Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 12
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 30-11 16:17
Tommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:19:
[...]

Ik zie vooral een teruggang van vooral de voorwielmotoren, maar ook van achterwielmotoren, zelfs bij de speed pedelecs.

Moet eerlijk zeggen dat een 5 speed op een speed pedelec mij niet echt zwaar overtuigt.

Nadeel van die achterwielmotor is toch wel dat het complex is als je dat achterwiel eens uit moet nemen...
5 versnellingen lijkt mij ook wat beperkt. Andere fabrikanten zetten meer in op een versnellingsbak op de trapas, achterwielmotor en riem. Dat lijkt mij vooralsnog de meest ideale combinatie.

Met een Pinion versnellingsbak kan je ook meer versnellingen kwijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
Tommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:28:
[...]

Klopt, maar die Pinion is heel duur...
Nu, eigenlijk zou je verwachten dat Stromer met die prijzen wel een Pinion zou kunnen monteren....

Ik vind de combinatie: Middenmotor, riem en Enviolo nog altijd zalig, en dat werkt ook op een Speed Pedelec.
Werkt inderdaad vast prima, maar alsnog minder vermogen als een achterwielmotor 8)

Andere vraag: Mijn accu van mijn Bulls Green Mover E45 wil niet meer verder laden als 80 ~ 85%
Kan het zijn dat de accu opnieuw gebalanceerd moet worden? Heb al contact gehad met een accu revisiebedrijf en die kwamen daarmee als eerste suggestie. Ze zitten echter niet in de buurt.

Ik verdenk misschien ook nog de lader, heb 1 lader thuis liggen en de andere ligt nog op het werk maar daar mag ik zonder goede reden niet naar binnen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Vlassie1980
brilsmurf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Versnellingsbak op de trapas? Hoe werkt dat en zijn die er al?

Deze stromer is vooral heel onderhoudsarm denk ik. Geen grote krachten op de tandwielen en een riem.
En achterwielmotor voelt heel natuurlijk aan.
Heb er nu ook een (25km qwic), met achterwielmotor, riem , maar zonder vernellingen, en zou niet anders meer willen.
Ik zocht al tijdje naar achterwielmotor, riem en versnellingen maar had me laten vertellen dat dat niet mogelijk was.
Dit is de eerste keer dat ik er eentje zie en hoop dat meer merken ermee komen.
MTB Cycletech Code 45

Kettler Velossi

Klever X Speed met Pinion

Jongerius (geen speed pedelec)

Je ziet vooral de laatste jaren dat fabrikanten bezig zijn met dit soort modellen. Je kunt ook een Santos laten elektrificeren. Maar als je die prijs ziet val je zowat van je stoel.

Santos

• Vlassie1980
Joosie200 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:22:
[...]

Apart vormgegeven frame maar wel over nagedacht zodat ze de productie kunnen automatiseren in Nederland. Verder een belt drive, motor achterin het wiel met sensor bij de trappers. Zag het filmpje van Bright en ziet er goed uit. Maar dan de prijs: 3k.

YouTube: Deze e-bike is een lust voor het oog!

Denk je bespaart het verschepen uit China en arbeidskrachten om alles te lassen.. bam 1k duurder. Een Lekker ebike is ook duurder of een Cube door de componenten. Maar als je voordeel haalt uit het assemblage en verschepingsproces zou je dat in de prijs terug verwachten.
Mooie fiets is dat, alleen weer totaal niet toepasbaar voor bijvoorbeeld mijn woon-werk route van 26 km enkel door de polder.

- Kleine accu van 250Wh
- Accu niet uitneembaar
- Geen versnellingen

Succes met wind in de polder zou ik zeggen... Meer een fiets om je voort te bewegen door de grachtengordel van Amsterdam, en daar is hij dan ook prima geschikt voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:42
sayang1991 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Ben wel een paar keer wezen fietsen op verschillende fietsen in een kleinere maat (50cm) en deze beviel me tot nu toe toch echt het beste. Had ook de pro overwogen (vooral vanwege het frame) maar de verende zadelpen bevalt mij echt niet door de kleine bewegingsvrijheid in rotatie. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Hoogte (en lengte) van een frame zijn eigenlijk een beetje onzin maten omdat die door fabrikanten sinds we geen klassieke diamantframes hebben heel verschillend worden gehanteerd. Een 54 kan absoluut kleiner uitpakken dan een 50cm van een ander merk |:(

Ik vind het ook iets anders dan een racefiets waarbij de maatvoering best nauw luistert (al was het maar voor het optische genot). Met een "gewone" fiets heb de neiging om een maatje groter te pakken omdat de meeste fietsen erg kort zijn (weinig reach), maar ik zit dan ook liever wat gestrekter.

Maar terug naar de maatvoering:

Eigenlijk zijn de enige maten die er toe doen "Stack"en "Reach".

Stack: hoogte(recht omhoog, niet de afstand tussen de twee punten)/ top balhoofdbuis tov bracketas.
Reach: Lengte (parallel aan de grond, niet tussen de twee punten)/top baloofdbuis tov bracketas.

Alle andere variabelen kan je eigenlijk met zadel/stuurpen regelen, al is dat in theorie wel iets makkelijker dan in de praktijk.
Tot nu toe trouwens dik tevreden over de service van mantel (telefonisch) in tegenstelling tot sommige locale fietszaken.... Nu maar hopen dat de fiets goed aankomt deze vrijdag.
Mantel is gewoon prima. Het is border-line een dozenschuiven en in mijn ervaring is het verhaal op hun website dat ze een prijsje maken als je langskomt op zijn zachts gezegd "stug tot aan misleidend", maar het is prima spul vor een goede prijs en je fiets wordt voor levering gewoon goed nagelopen..

En ja de meeste lokale fietsenboeren zijn minder dan Mantel... de Branche heeft helaas veel zwakkere broeders.
Kodara schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
[...] Deze heeft ook een ketting en een derailleur heeft. Merk jij hier in de dagelijkse praktijk nog nadelen van t.o.v. een riem en naafversnelling? Aangezien iemand anders me aanraadde daar naar te kijken.
IMHO is een ketting+ derailleur het meest efficiënte, economische en (zelf) onderhoudsvriendelijke systeem.

Er is echter een paar belangrijke nadelen:
1. Je kan eigenlijk niet met een nette broek op je fiets (dan wil je toch een gesloten kast/chainglider).
2. Hoewel het over de hele linie eigenlijk sterker is (kan veel meer kracht aan) kan het wat kwetsbaarder zijn in een druk fietsenrek.

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 19-07-2020 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
DonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Ik zit dus te zoeken naar een mooie dubbele fietstas voor als ik in 't weekend naar m'n vriendin ga, zodat ik geen rugtas mee hoef te nemen.
Ortlieb of Vaude.

Einde discussie. :+

Dat klinkt wat bruusk, maar Ortliebs en Vaude's zijn oerdegelijk, waterdicht en gaan decennia mee.

FWIW: Verschil tussen deze merken is minimaal, ik prefereer Ortliebs omdat de sluiting simpeler is, maar er zijn ook wel redenen om Vaude te kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
nomar109 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Ik heb gemengde gevoelens over Mantel, waar ik door de jaren heen een stuk of 5,6 fietsen gekocht heb. Mantel heeft redelijk veel keus en je kan veel bekijken en aanraken. Er is veel kleding (alles voor de adviesprijs) om te voelen en te passen. In de winkel liggen soms aardige aanbiedingen van bandjes, gereedschappen of accessoires. De verkopers zijn in sommige gevallen ietwat arrogant en verveeld, zeker als je geen fiets uit het hoogste segment zoekt maar gewoon een standaardfiets. Ze laten je voelen dat dit voor hen eigenlijk een beetje te min is. Ze duwen je soms al te graag in de richting van bepaalde merken. Onderhandelen over de prijs is nauwelijks mogelijk. In geval van laatste exemplaren waar ze vanaf willen kun je nog wel eens een goede deal tegenkomen. De levering is prima. Daarna is het niet de bedoeling dat je nog terugkomt, want in mijn ervaring kan het inplannen van een beurt of reparatie wéken duren.
Jep, precies mijn ervaring. Het is een soort Mediamarkt voor fietsen, inclusief de verkopers :+

Maar gezien het soms (...vaak....) dramatische kennisniveau bij veel "normale" fietsenmakers vind ik Mantel op sommige punten minstens zo goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
M!chel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat het qua souplesse niet uitmaakt waar de motor precies zit, elke fiets met motor zal soepel rijden.
Maar waar het voornamelijk om gaat is hoe het gewicht verdeeld is.
Bij een middenmotor zit het gewicht op dezelfde plek als je eigen gewicht, en helemaal als je accu zich ook ergens midden op de fiets bevind.

Verder is het koppel verhaal niet zo erg spannend. Zeker niet voor fietsen die over vlakke wegen gaan.
Als je eenmaal vaart hebt, en dat duurt echt niet lang, dan is het makkelijk om die vaart erin te houden. Ook met weinig koppel.
Ai. Ik ben het eigenlijk op elk punt echt oneens..

- Plaats van de motor/accu is niet spannend, dat kan je met je geometrie compenseren. Ik ken van elke configuratie (motor voor, achter, midden, accu midden of achter) goed rijdende combinaties. Het is op het systeem gewicht procenten werk.
- Koppel is ontzettend belangrijk bij wegrijden met veel last en bij steile stukjes.. dat kan dus ook gewoon een talud zijn waar je een provinciale weg over moet. Ik trek met een kind achterop bij het oversteken op één plek bij Diemen mijn motor vol op een stukje van 2-3 meter. Ook geen plek waar je langzaam slingerend weg wil :X
- Een elektromotor heeft een voorkeursrotatiesnelheid en is vooral op lagere toerentallen niet op zijn best. Bekend zijn de thermische issues met naafmotoren en hoge belasting (nog steeds niet opgelost). Dus op dit punt is een middenmotor met de versnellingsoverbenging soepeler en enorm in het voordeel.

Naafmotoren hebben uiteraard andere voordelen, maar als het echt zwaar wordt hebben ze wel een streepje voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Zoiets als 1,39 Wh per kilometer.

Reëel is minimaal 5 Wh per kilometer, anders kan de ondersteuning gewoon achterwege gelaten worden. Bij 20 km/h is dat een ondersteuning van 27,8 watt en dit is niet realistisch.
Op zich met je eens dat die claim onzin is, maar een sportief model (minder luchtweerstand)met een Bosch of Yamaha zit je onder de 4Wh per km (eco 24kmpu, weinig wind).

Ik heb met windkracht 3-4 120km gehaald (eerste 60 tegen, daarna mee) waarbij de laatste 60km met een lege Roland Carrie M kar (geen opbouw). Razer met 395Watt. Zat volgens mij ergens op 12% accu resterend.

Ik had wel wielerkleding, heel diep gezeten, heel gedisciplineerd en ik kan heel zuinig rijden (veel wedstrijdervaring, ik kan goed uit de wind zitten met begroeing/bebouwing/voorbij zeilende brommers/renners etc). Was ook wel een beetje klaar, laatste stukje op medium gebrand.

Dus IMHO:

3wh als je echt heel erg je best doet.
4wh is goed haalbaar maar zeker met een langer stuk ben je dan wel aan het trappen.
5wh voor standaard gebruik is een prima vuistrege voor een "normale" fietser.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:49:
[...]

De vraag is of het aantal ongevallen per gereden km gestegen is....
Absoluut. En je geeft zelf het antwoord:
Ik kan me best voorstellen dat 65 plussers nu meer fietsen dan 10 jaar geleden, en de groep is ook groter geworden.
SWOV onderzoeken geven aan dat de pijn hem in het stukje 86+ zit.. onder de 65+ zijn een ebike en gewone fiets lood om oud ijzer (al zitten daar misschien weer jongere racefietsers en MTBers onder die het gemiddelde aantal ongelukken iets optrekken).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Je punt staat: alles wat wordt gemarket met een actieradius onder de 5 watt per uur (vooruit, 4 watt per uur voor de sportievere modellen) zal leiden tot een teleurstelling.

Onder de 3wh is gewoon boerenbedrog |:(

Overigens heeft/had Bosch een leuke website die het heel behoorlijk in beeld bracht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 224360 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:48:
@roffeltjes gezien je kennis......laptoprugzak gaat niet altijd op m'n rug, want ik heb straks een e-bike om zweten tegen te gaan.....

Wat is dan een nette oplossing? Simpelweg een krat achterop of heb je ook tassen die groot genoeg zijn om een volledige rugzak in kwijt te kunnen?
Uhm... hangt nogal van de grootte van je rugzak af :+

Ikzelf gebruik Ortlieb zijtassen, maar dat is niet echt "netjes/representatief". Ik heb daar maling aan (en ik heb best wel een job waar dat soort dingen tellen).

Maar Ortlieb (en ongetwijfeld Vaude) heeft commuter tassen en zelfs Rugtassen die je achterop kan aanhaken.

Waarschuwing: Thule had een heel mooie commutertas maar die tas bevestiging was dan wel super mooi weggewerkt, hij begaf het na een jaar en toen vloog tas+laptop over de straat. Ik zweer bij Ortlieb en vaude voor een reden: Nooit problemen met vocht, bevestiging etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:51:
[...]

Komt overeen met mijn ervaringen.
Op standje eco haal ik gemakkelijk 120+ km
Op standje tour haal ik makkelijk 100 km (en bij hellingen gaat het dan op Sport).

Meestal fiets ik in lussen, dus wind tegen is dan maar de helft van de rit, maar dan zie je het wel een stuk sneller zakken.
Wat wel lullig is, is dat je na een paar jaar accu en dus actieradius verliest (je wh per uur zijn natuurlijk krek hetzelfde ;)

Nog een reden om dat soort super optimistische berekeningen te bekritiseren. 120kmpu haalde ik in mijn eerste jaar, dat zal nu ruim 5 jaar later echt niet meer lukken, ook al ben ik best zuinig geweest met mijn accu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:37:
Tja.. wat de helm betreft kan je
- niks doen, en dan verandert er waarschijnlijk niks
- campagne voeren om mensen te motiveren toch een helm op te zetten
- helm verplichten...

Ik heb mijn ebike fietsende tante toch eens stevig de les gelezen nadat ze gevallen was en in het ziekenhuis terecht kwam met een stevige snijwonde in het hoofd.
“ Mijn haar ziet er niet uit als ik koffie ga drinken en aankom met de fiets en helm”.

Sinds dat ongeval draagt ze nu toch een helm, en het is altijd spijtig dat het eerst zo ver moet komen, maar haar vriendinnen fietsen nu ook met helm. Ze moeten het eerst zelf of kortbij ervaren zeker....
Ik droeg altijd al een helm bij het wielrennen, maar niet op de e-bike.

Maar mijn schoonvader lag voor een hartoperatie op de ICU van het AMC. Alle andere bedden waren fietsers met hoofdletsel. Mijn schoonmoeder; Ik draag voortaan een helm op de E-bike. Ik en mijn vrouw keken elkaar aan: Wij ook.

Ben toch bijna kaal (milimeter kapsel ftw), dus wat boeit het? :+

Ik ben tegen de helmplicht (verkeerde signaal), maar juich het toe als mensen hem toch op doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Eens dat het efficient en waarschijnlijk ook economisch is, maar een riem is zeker onderhoudsvriendelijker. Gewoon bij het wassen van je fiets meenemen met water en zeep, en het is goed. Geen gedoe met ontvetten, poetsen en olie.
Ja en nee. Ja, een riem is minder onderhoud, maar er is wel iets meer dan dat.

Als je je wiel eruit wil halen (bijvoorbeeld om blokjes of een band te vervangen), je naaf wil invetten etc, dan is een derailleur echt wel onderhoudsvriendelijker. nders gezegd, met een derailleur fiets kan ik alles zelf behalve een wiel spaken (daar moet je gewoon een expert voor nemen, scheelt bakken ellende), maar met een naafversnelling is dat niet het geval.

*en als je een Rohloff hebt kan je je aardig vergissen in de oliespatjes :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
[...]

ViT bikes heeft een fiets getest na 10.000 km, en de accu zat nog op 93%.
YouTube: 10.000km-Ebike-Akku bestimmt defekt, oder doch nicht? - vit:bikes Si...

Die veroudering valt in de praktijk enorm mee.
10k is natuurlijk een lachertje, dat rijden veel forenzen in een jaar

Na vijf jaar heb je echt wel flink degradatie, maar ik ben het met je eens dat het niet dramatisch hoeft te zijn. Ik redde vorig jaar nog bijna 60km door de stadsbuitenwijken op medium met een kinderwagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 224360 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
[...]

49x32x20cm redelijk normale rugzak, niet enorm klein.
Kan op zich wel op je achterdrager, maar dan heb je echt wel kans dat het gaat "rollen"*. Echt strak met snelbinders gaat ook niet echt lekker zijn voor je laptop.

Ik zou kijken naar een sjieke commutertas (maar ik ben altijd wel bereid mijn portemonnee te trekken voor dit soort dingen^^) .

* Wij hebben wel eens een grotere tas met tent achterop de drager, maar dan ingeklemd tussen twee classics zodat het er niet af kan schuiven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:14:
[...]
Wiel uitnemen met een riem en naafversnelling valt mee hoor.
Laten we eens gaan in een stortbui rijden in de polder (regen en lekke banden gaan helaas hand in hand). Afstappen en eens zien wie het eerste zijn achterband heeft vervangen (de beste en snelste manier om een lekke band te verhelpen, onderweg vervangen, thuis plakken).

Ik deel je enthusiasm echt wel hoor, maar het is en blijft een feit dat een derailleur vaker zorg nodig heeft, maar aan de andere kant absoluut makkelijker is. Zeker omdat een riem behoorlijk gespannen moet zijn en daarom echt wel wat aandacht vereist als je het wiel terugzet. De meeste mensen kunnen dat niet zomaar zelf, terwijl een wiel uit een derailleur fiets halen is een paar seconden werk.
In combi met een middenmotor is een riem gewoon een stuk minder zorgen. FM beweert dat hij er amper moet vervangen, en als het moet, dan pas bij km standen van 20k en meer.
Helemaal mee eens dat een riem prima is en handiger dan een ketting+dichte kettingkast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:09:
[...]

De fabrikanten beweren dat je 500 laadcycli zou kunnen doen, met degradatie beperkt tot 30%. In de praktijk (en ook bv bin Tesla) schijnt dat nogal mee te vallen.
Maar 500 cycli zou betekenen dat je 50k zou kunnen doen.
Een intensieve woon werk rijder haalt dat misschien in een jaar of 5, maar ik gok dat de rest van de fiets dan ook zowat ‘op’is.
Dat betekent dat je niet zo snel een nieuwe batterij nodig hebt...
Allereerst: Ik deel absoluut je mening dat batterijen best wel wat kunnen hebben en dat mensen zich hier te druk over maken. Toch wat reacties (sorry, zo ben ik^^):

Waarom zou een fiets opraken? Alles is eigenlijk economisch te vervangen, behalve wellicht de motor (dat moet je goed inschatten, duur geintje). Onze Razers zijn 5 jaar oud en ik ga ze niet weg doen, zelfs als ik nog een motor moet vervangen. Er zijn voor mij nauwelijks alternatieven (de lowriders op de voorvork voor ons een must). Als ik hem vervang dan is dat omdat ik schijfremmen wil, niet omdat hij "op" is.

Pas op met het vergelijken met een Tesla, die heeft een heel grote batterij en dus buffer waardoor je niet zo snel diep ontlaadt (de killer).

Verder is 500 cycli alleen in het allermooiste scenario 50k :) Je rijdt niet elke keer braaf je accu leeg tot 10% om dan weer te laden :+

Ik red momenteel +/- 40-50 km voor ik moet laden (maar dat zijn Amsterdam kilometers op turbo, in een rit buiten de stad haal ik ongetwijfeld simpeltjes 60-70 op turbo). Ik zal nu wel ergens tussen de 750-1000 cycli hebben gehad (en ongeveer 45000km).

Wilde gok: ik denk dat ik zeker een procentje of 20 kwijt ben. Maar dat is geen enkel probleem, kan nog steeds flinke afstanden afleggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Voor onderweg heb ik een Gaadi deelbare binnenband mee. Ik neem daarvoor het wiel niet uit.
Dat is een slim idee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Mijn oude fiets was 15 jaar oud, en eerlijk, ik denk dat er 10k km mee gereden is.
Wat was er op....
Versnelling/derailleur zat vast, kabels versleten, remblokken, een velg gebarsten, banden verduurd, zadel gescheurd, handgrepen rot, ketting op, verlichting defect.
Dus ja, die is naar het oud ijzer gegaan.
Huh, dat zijn toch gewoon dingen die je direct vervangt/smeert? Rij jij dan door op een barrel tot het uit elkaar valt? Dat is toch een soort masochisme :?

Een fiets is meestal economisch prima te repareren (accu+ motor zijn absoluut een dingetje, zeker als de "steek/formfactor" veranderd), het is geen scheermesje....

Ik vervang een fiets alleen als ik echt duidelijk een functionele stap maak, anders is het gewoon zonde van de centen. Die nieuwe fiets is bij mij na een jaar toch wel bekrast en is een deel van de nieuwe spullen alweer vervangen.

Stel je voor dat er een worst-kaas scenario is bij mijn Razer de motor en de accu gaan op hetzelfde moment: 1100,- en dan is hij eigenlijk weer als nieuw.

Een nieuwe fiets is al snel 2500,-, inruil van een werkende Razer zal zo tussen de 700-1000 liggen (mijn FM is een fijne vent), maar het scenario motor+accu kaduuk geven een minimale restwaarde.

Yamaha heeft de steek van de motor nooit veranderd, dus ik zit ook op dat punt niet in een support bottleneck (Dat heb je bij Bosch wel, dat zou een reden kunnen zijn om toch over te stappen)

@Tommie12 Niks mis met een nieuwe fiets willen/kopen :D

Alleen is het economische verhaal eigenlijk zelden interessant. Je hebt ook niet dat je carrosserie wegrot of zo, eigenlijk kan een fietsframe een mensenleven mee (dat vind ik ook 50 jaar te lang hoor^^).

[Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 19-07-2020 20:23]

• roffeltjes
TecTo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:53:

Wordt een beetje moe van het gezeur dat het vooral de ouderen zijn die een gevaar op de weg zijn en niet rijvaardigheid genoeg zijn enz...

Geen zin om er allerlei statistieken bij te halen maar een ieder die goed om zich heen kijkt, het nieuws volgt zou beter moeten weten waar het er asociaal, roekeloos en onverantwoord aan toe gaat in het verkeer met vaak dodelijk afloop. Dan laat ik de illegale e-bikers maar even links liggen >:)
https://www.swov.nl/publi...r-verkeersveiligheid-2018
60-plussers:

met name 70-plussers hebben een verhoogd risico, maar het risico daalt wel
De laatste tien jaar is met name de mobiliteit van 70-plussers toegenomen; de totale verplaatsingsafstand van 70- t/m 79-jarigen nam gemiddeld met 4,6% per jaar toe en die van80-plussers met gemiddeld 4,7% per jaar.

70-plussers waren in 2017 verantwoordelijk voor 7% van de totale verplaatsingsafstand.
Het risico om in het verkeer te overlijden is relatief hoog voor
70-plussers.

Onder 70- t/m 79-jarigen vielen in 2017 gemiddeld 9,7 verkeersdoden per miljard km, onder 80-plussers zelfs 47,4 (vergeleken met 3,9 verkeersdoden per miljard km gemiddeld). Het risico van 70-plussers is wel gedaald in de afgelopen tien jaar, onder 70- t/m 79-jarigen met gemiddeld 4,3% per jaar (statistisch significant) en onder 80-plussers met gemiddeld 1,1% per jaar (niet significant).
Je gevoel over COVID snap ik, maar ouderen lopen absoluut een groter risico in het verkeer. Een flink aantal hiervan is ook eenzijdig, dus zeker niet de schuld van jongeren die de oudjes platrijden.

Aan de andere kant vind ik het helemaal prima dat ze weer rond fietsen... Liever dat mijn moeder doodvalt op de fiets dan wegkwijnt achter de geraniums. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.

Dat gezegd hebbende, minimaliseren van de risico's via het grijpen van laaghangend fruit lijkt me een goed idee.

Betreft of een helm een goed idee is?

https://www.swov.nl/nieuw...lijden-vooral-hoofdletsel

[Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 20-07-2020 10:05]

• roffeltjes
BertV, ik ben ook van mening dat je ebike gebruik onder ouderen moet aanmoedigen en dat de risico's het voor de meesten waard zijn.

Maar dat er een flinke discrepantie in risico's is, is niet te ontkennen. Veel moeten we op de koop nemen (ouderen gaan altijd slechter reageren op een valpartij, daar doe je niks tegen), maar het is zeker de meoite waard het nader te bekijken.

Hoewel ik de cijfers niet direct kan vinden (ik moet mijn oude posts doorlopen) weet ik uit vorige rapporten dat e-bike gebruik onder de 65 jaar geen meetbaar effect had op veiligheid, maar dat het daarna logaritmisch riskanter werd. Overigens zijn die rapporten van een paar jaar geleden waarschijnlijk niet representatief voor de huidige situatie waar ebikes door Jan en Alleman worden gebruikt, dus ik verwacht dat er wel degelijk effecten zijn onder de 65+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Geloof mij, ik ben er heel erg veel mee bezig de afgelopen tijd. Ik ben al bij verschillende gespecialiseerde fietsenmakers geweest en ebikes bekeken, zoals de Vanmoof S3, Cube e.d.. Heb zelfs een Excel vergelijking gemaakt tussen de Vanmoof S3, Cowboy V3, Muto, Watt Brooklyn, Strom (of Stroem) City. Daarnaast zag ik zelfs nog dat er opties zijn om een gewone fiets met een motortje om te bouwen tot ebike. Pffff, er is zoveel te verkennen in deze wereld. Vandaar dat ik naar Tweakers vluchtte voor wat 'on the fly' antwoorden van experts O-)
Ik ben begonnen met een stadsfiets ombouwen naar e-bike, daarna een Merida e-bike en inmiddels een speed pedelec rijder. Dus weet waar je aan begint 8)

• Vlassie1980
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Wauw! Erg mooie plaatjes! Ik las inderdaad ook ergens dat de Merida ?Crossway? een optie kan zijn als ebike. Welke Merida is dat precies op plaatje 2. En quanto costa? Ook qua specs best benieuwd. De prijs van de Muto is wel erg aantrekkelijk namelijk. Ook het verwisselen van die accessoires is echt geniaal bedacht
Dat was een Merida Espresso 410 EQ. Zeer fijne fiets moet ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vlassie1980
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Jaaaa! Mooi beestje hoor! Ik zie wel dat de Merida's beginnen op 2000 and up. Dan wil je er nog wel wat bij natuurlijk. Voor mij is moeilijk te zien of hier zo'n babyzitje aan het stuur bevestigd kan worden. Anders is dit wel ook een gegadigde. Zal dan wel via Marktplaats o.i.d. worden.
Fietszitje aan het stuur kan je met deze fiets wel vergeten, daar is de zit te diep voor en de stuurpen is er simpelweg niet voor geschikt. Het was echt een pure woon-werk fiets voor me. Achterzitje is wel mogelijk met een Yepp zitje, heb ik een paar keer gedaan en met mijn dochter een rondje wezen cruisen toen ze er nog in paste.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:22:
[...]
N.B. Misschien zijn er forumleden die a.d.h.v. bovenstaande eisen een goede fiets weten buiten de Muto?
Na 10 seconden google weet ik het al:

Zowel de van Moof als de Muto NIET nemen

Je wil NIET met een voorwielmotor rondcrossen met dan nog zitjes e.d. die de gewichtsverdeling nog meer verstoren. Sowieso is het natuurlijk lachen gieren brullen voor de verkopers dat ze voorwielmotoren fietsjes voor dat soort bedragen kunnen slijten, maar doe het niet...

Wat jij nodig hebt:

Dames fiets van een A merk met een Bosch middenmotor.Sparta, Batavus etc.

Sowieso is het idee dat je ook wel zonder ondersteuning wil rondtrappen naief... dat ga je zelden of nooit doen. :+

Betreft de looks... lijkt me zeker voor een fiets waar je je kinderen op wil vervoeren niet een relevant argument.

Nog even over de Muto;
- heel fraai al die geïntegreerde spullen... tot het stuk gaat en je het niet kan vervangen.
- 70km met 240 wh op zon fiets is flauwekul.
- slechts 1 maat.

Ik weet het, ik ben een zeikerd, maar ik word echt doodmoe van dit soort "trendy" rotzooi.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
M!chel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:43:
Vanmorgen weer op pad met een volle accu.
Wordt ik toch vrolijk als het schermpje dan aangeeft: 240km actieradius in de eco stand, en 120km in de tour stand.
Is niet slecht voor een 400Wh accu.
Heb je een ligfiets met overkapping of zo? :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:11:
Ik denk daarnaast dat @Torrentus het meest kan zeggen over bovenstaande claims en aannames van ons beiden. Ik hoor graag van hem :-)!
Sommige dingen die ik zeg zijn geen aanname, maar komen voort uit de principes achter een fiets (weggedrag, maarvoering) of uit de ervaring van mij en anderen (grote nadelen van integratie).

- Voorwielmotor heeft absoluut nadelen qua wegligging (naast een aantal andere, zoals neiging om na te ijlen). Als je dan ook nog kindjes voor/achter wil zetten ga je de gewichtsverdeling dusdanig beïnvloeden dat het er niet beter op kan worden.
- Dingen als maatvoering zijn gewoon zoals ze zijn. Er is geen maat waar een persoon van 1.60 en iemand van 1.95 op past. Stel je voor dat ik (1.72) mijn fiets kan delen met mijn zoon van 11 (1.35)... :+
- Zo ook de integratie; spatborden, verlichting, dragers, slot, allemaal dingen die stuk kunnen gaan en niet te vervangen zijn door een gewone fm.

Ik probeer goed advies te geven en wil benadrukken dat ik er echt wat van weet... niet om een argument te winnen, maar juist om duidelijk te maken dat mijn advies niet zomaar uit mijn onderbuik komt. Je zal zien dat ik op heel veel dingen geen mening heb/geef en dat ik de meeste posts waarin e-bikes worden aangeschaft een + geef... namelijk de meeste standaard e-bikes zijn prima.

Maar dit soort hype merken? Op het moment dat je een voorwielmotor ziet zou je anno 2020 gewoon je conclusie moeten trekken. En als je verder kijkt dan is de rest zelden hoopgevend :+

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 07:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Nog over de Muto en de maatvoering. Is het jullie al opgevallen dat de zadelpen 90 graden omhoog gaat? :X

Er is een reden dat een zadelbuis normaal gesproken een hoek tussen de 68-72 graden maakt (met 65 en 75 als extreme waarden). Bij dit model wordt je fiets KORTER als je je zadel/stuur omhoog zet en langer als je je zadel/stuur omlaag zet |:(

De opmerking van Torrentus dat dit niet werkt met een voorzitje is evident, dat is onvermijdelijk met zo'n rare keuze.

Verder: Torrentus zet het stuur maximaal hoog, terwijl de berijder duidelijk niet zo groot is (zie de zadelpen). Hiervoor moet de stuurpen recht omhoog worden gezet, wat de fiets minder stabiel maakt (hoe verder je stuurpen naar voren steekt hoe rustiger het stuurgedrag).

Ongetwijfeld ga je juich reviews zien (zoals altijd...), maar de Muto is zeker qua maatvoering gewoon een onding, dat is onvermijdelijk als je dat soort keuzes maakt.

• roffeltjes
M!chel schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:10:
@Tommie12 @roffeltjes Ik rij meestal boven de 25km/u, en heb er laatst een groter kettingblad op gezet.
Ik weet niet precies in hoeverre de Bosch computer het bereik uitrekent, maar misschien moet dat nog bijstellen.
Zou niet uit moeten maken, je actieradius verspringt ook niet als je schakelt (effectief precies hetzelfde effect als het veranderen van kettingblad/kransjes).
Ik gebruik nu meer de middelste versnellingen ipv de hoogste, dus misschien heeft dat nog invloed ivm cadans.
Dat maakt zeker iets uit. Zeker bij een hoge cadans (dus minder pedaaldruk) geeft een motor minder ondersteuning, ze zijn afgesteld voor normaal gebruik, dat is voor het gros van de mensen tussen de 60-80 omwentelingen. Als je sneller trapt doet de motor dus minder en krijg je inderdaad meer actieradius.

Maar tenzij je echt staat te spinnen zou dat niet zoveel verschil mogen uitmaken? :?
Nu, na heen en weer rijden naar werk en thuis, geeft hij nog steeds meer dan 120-140km op eco

[Afbeelding]
Uiteraard is en blijft het een inschatting van je systeem (normaal gesproken extrapoleert hij tijdens het rijden je fietsgedrag van de laatst minuten, geen idee hoelang/hoever dat is bij Bosch), maar het is zeker interessant dat je er zover mee lijkt te komen. Op zich is het sommetje dat dat ding maakt niet zo lastig en zou betekenen als je dat constant volhoudt je inderdaad zo ver komt!

Dus ja, ik geloof wel degelijk dat je een heel eind komt op jouw fiets 8)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Wordt zeer op prijs gesteld! Er wordt ook niet getwijfeld aan jouw kennis en kunde. Ik vond de context en uitleg van je vorige reactie een beetje summier, thats all.
Allereerst ik ben vaak wat bruusk, dus alvast mijn excuses :+
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Ik kan pas echt beoordelen of voor mij (1.86) en mijn vrouw (1.67) de maat goed is als ik het echt heb gezien en bereden heb. 1.72 en 135 is een beetje een gekke vergelijking. Dat zou een hele gekke fiets worden met dat minimum en maximum. I
Ik reageerde op een post waarop je zei dat ze tussen de 1.58 en 1.95 claimden... vandaar de 135-1.72 vergelijking ;)

1.59-1.88 is overigens nog steeds veel... dat is 30cm. Je gaat ook niet naar de winkel en koop t een broek om met een riem aan te snoeren en de pijpen op te rollen.

Links of rechtsom, de claim dat je op een fiets een verschil van 30cm kan wegpoetsen met zadel/stuurpen is echt niet correct, je wielbasis groeit gewoon niet mee. Er is een reden dat standaard merken ongeveer 5 maten bieden.

Stukje theorie (ik ben het met je eens dat je het zelf moet testen!):

Jij en je vrouw schelen 20cm, dat is nog steeds veel, je vrouw heeft een standaard maatje 48cm (Diamant frame*), jij zit al snel op de 62cm. Dat die waarden niet overeenkomen met het verschil in lengte ligt overigens weer aan het vervelende dat een wiel niet exponentieel meegroeit, een kleine fiets heeft eigenlijk grotere wielen, op een gegeven moment loop je dus tegen een bouwtechnische limiet aan. Bij de grote maat zie je weer dat je wielbasis nooit snel genoeg mee groeit, dus een fiets voor een langer persoon is eigenlijk altijd relatief kort.

Tegenwoordig werkt men vaak met sloping frames met grotere maatsprongen, maar je vrouw valt (verschilt per merk, maar dit is waarschijnlijk behoorlijk goed geschat) in S, jij in L of XL.

* Diamant frames is een klassiek model wat je niet zo vaak meer ziet.
Eens, dat vind ik dan wel weer het voordeel van de Muto ten opzichte van andere fietsen die ik heb gezien in die prijsrange/categorie. Je kunt gewoon naar een Stella fm. Gelukkig hebben wij een filiaal hier in Bussum.
Deze snap ik niet... je kan het slot, bagagedrager en spatbord niet zomaar vervangen. Stella is juist een merk dat alles generiek heeft.
Zijn er in jouw ogen fietsen die er normaal uitzien met middenmotor en die in de buurt komen van deze fiets? Als je kijkt naar de prijs van € 1699, het makkelijk verwisselen van configuraties, uitneembare accu en normaal op te fietsen? De Sparta, Batavus modellen spreken me echt niet echt aan qua design namelijk (in die prijsrange). De Batavus Dinsdag E-go Exclusive ziet er wel ok uit, alleen de prijs...
Tsja, elke fiets met Bosch/Yamaha is eigenlijk wel een kandidaat, dan is dat deel gewoon okay. Betreft prijs; aanbiedingen/overjarige modellen. Eventueel kan je nog kijken naar Bafang modellen, die zijn volgens mij ook prima, dan kom je wel op de kleinere merken terecht (op zich geen groot probleem, alleen mis je dan een dealer netwerk).

Onder de 2000,- voor een goede e-bike wordt gewoon goed zoeken, meestal kom je daar iets boven. De marges zijn sowieso vlijmscherp, dus het wordt altijd lastig. Dat is dan ook wat de alarmbel doet afgaan bij de kleinere merken, gezien de marges in de branche wordt er ergens zwaar op bezuiinigd. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar "there's no such thing as a free lunch".

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 11:14]

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:19:
[...]
Voor mij is dan Muto als dochter van Stella juist dat voordeel.
Ahhh dat had ik nog niet door. Dan is de link met Stella inderdaad logisch :+

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:19:
[...]
In dat laatse linkje word dan gezegd dat voorwielmotoren sneller weg kunnen glijden, wat ik dan wel zorgelijk vind. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar vallen met een voorwielmotor; hoe vaak komt dat voor? Hangt dat dan ook niet af van de afstelling van die motor, wegdek etc.? Als ze niet veilig zijn waarom verkopen ze die dingen dan nog (buiten het goedkoop aanbieden van dat soort fietsen)?
Ik heb ervaring met een minder krachtige, maar erg gecontroleerde voorwiel motor; een ION. Vijf en een half jaar, drie fietsen/personen (ruim 45.000km p.p)

1. Het regende en ik reed op relatief gladde klinkers (Adamse poort). Vrouw stak zonder opletten over en ik ging vol in de ankers. Ik hield hem niet en schoof tegen de dame aan. Ik maak me sterk dat ik het op een normale fiets niet veel beter had gedaan (ik ben behoorlijk handig).
2. Keertje op de Churchillaan met blaadjes, bestelbusje naast me... voorwiel begon te schuiven (gewoon rechte weg...), maar ik wist hem overeind te houden...
3. Fietspad waarop ze grint hadden gestrooid (WAAROM DOEN ZE DAT????), bochtje en hop daar ging ik.
4. Schoonmoeder is een taaie en actieve maar is een paar keer gevallen door gladheid.
5. Geen idee hoe vaak mijn vrouw is gevallen (ik denk 1 a 2 keer), ook weer vanwege gladheid.

1 is een ongeluk, 4 en 5 komt omdat we door weer en wind gaan. Maar 2 en 3? Dat is toch wel een dingetjes, zeker #2 was gewoon doodeng.

Vergelijking: in ruim vijf jaar met Razers en een Stream (schoonmoeder) zijn we niet meer gevallen.

Is het gevaarlijk? Mwah... de schade viel in alle gevallen wel mee (trappertjes krom etc), ook lichamelijk alles zonder erg. Van mijn vijf fietsende collega's (race en MTB) leverde dit jaar twee sleutelbeenbreuken en een polsbreuk op. Dat is natuurlijk freaky, maar het geeft maar aan dat (hard) fietsen sowieso wel een dingetje is.

Betreft de fietserbond: Wat Testkees zegt is absoluut waar; mits de geometrie goed is, is een voorwielmotor stabiel/wendbaar genoeg. Daarom is ook het verhaal van plaatsing van de accu zo'n onzin, zo spannend is dat niet. Het probleem met de voorwielmotor zit hem eigenlijk alleen in de momenten dat je voor grip verliest en je motor toch nog even doorijlt, vervelend is daarbij dat als de boel gaat glijden het gewicht van de motor (en een peuter) weer wel gaan meetellen. Dat risico is niet heel groot, maar zeker niet nul (drie incidentjes in 5 jaar)

Opvallend: het overzichtje van voor en nadelen zoals ik in de Topic start heb gezet worden blijkbaar ook zo gezien door de Fietsersbond :+
De manier waarop wij de fiets voornamelijk gaan gebruiken is:
- Peuter en baby vervoeren naar de opvang (sporadisch allebei op 1 fiets, vaak 1 kind per fiets). Peuter achter, kind op stuurzitje;
Allereerst: het kan, wij hebben het jaren gedaan. Met beleid is het ook niet gevaarlijk, al is regen/herfst dus echt wel een dingetje, juist met een peuter voorop (gewicht+afleiding).

Maar sinds er goede alternatieven zijn (Bosch/Yamaha) peins ik er niet over om dat weer terug te gaan, het rijdt gecontroleerder dan een voorwielmotor (achterwielmotor is uiteraard ook prima).

[Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 15:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
deukie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:06:
@mrpharderwijk de fietsen die je noemt heb ik ook naar gekeken (cowboy, van moof etc.) uiteindelijk deze besteld: https://www.lekkerbikes.com/product/amsterdam-plus-ebike/

Weet niet of je die al gezien had, misschien is het wat voor je.
Niet met een voorzitje, je zit te ver naar voren ;)

Achterzitje op een herenfiets kan op zich wel (ik doe het regelmatig), maar dan wel met een (licht) sloping frame zodat je nog enigszins makkelijk kan op/afstappen. Op zich zou dat met de 1.88 van hem geen probleem zijn, maar ik zie niet hoe zijn vrouw hiermee wegkomt....
Wel benieuwd wat @roffeltjes van een fiets als deze vindt ook :-)
Ik heb volgens mij al een keertje daar iets over gezegd (kan het niet vinden, wellicht vergis ik me), maar als ik nu de site even check (ik heb hem wel eerder bekeken) is dat een mooi model, wat mij betreft veel beter dan de Cowboy of Vanmoof*. Alles is eigenlijk superstandaard, enige nadeel is weer de maatvoering, maar als hij past dan vind ik het bepaald geen gek ding.

Prijs is ook niet absurd scherp, maar ligt redelijk in lijn met een goede fiets met een achterwielmotor. Ze bieden maar één maat (58 cm is een slimme keuze)en daar besparen ze natuurlijk wat mee.

* Ik geef toe, ik heb een enorm vooroordeel t.o.v. dat merk... vind het echt vreselijke fietsen. :X

Acties:
  • +4Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:36:
[...]
** Vanmoof heeft wel een bepaald plekje in mn hart gekregen door hun design, Nederlandse oorsprong,
Gewoon een butt-standaard China of Oostblok ongeverfd alu frame met als gimmick een doorgetrokken top tube met daarin een lichtje. Niets gehydroformed, gewoon ronde alu pijpjes.

Onderdelen roesten als je ernaar gluurt (als Amsterdammers zie ik ze maar al te vaak verpieteren in de fietsenstalling).

Het is gewoon KASSA:

- Frame goedkoopste wat je kan vinden en dat market je als "design" terwijl je echt gierend van het lachen ze in bulk besteld voor 2 tientjes. Er is niks mis met een lekker standaard alu frame, maar het is wel echt ballen en schijt aan je klanten omdat dan als special te marketen.
- Onderdelen: Zelfde verhaal: Chinese website van merkloze zut leegtrekken en een containertje laten overkomen.

Met hun ebikes is het een zelfde verhaal: standaard Vanmoof (wat dus al een budget prul is) en dan een cheapo Chinees voorwielmotor erin drukken... nounounou wat een top design |:(

Ik snap het, marketing is ook een vak, maar dat zoveel mensen er niet doorheen kunnen prikken en denken dat je een A-merk scoort is treurig. Het is net een streepje boven Swapfiets, maar die zijn daar gewoon eerlijk over.

* Ahhh dat lucht op... wil iemand mijn mening over Cowboy horen? :+

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 16:02]

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Kun jij dit dan niet net wat beter regelen? Volgens mij kunnen we onze zakken vullen met jouw fiets kennis en mijn software ontwikkeling skills hahaha. Ik denk dat je nog best wat fietsen zou verkopen als je het goed aanpakt.
Probleem zit hem in je marges en je afzet. Marges op fietsen zijn al helemaal uitgebeend en als je er niet genoeg afzet kan je überhaupt geen onderdelen krijgen (niet voor een werkbare prijs...). Bosch en Yamaha lachen je uit als je niet een paar duizend motoren aanschaft, vandaar dat alles geaggregeerd is geraakt in twee grte Europese concerns (Accell en Derby).

Ik heb al gesprekken gehad met een best grote jongen in fietsland en we zien niet hoe je dit doorbreekt, met name het feit dat je eigenlijk altijd inferieur bent aan Bosch/Yamaha betekend dat je op prijs moet gaan concureren en dat is geen pretje, zeker omdat voor je andere onderdelen Shimano en SRAM forse OEM prijzen naar je gaan doorberekeken als je maar een paar honderd naafjes besteld..

Dus aan de ene kant moet je op de prijs gaan drukken, aan de andere kant wil niemand kwantum korting aan je geven en dat alles met flinterdunne marges. Lose-lose.

Dus moet je je als salesman opstellen en knollen als citroenen verkopen. Dat zie je hier dus gebeuren.
Graag!
Cowboy

- Foeilelijk.... gaat alleen een beetje smoelen als je de juiste lengte hebt, anders staat je zadelpen 20 cm boven je stuur of steekt je pen niet of nauwelijks uit,
- Gezien wat je krijgt: veel duurder dan Vanmoof (en dat is al diefstal).
- Eén maat, stuur niet verstelbaar. Het feit dat ze kiezen voor A-Head set op een fiets waar je maar één maat van aanbiedt is bizar. Lekker en Vanmoof doen dat uiteraard ook* |:(
- Veel te korte spatborden. Dat is 100% zeker vieze schoenen door het voorspatbord en mensen achter je besproei je als een Aso. De Lekker heeft trouwens ook een tekort voorspatbord, maar achter is goed. Vanmoof doet het iets beter door hun korte spatbordjes te voorzien van een spatlap.
- Verder onderdelen uiteraard weer merkloos China. Niks mis mee, maar voor dat bedrag? Hilarisch.

* Muto heeft wel een standaard stuurpen en snappen dat een Spatbord lang moet zijn met liefst een spatlap!

[Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 17:19]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Dus blijkbaar zijn er toch nog mid size fabrikanten die aan de goede onderdelen geraken en overleven.
Volgens mij spreek je me niet tegen? Ik zeg dat je een fors aantal motoren moet afnemen, Om Norta en Oxford maar in verhouding te plaatsen: Vanmoof verkocht 5000 gewone fietsen in 2016*. Wat ook meespeelt is saturatie, Accell en Derby beheersen de Nederlandse markt, dus Bosch en Yamaha hoeven de kleinere spelers niet te bedienen. Daarentegen zag je Shimano wel aan een aantal kleinere partijen hun motoren slijten. Ik kan me voorstellen dat Norta en Oxford in Belgie relatief groot zijn

Ik heb met een zeer gerenommeerde maar kleinere speler gezeten en je komt niet binnen bij Bosch en Yamaha als je onder de duizend ebikes verkoopt. Shimano wellicht wel (blijft toch een vecht markt voor ze), maar die motor was niet zo geschikt voor wat we wilden.

Shimano is qua onderdelen wel te doen, maar je zit dan in een duurdere OEM bracket (of krijgt niets totdat de grote jongens klaar zijn). En hier zie je Norta met 10-15k fietsen, dat is echt wel iets anders dan een startup of een kleine specialistische fabrikant.

* Vanmoof heeft in ieder geval tot 2019 gewoon elk jaar een negatief bedrijfsresultaat gehad (2016 700k).

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Als je 30 kan trappen met een zware ebike, en dat voor langere tijd, dan ga jij sneller zijn met een carbon racefietsje en een goede aero houding. Enkel bij zware wind zal de ebike je verslaan.
Ik schat dat jij op een racefiets 32-35 kan aan houden. Knap!
Lukt mij ook wel... alleen zijn er wel wat kanttekeningen:

- Geen bagage.
- Bezweet.
- vies wanneer het regent.
- Kan niet met een nette broek op een racefiets.
- Variabele reistijd (voordeel van een e-bike is dat het eigenlijk altijd even lang duurt^^).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:32:
Dat een voorwielmotor ten koste gaat van de veiligheid vind ik wel een heftig statement.
Het is echter wel waar.... de fietserbond en de mensen hier schudden dat niet uit hun mouw.

Om mezelf als maat te nemen: Ik rij behoorlijk door, maar ben ook wel echt verantwoordelijk. Ik bel, haal alleen in wanneer het kan en stop voor elk stoplicht. Ik ben ook behoorlijk handig, ik ben nog nooit in een wedstrijd gevallen en kan echt wel behoorlijk trails rijden. Mijn vrouw heeft ook een paar wedstrijden gereden en kan mij volgen op een trail

Toch zijn we beide met een voorwielmotor gevallen, iets wt met een middenmotor nog niet is gebeurd. Nou wil ik best aannemen dat ons zelfvertrouwen een beetje tegen ons werkte en we meer de grens opzoeken dan een ander, maar het geeft in ieder geval aan dat een voorwielmotor wel degelijk minder veilig is.

De grote vraag is natuurlijk hoe groot het risico is. Ik ga niet roepen dat je het niet moet doen, maar ik zou zelf wel een andere keuze maken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Naar aanleiding van sommige reacties hier komt het op mij over alsof ik onverantwoord en onveilig bezig ben als ik kies voor deze fiets.
Het is niet zozeer onverantwoord, als niet ideaal, juist omdat er nu alternatieven zijn die dit probleem niet hebben.
Hoewel goed bedoeld advies, zie ik dat toch iets genuanceerder. Natuurlijk ga ik niet met 2 kinderen op de fiets proberen de 30 km/u aan te tikken en liggend door de bocht (al trappend) oOo.
Vergis je niet, onze valpartijen zijn niet gebeurd met dit soort scenario's.

Het linkste moment was toen ik (bijna)weggleed op een stuk rechte weg waarbij ik echt niet idioot bezig was), maar ik ben dus ook gevallen in een scherp bochtje met grint waarbij ik bijna stapvoets ging... Regen, grint, blaadjes, dat zijn de drie omstandigheden dat het bij mij mis ging... en dat kan je eigenlijk het hele jaar door gebeuren.

Ik ben bijvoorbeeld nog nooit met sneeuw of ijzel gevallen, maar heb daarvoor dan wel speciale banden.

En dit was met een uiterst beschaafde top voorwielmotor (ION) met heel goede druk sensor, waarbij het "vooruit trek" gevoel niet of nauwelijks optrad. De Muto is uit de beschrijving van @Torrentus duidelijk wat pittiger en werkt met een rotatiesensor. Nou mag ik graag eens lol hebben met een voorwielrotatie motor (soms krijg ik er één als leenfiets), het is best een leuk gevoel en je kan heel grappige dingen uithalen (zware versnelling, weinig toeren en dan speer je als een raket weg), maar het is niet zo rustig/gecontroleerd als een goede achterwiel of middenmotor.

Nogmaals: is het erg gevaarlijk? Nee, zo ver ga ik niet, maar nu er alternatieven zijn is het wel iets om even heel goed over na te denken. Het is namelijk niet iets wat je zomaar kan vermijden, regen kan je altijd treffen en zand/grint in een bochtje heb je ook niet in de hand.

Betreft prijspeil: Ik heb kort gegoogled en kan vrij snel fietsen met Bosch en/of Yamaha onder de 2k vinden, sommige niet eens zo heel erg oubollig. Uiteraard zit je dan bij een dozenschuiver, maar over Stella en hun dienstverlening is ook niet iedereen even enthusiast ;)

Een andere optie is tweedehands model scoren bij een pariculier of FM... een aantal jaar geleden kon je regelmatig een fiets in nieuwstaat vinden. Een deel van de doelgroep is nu eenmaal oud en rijdt weinig en er is een moment dat ze de fiets moeten verkopen omdat het niet meer gaat. De markt is wat meer gespannen en er zijn nu genoeg mensen die veel kilometers maken, maar ik maak me sterk dat je niet nog steeds langs die weg een goede fiets kan scoren.

Sowieso is het prijsargument vrij lastig, juist omdat je met een voorwielmotor veel meer kans hebt op storing. E-bikes zijn sowieso niet onkwetsbaar, maar de lange kabelboom langs een draaiend punt (Je balhoofd) en een stekker naar een draaiend onderdeel (je naaf) zijn een risico op zowel vocht als draadbreuk.

Mocht je denken dat ik je dus sterk afraadt om een fiets met een voorwielmotor te kopen? Ja, ik vind het geen slimme keuze

Ik ben hier om naar eer en geweten te adviseren ;)

[Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 13:43]

• roffeltjes
@Tecto, mee eens, maar dan moet je lokale FM wel goed zijn, anders kan je net zo goed wel naar een dozenschuiver toe gaan.

Ik vind het ook niet handig (there's no free lunch), maar de prijs speelt ook hier een grote rol in de beslissingen en soms ontkom je dan niet aan een dozenschuiver.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Frisf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:08:
Zijn er mensen met ervaringen wat betreft de Stroem, (Strøm City). ? Ik lees online gemengde berichten.
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Geen ervaringen mee, maar @roffeltjes kan je wel weer met beide benen op de grond zetten (pun intended) aangaande deze ‘poor man’s Vanmoof’, denk ik _O-.
Aangezien hij vooralsnog niet stelt dat hij er kinderen op vervoerd ben ik wat minder streng :+

Alle gekheid op een stokje:

Ik heb hem toevallig gisteren ook even bekeken en het een en ander gelezen. Eigenlijk geld alle kritiek die op Cowboy, Vanmoof etc. geld ook voor deze fiets (integratie, maatvoering etc.).

Daarnaast is deze aanzienlijk goedkoper en aangezien er geen "free lunch" is en de marges scherp zijn kan je wel een aantal aannames maken:

- Motor en onderdelen zijn budget.
- Service zal wisselvallig zijn.

Die lage prijs komt ergens vandaan.

Ik moet trouwens heel erg hard lachen om "Danish Design" en "Onderdelen die tegen het Deense weer kunnen". Kennen jullie Kronan nog? Dat "degelijke" Deense merk wat legerfietsen verkocht? Die dingen vielen uit elkaar als je er op sprong :+

Hier een blogpostje wat ik vond over Deens Design en weersbestendigheid

http://puckspodium.com/pivot/entry.php?id=4156

Ongetwijfeld zal de Stroem daar beter in zijn (Kronan is wel heel erge prullaria), maar het geeft maar aan dat dat soort teksten volkomen leeg zijn.

Verdere hilarietiet:
Waarom zo voordelig?
Omdat we zelf onze eBikes ontwerpen, fabriceren, importeren en verkopen.
Omdat we alle tussenstappen overslaan kunnen we eBikes van hoge kwaliteit voordelig aanbieden
Fabriceer je ze of importeer je ze? :+

Het is natuurlijk gewoon assemblage in Europa, onderdelen en frames komen uit een Chinee fabriek (Ik gok dat ze ongeveer een containertje hebben laten overkomen).
Hoge aantallen – grote impact
2000 pas geproduceerde en verpakte City bikes Door hoge aantallen kunnen we voordelig produceren en maken we duurzaam transport voor iedereen bereikbaar
2000 stuks is pinda's en is absoluut niet levensvatbaar voor een bedrijf (niet voor die prijs). Uiteraard is het een startup en kunnen (moeten!) ze geld verbranden, maar ook weer zo'n kreet waar ik heel erg hard om moet grinniken. :+

(Vanmoof maakte tot voor kort ook geen centje winst, geen idee of ze dat al hebben omgedraaid).

• roffeltjes
TecTo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Een beetje overbodige luxe is het wel :+

Mijn vrouw vond een derailleur helemaal niet fijn en na een aantal fietsen geprobeerd te hebben....

Als ik haar nu zie genieten en we inplaats van ritjes van 20/25km op de gewone fiets we nu op gemak ritjes van 50km weg peddelen.
Jep. Een echt goede fiets maakt je blij. 8)

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Trek MTB, ik ééntje van 1300, zij ééntje van 899 want... duurder vond ze niet nodig (ik moest het zelf maar weten... je kent de meewarige blik). Verschil: Ik heb een betere voorvork, betere aandrijving. Die van haar is niet slecht, maar de mijne heeft meer controle en schakelt net iets sneller.

We hebben laatst eens gewisseld en na tien minuten door het bos rammen kwam het hoge woord eruit... zij wil toch een betere fiets (haar kennende wordt dat nu opeens een fraaie uitspatting^^). Ergste is dat ik haar al direct had gezegd dat ze dezelfde moest nemen als ik... maar ja, zij dacht dat het niet uit zou maken. |:(

In haar verdediging; bij Racefietsen maakt het totaal niet uit, alles boven Shimano Sora is eigenlijk prima en merk je niet (éen van de snelste jongens die ik ken, iemand die 1200 watt levert in de sprint, rijdt op een Cannondale van 700 euro). MTB is echter een stuk kritischer, dan moet je soms echt lomp schakelen of een enorme dreun pakken.
Er zijn genoeg alternatieven rond de 2000 euro en vaak kom je het beste uit bij de reeds lang bestaande merken die zich hebben bewezen.
Jij zegt het ;)

Ik vind mezelf soms te behoudend en een "Debby downer", maar eerlijk gezegd weet ik dat als ik iets uit het Accell gamma aanraadt het te vertrouwen is. Zo ook merken als Cube, Giant, Scott, R&M, Flyer etc.

Het is niet goedkoop, maar je koopt gewoon een volwassen product met een gevestigde infrastructuur daarachter. Het kan nog steeds problematisch zijn, maar er is echt minder (support) ellende dan de B-merken.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 15:25]

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb een Kronan 25 jaar gehad (was toen een aanbieding via Spits de krant), nooit binnen gestaan. Geen roest (wel wat putjes in het chrome). Misschien dat de latere versies slecht waren maar die van mij is onverwoestbaar want fietst nog in Delft als studentenfiets.

Al heb ik er nooit op gesprongen, wel heel veel gefietst :+
Het probleem bij Kronan was het materiaal (pisbakstaal) in combo met te harde lak (die splintert en dan komt de buis bloot te liggen). Sommigen hadden geluk, maar als je eenmaal roest hebt gaat hij onder de lak helemaal door.

Overigens weet ik uit eerste hand (mijn toenmalige vriendin) dat de eerste versies in Nederland hier ook last van hadden ;)
Verder ben ik wel een fan van een voorwiel motor, al moet je inderdaad wat oppassen als je de ondersteuning hoog hebt staan in de bebouwde kom. Ik vind het verschil tussen een dames en heren frame eerlijk gezegd groter. Een dames frame is zoveel instabieler dan een heren frame.
Verschil in stijfheid russen hoge en lage instap is onvermijdelijk, maar als je dikwandig alu gebruikt in een mega diameter kan je dat wel enigszins compenseren.

Zo reden wij met een Dames Razer regelmatig met berijder en twee stoeltjes+kinderen, en twee voortassen, dus dan ga je al heel snel naar de 150kg. Dat ging meer dan uitstekend. Aan de andere kant weet ik dat er ook dames fietsen zijn die te slap zijn.

Daarom liever een Trapeze frame dam een echt lage instap ;)

UIteraard kies ik liever voor een herenframe, maar als je zowel voor als achter een stoeltje hebt wil je toch een wat lagere instap, anders wordt het gewoon teveel gedoe met op en afstappen.

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 17:51]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:57:
Maar met kindje achterop is een heren model inderdaad wat lastiger, krijgt ie steeds een karate trap te verduren bij zowel op en af-stappen.
Been there, done that :X :+
Maar ook als ik naar de fietsen van mijn grootouders kijk (goed staal) en sommige 'A'-merken op straat zie staan dan lijkt tegenwoordig pisbakstaal (alhoewel een goede pisbak van RVS zuurbestendig is) gewoon de norm. Ik zal bijvoorbeeld nooit een gazelle oid kopen, te duur voor wat het is in mijn mening.
Klopt, Staal is volgens mij tegenwoordig vaak minder, maar vooral het lakken is veel minder.

Meestal gebruiken ze tegenwoordig Alu, wat IMHO verreweg het beste materiaal is. Dit betekent dat de markt voor staal nu heel klein is geworden. Het valt uiteen valt in Drie caterorien:

- Super hoogwaardig en dunwandig CrMo of zelfs RVS(Easton, Columbus en Reynolds)) voor boutique racefietsen. Volgens mij is er ook nog wel Mangaanstaal (Tange?), maar dat is helemaal zeldzaam.
- Hoogwaardig maar dikwandig staal voor sommige trekkingfietsen (al vind ik het een onzin materiaal voor trekkingsfietsen). Trouwens geen idee waar Avagnon en Santos dat spul vandaan halen :?
- Goedkoop CrMo.

Zoals ik zei, de marges zijn dun, dus is de tussenliggende markt er niet... Alu kan je door een lastraat jassen en klaar is Kees. Lakken (poedercoaten) kan dan wel in het land van bestemming (je koopt dus een paar containers ongelakte frames). Daarom is mijn Razer ook uniek, ik heb een afwijkend lakschema, wellicht een proefmodelletje van de lakafdeling die de eindstreep niet heeft gehaald (er is gekozen voor een ander schema).

Staal is veel lastiger te automatiseren, dus wordt het gelast in lage lonen landen en direct blank gelakt. Op transport kan er dan van alles gebeuren, klein tikkie en je hebt lakschade met alle ellende van dien :|

Staal heeft veel meer laklagen nodig en die moeten vooral niet te hard zijn... bij Alu is dat niet zo spannend... het wordt hooguit lelijk, maar het roest niet.

Ik heb trouwens eens opgezocht waar de term Pisbakkenstaal vandaan komt:

https://www.deveiligheidskundige.nl/p/2794-pisbakkenstaal

Blijkbaar niet terecht, wel grappig^^

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 18:35]

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:38:
[...]

In feite is aluminium juist altijd geoxideerd. Maar wel lastig in combinatie met RVS.
Sowieso wil je eigenlijk liever geen RVS op je fiets, alleen leuk voor een boutique frame. RVS bouten zijn minder sterk.

• roffeltjes
RVS is (relatief) bros en daarom wil je dat meestal niet op een fiets omdat de meeste bouten toch wel enigszins dragend zijn. Ook zijn bouten op een fiets dun en relatief kort (het is minder kritisch met een grotere, langere bout).

Daarnaast is het meeste op een fiets van Alu en dat niet altijd goed met RVS, kans dat het gaat vreten en daardoor muurvast gaat zitten of erger. Als je al RVS boutjes gebruikt moet je het goed isoleren met vet.

Het is gewoon niet de moeite waard ;)

[Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 19:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Hier een korte uitleg waarom je het liever niet wil gebruiken op een fiets (komt van een brommer forum, maar het verhaal klopt).

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=42111#p701958

Een boot heeft niet van die hele kleine boutjes en dan is het allemaal minder spannend.

• roffeltjes
LLEEDD schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:41:
Qua eisen: we zoeken twee betrouwbare fietsen met een middenmotor en een lage instap voor een betaalbare prijs (liefst onder de 1700 per stuk). Hebben jullie misschien een tip wat een goede fiets is of hoe we door de bomen het bos kunnen zien?
Onder de 1700 is vrijwel onmogelijk, of je moet tegen een tweedehandsje aanlopen.

Rek je prijs met 300,- op per fiets en realiseer je dat JIJ dan verantwoordelijk gaat zijn voor het onderhoud omdat je sowieso bij een dozenschuiver moet zoeken.

Bij een gewone FM zit je boven de 2000,- bij alles onder de adviesprijs zit hij ongeveer in zijn eigen vlees te snijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:13:
@roffeltjes wat vindt jij van de Gudereit fietsen? Paar ervaringen hier zijn positief, maar ben benieuwd of je het merk kent of gezien hebt.
Prachtige fietsen, geweldige onderdelen, typisch Duitse prijzen.

Als je een dealer hebt die ze kan leveren is het een uitstekende keuze.

• roffeltjes
Gudereit is totaal niet spannend, alles is off the shelve en vervangbaar. En dat vind ik juist een groot compliment.

Enige "exotische" is Rohloff/Gates, maar ook daar kan een normale FM wel aan komen als hij even meewerkt.

• roffeltjes
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:35:
Ben sinds een tijdje aan het kijken naar een elektrische transportfiets voor mijn vrouw voor werk/woonverkeer (werk ligt op 3KM afstand) en een kinderzitje voorop.
Eigenlijk ben ik nooit een fan van een transportfiets (dus fiets met bak voorop), je fiets gedraagt zich beladen en onbeladen heel anders. Doe daar nog een kind bij en het geheel wordt extreem log.

Persoonlijke mening:

- Goede set Ortlieb of Vaude Roltassen achterop.
- Als je meer moet meenemen: Batavus Razer heeft ruimte voor lowriders. Lowriders beinvloeden je stuurgedrag aanzienlijk minder nadelig. Ook fijn is dat je dan zowel voor als achterop een kind kan hebben en toch tasjes mee kan nemen.
- Aanhangwagen voor het echt grote werk (Roland Carrie M als je echt serieus bent^^).

Of een dedicated Bakfiets met motor (Ik ben geen fan, maar mensen zijn er duidelijk heel blij mee).

Betreft voorwielmotor is er hier de laatste pagina's genoeg over gezegd, maar aangezien een transportfiets+kind al zwaar is aan de voorkant maakt een voorwielmotor dit nog erger.

Het kan wel, maar het is gewoon niet ideaal en je moet je goed realiseren wat de nadelen zijn van zo'n "trendy" setup (ja ik vind krat fietsen ook zo'n trendy stadsding). Het lijkt handig, maar dat is het niet ;)

Voeten aan de grond lijkt me geen argument met een goede damesfiets...Je zadel zo laag zetten rijdt Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. De kans dat je de dure aanschaf dan nauwelijks gebruikt is dan eigenlijk levensgroot.

Tot slot: Een ebike verzekering is een heel goed idee en betaald zich bij dagelijks gebruik heel snel weer terug. Het is penny-wise, pound foolish om daarop te beknibbelen.

[Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2020 12:16]

• roffeltjes
Betreft kind voorop, dat kan prima, heb ik ook jaren gedaan, maar het was vooral de stapeling van krat, kind en voorwielmotor wat me hier een beetje doet twijfelen.

Nogmaals: een voorwielmotor en een kind voorop is niet "gevaarlijk", maar het is niet ideaal. Nu we zulke goede midden-motoren hebben is het wat mij betreft een duidelijk advies om eerst te kijken of je budget kan rekken om een middenmotor te nemen.
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:03:
De reden dat mijn vrouw graag een transportfiets wilt heeft te maken met haar gigantische docententas waar alles gemakkelijk inpast, deze kan ze dan kwijt in het krat voorop. Dit is naast veiligheid een eigenlijk een harde eis, maar gezien jullie adviezen zijn deze twee eisen misschien niet te combineren?
Afhangend van de gigantische tas:

1. Past hij echt niet in een grote Ortlieb Classic? ;)
2.Je kan ook zelf een krat achterop vastzetten, kan eigenlijk op elke normale fiets ;)
3. Mijn vader had zijn tas gewoon achterop onder de snelbinder ;)

Anders gezegd, ik snap de harde eis niet helemaal, juist omdat ik het de zogenaamd "handige" optie vind die eigenlijk helemaal niet handig is. Voordeel van bagage achterop is dat je je rijgedrag veel minder beïnvloed en het geeft je de extra flexibiliteit om zowel kind als docententas te vervoeren. Een transportfiets zonder haar zware tas zal veel wendbaarder zijn dan met en dat betekent dus telkens schakelen tussen rijgedrag. Het kan, maar waarom zou je het willen?

Een andere optie is om het "probleem"om te draaien en het kind achterop te zetten in een goede stoel (Ik ben heel tevreden over Yepp).

[Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2020 13:23]

• roffeltjes
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:23:
[...]
De prijs van €1400 voor de Stella Dolce leek best aantrekkelijk, mede omdat de verkoper aan huis een middenmotor afdeed als "onhandig" voor moederfietsen.
Uhuh... verkopers... :X

Acties:
  • +3Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op zondag 26 juli 2020 @ 22:22:
- zadel zit wel wat oncomfortabel, misschien moet ik wennen (iemand tips qua zadels)
Tsja, Zadels... Een paar handvatten:

- GA PROEFRIJDEN.

- Het verhaal van inrijden/wennen is IMHO grote onzin en komt uit de tijd van de echt leren zadels (ik ben geen fan, geef mij maar een modern zadel!). Als je na een uurtje rijden gevoelloze geslachtsdelen hebt is het zadel niet passend. Een zadel moet direct goed zitten.
- Wat geen sprookje is: Het eerste kwartier wanneer je op een zadel zit is bedrieglijk, probeer een langere tocht te maken (een uur+), dan ga je dingen als doorzitten en doorbloedingsissues merken.
- Verre, verreweg de meeste veelfietsers willen een hard zadel waar je op zit in plaats van een zacht zadel waar je in zit. Je wil eigenlijk vooral op je zitbotjes zitten.
- Een zacht zadel omsluit je billen (en de spieren daarin) dus zorgt voor broei en slechte doorbloeding.
- Heel persoonlijk, maar ik ben een fan van gleuven/uitsparingen om je perineum te ontlasten.... maar ik heb ook zadels gehad die door die sleuf verschrikkelijk beroerd fietsen.... het devies is proefrijden!
- Echt sportieve zadels zijn vaak gericht op een gekanteld bekken, dus dat werkt niet z goed met een gewone fiets. Wat meestal heel goed gaat zijn MTB zadels.
- Een goed zadel kost meestal ergens tussen de 50 en de 100 euro, daarboven is het meestal het materiaal dat het prijsverschil maakt (niet relevant voor gewone gebruikers). Zonder overdrijving: Het zadel is nog belangrijker dan de motor (maar gelukkig kan je hem zelf kiezen^^).

Hoewel zadels heel persoonlijk zijn, zijn velen net als ik enorm fan van Specialized BG Zadels (Body Geometry). Specialized is eigenlijk samen met SMP de enige fabrikanten die echt samenwerken met artsen. Ik zelf hou erger van de Henge, maar die is niet meer in productie, dus dan kan je kijken naar de Phenom.

WTB zijn goede MTB zadels, maar waarschijnlijk lastig passen.

Andere goede merken: ISM en Terry.

Ik zou SMP niet aanbevelen op een "rechtop" fiets, je moet behoorlijk ver voorover voordat die zadels werken.

Merk waar ik slechte ervaringen mee heb is SQLabs, maar ze krijgen nog steeds goede reviews, dus zeker het proberen waard. 7(8)7

[Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 27-07-2020 14:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:42:
[...]

Dat gaat bij een stromer niet lukken , daar past niks anders op
Er is niks spannends aan het crankstel van een Stromer, komt van FSA en je kan daar zonder problemen kettingbladen voor kopen.

• roffeltjes
Jupiter2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:48:
Wellicht niet het juiste topic hiervoor maar stel de vraag toch....
Iemand hier die ervaringen heeft met oftewel Spigen Gearlock of de Quad Lock telefoonhouders.
Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom!
Ben na de aanschaf van Batavus Wayz E-go op zoek naar een degelijkE houder voor mijn iPhone 11.
Wij hebben Quadlock... het is fantastisch maar prijzig. Spigen is duidelijk een clone en zal ongetwijfeld prima werken.

Quad lock heeft meer opties (zowel voor als op het stuur). Maar als de Spigen stuurhouder past zou ik die nemen, scheelt toch wel een aardig bedragje als ik het goed zie.

[Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 28-07-2020 20:02]

• roffeltjes
Jupiter2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:31:
[...]

Over passen gesproken....
Gaat de vorm van mijn stuur hier een probleem opleveren?
Zou mn smartphone liefst rechts op t stuur monteren...
Gaat wel lukken, als het niet links lukt dan wel rechts. Het wordt inderdaad wel een beetje scheef. Kan ook centraal op je stuurpen, maar die staat zo te zien wel erg recht omhoog.

• roffeltjes
Jupiter2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:25:
[...]

Centraal op de stuurpen?
Waar had je die gedacht dan?
Denk niet dat dat past qua bevestiging....
Allereerst, ik zou het stuur handiger vinden ipv je telefoon op een rechtopstaande pen te monteren.. maar het kan wel als je echt tekort ruimte hebt.

- De out front adapter monteren, maar ipv naar voren (waar je Bosch display zit) het naar achter (onder) laten wijzen.
- De simpele handlebar stem mount nemen en die op je pen bevestigen. Dat is chiquer op een ronde pen, maar gaat op jouw pen ook wel vastzitten. Nadeel is natuurlik dat om je pen te verstellen je de quadmount moet losknippen en daarna weer vastzetten met nieuwe tie-wraps.

De eerste optie is dus zeker mooier, maar een tientje duurder en de handlebar/stem mount kan je op meer plekken kwijt. Het is een mooi systeem.. maar niet goedkoop :+

Toevalligerwijs heb ik beide mounts gehad op onze MTB's, al staat onze pen gewoon vlak en zijn de quadlocks weer terug op de e-bikes (overzetten is dusdanig simpel dat ik mezelf die paar tientjes bespaar),

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 28-07-2020 23:26]

• roffeltjes
cmderks93 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:48:
Vanmiddag was ie er dan opeens. De QonQer sport. Rechtstreeks van de fabriek in Duitsland.
Alles afgemonteerd en op de juiste hoogte gezet. Alleen lukt het me niet het stuur wat omhoog te krijgen. Bout van bovenaf los, zelfs er helemaal uit uiteindelijk... Maar geen beweging in te krijgen. Zou het stuur dan niet hoger kunnen? Eerst iig wel wat rechterop gezet, dit is al een stuk beter.
Nee dat kan zeer zeker niet, dat is het probleem van A-Head sets. Ik vind die eigenlijk alleen nuttig voor sport, niet voor alledaagse fietsen. Misschien kan er nog een spacer bij, maar dat moet je door een Fm laten doen en meer dan een cm is daar meestal niet te halen.

Enige optie is eigenlijk een andere A-Head stuurpen te kopen die wat meer omhoog wijst of wat korter is (of een verstelbare a-head stuurpen).

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 30-07-2020 11:00]

• roffeltjes
Razertje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 01:02:
Helder! Bedankt.
Nog even over de Magura. Ik zie op veel filmpjes bij het vervangen van de blokjes dat er een quick release piefje op zit.
Bij mij niet. Wordt dat veel meer schroefwerk bij het vervangen, en geldt dat ook voor de montage van de brakeboosters?
Op zich allemaal heel simpel:

- Remmen maak je los met de onderste twee Torx,
- Brakebooster monteer je op één van de twee bovenste Torx en schuif je om de andere Torx (goed te zien, één van de twee gaten is ruimer).

Zeker voor de achterrem vind ik quickreleases wel erg prettig, daar heb je toch wat minder ruimte met de achtedrager. Ze werken gewoon met je boosters (vervangen alleen de onderste Torx). De installatie van deze quick releases is een eitje, als je de eerste hebt gedaan is de rest minuutjes werk. Daarna is vervangen van blokjes echt een fluitje van een cent.

• roffeltjes
mcmiles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Goede tip van die brakeboosters. Ik heb ook last van de piepen tijdens het remmen, dwz de achterrem. Kun je een foto plaatsen om welke twee schroefjes het gaat? Ben zelf niet zo technisch wat de fiets betreft😉
Deze foto is wel duidelijk, let niet op de kekke kleuren.

Ik vind Brakeboosters een MUST met Magura HS11/HS33 remmen.

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 30-07-2020 11:26]

• roffeltjes
NO2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:09:\
Nu hebben Gazelle, Batavus en Cortina allemaal fietsen die op elkaar lijken, maar is het slim om voor een bepaald merk te gaan?
Ik adviseer om een merk te kiezen wat je fietsenmaker makkelijk kan leveren. De fietsenwereld is nogal verkaveld en als je niet in het dealernetwerk zit kan het smerig lang duren voordat dingen geregeld zijn.

Wat vaak nog goed mogelijk is om via het dealernetwerk andere merken die bij het concern zitten(meestal Accelll of Derby) te krijgen. Zo kan een Batavus dealer ook wel een Koga of Sparta leveren.

• roffeltjes
route99 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:16:
Eentje kwam onlangs voorbij, als er een lager vervangen moest worden bleek het nodig ook de motor te vervangen (zo uit mijn hoofd €1600). .
Mijn eerste reactie: Dat kan niet waar zijn... een Bosch/Yamaha motor is met 700,- al vies duur.

Maar inderdaad, als je een Stromer motor moet vervangen kijk je al snel naar 1500,- :? 8)7 |:(

Ik kan niet anders concluderen dat dat een Krankzinnige marge is.
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:43:
Was ik er eindelijk uit, een qwic mn7 i met belt in de kleur zwart. Bedoeld voor woon werk verkeer (5 km enkel) en verder voornamelijk korte afstandsritje in de omgeving. Krijg ik van de plaatselijke fm te horen, niet leverbaar in zwart, alleen in walnootbruin. Vervolgens ben ik op de website van qwic gaan kijken en tot mijn verbazing kan ik ‘m daar gewoon bestellen.
Toevallig nog iemand hier met een soortgelijke ervaring?
Ja, dat gebeurd wel vaker.

Ik gok dat Qwic een x-aantal modellen heeft gereserveerd voor directe verkoop, want daarop pakken ze een hogere marge, zelfs als die door de dealer wordt afgeleverd.

De supply chain is één van de redenen dat dealers zo vreselijk geïrriteerd zijn.

- Directe verkoop door de fabrikant terwijl ze wel de aflevering moeten doen en waarop ze minder marge krijgen, klant niet kunnen sturen naar een ander model en koppel-verkoop lastiger wordt.
- Geprefereerd leveren aan grotere dealers, wat maar al te vaak de dozenschuivers zijn waardoor de marktprijs uitholt. Het kan dus zijn dat je niet alleen een fiets bij 12go goedkoper kan krijgen, je lokale dealer kan hem überhaupt niet leveren omdat 12go voorrang heeft |:(

Wat dat betreft moeten de merken zich eens achter de oren gaan krabbelen wat ze nu precies willen. Gaan ze zelf de supply chain overnemen en direct verkopen? Of gaan ze hun trouwe dealer netwerk in leven houden. Je kan niet allebei doen...

[Voor 59% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 11:58]

• roffeltjes
Aiai, ik was al bang dat iemand met Brooks zou komen en dat ik dan weer de Debby-downer moest gaan spelen.
rimave schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Ik zweer ook bij Brooks zadels. _/-\o_
Het lijkt oncomfortabel, omdat er geen padding op zit, maar het tegendeel is waar. Op huurfietsen met van die Selle Royal zadel heb ik na 2 km al last van m’n kont.
Op zich eens met het verhaal van de padding, maar Brooks moet je nog steeds passen en kwalitatief is het toch een beetje stront (aantal spanbouten van de kwaliteit schroot is echt bizar). Lepper en Gilles Berthoud zijn wat dat betreft een heel andere klasse.

Er is een veel te vaak gesproken mythe dat je een leren zadel in kan rijden, maar dit is blabla. Ook hier geldt dat een leren zadel moet passen. Het enige wat zich gaat voor vormen is het leer en de drukpunten, amaar als de vorm niet past heb je na een paar dagen rauwe biefstuk..Iets te vaak bloedende metgezellen op vakantie gehad met die "geweldige" leren zadels. Met Brooks loop je het risico dat mensen denken dat het wel goed komt als ze maar kilometers maken, terwijl ze niie snappen dat het niet alleen om de drukpunten maar juist om de vorm gaat.

Als je dan nog bedenkt dat een leren zadel niet goed tegen regen kan (dus kan niet zomaar in het fietsenrek) kan ik niet anders dan mensen vreselijk te waarschuwen voor Brooks. Ja, het kan goed passen, maar het is bepaald niet zalig makend. eigenlijk moet je wel heel goed weten wat je koopt en dit goed kunnen aanvoelen.

Anders kan je beter een goed modern zadel kopen. Meer keus, merken die onderzoek hebben gedaan en kwalitatief vaak veel beter.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29550
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=22962
https://jeroenpostema.nl/...w-een-kapot-brooks-zadel/

Brooks is toch echt een hype merk wat rust op het idee dat het vroeger beter was, want als je kijkt naar de kwaliteit kan je niet heel gelukkig worden.

En ja, ik heb zowel met Brooks als GB gereden, ik weet hoe je ze onderhoudt. Brooks is toch weer zo'n typisch Engels merk waar dingen als kwaliteitscontrole minder geregeld zijn. Brooks heeft ook nog nooit eens gekeken naar de biomechanica, het is en blijft ouwe meuk. Bij sommigen werkt het, maar het is verre, verre van een panacea.

Nogmaals,. een zadel moet direct goed zitten en na twee uur rijden pijnloos zijn. Het idee dat je door de pijn heen kan rijden is echt slecht en zorgt ervoor dat mensen fietsen niet fijn vinden.

Overigens voor de mensen die er niet uit komen en problemen blijven houden, voor meer dan een half uurtje trappen: overweeg een wielerbroek, desnoods als "onderbroek".

Mijn vrouw heeft snel huid irritaties en doet gewoon standaard een wielerbroek aan. Ik heb een zeer goed zittend zadel en heb niet zo snel last van huidirritaties, maar ik kan me een fietsvakantie herinneren met een geschaafde lies (oliedom, fiets geleend en gedacht dat ik wel zou wennen aan het zadel) ... dat was dus echt bijten met een wielerbroek en heel veel medische gel... blij met twee dagen rust om de boel weer te laten helen.

[Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 12:41]

• roffeltjes
franssie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:28:
@roffeltjes een zadel is inderdaad weg persoonlijk.
Ja, daarom vind ik het belangrijk om mensen uit te leggen hoe je een zadel uitkiest. Of dat nu Brooks of SMP of SQLabs is maakt niet uit.

- Een zadel moet meteen goed zitten. Als het niet lekker zit zal dat na een uur niet beter zijn.
- Na één/twee uur moet het nog steeds goed zitten.

Staar je niet te blind op breedte en metingen van je zitbotten, er is namelijk een heleboel zacht weefsel en organen die ook een rol spelen. Kiezen van een zadel is echt een kwestie van voelen. Twee ogenschijnlijk identieke zadels kunnen toch anders aanvoelen.

• roffeltjes
wilmaster1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:57:

Ik zat aan een bedrag tot 2500,- te denken.
Dat is een prima richtbedrag, dan hoef je verder ook niet heel moeilijk te doen. Het advies is *tromgeroffel*.....:

De fiets met Bosch of Yamaha die de dichtstbijzijnde goede fietsenwinkel aanbiedt.

Dan het stukje waar ik van mezelf even ongezouten los mag gaan.

Niet doen: In zee gaan met gasten die zeggen dat er 1 frame is voor alle maten. |:(

Vanmoof claimt mensen van 1.70 tot 2.10 op dezelfde fiets te kunnen krijgen: ergo ze liegen en dat weten ze ook wel. Geen zaken doen met dat soort bedrijven. ;)

Brinckers is gewoon duur voor wat ze bieden, zeker gezien dat het gewoon puur dozenschuivers zijn. Ongetwijfeld gaan ze dan van dat gigabedrag met dealtjes je over de streep proberen te halen, maar een b-merk (c-merk?) Bafang fiets van 2249 bij een dozenschuiver? Niet doen.

[Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 22:16]

• roffeltjes
Het zijn twee heel verschillende motoren. Bafang is vooral voor zelfbouw en B/C-merken, Bosch is de marktleider, een motor die je uitsluitend bij A-merken vindt.

Een A-Merk is zeker niet per se kwalitatief beter (IMHO vaak wel, maar ook a-merken hebben wel eens een citroen...), maar het heeft wel voordelen met support, dichtheid van je dealer netwerk etc.

Als de prijzen dicht bij elkaar liggen en de fietsen goed rijden zou ik blind voor Bosch of Yamaha kiezen. Op dit enthusiastelingen forum vind je gewoon zelden een klacht over deze motoren. Ja, het kan kapot en ja dat is zwaar knudde als het je overkomt. Maar als je over al die jaren terugkijkt verbaas ik me eigenlijk hoe volwassen die producten in de laatste 5 jaar zijn geworden.

Dat wil niet zeggen dat Bafang slecht is, alleen zou ik het alleen overwegen als het significant goedkoper is.

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 22:31]

• roffeltjes
En dat is dus een beetje het probleem wat ik heb met een B-merk als Qwic....

Dat jij nog tevreden bent terwijl je er net 2000km op hebt gereden is heel bijzonder. Dat zou betekenen dat ik 4 a 5x per jaar met dat soort ellende te maken zou hebben.

Qwic heeft duidelijk zijn zaken niet op orde (2x verkeerde lengte van de spaken... wtf?) en ik heb toch een beetje het gevoel dat je FM een druiloor is (geen slam naar jou, de meeste FM's zijn druiloren).

• roffeltjes
brilsmurf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Ik geef ze nog het voordeel van de twijfel. Ik woog 110kg (inmiddels 105 door het fietsen al :) ) en ik denk dat het misschien bij wel meer fietsen problemen zou kunnen geven bij zo'n gewicht.
Spaken horen niet te breken, tenzij je echt richting Tandems gaat (ook al omdat je op een Tandem een meer dan fors vermogen levert).

Onze situatie:

Razers met Midmotoren (dus heel wat aandrijfkracht).
Mijn vrouw 65kg schoon aan de haak, dus pak hem beet 68kg met schoenen en jas.
Kind1: 28kg
Kind2 24kg
voor en achterstoeltje Yep: 5kg (gokje)
Twee Ortliebs met boodschappen: 15kg

Of:

Ik: 74kg schoon aan de haak (ik ben flink zwaarder geworden, op de goede manier), dus 77kg met kleren aan.
Fietskar: Kidscar 11kg
Kind 1+2: 52kg
4 ortliebs met spullen: 30kg.

In 10 jaar nooit een spaak gebroken. Sterker nog, ik heb nog nooit in mijn leven een spaak gebroken, en dat is inclusief wedstrijdrijden en met een MTB in Zwitserland raggen.

De reden dat ik nooit spaken breek komt omdat mijn FM een goed wiel kan spaken. In feite is het spaken van een wiel de "meester-proef", als je je FM bezig ziet weet je binnen no-time of je een goede hebt of niet.

Waarom breken spaken?

1. Spaakgaten niet goed afgewerkt. Je FM kan dit even schuren.
2. Spaakbocht niet ruim genoeg waardoor hij tegen de flens komt. Je FM moet de juiste spaak gebruiken.
3. Spaak loopt los door tordering: FM moet spaken overspannen en daarna terug draaien. De busjes moeten goed zijn. Juist geen loctite gebruiken, maar niets of desnoods plantaardige olie zodat de spanning verminderd.
4. Er worden te dikke ongebutte spaken gebruikt waardoor er veel teveel kracht wordt doorgegeven aan de spaakbocht.
5. Catastrofale impact (maar normaal gesproken heb je eerder een slag in je wiel dan spaakbreuk).
6. Als een spaak is gebroken wordt alleen die spaak vervangen (je moet alle spaken vervangen!).

Belasting is voor een normale sterveling geen issue (Groenewegen vol in de sprint met 1600 watt is een iets ander scenario^^).

[Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2020 16:09]

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:

Deze heb ik nu een maandje , kost wat maar vond hem gewoon mooi :)
Kweenie wat het is, maar ik vind het een beest! Gefleiciteerd!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
15K voor een fiets moet héél makkelijk haalbaar zijn.
Eh ja... 3x Batavus SR6 ION per fiets de wereld rond (schoonmoeder, ik en mijn vrouw). Die drie fietsen waren dan ook best wel op.

Nu een Streamen twee Razers die ook wel iets dergelijks hebben afgelegd en die kunnen nog wel een keer de wereld rond. Zeker nu Yamaha zijn volgende generatie weer niet de steek heeft veranderd *O*
Nuvinci naaf: meerdere reports gezien van mensen die er 30k op zetten.
*Slowclap*? Ik geef toe dat ik niet een fan ben van Nuvinci en Enviolo, maar als dat al een prestatie is? Rohloff gaat makkelijk 100k mee... en hoewel ik nu op de helft zit heb ik vooralsnog geen enkele reden om te denken dat we dit met onze Alfine 8 ook niet gaan halen.

In 6 fietsen met dus rond de 50k per fiets nog nooit ellende gehad met Nexus8/Alfine8. Kan me ook in dit forum geen klacht voor de geest halen ;)

Ik vind dat:

1. Mensen veel te nerveus zijn over de levensduur van een fiets mits goed onderhouden en als je slijtage onderdelen gewoon op tijd vervangt
2. Anderszijds veel te coulant zijn met een FM die een wanproduct levert. Dingen kunnen kapot, zeker als je zoveel km maakt als wij , maar een fiets moet zeker het eerste jaar zonder misbruik geen enkele klacht opleveren.

Ik denk ook dat heel veel mensen niet zo goed weten hoe een fiets moet voelen. Ik ken zoveel mensen die niet eens doorhebben als er ergens speling zit... ik voel (of hoor) dat echt meteen. :?

• roffeltjes
Starbucks schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:47:
[...]
Niet iedereen is een geboren fietsmaker. Ik lees mee in dit topic om het één en ander te leren. De afgelopen 20 jaar heb ik niet op een fiets gezeten en pas sinds ik sinds kort een e-bike heb zit ik er weer op één.

Ik zou het dus ook niet direct merken als er iets niet klopt. Als mijn pc rare geluiden maakt, dan heb ik dat wel direct door, maar een fiets waar ik jaren lang niet op heb gezeten dus echt niet.
Eigenlijk heel simpel:

1. Behalve je motor/windgeruis/bandgeruis is een fiets stil. Als er iets klappert/rammelt moet je stoppen en checken wat het is. Uiteraard moet je ermee naar huis, maar ASAP aandraaien of defect onderdeel laten vervangen! Vooral niet een tijd mee doorrijden, dat is funest voor je fiets.

2. Een fiets mag niet zwabberen. Als hij opeens zwabbert:

- Is je bandenspanning (vaak achter) te laag.
- Heb je speling op je voor/achternaaf
- Zit je bagagedrager los (toevallig mijn vrouw deze week, ze dacht dat ze framebreuk had, bleek de achterdrager los te zitten, voelt inderdaad heel vervelend).
- Worst kaas scenario: framebreuk, komt gelukkig zelden voor (maar is bijvoorbeeld met een Razer in deze draad gebeurd) en is bijna altijd meerdere jaren gedekt door de fabrikant.

Eigenlijk moet een fiets "als nieuw" rijden, maar soms worden ze beroerd uitgeleverd, dus dat is ook weer zoiets |:(
Chrasher schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Heb zelf een Rabeneick tot volle tevredenheid en heb er ook een kleine review over geschreven, maar ik kom ze nog zelden tegen: De sportieve e-bikes van Rabeneick:
Ik heb deze al eerder geplust, maar voor iedereen die een kekke fiets wil: Dit vind ik dus wel een heel goed model, ik ben dus zeker niet anti elk nieuw urban model!

+ Verschillende maten. Triest dat dit een plus is, maar ja.
+ Compleet standaard en ook nog eens goede onderdelen. Elke goede FM kan deze fiets fixen.
+ Geen idiote design integration bullshit.
+ Goede website met volledige specs. Daar kunnen de grotere merken voorbeeld aan nemen.

- Eigenlijk geen... ik kan piepen dat ik liever een Bosch zie, maar voor die prijs en die onderdelen is dit gewoon een heel goed model. Ik heb hem niet bereden en dat zou ik toch altijd doen voordat ik een fiets koop, maar dit merk ga ik zeker meenemen als ik zelf weer ga vervangen (hopelijk nog 5-10 jaar te gaan^^).

En vergeleken met Stroem, VanMoof, Cowboy? Die merken zijn wat mij betreft niet in de verste verte zo aantrekkelijk als de Rabeneick. ;)

[Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 06-08-2020 21:49]

• roffeltjes
bighead schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:09:
Vanmiddag heb ik telefoon gehad van Fietsenwinkel.nl dat onze Brinckers Brisbane M8 2020 binnen waren. Maar omdat ik nog steeds twijfel, ben ik vanavond in de auto gesprongen, en heb een proefrit gemaakt op een Victoria e-trekking 8.8 MJ20met Bosch Performance motor, dit fietste heerlijk! Maar boven budget (2799) Ik heb online een Victoria 8.9 MJ19 gezien voor 2195 euro, maar deze heeft een Bosch Performance Line CX motor. Is deze kwa fietsen vergelijkbaar? Volgens de FM is er geen/ weinig verschil kwa fiets zelf, de motor (cx) zou meer geluid maken, maar kwa fietsen hetzelfde zijn, dit ging dan wel over de 2020 uitvoeringen.
Ik heb geen zin om voor je te checken, maar modellen veranderen meestal alleen per kleur en wat details. Als het frame hetzelfde is gebleven zal hij hetzelfde fietsen.

Motoren.. tsja de performance is nieuw en heeft mijn voorkeur (direct drive). Maar een last gen CX is gewoon een goede motor.
Ook heb ik gefietst op een Victoria e-trekking 11.4 MJ20 in maat 56, dit was een dames model. Online heb ik een 12.8 MJ19 gezien in framemaat 55, is deze ook vergelijkbaar aangezien het maar 1cm scheelt?
Pak de geometry kaartjes erbij? Ik zie dat Victoria ze per model heeft, dus daar moet je zelf uitkomen. Als je dan verder vragen hebt kan je terugkomen.
Er is wel redelijk haast met m'n vragen, want zaterdag gaan we de Brinckers fietsen evt ophalen mocht ik niet van keus zijn veranderd.
Tsja, ik ben geen fan van Brinckers, die Victoria's vertrouw ik daarentegen wel ;)

Zou me niet onder druk laten zetten.

• roffeltjes
bighead schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:19:
[...]

Het gaat niet om de laatste CX, maar degene met het kleinere tandwiel. Ook niet om de laatste Performace motor, maar het MJ19 type. Dan ook normaal mee te fietsen?
Bosch motoren van de vorige gen zijn prima. Sowieso gaat mijn voorkeur uit naar de CX versus de standaard motoren omdat extra vermogen nooit weg is (windkracht 7 is verrassend lullig voor een ebike) ;)

De CX is wat feller, maar ik heb met mijn Yamaha (ook fel!) me nooit onveilig gevoelt in de stad Bosch (en Yamaha) hebben gewoon heel redelijke ondersteuningsprofielen, ook bij de sportievere modellen hoef je niet bang te zijn dat je fiets onder je wegspuit. (Impulse kon je wheelies meetrekken... dat was idioot).

Ik zou het verhaal over interne weerstand vergeten tenzij je heel sportief bent en regelmatig boven de 25kmpu wegtrapt.
De zitbuis is 1cm korter, dat zou dus wel meevallen denk ik? Maar de afstand tussen zitbuis en stuur (Oberrohr) scheelt 2,2cm. Is dat ook te verwaarlozen?
Ik ben wat wakkerder dan gisteren en zal kijken wat je bedoeld, je bent heren en damesmodel aan het vergelijken... altijd interressant.

Hier is de geochart.

https://www.victoria-fahr...ctoria_etrekking_12-9.pdf

Ik ga ervan uit dat het hetzelfde is als vorig jaar, dat moet je even optisch checken (als het frame er hetzelfde uit ziet kan je wel aannemen dat het verder hetzelfde is). FWIW volgens mij zit Victoria al een tijdje op deze frames (dat is helemaal prima!). Interessant foutje, de 56 staat er niet in, wel twee keer de 46. De laatste 46 is ongetwijfeld de 56, al is de zitbuislengte ook niet goed. Maar de rest van de waarden lijkt te kloppen.

- Alle hoeken houden ze constant. Dat neem ik direct met een zakje zout, je ziet het wel vaker in opgaven, maar het is vaak niet waar, zeker niet bij de zitbuis. Aan de andere kant is de enige hoek die me interesseert de balhoofdhoek, zitbuishoek is niet zo belangrijk (kan je namelijk beïnvloeden door je zadel naar voor cq naar achter te schuiven.
- Helaas is de stack en de reach niet gegeven, dus het is altijd gokken. Bovenbuislengte is minder accuraat dan reach. Maar we zien dat de wielbasis van het herenmodel 1.6cm groter is, de reach zal dus ook met iets dergelijks zijn gegroeid.

Is dat verwaarloosbaar? Hangt er vanaf in hoeverre je op de extremen zit (pas je er "net"op, of kan je nog wel wat bijstellen met zadel en stuur?) en in hoeverre je flexibel bent. Als je wat gestrekter zitten fijn vindt (ik vind het bijvoorbeeld heel prettig)is een standaard fiets niet snel te lang.

Lang verhaal kort: Vermoedelijk is het verwaarloosbaar, maar ik zou zeker proefrijden.
Door jou bericht over Brinckers van een paar dagen terug, ben ik inderdaad gaan twijfelen ;)
Goed zo ;)

Ik heb geen belang bij bepaalde merken en ik zit er ook wel eens naast, maar die fiets is behoorlijk duur voor wat je krijgt, zeker als je ziet dat de leverancier een dozenschuiver is.

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 07-08-2020 10:07]

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:39:
Na een tochtje kleine dorpjes nog een vraag aan de Razer rijders: mijn spatbord voor gaat heftig trillen/resoneren als ik over brakke klinkers rij. Nou is dat op zich geen groot probleem maar liever niet. Ik dacht aan rubberen ringen bij de drie ophangpunten.. maar wellicht heeft iemand hier uit ervaring een beter idee..? Iemand?
Als vastdraaien niet werkt zijn een paar rubber ringetjes een prima oplossing, het si voor de rest geen onderdeel dat heel veel draagt.

• roffeltjes
pasajo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:16:
Het echte probleem; ik ben nogal lang en zwaar, 2m+ en +150kg.

Welke e-bike zou een beetje geschikt zijn?Ik maak gebruik van een framemaat 61, dat is redelijk comfortabel te doen. Ik dacht aan een Bosch active Line Plus motor, ivm het gewicht. Accu ~400kw.

Edit: max vind ik toch echt wel 2500-2800 euro. Minder mag zeker.
Volgens mij heb jij een superlage instap nodig... dat maakt het met jouw gewicht wel kritischer. (ik lees niet goed).. Mijn eerste gedachte is eigenlijk naar een:

https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/eurban-11-8/

Ik zou vering loslaten, die gaat voor jou niet werken (niet de flutvorken die op een normale ebike zitten), maar kijken naar dike banden.

De Giant die hier net wordt genoemd ziet er ook stevig uit.

De Gazelle Orange? Tsja, 40nm gaat geen probleem zijn, alleen vind ik voor wat je krijgt de prijs hoog. Je wil toch wel schijfremmen, zeker als je wat zwaarder bent.

Ook denk ik dat die mono vering niet ideaal is als je zo zwaar bent. Dat soort vering kan alleen als hij enorm oversized is, en dat is deze dus niet.
pasajo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Probleem bij de lokale fietsenwinkel is wel dat het beperkt lijkt tot gazelle, Batavus, Koga, Cannondale. Meer staat er eigenlijk niet in de winkel momenteel.
Dat zijn geen slechte merken. Persoonlijk vind ik het assortiment van Gazelle het minst interresant. Koga vind ik ook niet heel aantrekkelijk (bij beide merken zit je met die mono vering).

Cannondale is zeker het overwegen waard.

Verder: Het verhaal van zwaardere spaken vind ik link. Ik heb op de vorige pagina hier al iets over gezegd, je wil meestal geen dikkere maar wel butted (verjongde) spaken. Jij moet het kunnen redden met 14/15, maar 13/14 is helemaal bombproof*.

Als je FM bedoeld dat hij de standaard spaken wil vervangen door butted spaken is het een goede... als hij gewoon een dikkere onverjongde spaak adviseert is het helaas geen goed teken.

* Een goede Fm weet ook direct wat een 13/14 (of 14/15) spaak is.

[Voor 60% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 13:35]

• roffeltjes
Razertje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:39:
Kort verhaal lang: is zo'n goedkope voorvork, ik gok op veergedempt, nog af te stellen. Ik ben het met @roffeltjes eens dat geen vering beter is dan slechte vering, maar ik wil toch een poging wagen.
Suggesties zijn welkom.
Zwabberen is meestal niet veer gerelateerd, maar heeft te maken met de toleranties en de diameter van de vorkbuis. Ik zie niet in hoe je hier winst kan pakken. Je kan instellen van een goedkope vork gevoeglijk vergeten, als je sag kan instellen (preload adjuster) ben je al spekkoper.

Je kan dit nog proberen:

- Alles op speling nalopen.
- Stuur lager en wat meer naar voren. Lage, iets gestrekte houding is stabieler en je hebt meer controle.
- Andere banden. Ik weet niet zo heel veel over dit specifieke issue, maar ik vind de continental winter premium bijvoorbeeld veel stabieler dan de Supreme's die een stuk lichtvoetiger zijn. Zou me niet verbazen als de Top Contacts van Continental heel stabiel zijn.... maar dat is wel echt gokken van mijn kant.

• roffeltjes
HekkeySE schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:01:
Graag advies nav vorig bericht.
Wat vinden jullie van deze fiets qua prijs/kwaliteit?

https://www.giant-bicycles.com/nl/explore-eplus-1-stagger

Voornamelijk voor woon-werk en recreatief touren
Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Vrij duur voor een fiets met derailleur.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een motor van Bosch of Shimano. Daar ga je makkelijker een batterij of vervangmotor voor vinden als die het ooit begeeft.
Giant heeft in het verleden al een paar steken laten vallen met onderdelen die niet meer verkrijgbaar waren voor fietsen die amper 5-7 jaar oud waren.
Mooie fiets, ik ben het ook niet eens met Tommy.

- Yamaha motor is prima en heeft een goed servicenetwerk
- Verhaal van niet verkrijgbare onderdelen vind ik heel sterk. Giant is giga en heeft niet zo heel veel integration design grappen. => De fiets die je hier ziet is compleet standaard, je kan alle onderdelen vervangen door alternatieven (zelfs de drager). Dit is een non issue.

Prijs is aan de hoge kant, maar onderdelen zijn best okay, beter dan de no-name meuk op heel veel standaard ebikes.

[Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 09:02]

• roffeltjes
Ik denk dat ik de laatste gen van Bosch prefereer (al heb ik die nog niet getest), maar Yamaha is gewoon goed. Het is een beetje een simpel systeem, Bosch is wat verder met snufjes en vernieuwing, maar dat is voor de meeste mensen ook weer niet zo belangrijk.

Yamaha heeft veel power (je bent als eerste weg bij het stoplicht) maar is wat mij betreft niet een ongecontroleerd projectiel. In deze draad kan je eigenlijk alleen maar positieve reacties over Yamaha vinden.

Grootste nadeel is en blijft dat ze vrij luid zijn, maar op snelheid is dat minder en valt weg tegen het windgeluid, daarnaast zijn de meer ingebouwde Yamaha's (dus met meer overkapping) wat stiller. Volgens mij is de Giant motor aardig ingepakt. Lang verhaal kort: het heeft mij nooit gestoord, maar dat is wel iets wat je je moet realiseren.

[Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 09:53]

• roffeltjes
Razertje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Dank! Ik zal de boutjes en moertjes nog eens nalopen. Aan de vork zelf valt inderdaad niets af te stellen heb ik gemerkt.
Verder het goede nieuws: mijn vrouw vindt de fiets heerlijk rijden. Het is meer dat ik nu extra merk hoe strak mijn Razer rijdt en dan raak je snel verwend ;)
Ik kan niet zo goed tegen zwabberbakken :+

Mijn vrouw heeft de Dames Razer, ik de herenversie... ondanks dat de damesversie behoorlijk strak is, is het een heel ander gevoel dan de heren Razer ;)
nuffy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:27:
cortina E-common ? ~ €2500
80nm bafang m420 en 450w accu ( uphrade 750 mogelijk ) .
Daar eventueel een paar speedpedelec schwalbe banden om gooien
Voor wie is deze post bedoeld? Voor Pasajo?

Die fiets is hilarisch duur voor de onderdelen. 2850 voor een B-Merk met Bafang en Magura HS11?

De Cube die is gepost is een veel beter idee.

Ik zou dus ook kijken bij Victoria, vooral vanwege het stukje zware belasting (sowieso, Duitse merken zoals Cube, Victoria, Pegasus zijn mits goed leverbaar bij je dealer, altijd wel een heel sterke keuze).

Aan de andere kant moet @pasajo met Batavus en Canondale er uit moeten komen (overigens kan zijn FM waarschijnlijk ook Sparta wel leveren als het echt moet, zelfde concern als Koga en Batavus).

[Voor 69% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 13:37]

• roffeltjes
crimby schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:35:
Mijn vriendin heeft een Trek e bike en die bevalt haar goed.

Ik wil het allemaal graag zelf uitzoeken, maar ietwat richtlijnen kunnen helpen :-)

Bosch middenmotor, shimano afwerking of ketting vs riem snap ik al maar dan de fietsmerken zelf nog...
Ik kijk trouwens op dit moment naar een Batavus Dinsdag e-go
Om met het vet gedrukte te beginnen... mwah. Behalve de versnellingsnaaf is dat niet echt spannend (ook niet verkeerd). In tegen stelling tot MTB's en racefietsen hebben ebikes meestal geen "groep" en wordt er veel meer gemixt.

Betreft de merken, zoals Tommy zegt, niet zo spannend, er is zoveel goed spul op de markt. Ik zie wel dat je naar kleinere merken kijkt. Mits je FM dat levert is dat natuurlijk prima, maar als je hiervoor echt moet gaan reizen zou ik meer naar mainstream A-merken kijken. Tommy zegt terecht dat je FM belangrijk is, maar de service van de kleinere merken komt hier toch met regelmaat voorbij en die is niet altijd positief.

Ik zal niet zeggen dat Accell zaligmakend is, maar een goede FM kan vanuit dat netwerk alle onderdelen snel krijgen en voor motor ondersteuning kan hij normaal gesproken terecht bij de service centra's van Bosch/Yamaha/Shimano.

Verder: Als je elke dag 40 minuten gaat orenzen wil je een goede FM die je in geval van pech een leenfiets geeft. Neem dat mee in je overweging en ga niet blind op de prijs zitten.

• roffeltjes
jodeltje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Haha, FAAL. Nu resoneert hij niet meer maar ratelt/klappert als een malle. Ik ga hem met rubber vastzetten, en extra rubber tussen frame en spatbord. Op goed geluk :+
Het hoort niet te resoneren of klapperen.

Eerlijk gezegd is ondanks dat ik geen twee linkerhanden heb en het meestal goed weet te duiden dit dus waarom ik een goede relatie met mijn FM heb... je bent vaak langer met dit soort dingen bezig dan dat hij even in een paar minuten voor nop tussendoor doet*.

* Ja betaal ik weer door zijn hogere prijzen op andere dingen, zo werkt het nou eenmaal.

• roffeltjes
Naar de beste FM (degene die het beste helpt en meedenkt!) gaan en gewoon gaan proefrijden binnen zijn gamma.
Is een Shimano middenmotor trouwens ook gewoon goed? of is Bosch wel echt terecht de marktleider?
Ja en ja. :+

Shimano is wat meer voor ontspannen toeren en rijdt IMHO iets minder prettig dan Bosch/Yamaha, maar ik zou er aan kunnen wennen.

Shimano zal qua service niet ver achter Bosch zitten (Shimano is mega, maar dit is toch wel van scratch opgebouwd en het gaat maar matig met het veroveren van marktaandeel).

Alleen is het meestal niet echt nodig om uit te wijken van Bosch, dus waarom zou je die route opgaan?

• roffeltjes
crimby schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik zag wat fietsen die een shimano middenmotor hadden, dus was benieuwd. Maar dan stuur ik in ieder geval op een bosch aan en dan ga ik eens kijken wat ik fijn vind.

Thanks!
Als beide systemen in de winkel staan moet je ze vooral zelf testen! Ik zou niet twijfelen als een Shimano fiets beter rijdt.

• roffeltjes
crimby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:05:
Ik heb alleen heel veel moeite om een fiets te vinden met een bosch 65nm motor icm een naafversnelling. Deze combi lijkt mij heel fijn ivm de paar bruggen die ik over moet en de naafversnelling omdat dit onderhoudsarm is. Liefst heb ik ook een herenfiets waar je rechtop zit. Mijn budget is €3000,-
Iemand nog tips?
Huh? Dat is zo ongeveer de makkelijkste opgave die er is. Elk A-merk heeft een fiets wat in die specs en budget past.

Ga naar een goede FM, laat je adviseren en ga proefrijden!

• roffeltjes
@Patvs120 @Dacuuu

Het is gewoon een gehypt product. Ik heb echt wel respect hoe Vanmoof C-merk onderdelen kan slijten als premium, maar ik kan ze niet hard genoeg afraden.

Men kijkt naar het frame en roept "prachtig design". Ik zie een één maat stuk ongelakt alu met de lampjes in het uiteinde van de buis gefrommeld.

Verder zijn de onderdelen no-name... dat hoeft niet erg te zijn, maar het is verre, verre van premium en zou ook geen drol hoeven te kosten.

Premium?

- Frame in verschillende vormen (Heren, mixte, laag) en veel (kloppende) maten. Helemaal geweldig? 26" voor de kleine maten (of 27.5 en 29"als je meer de MTB kant op gaat).
- Son (naaf dynamo)
- Rohloff (Achternaaf)
- Spanninga (verlichting)
- B&M (verlichting, al heb ik liever Spanninga)
- Gates (riemaandrijving)
- Butted spaken.
- Goede draadbanden
- Cane Creek balhoofd
- Chris King Balhoofd (ik prefereer Cane Creek, maar wie ben ik...)

Alleen wordt een fiets dan heeeel duur en is het ook niet nodig. Standaard Shimano Nexus/Alfine/Alivio met een XLC/BBB/Humpert o.i.d. afmontage van de rest van de onderdelen werkt ook prima.

Alleen halen Vanmoof en Cowboy niet eens die standaard.... |:( |:( |:(

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 11-08-2020 16:46]

• roffeltjes
crimby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Een bosch performance (65nm) incl naafversnelling zie ik maar heel weinig hoor. Het is vaak de active plus (50nm) met naaf of de performance met derailleur.
Ahhh op die fiets :+

Eerlijk gezegd ben ik niet zo gefocust op de verschillende ondersoorten (vooral omdat het vaak gewoon gesoft-capped is en ze technisch hetzelfde zijn).

50NM is prima. Meer is zeker fijner als je echt veel vracht meeneemt of de bergen in gaat, maar ik heb nog nooit iemand bij Tweakers horen piepen over een gebrek aan torque bij een middenmotor.
fietste heerlijk!
Dan ben je klaar lijkt me?

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

En @roffeltjes niet iedereen heef geld voor premium onderdelen. Het is goed dat merken als Stella er ook nog zijn. Dat is de budgetmarkt en 'wij' samen vinden dat maar niets, maar voor veel mensen (meer dan 75%) is een e-bike van 1500 euro net zo premium als een Stromer ST1 voor mij. Die essentie mag je niet uit het oog verliezen. ;)
Ik heb al meermaals gezegd dat er niks mis hoeft te zijn met no-name onderdelen , zolang je maar weet dat het non-name spul is en geen premium ervoor neertelt;)

Volgens mij heb ik ook nooit wat gezegd over Stella of Bafang spul, mits de prijs duidelijk onder Bosch e.d. ligt. Net zoals ik snap dat mensen online wat kopen voor een stuntprijs... sommige mensen hebben gewoon niet dat geld over voor de FM. Maar dan moet je dus wel weten dat je daarom zo goedkoop uit bent en je dus wel zelfredzaam moet zijn.

Ik kraak niet zo vaak een fiets af tenzij ik me de boodschap en de lading niet vind kloppen. Zo vond ik dat na de hype over Cowboy ik wel moest aangeven dat de prijs helemaal niet zo goed was en dat je met maar één maat wel heel veel concessies moet doen. Nu een half jaar later zie je dus ook mensen met vragen hoe ze het stuur hoger krijgen... dat vind ik jammer, want dat is dus eigenlijk een miskoop.

Betreft het VM topic... ik ga daar niet posten, ik heb hier voldoende bereik en als er mensen perse een VM willen... niet mijn probleem.

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:11:
Ik vraag mij überhaupt af het verschil tussen een 40nm of 50nm nu echt merkbaar is? Zelfs ik met mijn grote gewicht had plezier van de 40nm , mits op tour stand (eco vond ik helemaal niets).
Zolang je niet tegen de limiet aanloopt is het niet zo spannend (sowieso is NM niet de enige factor, zo heeft een Stromer ook geen hoog koppel).
Vandaag 3 testritten gemaakt, een gazelle Paris + met 50nm, een gazelle Orange c7+ met 40nm en een Sparta m8b met 50nm.
De lokale fietsenmaker heeft als proef een Sparta m8b kunnen regelen, is morgen al binnen.
Ik raak je even kwijt, heb je de Sparta nu wel of niet getest?

Ik was al eerder een beetje voorzichtig over je budget. Vanwege je lengte en gewicht verwachtte ik al dat de keuze beperkter gaat zijn.

De voorraden zijn helaas altijd wel een beetje op richting Q3 (overjarig voorraad is gewoon verlies), dus dat maakt het extra lastig. Heb je Cannondale nog kunnen proberen (je dealer had toch ook C'Dale)?

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Ik zie iig geen 500 verschil in deze fiets vs een orange c7+ op de motor na.
Sterker nog, de motor is dezelfde als die van de Sparta. Dat je geen verschil voelde is dus wel logisch :+

Enige nadeel aan de Gazelle is de Nexus naaf, (de 7 is veel minder goed dan de 8 ) maar dat zou je in het allerergste geval kunnen laten vervangen door een Nexus 8 als de 7 ooit catastrofaal kapot zou gaan.

Verschil in prijs tussen de Nexus 7 en 8 is een paar tientjes, maar helaas is ombouwen door uurloon gewoon niet de moeite waard. Ik zou gewoon met de 7 speed rond crossen tot het eventueel stukgaat.

FWIW, de Stream van mijn schoonmoeder zal nu ook over de 40K hebben gehad. 80nm en Nexus 7 en dat gaat ook goed (al is ze een stuk lichter dan jij).

Kortweg: Kies de Gazelle. Hij rijdt goed, is op voorraad en is aanzienlijk goedkoper. De Sparta is wel iets beter afgemonteerd, maar zoals je zegt zie ik daar geen 500 euro in zitten, dus bij gelijke rijeigenschappen gewoon de Gazelle pakken.

• roffeltjes
Ja, blijkbaar keek ik bij de Paris C7 8)7

Gazelle heeft misschien nog een idioter gamma als Sparta en Batavus... gekmakend, allemaal ongeveer dezelfde fiets met mini verschillen. |:(

Ik blijf erbij dat de 10 nm me niet warm of koud maken. Gewoon die Gazelle nemen als hij goed rijd.Je moet het ook niet gaan overdenken, zeker niet als de FM zo behulpzaam lijkt te zijn.

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 11-08-2020 22:03]

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:04:
De fietsenmaker is best behulpzaam hoor, ik hoef deze m8b ook niet af te nemen. Hij is alleen vrij prijzig ('nee geen korting, wij geven de korting in servicebeurten'), en heeft momenteel weinig op voorraad.
Maar doet zeker zijn best en neemt zijn tijd.
Tsja, marge is gewoon flinterdun en de kosten van het runnen van zo'n zaak zijn niet misselijk. Ik vind het een heel eerlijk en goed antwoord, eigenlijk heb ik nog geen enkel rood vlaggetje gemerkt.

Dat hij niets op voorraad heeft is helaas wel overal het probleem, kan hij niet zoveel aan doen :+

Tenzij je heel goed zelf een fiets kan onderhouden zou ik gewoon kijken wat deze man kan leveren.

Maar goed, ik ben afhankelijker dan jij van mijn fiets, dus ik neem service heel erg mee in mijn overweging ;)

• roffeltjes
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:00:\
Er klopte niet veel van. Eerst rij ik zelf weg zonder accu, niet handig haha. Daarna na 500 meter gerommel in de kettingkast. Blijkt de kabel naar de versnelling los te zijn geschoten. Gefixt, maar daarna alsnog heel vreemde trapondersteuning. Als in veel te weinig terwijl ik voor mijn gevoel lang geen 23-25 reed (het display gaf ook nog geen snelheid aan, en ik zag de ondersteuning constant wegvallen. Maar het geheel moest wellicht nog geactiveerd worden).
Ik begrijp dat hij een testfiets had laten overkomen en dat dit niet een nieuw "uitlever" model is?

Klinkt als draadje los of draadbreuk :X

Dat hij het niet direct kan fixen snap ik wel, vermoedelijk gaat hij de hele boel demonteren en de kabelboom nalopen :X

Op zich is dat natuurlijk niet representatief voor de fiets en als de FM het echt heel druk had en niet even zelf een paar meter heeft gereden op de testfiets is het nog wel te vergeven, maar sjiek is het bepaald niet.

Maar goed, zoals ik al zei, die Gazelle past beter in je budget en je vond hem lekker rijden, dus wat let je nog?

• roffeltjes
[rgb] schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Het zal mij benieuwen... ik heb een damesmodel 61 besteld op advies van FM. Gaat gebruikt worden door 2 mensen van 1.82 en van 1.83.
Dat is op papier erg groot voor een damesfiets, maar aangezien er geen vaste regel is voor hoe je maten aangeeft (het is nog erger dan in de confectie) is daar ook geen zinnig woord van te zeggen zonder het geo plaatje...

En dan nog komt het helaas al te vaak voor dat die geo plaatjes compleet onzin zijn(waarschijnlijk omdat alleen ik ze lees^^) :+

FWIW: Wij zijn rond de 1.70 en hebben allebei een maat 53cm voor de Razer, maar het damesmodel is ietsje korter en heeft een langere balhofdbuis. Nu zit ik graag wat gestrekt (vind de Razer nog aan de korte kant), dus ik kom wel vaker bij iets grotere modellen uit als het om gewone fietsen gaat.

Maar het zegt helemaal niks.... Mijn Racefiets is een klassieke 54cm (52cm had iets mooier geweest), mijn MTB is een 17.5"medium (29")..... zet ze naast elkaar en ze lopen enorm uiteen qua maatgeving (Stack en Reach).

[Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 12-08-2020 15:48]

• roffeltjes
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:30:
@roffeltjes
Dit was een volledig nieuwe m8b. Geen idee waar het fout is gegaan maar ik heb er nu geen seconde goed op gefietst. Het kabeltje had hij snel verholpen, kettingkastje open en klaar, maar het rijgedrag ..daar had hij meer tijd voor nodig.
Het was blijkbaar zo druk dat hij hem niet even heeft nagelopen... eigenlijk had hij je niet moeten laten wegfietsen zonder hem zelf te testen. Niet slim, maar goed de rest lijkt hij dan wel weer servicegericht op te pakken.
Wil ik gewoon deze week een nieuwe fiets dan is het niet anders dan de m8b, indien goed gefixt. Maar ik kan het ff laten bezinken ivm de leenfiets gelukkig, mooie service van de FM.
Ja, zo hoort het.

Blijf het wel knullig vinden dat hij een fiets af fabriek heeft laten test rijden, maar goed, het is bij mijn FM ook gekkenhuis, hij weigert voorlopig alles wat niet bij hem is gekocht omdat de wachttijden absurdistisch werden.

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:18:. Je bent behoorlijk fors, dus let even op of alles na zeg maar 2000 kilometer nog goed is. Ik ken iemand van 139 kilo (mijn buurvrouw) die een scheur kreeg ik haar frame. Toevallig viel het mij op omdat mijn oog daarop viel voordat het echt fout ging. Ze kreeg een nieuwe fiets.
Ja, meestal is dat gewoon garantie (zit vaak heel lang garantie op een frame), maar je wil dat inderdaad niet merken op het moment dat je een heuvel afkart :X

• roffeltjes
crimby schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:08:
Mensen hier ervaring met die Bosch smartphone hub vs Nyon vs telefoonhouder? Ik heb dus een Sparta M8B besteld met Intuvia scherm, maar als ik wat tourritjes wil maken is het wel leuk misschien ook navigatie te hebben.

Voor woon-werk luister ik podcasts, het bedienen van bv Spotify is dan ook wel handig, maar dit zou evt via mijn Garmin Watch kunnen.

Biedt zo'n hub of Nyon scherm echt meerwaarde tov een telefoon met goede houder?
Bosch navigatie ken ik niet, maar het klinkt prijstechnisch niet ideaal en ik vraag me toch af of het opkan tegen Garmin met OSM.. Zoals @Tommie12 zegt is navigeren op een Garmin in combi met OSM het krachtigst. Aan de andere kant kan het prima met een smartphone+houder.

Ik heb beide oplossingen. In dagelijks gebruik in Amsterdam gebruik ik de smartphone. Als ik op de racefiets of MTB spring pak ik meestal de Garmin.

Voordeel Garmin tov Smartphone:

In combi met OSM kan je heel precies je routes plannen, ik vind de Garmin windows App heel makkelijk in het gebruik. Route plannen op je telefoon (OSM via Osmand) vind ik dramatisch, scherm is gewoon te klein en drag en drop doe ik liever met een muis. Je kan heel precies je route net over dat ene stukje weg plannen of langs dat ene bruggetje ipv de pont (of vice versa). Een app snapt niet dat je een paar honderd meter wil omrijden zodat je niet door een dorp hoeft (of langs een autoweg)... of dat je die korte route niet wil omdat je gewoon zo snel mogelijk van A naar B wil en dat de langere route in de praktijk sneller is.

Googlemaps is op langere afstanden ontzettend knullig, het snapt fietsers eigenlijk niet en kan je ongegeneerd dwars door een stad loodsen terwijl je erlangs kan. A-Z kortste afstand is wat dat ding doet en dat doet hij goed, maar dat is lang niet altijd de snelste route (laat staan de prettigste).

Capacitieve display is fijn als het regent/je handschoenen aan hebt.

Garmin heeft dan nog een aantal fiets dingen die mijn telefoon niet heeft, maar dat is niet zo boeiend op een ebike (heeft immers al een snelheidssensor etc).

Nadeel Garmin tov een Smartphone.

On the fly even een adres invoeren op je Garmin is geen feest (capacitieve touch display is driemaal niks voor uitgebreid werken). Ook vind ik de algoritme om automatisch een route te bepalen op mijn Edge 800 dramatisch... de CPU komt uit het jaar kruik, de gemiddelde telefoon is veel sneller.

Googlemaps is super handig voor zoeken (waar is het dichtstbijzijnde eethuis?) en het direct invoeren van adressen.

Daarom is in Amsterdam een telefoon veel handiger. Ik ken de stad goed genoeg om uit mijn hoofd tot aan "de laatste kilometer" te navigeren en neem dan veel prettiger fietsvriendelijk routes dan Garmin of Google fantaseren. Maar uiteraard ken ik niet elk straatje en voor dat laatste stukje is je smartphone een uitkomst.

Uiteraard kan je met je Bosch/Garmin ook gewoon je telefoon erbij pakken voor zoekwerk, dus dan heb je het beste van beide werelden.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 13-08-2020 14:56]

• roffeltjes
Kan ook, dat is een betaalde versie van OSM in plaats van Gratis zoals OSM met Basecamp.

Ik vind Basecamp en OSM een eitje, maar goed, ieder zijn voorkeur.
Pagina: 1 2 3 ... 12

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee