• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:34
Aapje schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:05:
[...]

Mits je de juiste afkortzaag hebt (lager toerental dan hout) en het juiste blad (carbid tanden).... Dan is het alleen dood eng, maar prima te doen :) Ik doe 't met hobbymatig gebruik met enige regelmaat, ook stafstaal naast kokers e.d. (denk dat ik al ruim 200~300 snedes gemaakt heb in staal, blad heeft nog steeds al z'n tandjes)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zal gelijk eens opzoek gaan naar een goed reserve blad. Van het weekend eens staal proberen. Waarschijnlijk met laskap op ter bescherming. Ik moet toch wennen aan het idee denk ik... :P

[Voor 4% gewijzigd door DoeEensGek op 24-10-2019 20:50]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

TimoDimo schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 16:02:
[...]

Maar ik bedoelde te vragen wat "die Fein" dan voor apparaat is. ;) Fein is een merk toch?
Eerste resultaat onder Fein Supercut waaraan gerefereerd wordt:

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 04-12 19:31

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik heb zo’n Makita trolley. Zo lang je de boxen aan elkaar vast klikt (met name wat boven de spanband uit gestapeld is) en een beetje tactisch stapelt met de zwaardere koffers onder kan je behoorlijk stapelen.
Ik heb er nu op staan:
2x mbox4
1x mbox3
3x mbox2
1x mbox1

Met die stapel heb ik nog niet veel gereden. Met één mbox4 minder wel en dat gaat prima. Zelfs zonder de koffers aan elkaar vast te zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:34

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik gebruik voor klusspul op locatie de grote rechthoekige emmers/teilen van Gripline, kosten geen drol en liggen, onder andere, bij de Welkoop.

Die blijven tenminste heel d:)b

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 04-12 19:22
gisteren de triton TSPST450 besteld

krijgt goede reviews en met een klein bandje voor erbij (koop het voornamelijk voor de spindels), lijkt het me een hele leuke machine voor het gitaarbouwen. O+

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

bonzz.netninja

Niente baffi

accu decoupeerzaag op het fijne 10/12V systeem van Bosch Blauw. Zaagt als een malle, heel blij mee!

en ook nog op de valreep een festool :)

voor uiteindelijk 250 euro met alle kortingen en cashback meuk

[Voor 38% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-11-2019 11:24]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Trouwens even wat tegengas aan al het L-boxx, Metaloc en ander systainergeweld hierzo. Gisteren deze gekocht (verjaardagscadeau voor mezelf):

Stanley Fatmax MP 23. Ook nog met de 26 in mijn handen gestan, maar die was me echt te lomp. Oh ja, en deze is lekker ook stabelbaar :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk hebbedingetje bij Banggood besteld, ATuMan LS-1S laser afstandsmeter. Op dit moment voor net iets minder dan €12 verkrijgbaar.

Recensies zijn wel enthousiast, ze geven aan dat hij goed nauwkeurig is. Heb hem net gisteren besteld dus moet nog +/- 2 wk. wachten voordat ik m'n oordeel erover kan geven.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2019 12:36]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

CurlyMo schreef op maandag 4 november 2019 @ 21:41:
[...]

Kan je van die Fatmax eens een foto maken van boven als die open staat en de verschillende lossen onderdelen ernaast. De site van Stanley is verre van duidelijk over de indeling.

Alvast gefeliciteerd ook. Dan vergeet ik dat niet.
heb je hier wat aan?

van de site:
https://www.gereedschapsk...-gereedschapskoffer-mp-23

“I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work” - Thomas Edison

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 04-12 17:28
Budha schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:41:
[...]

Vanwege alle aanbevelingen in dit topic ben ik voor de Fein gegaan. Geen moment spijt van gehad. Dankzij de onafhankelijke ophanging voel je niet of nauwelijks trillingen. Hij is wel redelijk zwaar en groot.
Zodoende heb ik ook 3 jaar geleden een Fein multimaster aangeschaft, echt een duur stukje gereedschap!
Maar oooh wat een Fein apparaatje!
Hij trilt ook gewoon niet in de hand. Ik hele woonkamers afgeschuurd, dagen lang, en geen tintelende handen.
Maar hij vervangt ook voor 90% mijn afkortzaag/decopeerzaag/circelzaag bij houtwerk.
Of bij plasticen/niet metalen en harde steenachtige materialen etc.
Is gewoon super praktisch.
Sander0105 schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:40:
[...]

Ik heb enkel ervaring met de Fein en ik kan deze van harte aanbevelen!! Tijdens de verbouwing by far de meest gebruikte tool. Volgens mij zit er verder weinig verschil tussen de 2, de starlock-plus aansluiting is erg fijn en werkt snel. Het enige waar ik niet van onder de indruk ben bij de Fein is de stofafzuiging. De plastic shute moet je er onder klikken maar zit eigenlijk niet lekker vast (ductape FTW) en kan je niet gebruiken met de schuurzool... De enige die dit wel goed op orde heeft is de Festool variant van de Fein Supercut maar dat is gelijk een andere prijsrange...
Fein heeft 2 varianten, een schuurzool met en zonder gaten voor afzuiging. De gene met gaten heb ik en dat werkt gewoon goed.
Wat enorm helpt is een schuurpads te nemen die van 'gaas' zijn. Die schuren ontzettend goed en lopen niet vol door de goede afzuiging (vooral bij stuc/gipswerk)

Wat wel klopt dat de houder van de afzuiger te fragiel is. Het breekt niet af, maar laat los. Hier ook opgelost door ff te ductapen.

[Voor 10% gewijzigd door barry86 op 05-11-2019 08:06]

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 21:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@CurlyMo en anderen

Onder op de foto zie je het tussenschot. Dat in tegenstelling tot wat ik eerder zei, alleen uiterst links of rechts kan. Zit wel vast. Biedt ruimte voor een stuk of 5 schroevendraaiers verticaal. That's it
Bakje is idd als op de eerdere stockfoto.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• thespeed
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 04-12 14:35
ThinkPad schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

Tijdje terug ook mee bezig geweest. Ook een cycloon van AliExpress gebruikt, gaat prima. Ik heb dit model gebruikt. Heb bij de lokale kringloopwinkel een stofzuigerslang gekocht voor tussen cycloon en bouwstofzuiger (Makita VC2512L), zodat ik de lange slang van de bouwzuiger tussen gereedschap en cycloon kon gebruiken.

Bij de slang van de kringloopwinkel even goed opletten dat er geen scheuren in zitten, lagen er een aantal die gewoon gaar waren en zo scheurden bij uitrekken. Verder nog een paar PVC stukjes bij de rioolafdeling van Gamma gehaald. Die heb ik zacht gemaakt met verfföhn zodat ik ze kon oprekken tot juiste maat.

Opvangbak gebruik ik deze voor: https://www.vatenonline.n...ikt/15-liter-plastic-vat/
Heb er wel een baksteen onderin gelegd, anders is hij topzwaar met de cycloon erop en valt hij snel om. In het deksel een houten schijf gemaakt zodat ik een steviger oppervlak had om de cycloon op te monteren. De aansluiting van cycloon op ton even volgekit en daarna vastgedraaid met boutjes.

Mijn variant:
[Afbeelding]
(Klik voor groter formaat)
Pas wel op dat je de ingang niet blokkeert.
Ik had hem ook op een plastic ton gemonteerd en met mijn stofzuiger kon ik het vat laten inklappen :X
Zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden online ;)
Na eerst een klepje met een stuk rubber en een veertje om dit te ontwijken (kreeg het niet helemaal goed luchtdicht) toch overgestapt op een metalen vat.
Met dit vat in eerste instantie ook problemen dat juist de bodem iets wilde inklappen (vanaf de onderzijde kon je het vat met de hand al wat indrukken).
Bij dit vat zat aan de onderzijde ruimte waarin ik een stuk hout heb gekit (polymeer) waardoor dit probleem opgelost is.

Aan de onderzijde heb ik wat wieltjes geplaatst. Vanwege instabiliteit moest ik deze wielen wel wat verder vanaf het vat plaatsen omdat het anders nogal onstabiel was.
Misschien niet de mooiste oplossing maar wel effectief.
Van een oude stofzuiger de slang opgeofferd en op de beide aansluitingen koppelingen gemaakt die passen op een Karcher bouwstofzuiger.

De chinese cyclone (+-17 euro) werkt prima.
Dus mocht je goedkoop aan een vat kunnen komen dan is dit ook een goede oplossing.
Vanwege de vele vragen over cyclone's toch maar even mijn ervaringen gedeeld.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:26
Baytep schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:05:
@Twijfels bedankt voor de informatie.

Wat me bij de GKF 12V-8 accukantenfrees nog niet helemaal duidelijk is:
Kan je die ook goed gebruiken om uit vrije hand te frezen?
Dan bedoel ik dus met ontgrendelde diepteinstelling en een frees met voorsnijder een gat tot gewenste diepte maken.
Van andere frezen weet ik dat het dan nodig is dat de constructie zwaar genoeg moet zijn om zonder "schokken" de frees in het werkstuk te duwen
Je kan hem niet ontgrendelen met de handen vrij. Oftewel om hem in ontgrendelde stand te brengen moet je constant een knop ingedrukt houden, je kan hem dan nog redelijk met twee handen vasthouden, maar erg fijn lijkt het mij niet werken.

die zwarte knop boven de spindel is om hem te ontgrendelen, maar kan dus op geen mogelijk in ontgrendelde stand vastgezet worden. Heb je zo genoeg informatie?

• MeMoRy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 07-11 19:39
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:42:
Er werd hier laatst over afkortzagen met lage toeren en speciale bladen gesproken om metalen profielen af te korten.
Dan is deze Parkside een mooie aanvulling toch?
Bij normaal gebruik zal deze vast wel een tijdje meegaan, je hebt garantie.
Bovendien zijn twee van deze, mocht hij na de garantie overlijden en kan je geen onderdelen vinden, nog steeds goedkoper dan de Scheppach. ;)

Maar je hebt gelijk, voor een eenmalig of incidenteel klusje kun je beter altijd het duurste aanschaffen, dat gaat langer mee en onderdelen zijn makkelijker te krijgen.
Even deze oude discussie opengooien. Ik had ook een bandzaag nodig, dus risico genomen. Komt vandaag binnen. Direct toen ik de doos aanpakte hoorde ik al vanalles rammelen en schuiven..

Doos open, en de kist blijkt open te staan.

Maar niet omdat iemand hem vergeten is dicht te doen, maar omdat vanalles (af)gebroken is... Door slecht ontwerp.
Er komen direct een aantal afgebroken onderdelen uit:
https://tweakers.net/ext/f/EXS7SnNYT9FJCE5alZBVwq74/thumb.jpg

De koffer blijkt van extreem dun plastic te zijn, totaal niet opgewassen tegen het gewicht van het apparaat.

Door het rondstuiteren van de onderdelen is de zaag zelf ontzet en beschadigd:

Een van de poelies lijkt ook niet helemaal stabiel meer te lopen:

Dus hij mag direct alweer retour... Nog niet 1x gebruikt. En je gaat me niet vertellen dat ze dit repareren en weer verkopen... Weer afval erbij

Je kan natuurlijk zeggen: "Ja, maar dit komt door slecht transport". Nee, de koffer is flinterdun plastic en het product is zeer slecht verpakt.
En je kan het ook gooien op dom toeval. Daar geloof ik ook niet in.

Voor mij is dit een gevalletje "Quod erat demonstrandum"... |:( |:( |:( |:(

[Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 12-11-2019 15:03]

U vraagt, wij antwoorden.

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:41

Vliegvlug

Flight Simple

Van het weekend de schuur van mijn ouders uitgeruimd.

Daarbij kwam ik een Black & Decker GT260 heggenschaar tegen die volgens mij uit de tijd komt toen ze nog een degelijk merk waren, hij is tenminste “Made in England”. ;)

Er vielen nog wat plantenresten uit met schudden en daar leek maar geen einde aan te komen dus ‘m uiteindelijk maar open geschroefd:

Er zat nog een halve heg in! :X
Mijn vader kennende heeft hij ‘m nooit schoon gemaakt. :/

Na opschonen een stuk beter:

:*)

Nog even smeren en hij kan er wel weer een paar jaar tegen :)

De messen zullen ook nog nooit geslepen zijn maar dat gaan we wel zien wanneer ik ‘m op mijn heg uittest.

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Heeft er iemand goedkope alternatieven voor liniaal snelspanners?

Mijn Makita sp6000 is onderweg (yeay), maar 60 euro voor 2 klemmen die alleen een liniaal op hun plek hoeven te houden is me echt te gek.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• MeMoRy
Nivado schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:36:
@MeMoRy In vergelijk met de ervaring die ik heb met Parkside, heb jij een maandag ochtend koffer gekregen. Normaal zijn die koffers echt wel beter dan wat jij omschrijft. Aangezien QC vaak de eerste post is waar op bezuinigd wordt, is de kans op een slecht exemplaar natuurlijk groter bij goedkopere merken.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen over de vervanger.
Nou, pakketje kwam vandaag binnen. Ik had gevraagd of ze het EXTRA goed konden inpakken... Ze hebben het tegenovergestelde en dit keer was de doos niet eens gestut... schoof los rond in de bezorgdoos.

Door de schuivende onderdelen in de kist was er wat schraapsel ik de kist te vinden

De zaag was gelukkig helemaal onbeschadigd... wel weer dingen als imbussleuteltjes die los rondstuiterde in de kist. En de beschermkappen waren weer halfslachtig in elkaar gezet.

Maar maandagochtendkist? Nee, die kist is gewoon slechte kwaliteit.

Zo bezorgd en de klemmen passen zelfs als ik het plastic weer terugbuig niet dicht. Het feit dat ik het gemakkelijk terug kan buigen geeft al aan dat het zachtplastic is (PP). Het is 2.7mm dun en heeft geen verstevigingen.

En dan mislukt ontwerp: Het onderstel zit om één of andere reden aan de buitenkant van de kist vast. Maar dat zou achter twee plastic haakjes vast moeten zetten... maar die zijn weer zo stug dat je het onderstel daar niet achter vast krijgt! Bij die vorige die ik had waren ze ook al allebei afgebroken

Zelfs mijn goedkope Ferm schroefmachine van de Action heeft een betere kist.
Als iemand anders deze heeft gekocht kan die mijn bevindingen bevestigen.... Nee, voor de kist moet je deze niet kopen.

edit:
toch nog wat beter gekeken, en het zaagblad van de nieuwe zaag had rare beschadigingen... waarschijnlijk al van het kort even draaien. Lijkt dat een van de lagers niet goed is.

Deze kan ook weer terug... |:( Ik wil best apparaten repareren, maar niet nieuwe apparaten.
Ik ga even kijken of ik de onderdelen van de twee zagen (oude nog niet teruggestuurd) creatief kan combineren. Echt vervelend dat ze het ook de tweede keer niet goed hebben |:(

[Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 15-11-2019 18:01]

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Crosspostje :P

Nieuwe kruislijnlaser van DeWalt :9

En deze zag ik liggen in de Lidl. Altijd handig als het echt koud gaat worden en ik zit op mijn werfje :)

De Nederbelg !

• pmeter
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 01:02

pmeter

Poes!

Ik heb een website-tip: accessoires voor de multitool zijn vaak erg duur. Bij ecotools.nl zijn ze heel goedkoop(ik heb geen banden met eco-tools). Bijvoorbeeld deze voor 4 euro:

[Voor 5% gewijzigd door pmeter op 18-11-2019 17:20]

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:07
Naar aanleiding van Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
en @Fraggert 's uitgebreide reactie hier: Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" heb ik dus eindelijk een machine aangeschaft.

In eerste instantie was ik op zoek naar een allrounder. Niet te zwaar, zodat je er wel een dag mee kan werken. Maar ook niet te licht, omdat je anders wel erg aan het knooien bent als je een keer wat zwaardere boom tegenkomt. Daarvoor heeft Stihl de MS261cm en Husqvarna heeft daarvoor de 550XP mark II

Ik heb sinds die post via idealo.de en camelcamelcamel.de de duitse sites in de gaten gehouden, in de hoop een keer tegen een mooie aanbieding aan te lopen. Maar dat gebeurde maar niet. Andere modellen waren weleens in de aanbieding, maar deze twee (die volgens mij ook wel de populairste modellen zijn) bleven altijd duur. Alleen de markI van de 550XP is ff wat voordeliger geweest.

In tussentijd is er ook wat veranderd: mijn vader is gestopt met zagen, die wordt te oud en te slechtziend. Van hem heb ik de MS201CM overgekregen. Een heerlijke lichte machine, die ideaal is om een hele dag mee te werken zonder moe te worden en makkelijk vanalles tot 20-25cm doorzaagt.
Dat nam bij mij de noodzaak voor een allrounder wat weg. Dus ben wat breder gaan zoeken.
Vorige maand kwam een brief vanuit staatsbosbeheer dat het onder voorwaarden weer mogelijk wordt om in hun bossen te gaan zagen (en dus ook bomen om te zagen). Wel na het behalen van een certificaat. Daar heb ik me voor opgegeven, dus waarschijnlijk nog dit jaar ga ik dat certificaat halen.

Dat maakte wel dat ik met wat meer druk op zoek wilde naar een grotere zaag. Ook met die 201 krijg je wel bomen om, maar wel met de nodige effort. En daar had ik geen zin in, want ik ben onervaren en wil dus niet lopen klooien.
Daarom vorige week maar eens goed actief MP gaan afstruinen en naar zagen gekeken. Daarbij viel het me op dat het grotere broertje van de 261 eigenlijk niks duurder was. Waarschijnlijk iets minder geliefd. Dus daarop verder gezocht en dit weekend een paar hele mooie jonge exemplaren gezien. En zondag een dealtje gesloten voor een MS362C-M. Mooi prijsje betaald en de zaag is nagenoeg ongebruikt :D

Dus nu kan ik lekker met een goed gevoel de cursus doen en hout gaan zagen :)

pics, anders geloven jullie me niet:

De nieuwe zaag:

Een MS362-CM met 45CM blad. Een 60CC zaag van 5,6KG en 4,8PK.

Hier naast z'n kleine broertje, voor de foto even uitgerust met een 25CM blad:

Voor de foto ook even m'n mooie bijltje erbij, die ik mezelf voor m'n 40ste verjaardag heb gegeven :P

Blij mee. Nog ff wat laatste hulpmiddeltjes scoren (slijpmateriaal, tweede ketting, benzine en olie) en dan ben ik er helemaal klaar voor. Zaagschoenen/broek/helm heb ik allemaal al, dus op dat vlak ben ik voorzien :)

• Blomminator
  • Registratie: augustus 2012
  • Niet online
Al drie dagen bezig om de toiletruimte te vernieuwen. Mijn ouders worden wat ouder en het originele toilet hing op 38cm. Te laag. Dus nieuwe pot gehaald, een Sphinx 345, en een Geberit duoflush spoelreservoir.
https://tweakers.net/ext/f/3kS8CXPIfdFwfUnBfynH5eqI/thumb.jpg

Al met al leuk werk. Mijn Bosch Decoupeerzaag (waar ik eerder over had met de aan/uit knop) zaagt als een malle door de Qboard. Qboard is zelf is raar spul. Schijnt loeisterk te zijn (tot 400kg belastbaar zag ik ergens) maar t zaagt als boter.

Straks de tegels er tegenaan en dan is het hopelijk klaar.

En dan denk je op vrijdag dat het snel zal gaan...
Onderdeel van de Geberit was gebroken - dus 3x naar de Gamma. De afvoermof moest excentrisch, dus naar meerdere winkels want nergens op voorraad. De haakse slijper van m'n pa begaf had, dus mijn eigen ophalen. M'n zus ziek dus ineens oppassen op mn kleine neefje/nichtje = weg hele middag.

En zo blijf je toch weer langer bezig dan je denkt...

Maar wel erg leuk werk!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
TimoDimo schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:35:
[...]

De aanslag is toch altijd aanpasbaar? Naast het aanpassen van de twee symmetrische aanslagstukken kun je ook de zaag zelf nog draaien. Maar ik weet niet of ik je nu snap eigenlijk. ;)
In het filmpje op de website bewegen ze beide kanten van de aanslag om een hoek over te zetten voor het maken van 100% sluitende plinten. Mooi idee, maar in onderstaande opstelling pleurt mijn plint van de werkbank als de hoek 45 is.
Als je het zaagblad draait niet, maar dan heeft die dubbele beweegbare aanslag ook weinig nut.

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03-12 08:21
Had een Bosch groen decoupeerzaag (de duurste destijds uit de bouwmarkt, omdat ik snel iets nodig had), maar irriteerde me daar elke keer weer aan. Stof blies hij precies over je lijntje uit en ook het lampje voegde weinig toe. Aangezien ik weer een mooi klusje voor de boeg had de Bosch op marktplaats verkocht en op Amazon in een zeer mooie actie deze besteld:

Prachtig apparaat, vrijwel trillingsvrij alleen wel erg zwaar vind ik zelf. Wel goede pendelstand, kantelbaar, toerenregelaar en goeie led erin.

Koffer past wel beter tussen m'n andere gereedschap :+

[Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 22-11-2019 08:20]

there's no tweak without the tweaker

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:55
s0ulmaster schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:51:
[...]

Ligt er maar helemaal aan wat voor werk je tegenkomt.
Paar weken terug nog een in cement gezette tegelmuur moeten verwijderen en was toch maar wat blij dat ik niet zo'n 2J ding hoefte te gebruiken. Was nu al een kut klus :X Ik zie met een dergelijk apparaat ook weinig reden om snoerloos te gaan.
Klopt, bij mij zaten de tegels zo los dat het met de hand en een stanley wonder bar het er zo afging. De korte omgebogen kant was erg handig met een hamer.

• MeMoRy
Eén van mijn nieuwe speeltjes

Ik heb deze recent tweedehands voor een mooi prijsje gekocht. Hij is zo goed als nieuw, al is het geen topkwaliteit.
Ik heb gister van 10 tot 22 bijna alles uit elkaar gehad om het te vlakken en goed te smeren. Sommige dingen waren nooit goed afgewerkt, dus hij is mijn inziens nu beter dan dat hij uit de fabriek kwam.
Jeey

• MeMoRy
Twijfels schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:31:
Een draaibank :)
@MeMoRy welk merk? En is zoiets nog wel beter dan een HBM huismerk bijvoorbeeld? Geen idee wat dit qua prijs doet tweedehands.
Prijzen gaan snel omhoog tweedehands. Zeker de kleinere (behalve de mini versie, die echt slecht is) Ik was er direct bij: binnen een dag. Heb uiteindelijk 650 betaald voor het geheel, waarbij een flink aantal tools zaten. Dat terwijl er inderdaad geen zichtbare slijtage is. Het is een MJ-450A, een Chinese bank die door verschillende merken is verkocht. 450 mm tussen centers.
Ten opzichte van de HBM banken heb ik een 3-fase motor met inverter. De HBM banken lijken allemaal een gelijkstroommotor te hebben. Die zijn ook zat nieuwer.
Een inverter of ander elektronische variabel toerentalregelaar is niet ideaal, want bij erg lage toeren heb je niet zoveel koppel. Een tandwielenkast zou dan fijner zijn, maar dat heb je niet in dit formaat voor deze prijs.

Mis natuurlijk wel een aantal zaken (verlanglijst):
- meedraaiend center (direct al gekocht bij HBM en is al binnen)
- onafhankelijke vierklauwplaat (redelijk essentieel voor precisie) ... maar die is even uitverkocht bij HBM (en de rest is veel duurder)
- een snelwisselhouder... ik merkte direct al dat er veel tijd gaat zitten in het wisselen van beitels. Je hebt er al snel een hoop nodig voor een klein projectje
- een grote boorkop voor de tegenkop... die ik nu heb gaat maar tot 6mm.

Er zitten ook geen brillen bij, maar ik weet niet of ik die nodig ga hebben.

Wat een beetje het probleem is bij deze machines is dat de automatische kruisdoorvoer op de grote hoofddraadas zit. Het eerste probleem is dat de tandwielverhoudingen niet goed ingesteld kunnen worden, waardoor de doorvoersnelheid eigenlijk altijd te hoog is. Het tweede probleem is dat de draad van de as in versneld tempo gaat slijten... wat erg onhandig is, want die heb je ook nodig om schroefdraden te maken.
Ik wil dus gaan kijken naar een elektrisch doorvoersysteem. Misschien van een oude accuschroefmachine in combinatie met een wormwielaandrijving...

Heb er vandaag voor het eerst mee gewerkt. Eerste keer sowieso met een draaibank. Ik moest een afstandshouder voor een 16mm asje hebben. Gemaakt van een oude messing fitting. Super gelukt. Ben echt apetrots. *O*

[Voor 13% gewijzigd door MeMoRy op 23-11-2019 23:20]

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:16

thijsco19

KTM 990 SMT

Wie heeft er ervaring met gereedschap koffers? Zowel bedrijfsmatig als thuis?
En dan met name de parat en soortgelijke koffers:

Ik heb op het werk momenteel een 'tas' van beta:

Nu past daar meer dan genoeg in, je kan immers alles gewoon erin flikkeren. Dat is dan ook gelijk het nadeel, alles ligt door elkaar waardoor ik het overzicht en daardoor ook spullen kwijt raak. Ook kan deze niet afgesloten worden waardoor iedereen zomaar spullen eruit kan pakken.

Bij mijn eerste werkgever had ik een koffer gekregen zoals die parat, maar dan een andere merk. Prima ding, kon hem goed vullen en alles was netjes gesorteerd.

2e werkgever ook zo'n koffer gekregen, ik geloof van B en W, maar daar zaten geen steekzakken in maar een kunstof houder met flapjes waar je alles in moest steken (Dit dus).
Wat een k*t systeem is dat. Het gereedschap zat wel goed vast, zo goed dat je het moeilijk eruit kreeg. Maar na een tijdje werden die flapjes slapper en bleven sommige gereedschappen niet meer zitten.

Nu dus aan het kijken of ik mijn huidige werkgever zo gek kan krijgen dat ze een parat koffer willen bestellen.
Zat te kijken naar de parat classic kingsize. Lekker ruim en meer dan genoeg insteek zakken waar je gereedschap in kwijt kan.

Twijfel alleen of de kingsize niet te groot is en dat ie niet te zwaar word.
Er is ook een model die veel insteek zakken heeft maar daar is de bodem hoogte weer minder.
Of natuurlijk zelfde bodem hoogte maar net wat minder insteek zakken.

Dus iemand ervaring met deze type koffers?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• nubys
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:55
thijsco19 schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:01:
Wie heeft er ervaring met gereedschap koffers? Zowel bedrijfsmatig als thuis?
En dan met name de parat en soortgelijke koffers:
[Afbeelding]

Ik heb op het werk momenteel een 'tas' van beta:
[Afbeelding]

Nu past daar meer dan genoeg in, je kan immers alles gewoon erin flikkeren. Dat is dan ook gelijk het nadeel, alles ligt door elkaar waardoor ik het overzicht en daardoor ook spullen kwijt raak. Ook kan deze niet afgesloten worden waardoor iedereen zomaar spullen eruit kan pakken.

Bij mijn eerste werkgever had ik een koffer gekregen zoals die parat, maar dan een andere merk. Prima ding, kon hem goed vullen en alles was netjes gesorteerd.

2e werkgever ook zo'n koffer gekregen, ik geloof van B en W, maar daar zaten geen steekzakken in maar een kunstof houder met flapjes waar je alles in moest steken (Dit dus).
Wat een k*t systeem is dat. Het gereedschap zat wel goed vast, zo goed dat je het moeilijk eruit kreeg. Maar na een tijdje werden die flapjes slapper en bleven sommige gereedschappen niet meer zitten.

Nu dus aan het kijken of ik mijn huidige werkgever zo gek kan krijgen dat ze een parat koffer willen bestellen.
Zat te kijken naar de parat classic kingsize. Lekker ruim en meer dan genoeg insteek zakken waar je gereedschap in kwijt kan.

Twijfel alleen of de kingsize niet te groot is en dat ie niet te zwaar word.
Er is ook een model die veel insteek zakken heeft maar daar is de bodem hoogte weer minder.
Of natuurlijk zelfde bodem hoogte maar net wat minder insteek zakken.

Dus iemand ervaring met deze type koffers?
Heb eerst ook altijd zo`n parat koffer gehad, maar sinds vorig jaar een stanley tas op wieltjes. Vind deze een stuk gemakkelijker dan zo`n parat koffer. Hier kan je ook je schroefmachine of boormachine of ander spul bij ingooien wat je nodig hebt. En je hebt ook voldoende vakjes voor tangen en schroevendraaiers. Zo ziet het er bij mij nu uit.

Kost ook maar 66 euro via amazon en ik heb hem nu anderhalf jaar in gebruik en nog geen klachten erover. De wielen zouden wel iets groter mogen, op zand/puin rollen ze niet altijd zo fijn.

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 01:22
Ik wil misschien de Bosch GCM 8 SDE afkortzaag koper bij SVH24: https://www.svh24.de/bosc...gcm-8-sde-1600watt-256572. Met kortingscode FXLS4 €386,14 inclusief verzenden naar Nederland. Wat denken jullie, is dit een goede deal?

Uiteraard wil ik wel de beste deal hebben en wie weet komt er nog wel een betere aanbieding deze week... Weet iemand of het "gratis retourneren" ook voor Nederland geldt? Ik neem aan van wel want ik kan het nergens vinden.

Ik maak me trouwens nog wel een beetje zorgen over de diepte van het ding (91 cm volgens de site). Als je de KGSV 216 M neemt, die is maar 76 cm diep, en de KGSV 72 Xact zelfs maar 66 cm dankzij de arm aan de voorkant. Alleen het plaatje lijkt te zeggen dat het maar 45 cm is:

Die maten komen niet eens overeen met de specificaties. Weet iemand ze dan met de maten in het plaatje bedoelen? Ik denk gewoon de voet alleen? Ik wil graag dat het op een tafel past van zo'n 60 cm × 60 cm.

Alle inzichten welkom!

• thijsco19
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:16

thijsco19

KTM 990 SMT

henkie196 schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:02:
Kan behoorlijk wat in, maar als ik er meer in zou willen doen (of een grotere koffer zou nemen), dan zou ik sterk overwegen om zo'n rolkoffer te nemen. Dit omdat de koffer nu al zo'n 20 kg weegt, en veel meer is gewoon niet relaxt om te dragen (en eigenlijk draag ik liever 2x 20 kg dan 1x 20 kg, dan is het wat meer in balans).

Ik zie een boel mannen voor werk gewoon een berg gereedschap in een emmer stoppen en dan daar uit vissen wat ze nodig hebben. Heeft niet mijn voorkeur, maar is wel stuk goedkoper, en als je wat anders nodig hebt voor een klus, kan je dat er gewoon bij knikkeren (of wat anders eruit halen).
Dat is dus het probleem, het geheel moet niet te zwaar worden. Die beta 'tas' houd ik er dan nog wel naast voor het zwaardere spul zodat al het lichte handgereedschap in die koffer kan. Voor het lichte spul denk aan: 2x sleutel set vanaf 8 tot en met 19 (ring steek en ratel steek), losse sleutels vanaf 19 tot en met 24, schroevendraaiers, eventueel setje VDE schroevendraaiers, setje tangen, inbus sleutels, kleine bahco's, stalen hamer, kunststof hamer en dan nog een zooi klein spul.

Zo ziet het er nu uit: (en dat is nog niet alles)

In het ene vak het sleutelgereedschap, dus ring steek sleutels, inbus, bahco's etc. Andere vak de schroevendraaiers, tangen, hamer etc.
Maar als ik nu een schroevendraaier nodig heb dan ligt deze altijd onderop en moet dus eigenlijk alles eruit halen om de schroevendraaier te kunnen pakken, dat ben ik dus een beetje zat :+ . (evenals die klote plastic sleutel houders van beta..)

Om trouwens een beeld te scheppen, ik ben werkzaam op een scheepswerfje. Ik moet dus geregeld met mijn gereedschap heen en weer lopen. Ene keer voor een simpel dingetje en andere keer om praktisch de hele boot uit elkaar te halen. Nu kan ik natuurlijk wel een zooi gereedschap in een emmer gooien en meenemen maar je zult altijd zien dat je iets nodig heb dat je niet bij je heb. :9

Ik denk dat het handig is eerst maar eens alles op een rijtje zetten hoeveel gereedschap ik erin wilt hebben om vervolgens te kijken wat een optie kan zijn.

Zou je misschien een foto kunnen maken van jouw parat koffer + inhoud?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
thijsco19 schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:55:
[...]

Dat is dus het probleem, het geheel moet niet te zwaar worden. Die beta 'tas' houd ik er dan nog wel naast voor het zwaardere spul zodat al het lichte handgereedschap in die koffer kan. Voor het lichte spul denk aan: 2x sleutel set vanaf 8 tot en met 19 (ring steek en ratel steek), losse sleutels vanaf 19 tot en met 24, schroevendraaiers, eventueel setje VDE schroevendraaiers, setje tangen, inbus sleutels, kleine bahco's, stalen hamer, kunststof hamer en dan nog een zooi klein spul.

Zo ziet het er nu uit: (en dat is nog niet alles)
[Afbeelding]

In het ene vak het sleutelgereedschap, dus ring steek sleutels, inbus, bahco's etc. Andere vak de schroevendraaiers, tangen, hamer etc.
Maar als ik nu een schroevendraaier nodig heb dan ligt deze altijd onderop en moet dus eigenlijk alles eruit halen om de schroevendraaier te kunnen pakken, dat ben ik dus een beetje zat :+ . (evenals die klote plastic sleutel houders van beta..)

Om trouwens een beeld te scheppen, ik ben werkzaam op een scheepswerfje. Ik moet dus geregeld met mijn gereedschap heen en weer lopen. Ene keer voor een simpel dingetje en andere keer om praktisch de hele boot uit elkaar te halen. Nu kan ik natuurlijk wel een zooi gereedschap in een emmer gooien en meenemen maar je zult altijd zien dat je iets nodig heb dat je niet bij je heb. :9

Ik denk dat het handig is eerst maar eens alles op een rijtje zetten hoeveel gereedschap ik erin wilt hebben om vervolgens te kijken wat een optie kan zijn.

Zou je misschien een foto kunnen maken van jouw parat koffer + inhoud?
Beetje oude foto's, maar geeft wel een idee:

Van de Parat koffer (Classic en nog iets, met diepe bak):

En de andere (ook Parat), met de insteekflapjes, of hoe je het wilt noemen:

• Raymond
Vandaag heeft de lokale aldi als actie dat alle non-food met 50% korting wordt verkocht.

Dus om 8u stond ik daar voor de deur en heb ik snel deze gescoord:

Bij de kassa kwam ik erachter dat hij al was afgeprijsd van 50 voor 35 euro. Dus ipv 25 kostte hij nog maar €17,50 :D

Uiteraard meteen spijt dat ik er geen twee had gepakt. Maar aan de andere kant: aan eentje (naast de lamp die ik al heb) heb ik genoeg, dat gaat verder alleen maar in de weg staan :)

/blij mee. Ik had er al bijna eentje gekocht voor 50 euro, dus voor 17,50 ben ik helemaal geschikt geslaagd.

Edit: Op het plaatje staat btw alleen de lamp met beugel, maar er zit ook een statief bij, met stopcontact:

https://tweakers.net/ext/f/wi6yyaMSdy5PchkdcwrltNZL/thumb.png

[Voor 16% gewijzigd door Raymond op 26-11-2019 09:42]

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

besteld op amazon voor 74 euro (lighting w00t). Ik had hem al heel lang in het vizier. Ik heb zelfs mijn gks 150 er voor verkocht want zon groot ding is helemaal niet zo handig merkte ik

[Voor 22% gewijzigd door bonzz.netninja op 29-11-2019 09:35]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 01:34
Iemand ervaring met zoiets als tacker?

Andere winkels hebben iets soort gelijk, kan "spijkers" en nieten schieten. Ik leen nu soms zo'n meubeltacker maar wil eigenlijk ook spijkers (of minibrads zoals ze hier heten) schieten.

• MeMoRy
Ik ben intussen nagenoeg klaar met het installeren van nieuw speeltje nr2

Dit is een zelfbouw freesbank. Erg goedkoop gekocht, met een bak vol freesjes (die op zich al waard was wat ik voor het geheel had betaald).
Het ding had 7 jaar stilgestaan omdat de eigenaar steeds kortsluiting had.... bleek dat hij elektra niet begrijpt: hij had de drie draden van een 1 fase (L/N/Gnd) op de drie klemmen van een driefaseaansluiting in de inverter aangesloten. Dus de aarde hing aan een faseklem... Dat was geen probleem zolang hij de machine aan een ongeaard stopcontact gebruikte, maar na een verhuizing veranderde dat dus...
Hij heeft al jaren een vervangende machine.

Nu ga ik er plezier mee hebben. Ding is niet extreem precies, maar goed genoeg voor mij!

Weet iemand trouwens een forum voor metaalbewerking? Ik heb wat specifieke vragen.

• Skidmarks
Vandaag begonnen aan het maken van een verlaagd plafond van gipsplaten in de kelder. Waardoor ik eindelijk wat nieuw gereedschap kon uitproberen.

De betonnen liggers van de broodjesvloer zijn totaal niet waterpas, soms wel 2 cm verschil in een van die liggers. De DeWalt DW-088K kruislijnlaser was echt onmisbaar met deze klus en superhandig. Ook de opvulplaatjes van Ecotools zijn zeer handig.

In de breedte heb ik alles waterpas gemaakt. Hier komen nog panlatten in de lengte overheen en dan dwars daarop de gipsplaten.

Ook de Metabo KGS-216M afkortzaag kunnen gebruiken die prima werkte.

Alleen de stofafzuiging valt me erg tegen. In het verleden heb ik ook met een bosch blauw afkortzaag gewerkt, aangesloten op dezelfde stofzuiger die deed dat een stuk beter. Maar ja is ook andere prijsklasse.

Nu nog de latten in de lengte en dan kunnen de gipsplaten er tegenaan.

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:41

Vliegvlug

Flight Simple

Multifunctionele wandscanner detector in lightning deal bij Amazon voor €11,89.
Nog 10u30min of zolang de voorraad strekt (17% nu)

https://smile.amazon.de/gp/aw/d/B07M78791D/

Geen idee of hij goed is maar wel goedkoop ;)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

• Raymond
Dat zou vooral met je vlakschuurmachine merkbaar moeten zijn. Bandschuurmachine heeft geen gaatjes in de schuurzool, dus daar speelt dat niet.

Geldt uiteraard ook bij je vlakschuurmachine, dat je dan wel gebruik moet maken van een model met geperforeerde zool en bijpassend schuurpapier.

Hotlinkplaatje :)

• Twijfels
Fraggert schreef op woensdag 4 december 2019 @ 09:16:
[...]

ik heb de RTS400, met gaatjes en zal het dus eens proberen, maar zoals ik al opmerkte heb ik nooit het idee gehad dat mijn schuurmachine niet lekker over mijn werkstuk ging, heb liever echt al het stof weg :P

wat is een hotlinkplaatje? :+
Ik dacht eens ff kijken, maar de RTS 400 heeft daar weer iets moois op bedacht, niet gek dat je het dus niet merkt ;) Heb er zelf met de Bosch namelijk wel echt last van als je die schuif helemaal dicht zet.

Aan de zijkant van de schuurzool zitten ook nog 4 inkepingen, hier zal hij ook lucht door heen trekken, je schuurapparaat trekt zich daarmee nooit helemaal vast op je werkstuk:

Waar als je hem vergelijkt met de Bosch GSS bijvoorbeeld de schuurzool aan de zijkant wel dicht is. Bij de Bosch wordt alles dus afgezogen via de gaten in het schuurpapier zelf waardoor hij zich vast zuigt op je werkstuk:

Toch een mooi handigheidje van Festool, het zijn de kleine dingetjes die het afmaken he :D

[Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 04-12-2019 10:10]

• Atmoz
  • Laatst online: 04-12 10:34

Atmoz

Techno!!

Wegens enoooooorme drukte helaas (bijna) niets meer kunnen posten hier :/

Maarja, nu is 't vrijdagavond... vriendinlief de jats op, en ik met een biertje achter de PC :9
Tijd genoeg voor een update dus :P

Vandaag "vers van de pers" aangeschaft:

Heerlijk platen (hout, RVS, staal, plexi, etc... etc...) van max. 130 x 90cm laseren 8) O+

Verder de afgelopen weken:

samen met:

Kan dus weer even vooruit zal ik maar zeggen >:)

• MeMoRy
Teijgetje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 00:30:
[...]

Ik ben inmiddels wel benieuwd hoe het met de Parkside PMB 1100 bandzaag is afgelopen.
Werkt hij (nu) goed?
Even een verdere update. Ik vind het een onveilig apparaat.
Ik was aluminium rondstaf aan het zagen en de zaag kwam klem te zitten. Blijkbaar was hij direct half van de wielen gelopen, maar dat was niet goed zichtbaar.
Toen ik hem weer aanzette vreette hij zich zo door de behuizing heen.
Door is duidelijk de goedkoopste bandzaag die er te koop is...

• EJonk
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22:19
Hoi :w
EJonk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:16:
Zo, weer eens wat anders dan handgereedschap! Mijn grote droom om met metaal te werken recent werkelijkheid gemaakt door het aanschaffen van een lasapparaat. Omdat ik een gelimiteerd budget heb en van alle soorten lassen een beetje wil proeven ben ik voorzichtig begonnen met deze HBM 230.

Ondertussen elektrode en MIG gelast, en na heel wat plaatjes volgeprut te hebben met spetters lukt het ondertussen best aardig!
[Afbeelding: Lasapparaat_Zijkant]

Omdat de machine een dikke gele vlek is, en meer mensen de humor van bekende Canadees AvE kunnen waarderen moesten er wat stickers op! Heb mezelf gelukkig nog maar 2x in de hens gezet ondertussen..

[Afbeelding: Lasapparaat_Zijkant]

Ik hoop dat ik wat mensen kan inspireren als het gaat om lassen en metaalbewerking. Met een klein budget en gelimiteerde ruimte gaat het prima! Geduld en creativiteit zijn dan wel een must...

Hoop dat ik het houten karretje/hondje binnenkort kan vervangen door een wat netter metalen karretje!
En het resultaat van mijn eerste pruttelwerk mag er zijn:

https://tweakers.net/ext/f/VBqmWI8hsXUxCgm0iDX294G5/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Z0U4G7W5aOU09ha7FiWhqkQw/thumb.jpg

Niet de beste foto's maar het idee is duidelijk. Stalen frame gelast, granieten plaat erop en rand van teak erom heen!

[Voor 16% gewijzigd door EJonk op 07-12-2019 15:16. Reden: Meer info!]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Mijn Makita RT0700 is binnen :)

Al leuk de kant van mijn werktafel mee afgerond.

Ik heb nog een slab eikenhout liggen dat krom is. Zat nu te denken om met een zelfgemaakte "jig" deze vlak te frezen met deze Makita frees.
Het is natuurlijk maar een klein freesje dus ik mag niet te veel ineens affrezen, maar zou ik hem er pijn mee doen?

[Voor 54% gewijzigd door Breezz op 10-12-2019 13:12]

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:24
Verslavend wel, alles in bakjes doen...

https://tweakers.net/ext/f/E0zw3c8pwwtgUCDqCI8o4aV4/thumb.jpg

Zodat die bakken weer in de bijpassende tas passen...
https://tweakers.net/ext/f/P2HsHplArumCWjZSEQoOernO/thumb.jpg

• D85
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 01-12 21:31
rocket23 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:45:
[...]

Welke bakjes en welke tas is dat? Ziet er handig uit! En hoeveel gereedschap past er nog in die zijvakken?
Bazentas is dat, de Stanley FatMax Quick Access. De bakken zijn de Stanley FatMax. De ruimte in de zijvakken is meer dan prima, om je een idee te geven:

Genoeg review filmpjes van te vinden overigens.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 20:24
rocket23 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:45:
[...]

Welke bakjes en welke tas is dat? Ziet er handig uit! En hoeveel gereedschap past er nog in die zijvakken?
Het gaat om de Stanley Profi 25 bakken. Maar zoals op de foto hierboven te zien is passen de Stanley bakken met grotere bakjes ook in die tas.

Maar ik ben blij met de kleine bakjes omdat je er veel verschillende dingen in kwijt kunt. En hoeveel pluggen/schroeven/revetten gebruik je nu helemaal per klus...

Tas is inderdaad zeer ruim. Even uit mijn hoofd: schroevendraaierset, steenbijtel, houtbijtel, twee lijmklemmen, twee hamers, waterpas 30cm, set boren in bakje, set schroefbits in bakje, stuk of zes tangen, rollen tape, stanleymes, en nog een hoop kleiner spul.

Als je die bakken er niet in zet past er in dat vak ook een schroefboormachine + slagschroevendraaier bijvoorbeeld.Of in een van de zijvakken i.c.m. één zo'n assortimentsbak.

@furi00us Ik heb de goedkopere variant (de 180Z o.i.d.), ook aangeschaft met deels die reden, en die komt hier in de keuken vaak van pas om even te stofzuigen. Het hele huis pak ik (nouja...) toch vaker de 'echte' stofzuiger, maar om accu's in leven te houden prima.

En ik heb in China zo'n USB opzet-stuk besteld. Af en toe handig als powerbank.

[Voor 19% gewijzigd door MJV op 13-12-2019 07:56]

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@MJV @rocket23 @D85

Ik heb hem zelf ook en ben er héél blij mee. Heb wat foto's gemaakt voor jullie:

Zoals je ziet past er flink wat in. Het was voor mij de investering van zo'n 120 euro meer dan waard (plus minus 100 voor de tas en 20 voor de koffer). Het grote voordeel is dat hij nog redelijk compact is en door het materiaal makkelijk binnenshuis te gebruiken zonder dat je krassen op vloer of muur maakt.

[Voor 26% gewijzigd door Ethiron op 13-12-2019 08:54]

• dragonhaertt
  • Laatst online: 23:14
MJV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:52:
Verslavend wel, alles in bakjes doen...

[Afbeelding]

Zodat die bakken weer in de bijpassende tas passen...
[Afbeelding]
Helemaal mee eens.

(nog even de houtdraadbouten 8mm bestellen)

Volgende stap: kastje aan de muur bouwen waar ik deze bakken netjes in kan hangen. Met een uitschuifplankje om een bak op te zetten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Raymond
deepbass909 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:33:
[...]

Ik ben ook langzaamaan sorteerbakken aan het vullen, maar dan de Stanley Sortmaster Junior. Maar waarop baseren jullie de keuze van wat er wel en niet in gaat? Bijv. welke diameter en lengte boutjes wel en welke niet?
Bij mij is het nu nog een mix van van alles wat ik over heb gehouden van klusjes, en naast verzinkt ook nog een deel RVS.
Alles "wat ik over heb" gaat of in een losse grote bak, waar alle overgebleven rommel in gaat. Of de vuilnisbak in. Ik ga niet 5 losse schroefjes/boutjes gesorteerd bewaren. Ik heb intussen wel geleerd dat ik die toch nooit meer nodig ga hebben en die ene keer dat ik daardoor misgrijp, is niet zo'n probleem. Dan pak ik een maatje grote of kleiner, of ik fiets ff langs de hubo. Dat is allemaal minder moeite dan dit soort meuk met een soort misplaatste OCD allemaal maar bewaren.

Verder zit bij mij alle schroeven in hun originele doos (würth heeft prima bruikbare dozen voor hun schroeven):

En alles wat niet in een doos kwam, dat zit in een koffer (met name boutjes/moertjes/ringetjes).

Als ik dan ga klussen, pak ik gewoon de betreffende dozen mee.

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:57:
Ik ben aan het kijken naar een simpele schroef/boormachine. Na wat rondkijken in dit topic kwam ik al snel op Parkside uit van de Lidl. Nou zag ik dat er in NL twee soorten schroef/boormachines te koop zijn.

De groene;
https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100257358

En de witte;
https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100256577

Qua specs lijken ze zeer sterk op elkaar, de nl'se website is wat summier, maar via de belgische website zag ik dat beide machines een koppel hebben van 35nm (en daarmee niet veel, maar mogelijk wel genoeg?).

Via diezelfde belgische website zag ik ook dat er een Parkside Performance model bestaat;
https://www.lidl-shop.be/...100272168?from=BasketPage
Met aanzienlijk betere specs, zoals 65nm koppel.

Echter is deze niet via Lidl nl verkrijgbaar en verzend lidl be niet naar nl.
Is het jullie bekend of deze schroefmachine ook ooit in NL beschikbaar is geweest?
De Parkside Performance van Belgie is wel een echt goede boormachine. Dit is een betere boormachine met een veel hoger koppel, maar ook met de accu's van de normale Parkside 20v serie. Die accu's kosten 20 euro per stuk, maar zijn vaak in de aanbieding voor 15 euro en heel soms zelfs voor 10 euro. Je kan dus heel goedkoop extra's accu's erbij kopen. Daarnaast heeft de Parkside 20v serie veel andere machines die best goed zijn én erg goedkoop. Elke maand heeft Lidl wel een paar 20v machines in de aanbieding.
Maar Lidl Belgie stuurt niet naar Nederland. Je zal het dan naar een dorp/stad tegen de Nederlandse green moeten laten verzenden. Als dat geen optie is, dan valt deze uiteraard af.

Ik verwacht wel dat Lidl Nederland binnenkort ook deze Performance versie zal gaan verkopen. Dus je kan ook daar op wachten en in de tussentijd een andere Lidl boormachine kopen.

Hangt natuurlijk ook een beetje af waar je de boormachine voor wilt gebruiken, maar je kan ook voor een 12v Parkside boormachine gaan. Bv deze https://www.lidl-shop.nl/...-boorhamer-12V/p100256215 die nu in de aanbieding is voor 30 euro (incl. accu).

Maar ik zou gaan voor de 20v serie. Een greep van de (aanbiedings)prijzen die ik heb betaald voor Parkside spul:

Accu-Boorhamer (zonder accu) voor 20 euro

In mijn ogen zijn ze het allemaal meer dan waard. Ze voelen heel degelijk en al helemaal voor deze (aanbiedings) prijs (alhoewel de normale prijzen ook gewoon bang for bucks zijn). Met name de accu boorhamer (met 1 Joule stootkracht) heeft me verbaasd doen staan (en dat voor 20 euro..).
RaZ schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:49:
Alleen is het wel zo, wat op de Nederlandse website niet staat. Parkside x20V-team is niet compatibel met de Parkside Performance 20V
De oude Performance serie had inderdaad een andere soort accu.
Maar dit is de nieuwe Parkside Performance serie. Deze serie is wél compatible met de normale 20v serie. Ze gebruiken dus exact dezelfde accu.

[Voor 9% gewijzigd door silmaril8 op 14-12-2019 19:28]

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:01
Vraagje aan de mensen die handschaven hebben / gebruiken.

Ik heb een paar weken geleden een 'low angle jack plane' gekocht bij Gereedschappro, de Axminster Rider, na goede reviews gelezen te hebben (de Axminster Rider No 62 Low Angle Jack Plane, Voorrijschaaf lage hoek nr. 62).

Vorige week heb ik er al even mee gespeeld, maar toen viel het mij al op dat ik m'n hout totaal niet haaks kreeg. Door met een klein blokje langs de schaaf te gaan merkte ik dat ik aan de ene kant niets afschaaf, maar aan de andere kant wel. Na wat zoeken op internet las ik dat dat wellicht kwam omdat ik niet 100% haaks de beitel heb geslepen. Vandaag heb ik dat geprobeerd bij te stellen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid goed.

Je kan de beitel iets verstellen in de schaaf om dit op te vangen, maar op geen enkele manier zit de beitel recht in de schaaf zodat hij aan beide kanten schaaft. Ik heb dus het idee dat de schaaf niet goed is, en dan vooral het bed waar de beitel op ligt. Iemand ervaring hiermee? Of gevalletje retour winkel?

De beitel in de schaaf:

De beitel waar je duidelijk kan zien dat ik de ene kant (die dus wel het hout raakt) enorm veel verder heb slepen). De beitel is ook totaal niet meer haaks, maar toch raakt alleen de rechterkant op de foto het hout...

• DervishD
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14-01-2020
Haal het voorste verstelbare deel van de zool er eens uit en leg dan een liniaal op het schaafbed. Die moet links en rechts in lijn liggen met de opening voor de schaafbeitel in de zool.

Een mooie atsunomi uit Japan. Deze is komt uit een oude voorraad van een lokale gereedschapswinkel die er lang geleden mee is gestopt. Is minstens 50 jaar oud. Het handvat was kurkdroog. De eerste 4 lagen olie werden helemaal opgezogen.

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:01
DervishD schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:08:
Haal het voorste verstelbare deel van de zool er eens uit en leg dan een liniaal op het schaafbed. Die moet links en rechts in lijn liggen met de opening voor de schaafbeitel in de zool.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Wat moet ik precies doen en waar op letten? Ik heb vooral het idee dat het bed scheef is tov de zool. Dus hij heeft links een andere dikte / hoogte dan rechts, waardoor de beitel in de breedte niet parallel loopt.
https://tweakers.net/ext/f/xcwvm153QVlJik2r0oCGYiTC/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/UO0277rMxhRXMlrqFQj6IY0a/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/DWlwZd3p1KrHU4AEDgZd7UxO/thumb.jpg

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 23:56

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb deze keer trouwens een vraagje. Ik heb gisteren groen licht gekregen om m'n Parkside multitool te kunnen gaan vervangen door een betere. Op dit moment heb ik deze (niet mijn foto, maar is wel in vergelijkbare staat):

Geen quick release, trilt vrij veel, lawaaierig en de kop wordt warm na een tijdje gebruik.

Ik wil deze dus gaan vervangen voor een betere. Het hoeft geen topmodel te zijn, maar wel 230v (ik wil hiervoor niet afhankelijk zijn van accu's en het gewicht staat me tegen) en met een quick release en bij voorkeur compatible met het Bosch starlock-systeem (aangezien ik daar de nodige zaagbladen e.d. voor heb). Zaken als opbergkist en accessoires zijn niet belangrijk.

Budget hou ik op dit moment op zo'n €150

Machines als de Bosch PMF 350 CES of Makita TM3010CX15 zijn waar ik naar kijk.

Eerste klus is schuren van een kozijn. Ons huis is gezegend met een buiten raam over volle hoogte en zo'n 1m80 breed die uit 3 delen bestaat, dus heel veel kozijn en hoekjes :X Maar ik gebruik hem ook regelmatig om hout te zagen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:32:
Schuren met een Multimaster is mij altijd erg tegengevallen; het papier plakt erg slecht aan de zool. Zelfde klacht ook van anderen gehoord. Zou het alleen doen voor de hoekjes waar je met een normale schuurmachine niet bij kunt.
Kwestie van een andere zool, vandaar mijn vraag voorkeur voor starlock. Ik heb een Bosch-voet en die plakt prima.
[...]

En als je gewoon binnenloopt en direct betaald? Ik koop wel eens vaker wat bij bedrijven die alleen voor zakelijke klanten zijn, maar als je aangeeft direct af te tikken hebben ze opeens niet zoveel interesse meer in je KVK nummer. :+
In het verleden deden veel B2B bedrijven moeilijk, vooral omdat het administratief voor hen gewoon moeilijker was om aan particulieren te verkopen. Maar sinds een aantal jaar is dat niet meer zo.

Maar als dat wel een zou spelen, kon ik via mijn zus (heeft een eigen bedrijf) ook wel bij de Bouwmaat kopen.
orf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:54:
Voor iets als kozijnen vind ik dit een fijne (en heel betaalbare!) schuurmachine: https://www.coolblue.nl/product/174381/metabo-sx-e-400.html
Alleen wil ik hem niet alleen daarvoor gebruiken, zijn alleen de kozijnen de eerste klus. En mijn ervaring met de Powerfix zijn in principe goed in de zin dat ik het echt een handig apparaat vind, maar voldoet niet meer aan mijn kwaliteitseisen. Vooral het trillen in de hand, waar je gewoon echt merkt dat het een goedkoper apparaat is.
rockhopper schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:53:
@deepbass909 Ik sluit me aan bij het advies voor aanschaf van een Fein multitool, maar vooral voor het zaagwerk en het "priegelwerk schuren". Voor het kozijn pak je liever een echte schuurmachine.
Het punt bij dit kozijn is, dat het eigenlijk alleen maar priegelwerk schuren is:

Dit is het kozijn en dat rond 3 ramen, dus tja, mijn andere vlakschuurmachine is daar niet echt geschikt voor.

Voor grote vlakken is z'n multitool echt ongeschikt, dat ben ik wel met iedereen eens, het risico dat je deuken schuurt is veel te groot.
Zoals met zoveel klussen is het de mix van gereedschappen die nodig zijn.

[Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 18-12-2019 08:43]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

rockhopper schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:14:
[...]

Op zich ben ik het met je eens, maar de voorkant en zijkant kunnen al redelijk goed met een delta schuurmachine gedaan worden. De kleine frutstukjes die je dan overhoud doe ik persoonlijk meestal met de hand, maar dat is natuurlijk geen machine en mag daarom niet besproken worden hier 8)

(ik ben niet zo'n fan van schuren met een multitool)

Een mix van gereedschappen is altijd goed om te hebben. Dan grijp je ook minder snel mis.
Het is uiteindelijk persoonlijke voorkeur welk apparaat je gebruikt. M'n vader heeft bijv. een schuurmuis en die is eigenlijk handiger bij kleine hoekjes, maar weer alleen voor schuren te gebruiken.

En met de hand schuur ik ook wel, maar juist bij die hoekjes van glaslatten is een kleine schuurmachine handig.

Maar zojuist besteld:

Bij de Bouwmaat voor €151 incl. btw. Na wat reviews te hebben bekeken (waaronder van onze grote vriend AvE) was ik vrij snel om.
Zaterdag ophalen en dan spelen :+

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 07:05
Je zou ook voor de Multimaster Top kunnen gaan, deze heeft nog een Cashback van 30euro. Waardoor deze op 215 komt.

https://www.toolnation.nl...eakers.net&utm_medium=cpc

Ik had Fein gemaild of dit ook geld voor duitse shops, daar Toolnation daar 25euro goedkoper is en ook cashback heeft.. 8)7 Zou dan op €185 uitkomen
https://www.toolnation.de...=idealo.de&utm_medium=cpc

• deepbass909

deepbass909

kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 19:23:
@rockhopper Nee, ze kunnen de versie met Systainer natuurlijk ook standaard leveren. Nu moet je telkens wachten op het goede moment van het jaar om een Fein MM met systeemkoffer te kopen, dat is raar.
Bouwmaat levert die misschien niet, maar andere winkels wel, alleen is ongeveer iedere FMM 350 €200 of meer. Voor de kwaliteit van de machine waarschijnlijk geen rare prijs, maar voor mij bijv. buiten budget.

Keuze inmiddels gemaakt, en de Makita-familie in mijn garage krijgt uitbreiding:

Makita TM3010CX15

Bij Mtools is hij voor €131,89, voor die prijs kan ik geen andere machine vinden die en een quickrelease heeft, 300+ watt vermogen en A-merk is. Nu even geduld en met een beetje geluk kan ik hem nog net voor mezelf onder de kerstboom leggen :+

• Martijn02
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01-12 09:51

Martijn02

/* No Comment */

Martijn02 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:44:
[...]

Bij mij idem. Ik had hem ook online besteld en betaald, en kreeg vanmorgen een belletje dat ze op waren. Op de vraag wat nu? "Wat nu :? Krijg ik mijn geld terug? of ga je een ander model voor een vergelijkbare prijs leveren?" had de mevrouw die ik aan de telefoon had niet direct antwoord.

Heel vreemd, dat je iets besteld en betaald, en dan vlak voordat je het ophaalt wordt gebeld dat je het er toch niet is. :| Dit was de eerste keer dat ik iets bij de bouwmaat bestelde, en wat mij betreft ook direct de laatste.
Ik weet niet helemaal waar ik het aan verdiend heb, maar dit verhaal kreeg nog een onverwacht staartje voor me. Sorry @deepbass909, ik voel me haast een beetje schuldig om het te vertellen.

Nadat ik gistermorgen gebeld was dat mijn bestelling niet geleverd kon worden, en gistermiddag nog een keer over dat de verantwoordelijke persoon voor de vraag of ze dan niet iets vergelijkbaars konden leveren, er pas maandag weer was. Werd ik vanmiddag onverwacht gebeld met het bericht dat mijn multimaster klaar lag, en kon worden opgehaald. De dame vroeg vervolgens wanneer ik hem wilde komen halen. Ik dacht direct nog even op en neer te rijden, en toen gaf ze aan dat ze vanmiddag al om 15:00 gingen sluiten, maar dat ze een collega had die bij mij in de buurt woonde, en hem wel even kon langsbrengen. euhm, (mond vol tanden) ok, graag!

Een uurtje later stond haar collega bij me voor de deur met een oranje koffer met een Fein MultiMaster Top! (Dus geen systainer, maar wel een koffer en _veel_ meer accesoires, en óók nog eens gratis thuisbezorgd)

Bouwmaat heeft dus de MultiMaster Top geleverd geleverd voor de prijs van de MultiMaster systainer aanbieding _/-\o_

Ik ben nog een beetje flabbergasted, en houd er half rekening mee dat ze me volgende week bellen dat er ergens iets is misgegaan. Ik had verwacht dat ik ter compensatie misschien een beetje korting op een ander model zou krijgen. Deze oplossing had ik niet echt aan zien komen.

ps: Mocht er iemand de aanbieding met systainer hebben gekocht, die liever de Fein koffer zou willen hebben? #dtv

[Voor 9% gewijzigd door Martijn02 op 21-12-2019 22:22]

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Je kan nooit genoeg gereedschap hebben 8)

De Nederbelg !

• deepbass909

deepbass909

Gisteren binnengekregen:
IMG_20191224_192630 by Chris Hogevonder, on Flickr
De Makita TM3010CX15 Multitool. Geen systainer, maar normale koffer, wat voor mij eigenlijk beter uitkomt, aangezien die makkelijker in mijn stelling past. Er zaten wel minder accessoires bij dan op de foto, de rest had ik namelijk nog van m'n oude machine (een behoorlijke berg Bosch-zaagjes en schuurvoet).
Raymond schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:27:
Ik kreeg vandaag makita folder.
Inderdaad weer in januari gratis-accu actie. En bij 230v apparatuur een gratis lamp.
Hmmz, dus eigenlijk heb ik mijn machine net te vroeg gekocht? Niet dat ik anders had gewacht, want ik heb hem direct na de kerst al nodig om te schuren.

Is de actie alleen in januari of loopt hij langer door? Ik wil eigenlijk nog een DTD154ZJ maar ik vrees dat in januari andere uitgaven even voor gaan.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JustM3 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 09:33:
Ik werd via een ander forum naar dit forum door gestuurd. En ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik sta op het punt een steeksleutel set van Beta te kopen maar dit merk zegt mij niks. Is dit een beetje degelijke kwaliteit?
Welkom aan boord *O*

En ja, Beta is gewoon goed d:)b

Ik heb deze:

Zal ff een linkje opsnorren voor je :)

Linkje:
https://www.beta-tools.co...nleg-in-metalen-kist.html

Edit: dit is mijn doppenset, ik las er overheen dat je op zoek was naar steeksleutels.

[Voor 21% gewijzigd door Fraggert op 26-12-2019 16:51]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Hangt van de klus en het huis af, anders is dit je meest flexibele eerste machine:

https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3003

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

MJV schreef op donderdag 26 december 2019 @ 20:43:
Ik ken de verschillen :). Dat is overigens een combihamer dan wel boorhamer toch? Ik ben juist wel blij met mijn Makita accu klopboor/schroefmachine, in een huis van baksteen kan ik er (behalve de plafonds, daarvoor maar een accu combihamer gekocht) alles ermee doen.
Heb je geboord met:

?

€ 27,50 bij https://www.gereedschapsk...sette-unidre-boor-7-delig

Dan is baksteen geen enkel probleem meer met de 12v Bosch Flexiclick

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

dreamscape schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:29:
[...]
Zo nee, kom ik terug op mijn eerdere uitspraak: er is altijd een excuus om beter gereedschap te kopen.
Geloof me nu maar, er was geen ruimte voor welke andere tool dan ook. Anders had ik ook niet zulke zweethandjes gehad toen ik het met al het gangbare gereedschap niet lukte.

Het betreft de T-stukken tussen de twee buizen in

• KillaZ
  • Laatst online: 04-12 20:00
@Fraggert zeker dd 20w als je alleen deze keuzes hebt. Ik heb dezelfde OEM model (komen waarschijnlijk allemaal uit dezelfde fabriek in China) en zelfs daar heb ik soms nog te weinig licht ;)

Begrijp mij niet verkeerd, het is een prima handzaam ding, maar hij gaat niet je 6 meter lange kamermuur vol verlichten.

Mijn nr90ads1 is binnen, inclusief de DeWalt nagels (50 en 90 mm). Eerste indruk: groot! Gelukkig wel licht en handzaam. Het laadmechanisme werkt simpel (de achterkant is altijd open) en snel.

Bump fire mode is belachelijk, die ga ik voor mijn eigen veiligheid de eerste paar nagels niet gebruiken :+

Uiteindelijk heb ik 187 euro betaald incl. Verzenden en import. Nagels zijn 25 euro voor 2200 stuks op Amazon.

Hier ga ik veel plezier aan beleven met de zolderverbouwing :) *O*

[Voor 52% gewijzigd door KillaZ op 31-12-2019 09:02]

K to the KillaZ

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 07:29

Roy

Hobbies?

Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:35:
[...]

hey Roy,

ik lees dat je al een SP6000 hebt, waar heb je dan nog zo'n kneiterdure accu-cirkelzaag voor nodig? Dat snap ik ff niet, is dat niet zonde van je centen joh :? :)

Enige dat ik me kan bedenken is dat het je om werkplekken is te doen waar geen stroom is.
De SP6000 werkt helemaal super, alleen is die best zwaar en gebruik ik hem alleen met de geleiderrail. Dat werkt super om erg nauwkeurig platen te zagen, maar soms wil ik ook gewoon even snel balkjes op maat zagen (zonder de afkortzaag mee te slepen), of even een plankje afzagen. Het is iid een luxe aanvulling, geen noodzaak :)

Blijf nog wel steeds de keuze tussen blad links/rechts erg lastig vinden. Ik vind de DHS680 mooier afgewerkt dan de DHS660, en hoor ook goede verhalen over het blad links, ik heb er alleen zelf geen ervaring mee...

DHS660

DHS680

[Voor 12% gewijzigd door Roy op 31-12-2019 11:37]

Inderdaad...

• KillaZ
  • Laatst online: 04-12 20:00
Roy schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:33:
[...]

De SP6000 werkt helemaal super, alleen is die best zwaar en gebruik ik hem alleen met de geleiderrail. Dat werkt super om erg nauwkeurig platen te zagen, maar soms wil ik ook gewoon even snel balkjes op maat zagen (zonder de afkortzaag mee te slepen), of even een plankje afzagen. Het is iid een luxe aanvulling, geen noodzaak :)

Blijf nog wel steeds de keuze tussen blad links/rechts erg lastig vinden. Ik vind de DHS680 mooier afgewerkt dan de DHS660, en hoor ook goede verhalen over het blad links, ik heb er alleen zelf geen ervaring mee...

DHS660
[Afbeelding]

DHS680
[Afbeelding]
Tevreden DHS680 gebruiker hier. Ik vind de positie van het blad fijn, zeker als je balkjes afkort. Er zit bij mij nu een Diablo blad op en dat gaat als een tierelier. Het standaard blad wat er bij zat was verder prima.
Enige nadeel vind ik is dat als rechtshandige gebruiker de output dus ook vol op jou gericht staat. Daarnaast is de diepte instelling niet belachelijk nauwkeurig, maar daar gebruik ik zelf gewoon de duimstok voor.

Ik had hem voor 160 pond 3 jaar terug bij Axminster, maar ik gok dat jij hem in NL koopt vanwege de accu aktie?

Diablo_Blad

@Fraggert Om eerlijk te zijn ben ik door de positie van dit blad juist de lijn aan het blad methode gaan gebruiken mocht het nodig zijn. Voor plaatmateriaal leg ik er toch een lat naast, of pak ik straks een invalzaag.

[Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 31-12-2019 13:03]

K to the KillaZ

• twain4me
  • Registratie: december 2017
Fraggert schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:25:
[...]

bedankt voor je bijdrage Thijsco.

het gaat mij niet zozeer om een exacte kleurbeleving maar meer dat ik uberhaupt kan zijn waar ik ben gebleven met verven. Ik verf het schrootjesplafond in de slaapkamer nu wit met matte krijt/kalkverf en het is soms heel erg slecht te zien of ik plekjes oversla.

[...]

ik zat nog wel te denken aan een simpele LED floodlight op een plankje en een snoer, kost ook geen drol, stuk handzamer dan een Jedi lightsaber ;)
Ik heb bouwlampen in alle soorten en maten en ik zweer bij de jedi lichtsabers.
  • Je ziet geen sterretjes als je er een keer perongeluk inkijkt.
  • Je hebt zelf controle over de buis die je erin zet. (wit, geel, daglicht etc.) mocht je van gedachte veranderen hoef je niet heel veel aan te passen.
  • Je kan hem buiten laten staan want naast soort van waterdicht jat niemand hem.
Heb ik een keer echt veel licht nodig? Dan pak ik er een 1000W hallogeen bij. led heb ik ook, maar gebruik ik nooit als werk lamp. (Met de uitzondering wanneer er meerdere mensen rond lopen, want er is er altijd wel 1 die de halogeen een schop geeft)

Ik heb mijn lichtsabers ook koppelbaar gemaakt, zodat ik ze in een keer kan uitzetten en ze niet 5 stopcontacten bezet houden. en door de multi-conection-plank (tm) :+ overal op te hangen
na de verbouwing upcycle ik de meeste als garage verlichting.

https://tweakers.net/ext/f/PXHXm2lMT6HS8CKqnpgeYvzr/thumb.jpg

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dit ouwe lijk van een lamp is mijn huidige overigens, de middelste lamp doet het trouwens al niet eens meer |:( :+

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07:33
Met dank aan een aantal hier!

De 2 hamers zijn nog onderweg.

Volgens mij kom ik hier wel mee uit de voeten.
Wat ik later nog zou missen kan ik altijd nog even lenen of alsnog bijkopen.

• jadjong
Als je het dan helemaal mooi wilt doen knip je overal de draad door zodat er nog +/- 20 cm kabel aan het apparaat zit en monteer je onderstaande stekker.

Het afgeknipte stuk draad plak je dan weer aan de stofzuigerslang vast.

• Skidmarks
Ik zie dat in sommige handleidingen van Makita dit wel beschreven staat (zoals in https://www.makita.com.au...anuals/JV103DZ_manual.pdf deze australische versie) maar in andere weer niet.

Vraag me af of dit een hidden feature is? Ik heb zelf geen Makita decoupeerzaag dus kan het niet testen.

• deepbass909

deepbass909

Uncle Mel schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Is het niet goedkoper en makkelijker om aan de stofzuigerzijde ook een adapter te gebruiken? In mijn ervaring zijn bouwstofzuigerslangen vaak wat breder
Of er een adapter aan de stofzuigerzijde nodig is of niet, maakt mij op zich niet uit, de uitdaging zit hem meer aan de machinekant. Ik heb nu een Makita multitool en Bosch vlakschuurmachine en daar komt ongetwijfeld nog wel ander spul bij op termijn. En die hebben natuurlijk allemaal hun eigen aansluitingen.

Een bouwstofzuiger komt wellicht ook ooit nog wel (vooral om in de garage ook nat te kunnen zuigen), maar voor nu is de oude Miele de sjaak.

Overigens een andere aankoop in een iets andere categorie die mij heel positief bevallen is de afgelopen week, een Michelin 50 liter verticale compressor. Niet zo klein dat hij bij het minste of gerichte al buiten adem raakt, maar ook niet zo groot dat hij gelijk heel veel ruimte claimt.
En dankzij de verticale opbouw past hij mooi naast mijn werkbank:

De blauwe slang is een cheapass 20 meter slang die ik ooit bij de Lidl heb gekocht. Die is qua binnendiameter eigenlijk te klein om ook maar iets nuttig te zijn met luchtgereedschap, maar voldoet prima voor een blaaspistool of bandenpomp.
De dikkere, zwarte slang is 5 meter met 10mm binnen diameter en laat genoeg lucht door voor m'n armoeiige Parkside Slagmoersleutel om wielbouten los te trekken (dat ding heeft ooit maar €25 gekost en is veel slapper dan m'n Makita accu slagmoersleutel :X ) Maar voor nog geen €100 haal je een luchtsleutel die over de 1000Nm (op papier) haalt mocht dat nodig zijn en dat geeft me wat betaalbare uitbreidingsmogelijkheden voor de nabije toekomst. En ja, ik weet het dat die maar kort te gebruiken is in deze combinatie, maar die is dan vooral voor de meest hardnekkige bouten en moeren die de Makita niet los krijgt.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Iemand hier ervaring met Kress gereedschap?

Al mijn gereedschap is Bosch Blauw, behalve mijn klopboor, die ik van mijn vader heb geërfd. Ding is ondertussen al weet ik veel hoe oud en ik twijfel of ik hem ga vervangen.

Op internet kom ik er niet veel over tegen, maar het valt me wel op dat de koolborstels voor deze machine nog zéér goed verkrijgbaar zijn. Dat wekt bij mij de indruk dat het geen prul ding is, aangezien er na al die tijd nog onderdelen voor zijn.

Verder vond ik op https://www.ts24.nl/index.php/cat/2082/Kress/ deze quote:
Kress boormachines zijn bij veel hobbyisten niet bekend. Echter in de professionele wereld zijn ze een begrip. Uitmuntende kwaliteit machines dat zich niet laten kennen in de meest zware klussen.
De prijzen zijn ook niet heel laag, maar ik vind het gek dat ik er bijna niks over lees of hoor.

De machine die ik heb is de Kress HM10E:

(Plaatje van Google)

• Breezz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Ardj schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Ik heb al 8 jaar een set van Custor met 1/2 en 1/4 ratels, die hebben al heel wat misbruik gezien en werken nog net zo goed als in het begin. Aanrader dus!
Heb deze bestelling gedaan bij techniekwebshop.nl
Mooi begin van een nieuwe gereedschapskist lijkt me. Dan maar eens kijken wat ik nog teveel heb liggen (schroevendraaiers etc), daarna terug aanvullen wat ik mis.

[Voor 14% gewijzigd door Breezz op 06-01-2020 09:53]

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 03-12 19:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik wil afgelopen week een gat voorboren in een stuk hout met de 20/25 jaar oude groene Bosch (600w) klopboormachine van mijn vader, en blijkbaar was dit het moment waarop hij eindelijk besloot (na jaaaarenlang plezier en 'afzeiken') ermee op te houden. Of ja, de knop werkt niet meer naar behoren, hij is of 100% of 0% aan.

Op zoek naar wat nieuws want ik voelde me er erg rot over, en ik had toevallig afgelopen jaar een heggenschaar en bladblazer van Einhell cadeau gedaan aan mijn ouders met een 1.5Ah en een 2.0Ah accu. Werkt best prima en valt qua prijs best te doen. Daarom ook even gekeken wat ze hadden op het gebied van boormachines op hun 18V systeem en dat bleek een heel prima brushless accuboor te zijn. Die voor 75,- besteld bij Amazon en daarbij waren de 5.2Ah accu's met verhoogd max vermogen (Power X-change Plus) in de aanbieding voor 76,- dus die erbij besteld.

Het is geen A-kwaliteit Makita of Dewalt of wat dan ook, maar het is voor de DHZ-ver echt heel prima spul. Boort als een tiet, dus dat is top.. Met deze accu draait de boormachine beduidend harder dan met die mindere accu's, ook de bladblazer blaast harder.

R7 5800X - RTX3070 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• deepbass909

deepbass909

Ik heb afgelopen zondag de Makita DTD155ZJ besteld:
Ik ben alleen in afwachting nog van verzending (staat in backorder).

En dan nog een goede bitset erbij halen (ik heb nu een paar sets van de Lidl, maar daarvan beginnen de kruiskoppen slecht te worden) en dan ben ik voorlopig klaar met het elektrische gereedschap.

• deepbass909

deepbass909

dragonhaertt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:06:
[...]

Bij een slagschroevendraaier heb je zeker betere bits nodig. Als je bits al beschadigd met de hand of boormachine, dan blijft er niks van over met de slagschroevendraaier.

Ik heb zelf voor de grap ook een keer een kruiskop uit mijn goedkope bitset in mijn DTD153 gedaan. Als je een beetje doorhamert om de schroef wat strakker te draaien/goed te verzinken dan draait het bitje nog wel, maar de schroef niet meer.
Alle 4 de tandjes gewoon omgezet in stof.
Nu is mijn PH bitje een PuntHoofd in plaats van een Philips.

Ik gebruik nu Wera impaktor bits voor mijn slagschroevendraaier

Vorige week een Makita DFN350 gekocht, natuurlijk even gewacht tot er een nieuwe accu-actie gestart werd.
Duur speelgoed, maar hoop dat hij toch eventjes meegaat. En het zal mijn huidige knutselproject een stuk sneller laten gaan. Niet heel erg zin om 50 houten driehoek-frames in elkaar te lijmen met tangen en klemmen.
De Lidl-bits zijn ook vooral gewoon versleten en dit is een goed excuus om die zooi een keer te vervangen door goede bits. En er moet een goed setje bit doppen komen (die dus een 6,3mm schacht hebben, ipv square drive aansluiting van normale doppen).

@Orion84 ziet er goed uit, maar ik zat meer richting Wera te denken, zoals deze set:

Kost alleen wel €41,65 op Amazon of bijna €50 in Nederland (auch)

@michelv5 Ik heb hem bij Mastertools besteld, daar was is hij €124 incl btw en verzending en zij zijn een erkende webshop (dus kan de gratis accu aanvragen).

[Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 08-01-2020 11:00]

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 04-12 06:07
deepbass909 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:29:
[...]

De Lidl-bits zijn ook vooral gewoon versleten en dit is een goed excuus om die zooi een keer te vervangen door goede bits. En er moet een goed setje bit doppen komen (die dus een 6,3mm schacht hebben, ipv square drive aansluiting van normale doppen).

@Orion84 ziet er goed uit, maar ik zat meer richting Wera te denken, zoals deze set:
[Afbeelding]
Kost alleen wel €41,65 op Amazon of bijna €50 in Nederland (auch)

@michelv5 Ik heb hem bij Mastertools besteld, daar was is hij €124 incl btw en verzending en zij zijn een erkende webshop (dus kan de gratis accu aanvragen).
Als je doppen nog goed zijn (en geschikt voor slag), kan je ook een adapter (bijvoorbeeld van Wera) erbij halen: https://products.wera.de/...870_4_7_set_a_sb_sis.html

Alhoewel ik niet zeker weet of deze adapter geschikt is voor een slagschroevendraaier.

[Voor 8% gewijzigd door wheel op 08-01-2020 13:09]

• deepbass909

deepbass909

Sterker nog, de belangrijkste zal verreweg 10mm zijn, 17 is voor mij niet interessant, die kom je op een BMW niet tegen, dan is het of 16 of 18, maar dat wordt eigenlijk al te groot voor een DTD155 (meer domein voor de DTW285). Ergens kom je soms nog een 7 mm tegen, maar dat is op plekken die sowieso beter met de hand kan doen.

Dus wellicht dat het inderdaad gewoon alleen die wordt.
Bovendien, het is altijd de 10 die zoek raakt, dus daar kan je er nooit genoeg van hebben:

:+

• deepbass909

deepbass909

Vandaag heb ik de DTD155 ontvangen en wat een schattig klein machientje is het vergeleken met een DHP481. En omdat ik wel nieuwsgierig was naar hoe sterk het machientje is, heb ik vanavond een testje gedaan tegen de DTW285 slagmoersleutel:

(let niet op m'n schoenen, dit zijn m'n "ik moet even snel naar de garage"-schoenen :+

De wielbout is iedere keer vers aangetrokken op 100Nm.

De DTW285 is sneller en sterker, maar de kracht van de DTD155 viel me zeker niet tegen. En met schroeven is het helemaal een super machine. De A-stand werkt dan echt super. Een houtschroef loopt rustig het hout in tot de weerstand toeneemt en dan begint hij steeds harder te slaan. Met lange schroeven is dat op het moment dat de schroef al stevig in het hout zit en kleine schoefjes gaan op lage kracht er al helemaal in.

Accu ook gelijk aangevraagd en het lijkt erop dat als je het als particulier aanvraagt, het inderdaad naar een servicepunt in de buurt gaat. Maar even afwachten tot ik bevestiging heb.

Mijn huidige Makita 18V LXT-familie:

En uiteraard nog een DC18RD-lader.

Qua schroef-boormachines ben ik nu wel klaar.

Nu alleen nog even bedenken wat ik met de inmiddels 3 M-boxen ga doen.

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 23:43

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Nieuwste aanwinst voor mijn Makita familie is vandaag binnengekomen.

DMR112 DAB+ Bluetooth radio.

[specs]

• Twijfels
terracide schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:42:
@Twijfels ja je hebt zeker gelijk, die rechthoek uitzetten lukt wel maar als je de betonpoeren (8 stuks in gaten hebt staan en deze moet uitlijnen lijkt me zo'n touw gewoon niet zo handig als een laser. Kan daarnaast de laser natuurlijk voor de rest van de bouw ook gebruiken. Ok nu heb ik ook mijn twijfels.. Haha
Mja een laser is dan niet perse veel makkelijker, zowel een laser als touw projecteren een dunne lijn in zekere zin. De laser moet je ook hoger plaatsen want die wil niet door de poeren heen :+

In jouw geval zou het ook handiger zijn om eerst de hoek poeren te plaatsen, zorgen dat die perfect staan. Daarna is het een kwestie van alleen een touw eromheen spannen en je kan de tussenliggende poeren (vier op rij neem ik aan?) strak tegen het touw plaatsen.

Een laser geeft bovendien ook niet aan waar de 3,5m of 9m is he, de 3,5m is dan nog te doen met een rolmaat. Voor de 9m heb je toch al touw nodig met een streepje of iets dergelijks. Ik denk persoonlijk dat het qua tijd en moeite niet veel uit zal maken, misschien dat het touw nog wel makkelijker is juist.

Makkelijkste werkwijze met touw, teken af wat je maten zijn vanaf het begin. Pak een potlood of stokje oid, zo dun mogelijk, en zorg dat dit gelijk is met het punt op je touw. Meet één rechte zijde uit en plaats wat pinnen in de grond, handigste is de 9 meter zijde (groen), vanaf de uiteinden hier pak je je touw met potlood/stokje, en trek je een stukje cirkel op 3,5m (blauw) en vanaf de andere punt ook op 9,65m (oranje). Waar deze halve cirkels elkaar kruisen plaats je je volgende pin. Zo zou de groene/blauwe hoek perfect 90 graden moeten zijn. Herhaal dit om de andere punt te maken.

• deepbass909

deepbass909

jadjong schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:13:
[...]

Zo probeer ik het voor mijzelf goed te praten. :X Als zelf doen + gereedschap kopen minder duur is dan het uitbesteden heb ik er minder moeite mee om er veel geld in te steken.
Zo heb ik mijn garage gevuld met het nodige gereedschap. Het verschil tussen zelf doen of uitbesteden is mijn gereedschapsbudget. En als hete en herhalende klus is, neemt het budget uiteraard ook toe.
Vaak is het beschikbare budget dan voldoende om goed gereedschap aan te kunnen schaffen.
M4uSzi schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:40:
En als je eenmaal een stuk gereedschap hebt, bijv de afkortzaag in het verhaal hier boven. Gebruik je hem toch vaker en sneller dan je denkt. Tenminste dat gebeurt hier wel.
Dat helpt ook mee, gebruik is minder frustrerend en leuker, dus pak je het ook sneller op.
Boudewijn schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:09:
Engeland heeft standaard ook gewoon 220 of 230 uit het gewone stopcontact hoor. Of hebben bouwplaatsen wat anders?
Uit het stopcontact wel, maar op bouwplaatsen gebruiken ze schijnbaar heel veel 110V. Maar in dat geval heeft het gereedschap een gele EC stekker:

Zit er een normale Engelse plug aan, dan is hij 230V.

Overigens is het doorknippen van een voedingskabel geen reden dat garantie op de machine vervalt. Alleen als blijkt dat het defect is ontstaan als gevolg daarvan (er zat bijv. eerst een 110V stekker aan, deze is afgeknipt en de machine is door overspanning doorgebrand) vervalt je garantie.

• barry86
  • Laatst online: 04-12 17:28

(niet van mij)
Wel mooi

[Voor 19% gewijzigd door barry86 op 24-01-2020 15:42]

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:30

Afgelopen 2 weken nog wat extra speelgoed ontvangen.
Milwaukee M12 kitpistool
Milwaukee M12 soldeerbout
Milwaukee M12 slagschroever
Milwaukee M12 4AH accu

De rest had ik al, betrapte mij nog wel op een stukje kleuren autisme, de Mafell KSS 400 afkortzaag matcht wel mooi bij de Milwaukee

Op mijn verlanglijstje staat nog:
Combihamer
Bouwstofzuiger
Mss nog een invalzaag (verkoop ik de Mafell afkort)
Afstandmeter
Kruislijnlaser

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Net de Spit D90 besteld, ik had een goedkope ferm sleuvenfrees(sleuvenzaag). Maar aangezien ik als zzpér steeds meer meters ga maken. En nu in een half jaar project zit waar veel in beton gefreesd(elektra buis) moet worden, toch maar de keuze gemaakt om een degelijke machine aan te schaffen.

spit

• checkdiz
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online
Van een huis de benedenverdieping voorzien van nieuwe sleuven met dit ding:
https://tweakers.net/ext/f/EwUxmqMy6NuspjWLVPC0b8Hp/thumb.jpg
Een handcirkelzaag van Worxx met instelbare diepte.
Gebruikte hem al niet meer, maar vond er een zaagblad voor steen bij, in de doos. Dacht is goedkoper dan sleuvenfrees huren. Adapter voor een bouwstofzuiger zat er ook bij. Lijntjes getrokken, sleuven gezaagd en uitgebikt met een beiteltje. Ok, het werkte wel maar het was superzwaar. En de zaag is er ook aan overleden |:(

[Voor 5% gewijzigd door checkdiz op 29-01-2020 09:46]

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:31

Nivado

Metabo UHE 2250 te koop

@Leipo Wellicht is het dan ook handig om het verschil aan te geven tussen een sleuvenfrees en een sleuvenzaag. ik vind namelijk grotendeels exact de zelfde apparaten als ik beide termen google.
Ik verwacht dat een sleuvenzaag een apparaat met meerdere slijpschijven die smalle (parallelle) sleuven in gesteente slijpt waar je vervolgens zelf het stuk er tussen uit breekt, bijvoorbeeld met een gutsen beitel.

Een sleuvenfrees daar in tegen freest in een keer de volledig sleuf weg, wat veel zwaarder is, en daardoor lastig/onmogelijk/inefficiënt in harder gesteente zoals beton.

Metabo Combihamer te koop

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
@Nivado helemaal toppie :P

dat is inderdaad het verschil

een sleuvenfrees is prima voor zachtere materialen zoals gips(blokken), maar voor hardere materialen zoals baksteen en beton heb je de sleuvenzaag nodig met de 2 (of meerdere) diamant zaagbladen

frees:

[Voor 15% gewijzigd door Leipo op 29-01-2020 11:15]

• SniperGuy
  • Laatst online: 03-12 17:09
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:00:
[...]

Puntbeitel in de combihamer :P

[...]
Ik had deze
Voor het geld een Prima ding! (wel een beitel vreter) :*)

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

The Eagle schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:58:
Ik zag hier laatst een Milwaukee accu soldeerbout voorbij komen. Dat leek me wel wat, maar behalve Milwaukee lijkt er niet echt een andere fabrikamt te zijn die zoiets aanbiedt? Hoeft van mij niet de wereld te kosten, maar draadloos en oplaadbaar is wel handig. Mijn ervaring is dat ik structureel een snoer te oakken heb dat te kort is namelijk, en das niet handig bij het bewegen.
Ryobi heeft er eentje in het 18V assortiment:

https://www.betaalbaar-ge...soldeerbout-r18soi-0.html

Ik zie een aantal mensen op Youtube veel Ryobi gebruiken, schijnt niet tegen te vallen! Daar heb ik ook iemand deze soldeerbout zien gebruiken.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb op 17 januari het formulier ingevuld voor de Makita accu, heb daarvan een bevestigings-email gehad, maar daarna heb ik niks meer gehoord. Hoelang duurt het gemiddeld voor het goedkeuren? Lees in dit topic wel dat het wat langer duurt dan in het begin, dat is niet zo erg. Maar het feit dat ik verder nog niks gehoord heb baat mij een beetje zorgen.
Appie Heijn schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:20:
Volgens mii heb ik een stuk met steenstrip en een stuk waar ik het niet weet, wel is het steenachtig en behoorlijk dik gestuckt. Iig geen gips oid. Betreft een jaren 60 woning.

Zit nog een aantal maanden van de verbouwing af. Dus durf nog niet de gatenboor erin te zetten.

Heeft die parkside ook een afzuigkoker erom heen?
Er zit een aansluiting voor een stofzuiger. De gehuurde stofzuiger paste daar echter niet op, dus ik heb de slang vastgetapet. Verder loopt die afvoer vrij snel voor met steentjes, dus maximaal 2 meter in een keer frezen werkt mij bij het beste.

Ik heb wel gemerkt dat het aansluiten van een stofzuiger wel echt een must is, ander staat binnen 30 centimeter de hele kamer vol met stof.

Verder vind ik het aanpassen van de slijpbreedte niet echt super handig gemaakt, heb daarbij altijd het idee dat ik een hand tekort kom. Verder is het apparaat de 50 euro meer dan waard.

Hier een plaatje:

[Voor 64% gewijzigd door rens-br op 30-01-2020 20:03]

• Guusz
  • Laatst online: 20:37
Icekiller2k6 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:04:
op tested toonde ze bovenstaande soldeerbout en een soort converter voor de dewalt batterijen waarmee ze deze soldeerbout gebruikte.. :)
zie: https://www.tested.com/ar...rtable-soldering-station/
Voor de dewalt batterij gebruikte ze: https://www.amazon.com/gp...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Ik een ontwerpje van een adapter voor een Lidl 20v parkside accu van Thingiverse geplukt en zelf geprint...

Moet zeggen dat ik dit 10 keer beter vind werken dan de gas soldeerbouten die ik heb gebruikt. Ding warmt in no-time op, heeft meer dan genoeg vermogen en is goed in te stellen....

• Appie Heijn
@Leipo ja daar vrees ik ook wel een beetje voor. Enige wat ik mij nog kan indenken is dat je dankzij de instelbare (diepte) afzuiging iets minder kracht/balans hoeft op te brengen, omdat de kap ongewenst te diep zagen tegen gaat. Oftewel alleen sturen en die 6-7 kilo in de lucht houden.

zie

[Voor 33% gewijzigd door Appie Heijn op 31-01-2020 09:25]

• Appie Heijn
@EMP maak je niet druk om de accu's zou ik zeggen, heb mijn Milwaukee M12 accu's al 4 jaar zeer matig in gebruik (ligt soms een half jaar niets te doen). Die blijven echt wel ok, probeer ze meestal tussen de 50-80% laden weg te leggen.
Denk dat Milwaukee hier niet uniek in is en dat je bij de merken die je opnoemde hetzelfde mag verwachten.

Ik heb alleen slechte ervaringen met parkside accu's die waren toch echt klaar na 2 jaar. 3-4x per jaar in gebruik.

Ik heb voor mijzelf de keuze gemaakt om alleen de zware machines met snoer te kopen. Spul waarmee ik meters moet maken. In mijn geval:
Inval/cirkelzaag, (Mafell CSS400)
Afkortzaag, (parkside)
Haakse slijper 125mm, (einhell)
Klopboormachine voor de echte taaie betonmuren (metabo instapmodel)
Op de zagen na gebruik ik de rest max 1-2x per jaar

Dit is het accu gereedschap wat ik heb. De schroever, klopboor en recipro heb ik zo'n 4 jaar en worden redelijk gebruikt.

Ik ben ooit begonnen met Milwaukee omdat er destijds nog niet heel veel keuze was voor relatief krachtig 10,8V gereedschap, met name de klopboor (M12CPD) was het mij om te doen. Iets later kwam er veel meer aanbod.

[Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 31-01-2020 10:03]

• Exigence
  • Laatst online: 21:44

Exigence

dnkroz

twain4me schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:10:
[...]Slagschroevendraaier is leuk, erg veel power in een klein pakketje ik maak er schroefdraad mee in 9mm dik staal, draai er vreselijk lange (350mm) schroeven mee de constructie in en leg hem daarna vooral weg. die dingen maken een klere herrie waar jij en je buren echt niet blij van worden. pak voor het normale schroefwerk gewoon een normale schroeftol. Wat betreft het werken aan een auto, verwacht er geen wonderen van, wat je dan wil is een slagmoersleutel.
Alsjemenou schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:25:
[...]
- Slagschroevendraaier: leuk voor langere schroeven, maar imho een luxe. Niet gebruiken voor auto's, koop dan een slagmoersleutel. Accu imho niet nodig. Tenzij je veel aan auto's klust zou ik gewoon wat handgereedschap kopen.
Bosch heeft een paar prachtige (gepatenteerde) hybrides, de GDX serie. Die hebben binnenzeskant en 1/2" vierkant, met instelbare kracht en slagfrequente. Dus voor beide doelen te gebruiken. En met 200 Nm niet zo sterk als een dikke luchtrammer, maar wel voor 98% van het werk voldoende.

• BrZ
  • Laatst online: 04-12 18:25
_Brake_ schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 19:35:
[...]

Vandaag een DJV182 van 10/2019 met België sticker erop binnengekregen. Die deed het dus ook niet :( Kun je aangeven wat er nog meer op je sticker staat? Vind het heel bijzonder dat die van mij het niet kan namelijk.

Het staat nu wel in de handleiding, met de opmerking dat het afhankelijk is van het land.

Heb vervolgens ook 1 bij Toolnation besteld, even afwachten dus.
Pagina: 1 2 3 ... 10

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee