Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:24
ethrellik schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:25:
Heeft er iemand al ervaringen met een (early hands on) 3800X?
Ik kan online amper Benchmarks vinden, terwijl de launch toch ook 7 Juli was van de 3800X, toch?

Voor mijn komende build wil ik toch alle opties afgaan.
De 3800x is meer voor oem pcs die niet boven de tdp van de cpu mogen komen, die is een stuk hoger dan de 65 watt van de 3700x.
Met een 3700x in een oem pc mogen ze de PBO dus niet aanzetten dan vliegt hij over zn tdp heen.
Zet je PBO aan met een 3700x presteren ze gelijkwaardig, die max 100hz PBO boost klok van de 3800x haalt hij toch nooit. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:42
KingHorse schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:14:
[...]

Nee, de 3700x heeft 1 chiplet ingeschakeld. Wordt duidelijk aangegeven in Ryzen Master. Zie enkel CCD1 met daarin CCX 1 en CCX2.

Welke turbo kloks halen jullie trouwens?
Ik heb met de r7 3700x
Alle core 3,96ghz
Single 4,35ghz
Dat vind ik aan de lage kant. Wat voor cooler heb je ? Mijn resultaten:

- 3600X
- Asus X470 gaming-F
- PBO aan met auto-OC +200 (niet dat dat nou zoveel doet)
- Cinebench R20

All-core 4,166 GHz.
Single 4,350 (soms 4,325)

In windows zelf spiked 1 core naar de 4,450 door waarschijnlijk de auto-OC aangezien 4,4 max zou moeten zijn.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 16:43
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:33:
[...]

Dat vind ik aan de lage kant. Wat voor cooler heb je ? Mijn resultaten:

- 3600X
- Asus X470 gaming-F
- PBO aan met auto-OC +200 (niet dat dat nou zoveel doet)
- Cinebench R20

All-core 4,166 GHz.
Single 4,350 (soms 4,325)

In windows zelf spiked 1 core naar de 4,450 door waarschijnlijk de auto-OC aangezien 4,4 max zou moeten zijn.
Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Idle temps 40-50 graden
Full load begint bij 67 graden loopt langzaam tot 77 graden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
KingHorse schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:52:
[...]

Ik heb nog niet heel veel verdiept. Volgens mij niet.
Ik zie inderdaad netjes power limits in Ryzen Master.
In dat geval vind ik het niet raar. Je loopt met een stresstest gewoon tegen een limiet aan. Met PBO rek je die limieten op. Je kan in Ryzen Master ook zien of PBO aan staat ja/nee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Korvaag
Aslanboy1905 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Ik krijg volgende week mijn 3700x met de Asus x470 gaming-F binnen en vroeg mij of je de ram boven de 2133mhz kan draaien. Zag dat een aantal mensen op Reddit hierover klaagden en dat Asus met een bios update moet komen.
Gaat prima. Er zit wel 1 bugje in. Standaard boot het bord op 1.2 volt voor je memory de eerste keer dat je met XMP boot (geen idee waarom). Ik weet niet helemaal of het waar is, maar ik denk dat ik er ook tegenaan gelopen ben:

Mijn ervaring:
1. Prik 3600X CPU in bord, booten, feest
2. Zet geheugen op XMP 3466 (in mijn geval) -> boot fail
3. Ren gillend het huis door
4. Kom tot bedaren en probeer eerst eens 2933 omdat dat bij Zen+ gegarandeerd was
5. Boot prima
6. Dan maar weer 3466
7. Boot ook prima
8. [negeer feit dat het in stap 2 fout ging]
9. Zet geheugen met XMP timings op 3533 (OC)
10. Boot ook prima en geen errors

Wat mijn vermoeden nu achteraf is dat bij stap 2 ik ook tegen de 1.2 volt bug aangelopen ben.

Dus ik zou je willen adviseren:
Prik eerst alles erin op base clock zonder XMP. Zet dan XMP aan (heet bij Asus D.O.H.C), maar selecteer een lage snelheid die met 1.2 volt ook boot. Zet dan je XMP-snelheid op max.

Zorg uiteraard wel dat je eerst een BIOS flasht waarmee de 3000-serie ondersteund is. Als je een bord krijgt met een ouder bios dan ehh.. 4804 zeg ik even uit mijn hoofd... heb je wel een issue. Dan zal je eerst ergens een pre-3000 CPU moeten lenen voor een BIOS flash.

Korvaag wijzigde deze reactie 13-07-2019 16:07 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 15:55:
Opzich wel grappig om te zien hoe men zich druk maakt over het type geheugen, er is zo weinig meetbaar verschil in realistische workloads..
Ja ik weet, je kunt een game vinden waar er wel verschil aanwezig is en je net een aantal frames meer scoort.
Over het algemeen: Pak gewoon een goedkoop setje 3000 of 3200.
Ik heb nog een oud setje LPX 3000 dat ik op 3200 laat draaien met standaard XMP timings.
Nouja.. druk maakt, druk maakt. AM4 is gewoon wat meer een hobby- en knutselplatform dus het is (vind ik persoonlijk) leuk om te proberen zoveel mogelijk performance uit het platform te halen. Zelfde punt dat ik m'n 2600X vervangen heb door een 3600X. Was dat nodig ? Nee, voor geen meter, maar wel leuk om te doen. Vanuit dat oogpunt is het ook leuk om te kijken hoe hoog je je geheugen kan laten draaien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18:35
unfor schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:06:
[...]

De mijne klaagt sowiezo over een niet aanwezig zijnde driver, ik kan het ook niet fixen met een reboot.
Ryzen Master heb ik overigens nog nooit actief gebruikt, doe het liefst alles vanuit de bios.
Denk dat we hetzelfde hebben, je zal dus eerst moeten verwijderen en na een reboot weer installeren. Ik heb ook sterk de voorkeur om via het bios te werken, maar ik probeer te achterhalen met welke settings ik het boost algoritme kan beïnvloeden. Via het bios werd ik het rebooten flink zat :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:11:
[...]

Nouja.. druk maakt, druk maakt. AM4 is gewoon wat meer een hobby- en knutselplatform dus het is (vind ik persoonlijk) leuk om te proberen zoveel mogelijk performance uit het platform te halen. Zelfde punt dat ik m'n 2600X vervangen heb door een 3600X. Was dat nodig ? Nee, voor geen meter, maar wel leuk om te doen. Vanuit dat oogpunt is het ook leuk om te kijken hoe hoog je je geheugen kan laten draaien.
Zeker, op zich leuk en het verschil tussen een Zen+ en Zen2 is duidelijk aanwezig.
Geheugensnelheid echter... Ik heb het met 200 Mhz verheugd, leuk dat het werkt maar ik ga niet meer moeite doen om hoger te komen.
Verbaasde mij al dat de sticks die ik heb uberhaupt hoger konden, want de hynix chips staan bekend als slechte overclockers.

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 18:59

Blaat

Hardware Fanaat

Borromini schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:58:
[...]

Is de 3900x puur omdat het kan of heb je ook de workloads ervoor? :)

Heb hier zelf een 1800x maar voor mijn gebruik lijkt me dat voorlopig meer dan voldoende.
Is een beetje van beiden een antwoord?

Ik doe af en toe aan in home streaming naar mijn TV naar de middenverdieping. Gezien de specs van de TV en mijn PC is het wel fijn om dat zonder haperingen op 4k met hoge bitrate te kunnen. Met sommige games schiet een 8core dan net tekort.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
Korvaag schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 16:21:
[...]

Ik ben er hier ook wel klaar mee. Met m'n Zen+ kon m'n geheugen echts niets meer dan de XMP 3466 met CL16. Nu met Zen+ dus wel 1 stapje hoger naar 3533 met CL16. Maar omdat ik met m'n 2600X al vanalles heb geprobeerd met timings aanpassen met hogere voltages zonder enig resultaat, ga ik dat nu niet meer verder uitzoeken. Blijkbaar draait mijn setje B-die gewoon niet sneller (MHz. of CL) dan dit.
Omdat we er over aan het posten waren kreeg ik toch weer even de OC kriebels. ;)
Waar ik met 1st gen moeite had om op stock xmp te draaien, is het me toch gelukt nu op 3333 te draaien met cl16.
Daar laat ik het dan ook maar bij, op het web kom ik dat ook als max tegen.

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Buildzoid gaat er ook even doorheen. :P

De paar borden voor X470 en B450 die interessant zijn, vervolgens keiharde afslachting van een aantal X570 bordjes en vervolgens eigenlijk de conclusie die ik ook al trok.

Voor €200 ish zijn dit eigenlijk de twee borden om naar te kijken:
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 ELITE
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS

De meerwaarde van de borden tussen €250-€300 is er eigenlijk niet. Daarboven zit:
pricewatch: ASRock X570 Taichi

En daarboven zitten de zeer high end borden. Kies maar welke je wil, maakt weinig uit.
pricewatch: Asus ROG Crosshair VIII Hero
pricewatch: MSI MEG X570 ACE
pricewatch: Gigabyte Aorus X570 MASTER

Maar voor de mensen met een budget en een 3600-3800X, pak een MSI B450 met bios flashback. Wil je iets beters en laat je de bios flashen bij de winkel of heb je een oude CPU? Dan is de prijs-kwaliteit van pricewatch: Asus PRIME X470-PRO eigenlijk niet te verslaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 24-02 22:36
barriie schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 12:59:
[...]

Hmm, ik zie dat de buren ook exact dezelfde scores hebben als hier:

AMD Ryzen 7 3700X
Cinebench 20 Single Threaded 510 punten
Cinebench 20 Multi Threaded 4961 punten

Waar had ik mijn alu hoedje ook alweer neer gelegd :+
Weer het betere copy paste werk waarschijnlijk..

Volgende week hoop ik zelf te kunnen benchmarken met een 3800X.
Het scheelt me € 60 op een 3700X, ik hoop dat er net als bij de 3900X minder voltage in gejaagd hoeft te worden t.o.v. de lower-end chips.

Gigabyte Aorus X570 Pro | AMD Ryzen 3700X | Gigabyte Aorus Xtreme RTX 2080 Ti | 16GB Vengeance RGB RAM@3600/14 | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair MP510 960GB | Corsair RM750x | Gigabyte Aorus AD27QD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Preimel schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:15:
[...]

Dit klinkt als een hele interessant use case, hoe heb je dit streamen ingericht qua hardware/software?
Niet zo ingewikkeld hoor, gewoon via de steam link app op mijn android TV. Die ondersteunt H265. Dus als ik steam heb draaien op mijn PC en met bluetooth een controller link aan mijn TV, heb ik in no time mijn hele steam library tot m'n beschikking. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 28-12-2019
Hier ook nog een ervaring, ik heb sinds vandaag een R5 3600 draaien met geheugen op 3200mhz.
Bij opstarten draaide geheugen op 2133mhz, via Ryzen Master geprobeerd aan te passen, black screen, bios reset, in bios aangepast naar 3200mhz en draaide direct. Geheugen werkt op 1,36v, niet zo hoog als wat ik in dit topic veelal lees. Temperatuur van CPU is terwijl ik hier op tweakers zit 36-39 graden met soms ineens pieken naar 45 graden, tijdens gamen stijgt het richting 70.

Al met al aardig tevreden, zeker voor dit geld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boxman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-02 21:04
[knip], sorry

Boxman wijzigde deze reactie 15-07-2019 14:33 (100%)

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
Beaudog schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:02:
[...]

ja klopt offset -0.125 heb ik van@ unfor overgenomen en dat werkt prima.
de koeler valt mee mijn systeem staat in een audio meubel in de woonkamer en het geluid is over de speakers.
ik vindt hem ok ik ga wel weer een andere koeler kopen want ik ga toch ook nog een andere mobo kopen.
maar voorlopig draait het super samen met een 5700xt
ik zit tussen de 4.0 en 4.1 ghz
Niet zomaar blindelings zonder testen mijn dingen overnemen! :p
Ja, undervolten werkt heel goed om de temps onder controle te krijgen maar je levert wat performance in.
Het niet veel en je merkt het voornamelijk in synthetische benchmarks, zo lang je daar maar van bewust bent.
We zijn allemaal nog aan het testen, dus niet alles voor harde waarheid aannemen wat hier gepost word.

Ik draai zelf weer stock voltage.

unfor wijzigde deze reactie 14-07-2019 13:15 (8%)

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19:30
unfor schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:11:
[...]

Niet zomaar blindelings zonder testen mijn dingen overnemen! :p
Ja, undervolten werkt heel goed om de temps onder controle te krijgen maar je levert wat performance in.
Het niet veel en je merkt het voornamelijk in synthetische benchmarks, zo lang je daar maar van bewust bent.
We zijn allemaal nog aan het testen, dus niet alles voor harde waarheid aannemen wat hier gepost word.
Nee ik neem geen harde waarheid aan ik test gewoon mee .
de performance is verwaarloos baar .
tot nu toe werkt het prima . 8)

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En ASRock lijkt het flink te verpest te hebben met de Taichi en dus ook de Phantom Gaming...
https://www.reddit.com/r/...gn_flaw_chipset_overheat/

De chipset ventilator zit precies op het punt waar een vrij standaard videokaart, deze vrijwel volledig zal bedekken. Het resultaat is dat de chipset oververhit kan raken. :F

Zet het eens af tegen een bord zoals de Gaming Ultra waar de ventilator ruim twee sloten eronder zit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofy1978
Bij de gigabyte aorus pro dekt de gpu ook de chipsetfan half af zag ik met inbouwen.
Heb het nu op silent fan profiel staan in bios dan gaat de fan niet aan onder 65 graden.
Ik hoorde hem niet ook niet toen ie 1600tpm stond te spinnen met de vorige bios, het zijn toch wel redelijk stille fans gelukkig.
chipset is nu rond de 50 graden idle

Goofy1978 wijzigde deze reactie 14-07-2019 14:35 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:27:
[...]

O my bad ik ben nog niet wakker blijkbaar. Ik keek naar die laatste foto maar dat is een gigabyte 8)7 .
Een goede morgen toegewenst dan. :+
Maar bij Gigabyte lijken ze wel wakker te zijn geweest. Ik zat al te kijken en er zijn heel wat moederborden waar deze ongelofelijk domme beslissing genomen lijkt te zijn. Het valt te hopen dat andere fabrikanten er wel aan gedacht hebben en op een andere manier toch airflow creëren. :z
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:
Bij de gigabyte aorus pro dekt de gpu ook de chipsetfan half af zag ik met inbouwen.
Heb het nu op silent fan profiel staan in bios dan gaat de fan niet aan onder 65 graden.
Er is een verschil tussen half en helemaal. Voor jouw bord komt er tenminste nog koele lucht naar binnen. Bij een Taichi is de enige lucht die binnen zal komen, de hete lucht die direct van het koelblok van een videokaart zal worden getrokken. :P

Maar ik ben even heel snel voor alle X570 bordjes gegaan.
-MSI heeft alle ventilatoren ruim uit de weg geplaatst. Die hebben er over nagedacht. MSI lijkt ook voor vrij grote ventilatoren te hebben gekozen, ongetwijfeld om te stil te houden.
-Gigabyte is qua plaatsing niet zo goed als MSI, maar lijkt er ook overal rekening mee te houden. Ik vind eigenlijk dat Gigabyte de beste compromis tussen esthetiek en functionaliteit lijkt te hebben gemaakt. Ak hun borden lijkt goed afgewerkt, maar ze hebben ook hardware aan boord.
-ASUS is gemengd. Een flink aantal borden, waaronder de C8H en de TuF hebben dezelfde fout.
-ASRock is ook gemengd. Ik vind hun lijn eigenlijk op veel punten nauwelijks interessant. De uitzondering was de Taichi...

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 14-07-2019 14:44 (70%)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 02:59
Nou hij doet het hoor! Eerste power on was donderdagavond laat naar de Bios, vervolgens slapen, vrijdag werken en toen 's avonds en gisteren verder installeren/proberen/afronden.

Heb verder nog weinig met de instellingen gedaan behalve het RAM naar XMP gegooid (3200-14-14-14-34), daarom brandt dat gekke rooie XMP lampje dus moet ik ook nog maar eens handmatig gaan doen. Verder PBO aangezet.

Nog niet heel veel tests gedaan, Prime v 27.9 op alle cores small FTTs lijkt te stabilizeren op 78 graden, 4.0 ghz all core zonder PBO met 1.24 volt. Geen idee of dat goed is haha

Met PBO aan werd het geloof ik 4.1 ghz ofzo. Moet me er nog meer in verdiepen.

Meer plaatjes/text hier:

https://pcpartpicker.com/b/sNhypg

Nu zo F1 kijken en dan later verder :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Tricolores schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:01:
[...]

Het heeft dus weinig nut om mijn Corsair 3000 MHz setje te upgraden?
Pretty much. De verdubbeling van L3 cache lijkt de meeste problemen opgelost te hebben. Iets waar ik ook al op hoopte. Supersnelle RAM is alleen leuk als je per se het beste wil hebben. Of zoals ik je oude setje door kan schuiven. :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• KingHorse
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 16:43
Tomcat84 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:49:
Nou hij doet het hoor! Eerste power on was donderdagavond laat naar de Bios, vervolgens slapen, vrijdag werken en toen 's avonds en gisteren verder installeren/proberen/afronden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb verder nog weinig met de instellingen gedaan behalve het RAM naar XMP gegooid (3200-14-14-14-34), daarom brandt dat gekke rooie XMP lampje dus moet ik ook nog maar eens handmatig gaan doen. Verder PBO aangezet.

Nog niet heel veel tests gedaan, Prime v 27.9 op alle cores small FTTs lijkt te stabilizeren op 78 graden, 4.0 ghz all core zonder PBO met 1.24 volt. Geen idee of dat goed is haha

Met PBO aan werd het geloof ik 4.1 ghz ofzo. Moet me er nog meer in verdiepen.

Meer plaatjes/text hier:

https://pcpartpicker.com/b/sNhypg

Nu zo F1 kijken en dan later verder :)
Wat een prachtige build! Hier mijn creatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:06
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:29:
Ik hoorde hem niet ook niet toen ie 1600tpm stond te spinnen met de vorige bios, het zijn toch wel redelijk stille fans gelukkig.
Over de fan op de chipset was iedereen in rep en roer, iedereen dacht aan vroeger in de tijd van herrie fans.

Erg belangrijk om te weten dat gigabyte een silent profiel heeft en dat ding dus alleen aan gaat wanneer het echt moet.

Lees weinig over de fan op de chipset, dat verbaast met wel een beetje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
aex351 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 17:37:
Of je zet er een fatsoenlijke after market cooler op, zoals eentje van Noctua. Een stille PC lijkt mij toch wel een stuk prettiger dan LED lampjes.
Ja eens, maar als je de meegeleverde koeler beperkt in fanspeed is dat ook geen probleem. Zie je ook dat filmpje. Je CPU wordt dan wel 80 graden met PBO en AutoOC en zal een iets minder hoge boost hebben, maar als stilte MET de boxed cooler je doel is ivm kosten dan kan dat prima. De CPU past zich wel aan.

Even een herhaling omdat 'dat filmpje' wellicht wat verwarrend is:
YouTube: Wraith Prism RGB vs. 360mm Liquid Cooler, Ryzen 9 3900X

^ die dus. Als je je CPU op stock draait met een beperking van fanspeed van de boxed valt het helemaal mee. Je CPU zal dan alleen niet alle ruimte gaan gebruiken die er is.

Korvaag wijzigde deze reactie 14-07-2019 17:42 (24%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
sdk1985 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb zitten zoeken maar heb geen bron kunnen vinden die dat bevestigd. Wel kom ik bijvoorbeeld hier op tweakers een 3600X tegen die stock 1.44 schijnt te doen en wordt een 'goede' bios aangehaald waar stock 1.375 staat: Ryzen 3600x temp issues (en lawaai!) Beiden in ieder geval boven de 1.325v die jij vermeld. Op welke bron heb jij je gebaseerd?
The Stilt. ;)
https://www.overclock.net...l-matisse-not-really.html

Hij heeft het direct van AMD, uitgelezen in microcode. Maar een Ryzen 3000 in lage load scenario's gaat zo voorbij de 1,4v, en dat mag ook gewoon. Te veel Ampère dood uiteindelijk je CPU, niet voltage. Ryzen 3000 mag gewoon in lage loads, veel meer voltage gebruiken. Ga je naar all core, dan is 1,325v het maximum. Elke goede bios houdt dat ook aan. Meestal iets lager vanwege vdroop.

Ik heb in de paar games die ik heb bekeken, makkelijk 100MHz spreiding gezien. Komt puur door load en welk voltage het moederbord automatisch geeft. :)

Tweede probleem is dat veel uitleesprogramma's, de CPU forceren om iets te doen waarna ze meteen over de 1,4v gaan voor die ene core. CPU-Z doet dit bijvoorbeeld niet. Krijg je dit dus.

Dit is ongeveer idle voor mijn chip met PBO. Doe ik even wat dan meteen richting de 1,4v en daarna weer terug.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 14-07-2019 18:17 (13%)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-02 23:28
Was dit hier al voorbij gekomen?

"@Hardware Unboxed. Hi Guys, I think that I have found a bug in these new CPU Chips that you may wish to investigate. Given the poor but improving gaming performance and performance improvements with SMT disabled in some games, The bug, quite possibly has been in the ryzen CPUs since Zen 1 yet it is only now, that the FCLK can be set manually, that the bug can be demonstrated.
The Bug appears be causing the Infinity Fabric to clock slower than memory speeds that we had been led to believe by AMD. If you decouple the Fabric CLK from Memory CLK and manually set the FCLK to the actual Ram frequency that it is supposed to be running at (1800 with 3600MT/s Ram), you can get a 5 - 10% performance increase in both Productivity and Gaming workloads.
The Jayztwocents Zen 2 overclocking video demonstrates it but he seems to be confused about how the internals of the CPU is supposed to work. He Runs 3600 Ram and manually sets the FCLK to 1800Mhz on an Asus crosshair VIII MB. 1800 is the frequency that it is supposed to be running at. In his video, he is calling it an IF Overclock when it clearly isn't, yet he is getting a performance boost.
Test spec. R9 3900x, Gskill Trident Royal 3600MT/s Ram at the XMP/DOCP settings, Nvidia 2080Ti. Game test Far Cry 5, Cinebench and Blender. feel free to test others. I don't currently have access to the hardware to test it myself.
Far Cry 5 shows about a 10% improvement but and it shouldn't as the Fabric with 3600MT/s ram should be running at 1800MHz without setting it to manual. Clearly that is not the case."

Antwoord van Robert Hallock is:
"We'll look at this, but the intended behavior is fclk=mclk up to the 1800MHz (DDR4-3600). This sounds like a BIOS issue worth checking on, however."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Xrypta schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Zit nu een MSI 1080 gaming X in, kan zo wel eens kijken! Moet ik alleen even zien te achterhalen welke sensor chipset is in hwinfo :+
PCH. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xrypta
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 19:38
Ik ga kijken, laat ‘t straks weten!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
@EaS
Ja .. stukkie hierboven heb ik er ook al wat over gepost. Mijn Fabric draaide met 3533 geheugen ook maar op 1600 ipv 1766. Stukkie daarvoor stond de URL naar de post weer ergens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Het maakt geen klap uit als het maar genoeg is om de hele die te bedekken. Daar zijn ook al wat video's van geweest. Of het nou een X is, of een erwt of je met een spateltje netjes een dun laagje aanbrengt. Het verschil is verwaarloosbaar:

YouTube: “Too Much Thermal Paste” – Benchmark of Thermal Paste Quantity

Aangezien ik Kryonaut heb met zo'n spateltje op de tube heb ik netjes m'n heatspreader dun voorgeschilderd :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:26:
Gebruik altijd de rijstkorrel methode, uitsmeren of een x kan luchtbellen opleveren.
Met prime 95 blend test 16 workers, word de 3700x 50 graden dus de noctua u14 koeler zal wel goed zitten.
Prime blend doet bijna niks, een potje gamen zorgt voor hogere temps bij mij dan blend.
Niet dat er verder wat mankeert aan je koeling, maar als je serieus wilt weten hoe heet het kan worden dan zet je small fft aan. :)

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:26:
Gebruik altijd de rijstkorrel methode, uitsmeren of een x kan luchtbellen opleveren.
En dat is dus precies waarom deze video's er zijn en er in vermeld wordt dat het altijd gezegd wordt, maar dat er geen enkel bewijs voor te vinden is dat het gebeurt (bij meerdere testen).

Wat er dus WEL in de video te zien is, is de downside van een een rijstkorrel is dat als de rijstkorrel te klein is (en dat weet je pas bij verwijderen van de koeler) je een stuk van de die *niet* meepakt en dat dus *wel* nadelig werkt en dat het bij een korrel van voldoende formaat ook bijzonder belangrijk is dat je aandacht besteed aan het exact goed monteren van je koeler omdat de pasta anders niet correct uitvloeit en je ook een stuk heatspreader niet meepakt.

gebruik je dus de rijstkorrel methode dan kan je beter wat teveel op de CPU doen dan te weinig. Voor de temperaturen maakt iets teveel niet uit. Het geeft hoogstens wat meer zooi.

En dan nog is het verschil verwaarloosbaar. Tussen de net wat te weinig pasta en de laagste (beste) score.. heb je het over een verschil van 0,7 graden.

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 10:14 (16%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Goofy1978 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:05:
@Lekiame het was de standaard blend test niet de small fft.
Dan word de cpu 79 graden idd
Dan is het maar net wanneer je kijkt. De blend test doet een.. .blend... dus de temperaturen fluctueren enorm in de blend test afhankelijk van waar ie op het moment van kijken mee bezig is.

Hij begint all-core met een serie van simpele berekeningen maar gaat nadat die klaar is meteen al over naar een zwaardere in-place berekening waarbij je de temperaturen al rap 15-20 graden ziet stijgen.

Korvaag wijzigde deze reactie 14-07-2019 23:12 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
3800X review kunnen vinden, minder dan een uur geleden gepost. Ik wacht nog wel op een GN/Jayz2Cents of Linus oordeel maar wilde deze toch delen.

Edit: Helaas wel met een GTX 1070 gepaired dus niet echt geweldig.

Evernote wijzigde deze reactie 15-07-2019 00:15 (11%)

Gigabyte Aorus X570 Pro | AMD Ryzen 3700X | Gigabyte Aorus Xtreme RTX 2080 Ti | 16GB Vengeance RGB RAM@3600/14 | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair MP510 960GB | Corsair RM750x | Gigabyte Aorus AD27QD

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:49

aex351

I am the one

Evernote schreef op maandag 15 juli 2019 @ 00:07:
3800X review kunnen vinden, minder dan een uur geleden gepost. Ik wacht nog wel op een GN/Jayz2Cents of Linus oordeel maar wilde deze toch delen.

[YouTube: Ryzen 7 3800X Review - Gaming Benchmarks and What to Expect!]

Edit: Helaas wel met een GTX 1070 gepaired dus niet echt geweldig.
Game performance is dus bijna hetzelfde als met een Ryzen 5 2600. Neem aan dat 1080p met een 1070 een voldoende benchmark is. Aangezien niet veel mensen een 1080ti of een 2080/ti zullen hebben, geeft het wel een realistische blik.

Snap trouwens ook niet waarom tegenwoordig de trend is dat alles via YouTube moet. Kunnen deze benchmarks niet gewoon op 1 pagina weergeven worden. In plaats van video op mute en er handmatig doorheen te moeten scrollen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Korvaag
Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:13:
Ik blijf in Ryzen master volatges zien tussen 1.4 en 1.5 op mijn Crosshair Hero VII. Ik heb volgens advies van AMD op Reddit de Ryzen balanced power plan aangezet en niet gerommeld met offsets. Mijm geheugen staat op het xmp profiels, 3200, CL16 met 1.35. Naar wat ik begrepen heb zou ik als ik niets doe op de pc de voltages moeten zien zakken, dit gebeurt dus niet! Wel zie ik dat er steeds tussen de cores geswitched wordt. Maar ik durf eerlijk gezegd nu niet lang mijn pc aan te hebben met de angst dat de boel straks naar de Filistijnen gaat. Is dit een Bios bug in het Asus moederbord? Wel heel erg jammer dat er zo slecht gecommuniceerd wordt ook door Asus zelfs op de eigen fora. Dan zag ik dat Gigabyte veel actiever is hiermee terwijl ik daar normaliter geen fan van ben.

Wel viel mij trouwens op toen ik in het Ryzen balanced poweplan de minimale processor staat verlaagde van 90 naar 60 de voltages wel drops kregen. Is het niet raar dat de minimale processor staat 90% is? Of hoort dit ook zo bij de werking van Ryzen?
Waarom bang zijn. AMD geeft al generatie na generatie aan dat dit geen probleem is. Bij lage loads is hoog voltage niet schadelijk en zelfs nodig om boosts op 1 core te kunnen halen.

Doe de test die AMD Robert aangeeft:
- Installeer de laatste AMD chipset drivers
- Zet Ryzen Balanced aan
- Sluit alle maar dan ook echt ALLE applicaties af uit je taakbalk
- Open CPU-Z (of de *laatste* Ryzen Master, maar niet allebei) en kijk wat je frequenties en/of voltage doen

Je zal (met Ryzen Master) zien dat de helft van je cores gewoon in sleep state staan en dat 1 core misschien bezig is met wat windows background gedoe en op dat moment 1.4 volt nodig heeft voor een minitaakje. Je zal dan waarschijnlijk ook voltages zien droppen naar 0,9 of zelfs lager naar 0,4 volt.

Voltages an sich zijn geen probleem. Pas bij zware loads mag het niet te hoog zijn en je ziet dan ook het voltage droppen naar bijvoorbeeld 1.3 volt.

Het is niet raar EN niet schadelijk dat in windows je voltage 1.4 volt is. Waarom blijft iedereen daar toch maar op hameren terwijl AMD zelf zegt dat het geen issue is.

Hier een screenshot van Ryzen Master met alles in Windows afgesloten waardoor je vaker de 0,9 volt ziet:

En hier een screenshot met alle applicaties aan waarbij je eigenlijk bijna permanent 1,4 volt ziet.

Let op: je CPU schakelt dit op de achtergrond honderden zo niet duizenden keer per seconde. Je kan dus nog steeds prima alle cores in idle zien met 1,4 volt omdat Ryzen Master niet 1000x per seconde ververst. Zie ook mijn 2e sceenshot. Bijna alle cores idle (toevallig moment van screenshot) maar wel 1,4 volt. Gewoon puur en alleen het moment van pollen door Ryzen Master en het maken van een screenshot.

Zolang je ziet dat bij geen enkele applicatie actief (en in de taakbalk op de achtergrond is ook actief) het voltage dropt naar 0,9 volt is er *niets* aan de hand. Hou je bij een Prime95 nog steeds 1.4 volt dan is er *wel* wat aan de hand.

Voor de volledigheid hier nog een screenshot van Prime95 small FFT's:

En ineens is je voltage lager dan 1.4 volt... omdat het met zo'n load wel schadelijk kan zijn, dus FIT schakelt voltage (en dus ook core clock) terug.

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 12:45 (22%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Niet bang.. wel geïrriteerd 8)7 Als je idle tussen de 50-65c zit en tijdens load op 83c (op zich acceptabel) dan kan AMD hoog of laag springen, maar je PC maakt dan ook meteen een bak herrie waar je u tegen zegt.

Leuk dat die voltages en temps geen kwaad kunnen en ver onder de 95c limiet zitten, maar comfortabel is het niet. En het advies "zet er een goede aftermarket cooler op" is natuurlijk geen oplossing, dat is symptoombestrijding. Hoge temps geven aan dat er iets niet goed zit met die voltages.. Windows background tasks zouden niet mogen kunnen veroorzaken dat je CPU de hele tijd flippert tussen 50/65 graden met 10c jumps.
Dan zet je je fanprofiel lager. Minder herrie en de CPU reageert daarop door minder te boosten. Hoge temps geven helemaal niet aan dat er iets 'mis' is met het voltage. Dat maak jij er van. Hoezo 'moet' een CPU niet zo kunnen flipperen. Zoals al eerder aangegeven: de die van de CPU is zo klein dat de afvoer minder snel gaat dan bij een grotere die, dus je zal meer en hogere spikes zien. Simpelweg een watt/mm^2 verhaal.

Zie het filmpje van Hardware Unboxed waarbij ze ook van de boxed cooler het fanprofiel lager zetten. Kan allemaal prima. Wordt ie daar heet van? Jazeker, maar daar reageert de CPU op. Heet is helemaal geen issue. *te* heet is wel een issue maar dat gebeurt niet.

Maar als je er zo'n moeite mee hebt moet je gewoon een 2000-serie kopen. Verbruikt een stuk meer, maar omdat de hitte daar vrijkomt op een behoorlijk groter oppervlak zijn er minder spikes.

Je kan ook je Power Profile op High performance zetten. Dan spiked ie ook niet omdat de CPU minder terugclockt. Je verbruik gaat er nauwelijks van omhoog. Voltage staat namelijk niet gelijk aan hitte/verbruik. P=V*I bepaalt dat. Lage loads = weinig ampere = weinig watt = weinig hitte. Bij een CPU op High performance heb je permanent hoge clocks maar dat wil nog niet zeggen dat je ineens een hoog verbruik hebt. Verschil tussen Balanced en High Performance was met de 2000 serie in idle ongeveer 8 watt.

Dus bottom line. Erger je je aan fanspeeds die op en neer gaan:
- Zet een gematigd fanprofiel
- Pas je power profile aan

Erger je aan het feit dat de CPU volledig binnen de AMD specs opereert maar voel jij je daar niet prettig bij:
- Haal een andere CPU :+

Hmmm.. Wilde even voor je controleren hoeveel watt het verschil was tussen Ryzen Balanced en Ryzen High Performance, maar ik krijg er even geen zinnige resultaten uit. Die hou je even tegoed :)
Hmm.. Ik heb wel resultaten. Ryzen High performanced switched minder wat in spikes scheelt, maar in watt onmeetbaar is (ik meet via een meterkastsensor op m'n meter). Base temp in windows is wel iets hoger op High Performance maar de spikes zijn wel wat uitgesmeerd.

@Boxman Dat is inderdaad ook nog een oplossing. Goed punt.

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 11:01 (8%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Tweakriez schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:49:
[...]

Dat is ook iets waar ik me erg aan stoor. Mijn pc is altijd erg stil geweest maar met deze processor gaan al mijn fans steeds (irritant) hard draaien en zit ik met niks te doen in de bios op desktop al op zo'n 50 graden cpu.
Ik weet niet hoe het bij andere vendors zit, maar bij Asus kan je je fan speed smoothen over een ingestelde tijdsduur. Als je de maximale 255 sec instelt vliegt je fanspeed niet de hele tijd heen en weer maar gaat hij rustig omhoog als je CPU langere tijd een hogere temp ziet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:41

Tweakriez

-->Interessante tekst<--

Korvaag schreef op maandag 15 juli 2019 @ 10:54:
[...]

Pas dan je fanprofiel aan. Zelfs tussen m'n 2000-serie en 3000-serie moest ik al aardig wat aanpassen omdat deze CPU gewoon anders reageert.

CPU temp waarbij de fans iets gaan doen staat hier nu op 50 graden ipv 30. Simpele aanpassing, minder herrie. Niet dat de fans standaard uit staan hoor, ze draaien op een minimum van ehh.. 700 RPM zeg ik even uit m'n hoofd (iig onhoorbaar) maar ze spinnen pas op als de CPU (bij mij) 50 graden is... en op 100% als de CPU (bij mij) 70 graden is, maar dat is met een AIO. Met een luchtkoeler kan je daar wellicht 60 om 60 graden van maken.

@Blaat Jeps.. m'n AIO fans staan op een smooting van 5,1 seconden zodat ze niet onmiddelijk reageren op een spike. De koeler kan een spike namelijk prima wegwerken zonder dat er een fan over de zeik moet. M'n casefans staan niet op smoothing doordat de drempel-temp dus vrij hoog staat en de fans sowieso bijna onhoorbaar zijn.
Bedankt voor de tips!, Ook jij @Blaat

-->Interessante tekst<--

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
[...]

Dit is toch volslagen idioot? Het board ramped De Wraith Spire tussen de 2600 en 3600RPM en zelfs op 3600RPM krijgt ie hem niet onder de 50c. Ik heb hem nu met Fan Expert3 in windows lager gezet ( dit kan niet in het bios i.v.m. bugs ).

En de fan lager zetten zodat de CPU lager clocked vind jij een acceptabele oplossing? De CPU (3600x) heeft op 3600RPM ( dus verwacht ik maximale boost? ) nog nooit de 4.3Ghz aangetikt.. maar dit allemaal is volkomen normaal en ligt niet aan slechte software?

Warmte = Verbruik. Dus waarom wordt die CPU zo warm als deze uit zijn neus zit te vreten? Waarom vraagt een achtergrond proces zoveel van de CPU dat deze zo heet kan worden? Dit is misschien "binnen specs", maar dit is écht niet normaal..

Sorry, maar ik ben het totaal niet eens met je mening en ik ga dit gesprek graag opnieuw met je aan als de bios issues opgelost zijn.

[...]

Al lang gedaan, maar geen verschil helaas |:(
Met alle respect, ik ben het in deze eens met @Korvaag. Jij verwart wat jij normaal vindt met wat normaal is. Voor Ryzen is dit normaal. Dit deed mijn Ryzen 1700 destijds ook al, en de daaropvolgende 2700x.

Tevens verwacht je te veel van de stock cooler denk ik. Die is bedoeld om de CPU op baseclock @all core te kunnen runnen. Niet meer dan dat. Boosten doet de CPU als hij daar thermisch en qua power stages de ruimte voor heeft maar dat is niet gegarandeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
[...]
De fan lager zetten zodat de CPU lager clocked vind jij een acceptabele oplossing? De CPU (3600x) heeft op 3600RPM ( dus verwacht ik maximale boost? ) nog nooit de 4.3Ghz aangetikt.. maar dit allemaal is volkomen normaal en ligt niet aan slechte software?
Ja? Want de 4.4 die deze CPU zou moeten halen met boost is een marketing verhaaltje van AMD (en dat mag je AMD zeker kwalijk nemen). De boost clock is de maximaal theoretische waarde waar de CPU op terecht zou kunnen komen met PBO aan en alles 100% optimaal. Dat is anders dan met de 2000-serie. Daar was de boost de waarde die elke CPU gewoon haalde en je kon er met PBO en XFR overheen.

Feitelijk is AMD hier (naar mijn mening) gewoon bezig met misleiding op de doos, maar dat is een ander verhaal. De enige manier waarop ik de boost haal is in windows en dan moet ik in Ryzen Master de peak waardes bekijken en dan gaat ie heel soms naar de 4,4.

Ik ontken verder ook niet dat er BIOS-issues zijn. Ik heb er met mijn X470 Gaming-F gelukkig maar weinig last van, maar ik denk dat je je niet rijk moet rekenen met een BIOS upgrade. Daardoor zal de CPU niet ineens een stuk koeler worden en minder spiken. Zie ook de tests met de verschillende AGESA versies en de prestaties die daar uit komen. Het zijn geen werelden van verschil.

Ik snap verder ook dat warmte verbruik is, maar het punt waar je hier tegenaanloopt is het die oppervlak met die spikes. De koeler zou daar helemaal niet op moeten reageren want het is... een spike... Doordat de warmte de die niet snel genoeg kan verlaten zie je de Tdie snel oplopen.

Idle 50 graden vind ik wel aan de hoge kant verder, maar als ik naar mijn CPU kijk zit die ook tussen de 30 en 40 graden. Heb je toevallig geen monitoring software openstaan die je CPU standaard belast? Eigenlijk geeft alles dan Ryzen Master of CPU-Z een 'observer effect'. Ook RGB-software heeft hier soms last van.

@quintox Vervelend van het BIOS. Voor dit specifieke geval lijkt het inderdaad wachten op een beter BIOS, maar nogmaals: verwacht geen wonderen.

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 11:26 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Preimel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:19:
Heb de 3700X hier ook geïnstalleerd na wat gezeik met het geheugen _/-\o_

Is het nog aan te raden om al een bios flash te doen? Hoorde tijdens de launch dat er problemen met boosts en voltages waren en dat er nieuwe biossen uit zijn gebracht om dit te verhelpen, maar meen gelezen te hebben dat daar zouden ook weer nieuwe problemen mee waren. Iemand die hier mee bezig is geweest? (zit op een MSI X570 Gaming Edge)
Hangt echt 100% van het mobo af. Zoek ervaringen online van mensen die al geflashed hebben. Bij sommige borden is een ouder BIOS met AGESA 1.0.0.2 beter, bij andere borden een laatste BIOS met 1.0.0.3 (AB) weer.
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:23:
[...]

Bevestigt precies mijn punt dus.

Overigens wat betreft de marketing van AMD op het gebied van boost clocks @Korvaag, mijn 3900x boost gewoon met regelmaat naar 4650MHz op core #1 en 4550MHz op core#2. Core #0 en de overige cores boosten naar 4450MHz en 4350MHz respectievelijk. Kortom, meer dan gemarket is.

En dat allemaal zonder PBO.
Dan heb je echt mazzel want emmers met reviewers waaronder Der8auer krijgen de 3900X niet op de 4,6 GHz. Zelfs niet met meerdere samples en BIOS'en aangeraden door AMD. :)

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 11:27 (30%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
quintox schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:31:
[...]

Hoe pas je de fancurve aan zonder muis? Dan kan ik alleen Standard, silent, full speed of manual kiezen.. maar silent begint bij 2600rpm 8)7 en de curve grafiek kun je (naar mijn weten) niet aanpassen met keyboard.

De rest heb je geen muis voor nodig ( ook ik stam uit een pre-uefi bios :P )

Ik heb een B450-I, dat 'zou' hetzelfde bios ( 2406 ) moeten hebben als jouw B450-F, tenzij je nog op 2301 zit :o maar dan is je DDR4 nog crippled.
Nou.. de curve is gewoon een grafische afspiegeling van de drie meetpunten. Zet op manual en kies dan op drie niveau's:
- min temp en % fan
- middel temp en % fan
- high temp en % fan
Al dan niet met smoothing :)
Zeker die max % kan je vrij simpel aanpassen. Ik heb de % fan vrij dicht op elkaar zitten zodat ik inderdaad niet dat uit/aan waaier-effect heb.

Er is hierboven al een screenshot gepost van het Asus BIOS... Zal er zo nog even 1 toevoegen aan deze post.

@quintox
Dit zijn mijn manual instellingen:

En dit is de curve die er dan uit naar voren komt, maar again: dat is gewoon een plot van de instellingen :)

In jouw geval zou ik eens kijken of je de minimum temp wat om hoog kan zetten naar zeg 50 of 60 graden dus. De max temp op ehh.. 80 ofzo.. en dan je maximale fanspeed ook op 80%.
Draai trouwens eerst even een auto-tune (als dat nog werkt) om eens te zien of je fan PWM of Voltage gestuurd is. Dan stelt je BIOS dat deel alvast automatisch is. Daarna nog wel even de waardes aanpassen.

Korvaag wijzigde deze reactie 15-07-2019 11:47 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:36:
[...]

Tja... Ik kan het ook niet verklaren dan. Ik werk met -0.05V core voltage en een load temp van 68C onder IBT. De single core boost is dan 4.65GHz.

Heb ik dan een golden sample ofzo?
Wellicht :) Misschien even een staatslot kopen :+

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Inderdaad zo doe ik het ook al sinds Ryzen 1. Je kunt bij Asus vervolgens ook eenvoudig de bios settings naar een.txt bestand wegschrijven. Zodat je bij een nieuw bios het weer eenvoudig en snel kunt invoeren.

Overigens draai ik de Corsair Icue software voor mijn RGB keyboard en dat schijnt de cores ook veel (te vaak) te pollen. Hopelijk dat Corsair daar ook eens naar gaat kijken.
Jeps.. deinstalleren die hap :)

* Korvaag moppert wat als bejaarde over RGB-onzin en vroeger had je het ook niet..

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Preimel
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 24-01 13:04
Wilde dit even delen just in case betreffende de whea errors, zie ook de reactie van AMD_Robert: https://www.reddit.com/r/...sds_also_subject_to_whea/

Doe Praemel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:51
poing schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:44:
Met al dat stock cooler gedoe twijfel ik; zou de stock cooler (op 100%) voldoende zijn om een 3900x zo optimaal mogelijk te draaien (volledig PBO)? Of moet ik toch voor een andere koeler kijken? Het lawaai is geen probleem, er zit een muur tussen PC en scherm.
100% fan gaat je op den duur de lager van de fan kosten denk ik. Met PBO aan denk ik niet dat de wraith koeler echt het meest optimale is, zou dan eerder kijken naar een dark rock o.i.d.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:48
Iemand die z'n Vcore een beetje in de gaten houdt? Sommige applicaties zorgen ervoor dat het op 1.35V blijft hangen en niet naar een lagere power state gaat, ook al doet de applicatie niets.

Applicaties waar ik dit zie:
  • GeForce Experience
  • Steam
  • Origin
  • Epic Games Launcher
  • Discord
  • Visual Studio 2019 (with ReSharper, if that matters)
Een hoop andere programma's doet dit niet. Iemand die hetzelfde merkt?

Systeem:
Ryzen 5 5600
MSI B450M Mortar met de 7B89v18 BIOS (AGESA 1.0.0.3ab)
Windows 10 1903, AMD Chipset drivers (7/7) geïnstalleerd
MSI RTX 2070 Armor. GeForce Experience heb ik gedeïnstalleerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Wat? MSI B450 borden hebben al een AGESA 1.0.0.3AB update?

@ Asus

Zelfs op hun top of the line X470 bord mogen we het uitzingen met 1.0.0.2. :N

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Aslanboy1905
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
michaelmou schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:12:
Enig idee wanneer de moederbord reviews komen?
Foritain heeft op zijn website (Techtesters) al een aantal reviews & vergelijkingen gedaan

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xrypta
JinShepard schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:15:
Welke X570 is nou de ''beste'' in de prijsklassen 300-450 euro? Ik lees eigenlijk meer negatief dan positief, ik wilde voor de ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO gaan.
Als ik de video van Buildzoid mag geloven was er weinig tot niks negatiefs te melden over de Hero los van de hoge prijs.Hier draait die nu sinds vrijdag zonder problemen (sterker nog, ik heb geen last van de voltage problemen 8)7 )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
Help!!!! schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:57:
[...]

Tja, op mijn tobo vind ik het toch wel erg fijn. Heb ook verschillende profielen met games.

Voor de rest hoeft het van mij ook niet. :P
Niet verder vertellen hoor.. Maar mijn toetsenbord heeft ook RGB ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 11:46
Aslanboy1905 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:19:
[...]

Foritain heeft op zijn website (Techtesters) al een aantal reviews & vergelijkingen gedaan
Techtesters had ik nog niet gehad. Ty

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 24-02 12:12

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Blaat schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:00:
Dit is trouwens hoe mijn Idle 3900x zich gedraagt:

[Afbeelding]

Niks uitzonderlijks me dunkt. Gewoon terugzakken naar 2200MHz en 950mV als een core niks te doen heeft. Verder wordt de 4.6GHz dus ook gewoon gehaald.
Dit komt omdat je HWInfo gebruikt. de laatste CPU-Z of laatste Ryzen master geven wel de juiste info (mits je er maar 1 instance van draait) dit is door AMD_Robert uitgelegd: https://www.reddit.com/r/...ltages_for_3rd_gen_ryzen/

heb je al een Cinebench gedraaid?

Het is nu nog intressant met zo weinig 3900x eigenaren in NL :)

Ik zit momenteel op 7330 op de multicore test.(x570 taichi 64GB DDR4@3733) Puur op PBO met een H115i erop.
Boxman zat op 7313 last time I checked. (x470 Taichi) maar die zal me inmiddels wel weer ingehaald hebben (custom loop) :Y)

JoSchaap wijzigde deze reactie 15-07-2019 17:25 (14%)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : Mixer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online
Der8auer resultaten met 1003 FW:

YouTube: AGESA-Update for full Boost? Ryzen 3900X Retest + Memory Scaling

"Side Note: I also tested Geekbench 4, CPU-Z Single Test and Unigine Superposition but the results were identical to the other charts so I didn't include them in the video. Also in those tests the CPU would not boost to 4.6 GHz. Only CPU-Z Single Test was close with 4550 MHz for about 1-2 seconds."

Help!!!! wijzigde deze reactie 15-07-2019 18:22 (48%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
Hij claimt dat er geen performance loss is, ik zeg anders.
Ik heb een week lang zitten testen met undervolten en er is wel degelijk een performance loss ondanks dat de core snelheid soms sneller loopt.

Undervolt:

no undervolt:

Toont wel aan dat je sowiezo die kleine onbekende tech kanaaltjes met een flinke korrel zout moet nemen!
Ik zie vaker claims voorbij komen die totaal niet goed researched zijn, heeft nog een flinke upvote ratio ook terwijl het een bullshit claim is.

unfor wijzigde deze reactie 15-07-2019 18:56 (39%)

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19:42

Zenix

BOE!

@swoutr @KRB
Vandaag mijn setup in elkaar gezet:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESCK€ 67,41€ 67,41
1Solid state drivesCorsair Force MP510 960GB€ 131,89€ 131,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,30

Bios flashen ging gelijk goed, gewoon direct de beta gedaan van v18
Kreeg rode led op moederbord bij eerste boot, deed niks. Vervolgens nog gekeken op reddit of er inmiddels al wat oplossingen waren. Dit bleek uiteindelijk te werken: https://www.reddit.com/r/...into_a_simple_workaround/

Hij ging booten en Windows installatie ging ook prima. Mijn XMP profiel heb ook geladen, deed het ook gelijk op 3200MHz. Moet nog wel mijn waterkoeling set erop gaan zetten, maar hij doet het! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
JinShepard schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:42:
[...]

Deze pc gaat naar me zus, vandaar. Hoe weet je eigenlijk nou of iets B-die is of niet.. toch iets waar ik nog geen kennis over heb.
Samsung B-die is een type geheugenchip. Tot recent was alle dure en zeer snelle RAM voorzien van deze geheugenchips. Ryzen 1000/2000 CPU's reageerde altijd erg goed op deze chips. Recentelijk is B-die EOL gegaan en Micron heeft nu E-die. Bijna net zo goed als B-die was in absolute prestaties, maar het presteert nog beter op Ryzen dan B-die deed.

Maar B-die kon je altijd herkennen aan de volgende bins:
3200C14
3600C17/16/15
Alles boven de 3600.

3400 en 3466/C16 is vrijwel altijd B-die, maar soms Samsung E-die. Ook een redelijk goede geheugenchip, maar B-die was beter. Nu is er Micron E-die wat alle B-die zal vervangen in de snelle geheugensetjes.

Verder als je de oude PC doorschuift, dan kan je zoiets als dit doen. Lijkt me meer dan duur genoeg. :)
Geheugen is trouwens B-die. Dit setje kan je nu nog krijgen. Duurt niet lang meer voordat ze allemaal weg zijn.
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 526,50€ 526,50
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-16GVK€ 152,50€ 152,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 888,90

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 24-02 14:42
Na een hoop gedoe heb ik vandaag eindelijk mijn Ryzen 7 3700X aan de praat gekregen op mijn Asus ROG Strix X470-I in mijn Fractal Node 202:

Afgelopen zaterdag had ik gereserveerd als upgrade- en testdag. Van tevoren had ik al de Windows 1903 update geïnstalleerd, samen met de AMD chipset driver, en de BIOS geüpdatet naar versie 2406 met Ryzen 3rd gen support. De switch van m'n "oude" Ryzen 5 2600 ging op zich vrij vlekkeloos. Ik had speciaal nog wat Kryonaut gekocht om de beste prestaties uit de enigszins beperkte Cryorig C7 te kunnen halen. Upgrade uitgevoerd, kast weer in elkaar gezet, alles aangesloten en... niks. Eindeloze boot loop. :|

De diagnose-LEDjes op m'n mobo voor CPU, GPU en Boot gingen één voor één branden maar na het derde lampje (groen) schakelde het systeem zichzelf uit en begon weer opnieuw. Het RAM lampje ging niet branden dus mijn eerste gedachte was dat mijn geheugen het probleem was. Dus ik heb uit verschillende andere PC's reepjes gehaald en geprobeerd maar niks, geen boot. Eén reepje geprobeerd, niks. CMOS reset geprobeerd, niks. Diverse apparaten losgehaald, niks. Uiteindelijk kwam ik in tijdnood en aangezien ik deze PC voor m'n werk nodig heb moest ik eieren voor m'n geld kiezen en de R5 2600 terugplaatsen. Hiermee startte de PC weer probleemloos op. Maar zaterdag was dus een verloren dag. ;(

Vandaag na werktijd nog een poging gewaagd. De CMOS reset van zaterdag bleek niet gewerkt te hebben, dus dit keer heb ik maar vooraf in de BIOS een Load Optimized Defaults uitgevoerd. CPU upgrade uitgevoerd en... wederom niks. Eindeloze boot loop. Ik had nog een ander setje geheugen meegenomen waarvan ik weet dat er Samsung dies op zitten en ook hiermee geen resultaat. Ik was bijna bereid om weer op te geven en te wachten op een nieuwe BIOS update van Asus toen ik besloot toch nog maar één laatste dingetje te proberen: de M.2 NVMe SSD op de achterkant van het moederbord verwijderen. En lo and behold! De 3700X leeft! _/-\o_

Meteen maar even de BIOS afgesteld (damn wat staan die voltages by default absurd hoog) en wat testjes gedraaid in Windows. Met alles stabiel draaiend de SSD nog maar weer eens geïnstalleerd en nope, daar was de boot loop weer. De 3700X werkt dus gewoon niet fatsoenlijk op dit moederbord met deze SSD (een Samsung 970 Evo 500GB) erbij. Ik ga morgen nog eens proberen met een andere NVMe SSD (een Corsair Force MP510) maar ik heb zo'n vermoeden dat het M.2 slot op de achterkant gewoon niet goed werkt met deze BIOS en/of deze CPU. Geen enorme ramp maar wel wat vervelend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evernote
Eindelijk een review van de 3800X door een grote jongen.

https://www.tomshardware....-7-3800x-review,6226.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En de 3800X is DOA...
Niet eens 4,4GHz stabiel met 1,45v, een voltage dat je CPU zal slopen. 4,3GHz met 1,42v kan ik waarschijnlijk ook wel met mijn 3700X. Wederom, het zal je CPU slopen. Ook geen winst tegenover een 3700X met PBO.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Goofy1978 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Wat was er dan zo slecht aan de x470 van gigabyte?
Mn laatste 3 moederborden waren van dat merk, nu een x570 aorus pro.
Heb een i7 860 en 4770k jaren gehad met overklok zonder problemen😃
Buiten de Gaming 7 was het veel te dure rommel met extra veel RGB. Nu is het minder RGB, meer fatsoenlijke hardware en een bios UI die je niet constant in de war probeert te brengen. ;)

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-07-2019 23:23 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 15:06
Goofy1978 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:08:
[...]

Wat was er dan zo slecht aan de x470 van gigabyte?
Mn laatste 3 moederborden waren van dat merk, nu een x570 aorus pro.
Heb een i7 860 en 4770k jaren gehad met overklok zonder problemen😃
Buildzoid op YouTube geeft aan dat de gaming 7 erg goed is maar daaronder juist niet.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Tomcat84
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 02:59
M'n build is de featured build geworden op pcpartpicker.com!

M'n leven is compleet! ;) 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xrypta
Interessant stukje van GN over PBO en AutoOC, lijkt ook (voor een deel) te verklaren waarom een aantal 'niks' merken van de functies op Ryzen 3000. :)

Xrypta wijzigde deze reactie 16-07-2019 10:41 (18%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En ik heb ook een bug gevonden met mijn Prime X370-Pro. Ik gebruik soms slaapstand, nou dat kan niet meer want dan dan gaat je PC niet meer opstarten. Het enige dat helpt is de aan/uitknop indrukken tot je PC uit gaat en dan booten. Kennelijk op meerdere ASUS borden zo.

Deze kunnen we dus optellen bij de 1,2v DRAM bug, verschillende failure to post bugs en de standaard extreme voltages voor een aantal ASUS borden die je CPU zullen slopen...

Op het moment is ASUS echt een no go. Gigabyte lijkt haar zaakjes veel beter op orde te hebben. Helpt ook niet dat Elmor gestopt is bij ASUS en dat communicatie tussen ASUS en de gebruikers, helemaal dood lijkt. Bij Gigabyte hebben ze juist iemand die actief zoekt naar dit soort feedback. Zo kwam er al een eerste ronde van bios updates die de ventilator getemd zouden moeten hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:01:
Wie is er op dit moment dan top dog als het gaat om bios/memory ? of door alle problemen atm, geen winnaar?

*edit klote.. gisteren avond nog 210 euro op ram, nu is hij 250+ en niet meer in voorraad.. damn mijn twijfel!! damn it all!
Het lijkt erop dat het Gigabyte is dit keer.
revox862 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:12:
Ik heb een Asus ROG STRIX X570-E GAMING X570 gekocht. Had ik beter een Gigabyte Aorus X570 MASTER kunnen kopen?
Ja. Maar de verschillen zijn hardwarematig niet overdreven groot.

Voor de mensen die de video van Jayztwocents hebben gezien waarin hij laat zien dat zijn Crosshair VIII Hero belachelijke voltages op zijn 3900x zet, dat blijkt zijn eigen domme schuld te zijn.

Hij heeft namelijk duidelijk LN2 mode aan staan in zijn bios.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Boxman
Nieuwe bios nieuwe kansen. Sinds vandaag draait mijn 3900x sustained 4550'ish MHz single-core, waar dat voorheen sustained 4325'ish was met korte pieken naar 4600. En dat is met nog wat achtergrondmeuk open. Ligt dus niet aan de chip, maar vooral aan het mobo/bios/combinatie daarvan.

X370 platform doet dus ook nog geen duimbreed onder voor x470/x570

Bone stock met veeeel te losse timings op 3600c16:

Boxman wijzigde deze reactie 16-07-2019 13:25 (14%)

Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:48
quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:48:
Hoe kom je erbij dat ik een 3600 heb? :P [...]
Nou, hierom :P
quintox schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:17:
Moet een beetje huilen als ik een Geekbench op de R7 1700 met de R5 3600 vergelijk.. [...]
Ik heb uiteraard de X variant, maar je hebt gelijk in deze dat de nieuwe Wraith Spire meer op een oversized Stealth lijkt dan op de Spire zoals we hem kennen ;)

Heatsink van de Spire 2019 (100% aluminium):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_53.jpg

Heatsink van de Spire 2018 (koper met vapor chamber):
https://lanoc.org/images/..._itx_roundup/image_52.jpg

Dat ze hem 1k RPM sneller hebben laten draaien heeft logischerwijs te maken met kostenbesparing op het blok.
Dat de oude met heatsinks komt is me duidelijk, ik heb zelf de 2600X en 3600 ;)

Hier is de vergelijking trouwens, wel jammer dat die dus niet de heatsinks met dezelfde fan heeft getest. Misschien is die fan zelf gewoon slechter en is de heatsink weinig van invloed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-02 15:05
Ah! I stand corrected :9 Ik bedoelde daar uiteraard de 3600X! 8)7

Anyways, de vergelijking heb ik idd ook al gezien, maar hij maakt meerdere fouten in zijn verhaal. Zo noemt hij een max RPM van 2000 voor de oude spire ( dat is 2800 ) en 3000 voor de nieuwe spire ( 3650 ). Dus geen idee hoe betrouwbaar zijn resultaten zijn en wat hij onder 'load' verstaat.

Zijn 10min load temperaturen liggen 15/18c lager dan een 2min geekbench load bij mij. Zijn video is tot nu toe de enige bron voor een vergelijking helaas :P

quintox wijzigde deze reactie 16-07-2019 16:17 (56%)

Steam profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Thanks! Ik heb inderdaad de AB350m-Pro4.
Maar ik heb er ook onlangs een m2 drive ingezet. De Samsung 970 EVO.
Welk bord en schijf had jij?
Zelfde bord met 960Pro, maar het is puur een gok of het daar aan lag. Ik kwam toevallig wat boot issues tegen op reddit mbt m2 drives.
Op mijn nieuwe Asus B450 bord nergens last van, kan ook totaal iets anders geweest zijn.

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• quintox
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23-02 15:05
Stab schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Wat is minimaal?

Dat het geheugen niet het snelste is, dat klopt. Maar de performance upgrade van een snellere CPU die ook nog meer cores heeft is toch wel een stuk groter dan er sneller geheugen inzetten lijkt me?
Voor een 3900 is dat wel redelijk belangrijk dat je geheugen snelheid/latency voldoen. De DDR4 performance sweetspot van Zen2 zit op 3600Mhz CL16 ( opgevolgd door 3200 CL14 ). Jouw geheugen zit op 2666MHz ( met onbekende timings ). Hoe dan ook is dit geen optimale snelheid voor Zen+ of Zen2 en dit heeft wel degelijk invloed op performance, waar het moederbord vooral afhankelijk is van koeling of deze de 3900 trekt ja of nee ( zonder overclock leveren ook de wat betere B350 bordjes voldoende spanning ).

En ja, natuurlijk gaat dit een flinke upgrade voor je zijn, ongeacht of je het geheugen vervangt ja of nee. Maar als je je zorgen maakt over B350 vs X570 performance dan is het geheugen iets waar je eerst naar moet kijken.

quintox wijzigde deze reactie 16-07-2019 16:55 (19%)

Steam profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
  • Nu online
JinShepard schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:37:
[...]

Er was iets dat het niet meer 1:1 loopt met 3733 en wel met 3600, wat precies moet iemand anders uitleggen.. het zorgde voor microstuttering in elk geval ( Jayz2cents)
Infinity Fabric draait dan niet meer 1:1 wat performance kan verlagen.

Steam - BFV - PUBG

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boxman
wagenveld schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:09:
Hier ook even aan het testen geweest sinds dit weekend een Ryzen 1200 door een 3700X vervangen te hebben op een Asrock B450 ITX mobo. Hele lijst:
inventaris: koen-pc

Twee issues in elk geval:
  • DDR 3200 zorgt voor reboots, DDR 2933 tot nu toe niet. Fabric clock synced nu op 1467MHz.
  • Mijn USB DAC (oDAC) zorgt voor een DPC_WATCHDOG_VIOLATION bluescreen, zo te zien door hidusb.sys
Fabric clock >1500 = no boot op Asrock is een known issue atm, gezien Asrock's eerste biossen AGESA1.0.0.1 hebben. Als je in AMD Overclock settings in je BIOS fabric clock handmatig op 1467 of 1433 zet, kun je je RAM wel op de snelheden laten lopen die je verwacht (of hoger).

Source: zelfde problemen op mijn X370 Taichi, met handmatige FCLK kon ik 3733C16 draaien op mn E-die setje. Testbios die ik voor Asrock mag testen lost dit probleem volledig op, maar heeft wat andere bugs. Anyway, ze zijn ermee bezig bij Asrock, 1.0.0.3AB komt eraan, ook voor jouw bord waarschijnlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 18:35
Gigabyte heeft bios F41c voor de X470 Gaming 7 gereleased met de Agesa 1.0.0.3 A/B update.
Alles op auto en het mem op XMP (3200, 14-14-14) scored duidelijk beter dan zelfs mijn eerdere getweakte settings op F40(3466 RAM, 100,3 baseclock). Eindelijk eens aangenaam verrast door die lui.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 15:44
We zijn er bijna, we zitten aan een X570 Gigabyte Aorus Pro. Waarom niet de elite hoor ik je denken, wel een kneus bij Coolblue (in zaventem) heeft de verkeerde prijs geplakt volgens mij op die Pro, want die stond in stock aan 215 euro. Ik denk dat het eerder de prijs was voor de Elite, toch heb ik hem zo meegkregen.

Bestelling ondertussen lopende voor mijn R9 3900X en G.Skill Trident RGB 3600-16(16GB). Morgen komt nog de Corsair H115i Platinum en een nieuwe M2 SSD.

Ik ben wel blij met de aankoop van dat Gigabyte bord, aangezien je die zonder CPU kan upgraden dacht ik die morgen al te installeren en de nodige BIOS upgrades te doen in afwachting op de CPU.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
JinShepard schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:29:
Ik maar me altijd ''zorgen'' of de VRM wel beefy genoeg ervoor is?
VRM's zijn geen transistoren met condensatoren meer, VRM's kunnen communiceren met de CPU in o.a hoeveel power het op korte (piek) en lange termijn kunnen leveren. VRM's komen ook met thermal control, wat inhoudt dat de temps van die dingen constant gemonitored kunnen worden. VRM's hebben ook beveiliging, dat bij bijv kortsluiting, de boel gewoon afslaat. Anders doet je PSU dat wel.

Zelfs 130 graden voor een VRM op een 350 bord is geen probleem: https://www.techpowerup.c...n-cheap-b350-motherboard/

Hoewel 130 graden wel aan de crazy kant is, het is niet echt goed voor de rondom liggende componenten als je constant op zulke temps blijft zitten.

Dat hele VRM onderwerp is op iedere techsite zo hard uitgemolken, dat zoveel mensen specifiek voor de duurste borden gaan, terwijl een cheapo 350 4 fase design al laat zien dat je dat helemaal niet nodig hebt voor het draaien van een redelijk high-end CPU inclusief overclock. :P Een 4 fase VRM kan net zo goed functioneren als een duurder 8 of zelfs 12 fase VRM. De ripple, wat vaak de achterliggende gedachte is, kan net zo zuiver zijn als de VRM frequency maar hoog genoeg ligt.

Ik kan een lagere undervolt toepassen omdat ik niet op 300khz draai maar op 500khz. De max is 600khz. Het aantal khz is hoe vaak de VRM schakelt tussen fase door. Hoger = beter, maar zou in de praktijk leiden tot een iets warmere VRM. Ik merk nul verschil in temps op een 470-f.

Vroeger was VRM belangrijk, myth dat bij de FX's processoren van AMD nogal in de rondte ging. 8350 CPU's die zouden throttlen wanneer de VRM het stroomverbruik niet meer leveren kon en de CPU daardoor op een lager standje zou gaan draaien. Een 570 bord nu met een 470 bord vergelijken is appels met peren. Er zit amper 1 tot 2% verschil in performance tussen en de afweging van PCI-E 4.0 doet het 'm ook niet.

Ik kan 1 situatie alleen bedenken dat je daadwerkelijk een PCI-4.0 NVME nodig zou hebben dat is bij extreem flinke wordloads op I/O. Anders dan dat voldoet een S-ata SSD gewoon nog steeds als je het over alledaagde workloads hebt zoals draaien van applicaties, startup-time, laden van levels in games etc. Een videokaart nu kan PCI-E 3.0 nog niet eens volledig taxeren. Weggegooid geld dus.

Tja en als youtuber, techsite en troep, gaat iedereen met de bandwagon mee tegenwoordig, alles voor het generen van views. Jammer. Er zijn niet veel techsites meer die wel nog enige objectieve en niet-bull shit schrijven op gebied van hardware.

M'n magische bol werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Xrypta schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:40:
Interessant stukje van GN over PBO en AutoOC, lijkt ook (voor een deel) te verklaren waarom een aantal 'niks' merken van de functies op Ryzen 3000. :)

[YouTube: AMD Ryzen Precision Boost Overdrive & AutoOC Benchmarks & Explanation]
Thx, gelukkig schrijft hij het meestal ook nog op: https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc

Is toch wat sneller dan al die (lange) filmpjes :P
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:08:

edit: Deze heb ik van r/AMD gejat. Somt het wel aardig op. O-)
[Afbeelding]
LOL :P

Gigabyte Bios ziet er goed uit: YouTube: Gigabyte X570 AORUS Master BIOS Overview

Zie alleen niet zo snel optie voor vcore offset maar neem aan dat ze dat wel hebben :?

Help!!!! wijzigde deze reactie 16-07-2019 20:13 (14%)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:24:
[...]

Ik vraag me alleen wel af hoe het met jouw 3700X+C6H gaat. :)
Nou, ik heb die 3700X nog maar even in de doos gelaten :P

Er zit een irritante bug in het meest recente c6h bios icm corsair RGB ? keyboards waardoor je niet in het Bios kan komen. Valt om heen te werken maar vind het teveel gedoe allemaal voor nu.

Heb geen zin en tijd om allemaal tijd te verspillen met dat soort geneuzel. Huidige bios icm ZEN2 komt sowieso nogal erg beta achtig over. Hoop eigenlijk dat ASUS deze week een nieuw en beter bios uitbrengt.... :X

Scheelt ook dat mijn huidige PC prima werkt en die 3700X vooral een nice to have luxe dingetje is :o

Maar goed ben natuurlijk wel benieuwd. :P

https://tweakers.net/ext/f/Smh0hM8arh8Vj3HRiRd7LNU2/thumb.jpg

Help!!!! wijzigde deze reactie 16-07-2019 21:11 (8%)

PC Specs-Gallery

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goofy1978
poing schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:42:
[...]

GamerNexus raad aan een i7-9700k te kopen als game only PC en als daar streaming bij komt een i9-9900k of 3900x. In zijn game tests komt die i7 en i9 toch stukken sneller uit dan de 3900x! Tegelijk zie je hier YouTube: Ryzen 9 3900x vs i9 9900k Test in 9 Games dat er bijna geen verschil is tussen de 3900X en de i9-9900k. |:(
De intel is iets sneller maar heb je de cpu belasting gezien? die is bij de 3900x de hele tijd 10 tot 20% minder dan de i9 :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
[...]

GamerNexus raad aan een i7-9700k te kopen als game only PC en als daar streaming bij komt een i9-9900k of 3900x. In zijn game tests komt die i7 en i9 toch stukken sneller uit dan de 3900x! Tegelijk zie je hier YouTube: Ryzen 9 3900x vs i9 9900k Test in 9 Games dat er bijna geen verschil is tussen de 3900X en de i9-9900k. |:(
Rant modus aan. :P

Er is ook bijna geen verschil. Behalve natuurlijk dat de 3700X veel zuiniger is, goedkoper en de totale platformkosten ook lager zijn, zeker als je een 3700X combineert met een B450. Voor die 9700K heb je een vrij goede Z390 nodig, want overclocking. GamersNexus is soms echt een belachelijke numberfetish. Kijk hier, twee procent sneller, TWEE PROCENT. Zoveel beter...

Het is ondertussen het prijsverschil tussen een RX5700 of RX5700XT. Laat die RX5700XT dus een groter verschil maken. Daarom ben ik eigenlijk veel meer geïnteresseerd in Techspot/HWU. Steve Walton daar zegt gewoon dat binnen 5% niks uitmaakt. Hij heeft gewoon gelijk.

Je zal het in de meeste games echt niet merken als je over de 100fps zit op 1080P. Je moederbord kan je wat performance kosten. Wordt nauwelijks meer getest, maar het kan wat schelen. Vrijwel elke videokaart heeft tegenwoordig wel een boostclock mechanisme dat per chip kan verschillen, wat ook weer voor prestatieverschillen zorgt. Hebben we het nog niet gehad over RAM overclocking met Ryzen. Is ook maximaal een paar procent.

Dan is er natuurlijk de olifant in de kamer, een RTX2080Ti gebruiken voor 1080P testing. Die videokaart wordt nota bene gebottlenecked in veel games op 1080P, ongeacht de CPU. Daarmee testen is echt zo ongelofelijk dom. Niet alleen omdat die videokaart absoluut niet gecombineerd zou moeten worden met een 1080P scherm, want stupid, maar ook omdat het een stupide test is. Het hele punt is bewijzen dat een CPU met een snellere single core, beter is voor gaming. Nou kijk naar de single thread koning van twee jaar geleden, de 7700K. Nou die zakt al mooi weg in de zwaardere games. Dat kan je dus nooit zien met dit soort "testen". Volgens de logica van dit soort testen, zou die nog steeds geweldig moeten zijn, zeker beter dan Ryzen. :F

In het geval van 1440P is de RTX2080Ti iets minder overkill. Daar lopen de verschillen dan ook fors terug. Dat leidt mij tot de volgende conclusie: Zorg ervoor dat je een CPU hebt die wat ruimte heeft voor de toekomst en op je huidige resolutie en met je huidige videokaart, geen grote barrière vormt. Dat is wat Ryzen 1000/2000 deed voor 1440P en in mindere mate 1080P, en Ryzen 3000 doet het nu ook goed voor 1080P.

Er komen daar wel vaker rare resultaten uit of worden vreemde conclusies worden getrokken. Ook rare methodiek zoals de ene game testen op medium settings, de andere weer op high. Nee, dat is logisch, nog zwaardere load op de CPU zetten...

Kijk maar:

https://www.gamersnexus.n...eview-benchmarks-vs-intel

Ik kijk nauwelijks meer naar die reviews. Ik kijk er liever voor zaken zoals GPU teardowns, in dept componenten testen, temperaturen etc. De reviews zijn namelijk vrij zinloos...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 18:18
[...]

Dat is an sich niet zo gek omdat een 9700K zonder problemen via MCE (multi core enhancements) de all-core turbo (4.7-4.9) op 8 cores haalt. Een 3900X is natuurlijk een stuk duurder, zeker icm een bord van meer dan 200 euro.

Had AMD de ideale value gaming cpu willen bouwen dan hadden ze anders moeten binnen, namelijk de betere chips in de 6 core parts stoppen zodat je de t-max minder snel raakt (minder volt voor hogere frequentie en minder cores). Als je kijkt naar de uitleg van PBO dan zie je dat vooral de temperatuur momenteel een beperkende factor is. https://www.gamersnexus.n...rdrive-benchmarks-auto-oc Wat dat betreft zou ik me als koper even vraagtekens zetten bij de wraith koeler en gewoon een lekkere Scythe of AIO erop knallen.

Voor de value gamer is het nu kiezen tussen de 9600KF (195) en de 3600 (209) waarbij die eerste je nu meer fps voor je geld geeft maar een wat dubieuze toekomst tegemoet gaat. Tegelijkertijd zal de 3600 nooit harder dan x43/x44 gaan lopen dus ook die is niet zo future proof als een 2500K dat bijvoorbeeld was. Er is niet perse iets mis mee maar het is geen must buy. Een 1600X is ook niet bepaald future proof gebleken, mocht AMD zo door gaan dan gaat er hetzelfde gebeuren met de 3600X. Waarmee ik bedoel dat de 3600X over 2-3 jaar onderaan in de grafiekjes bungelt. (Wat an sich dus geen slecht nieuws is, want dan is er vooruitgang).

Persoonlijk verwacht ik dat Intel inderdaad wel zal reageren met een 10600K(F) met 6 cores en 12 threads. Wanneer die ook op x52 loopt dan zal dat voor de komende 3 jaar wel de beste value for money cpu worden voor gaming. Maar dat is nu helemaal niet aan de orde dus op dit moment neig ik naar de 3600, vooral omdat ik het wel leuk vind om eens wat anders te proberen :P . Maar alsnog zou ik iedereen aanraden in ieder geval even 2-3 maanden wachten op bios stabilisatie :o . Tweaker bij mij in de buurt heeft een 3600+5700XT dus ga daar binnenkort wel eens alvast kijken O-) .

sdk1985 wijzigde deze reactie 16-07-2019 22:31 (14%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-02 16:20
Gisteren een AMD Ryzen 7 3800X opgehaald bij alternate.be. Installeren was een fluitje op een MSI B350 Tomahawk. Idle verbruik hele systeem is 35-38 watt icm. AMD vega 64 en Seasonic Prime Titanium 650 watt.

Ik wel nog 1 ding zeggen en dat is:

polli_ wijzigde deze reactie 16-07-2019 23:40 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polli_
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 24-02 16:20
Freeaqingme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:35:
[...]

Wellicht een noob-vraag, maar gaat 't dan om het hele systeem, of gaat het om wat het moederbord/cpu rapporteert over enkel de cpu?
Hele systeem, gemeten vanaf het stopcontact.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boxman
JoSchaap schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:22:
[...]

NICE!

Ik heb nog niet meer gedaan als het geheugen op 3733 zetten en PBO aan in Ryzen master.
Dit is mn beste score tot nu toe:
[Afbeelding]
Nou als we er dan toch een wedstrijdje van maken... :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-11-2019
Tens schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 10:44:
[...]

een open schakelaar verwijderen lost iets met een mobo op???????????

lijkt meer op een probleem van een kast.
Oldest trick in the book! ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik lees net op de X370 en X470 Asus fora dat Asus direct aan de slag gaat met AGESA 1.0.0.3ABA. Zou kunnen dat we iets langer moeten wachten, maar dat we dan 1.0.0.3AB over slaan en direct naar ABA gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• speedking92
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-02 20:20
Lekiame schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:44:
Ik kan nog niet echt wijs worden met de gedetailleerde settings van PBO. hoe draait iedereen hier PBO + rijtje settings?
Ik merk een lage single score score in cinebench r20 met mijn 3700X (451).
Tijdens de test zie ik desondanks boosts die tot 4416mhz gaan. Multi zit rond de score van 4750 ram op cl16, 3733mhz.
Klinkt misschien vreemd maar zet je memory speed eens terug naar 3600mhz. Dan loopt de infinity fabric namelijk nog 1:1. Of je zed de infinity fabric handmatig op 1800mhz, dat kan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:05

Rico

Wie dit leest is gek....

Wouterdt schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Vanwege de horrorverhalen over de chipset fans die veel lawaai maken of achter videokaarten verstopt zitten etc. Maar ik begrijp dat dit bij de x570 Gaming Edge WiFi goed voor elkaar is?
Ja staat gewoon stil en ik heb er dus totaal geen last van.
Ook zit hij op de goede plek en MSI gebruikt een iets grotere fan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 18:18
Help!!!! schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:36:
[...]

Die specs kloppen regelmatig niet. Het is altijd verstandig om zelf even op de site bij de mobo fabrikant te kijken. Zeker als je je keuze definitief wilt maken.

[...]

Voor mijn begrip, hoe bedoel je dat en waar blijkt dat uit?
Zie laatste zin "Waarmee ik bedoel dat de 3600X over 2-3 jaar onderaan in de grafiekjes bungelt." Er zijn in het verleden ook genoeg cpu's geweest waarmee je 2-3 jaar later nog bovenin mee kon doen (al dan niet met OC). Als je daar rekening mee houdt in je verwachtingen dan is dat verder niet erg.
Blaat schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 07:25:
[...]

Weinig echt negatieve verhalen maar hun feature keuze per prijspunt is soms compleet onlogisch. Ze blinken gewoon niet echt uit nu.
Je betaald bij MSI meestal meer voor minder features inderdaad. Maar bios problemen zoals bij asus heb ik er de afgelopen 10 jaar niet mee gehad (itt Asus). Asrock heeft vaak veel meer features, maar heeft weleens rare shortcuts zoals een fan header waarvan achteraf blijkt dat hij alleen op max rpm kan draaien. Voor mij is MSI altijd wel een veilige keuze gebleken. Laatste twee borden die ik heb gekocht waren overigens van Asrock.

sdk1985 wijzigde deze reactie 17-07-2019 13:51 (44%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:24:
[...]

Nu heb je een hele hoop geld uitgegeven aan een upgrade die je in de praktijk maar weinig meer gaat brengen dan wat je al had. Die paar procenten zijn in de praktijk verwaarloosbaar. Jouw 2600 liep al op 4.2 Ghz allcore, er is maar weinig kans dat die 3700x daarover heen gaat komen. Goed, als je PCIE 4 nodig hebt en ook gaat gebruiken dan is de upgrade te rechtvaardigen.
Maar als je geen PCIE4 gaat gebruiken dan is het wel zonde van al je geld wat je erin gestopt hebt. Na alle reviews, maar ook de de uitleg van Steve en Jay over PBO, is het mij wel duidelijk dat upgraden van de 2000 serie naar de 3000 serie vooral leuk voor AMD en de webshops is maar dat er maar weinig echte winst te behalen valt. De winst is vooral voor degene die nog op Ryzen gen 1 zaten of die van een oudere generatie Intel afkomen( < gen acht) en voor degene die nog meer cores willen zoals met de 3900X en 3950X.

Aan de andere kant, een hobby mag ook geld kosten, toch? De sensatie om een nieuw systeem in elkaar te zetten is ook wat waard.
Wat is je punt precies?

Hij vertelt dat hij een nieuw bord heeft gekocht en jij komt vertellen dat hij beter niet z'n CPU had kunnen upgraden? :S

Beetje mosterd na de maaltijd vindt je niet? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

JinShepard schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:28:
Met een 3900x, denk aan zomer temperaturen ambient van 30-35 graden ( ja zo heet word mijn kamer met de zon erop..) is een 280mm radiator genoeg of toch 360mm nemen? Zodat de pc ook niet een hitte bron word ( of het verminderen ervan)
Je CPU produceert ongeveer 140w a 150w aan warmte. Een 280mm radiator is dan al overkill.

En de hoeveelheid warmte die in je kamer wordt gedumpt wordt niet minder bij meer radiatoroppervlak. Dat is in strijd met ongeveer alle thermodynamica wetten. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maik.devries
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-02 12:24
https://www.reddit.com/r/...erreduce_thermals_reduce/

Blijkt dat je beter power draw kan limiteren dan te undervolten, mensen die dit al geprobeerd hebben?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online
Der8auer met wat interessante items en leuk CCX OC tooltje.

YouTube: The most amazing feature of RYZEN 3000 - Power Saving (and some CCX OC)

CCX OC Tool (gebruik op eigen risico): http://bit.ly/30zhbMz

Help!!!! wijzigde deze reactie 17-07-2019 19:05 (3%)

PC Specs-Gallery

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

regmaster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Volgens mij had ik het niet tegen jou, dus waarom je reageert is me een raadsel.
Omdat dit een forum is, niet een DM gesprek. :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:50

Nikeo

1 van de Nehn?

Ik heb mijn i5-2500 vervangen door onderstaand setje: mijn 7950 houd ik eerst nog wel even.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,05€ 205,05
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 138,-€ 138,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 82,57€ 82,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,57

De installatie ging echt supersoepel op 1 dingetje na: hij pakte de bios flash niet goed. De flash startte wel getuige het knipperende rode lampje maar de cpu werd niet herkend volgens de lichtcode op het moederbord. Even gegoogeld en kwam tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan mijn usb stickje lag. Een hele oude gepakt (512 mb ofzo) en die in fat32 gezet en toen ging het wel goed. Dus de beta bios downloaden, uitpakken, het bios bestand (E7B85AMS.17M in mijn geval) renamen naar MSI.ROM en gaan met die banaan. Het flashen en rebooten duurde wel 10 minuten bij mij.

Bloedsnel systeem. Niet duur. Zeer blij mee. Kom de benchmarks goed door met vrij lage temperaturen.

Nikeo wijzigde deze reactie 17-07-2019 22:25 (5%)

Suddenly I see the doors open. I have the keys

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:49

aex351

I am the one

ethrellik schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:41:
[...]

En waar staat dat aangegeven? Denk dat AM4 nog een langere staartje gaat krijgen dan 2020
Dat werd aangegeven toen het platform gelanceerd werd. https://i.imgur.com/CT1YTkM.jpg. Maar verder kan je ook je eigen vraag omdraaien: waar staat aangegeven dat het AM4 platform de toekomstige processoren blijft ondersteunen? Iedereen zit elkaar erover maar een beetje na te praten :/.

Momenteel zal het AM4 platform, welke dus sinds 2017 bestaat, op basis van de huidige informatie dus bestaan tot 2020. In 2020 bestaat dus de kans dat AMD een nieuw platform gaat lanceren. In totaal 3 jaar dus. Met wat geluk 4 jaar.

Als je dit afzet tegen de huidige Intel LGA 1151 (Socket H4) platform. Die is er al sinds 2015. Momenteel in totaal 4 jaar dus.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnny.xxx
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Gisteren heb ik mijn 3700x + MSI B450M Mortar + Trident Z 3200mhz c16 in ontvangst mogen nemen.
Een tikkeltje huiverig vanwege alle gekke verhalen die er toch wel de rondte doen.
Maar eigenlijk ging alles echt zonder problemen, mijn Intel 3570k @4.5ghz is na 6 jaar dienst eindelijk waardig afgelost.

Alles draait, all cores 4300mhz op 1.35v, geheugen controller op 1866 en geheugen op 3733mhz c18

Schiet mij maar lek, maar dit werkt probleemloos.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-11-2019
sdk1985 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:29:
[...]

Wat betreft de 3600(X) is het punt ook helemaal niet dat er nu een scenario is waarbij je niet normaal kan gamen. Ik verwacht alleen dat hij, net als de 1600X, vrij snel naar onderen zal bewegen op het moment dat de refreshes van Intel en AMD op de markt komen. Ik zie hier gewoon geen 2500K in waarmee je 4 jaar in de top mee draait.
Waarom zou je dit willen? Het moment dat je iets koopt heb je jezelf vastgelegd op een bepaald performance niveau en dat verandert nog wel een beetje met nieuwe BIOS versies en drivers maar niet heel erg veel als het goed is. Dat performance in de rest van de wereld omhoog knalt (of niet) is leuk voor de rest van de wereld, maar dat doet voor jou niets meer tenzij je elke zoveel maanden je PC update.

In het Sandy Bridge tijdperk en daarna was AMD niet concurrerend dus kon Intel elke generatie een opnieuw opgewarmde Sandy Bridge uitbrengen met hier en daar wat extra instructies of een paar procent extra IPC o.i.d. Dat zorgde ervoor dat processors heel lang bovenin allerlei lijstjes bleven hangen want de "nieuwe" hardware was gewoon meer van hetzelfde. Intel heeft sinds Nehalem (2010) tot Coffee Lake (2017) ermee weg kunnen komen om quad core processors al dan niet met HT op de markt te brengen ondanks dat AMD al die tijd (sinds de Phenom II hexacores) aan het proberen was de markt te overtuigen van de zin van meer threads. Ik reken een 4 module CMT processor als een octacore (met slechte FP prestaties), maar zelfs als je die als quad-core ziet blijft het een feit dat de prestaties van processors sinds de eerste Ryzens relatief veel sneller stijgen dan de jaren daarvoor, en ook nu pas Intel het nodig vindt om ineens hexacores uit te brengen. Nu verwachten dat je een processor kan kopen en, net zoals met Sandy Bridge, 8 jaar later nog leuk kan meedoen in de benchmarks is gewoon niet realistisch. Ik hoop ook niet dat dat weer gaat gebeuren want voor ons als consumenten waren het droevige tijden. Wat AMD ook produceert, Intel gaat er iets vergelijkbaars tegenover zetten en dat blijven ze doen tot een van de twee een Bulldozer produceert en het feest voorlopig weer over is. Ik zou zeggen koop lekker een nieuwe processor als je dat kan gebruiken en geniet ervan :)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Pagina: 1 2 3 ... 11

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True