• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:17:
even voor de zekerheid: je weet dat de FSN rails gelijk zijn aan de rails van Mafell he.

Mafell heeft ook een mooie bovenfrees, kun je meteen hun decoupeerzaag ook meepakken })
Volgens mij wilde @Boudewijn een Festool bovenfrees hebben, en hij gaf meen ik de voorkeur aan de Festool rails boven de FSN rails.

Die decoupeerzaag van Mafell staat wel op eenzame hoogte. Mooi ding, maar de prijs is er ook wel naar ;)

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:12:
gggrrmmmbbll...ik ga nog eens me best doen, bij de volgende vraag ga ik gewoon heel hard DUCTTAPE!!!! roepen :P :+
Doe mij maar lekker een verloopje :P

Moet er niet aan denken dat ik de boel vast getaped had. Moest ik iedere keer als ik gewoon wilde stofzuigen, of de stofzuiger de trap op moest slepen de boel los tapen en dan weer opnieuw aan elkaar tapen.
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:50:
https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

want gratis liniaal. Bij toolnation ed heb je dezelfde prijs, zonder liniaal.

En nog even zoeken:
https://www.mafell-shop.n...c-midimax-met-linaal-1600

500 ekkies. Lijkt me prima deal. Toch? Liniaal, systainer, apparaat, zaagblad. Prima.
Niet duur voor een Ferrari >:)
Goeie prijs, vergeet alleen niet om ook een verloopje voor je Starmix te kopen, als die er niet bij zat ;)

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
Oeh goed punt. De starmix heeft een festool verloopje. Ff uitzoeken of dat op de mafell past. dank voor de tip!
Dat past, die zat bij mijn starmix in het pakket, en past daar gewoon op.

/edit
Dat is deze, dus.

[Voor 20% gewijzigd door henkie196 op 19-08-2020 14:37]

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:27:
[...]

Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een stofpoort met ducttape in plaats van een net verloopje he :+
Niet zo erg vergelijkbaar, misschien. Misschien meer analoog aan iemand die een PH of torx schroef met een sleuf schroevendraaier vast draait. Het werkt, maar...

Als je niet meer dan een apparaat ooit op je stofzuiger aanlsuit, is het een prima oplossing, maar ik moet er niet aan denken om iedere keer de tape los te maken en dan weer opnieuw vast te tapen aan de volgende machine.

• henkie196
  • Niet online
Solomon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:24:
Om m'n cycloon de op m'n Kärcher WD6 aan te sluiten heb ik een extra slang nodig.

Ik kan natuurlijk een extra compatibele slang kopen á ~25 euro maar dat is net niet gratis. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Een extra slang erbij gehaald :+

• henkie196
  • Niet online
Is al de derde keer dat ik dit plaatje post deze week, maar praat wat makkelijker. Slang schuift boven op de cycloon, en schuift ook netjes op de ingang van de stofzuiger. De stofzuigerslang (rood) zit op een verloopstuk vast gedraaid, en die zit weer op de cycloon geschoven.

• henkie196
  • Niet online
Solomon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:11:
Thanks voor het verhelderen! Maar de slang schuift dus rechtstreeks in je stofzuiger? Bij mij moet daar namelijk een speciaal clipje op zitten zodat hij er in klikt.
Sorry, was vergeten dat de slang er niet direct op zit, zit nog een 90 graden stuk op (aan beide kanten). Maar die schuift er gewoon op, geen klik. Denk ook niet dat de originele slang een klik had om ergens vast te komen zitten.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:55:
Hoe heb jij die ronde starmixslang op je apparatuur bevestigd, als deze niet rond is?

Mijn RS300 is ovaal en dat "festool verloopje" van starmix past uiteraard weer niet ... of ik snap het niet.

[Afbeelding]

Dat verloopje is flexibel maar veel te groot om in de schuurmachine te kunnen. En de smal om eromheen te gaan. Is het de bedoeling dat je een stuk van het verloopje afsnijdt zodat het past?
Bijzonder, ik zou hebben gedacht dat iets dat een Festool verloop heet, ook op alle (de meeste?) Festool machines zou passen.

De aansluiting op mijn Rupes en MT55 is gewoon rond. Dat verloopje kan ik direct op de stofzuigerslang draaien, en dan gewoon op de schuurmachine / zaag schuiven.

Dat verloopje heeft bij mij ook een draaibaar gedeelte, zodat de slang vrij kan draaien als ik bezig ben. Die van mij moet je niks vanaf snijden. Er zijn wel andere verlopen waar een stuk afgesneden moet worden, maar dat verloopje van Starmix (deze) moet niet gesneden worden, denk ik. Dit type verloop zou je wel op maat moeten snijden.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:58:
Ik gebruik het echt nooit. Heb je er een use case voor?
Als ik écht in een hoekje of dicht tegen een ander oppervlak moet schroeven. Zodanig dat de excenter er ook niet eenvoudig bij komt, dan helpt zo'n verlengstuk wel. Of als je ergens soort van achter moet zijn. Soms zit dan de bithouder zelf in de weg, en dan heb je gewoon een lange bit nodig, maar soms kom je met zo'n verlengstuk er net wel bij.

Het is net als die verlengstukken bij een doppenset. Meestal heb je die niet echt nodig, maar soms kom je er anders gewoon niet bij.

Ik gebruik zo'n verlengstuk wel een paar keer per jaar, over het algemeen.

• henkie196
  • Niet online
Martijn018 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:29:
Ik lees op dit forum dat je het een aantal keer hebt over symmetrische en assymetrische ratels. Kun je het verschil uitleggen en ook hoe dit te herkennen?

Ik was bijvoorbeeld aan het kijken naar deze set Proxxon 23110

Deze omdat het alle maten heeft met medium size ratel, omdat ik niet zo vaak klus (alleen zelf zomer/winter banden vervangen, fiets klussen en af en toe kleine projectjes/opknapbeurtjes). Echter, ik ben geleerd dat 1x fatsoenlijke kwaliteit kopen beter is dan meermaals troep dus voor dit soort dingen geen action gereedschap :-)

Is dit dan nou een goede keus? Of hebben jullie een beter alternatief? En dus voornamelijk is dit dan zo'n beruchte slechte symmetrische ratel die snel kapot gaat?
Dat is inderdaad zo'n symmetrische ratel in die set die je linkt. Een voorbeeld van een set met een asymmetrische ratel is deze. Qua doppen is Proxxon prima, maar die ratels zoals in dat setje dat je linkt hebben een reputatie dat ze gauw kapot gaan.

Voor het wisselen van wielen zou ik overigens eerder een 1/2'' set nemen, zo'n 3/8'' is daar gewoon wat klein voor. Voor in en om het huis is een 1/4'' set over het algemeen meer bruikbaar. Dan zou je aan een combinatieset kunnen denken. Of losse sets, dan kan je makkelijker zo'n 1/4'' set meeslepen rond huis.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:04:
@Notna @henkie196 Kunnen we in de ts eens een keer wat opnemen over de merken en welke kwaliteit je er ongeveer bij mag verwachten en voor welk niveau klusser het ongeveer bedoeld is?

Zeker niet bedoeld om bepaalde merken negatief weg te zetten maar wekelijks komt de vraag wel voorbij of merk x wat is terwijl dat al bijzonder vaak is uitgelegd.

@TweakerVincent Ff zoekfunctie gebruiken man.

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4
Sure, hoewel de huidige merken sectie mijn redelijk evident lijkt. Als je een suggestie hebt voor een opzetje; stuur maar in de DM :Y

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• henkie196
  • Niet online
Martijn018 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:05:
Bedankt voor de info!
Meer voor mijn lering, wat is nou mechanisch het verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel? Google kan me niet verder helpen

En ik denk dat ik beter een metrische zet kan nemen ipv de set die jij linkte toch? Bijvoorbeeld deze

*Edit:*
Is deze dan wel goed of ook zo'n "slechte" symetrische? Lijkt vooral minder schroevendraaier bitjes

*Edit #2*
Na meerdere fotos bekeken te hebben denk ik nu verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel te zien, de symmetrische zijn helemaal rond bij de ratel en assymetrische ovaal met het schuifje/switch. Bedoel je dat? Dan is die van m'n vorige edit hierboven een slechte symmetrische :p
Ik weet niet wat mechanisch het verschil is, behalve dat die met die ronde (symmetrische) kop vaker kapot gaan. Die met die ovale kop (asymmetrisch omdat de steel niet aan het midden van de ovaal is bevestigd, maar aan één kant).

Ik had inderdaad niet goed gekeken, en een metrische set is inderdaad handiger, my bad. Die set die je linkt is inderdaad weer met die symmetrische ratels, maar verder inderdaad wel wat ik bedoelde, ja.

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:01:
Ik heb de GAMMA HG-2000E
[Afbeelding]

lijkt wel een kloon van die skil, zeker de knoppen + LCD zijn 100% indentiek + de accesoires.

Hij bevalt super goed, gebruik hem hoofzakelijk om de enclosure van mijn 3D printer op te warmen op 50 graden, of als ik haast heb op 200.
De bbq aansteken of aanjagen (ben lui, heb ook de looflighter maar dan moet je de knop ingedrukt houden)
Maar we hebben er ook al een hoop verf mee afgebrand tijdens de verbouwing.

Zou eigenlijk niet weten waarom je meer zou betalen voor een merk.
(In tegenstelling tot bij een accuboor of iets dergelijks)
Algemene ervaringen (van vrienden, familie, en collega's, want nog nooit zelf zo'n ding nodig gehad) bij goedkope verfbranders is over het algemeen, oververhitting, dingen smelten intern, en meerdere keren terug brengen en een nieuwe terug krijgen (onder garantie).

Kennelijk zijn er ook mensen waarbij het goed gaat met goedkope verbranders, eerste keer dat ik dat hoor :P

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:43:
Dank beide!!! Allemaal wat nieuw voor me :)

Dan is de link van sphere het beste ivm de sleutels die er bij zitten.

En @deepbass909 deze (https://www.hbm-machines....doppenset-metrische-maten) set heeft dan wel die missende doppen waar jij het over had toch?
Zo'n volledige set heeft als voordeel dat je niet gauw misgrijpt als je een keer iets nodig hebt wat een beetje afwijkt van de standaard (alhoewel die 16 en 18 doppen ook een standaard zijn, maar dan een nieuwere standaard voor M10 en M12 dan de oude 17 en 19). Had laatst ook een boutje dan aan een kant vast zat met een sleutel 12. Nooit eerder nodig gehad, en fijn als je dan iets hebt.

En als je nog niet weet hoe vaak je het gaat gebruiken, is zo'n goedkope set misschien wel een goed idee. Aan de andere kant, dit is nu echt gereedschap dat je normaalgesproken een keer kunt kopen en dan de rest van je leven genoeg aan hebt, dus een kleine investering in wat beter spul is op de lange termijn ook niet zo duur.

Over de dure merken, ik ken ook iemand die Stahlwille prutzooi vindt, omdat hij al meerdere doppen 10 gesloopt heeft daarmee. Weet niet precies wat hij er mee doet, hij is de enige op het werk die dat voor elkaar lijkt te krijgen :+

• henkie196
  • Niet online
Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:26:
0,75 schroef is een matig gemiddelde. Ik heb ook nog wel een knakensetje bitjes liggen, maar als iets geen T20 is grijp ik toch naar mijn Festool bitset (die overigens alweer even kwijt is :o ):
[Afbeelding].

Die weten wel hoe ze bits maken. Twee kanttekeningen:
- De Torx bits passen soms té goed, waardoor de bit in de T10 of T15 kop blijft hangen.
- De bithouder een keer góed vast blijven zitten in de click-kop van de Makita slagschroevendraaier- de as van de bithouder is uh, a-typisch gevormd en heb ik na lang beraad pas met grof trekwerk losgekregen. :/ De Makita was gelukkig ongeschonden en ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan andere bithouder in de slagschroevendraaier. 8)
Ik denk dat Festool niet zelf die bits maken, maar ze kopen die waarschijnlijk op een plek in waar wat meer kwaliteitscontrole op het eindprodukt zit dan de meeste fabrikanten van elektrisch gereedschap ;)

Maar goed, voor impact drivers heb je speciale bits die daar voor gemaakt zijn en daar ook wat langer in mee horen te gaan.

• henkie196
  • Niet online
Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:40:
12mm kom je bij motoren daarentegen behoorlijk veel tegen.
En in Japanse auto's, kennelijk. Beetje meer tricky is dat een kruiskop in Japan niet (altijd) een PH of PZ is, maar een JIS. Denk je dat je het goede pakt, draai je nog de kop dol.

Beetje net als dat je M10 en M12 bouten in de ijzerhandel voornamelijk tegenkomt als 17 en 19, maar in bv. een BMW als 16 en 18. Of zoals ee VAG auto vol met XZN schroeven zit. Een dop 15 is ook geen DIN / ISO maat, maar zit wel op elke fiets die je koopt. Ik dacht ook dat een dop 23 nergens gebruikt werd, maar kennelijk is dat voor wateraansluitingen (in BE, in ieder geval), een standaard maat. Stahlwille heeft niet eens een hoge dop 23, wtf.

Anyway, een complete set is fijn om te hebben voor het geval dat je iets minder standaard tegenkomt. En een complete set is stiekem toch nooit compleet :P

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:31:
Klopt idd. Ik sta buiten en zal niet vaak zijn. Was net bezig bij bol.com maar die hadden niks meer.

dus zoiets zou dan goed zijn? https://www.praxis.nl/ger...en-en-power-tools/5672422
Voor buiten is het waarschijnlijk wel ok, zolang het maar korte stukjes zijn, en niet te veel.

Qua adembescherming staat ook een stukje uitgelegd in de topic start. De gewone maskers die je voor covid-19 hebt worden hygienische maskers genoemd, dat is meer dat je niet direct op iemand anders ademt. Stofmaskers heb je in verschillende klasses, FFP1 zou minimaal 80% van het stof moeten filteren, dus houdt een beetje tegen, maar niks waar ik mijn longen op zou willen vertrouwen. Een FFP3 zou 99%, dat is al meer iets waar je op kunt vertrouwen.

Zelf gebruik ik een half- of volgelaats masker, de laatste kan ook werken als veiligheidsbril (ook wel fijn met een slijptol). Daar heb je ook 3 klasses stofdichtheid voor, van 80% voor P1, tot 99.95 voor P3. Die zet je in een houder op het half- of volgelaats masker. Gezien de prijsverschillen zou ik altijd voor P3 kiezen.

Vind een halfgelaatsmasker ook fijner werken voor langere duur, dat druipt niet van het vocht na een tijdje. Volgelaats zal voor langere tijd waarschijnlijk wat risico hebben op beslaan, zeker omdat ik zelf behoorlijk gauw zweet.

• henkie196
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01:
Dat mag. Dat is elektrisch handgereedschap, dat je als het goed is met twee handen vast hebt.

Het gaat om stationair spul waarbij je het werkstuk richting een bewegend stuk gereedschap duwt. Denk aan grote zaagmachines of een kolomboor. Daarbij vormen handschoenen een verhoogd risico. Een te los zittende handschoen kan gegrepen worden door een zaagblad, boor en dergelijke. Die handschoen trekt vervolgens je hand naar dat gevaarlijke ding...

En zoiets geldt inderdaad ook voor stropdassen. ;)
Het is een risico met alle draaiend gereedschap, eigenlijk. Een groter risico met stationaire machines, maar het lijkt me verstandig om geen handschoenen, sieraden, of ander los hangend spul bij bv. een cirkelzaag in de buurt te houden.

• henkie196
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:25:
Weer een plusje voor de machines die automatisch afslaan dan.
Ben benieuwd of die dat verschil kan maken tussen een schroef die wat stroever gaat, of een handschoen (met hand erin) die nu met 100+ Nm meegetrokken wordt.

• henkie196
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:43:
Eigenlijk (ook volgens de ARBO meen ik) is de slijptol de enige uitzondering op de regel, omdat die niet in de handschoen "grijpt".
Geldt dat ook voor een diamantslijpschijf?

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:04:
Je hebt tegenwoordig hele nare woodcarving discs, maar volgens mij is het de bedoeling dat je geen enkele slijptol éénhandig bedient.

Vanwege trillingen zijn handschoenen soms zelfs gewenst zoals bij motorkettingzagen.
Ik heb eerlijk nog nooit gedacht dat handschoenen zouden helpen met een kettingzaag. Maar de trillingen daarvan heb ik ook nooit als storend ervaren. Normaalgesproken zou je een kettingzaag ook altijd met twee handen moeten bedienen, maar er zijn ook kleine kettingzagen die eenhandig te bedienen zijn (handig als je in een boom aan het klauteren bent om grote takken af te zagen).

Ik moet alleen zeggen dat ik ook nooit ervaren heb dat handschoenen veel helpen tegen trillingen. Als ik van die handschoenen met pads voor extra demping draag op de racefiets of MTB heb ik na een uur of twee net zulke verdoofde handen als zonder die handschoenen. Ik heb nooit het idee gehad dat het veel helpt, in ieder geval.

• henkie196
  • Niet online
RZor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:31:
Dan heb ik er nog wel twee voor je...
Wat een klere dingen die nieuwe versies zeg. Heb een flinke stapel normale, nu de tweede nieuwe Sys3 binnen... AAAAH de frustraties. Maten zijn anders dus is kut stapelen en combineren. Dat handvat aan de voorkant slaat nergens op, handvat bovenop klapt ineens andere kant op en klikt vast...
Ik zou ze graag omruilen voor de oude versies.
Volgens de specs op Festool website zouden die nieuwe systainers wel dezelfde buitenmaten moeten hebben met 396x296 (en ook compatibel moeten zijn met oudere systainers). Maar ik begrijp van jou dat dat in de praktijk niet zo is?

Ik zou denken dat dat handvat vooraan vooral handig is als je systainers niet op elkaar stapelt maar in een opbergrek plaatst, zodat je ze met dat handvat er makkelijk uit kunt trekken.

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
Ik moet van jullie een half masker kopen en deze lijkt me goed, of klopt daar niks van? :)

https://stofmasker-shop.n...atsmasker-6503-large.html

Filter

https://stofmasker-shop.n...jonet-3m-set-2-stuks.html

Ik ga hem niet vaak gebruiken dus denk dat ik lang doe het filter. Adem inhouden mocht niet dus dan maar kopen. Filter lijkt me lekker met makkelijk ademenen en P3
Van ons moet niks, het is voor je eigen gezondheid ;)

Net als @D85 heb ik dat masker ook, en daar ben ik tevreden over. Ik heb ook geen ervaring met deze specifieke filters, want toen ik ze moest hebben waren alleen de losse filters en filter houders beschikbaar. Anders had ik ook deze filters besteld.

Gewoon doen, dus ;)

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:02:
Een huis stofzuiger is 5 liter. Heb je wat perspectief. Voor af en toe gebruik is 20L prima
Ook een heavy duty Starmix iPulse heeft zo'n 25l inhoud (netto, 35l totaal, maar dat kun je niet volledig benutten, en is ook totaal niet nodig). Zou me eerder zorgen maken over dat de reviews melden dat het het filter gauw vol raakt, en dat er geen automatische filterreiniging op zit (maar dat mag je voor dat budget ook niet verwachten, denk ik). Misschien dat je met de blaas stand het filter wel kunt schoon blazen?

• henkie196
  • Niet online
Melmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:39:
Geen idee of dat wat is.

Maar is dit niet een optie? (Inclusief de 3M 6035 filters)

https://stofmasker-shop.n...=searchPage&utm_term=6300
@TweakerVincent of deze. Wel weer wat duurder dan de normale, maar lijkt verder identiek.

Maar waarschijnlijk is degene die jij linkte ook prima, alhoewel je meestal minder ademweerstand hebt met twee filters op een masker, want dan haal je dezelfde hoeveelheid lucht door een 2x zo groot oppervlak.

• henkie196
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:06:
Interessant. Hoe weet je hoeveel tanden je moet hebben in je blad?
Waarom met schulpen per se minder tanden?
CMT heeft daar een mooi overzicht (pdf) van. Niet alleen het aantal tanden maakt uit, ook de vertanding. Daarnaast zijn sommige bladen goed voor in de richting van de nerf, andere voor loodrecht op de nerf. Ik snap de details ook niet helemaal, wat waarvoor is.

Denk niet dat CMT een ander blad heeft specifiek voor schulpen. Misschien niet onderscheidend genoeg van de andere toepassingen?

• henkie196
  • Niet online
Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:01:
Geen idee, ik weet dat Bosch spul niet op mijn DeWalt past. Misschien dat Festool met wat meer merken compatible is.

Hier zie je Festool aansluiting goed:

https://www.toolnation.nl...-5-stuks-voor-osc-18.html

Ik denk niet dat hij past op:
https://www.toolnation.nl...uks-schuurplateau-sl.html (Bosch Blaauw)
https://www.toolnation.nl...-multimaster-2-stuks.html (Fein)
https://www.toolnation.nl...lateau-93-mm-1-stuks.html (DeWalt)
https://www.toolnation.nl...kschuurzool-93-mm-mt.html (Metabo)
Er staat bij die Festool die je linkt dat het een Starlock opname is. Zou dus wel compatibel moeten zijn.

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:34:
Weet iemand of de FSN RA geleiderails van Bosch uitwisselbaar zijn met de FSN geleiderails?

De RA zijn bedoeld voor (boven)frezen om makkelijk een gatenpatroon te maken voor een kast.
Als de Bosch / Mafell invalzaag op de FSN RA rails past koop ik denk ik liever de FSN RA rails zodat je die gaten er maar bij hebt. Je weet maar nooit, en het kost nauwelijks meer.
Volgens de omschrijving van Bosch zou een GKT en GKS ook op zo'n rail moeten passen, dus gok dat het redelijk uitwisselbaar is?

• henkie196
  • Niet online
choman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:26:
Wat vooral irritant is aan het koppelen is dat er altijd iets van speling lijkt te zijn. En als je ze dan gekoppeld hebt voor een aantal plaaten, moet je hem weer los maken, omdat je een kort stuk heb.
heb zelf 2x de fs1400, ben rond aan het kijken voor een fs3000 maar ze zijn zo duur :o
Nog een extra rail erbij, dan hoef je ze niet los te koppelen? ;)

De Bosch FSN 3100 is nog wel te overzien qua prijs, maar wat @Fraggert zegt, wel erg groot en onhandig. Maar je kan er wel in 1 keer een stuk hout zagen dat van de vloer tot het plafond gaat.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:34:
Ja het is kiezen tussen 1 meter extra voor 5 tientjes of besparen en je hebt een iets handzamere rail die in veel gevallen lang genoeg is.
Die 2100 gaat ook nog 200 af voor mijn railsqaure, en normaliter wil mijn rail zowel voor als achter buiten mijn werkdtuk hebben steken.

Als ik dus nu een zo'n tosionbox werrkblad wil maken van 2000x1000 wordt dat op de lange kant al een uitdaging.

Zeul die 3000 rail maar eens van zolder naar beneden om in de tuin wat te zagen. :+

Kan ik meteen in het klustopic vragen hoe ik moet stuccen :P
Afhankelijk van hoe je trap er uit ziet kan zo'n 3m rail wel eens mission impossible zijn om van en naar de zolder te brengen. Aan de andere kant, 2100 is ook maar 50cm meer dan 1600, kan net het verschil maken, maar ik kan me veel gevallen bedenken waar dat ook te kort is.

Ik kijk zelf wel eerst eens aan hoe 2x 1600 bevalt, als het echt niet fijn werkt kan ik altijd nog een 3100 erbij nemen. En dan kijken of ik dat ding ergens in de garage kwijt kan, nog.

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:06:
Ik zou geen totaalset kopen van één merk. Hier een lijstje met respectabele merken om je op weg te helpen. Disclaimer: dit is slechts ter referentie. Voor elk merk zijn meerdere goede merken. Voor mij onmisbare dingen:

- vde schroevendraaiers: Wera, Wiha, Bahco
- lijmklemmen: Bessey, Irwin
- markers/pennen/timmermanspotlood: Pica
- handzaag: Bahco (japanse trekzaag is voor mij ook een must)
- mes: Stanley. Je kan zowel voor een afbreekmes gaan als eentje met verwisselbare mesjes. Ben zelf fan van het laatste
- rolmaat: Stanley
- duimstok: Schuil, Sola
- tangen: Knipex
- waterpas: Stabila, Sola
- hamer: Estwing, Stanley
Inderdaad, niet alles van één merk. Goeie merken staan ook al in de TS vermeld. Ik zou zelf een andere selectie van merken kiezen, en één en ander hangt ook af van het beoogde gebruik van @Flix20.

Afhankelijk van de ruimte en het budget zou ik niet persé eerst voor een set schroevendraaiers, een bitset met misschien twee bithouders (en een bitratel) zou ik eerder naar kijken. Wera heeft mooie uitgebreide sets, deze is vrij populair en compleet. Dat bithoudertje is wel echt klein, daar heb je nog een fatsoenlijke bithouder bij nodig. Wera heeft die ook, maar ben zelf niet zo'n fan van hun grip. Deze is veruit mijn favoriete bithouder (met ratel), maar is een grote hap uit je budget, dus waarschijnlijk later nog eens naar kijken.

Klauwhamer is handig en veelzijdig, zou ik zeker halen. Picard en Peddinghaus zijn top, en hoeven niet zo veel te kosten.

Qua tangen zou ik voorrang geven aan een snijtang en combitang van Knipex of NWS. Er zijn zeker nog wel meer tangen die je kan gebruiken, maar dit is een goede basis.

Rolmaat en duimstokken zijn handig om te hebben.

Als je wel eens aan je fiets sleutelt, is een steek-ringsleutel set zeer handig om te hebben. Proxxon of Tengtools hebben goed spul voor een redelijke prijs.

Voor een handzaag is een Bahco Superior wel goed, Hultafors HBX schijnt nog iets beter te zijn.

Lijmklemmen zou ik halen als je die nodig hebt.

Pica potlood is goed, maar soms heb je ook iets fijners nodig, een normaal potlood kan voorlopig ook volstaan, zou ik niet zo'n hoge prioriteit aan geven.

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:34:
Ik heb ondertussen al een hele hoop gereedschap, waar ik me nu wel kan redden, maar ik ontbreek nog wat materiaal om aansluitingen te maken (gemerkt toen alle elektriciteit, alsook het licht uitviel in het gebouw onder mij door wat te klungelen :P)
Ook zit een hele hoop klein werkmateriaal allemaal in een grote stalen koffer

Daarom dus een plan om het professioneler aan te pakken.
Wil liever zelf allerlei dingen apart kopen ipv. 1 grote koffer te kopen inclusief materiaal, waardoor ik dan met dubbel materiaal ga zitten.
Zoiets als dit dus:

[Afbeelding]
Iemand dit zelf ook al gedaan? Of aanrader van een merk? Aanrader van type koffer?
Ik moet sowieso een organiser in de koffer hebben voor een hele hoop Wago's en ander groot aantal klein stuff.
Volgens mij is Parat wel het merk to go.. maar daar kan je gaan van €160 tot €500 voor een lege koffer :+
Ik heb inderdaad koffers van Parat, waren toendertijd bij Amazon.de niet eens zo heel gek duur. Wel een aanrader, kan een boel spullen in en netjes opgebergd. Ander merk voor gereedschapskoffers is B&W, meen ik. Dacht dat Gedore B&W koffers gebruikte.

Al een oude foto, toen er wat minder spul in zat en de indeling er wat netter uit zag:

Denk ook eens aan wat voor indeling het beste bij je (huidige) gereedschap past. Ik heb bv. ook zoiets, dat wat minder geschikt is voor een set ring-steeksleutels, maar wat meer geschikt voor tangen en schroevendraaiers (en hamers in het midden).

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:29:
Nee, een pilotenkoffer ga ik niet nemen. Daar ga ik op een tijd gewoon ook alles inflikkeren en daar kan ik mijn wago klemmen/RJ45 connectoren/krimps sowieso niet ordelijk in kwijt.

Het groot materiaal blijft in de stalen koffer zit.
Dit zou puur een koffer voor electro/digitaal materiaal zijn.
Die eerste koffer die ik liet zien kan in de onderste bak ook een verdeling hebben waar je eventueel dat soort los spul in zou kunnen gooien.

Ik heb zelf het meeste gereedschap in deze koffers zitten, alhoewel ik ondertussen zoveel bij heb moeten kopen dat ik maar verschillende dingen in eurokratten heb gestopt om het toch een beetje netjes te kunnen houden.

Losse verbruiksgoederen heb ik echter voornamelijk in Raaco Assorter bakken zitten, met een transparant deksel. In een houder van vier zodat ik makkelijk een bakje kan pakken voor specifieke dingen. Eentje voor bouten, een andere voor kleinere maten schroeven, een andere voor grotere maten schroeven, nog een andere voor RVS schroeven. Dat soort dingen. Losse bakjes zijn verkrijgbaar en je kan dus een beetje passen en meten voor hoeveel je nodig hebt.

Heb verder ook wel veel profs gezien die gewoon alles in een emmer hebben zitten en het daar uit vissen. Kan ook werken, net wat je wilt.

• henkie196
  • Niet online
Megalomania schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:42:
Je kan daar alleen de bakjes er niet uithalen. Heel goedkoop wel!

Dat kan wel bij Raaco of bij HBM, iemand daar ervaring mee?
Het vrij kunnen uit wisselen van de bakjes in de Raaco Assorter is de reden dat ik ze gekocht heb. Zo'n Stanley Fatmax is prima, maar geen losse bakjes van verkrijgbaar, dus je zit vast aan de bakjes die erin zitten bij een nieuwe. Enige puntje is dat de Assorter vrij klein is, en volgens mij ook niet een hoge variant van is. De Raaco Carrylite is groter, en heeft ook een hoge variant, maar is ook disproportioneel duurder. Gebruikt wel dezelfde bakjes, dus is verder min of meer uitwisselbaar.

Ik heb zelf zo'n houder voor de Assorters, kun je ze makkelijk meenemen, en ook als een lade gewoon eruit pakken. Maar dan zonder dure lade geleiders.

• henkie196
  • Niet online
Megalomania schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:16:
Thanks voor de tips! Heb je die HDM ook overwogen? Stuk goedkoper maar misschien mindere kwaliteit.
Nee, ik wist egenlijk niet van het bestaan daarvan. Die van HBM lijkt wel erg veel op die van Raaco, maar dan goedkoper. Zolang de passing maar goed is, zou het niet uit moeten maken welk merk je koopt, gok ik. Kan mijn set in ieder geval op wat voor manier ook dragen, er valt geen schroefje, ringetje, boutje, of iets anders uit de bakjes, alles blijft netjes op z'n plek.

Persoonlijk zou ik dus eerder Raaco kiezen, maar dat is vooral omdat ik er al eentje van heb. Ik zou zeker ook kijken naar andere indelingen, of losse bakjes erbij bestellen, de indelingen van die op ibood of HBM zijn een beetje beperkend, in ieder geval met wat ik er normaalgesproken in wil stoppen.

Er zijn bv. ook bakjes van halve hoogte, die je in bakjes van volle hoogte kunt doen, kun je de ruimte wat beter benutten voor bv. kleine schroefjes. Zoiets bv., wat precies in deze bakjes past. Ze zijn er ook in andere formaten.

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zondag 6 september 2020 @ 19:04:
Ik weet de Nederlandse term zo niet, maar het grootste nadeel bij de meeste zagen is dat ze geen zogeheten "riving knife" hebben die ervoor helpt dat je zaag je niet ineens een opdonder geeft. Mijn TS55 REBQ heeft het gelukkig wel, maar als je een beetje voorzichting bent (hulde dat je het geduld hebt om de handleiding te lezen) kom je er inderdaad wel (y)
Een Mafell heeft ook geen spouwmes. Mafell, en vele andere (inval)zagen hebben een electronische onderbreking om die kickback te voorkomen.

En ik heb ook de handleiding van mijn invalzaag en decoupeerzaag gelezen, er zitten zoveel knopjes op dan ik anders niet weet welke nu precies wat voor instelling doet :+

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 07:45:
@ 230..nodig is een groot woord, het bied in elk geval gebruiksgemak, je kunt in 1 x door het meeste bestatingspul. Vorige week moest ik een dikke betonband doorslijpen die al gezet was, dus daar kon ik maar aan 1 kant bij en dan krijg je hem niet door. Uiteindelijk half doorgeslepen en met de voorhamer erop, brak alleen niet echt netjes af helaas. Gevalletje n=1, maar intussen meerdere van dat soort gevallen gehad.

mijn setje :)

[Afbeelding]

Ik klooi ook nog wel eens met metaal, vandaar dat ik nogal eens moet wisselen, tussen doorslijpen, afbramen en het steenblad.
Heb zelf wel maar een 230mm erbij gehaald. Misschien niet echt nodig, maar moet straks genoeg bestraten dat ik niet iedere rij wil kloten met een steen vanaf twee kanten door te moeten slijpen. Had die eerlijk gezegd liever geleend, maar m'n ouders hadden alleen een 115 en een 125 slijper.

• henkie196
  • Niet online
ps4mm schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:22:
Nice! Heb 'm zelf een aantal pagina's terug ook besteld, op aanraden van hier het mini-statiefje niet meebesteld, goede keuze geweest zo te zien :) inmiddels 3 weken onderweg.

Echt hoge statieven (~2m) zijn best duur idd, zit zelf te overwegen om zo'n lampstatief ervoor te gebruiken.. Beetje lastig inschatten of dit gaat werken zonder de laser in je handen te hebben, het zou zomaar een topzwaar/instabiel ding kunnen worden wat zo omvalt.
Ik heb ook een lampstatief (wat zwaardere uitvoering dan degene die je linkt), kan tot 3m, dat ga je op een fotostatief niet vinden. De minimale hoogte kan wel een puntje zijn om in de gaten te houden.

Ook iets om op te letten is dat het statief de juiste schroefdraad heeft. Heb zelf een kruislijnlaser die 1/4" en 5/8" aansluiting heeft (denk ik), maar mijn fotostatief had weer alleen een 3/8" schroefdraad. :F
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:48:
Daar ga je ook echt geen spijt van krijgen.

Ik snap ook niet echt het bestaansrecht van een 115 slijper trouwens 8)7 :?

115
125
180
230

tussen de kleinsten zit naar 10mm in diameter. Bij 125<>180 en 180<>230 resp. 55 en 50 mm.

Oftewel 25 en 27,5 mm extra snijbereik als stap. Bij 115 naar 125 slechts 5mm :?

of ben ik nou gek. :X
Misschien iets dat uit het verleden overgebleven is? Spul is ook veel makkelijker te vinden voor 125mm, vrij weinig te vinden voor 115mm over het algemeen.

• henkie196
  • Niet online
alaintje schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:58:
Dat was mijn probleem ook, En liefst wil ik hem dan op 3 meter + hebben voor mijn plafonds...
Ik heb nog een oud statief van een bouwlamp, daar kan ik wel een telescopische stok in steken. Moet je wel geen beweging in de ruimte maken want dan wiebelt de laser wel ben ik bang.
Ik zou eens kijken of ik mijn beugeltje kan 3D tekenen vandaag.
dit idee: https://www.mastertools.n...0?sqr=HOUDER%20BM1%2030M&
Ik geloof dat bij de GL 3-80 groene laser welke ik laatst heb gebruikt een ander soort beugeltje zat. Gewoon een nagel in de muur en that's it.

Ik heb trouwens 1 september besteld, gisteren geleverd. Volgens de tracking ligt hij nog in amsterdam (daar is die sinds 11 september).
Heb zelf deze. Geen problemen met stabiliteit op plafondhoogte (2.5-2.6m). Weegt ook wel behoorlijk wat, maar heb nog niet geprobeerd m'n kruislijnlaser erop te zetten, bij gebrek aan de juiste schroefdraad.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:22:
@Alsjemenou

+1 als je de keuze hebt dan is dit een aardige upgrade, ik heb een oudere CTL26 en daar zit de knop op de stofzuiger zelf. Zo'n bediening op de slang lijkt mij erg handig _/-\o_
Hmm, ik doe het meeste met de inschakelautomaat. Gebruik de knop om de stofzuiger aan/uit te zetten niet zo vaak. Tenzij die knop op de CTL wat anders doet dan ik verwacht?

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 09:41:
Nee hoor, de CTL schakelt gewoon automatisch in door het aanzetten van het aangesloten stuk geredschap (bovenfrees, invalzaag, etc.) maar ik maak tussendoor vaak even mijn werkstuk en -bank en bijvoorbeeld mijn zaagliniaal schoon.

Dan ontkoppel ik even snel de slang van het gereedschap en dan zou zo'n knop handiger zijn.

#firstworldproblems ;)
Ah ok. Op mijn Starmix gaat bij het schakelen naar de mode voor inschakelautomaat ook altijd de iPulse z'n ding doen en dat is best luid, dus dat doe ik niet zo heel vaak ;)
o1o92o2o schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 21:42:

Was mijn argumentatie daarbij nog hulpzaam :D ?

Dat volledig stofvrij kun je trouwens wel vergeten. Er ontsnapt altijd wel wat. Maar de 99% is wel haalbaar.

Mooi ding die MIDI. Telkens als ik met een bijna volle afzuiger van een maatje groter op de trap loop denk ik; die moet ik ook erbij halen :P
Laatst was een groep mannen bezig in ons huis om te schilderen, en die schuurden de muren met zo'n wandschuurmachine gekoppeld aan een Kärcher WD3. Dat arme ding kon het alleen totaal niet aan met een grote stofzooi als gevolg. Wat ik zelf schuurde was meer 99.9% stofvrij. Meeste stof kwam over het algemeen als ik de excenter niet helemaal recht op de muur of plafond hield. En een beetje stof op de muur naderhand. Dat is in vergelijking behoorlijk stofvrij ;)

M'n vrouw kijkt me ook altijd een beetje aan als ik met de Starmix de trap op en af loop, maar zelf heb ik meer last van de cycloon die ik er normaal aan gekoppeld heb. Dát is pas lastig de trap op en af sjouwen :P

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:01:
als dat een filterklop/reiniging is dan snap ik dat ja :) ook niet handig als dat elke keer gebeurt.

ik heb naast de CTL altijd (in elk geval op zolder) er een reguliere stofzuiger naast staan, zo voorkom ik ook onnodig veel vulling in de dure stofzakken. Maar soms is het gewoon even handig de CTL te pakken bij het wisselen tussen gereedschappen en meteen even de werkplek tussendoor te reinigen.

ik doe dat regelmatig ook als rustpuntje om nog even na te denken over de vervolgstappen in mijn project of te zoeken naar een oplossing voor iets waar ik tegen aan ben gelopen.

soort zen-momentje :P ...levert me vaak genoeg een aha-erlebnis op :+
Dat is inderdaad een soort filterklop reiniging, ja. Laten we zeggen dat de buren het ook kunnen horen wanneer hij dat doet :)

Zijn dat dure stofzakken voor de CTL, dan? Of begrijp ik je nu verkeerd? In mijn Starmix gaat het equivalent van een vuilniszak. Alhoewel de cycloon het grofste wel af weet te vangen, maar voor fijnstof gaat toch behoorlijk wat nog in de stofzuiger zak.
Boudewijn schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:28:
Ik zet mijn Starmix op A mode en dan klopt hij alleen op verzoek. Doe ik 2x per dag ofzo.

Als ik wil schoonzuigen haal ik de slang van de schuurmachine en zet ik die gewoon ff aan :+
In de A mode doet hij inderdaad niet automatisch reinigen, maar ik gebruik meestal de AR mode, dan hoef ik er verder niet bij na te denken. Maar bij het inschakelen van die mode krijg je automatisch een filterreiniging. IR om even te stofzuigen, die doet automatisch reinigen, maar dan alleen wanneer nodig.

Heb gisteren ook wat geboord met stofzuiger en zo'n opzetstuk voor boren (deze). Werkt goed, vangt het meeste stof wel af, en zuigt zichzelf aan de muur vast zodat je je handen vrij hebt. Maar man, wat maakt dat ding een herrie. Goed merkbaar dat er veel lucht door een kleine opening wordt gezogen met wat rechte hoeken voor optimale luchtstroming :X

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:07:
maar goed dat er nog geen Mafell zuiger is :P
Zo'n apparaat van Mafell kost ongeveer netzoveel zoiets van Festool, dus als je liever grijs-rood hebt ipv grijs-groen, mag dat geen belemmering zijn :P

Zwart-rood krijg je alleen wat meer accessoires bij dan bij grijs-rood voor dezelfde prijs, dus daar ben ik voor gegaan, want is verder toch dezelfde machine ;)

• henkie196
  • Niet online
o1o92o2o schreef op woensdag 16 september 2020 @ 19:10:
Die dingen met vuilniszak en filterklop verslijten gewoon de filters 10x sneller en geven meer troep bij het leeghalen.
Valt wel mee? Heb laatst na m'n hele huis geschuurd te hebben de filters eens gewassen in wat water, werkt nu weer perfect.

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:17:
Kunnen jullie een trap voor binnenshuis adviseren?
Zit een beetje online te kijken en de telescoop ladders zien er wat opslag ideaal uit, maar zet bij degelijke constructies vaak wat vraagtegens.
Ik zou voor binnenshuis gewoon een keukentrap achtig iets nemen. Ik heb ook een telescoopladder, maar zie daar binnenshuis weinig nut voor (vooropgesteld dat je een trap in je huis hebt. In ons nieuwbouwhuis heb ik die regelmatig gebruikt toen er nog geen trap in het huis zat, en de ladder kon daarna makkelijk in de kofferbak van de auto mee.

Het werkt op zich prima, buigt wel behoorlijk door als je er op klimt, maar het houdt, en dat is toch de hoofdvereiste. Ik zou, als je genoeg ruimte hebt, en een langere ladder nodig hebt, wel eerder een gewone ladder nemen, voelt toch net wat stabieler.

Maar zoals gezegd, voor binnenshuis is meestal een keukenladder meer dan voldoende, of gewoon een opstapje. Heb hier bv. de plafonds geschuurd met een paar houten balken op een opstapje met twee treden van Ikea. Komt voor mij hoog genoeg binnenshuis.

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:26

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Teijgetje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:01:
Geen idee waarom, nog nooit nodig gehad, maar het staat zo leuk (in de weg)......... >:)
Morgen een Kity 612 lintzaag op onderstel ophalen voor weinig. :+
[Afbeelding]

Hoe kom je van impulsief aankopen doen af? :X
Door blijven kopen tot je geen geld meer hebt *O*

Enige tijd geleden kwam ik tot de conclusie dat ik de voordeur opnieuw moest gaan schuren, plamuren en schilderen. Maar ik heb alleen nog een oude Bosch (Groen) Mouse en dat is niet mega handig om een hele deur mee te doen. Daarnaast is de schuurpad niet meer 'klevend', dus iedere keer als je gaat schuren valt je schuurpapier eraf. Dus wat doen we dan? Juist, een vlakschuurmachine kopen, en wel deze: Makita BO3711

Had ik veel eerder moeten doen. Niet duur en maakt een stuk minder herrie (en trillingen die doorgegeven worden aan de arm) dan die mouse bijv. Voor de kleine hoekjes gewoon de mutlitool gebruikt met de driehoek schuurpad erop en je kan bijna alles aan :Y

[Voor 36% gewijzigd door Notna op 29-09-2020 14:06]

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• henkie196
  • Niet online
o1o92o2o schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:15:
Ademen die dingen een beetje? Voor mij is dat een van de belangrijkste eigenschappen. De goedkope werkschoenen zitten enorm zweterig en rondlopen met natte sokken is echt een lol. Ligt natuurlijk ook aan je persoonlijke voet-zweet index... sommige mensen hebben daar erg veel last van, sommige andere niet. Ik ken mensen die 3 dagen met een paar sokken doen en dan meuren ze alsnog minder dan die van mij na 1 dag.
Ik heb voor het werk Bata ACT124 werkschoenen (S2, dacht ik). Hele bovenkant is zo'n open structuur. Ademen op zich wel goed, maar het is nou ook weer niet zo dat ik geen zweetvoeten krijg (dat krijg ik alleen voor elkaar als ik geen schoenen draag). Echt volledig leren schoenen kan ik op zich ook dragen, maar krijg ik eerder last van hete voeten van.

Natte sokken merk ik eerlijk gezegd niet echt op, dat is min of meer een gegeven als ik schoenen draag. Heb er meer last van dat als ik beweeg, en dan ga zitten, dat ik dan echt heel oncomfortabel warme voeten krijg.

Ook belangrijke eigenschap van die reeks schoenen die ik op het werk draag: ze zijn er ook in verschillende breedte maten. Kan ik gewoon schoenen dragen die ik niet een maat groter hoef te kopen omdat ze anders in de breedte niet passen.

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:17:
Mijn werkschoenen zijn afgedankte sportschoenen. Geen bescherming dus. Dus af en toe een blauwe teen... Alleen als ik bezig ben met een kettingzaag gebruik ik zaaglaarzen van Stihl. Die dingen zijn nogal stijf en lopen niet erg fijn.

Wat betreft schoenen met stalen neuzen: die beschermen je o.a. als je je stoot. Uit de paardenwereld zijn echter gevallen bekend dat die stalen neus als een soort guillotine werkt als er zo'n beest op je voet gaat staan. Dat zijn natuurlijk andere omstandigheden, maar geeft wel aan dat je ook daar over moet nadenken.
Daarom zijn er ook veiligheidsschoenen die geen stalen neus hebben, maar eentje van hard plastic. Legerkisten hebben dat bv ook.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:34:
En @Twijfels ; daar heeft Bosch ook wat voor bedacht;
https://www.amazon.de/Bos...tschrauben/dp/B00CC54ZRA/
[Afbeelding]

Heeft kleurgecodeerde kunststof sleeves om je velgen niet te beschadigen en is dieper.
Bij de duurdere Wera variant kan de kunststof sleeve ook nog meedraaien.

Maar die grote set is er ook in diepere variant;
https://www.amazon.de/Bos...schraubenn/dp/B00F11T0Q8/

De Bosch sets zit echter geen dop 15 in, bij Wera wel (maar daar zitten andere maten weer niet in).

Voor de wera sets;
Wera '05004595001 Wheel Impaktor C Set
en
Wera 05004580001 Belt C Impaktor 1 Steckschlüsselsatz 1/2"
Mijn eerste gedachte bij doppen zou niet Bosch of Wera zijn, maar zal voor incidenteel gebruik wellicht wel ok zijn (Wera is meestal wel meer dan ok, maar voor de prijs van Wera doppen hebben je net zo goed een Gedore of zelfs Stahlwille doppenset, en dan weet ik wel wat ik kies).

Voor slagdoppen zou ik me niet zo druk maken om een dop 15, want die zie je meestal alleen op de wielmoeren van fietsen, en daar passen die doppen over het algemeen toch niet op. Maten 16 en 18 zijn relevanter, sommige auto's gebruiken die maten alleen maar (ipv 17 en 19). Goed opletten wat je nodig hebt bij het kopen van zo'n set, voor je het weet heb je allemaal losse doppen erbij aan moeten schaffen en die hebben vaak niet een mooi plekje in een doosje ;)

Een volledige set is wel handig, standaard maten zijn vaak 10-13-17-19-21-22-24, maar ben de laatste tijd ook al 11, 12, en 23 tegen gekomen. Daarnaast is 15 natuurlijk standaard op fietsen, 16 en 18 zijn een nieuwere standaard voor 17 en 19, 12 wordt vaak gebruikt in Japan ipv 13, en zo heb ik toch wel een nut gehad voor bijna alle sleutelmaten die ik heb (en die ik nog niet had, in het geval van de 23).

Hoge doppen zijn inderdaad handig voor velgen, en zo'n beschermhuls is fijn om je velgen te beschermen. Er zijn uiteraard meer plekken waar hoge doppen handig zijn, als je een moer op een paar cm schroefdraad moet draaien, ofzo. Lage doppen (gewone doppen) kunnen ook handig zijn als je minder ruimte hebt om een bout los te draaien.

Als je de doppen voornamelijk gaat gebruiken om houtdraadbouten te zetten, heb je genoeg aan een set van 10-13-17-19, waarschijnlijk. Voor bandenwissel een hoge dop 17 of 19, afhankelijk van welke maat je auto heeft. Voor meer, koop gewoon een set die alles heeft, grijp je tenminste niet mis.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:56:
Huh; waarom zou het niet op wielmoeren van de fiets passen? Maargoed; die zitten toch niet zo vast dat de een slagmoersleutel nodig is.

16 vs 17 bij M10 en 18 vs 19 bij M12 (en 22 vs 21 bij M14, 32 vs 34 bij M22) zit in het verschil tussen DIN en ISO. DIN 934 heeft daar de grotere maat. Ik dacht altijd dat de grotere maat de nieuwe standaard was.

De hele bulk RVS die ik laatst gekocht hebt is iig volgens DIN 934 en dus de grotere 17mm bij M10.
Volgens deze wikipedia pagina zou de 17 en 19 de oude standaarden zijn. Ook deze site lijkt te denken dat 16 en 18 de huidige standaard is (voor EN ISO 4032 en EN DIN 24032, waarvan de laatste de opvolger lijkt te zijn van de DIN 934?). Wil niet zeggen dat alle bouten die je koopt in de ijzerhandel niet nog altijd 17 en 19 zijn, maar goed.

Fiets wielmoeren passen over het algemeen niet, omdat die doppen taps toelopen vanaf de zeskant, en de meeste hoge doppen hebben de zeskant vorm aan de binnenkant niet hoog genoeg doorgetrokken om daarover heen te kunnen passen. In feite hebben hoge doppen vaak dezelfde binnenvorm als gewone doppen, maar dan met een langer gat waar eventueel een schroefdraad in zou passen van beperkte lengte (mits die schroefdraad niet te dik is). Ik ken alleen Stahlwille doppen die de zeskant vorm aan de binnenkant ook echt over een significant gedeelte van de hoogte van de dop hebben doorgetrokken, en dat zijn ook de enige doppen die ik ken die over de wielmoeren van fietsen passen.

Meestal is een ring(ratel)sleutel handiger voor fietsen, tenzij je iets op moment aan moet draaien.

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:26:
Thanks maar denk dat de Mini gewoon niet geschikt is voor bouwstof. Wil echt kijken naar iets met meer zuigkracht. Heb overigens ook een cycloon eraan hangen.
Op zich zou ik denken dat als het de eerste paar minuten wel goed is, dat het niet aan de maximale onderdruk van de machine zou liggen. Als ik naar de specs kijk, is de mini grotendeels gelijk aan de midi, in ieder geval zelfde volumestroom en gelijke onderdruk.. Zelfs een CTL 26 trekt niet meer onderdruk, en heeft marginaal grotere volumestroom, alleen het filteroppervlak is ongeveer 2x zo groot.

Iets als een iPulse L1635 heeft wel een 40 kPa meer onderdruk en een wat grotere volumestroom.

Maar goed, ik weet niet of deze specs nu echt impact hebben op jouw ervaring met de mini. Wellicht dat een groter filteroppervlak, en een betere reiniging daarvan (of betere fleece zakken) meer impact hebben dan de onderdruk of andere technische specs.

Ik heb geen ervaring met de Festool stofzuigers, maar ik weet wel dat de iPulse 1635 die ik heb het heel goed doet, en ook heel goed blijft doen, ongeacht wat opgezogen wordt. Is wel een stuk lomper en zwaarder dan de CTL mini, en is niet het makkelijkst om zo de trap op en af te sjouwen. Alhoewel bij het op en neer sjouwen het vooral wat meer werk is om de cycloon los te koppelen en dan weer aan te koppelen, alleen de stofzuiger sjouwen is niet zo'n probleem, heb die ook wel op ladders op en neer gedragen.

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:
Zou het, ondanks dat deze er nog goed uit ziet, slim zijn om een nieuw filter te kopen?
Iemand die een CTL mini of midi heeft zou daar beter antwoord op kunnenn geven dan ik. Als een nieuwe set filters niet te duur is, kan je het proberen. Neemt het zuigvermogen van je stofzuiger ook af na een paar minuten als je verder niks spannends aan het opzuigen bent?

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:35:
Ja precies. Ik denk misschien dat er fijnstof in het filter zit waardoor de lucht te veel weerstand krijgt. Een andere mogelijkheid is dat ik de zakken gewoon moet vervangen als die 40-50% vol zijn. Lijkt me een beetje zonde, maar een zak kost op Amazon maar 2 euro, dus dat valt ook wel mee.
Of fijnstof dat rond blijft zweven in de bak (buiten de zak), en dan vanzelf terug in de filters wordt getrokken, maar dan bij stil staan weer los laat van de filters. Ik weet niet of dit kan met hoe de mini is opgebouwd, maar kan me zoiets voorstellen.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:12:
Déjà-fucking-vu zeg he _O-

@Paradox Nog geen paar pagina's terug is er al een hele discussie geweest over het welles/nietes alle ins en outs over maaiers bij een veldje van 20m². Lees die even terug voor wat meer info.

mijn 2 centjes....7 m2.......pak een kooimaaier. :)
Inderdaad, je bent hoe dan ook in 10-15 min klaar, waarvan waarschijnlijk de helft van de tijd al is om alles uit de schuur / garage te pakken en daarna weer terug te zetten. Kooimaaier is duur, maar ruimt ook compact op, en dat is toch wat het grootste gedeelte van de tijd relevant zal zijn.
_/-\o_ _O- :+ d:)b

Go big or go home......ik heb een paar maisstengels in mijn moestuin.... :P

[Afbeelding]
Een tractor met cyclo maaier geeft waarschijnlijk een wat netter resultaat. Kun je meteen de rest van je tuin ook bij trimmen, en, als je de maaier een beetje optilt, kun je gelijk wat heggen mee trimmen :+
(dat laatste doen ze af en toe op het terrein waar ik werk ook, gaat misschien snel, maar dat resultaat is niet om aan te zien, zeg).

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:47:
Snel vraagje mbt handzagen van Bahco.
Ik kom de Prizecut, Profcut en Supperior serie tegen.
Moet ik dit zien als goed, beter best?
Volgens mij is dat inderdaad de volgorde van de reeksen.

• henkie196
  • Niet online
6killer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:58:
Ik moet binnenkort wat 5 cm dikke betontegels op maat slijpen en zit even rond te kijken naar 125mm haakse slijpertjes. Heeft variabel toerental toegevoegde waarde (Zit er nog verschil tussen metaal slijpen en steen/beton in aantal toeren?).

En X-lock vond ik wel een mooi systeem (voor mijn gebruik echt niet perse nodig) maar hierdoor beperk je je wel met schijfjes van derden. Zijn er hier die dat hebben en het dat waard vinden of zou je achteraf liever een gewone gekocht hebben?
Met een 125mm slijper kom je niet door 5cm heen, daarom heb ik zelf (voor 6cm stenen voor de oprit) een 230mm slijper gehaald. Met de aansluiting van de slijper, die veel ruimte inneemt, is zelfs 230mm niet heel ruim voor 6cm. En voor 230mm is denk ik vooral handig als je softstart hebt.

Of variabel toerental veel toevoegt, durf ik niet te zeggen. Iets met een snelwisselsysteem is wel handig, maar weet niet wat een X-lock systeem is, maar als dat andere type schijfjes zijn, zou ik het laten.

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Sorry, maar ook pure onzin. ;)
Een bitje verwisselen duurt 2 seconden, een beetje schroefmachine kost €250.
Om extra machines te verantwoorden moet je dus per bitje (€50/u is ruim uurloon) (5 x 60 x 60)/2 = 9.000 x het bitje wisselen voor je goedkoper uit bent met een extra machine.
Dat is 9000/240 = 37 x per werkdag bij 4 weken vrij per jaar.
Hoeveel verschillende soorten schroeven gebruik jij dan? :?
En dan laat ik even in het midden of die extra machine als bij toverslag in je hand verschijnt........of moet je die ook pakken? :+

Ik heb ook twee schroefmachines er bij, maar er wordt hier op het forum vaak zo overdreven, zonder een overdaad aan gereedschap kan het niet, veel extra is beter........ 8)7

Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, maar het maakt van een kneus geen pro.
Een vakman kan zonder gereedschap (bv 4 schroefmachines zoals je zegt) ook zijn ding netjes en snel doen. ;)
Tja, het hangt ook weer helemaal af van het werk. In een auto fabriek heb je inderdaad net zoveel machines op een station in de lopende band staan als er verschillende maten bouten in zitten. Dat is niet alleen om wisselen te voorkomen, maar vooral ook om de kans op user error te verminderen.

Aan de andere kant, heb hier ook een loodgieter over de vloer gehad die mooie Stahlwille sleutels in z'n koffer had van z'n baas, maar vervolgens alles aandraait met een waterpomptang. Meeste mannen die ik in de bouw heb gezien hebben niet zo'n overdaad aan min of meer dezelfde machines. Soms zou ik ook wel willen dat ze niet die dikke boorhamer in m'n Porotherm muren zetten, want daarmee slaan ze alleen maar alles kapot, terwijl de tijdswinst t.o.v. een gewone boor met nette steenboor ook niet zo groot is (is zeker wel sneller, maar ik heb de andere kant van zo'n boorgat gezien als ze door de muur heen gaan, en dat is vele malen groter dan het gat zelf, en met porotherm blokken sla je al die lucht spleten ook net zo hard verrot).

Maar goed, als je veel moet voorboren en dan schroeven, heeft het zeker zin om twee boormachines te hebben. Meer dan dat lijkt me wat overkill, tenzij het nog een boorhamer is, die echt iets kan dat een gewone (klop)boormachine niet kan).

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:09:
Maar de hamvraag is eigenlijk dan : Zie jij jezelf als gemiddelde DHZ-er?
De meesten die hier vragen stellen zijn dat niet namelijk.
En daarom stellen ze vragen. ;)

Om ze dan maar fabrieksstandaarden aan te praten want snel, en kosten op termijn zijn nihil met 6 machines want niet wisselen........... :X
Geloof me, die snappen allemaal dat met dure, en veel machines hun eenvoudige vraag zou moeten lukken.
Lees: "koop voor 1000 euro gereedschap en dan is je klusje van 50 euro heel makkelijk zelf te doen".

En bitjes die je niet vinden kan .......adviseer dan een compleet doosje (zit zelfs een handig vakje in voor die paar boortjes die je gebruikt voor voorboren), da`s handig, alles bij de hand en je stopt je bitje dat je niet meer nodig hebt/wisselt in het lege gaatje. Vergt discipline en wat inzicht om dat gaatje te vinden, dat wel, kleurcodes helpen daar dan weer bij. Maar je kunt dus in twee seconden wisselen als je dat doosje er bij houdt.
Of bij veel machines zit een clipje aan de voet/handvat, veel mensen vragen zich af waar dat in godsnaam voor is. :+
Maar daar kan je dus 2 bitjes in doen die je gebruikt bij een klus, heb je drie bitjes bij de hand, ook boven op die ladder. Die zijn vast ook los te koop.
Zou niet zo'n bitset halen, liever een set van Wera dan, ofzo. Maar inderdaad, als je het netjes organiseerd hoef je niet te zoeken naar je bits, die zijn dan direct allemaal te vinden.

Van de week was keukenbouwer over de vloer, die had twee van die Festool 12V schroefmachines, eentje met boortje, ander met bits. Die hadden in de D-greep ingebouwd een bithouder voor 4 bits, lijkt me best handig, inderdaad.

Verder, ik heb één accuboormachine en één boorhamer (met snoer). Wisselen tussen boor en bits (als ik de boorhamer niet nodig heb, oftewel als een gat in de muur moet, ipv plafond) doe ik meestal door de boorkop eraf te halen en de excenter kop erop te zetten. Dat laatste is meestal niet nodig, dus kan ook met een handeling minder, maar dat is mijn snelwissel systeem voor bits en boortjes ;)

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:38:
Maar die Mafell rail is *dacht ik* wat minder universeel dan die van Festool / Makita / Triton (ook al zijn die ook niet exact hetzelfde). Toebehoren voor Festool rails is er ook meer.
Heb zelf nooit met de Festool rails gewerkt, maar ze zijn universeler in de zin dat een machine voor het FSN rail systeem ook op een Festool rail past, maar andersom niet. Ik kan me ook voorstellen dat die hoge opstaande rand van de Festool rail makkelijker is om je machine op de rail te zetten.

De Festool rail is vrij berucht om de rubberen strip die los raakt, en waarvoor je bij het vervangen eerst de lijmresten van de oude strip moet weghalen. Op een FSN rail is het meer plug en play om zo'n strip te vervangen. Het einde van de strip op een FSN rail volgt ook precies de zaagsnede (tenzij je wisselt tussen dikkere en dunnere zaagbladen). Een FSN rail heeft ook een makkelijker systeem om rails te koppelen.

Ik mis eigenlijk niet echt iets qua accessoires voor de rails, heb je zo voorbeelden van toebehoren die wel voor Festool rails zijn, maar niet voor FSN rails? Die rail squares?

Verder zou ik zeker de Mafell overwegen als je ook de Festool overweegt, de MT55 is over het algemeen toch wat beter aangeschreven dan de TS55, en als je toch zoveel geld stuk slaat op een invalzaag, waarom dan niet de beste? ;)

Buiten dat zal die SP6000 het vast ook prima doen, en zal voor 99% van de gevallen vast voldoende zijn. Ik heb geen ervaring met de Makita, maar men zegt wel dat de Festool (en Mafell) wat makkelijker in gebruik zijn, met fijn instellingen enzo. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt durf ik niet te zeggen, en ik weet ook niet hoeveel dat voor jou waard is.

Ik heb zelf wel de MT55 gehaald, maar ben ook van plan een behoorlijk aantal kasten te maken in ons nieuwe huis, dus de extra uitgave leek me daarom wel te verantwoorden.

• henkie196
  • Niet online
michielh3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:50:
Volgensmij heeft de mafell dit juist niet en moet je zoals Fraggert aangeeft hier een indicator of iets anders voor gebruiken, zie ook deze video ( vanaf 7:30 ) :

YouTube: Mafell MT55CC Plunge Saw Overview & Questions Answered

Anderzijds, als je weet dat de speling 1 of 2 mm is dan zou je dit met het aftekenen kunnen meerekenen, zolang het natuurlijk maar consistent is :)
De MT55 heeft dit inderdaad niet, en je komt 1 a 2 mm naast de lineaal uit bij 45 graden zagen. Indicator moet ik eens op letten, die had ik nog niet gevonden, heb het meer proefondervindelijk gedaan.

@Fraggert als je nu opnieuw moet kiezen zou je een TS55r kiezen? Is dat dan gebaseerd op de accessoires die daar ruimer voor beschikbaar zijn, en van meer verschillende merken?

[Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 13-10-2020 12:36]

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Langzamerhand begin ik een beetje de basis benodigdheden samen te stellen.
Nu ben ik aan het kijken naar een set tangen.

In de OP staat Knipex aangegeven als een gerenomeerd merk.
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Wat ik me dan afvraag, wat is nou echt het verschil tussen een set van €60,- of één van de helft daarvan zoals:
Stanley set
Ik heb een setje Bahco Ergo tangen en wat meer Knipex tangen. Het verschil is vooral de afwerking. Bij een Knipex kniptang (heb er meerdere), is een staaldraadje doorknippen in één keer door. Met de Bahco tangen zijkniptang moet ik altijd nog even wringen om het laatste stukje door te krijgen. Net dat beetje betere passing van de Knipex maakt het gebruik een stuk fijner.

• henkie196
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:04:
Zou mezelf wellicht net een tikje boven hobbyist noemen maar meer dan dat zal het ook niet zijn.
Op het middensigment instappen om op een later moment (wellicht met 10 jaar) naar de topline producten gaan is wel iets wat een logische stap zou zijn.
Hoeft geen Ferrari te zijn waar een VW ook de klus goed geklaard krijgt.
Vind het wel belangrijk dat ik met goed materiaal aan de slag gaan zonder daar de hoofdprijs voor te betalen en volgens mij valt het Stanley setje daar wel onder.

De vraag komt omdat ik Stanley niet zo 123 associeer met gereedschap. Ken ze eigenlijk alleen van de welbekende Stanley mesjes en heb er een rolmaat van welke me erg goed bevalt.
Vrij simpel spul waar weinig in fout kan. Daarintegen, wat kan op materiaal keuze na, fout gaan aan een tang.

[...]

Sorry maar met zo'n niet onderbouwde mening kan ik natuurlijk helemaal niets.
Of suggereer je nu dat een niet knipex tang uit elkaar valt na twee keer gebruiken. Lijkt me niet.

Het is misschien wel tientjes werk, maar het is wel 100% hogere prijs.
Dan moet het voor mij ook een prijs/kwaliteit verhouding van 100% beter zijn. Dat lijkt me nu zeker niet aan de orde.
Daarnaast staat er een verbouwing voor de deur en dan worden tientjes snel honderdjes en worden honderdjes snel duizendjes etc... je snapt m'n punt denk ik wel.
Tja, als je het gebruiksgemak niet belangrijk vindt, waarom niet gewoon die Stanley tangen kopen? Zoals aangegeven, ik merk verschil in gebruik van de kniptangen van Knipex en bv. Bahco, wat het voor mij voldoende voordeel geeft. Een Knipex tang koop je nu, en heb je nog 40 jaar plezier van. Maar als dat gebruiksgemak voor jou niet belangrijk (genoeg) is, kun je ook voor de goedkopere optie gaan. We hebben redenen aangedragen waarom een Knipex tang misschien een goede optie zou kunnen zijn, maar jij moet de keuze maken ;)

• henkie196
  • Niet online
@timovd dat klinkt als TORX PLUS Tamper-Resistant. Beetje aparte vorm van Torx, aangezien het de enige torx is met 5 punten. Wera heeft er in ieder geval bits voor, moet je alleen de juiste maat zien te vinden.

• henkie196
  • Niet online
Met meer zoektermen is het makkelijker zoeken ;) Wera heeft het als Torx plus (met gat) op de website staan, heb niet proberen te zoeken op IPR, maar kan me voorstellen dat de resultaten niet hetzelfde zijn.

/edit
Zie nu dat Wera er ook IPR bij heeft staan :+ maakt dus niet uit hier.

[Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 15-10-2020 07:15]

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 03:42:
Verder een mooie set, maar jammer van de vorm van het handvat, hehe. Ook jammer dat PB Swiss geen vergelijkbaar systeem heeft ;(. Website van Wera is trouwens ook een draak.
Net alsof de website van PB Swiss niet een draak is ;) Heb daar wel eens iets proberen te vinden waarvan ik wist dat het bestond, maar kon het niet gevonden krijgen. Voor PB Swiss is het al heel wat dat ze tegenwoordig zo'n slimfit lijn hebben, die hadden ze 5 jaar geleden ook niet, bv.

Verder inderdaad mooie set van Wera. Heb er zelf ook wel naar gekeken, maar had al wat VDE schroevendraaiers en nooit echt de motivatie gehad om een nog uitgebreidere set te halen.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:11:
Hallo iedereen,

Ik ben bezig mijn gereedschappen wat te vernieuwen en ben opzoek naar een top kwaliteit momentsleutel voor 2,5 - 25nm (mag ook 15nm zijn). Hiervoor heb ik nu een simpele Mighty momentsleutel van €25 die op zich z'n werk wel doet, maar verder vrij gammel gebouwd is. Wel gebruik ik bitjes van Wera die 2x zo duur waren als de sleutel zelf. Gebruik is 1-2x per week een paar boutjes en ik hoop er dan ook vooral (een leven)lang mee te kunnen doen.

Wat ik tot nu toe zelf gevonden heb zijn:
- Wera Click-Torque A5 (€107)
- Hazet 5108 (€145)
- Gedore Torcoflex ( €111)
- Gedore Red (€90)

Die van Facom is met €230 wel erg grof geprijsd.
Tja, voor top spul betaal je top geld ;) Stahlwille kost ook een aardige duit, en daar moet je nog een insteekkop bij kopen ;) Dat is wel wat ze hier op het werk gebruiken, gaat zonder meer lang mee. Beetje overkill voor een paar boutjes per jaar, dat wel. De betere series van momentsleutels van Gedore gaan overigens ook deze kant op qua prijs.

Gedore red is niet wat ik top spul zou noemen, en van wat ik ervan begrepen heb, is de Wera ook maar gecalibreerd van 5-25, niet van 2.5-25 Nm, dus wat je krijgt tussen 2.5 en 5 Nm is maar de vraag. Als je Gedore red wel overweegt, zou je ook naar de Proxxon kunnen kijken die @Fraggert voorstelt, is ongeveer zelfde kwaliteitsniveau.

Als je goed spul wilt (maar zonder top spul te willen :P ), dan zijn waarschijnlijk de door jou voorgestelde Gedore (blauw) en Hazet sleutels meer dan prima.

Voor kleiner dan 5 Nm zou ik zelf liever een moment schroevendraaier gebruiken, ik heb daar echt nul gevoel als ik met zo'n momentsleutel iets aandraai (bij 8 Nm ook niet echt, maar goed). Daar moet je echt met fingerspitzengefühl de boel aandraaien, voorzichtig, want je gaat er zo overheen. Met een moment schroevendraaier gaat dat wat makkelijker. Maar goed is nog weer een extra ding, en duur ding, dus zou ik echt alleen overwegen als je vaak tussen die 2.5 en 5 Nm iets moet aandraaien.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:54:
Bedankt voor de snelle reacties. Er zit zo te lezen nog een niveau boven Wera en Gedore met merken als Facom en Stahlwille. Die momentsleutel van Datona lijkt op wat ik nu heb en ik zoek dus een niveautje hoger (het draaibare handvat kan o.a. het moment verstellen tijdens het aandraaien).

Het gereedschap wordt vrijwel dagelijks voor het sleutelen aan fietsen of af en toe de moter, maar dat zijn dan enkele boutjes per keer (laten we het op een dagdeel per week houden). Dan zijn de Snap-on's van deze wereld misschien toch wat overkill.

Ik heb onlangs een ratelset met bitjes van Wera gekocht en daar ook mijn inbussleutels en schroevendraaiers van. Daar ben ik wel redelijk tevreden mee dus ik neig ook naar de Wera momentsleutel. Die ziet er in de basis al een stuk degelijker uit dan wat ik nu gebruik:

[Afbeelding]
Zoals gezegd, ik zou eerder voor de Gedore Torcoflex gaan dan de Wera, qua prijs is het ongeveer gelijk, maar voor Gedore zijn ratels, sleutels en momentsleutels echt de core business, voor Wera zijn schroevendraaiers en bits hun core business. Vandaar dat ik eerder Gedore aan zou bevelen voor een momentsleutel. Voor schroevendraaiers zou ik dan weer Gedore afraden ;)

En ik ben blij dat ik niet iedere dag aan m'n fiets hoef te sleutelen :+ Overigens zou ik zelf bij zoveel gebruik wel Stahlwille of Snap-on kunnen verantwoorden, als je het min of meer dagelijks gebruikt. Maar

• henkie196
  • Niet online
barktus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:24:
Ik zweer bij schroevendraaiers van Wiha, liggen heerlijk in de hand en zijn van hoge kwaliteit. Ik moet er elke dag mee werken en heb deze dan ook specifiek bij m'n baas gevraagd. :P
Ik heb zelf ook een aantal Wiha schroevendraaiers en die zijn inderdaad prima. Ik heb echter ook wat slechtere ervaringen met Wiha, dus die neem ik tegenwoordig niet meer mee in de overwegingen. Kan zijn dat het tegenwoordig weer beter is, maar er was een tijd dat Wiha wat matige kwaliteitscontrole had.

Als de grip van Wiha goed bevalt, ligt een Felo of Witte waarschijnlijk ook wel goed in de hand. Ik ben tegenwoordig wel fan van de grip van PB Swiss (Swissgrip / multicraft).

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:06:
Precisie gereedschappen kopen via Marktplaats is altijd discutabel; maar ik zag bijvoorbeeld deze Gedore staan voor €85 en Stahwille voor €125. Is zoiets het overwegen waard? Ik wil een beetje in de prijsklasse €100-150 blijven, dus de absolute topmerken vallen daarmee wel af. Die Gedore via MP (man lijkt een handeltje in nieuwe gereedschappen te hebben) lijkt me dan wel een prima alternatief en stukken beter dan wat ik nu heb.

@MJ-Princeps Zelf ook erg content met de bitjes, sleutels en ratel van Wera. De Click-Torque A 5 lijkt op het eerste oog ook gewoon een degelijk gereedschap (o.a. met een vast handvat en losse draaiknop).

Van Gedore blauw lijken er ook weer 2 versies te zijn? Torcoflex en Torcofix K variant. Beide zijn wel 5-25nm waar Hazet en Wera 2.5nm - 25nm opgeven.
Ik weet dat bv @mr_petit op marktplaats veel succes heeft gehad met een dikke Gedore momentsleutel, maar het is marktplaats, dus ymmv. Voor tweedehands zou ik wat meer vertrouwen hebben in een Stahlwille momentsleutel, die heeft een mechaniek dat wat meer monkeyproof is, omdat je die niet altijd naar nul hoeft terug te zetten.

Zoals ik al probeerde aan te geven, Gedore heeft inderdaad meerdere lijnen van momentsleutels. Reikend van redelijk goedkoop (die Torcoflex, bv.) tot duurder dan Stahlwille. Ik meen dat ze iets van 3 of 4 verschillende series hebben. Mechanische, dan, electronisch zijn er vast nog minimaal twee extra series. En dan nog meer dingen met hoekverdraaingsmeting, en andere opties.

/edit
Die Stahlwille advertentie van een 730N/2 heeft de verkoper niet zo goed opgelet, denk ik, want die is niet 4-20, maar 2-20 Nm, normaalgesproken.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:46:
@henkie196 Die Stahwille komt met een 1/2"en 3/8" kop. Laat ik nou net nieuwe 1/4" bitjes aangeschaft hebben, dus dan komt de kop er nog bij.

Ik denk dat het deze van Stahwille wordt, mede vanwege het hufterproof mechanisme wat ze bieden (het liefst zoek ik een tool die -met onderhoud- een levenlang mee kan gaan).

[Afbeelding]

Dit model gaat van 1.5 - 12.5 Nm en heeft een vaste 1/4" kop. De max. voor mij is 12 Nm, maar 95% zit tussen 4-8 Nm. De eerstvolgende zitten rond de 40-50 Nm en heb ik dus een andere tool voor. Optie B is denk ik toch de Wera omdat deze er vooral degelijk/gebruiksvriendelijk uitziet en 2.5 - 5 Nm ook aangeeft als bereik (heb regelmatig boutjes van 4 Nm waar de Gedore pas bij 5 Nm begint).

Nogmaals dank voor de hulp!
Die is lief O+ Het lijkt er op dat de line up van de momentsleutels van Stahlwille wat veranderd is sinds een paar jaar terug. Deze was voor mij ook een toepasselijker geweest dan een 2-20 range, want ik heb ook al een 10-50 momentsleutel.

• henkie196
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 08:41:
Nu zag ik wel die opmerking over fietsen, maar dat is nogal algemeen en ik ben toch wel benieuwd. Wat moet je in hemelsnaam op 2,5Nm vastzetten dat ook echt precies op 2,5Nm moet?

nieuwsgierigheid, niet om een discussie over de noodzaak te starten
Meeste dat ik tegen ben gekomen in die range is inderdaad fiets gerelateerd. Iets van een fietstas dat op 1 Nm aangedraaid zou moeten worden, of dingetjes van kinderzitjes op 4 Nm. Komt in andere velden ook wel voor.

Zoals hierboven opgemerkt, over het algemeen is op het gevoel vast draaien ook prima, het gaat er over het algemeen om dat iets niet te los zit (want kan los komen), maar ook niet te vast zit om de boel te beschadigen. Heb ook wel eens een zadelpen wat te hard aangedraaid waardoor de bout opgerekt raakte, en ik de volgende keer dat ik die los draaide, gewoon de kop eraf draaide. Oeps. Dat heb ik liever niet met kinderzitjes, dus daarom heb ik toch een momentsleutel.

Voor dingen als carbon racefietsen wil je ook niet de boel kapot draaien, daarom zou ik daarvoor ook een momentsleutel gebruiken.
sphere schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:02:
Als je zo precies moment wil kunnen instellen dan moet je dat ding neem ik aan ook laten calibreren? Elke zoveel tijd/handelingen.
Officiëel wel, ik geloof voor mijn momentsleutels iets van 1 keer per jaar of 1.5 jaar, of elke duizend handelingen, ofzo.

[Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 23-10-2020 09:41]

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:02:
2Nm doe ik vaak gewoon handvast, maar denk aan boutjes van de remblokken/remblokhouders, bidonhouders, houders voor je fietscomputer etc.

Veruit de meeste zijn in de range van 4-8 Nm, maar mij is wijs gemaakt dat momentsleutels minder exact zijn aan de rand van hun range. Wat dat betreft is het dus beter om een momentsleutel te hebben die al vanaf 2 of 2,5 Nm telt tot zo'n 15-20 Nm.
Handvast voor 2 Nm is alweer vrij tricky, met een schroevendraaier heb je dat makkelijk een stuk harder aangedraaid.

Ik weet niet hoe het algemeen is, maar mijn momentsleutels zijn allemaal behoorlijk gelijk over de hele range, volgens de ijkrapporten, in ieder geval.

• henkie196
  • Niet online
Dat soort dingen staan juist in de topic start ;)

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:14:
Weet iemand waar je de mafell klemmen kunt scoren die je hier afgebeeld ziet?
https://www.toolnation.nl...eleidingslinialentas.html
Als je op dat type "Schroefklem 2 x F-SZ 180MM" gaat zoeken dan kom je die eenhands-klemmen tgen. Die zijn veel duurder dan zo'n simpele klem...
Dat zijn het type klemmen die volgens mij niet op de FSN rails passen van de invalzagen passen. Die eenhandsklemmen zijn de klemmen die op deze rails passen. Deze set is net zo duur, maar dan met het goede type klemmen. Kennelijk hebben andere apparaten andere rails waar de klemmen die jij linkt wel op passen, volgens het stukje hiier.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:00:
@rockhopper Dat beschrijft eigenlijk ook mijn ervaringen/gedachten.

Het kopen van gereedschap is heel bevredigend/verslavend, zoals sommigen van jullie waarschijnlijk kunnen onderschrijven. Ik ben het type dat liever wat meer (kwaliteit) koopt dan die nodig is met het buy once, cry once principe. Ben wel iemand die onderhoud graag allemaal zelf doet, maar in de praktijk betekent het dus eigenlijk ook dat mijn spullen best wel in orde zijn en slechts sporadisch onderhoud nodig hebben en/of complexiteiten opleveren.

Ben eigenlijk nog opzoek naar een 3/8" of 1/2" ratel voor de grotere klussen, maar zo'n complete doppenset kost al snel zo'n €200,- terwijl ik het in de praktijk zelden zal gebruiken (die 1/4" set van Wera zal wel wekelijks gebruikt worden). De vraag is dus ook of ik uberhaupt wel richting Facom/Stahlwille/Gedore moet kijken of beter een niveautje lager, of dat ik beter het gereedschap aan kan schaffen op het moment dat ik het daadwerkelijk nodig ben (bijv. een losse ratel met de 2 meestgebruikte doppen los). Op detailniveau zitten er nog wel de nodige verschillen tussen merken, maar de vraag is of dat erg is als je de set niet dagelijks gebruikt.

Voor nu eerst maar weer even de hand op de knip met een nieuwe 1/4" bitset, ratel en Stahlwille 730N/2 momentsleutel. @henkie196 ben uiteindelijk toch voor de 4-20 Nm met een losse kop gegaan. Die via MP bleek nog nieuw te zijn en heb er nog een losse kop bijgekocht waardoor ik voor zo'n €150 klaar ben. De 730N ziet er net iets degelijker uit (ook qua opnieuw kalibreren), en het iets grotere bereik kan nog wel eens van pas komen net als de verwisselbare kop.
Mooi spul, die 730N. De versie die ik heb is nog van 2-20 Nm, maar de nieuwere heeft een kleiner bereik, zie ik. Wisselbare kop kan ook handig zijn mocht je onverhoopt iets aan moeten draaien dat de andere kant op draait (dacht dat dat bij de trappers bv. het geval kan zijn). Ik zet ook wel eens de 3/8" kop erop als de 3/8" doppen dichterbij liggen ;)

Qua 3/8" en/of 1/2" set, ik zie het persoonlijk maar zo dat, zelfs al gebruik je het niet vaak, het gaat wel erg lang mee. En daarnaast, dat handgereedschap kost uiteindelijk niet meer dan veel van het elektrische gereedschap dat hier passeert, maar zal waarschijnlijk een stuk langer mee gaan.

@rockhopper heeft wel een punt met het compleet zijn van een set. Ben wat dat aan gaat blij dat ik over de jaren een behoorlijk complete set heb verzameld, sommige van die dingen heb ik jaren niet nodig gehad, maar is heel fijn om te hebben als je het dan opeens 's avonds of in het weekend wel een keer nodig hebt om iets snel te moeten repararen. Nou heb je daar vaak niet een Stahlwille of PB Swiss ding voor nodig, dat is meer voor je eigen gevoel ;) Alhoewel het vaak ook wel net wat beter past (niet altijd).

En als je dan een 1/2" ratel hebt, blijkt het toch weer handig te zijn om nog een tweede doppenset te hebben zodat je ook een bout kan aandraaien en tegelijkertijd de moer te fixeren (als je er niet met een sleutel bij kan). Dus dan heb je meteen een reden om ook een 3/8" set erbij te halen :+ Ik heb het zelf overigens heel lang gered met alleen een 1/4" en 1/2" set, alhoewel een bitrateltje waarschijnlijk vaker gebruikt wordt dan die ratels.

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:39:
@Boudewijn
My bad, dacht dat het wel paste.
Op gereedschappro staan de afmetingen van de rails in foto 4.

Grappig dat ze identiek zijn aan die van Mafell.......maar niet passen. 8)7

Past de originele van Festool wel? Is die dunner?
Weet iemand dat?
Volgens mij past die ook niet. Maar kennelijk gebruiken de afkortzagen van Mafell een andere rail waar deze klemmen wel op passen.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:30:
Ja maar die laatste passen dus ook niet. Goed ik vrees dat ik of besseys bij mag vijlen, of toch maar de mafell one handers kopen.

Hmm of toch een Festool liniaal en besseys. Er moet toch nog een Festool frees komen, en een mafell zaag gaat prima op Festool liniaal.
Die Mafell one handers werken wel heel makkelijk. Bosch heeft ook passende klemmen voor deze rails die wat goedkoper zijn, maar zo te zien niet zoveel mogelijkheden hebben als de Mafell klemmen (die je ook als gewone klemmen kunt gebruiken).

Of inderdaad de Festool linealen erbij halen. En dan meteen de lange er bij halen, zodat je niet hoeft te klieren met de rails aan elkaar proberen te linken. Lijkt me handig voor als je een wand van een kast van volle hoogte op de juiste breedte moet zagen (zitten bij mij ook een aantal kasten in de planning).

• henkie196
  • Niet online
MJ-Princeps schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:58:
Afgaande op de foto's bij de facom sets zijn het ook verschillende ratels die erbij zitten. Als ik het goed heb is de ene (185€ set) een dun model. Die in de andere is met gladde bovenkant, deze is handiger als je op de ratel moet duwen tijdens het draaien zonder de draairichting te veranderen.
Bij de 140 set zit dan wel weer geen wringstaaf. Die gebruik ik zelf regelmatig om (wiel)bouten die net te vast zitten los te krijgen, daar is een ratel minder geschikt voor. Ik heb zelf de uitgebreidere set in mijn gereedschapskar en ben er tevreden van maar denk dat je voor jezelf even moet afwegen welke ratel voor jou het nuttigste is.
Zo'n T-stuk geeft weinig extra t.o.v. een ratel om bouten los te krijgen, qua arm dan. Een wringijzer (voorbeeld) met een langere arm is dan wat je wilt hebben. Zo'n T-stuk gebruik ik zelf meestal als ik een bout/moer tegen moet houden, dan hoef ik niet na te denken over de draai richting die ik op de ratel moet zetten om de draaiing tegen te houden. Voor het lostrekken van de wielbouten gebruik ik een wringijzer van een 0.5m, dat kost een stuk minder kracht om de boel los te trekken.

@Ypuh, die Facom sets lijken me ook prima. T-stuk gebruik ik niet zo vaak op de 1/2" set, wel regelmatiger op de 1/4" set, weet dus niet of je dat echt gaat missen. De ratels in de Facom sets zijn inderdaad verschillend, zoals @MJ-Princeps al aangeeft. Je zou kunnen kijken of één van beide misschien een fijnere vertanding heeft dan de andere, dat kan fijner werken. Ik zou persoonlijk wel de voorkeur geven aan zo'n hendeltje om de richting te veranderen, zoals op de set van 140 euro (en de Stahlwille sets), al was het alleen maar omdat dat andere type niet altijd even makkelijk is om van richting te veranderen (als het stroef gaat, of als je olie op je handen hebt).

Qua uitgebreidheid van de sets, ik zou eerder kijken naar torx of inbus doppen erbij. Alhoewel je die ook prima los kunt kopen (zoiets, bv.). Ik zou persoonlijk in ieder geval niet gauw een 8 dopje met een lompe 1/2" ratel aan willen gaan draaien, te veel kans dat ik de boel kapot draai. Grotere maten dan 22 kunnen handig zijn, zeker bij water aan/afvoer, maar omdat dan vaak de moer op een leiding zit, kun je er toch alleen met een steeksleutel (of openringsleutel) erbij, niet met een dop. Of je moet nog van plan zijn de ophanging van je auto los te willen draaien.

De doppensets van Stahlwille zijn ook allebei 12 kants, wat makkelijker kan zijn bij het erop zetten (maakt niet zoveel uit), of in de zeldzame gevallen dat je een 12 kant bout/moer tegenkomt. Maar als je een keer echt kracht moet zetten, kan je beter een zeskant dop hebben, iets minder kans op doldraaien van een bout/moer daarmee.

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:01:
Ik heb sinds een paar maanden deze.

https://www.amazon.nl/dp/...BPZX?_encoding=UTF8&psc=1

Samen met deze ontvanger.

https://www.amazon.nl/dp/...KG0E?_encoding=UTF8&psc=1

Hier geen moment spijt van gehad.
De voor de ontvanger heb je nog steeds wel enigszins bewolkt weer nodig. (Volle zomer zon op de ontvanger verstoord het signaal) maar in de volle zon hebben we dat even opgelost met een paraplu :+

Binnen super heldere groene lijnen.
Je kan ook op je vloer en plafond een kruis projecteren, handig met lampen recht boven de tafel hangen.

Voor binnen ideaal, en voor buiten overdag ook ideaal met ontvanger.
Buiten ook genoeg situaties gehad waarbij de ontvanger niet eens nodig was door de felle groene lijn.

Echt top.

Ik gebruik wel regelmatig een camera statief.
Die zijn veel steviger dan zo'n laser tripod.

Maar vastmaken aan een trap of paal is ook goed.

De huepar heeft een magneet in de beugel, dus je kan hem ook tegen een magnetisch oppervlak plakken.
Heb ook dezelfde sinds een paar maanden (denk ik, groene laser, 3x 360, maar ze hebben een aantal behoorlijk gelijke modellen. Voor binnen werkt die inderdaad heel goed. Buiten wat minder, kon zelfs bij bewolkt weer de laser nauwelijks onderscheiden op zo'n 3m afstand. Misschien moet ik er nog een keer zo'n ontvanger bij nemen.

Wel een nadeel dat als ik hem wegzet met de batterij erin, is die na een week leeg. Dus nu berg ik hem maar op met de batterij eruit. Er is wel een extra batterij meegeleverd, maar ja, als ik dan toch moet wisselen iedere keer als ik dat ding tevoorschijn haal...

Fotostatieven werken wel goed, maar zijn over het algemeen beperkt in de hoogte.
Teijgetje schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:27:
[...]

De Festool klem valt helemaal in de rail, die kun je dus aanschuiven tot aan het werkstuk om recht te kunnen klemmen. ;)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En zoals je ziet kost de Festool FSZ geen ruimte, als je hem met de spil buiten de liniaal laat steken dan klemt hij nog steeds in de liniaal recht boven elkaar.

Dat kan met de nieuwe Mafell klem niet meer. Daar zit het aandrukpunt altijd naast het punt van de klem in de liniaal. Waardoor de liniaal bol kan gaan staan doordat je schuin aanklemt eigenlijk. Bovendien raak je een stukje liniaal kwijt aan de schuifkant in de liniaal.
Lijkt mij een heel slechte ontwikkeling gezien je de gewone half zo dure klem niet meer kan krijgen. (behalve in een liniaalset van €310.)
Je hebt die klemmen namelijk speciaal om de liniaal vast te zetten, voor gewoon klemwerk waar ze nu ook voor kunnen gebruikt heb je voor hetzelfde geld namelijk een 5x zo zware/lange/grote klem.
Bv een 90 cm EZS voor €27,36 (= €16,80 goedkoper dan de 18 cm Mafell klem)
Of je koopt 2 KLI25 klemmen voor die prijs, of een gewone TGRC40

En dan gaan we verder even niet op redelijke/DHZ-goed-genoeg goedkope klemmen in.
Over het algemeen wel eens met je commentaar, het is duur voor een min of meer plastic klem, en ja, die past niet zo goed als de oude klemmen in dat het ruimte inneemt aan de onderkant van de rail die je niet kunt gebruiken. Ze lijken ook verdomd veel op die EZR Bessey klemmen die @Melmer linkte.

Buiten dat, ik denk niet dat je de rail krom zou kunnen trekken omdat het aangrijppunt aan de onderkant niet helemaal gelijk is met de bovenkant. De passing in de rail is strak genoeg dat de krachten gewoon netjes via de rail overgedragen zouden moeten worden.

Werkt voor de rest wel fijn, klemt goed, ik heb er in praktijk geen problemen mee, zet ook lekker snel vast.

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:26:
Facom en Stahlwille zijn gewoon erg goed (fabriekservaring aan productielijn industriele voertuigen).
Hazet heb ik geen ervaring mee. Ik zou gezien de prijs voor Facom opteren.
Facom is Frans, Stahlwille is Duits. M.a.w. ben je meer een bierman, of een wijndrinker?
Of anders gezegd, en dit is puur speculeren, het zou kunnen dat Facom net wat handige specials heeft voor Franse voertuigen, waar Stahlwille een aardige zwik specials voor Duitse voortuigen heeft (dat laatste is geen speculatie, Stahlwille heeft in hun catalogus een deel gewijd aan Duitse automerken special tools)
Dat zou ook een overwegingsfactor kunnen zijn.

@henkie196 wringijzer gebruik je i.v.m. de onbeperkte kracht die je erop kan zetten. Bij een wringijzer kan er minder kapot wanneer je hem verlengt met een stuk buis/pijp. De vertanding van een ratelkop houdt in de regel minder van zoveel moment. Bij Stahlwille weet ik dat zij keurig aangevne hoeveel moment hun ratelkoppen max kunnen hebben. Van de meeste van hun doppen geven ze dat ook keurig aan.
Ik had het voor de duidelijkheid erbij moeten zetten, maar inderdaad, een wringijzer of T-stuk zou meer kracht door moeten kunnen geven dan de ratel zelf, vanwege het ontbreken van het ratelmechanisme.

Stahlwille heeft een zwik aan speciale tools omdat die door de fabrikant of dealers gebruikt worden, en, neem ik aan, speciaal aangevraagd zijn door de fabrikant. Dat geldt neem ik aan ook voor andere merken voor gereedschappen, en kan een overweging zijn, als je denkt dat nodig te gaan hebben voor de auto / motor die je hebt.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:20:
Die van Hazet is inderdaad wel gunstig geprijsd met €161,75. De HP is twee tientjes duurder. Overige sets van Hazet zijn verhoudingsgewijs weer een stuk duurder.

Nadeel is dat hier veel overlap inzit met mijn 1/4" bitset wat ik dan weer zonde vind. Qua bitjes, 1/4" ratel en de kleinere doppen (5 t/m 13) gebruik ik die van Wera. Blijven effectief over de 10 t/m 27 doppen en 1/2" ratel. Op zich nog steeds wel leuk geprijsd dan, maar dan neig ik toch meer naar een set met een extra T-handle en/of groter bereik (veel goedkoper dan €150 gaat het niet worden).

De wat grotere sets van Hazet/Facom/Stahlwille hebben vaak ook de 25, 26, 28, 29, 30 en 32 mm doppen. Waar gebruik je die voor? Mijn klussen beperken zich vooral tot fietsen, motor en in en om huis. Het echt grote gereedschap is dus een beetje overkill, maar het is het overwegen waard nu gewoon een set te nemen waar alles inzit.
Die grote maten (waarschijnlijk eerder 27 dan 26, overigens) ben ik vooral tegengekomen bij water aanvoer, water afvoer, of verwarmingsbuizen. Je komt ze vast ook nog wel elders tegen, trapleuningen of balkonwandjes zitten ook wel eens met grotere (dop)moeren vast. Alleen voor die watergerelateerde dingen heb je vaak niet zoveel aan een dop, want dat zit om een buis vast die je vast moet maken, dus heb je een steeksleutel of openring sleutel nodig. Zou niet denken dat je boven 22 vaak nodig gaat hebben, behalve misschien op sommige plekken als je aan de ophanging van een auto gaat sleutelen. Of aan grotere busjes / vrachtwagens.

Zolang de reeks van 10-22 maar compleet is, is vervelend als je net een afwijkende bout of moer tegenkomt en je kan die niet los krijgen ;)

• henkie196
  • Niet online
fsfikke schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:03:
Zeker weten? Ik heb er toevallig net twee binnen gekregen:
[Afbeelding]
Van betrouwbare bron vernomen. Maar dat was een paar jaar terug al, en nu ik er over nadenk, was waarschijnlijk toen de range 1-25 Nm. Dus mogelijk andere momentsleutel, of andere range die ze nu verkopen.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:45:
@henkie196 Verbaasde me dat die Stahlwille 730N/2 toch een flink gereedschap is. De helft groter en ruim 2x zo zwaar als mijn vorige momentsleutel. De verstelbaarheid is ook zeer nauwkeurig en er bestaat geen enkele twijfel met de 'klik' die je krijgt als hij het gewenste moment bereikt. Dat je hem niet terug hoeft te draaien en 2 kanten op kunt gebruiken maakt hem ook nog eens gebruiksvriendelijker.

[Afbeelding]

Kortom; positief verrast over de kwaliteit van dit stuk gereedschap. Had een minder groot verschil verwacht t.o.v. het simpele model wat ik eerder had.
Inderdaad, de 730N/2 is behoorlijk groot, maar bv. een Proxxon in dezelfde range is net zo groot, laatste keer dat ik die in een winkel zag liggen. In feite heeft die 730N/2 hetzelfde handvat als de 730N/5 en de 730N/20, alleen de lengte is anders. De 730 reeks heeft hetzelfde, overigens. De klik is inderdaad goed, en het ijkrapport dat ik erbij kreeg was ook ruim binnen de 3% die ze opgeven voor deze serie.

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:57:
Bij de ijzerhandel informeren. Als het bestaat kun je het meteen meenemen. Als het niet bestaat hebben ze 9 van de 10 x een handige workaround voor je beschikbaar. Kun je alsnog meteen aan de slag.

Een oude beproefde methode voor doorgedraaide gaten (ook in beton waar pluggen geen grip meer hebben, maar om wat voor reden een grotere plugmaat geen optie is). een of meer luciferhoutjes / tandenstokers in het gat stoppen waar je vervolgens je schroef in draait. Evt de houtjes voorzien van wat (hout)lijm
Heb dat ook wel eens gehad. 4x40 schroefjes vervangen door 4.5 x 45 of 50, heeft het daarna nog een flink aantal jaar uitgehouden.

• henkie196
  • Niet online
6killer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:12:
Je hebt het over een groot aantal m2s, dus ik zou dit machinaal doen met een fijne korrel en een goede hiervoor geschikte bouwstofzuiger. Maar met de hand kan ook, alleen de stofzuiger blijft zelfde.
Met de hand kan ook, we hadden een tijdje terug wat schilders in de nieuwbouw, die een paar grote ruimtes hebben geschilderd, die hebben het eerst met een wandschuurmachine gedaan, en daarna alles nog met de hand nagegaan. Met zo'n handgreep op een vlak plaatje en daar dan een stuk van een rol schuurpapier op. Werd het wel echt vlak mee. Maar gaf hoe dan ook een hoop stof, dus die stofzuiger wil je er zeker bij hebben.

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:18:
@rockerpoet Dat is bij de meeste bouwstofzuigers drama! Voor zover ik weet heeft alleen Festool daar goed over nagedacht.
Mijn Nilfisk Attix 31 heeft wat klemmen voor de zuigbuis, die voor geen meter werken. Voor de rest zoek je het als gebruiker maar uit.
Ik weet niet of ik zou willen zeggen dat er bij Starmix echt over nagedacht is, maar ik kan veel dingen wel gewoon kwijt bij/op de stofzuiger. De grip van de stofzuiger kan ik het stroomsnoer omheen wikkelen, en ook de slang. De buizen kunnen in principe in de daarvoor bestemde uitsparingen aan de achterkant. Eventueel zou ik de losse onderdelen ook in een systainer kunnen duwen en die boven op de stofzuiger vast zetten. Maar ik heb de kleinere losse dingen gewoon in een eurokrat gestopt, bergt op zich ook wel goed op.

• henkie196
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
Wat ik wel eens op YouTube heb gezien was iemand die gewoon op de grond deed zagen, met een plaat piepschuim er onder.
Piepschuim is echt verschrikkelijk. Heb dat gebruikt als ondergrond / steun toen ik twee gaten in de wastafel moest boren voor de kranen. Schiet de boor op het laatst er doorheen, in het piepschuim, stinkt de kamer voor de rest van de dag.

Zoals de anderen ook doen, ik heb zelf een spaanplaat op een paar schragen staan, en zet de invalzaag dan een paar mm dieper dan het werkstuk. Werkt prima, behoorljik stofvrij, goede ondersteuning van het werkstuk, en nette zaagsnede.
MLLL schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:41:
Als je gaatjes in de wand boort kun je met schilderstape een koffiefilter onder het te boren gat plakken dan heb je 95% van het stof te pakken

Werkt ook zeer goed bij porisostenen dat rode stof krijg je niet van je sauswerk af.
Met een nat schoonmaakdoekje krijg ik het meestal wel behoorlijk schoon.

Heb zelf een Bohrfix adapter voor het boren van gaatjes. Werkt best goed, soms een beetje rood van de porotherm om het gat heen dat neerslaat op de muur. Maakt wel een takke herrie als al die lucht door zo'n relatief klein gat wordt gezogen. Past gewoon op de gewone stofzuigslang, maar past beter op zo'n Festool aansluiting.

Koffiefilter op de muur werkt alleen niet zo goed als je in het plafond moet boren :P

• henkie196
  • Niet online
Det schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:09:
Nee 3/8" is niet overbodig. Vind ik. 1/4 is leuk voor het kleine werk. Rond de 10mm sleutelwijdte is ideaal. 1/2 is voor het lompe werk. Zware autoonderdelen zoals wielophanging, remmen, motorsteunen. En 3/8 zit er tussen in en voor b.v. een motorfiets voor mij het meest gebruikte. De ratel kun je nog prima met 1 hand bedienen. Niet te groot zodat je overal nog redelijk goed tussen kunt komen. Voor een motorfiets gebruik ik 1/2 denk ik alleen voor balhoofdmoeren, wielassen en dat soort dingen. Motorblok ophanging, remklauwen, olie aftap bouten doe ik allemaal met 3/8.

Ik denk dat je een heel leuk setje hebt gevonden!
Dit, inderdaad. Het hangt af van waar je het voor wilt gaan gebruiken, maar 1/2" is regelmatig weer te groot om erbij te kunnen op sommige plekken, dan heb je een 3/8" nodig. 1/4" is handig voor kleiner spul, gebruik dit het meest in en om het huis.

• henkie196
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:50:
Hmm, daar heb ik gewoon een korte 1/2" ratel voor. En als het lomp moet met klein spul dan een 1/2->1/4" adapter, maar dit is een keus die ieder voor sich moet maken denk ik.
Dat kan ook, maar een 1/2" kop is nog altijd een stuk groter dan een 3/8" kop, dus dat werkt niet altijd. Ik heb ook jaren lang het gered met een 1/4"en een 1/2" set, maar een 3/8" set heeft zeker toegevoegde waarde. Het hangt gewoon ervanaf waar je de doppen en ratels voor nodig hebt.

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:32:
@henkie196 Volgens mij was dit ook wel een erg leuke deal geweest: Stahlwille 701/2 (digitale momentsleutel 1/4" 2-20 Nm).

Inmiddels ruim tevreden met de 730N/2, maar bovenstaande lijkt in verhouding tot de nieuwprijs wel een koopje. Hoe zit dat met kalibreren van digitale momentsleutels?
Dat is zeker een koopje, als die verder helemaal in orde is. Calibratie voor een digitale momentsleutel is neem ik aan hetzelfde als met een gewone momentsleutel, je hebt een meetapparaat nodig en iets om aan te passen op de momentsleutel zelf. Bij de gewone momentsleutels doe je dat met een inbusboutje, ik neem aan dat het anders in te stellen is met een elektronische momentsleutel.

• henkie196
  • Niet online
stevens20 schreef op zondag 15 november 2020 @ 00:09:
Ik heb onlangs een hele lading rvs schroeven van SPAX gekocht en bij de eerste 10 schroeven zijn er al drie koppen die je er zo af draait. Bij het indraaien breken ze vlak onder de kop. Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Heb dat wel eens eerder gezien met een gewone schroef in hout. RVS schroeven die ik heb, heb ik alleen gebruikt met pluggen in de muur tot nu toe, dus dat is niet bijzonder zwaar voor de schroeven.

Zoals @kabeltjekabel al opmerkte, RVS is over het algemeen wat zachter en minder sterk dan de meeste andere staalsoorten, dus misschien at voorboren inderdaad gaat helpen daar.

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:02:
On a different note, wat vinden jullie. Ik heb voor de auto een alleraardigste Mannesmann Greenline doppenset liggen, heb ik al flink mishandeld de afgelopen 10 jaar en nooit gedoe gehad. Mijn slagmoeraanzetter heeft 200nm max. Zou ik daar aparte krachtdoppen voor moeten hebben?
Soms gaat het lang goed met gewone doppen op een slagmoer. Staat me bij dat @deepbass909 jarenlang gewone doppen van Proxxon op een slagmoersleutel heeft gebruikt zonder problemen.

Ik zou persoonlijk wel gaan voor een set krachtdoppen, maar als je ze maar incidenteel gebruikt op de slagmoersleutel gaat het waarschijnlijk ook wel goed. En als ze kapot gaan, kan je die doppen altijd nog vervangen ;)

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:57:
Je gaf aan dat je slagmoersleutel maar 200Nm haalt (wat echt niet zo veel is) en dat gaat wel goed met goede 6-kant doppen (dus niet goedkoop Chinees/Taiwanees spul of 12-kant doppen). Spannend wordt het als je richting 400Nm en hoger gaat. Nadeel van krachtdoppen is dat ze vrijwel altijd een grotere wanddikte hebben en dus niet altijd lekker passen in de beschikbare ruimte.

Een setje krachtdoppen hoeft echt niet veel te kosten overigens. Ik heb afgelopen jaar dit setje aangeschaft, samen met een losse 18mm (nog een afwijkende maat die BMW graag gebruikt). Dat setje kost maar €25 en werkt prima. Je moet alleen wel voor jezelf goed de afweging maken of je normale of diepe doppen wilt. Diep is universeler inzetbaar, zeker bij uitstekende roestige draadeinden is een slagmoersleutel vaak een zegen en dan heb je diep nodig, maar kost ook meer ruimte.
Dat is inderdaad een goede. Had er wel over gedacht om inderdaad een veiligheidsbril aan te bevelen, maar was het vergeten bij het typen ;)
sloth schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:48:
@webber87 dat topic lijkt me wel wat :) voelt iemand zich geroepen?

Ik ben op zoek naar een nieuwe PZ/sleuf schroevendraaier. Wat denken jullie van deze Hazet 810/6 PZ set? Normaal een A merk en krijgt goede reviews dus lijkt me gewoon prima?

https://www.amazon.nl/Sch.../dp/B07KGH817K?th=1&psc=1

Edit2 deze Stanley set heeft voor een paar euro veel uitgebreider en de nylon tas lijkt me wel handig.
https://www.amazon.nl/Sta...delig-nylon/dp/B00CEWBL32
Die Stanley schroevendraaierset zou ik links laten liggen. Als je echt veel maten voor weinig geld zoekt, probeer dan een bithouder en een goede bitset (van bv. Wera), dan zit je kwalitatief een stuk beter voor ook niet zoveel geld.

Die set van Hazet heb ik niet, maar wel een andere set van schroevendraaiers van Hazet, en ik ben niet bijzonder te spreken over de kwaliteit daarvan. Ik zou voor schroevendraaiers geen Hazet aanraden. Misschien dat deze set uit een andere fabriek komt rollen dan de set die ik heb, maar geen van beiden zal uit een Hazet fabriek in DE komen rollen.

Zoals anderen ook al aanraden, zou ik gewoon voor een schroevendraaier set van Wera gaan. Of Felo, Wiha, of Witte. Of PB Swiss, als het budget erg ruim is ;)

• henkie196
  • Niet online
@Xavier Eens dat een L-klasse wel genoeg is voor thuisgebruik. Eventueel een stofkapje of iets dergelijks erbij, het stof dat van een gestucte muur afkomt is echt fijne rotzooi. Maar een echte M-klasse is ook meteen een heel stuk duurder.

Ik heb wel eens mannen bezig gezien met een Kärcher WD3 in combinatie met een schuurmachine. Dat was niet zo'n succes, dat ding was in no-time volgelopen en zoog vrijwel niks meer op en ze hadden net zo goed verder kunnen schuren zonder schuurmachine. Mijn Starmix kost wel zo'n 10x zoveel, en is ook maar L-klasse, maar die blijft gewoon doorgaan en er blijft maar een klein beetje stof achter op de muur.

Je krijgt waarvoor je betaald.

[Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 17-11-2020 13:01]

• henkie196
  • Niet online
Niet alleen aantal tanden is bepalend, ook diameter van het blad en tandhoek, en materiaal waar je in wil zagen. Is wel eens eerder hier voorbij gekomen, CMT heeft vrij uitgebreide informatie hierover op hun website staan.

TheJVH in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
pipo1000 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:29:
Volgens mij is grofweg de diameter van ondergeschikt belang, aangezien een kleinere diameter wordt gecompenseerd met een hoger toerental. Het gaat er om door hoeveel tanden per tijdseenheid het werkstuk wordt bewerkt, en met wat voor snelheid de tand zich door het werkstuk heen beweegt.
Ik noem het vooral omdat er een aantal tanden wordt genoemd als zijnde belangrijk. Maar die aantallen tanden (24T voor met de nerf mee, 60T voor loodrecht op de nerf, dat soort dingen) slaan vooral op het formaat blad dat je in een afkortzaag bv. tegenkomt (bv de 254mm). Voor de meeste invalzagen is de diameter echter over het algemeen 160mm, en dan schalen die getallen ook mee, zoals je één van die posts ook goed kon zien. Daar was een schulp blad 24T voor 254mm, maar 12T voor 160mm.

• henkie196
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:49:
Ik heb geprobeerd na te denken over welke use case voor mij een cirkelzaag of invalzaag nuttig zou zijn, maar mijn redenatie was: als ik iets afkort pak ik de afkortzaag, als ik iets recht wil inzagen heb ik iets van een decoupeerzaag nodig, als ik lange dingen wil zagen maak ik gewoon een geleider en pak ik de decoupeerzaag die ik al had. Voor mijn gevoel is een decoupeerzaag redelijk multifunctioneel waardoor een cirkelzaag niet per se nodig is. Wat voor use case zou jij hem voor gebruiken? Plaatmateriaal?
Plaatmateriaal, inderdaad. Een lange snede is ook makkelijker netjes recht te maken. Zagen met een decoupeer langs een geleider werkt nog altijd niet ideaal, het zaagje kan makkelijk wegbuigen, waardoor je zaagsnede niet meer precies langs de lijn loopt, of je zaagsnede zelf scheef gaat lopen.
Het verschil met de Makita die ik had geselecteerd is 100 euro ofzo, is deze dan ook 100 euro beter? En kan ik de Festo kisten op die van Makita stapelen, of wordt dat een apart stapeltje. Ik krijg de indruk dat Festo iets hoger staat dan Makita in de rangorde, maar ik twijfel of ik dat op dit moment al nodig heb. Ik kom van een handzaagje af he, dus alles is meteen al beter dan dat.
Festool decoupeerzaag zou ik niet direct kiezen. Voor die prijs zit je al weer dicht in de buurt van de Mafell decoupeerzaag, en die is mechanisch echt een stapje beter dan de rest. Ik zou voor dat geld geen Festool halen, dan liever wat goedkoper. De Makita decoupeerzaag heb ik af laten vallen uit mijn lijstje toen ik een paar maanden geleden aan het kijken was, want die lijkt afzuiging gewoon niet erg serieus te nemen. Dan kan je beter naar een Bosch kijken, naar mijn idee. Alhoewel die weer erg heet blijken te worden, als je de reviews mag geloven.
Deze is bijna 300 euro meer dan de Makita, zelfde vraag. Marktplaats is niet per se handig voor mij omdat ik zakelijk kan kopen en de BTW kan aftrekken.
De Rotex heeft de optie voor een geforceerde excenter beweging, dat is wel iets anders dan een gewone schuurmachine. Met een Rotex principe kan je veel sneller materiaal mee afnemen dan met een gewone excenterschuurmachine.

• henkie196
  • Niet online
BlueSS50 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:47:
En? was het de 59,- vs 800,- waard?
Eerder €600, als je kaal de machine neemt. Voor 800 heb je er wel een aantal extra's bij.

Maar goed, beide machines zagen natuurlijk. De ene alleen wat nauwkeuriger dan de andere. Minder speling, eco systeem met (dure) linealen en andere hulpmiddelen. Hoeveel nabewerkingen moet je erna nog doen om die plank echt netjes op de juiste lengte en haaks te hebben? Voor een werktafel in de schuur of garage maakt het niet zoveel uit, maar als je er een garderobe mee wilt maken die jij en iedereen ziet die bij jou binnen stapt, wil je misschien wel dat alles netjes haaks is en goed op elkaar aansluit.

En dan is een parkside misschien niet meer het beste bang for buck.

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 06:53:
Dit is de eerste keer dat ik een rail als nadeel geschreven zie :P

Vind jij de (altijd iets kromme) houten lat met lijmklemmen praktischer?

Of zaag je uit de losse pols langs het lijntje zonder zwabberen?
Precies werken is toch ook zo'n gedoe :+

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:55:
Heeft iemand nog een tip voor waar een Knipex tangenset aan te schaffen?

Via Marktplaats zag ik o.a. deze. De basis set (zijsnij, combinatie, platspitse tangen) is met €55 ook nog wel te doen, maar misschien is het beter om ook gelijk een waterpomptang en striptang erbij te hebben.
Waar durf ik zo niet te zeggen. Ze zijn in DE over het algemeen goedkoper te krijgen dan hier.

Qua tangen wil je opletten dat je in ieder geval het type cobra waterpomptang neemt van Knipex, die zijn wat fijner te verstellen en leveren wat netter de kracht.

Buiten dat, die sets zijn een aardig begin punt. Maar ik merk bv. dat ik de combinatietang niet zo vaak meer gebruik. Meestal pak ik een langbektang (een grotere en een kleinere, afhankelijk van hoe fijn hetgene is dat ik wil vasthouden, en of ik liever de punt onder een hoek heb of niet) ipv een combinatietang.

En de gewone snijkniptang is prima, maar de X-cut of Twinforce type snijkniptangen komen een stuk makkelijker door de wat hardere / dikkere draden.

De waterpomptang gebruik ik zelden, alhoewel dat ook persoonlijk is. Ik ken loodgieters die alles aandraaien met de waterpomptang, zelfs al hebben ze passende sleutels onder handbereik liggen. Ik gebruik ze eigenlijk alleen om pijpen te fixeren, of om spijkers te trekken.

Een striptang is sowieso fijn om te hebben. Vraag is alleen hoe fancy je het wil hebben ;)
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee