• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:23:
Dat is dus de Multicraft serie. Handvat wat boller en minder glad dan van de Classic serie.
Daarom zegt hij ook dat ze fijn in de hand liggen ;)

@deepbass909 mooi setje!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:54:
Alleen als je nu m'n garage in loopt, denk je dat ik een schroevendraaier fetish heb :X Er hangen nu 4 verschillende sets en er ligt nog een 5de set in een kist. Gelukkig doet mijn vriendin inmiddels geen moeite meer mij te begrijpen als het op gereedschap aankomt _O-

Hoewel er 2 sets wel uniek zijn (extra lang en VDE).
Een schroevendraaierset ergens anders opbergen (die Duro / Aldi schroevendraaiers), en dan een setje sleutels ophangen, is het wat meer gebalanceerd :+

• henkie196
  • Niet online
Inderdaad, flexiclick is erg handig. Ik heb zo'n systeem (maar dan van Milwaukee), en die excenter is echt heel makkelijk in de hoekjes (of in kasten). Ook de haakse kop kan makkelijk zijn.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:19:
Moet je wel de draai kunnen maken met de pijpensnijder. Als het buizen zijn die al ergens in zitten kom je er met een slijper of zaag makkelijker bij.
Hij lijkt de pijpen te willen gaan snijden met die houder van de Lidl voor een slijptol, dus ik gok dat de leidingen er gewoon af gaan.
Jampot007 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:22:
Het kan wel maar 28mm kost flink kracht en als je er veel moet doen zou ik lekker zagen. Gewoon erna goed ontbramen
Ik zie bv. ook pijpsnijders met een bereik van 10-60mm, zou 28mm nog niet zoveel kracht moeten kosten?

• henkie196
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:07:
Zodat hij de visie in zijn ogen in de gaten kan houden.
Mijn eerste gedachte was altijd dat zijn zicht verbeterd was, maar jouw verklaring is beter passend ;)
Fraggert schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 08:03:
ik heb deze:

https://www.heelgoedgeree...afkortzaag-210mm-046-0003

[Afbeelding]

ten eerste omdat ik een scheithekel diep respect heb voor een slijptol en er ook niet zo nauwkeurig mee kan werken en omdat een staalzaag veel mooier snijdt (minder nabewerking).
Ding werkt prima, stuk betere kwaliteit dan die slijptolhouders (die ken ik wel, net als die cheapass houders voor een boor).
Het is natuurlijk geen dikke Makita of ander ubermerk maar ik vind hem echt verrassend goed voor het geld.

Hij is echt licht en klein, pak hem zo op met 1 hand en je kunt hem opvouwen door de kop naar beneden te doen en te fixeren.

Voordeel is ook dat je niet steeds je slijptol hoeft te wisselen of er een tweede moet bijkopen.

Hij kan zelfs dubbelverstek (y)

ik ben er tevreden mee d:)b
Dat lijkt mij ook een goede, een afkortzaag met metaalzaagblad erin. Heb je er ook een paar stevige klemmen bij?

• henkie196
  • Niet online
Jovoorthan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:20:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie doppenset voor in mijn gereedschapscollectie.
Inmiddels heb ik er van alles over gelezen, maar toch blijf ik wat twijfelen over wat een handige keuze is. Er zijn nogal wat verschillende merken met dito verschillende prijzen. De een raadt het spul van de Lidl aan, de ander zweert bij Gedore. Maar ik hoor ook goede verhalen over Proxxon, die weer een beetje tussen die twee in zou zitten qua prijs en kwaliteit.

Daarom had ik m'n oog laten vallen op een set van Proxxon (https://www.conrad.nl/p/p...h=1&vat=true&insert_kz=8J) en was voornemens deze aan te schaffen, maar na een gesprek met iemand over een doppenset van de Lidl (deze: https://www.lidl-shop.nl/...3Oaf1ObRMQaAmo-EALw_wcB), was ik toch weer in twijfel. Daar lijk je toch ook wel veel waar voor minder geld te krijgen...

Kunnen jullie mij advies geven over de voor- en nadelen van deze beide sets? Of meer in het algemeen over de doppensets van Lidl en hoe die zich verhouden tot andere merken? Mogelijk is het slim om juist die van de Lidl te halen, zodat ik weer wat geld overhoud om aan ander goed gereedschap te spenderen.
Voor Proxxon wil je over het algemeen de sets hebben met de asymmetrische ratels, afgaande op de verhalen die ik hierover hoor, zijn de ratels zoals in de set die je linkt vrij gammel. Daarnaast kun je Proxxon vaak een stuk goedkoper op amazon.de vinden. Buiten dat is Proxxon normaalgesproken wel iets waarvan je mag verwachten dat je er lang plezier van hebt.

Sets zoals die van de Lidl kunnen best ok zijn, maar je moet wel wat geluk hebben. Je hoort bv. regelmatig verhalen over kapotte doppen en ratels in dat soort sets, maar voor sommige mensen blijft het wel allemaal heel. Passing van goedkoop spul kan ook wat slechter zijn, maar ook daar moet je een beetje geluk hebben.

Je kan nu zo'n goedkope set halen, en dan gaanderweg vervangen wat kapot gaat door spul van betere kwaliteit. Ik zou het zelf niet zo doen, maar ik kan niet bij jou in de portomonee kijken. Ik zie het zelf altijd maar zo dat als je goed handgereedschap koopt, dan kost het nu even wat meer, maar dan heb je goed passend spul, en je hoeft er de rest van je leven niet meer naar om te kijken.

• henkie196
  • Niet online
Jovoorthan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:22:
Ik ben best bereid nu iets meer neer te leggen om uiteindelijk een leven lang meer plezier te ervaren in het gebruik.
Maar als die set van proxxon niet super is, heb je dan een paar interessante alternatieven waar ik naar kan kijken? Het aanbod is zo enorm dat ik een beetje verdwaal...
Die set die @deepbass909 linkt is een goede, met die asymetrische ratels, dat is het goede spul van Proxxon.

Buiten dat, Proxxon en Teng Tools is goede middengrond, Gedore Red zijn sommige mensen ook over te spreken. Nog een klasse hoger (en duurder) zit Gedore (blauw) en Stahlwille (en Hazet, maar alleen als het made in Germany erop heeft staan).

Verder is het ook van belang wat je er mee wil gaan doen. Zorg dat de maten die je regelmatig gebruikt zeker in de set zitten. Als je al een collectie aan (goede) bits hebt, heb je misschien niet persé de torx en inbus doppen nodig, dan kan het volstaan om te kijken of er een bithouder in de set zit.

Over het algemeen heb je met een 1/4" en 1/2" combinatie het meeste afgedekt dat je ermee zou willen doen, maar je zat al naar dat soort sets te kijken, dus ik neem aan dat je dat zelf ook al had gezien.

• henkie196
  • Niet online
vegboy schreef op woensdag 29 april 2020 @ 15:55:
Stel, je hebt al 18V Milwaukee gereedschap maar merkt dat je hier gemakkelijk te veel kracht mee zet. Dan lijkt een logische stap om eens te gaan kijken naar 12V apparaten, een accuschroefboormachine. Milwaukee bevalt goed, dus dat is een kanshebber. Maar op dit forum zijn er ook genoeg mensen tevreden met hun Bosch Professional 12V gereedschap.

Bosch:
https://www.toolmax.nl/bo...0ah-accu-s-in-l-boxx.html

Milwaukee 1:
https://www.gereedschapce...rstelloos-4933464138.html

Milwaukee 2:
https://www.gereedschapce...-accu-in-hd-box-34nm.html

Wat is wijsheid? Ze lijken alle 3 geschikt. Ik kan voornamelijk niet bedenken wat praktisch verschil gaat maken tussen de twee Milwaukee machines. Een D-greep of normale greep.
Ik heb die eerste Milwaukee optie, maar ik, als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou ik waarschijnlijk voor de Bosch gaan. Is hier een stuk makkelijker te vinden, en daarmee ook makkelijker goedkoper te vinden. Beiden hebben uitgebreide ecosystemen op 10.8V, dus dat gaat het vershil niet maken.

Voor de twee Milwaukee opties zou ik voor de eerste gaan, die D-grip lijkt me eerder in de weg te gaan zitten als je op een wat moeilijker bereikbaar plekje iets moet boren of schroeven (en juist voor die plekjes zijn deze sets erg geschikt, met de excenter en de 90 graden kop).

Maar de excenter van de Milwaukee die ik heb (optie 1) heeft nog redelijk wat bulk buiten de excenter locatie zitten, ik denk dat dat beter is met de Bosch (dus voor de echt krappe hoekjes kom je denk ik met de Bosch excenter er beter bij).

De links die je neerzet zijn wel duur, trouwens. Heb denk ik bijna 100 euro voor de mijne betaald (zo'n 4-5 jaar terug).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De omschrijving van die bijl zegt ook dat het een hak / snoei bijl is. Dit is hun kloofbijl.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
SnelheidsDuivel schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:36:
Na tijden van meelezen in dit topic ook eens tijd om wat te posten. Mijn handgereedschap bestond vooral uit een aantal merkloze sets en besloten om dit nu om te zetten in gereedschap wat hopelijk de rest van mijn leven meegaat.

Heb het volgende besteld:
Wera schroevendraaierset XXL2
https://products.wera.de/..._300_kraftform_xxl_2.html
Wera inbussleutelset Multicolour HF
https://products.wera.de/...lus_multicolour_hf_1.html

Knipex sleuteltang en waterpomptang
https://www.knipex.com/in...&groupID=2340&artID=34635
Knipex electroset combitang, zijspitsetang en zijsnijtang
https://www.knipex.com/in...73&groupID=1509&artID=451
Knipex nijptang 250mm
https://www.knipex.com/in...6&groupID=1459&artID=2091

Bahco doppenset 1/4 en 1/2 S87+7
https://www.bahco.com/nl_...sleutelset-pb_s87-7_.html
Bahco gereedschapskist kunstof 37L
https://www.bahco.com/nl_...offers-pb_4750ptb60_.html

Denk een mooie basis handgereedschap om op verder te bouwen.
Het is een mooi begin :)

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Bahco doppen, maar aangezien je ze al gekocht hebt, hopelijk vallen ze voor jou goed mee.

Verder zou ik zeker niet zonder een PH1 en PH0 kunnen, en ook torx 10 en kleiner kom je nog wel regelmatig tegen. Maar je hebt zo een goed begin ;)

Ik weet niet hoe je met bits zit, maar je zou ook zoiets kunnen overwegen, ruime keuze aan bits, en een klein bitrateltje. De bithouder is te klein om echt wat mee te kunnen, maar een bitratel is een stuk fijner in gebruik voor inbus en torx dan een L-sleutel.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:32:
ik nam het zekere even voor onzekere met mijn uitleg :)

vaak genoeg gezien hier in de topics dat iemand niet eens weet dat er zoiets als een invalzaag bestaat.
Het verschil is ook niet altijd even duidelijk, naar mijn idee.

Als ik bv. bij Mafell kijk, hebben ze een invalzaag, duidelijk genoeg. Ze hebben ook verschillende cirkelzagen, waarvan een aantal ook een diepte instelling hebben, iets minder duidelijk wat dan nog het verschil is met een invalzaag. Hun afkortzaag is ook geen stationaire machine (denk Metabo KGS serie, bv), maar een cirkelzaag met diepteinstelling en een speciale rails.

Eigenlijk hebben ze daar allemaal kenmerken van een invalzaag, mij is dan het verschil niet helemaal duidelijk meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20:05

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hiep hoi, we staan in de community update van deze maand *O*

reviews: Community Update - April

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Slux schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:44:
[...]

Okay, en nu ? wat betekend dat precies ?
Helemaal 0.0, behalve dat het wellicht voor wat aanwas van nieuwe lurkers danwel posters zorgt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aardappel schreef op maandag 18 mei 2020 @ 10:50:
In het geval dat je er alleen je wielmoeren mee doet (2x per jaar) zou ik investeren in een momentsleutel.
Maar een momentsleutel gebruik je dan weer niet om je wielmoeren los te draaien (normaalgesproken). Maar een wringijzer is specifiek voor dat soort dingen bedoeld, kan best handig zijn. Heb je wel voldoende ruimte voor nodig, maar dat moet voor wielmoeren geen probleem zijn.

• henkie196
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 00:00:
Ellende is dat ze in NL dus nergens te koop zijn. Ik vraag mij af waarom :+ Iedereen zeker zijn huis aan het decoreren. ;)
Geen ervaring met die Ali versie, zou alleen niet bezuinigen op de filters. Het masker is een eenmalige aankoop, de filters zijn je verbruiksgoederen, en die moeten je beschermen.

Maar inderdaad, die filters en de maskers zijn lastig te krijgen op het moment. Ben al een tijdje op zoek naar een volgelaatsmasker, en wat P3 filters (buiten degene die ik al heb, want die zijn ook voor anorganische stoffen, beetje onzinnig om die erop te schroeven als ik alleen stof bescherming zoek), maar kan die al bijna twee maanden nergens krijgen. Zou bijna denken dat 3M nu alles op gewone mondkapjes toe spitst, ofzo.

Hopelijk is het gedurende de zomer weer wat beter beschikbaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Welk systeem om bitjes/boren waaraan te bevestigen?
Ik ga even uit van het 'quick release' snelspanboorkop systeem wat Makita heeft, waardoor je niet de hele kop hoeft te draaien om een boor/bithouder vast of los te maken. Weet even niet meer hoe Makita het zelf noemt

Ik vind het erg praktisch vooral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:31
World Citizen schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:51:
Overigens, gezien we toch allemaal dat gereedschap hebben....

Is er iemand die zelf zijn systainers maakt?

Mijn pa heeft voor zijn cirkelzaag een eigen koffer gemaakt zodat er ook wat klemmen en bladen in kwijt kunnen.

Mocht ik dan een mooi verplaatsbaar rijdend opbergsysteem willen, dan zou ik het ook zelf maken. Ik heb toch al het gereedschap, en verwacht niet anders van een Tweaker :)

Iemand?

@McGryphon @Boudewijn Ik zie jullie ook altijd met gereedschap spelen, hoe doen jullie het?
Ik heb zowat alles in Dewalt Toughboxes zitten :)

https://tweakers.net/i/WW36y2tuZ-XM5BxGGNiDucf3jkA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHmSQloqSm3UFfw5AA0cqMId.jpg?f=fotoalbum_small

Und so weiter :P

Kan wel eens archiveren wat waarin zit, maar ik heb in 9 of 10 toughboxes het meeste van mijn gereedschap.

Op werk zit alles in de koffer waar het in komt, behalve in de spuiterij, waar niks een koffer heeft; en het ligt kris kras door de kast heen zonder een vast systeem :')

Baas is niet zo opgeruimd, zacht gezegd.

[Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 09-06-2020 20:28]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• henkie196
  • Niet online
Harrie_ schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 23:05:
De de wikipedia-pagina zegt:

[...]

Wilde gok van mijn kant dat, toen iedereen eenmaal de standaard torx-maten in de gereedschapskist had liggen, ze toen maar T27 hebben verzonnen...
Ik dacht dat die T27 iets was van een amerikaanse autobouwer, die dan net een eigen maat voor bepaalde dingen wilde hebben. Een afwijkende maat is misschien ook een manier om te zorgen dat mensen niet zomaar alles openschroeven, en sterker voor de bit / schroevendraaier dan als die zo'n gat erin moet hebben (en makkelijker te maken voor de schroef/bout, gok ik).

T27 zal je normaalgesproken niet zomaar in het wild tegen komen, alleen T25 en T30.

Maar Torx is dan nog redelijk straightforward. Veel mensen weten niet eens het verschil tussen PH en PZ, en dan maar hopen dat je niet een Japanse auto hebt, want die hebben weer JIS schroeven, wat er veel op lijkt maar toch net anders is. En als je een verkeerde schroevendraaier daarop gebruikt, ben je de schroef aan het mollen.

[Voor 17% gewijzigd door henkie196 op 11-06-2020 08:16]

• henkie196
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:06:
Klopt inderdaad. Ik ben wel fan van Torx omdat je ze nauwelijks dol kan draaien maar ik heb mezelf er ook wel eens op betrapt dat ik torx met een T20 kop met een T15 bitje ging schroeven omdat ik tegelijk ook met T15 kops schroeven bezig was, in simpel hout gaat dat prima :P

Het kan nog gekker, ik was bezig een bar te bouwen en had een doosje 40mm gehaald met T20 kop van Spax. Zelfs de machine/persoon die ze afgevuld had was blijkbaar in de war want een kwart van de schroeven in het doosje hadden een T15 kop :+ gelukkig om kunnen ruilen :)
Dat is wel vreemd, ja.

Spax heeft meestal inderdaad T20 voor een 4x40 schroef, maar Heco heeft dan daar weer een T15 kop voor. Het wisselt allemaal een beetje, afhankelijk van de fabrikant.

Maar als ik de keuze heb, dan neem ik gewoon een torx kop boven een PZ of PH. Een torx is ook in krappe hoeken nog met een rateltje aan te draaien, probeer dat maar eens met een kruiskop-achtige schroef.
wheel schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:54:
En toen iedereen zo'n Torx-set in huis had, kwam er Torx TR. Het zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen :)
Sommige wat minder tijdelijk dan andere. Een spanner of triwing bitje zullen niet veel mensen hebben, bijvoorbeeld. Tegenwoordig zie ik ook best veel triangle schroeven in apparaten zitten, en ik ben nog geen grote fabrikant tegen gekomen die daar bitjes of schroevendraaiers voor heeft (alleen maar el-cheapo spul, wat op zich ook wel prima werkt, aangezien je het niet vaak nodig hebt).

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 19:58:

Mijn idee hierbij: weer zo'n prachtig no-name merk wat alles uit China haalt en waarbij geen enkele kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd.

In die prijsklasse heb ik wel een Proxxon gevonden, dat is ook een redelijk budget merk, maar wel één van de bekendere. Daar zou ik in ieder geval een stuk meer vertrouwen in hebben dan je Toolcraft.
Bij beiden staat er niet bij dat ze met ijkcertificaat komen helaas.

Tip na gebruik: ALTIJD op nul stellen (bij praktisch elke goedkope en dure momentsleutel nodig), anders is de kans groot dat de waarden na die paar jaar totaal niet meer overeenkomen vanwege het interne mechanisme wat anders op spanning staat.
Proxxon is meer middenmoter qua prijs, prijs/kwaliteit is behoorlijk in orde. Zeker een stap boven een Toolcraft sleutel. Ik zou eigenlijk verwachten dat zo'n Proxxon sleutel wel een ijkcertificaat zou hebben.

Is inderdaad een goede tip. Bijna alle gewone mechanische momentsleutels hebben een veer in het binnenwerk dat z'n ijkpunt verliest als die continue op spanning blijft staan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McGryphon
Dewalt Toughbox kan je wel gewoon op gaan staan O-)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• henkie196
  • Niet online
Ik gebruik zelf vaak de Optime III, isoleert goed, maar met (veiligheids)bril op lekken die wel. Daarom gebruik ik als ik met de bosmaaier of kettingzaag aan de gang ga liever zo'n gelaatscherm waar ook oorkleppen op zitten. Standaard zitten daar wel maar iets equivalent aan de optime I, denk ik, maar zit verder wel fijn, en de oorkleppen zijn verwisselbaar. Zoiets dus.

• henkie196
  • Niet online
DaYwaLkUr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:15:
Iemand bekend met het merk: Bamato ?

Ik zag dit toevallig voorbij komen en nu ben ik geen auto-klusser, maar alleen af en toe een schroefje enz erin draaien, dus hoef ik geen top-top materiaal zoals Datona, maar wel fatsoenlijk spul.

https://www.ebay.de/itm/B...tured%7C5079%3A6000004193
Dat gaat om deze? Ik ben niet bekend met het merk, maar ze lijken vooral machines te verkopen, dus gok dat dit spul elders uit een fabriek komt rollen en dan een labeltje Bamato krijgt. Of Datona, misschien, gok dat dit qua kwaliteit wel vergelijkbaar is.

Ik zou er kwalitatief niet al te veel van verwachten. En hou er rekening mee dat je hiermee een aardig begin hebt, maar is er ook ruimte als je meer gereedschappen nodig hebt en erbij wilt leggen? Of moet dat dan weer elders komen te liggen?

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:10:
3 maanden verder en ik heb de collectie wat uitgebreid :P

[Afbeelding]

Van links naar rechts:
BMI meter 3m: had ik al. Handig om lijnen langs te trekken.

Talmeter 2m: handig bij overnemen van maten.

Stanley tylon duallock 3m: ligt in bureaulade en de autolock is handig.

Sensys 3m: samen met dochtertje gekocht. Voldoet eigenlijk precies aan mijn oorspronkelijke vraag :D

Sola popular 3m: aan mn vrouw gegeven.

Hema 5m: mn favo rolmaat :D

Sola big-t 5m: verrekte handige broekclip. Kon wel eens de opvolger van mn Hema worden.

Milwaukee autolock 5m: werkt zoals gewenst. Maar is wel lomp. Mooie rolmaat voor buiten.

Milwaukee stud genII 8m: gekocht omdat'ie groot is :+ maar in de praktijk eigenlijk onbruikbaar: de band is zo enorm hol (om de geadverteerde "standout" mee te halen), dat het meten helemaal niet lekker gaat. Geen idee waarom die Amerikanen zo gek zijn op dit soort rolmaten.

Collectie is nu wel compleet :+
Is het compleet als je die laatste eigenlijk niet kunt gebruiken? :+

Qua uiterlijk lijkt die Milwaukee 8m wel wat op mijn BMI 8m, maar die is wel gewoon bruikbaar.

Of in ieder geval nu weer bruikbaar nadat ik 'em een keer open gehad heb en alle bouwstof eruit geschud heb. Rolmaten houden niet van op een kale betonnen vloer te liggen, zeker niet als die nog een beetje nat is. Heb daar nu maar een laser afstandsmeter voor bij gehaald.

Voor buiten is een rolmaat eigenlijk ook niet bijzonder geschikt, een meetband is daar beter geschikt voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 12 juli 2020 @ 17:39:
Ben ik hier ook aan het goede adres om info te vragen over een goede spade, of kan ik dt beter in het tuiniertopic doen?
Ik was gisteren een struik aan het uitdoen en toen brak de steel van mijn spade. Kan een nieuwe steel kopen, maar dan moet ik ook wat spijkers of schroeven gaan halen en das duurder dan een simpele nieuwe. Maar een simpele heb ik dus gesloopt, ergo, die kan niet tegen mijn krachten op ben ik bang :P
Wil dus iets fatsoenlijks, maar bouwmarkt en tuincentrum zijn reteduur.
Tja, met houten steel breken bij mij altijd na verloop van tijd. Heb zelf sinds kort een Fiskars spade en schep. Heb ze nog niet lang, maar heb jaren geleden m'n moeder zo'n spade gegeven (en een riek), nadat ik het zat was om daar iedere keer door de gebroken stelen te moeten zoeken om eentje te vinden die wel heel was. En die doen het beide nog goed, ondanks behoorlijk wat (zwaar) gebruik.

Liep laatst een bouwmarkt binnen, en verbazingwekkend genoeg begonnen de gewone scheppen daar bij de prijs die ik voor die schep betaald heb. Ook de spade was daar nog aan de onderkant van de prijs.
Raymond schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:55:
Voor m'n vrouw zoek ik een mooi licht hamertje. Denk aan 12OZ/340gr. En aangezien ik gereedschap leuk vind, wil ik een wat beter hamertje voor haar zien te vinden.

Nu zie ik dat Fiskars echt iets grappigs heeft, maar dat is alleen in noord-amerika te krijgen natuurlijk:
https://www.amazon.de/Fis...%C3%9F-Grau/dp/B07MTFVJB9
(wel duitse amazon, maar wordt uit Amerika gehaald).

Nu heeft Stanley ook een 12oz model:
https://www.stanleyworks....ro+Ultralichte+Klauwhamer

Maar dat is niet echt een kleine lichte hamer. Dit is een lichte kop, op een lange steel om toch nog de hele dag door grote spijkers te kunnen rammen.

Dus nu overweeg ik om toch maar een timmermans hamertje te scoren voor haar:
https://www.fine-tools.com/ham4.html

Hebben jullie nog suggesties?
Hangt af van de toepassing die ze ermee voor ogen heeft? Af en toe een spijker ofzo trekken, dan een klauwhamer. Als weinig ruimte, dan is een bolbankhamer wel fijn. Die laatste heb ik van Picard in 250 en 500 g (ongeveer, qua gewichten), en daar ben ik heel tevreden mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MJV schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:37:
Goede vergelijking wel, als je dan toch een Maserati wil ga dan voor Mafell.

Wellicht is een uitgebreidere startpost met deze onderwerpen, inclusief boorhamer versus klopboor, welke cirkelzaag voor welke taak een goed idee.
Klopboor vs boorhamer staat al in de startpost, wellicht een beetje verstopt, maar het staat er in. Wat uitgebreidere omschrijving voor cirkelzagen is een idee, maar ik ben daar niet de expert in, dus weet niet hoeveel waarde dat heeft als ik het ga schrijven ;)
Anoniem: 93986 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:42:
De Mafell invalzaag is een Bosch in andere kleuren. 1 op 1 copie. ;) Geleiderail is ook Bosch. En als je kijkt naar de Mafell decoupeerzaag dan doet die je ook ergens aan denken? Maar dan in de kleuren Festool.
Mechanisch is het wel anders, hoor. De decoupeerzaag van Mafell heeft een aandrijfmechaniek dat volgens mij geen van de andere fabrikanten heeft. Of als ze dat wel hebben, dan hebben ze dat van Mafell gekopieerd, niet andersom. Mafell boren zijn volgens inderdaad wel re-branded Metabo boren.

Dat Bosch en Mafell zelfde railsysteem gebruiken is niet zo heel vreemd. Festool en Makita gebruiken ook zelfde systeem, maar dat wil niet zeggen dat een Festool invalzaag een kopie is van de Makita invalzaag.

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:12:
Dat snappen we allemaal. Ik zeg ook niet omdat de geleiderail hetzelfde is als Bosch dat het daarom een Bosch is he.
Nee, maar het is niks nieuws dat ze dezelfde rail gebruiken. En de decoupeerzagen zijn bij mijn weten echt totaal verschillend. De decoupeerzagen van Bosch (GST 150 en 160) hebben er een handje van om gloeiend heet te worden, kennelijk. De Mafell aan de andere kant hebben een aandrijfing dat zulke opwarming juist voorkomt en daardoor zitten echt aan totaal het andere eind van het spectrum.

Ik heb het nog eens opgezocht van de Bosch, en de invalzaag is kennelijk inderdaad zeer dicht gebaseerd op de Mafell, behalve dat een aantal functies missen op de Bosch.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:57:
Ik heb daar een oude bijl voor in de schuur, af en toe even met de slijptol erop om weer te scherpen.

Kost alleen wat weer moeite soms, even goed vrij graven en hakken maar.

Met mijn kettingzaag wil ik niet in de zandzooi, de reciprozaag is ook een prima tool voor wortels.

Scheelt je het slopen van je dure schep/schop/spade, die daar eigenlijk ook niet voor bedoelt zijn.
Klein boompje als je de wortels met een schep doorkrijgt. Ik zou ook een bijl gebruiken voor de wortels, denk ook niet dat je met een schep door een wortel van 10cm doorsnee heen komt. Of is in ieder geval veel makkelijker om met een bijl te doen.

• henkie196
  • Niet online
Sa.Tan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:08:
Ik geloof dat ik Makita even in de rust zet.
Met de aanschaf van de DDF482, DDF484 en de DTD152 goed voorbereid ben voor de klus op het dak in september. Deels dakhout, panlatten en een paar kozijnen aanpakken en daar is met accu machines mooi te doen.
Er is stroom en ben in ruste, zeeën van tijd, huis bijna tiptop en na het dak geen extreme klussen meer.
Dus kan ik aanvullingen tot komend voorjaar (accu's actie) uitstellen en mijn focus richten op bijkomende klusjes. (Ik wil nog graag uitbreiden met een Makita Reciprozaag en multitool.)

Maar ik heb mijn blik laten vallen op een handzame en kleine Bosch GSR 12v-15 FC of een GSR 12v.-35 FC.
Ik zie dat de 35 FC brushless is met meer power accu's, maar voor mijzelf twijfel ik of ik die nodig heb.
Het is de bedoeling puur voor schroeven in kleine hoekjes, zelfbouw kasten (of IKEA), plint werkjes ed. 1 Accu is eigenlijk voor mijn doel voldoende en niet te vergeten, ik heb een verloren machientje terug gevonden; een Bosch groen PSR 7.2 li schroefmachine. Ik zocht om een plaatje, maar blijkbaar echt oud, niet te vinden. Lief dingetje, accu nog goed en hij draait ( traag) er lustig op los. Jaren geleden gebruikt voor schroefwerk aan PC kasten, nu allemaal duimschroeven. Kortom, die wil ik rust gunnen en ik vraag mij af of een GSR 15 FC of 35 FC overdreven is.
Toch gevonden;
[Afbeelding]
Qua power is zo'n 35 FC total overkill, vergeleken met zo'n klein dingetje (ixo tegenwoordig, zoals hiervoor al gezegd), en ik zou geen Ikea kasten met een 35 FC of soortgelijke schroefmachine in elkaar zetten, dat trek je zo kapot als je even niet oplet.

Zo'n hoekstuk en excenter zijn dan wel weer ideaal voor de moeilijk bereikbare hoekjes. Ik draai vaker met de excenter dan zonder, eerlijk gezegd, is echt een uitkomst als je een schroefje dicht op een kant moet schroeven.

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:49:
Zo’n vaag nietszeggend merk zou ik sowieso links laten liggen. Zoals gezegd, kijk naar de bekende merken.

Wat meer budgetvriendelijk o.a.: Proxxon, Gedore Red, Sonic (hoewel die tegenwoordig ook de hoofdprijs vragen volgens mij..)
Spul voor het leven: Gedore, Facom, Hazet, Snap-on, Stahlwille. Waarbij ik zelf de voorkeur geef aan Stahlwille :) die merken zijn overigens ook prima tweedehands te vinden.
@Blomminator Wat Twijfels zegt.

Ik weet niet wat je budget is, maar zeker bij iets simpels als ring-steeksleutels zou ik er gewoon naar een goed merk kijken, zoals dat tweede lijstje dat Twijfels hierboven noemt. Qua kosten is het nu wat meer, maar daar krijg je goede pasvorm en sterke sleutels voor terug. En het is een uitgave die je nu één keer doet, en waar je dan de rest van je leven plezier van hebt.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:54:
Ah ja, da's Swissgrip. Wat groter dan de Classic dacht ik, maar inderdaad nog steeds kleiner dan veel andere fabrikanten hebben. Ik vind het wel fijn.
De grootte van de grip is afhankelijk van de maat van de schroevendraaier, maar ik denk dat de PB-Swiss PZ2 grip voor de multicraft en swissgrip wel ongeveer vergelijkbaar is qua grootte met bv. Wiha en Felo. Ik dacht eigenlijk dat voornamelijk Wera een dikkere grip had, maar de rest lijkt in mijn ervaring wel behoorlijk gelijk.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:53:
Ja, Wera heeft voor z'n schroevendraaiers zo'n vorm die ik echt haat. Maar dat heb ik al iets te vaak gepost :P

Is niet zozeer dat die dikker zijn, maar de vorm... Je moet een soort V-groef in je hand hebben ofzo 8)7
Ik ben er ook geen fan van (PB Swiss multicraft vind ik het fijnst), maar ik neem aan dat je met die vorm van Wera wel goed kracht mee kan zetten. Of dat zou ik hopen, in ieder geval.

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:08:
Zie ik nou goed dat die losse bithouder er niet bij zit?
Dus dit ding:
https://www.amazon.de/Bos...2-X&qid=1594987712&sr=8-2
Lijkt erop. Die zit wel in deze set, maar die is bijna 2x zo duur (met alleen dat bithouder ding als extra). Is dat kale ding van de machine niet ook een bithouder (net als bij deze Milwaukee, bv)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Denko schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:32:
Ik gebruik op het moment tijdens het klussen eigenlijk 1 van de 2 opties als gehoorbescherming :
- mijn motor otoplastieken.
- mijn noise canceling koptelefoon (qc35)

En eigenlijk zijn ze het allebei net niet. Want als ik de otoplastieken uitdoe om iets te horen kan ik ze meestal met smerige handen niet weer erin doen. Alles plakt eraan.

De koptelefoon werkt in principe goed, alleen ik gebruik dat ding echt overal voor, dus vaak ligt hij op kantoor of zolder (thuiskantoor). Dus ik zat te denken om zo'n perltor van 3m te halen. Alleen de 1 lijkt me toch voor 99% van de normale klussen toch zat? Zal nooit boven de 100Db uitkomen thuis.
Die 2 en 3 lijken zo enorm.

Iemand ervaring mee, of zijn die te warm/oncomfortabel dat je toch weer terugvalt naar otoplastieken?
Ik heb zowel Optime I en III, en de III is stiller (zoals je mag verwachten), en heeft daarom mijn voorkeur. De holtes voor de oren zijn ook wat dieper voor de III, in de I raken m'n oren net de wand, in de III niet. Niet dat het me echt stoort met de I. De I is natuurlijk ook wat lichter, draagt in dat opzicht misschien wel fijner.

Qua warmte storen ze me niet. Ja, het is warm, maar niet storend voor mij. Even de kleppen verschuiven als je even geen lawaai hebt. En zweten doe ik toch wel, maar de kleppen worden niet oncomfortabel om te dragen als ik zweet.

Belangrijker vind ik dat ze gewoon comfortabel zijn om te dragen, en dat ik ze zonder problemen één of meerdere uren kan dragen zonder dat de band of de kleppen ergens pijnlijk gaan drukken. Dat maakt ze comfortabeler dan de meeste gewone koptelefoons die ik heb geprobeerd (over-ear).

Als je een (veiligheids)bril draagt, heb je met de oorkleppen wel last van lekkage, dat is het enige nadeel ervan, vind ik. Maar dat is algemeen met oorkleppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:19:
Die had ik echt jaren eerder moet kopen, heb hem nu een paar maanden en gebruik hem vaker dan mijn reguliere winkelhaak.

Op de een of andere manier werkt dat ding gewoon superprettig en doet de "speed" in zijn naam eer aan.

Bij precisiewerk mis ik een fijne schaal, misschien eens kijken of er een soort meubelmakersversie van is. :)
Hangt er een beetje vanaf hoe je die speed square precies gebruikt. Zo'n Incra T-rule heeft wel een fijne schaal om af te tekenen, maar alleen voor parallel en loodrecht, niet voor schuine zijdes.

• henkie196
  • Niet online
checkdiz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:36:
Bedankt Raymond en anderen, helder.

Daar gaat mijn verhaal om naar de Makita over te stappen -O-

En wellicht kan/laat ik de langste zaagsnedes ook wel bij de houthandel laten doen.
Op zich is er toch nog steeds een case om de Makita te kopen? Je zei zelf dat gebruiksgemak ook belangrijk is voor jou. Als je hiermee makkelijker dezelfde zaagsnede bereikt, dan kan dat je case zijn, als je dat belangrijk genoeg vindt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:32:
Voor een professional die dit op dagelijkse basis doet is dat goed te begrijpen, maar ik denk dat de sleuteltang mij beter past omdat deze flexibeler is in toepassing.
Er zijn meer dan genoeg plekken waar je een moer en een bout wilt fixeren, dus niet alleen een prof heeft baat bij twee sets aan ring en/of steeksleutels.

Een sleuteltang moet je goed mee klemmen, niet zo'n probleem als het niet zo vast hoeft, maar als het vaster moet (en je hebt geen (tweede) passende sleutel), dan kun je met een bahco meer kracht zetten dan met een sleuteltang.

Ik heb ook een sleuteltang, maar ik pak altijd de sleutels en/of doppen als ik een bout of moer aan moet draaien. Werkt veel makkelijker.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:00:
Hoe vast wil je het hebben... Je wilt er bovenleiding portalen mee los gaan maken :?

Beperkende factor is al snel de zeskant :P
Met een sleuteltang is sowieso de eerste beperking je klemkracht. Maar goed, als het niet vast hoeft, dan werkt een sleuteltang wel lekker snel.
Matis schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:14:
Ja, dat snap ik. Al vind ik € 155 voor een statief van 300 cm wel weer een beetje gortig. Is een stuk draadeind van 1/4 inch +/- 100 cm misschien ook een optie?
Had laatst deze binnen gekregen. Fijne bouwlamp en lomp statief dat ook tot 3m zou moeten kunnen. Moet wel eerst nog een verloop zien te vinden voor de kruislijn laser, want de draad is een stuk dikker dan 1/4" of 3/8", denk ik.

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:22:
Heb je zo'n ding wel eens gebruikt? De grip is zo bizar sterk dat dit totaal geen belemmering vormt. Moet je hem wel goed om houden, andersom is het drama..
Die tang heeft als voordeel de veelzijdigheid en veel in 1, maar in krappe hoekjes kom je vaak slecht uit. En toch is het mijn favoriete tang hoor..
Ja, die heb ik wel gebruikt, kreeg het toen niet voor elkaar om een relatief klein moertje in imperische maat los te krijgen. Met een bahco klem je het veel makkelijker vast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Beun schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:34:
Tot nu toe heb ik de Bosch Optiline en Expert for Wood bladen geprobeerd. Naar aanleiding van jouw verhaal ga ik toch maar eens een Ecotools blad proberen. Bedankt voor de uitleg!
Zelf nog geen ervaring met de Ecotools bladen, maar wel binnenkort. Zou wel alleen de goedkope bladen van Ecotools kopen, hun wat duurdere lijn komt qua prijs al aardig in de buurt van CMT zaagbladen, en als ik toch zoveel uitgeef, dan liever een CMT.

@Fraggert, dat stille heeft volgens mij inderdaad met die inkepingen te maken. Had van de week wat onderzoek gedaan voor zaagbladen en alle CMT bladen waarvan ze zelf zeggen dat die stil zijn, hebben zo'n vraagteken vorm in het blad staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Illusion schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 19:47:
Iemand ervaring met de bosch GLI Variled 18V?
Deze: https://www.amazon.de/Var...euchte-4-18/dp/B00531A4AM

Lijkt een mooi compact lampje, dat in de Lboxx van m'n GSR18-55 zou moeten passen. 18V accus heb ik al.

De hornbach lijkt een iets andere versie te hebben. EAN komt helaas niet overeen. Weet iemand wat de verschillen zijn? https://www.hornbach.nl/s...accu/6088639/artikel.html

Als ik 10.8/12V accus had gehad, dan had ik wel een GLI 12V-330 gehaald link . Maarja, die accu's heb ik dus niet.
Als ik dat zo lees is dat 420 lumen? Beetje minimaal, als ik eerlijk ben. Leuk om een klein beetje licht erbij te hebben, maar niet veel meer dan je krijgt van een normaal LED peertje.

Mijn Milwaukee 12V lampje zit op max 1000 lumen, en die houdt dat ook best een paar uur vol op een 2Ah accu. Maar goed, die is ook weer een stuk duurder.

• McGryphon
s0ulmaster schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:16:
Ik heb al mijn accu tools van Milfuckee, maar je merkt toch wel dat ze nog steeds flink gericht zijn op de amerikaanse markt.

Zetten ze eindelijk een accu kantenfrees op de markt, kan er geen 8mm collet in :/
En zo ben ik nog wel wat meer eigenaardigheden tegengekomen.

Prijstechnisch ga je het niet snel van een Makitta winnen en qua accu tool assortiment ook niet (qua 18v dan).
Al helemaal als je de "gratis" accu acties mee gaat rekenen.

Ik heb er voor gekozen omdat ik gewoon wat anders wou uitproberen dan het standaard makitta.
Het voelt wel heel degelijk en ligt goed in de hand, maar daar is niet iedereen het mee eens (ahum @McGryphon )

Al met al merk ik dat als je wat meer in de grovere sector zit (bouw, automotive e.d.), dat je dan met Milwaukkee erg goed zit.
Eh, wij werken in de meubelwerkplaats ook gewoon met Milwaukee. Het is functioneel best prima spul, ook nauwkeurig zat hoor, maar qua ergonomie blijf ik het inderdaad bal vinden.

• McGryphon
Fraggert schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:41:
[...]

Waar vergelijk jij het een beetje mee? Want dat klinkt alsof het zeker een stapje lager zit als bijv Makita en Bosch Pro, wat dat betreft.

Beetje lastige vraag allicht, besef ik me, want er zijn zoveel verschillende merken en types electrisch gereedschap.
Ik heb met alle grote merken gewerkt. Dewalt/Milwaukee/Makita/Bosch blauw zijn kwalitatief gemiddeld vrij gelijk. Hitachi is vaak net een tik goedkoper uitgevoerd, Metabo is vaak net wat beter.
De keuze tussen accutools van deze merken zou ik van enkele zaken af laten hangen, in willekeurige volgorde:
- Prijs
- Handvat/ergonomie
- Line-up van tools (Makita 2*18 kan een argument zijn bijvoorbeeld)
- evt dealers met reparatieafdeling in de buurt

• henkie196
  • Niet online
Sander B schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:47:
Hallo allemaal,

Ik geef toe, niet de meest originele opening :P maar ik ben op zoek naar mijn eerste serieuze schroefboormachine, en heb wat vragen waar ik mee zit. Ik heb er een paar op het oog:

De bekende Toolstation Milwaukee actie
https://www.toolstation.n...p2a-402c-combopack/p63751
Deze DeWalt
https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p80546
En deze Makita:
https://www.gereedschapce...x-5-0ah-accu-in-mbox.html

Ik heb geen strak budget, het moet gewoon goede value for money zijn en lang mee kunnen. Het is voor kluswerk in eigen huis, niet professioneel gebruik. De Milwaukee lijkt me sws een goede deal, maar ik heb zo mijn twijfels of ik die slagschroevendraaier ooit ga gebruiken.

Deze DeWalt is een stuk goedkoper dan zijn broertjes, voor zover ik kan zien ligt dat vooral aan het feit dat deze koolborstelloos is. Deze: https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p38375 is al 70 euro duurder terwijl de accu's maar half zo groot zijn. Is koolborstelloos het prijsverschil waard? Ik heb nog nooit meegemaakt dat die dingen vervangen moesten worden.

De Makita heeft een klopboorfunctie, wat voor mij misschien handig is - ik heb geen klopboor, maar alleen een boorhamer. Ik vrees alleen dat mijn boorhamer een beetje te lomp is om gaten in de muur te maken. Ik heb de laatste keer gemerkt dat ik er toch maar een 8 mm plug in heb moeten stoppen terwijl ik met een 6 mm boortje begon... Is een klopboorfunctie op zo'n schroefboormachine een waardige vervanging voor een echte klopboor, en zorgt het er niet voor dat hij minder geschikt is als schroefboormachine (door extra slijtage o.i.d.)?
Ik weet niet wat je al hebt, maar ik zou meer waarde hechten aan extra functionaliteit als de vaak genoemde Bosch 12V 35 FC dan een klop functie. Een haakse kop of excenter kan je echt helpen in sommige gevallen. Een klopfunctie vind ik persoonlijk dan weer niet zo belangrijk, met een goede steenboor komt een 12V machine net zo goed in een gewone stenen muur. Een klopboor is wat sneller met boren in steen, maar dat lijkt me vooral fijn als je heel veel gaten moet boren, en voor af en toe een schilderijtje ophangen lijkt het me niet bijzonder nuttig.

• henkie196
  • Niet online
Sander B schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:57:
@henkie196 Ik heb nu nog helemaal niks op accu, behalve een compleet afgeschreven schroefboormachine. Het gaat niet zozeer om steen, het meeste werk zal in hout zijn.
In dat geval, als je verwacht veel lange schroeven / bouten in hard houten palen te willen jassen, dan zou een set met slagschroevendraaier wel handig kunnen zijn. Als je nu wel eens gedacht heb dat je met zo'n schroefmachine ook op een moeilijk bereikbare plek wilde werken, dan kun je misschien beter naar zo'n set met excenter en haakse kop kunnen kijken.
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:27:
Van kabeltjes kun je er nooit genoeg hebben :+
En verloopstukjes. Ik heb zoveel liggen, en soms nog steeds niet genoeg :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:18:
Tja, ik had verwacht dat deze ontwikkeling ondertussen ook wel was doorgedrongen tot de goedkopere machines.

Verder weinig recente ervaring met goedkope schuurmachines; mijn Festools blijven het gewoon probleemloos doen, al 10+ jaar, dus per jaar was het nog niet zo'n gekke aankoop.

Qua prijs geen x4 maar x3 :+ (Festool RTS 400 REQ in doos + Festool ETS 125 REQ in doos). Motorhuis van de RTS en ETS was dacht ik gelijk, dus als je genoeg onderdelen koopt kun je ze hem ombouwen, dan ben je nog iets goedkoper uit. En nee, dat heb ik nooit zelf gedaan.
Had vorige week ook een excenter gekocht, heeft ook een centraal gat met serie gaten eromheen. Kan bevestigen dat dat gewoon heel goed werkt. Als onverhoopt, door een wat grotere oneffenheid, toch het schuurpapier wat volloopt, krijgt de machine het schuurpapier daarna ook weer schoon, meestal. Voorkomt dus niet alleen vollopen, lost het zelfs op.

Dit was geen Festool, maar een Rupes. Wel goedkoper, maar nog altijd een stuk duurder dat setje dat @The Eagle linkte. Ik had dan wel een 150mm versie, niet de 125mm versie.

De schuurmachine en de bouwstofzuiger erbij zijn voor mij zeker de investering waard geweest. Wat geeft een kale, gestucte muur schuren een rotzooi, zeg. Van dat plakkerige, fijne stof, ben blij dat de afzuiging dat allemaal mee pakt, moet er niet aan denken dat dat allemaal door de lucht gaat vliegen.
The Eagle schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 21:36:
Okok ik hoor het al. Als ik zo'n ding nodig heb moet ik een schuurklus hebben en leen ik de vlakschuur van mijn pa wel. Wie dan leeft dan zorgt. Geen zin om in dure specs te duiken als ik het toch niet ga gebruiken :P
Dat is waarschijnlijk het meest verstandige, ja. Gewoon kopen wanneer je het nodig hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zondag 26 juli 2020 @ 12:27:
Welke van Rupes heb je? Ik zoek ook een goede excenter met systainer, idealiter 150mm.
De Rupes ER155TES. Zit ook een voet voor 125mm bij, weet niet of ik die ooit ga gebruiken. Heb ook nog wel gekeken naar de Skorpio, maar is meteen weer een stuk duurder, en wilde eigenlijk niet zoveel aan een schuurmachine uitgeven.

• henkie196
  • Niet online
Ethirty schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:01:
Dit dus. Een rol van 5m papier kost ongeveer een tientje. 10 velletjes met klittenband ook. En aangezien we alle kozijnen en deuren binnen gaan doen leek me dat een interessante besparing. Ook al is het inklemmen van het papier geen feestje. :') Daarna op het malletje even 6 gaatjes erin prikken en weer door.
Moet je misschien toch eens verder rond kijken, had zelf bij de schuurmachine een 100 vellen schuurpapier met klittenband voor 150 mm voor zo'n 30 euro, meen ik. En niet merkloos, was van Mirka, wat, als ik het goed begrijp, ongeveer de top is voor schuurmachines (weet niet of dat ook zo is voor schuurpapier). Best tevreden met de standtijd van dat schuurpapier, heb nu ongeveer 450 - 500 m2 mee geschuurd, nog niet de helft van de 100 vellen gebruikt, schat ik.
Boudewijn schreef op maandag 20 juli 2020 @ 01:26:
Check dan wordt het een goedkope mitutoyo. Ik hoef niet dagelijks allerlei gekke dingen te meten, maar wil wel wat degelijks.

Thanks! @deepbass909 @BrtH
Om hier nog even op terug te komen, ik heb een analoge en een digitale schuifmaat, de analoge zelfs met zo'n mooie dial voor de tiendes van millimeters. Maar als ik het echt precies moet weten, pak ik toch altijd de digitale (MItutoyo, de analoge is KS tools). Niet persé dat het nu echt op die 1/10 mm aankomt, maar om dezelfde reden dat ik altijd op de digitale klok kijk als ik de tijd goed wil weten. Want digitaal lees ik altijd goed af, en analoog lees meestal goed af.

Laatst had ik dus een paar bouten opgemeten om te weten welke sleutel ik daarvoor nodig had (had de sleutels niet bij me op die locatie), maar bleek dus later dat ik scheel had zitten kijken, want de 20mm sleutel paste niet goed. Was dus eigenlijk een 19mm sleutel, maar ik had niet goed gekeken op de schuifmaat :+

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:13:
Opgenomen vermogen staat los van afgegeven vermogen...

Maar de Rotex doet aan geforceerde rotatie. Er zijn meer mensen die het niet geloven. Het is dat met de Corona heisa dit natuurlijk overal geschrapt is... anders zou ik zeggen; ga naar een demodag en probeer die Rotex gewoon. Afname is echt veel groter.
Is zo'n geforceerde beweging dan vergelijkbaar met bv. de geared sanders zoals een Rupes EK150AES? Of is dat weer wat anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:43:
Ik vind hem vooral heel erg slap(wiebelig) en zwaar, voor de hoogte die je ermee bereikt.
Als je écht geen ruimte hebt, dan is het een oplossing.
Zo'n opvouwbare keukentrap / combitrap zou ik niet gauw nemen, nee. Ik heb een gewone, rechte telescopische trap, en dat is inderdaad relatief slap. Het buigt behoorlijk door, en als ik de keuze heb tussen een gewone trap en een telescopische trap, dan gebruik ik liever een gewone trap. Zo'n combitrap die gewoon los moet kunnen staan... lijkt me niet zo fijn als die net zo slap is als m'n rechte trap.

Maar een gewone trap past niet in m'n kofferbak, en ik kan dat ding ook niet altijd op de bouw laten staan, dus een telescopische trap heeft zeker ook voordelen.

Zwaar zou zo'n telescopische trap niet persé noemen, misschien wel relatief zwaar voor de lengte die je krijgt, maar aan de andere kant ook weer een stuk handzamer om te dragen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sphere schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:30:
Ik ben nog in de markt voor een fatsoenlijke bitset. Regelmatig zie ik bosch bitsets die in de ramsj op amazon zjin. Maar als ik een review als deze zie: YouTube: Driver bit comparison and review: is high-end worth it?

Vraag ik me af of het misschien beter is om iets beters te kopen. Zijn die bosch bits "gewoon goed" en is deze man overdreven kritisch of ... ?
Bosch bitsets, maar ook bitsets van bv. Makita of Metabo zijn gewoon ergens anders ingekocht. Met een beetje mazzel komt het niet uit een chinese fabriek rollen, of hebben ze in ieder geval wat meer kwaliteitscontrole, maar ik zou er niet te veel van verwachten. Soms gaat het wel goed, maar je moet het een beetje treffen.

Voor goede bits zou ik eerder kijken naar bedrijven die die dingen zelf maken. Wera is bv. goede kwaliteit en niet al te duur.

Matige kwaliteit bits gaan over het algemeen eerder kapot, of hebben slechtere passing waardoor je de koppen van je schroeven sloopt. Dat eerste merk je wellicht pas als je echt veel moet schroeven, maar dat laatste merk je ook bij een incidentele schroef.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:23:
Je bent mij kwijt hoor :)

ik snap wel dat die op 54V niet de 6.0Ah kan leveren vanwege een hoger verbruik aan stroom dan op 18V maar de rest is mij te electrotechnisch.
@BrZ het zou ook kunnen dat het apparaat zelf het vermogen terug regelt bij lager ingang voltage.

@Fraggert het is vrij simpel, vermogen is voltage maal amperage. Dus als een apparaat een bepaalde hoeveelheid stroom verbruikt, bij een gegeven voltage, is het amperage dat het apparaat krijgt (of de batterij levert) omgekeerd evenredig met het voltage.

Dus als het apparaat bv. 800W trekt, is dat met 54V ~15 A. Maar als je 18V aangeboden krijgt, is dat ~44 A. En hoe meer amperage, hoe dikker de draden die je nodig hebt (voornamelijk vanwege de grotere verliezen in transport). Met te veel ampere op een dunne draad wordt de draad al snel te warm.

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:30:
Iemand een goede en betaalbare opbergtas die compatibel is met twee stuks Festool FS 1400 rails? Uiteraard is Festool zelf een optie, maar bijna 60 euro voor een simpele tas vind ik enigzins teveel van het goede: https://www.mastertools.n...oudraal-fs-bag?sqr=fs-bag

Ik liep in de Bouwmaat en daar hebben ze die dingen zelfs voor 68 euro excl. btw liggen
Weet niet of die van Bosch past, zoals @Fraggert voorstelt, maar die van Makita zou sowieso moeten passen, is hetzelfde rail systeem. Ik zie die hier voor 40 euro, of een no-name iets voor nog een tientje goedkoper.

• henkie196
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:22:
Dan is dat geen gewone baksteen of is je boor bot.

Ik heb o.a een bosch 12v-15 gsr en pak die inmiddels gewoon altijd als ik een gaatje wil maken in mijn jaren 30 bakstenen huis. Bleek dat dit eigenlijk bijna net zo mooi gaat als mijn grote bedrade metabo klop/hamer boor, als je maar echt een mooi goed boortje gebruikt.
Dit, inderdaad. Gewoon een 12V machine met een goed steenboortje, komt zonder problemen door een bakstenen muur. Werkt prima bij een jaren 30 huis, een jaren 50/60 appartement, of een appartement van de jaren 2000, mits de muren niet van beton zijn (of boven de kozijnen, waar het ook vaak beton is). Daarvoor heb je een boorhamer.

• henkie196
  • Niet online
amauer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:50:
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Ik wil een leiding door de garage naar de keuken hebben voor UTP. Om het gat te boren ben ik op zoek naar een 20mm boor die op een klopboor past (de muren zijn van kalkzandsteen). In dat formaat zijn er voornamelijk SDS boren. Zouden die SDS boren ook passen in een klopboor met snelspankop?

Of is dit een uitstekend moment om een boorhamer aan te schaffen? Ik zag deze toevallig ligen bij de Lidl:
[Afbeelding]
Nieuwbouwhuizen hebben meestal Poriso muren (in NL), daar heb je zeker geen klopboor voor nodig, en een gewone boor + een goede steenboor komt daar makkelijk doorheen. Voor het plafond en boven de ramen is het normaalgesproken gewoon beton, en als je dus een lamp op wilt hangen, of een gordijn aan het plafond, dan heb je een boorhamer nodig.

Als je een grote SDS boor koopt en een boorhamer, zou ik die op de gewone boorstand zetten (zonder hameren / kloppen) als je een gat door een muur wilt maken. Met die hamerslagen is de kans dat je gat aan de andere kant van de muur een stuk stucwerk of steen wegslaat heel groot.

• henkie196
  • Niet online
pascoa341 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Ik moet binnenkort van de zolderverdieping de balken afschuren (gelukkig maar 1 laagje slechte kwaliteit verf :-) en de trap gaan overschilderen. Nu wil ik hier de GSS 160 voor kopen die velen van jullie al erg tevreden gebruiken. Voor dergelijk werk, zouden jullie de draadloze variant aan raden, of degene met snoer?
Voor een grote klus zou ik eerder kijken naar de versie met snoer, tenzij je meerdere (wat grotere) accu's hebt. Als je een stofzuiger eraan wilt hangen, dan ook met snoer, want dan heb je toch al de stofzuigerslang er aan hangen (plus is gewoon handig met inschakelautomaat).

Als het echt veel oppervlakte is, ben je waarschijnlijk ook sneller klaar met een excenter, alhoewel je dan nog steeds iets als die GSS nodig zult hebben voor de hoekjes waar de excenter niet bij kan. Dus is daarmee ook weer een stuk duurdere optie. Afhankelijk van de verf op je trap kan het ook zijn dat een GSS-achtige machine er wat moeite mee gaat hebben.
Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:54:
Ach ja :) Ik bedoel bijvoorbeeld deze 2:
https://www.ecotools.nl/lijmtangen/lijmtang-400-x-120-mm/
https://www.ecotools.nl/l...tang-400-x-120-mm-type-b/

De volledig stalen zijn duurder, maar ik snap niet zo wat het voordeel daarvan is.
Gietijzer is over het algemeen sterk, zwaar, en bros. Staal kan net zo sterk, zwaar, en bros zijn, maar zal over het algemeen wat minder zwaar en bros zijn. Gesmeed staal is over het algemeen wat gebruikt wordt voor gereedschappen, omdat het betere materiaaleigenschappen heeft dan gietijzer (ook makkelijker te bewerken, wat met gietijzer ook niet mee zal vallen).

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:05:
Plaatje laat maar 3 van de 4 opzetstukken zien, mogelijk mist er eentje (de rechte bithouder). Verder mooie lichte machine. Dus dat "mist" er misschien, kan je ook apart aanschaffen via amazon oid. Persoonlijk vind ik 1 accu van 2 mAh maar matig, maar dat mag je zelf beslissen. Ik ben zelf iemand die liever de set compleet haalt (2 accu's en allevier de opzetstukken) maar de prijs is wel scherp.
Extra opzetstuk is volgens mij alleen de bithouder. Heeft op zich wel wat toegevoegde waarde, maar basis machine heeft ook al een bithouder.

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:23:
Hij vraagt wat er mist, ik geef het aan. De maren en mitsen en afwegingen erbij mag hij zelf maken van mij :)
Tuurlijk, is goed te weten wat je mist. Setje is volgens mij dezelfde als eerder al gelinkt bij Toolstation voor €125.

• henkie196
  • Niet online
Is een mooi setje, inderdaad. Verder gebruik ik al jaren 25mm bits op m'n schroefmachine (net als die Bosch met gewoon een bithouder in de machine zelf), en dat werkt zonder problemen. Voor sommige gevallen wil je misschien toch langere bits, of gewoon een langere bithouder, maar de gewone 25mm bits voldoen prima voor mij.

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:17:
Ik heb een elektrische kitspuit gekocht toen ik mijn zolder aan het isoleren was. Daar gingen zo >50 bussen folifix doorheen. Heeft heel veel zere handen van het knijpen gescheeld. Nu heb ik m en gebruik ik m redelijk vaak. Voor kleine kitklusjes gebruik ik vaak nog steeds een handunit, want de elektrische is wel zwaarder en groter, voor het afkitten van een wastafel of zo is het echt onnodig. Voordeel is ook dat je continue kan doorgaan en dus een rups kunt leggen zonder onderbrekingen. Ik heb m van Milwaukee M12 en hij kostte als body toen 120€. Weet niet of ik er 200 voor uitgegeven zou hebben, maar nu ik m heb liggen gebruik ik m toch regelmatig.

Overigens: de eerste keer dat ik m gebruikte probeerde ik de folifix (hele dikke kit) door een smalle tuit te krijgen op een ingestelde (veel te) hoge kitsnelheid. De kitspuit ramt gewoon door met zn 2kN (in mijn geval). Gevolg was dat alle kit er aan de achterkant uitkwam. Zat ik daar met een tandenborstel mijn net nieuwe kitspuit schoon te poetsen 8)7
Heb binnenkort ook een kitspuit nodig, voor wasbakken installeren en plinten lijmen / afkitten, dus ben ook aan het rondkijken voor een goede kitspuit. Had deze van Milwaukee gemist, lijkt me wel handig voor al die plinten (gehele eerste verdieping en zolder). Weet alleen niet of ik er €155 voor over heb. Hoe lang doet die kitspuit het op een 2 Ah accu?

• henkie196
  • Niet online
rockerpoet schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:19:
Op dit moment gebruik ik een simpel stanley 60cm waterpasje. Ben in dubio of ik een (kruis)lijnlaser zal aanschaffen i.v.m. enkele klussen waaronder ophangen van een badkamermeubel, afzuigkap, bouwen vlonderterras, ophangen raambekleding, schilderijen, etc. Voegt een kruislijnlaser echt iets toe? Zit dan te denken aan een Bosch groen.
Ik heb sindskort een (groene) kruislijn laser. Wil ik voor min of meer dezelfde dingen gebruiken als waar jij aan denkt. Moet nog met al die werkzaamheden beginnen (beetje duimen draaien tot het huis ver genoeg af is), dus heb er nog geen directe ervaring mee. Heb wel voor de groene laser gekozen, want dat is hopelijk buiten beter zichtbaar bij het aanleggen van het terras en de oprit.

Ook zonder die directe ervaring, heb je ooit wel eens een aantal schilderijen (of foto's) van gelijke grootte naast elkaar op dezelfde hoogte proberen te hangen met een waterpas? Dat valt niet mee, kan ik je vertellen, en een kruislijnlaser lijkt me daar sowieso veel voordelen te gaan bieden.

Een statief erbij is wel handig / must, denk ik.

• henkie196
  • Niet online
PRoeske schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:43:
Ondergrond is hier veen, maar het lijkt behoorlijk compact te zijn. Misschien toch kijken naar een kwalitatief betere uitvoering.

Bedankt voor het meedenken. Zijn er nog items op mijn lijstje die ontbreken? (Heggeschaar heb ik overigens al).
Qua scheppen hoeft een goede schep niet zo duur te zijn. Heb zelf een Fiskars spade, met stalen steel, gesmeed blat, kostte iets van €35, basis schep is toch al gauw minimaal €20. En houten stelen heb ik genoeg kapot gemaakt (in kleigrond, dat wel), dus beetje kwaliteit heeft wel meerwaarde, in mijn ervaring.

Verder, met zo weinig gras gewoon een simpele grasmaaier. Heggeschaar als je een heg hebt om bij te houden, maar een snoeischaar is een stuk veelzijdiger. Als je wat grotere struiken / bomen in de tuin hebt, misschien ook een grote snoeischaar voor dikke takken. Voor dood hout heb je dan wel weer andere snoeischaren dan voor levend hout, misschien iets om in de gaten te houden.

• henkie196
  • Niet online
Arator schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:23:
@PRoeske Ik weet niet wat jullie met een schoffel doen, maar mij lijkt dit een vreemd werktuig :?
Als het voor de bovengrond los te maken is en jong onkruid te verwijderen, kan je volgens mij beter, wat wij in Vlaanderen noemen, een hak gebruiken.
[Afbeelding]

Bij ons kan je dat krijgen op een vaste steel, of je de grote tuinmerken (zoals Gardena en Wolf) hebben dit als opzetstuk voor hun systeemstelen.

Verder wil ik er op wijzen dat de lengte van de steel niet te onderschatten is. Niets zo erg als constant met gebogen rug in je tuin werken. Dit is vooral van belang voor de gereedschappen die je naar je toe trekt, of van je afduwt, zoals "ne krebber", een hak, en truffel (en die foto klopt niet, een truffel heeft een rechte steel, geen haaks uiteinde :P )

Iets dat ik bij mijn vorige job wel had, en dat ik dus nergens kan vinden, waarschijnlijk omdat ik de juiste naam niet kan, is "een geitennekske". Dat is zoals een truffel, maar dan smaller, misschien een derde van truffel. Ideaal om om smalle sleuven uit te scheppen. In het Nederlands, een smalle schep/schop :? Dus nog totaal iets anders als een smalle spade, dat is om smal en diep uit te steken.
Zo'n truffel heet in Nederland een bats, volgens mij. Wat ik altijd dacht dat een gewone schep was, zeg maar. Dat andere wat je omschrijft klinkt wel als een smalle spade, want een spade is ook gewoon goed om een smalle sleuf te scheppen, volgens mij. Bedoel je zoiets misschien?.

Met een schoffel doe je min of meer hetzelfde als met een zo'n hak (denk dat in NL ook zo heet), maar dan minder diep. En duwen ipv trekken. Zijn inderdaad niet superhandig, want je snijdt in principe het onkruid net onder de grond af van de wortels, maar de wortels blijven verder gewoon zitten. M'n ouders hebben zo'n schepje, is echt superhandig om bv. paardenbloemen mee te steken (zonder je hele grasveld overhoop te halen).

• henkie196
  • Niet online
timovd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:23:
Hoe verhoudt zo'n VDE schroevendraaier van de Hornbach (https://www.hornbach.nl/s...elig/6165808/artikel.html) zich tot een Gedore of Wera (of zelf Fluke) zich? Zijn de punten van de schroevendraaiers over 20 jaar nog steeds sterk genoeg om een schroef goed vast te draaien? Ik zal denk ik de PH2 (of Pozi2) het meest gebruiken.
Witte is een echt schroevendraaier merk, net als Wera. Zeker op niveau van Wera, qua kwaliteit. Ik geloof dat een serie van Stahlwille schroevendraaiers ook ingekocht zijn van Witte.

Gedore (blauw) zou ik kopen om de sleutels en doppen, niet om de schroevendraaiers.

Fluke ken ik van de multimeters, niet van de schroevendraaiers.

PB Swiss is de top voor schroevendraaiers.

Hoe een schroevendraaier zich zal houden over 20 jaar hangt af van het gebruik. Bits zijn bv. verbruiksgoederen, en als je een schroevendraaier net zoveel zou gebruiken als een bit in een schroefmachine, mag je er van uit gaan dat die ook gaat slijten, ongeacht de kwaliteit. Dat gezegd hebbende, PB Swiss geeft gewoon levenslange garantie op hun schroevendraaiers, dus mag aannemen dat dat wel een levenlang mee gaat bij normaal gebruik.

Als je gewoon schroeven koopt, is het waarschijnlijk allemaal PZ2 of torx. PH2 kom je wel regelmatig tegen, maar is niet wat je in de bouwmarkt koopt, over het algemeen.

Als je een VDE schroevendraaier als enige set wilt gebruiken, zou ik zeker kijken naar een set met isolatie die verjongd naar de kling toe, zoals de isolatie in bv. deze klingenset. Anders gaat onvermijdelijk die isolatie een keer in de weg zitten.

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:06:
Een beetje fatsoenlijke schroevendraaier kun je dan ook gewoon slijpen. Al heb ik het idee dat dat tegenwoordig nauwelijks meer gedaan wordt.
Bij een sleuf schroevendraaier kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je die kunt slijpen. Misschien ook met een PH, alhoewel ik me afvraag of de pasvorm dan naderhand nog zo goed is. PZ wordt met dat tussenrib lastig te slijpen. Torx hebben we het dan nog maar even niet over.

M'n schoonvader heeft wel een PH schroevendraaier bijgeslepen, is ondertussen meer een priem. Was mogelijk ook de bedoeling, ik weet het niet.

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:30:
Oh, ik dacht dat de mirka ook een rotex machine was! Nou, dan valt die eigenlijk af en blijft de Bosch over..

En ja het moet echt een aangedreven excenter zijn.. usecase: 100 lagen antifouling van de boot af, dek volledig kaalschuren etc. De werkzaamheden worden nu zo omvangrijk dat ik het niet meer kan maken om de rotex van vrienden te lenen...
Een Rupes EK150 kan dan ook een alternatief zijn? Voor grote oppervlakken is er ook een versie met een 200mm zool.

• henkie196
  • Niet online
abbeyrules schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:20:
Voor een nieuw project (kapschuur) moet ik dakplaten op maat maken. Ik dacht dat te doen met mijn mooie draadloze makita haakse slijper, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Er moet volgens de leverancier gebruik gemaakt worden van een 'knabbelschaar'. Wat raden jullie aan? Knipex heeft zoiets: https://www.toolmax.nl/kn...onentengrepen-280-mm.html . Makita heeft https://www.makita.nl/artikel/jn1601.html, maar dat is veel te gortig.

Wat raden jullie aan?
Iets om in de gaten te houden, is dat die knabbelschaar van Knipex een maximale dikte van het materiaal heeft dat die aan kan:
Voor het knippen van ijzer-, koper- en aluminiumplaat tot een dikte van max. 1,2 mm, kunststof tot max. 2,0 mm
Het lijkt me de meest nette methode om zo'n schaar te gebruiken, maar het lijkt me ook behoorlijk lang te kunnen gaan duren als je daarmee een paar meter plaat moet knippen.

• henkie196
  • Niet online
significant schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:24:
Wellicht niet helemaal gereedschap maar zeker belangrijk: stofbescherming. Met de huidige covid gekte krijg ik geen winkel gevonden die masker verkoopt die je bij sleuven slijpen en grof sloopwerk graag draagt.
Enige richting waar deze nog te vinden zijn?
Hier hebben ze nog wat wegwerp stofmaskers op voorraad. Heb zelf een halfgelaatsmasker van 3M met P3 filters erbij, dat is toch een factor beter qua bescherming dan een wegwerp mond masker (zie ook de TS. Vind ik zelf wel zo'n fijn idee met stoffige werkzaamheden.

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:32:
Bestaand accuplatform is niet per se een eis. Je hebt ook bouwlampen met interne accu :)
Ik heb deze, maar dan de niet oplaadbare versie (de snoerversie zat een statief tot 3m bij voor effectief €35).

Geeft best een bak licht, alhoewel het niet een hele ruimte alleen zal verlichten. Moet wel zeggen dat 3000 lm op zich niet zo heel veel extra is t.o.v. 1000 lm. Kleurtemp van deze lamp is zo'n 4000 K lekker wit. Zie zo gauw even niet welke kleurtemp die Bosch lamp heeft.

Maar als je al Bosch 18V accu's hebt, zou ik gewoon die van Bosch pakken, scheelt weer een extra lader (alhoewel die Bosch wel relatief duur is t.o.v. de Scangrip die ik linkte).

• henkie196
  • Niet online
sheane schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 10:19:
@henkie196 @Alsjemenou Scangrip! Dat was het rebrand merk van de Bosch dingen :Y)
Die Bosch lijkt inderdaad veel op deze, behalve dat de Scangrip versie 5 dimstanden heeft, waar de Bosch 3 dimstanden lijkt te hebben. Bosch geeft ook op dat het een 4000 lm lamp is, maar kan wel tot 10000 lm gaan (en is je accu in half uur leeg).

• henkie196
  • Niet online
Mink Z. schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:22:
Dat is nieuw voor de Amerikanen? Hier zit dat opzetstuk al een paar jaar bij de set.
Volgens mij was dat SDS opzetstuk al beschikbaar vanaf het begin van die 18V flexiclick. Of in ieder geval vanaf het eerste moment dat ik die set gevonden had, zat het er al bij.

• henkie196
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:59:
Mafell heeft toch hetzelfde railsysteem als Bosch? Ik heb mijn Bosch ingeruild voor een Festool. De Bosch was gewoon niet zo'n fijne zaag, maar ook het railsysteem van Bosch vond ik minder prettig werken. Je zet hem er minder makkelijk op en ik vond het juist onprettig dat de zaag helemaal over de rail heen valt. Best kans overigens dat dit persoonlijke puntjes zijn en dat een ander weer zweert bij de smalle rails van Bosch/Mafell.
Valt de TS55 niet ook over min of meer de gehele rails dan bij Festool? Op de plaatjes lijkt het er wel op, in ieder geval.

• henkie196
  • Niet online
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:02:
Nee, aan de kant van de motor heb je circa 10mm waar de zaag niet overheen valt. Dat randje gebruik ik nog best eens om met mijn linker hand (duim) op te steunen, vooral bij niet haakse zaagsnedes. Ik weet dat je eigenlijk de rail met klemmen vast kan zetten, maar daar neem ik lang niet altijd de tijd voor.
Ik zie het, ja. Had er niet eerder over nagedacht, maar zo'n extra strip kan inderdaad wel makkelijk zijn. Maar goed, kan je nog steeds een MT55 cc nemen, die past ook op de Festool rails. Ze hebben bij Mafell zelfs op de produktpagina van de MT55 een plaatje met de MT55 op een Festool rails.
Nhz schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:12:
@Boudewijn Koppelen doe ik nooit meer, ik heb een Festool rail van 270cm. Dat gekloot met koppelstukjes was ik helemaal zat. Heb je de boel aan elkaar dan moet je net 10 korte stukken zagen en vice versa. Nooit meer, gelukkig. Haha.
Mwah, 2x 160 aan elkaar koppelen en dan nog een 80 of 110 rail er bij voor het korte werk kan ook. Of een andere combinatie. Zo'n 300 rail is mooi, maar ook duur.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:59:
het is niet zozeer OCD maar uitwisselbare powercords en dezelfde systainers is handig. En ja t-lock>clipjes. Ik was niet van plan een vrouwelijke plug-it op een Mafell te knutselen.

Alleen is de Mafell dus wel gewoon een betere zaag. Minder stof, meer vermogen, dunner blad, net handiger uitgedacht. Het stuk waar hij beter in is ga ik mogelijk niet gebruiken, maar dat geldt stiekem voor de ts55 ook (Ik kan vast met een van de grote merken aan de slag, dan houd ik de helft over :X ).

Ik hoeverre is dat spouwmes echt handig/bruikbaar als je geen heel dikke balken wil gaan zagen? Komende tijd dus vermoedelijk wat mdf voor kasten, en wat tuinhoutwerk, en wellicht na aankoop van een huis eea op gaan knappen.
Had zelf eigenlijk nooit er bij stil gestaan dat die systainer van Festool ook clipjes aan de bovenkant zou kunnen hebben. Is wel handig, inderdaad.

Maar goed, ik heb laatst voor de MT55 gekozen. In eerste instantie had ik een inval- of cirkelzaag nodig om laminaat in de lengte netjes af te snijden, maar bovenal wil ik nog een aantal kasten in een nieuw huis gaan bouwen. Daarvoor is het waarschijnlijk ook overkill, maar het feit dat deze makkelijk precies is in te stellen en te fine tunen, en gewoon makkelijk in gebruik is, is mij ook veel waard. Heb er helaas nog niet mee kunnen testen, dat moet nog een weekje of twee wachten.

Heb de Festool ook overwogen, maar als je toch zo'n klap geld aan een invalzaag uit geeft, waarom dan niet de beste?

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:46:
nabrander: niet met je originele zaagblad in laminaat, dat heb ik ook gedaan en kostte mij in nog geen 3 planken (dwars dus nog geen meter zaagsnede) een compleet blad , helemaal katsverrot. Koop een speciaal blad, vast niet de laatste keer in je leven dat je laminaat gaat leggen, Ecotools heeft er vast een voor je. ;)
Was ik ook niet van plan, heb een paar zaagbladen bij Ecotools besteld voor het zagen in het laminaat (nou ja, is klik-PVC, maar dat heeft tegenwoordig ook een harde toplaag).

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:26:
Een houtblad gaat gewoon stuk op de te harden lagen in laminaat.

https://www.zaagbladenspe...kelzaagblad-hout-laminaat

Let op! dit zijn cirkelzaagbladen, ik weet niet of die in een afkortmachine kunnen. Het beste kun je daarover gewoon met zo'n toko bellen voor advies of even doorzoeken op het net :)
Is een afkortzaag niet ook gewoon een soort van cirkelzaag?

Vraag me alleen wel af of die laminaat die hier staat ook op een laminaat vloer slaat of niet. Als ik bv. bij CMT in de catalogus kijk, zijn al dat soort bladen bedoeld voor hout met een melamine laagje of iets dergelijks, niet voor een kneiterharde laminaat vloer.

Maar in ieder geval, dat zijn wel het soort bladen die ik bij Ecotools besteld heb. Als die verslijten, kan me niet zoveel schelen. Hopelijk slijten ze alleen niet te hard en/of heb ik er genoeg van ;)
Ik heb er nu 3, van MSA/Sordin (die zweden die oorkappen en andere PBM's verkopen) voor 10 euro het stuk, niet heel gek duur, maar in elk geval een comfortabele bril die ik niet hinderlijk vind, dan zet ik hem sneller op. Ik betrap me er nu zelfs op dat ik hem ophoudt tussen het zagen door.

1 zit in mijn Mafell-systainer, 1 slingert rond in mijn klusspullen en 1 hangt aan de kolomboor omdat ik daar voornamelijk metaal boor.
Goed idee om zoiets in de systainer erbij te leggen, ga ik ook doen :)

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:23:
jawel, maar draairichting en toerental zijn belangrijk. Accucirkelzagen en zagen op netsnoer hebben vaak een ander toerental waardoor je andere bladen moet/kunt gebruiken. Afkortzaag idem. Weet even niet wat het onbelaste toerental van mijn makita is, maar ik koop daar specifiek bladen voor afkortzagen voor.
Toerental kan ik me iets bij voorstellen, alhoewel ik daar niet heel veel verschil in zie bij de verschillende types machines. Lijkt me ook meer bladgrootte afhankelijk (lager max toerental voor grotere bladen). Een Mafell met 160mm bladen doet max 6250 rpm, een Metabo KGS 216 met 216mm blad doet max 5000 rpm, en een Metabo KGS 254 doet max 4500 rpm met een 305mm blad (als ik alle getallen zo even gauw goed heb opgezocht en geinterpreteerd).

Draairichting lijkt me iets voor jezelf om op te letten? Het montage gat is gewoon een rond gat, kan je zelf dus beide kanten om installeren, ongeacht de machine, denk ik?
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:23:
Also.. @Fraggert jij hebt ook de Makita LS1018LN gekocht toch? Ik heb daar vorig weekend een zolderkamer mee gebouwd (heel fijn, alle balken door de afkortzaag ipv tobben met een handzaag of dikkepeer zaag. Wat me opviel en waar ik de eerste keer ook aardig van schrok is dat bij het zagen van scherpe hoeken (60 graden bijvoorbeeld) het reststuk makkelijk tegen het blad valt waardoor de zaag 'bokt'. Herken je dat?

Ik ben ook wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is niet heel comfortabel hoeken zagen. In eerste instantie dacht ik dat de zaag ergens tegen aan liep bij de 'basis', omdat het gebeurd als je de zaagsnede bijna helemaal klaar hebt en het blad dus weer dicht bij de fence is.
Misschien goed ondersteunen aan beide kanten zodat het balkje minder de neiging heeft om tegen het blad aan te gaan duwen (of dat nu van boven of van onder is)?

[Voor 33% gewijzigd door henkie196 op 14-08-2020 10:37]

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:42:
Thanks. Ondersteuning was goed aan de lange zijde maar denk dat een punt van een balk of lat afkorten gewoon te klein is ofzo? Ik vond het een beetje raar en het is nogal vervelend omdat het me niet goed lijkt voor de machine maar vooral omdat de zaag (omdat het een radiaalzaag is) naar je toe wilt bewegen. Er zit een kap op en alles maar het gaat nogal met geweld en das niet comfortabel werken.
Als je alleen maar het topje eraf haalt, gaat ondersteuning inderdaad niet mogelijk zijn aan die kant. Kan je niet gewoon de balk omdraaien (boven naar onder) en dan de hoek eraf zagen? Of is de zaag niet zo ver verstelbaar?

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:08:
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen een ts55 (festool) en een mt55 (mafell). De festool heeft als pre dat hij iets goedkoper is, het aansluitsnoer, de betere systainer, en de festool liniaal (ik wil op termijn ook een frees kopen) en het spouwmes ivm kickback.
Ik zag net in ons nieuwe huis dat de werkmannen allemaal Festool spul achter hadden gelaten. Drie Festool accutollen, 1 accuboorhamer, een TS55 en nog een paar extra systainers.

Ik moest alleen aan deze opmerking denken, want ik zie eigenlijk niet echt verschil tussen de Festool systainers en bv. de Mafell systainers? Wat is precies beter zijn aan de Festool systainers? Ze hadden geen extra clips voor bevestiging aan elkaar, zoals die clips waarmee je op sommige bouwzuigers een systainer vast kunt zetten, en ik dacht dat je daarnaar referreerde, maar ik misschien begreep ik je verkeerd?

Zoiets, bv.:

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 01:10:
Nu ik de accuklopboor makita 484 in huis heb wil ik ook een decoupeerzaag. Ik heb al 2 5ah accus en lader dus zoek een zonder accu. Echter van makita zijn ze 100 euro plus. Ik ga hem niet vaak gebruiken en denk dat ik dan beter een veel goedkoper model kan kopen? Of is dat dom?

Zelfde verhaal voor een reciprozaag die mij ook handig lijkt voor oa tuin
Als je de decoupeerzaag maar af en toe gebruikt, is eentje op snoer dan niet goedkoper? Ben je ook niet meer merkgebonden. Als je een decoupeerzaag van plan bent te gebruiken met stofzuiger, is (van wat ik er van lees) een Makita niet een goede keuze. Zo ongeveer alle andere (grote) merken doen dat beter.

Verder komt Bosch vaak goed uit de decoupeerzaag tests, alhoewel ik behoorlijk wat reviews lees die suggereren dat de GST 150 en 160 erg heet worden in gebruik (maar die zitten ook ruim boven je budget). Makita doet het ook vaak goed in de tests (buiten de afzuiging). Metabo heb ik niet zoveel over gelezen eerlijk gezegd.

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:16:
Denk dat je gelijk hebt. Ik zoek nu een met snoer en mss met een set zaagjes en optioneel koffer erbij.

Wat is dan handig?
Met soortgelijk budget? Dan is misschien de Bosch GST 90 wel een goede optie.

• henkie196
  • Niet online
slabetje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:24:
Daarom voor nu het voornemen om goed gereedschap te kopen, ook al zal het weinig worden gebruikt wil ik gewoon goed spul hebben (moet er nog dik 55 jaar plezier van hebben) en geen ergernis.

Tot nu toe heb ik het volgende op mijn verlanglijstje:

PB Swiss 8515 31 delig.
Wera Bit-Check 30
WERA Bit-Check BC 30 Impaktor 1
Die PB Swiss set heb ik ook, maar dan met ESD handvat (en zonder die spanningstester, volgens mij. Handig om nog een extra handvat bij te hebben, ik kan ook een PH1 en PZ1 kling voor de 225 aanbevelen (zitten in deze set alleen voor de kleine Teleskop, maar daarmee ga je geen PZ1 schroef in hout draaien. Heb er zelf ook nog een bithouder kling en 1/4" vierkant kling bij, kun je ze ook met bits en doppen gebruiken. Mooi spul.

Goeie sets voor bits, ook.
Eigenlijk een nieuwe basisuitrusting, Bankhamer, Doppenset, Momentsleutel, Boormachine, Lege gereedschapswagen (om te vullen met goed gereedschap) Accuboormachine 12V & 18V.

En later grotere zaagmachines en dergelijke. Deze zijn nu nog niet nodig.

Ik zie toevallig bij de lidl een Gedore Hickory Rotband bankhamer voor € 15,- staan.
Iemand ervaring mee ? of kan ik beter voor een goede Picard, Peddinghaus, of Estwing hamer gaan ?
Gedore Rotband zouden de goede Gedore hamers moeten zijn. Persoonlijk ben ik niet zo te spreken over Gedore hamers, zou mijn Peddinghaus vuistje niet inruilen voor een Rotband. En mijn Picard ingenieurshamers (soort van bankhamers) niet inruilen voor een Rotband.

Verder, verstandig om te wachten met electrisch gereedschap te kopen tot je het nodig hebt.

Vergeet ook niet een (Knipex of NWS) kniptang (X-cut is meen ik het beste voor kniptangen van Knipex), een combinatietang. Misschien een waterpomptang, alhoewel ik di epersoonlijk het minst gebruik.

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:31:
- Bosch 12V zijn compacter, maar hebben ook steekaccu's. Ben daar persoonlijk geen fan van omdat het handvat dan niet lekker in de hand ligt.

- Toolstation heeft een set van Metabo die qua prijs niet te kloppen is. Zou kwalitatief ook goed moeten zijn. Ik heb een Metabo 12V inmiddels ruim een jaar in gebruik en die doet het nog prima.
Steek accu in het handvat vind ik persoonlijk dan weer niet zo erg, vind zo'n dik handvat wel lekker in liggen. Maar goed, dat zel wel sterk afhankelijk van de grootte en vorm van je handen.

Twee boormachines in een set heeft zeker voordelen, maar die extra opzetstukken van een Flexiclick hebben ook voordelen in gebruik. Ik heb zelf in de afgelopen jaren meer gehad aan de opzet stukken dan een tweede boormachine, maar dat kan goed veranderen.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:33:
Vraag mijnerzijds, er moet denk ik een stofzuiger komen. Ik ben een buitendeur aan het opknappen (en er komt er nog een en een hele rits kozijnenen een eettafel), en op deze zie ik nu al 3 dikke lagen verf.Mijn RS300 EQ zuigt prima hout af maar je merkt dat vefdeeltjes overal zitten na het schuren... zal vast niet gezond zijn. Yup het filterzakje zit er achterop maar met name bij de kopse kanten valt er veel langs.

Nu wil ik later dit jaar laminaat leggen, gipsplaten op zolder hangen en (wschl met MDF) kasten maken. Enter de stofzuiger. Die deur doe ik nu buiten, de kozijnen logischerwijs ook... Maar mdf en gips wordt wschl binnen omdat het eind vd herfst wordt.
Mdf moet je sowieso afzuigen .

Volgens mij kom ik met mijn nu-en-dan gebruik met een L-klasse bak wel uit. Wat zijn dan van Festool/Starmix de aanraders? De cycloon zet ik er zelf wel tussen, stekkerdoos erop is handig, BT gebruik ik momenteel nog niet. Nat zuigen lijkt me leuk, maar vooral veel duurder .... is he that waard? En hoe goed werkt autoclean?
Wieltjes eronder is +1 overigens. De baasvrouw heeft een kat die ook nog wel een zooi maakt met kattengrind.

Waar moet ik op letten?
Waar ik op zou letten is:
  • Inschakelautomaat
  • automatische filter reiniging
  • koppelstukken (naar cycloon, naar gereedschap)
  • wasbare filters
Die laatste kwam ik laatst achter dat die ook best handig is. Vooral omdat ik zo'n 500 m2 aan muren en plafonds had geschuurd, en toen op een gegeven moment de automatische filter reiniging het niet meer aan kon (stucwerk schuren levert van die fijne troep op, koekt helemaal vast). Bleek dat de filters inderdaad helemaal volgekoekt waren met dat fijne stof. Maar supermakkelijk eruit te wassen dus daar was ik blij verrast over.

M of S klasse is wel fijn, maar ook meteen een heel stuk duurder. Voorlopig lijkt mijn L-klasse het ook wel prima te doen.

Ik heb overigens deze. Kost een berg, en ik heb geen idee hoe een goedkopere zich verhoudt tot deze, maar ik ben zeer tevreden tot nu toe. De vrouw is ook zeer tevreden met het gebrek aan stof in het huis na het schuren.

• henkie196
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:03:
Dat doet inderdaad niet zo heel veel. Het leidt volgens mij alleen de luchtstroom tijdelijk om zodat het stof eraf kan vallen.

De VC2512L bevalt mij prima, wat ik soms nog wel eens mis is de mogelijkheid om het toerental te kunnen regelen. Hij kan alleen aan/uit. Met schuurmachine zuigt hij soms té hard waardoor hij zicht vastklampt aan je werkstuk. Via de draaischuif in de zuigmond kun je hem wel valse lucht laten trekken om dit te voorkomen.
Gebruik jij die zuigmond dan als je de stofzuiger op een schuurmachine (of andere machine) aansluit? Ik vervang de aansluiting voor de stofzuiger dan door zo'n aansluitstuk dat op het type Festool aansluiting past (wat stiekem best veel machines gebruiken).

Ik zet mijn stofzuiger inderdaad ook niet op maximaal bij gebruik van een schuurmachine. Zelfs op half vermogen zuigt die zich vast aan de muur (blijft er niet helemaal aan plakken, maar maakt bv. een plafond schuren wel wat makkelijker).

Verder lijkt me dat omkering van de luchtstroom een meer efficiente manier zou zijn om de filters schoon te maken dan om ze even niet te belasten (want dat doe je ook als je de machine uit zet). Maar dat kan dan weer niet tijdens bedrijf gedaan worden. Die van mij gebruikt magneten om de filters schoon te trillen, zodat je gewoon door kan gaan met werken terwijl dat actief is. Niet dat het voor schuurstof van stucwerk heel efficient werkt. Hoe goed dat voor bv. houtstof werkt weet ik nog niet, ga ik vanzelf achter komen. Maar goed, de filters eruit halen en even omspoelen in wat water is ook zo gedaan.

• henkie196
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:08:
Ben op zoek naar een decoupeerzaag en ben uitgekomen op de Bosch GST CE serie.

Kan iemand me uitleggen wat t verschil is tussen de 90, 150 en 160?

Ik zie enkel de zaagdiepte en vermogen.
De 90 kost +- €125,-
De 150 kost +- €175,-
De 160 kost +- €242,-
(Pricewatch)

Als t echt geen verschil maakt ga ik voor de 90. Iemand die van mening is dat de 150 of 160 veel beter zijn?
Als ik het zo zie, heeft de GST 90 geen snelwissel heeft voor het zaagje. De GST 150 heeft ook iets om constante snelheid te houden voor het zaagje. De GST 160 zou dan weer betere geleiding van het zaagje moeten hebben voor betere nauwkeurigheid.

Van de klantenreviews lijkt het erop dat vooral de 160 erg heet kan worden tijdens langer gebruik (misschien door die dubbele geleiding?). Zo heet dat je de body nauwelijks meer vast kunt houden. En door de hitte vervormen de zaagjes weer sneller, en kan je nog altijd niet nauwkeuriger zagen. Eh.

De 160 heeft wel een accessoire dat je die eventueel op Bosch FSN rails zou kunnen gebruiken, de 150 heeft dat niet.

Ik twijfel zelf best wel over welke decoupeerzaag ik zou willen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Ze hebben allemaal voor en nadelen. De 150 en 160 komen bv. uit de reviews wat beter dan de Makita en de Metabo zagen, maar hebben dan ook weer hun eigen beperkingen.

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:39:
@henkie196 Snelwissel hebben ze allemaal. Hendeltje naar voren en klaar.
Hmm, ok, op de site van Bosch stond bij de 150 en 160 SDS als item, maar niet bij de 90.

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:17:
@Boudewijn Een stofzuiger heeft het het allerlastigst met het afzuigen van gips. dit is zo fijn dat je filter, hoe groot ook, zeer snel volloopt. Hier kun je twee zaken doen:
- een stofzuiger met automatische filterreiniging. --> starmix ipulse is het best verkrijgbare hierin.
- regelmatig je filter zelf reinigen --> bij festool kun je dan naar de ctl midi kijken bv.
Maar ook de Starmix iPulse zal gereinigd moeten worden na een tijdje schuren van muren. Is uitwasbaar, en filters trek je er zo uit, dus niet zo'n punt.
Zelf je filter reinigen kan bij elke stofzuiger. Ik heb o.a. een karcher wd6 met 2 filters. zo kan ik de ene uitwassen en de andere gebruiken. Na een keer of 10 wassen koop ik overigens een nieuw filter, geen idee of dat echt nodig is, maar voelt goed.

voordeel van Festool van jou is voornamelijk dat je in het ecosysteem blijft, met de fantastische stofzuigerslang met ingebouwd snoer etc. de ipulse staat bekend om het allerbeste van het beste te zijn.
De rest van de markt met automatische filterreiniging werkt (bijna) net zo goed.
Mafell en Metabo gebruiken ook de Starmix. Als ik het zo bekijk lijkt Makita voornamelijk Nilfisk stofzuigers te gebruiken, tenminste, uitgaande op het uiterlijk.

Zo'n ingebouwd snoer in de slang is wel een goede uitvinding. Misschien iets minder handig als je er nog een cycloon tussen wil zetten. Weet ook niet hoe goed dat samen gaat als je anders dan Festool dingen erop aan wil sluiten.

• henkie196
  • Niet online
abbeyrules schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:27:
Iemand een suggestie voor een goed meetlint voor in de tuin? 30 of 50 meter?
Ik heb verder geen idee, maar BMI is over het algemeen best goed met rolmaten, en hebben ook meetbanden. Prijzen die ik zie lijken ook best redelijk. Tenzij je een sterke voorkeur hebt voor een metalen band, zou ik gewoon een fiber band hemen. Is stukken goedkoper en een stuk flexibeler. Ik zie ook wel van die meetbanden met een gesloten kast om de band, die zou ik niet nemen, want als je onvermijdelijk een keer wat vuil op op de band krijgt, is het met een open kast wat makkelijker om dat eruit te krijgen.

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:27:
Ja ik wil een cycloon in elkaar hobby-boppen, maar die zal ik niet altijd gebruiken. Ook hangt het nut nog een beetje af of ik nu een MT55 (Mafell) of TS55 (Festool) wil hebben, maar dat wordt wschl Mafell. Alhoewel alles in 1 ecosysteem wel handig is :+ .

Gips gaan we alleen hebben bij het zagen van wat gipsplaatjes, dus dat zal wel meevallen.

Die Starmix heeft wel een nette steel bij de stofzuiger, zoals een reguliere. Die is bij festool 150 euro: https://www.festool.nl/accessoires/203434---d36-bu-rs

Die 630 is een nette aanbieding, zie hem op diverse plekken voor diezelfde prijs.

Ik lees het niet in de specs terug: maar zit er op die CTL Midi ook nog gewoon een 230V outlet voor een niet-festool-device? En die slang met plugit, is dat standaard? Het wordt niet vermeld op de website. (ik zou het zuur vinden als ik daarom er nu een bestel en dan zo nog 250E voor een slang mag aftikken :+ )
Die Starmix voor 630 is de iPulse 1635? Die exacte uitvoering heb ik ook. Mooi ding, complete levering ook. Naast de gewone steel en zuigmond zit er ook zo'n smal ding bij. En, misschien nog wel belangrijker, een adapter voor een Festool aansluiting (die de MT55cc bv. ook heeft, en volgens mij het meeste spul van Bosch ook, en waarschijnlijk anderen die ik zo gauw niet weet). Aansluiting voor systainer bovenop is ook een plus. Heb er ook nog een booradapter bijgekocht, lekker makkelijk stofvrij boren, erg belangrijk voor vrouwlief.

Ik denk dat die aanbieding op het moment toch wel de beste is voor een iPulse 1635, qua hoeveelheid meegeleverd spul en de prijs die je er voor moet betalen.

Qua gebruik heb je een stand met inschakelautomaat zonder automatische filterreiniging, een stand voor inschakelautomaat met automatische filterreiniging, en gewoon continue aan (met filterreiniging). Vermogen is instelbaar. Geluid is behoorlijk, maar denk niet meer dan bv. een Dyson, en oorkleppen zijn meestal toch wel verstandig.

Hier is de mijne, met schuurmachine er bij.

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:39:
Ja, maar das niet altijd handig.. Mijn Makita suckymachine mag maximaal 1400w doorgeven, dus de cirkelzaag opstarten aan de stofzuiger is er niet bij, daar heeft de stofzuiger een mening over.

Wat overigens wel gek is want volgens de website van Makita zou het EU model 2400-2600W door moeten kunnen geven, het AU/NZ model 1400. Heb het ding tocht echt gekocht in Nederland. Destijds niet op gelet eerlijk gezegd maar omdat het me de laatste tijd vaak gebeurde dat de stofzuiger niet wilde starten toch gaan opzoeken.

Ding is inmiddels ook een jaar oud dus ik denk niet dat ik ermee terugkan naar de webshop :|

[...]

Aldus de specs.
Retourneren misschien niet, maar garantie claimen zou toch wel moeten kunnen?

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:37:
Welke schuurmachine zouden jullie aanraden om grote oppervlakken te schuren, in dit geval een gipsplaatwand waar de naden en schroeven zijn afgewerkt? Hierna ga ik ook een inbouwkast maken en schuren. Ik kom al snel op een excenter uit, maar ik twijfel tussen de volgende merken:

- Festool
- Rupes
- Mirka

Waarom deze merken? Alle drie merken gebruiken systainers, staan (na mijn weten) bekend om goede afzuiging en hebben een goede reputatie.

Wensen (geen eisen):
- grote schuurzool
- goede afzuiging (middels stofzuiger)
- systainer
- pré is dat er een a la Rotex stand op zit om snel grote hoeveelheden af te schuren voor toekomstige projecten. Mijn vraag daarbij is of bijvoorbeeld de Rotex 90 wel groot genoeg is om grote oppervlakten snel maar niet te aggressief te kunnen schuren, zoals een wand.
- <= €500 euro

Met alle drie merken zit je volgens mij wel goed, maar ik zie zoveel variaties (binnen merken) dat ik niet meer weet wat ik moet kiezen. Ik heb een TS55 dus zit al op het Festool platform, maar ik hoef niet per se alle apparaten met hetzelfde stroomkoord. Zolang er een Systainer bij zit kan ik lekker stapelen.

Liefst als je ervaring hebt met een van de bovenstaande merken, helemaal top zou zijn als je ervaring hebt met meerdere hiervan.

Alvast bedankt!
Zoals eerder gemeld, ik heb een Rupes ER155TES (met systainer), en die is mij goed bevallen voor het schuren van de muren en de plafonds. Afzuiging is goed, schuurpapier loopt niet vol, en je ziet zelfs dat het zichzelf weer schoonmaakt als een stukje toevallig door een oneffenheid wel is volgelopen. Grote oneffenheden kunnen wel even duren om vlak te schuren, maar ik zou ook weer niet de muren met een geforceerde beweging willen schuren.

Ik geloof niet dat Rupes een machine heeft zoals een Rotex, die zowel geforceerde beweging heeft als willekeurige beweging, dus als je die allebei wilt hebben, zit je vast aan Festool, volgens mij (Bosch zou ook zoiets hebben, geloof ik). Ze hebben wel een EK150, bv., die ook een planetaire schuurmachine is, maar geloof niet dat die kan schakelen tussen beide opties. Of misschien ook wel, maar ik kan het niet terug vinden in de specs. Mirka heeft geen planetaire excenter (geforceerde beweging als een Rotex, dus), maar is verder wel behoorlijk aan de top voor schuurmachines.

Rotex 90 is de meest betaalbare Festool, maar 90mm lijkt me wel een beetje klein voor een wand te schuren. Als het alleen maar een zolder is, bv., maakt het wellicht niet zoveel uit, kost je alleen wat meer tijd. Deltavoet attachment is wel superhandig voor de hoekjes, natuurlijk.

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:09:
#outsidethebox :

Ik zit niet in de schuurmachines, maar een Hikoki-machine die je in een kartonnen doos kopt, past ook in een Festool systainer :P

Ik heb mijn hitachi slijper (met zijn bosch broertje) ook gewoon los in een L-boxx.

[Afbeelding]

Iets ter overweging als je wel graag bij het Systainerstapelen van Festool blijft :)

Die systainers zijn ook nog eens in allerlei kleuren en maten te krijgen dus, ook makkelijk herkenbaar in je stapel kisten. Mijn Fein multitool zit in een knaloranje Tanos-kist en die zijn 100% gelijk aan de Festool bakken.
Yep, systainers zijn gewoon los te koop. Ook in Festool kleurtjes, als je dat graag hebt. Ik had alleen voor de versie met systainer gekozen omdat dat goedkoper was dan schuurmachine + losse systainer was geweest.

• henkie196
  • Niet online
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:58:
Kun jij misschien uitleggen hoe dat zit met die antistatische slangen? Ik zit niet op een optater te wachten na een partijtje frezen of zagen namelijk.. Heb je hier zelf geen last van bij de Makita?
Bij een berg schuren is de slang zelf niet statisch bij die van mij, terwijl ik ook geen anti-statische slang is (die is zelfs voor een Starmix iPulse 1635 nog een optie, geen standaard). De cycloon is wel behoorlijk statisch geladen over het algemeen. Genoeg dat de haren op m'n armen op een halve meter afstand al overeind gaan staan. Geeft zelden schokken, overigens.

• henkie196
  • Niet online
Hmm, nou we het toch hebben over veiligheid en stofzuigslangen, ik zag dat Bosch bv. allemaal afzuigkappen heeft voor hun slijptollen, en vroeg me af of stofzuigers dat nou wel fijn vinden als al die vonken van een slijptol zo een stofzuigerslang in gaan. Heeft iemand daar ervaringen mee?

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:45:
Enkel ervaring met festool, maar wel met de Rotex 90, 125 en 150.
150 is gigantisch en ook eigenlijk te groot voor je handen, dus eigenlijk enkel goed te gebruiken voor horizontaal te schuren
90 is leuk voor deuren etc, en kleinere oppervlaktes. Maar is inderdaad te klein. 125 is perfect van grootte, zowel horizontaal als verticaal te gebruiken

Gewoon voor de Festool Rotec gaan ;) afzuiging is perfect, en echte werkpaarden waar geen enkel hout tegenop kan. En die Rotex kan je altijd nog naar de excentrische stand brengen.
En kost je net een €499 :+
Zo groot is zo'n 150 toch niet? Van alles wat ik er van zie is zo'n Rotex 150 alleen groter dan andere 150 excenters door het handvat. Lijkt me eerlijk gezegd juist wel wat beter in de hand te liggen dan mijn 150 mm excenter, want die palmgrip is een beetje klein, en die pistoolgrip is misschien net genoeg voor de helft van m'n hand.

Met een beetje afzuiging is zo'n excenter trouwens makkelijk op de muren. Gewoon vasthouden aan het huis (is groot genoeg) en dan omhoog duwen, en dan langzaam laten zakken. De stofzuiger houdt 'em grotendeels aan de muur vast :P

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:37:
Als je gewone handen hebt (van grootte), ligt de Rotex 150 echt niet aangenaam in je hand om er lang mee te werken / schuren. Als ik verticaal moet schuren, echt veel liever de 125.
Ik weet niet wat een normale grootte is van handen, denk niet dat ik bijzonder grote handen heb, eigenlijk. Maatje 10 voor handschoenen, meen ik.

Denk dat meer bepalend voor de hanteerbaarheid is dat een Rotex 150 2.3 kg weegt, terwijl mijn Rupes ER155 maar 1.5 kg weegt.

• henkie196
  • Niet online
@Boudewijn dat is inderdaad een hele goede prijs, gefeliciteerd!

Als ik de specs van de 1625 en de 1635 naast elkaar leg, lijkt vooral de automatische filterreiniging het verschil te zijn tussen beide stofzuigers, het debiet en de onderdruk lijken verder hetzelfde.

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:13:
Dit is voor mij nog echt wel een dingetje. Mij lijkt de Rotex stand geweldig, maar 2,3kg is toch wel fors. Ik zat eerst aan de ETS 150 te denken vanwege de prijs, maar ik zie net dat die met zijn 1,9kg evenveel weegt als de Rotex 125. Dan heb je de ETS EC 150 met zijn 1,2kg nog, superieur in gewicht maar fors in prijs en voor dat geld heb ik de Rotex functie er niet bij. Wat moeilijk.
Voor muren en vlak schuren (ik neem aan dat je een houtenplaat vlak legt om te schuren) lijkt het gewicht me niet zo'n probleem. Meer als je een plafond moet schuren, dan word het extra gewicht vervelend. Alhoewel ik moet zeggen dat ik ook zonder gewicht in m'n handen behoorlijk last van m'n schouders zou krijgen als ik gewoon alleen m'n armen de hele dag boven m'n hoofd moet houden :+ Die zijn wel ietsjes zwaarder dan die schuurmachines ;)

Ik zou gewoon kiezen waar je denkt het meeste nut van te hebben (en voor het prijsverschil tussen een ETS en een Rotex, zou ik toch echt voor de Rotex kiezen, en dan maar het gewicht voor lief nemen, een Rotex is toch een stuk breder toepasbaar).
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:37:
Ja je bedoelt dat je niet door kunt als hij zelf reinigt. Dat was voor dit prijsverschil een gevalletje "accepteren".

Dank voor het advies gents!
Inderdaad, dat was ik er ook van begreep. Op zich lijkt dat me niet zo'n probleem, want een zaag of schuurmachine zet je toch om de zoveel tijd even stil, en dan zal de stofzuiger z'n filters reinigen. Is niet helemaal zo mooi, maar zal in de praktijk ook best goed werken, neem ik aan. Anders gewoon af en toe de filters eruit trekken en schoon maken met een compressor of anders even in water afspoelen.

Moet met een iPulse even goed af en toe ;)

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:07:
En zou je dan de RO 150 of RO 125 nemen? :)
Als je vooral grote oppervlakken verwacht te schuren, de 150, anders is de 125 wat lichter en (waarschijnnlijk) handzamer. Omdat ik recentelijk ongeveer een voetbalveld aan muren en plafonds heb geschuurd, zou ik persoonlijk nu naar de 150 neigen.
Pagina: 1 2 3 4

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee