Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Cidious
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:36

Cidious

Creative Impulses

Creative Impulses Developement

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Originele AMD blogpost bij hierboven gelinkte anandtech artikel:

AMD Fastest Cores: Is Windows Right? Or Ryzen Master? It's Both! The Inside Scoop & What Happens Next

"HYPOTHETICAL EXAMPLE:
Let’s take a hypothetical 16-core AMD CPU and pick out a few cores. Core 0 and Core 1 in the first CCX on the first die can boost to 2.2GHz and 2.15GHz, respectively, for 2.175GHz average frequency. Core 13 and 15 in the second CCX on the other die can boost to 2.25GHz and 2.05GHz, respectively, for an average of 2.150GHz. Core 0 and 1 would be the CPPC preferred cores for Windows, but Ryzen Master would assign the gold star to Core 13. Core 13 might be the fastest core in the chip, but you can see it’s not the best choice for autonomous boosting. Pairing Core 13 to Core 0, theoretically the highest average frequency by a hair, would potentially be negated by crossing CCX boundaries.

This is a grossly simplified example of the selection process, but you can see why and how Windows and Ryzen Master might take the same information and present different views. With this example you can also see why ranking the cores 1-n is not enough context to determine the most performant configuration."

As a next step: we’ll be updating Ryzen Master to flag the fastest cores in the same manner Windows does so that there is no confusion. The core pair flagged by Ryzen Master will be the same pair that were selected for the best autonomous performance.

For day-to-day system use, our guidance remains unchanged: install any version of Windows from May 2019 (or newer) and keep it up-to-date, grab the current chipset driver from July 7 onwards, and use the latest BIOS from AGESA 1002 onwards. You will see the expected “fastest core” experience. No additional updates are required.
If a user wants to confirm with their motherboard as well to remove all doubt, then you can force-enable the following BIOS settings: Global C-States, CPPC, CPPC Preferred Core(s). These settings are available in the AMD CBS menu of virtually any motherboard. Our official guidance is auto/default ON for these settings, but it’s a step you can take out of an abundance of caution.

Help!!!! wijzigde deze reactie 22-11-2019 18:21 (97%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05:13
rajackar schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 16:24:
Ik haal nu iets boven de 4900 in CB20 multi en 506 in CB20 single. Tijdens een single run zie ik ook de 4400 Mhz terug in de boost en dat is exact wat je wil zien met een 3700X.
Dit is overigens met het standaard Ryzen performance power profile.
Hier ook dagen zitten rommelen met de settings. PBO gewoon op Enabled (dus zonder PPT verhogingen en degelijke) leverde de beste resultaten op. Wel +25MHz en -0.875mV offset ingesteld).

CPU boost naar de 4425 met de twee beste cores. Ryzen High Performance als power plan aangezien deze vreemd genoeg sneller én energie zuiniger bleek te zijn als Balanced of 1usmus). CPU temp gelimiteerd op 70 graden aangezien dat minder geluid opleverde en wederom hogere prestaties neerzette.

Was verrast over de single core snelheid eerlijk gezegd :)

(Asus 570x Gaming-E met 1405 beta bios / 3700x / aircooled)

Brad Pitt wijzigde deze reactie 22-11-2019 20:56 (3%)

Nickname does not reflect reality

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Ik kan jouw bevindingen beamen. autoboosting vereist giga hoge voltages welke de cores daadwerkelijk niet nodig hebben. Ik ondervind dezelfde problemathiek. Heb PBO nu ook uitstaan en werk lekker met een offset.

Ik ga volgende week mijn rad iets vergroten zodat temps wat langer laag kunnen blijven aangezien dit absoluut direct effect heeft. De omgevings temperatuur is nu zo'n 15 graden gezakt hier. Als ik het raam open zet kan ik de inlaat temperatuur laten zakken naar onder de 20 graden en een paar wollen sokken aan doen. LOL. maar als resultaat zie ik dat de processor gewoon stabiel boost. Verschil tussen 25 en 22 ambient.

bij 25 graden zakt mijn cinebench naar 5050 en bij 22 graden zit ik op 5125 punten en dit is met -50mv offset. ver onder 70 graden.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

die 1.45V hoe heb je die gemeten want dat is waarschijnlijk peak voltage. slechts een fractie van een seconde en HWINFO meet niet met die snelle intervals en dus krijg je een vertekend beeld. Gebruik Ryzen Master en kijk naar de average core voltage om een reeel beeld te krijgen.

• m_p_g
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12-01 11:43
Gebruik Ryzen Master en kijk naar de average core voltage om een reeel beeld te krijgen.
Deze zou ik juist niet gebruiken. ;)
HWinfo64 of Coretemp geven wel een betere CPU spanningsweergave met voltage drop onder belasting...

De ingestelde spanning een beetje compenseren met Load-Line Calibration, maar niet teveel.

Zelf haal ik ook de beste resultaten voor een 3900X met manuele instellingen en PBO uit.

• M-spec
  • Niet online
haarbal schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:59:
[...]

Dat was met ryzen master, die bij mij ook maar 1x per seconde uitleest.

Idd peak voltage, maar average voltage blijft natuurlijk laag omdat de meeste cores uit hun neus aan het vreten zijn in elite dangerous.

Ik vermoed dus dat hij wel hoog boost, gezien het hoge peak voltage, maar dat het ook in ryzen master niet te zien is. De game is niet cpu limited, dus als hij klaar is met een frame heeft hij even niks te doen en zal hij misschien de clock omlaag zetten oid.
Open HWinfo, open de game, druk in de game op Alt-Tab en reset HWinfo met het klok symbool. Even later kun je weer met Alt-Tab kijken wat de boost gemiddeld in-game doet en waar deze op piekt tijdens gamen.
Mocht het zijn dat sommige games niet full screen willen switchen kan je nog Alt-Enter gebruiken.

M-spec wijzigde deze reactie 23-11-2019 12:10 (5%)

R7 3800X | 5468 CB20 | Hifiman Arya & Asus Essence III powermod.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:33
Mizgala28 schreef op zondag 24 november 2019 @ 04:59:
Echter ik werd gestoord van de fan die steeds op en neer, op en neer ging, de temps zijn de ene seconde 35 graden, dan 45 om daarna weer te dalen en dan start ik iets op en stijgt hij doodleuk naar 50 graden.

ik heb de fan maar vast gezet op 50% fan curve tot 55 graden, het viel mij op dat buiten zwaardere taken hij zelden daar tegen aan tikt (al is het voor een seconde) en de fan gaat dan ook niet constant heen en weer op die manier.
Je hebt ook borden waar je in het bios "fan smoothing" oid aan kan zetten.

De mijne heeft het niet, dus heb hem ook vastgezet. Wat ik ook heb overwogen is om de cpu fan op een andere header te zetten en te laten reageren op VRM temperatuur, die schommelt veel geleidelijker en zou redelijk moeten correleren met de CPU temperatuur.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• M-spec
  • Niet online
Van Asus is de hardware top, de software is crap. Ik raad ook aan in AiSuite geen fixed fan rpm te zetten, zodra ik opnieuw opstart en weer in windows ben blijft de fan rpm vervolgens steeds op en neer gaan.

Fan curves naar wens maken, eventueel met een rechte lijn, en deze curves en percentages evt overnemen in je bios en dan ben je er waarschijnlijk vanaf als dat het probleem is wat je omschrijft.
De tijd die je in kan stellen is geen smoothing dat deze langzamer op en af toert maar hoe lang een piek mag duren alvorens de fan er op gaat reageren.
Fan-stop werkt bv ook niet met PWM, dan moet ik DC instellen. Soms werkt een T sensor input niet goed op een bepaalde header e.d., blijft de cpu input aanhouden met vinkje uit. (C6H)

Heb je al je settings uiteindelijk goed.. sla de fan curve met naam dan op, en maak ook kopie naar een ander mapje van het bestand. Bios net zo, save op usb. Scheelt soms alles weer opnieuw te moeten uitvogelen met fan wijzigingen of updates.

Het is in ieder geval vrij normaal inmiddels dat je tientallen graden verschil hebt onder verschillende belastingen.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:06
@M-spec Er is een truukje voor AiSuite om je profiel automatisch te starten.
Je moet even de file locatie opzoeken waar de profiles opgeslagen worden, dan back je Standard (ASUS) file op en je renamed jouw profile naar Standard (ASUS).

Steam - BFV - PUBG

• raymondw
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:02
Eindelijk is Asus weer wat aan het updaten!
iig voor de x470 : 1.0.0.4 patch B
https://www.asus.com/us/M...E-X470-PRO/HelpDesk_BIOS/

to linux or not ,that's my quest... | AMD 3600X | Trident Z 3600C14 | Asus X470-Pro | 970 EVO 500GB | EVGA 2080 XC | iRacing

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-01 22:21
Voor de belangstellenden. Er zijn vandaag ook nieuwe AMD Chipset drivers uitgekomen. Ik heb ff geen zinnige info wat er veranderd is (alsin: ff geen tijd voor om dat uit te pluizen). Er zit iig een release notes documentje bij voor details.

Te downloaden via de bekende link:
https://www.amd.com/en/support

En ook een nieuwe Ryzen Master. Ik weet niet precies hoe oud die is, maar voor mij was het in ieder geval een nieuwe versie:
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Versienummer na installatie is: 2.1.0.1424

Korvaag wijzigde deze reactie 25-11-2019 19:15 (26%)

UNOX: The worst operating system

• Help!!!!
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 25 november 2019 @ 18:58:
Voor de belangstellenden. Er zijn vandaag ook nieuwe AMD Chipset drivers uitgekomen. Ik heb ff geen zinnige info wat er veranderd is (alsin: ff geen tijd voor om dat uit te pluizen). Er zit iig een release notes documentje bij voor details.

Te downloaden via de bekende link:
https://www.amd.com/en/support

En ook een nieuwe Ryzen Master. Ik weet niet precies hoe oud die is, maar voor mij was het in ieder geval een nieuwe versie:
https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master

Versienummer na installatie is: 2.1.0.1424
Ja, deze Ryzen master is gloednieuw. Hopelijk hebben ze hier idd al best core gelijkgetrokken met windows. Maakt het wel overzichtelijker.

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• RMYuma
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:50

RMYuma

The disguise is complete!

onsgeluk schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:38:
Kan iemand wat aanraden of is het een loterij of het geheugen hoog te klokken is?
Kies eerst je moederbord en op basis daarvan je geheugen (neem geheugen dat in het Memory QVL-document ergens op de site van de moederfabrikant staat).
Nu twijfel ik, een maandje droog brood met pindakaas eten maar wel topnotch VRM's op je mobo of een goedkoper alternatief wat ook voldoet?
Dat is afhankelijk van wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen. Ben je van plan om over te klokken en waar ga je je nieuwe PC voor gebruiken?
De koeler is ook zo een ding, AMD stelt als minimum een goede AIO voor, maar ik zie ook al berichten dat bv een Noctua toereikend is...
Een goede Noctua is toereikend, maar AIO heeft ook weer zo z'n charmes. Een persoonlijke keuze dus.

| Specs Aurora24 | My music |

• Kuusj
  • Registratie: april 2012
  • Nu online

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Devian schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:27:
[...]

Je kunt met Asus gewoon je settings opslaan in een profiel of op een usb/ssd...
Ach ja inderdaad :+ Excuus en bedankt.
haarbal schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:28:
[...]

Is het niet omdat je pc wat is opgewarmd door de hele tijd die performance tests te draaien?
Zou wel kunnen ja, maar er zaten soms wel aardig wat minuten tussen.

Mijn Windows weigert nu te booten met het RAM op 3400Mhz, stock timings en 1.45V. Met de vorige BIOS was dat wel nog mogelijk. Ik zie daar wel meerdere klachten over op het RoG forum.

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Korvaag
rodie83 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:16:
[...]

Of gewoon een leuk B450 plankje. Doet het allemaal net zo goed.
Voor een 3900X zou ik heus een stevigere VRM pakken.

• Abbadon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:42

Abbadon

Mac Powered

Net ingebouwd :P

62,5°C na een paar maal CB20 (9135 punten). Heb ook even PBO geprobeerd, dan haalt hij slechts een 3,5% hogere CB20-score (9460) maar wordt wel 80°C. AIO staat dan wel op de fluisterstand, zal nog wel eens testen in de niet-fluisterstand.

Toch wonderlijk wat AMD gemaakt heeft: zoveel cores en zo vreselijk efficient :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20-01 15:56
Wat op een moederbord moet zitten daar ben ik wel uit.
Daar is ook echt over nagedacht.

Ik wil de pc bouwen, juiste bios hebben, alle software erop, eventueel wat bijschaven in bios, Ryzen master instellenen en klaar zijn.
En niet tzt weer bios updaten alles opnieuw moeten instellen voor een paar procent winst.
De bugs moeten eruit zijn.
Cidious schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:59:
[...]

Waarom geen MSI MEG X570 Unify?
4x Sata is 1 te weinig.
3x M2 slot hoeft niet, ik wil er maar eentje gaan gebruiken en dan kan ik in de toekomst nog een tweede installeren als ik zou willen. Dat het tweede M2 slot op de C7H op 3.0 x2 gaat / is dat is geen probleem want volgens mij is er nog geen leuke betaalbare M2 SSD die veel langdurig weg kan schijven en dus aan bandbreedte te kort komt. 3.0 x2 is rond de 1000MB sec dus voldoende.
Daarnaast gebruikt volgens mij een derde M2 slot 2 sata poorten.
Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:02:
@Cidious
De Crosshair VII is een X470 bord en geen X570 bord. Als je X570 niet hoeft te hebben omdat je geen trek hebt in een chipsetfan of het hogere idle verbruik, is er niets mis met een goedkoper X470 bord (scheelt 20 euro) dat ook een goede VRM biedt.

Die Unify is trouwens wel 1 van de mooiere borden. Geen RGB onzin, gewoon strak zwart :)
Hoger verbruik vind ik niet erg, maar die fan heb ik als het even kan liever niet.
Voor € 300,- bied de C7H mij het meest.
Als de crosshair VII hero geen goede bios heeft dan stap ik over na een X570.
rodie83 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:16:
[...]

Of gewoon een leuk B450 plankje. Doet het allemaal net zo goed.

Het voelt misschien een beetje cheap, maar is het vooral het ook. Dump je bespaarde euro's lekker in meer RAM, een grotere SSD of wat je ook wil. Performance verschil qua processor ga je echt niet vinden tussen B450, X470 of X570. En zolang de aanwezige VRM's in elk geval een heatsinkje erop hebben komt dat ook wel goed.
Wat ik belangrijk vind is dat ie lekker ''koel'' blijft, ook fijn voor een wat langere levensduur.
Ik ga niet gamen maar bewerken en renderen, dus alle cores worden dan langdurig belast.
De crosshair VII kan een 3900X goed hebben in de praktijk daarvan heb ik genoeg voorbeelden van gezien, ook enkele B450 borden maar die missen net wat dingetjes die ik wel vind bij X470 of X570.
Met name ook een goede audio onboard
Een 8 core zou voor mij al goed zijn, maar ik ga voor een 3900X die ik niet op zijn max laat werken.
Daardoor blijft ie iets koeler, en kan het koelsysteem dus ook stiller.
Meer geld in meer RAM is denk ik overkill, 32GB ram is voor mij ruim voldoende.
De Ryzen 3000 vind 4 bankjes van 8GB geen probleem heb ik gelezen op een site, hoe dat precies zat word mij te ingewikkeld maar de uitkomst heb ik onthouden, onlangs kwam deze constatering ook hier op Tweakers nog voorbij.
Korvaag schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:41:
[...]

Ja er zijn borden die het aankunnen, maar wat mij betreft liever een VRM die het ruim aankan en koeler blijft. Komt de levensduur ten goede en scheelt je ook alternatieve airflow regelen als je een AIO monteert.
Krijg je er vaak nog meer USB-poorten bij ook (al is dat een beetje afhankelijk van de uitvoering).

Verder weet je ook nog niet wat Zen3 gaat doen qua verbruik. De kans is wel dat het omlaag gaat wegens geoptimaliseerd 7nm+ maar als je dan nog een CPU-upgrade wil naar 16 cores die mogelijkerwijs meer gaat verbruiken zou ik nu echt meer marge inbouwen in je VRM.

Heb nog even geteld: Er zijn 8 B450 ATX-borden die een groen vinkje krijgen bij de 3900X stock waarvan de meeste borden bij MSI. Neem dan de populaire Tomahawk Max en dan krijg je maar 5 USB-poorten (type C niet meegerekend). Voor een processor van krap 600 euro zou ik dan echt wel richting een wat ruimer uitgerust bord gaan kijken ipv een budgetbord, onafhankelijk van of het bord het aan kan.

Voor mij zou voor een 3900X een topbord van de vorige generatie een prima keus zijn. Support blijft goed. VRM is goed, veel features, geen X570-nadelen en als je een beetje zoekt kan je er leuke aanbiedingen voor vinden. X470 Pro Carbon blijft een redelijk betaalbaar goed uitgerust bord met wat meer reserves. Duurder kom je op de Gaming 7, Taichi, Strix-F of Hero VII uit.
Ik deel je mening.

Ik neem een 12 core stock in plaats van een 3700X die tot het uiterste moet gaan. In compenseer het zeg maar in het nemen van meer cores.

Ik hoop dat de bios van de C7H nu goed is om leuke resultaten te halen, hoeft voor mij echt niet max resultaat te zijn, maar hij moet geen bugs meer hebben.
Dan is het een Go en ga ik bestellen.

Blijft een beetje mijn vraag staan,
De laatste bios van 2019/11/04, BIOS 2901 is deze bug vrij, kan ik deze nemen of is deze nog niet uitgerijpt voor een onervaren tweaker.

• Korvaag
@Bas Focal Ik heb het bord zelf niet, maar 1 niveau eronder. De Strix 470-F Gaming, dus ik kan niet 1 op 1 spreken.

Algemeen: je hebt momenteel in BIOSen een soort tweedeling. Een stuk dat je van AMD krijgt (AGESA met SMU) en de implementatie daarvan door (in dit geval) Asus. Wat je afgelopen tijd hebt gezien is dat er toch veel bugs in AGESA/SMU zaten. Dat is voor elke vendor gelijk dus het overstappen naar een X570 bord of ander merk gaat je daar niet veel 'winst' bieden.

Kom je daarna bij de Asus-implementatie. Persoonlijk heb ik weinig problemen gehad met het Asus BIOS, maar ook daar kunnen bugs inzitten. Als je nazoekt kom je bijvoorbeeld dingen tegen mbt fanspeeds, XMP voltage on boot en het niet kunnen gebruiken van een muis in het BIOS. Voor mij geldt: ik heb er eigenlijk nauwelijks last van gehad en als je al ergens last van hebt is er over het algemeen prima omheen te werken. Mijn ervaring is dan ook: als je het BIOS gewoon standaard houdt: geen PBO, geen fixed voltage of dat soort spul.. is er niets aan de hand.

Maar... maak je geen illusie. Als het BIOS van de VII nog niet uitgerijpt is, is het BIOS van X570 dat waarschijnlijk ook niet.om de simpele reden dat het gebaseerd is op dezelfde AGESA met SMU. Bordspecifieke bugs vind je in elk BIOS bij elk merk. De vraag is of je er last van gaat hebben.

Persoonlijk zou ik zeggen: halen dat ding en zodra er een BIOS met AGESA 1.0.0.4 uit is: zet dat erop (dat is voor de VII nog niet gereleased geloof ik) en enjoy.

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Blaat

Hardware Fanaat

Misterpc schreef op donderdag 28 november 2019 @ 10:18:
interessant om mee te lezen over moederbord voor een 3900X / 3950X ,
de site van de vrm's ben ik al mee bekend , alleen heb ik nog geen keuze gemaakt voor een X470/X570
voor een 3950X , terwijl ik wel steeds meer te weten kom over dat overklokken nou niet echt veel uit zal maken .
ik zit zelf te denken aan een Asus prime X470 icm een 3950X of is een
Asus X570 P toch een betere keuze ?
PCIE gen 4 heb ik niet nodig , en die enkele ssd die ietsje sneller is , ach merken zul je het niet .

Wie heeft er ervaring hiermee , en wie koelt deze processor met een lucht koeler ? en wat zijn de ervaringen
De Prime X470 is geen geweldige keuze voor de 3900x en 3950x. De MSI B450 pro carbon MAX heeft een net zo goed VRM ontwerp, heeft betere koeling, komt met een Ryzen 3000 ready BIOS en kost minder.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• Saturnus
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Threadripper 3000 is toegevoegd aan de topicstart.

AMD Ryzen 1700X | G.Skill Trident Z 3000MT/s | Asus Prime B350-Plus | Samsung 960 Evo | Corsair HX850i

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

Brothers of the mine rejoice!

(jarig!)
Over moederborden gesproken; ik ga mijn 3950X op Prime X370-pro dit weekend eens goed loadtesten en mijn bevindingen hier delen. Na het weekend ga ik de hele mik verhuizen naar een X570 Aorus Master :)

Mensen die nog naar specifieke tests benieuwd zijn? Was van plan sowieso Prime95 en cinebench r20 loops te draaien met PBO aan en uit, maar ik sta open voor suggesties.

Systeem in kwestie, in zijn compleetheid:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 829,-€ 829,-
1MoederbordenAsus Prime X370-Pro€ 100,-€ 100,-
1VideokaartenAMD Radeon RX Vega 56 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 68,-€ 68,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D€ 134,90€ 134,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 148,99€ 148,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 142,95€ 142,95
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 112,01€ 112,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.885,70

Ik ga HWinfo logs (proberen te) maken en een thermokoppel in mijn VRM heatsink steken om te kijken wat daarmee gebeurt, eens kijken of daar wat interessants uit komt.

Just like Jesus I'm a carpenter
Forging shelves with the hammer of Thor
Gloria patri furnituribus
In nomine IKEA!

• jgj82
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:23

jgj82

Ja, maar = nee

onsgeluk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:32:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje...

Ik zit te twijfelen tussen de Unify, de Aorus Master (die jij niet benoemt) en stiekem nog steeds de extreme al vind ik de aanschafprijs daarvan compleet gestoord. Allen vanwege de degelijke vrm. Prijs en opbouw meegenomen vind ik de Master dan een fatsoenlijke deal. Zijn er wat jou betreft zwaarwegende redenen om bv toch voor de Unify te kiezen?
Ook bij mij mij is futureproofing de leidraad. Bios-updates en heel misschien de ryzen 4000 ter vervanging van de 3950.
Handsdown de Master. Ik heb hem zelf ook, nog nooit zo'n fijn bord gehad. Alles robuust en degelijk uitgevoerd, snelle BIOS-updates en doordacht ontwerp. Ik gebruik hem met de componenten in m'n sig.

Ryzen 9 3900X | Sapphire Vega 64 EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | Intel 660P 2TB

• VECTOR ®
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online

VECTOR ®

RYZEN 9 3900X + 64GB

GregoryVG schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 08:41:
Ryzen 3700X of 3800X voor 331 of 345 EUR?
Wat is de beste keuze?
Voor de 14 euro meer of minder zou ik niet moeilijk doen natuurlijk :)

Ryzen 9 3900X | ASUS Rog Strix X570-E GAMING | ASUS Radeon RX580 8GB OC | Corsair Crystal 570X RGB | AOC Q3279VWF | Logitech Z623 | Corsair CMK64GX4M43000C15 | Corsair RM 750i | Corsair Force MP600 1 TB | Corsair Strafe RGB | W10 Pro |

• Abbadon
  • Laatst online: 23:42

Abbadon

Mac Powered

De AIO van de fluisterstand gehaald. Dan blijft de 3950X onder volle load een graad of 5-6 koeler: 57°C met CB20 en 75°C met PBO aan.

CB20 bench zonder PBO: 57°C en 9211 punten. Alle cores gemiddeld 3950MHz. CPU verbruik 142W.
CB20 bench met PBO 75°C en 9664 punten. Alle cores gemiddeld 4150MHz. CPU verbruik 213W.

Verschil van 5% in score en kloksnelheid, 50% verschil in opgenomen vermogen. De AIO maakt ook duidelijk geluid door dat extra vermogen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

onsgeluk schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:33:
[...]
Er zit €50 tussen de 2 borden. Als de CPU al €800 kost, vind ik €50 meer of minder niet iets om rekening mee te houden. Maar ik zal de Pro ook eens bekijken

[...]
Gigabyte in het algemeen of de "premium" borden waar we het nu over hebben? That being said, Hardware unboxed is op de Unify en de topborden na niet echt te spreken over wat MSI op de markt heeft gezet voor AMD. Zo zal elk merk over de hele range z'n problemen hebben.

[...]
Raad je nou een mortar max aan of de Unify? :)

Hoe dan ook, ik zal de GB Pro in de overweging meenemen. Vanavond de resterende spullen langzamerhand maar eens gaan bestellen.
Als je de PCIE lanes niet nodig hebt raad ik absoluut the Mortar of Tomahawk aan. topborden met goede VRM en killer heatsink erop.

Als je meer lanes nodig hebt en geen poespas wil dan is the Unify echt heel goed. Geweldige VRM en heatsink, Flashback button, Debug codes. 3x m.2 slots etc etc.

De Gigabyte borden zijn goed maar missen sommige van die features. De Master heeft die allemaal wel maar is 50 euro duurder inderdaad. En dan zou ik die 50 gewoon lekker in de zak houden en in betere koeling steken waar je daadwerkelijk meer prestaties door wint. De X570 Pro WIFI heeft problemen met bluetooth en Wifi en ik zou dan ook gewoon de normale Pro bekijken. Lijkt me echt wel een solide bord en weer goedkoper dan de Unify.

Begrijp me niet verkeerd ik ben altijd een Gigabyte fan geweest. Vind het bedrijf sympathieker dan MSI en klantgerichter in general. Maar ik kies gewoon meest optimaal voor mijn geld en momenteel is dat voor mij een B450 Mortar MAX die alles uit mijn 3800X perst en heel stabiel is en hele fijne bios heeft.

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Dus. Ik loop tegen een probleem aan bij loadtesten van de 3950X.

Behalve met Cinebench of Blender krijg ik het niet voor elkaar om alle threads naar 100% te janken 8)7

Maar, de resultaten in het kort; de VRM's van de Prime x370-pro maxen op 62 graden na een half uur cinebench; de VRM heatsink is tegen die tijd 55 graden gemeten tussen de onderste vinnen, en de CPU heeft dan een steady temperatuur van 71 graden onder mijn dark rock pro 4. Dit bij PBO settings die me een verbruik van 160-165W geven.
Dit alles bij een open side panel en ambient 18 graden.

na ~10 minuten:

Met andere woorden, de VRM's van de Prime X370-Pro zijn een stuk beter dan ik verwacht had, en zijn makkelijk in staat om een 39*0X te driven. En op stock zou een X470-pro het ondanks de bagger heatsink waarschijnlijk ook nog wel af kunnen. Blijf ik de borden in general afraden vanwege de memory support maar dat terzijde :+

Edit: Ik heb nu Folding@Home even aangezwengeld, die pakt wel 100% van (bijna) alle threads. Perfect :)
Ik ga even een half uurtje wat anders doen, zie tegen die tijd wel hoe heet alles is :+

McGryphon wijzigde deze reactie 30-11-2019 12:55 (7%)

In nomine IKEA!

• M-spec
  • Niet online
@McGryphon Interessant om wat resultaten te zien van een 3950X icm DRP4. En omdat Zen2's nu vrijwel allemaal thermisch(intern) en spanning gelimiteerd zijn zullen ze inderdaad hooguit net zoveel vragen van een moederboard als een 1e generatie Ryzen met flinke OC.

Ik ben nog wel benieuwd welke handmatige OC mogelijk is met een DRP4 en dezelfde temps (iig tot 75°C). Met een CB20 loop of Prime95 met beide AVX vinkjes uit. Ik gok ~1.15 /1.2 V load met ~4.1 / 4.2 ish.
Of 4GHz all-core met een lagere spanning dan XFR/PBO gebruikt voor de performance per Watt.

En ik wou zeggen, we kunnen ons eigen Dutch Power Cows wel versterken met al die grote koeien. Lekker laten grazen voor het goede doel. }:O
Mocht men tenminste verzekerd zijn van een compleet stabiel systeem, zonde om foutieve WU's terug te sturen door reken/geheugenfouten etc.

M-spec wijzigde deze reactie 30-11-2019 14:35 (3%)

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:10
Ik heb ook niet stil gezeten :) Vanaf 25-11 ben ik aan het finetunen!

Wat ik gemerkt heb is dat PBO geen meerwaarde heeft. Daarom heb ik ook alle cores op 4.2Ghz 1.2v lopen zonder PBO. Over een maand kijk ik of ik verder kan met de CPU die ik heb. Ook met geheugen spelen komt later. Momenteel ben ik dik tevreden. Hieronder zijn de scores te zien na 5x CinebenchR20.

Sony A7III
Carl Zeiss Batis 18 & 25 & 85
Sony FE 90 Makro & 16-35 F4
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Als je Crucial uitzoekt, trouwens: alles met AES in de productcode is Micron rev. E.

In nomine IKEA!

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

c-nan schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:08:
Iemand ervaring met Asrock B450m Pro4 icm Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16.

Gaat dat werken?
Bij mij (X570 en 3700X) werkt die set geheugen wel op DOCP (3200Mhz CL16), maar ook echt niet meer dan dat eigenlijk. Lees ook dit topic: Heel veel issues met R7 3700x build
Er lijkt gewoon baggerslechte Samsung B-die in te zitten.

XMP (Intel), en DOCP (AMD) is trouwens wel zo handig. Je kan niks willen instellen maar dan loopt het geheugen gewoon op 2133Mhz en heel slappe timings. Door het XMP (DOCP) profiel te selecteren staat hij gewoon meteen op de juiste specificaties :)

Kuusj wijzigde deze reactie 02-12-2019 20:57 (22%)

R7 3700X - GTX1080 - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:59

Tweakriez

Hold the door!

McGryphon schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:07:
[...]

Ik heb nog niet kunnen testen hoe het met Zen2 is, maar met Zen was het huilen omdat de IMC domweg niet zo goed was.

That being said, ik draai nu ook dual rank modules op 3600c14 inmiddels. Heeft wat gepruts gekost, maar we zijn er :P
En dat is basically hetzelfde als 4 single rank modules op een goed daisychain topology moederbord. T-topology zou er nog minder last van moeten hebben.
[Afbeelding]

Het is geen B-die, maar voor wat ik betaald heb ben ik erg tevreden met dit ram.
Met dank aan @McGryphon dezelfde mooie timings met dit setje behaald. Setje heeft me op Amazon 124,- gekost... Ik ben tevree!

Hold the door!

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:17:
[...]

Ik hoor het graag als je nog strakkere stabiele resultaten weet te boeken dan kan ik proberen of mijn setje deze ook weer 1 op 1 weet over te pakken. Zelf heb ik pbo nu nog op uit staan en haal ik in CB 4745 MC en 510 SC met mijn 3700x
Ik ga vanavond nog eens aan het prutsen, en ben van plan daar een wat uitgebreider verslag van te doen. En maybe even het hele proces dat ik heb doorlopen uiteenzetten, want "teach a man to fish" ;)
Welk GB moederbord gebruik je zelf? En heb je daar nog aparte instellingen in gedaan mbt PBO of andere zaken die van invloed kunnen zijn?
Ik heb een x570 Aorus Master. En ik denk niet dat het op RAM overclocking enige invloed heeft, maar ik heb wel PBO aan staan op vrij milde settings. Maak ik straks wel even een fotootje van als ik toch weer in het BIOS zit :+
Op dit moment heb ik een 240 AIO front mounted met pull setup. Daarnaast 1x 120mm rear exhaust en 2 maal 140 mm top exhaust.

Ik denk erover de twee top fans te vervangen door een enkele 120mm outtake naast de rear 120mm out. Om zo meer balans met druk te hebben, weet niet of dit nog invloed gaat hebben.
Ik heb 2x 140mm intake front, 1x exhaust 140mm achter, en daartussen een Dark Rock Pro 4 en een RX Vega reference blower. Lijkt na wat testen de ideale setup te zijn met de fans die ik heb liggen. Eens ik ga waterkoelen moet ik de hele airflow gaan herconfigureren met rads front en top, maar daar kom ik ook wel uit :P

In nomine IKEA!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Soeski
  • Laatst online: 20-01 00:28
@Tweakriez Gebalanceerde ventilatie in je kast is wel aan te bevelen, maar als het niet helemaal in balans is, is een lichte overdruk beter dan onderdruk vind ik. Een onderdruk (meer outtake dan intake) betekent dat je kast uit alle mogelijke kieren lucht gaat aanzuigen (en dus stof). Een overdruk (meer intake dan outtake) doet dit niet, die kasten blijven stofvrij mits de intake gefilterd is. Echter ontsnapt er dan ook warme lucht uit allerlei kieren anders dan de route die je het op wilt hebben (maar dat lijkt me minder erg, al gaat er dan wel warme lucht over onderdelen heen wat je misschien niet wilt).
Hoe test je dit? Dat kan b.v. met wierook stokjes. Steek er 2 aan en haal deze vlak langs de randen van je kast, fans e.d. en kijk wat er gebeurt met de rook. Wordt het door de kieren naar binnen gezogen, dan lijk je onderdruk te hebben. Wordt het weggeduwd, dan heb je overdruk. Gebeurt er niet veel, dan lijkt het in balans of er is simpelweg geen kier. Overigens zal je vlak bij de fan-roosters altijd wat rook naar binnen zien gaan (om de randen van de fan heen), omdat deze toch ook lucht aanzuigt.

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Korte update tussendoor; 3666c16 is een go :+

Nog eens kijken of 3733 en heel misschien 3800 willen werken, maar dan kan ik vanavond ook ff een verslagje maken van hoe ik het gedaan heb :P

Edit:

*flext in Rev. E* 8)

McGryphon wijzigde deze reactie 03-12-2019 16:14 (18%)

In nomine IKEA!

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Kuusj schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:29:
[...]

Hahaha ja C22 is echt 7(8)7 Was ook meer om te zien of het geheugen écht zo brak was of dat te timings toch te strak waren. Blijkbaar waren het timings.
Maar goed, hij draait het wel.. Moet om eerlijk te zijn nog eens wat meer testen met die snelheid, maar ik wil nu kijken dat ik 3600Mhz goed dialed in krijg. Ik zit nu op 18-20-20-38 en met 10% coverage van memtest (als het echt instabiel is krijg je wel al eerder fouten nml) gaat het nog prima. Dit op 1.35V overigens. Heb nog niet aan de secundaire timings zitten rommelen.
Ik denk toch nog steeds dat 1,4v waarschijnlijk beter werkt, en baat het niet dan schaadt het niet met B-die :P

Oh, en voor degenen die mijn timings voor 3800 willen weten, het draait nu momenteel als volgt:

Denk dat dat her en der nog wel strakker kan. Kijk ik later deze week naar.

In nomine IKEA!

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
@Ewivis 3600c16 op CR 2T is niet per se indrukwekkend met Rev. E. Heb je CR op auto gelaten of handmatig op 2T gezet?

Ik ben een "walkthrough" aan het schrijven van hoe ik mijn bijna identieke setje tot 3800c16 heb gekregen, hold on :+
Kan niet eens meer beloven dat het vanavond af komt though want werk en leven enzo 8)7

Oh en to tide you over, mijn current settings:

Moet er nog wat aan schaven, maar dit is met mijn setup 100% stabiel.
(tRCPage staat op "Auto", weet niet of ie daadwerkelijk 0 is maar die setting ken k nait zo uit mijn hoofd dus daar blijf ik vanaf :+ )

McGryphon wijzigde deze reactie 05-12-2019 20:15 (40%)

In nomine IKEA!

Acties:
  • +21Henk 'm!
  • Pinned

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Anyways. Ik had gezegd dat ik een "walkthrough" zou maken van mijn ram overclocking tot dusver :P
Dit wordt dan ook meer een letterlijke walkthrough dan een theoretische guide voor gevorderde gebruikers; die zijn er immers al genoeg ;)

Mind you: onderstaand avontuur is met Dual Rank sticks (16GB per stick) met Micron Rev. E chips er op; pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB

Complete setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 829,-€ 829,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 385,05€ 385,05
1VideokaartenAMD Radeon RX Vega 56 8GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 69,16€ 69,16
1BehuizingenCorsair Obsidian 750D€ 134,90€ 134,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 148,99€ 148,99
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 850W€ 142,95€ 142,95
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 960 EVO 250GB€ 112,01€ 112,01
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.329,42

Het begon allemaal met XMP aanzetten. Dat werkte. 3000c15, yay. Nu is het tijd om echt te beginnen.

Zen2 RAM (Rev. E) OC walkthrough

Voorbereiding
Laat ik beginnen met de benodigdheden om dit na te kunnen doen.
• Ryzen DRAM Calculator
Deze tool maakt het veel makkelijker om een stabiele (hopelijk) set timings te vinden, op basis van welke processor, moederbord en RAM-chips je hebt. Als je een tweede systeem hebt om ernaast te houden, installeer dan (ook) hierop de DRAM calculator. Dit maakt je leven een stuk makkelijker.
De tool vind je hier.

• Thaiphoon Burner
Een heel goed vriendje van de DRAM calculator. Thaiphoon Burner kan je gebruiken om je geheugenmodules uit te lezen, om zo te kunnen zien welke geheugenchips er eigenlijk op je modules zitten. Daarnaast gebruiken we deze tool om het XMP-profiel van je modules te exporteren naar een formaat dat de DRAM Calculator kan uitlezen.
De tool vind je hier.

• memtest86
Hoe weet je of je RAM stabiel is? Door het te testen natuurlijk. De tool die ik hiervoor meestal gebruik is memtest86; je hoeft niet bij te houden hoe veel venstertjes je moet openen, je zit niet met door windows gebruikt RAM wat je niet kan testen; gewoon een bootable stick die je hele ram test op diverse manieren, en als je errors krijgt klopt er iets niet. Het is niet dé heilige graal van RAM testen, maar het heeft me zelden echt op het verkeerde pad gezet. Maak voor je begint alvast een (bootable) USB-stick met memtest, je gaat hem vaak gebruiken.
De tool vind je hier.

• Prime95
Dé torture test, sinds 1996. Niet per se de beste (more on that later) maar wel een goeie om te kijken of je hele CPU-RAM-systeem nog stabiel is. Met name op hogere clocks, waar het infinity fabric een rol gaat spelen, is memtest86 niet meer voldoende.
De tool vind je hier.

Koffie.
Of thee. Of wat anders te drinken. Zorg voor de innerlijke mens terwijl je urenlang met je PC bezig gaat zijn, en begin er niet aan als je niet de tijd hebt om er voor te gaan zitten, want RAM testen is langzaam en veel gepruts.
Koffie vind je hier.
Uitlezen van je geheugen
Deze stap hoef je maar één keer uit te voeren. Men opene Thaiphoon Burner, en men klikt op "Read".

Kies hier een van de modules die je hebt. Dan krijg je een readout voor je, waar je kan zien welke chips er op je module zitten. De meest relevante stukken heb ik gemarkeerd:

Hier zien we dat we 2 memory ranks hebben, Micron "E-die" oftewel Rev. E. Voor Hynix RAM kijk je naar de part number; die eindigt op AFR, CJR of een andere afkorting. Deze informatie moet je straks handmatig invoeren in de Ryzen DRAM Calculator, dus onthoud deze of schrijf het indien nodig even op.
Vervolgens klikken we op de knop "Report" (naast "Read"), en scrollen we naar beneden. Klik hier op "Show delays in nanoseconds"

Scroll weer naar beneden om te controleren of alles er inderdaad in ns staat, en klik op "Export", en exporteer de "Complete HTML Report" naar een folder naar keuze.

Gefeliciteerd, je bent nu klaar met Thaiphoon Burner. Tijd om naar de volgende stap te gaan.
Timings met DRAM Calculator
Deze stap ga je vaak uitvoeren waarschijnlijk, dus herhaal ik: als je dit op een ander systeem kan doen scheelt dat best veel (re)boots, dus dat heeft de voorkeur.
Anyways. Men opene de Ryzen DRAM Calculator. En men klikt op "Import XMP".

Open nu de Report die je met Thaiphoon Burner gemaakt hebt. Dan krijg je de cijfertjes links in beeld te zien. Daarboven staan enkele dropdowns; vul die aan met de rest van de informatie over je systeem.
Zet "Profile Version" op V1.
Selecteer de snelheid waarvoor je timings zoekt bij "Frequency (MT/s)" (ik maak stappen van 200mhz tot aan 3600 en daarna stappen van 66mhz op een Zen2 systeem met Rev. E), en klik op "calculate SAFE" onderaan.

Nu is het tijd om je systeem af te sluiten en het BIOS in te gaan. Zorg dat je ergens de Ryzen DRAM calculator (screenshot) bij de hand houdt, en dat je memtest86 stickje klaar ligt.
Het invoeren van de timings
Dit is een stap die *eigenlijk* zichzelf redelijk wijst. Ryzen DRAM calculator spuugt een hele hoop waardes uit, en die voer je in in je BIOS. In elk BIOS zitten (sub)timings, voltages en resistances weer op andere plekken; voor deze walkthrough gebruik ik een Gigabyte Aorus Master.

Je dacht toch niet dat je vanuit easy mode deze shit kon doen? Nee, we moeten naar advanced mode.
Bij dit BIOS navigeren we vervolgens naar "Tweaker", en scrollen we naar beneden.

Hey, voltages! Wat ik hier zelf heb gedaan is gewoon DRAM voltage op 1,45 zetten, en zo laten tot ik een set timings had waar ik tevreden mee was. Vanaf dat punt ben ik weer in stapjes naar beneden te gaan.
1.45v is de praktische limiet voor veel Micron Rev. E modules, waarboven je enkel de levensduur van de chip beïnvloedt en niet de timings. Ik draai nu 1,41v stable op mijn uiteindelijke timings.
Heb je Samsung B-die, dan mag het geheugen indien luchtgekoeld tot 1,5v-ish, en als je het actief koelt kan je prima hoger gaan.
Hynix CJR heb ik te weinig ervaring mee om met zekerheid iets over de voltages te zeggen, maar dat kan vást iemand hier aanvullen.
Hynix AFR is troep en kan je het beste verkopen aan iemand :+ sorry Bram
Dus, met het DRAM voltage ingesteld (ik zeg hoog beginnen en later terugtunen voor daily use), tijd om naar de timings zelf te gaan.

Holy shit wat een cijfers. En wat ik expliciet NIET ga doen nu is uitleggen wat die timings precies doen en hoe ze tot elkaar verhouden; dat hoef je helemaal niet te weten als je enkel deze guide wil volgen, en dat kunnen andere mensen op het internet veel beter uitleggen. Check Buildzoid ofzo :P
Wat ik wèl ga doen is een aantal "vaste verhoudingen" noemen:
tRAS = tRCD + CL
Note: er zijn tRCDRD en tRCDWR. De eerste scalet niet met voltage op Rev. E, de tweede wel; pak voor tRAS dan ook de tRCDRD als je met Rev. E bezig bent. Ander puntje; tRAS 1 hoger zetten dan tRCDRD + CL kan stabiliteit op hoge clockspeeds verbeteren.
tRFC2 = tRFC/1.346
tRFC4 = tRFC2/1.625

Er zijn meer "vaste" verhoudingen, maar dit zijn de belangrijkste; mede omdat de DRAM calculator geen tRFC2/4 geeft.

Anyways, je voert alle settings in, als je moederbord de optie heeft sla je een profiel op, en dan is het tijd voor save&exit.

Hier komt het memtest86 stickje om de hoek kijken. Mijn aanbeveling is om bij booten in memtest op "config" te klikken, en tests 3-5 en Bit Fade uit te zetten. Wat in tests 3-5 naar boven komt laat ook test 7 wel op zijn bek gaan, en Bit Fade duurt me te lang voor quicktests :P

Vanaf hier gaan de opties divergeren :)
Ik krijg geen errors! Hoezee!
Mooi, je RAM lijkt stabiel. Zet een hogere frequency in DRAM calculator en try again :+
Ik krijg errors in memtest!
Tijd om wat timings losser te gaan zetten. Ik begin met Rev. E met tRFC (en dus 2 en 4 ook) een stapje losser (hoger) te zetten; helpt dit niet, dan zet ik die weer terug, en doe ik +1 op tRCDRD en +2 op tRAS. Werkt dat nog niet? Dan zit je waarschijnlijk aan de limiet van je RAM (bij het ingestelde voltage).
Met andere modules moet ik zelf ook googlen welke timings eerst losser te zetten, dat verschilt per fabrikant en type chip. Als mensen dit willen aanvullen, volgaerne myn kompaan!

Als je het op deze manier niet stabiel krijgt, schroef dan zónder de timings strakker te zetten de clocks met 66mhz terug en kijk of dat werkt.
Memtest? Ik kom niet eens meer in het BIOS!
Bummer. Clear CMOS and try again, met lossere timings en/of lagere clocks.

Tip van Flip; als je geen zin hebt om van alle timings afzonderlijk te bedenken hoe ze "losser" moeten, voer in ryzen DRAM calculator een hogere clock frequency in dan wat je stabiel probeert te krijgen.
Ik kom niet voorbij 3600mhz met de safe timings uit de Ryzen DRAM Calculator!
Probeer vanaf hier eens fast timings, eerst op 3600 (want 3600c14 is ook heul niet slecht), eventueel met de eerder genoemde +1 tRCDRD +2 tRAS, en daarna in stappen van 66 mhz omhoog; waar de 366c18 safe timings me niet eens lieten POSTen waren de fast timings zo goed als stabiel. Silly but true.

En als laatste, voor Zen2; eens je boven de 3600mhz gaat, is er de kans dat je moederbord besluit het Infinity Fabric op 1:4* te laten lopen. Om dit te voorkomen zet je zelf het Infinity Fabric op (ram frequency / 2) mhz**.

*eigenlijk 1:2 omdat DDR RAM maar half zo snel is als het zegt
3600mhz DDR4 en 1800mhz infinity fabric is een 1:1 ratio. Geloof me maar gewoon.

[BIOS8.png]

Vanaf de 3600mhz zou ik ook ná memtest te halen een keer booten naar windows om te kijken of Cinebench en prime95 blend nog stabiel zijn; hiermee test je enigszins het infinity fabric op je chip, dat boven de 1800mhz ook instabiel kan worden.

Als je IF instabiel wordt kán je ervoor kiezen om hem alsnog 1:2 te laten lopen, maar de verhoogde latency die dit oplevert is vaak nadeliger voor je dan de hogere RAM speed. De meeste mensen settlen voor het snelste waarbij hun IF 1:1 kan blijven lopen, en dat verschilt van cpu tot cpu.

Anyways, om nog veel meer te zeggen zou ik wel weer dieper de techniek in moeten duiken, en da's niet het doel van mijn guide. Ik zal hieronder de settings nog delen die ik heb geprobeerd en die werkten op mijn weg naar 3800mhz.

Kennelijk default mijn 3000c15 setje naar 3000c16? No matter XMP gebruiken we toch niet.

3600c16, so far so good. De safe timings op 3666 wilden niet eens POSTEN op dit punt, dus probeerde ik eerst eens 3600c14.

Hier pakte ik de fast presets uit de DRAM calculator, maar dat begon in de "moving inversions" van memtest86 errors te geven. tRCDRD +1 en tRAS +2, en toen was het stabiel :9

3666c16, niets bijzonders, maar fijn dat het wilde booten :+
Wel viel me hier op dat het IF op 1800mhz bleef steken, wat ik met de stap naar 3733 heb verholpen.

Dat werkte, ik dacht "fuck it, we proberen het gewoon", en nu draai ik 3800c16 en dat lijkt volkomen stabiel te zijn na inmiddels aardig wat uren gamen en stresstesten :P

Als je een schijnbaar stabiele setting hebt gevonden waar je (tijdelijk) mee wil blijven werken, doe dan wel eerst overnight een volle memtest86 run; dit duurt te lang om voor elke setting te doen, maar is uiteindelijk wel wenselijk.
Maar McGryphon, nu heb ik de smaak te pakken, ik wil méér!
Dan heb je geluk! Om te controleren of wat ik zei wel klopte, heb ik er twee pagina's bij gepakt waar ik zelf veel van heb geleerd, en waar ik alsnog met regelmaat op terugsla.
https://github.com/integr...ster/DDR4%20OC%20Guide.md
Deze guide heeft me veel geholpen, en gebruik ik met name nog als referentie wanneer ik stuk voor stuk subtimings strakker ga zetten; in die guide staat goed beschreven welke subtimings van elkaar afhankelijk zijn, wat een stuk efficienter werken mogelijk maakt dan "zomaar wat doen".
https://www.techpowerup.c...aking-overclocking-guide/
Een enorme bak theorie, van de hand van de man die de Ryzen DRAM Calculator heeft geschreven. Minder directe link met de praktijk, maar als je echt geïnteresseerd bent een fantastische bron.

En dat besluit deze guide. Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar ik ben er nu wel vanaf :P
Suces aan eenieder dit dit wil proberen :)

Edit: crap, te vroeg verzonden. WiP, met de plaatjes ben ik nu bezig.

Edit 2: één bios snapshot vergeten. Crap. Dat komt later wel hoor, is niet een heel essentiële :+

McGryphon wijzigde deze reactie 06-12-2019 14:41 (22%)

In nomine IKEA!

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Yep die TechPowerUp guide is zeer bruikbaar maar soms wel wat verouderd voor Ryzen 2000.

• CMT
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 02:19
Cidious schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 03:04:
[...]

En ik ben het daar absoluut weer niet mee eens. Jij geeft gamen aan als applicatie waar geheugen verschil maakt maar dat is alleen op 1080p en lager. Alles erboven en het wordt vrijwel zeker de videokaart die bottlenecked en niet het geheugen. Ik ben echt moe van mensen die gamen naar voren schuiven als reden voor sneller geheugen zonder solide bewijs hiervoor. Als jij kan aantonen dat in moderne games bdie sneller is dan edie op resoluties hoger dan 1440p dan heb je mij onboard. Als je bdie kan veroorloven zou je dat geld beter in een betere video kaart steken en voor edie gaan.

Gamen is GEEN solide argument voor bdie.

Al zullen er vast applicaties zijn die er wel gebruik van maken. Realistisch gamen op moderne resoluties met een gebalanceerde setup is daar geen onderdeel van. Als je worstelt om meer dan 60fps uit je 1660ti te krijgen met je Ryzen 3600 dan ga je niet duur bdie kopen maar je videokaart upgraden.
Even voor de goede orde, maar wat versta je onder minimaal?
De voorlopige resultaten die ik zie is dat er ca. 3% verschil is op 1080p, zowel op low als op high settings.
Dat is vergelijkbaar met een CPU overklok van ca. 100mHz.
Dus tja, ik vind dat wel noemenswaardig.

Het zal wel even duren voordat ik met resultaten kom (ik was het sowieso van plan), aangezien ik nog niet klaar ben met het sleutelen aan de B-die. De E-die reepjes heb ik in ieder geval al zo ver aangedraaid als maar gaat.
Op 1440p & 2080p kan ik eventueel ook testen, maar dan moet de PC naar de slaapkamer verhuist worden.
En ik vrees ook dat het een nutteloze bezigheid gaat worden op 4k.

Maar nog even over het budget argument. Het prijsverschil tussen een kitje E-die en B-die (Crucial Ballistix vs G.Skill Flare-X) is nu nog maar 55 euro.
Voor dat bedrag zal het niet lukken om een videokaart uit en hogere 'tier' te kopen.
Dus als je het ervoor over hebt, waarom niet?
McGryphon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:55:
Als iemand me een mooi setje B-die 2x16GB wil sponsoren kan ik wel eens wat onderzoek doen O-)

Ik geloof best dat B-die sneller is, maar heb ook niet het idee dat dat zulke gigantische verschillen zijn voor "normale" workloads. En ik doe niet aan wetenschappelijke number crunching :P
Ik heb op hoop van zegen een setje: https://tweakers.net/pric...-z-f4-3200c14d-32gtz.html besteld om mee te spelen O-) (okée stiekem is het ook een investering voor later). Sponseren zal niet gaan, maar ik zal daar wel mijn bevindingen van posten.

De https://tweakers.net/pric...-z-f4-3600c15d-16gtz.html, waar ik eerder niet zo over te spreken was, blijkt toch heel goed overklokbaar!
Kennelijk is het XMP profiel nogal brak en werkt het niet lekker met deze reepjes.
De tertiaire timings had ik eerst met rust gelaten, maar daardoor wilde het niet lekker werken op 3600mHz en kreeg ik het niet voor elkaar om het op 3800mHz stabiel te krijgen.
Ik had nooit gedacht dat de subtimings zoveel invloed konden hebben.
Het lijkt wel alsof ik andere reepjes in handen heb.

Hopelijk blijken de dual ranks net zo goed te zijn en zal ik mooi vergelijkingsmateriaal hebben tussen 1 & 2 ranks + B-die vs E-die.

• CMT
Tweakriez schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:34:
Lekker dan, mijn settings van @McGryphon voor 360014 leken goed te werken. Toen geprobeerd wat hogere frequenties te draaien en toen dit faalde kreeg ik zelfs errors oo de oude settings... Krijg nu geen enkele settings meer zonder errors in memtest :( ik ga nu get geheugen op standaard settings eerst maar eens door de memtest halen, misschien is er wel iets mis mee.
Gigabyte borden staan erom berucht dat instellingen op de achtergrond na een bootcrash aktief kunnen blijven of dat bepaalde waarden vastzitten, ook al staan de bios opties anders.
Probeer eens het volgende: clear cmos -> load optimized defaults (of iets in die trant) -> reboot -> profiel met settings laden -> reboot.

Het is altijd verstandig om na en bootcrash eerst defaults te laden.
Sommige instellingen die niet benaderbaar zijn vanuit het bios kunnen ook verkeerd komen te staan na een training door het bios.

@M-spec
Oef, daar heb ik nog helemaal niet over nagedacht. Ik heb sowieso een aantal games die ik wil gebruiken als test en een transcode met Handbrake. Eventueel nog een rendertest

Over een paar dagen komt het dual rank geheugen binnen en dan ben ik nog wel even zoet met het afstemmen. Maar het idee was dat ik dan een vergelijking kan maken vanuit hetzelfde systeem. Dan zijn de resultaten 1 op 1 vergelijkbaar.
Maar als er wensen zijn voor bepaalde tests, dan hoor ik het graag.

De B-die single rank draaien bij mij nu op 3800 met 16-17-16-32, gdm, trc 48, trfc 294, 1.35V
Aida geeft een latency van 63.6ns daarmee.
In ruil voor +50mV gaat 1T ook prima, maar het brengt geen (merkbaar) prestatiewinst.
15-17-15-32 CR1 werkt ook, maar dan moet er nog eens 50mV bovenop, zonder dat dat prestaties echt toenemen (een fractie meer bandbreedte en 0.1ns latency).
Ik denk dat ik tegen het limiet van de memory controller aangelopen ben.

CMT wijzigde deze reactie 08-12-2019 14:18 (32%)

• unfor
Dutchy007 schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:37:
* Dutchy007 meldt zich als trotse eigenaar van een 3950x!
Hebben jullie nog tips?
Ja, niet constant naar de frequentie kijken en genieten van je nieuwe CPU ;)

Steam - BFV - PUBG

• CMT
@onsgeluk
Die shutdowns kunnen mogelijk veroorzaakt worden doordat de beveiliging van de voeding ingrijpt. Een PC hoort vanuit de bios nooit en te nimmer van zichzelf af te sluiten.

Een tijdje terug is voor het eerst in mijn leven een Seasonic kapot gegaan van nog geen jaar oud. Dat gebeurde nadat ik de standaard luchtkoeler van de 3800x vervangen had.
De PC wilde toen niet meer aan gaan, enkel de ledjes op het moederbord en de videokaart knipperde hevig alsof de voeding op hol geslagen was. Na een tiental verwoede pogingen was er ook een knal hoorbaar en toen was het echt gedaan met het ding.
Het was een Prime Ultra Titanium 850W nog wel, een van de meest luxe en duurste voedingen die er zijn (de bouwkwaliteit is dan ook onberispelijk).
Gelukkig had ik nog een oude Corsair HX520 (ook een Seasonic btw) van 10 jaar oud en die doet het nog prima :).
De rest van de hardware heeft het voorval ook overleeft. De beveiliging heeft dus goed zijn werk gedaan, maar helaas ben ik nooit achter de reden gekomen van het defect.

Een andere, meer waarschijnlijke, mogelijkheid is dat het moederbord hardwarematig aan het overlijden is.
Dat kan helaas met de beste borden gebeuren, soms door schuld van de gebruiker die niet let op statische ontlading. Componenten hoeven daarvan namelijk niet direct kapot te gaan, maar kunnen alsnog overlijden na een tijdje.
Gezien de beschrijving van de shutdowns die steeds eerder voorkomen, vermoed ik dat de oorzaak in dit geval bij het moederbord ligt.

• unfor
boerenlater schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Ik heb een upgradeset gekocht met een Asrock mobo met 320 chipset.
Ten onrechte ging ik ervan uit dat tegenwoordig elke fabrikant wel oc'en toestaat met bios updates.
Niet dus...
Er is weinig tot niets te behalen met overclocken van Zen 2. :)

Steam - BFV - PUBG

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

boerenlater schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:14:
Ik heb een upgradeset gekocht met een Asrock mobo met 320 chipset.
Ten onrechte ging ik ervan uit dat tegenwoordig elke fabrikant wel oc'en toestaat met bios updates.
Niet dus...
Met een instapchipset moet je daar niet aan beginnen. De 320 is een instapchipset.

Intel staat vziw ook niet overclocking toe... Geen idee waarom je denkt dat elke fabrikant dat ondertussen wel zou faciliteren.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Kuusj
  • Nu online

Kuusj

boerenlater schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:20:
[...]

Gratis performance is altijd leuk. Niet dat ik meer game op de pc dus echt nodig is het niet.

[...]

Omdat oa Asus MSI enz bios updates uitbrachten die overclocken mogelijk maakten, was ook gewoon te vinden als nieuws en op fora.
Ja maar bij AMD is het nu een kwestie van PBO aanzetten, en dan afhankelijk van je koeling clockt hij zelf vrij precies tot z'n maximale potentie. Ja, daar zit vast nog wel 25Mhz rek in, maar over het algemeen kun je gewoon het beste PBO zijn werk laten doen en je verder focussen op je geheugensnelheid en latency's. Dat maakt meer uit. Micron Rev-E doet het erg goed, net als goed Samsung B-die. De set die je iig niet moet kopen is Corsair LPX 3200Mhz C16, die beschikt wel over B-die, maar een erg slechte bin. Ik draai die set nu al een aantal dagen stabiel op 16-19-19-38 en 3600Mhz. Dat is aardig sneller dan waar de set standaard op draait maar voor hetzelfde geld kun je veel beter overclockbaar geheugen kopen.

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20-01 17:45
@tja Ik zou voor watercooling gaan. Al is het alleen al voor minder herrie van de fan.

PSU is minimaal 650, optimaal 750. Mijn PSU van 550w (platinum) is iets te klein wanneer ik 460w trek bij max belasting van cpu en gpu.

• Soeski
Amazigh_N_Ariff schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:26:
@tja Ik zou voor watercooling gaan. Al is het alleen al voor minder herrie van de fan.

PSU is minimaal 650, optimaal 750. Mijn PSU van 550w (platinum) is iets te klein wanneer ik 460w trek bij max belasting van cpu en gpu.
Da's toch perfect dan; een 550W voeding met 460W load? Je hebt dus nog marge en een platinum versie, dus hoe hoger de load richting de max hoe stabieler en efficiënter de voeding is. Schijnt :)

• CMT
Ja, dat kan prima. Voor maximale efficiëntie is 2x de belasting in kwestie optimaal.
De voedingen pieken namelijk in het rendement rond 50% van het opgegeven vermogen.
Het is wel zo dat een zwaardere voeding minder rimpel/ruis op de spanningslijnen zal geven bij een bepaalde belasting.
Heel misschien dat het wat uit kan maken bij extreem overklokken.

• Soeski
CMT schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:14:
Ja, dat kan prima. Voor maximale efficiëntie is 2x de belasting in kwestie optimaal.
De voedingen pieken namelijk in het rendement rond 50% van het opgegeven vermogen.
Het is wel zo dat een zwaardere voeding minder rimpel/ruis op de spanningslijnen zal geven bij een bepaalde belasting.
Heel misschien dat het wat uit kan maken bij extreem overklokken.
Ik ga er zelf ook altijd ruim boven zitten, al weet ik niet eens wat ik nodig heb. Ik koop gewoon altijd 750-850W voedingen. Die zijn doorgaans ook meer feature-rich (modulariteit, meerdere PCIe connectors, 2x 8pin mobo, fanless / fan-stop functie, USB voor uitlezen etc etc).

• Tweakriez

Tweakriez

Hold the door!

Cidious schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:47:
[...]

Voor de beste boost clocks uiteraard laatste driver en bios updaten en PBO uit kleine offset is vooral handig als de koeling niet optimaal is. Waat voor koeling gebruik je? persoonlijk wordt mijn processor zonder offset max 66 graden cinebench en veel lager in al het andere dat ik doe. en dan heb ik ook weinig voordeel van de offset omdat de boost clocks al niet echt gehinderd werden door temperatuur. Maar als jou processor over de 70 graden full multicore load doet dan kan het zeker helpen een offset van -50mv (-0.05v) te gebruiken. Temperaturen zullen lager zijn en de kans is dan vrij groot dat je iets hogere multicore load clocks krijgt. wat je hiervoor inruilt is single core peak clocks. Persoonlijk vind ik die impact niet zo groot en vooral in SFF builds of builds met stock koeler kan ik een kleine offset aanraden als hierboven beschreven.

PBO uit.

Ikzelf loop nu tegen een raar euvel aan. Als de PC idled dan krijg ik spontane reboots. Ik heb een optie gevonden in de bios genaamd 'dummy load' deze zorgt ervoor dat de voeding niet uit gaat als het opgenomen vermogen te laag wordt. Ik kan ook gewoon de videokaart op maximum performance zetten als dit het euvel is maar even verder onderzoeken. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt. Alles is 100% stabiel onder zware load en hele nacht memtest... maar zodra de PC idled.. krijg ik soms reboots. 4 keer gebeurt vandaag.
Ik gebruik pricewatch: Corsair Hydro H115i PRO RGB 280mm Liquid CPU Cooler

Deze lijkt mij afdoende. In dit geval dus geen offset e.d. rommelen? Maar wel gek dat mijn allcore niet hoger lijkt te gaan. Ik heb in het verleden 4150 allcore gehad tijdens CB20 dus het kan wel hoger. Toen haalde ik ook 7850~ Maar geen idee hoe. Maar goed in de praktijk zal het niet geheel veel verschil maken in real world usage neem in aan. Tips hoor ik graag

Hold the door!

• onsgeluk
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 08:28

onsgeluk

Beroepsprutser

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:08:
[...]

dank voor je reactie.
ik heb nu standaard corsair 750 watt voedingen. meer dan nodig maar dan schiet de propeller ook niet aan. bij dat nieuwe systeem dacht ik dus ook aan zwaarder omdat je dan meer overhead hebt. dus als je naar een 3080 nvidia kaart zou willen of meer dingen wil aansluiten dat dan geen probleem kan zijn. die SSD/NVME is wel iets wat me bezig houdt.
Deze komt bij Tom’s Hardware heel goed uit de test. Stuk goedkoper ook dan de Samsung.
Vooralsnog denk ik dat de 1ste generatie van de nieuwe 4th gen drives je niet heel veel additionele real life performance gaan bieden. Voor zover mij bekend maken ze ook allen gebruik van dezelfde controller.
Ik pas vooralsnog dan ook even en wacht even af hoe het platform zich gaat ontwikkelen en waar bv Samsung mee gaat komen.

iR Profiel

• Tweakriez

Tweakriez

Hold the door!

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:13:
[...]

zou dat ook voldoende zijn voor een 3950x?
Lastig te zeggen, wellicht iemand die een 3950 heeft die dat kan beantwoorden. Ik las wel een test van een 3950 icm deze koeler en daar gaf men aan dat het kan icm de stock settings maar om met het maximale er uit te halen een custom loop beter is.

Hold the door!

• M-spec
  • Niet online
Beta 1.0.0.4 bios voor C6H X370 en C7H X470.
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body

In de posts:
There's some information missing as to why these BIOSes have been released.Basically ALL Zen2-based CPUs (Matisse) were running out-of-spec on X370/470 series boards because the BIOSes didn't properly configure them. Hence these CPUs were using wrong telemetry data and made wrong decisions based on that. This can be easily checked when:
TDC = 0 always (or missing in HWiNFO), PPT ~ 10-11%, Package Power ~ 10-11W

These BIOSes finally fix this problem, so Matisse CPUs can now run with correct telemetry.

AFAIK it's not just ASUS, but several other ODMs (some intentionally) were using this improper configuration.
Ten eerste ben ik zelf een beetje huiverig om geen officiële bios te flashen. Het klopt dat TDC ontbreekt in Hwinfo en waarde blijft op 0 in Ryzen Master, net als SOC power, CPU power. PPT staat op 8% van 142W met full load.. klopt volgens dat stukje inderdaad niet. Welke gevolgen dat heeft, ontbrekende telemetry, wordt niet echt omschreven. Ik gok alleen voor XFR (en auto OC/PBO). Het betreft dus ook X470 chipsets als ik dit mag geloven maar die hebben soms al een 1.0.0.4 bios. Nu maak ik me er verder niet zo druk om, de prestaties op een C6H zijn goed en daarnaast gebruik ik handmatige instellingen.

Wel ben ik nieuwsgierig wat die telemetry doet en voor welke 'problemen' het zou kunnen zorgen als het dus niet klopt. Wellicht die te hoge spanningen, vooral met gebruik van PBO. Met de beta bios las ik dat de standaard load spanning van de 3800X van 1,33V terug gaat naar 1,28-1,3V en wat minder hoge all core clocks. PPT limiet blijft wel effectief maar alle afregeling daartussen zou anders kunnen zijn.

Als laatste is het wel een dingetje als dit 'intentional' zou zijn van moederbord fabrikanten om maar nieuwere X570 chipsets te verkopen.

@Cidious Heb je al kunnen ontdekken waarom PBO bij je nieuwe bord minder effect had? Zou het met deze telemetry te maken kunnen hebben?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:13

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

tja schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:13:
[...]

zou dat ook voldoende zijn voor een 3950x?
Ik kan prima Prime95 stock (geheugen 4x 3600 c15) draaien met een NH-D15, die presteerd net iets minder:
https://www.techpowerup.c...ies-h115i-platinum/6.html

Met de FFT test haal ik 4165-4215 all core boost. Max temp 73 graden, maar het schommelt voornamelijk tussen de 63-71.
Als er een betere test dan wil ik die best draaien, want wordt prime95 tegenwoordig gedetecteerd?

Sp3ci3s8472 wijzigde deze reactie 15-12-2019 19:52 (4%)

Battle.net tag

• La_Pazz
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20-01 13:50
Hierbij mijn ervaring met de bouw van nieuwe pc en het beruchte 0d probleem en hoe ik dat kon oplossen:

- AMD 3700x,
- Asus ROG Strix X570-E Gaming moederbord (bios 1405) en
- 32GB G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC (RGB) (optimized for AMD!) memory.

Alles ging goed, startte ook goed op, ik kon bijv. Ubuntu Live iso draaien.
Dus in de bios en de memory van de standaard 2133 MHz op DOCP gezet (naar 3600 MHz en C16-16-16-39 en 1,35 volt (=XMP)
Helaas, ik kreeg een 0d error en de boot sequence bleef op de oranje boot led hangen.

Dus hoe los ik dit op... Pff.
Als ik het goed heb, betekent 0d een memory probleem. En wat ik ook deed, de pc bootte niet meer, steeds 0d. Zelfs na reset bios.

Na veel proberen, o.a. bios update, blijkt na verwijderen en terugplaatsen van 1 memory stick de pc weer te booten, en kon ik in bios de mem freq checken (door bios reset stond deze op 2133 MHz.). Daarna bootte deze door naar bootdisk (klaar voor een windows install). Maar ja, ik wil dual channel op 3600 MHz C16.

Uitgezet, tweede mem reep erin, en weer 0d. Terug naar 1 reepje in slot A2 en pc startte weer op. En vervolgens in A1 en A2 in single channel, was ok, toen A2 en B2 in dual channel, pc startte op. Voorzichtig naar 2400 MHz, dan 2800 MHz, 3200 MHZ, all ok. Toen naar 3600 MHz: 0d (alles was op 1,2 Volt). Oja, dus DOCP/XMP geselecteerd; 1,35 volt, en eindelijk startte pc op in full speed: 32 GB op 3600 MHz C16 Dual channel.
Het installeren van Windows 10 1909 ging in ongeveer 10 minuten. :)
De dagen erna geen probleem.

Het volgende weekend startte ik de pc op en beng: 0d ! Grrr. :(

Bovenstaande herhaald en steeds 0d. Wisselen van reepjes single/dual geen effect (steeds 0d).
Alleen met 1 reep in A2 deed de pc het.
Dead on Arrival (DOA)? Maar wat dan? Is het de moederbord? cpu memory io? Of toch de G.Skill?

Beide reepjes doen het goed in A2, ook op 3600 MHz-> dus memory lijkt ok.
Toch het moederbord, omdat in slot B1, B2 en A1 een 0d oplevert? Met nul reepjes heb ik ook een 0d. 0d is blijkbaar het bericht dat moederbord de memory niet kan testen oid.

Toen viel het muntje: 2133 MHz en 1,2 volt is de default setting.
De 3600 MHz is al een overclock, hoewel de G.Skill memory als getest en 'optimized for Ryzen' werd verkocht (met xmp op 1,35 volt).

Ik heb mem voltage verhoogd naar 1,39 volt verhoogd, en bingo! de PC startte gewoon op. Ook op dual channel B2-A2, en ook met 3600 MHz C16.
Daarna meerdere tests gerund, alles ok. Ook meerder warme en koude herstarts, pc startte gewoon op.
Vervolgens voltage in stappen verlaagd tot 1,36 volt, en alles loopt als een zonnetje, ook na meerdere (koude) herstarts.

Dus: ook al heb je een out-of-the-box cpu-mobo-mem gekocht, dan is dit geen garantie dat het in een keer loopt.
En aangezien 3600 MHZ een overclock is, is tuning van voltage een must. In mijn geval lijkt de XMP waarde van 1,35 volt net te gering in sommige gevallen en is verhogen van 1,35 -> 1,36 volt voldoende om door de boot sequence te komen.

Nu de komende weken hopen dat bovenstaande idd de oplossing was.

• marwatt
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 09:06
Dan zal het AM4 zijn vermits de andere sockets niet geschikt zijn voor 3950x

• HaerdenCliff
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 10:29
Ik heb eindelijk alles in de mijne werkend gekregen na een week van frustraties. Mijn nieuwe gen 4 M2 werd ook niet herkend, had eerst een gen 3 en dacht dus dat als je het boekje van het asus 570 pro bord letterlijk leest er enkel gen 4 mogelijk was. Dat er ingestoken en nog niks ... het voltage probleem dat me al eerder was opgevallen dan maar eens aangepakt. Ik had een Sharkoon 700 watt modulaire voeding. Nooit problemen gehad voorheen maar in de bios zag ik dat mijn 3.3 volt maar 2.75 kreeg. Ik had nog een nieuwe Bequid voeding liggen maar die was niet modulair ... toch maar er in gestoken en TADA alles werkt correct. Ook is mijn niet correct gedetecteerde gragische kaart opgelost. Vervolgens flink wat gedoe gehad om mijn ubuntu er op te krijgen en te laten booten maar ... VICTORY. Ik heb tevens eerste testen gedaan met freecad en openshot. Het verschil met mijn A10 9870 quad core is GIGANTISCH. Wat een prachtig platform heeft AMD momenteel in de etalage.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

De temperatuur in je laatste screenshot zijn 10 volle graden lager dan eerder ! Je bent van 83 naar 73 graden max gegaan. Dat is gigantisch en veel gezonder voor je CPU levensduur.

Cidious wijzigde deze reactie 17-12-2019 16:45 (6%)

• McGryphon
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

(jarig!)
Tweakriez schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:10:
[...]

Heb de suggesties inmiddels met uitzondering van llcvcore en llcvsoc aangepast omdat ik deze niet kan vinden maar nu gaat memtest bij test nummer 10 "sleeping" aangeven en een countdown vind hierop plaats.
Dat hoort bij de bit fade test. Gewoon afwachten.

In nomine IKEA!

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 06:50:
[...]

Precies wat ik gelezen had ja. Helaas wil bij mij de boel gewoon niet stabiel worden. Ik heb ook al geprobeerd LLC op 4 of 5 te zetten in de bios, dit was volgens een filmpje van Buildzoid veilig, de 2 waardes onder de "flat Line" maar ook dit hielp niet. Ik wordt er lichtelijk gek van... Mijn vrouw ook :p
Sorry to hear. Wat je kan proberen is exact dezelfde settings als ik gaf in de screenshots maar dan geheugen klok laten zakken tot 3733. Kan zijn dat jouw processor gewoon geen 1900Mhz IF klok wil draaien. 3700X staat er berucht om sinds deze lager geselecteerde chips zijn. Mijn 3600 en 3800X hebben beiden heen probleem hiermee maar werkt niet voor iedereen.

Wel echt even zorgen dat je alle instellingen kopieert en niet je eigen versie ervan hebt gemaakt. Precies zoals in mijn screenshots. Maar dan IPV 3800 en 1900 op 3733 en 1866. Zelfde timings en settings.

Ik heb sterk het gevoel dat je iets over het hoofd ziet misschien.

Cidious wijzigde deze reactie 19-12-2019 08:04 (14%)

• M-spec
  • Niet online
Tweakriez schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:37:
[...]

Alles ingevoerd zoals jouw screenshots alleen deze keer met 3733... volgens mij heb ik alles 1 op 1 gedaan. Maar... weer een doorstart naar windows vanuit MEMTEST86. Uiteraard had ik eerst een CMOS reset gedaan. Is mijn memory 3700x zo'n slecht exemplaar of mis ik echt iets? Andere zaken waar ik nog aan dacht die misschien iets kunnen toevoegen zijn: AMD cool & quiet en Spread spectrum veranderen van auto naar een andere waarde maar ik weet het echt niet 8)7 Ik ben geen "echte" tweaker zoals de meeste van jullie maar een simpele zorgmedewerker die het leuk vind om steeds meer te leren over dit wereldje :+

memory probs
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Als ik vandaag nog even tijd heb zal ik voor je kijken. Sommige subtiming staan nog op 'tight' waar je IMC misschien iets meer moeite mee heeft.

• Tweakriez

Tweakriez

Hold the door!

Bedankt voor alle tips en trucs mensen. Ik heb op dit moment de 3733C16 van @sidious settings met 1.41 op het ram draaien. Memtest heeft tot nu toe 3 passen volledig behaald waarbij ik de hammer test uitgezet heb. Bij 3800 kreeg ik eerst een reboot bij het opstarten van memtest maar wellicht dat dit met geheugen training te maken had. 3733 vind ik voor nu ook prima. Aan de LLC settings heb ik vooralsnog niet gezeten, deze staan op auto. Ik zal vanavond nog even de memtest van Dram calculator draaien en als dat ook geen errors geef laat ik het voor wat het is voorlopig en ga ik eens genieten van mijn systeem.

Hold the door!

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

https://tweakers.net/ext/f/oNr71fGVEkmwWbPP5FsUqdNZ/thumb.jpg

even op memtest zetten en 100000 % invullen en lekker nachtje laten draaien. Kom je morgen ochtend terug op een start scherm dan is het loos. Kom je morgen ochtend terug terwijl het nog draait dan gefeliciteerd. Als de test gestopt is omdat er fouten waren ook niet goed. Het moet gewoon nog lekker door rammelen na een goede nachtrust voor jou.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Tweakriez schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:24:
[...]

Cpu LL 2, en NB op 3 als ik het me goed herinner van je vorige post toch? En is het niet zo dat er dan te veel spanning op komt omdat je dan boven de rechte lijn instelt?
was andersom maar 3/2. Maar 2/3 of 3/3 kan allemaal. Wel even trrd_l corrigeren!

Cidious wijzigde deze reactie 21-12-2019 13:44 (3%)

• M-spec
  • Niet online
@Tweakriez Onthoud dat je bent bezig met overclocken, iets buiten specificaties proberen te laten werken. Er is geen garantie dat iedereen hetzelfde er uit kan halen, zelfs al zou iedereen dezelfde componenten gebruiken van voeding tot koeling, er is verschil in binning en noem maar op. Ik loop net zo goed tegen een muur met bepaalde instellingen. Ookal kunnen de modules op zichzelf gemiddeld wel 4000+ halen. Dus dan maar het uiterste er uit halen op een snelheid die wel haalbaar is.

Als 3600cl14 met mooie subtimings voor jou wel werkt is er niet zoveel mis mee, is nog steeds een overclock en de true latency is ook lager dan 3800cl16. De doorvoersnelheid weer wat minder en het verschilt ook per applicatie welke de voorkeur heeft. Bovendien zal het verschil van bijvoorbeeld een videokaart niet eens in verhouding staan met de hoogste instellingen willen bereiken. Zelfs een upgrade naar een andere CPU maakt dan ook ineens nog maar weinig uit, dan werkt een 3600X al net zo goed met games om wat te noemen. Je eigen systeem is nu niet ineens traag geworden, is nog steeds nieuw en snel.

• Help!!!!
  • Niet online
Gamersnexus is dieper in onderstaande gedoken. Volgens hen maakt het geen materieel verschil.

AMD Ryzen Heatpipe Orientation Benchmark & Cooler Myths

PC Specs-Gallery

• M-spec
  • Niet online
Mizgala28 schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:56:
[...]

zeur momentje

Soms vraag ik mij af of zo'n agressieve idle clock boost echt nodig was en of het echt zo enorm veel verschil maakt in dagelijks gebruik (ik merk er weinig van tov andere AMD en Intel CPU's)

Vooral als ik game heb ik op m'n linker scherm vaak temperatuur tools aan, en vaak valt het mij op dat waar bij gamen de temperatuur en clocks netjes en stabiel blijven dit in idle gewoon als een gek op en neer gaat.

En ja ik heb natuurlijk in de BIOS de fancurves zo aangepast dat mijn fans niet iedere keer als ik iets open meteen harder draaien, (is irritant) maar soms vraag ik mij waarom dit nodig was in AMD hun ogen.

Om een voorbeeld te noemen, CPU is nu 35 graden vervolgens start iets op de achter grond zoals een Steam update and dan gaat de CPU meteen omhoog naar 45 graden of hoger om een seconde later weer te stabiliseren, sure de PC werkt snel en naar behoren maar zo doen de computers van een kennis van mij en van mijn partner, de ene draait een 2700 en de ander een 2600 en ze voelen niet trager aan ondanks dat er niet "ineens 1.4v (of meer) door de CPU heen geknald wordt omdat ik rekenmachine in Windows opstart"

Dat was wel anders toen ik Precision Boost uitschakelde (dat was toen ik RAM issues had maar dat nog niet wist) en alles dus max 3.6ghz was, temps waren belachelijk laag (nooit boven 50 ongeacht wat ik deed) en de clocks schommelden niet zoals nu.

dat de temperaturen laag waren is logisch, dat is ook niet de issue maar met de boost aan gaan de clocks op en neer en zo ook de temperaturen, wat ik bedoel is zonder de boost aan schommelt de CPU niet ineens met 10 graden al is het voor paar seconden alleen omdat ik iets start, het komt gewoon zo onnodig agressief over.

Ik ben inmiddels wel gewend hieraan en negeer het gewoon, enige wat ik hoop is dat AMD niet stiekem informatie achterhoudt betreffende de invloed van dit op levensduur van Zen 2 CPU's hierdoor, men kan roepen dat dit allemaal veilig en prima is maar het is wel vaker gebleken dat bedrijven soms meer weten dan dat ze openbaar zeggen.

Ik zie het wel, ik heb goede hoop dat AMD eerlijk is hierover al blijf ik de methode van boosten met Zen 2 nog steeds onnodig agressief vinden, het voelt naar mijn mening niet sneller aan dan als ik naar oudere AMD's of Intel kijk (waarschijnlijk ligt het gewoon aan mij, maar het viel mij nooit op met oudere Zen AMD's dat de voltage en de temperaturen zo op en neer gingen als nu met mijn 3700x)
Dat de temperatuur zo schommelt komt door de verkleining naar 7nm. Hoe kleiner des te meer je dat gaat zien. Het warmt vrij snel intern op omdat er veel warmte uit een heel klein oppervlak afgegeven moet worden aan de heatspreader en cpukoeler.

De boost functie doet zijn werk wel als het gaat om energiebesparing, een Zen2 'praat' elke paar milliseconden met het OS over de gewenste clock. Je ziet in software nog niet een fractie van hoe snel dat wisselt. De rest van de cores blijven verder mooi in slaapstand als ze niet nodig zijn en dat is ook een stukje techniek.

• Tweakriez

Tweakriez

Hold the door!

mem arrgh
https://tweakers.net/ext/f/VP27RQ65vXBzj0xARqzSigD9/thumb.png

Na alle geheugen en andere ellende eindelijk een mooi geheel met mooie resultaten. Hier en daar kan er nog wat geschaafd worden wellicht maar dat is voor een andere keer, voorlopig even lekker genieten en niet meer naar statistieken turen. Aida geeft 68ns aan, best zo voor nu :) geheugen nu op een gezonde 1,39 ipv 1,45.

Met dank aan o.a. @Cidious , @Astennu , @M-spec, @McGryphon en anderen welke ik vergeet!

Hold the door!

• Apoca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-01 21:17

Apoca

Array Technology Industry

Eindelijk ook officiële Agesa 1004B files voor de Asus X370 boards :)

CHVI Hero - https://dlcdnets.asus.com...AIR-VI-HERO-ASUS-7704.zip

CHVI Hero Wifi - https://dlcdnets.asus.com...ERO-WIFI-AC-ASUS-7704.zip

CHVI Extreme - https://dlcdnets.asus.com...-VI-EXTREME-ASUS-7704.zip

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

• unfor
hosee schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:45:
Volg dit vanaf het begin en moet zeggen, dat mijn vertrouwen in deze nieuwe Ryzen steeds minder wordt, als leek wel te verstaan want (Intensief) tweaken is niet echt de bedoeling als je een systeem in mekaar zet die verder probleemloos moet werken.

Het lijkt wel of deze nieuwe Ryzens duidelijk afhankelijk is van de silicon lottery..bedoel, bij sommigen (velen) werkt het systeem zonder problemen, zelfs een klein aantal met de geadverteerde turbo snelheden maar bij anderen is het huilen met de pet op, toch zeker wat het geheugen betreft en dan laat ik nog even de bios falingen van de verschillende moederbord fabrikanten even ter zijde.

Verder, +1.45V bij idle of light load? Kan geen kwaad, heb ik allang gesnopen maar waar is dat nu voor nodig??
Zeggen wat men wilt maar daar is verder geen logische touw aan vast te knopen..slaat eigenlijk nergens op, zulke hoge voltages bij idle of light load, sry.

Heb het idee dat AMD zijn werk met de Ryzen 2 niet correct heeft afgewerkt, net zoals bij de Ryzen 1 maar ik hoop en denk dat het wel zal gebeuren dat de Ryzen 2+, net zoals bij de Ryzen 1+ een pak beter gaat werken, zonder al deze sores..

Bedenk, Ryzen is gewoonweg beter maar Intel is gewoonweg probleemloos...damned wat had ik graag naar AMD overgegaan..
Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Steam - BFV - PUBG

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

hosee schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:51:
Oh jawel...echt hoor...en wel als een leek die geen boodschap heeft aan "KLOOIEN" ..en ik ben niet alleen, geloof mij maar.. ;)
Les 1: nooit doen alsof je namens anderen spreekt. Dat haalt je argumentatie onderuit.

Vooralsnog herken ik mezelf niet in je klaagzang. Out of the box loopt het als een trein. Pas als je het uiterste er uit wilt persen zal je moeten klooien. Maar goed, als dat het probleem is zit je wel een beetje op het verkeerde forum.
Vwb klachten, memory issues kan je amd niet aanrekenen. Net zo min als eventuele issues bij mobo-merken.

En Intel probleemloos? Heb je de items gemist dat de procs van Intel serieuze veiligheidsprobleempjes hebben gehad? Los van de bang for your buck die je bij Intel nu pas krijgt nu amd een tikkeltje te snel is voor ze?

iR Profiel

• Apoca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-01 21:17

Apoca

Array Technology Industry

hosee schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:45:
Volg dit vanaf het begin en moet zeggen...
Snap het probleem niet echt, zowel met AMD als Intel kun je turn-key systeempjes samenstellen. Sure er waren in het begin van de Zen CPU's wat issues met memory compatibility maar das echt al heel lang opgelost. En voor beide CPU's heb je moederborden die kansloos zijn. Gewoon blijven bij wat je hebt of kopen waar je het beste gevoel bij hebt. Maar om nu te zeggen dat je tegenwoordig nog moet prutsen in de bios om überhaupt een stabiel AMD systeem te krijgen... :+

En dat geneuzel over dat je CPU niet volgens specs zijn core speeds haalt, serieus een non issue. Dit ga je nooit merken die paar MHz waar we hier over praten. Dat is zoeken naar iets wat geen issue is, de MHz battle ligt reeds achter ons althans in mijn ogen dan. IPC is de nieuwe focus :)

Apoca wijzigde deze reactie 27-12-2019 21:45 (18%)

Asus C6E / Ryzen 7 3700X / Noctua NH-U12A / G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX / Sapphire Radeon RX Vega 56

• milotic
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20-01 22:04
De Max slikt hem direct idd :-)

• gjs
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-01 16:14

gjs

Scoobydoobydoo

HMC schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:28:
Kan zijn. Het is inderdaad allemaal niet heel erg duidelijk. Maar wat ik uit dat document toen begreep, is dat de Ryzen Zen2 (3000-serie) het beste z'n cores in "sleep" zet met de "AMD Ryzen High Performance"-Windows Power Plan. Dat kan ik zelf alleen maar beamen door de boel in Ryzen Master te bekijken.
De cores van mijn 3600 slapen eigenlijk altijd. Dat heb ik niet als ik "Balanced" of "Ryzen Balanced" kies.
Dan blijven ze allemaal (minimaal weliswaar) actief.
Bij Balanced schiet het bij mij dus naar 100% op all cores, dat snap ik dus niet.
Ik draai nu ook met High performance, dat geeft idd de rustigste cpu's in idle.

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• M-spec
  • Niet online
Voor wie een Crosshair VI heeft met de 7704, in eerdere post ook even toegevoegd:

Normaal gebruik ik zelf geen slaapstand maar bij toeval een default setting in AiSuite aangeklikt.
Hiermee blijkt dat Fclk, Uclk, MemClk 1:1:1 op 1867 vanuit slaapstand ontregelt naar 1800, 933, 1867. Dat gaat dus niet helemaal goed.
Ik heb het systeem op een vaste multiplier van 43 staan, geen XFR of core performance boost, mocht het al verschil maken.

Degelijke hardware, Asus, alleen voor software en bios'en mogen ze na een paar jaar wel ander mannetjes voor in dienst nemen.

M-spec wijzigde deze reactie 30-12-2019 23:34 (12%)

• JohnnyDon
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
spoonman schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:17:
Ik heb vorig jaar een pc gekocht met dit moederbord:
pricewatch: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming

In theorie kan hier een ZEN2 op, maar werkt dit ook goed in de praktijk? Is het gewoon BIOS upgraden en nieuw cputje er in, of kan ik problemen verwachten?
Hij hoort gewoon te werken met ZEN2 met een BIOS update. Vrijwel alle X470 mobo's werken met een BIOS update met ZEN2.

X370 daar in tegen niet.

Edit: Hier een link naar de BIOS en kijk bij F40
https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

JohnnyDon wijzigde deze reactie 31-12-2019 09:46 (10%)

• Brad Pitt
Cidious schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:35:
Nee. Die hebben 2x 16X slots op 16X. Zegt de manual.
Nee, 1x16 of 2x8.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 10:37
Hmm, uit de readme van de gigabyte biossen:
Heb zelf een X370 gaming K3

Usage :
efiflash [Input or Output File Name] [Command]..

Switch options for Efiflash.exe:
/C - Clear DMI data. (default: Keep DMI data)
/S - Save Original BIOS Image to Disk
/R - Reboot System after BIOS Update
/DB- Update both main & backup BIOS

Zou dus moeten kunnen door een bootable usb schijf te gebruiken en dan de juiste switch gebruiken.

Met Q-flash kan je vanuit de bios de primaire updaten

• Korvaag
@tja
Whut? Zelfs 1000? Dat vind ik (mits merkvoeding) vrij fors. Even een natte vinger optelsom:
  • CPU 160 watt max met PBO (gemeten tomshardware 152 watt dus wat ruimer genomen)
  • Per 1080 200 watt (gemeten TDP AIDA stress door bv guru3d is 184 dus dat is ook fors genomen)
  • Schijven 10 watt per stuk onder load (en ook dat is vrij fors ingeschat)
  • Mobo + Nvme + SATA SSD's 40 watt (en dat is eveneens aan de ruime kant)
Totaal: 630 watt met alles tegelijk loaded to the max.

Nou wil je wat marge omdat een voeding niet bij 100% belasting het meest efficient is en je daarnaast ook wil dat je voeding ff meegaat. Persoonlijk zou ik dit systeem echt wel durven bouwen met een goede(!) 850 watt voeding. Ik heb vrij willekeurig 30% bij de max load opgeteld (dus 630 * 1,3) = 819 watt -> afronden naar 850.

Korvaag wijzigde deze reactie 04-01-2020 12:51 (18%)

• Korvaag
tja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:55:
[...]

dank voor je reactie.
dat dacht ik dus ook, 850watt. alleen die psu calcs op de websites komen hoger uit. een marge van 30% lijkt mij goed. ik wil in juni naar een nvida3080 maar heb niet het gevoel dat die giga veel meer zouden gebruiken.
Hmja de vraag is altijd wat er aan berekening achter zit he, en van wat voor voeding ze uitgaan (random B-merk, A-merk etc). Die calculators nemen het altijd ruim om te voorkomen dat mensen een hakkietakkievoeding kopen en vervolgens niet snappen dat hun PC niet werkt.

Voor mij is het gewoon simpel: kijken wat de componenten max verbruiken en een voeding halen die goed uit reviews komt en voldoende op de 12-volt rail(s) kan leveren. Het is en blijft een simpele rekensom.

Helaas vliegen er op internet bijzonder veel 'sentimentadviezen' rond die alleen maar op gevoel gebaseerd zijn. Lees: ja een Vega videokaart verbruikt echt heel veel dus je moet wel een 650 watt voeding hebben. Als je dan gaat vragen waarom ze dat denken en hoeveel ze dan denken dat een Vega GPU gebruikt en hoe ze dan op 650 uitkomen dan komt er een ontwijkend verhaal etc. etc.

Edit:
De kans dat een 3080 bijzonder veel meer gaat verbruiken is klein. Afgelopen week nog een leuk fimpje van Buidzoid waarin hij uitlegt waarom hij niet verwacht dat big Navi (ok andere kaart, maar de uitleg over power gaat het om) 2x zo snel is als een 5700 XT.

Als dat zo zou zou de kaart meer dan 300 watt gaan verbruiken en dat krijg je gewoon niet voor elkaar op een printplaat van een GPU (iig niet met goed fatsoen zonder idiote koeling). Alleen de VRM-koeling kan dat al niet aan, laat staan de koeling van de core.

YouTube: I don't think Navi 21 will be 2x the speed of Navi 10

Korvaag wijzigde deze reactie 04-01-2020 13:08 (20%)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

tja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:57:
ik weet niet zeker of ik hier goed zit maar ik zit met een vraag waar ik zelf niet uit kom. ik heb bij verschillende power supply leveranciers de psu calculator ingevuld en kom daar op verschillende uitkomsten.

AMD 3950x, 64gb / 3x NVME /2 ssd sata / 3 7200rpm schijven /2x gtx 1080 /h115i/

nu lees ik op ene website 850 psu gold andere 900 en dan weer 1000 watt.

systeem staat vaker aan dan uit, 7/24. ik ben even zoek want ik wil wel wat overcapaciteit hebben maar 1000 watt klinkt me wat veel.

wat zou jullie advies zijn ?
Mijn advies is dat je je volledige configuratie in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 zet, daar ga je degelijk advies krijgen.

850W lijkt me overgedimensioneerd. Een degelijke voeding kan wel even wat meer hebben dan wat er op het label hangt (niet permanent, maar wel als occasionele piek).

Borromini wijzigde deze reactie 04-01-2020 13:40 (7%)

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• onsgeluk

onsgeluk

Beroepsprutser

tja schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:50:
[...]

het zijnde psu calcs die op de fabrikant website staan van onder andere corsair. het zijn niet de random die je op andere websites vind. fijn van een wat zwaardere voeding vind ik dat het wat meer aan kan, het geeft mij het gevoel dat het wat meer solide en degelijk gebouwd is. ik ken ook de koektrommel staal behuisde voedingen van 25 jaar geleden nog. daar waar je je handen aan kon openhalen als je de productverpakking opendeed. die zo veel herrie maakte dat je buren klaagde als je je pc aanzette :+

750w corsairs die ik nu heb draaien geweldig, en de fan valt stil als hij niet nodig is. ook heel fijn. een goeie voeding gaat vele jaren mee dus wil ik daar ook op voorbereid zijn.
De onderlinge prijsverschillen in het hogere segment zijn beperkt. Dus of je een 750, 850 of 1000 neemt is qua kosten niet echt een factor. Ik had aanvankelijk een seasonic 1000 titanium genomen, maar die is rma gegaan. Nu uit dezelfde serie een 850 die nog steeds ‘te zwaar’ is, maar die overcapaciteit kost me niets/nauwelijks extra. Maar ik weet wel dat de voeding nooit op z’n tenen hoeft te lopen en in zn max efficiency bereik blijft.
Daarnaast gaat een goede voeding meerdere builds mee. Lekker voor de 850 gaan of anders bij je huidige 750 blijven.

iR Profiel

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-01 09:51

millman

6708Mhz @ -185c

@Cidious Ik kan niet anders zeggen dat Gigabyte het met de X470 Gaming 7 vanaf eerste 3800x launch meer dan prima voor elkaar heeft. Mn 3800x deed 4550Mhz out of the box, geheugen direct 3733 c16 met 1877 IF. Nergens problemen mee gehad. Ik weet dat het de uitzondering op de regel is, de Aorus gaming is echt niet best, om over b450 series maar te zwiijgen. Daar doet MSI het een stuk beter.Toch is niet alles mislukt voor GiBy op AM4.

On a side-note, mn reputatie op HWi en hier op Tweakers heeft me een zeer vet render project opgeleverd waar ik nu de leiding over heb en mag met zeer dikke hardware thuis klooien. Ik bedoel, 4 RTX Titans en een 3960X is een feestje! Toevallig met het platform wat gaan benchen, lekker bezig, maar voor veel afwezig hier, sorry guys ;w

Wat linkjes naar wat 3dmarkjes. Heb gemerkt dat de framerates met 18-cores beter zijn dan met 24 cores, dus hier en daar wel moeten tweaken om voor dit platform snelle benches neer te zetten:

https://www.3dmark.com/ne...&showInvalidResults=false

PS:

We zijn voor de allercheapste 64GB Vengeance 3200c16 kit gegaan, doen dus zonder moeite ook 3600c16, moet nog eens kijken waar ik kom met echt tweaken, maar ik vermoed 3733c16 is ook mogelijk. Moet ook nog eens kijken wat voor een micron chips er nu opzitten.

millman wijzigde deze reactie 08-01-2020 06:19 (66%)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

rajackar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Thanks weer!
De chipset kan zo 72 graden worden tijdens het gamen. Tijdens werk blijft ie rond de 55 graden met de fan uit.

De VRM kan rustig over de 70 graden gaan en bij een prime 95 stress gaat ie over de 100 :X
Nou is dat niet echt een realischisch scenario maar ik ben er niet bepaald blij mee.
Zelf aanpassingen doen heb ik ook aan zitten denken. Maar ik ben nog een beetje terughoudend omdat het niet altijd gezegd is dat het effect heeft en je het ook zomaar erger kunt maken. Garantie ben je dan ook wel kwijt denk ik.
Ik snap je volledig man. Ik ben zelf een onverstoorbare modificeerder. Kan het niet laten om dingen open te halen en beter te maken. . Hier en daar gaat er dan wel eens wat stuk. Maar ik schaar dat onder het kopje onderzoeksrisico haha. Ben dol op leren hoe dingen werken. Dus vindt die ervaring meestal belangrijker dan de kosten. En ik woon in China waar je alle fabrieks onderdelen zo van Taobao afhaalt tegen bijna productie prijs. En net een soldeerbout en een vergroot glas en Jan boeren lullen verstand kom je een heel eind haha.

Gaat wel eens mis. Nieuwe 32". LCD paneel. Ik wilde de backlight bleeding verhelpen. Klein hoekje van het scherm gebroken met het uit elkaar halen. 2 dagen oud.. exact zelfde scherm nog een keer aangeschaft en weer geprobeerd en dit keer met succes.

Een Topping DAC Wilde ik verbeteren. Printplaat beschadigd. Nieuwe printplaat bij de fabriek besteld en het nog een keer allemaal opgebouwd met losse componenten.

Vaak gaat het gewoon goed door voorzichtig en niet gehaast te werk te gaan en goed te plannen en juist gereedschap te hebben maar je moet het wel leuk vinden en beetje gevoel voor hebben.

Toen ik mij. Pro Wifi binnen kreeg was het eerste wat ik deeed de heatsinks eraf om te kijken hoe dat allemaal zat. Overenthousiast... Eerst even testen was slimmer gewest.. maar kan mezelf niet helpen soms...

Ik kan me daarnaast ook heel goed voorstellen in jouw situatie dat je niet zonder bord wil komen te zitten en kosten risico toch relatief groot is.

Betreft board swap. Ik zou lekker even doortuffen op dit bord en met een maandje of 2 even kijken wat de X570 Tomahawk moet gaan kosten. En hoe dat financieel uitpakt om die te swappen. Ik lees dat die minimaal een 10 phase VRM heeft maar sommigen verwachten misschien zelfs een 12 phase. Was niet goed te zien op de foto's.

Persoonlijk snap ik jouw gevoel en zou ik geen VRM willen hebben die zo de 100 graden aan tikt. Is gewoon geen lekker gevoel

Cidious wijzigde deze reactie 08-01-2020 17:27 (9%)

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Look what the cat dragged in:

https://tweakers.net/ext/f/Qfxxh6ErHwYBk05Gp9VvD29u/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/XaAIOqg0cuxFTmZCjZoP726G/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/1lZ8d2WjNnrr10CzRiUulUY9/thumb.jpg

Kon het niet laten en even de heatsinks eraf en kryonaut voor de chipset en 12.7wmk thermale pads voor de VRM. Kryonaut verlaagde de temperatuur voor chipset 5-10 graden op de Pro Wifi maar met de Unify verwacht ik minder omdat de kwaliteit van de thermal pads veel hoger waren fabrieks af.

https://tweakers.net/ext/f/tJ58l3qweme4BgD8SmnBcth5/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/Z3y1Qic9511JhXlA0DbArG82/thumb.jpg

Industrial look haha
https://tweakers.net/ext/f/hpSNVv7cwOxcmnL06hCD4Z90/thumb.jpg

Maar zoals ik gewend ben van mijn andere MSI borden uit deze generatie AM4 borden, installeren en opstarten. Zonder problemen. Fan profielen zijn beetje een irritant iets. Dat gaat bij Gigabyte sneller maar voor de rest heerlijke upgrade.

AMD Ryzen 7 3800X cpu
MSI MEG X570 Unify (A02) mobo
Crucial Ballistix Sport LT 2x16GB (custom heatsinks) mem
Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC gpu
Sansung 950 PRO 512GB nvme (Windows & Programs)
Hikvision C2000 Pro 2TB nvme (Downloads)
Sabrent Rocket 4.0 nvme + Samsung 860 EVO 1TB
sata tiered FuzeDrive. (Games)
Intel 660p 1tb nvme (Documents)
WD My Book 8TB hdd (back up, media streaming, archives)
Fractal Design R6 (no window) case
Alphacool 360 ST30 + 120 XT45 (8x Corsair ML120 push/pull) rads
4x Corsair mL140
Alphacool VPP755 D5 + Eisstation res (2600-3000 rpm operating range)
XSPC Raystorm Pro AM4 (afgevlakt) cpu blok
Ducky Zero 3108S keyboard
Zowie EC1 (2019 model) muis
Zowie G-TFX mat
BenQ EX3501R Ultrawide (3440*1440p 21:9 1800R MVA)
En een boel high end audio spul

Heb 4 weken vakantie voor de boeg....

• regmaster
  • Niet online
En omdat jullie er zo positief over zijn heb ik ook maar de Unify besteld. Ik ben heel erg benieuwd _/-\o_

• Tweakriez

Tweakriez

Hold the door!

Brad Pitt schreef op maandag 13 januari 2020 @ 19:54:
Cool zeg, zo'n chat thread voor twee personen :)
Er worden ervaringen en overclock dingen besproken zoals de titel van de thread aangeeft toch? Maar wees niet verlegen hoor, je bent vrij om je bijdrage te leveren. :(:)

Hold the door!

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

You don't know the power of the Darkside, I will let you experience the power of the Darkside:

https://tweakers.net/ext/f/fuEXQChcjRzaGVXFuXzWR5RO/thumb.jpg

Iemand een hogere 3800X CB score? 4.4Ghz @ 1.300v bij 60 graden CB load multiple runs.

Vorige week kon ik 4.4Ghz niet stabiel krijgen op 1.35v. Met iets betere koeling zijn we nu hier beland.
Modbreak:Aub niet meermaals achter elkaar posten. De 'wijzig'-knop is er niet voor niets en je kunt prima meerdere andere posts citeren in een enkele van jou.

dion_b wijzigde deze reactie 19-01-2020 11:55 (15%)

• Brad Pitt
paragon schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:46:
@Brad Pitt wat voor cpu settings gebruik je in het bios. Ben nieuw met Ryzen. 3700X op een Asus X570 Stix-E. Heb Performance Enhancer op Level 3 gezet, mem op 3400CL16 en kom tot 4958.
Heb zelfde moederbord. Helemaal niets qua LLC / Performance / whatever.

Simpelweg PBO auto, max temp 70 graden, -0.081V, 3800CL18.

Was wel in de ochtend in een koude kamer :) Als ik nú zou draaien kom ik ook zo rond jouw score uit ja.

• Cidious

Cidious

Creative Impulses

Brad Pitt schreef op maandag 20 januari 2020 @ 05:32:
[...]

Welke performance? Ik ben geen gamer en verdien geen geld met renderen van Pixar films. In de praktijk maakt het allemaal nul komma nul uit of je nu CL16, CL18, PBO aan, PBO uit, etc. gebruikt.

CL16 uiteraard geprobeerd maar dan krijg ik errors met het hier verguisde Memtest proggie. Ik wil gewoon dat het geheugen/systeem elke mogelijke test volbrengt. Dus draai ik nu 3733/CL16 en ja, zal dan best 15 CB20 punten laten liggen (wow) of 0.2fps missen met 3DMark (nooo) maar nogmaals, dit is allemaal onmerkbaar in welke praktijktest dan ook. Dat het draait zoals het draait met de meest simpele spullen mogeljk is al prima.
Whoops gevoelige snaar... Forum heet gathering of 'tweakers'.. ik stak gewoon een hand uit... aannemende dat je ook een tweaker bent... mijn excuses. Zal het niet weer doen.

• rajackar
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 18:39

rajackar

Blood minister

Haha! Ik kan het ook niet laten. Heb een corsair 3200 kit op 3600 cl16 draaien en mijn 3700X pakt net over de 5000 in CB20.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 3700X

Pagina: 1 ... 8 9 10

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True