• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zo,kleine huishoudelijke mededeling :)

Na al eerder dit overwogen te hebben, heb ik de knoop doorgehakt en heb een simpel MIG/MAG lasapparaat gekocht.

Ooit een paar dingetjes met TIG aan elkaar gelast bij een maatje en dan gaat er een wereld voor je open als je lassen aan je klusrepertoire kunt toevoegen.
Bewust gekozen voor deze instap-trafo machine (eenvoudige techniek) en geen multi-proces inverter.Tevens is MIG/MAG een mooie middenweg tussen gebruiksgemak, instapdrempel en toepassingsgebied. Ik zal er staal tussen de 1 en max 4 mm dikte mee verlassen, in de hoek van industrieel lijkende meubels en geen zwaar constuctiewerk.

De GYS SmartMIG 162 is een 160 ampere machine. Ik ga met gas en 0.8 draad lassen en niet met fluxcore. Op de voorzijde stel je eenvoudig je machine in door het te verlassen materiaal en je draaddikte. De draadtoevoersnelheid kun je daarna nog finetunen op jouw laswens.
Deze machine wordt vooral veel in Engeland verkocht en blijkt een prima werkpaard.

Deze week wordt hij geleverd dus in de tussentijd kan ik mooi een gasfles, handschoenen en de rest halen.

Ik heb er in elk geval zin in *O*

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• Falcon Heavy
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23-11 17:48
Als set verkrijgbaar:

DCH274P2-QW

DCH274P2T-QW

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Zo, beide gratis accu’s zijn binnen :Y)

De dames bij het GLS pakket punt (winkel in feest artikelen) waren nog niet helemaal wakker geloof ik. Ze moesten met z’n tweeën de stuk of tien GLS pakketjes die ze hadden liggen drie keer doorspitten om de twee doosjes voor mij er uit te vissen. En dat terwijl ik er nog bij had gezegd dat het van Makita was :P

Uiteindelijk heeft die nieuwe procedure in mijn geval dus bijna een maand geduurd (registratie was op 8 januari, accu's waren gisteren bezorgd bij het afhaalpunt). Maar op deze manier weet je in elk geval waar je aan toe bent, waar het voorheen altijd maar compleet afwachten was wanneer het bezorgd zou worden na de goedkeuring (geen verzendnotificatie).

[Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 05-02-2020 13:09]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Vorige week besteld en vandaag binnen gekregen. Deze week is even testen in beton.

https://tweakers.net/ext/f/SURCqO7NVTSYIY0U4FNctBqx/thumb.jpg

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:07
Vandaag 2 nieuwe speeltjes binnen gekregen, op een veilig 'goedkoop' op de kop kunnen tikken. Kwamen uit een faillissement, zijn nieuw.

Afstandslaser Bosch GLM 250 VF met statief BS150 en leidingdetector D-tect 120.

Vooral de laser is een flinke upgrade, had hiervoor een groene Bosch PLR15, enkel meten tot 15 meter en niet heel accuraat. Deze is accuraat tot op 1 mm en gaat tot max 250 meter. (binnenkort verhuizen naar grote oppervlakte)

Zitten ook een hoop handige functies op zoals oppervlakte meten, inhoud meten, hoogte m.b.v Pythagoras, lengte schuin plafond via trapezium, kijkoog, en het werkt allemaal super intuïtief!

[Voor 3% gewijzigd door Navi op 06-02-2020 19:51]

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 27-11 13:12

EMP

Krulloos!

Bedankt voor alle tips! De tools zijn binnen!

Vier accu's en een lamp zijn nu onderweg. Hopelijk doen ze er niet te lang over, zodat ik ze snel kan gebruiken.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:46:
Ik wil eigenlijk zaterdagochtend een proef werkstukje maken en daarbij eens ervaren hoe het is om met pocketholes te werken. Waar zou ik op korte termijn zo'n set nog vandaan kunnen halen? De shops die ik heb gezien hebben allemaal langere levertijden.
Is nu in de aanbieding bij de LIDL voor 8 euro.

Alleen dat krijg je niet dit weekend geleverd helaas.

• Falcon Heavy
Ik ben uiteindelijk voor de DCH274P2T-QW gegaan.

Samen met de DCD791D2 totaal twee 4Ah accu's via de deWalt actie extra.

[Voor 11% gewijzigd door Falcon Heavy op 08-02-2020 00:35]

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zal vast niet de enige zijn die op een trap altijd loopt te kloten met beschikbare ruimte en waar je alles laat tijdens het klussen. Aangezien de machines een riemclip hebben en die van Makita relatief smal zijn , heb ik het volgende gedaan:

Deze beugeltjes zijn precies de goede maat voor de riemclips en tijdens het klussen kan ik hier de machines aan hangen:

Vanmiddag gelijk een uitgebreide test kunnen doen met het opnieuw aanleggen van elektra in m'n garage. Daarbij moest ik heel wat gaten boren en schroeven, dus continu van machine wisselen en dit werkte super.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MLLL
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 21:06

MLLL

Palm Treo 650

Bij mijn Altrextrap kun je de machines aan de zijkant haken met de clip en heb je een bakje om je zooi in te doen

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:59
Is dit geen optie?

• deepbass909

deepbass909

EMP schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:08:
Ik had geen zin om weken te wachten op de accu's om mijn Tower of Power te kunnen gebruiken, dus heb voor naast de vier 5.0Ah accu's die via de actie komen alvast een 2.0 Ah accu gekocht voor € 32,50. Mooie prijs, plus ik kan alvast de boel testen en (beperkt op 1 kleine accu) gebruiken, en uberhaupt een fijn idee om ook een licht gewicht accu'tje te hebben!
Dat is een goede tip! Ik wil nog een kleine accu voor de DTD155ZJ, zodat die nog wat handzamer wordt. De 5.0Ah is eigenlijk een beetje overkill voor die machine en maakt hem onnodig zwaar.
KillaZ schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:58:
[...]

Prima oplossing, ik heb zelf zon stanley fatmax gereedschapgordel waar alles op en in kan.

Zit ook nog eens comfortabel, kan het iedereen iig aanraden. Ruimte voor je tangen, schroevendraaiers, schroeven en hamer en voor je machines. Een bosch 12v past zelfs in de grote zakken :+
Ik heb bij onze Chinese vrienden daarvoor deze besteld:

en de linker van deze 2:

Ongetwijfeld niet zo sterk als een Stanley, maar wel maar een fractie van de prijs.
Ik heb ze alleen nog niet kunnen testen, door Chinees nieuwjaar en het Corona-virus lijkt het allemaal een beetje stil te liggen in China...

Zeker als je op veel plekken bezig bent of geen trap gebruikt, vind ik dit soort tasjes super werken. Ik heb al een tijdje een simpele met alleen 2 grote vakken en gebruik die best veel.
Bij een ladder wel, maar bij een keukentrap niet. Zo'n bak kan je niet op de bovenste beugel kwijt. Bovendien moet je bij een keukentrap ook uitkijken niet teveel gewicht eraan te hangen. Bij mijn trap gaat het qua stabiliteit nog goed als ik er niet op sta, maar je merkt echt wel dat hij topzwaar wordt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben even wezen shoppen.. lijmklemmen (snelspan) van 45cm waren in de ramsch bij iBood, en die zijn altijd handig dus besteld:

En naar aanleiding van mijn vraag eerder deze week hoop ik morgen de eigenaar te zijn van een setje boren, deze:

Bedankt voor de reacties daarop, ben benieuwd naar de boortjes!

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:12

Goudvis

Juist in deze tijd!

deepbass909 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:17:
Ik zal vast niet de enige zijn die op een trap altijd loopt te kloten met beschikbare ruimte en waar je alles laat tijdens het klussen. Aangezien de machines een riemclip hebben en die van Makita relatief smal zijn , heb ik het volgende gedaan:
[Afbeelding]

Deze beugeltjes zijn precies de goede maat voor de riemclips en tijdens het klussen kan ik hier de machines aan hangen:
[Afbeelding]

Mooie oplossing! De dagen dat ik geen werkbroek aanheb en toch met een schroeftol/slagschroevendraaier op de trap sta, is het altijd tobben. Ik denk dat ik je oplossing maar kopieer. :)
[...]
Vanmiddag gelijk een uitgebreide test kunnen doen met het opnieuw aanleggen van elektra in m'n garage. Daarbij moest ik heel wat gaten boren en schroeven, dus continu van machine wisselen en dit werkte super.
Voor korte binnenklusjes kan zoiets wel handig zijn! Anders biedt een beetje werkbroek alle ruimte om gereedschap snel bij de hand te hebben. :) En beschermt de beentjes bij houtsplinters of de scherpe hoeken van vallende spullen (kan hé).

Ik heb deze (en in het zwart :Y)), en hang wanneer nodig een slagschroevendraaier en schroeftol aan de zakken. Desnoods aan één kant. Met opruimen zijn ook 2x schroeftol en 1x slagschroevendraaier geen probleem.

Hier hangen/steken standaard een rolmaat (Stanley 8M), telefoon in afgesloten zakje, knie-pads (als ik af en toe op de knietjes moet), duimstok, pen(nen) en potlood in. En evt. een klauwhamer aan de hamerlus. _/-\o_

Ik wil 'm nog wel in het kort, of ga voor de zomermaanden toch voor een gereedschapsschort. :*)
Die heb ik ook, geïnspireerd door een maatje die in de installatietechniek zit en 'm had.
Toen kwam hij voor een klusje bij ons met deze aan, en nu wil ik deze ook :$ Het genot om alles direct bij de hand te hebben blijkt aanzienlijk. :P

Toch al zo zwaar! 3:16

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:46

• Xavier
  • Niet online
De schroevendraaiers zijn binnen ondertussen:

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

Ik ben, voor naast mijn Makita schroeftol (2x) en slagschroevendraaier (allen 14,4v, ik stel de overstap naar 18V nog maar een jaartje uit..) nu in de race voor een Bosch 12v-15 FC. Wie heeft scherp of er een aanbiedingscyclus is en zo ja, wanneer we die kunnen verwachten?

Ik zie de set nu aangeboden voor rond de 190 euro, maar als ik 30 euro kan verdienen door een maandje te wachten... tja. Dan doe ik dat.
DCNY schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Goeie.. Nu is de diepte niet zo van belang, heb ook een afkortzaag voor dikke balken.

Ik twijfel nog, misschien is een accuzaag wel handiger. Snel plaatmateriaal zagen zonder snoeren. Weet iemand of hiervan de diepte instelbaar is?

https://www.hornbach.nl/s...-26/10114592/artikel.html
Natuurlijk is een accu-zaag 'handiger', maar weegt de meerprijs op tegen de keren dat je er gemak van hebt?
En andere benadering die dit topic mij over accugereedschap heeft opgeleverd is deze: zijn de accu's over zeg 20 jaar nog steeds verkrijgbaar of bruikbaar? Bepaald gereedschap heeft bewezen zo 10+ jaar mee te kunnen (handcirkelzagen, schuurmachines).

Eigenlijk heeft alleen Festool hier een kordate oplossing voor, die zo slim is dat het zonde is dat (naar mijn weten) andere fabrikanten er niet ook mee komen. Een netadapter voor accu schuurmachines.

[Voor 58% gewijzigd door Goudvis op 19-02-2020 11:04. Reden: plaatje te groot, quote toegevoegd]

• deepbass909

deepbass909

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar andere schroevendraaiers. Ik heb nu een set Facom en een set Beltzer/Scandia/Bahco schroevendraaiers die over het algemeen erg fijn werken, maar één heel groot nadeel hebben (beiden):

Beide sets zijn softgrip schroevendraaiers, en dat zijn magneten voor vuil en dat is met sleutelen aan auto's niet handig. De Facoms hebben nog het voordeel dat ze helder blauw zijn, en dat het dus gelijk opvalt dat ze smerig zijn, maar schoonmaken is een k-klus...

Nu kom ik van PB Swiss deze set tegen:

1x PB100-0 voor gleufkop schroeven
1x PB100-1 voor gleufkop schroeven
1x PB100-2 voor gleufkop schroeven
1x PB100-3 voor gleufkop schroeven
1x PB100-4 voor gleufkop schroeven
1x PB100-5 voor gleufkop schroeven

1x PB190-0/60 voor Phillips schroeven
1x PB190-1/80 voor Phillips schroeven
1x PB190-2/100/6 voor Phillips schroeven
1x PB190-3/150 voor Phillips schroeven

1x PB192-1/80 voor Pozidriv schroeven
1x PB192-2/100/6 voor Pozidriv schroeven

Prijs €61,50

Volgens mij is dat een scherpe prijs voor een set PB Swiss draaiers, of niet?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Autonoesis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:33:
[...]

Tweakers met Mafell, dan ben je wel erg doorgeslagen met DIY’en.
Goed gereedschap helpt mij om nauwkeurig te werken. Daarnaast heb ik er de investering voor over.

Dit is mijn veranda :) De lichtstraat die er in zit heb ik ook zelf gemaakt.

Deze luidsprekers heb ik ook zelf gemaakt.

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• deepbass909

deepbass909

@Lynx Als ik het goed begrijp wil je dus vanuit ruimte A naar ruimte B en weet je niet zeker waar je in ruimte A moet boren om op de goede plek in ruimte B uit te komen? Kan je het niet andersom doen dan, dus van ruimte B richting A boren?

En besteld:

Gelijk ook een stubby bithouder mee besteld, want die mis ik in de auto toch vaak net te vaak.

Was een halve rib uit m'n lijf voor een set schroevendraaiers (€95 bij elkaar), maar waarschijnlijk zijn dit ook gelijk de laatste (dure) schroevendraaiers die ik zal kopen.

• Gkomega
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:25
Weet iemand of je de Makita DLM431 veilig kan ophangen aan de voorkant van de grasmaaier? Zo zou ik de ruimte in de schuur beter kunnen benutten.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gkomega schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:54:
Weet iemand of je de Makita DLM431 veilig kan ophangen aan de voorkant van de grasmaaier? Zo zou ik de ruimte in de schuur beter kunnen benutten.

[Afbeelding]
ophangen is een twijfelgevalletje.....er zit wel een handgreeo aan de voorzijde.

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:01
Ik heb toevallig zo'n Parkside bandschuurmachine gebruikt om een stationaire machine te maken:

Werkt prima moet ik zeggen, het ding maakt wel een ongelofelijke klereherrie, maar hij doet het verder prima. Hij staat ook prima haaks op z'n zij en die klemmetjes zaten erbij. Al een aantal keer gebruikt naar volle tevredenheid.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Illusion schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:57:
Iemand nog een goede tip om een normale stofzuiger op je gereedschap aan te sluiten?
Betreft een bovenfrees (bosch GOP) en Vlakschuurmachine (bosch GSS160) op een willekeurige oude stofzuiger. Ik zoek eigenlijk iets dat ook 2 meter dunne slang heeft, zodat het gereedschap een beetje handelbaar blijft.

Ik zie dan bijv dit:
https://www.gereedschappr...oppelstukken-4-delig.html a 50,--

of dit:
https://www.kaercher.com/...gereedschap-28631120.html a 17,--

Past dat op elke stofzuiger?
Koop een vijverstofzuiger bij Van Cranenbroek. Plaatje ter illustratie, vond ik op google:

Als vijverstofzuiger compleet ongeschikt :+ Maar voor jouw doel prima. Lange slang, verloopstukken en met een beetje mazzel past het. Kan ook best wat fijnstof hebben als je het juiste filter toepast. En kost geen kont. Ff bellen voor voorraad.
Volgens mij zijn er meerdere tweakers die deze gebruiken. Ik had hem zelf voor de vijver, maar heb hem weggedaan want zoals gezegd was ie daar nou net niet voor geschikt (regent ook klachten op internet, had beter moeten weten). Maar als nat/droogzuiger prima, zeker voor het geld :)

Edit: volgens mij heeft @Atlas deze, danwel net een andere maar ook bij van Cranenbroek gehaald (door @pven iirc).

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 25-02-2020 10:20]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• deepbass909

deepbass909

FrankBlom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Voor de wintersport heb ik de bandjes nog even opgepompt naar max belading druk met deze:
https://www.mantel.com/to...3bjAuLEAkYBSABEgJcefD_BwE

Dat is best te doen, maar dit gaat over 0,5-1 bar per band :+
In het verleden gebruikte ik ook een handpomp voor het snel op spanning brengen van de autobanden bij een wissel, maar ben toch blij daar vanaf te zijn.
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Dat wil ik juist! :)

Accu's of 12V wil ik juist niet, tenzij die toevallig erbij zitten voor een interessante prijs...
Ik vermoed alleen wel dat doordat er een accu in kan, ze onnodig duur zijn en mogelijk zelfs onstabiel als er geen accu in zit.
[...]

Ik ga dus echt niks met gereedschap doen en kwam zodoende meer op dergelijke apparaten uit :)
In het verleden (toen ik nog thuis woonde) gebruikte ik de 24l compressor van m'n vader. Die vulde ik tot 8 bar en die tank was vervolgens genoeg om 4 banden (225/55R16, dus groot volume) op druk te zetten. Dus even laten pompen, van de stroom af en naar de auto rollen en banden oppompen.

En zo'n 24l ding is vervolgens ook groot genoeg om af en toe iets schoon te blazen of ander licht werk mee te doen en koop je doorgaans voor <€100.

En anders kan je altijd nog zoiets kopen:
Trouwens wat betreft "Niet doof worden tijdens het klussen" kan ik echt Alpine oordoppen aanraden! d:)b
Heb ze een jaar of 5 geleden laten maken voor € 99 op de Motorbeurs in Utrecht en dan zonder filter en gewoon VOLLEDIG DICHT om lekker relax door het Datacenter te wandelen : HEEERLIJK comfortabel die gekke dingen! 8) :Y)

Zie : https://www.alpine.nl/oordoppen-op-maat/ voor meer informatie :)
Ik heb oudere Alpine party plugs liggen (met filter) en die werken ook al erg prettig, maar zijn voor klussen wel ongeschikt (zijn getuned zodat stemmen wel helder doorkomen, en dus ook schadelijk geluid op die frequenties).

• deepbass909

deepbass909

nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Hmm... alsof er iemand mee zit te lezen! :D _O-

Dit is trouwens een mooi voorbeeld van mijn ergernis qua analoge apparatuur : https://www.lidl-shop.nl/...ttoebehorenset/p100262924
Wie gebruikt er in hemelsnaam 12 Bar ?! 8)7

Ik heb liever een beter afleesbaar model dat tot 4 of 6 Bar loopt! :)

/EDIT :

[...]

Volgens mij klopt de afbeelding niet, maar bedankt voor de tip, want ik wist niet eens dat je die kan vervangen... :$ :+
Los van hoe handig het is, ik zou echt niet in de buurt van een (auto)band willen zijn die op 12 bar staat :X Dat is een regelrechte bom namelijk.

Maar 12 (of 15) bar als maximum druk op die dingen is vrij normaal, zie bijv. ook deze A-merk Hazet:

En uiteindelijk komt een autoband echt niet op 0,1 bar aan.

En sowieso zou ik geen manometer erop zetten die een max heeft van minder dan 8 bar. Banden oppompen doe ik zelf op maximale druk van de compressor, en dan staat er ruim 8 bar op de slang. Je wilt dan niet dat tijdens het oppompen de manometer door overdruk gesloopt wordt.
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]
https://www.lidl-shop.nl/...power-190-08-6/p100214689
Niet verkeerd, maar men heeft het over geen Auto Start en Auto Stop dus hij zal dan niet automatisch aanslaan als die druk verliefst en ook niet stoppen als die weer op druk is denk ik dan :?
[...]
Staat er inderdaad niet bij, maar lijkt me sterk dat dat er niet op zit. Er zit op dergelijke compressors altijd wel een drukschakelaar.

Overigens kan je hem beter bij Güde zelf halen, daar kost hij €95

• Goudvis

Goudvis

Juist in deze tijd!

teacher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:18:
@alaintje die jij op het oog hebt doet 97decibel. Dat doen alle olievrije goedkope compressoren. Dus als je hem aanschaft, hang er meteen een setje oorkleppen naast; zoek voor de grap eens op na hoeveel minuten je gehoorschade hebt bij deze geluidsdruk.

Die van mij liggen ook nog steeds boven de compressor; daarvoor heb ik ze niet meer nodig, maar als je wat schoonblaast oid dan weer wel.
De combi van 'goedkoop' en 'olievrij' inderdaad... De Airpress LMO 5-210 Silent (deze) die ik van mijn pa kreeg is een welkome afwisseling op de luidruchtige voorganger:

De opgegeven 55dB is geen loze claim. Ik kan prima met dat apparaat in een schuur staan zonder horendol te worden.

Voordat ik de indruk wek een verwend nest te zijn of stinkend rijke ouders te hebben: mijn pa kocht deze compressor ca. 1,5 jaar terug, kreeg er toen gedoe mee maar kon geen winkelgarantie claimen want bon kwijt, contant betaald ( 8)7 ). Heeft het apparaat na lang getouwtrek met Airpress maar door mijn oom laten fixen, maar ergens lekt nog een koppeling waardoor de opgebouwde druk niet boven de 5 bar uitkomt....
Zodra mijn nieuwe werkplaats af is, ga ik er eens goed voor zitten. Ik kreeg er nl. een 2e exemplaar bij in onderdelen. :P

Daarnaast kan ik uit ervaring melden dan Jun-air ook stille olievrije compressoren maakt. Bv de OF-302, maar die zitten nog weer boven het prijsniveau van de Airpress. Mondjesmaat via Marktplaats te vinden voor rond de 300 euro (tegen vanaf 1200 ex. nieuw). :)

[Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 27-02-2020 13:00]

• deepbass909

deepbass909

Caros schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:31:
Hoe gaat het met de mensen hier met de Makita accu actie? Ik heb eentje ingediend op 29 januari en op 31 januari. Tot op heden nog geen akkoord..

Begint wel lang te duren, na akkoord zeggen ze nog maximaal 5 weken. Ik lees van anderen hier dat het hele traject ongeveer een maand duurde.
Dit was bij mij het tijdspad:
10 januari: bevestiging inschrijving
24 januari: Goedkeuring
7 februari: bericht dat de accu afgehaald kon worden

Ik had de accu dus na 4 weken.

Vandaag heb ik mijn PB Swiss schroevendraaiers ontvangen:

(sorry voor de wazige foto...)
Ze voelen prettig aan in de hand.

• Falcon Heavy
Falcon Heavy schreef op zondag 9 februari 2020 @ 15:49:
Volgens mij is dat de LS1019L bijna twee keer zo duur :)
Toch maar besteld net. Inclusief onderstel.

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 07:27

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 18:36:
Ik heb keuzestress voor een nieuwe accuboormachine. Ik wil gewoon een goede machine met 2 accu's en mooi compact en licht gewicht (Makita 18V serie valt dus al af). Ik heb een Bol.com bon (€110) die ik wil besteden, dus hij zal daar gekocht moeten worden.

Ik twijfel tussen:

Optie A: Bosch GSR 12V-30 12V Li-Ion accu boor-/schroefmachine set (2x 2,0Ah accu) in tas - koolborstelloos - 06019G9004 - EAN 3165140992732

+ Brushless
- Geen L-boxx (is voor mij geen eis)
- Geen FlexiClick
- Iets zwaarder (0,72kg zonder accu vs 0,6kg)

Optie B: Bosch GSR 12V-15 FC 12V Li-Ion accu boor-/schroefmachine set (2x 2.0Ah accu) in L-Boxx incl. 4 opzetstukken - 06019F6000 - EAN 3165140847322

+ Lichter dan de 12V-30 (0,6kg zonder accu vs 0,72kg)
+ Wel een L-boxx
+ Wel FlexiClick + hulpstukken
- Niet brushless

What to do? :D Ik heb verder nog geen ecosysteem met accu's. Makita valt af, qua compacte machines halen ze het niet bij deze Bosch serie. Makita heeft of minder draaimoment of is een stuk zwaarder.

N.B. Voor grote gaten boren e.d. heb ik al een prima boorhamer met snelspankop erbij.

Ik neig naar optie A, omdat ik de hulpstukken van optie B toch niet ga gebruiken waarschijnlijk, en een koffer niet nodig is (heb een gereedschapskist waar ik hem in zou leggen).
Hier nog een stem voor de GSR 12V-15 FC, ik heb ‘m zelf ook! ;)

Als de extra hulpstukken nog geen reden zijn zou ik ook de lader in je overweging meenemen.

De GSR 12V-30 komt met de GAL 12V-20:

De GSR 12V-15 FC met de GAL 12-V40:

Die laatste laadt niet alleen sneller maar heeft ook een reguliere stekker in plaats van zo’n irritante blokstekker en dat zou voor mij al genoeg reden zijn om voor de laatste te kiezen :P
Je zal altijd zien dat je maar 1 lege plek in je contactdoos hebt waar zo’n blok met geen mogelijkheid meer bij past.

• talin
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:04

talin

My god is the sun!

KillaZ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:19:
[...]

Begin nou niet weer die discussie :+

Kamp 1: Slagschroevendraaier is kut, want maakt tyfusherrie
Kamp 2: Slagschroevendraaier is top, herrie valt wel mee
Kamp 3: Slagschroevendraaier?

Die kampen zijn vastgesteld, klaar :+
en het is gebeurd! :9

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:33:
[...]

Een schroevendraaierset ergens anders opbergen (die Duro / Aldi schroevendraaiers), en dan een setje sleutels ophangen, is het wat meer gebalanceerd :+
Als er één set recht om heeft om te blijven hangen, is het die wel. Niet vanwege de kwaliteit (dat is prut), maar omdat ze extra lang zijn. En juist daardoor passen ze vrijwel nergens anders.
De sets Hazet, Beltzer/Bahco/Sandvik en PB Swiss hebben 100% overlap.
Oogje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:48:
[...]

Kwam er net achter dat linksom ook op 3 standen (eigenlijk 4 met de automatisch stoppen stand) werkt :)

Ben er erg blij mee, wielmoeren gingen zonder problemen los (125Nm) en dr zit meer power in. Ik ga daar wel vriendjes mee worden met de komende sleutelklussen.
En als t echt lomp moet heb ik er nog 1 op lucht })
Hmmz, moet ik toch nog maar een keer testen dan.
[...]
Ik sprak vanmorgen een timmerman, die zit in kamp 1 en pakt em alleen in noodgevallen. Ik ga em iig niet aanschaffen voor mn geklus in huis, kan geen excuus ervoor verzinnen :+
Ik vind hem heerlijk, zeker omdat mijn DHP481 nogal lomp, zwaar en sterk is en zelfs op de laagste stand van de slipkoppeling schroeven te hard het hout in jaagt :X

En dan helemaal als ik op een trap sta om buisklemmen aan een stenen muur te boren en ze zo aan de trap hangen:

Dit werkt echt super, nog beter dan verwacht.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 19:28
Voor de mensen die sporadisch wat willen doen met een slagschroevedraaier en/of slagmoersleutel en in bezit zijn van Makita gereedschap, de chinezen hebben hun best gedaan een goede Makita kloon te maken.
Zelf enkele weken geleden besteld om te gebruiken voor een vastzittende schroef die op geen enkele andere manier los te krijgen was.
De aangegeven 540Nm op Aliexpress is natuurlijk volkomen onzin maar toch waren bv de wielbouten los krijgen van de auto geen probleem.

Leuk ding voor die 30 dollar :)

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

PRQPHET schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:33:
[...]

Het zijn enkel bakstenen muren + welfsels, geen gipsblokken. Zal zowat 50/50 zijn.
Heb beton maar 2x geschreven ;)

Anyway, dus een gewone boormachine dan.
Heb jij dan een accu boorhamer?
Makita of Dewalt?

Die 3 zijn mijn beste uitgave ever :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 20:59

JB

Cédric roelt!

Vandaag de DUH523 binnen gekregen omdat "alles draadloos". Een 36V word me veel te zwaar. Hopelijk krijg ik er geen spijt van. Zojuist langs mijn elektrische gehouden en die gaat toch behoorlijk sneller op en neer.. Heb laurier waar deze komende zomer doorheen moet. Zojuist even klein stukje getest en dat lijkt prima te gaan maar hoop dat het niet komt omdat de messen nu nog scherp(er) zijn :X

http://www.jaconet.nl/meuk/makita.jpeg

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

Orion84 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:08:
@JB Wat voor iets had je hiervoor?
Een Black+Decker 500W met zo’n onhandige zaag aan de voorkant voor extra dikke takken maar daardoor bleef je altijd hangen bewegend naar links.

[Voor 14% gewijzigd door JB op 04-03-2020 17:23]

Mijn boefje is liev!

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Nu online

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Raling schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Tjah, dat zijn nog steeds heel veel ty-wraps of kabelbinders... RVS is niet nodig, want het hoeft het alleen maar eventjes op de plek te houden totdat de soort van egaline dekvloer (geen idee wat de precieze naam ook alweer is) eroverheen komt.

[...]

Thx, maar zelfde verhaal.

[...]

Dat zou voor de 100 m2 op de bovenverdieping prima kunnen, want droogbouw, maar op de benedenverdieping ligt schuimbeton, en dat is verre van vlak.

[...]

Yes, je kan inderdaad instellen hoe strak ie ze aantrekt, maar de grote vraag is of je ook in kan stellen hoe vaak ie er 'm omheen trekt. Ik zie in de filmpje dat ie er 3 of 4 keer omheen gaat. Leuk als je beton aan het vlechten bent, voor vloerverwarming lijkt mij 1 of 2 keer meer dan voldoende. Weet iemand of dat ook in te stellen is? Anders gaat er ook wel aardig wat vlechtdraad in zitten..

Iemand inhuren is inderdaad een optie.

[...]

Goed punt, bestaan dit soort apparaten?

Edit: ja dit bestaat. Maar dan helaas niet voor de Makita. De Fivea vlechtmachines zijn te krijgen met een speciale vloerverwarming bek (met een soort van haak die je onder het net drukt) en een losse verlengstok. Het nadeel is dan wel dat je praat over een machine die bij 1000eu begint en verlengstok van 300eu. Je rug is natuurlijk ook wat waard, maar dit wordt toch wel aardig gortig...

[...]

Of je drukt er even een panlat onder die je er later weer onderweg trekt.

[...]

Thx voor de tip! Die Hornbach laagste prijsgarantie komt dan inderdaad mooi van pas haha
Dunne laag isolatie plaat eronder en dan met tackers en een tackerapparaat?

https://www.cv-compleet.n...zP0gHjBv9cmEaAkflEALw_wcB

The tweaker formaldehyde known as Raym09

Acties:
  • +7Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18:46
JB schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:32:
Iemand hier al eens iets handigs bedacht voor alle accu's? Ik heb nu 5 accu's die zo op de werkbank liggen, maar zoek eigenlijk een beetje bescherming en/of opslag. Een Mbox in de kast lijkt me niet handig, wil er snel bij kunnen.
Ik heb een laadstation en de accu's aan de muur gehangen. Dit is in een van mijn slaapkamers die omgedoopt is tot "de stofkamer".

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:53
Eergisteren eindelijk mijn mafell rail binnen gekregen, wat een mooi stukje gereedschap, huidig zaagblad is behalve wat vliegroest nog als nieuw, heb er wel voor de zekerheid een reserve blad bij besteld.

Is ie eindelijk compleet de KSS400

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mijn bestelling staat uit bij de aannemer :7

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Milwaukee heeft een multilader , werkt ideaal en heb je altijd alje accu's bij je en opgeladen

Acties:
  • +8Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:12
Vandaag geluk bij de plaatselijke kringloop. Een aantal Gedore en PB Swiss schroevendraaiers en een tweetal priemen gevonden. En dat alles voor €2,75 :).

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:36:
[...]

Dit is hoe ik 't opgelost heb: Slonzo in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Nog steeds erg tevreden van :) De .stl vind je gewoon op Thingiverse.
Dat 3D printgebeuren is echt een weergaloze uitvinding d:)b

Ik heb een paar dingetjes in de planning om een maatje even te laten printen, paar jigs voor en bijvoorbeeld een plaatje met gaten om, met een bovenfrees+kopieerring, zo'n MFT werkbank met gaten voor benchdogs te maken :)

Zoiets dus:
https://www.247wood.nl/nl...al-mft-complete-set/a3957

[Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 07-03-2020 14:37]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vandaag even inkopen gedaan bij de Lidl:

Een standaard voor m'n haakse slijper (de bekende Bosch Professional GWS 750-125, en ja, hij is nog echt maagdelijk) en een werklamp van 2x 500lm (echt belachelijk veel licht...)

De houder is wel een serieuze puzzel om in elkaar te zetten... Het helpt ook niet dat de handleiding echt onduidelijk is :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Nu online

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

maartend schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:03:
[...]

Ik normaal ook. Maar ik moet erg veel doen, dun dan is dat wel erg omslachtig.
Buisafkortmachine huren?

Of een recipro zaag met geleide beugel?

The tweaker formaldehyde known as Raym09

Acties:
  • +3Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:48
deepbass909 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:26:
Dat kan je vergeten, steigerpijpen hebben een te grote diameter. Dit is geschikt voor buizen tot zo'n 30mm (ijzeren verwarmingsbuis). Ik wil zelf binnen niet al te lange tijd alle verwarmingskranen vervangen voor thermostatische kranen (die centraal draadloos aangestuurd gaan worden) en de kans is dan vrij groot dat ik redelijk wat 15mm pijpjes op maat moet gaan zagen.
Als je hier refereert naar 15mm ijzeren/koperen leiding dan zou ik deze met een pijpensnijder doen ipv zagen, dat geeft eenvoudig een veel netter resultaat.

Mocht het over pvc pijp gaan dan is knippen ook goud. Ik misbruik regelmatig een schaar die bedoeld is voor flexibele verwarmingsleiding om super eenvoudig pvc elektrabuis in te korten.

• phYzar
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:19:
Moet je wel de draai kunnen maken met de pijpensnijder. Als het buizen zijn die al ergens in zitten kom je er met een slijper of zaag makkelijker bij.
True, of met zo'n jongen, maar dan is 20 of 28 mm staal wel een monnikenwerk ja :p

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

maartend schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:15:
[...]

Ok. Ik moet een zooi steigepijpen doorslijpen, liefst recht. In kort, niet doen met deze houder?
ik heb deze:

https://www.heelgoedgeree...afkortzaag-210mm-046-0003

ten eerste omdat ik een scheithekel diep respect heb voor een slijptol en er ook niet zo nauwkeurig mee kan werken en omdat een staalzaag veel mooier snijdt (minder nabewerking).
Ding werkt prima, stuk betere kwaliteit dan die slijptolhouders (die ken ik wel, net als die cheapass houders voor een boor).
Het is natuurlijk geen dikke Makita of ander ubermerk maar ik vind hem echt verrassend goed voor het geld.

Hij is echt licht en klein, pak hem zo op met 1 hand en je kunt hem opvouwen door de kop naar beneden te doen en te fixeren.

Voordeel is ook dat je niet steeds je slijptol hoeft te wisselen of er een tweede moet bijkopen.

Hij kan zelfs dubbelverstek (y)

ik ben er tevreden mee d:)b

• phYzar
Ik doe al jaren met een setje Mannesmann doppen. Een goedkope set, regelmatig ergens in een wisselende kleurvariant in de kiloknaller. Maar na nu een jaar of 15 is er nog niets kapot aan de set, en doet hij het nog als vanouds. Nu ben ik ook maar hobbyist die af en toe aan z'n motor/fiets sleutelt en wat klust, maar toch komt de kist regelmatig tevoorschijn. Ik heb de koffer cadeau gehad ooit, en zou er zelf niet gauw naar kijken als gereedschapsfan die veel te dure meuk koopt voor zelden gebruik, maar ik moet toegeven dat deze set uitstekend is gebleken voor mij.

Hij ziet er qua assortiment en indeling exact zo uit, maar dan andere kleuren:

Acties:
  • +28Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ik ben begonnen met m'n gereedschapsbord. Best wat werk, maar ik vind het superleuk om houdertjes op maat te maken. De eerste vorderingen:

Ik heb nog aardig wat handgereedschap waar ik nog houders voor moet maken. Maar dat komt vanzelf wel.

Eerder had ik al een tekening gemaakt van hoe het moet worden:

Ik heb dit weekend het berken multiplex gekocht om de kast ook helemaal te maken. Ladegeleiders had ik al via Amazon.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

orf schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Thanks. :)
Dat blad is 3000x635x40mm van massief Beuken. Fijn (en zwaar!) blad van de Hornbach. Kostte €115. Vond ik een superprijs. https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6424963/artikel.html
Aanrechtbladen zijn wat dat betreft ideaal. Bij mij ligt er ook een aanrechtblad op, maar dan van de keuken die in ons huis stond toen we het kochten:

(ja, ik heb echt 2 deuren pal naast elkaar zitten in de garage, er stond vroeger namelijk een muur tussen de linker deur en het raam)

Hier zit een harde melanine-laag op, wat ik met vieze auto-onderdelen wel weer ideaal vind. Even wat remmenreiniger erop spuiten, stuk poetspapier opproppen en erover halen en het blad is brandschoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33

Voila. Morgen vast schroeven. Nee, er zit geen lijm in want ik had nu eenmaal niet 10 handen om alles tegelijk op z'n plek te houden.. Wie raadt wat het is :D?

Hint; er zijn nog meer relevante onderdelen zichtbaar (ook voor een 2e exemplaar) op de foto.

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:26:
[Afbeelding]

Voila. Morgen vast schroeven. Nee, er zit geen lijm in want ik had nu eenmaal niet 10 handen om alles tegelijk op z'n plek te houden.. Wie raadt wat het is :D?

Hint; er zijn nog meer relevante onderdelen zichtbaar (ook voor een 2e exemplaar) op de foto.
Ik zou zeggen een vakkenbak voor sorteerbakken (Stanley Fatmax kisten?).

Vanavond maar eens m'n 4 Proxxon kisten op de foto gezet:

De kist 1/2" en 1/4" (linksonder) is de oudste en gaat al weer een jaartje of 12 mee (misschien al langer).
De inbus/torx-set linksboven heb ik primair vanwege de 7mm inbus. Mijn auto is net uit de overgangsperiode om nog amper torx te hebben. De diepe doppen gebruik ik het minst (heb ik ook als laatste gekocht om die reden).
Niet op de foto zijn 2 losse aankopen die in mijn ogen onmisbaar zijn als je veel aan auto's sleutelt.\
Dat is een 15cm 1/2" verlengstuk, want de lange is altijd te lang en de korte altijd te kort.
En een magnetische bougiedop ipv de standaard dop met rubberring.

Met deze 4 kisten heb ik wel behoorlijke overlap in maten van verschillende doppen, maar daar ontkom je helaas niet aan of je moet alles los gaan kopen.

Mijn ervaring hiermee is dat het kwalitatief beter aanvoelt dan andere merken in dezelfde prijsklasse. En dan heb ik het over de mate van speling in de ratel, pasvorm van de doppen, nauwkeurigheid van de squaredrive, etc. Enige nadeel is de relatief slechte roestbescherming. De grote kist is een keer nat geworden en sindsdien heb ik last van roest.

• kabeltjekabel
De Gamma is trouwens een deel van hun Bosch Blauw assortiment aan het opruimen; zitten best goede prijzen bij. Bijvoorbeeld;
GBH 5-40 DCE (lichte SDS-Max combihamer) voor €356 (half jaar geleden €470 voor gelapt :( )
GBH 2-23 REA (lichte boorhamer met stofafzuiging) voor €146

Zie;
https://www.gamma.nl/asso...axi-pr-673227&pageSize=24
en
https://www.gamma.nl/asso...motion_meta=axi-pr-673227

Prijzen liggen veelal nog onder de goedkoopste Duitse aanbieder. En combineren met;
https://backend.powertools.novik.nl/upload/clients/client_3/portals/portal_7/m_ff/acties/0103102001575902949.png

Let wel dat het veelal verkoop van winkelvoorraad is; dus sommige dingen niet online. Showroommodellen worden ook verkocht, maar die tellen niet mee in de getoonde winkelvoorraad. Als je lokaal gaat kijken kun je dus mazzel hebben.

Het is wel allemaal spul zonder L-boxx :| en het is niet echt superduidelijk op de site wat je nu precies krijgt bij welke machine..

Ik zit zelf nog te kijken naar de GLL 3-50 kruislijnlaser. Heb er niet direct een doel voor, maar ik koop liever gereedschap vooraf dan achteraf :P
deepbass909 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:06:
[...]

Ik zou zeggen een vakkenbak voor sorteerbakken (Stanley Fatmax kisten?).
Nee, daar zou het ook iets te klein voor zijn.
deepbass909 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:06:
Vanavond maar eens m'n 4 Proxxon kisten op de foto gezet:
[Afbeelding]

De kist 1/2" en 1/4" (linksonder) is de oudste en gaat al weer een jaartje of 12 mee (misschien al langer).
De inbus/torx-set linksboven heb ik primair vanwege de 7mm inbus. Mijn auto is net uit de overgangsperiode om nog amper torx te hebben. De diepe doppen gebruik ik het minst (heb ik ook als laatste gekocht om die reden).
Niet op de foto zijn 2 losse aankopen die in mijn ogen onmisbaar zijn als je veel aan auto's sleutelt.\
Dat is een 15cm 1/2" verlengstuk, want de lange is altijd te lang en de korte altijd te kort.
En een magnetische bougiedop ipv de standaard dop met rubberring.

Met deze 4 kisten heb ik wel behoorlijke overlap in maten van verschillende doppen, maar daar ontkom je helaas niet aan of je moet alles los gaan kopen.

Mijn ervaring hiermee is dat het kwalitatief beter aanvoelt dan andere merken in dezelfde prijsklasse. En dan heb ik het over de mate van speling in de ratel, pasvorm van de doppen, nauwkeurigheid van de squaredrive, etc. Enige nadeel is de relatief slechte roestbescherming. De grote kist is een keer nat geworden en sindsdien heb ik last van roest.
Als je dan hetzelfde vanaf 0 zou moeten opbouwen kun je beter voor een Mannesmann 2055-SL gaan;

en een Mannesmann 2045-SL;

Dan heb je het in half zo veel dozen bij elkaar.

Althans; weet zo niet wat die Proxon sets gekost hebben. Moet wel zeggen dat uit de drie Mannesmann doppendozen die ik heb allebei de 1/4" onder garantie vervangen zijn :+. Allebei nadat ik ze uitgeleend had en mensen zeg maar voluit zijn gegaan op een half ingestelde ratel ;(

De scharnieren en sluitingen van de huidige dozen zijn beter dan degene die ik heb. Ik heb ze met filmscharnieren... en dat gaat niet al te lang mee.

[Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2020 03:19]

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21:04

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Dat is iets wat elk merk elke 2 jaar heeft ofzo. De huidige compacte accu's hebben bijna netzoveel capaciteit als de fullsize accu's van 8 jaar geleden ofzo. Voordeel van dat steeds updaten is dat je weet welke dealer oude voorraad heeft. Wel vervelend voor de dealers natuurlijk.

In het verleden konden de dealers nog gewoon accu's uit een set los verkopen, maar bij Festool hebben de accu's nu ook een serienummer dat matched met de machine..
Ik bedoel eerder dit:

Beide 4ah maar de oude heeft nog 18650 cellen.

De Nederbelg !

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:06
orf schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Thanks. :)
Dat blad is 3000x635x40mm van massief Beuken. Fijn (en zwaar!) blad van de Hornbach. Kostte €115. Vond ik een superprijs. https://www.hornbach.nl/s...0-mm/6424963/artikel.html
dat is echt een strakke prijs. Ik betaal bij de houthandel voor dat hout (onafgewerkt) alleen al 150 euro.
Ik heb voor mijn werkblad 75mm massief beuken een heleboel meer betaald (eerder 400e) en die tafel is 220 bij 75cm.

Mijn werkblad is dan wel weer kops verlijmd wat zeker mijn voorkeur geniet 8)

[Voor 17% gewijzigd door s0ulmaster op 18-03-2020 11:39]

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:19:

[...]

Als je dan hetzelfde vanaf 0 zou moeten opbouwen kun je beter voor een Mannesmann 2055-SL gaan;
[Afbeelding]

en een Mannesmann 2045-SL;
[Afbeelding]

Dan heb je het in half zo veel dozen bij elkaar.

Althans; weet zo niet wat die Proxon sets gekost hebben. Moet wel zeggen dat uit de drie Mannesmann doppendozen die ik heb allebei de 1/4" onder garantie vervangen zijn :+. Allebei nadat ik ze uitgeleend had en mensen zeg maar voluit zijn gegaan op een half ingestelde ratel ;(

De scharnieren en sluitingen van de huidige dozen zijn beter dan degene die ik heb. Ik heb ze met filmscharnieren... en dat gaat niet al te lang mee.
Ik durf het ook niet meer te zeggen wat ze gekost hebben, maar op het moment gaat de 1/2" en 1/4" set voor zo'n €110, de 3/8" voor €80, de diepe doppen voor €50 en inbus/torx voor €80 (even snel op google opgezocht), dus bij elkaar €320.

Dus wel even een andere prijs dan de Mannesmann. Ik durf niet te stellen dat het ook daadwerkelijk veel beter is, daarvoor ken ik Mannesmann te slecht en ben ik zelf te zuinig op m'n gereedschap. Als ik het niet met een 1/4" vertrouw, heb ik al de 3/8" in de hand. Maar mijn Proxxon heeft tot nu toe nog nooit problemen gegeven.

Overigens heb ik, voor als ik naar de DHZ of sloop ga, van Mannesmann de volgende kist:

Tuinenbouwmarkt.nl
Brüder Mannesmann 29070

Daarin zitten dezelfde ratels en hoewel ik ze nog niet heel veel heb gebruikt, weet ik wel dat het mechaniek echt wel minder verfijnd aanvoelt. De afwerking van de handvatten is minder goed, etc.
JB schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:13:
[...]

Welke bakjes zijn dat aan jouw gereedschapwand? Ik heb ook zo'n "wand" maar die bakjes ken ik niet. Lijkt me handig :) Zaten die erbij? Op Amazon.de vind ik ze vooral icm wanden maar zou ze graag los bestellen.
Die komen bij de Gamma vandaan:

Handig? Ik ben er nog niet uit, het is ook wel heel makkelijk om van alles in te gooien, maar daardoor ook juist wel heel veel rommel in verzamelt.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik was al een tijdje naar een pomp voor mijn banden aan het kijken en wilde er eigenlijk één voor mijn 18V Makita accu’s maar die bleek er toen niet te zijn, enkel voor 14,4V.

Maar ik kwam er maandag achter dat er inmiddels een 18V model is die nog meedoet met de accu aktie ook! :9
Dus gelijk besteld en vandaag binnen gekregen, de DMP180z:

Lekker handzaam dingetje en geen gedoe meer met de fietspomp en bij de pomp langs voor de autobanden. 8)

• Appie Heijn
Ik ben nog op zoek naar een setje voor bij mijn Milwaukee M12 BIW38 3/8 slagmoersleutel.

Alleen een doppenset:

https://www.ldenhartog-to...-3-8-krachtdoppenset.html

Uitgebreide set:

https://www.forcetools-ke...57210838/Products/WT-8161
Deze laatste heeft in eerst instantie wel mijn voorkeur, alleen bevat deze set geen krachtdoppen.
Is dit iets wat problemen gaat opleveren met 138nm?

Andere suggesties zijn uiteraard ook van harte welkom.

[Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 19-03-2020 08:23]

• JB

JB

Cédric roelt!

@deepbass909 Ik snap wat je bedoeld. Heb er toch alvast 2 opgehangen aan alu strip ipv die gammele plastic maar ja voor 5 euro moet je ook niet teveel verwachten. Klein spul ruimt zo wel fijn op zodat je werkbank "helemaal" vrij is :)

Mijn boefje is liev!

• kabeltjekabel

Mijn nieuwste stuk gereedschap :P

Exit met die stomme krullen >:)

[Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2020 23:17]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 27-11 13:12

EMP

Krulloos!

Ze zijn binnen!

Voor anderen die nog steeds aan het wachten zijn, hier mijn tijdslijn:

7 feb de actie ingevuld. Eerst de actie met gratis lamp (1x), en daarna de actie met de accu's (4x).

28 feb rond 12 uur kreeg ik mail van afzender "campaign@responsemanager.eu" bevestiging van de lamp (en dat het nog tot 5 weken kan duren voordat hij bij mij is). De accu's nog niet bevestigd.

28 feb rond 13 uur een bericht van afzender "Makita <campaign@servicebureau.nl>" dat ik meedoe met de Accu actie maar dat ze vanwege drukte nog niet hebben kunnen reageren, en dat ik later per mail op de hoogte van de status gehouden zal worden.

9 maart bericht dat ik de lamp bij het GLS punt kan afhalen.

(volgens mij heb ik nog een mailtje gekregen dat de accu actie producten goedgekeurd zijn, maar die kan ik niet meer vinden)

20 maart de accu's gekregen :)

Heeft wat langer dan verwacht geduurd, maar ben goed op de hoogte gehouden, dus blij met Makita.

offtopic:
Minder blij met de klojo van GLS, die hier voor de deur stopt, in zijn bus een briefje schrijft, dit zonder aanbellen in de brievenbus gooit met het bericht dat het bij de buren bezorgd is... Ik wou dat ik direct bij GLS een klacht over deze bezorger kon indienen, maar de enige mogelijkheid lijkt een Trustpilot review te zijn...

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
Ik ben al een geruime op zoek naar een automatische kabel haspel met minimaal 35m lengte.
Verder dan 25m kan ik ze niet vinden.

Jullie wel?

• Appie Heijn
Vandaag weer leuk speelgoed binnengekregen

2x Mafell eenhandsklem voor het vastzetten van de geleiderail (ook normaal te gebruiken natuurlijk)
2x bessey eenhand lijmtang
Hultafors Markeerpotlood (heerlijk in gebruik)
Hultafors Rolmaat 8M

• Appie Heijn
Vandaag binnengekregen en meteen vollop gebruikt:

Wera Zyklop Adapter 3/8

Kijken hoe lang hij de 10,8V slagmoersleutel weerstaat. Wera kennende zal het wel loslopen.

• Appie Heijn
@Anoniem: 93986 er zijn al meerdere merken met 6.0ah in de 10,8V toch?

Hier in 20 minuten een 7ah erdoor heen gejaagd. De M12 recipro vs boom. >:)
Nu verplicht pauze. Alle 3 accu's zijn leeg. maar qua gemak gaat het zeer goed.

• Appie Heijn

• JB

JB

Cédric roelt!

Iemand ervaring met een goede kitspuit? Die van mij heb ik kapot geknepen maar los van wat meer power zou ik ook graag stop=stop zien. Had nu zo'n simpele ijzeren;

Nu zie ik deze maar twijfel dan wel over plastic vs metaal. Iemand deze in gebruik?

https://www.amazon.de/dp/B01AI8SAI2/ref=emc_b_5_i

Mijn boefje is liev!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:23

CurlyMo

www.pilight.org

JB schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 18:23:
Iemand ervaring met een goede kitspuit? Die van mij heb ik kapot geknepen maar los van wat meer power zou ik ook graag stop=stop zien. Had nu zo'n simpele ijzeren;

[Afbeelding]

Nu zie ik deze maar twijfel dan wel over plastic vs metaal. Iemand deze in gebruik?

https://www.amazon.de/dp/B01AI8SAI2/ref=emc_b_5_i
Ik heb volgens mij deze, die is wel lekker stevig. Ik kan morgen voor de zekerheid even kijken:

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Vandaag een nieuwe Makita HR2631FTJ combihamer gekocht na het overlijden van een 1.5 jaar oude Metabo KHE2444. Hopelijk houdt deze machine het langer vol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Appie Heijn schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:29:
@MLLL heb je de normale rolmaat van Hultafors besteld of de talmeter. Al die handige functies zitten namelijk alleen op de talmeter. De normale rolmaat is gewoon een erg degelijke rolmaat.

• DinoBe
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-11 09:34
Vorig jaar heb ik een Makita bosmaaier gekocht type DUR365UZ op 2 x 18V ter vervanging van een Stihl benzine kantenmaaier en ik ben heel tevreden van de overstap.

De Makita is een echte bosmaaier met rechte steel en kan zowel van een maaiblad als draadkop voorzien worden. De Stihl was een kantenmaaier met een draadkop. 2 Jaar geleden ben ik verhuisd waardoor niet alleen gazonkantjes dienden te worden onderhouden, maar ook een 55 meter lange beek langs mijn perceel moet ik onderhouden (staan alle soorten grassen, riet en onkruid in) en daarvoor was de Stihl veel te licht.

Echter zoek ik voor de Makita een andere draadkop. Ik ben op zoek naar een zogenaamde Speed-Feed of Fast
Feed van Echo - Shindaiwa echter nergens (amazon.de, ebay.be, bol.com, of andere europese webshop) kan ik zoiets vinden.

Afbeelding:

Video: https://www.youtube.com/watch?v=KOJ3alEYSDw

Wat ik vind zijn ofwel Amerikaanse webwinkes of Chinese knock-offs.

Heeft iemand een idee waar ik dergelijke kop zou kunnen vinden. Degelijke alternatieven zijn ook welkom, als het gepriegel met de bestaande kop maar stopt...

[Voor 14% gewijzigd door DinoBe op 30-03-2020 16:53]

https://500px.com/kdemarest

• JB

JB

Cédric roelt!

DinoBe schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:43:
Vorig jaar heb ik een Makita bosmaaier gekocht type DUR365UZ op 2 x 18V ter vervanging van een Stihl benzine kantenmaaier en ik ben heel tevreden van de overstap.

De Makita is een echte bosmaaier met rechte steel en kan zowel van een maaiblad als draadkop voorzien worden. De Stihl was een kantenmaaier met een draadkop. 2 Jaar geleden ben ik verhuisd waardoor niet alleen gazonkantjes dienden te worden onderhouden, maar ook een 55 meter lange beek langs mijn perceel moet ik onderhouden (staan alle soorten grassen, riet en onkruid in) en daarvoor was de Stihl veel te licht.

Echter zoek ik voor de Makita een andere draadkop. Ik ben op zoek naar een zogenaamde Speed-Feed of Fast
Feed van Echo - Shindaiwa echter nergens (amazon.de, ebay.be, bol.com, of andere europese webshop) kan ik zoiets vinden.

Afbeelding: [Afbeelding]

Video: https://www.youtube.com/watch?v=KOJ3alEYSDw

Wat ik vind zijn ofwel Amerikaanse webwinkes of Chinese knock-offs.

Heeft iemand een idee waar ik dergelijke kop zou kunnen vinden. Degelijke alternatieven zijn ook welkom, als het gepriegel met de bestaande kop maar stopt...
Wat probeer je daarmee te bewerkstelligen? Automatische draad toevoer? Zo ja, dan ben ik daar ook benieuwd naar. De huidige Makita heeft zo'n domme drukker aan de onderkant en dat werkt voor geen meter. Dat had mijn vorige echt top met automatische draadtoevoer (en cassettes) voor elkaar maar die was weer niet draadloos...

https://www.makitatools.com/products/details/B-60109

Geen idee of deze past op andere reeksen icm juiste draairichting :?

[Voor 7% gewijzigd door JB op 31-03-2020 10:31]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

__REMCO__ schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:03:
Heeft er iemand ervaring met een gereedschapswand als deze:
https://www.bol.com/nl/p/...1AHw.1_4.6.ProductPageUrl

Ivm het verplicht thuis blijven kan ik niet even naar de bouwmarkt gaan om hout te kopen om er zelf een te maken en heb er nu wel de tijd voor dus leek me dit een goede oplossing. Mijn collectie is niet heel uitgebreid dus ik denk dat ik met dit bord een heel eind kom en anders kan er altijd nog eentje naast.

Ik heb nog aardig wat Bol.com bonnen vandaar dat ik daar aan het kijken ben.
Ja, ik heb er sinds een jaar of 2 twee boven elkaar hangen:
[

De plastic haken die je erbij krijgt, zijn prut. Bij mij braken die direct bij het monteren en/of ze waren te dik/verkeerde vorm. Ik heb op Aliexpress standaard metalen pegboard haken gehaald en die passen perfect en zijn veel steviger.

De tangen hangen aan een Kungsfors RVS-stang van de IKEA.

Tip trouwens voor wie slagschroevendraaiers gebruikt en houtdraadbout met 10mm kop in hout wil jassen, vermijdt dan de Sencys/Praxis eigen merk bouten. Ik heb er afgelopen weekend bij 7 de kop eraf gedraaid :X En dan niet eens alleen met de slagschroevendraaier, zelfs met een 10mm dopje op een 1/4" rateltje draaide ik ze eraf, wat een pisbakkenstaal was dat zeg :X

[Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 31-03-2020 12:08]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 13:06
Gisteren uit frustratie een veritas beitelslijphulstuk gekocht.
Mijn slijpskills zijn niet heel onaardig, maar een micro bevel op mijn beitels lukt me toch niet strak uit de hand.

Aangezien in veel met hardhout werk, moet ik mijn beitels regemelatig slijpen, anders is het echt geen doen, dus grotendeels is het ook een stukje gemak.

[Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 01-04-2020 09:20]

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

TommyGun schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:12:
[...]

Ik wil op ons balkon een verticaal windscherm ophangen, daarvoor moet ik vanuit het plafond weten alwaar op de vloer de beugels moeten komen waarin het scherm valt, zonder dat ik al beschik over het scherm zelf (moet daarna op maat gemaakt worden). Dus een lijn projecteren is erg lastig.
Ik heb zelf deze hele simpele laser:
https://www.hornbach.nl/s...uder/6254145/artikel.html

Daarmee kan je (onder andere) een verticale lijn projecteren (incl. zelfnivellering, waardoor die lijn dus echt waterpas is). Daarmee moet je wel op een ongeveer een meter afstand van het punt staan waar je de bevestiging in het plafond wil maken, omdat de hoek van deze laser niet heel wijd is. Meer geavanceerde lasers projecteren lijnen bijna volledig rondom, dat maakt het makkelijker.

Maar daarmee kan je dus een verticale lijn projecteren. Die verticale lijn zie je natuurlijk niet, maar die lijn loopt natuurlijk ook door over je vloer en plafond. Als je dat vanuit twee posities doet, kan je daarmee volgens mij ook gewoon een punt op de vloer uitlijnen tegen een punt op het plafond (of andersom).

Wurth heeft een mooie uitleg van verschillende soorten lasers op hun site staan:
https://www.wurth.nl/nl/w...informatie/lijnlasers.php
Het "Kruislijnlaser: 2 lijnen" voorbeeld is dus wat ik schetste.

De verticale lijn op de muur zie jij natuurlijk niet, want je projecteert op je balkon in het luchtledige, maar daar waar ie doorloopt op plafond en vloer zie je 'm natuurlijk wel :)

Je stelt de laser dan dus zo op dat ie op het plafond door het gewenste punt loopt en dan trek je op de vloer met een potlood of een stuk tape de lijn over. Daarna doe je dat vanuit een ander standpunt nog een keer. Waar de lijntjes die je op vloer tekent elkaar snijden zit je recht onder het punt op het plafond.

[Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 01-04-2020 16:27]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Appie Heijn
Zojuist maar eens een bouwstofzuiger besteld, ipv telkens te lenen lijkt het mij wel makkelijk om zelf één te hebben.

Het is de Hitachi geworden, vrijwel identiek aan de hier befaamde makita. Echter van deze is het snoer 2,5 mtr langer.

[Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 01-04-2020 17:03]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 21:03

Illusion

(the art of)

TommyGun schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:12:
[...]

Ik wil op ons balkon een verticaal windscherm ophangen, daarvoor moet ik vanuit het plafond weten alwaar op de vloer de beugels moeten komen waarin het scherm valt, zonder dat ik al beschik over het scherm zelf (moet daarna op maat gemaakt worden). Dus een lijn projecteren is erg lastig.
Gewoon met een schietlood?
Kost 1,99 en nooit lege batterijen.

https://www.praxis.nl/ver...master-schietlood/0643080

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 21:00
Is er toevallig iemand hier die een Bosch Parallelgeleider heeft liggen en mij zou kunnen vertellen hoe breed deze is (dus het zwarte deel wat je tegen je werkstuk plaatst) en wat de diameter is van de stangen? Kan het online zo niet vinden helaas..

Gaat om deze geleider:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Nu online

Pixeltje

Woo-woohoo!

Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:10:
Is er toevallig iemand hier die een Bosch Parallelgeleider heeft liggen en mij zou kunnen vertellen hoe breed deze is (dus het zwarte deel wat je tegen je werkstuk plaatst) en wat de diameter is van de stangen? Kan het online zo niet vinden helaas..

Gaat om deze geleider:
[Afbeelding]

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:33

En binnen!
Van het weekend even afstellen, wat al een stuk beter in elkaar zit dan de metabo.

@Framoes Helaas geen extra blad. ;)

Next up: De DJR188ZJ. Iemand tips voor zaagbladen? (@FabianGTI ) :)

[Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 02-04-2020 09:34]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik de kartonnen doos voor mijn Makita DJR187 reciprozaag een beetje zat was een nieuwe koffer van Marktplaats gehaald:

Zit er een stuk netter uit dan in die kartonnen doos, vooral dat vakje voor de zaagjes is handig. :)

Scheelt dat ze de DJR187 niet meer als Z versie verkopen zonder koffer maar alleen met, dus er is redelijk wat aanbod op Marktplaats.

Acties:
  • +50Henk 'm!
  • Pinned

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Geen idee of het hier hoort of in het [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5

Door Corona kon ik een beetje doorwerken aan m’n werkbankkast en gereedschapswand.

Meer dan 1,5 jaar geleden heb ik deze tekening gemaakt in Photoshop:

Het lijkt er behoorlijk op. :)

Volgende project: stofafzuiging!

[Voor 4% gewijzigd door orf op 04-04-2020 20:45]

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-11 21:21

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Ik ben een betonpad in onze tuin eruit aan het halen. Tot mijn grote verrassing zitten er stukken van zo'n 20 cm beton tussen en daar kom ik niet door met een gewone hamer.

Nu was ik aan het kijken voor een elektrische hakhamer / sloophamer, en aangezien een degelijke bijna net zoveel kost als een week huren schaf ik er denk ik maar een aan. Ik twijfel tussen:

Scheppach DH1200MAX, 9J maar handzamer

Scheppach AB1600, 50J maar wel flink van formaat

Die van 50J klaart de klus wel, maar is minder multifunctioneel voor toekomstig gebruik.
Zou die van 9J voldoende sterk zijn om dik beton in redelijke brokken te hakken?

[Voor 18% gewijzigd door zandpaddo op 04-04-2020 21:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:06:
[...]

Plaatje?

Als ik trouwens gewoon zoek op 1/4 UNC dan krijg ik genoeg hits met info. Ook in het nederlands en online te verkrijgen.

M4 ligt er naast ter referentie. Een schuifmaat er op geeft trouwens 6,04 mm aan. En ik ben op zoek naar een verzonken kop, niet-RVS. Aanbod valt vies tegen.

[Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 05-04-2020 10:54]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 29-11 21:21

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

kabeltjekabel schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:07:
[...]

9 J is zo'n beetje de instap qua SDS-Max en tevens zo'n beetje de limiet van machines die nog enigsinds comfortabel vast te houden zijn. Die beton van dat tuinpad zal ook wel niet superhard zijn. Denk ook aan vibratiereductie. De Bosch heeft dat wel. Anders loop je straks 2 dagen (of langer...) zonder gevoel in je handen.
Thanks voor de tips. Ik ga nog eens ff kijken, t is wel aardig dik en veel kiezel, zie foto :o.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

hansvk schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:41:
[...]

Lijkt mij allemaal wat overdreven wat hier (bij veel forumleden dus) zoal met een slagschroevendraaier wordt gedaan (compensatiegedrag? :+ ). Een pergola en schutting kan volgens mij ook makkelijk met bijv. mijn nog te ontvangen Bosch GSR 12V 35, laat staan een standaard 18V accuboor.
Nee, je snapt het niet. Meer gereedschap is nooit overdreven ;)

Maar meer serieus, afgelopen weekend heb ik een servieskast/keukenkast in elkaar gezet:
Daarbij had ik de keuze om of mijn Makita DHP481 accu schroefboor te pakken (incl. accu 2,7kg 205mm lang, 266mm hoog) of mijn Makita DTD155 slagschroevendraaier (1,2kg met lage accu, 135mm lang en 232mm hoog). De DHP481 heb ik alleen gebruikt voor gaten van de handvatten boren, de hele kast is verder met de DTD155 in elkaar gezet.

Het ging in dit geval zeker niet om de kracht. Beide machines zijn sterker dan noodzakelijk, maar puur om handzaamheid.

Overigens is de DTD155 voor mij primair voor werk aan m'n auto. Zo'n slagschroevendraaier is ideaal voor alle boutjes met 10mm kop, waarvoor een slagmoersleutel echt veel te zwaar is.
Twijfels schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 19:32:
[...]

Ben geen grote fan van de multitool om te schuren, voor in hoekjes etc wel makkelijk, verder af en toe wel erg fijn om te hebben! Een raamkozijn is sowieso k*t om te schuren, dus wat handwerk + deel met multitool kan een uitkomst zijn. Het klittenband van de schuurvoetjes van een multitool staan er over het algemeen wel om bekend dat ze na 10 seconden schuren zo slecht plakken dat je schuurpapier er af valt. Dan wordt het wat vervelender om te schuren :+
[...]
Met een goede voet blijft schuurpapier prima zitten en is het niet beter of slechter dan bij een schuurmachine. Toen ik de kozijnen van m'n huis ging schilderen, heb ik behoorlijk diep moeten schuren (vaak tot bijna helemaal blank) en afhankelijk van hoe nauwkeurig het moest of hoe groot het oppervlak was, pakte ik of een vlakschuurmachine (Bosch PSM 200) of mijn multitool. Die Bosch gebruikt met de delta voet hetzelfde schuurpapier als een multitool en ik heb echt geen verschil gemerkt in mate van plakken. Tenminste, niet meer nadat ik de voet van de multitool had vervangen door een betere.

Maar alles met een multitool zou ik in ieder geval niet doen. Met een multitool loop je meer risico deuken in het hout te schuren als het grote vlakken zijn. Een multitool is goed voor hoekjes en randjes.
Framoes schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:31:
[...]

Ik heb een tacker van Hitachi en daar kreeg ik twee platte 3Ah accu's bij (BSL1830C). Dat zijn volgens mij gewoon 18650 cellen. Het is dus wel mogelijk. Maar ik heb het idee dat Makita zich vooral richtte op de accu's met meer capaciteit en die 2Ah als compacte accu wel voldoende vond.
Ik heb zowel grote 5Ah accu's als één kleine 2Ah voor mijn slagschroevendraaier en onderschat niet hoeveel werk je met zo'n 2Ah kan doen. Vorige week heb ik bij mijn zwager wat geklust (net een nieuw huis en er moesten wat meubels gemonteerd worden) en afgelopen weekend heb ik de bovenstaande kast in elkaar gezet. Voor ik naar m'n zwager ging had ik de 2Ah opgeladen en gisteravond was die pas half leeg.

Maar het is wel afhankelijk van de machine, een 5Ah accu heb ik bijna helemaal leeggetrokken tijdens het aanleggen van de elektra in de garage (en dus redelijk wat gaatjes in steen moeten boren).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online
zandpaddo schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:49:
[...]

Thanks voor de tips. Ik ga nog eens ff kijken, t is wel aardig dik en veel kiezel, zie foto :o.

[Afbeelding]
_O- .

Ik heb met hetzelfde "bijltje gehakt".
zandpaddo schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:22:
Ik ben een betonpad in onze tuin eruit aan het halen. Tot mijn grote verrassing zitten er stukken van zo'n 20 cm beton tussen en daar kom ik niet door met een gewone hamer.

Nu was ik aan het kijken voor een elektrische hakhamer / sloophamer, en aangezien een degelijke bijna net zoveel kost als een week huren schaf ik er denk ik maar een aan. Ik twijfel tussen:

[Afbeelding]
Scheppach DH1200MAX, 9J maar handzamer

[Afbeelding]
Scheppach AB1600, 50J maar wel flink van formaat

Die van 50J klaart de klus wel, maar is minder multifunctioneel voor toekomstig gebruik.
Zou die van 9J voldoende sterk zijn om dik beton in redelijke brokken te hakken?
Absoluut minimaal 45j!
Het is beton, geen cement.

Ik wou 1 huren. Maar kwam er achter dat zelfs met een 45kj zware sloophamer dit dagen lang werk is!
Vervolgens 1 gekocht:
https://www.amazon.de/-/n...abbric%2Caps%2C155&sr=8-4

Kan niks zijn dacht ik, maar ik werk er nog steeds mee. Heeft zijn geld dubbel en dwars terugverdient.
Maar de hoeveelheid puin die er van loskomt is echt veel en je rug en armen gaan echt naar de kloten.

Omdat ik veel moest verwijderen en een minikraan had staan voor overige tuinwerkzaamheden, heb ik deze gecombineerd.
Hoe? De bak zette ik onder het beton, zette deze maximaal onder spanning. En ging dan dwars op het pad met de sloopjamer door heen. Zo braken er mooie stukken af!

Alleen de minikraan kon het nauwlijks tillen.

Maar het is uiteindelijk wel gelukt:

Uiteindelijk met minigraver en 45j sloophamer 2 dagen bezig geweest voor 20meter

Dus tip van flip, onderschat dit niet! Je bent enkel met een sloophamertje vele dagen bezig.

[Voor 24% gewijzigd door barry86 op 06-04-2020 12:11]

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Ha Tweakers,

Ik ben bezig onze garage (3x6m) in te richten. Een geïsoleerde elektrische garagedeur heb ik dit weekend geplaatst. Deze week zal ik de wanden en de vloer aanpakken en daarna beginnen aan het maken van een werkbank (2x1m). Op de vloer breng ik de Rust-oleum epoxyshield garagevloercoating aan.

De nieuwe indeling:

De werkbank zal vergelijkbaar worden als deze:

Maar de reden waarvoor ik hier echt ben is natuurlijk gereedschap. Veel gereedschap heb ik al wel maar een afkortzaag, zaagtafel en bouwstofzuiger ontbreken nog. Ik zal het allemaal niet heel vaak gebruiken, maar ik wil wel degelijk materiaal!

Afkortzaag
Mijn oog is gevallen op de Makita LS1018LN. Voor de prijs lijkt mij dit een fijn apparaat. Wel zit ik een beetje met de inbouwdiepte. Ik heb geen zin om mijn werkbank elke keer van de muur te moeten halen om te kunnen zagen. Een alternatief is mogelijk de DeWALT DWS774.

Zaagtafel
Helaas is de DeWalt 745 nagenoeg niet leverbaar. De DeWALT DWE7485 lijkt mij een geschikte vervanger voor een goede prijs.

Bouwstofzuiger
In de werkbank ga ik een stofafzuiging inrichten met een buizensysteem voorzien van afsluiters. Ik lees goede dingen over de Makita VC2512L en ben van plan deze te bestellen.

Ik zal het gebruiken voor het maken van wat kleine meubels en andere projectjes maar wellicht in de toekomst voor een dakopbouw. Ik hoor graag feedback met betrekking tot het gereedschap. :D

edit: ik ben niet loyaal aan een merk, het moet gewoon goed zijn. Het meeste elektrische handgereedschap heb ik van Metabo. Ik wil geen accu gereedschap.

[Voor 3% gewijzigd door colvano op 06-04-2020 20:15]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• colvano
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:13:
[...]

Als je het niet vaak gebruikt, kun je dan niet beter het budget voor de afkortzaag en de zaagtafel combineren? Als je het niet veel gebruikt is het toch zonde, vooral van de verspilde ruimte. Die zaagtafel zou ik niet nemen. Geen soft start en slechts 622mm capaciteit.
Onlangs heb ik een paar TV standaarden gemaakt bijvoorbeeld. Nu heb ik dat gedaan met een cirkelzaag en decoupeerzaag maar een afkort en zaagtafel waren heel welkom geweest.

Heb je een idee welke zaagtafel beter is met een vergelijkbaar budget? De DWE7492 bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Weer een marktplaats aankoop gedaan, deze keer om wat sleuven in een betonnen tussenmuur te maken om de stopcontact naar beneden te halen, de Ferm WSM1009 muurfrees/sleuvenzaag:

Alleen bleek de flensmoer met geen mogelijkheid los te komen; kruipolie geprobeerd, daarna nachtje laten intrekken, nog steeds geen beweging in te krijgen, flenssleutel bijna krom getrokken. :|
Kijk ik vandaag nog eens goed naar die moer en er stak een klein stukje schroefdraad uit, blijkt het omgekeerd schroefdraad te zijn. :F
En inderdaad, de andere kant op draaiend was ie zo los! :P

[Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 07-04-2020 08:08]

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:01
Over een paar weken ga ik het terras aanleggen. We hebben keramische terrastegels besteld op beton, van die 3+1 tegels met 3cm beton en 1cm keramiek. Wat kan ik het beste gebruiken om dit te zagen? Gaat dit lukken met een 230mm haakse slijper + diamandblad, of moet ik toch echt een tegelzaagmachine halen zoals dit:

Overigens zal ik zo min mogelijk proberen te zagen, we hebben weinig plekken waar we echt tussen twee vaste dingen moeten passen, veel kunnen we oplossen door vlonders en plantenbakken wat te schuiven.

[Voor 19% gewijzigd door TheJVH op 06-04-2020 23:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Hier heeft afgelopen weekend de familie waterpas uitbreiding gekregen:

O+ (rolmaatje voor de schaal)

Zelfs m'n vriendin vond hem schattig _O-

Ik heb maar niet verteld wat hij kostte :X Ik zal hem ongetwijfeld veel te duur hebben gekocht, maar had toch echt dit weekend een goede waterpas nodig die <60cm was (mijn tot dit weekend kortste waterpas) en wou al langer een goede, kleine waterpas.

En gelukkig is de werkbank in de garage waterpas :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• D85
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16:29
colvano schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:23:
[...]
Onlangs heb ik een paar TV standaarden gemaakt bijvoorbeeld.
Heel erg cool en netjes uitgevoerd! Ik heb nog wat resthout van eikenhouten opdektreden waar mij dit een mooi project voor lijkt. Ben je uitgegaan van het Vogel ontwerp o.b.v. foto's of heb je ergens een plan/tekening gevonden die je kunt delen?
colvano schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:23:
[...]Heb je een idee welke zaagtafel beter is met een vergelijkbaar budget? De DWE7492 bijvoorbeeld?
Ook hier onderstreep ik de GTS10XC, via iBood gekocht. Geen echte ervaring met andere zaagtafels, maar voor dat geld (500 euro) volgens mij echt een goede koop. Wat tijd geïnvesteerd in afstellen, crosscut sleds en stofafzuiging met cycloon gemaakt... nog een keer een nieuw blad erop en dan helemaal happy!
Flapperbol schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:57:
[...]Welke mod ga jij installeren?
Ik kwam zelf deze tegen:Link!
Gelukkig ook een 3d-printer staan, dus moet goedkomen.

Ik moet zeggen dat ik de beschermkap niet meer gebruik, maar dat komt meer omdat het voor kleine stukjes meer in de weg zit dan helpt. Ook moet je de zaag dan en behoorlijk stuk boven het hout laten uitsteken zodat het eronderdoor past.
Maar mijn Grr ripper pushblocks passen er ook niet overheen :+
Een 3d printer hebben en Gripper pushblocks... missed opportunity O-) Deze of deze al geprobeerd? Hier werken ze top (verstelbare push block later ook geprint maar niet op de foto)!

• colvano
MLLL schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:09:
[...]

Sinds wanneer is 622mm weinig? Je kunt een standaard 1200mm brede plaat door de midden zagen, mocht je de brede kant nodig hebben moet je het even terugrekenen en even rekening houden met de dikte van het zaagblad. Softstart is leuk maar ik mis het niet, eerst start de zaagmachine en daarna reageert de stofzuiger pas. Dus last van een stop die eruit springt heb je niet.

Ik heb de 745 al een jaar of 5 en ik vind het een topmachine, superzuiver en een heerlijk draaiwiel met schaalverdeling waarbij je geen rolmaat nodig hebt om de zaag in te stellen.

Zijn zwaardere broertje is wel beter als je regelmatig balken wil schulpen, de mijne slaat wel eens in de thermische beveilinging.'

Die Makilta afkortzaag is ook een fijn apparaat, zeer precies, alleen jammer dat je geen 70mm balken kunt doorzagen. Maar voor hoge plinten brede boeidelen en dergelijke heb je er een fantastische machine aan. Beter dan mijn Milwaukee, die is ook niet slecht maar de Makita is net even nauwkeuriger.
De DWE7485 is iets kleiner en lichter. Zou je dan aanraden voor de DWE7492 te gaan?
Makita geeft aan dat de LS1018LN door 91mm geen kan.
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:19:
[...]

Ik heb zelf recent de Bosch GTS 10XC gekocht in de aanbieding bij iBood voor €522. Die komt wel vaker voorbij in de aanbieding. Nadeel van deze zaag is dat er lichte speling op de fence zit. Hoewel dit met de fabrieksafstelling resulteert in slechts 0.2mm afwijking over 70cm, ga ik toch een modificatie aanbrengen om dit er uit te krijgen. Ook zit er een ingebouwde miter slider in met veel speling. Die kun je gewoon vastzetten en niet gebruiken. Voordelen t.o.v. DeWalt zagen:
- soft start
- grotere tafel
- er kan een frees in gehangen worden
- de beschermkap boven het blad kan in een seconde vastgeklikt worden in het riving knife. Dan gebruik je het nog eens.

DeWalt biedt wel een betere fence en die is belangrijk.
Het moeten aanpassen van een nieuw apparaat staat mij een beetje tegen. Ik heb de aanbieding ook een paar keer langs zien komen. Ik neig inmiddels meer naar de DeWALT DWE7492.
-DarkShadow- schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:13:
[...]

Als je het niet vaak gebruikt, kun je dan niet beter het budget voor de afkortzaag en de zaagtafel combineren? Als je het niet veel gebruikt is het toch zonde, vooral van de verspilde ruimte. Die zaagtafel zou ik niet nemen. Geen soft start en slechts 622mm capaciteit.
Je geeft aan dat 622mm capaciteit weinig is, echter heb je zelf de Bosch met 635mm capaciteit. Dit lijkt mij geen heel groot verschil? Alleen het ontbreken van de softstart blijft eigenlijk over.

De DeWALT DWE7492 vs de Bosch GTS 10XC

Framoes schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 14:06:
[...]

Ik heb zelf de DWS774. Prima zaag voor het meeste zaagwerk. Het bereik van de Makita is wel groter en hij kan beide kanten op kantelen. Daar is het prijsverschil ook wel naar.

De DW745 is blijkbaar EOL. De 7485 lijkt de opvolger. Zowel qua prijs als specs. Ik heb zelf de DW745 en ben zeer tevreden. Vooral de geleider is erg goed. Zit goed stevig vast en is heel makkelijk en precies in te stellen.

[...]

Volgens mij is die 622mm het grootste bereik in dat segment compacte zaagtafels. Bosch, Metabo en Makita in die prijsklasse en dat formaat/gewicht zitten ergens tussen +-400-450mm.
De DW745 is helaas EOL inderdaad.. Die krijgt veel goede reviews. Ik twijfel erg tussen de DWE7485 en de DWE7492. Ik moet ze even naast elkaar in een winkel gaan vergelijken. Het prijsverschil is met 200 euro niet gigantisch.

Het compacte formaat van de DWS774 spreekt mij ook wel aan. Die moet ik ook even in het echt gaan bekijken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 21:23

CurlyMo

www.pilight.org

Kan iemand hier wat mee?

Ze passen dus inderdaad niet op mijn Fein. Stom :)

Maar weggooien is ook zonde. Wie ze wil hebben mag me zijn adres sturen, dan komen ze gratis je kant op.

En we hebben een winnaar :p

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 10-04-2020 10:27]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

De Bosch GSR 12V-15 FC is momenteel in de aanbieding voor €124 Bij Toolstation

Er staat geen accu afgebeeld maar op basis van de EAN 3165140937740 maak ik op dat er 1 accu bij moet zitten.

Zo goedkoop heb ik 'm nog nooit gezien en dat ding is vanwege zijn hulpstukken super handig. _/-\o_

Heb hem net nog gebruikt om een gaatje te boren op een anders onmogelijk plek.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Vond dat er onduidelijk staan want er staat slechts een “1” achter, kan dus ook alleen 1 lader zijn ;)

Valt me nu trouwens pas op dat deze versie 1 hulpstuk minder heeft dan de versie waar je een L-boxx bij krijgt:

Die is dan wel erg duur voor €219 vindt ik, je krijgt dan wel dat extra hulpstuk en een L-boxx maar dan nog.
Ik heb er destijds iets van 150 voor betaald.

Dat extra hulpstuk is niet perse noodzakelijk maar wel handig. Is een bitopname die de machine ook al heeft zonder hulpstukken erop maar met het hulpstuk zit het bitje ook echt vast, zonder er slechts ingeschoven.

[Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 11-04-2020 17:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

Enorme impulsaankoop :) Alleen omdat mijn huidige bosch groen met een ibus werkt om die zaagjes te wisselen en ik daar klaar mee was. Eindelijk een echte fein multitool, op accu. Met een geinige usb dinges erbij waarvan ik niet weet wat ik er mee moet maar soit

[Voor 17% gewijzigd door bonzz.netninja op 12-04-2020 20:55]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand ervaring met het boren van dozen in een betonnen muur met zoiets?

Deze S&R holle boren set Ø 82mm heeft wel een hele berg goede reviews op Amazon.de

Ik zou verwachten dat je met zo’n ding op niet al te hoge toeren rustig moet boren en het ding zijn werk moet laten doen maar bij de tekst op Amazon Nederland staat:
Voordelen: bestand tegen hamerslagen
Bij het werken met de slagfunctie moet de centreerboor na het boren worden verwijderd!

Wat suggereert dat je, nadat je eenmaal het begin hebt gemaakt met de centreerboor en die hebt verwijderd, je dat ding met hamerstand aan in een muur kan rammen. :?

[Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 13-04-2020 23:35]

Pagina: 1 2 3 ... 10

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee