:
[...]

10Gb/s is totale overkill tenzij je een specifiek doel ervoor hebt... Je AP's doen 1Gb/s, je router ook dus tenzij je NAS al een 10Gb/s NIC heeft is dat wel echt totale overkill :+ (Denk er ook aan dat de meeste 10Gb/s switches niet passief gekoeld zijn en dus nogal wat lawaai willen maken...)
Tegen de tijd dat je e.a. aan apparatuur begint te upgraden naar 10Gb/s zijn we op zijn vroegst 5-10 jaar verder en zijn 10Gb/s switches weer een stuk goedkoper, kan je die beter tegen die tijd kopen; investeren in IT op verwachte groei over +10 jaar is altijd weggegooid geld ;)

Overigens verbindt je IPTV dan met zijn eigen unmanaged switch die niet verder met de rest van je netwerk verbonden is, tenzij jouw provider dat ook weer anders geregeld heeft maak je anders een dubbel netwerk in elkaar wat niet gaat werken.
Toen ik vroeger nog xs4all glasvezel had i.c.m. een fritzbox moest je TV via poort 1 aansluiten op de router en internet op poort 2 t/m 4. Ik zal even na moeten kijken hoe dat tegenwoordig werkt. Op mijn huidige adres heb ik geen glasvezel. Vandaar tv op een aparte switch en internet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maddog03
RGAT schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Niet zeker hoe het bij XS4ALL zit, klinkt iig bekend dus zou goed kunnen dat het zo werkt maar als je die IPTV poort dan met een unmanaged switch verbindt die ook verbonden is met het internet dan gaat het niet werken, dan heb je een managed switch nodig met twee VLANs die je untagged toewijst op de poorten zodat je IPTV en internet gescheiden houdt.
Oh ja dat snap ik, die switch voor IPTV zal dan niet zijn verbonden met de internetpoort van de router. De router regelt dan de VLANS.

• maddog03
Ik zat nog even voor de compaitibiliteit te kijken tussen de switch (US-8-60) en ap (UAP-AC-IW), en ik lees het volgende in de datasheet: https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/UniFi_Switch_8_DS.pdf

*For the UAP-AC-IW and UAP-AC-IW-PRO, PoE passthrough is supported by all of the switches listed above except for models US-8 and US-8-60W.

Hier wordt toch mee bedoeld dat je via de switch prima het ap kan voeden maar dan geen gebruik kan maken van de PoE passthrough functionaliteit van het ap. Wat ik prima vind.

ap: product: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
switch: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee