Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 12
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:15
@Laro Heel mooi gedaan!

Zoals gezegd, spatborden mogen gerust 15cm langer per zijde, jammer dat fabrikanten hierin veel te conservatief zijn. Qua luchtweerstand is het eerder beter om een lang spatbord te hebben dan een te korte, dus dat argument gaat niet op.

Verder: mooi gedaan met die popnagels, ik zou het in mijn geval andersom moeten doen (verlenging erop) omdat mijn banden (conti top contact winter) dikker zijn dus dat wordt wat lelijker, maar dat boeit me niet zo.

Toch een vraag, heb je evenveel bandruimte als met de standaard spatborhes? Zoals ik al zei, het luister heel nauw met mijn winterbanden.

Betreft de achterkant; ik kan je vertellen dat het standaard achterspatbord zo kort is dat zelfs een Yep zitje achterop wordt besproeid. Ook dar is die 15 extra cm's heel welkom.

Alleen nog ff een popnagel pistool ergens vandaan halen :+

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 03-01-2020 15:55]

BertV schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:47:
[...]

Nu word ik wat zwartgallig, (net terug van een %^*% onderhoudsbeurt) geen fiets is blijkbaar gemaakt voor veel km's.

Riese & Muller onderhoudsboekje; stempel 8000km of 4 jaar.
Dat rij ik in een half jaar.

Niet voor niks vermelden ze twee waarden, maar durf ze maar naast elkaar te zetten.

Bij een auto staat er bijv. 15000km of 1 jaar.
Je had toch eerst een sp met middenmotor en derailleur? Dan ben je in ieder geval heel wat minder snel aan de beurt >:)

En om de 8000 km is toch een mooie interval? En het is nog een lease geval ook toch? :+
Strider schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:36:
[...]

16.000 per jaar is ook wel uitzonderlijk veel ;)

Batavus heeft een nieuwe Dinsdag gelanceerd, best wel een prima fiets maar de wegwerking van de accu is echt 2018. In 2020 mag je gewoon een nette tube accu verwachten.

[Afbeelding]
Opzich best geslaagd model.
Die accu wegwerken is wel wat kostbaarder denk ik, vandaar dat ze voor deze oplossing kiezen.

Vind die accu's zelf wel praktisch, heb 3 jaar lang een Merida met soortgelijke accu gehad en ze zijn lekker compact en klikken zo op het frame. Wanneer je een ingebakken accu hebt is het wat omslachtiger als je bijvoorbeeld op het werk moet laden.

• roffeltjes
APBaguette schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:07:
Weer de achterband van m'n Razer kapot :(

De zoveelste band al waarvan de wand is gescheurd, dit keer m'n Top Contact Winter, lekker dure grap :(

Ik heb echt sterk het vermoeden dat de velg die Batavus gebruikt gewoon te smal is. Eens zoeken naar iets beters, suggesties voor een betere velg (en een adresje omg. Rotterdam) zijn welkom.

Het gebeurt consistent alleen op het achterwiel, m'n voorwiel zit er al 31k km op zonder problemen.
Jouw velg lijkt me een logische boosdoener, dus die zou ik laten vervangen. Op zich is de Ryde (Rigida) velg die ze gebruiken prima, ik belast hem al vijf jaar met een kind achterop en heb nooit issues. Nou is dat anecdotisch, maar ik heb deze ook niet echt eerder gehoord terwijl hier wel een aantal Razer gebruikers zitten.

Aan de andere kant is een bredere velg altijd wel een goed idee, dus in jouw geval is het een prima gedachte.

Betreft alternatieven: Wat wil je uitgeven? Vanaf 25,- zou je een nette ongebuste velg moeten kunnen vinden (DT/Mavic) => Omspaken is minimaal een uurloon (en dat is niet onrealistisch). Een gebuste velg is duurder, ik denk niet dat je die nodig hebt, maar omdat uurloon hoger is dan de hardware is het wel een optie om het meteen goed te doen (nieuwe butted spaken is dan ook wel een logische stap.

Kortweg:
Ongebuste velg: 25,- (Mavic of DT), oude spaken meenemen.
Gebuste Mavic .A319 is +/- 37 euro + 36 butted spaken van +/- 1 euro het stuk.

Uurloon: Geen flauw idee :+
Strider schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:36:
[...]
Batavus heeft een nieuwe Dinsdag gelanceerd, best wel een prima fiets maar de wegwerking van de accu is echt 2018. In 2020 mag je gewoon een nette tube accu verwachten.
Geef mij maar deze "lelijke" oplossing; het basic model zonder OEM fratsen. Er zijn allerlei functionele voordelen, dat stukje esthetiek vind ik totaal niet spannend :+

Form over function |:( :r
nFo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:17:
[...]
En geen Yamaha meer, maar een Bosch Active Line 40nm motor, Exclusive en de Derailleur versie hebben de Active Line Plus 50nm Motor.
Dat is zo zien geen upgrade ten opzichte van de Yamaha, maar ik heb zelf geen ervaring met de Bosch Active Line.
Die Bosch motor lijkt me uitstekend passen. De keuze tussen Bosch en Yamaha zou ik niet (meer) meenemen in de overweging (Yamaha mag wel weer een refresh doen IMHO). Betreft de 40nm versus de 80nm van Yamaha, zeker voor de Dinsdag nauwelijks merkbaar als je de grenzen niet opzoekt.
nFo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:17:
[...]
Komt ook als 25km versie; Sparta d-Burst M8TB, Bosch Performance Line CX, Alfine 8 naaf.
[Afbeelding]
https://www.12gobiking.nl/sparta-d-burst-m8tb-smart-2020
Ik wordt altijd blij van dit soort modellen! :9

[Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 10-01-2020 10:33]

ibothead schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:30:
Dat opladen op het werk doe je toch ook gewoon buiten aan de stekker
Ben je altijd in de aanname dat elke werkgever een laadpunt heeft bij een fietsenstalling?
Ik moet hem nog altijd naar boven meenemen en op mijn bureau opladen.

Daarnaast is het niet goed voor je accu om die koud op te laden ...

• roffeltjes
London schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:10:
Kunnen mensen die een ebike met voorwielmotor hebben mij misschien vertellen in hoeverre dit merkbaar is met sneeuw/gladheid? Lees dat dat schijnbaar wel een nadeel is van voorwielmotoren is namelijk.

Ik kan dit jaar via mijn werk voordelig(er) een fiets aanschaffen en heb mijn oog op een Batavus (Fonk E-Go N7 2020) met voorwielmotor laten vallen. Als het ''valgevaar'' echt veel groter is dan bij een midden/achtermotor dan wil ik namelijk best overwegen wat meer te betalen en voor zo'n fiets te gaan.

Vooralsnog lijkt een (voordeligere) ebike met voorwielmotor mij prima omdat ik ''maar'' 8km enkele reis hoef dagelijks en deze Batavus lijkt mij een mooie instapper :)
Het nadeel is reëel. Ik ben het er ook niet mee eens dat je dit in de regen niet zo merkt.

Ik heb 45.000km met een top voorwielmotor gereden (ION met trapkracht sensor) en heb bij een noodstop op natte klinkers (dame die zomaar de straat opstapte) de voorkant verloren (en schepte haar dus). Ook heb ik een keer een eng moment gehad met natte blaadjes toen met een auto naast me opeens de voorkant begon te schuiven (wist ik met bonzend hart nog te controleren).

Nou ben ik niet Mathieu van der Poel, maar ik ben wel een zeer fitte ervaren fietser met BMX, MTB en wieler wedstrijd ervaring... Ik kan echt wel sturen.

Ik durf echt wel met een fiets met voorwielmotor in de regen te fietsen, zo dramatisch is het niet (op mijn 45k kilometers is 1 anecdotisch ongeval niet extreem spannend), maar als je de ruimte hebt voor een middenmotor zou ik die keuze maken.

• roffeltjes
wij schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:18:
Ik ben mijzelf al een tijd aan het oriënteren op een elektrische fiets, maar vind het zo moeilijk om te kiezen... Misschien hebben jullie nog suggesties?

Mijn voorkeuren:
- <3000 euro
-Sportief / stoer model (MTB achtig)
-Onderhoudsvriendelijk
-Bosch systeem (Active line plus, Performance gen3, Performance CX gen4)
-Intube 500wh+ accu (Powerpack of Powertube maakt niet uit, zolang het er strak uitziet)
-Shimano Deore of beter
-Eventueel Nexus 8 of Alfine 11 voor minder onderhoud (ketting of riem)
-Vaste voorvork / zadelpen en dikke (toer)banden (minder onderhoud)
Volgens mij kan je bij de meeste merken wel iets met vergelijkbare specs vinden. Ik vind de hier net geposte Sparta het overwegen waard. Dat gezegd hebbende:

Omdat dit allemaal niet zo spannend is qua specs is wellicht de dealer doorslaggevend. Als je aan een bepaalde FM vastzit (bijvoorbeeld vanwege geografische redenen)zou ik in eerste instantie kiezen voor een merk dat hij standaard in zijn gamma heeft.

• roffeltjes
nFo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Bosch en Yamaha, komen tegenwoordig elk jaar weer met een "nieuw" model motor aanzetten.
Is inderdaad afwachten of de onderdelen goed beschikbaar blijven.
Yamaha heeft zijn aansluiting nog niet veranderd. Sowieso is alles wat Yamaha heeft uitgebracht een doorontwikkeling van de originele PW. *Ik ga er eigenlijk vanuit dat het vooral markt segmentatie via software is, mechanisch is er op het eerste gezicht niet of nauwelijks iets veranderd*.

Bosch is aan zijn derde aansluiting en heeft qua mechaniek al een aantal forse veranderingen doorgemaakt, maar ook de classic kan nog steeds worden gereviseerd (en kan je vervangende spullen vinden).

Ook omdat beide merken dusdanig populair zijn (vergeet niet dat Yamaha partner is van Giant en dat is wereldwijd een enorme vis)is de kans dat ze kopje onder gaan gering (daar waar je dat met de kleinere Europese niche motoren wel ziet, denk aan de nu verdwenen Go-Swiss en Bionx) .
Malwina schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 03:25:
[...]
Die brakeboosters heb je gemonteerd omdat de fiets gechipt is en de standaard remmen daar niet op berekend zijn, of zijn die ook voor max 25km/h niet toereikend?
Ik vind de Magura HS11 (HS33) veel beter met brakebooster, met name in de regen. Ook zal je minder last hebben van piepen. Wat mij betreft is dit een MUST have voor elke Magura velgrem, ook bij 25km/h.

Een Evo 2 brakebooster kost een euro of 14. Let er op dat dit iets anders is dan de montage beugel die er standaard bij zit en dat je een goede kans hebt dat je FM dit NIET weet.

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 11-01-2020 19:03]

• roffeltjes
Laro schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 20:37:
[...]

Qua remkracht is de razer prima. Óók op hoge snelheid en óók op lagere snelheid met een zwaar beladen chariot erachter, waardoor het totaalgewicht richting de 150kg gaat( ikzelf weeg de helft). Ik heb géén ervaring met schijfremmen op fietsen, maar ik heb er tot nu toe ook geen behoefte aangehad.
Hangt nogal van je gebruik af of Magura velgremmen ruim voldoende zijn of "net"voldoende. Als je met kind achterop en/of trailer de stad in moet als het regent is het echt heel duidelijk. Zonder EVO2 is het IMHO gewoon onvoldoende.

Maar als ik het vergelijk met onze MTB's is het gewoon prut. Een lage middenklasser Shimano schijfrem is bizar veel beter.

- Constante remkracht in alle omstandigheden.
- Veel lichtere remwerking waardoor je met één vinger kan remmen > Sterker nog, dat is precies de bedoeling. Je hebt daardoor meer controle.
- Geen velg slijtage.
- Doodeenvoudig zelf blokjes vervangen.
- Doodeenvoudig zelf remmen te ontluchten en eventueel olie te vervangen.
- Goedkoper...!

De Razer is een goede fiets omdat hij gewoon erg goed rijdt (uitgewogen geometrie en extreem stijf frame). Maar de Magura velgremmen zijn gewoon jammer. Het kan prima en je zal er niet mee te pletter rijden, maar schijfremmen zijn gewoon in elk scenario veel beter.

Trouwens, Batavus blijft me een beetje verbazen met hun verwarrende gamma.

Dinsdag met en zonder derrie. Bosch
Razer en Zonar. Yamaha.

Hebben ze nou gewoon nog een berg Razer frames liggen? Waarom niet de Razer schrappen en eventueel een Zonar met een Nexus naaf uitbrengen? Waarom zowel Bosch als Yamaha aanbieden?

Betreft de Dinsdag versies: Ik wordt er toch een klein beetje sip van, hoewel ik het wel begrijp (het oogt namelijk heel clean).

- Nieuwe vork zonder lowrider nokjes. Maar ik gok dat ik de enige in Nederland ben die daar om geeft :+ Kan je vermoedelijk met slangenklemmen prima oplossen (vork ziet er flink overbemeten uit, geloof dat verder wel).
- Geïntegreerde koplamp. Omdat het in het spatbord zit in plaats van in de voorvork is het nog enigszins te slikken, maar ik hou er niet van. Ik heb liever een losse oplossing die ik kan richten en kan vervangen (zoals door de superieure Axendos lampen)
- Aheadset oplossing voor het stuur en dan ook nog een oplossing die heel hoog staat. Omdat er geen spacers zijn zal je als je lager wil de voorbouw moeten vervangen. Nou kost dat twee tientjes+ arbeidsloon, maar het blijft weer iets wat je dan moet aanpassen. Je kan ook geen voorstoeltje monteren. => Aheadset voor een gewone fiets? Onzin oplossing. Maar goed, het is zoals het is.
- Nog steeds die vervelende zwevende achterdrager.

Wat dat betreft vind ik de Zonar en Razer praktischer (zwevende achterdrager hebben ze helaas ook).

[Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 12-01-2020 15:21]

• roffeltjes
Antwan46 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:36:
[/quote]
[...]

Dat zal allemaal best maar bij het remmen maken deze schijfremmen wel een stuk herrie.
Heb je daar soms een oplossing voor dat ze bij jou geen lawaai veroorzaken?
Schone schijfremmen (ik bedoel niet vuil, maar olie!) piepen alleen als ze nat zijn en dan neem ik dat voor lief. Ik heb er nog nooit last van gehad, maar het is een bekend probleem, waarvoor gelukkig wel oplossingen zijn.

- Schoonmaken met remblok reiniger
- Nabakken (brander of oven)
- HARD inremmen

https://www.mountainbike....726c2a32b124720f&start=15

https://protire.nl/blog/piepende-schijfremmen

En zoals Laro hierboven aangeeft, Magura HS11/HS33 piepen bij de Razer ook als je er geen booster op zet, omdat de achtervork iets wijkt.

[Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 08:15]

• roffeltjes
BertP schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:13:
Lees hier weinig over Cortina fietsen eigenlijk, wellicht dat hier niet helemaal de juiste doelgroep zit?. Ga zelf begin van dit jaar een elektrische fiets aanschaffen omdat onze kleine (nu 9 mnd oud) straks in het zitje op de fiets mee kan. Nu doen we veel met de auto maar fietsen heeft toch wel de voorkeur.

Mij lijkt zo iets bijvoorbeeld een prima optie: https://www.mantel.com/co...trische-fiets?spec[]=7008

Nou heb ik in dit topic al even gezocht maar eigenlijk alleen de fiets van @Miki kwam voorbij. Ondanks dat hij er erg tevreden over is zoek ik iets meer een 'regulier' model fiets. Zijn er hier mensen met ervaring met een elektrische fiets met kinderzitje?
Betreft Cortina, de meeste grotere "B" merken zijn eigenlijk wel prima. E-bikes zijn nu dusdanig volwassen dat het minder spannend is over welk merk je kiest. Ik vind de adviesprijzen bij Cortina wel erg pittig gezien de gebruikte technieken, maar wellicht dat de straatprijs lager ligt.

Over kinderen op de fiets? Ik doe het al 10 jaar dagelijks.

- Tot 2 jaar (afhangend van de maat van het grut) kan dat voorop.
- Tot 25kg in een stoeltje achterop, daarna kan je een lagere buddyzit nemen.
- Voor langere stukken en meer gewicht is een fietskar ideaal.

Waar je fiets aan moet voldoen:

- Stoel moet op de fiets passen. Dat klinkt logisch, maar juist met de huidige A-headsets (stuurpen borging) kan dat problematisch zijn. Je FM kan je hierbij helpen (dit soort dingen zijn ze beter in dan de vraag of er een EVO2 brakebooster op je rem past^^).

- STIIJF. Nou ben ik sowieso wel van mening dat een frame niet stijf genoeg kan zijn, maar met bagage/kind erbij wordt het natuurlijk nog belangrijker.

-- Een Mixte (halfhoge instap) is ideaal, stijver dan een standaard damesframe, makkelijker in gebriuk dan een herenframe.
-- Een sloping herenframe is ook een optie. Nog stijver, maar je moet wel enigszins flexibel zijn met opstappen (reuzen zwaai kan niet met een kind achterop!)

- Frame moet lang genoeg zijn. Je moet een beetje ruimte hebben tussen voorzit en jouw zadel. Damesmodellen zijn vaak korter dan een herenfiets bij gelijke hoogte en dat kan een probleem opleveren bij bijvoorbeeld het stoplicht. Meestal zal het wel passen, maar ik weet proefondervindelijk dat dit kritisch kan zijn.

- Bij een sportiever model moet je stuur hoog genoeg kunnen, je romp/hoofd moet je kind niet raken. Op mijn Razer herenmodel was een voorzitje eigenlijk net te doen, de Razer van mijn vrouw is aan de voorkant iets hoger en dat ging makkelijker. Nou zit ik vrij sportief op de fiets en wil jij een meer basis model dus dit zal niet direct een probleem zijn. Maar ik herhaal het toch: een voorzitje moet genoeg ruimte voor jou overlaten. Dat gaat niet op elke fiets op.

- Goede remmen. Je zal ongetwijfeld rustig rijden met je kroost, maar als het nat is wordt het een heel zwaar geheel en dan is een stel krachtige remmen een must. Magura velgremmen kan, maar dan wel met boosters, liever wil je schijfremmen.
H_H schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:30:

Wat zouden jullie kiezen? En zijn er andere fietsen die jullie aanraden?

Budget: tja, liefst zo laag mogelijk, maar 3500,- kan als het echt de moeite waard is.
Allereerst: Je wil DIKKE banden! Die rijden lichter (raar maar waar) omdat ze makkelijker oneffenheden wegpoetsen. Zeker als je zwaarder bent heeft zo'n grote luchtkamer ook positieve effecten op lekrijden. IMHO: 42-60mm is ideaal, daaronder moet je te hard oppompen, daarboven wordt de band erg zwaar. En op een fiets waarop 60mm past kan je altijd nog 50mm zetten, andersom kan niet ;)

Accell heeft bij Batavus en Sparta dit jaar een aantal riemmodellen die ik zeker zou testen

Sparta M8 TB
Sparta M11TI
Batavus Dinsdag E-Go Exclusive
Batavus Finez E-Go Exclusive

Afhangend van je lenigheid zou ik een Mixte fiets overwegen*, dat is in de stad met op en afstappen echt wel prettig,

* Ik heb zelf vijf jaar geleden weer een herenmodel gekozen omdat het een sportief, sloping, model is, maar er zijn nog steeds momenten dat ik denk dat ik beter net als mijn vrouw het Mixte model had moeten pakken.

[Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 09:57]

• roffeltjes
BertP schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:29:
[...]
Thanx, erg waardevol om zo'n uitgebreide reactie te krijgen! Altijd fijn als iemand praktijk kennis deelt _/-\o_
Geen probleem. Gelukkig is de markt heel anders dan pak hem beet 5 jaar terug, veel meer keuze. Met name dat de Duitse makers en-masse de markt op zijn gegaan maakt een enorm verschil in wat er verkrijgbaar is. Giant, Victoria, allemaal merken die hebben wat je wil.

Je zit vlakbij een grote stad waar je vermoedelijk alles wel kan vinden. Ik zou eerst beginnen met kijken waar je de fiets wil kopen (je zit toch met onderhoud) en binnen zijn gamma vragen of hij het door jouw gewenste model voor je wil laten overkomen voor een proefrit.

• roffeltjes
APBaguette schreef op maandag 13 januari 2020 @ 14:25:
Over kinderen vervoeren op fietsen gesproken, in Japan zag ik veel elektrische mamachari's. Dat zijn fietsen die echt ontworpen zijn op het vervoeren van kinderen of spullen. 26" wielen en een superlange wielbasis. De kinderstoel / mand voorop is helemaal geïntegreerd in het stuur, het zwaartepunt zit recht boven het balhoofd. Het frame zal ongetwijfeld een pool noodle zijn, maar ik denk dat het lagere zwaartepunt wel eea goedmaakt. Snelheid lijkt daar niet echt prioriteit, vooral heuvels zijn daar een probleem.

YouTube: Japanese 3 Seater Electric Bike! Ultimate!
Leuk! Ik heb na je post "Mamachari" in google gepompt en kreeg toen dit filmpje.

YouTube: The Mamachari Japan’s City Bicycle

Zal prima gaan, al lijken me die remmetjes wel een dingetje op die krankzinnig steile stukjes die je wel eens in Japan ziet :+

Japan is zeker in de steden qua weggedrag rustiger (ondanks de drukte), ik vond fietsen in Tokyo best leuk.

Betreft stijfheid, sommige van die modellen kunnen behoorlijk sterk zijn mits dat een (stalen) buis is met dikke buisdikte. Wat dat betreft ben ik stiekem tekort door de bocht door lage instap koppelen aan lage stijfheid, je kan daar door voor staal te kiezen en heel veel materiaal toe te voegen wel voor compenseren. Dat gebeurt in de praktijk meestal niet genoeg (fiets wordt dan echt loodzwaar), dus ik adviseer meestal mixte frames van dikwandig alu (blijft het gewicht binnen de perken).

En zoals dat filmpje laat zien winnen ze niet alleen een pak stabiliteit door kleinere wielen, de zitjes zijn veel beter te combineren met de fiets. Een groot deel van de flex zit hem namelijk in dat gewicht dat je heel hoog op je fiets hebt en daar heb je met deze fietsen duidelijk minder last van. Ik geloof direct dat het super stabiel is.

Ik ben een fan! Dank voor je link!
Ronaldcycling schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:39:
[...]

Het is voor fietsvakanties. fiets wordt voor mijn partner zodat ze de groep bij kan houden. Gemiddelde snelheid 25 km p u, maar het zou prettig zijn dat de fiets ook 27 km p u kan halen. En zeker 75 kilometer kan halen.

Waar moeten we dus opletten voor de aanschaf zoals accu ent soort motor?
Bedankt
Elk sportief model met Bosch als Yamaha zal wel lukken, maar ik denk in eerste instantie aan een Batavus Zonar of Batavus Razer. Waarom?

Grote actieradius, mogelijkheid tot lowriders, zeker de Zonar is niet al te duur voor een trekking E-bike.

[Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 13-01-2020 18:47]

• roffeltjes
Laro schreef op maandag 13 januari 2020 @ 20:52:
[...]

Dat schijfremmen beter zullen zijn, neem ik direct van je aan.
Dat de remmen veel beter aanvoelen met de brakeboosters (Evo2), ben ik geheel met je eens, dat voelde als een wereld van verschil.
Toch heb ik me niet onveilig gevoeld met mijn remmen, en ze blokkeren mijn wielen als dat nodig is. Het zou voor mij zeker geen dealbreakers zijn. Anticiperen is sowieso altijd een toverwoord, en gelukkig manouvreer ik me door het centrum van een middelgrote stad, en niet door chaotische stadscentra zoals Amsterdam. Wat ik misschien wél een gemis vind, is dat mijn razer niet met de snelsluitende HS11 remmen is geleverd, maar dat je hem los moet schroeven.
Ik red me ook prima met Magura's, maar de nadelen t.o.v. goedkopere schijfremmen zijn aanzienlijk, voordelen zijn er niet. Juist omdat er zoveel concurrerende fietsen zijn met schijfremmen (ook binnen het eigen gamma!) is het voor mij wel een dealbreker.

Je moet gewoon heel goede redenen hebben om nog voor de Razer te kiezen en die redenen kunnen er zeker zijn, ik heb hem een paar posts hierboven nog aangeraden ;)

Niks mis mee, model is ook al vijf jaar oud.

• roffeltjes
noordpool schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:02:
Wat betreft mijn accu-vragen: dank voor de reacties tot nu toe! Mijn huidige fiets is geen e-bike. Kosten hieraan heb ik nauwelijks. Af en toe een nieuwe band, soms even een kleine beurt, als ik er 60 euro per jaar aan uitgeef is het veel.

Een e-bike is kosten-technisch dus wel even wennen en zeker iets om in het achterhoofd te houden. En afhankelijk van type/uitvoering blijft het niet bij accu, maar ook andere onderdelen. Wel interessant dat de Chinese accu's eigenlijk heel goed weten te presteren en dat tegen een fors lagere prijs dan die in Europa.

Grt
De kosten gaan niet in de accu zitten, je maakt je te druk om de verkeerde kostenpost. Ik, mijn vrouw en mijn topfitte schoonmoeder hebben nu ruim tien jaar een ebike.

Zes fietsen, 45.000km PER FIETS (dus ja, 270.000km bij elkaar). 1x een accu defect (gewoon kaduuk), waterschade...

Als je goed ermee omgaat zal je accu echt niet zo snel degraderen dan dat jij denkt. Een accu gaat in mijn ervaring 5-6 jaar mee als je hem niet onnodig laadt.

Dat het gemiddelde lager ligt komt door twee dingen:

1. Meeste mensen laden veel teveel.
2. Meeste mensen halen in 6 jaar überhaupt geen 15000 km. => Het gros is nog steeds pensionado's!

Een veelfietser die niet elke avond hem aan de lader smijt ook al heeft hij nog 50%+ gaat veel meer kilometers halen.

De kosten gaan hem in iets heel anders zitten: Reparaties. Je rijdt namelijk meer en harder op zo'n fiets, dus je slijt meer. Daarnaast zijn motoren nog steeds niet hufterproof genoeg. Het is al beter, maar we hebben nu ook al twee yamaha motoren gesloopt. De eerste van mijn schoonmoeder ging al in het eerste jaar, gevalletje fabricage fout. Eind 2018 heb ik mijn motor gesloopt (lagers). Misschien had ik die kunnen voelen aankomen en heb ik te lang doorgereden (weet het eigenlijk niet meer).

Maar ik heb sterk het gevoel naar eigen ervaringen en wat ik hier lees is dat de Motor veel kwetsbaarder is dan de accu ;)
Mouze88 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:34:
[...]

Verder piepen alleen mijn remmen nogal, vooral als ze nat zijn. Weet iemand daar een oplossing voor? Of is daar niks aan te doen?
Dat is en blijft een eigenschap van schijfremmen, bij een klein beetje nat weer janken ze bij mij als een gek. Zeker mijn voorrem. Is niet veel aan te doen, en over stopping power heb ik nooit te klagen :)
BertV schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:52:
Omdat mijn achterwiel + Nuvinci is opgestuurd ter reparatie doe ik mijn dagelijkse 68km nu een week met een racefiets ipv speed pedelec.

Wind mee, een feest, dan heb je echt geen elektrische fiets nodig.
Wind tegen, of ook maar de geringste stijging, bikkelen.
Ben blij als het afgelopen is maar ik vond het wel een uitdaging zo.
Vanmorgen windkracht 6 in de rug naar de zaak, heb nog nooit zo weinig accu verbruikt. Windje was einde middag ook nog eens gedraaid naar west en afgezwakt dus dat was ook gunstig. Afgelopen 2 dagen had ik hem strak tegen op weg naar huis. En dan heb ik nog een speed pedelec met 675Wh.

Respect dat je dat doet op een racefiets met een enkeltje van 34km. Collega van mij woont in dezelfde woonplaats en doet 3 a 4 dagen per week ook altijd alles op een Santos non electronic, enkeltje van 25km. Heel veel respect voor, ik ben echt dood op die afstand haha :+

[Voor 52% gewijzigd door Vlassie1980 op 15-01-2020 20:29]

• roffeltjes
BertV schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:19:
[...]

ennn... lekke band met de leen-race fiets.

Als je die afstanden normaal elektrisch rijdt dan is non-elektrisch best te doen.
Het is wel zwaarder maar duurt vooral langer. Kijk ik ook van op.

Heeft er iemand een tip tegen lekke banden? Een goedje, speciaal purschuim desnoods?
Tsja.... het is een leenracefiets. Dat gezegd hebbende, het volgende raad ik elke forens aan. 1 is racefiets specifiek, 2 en 3 gelden voor elke fietser. Als je langere afstanden aflegt zijn dit dingen die je bij je moet hebben!

1. Continental GP 4000 banden zijn extreem betrouwbaar en lopen licht.
2. Park Tool GP-2 Super Patch, fijn als het koud/nat/donker is.
3. Zefal HPX pomp (heb je nooit meer een andere pomp nodig, ook niet thuis 8) => Als dat echt niet past eventueel een Zefal Air Profill LL (neem altijd een zo groot mogelijk pomp als dat je mee kan nemen!).

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed de Zefal HPX pomp is, er is geen betere framepomp op de markt. Sterker nog, hij is beter dan verreweg de meeste vloerpompen.
LuNaTiC schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:44:
Oke, ik ga hiervoor nog wel ff langs een fietsenmaker maar misschien weten jullie het ook wel (alvast).

Mijn elektrische fiets heeft vanwege een (destijds tijdelijke) verhuizing naar mijn vriendin een jaar stilgestaan. Nu zijn we samen naar ons nieuwe huis verhuisd, maar helaas kan ik de sleuteltjes van waar de accu in moet niet meer vinden :(
Zijn het niet dezelfde sleutels als van het gewone slot? :?

Dat gezegd hebbende,. een FM kan hier wel wat aan doen.

[Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 16-01-2020 11:55]

• roffeltjes
Ronaldcycling schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:24:
Ik denk dat ik er uit ben.
Giant Explore E+ 0 2019
Motor Giant SyncDrive Spor
500 wat
80nm

Met deze kan ik wel met een goede snelheid tegen de wind in.
Wat vinden jullie van de keuze?

Alvast mijn dank
Prima fiets, wel vrij duur, functioneel zijn de GTS 1 en 2 nauwelijks minder.

- Voorderailleur: Alleen handig als je echt de bergen in gaat, anders zou ik ervan af zien (meer kans op aandrijfissues). Vergelijk het niet met een gewone fiets, de aandrijving krijgt echt wel wat voor zijn donder.
- 9, 10 of 11 versnellingen:, met een ebike ga je de tussenliggende versnellingen niet zo heel veel gebruiken. Gezien de kosten en slijtage zou ik 9 of 10 kiezen boven 11. => De XT versie heeft een 40 achter, maar ik kan me niet voorstellen dat ze met een 36 voor en achter ook niet overal bovenkomt (met een Yamaha motor^^). Anders gezegd: je vrouw gaat een continue vermogen kunnen leveren waar heel wat Pro's in de Tour blij mee zouden zijn, al is het geheel natuurlijk fors zwaarder.
- Deore versus Deore XT: Ga je niet merken.
- De duurste heeft voor een thru-axle. Dat is wel fijn als je echt zwaar/sterk bent en gaat rossen, maar ik zou me er niet door laten leiden.

Afhangend van de route zou ik naar de 2 of 1 kijken => De 1 als je de Ardennen (steile muurtjes!) en Alpen door gaat, de 2 voor Nederland, de Noordduitse vlakte, Scandinavie en Frankrijk. De 0 alleen als je echt wild gaat doen en allerlei 20% stukken gaat opzoeken.

Als je de kans hebt zou ik zeker ook een ritje maken op andere merken, maar op zich is Giant helemaal prima.

[Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 17-01-2020 12:00]

• roffeltjes
priens schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:56:
[...]
Zeker qua zithouding als ik het zo zie! :|
Mwah, zadel kan je vervangen (zou ik zeker doen^^) en de stuurpen is zo te zien alle kanten op verstelbaar. Wat dat betreft ziet het er best goed uit.

• roffeltjes
J-East schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 07:52:
Voor een vergelijkbaar model ben je al gauw rond de € 3000,- kwijt, en deze zit momenteel op nog niet de helft.
Doe niet zo mal... dat is bij benadering geen 2000,- model laat staan een 3000,-. De prijs die ze nu vragen is absoluut helemaal geweldig, maar het is en blijft een low end model. Hou er ook rekening mee dat ze één herenmaat en één damesmaat bieden. Nou kan je daar wel een heel stuk afdekken, maar het is echt wel forse compromissen sluiten.

Betreft toekomst? Ondanks dat ze oude goedkope parts gebruiken (Deore 8, tektro, voor de rest allemaal noname spullen), vraag ik me af of ze voldoende marge gaan halen om rendabel te zijn. Ik ken de marges in de traditionele fietsenbranche en die zijn flinterdun. Zij gaan er nog onder zitten.. ze hebben dan wel assemblage en verkoop onder 1 dak, dus dat scheelt (fors), maar dan nog...

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2020 11:26]

• roffeltjes
Rat_Boy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:46:
[...]

Het zijn inderdaad magura hydraulische remmen.

Nog een vraagje: ik vind het rechte stuur eigenlijk niet zo prettig omdat ik altijd voorover gebogen moet zitten. Is het mogelijk om dat stuur te vervangen en de stoel in te stellen zodat je rechtop zit?
1. Het is een verstelbare stuurpen, dus stuurpen kan je zowel hoger als korter zetter
2. Stuur heb ik dag 1 laten vervangen door een Ergotec modelletje van een euro of 15 met meer backsweep.en een heel klein beetje "rise"(betekent dat hij effectief een paar mm hoger wordt.
3. Handvatten heb ik laten vervangen door Ergon leather.

Let op! Er zijn meerdere versies van de Razer in omloop. Bij de oudere fietsen (eerste lichting 2015) is de diameter van het stuur 25.4 mm kort daarna werd het 31.8mm (2016+), meet het na, want fabrikanten willen nog wel eens variëren met dat soort onderdelen afhangend van de voorraad.

• roffeltjes
Heel leuk geklust, maar met die remmen, het gewicht en die snelheid krijg ik heel nare associaties. Ik mag hopen dat je snapt dat je in de stad niks te zoeken hebt met dat projectiel omdat je anderen hiermee in gevaar brengt. Ik heb in mijn leven teveel ongelukken gezien.

Ik zal het toelichten:

1. Je remkracht zit voor en dat is een V-brake (dit is een natuurkundig ding, als je een voor en een achterrem hard in knijpt is alleen de voorrem effectief). Die zijn niet voor niets al verdwenen in de sport ondanks hun lichte gewicht, stoppen gaat nog wel, maar modulatie is niet hun ding.
2. Je hebt een rechtop fiets waardoor je per definitie minder hard kan remmen omdat je je niet goed schrap kan zetten. Het vervelend is dat dat heel slecht combineert met een v-brake met het bijbehorende "aan-uit" gevoel.
3. Je hebt een shotgun zitje voor een kind. Dat betekent dat hard remmen uberhaupt uit den boze is.

Kortweg, op mijn razer zit ik laag (dus kan veel harder remmen) en heb ik Magura remmen. Dat is wat mij betreft in de stad al borderline als het regent. De Razer is één van de snelst optrekkende fabrieksfietsen, jouw fiets heeft een pak meer torque en een hogere top.

Ik hang op dit punt zelden de moraal ridder uit maar dit is in mijn optiek onverantwoordelijk.Een terugtraprem en een v brake is gewoon niet okay voor dit soort werk. Het helpt ook niet met de reputatie van zelfbouw.

Ik kan me voorstellen dat je me nu een eikel vind, maar ik hoop dat je deze kritiek omzet in bezinning en nadenkt over een betere fiets als basis (ik adviseer zoals altijd schijfremmen omdat die zowel doseerbaar zijn als in alle omstandigheden goed remmen). En wees echt super voorzichtig met een ongegord zitje... als je met 25kmpu plotseling je rem vol in stampt garandeer ik je dat je kind over je stuur vliegt, laat staan met 30kmpu.

[Voor 79% gewijzigd door roffeltjes op 20-01-2020 14:24]

• roffeltjes
Silent891 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:33:
Ik vind je zeker geen eikel, kan je kritische noot zeker waarderen. Al vind ik mijn remkracht niet tegenvallen, ik gebruik 80mm remblokken. Maar ik besef zeker dat een V-brake ondergeschikt is aan schijfremmen. Zeker met regen. En V-brake vergt meer onderhoud. Dus ik snap je zorgen, het kan een gevaarlijk projectiel zijn.

Maar ik denk ook erg aan de persoon zelf ligt, hoe die ermee om gaat. Bv Als mijn dochter voorop zit, dan fiets ik 20kmp/u. Als ik in het dorp fiets, dan fiets ik max 25kmp/u. Ik gebruik de hogere snelheid alleen op langere rustige wegen.

[...]
Goed zo :)

Als je je er maar bewust van bent en naar handelt.

• roffeltjes
ibothead schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Ja ik vindt 25 gewoon te weinig want fiets zelfs met zonder ondersteuning 25 gemiddeld.
Dat is heel knap, dat redde ik als wedstrijdrijder niet op een gewone fiets. Sterker nog, ook op een racefiets is 100km afstand met 25 gemiddeld is gewoon best doorrijden. Stoplichtje hakt gigantisch in je gemiddelde.

Andere kant langs is het verschil tussen een gewone e-bike en een s-pedelec heel klein in de stad (wijk genoot pakt op de laatste 8km ongeveer een minuut). Je moet echt forse rechte einden hebben wil dat echt significante tijdwinst worden.

• roffeltjes
Torched schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Tuurlijk niet over 100km. Maar wie fietst er 100 km naar zijn werk toe. Ik heb vanaf mijn 18e tot mijn 24e bij een bedrijf 12 km van huis gewerkt. Ik had toen een fiets wat nog net geen racefiets was, maar scheelde niet veel.

Ik heb die 12 km regelmatig met 30km/u of hoger gefietst. En zat gemiddeld echt wel boven de 25.
Ik heb die route ook wel eens gereden met ebike, en dan kom je echt continu in die 25km/u grens. :+
Er is uiteraard wel iets verschil tussen 100km en 12km, maar het maakt minder uit dan je denkt. Het is allebei aeroob en witte spiercelen. Ja je kan een uurtje op je omslagpunt fietsen, dus je zal op 12km echt wel iets harder kunnen (maar dat is helemaal niet zo makkelijk, vergt echt wel wat wilskracht en training*).

Maar zelfs dan; Het hangt van de route af, maar 25kmpu gemiddeld is vrijwel zeker 30+ continue.

Als je dat structureel (dus niet die ene keer met windkracht 5 in de rug^^) 30 minuutjes op een gewone fiets kan ga je gewoon mee kunnen rijden in de B categorie club wedstrijden en zal je met wat trainen en elke week een wedstrijdje al heel snel voorin meedraaien.

Wat BertV aangeeft is een veel logischer gemiddelde voor een racefiets op een normale afstand.

Let ook op! Met een 45kmpu machine redt hij in 34km een gemiddelde van 33. Dat is dus een verlies van meer dan 10kmpu. Ik gok dat hij op de racefiets alle rechte stukken tegen de 30kmpu rijdt en dan heb je zoals hij al zegt inderdaad geen slechte conditie.

Anecdote:

Ik zelf reed in een uur op een redelijk verkeersluw rondje +/- 27 kmpu (4-5 slagen onder mijn omslagpunt)=> Dan hebben we het dus wat mensen denken te halen met een stadsfiets!)... Als ik echt beest zou gaan (maar met verkeer in acht nemend) zou ik misschien 30 rond net halen maar dan had je me kunnen opvegen. En toch; ik kon behoorlijk mee in wedstrijden.

* Je omslagpunt meer dan een paar minuten aantikken is niet zo makkelijk op een fiets, je moet dan echt wel gemotiveerd zijn. Daarnaast, je moet ook aanvoelen wat je doet, want als je je omslagpunt voorbij gaat klap je in de kortste keren in.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 21-01-2020 14:26]

Tahref schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:47:
Ik kan niet met zekerheid zeggen maar ik denk dat vele die met hun ebike lopen te knutselen voor meer snelheid maximaal 10 minuten eerder op hun bestemming zijn. Waar doe je het dan voor?
Ik heb een tijdje geleden ook met een Badass op mijn Bosch fiets gereden maar het voelde ook nooit echt fijn. Toch aardig wat meldingen gehad op mijn display omdat de sensor van slag was. En dan in je achterhoofd houden dat je bij een zwaar ongeval de Sjaak kan zijn.

Om die reden de Badass box er toch maar weer afgehaald en op den duur een SP gekocht waar ik nu nog steeds erg blij mee ben. Tijdswinst is rond de 10~15 minuten per enkele rit. Dat komt dus neer op ongeveer 2 uur per werkweek :+

• roffeltjes
De Speed-pedelec is met name in de stad te traag, je wordt al snel opgejaagd door het andere verkeer. elk keer als ik weer een S-pedelec zie met 3 meter erachter een vrachtwagen dan draait mijn maag zich om. Ik snap ook wel dat het echte risico zit in kruisingen en niet in de rechte stukken, maar het lijkt me vreselijk om het gevoel te hebben dat er 20 ton metaal achter je zit op een afstand waar hij absoluut niet op tijd kan remmen.

Brommers zijn gewoon vanaf dealer allemaal opgevoerd, maar daar wordt niet zo heel veel aan gedaan. Als je brommer 70 loopt is meekomen in stadsverkeer niet zo heel lastig, dus ik snap wel waarom mensen en masse op opgevoerde projectielen rondrijden.

En dan de door mij zo gehate snorfiets. Gaan debiel hard, dumpen uitlaatgas in je snufferd op het fietspad en worden vaak bestuurd door jongeren met onvolgroeide cortex. Gelukkig zijn ze in Amsterdam keihard opgetreden tegen die klote dingen waar ze meer dan terecht zijn verbannen van de meeste fietspaden.

Wat dat betreft is de komst van Elektrische scooters en brommers voor mij als fietser dubbel fijn: Gaan niet achterlijk hard en dumpen niet hun uitlaatgas in mijn mik. Nadeel is dat ze geruisloos zijn :+

• roffeltjes
Mouze88 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Als je afslaat moet je gewoon kijken of je kan of niet, als je dat niet doet ben je gewoon debiel.
Niet inhalen op kruisingen e.d. is naast de regel ook gewoon gezond verstand, zeker in Amsterdam. Ik laat me als het wat drukker is ook gewoon met de stroom meevoeren en pas als het kan ga ik er indien mogelijk langs.

Net zoals dat ik heel goed oplet hoe degene die ik in wil halen fiets en bijna altijd kort bel (tenzij het echt een zeldzaam breed fietspad is zoals langs de Weesper trekvaart).

- Slingert hij/zij?
- Koptelefoon?
- Belt hij/zij?

In die gevallen zal ik er alleen langs gaan als diegene er van bewust is dat ik er langs ga. En zelfs dan heb ik elke week nog wel een moment dat iemand iets raar doet (zonder kijken vanaf de stoep de straat opschieten is een "populaire"). Ik anticipeer daar op en heb gelukkig zelden of nooit echt een probleem.

Betreft afslaan... ik ben altijd verdacht op kruisingen waar ik rechtdoor ga en een auto kan afslaan. Ik zit in hun dode hoek en mensen kijken soms slecht. Liever dan maar remmen dan over de motorkap gaan.

Maar ook al is er absoluut een verantwoordelijkheid bij de fietser om zich goed te gedragen maar uiteindelijk ligt de eindverantwoordelijkheid bij de sterkste deelnemer.

Voetganger<Fiets<E-bike<S-pedelec<Scooter<Brommer<Auto<Vrachtwagen..

Er is zelden een excuus voor een automobilist die een andere deelnemer plat rijdt. Als je niet kan stoppen voor een uitwijkende fietser zat je er te dicht achter (ik zeg zelden, niet nooit, ik weet hoe idioot fietsers kunnen zijn).
Z___Z schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:00:
[...]

Automobilisten kijken ook, snelheid is gewoon moeilijk in te schatten, vooral in je spiegels. Dit is voor een groot deel van de automobilisten zo. Om daarmee iedereen debiel te noemen |:(
De meeste kijken, maar ik zie helaas te vaak mensen die NIET kijken en gewoon rechts afslaan en daarmee rechtdoor gaande fietsers op het naastgelegen fietspad bedreigen. Als er een fietspad naast ligt moet je gewoon stoppen, over je schouder kijken en dan pas gas geven in plaats van HOPPA hem erover heen drukken.

En snelheid inschatten? Lulkoek. Als er wat aankomt moet je gewoon stoppen (mits en indien je voorrang moet verlenen). Ja dan moet je misschien 5 seconden wachten als je er net doorheen had kunnen drukken. Let wel: Als je iemand ramt als hij 40 gaat ipv 20 was je die man/vrouw die 20 ging ook al dik aan het snijden. Dat is absoluut geen geldig excuus voor dit soort blunders.

En dan kom je weer op het stukje verantwoordelijkheid. Het is triviaal om netjes af te slaan, de gevolgen van een fout zijn voor de zwakkere deelnemer groot. Het is idioot als je als fietser ook als je voorrang hebt preventief moet stoppen, het is dan gewoon het recht van de sterkste. En helaas werkt het in Amsterdam zo wel. Ik ben echt op mijn hoede voor afslaande auto's.... het overgrote deel is goed bezig maar Amsterdam is zo druk en onoverzichtelijk dat ik heel vaak geen voorrang krijg en een auto er toch doorheen drukt.

Of zoals ik meemaakte toen de trambestuurder heel droog zei toen hij een auto ramde "oh... dat ga ik winnen". :o |:(

[Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 25-01-2020 23:20]

• roffeltjes
TecTo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 13:03:
Waar het voor mij om draait is genieten en even los van alles. Natuurlijk deel je dat met andere en participeer je op weggedrag van andere. Probeer je minder te ergeren aan...
Ik ben er eerlijk in, er wordt veel teveel ingezet op de automobiel en dat irriteert me. Maar die irritatie is gebaseerd op observaties en daadwerkelijk gevaar.

Ik ben absoluut terecht op mijn hoede voor alles met een verbrandingsmotor omdat ze objectief gezien een reëel gevaar zijn voor mij en mijn naasten,.

Gelukkig zijn we van de VVD waanzin in de verkeer portefeuille af in Amsterdam en gaat het roer om en wordt het niet meer weggewuift maar worden er stappen gemaakt om autohinder met concrete stappen terug te dringen. Autogebruik in Amsterdam is op rationele gronden gewoon niet houdbaar... je bent lopend vanaf het concertgebouw eerder op de Dam dan met de Auto (en dan moet je nog parkeren).

• roffeltjes
Metro2002 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:25:
[...]
Wellicht verschilt het van plaats tot plaats maar echt enorm opgevoerde snorfietsers zie ik bij ons in de omgeving echt amper (Regio R'dam) en de bromfietsers rijden veelal gewoon behoorlijk netjes. Wellicht is dat anarchistisch Amsterdam heel anders maar hier heb ik meer last van electrische fietsen dan van scooters.
Helaas is je impressie uitgebreid onderzocht en klopt niet.

https://www.fietsersbond....ten-over-scooteroverlast/

Netjes rijdende scooters zijn ver, ver in de minderheid. En dat zal in Rotterdam echt niet anders zijn, hier heb je bijvoorbeeld Den Haag:

https://library.swov.nl/action/front/cardweb?id=332033
In de regelgeving is er sprake van een beperkt snelheidsverschil tussen fiets en
snorfiets. In de praktijk zijn de snelheidsverschillen tussen fietsers en snorfietsers
aanzienlijk. DVS heeft snelheidsmetingen uitgevoerd in Den Haag, Woerden en
Apeldoorn (Schepers, 2010). De metingen vonden plaats op wegen met verplichte
fiets/bromfietspaden waar ongehinderd doorgereden kon worden (buiten de
invloedssfeer van een kruispunt). Tweederde deel van de verplichte
fiets/bromfietspaden lag binnen de bebouwde kom en eenderde deel buiten de

bebouwde kom. De resultaten zijn weergegeven in figuur 2. Bromfietsers rijden op
de rijbaan (waar ze moeten rijden als er binnen de bebouwde kom een verplicht
fietspad is) en op verplichte bromfietspaden gemiddeld 54 km/uur (N=100).
Snorfietsers rijden op verplichte fiets/bromfietspaden gemiddeld 34 km/uur
(N=100)
en fietsers gemiddeld 18 km/uur (N=100). De snelheidsmeting voor
elektrische fietsen is indicatief omdat er slechts bij 7 elektrische fietsen een snelheid
is gemeten. Slechts 3 van de 100 snorfietsers, die niet „gehinderd‟ werden door
ander verkeer op het fietspad, reden langzamer dan 25 km/uur (waaronder de enige
Spartamet die tijdens de meting passeerde). Bijna 40% van de snorfietsers reed
sneller dan 35 km/uur en 20% reed zelfs sneller dan 40 km/uur.
Sorry Metro, snorscooters rijden structureel 409% te hard of harder. Dat is geen gezeur of onhebbelijkheid maar keer op keer terugkerende cijfers. Het is niet zo raar dat ik daarom rustig durf te zeggen dat snorbrommers een gevaarlijke plaag zijn. Het is een uitzonderlijk kleine minderheid die NIET te hard rijdt... In Den Haag twee procent! E-bike gebruikers die claimen dat ze nog nooit een snorbormmer zien die even hard gaat als zijzelf hebben absoluut de cijfers ter ondersteuning van hun observaties. ;w

Ik neem aan dat je et met me eens bent dat een dusdangig hoge graad van overtreding en de dusdanig snelheden (40% minimaal) reden zijn om te concluderen dat er totaal niet wordt aangepakt en dat dit een grof schandaal is.

Ik weet het, het is OT, maar serieus, als we het hebben over overlast en gevaarlijk wegverkeer steken zowel snorbrommers als gewone brommers er en masse bovenuit. Nette gebruikers zitten in de enkele cijfers procentueel gezien. :X

• roffeltjes
Je verdediging komt erop neer:

1. De fietsersbond is gemeen want ze komen op de proppen met cijfers die je stelling compleet wegblazen (zo ook het SWOV, maar die aanvallen is ook weer zoiets).
2. Omdat je ook wel door hebt dat scooters en masse (98%) fout zitten ga je maar klagen over fietsers die hard gaan. Nou weet je net zo goed als ik dat ongemotoriseerde fietsers geen snelheid limiet hebben, maar ja.

Whataboutrisms, rookgordijnen en vooral niet durven toe te geven dat statistieken aanwijzen dat 98% van de scooters te hard rijdt en dat je mening dat de meeste scooters zich netjes gedragen alleen daarom echt complete lariekoek is. Je kan heel erg kwaad worden, maar het is als het is,.Daar kan noch ik, noch SWOV iets aan doen.

Wetgeving, SWOV, ziekenhuizen en politie zijn het niet met je eens, gek he? ;w

• roffeltjes
Laten we gewoon het met elkaar eens zijn over de feiten in plaats van met rookgordijnen strooien poppen en whataboutisms te gaan zwaaien.

1. 98% van de snorders breekt de wet.Controle op snorders en brommer is blijkbaar niet genoeg als 98% van de gebruikers stelselmatig de wet overtreed.
2. Snelheid is bij 20% van de ongelukken een factor (dat is niet slechts zoals je hopelijk na enige reflectie ook wel snapt)

Allemaal dingen die onderbouwd zijn met onderzoek. Sorry Metro, het is zoals het is. Dat je dat niet fijn vond kan niemand iets aan doen.
Groot deel is gewoon foetsjie, Er zijn veel minder snorfietsen en ze zijn absoluut niet en masse over naar de brommer. Die getallen heb ik niet, maar dat kan ik je op een briefje geven (blijft duur voor jongeren en de weg schrikt enorm af).

En ja oor, alles met een verbrandingsmotor is een discussiepunt voor een Nederlandse stad. Als het moet, moet het, maar ontmoedigen is voor iedereen beter. En nee dat is niet mijn mening, ook dat is nu wel onderbouwd (files, ruimte ordening, fijnstof etc. etc.)

[Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 30-01-2020 09:40]

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Ze rijden iets te hard, ze kunnen niet te hard volgens de wet. Groot verschil.
Daarnaast geef je zelf al en geven de statistieken aan dat snelheid niet de grootste factor is als het om gevaarzetting gaat.

[...]
1. Je iets is in het beste geval 32% (33 kmpu) en in een aanzienlijk deel van de gevallen harder. Je verkleinwoord is zoals hier wel vaker misleidend,. maar dat weet je ook wel.
2. 20% van de ongelukken is geen kattenpis.
En je negeert al mijn andere argumenten wat ik met een bron heb aangetoond over wat het gevaarlijk maakt op het fietspad, namelijk het gedrag van vooral fietsers zelf.
Natuurlijk negeer ik dat Whataboutism. Het gaat over te hard rijdende scooters. Ik heb het toch ook niet over autrorijders die het fietspad oprijden (zie ik elke dag, kwestie van onlogische weginrichting op die plek).
Als je snelheid echt zo'n ramp vindt moet je maar eens flink gaan opruimen in dit topic en alle posts over het opvoeren van ebikes ook verwijderen. Of je nu te hard gaat met een electromotor of met een verbrandingsmotor maakt natuurlijk niets uit.
Het zal je verbazen, maar als Topic starter ben ik geen moderator en kan ik (gelukkig!) niks opruimen ;)

Mijn mening over te snelle e-bikes kan je simpel terug vinden (laatste keer een week geleden^^), hier ben ik minstens zo fel dan over snorfietsen.
Daarnaast, waar hebben we het nu helemaal over. Gemiddeld 6km/u snelheidsverschil met ebikes. Wat een ramp zeg. Dat is alsof iemand lopend je voorbij komt. Dáar heb je het over alsof dat het gevaarlijkste is wat er maar bestaat.
In het beste geval is het 30%, in veel gevallen meer. Dat is niet niks.

Nergens geef ik aan dat dit het ergste gevaar is voor fietsers (dat is naar mijn mening in veel gevallen de ruimtelijke inrichting, overigens geldt dat ook voor brommer en snorfietsen)
knip
Allemaal whataboutisms. Het heeft geen enkele invloed op het feit van 98% te hard rijdende snorfietsen. En tenzij je mij ziet zeggen dat fietsers heilig zijn moet je mij geen woorden in de mond leggen.
Ik had nog een vraag openstaan over hoe je het beste ervoor kan zorgen dat de accu van een ebike het langst meegaat.
Dat is simpel:

1. Niet leeg rijden
2. Zo min mogelijk laden, oftewel alleen laden als je de volgende verwachte rit niet haalt.
3. Liever niet tot 100% laden (1 en 2 zijn wat dat betreft makkelijker te beheersen)
Ik heb een Respiro van SR Suntour. Prima zadel, zat standaard op mijn Bulls Green Mover.
Radeoxx schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:49:
Mijn QonQer fiets die ik sinds vorig jaar had is zaterdag helaas gestolen. Ik heb uiteraard al aangifte gedaan en de sleutels opgestuurd, dus verwacht snel wat te horen van de verzekering. Ik verwacht dat ik voor zo'n 2000 euro een nieuwe fiets mag uitzoeken.

Het nadeel van de QonQer vond ik de ietswat sportieve zit. Het model (L, de grootste) was achteraf gezien ook wat klein voor mij (ik ben 1.99m).

Belangrijk voor mij
- onderhoudsvriendelijkheid is een plus (dus liever geen derailleur)
- ik wil bij een dealer kopen in de buurt (Amsterdam). Dus niet online. Dit i.v.m. het feit dat er toch wel vaak 'iets aan de hand is'.
- rechte zit
- moet iets harder kunnen dan de 25km/h limiet.
- accu uitneembaar
- de fiets moet groot zijn

Ik zit dus te denken aan de Qwic Premium series i MN7
https://qwic.nl/e-bikes/premium/i-mn7/

Die is namelijk in 'extra large' leverbaar. Maar nergens staat iets over de framemaat. Weet iemand die?

Als alternatief verkoopt de lokale dealer ook de sparta R5Te LTD in 65 inch formaat. Dat is ook wel een interessante, alleen hij heeft er geen op voorraad om de proefrijden... en ik heb nog niet kunnen vinden of je de begrenzing wat kan verhogen.

Iemand nog tips?
Balen dat je fiets is gestolen, gelukkig wel goed verzekerd.

Die Sparta R5Te LTD vind ik best wel een mooie fiets. Hij heeft alleen geen trapkrachtsensor en maar 5 versnellingen. Volgens mij is Sparta in tegenstelling tot Bosch niet zo strikt qua ondersteuning en loopt deze wel standaard rond de 27/28 per uur in vergelijking met de 23,5~24 per uur en de standaard afwijking bij Bosch. Je zou het even moeten valideren met een GPS speed app op je te telefoon bij de proefrit.

Over die Qwic kan ik je niet veel vertellen. Ik heb verder ook precies jouw lengte en weet hoe lastig het kan zijn om goede maat fiets te vinden. Stromer heeft bijvoorbeeld laatst een nieuwe ST1 uitgebracht maar uiteraard alleen tot 20 inch wat neerkomt op 50 cm framemaat, dat gaat hem dus niet worden :(

• roffeltjes
coenox schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 12:47:
Ik heb een Giant Switch Double die ik voor woon-werk gebruik. Sinds een week houd de ondersteuning er regelmatig mee op, terwijl verlichting en display blijven werken. Weel geeft de display van de Ride Control geeft steeds verkeerde info. In plaats van snelheid geeft de display 'LO' en nu continu '21 km/h' (ook als ik stil sta. Ik heb het idee dat er iets met de afneembare Ride Control is. Iets met de printplaat of vocht. Het is al een wat oudere (jaar of 8 ), maar nog niet heel veel gebruikte, fiets. Ik heb de contacten al ingespoten met vochtwerende contactspray en de Ride Contral ook al even een tijdje binnen neergelegd. Zonder resultaat. Mijn idee is om een andere Ride Control te kopen en dat te proberen. Kost rond de 65 euro. Zijn er andere zaken die ik nog kan checken?
Ga naar een goede Giant dealer.

Het doet me niet denken aan een defect display, het lijkt erop dat er iets mis is met de sensoren(vooral dat hij bij stilstand 21kmpu geeft is zorgelijk). Ga naar pagina 28 "prolemen oplossen".

https://www.gebruikershan...w-handleiding-548528.html

Ik neem aan dat je een stock foto hebt gebruikt en dat dat niet je eigen display is, maar je moet die leds in de gaten houden.

Tenzij het echt iets simpels is als een scheef zittend spaak magneetje is dit dealer werk.

• roffeltjes
Radeoxx schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:00:
[...]

Ja, heel lastig. Ik ben net teruggebeld door een lokale dealer van Qwic. Zij krijgen hem volgende week binnen en ik kan hem dan komen proefrijden. Maat XL komt overeen met een 'ruime' 60 inch framemaat vertelde de beste man mij.

Hem = https://qwic.nl/e-bikes/premium/i-mn7/
60 inch is een onzin maat....

Ferme slagen om de arm: Als hij 60cm bedoeld dan is hij waarschijnlijk aan de kleine kant, bij een racefoets (geen appels en peren helaas) kijk je al snel naar een 64cm (klassiek).

Opmerkingen:

1. Ik vind hem erg duur voor een middenmotor+Nexus 7, helemaal omdat Qwic een relatief klein B merk is(niks mis met B merken, maar je verwacht een lagere prijs) met een Bafang.

Je kan voor die prijs ook een Nexus 8 met Bosch/Yamaha motor krijgen met bijbehorende dealer netwerk.
2. Ik zie alleen een dames model met ultralage instap. Dat vind ik wel een dingetje met jouw lengte, tenzij je echt een verdergewicht bent. In jouw geval zou ik voor mixte (middelhoge instap) of herenmodel gaan.

Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5TE een interessanter model gezien je lengte.
zuidhuis schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 19:32:
[...]
Aangezien wij ook de qonqer overwegen: had jij de versie met in hoogte verstelbare stuurpen? Ik ben 1.90 m lang maar zal toch voor de M versie gaan omdat mijn vrouw 1.75 m is. Weet niet of dat problemen gaat geven. Wij wachten overigens op de nieuwe versie met aandrijfriem zonder derailleur.
Dit is een beetje subjectief omdat ik elektrische fietsen sowieso te weinig reach vind hebben en ik dus eerder een groter model kies (Ik ben 1.70):

Je kan beter een wat groter Mixte model nemen (kan je vrouw ook nog wel mee overweg) dan een fiets die echt te klein. Ook in dit geval is de Sparta in damesmodel een heel interessante optie.

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2020 11:56]

• roffeltjes
Sparta en zijn lekker duidelijke modelnummers |:(

Ik bedoelde de Sparta R5TE, niet de R5E 8)7
Radeoxx schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:24:
[...]
Dankje voor je reactie. Denk je echt dat 60 inch sowieso te klein is? Wat bedoel je precies met onzin-maat?

2. Ik zie alleen een dames model met ultralage instap. Dat vind ik wel een dingetje met jouw lengte, tenzij je echt een verdergewicht bent. In jouw geval zou ik voor mixte (middelhoge instap) of herenmodel gaan.

Ik zie het inderdaad. Ik weet niet of ze ook een herenmodel hebben? Ben in ieder geval geen verdergewicht...gewoon normaal gewicht voor mijn lengte (90kg).

Eerlijk gezegd vind ik de Sparta R5TE een interessanter model gezien je lengte.

Ja, dit is wel een dingetje. Die heeft alleen een sportieve zithouding, en dat wil ik eigenlijk niet meer :(.
1. 60 inch zou een frame maat zijn van 152.5 cm :+

A. Klassieke maten in CM (ook in landen als de UK en USA is de standaard eenheid voor klassieke modellen CM).

Confectie loopt meestal ergens tussen de 48-64

B. Inches worden vrijwel alleen gebruikt bij sloping frames. Een redelijk normale verdeling (dit is een schatting, het is in de praktijk sterk merkafhankelijk)

XS= 13.5 Inch
S= 15 Inch
M= 17.5 inch
ML= 18. inch
L=19.5 Inch
XL= 21 Inch
XXL= 23 Inch

Nogmaals, dit verschilt helaas van merk tot merk, dat is een van de voordelen van de klassieke notatie.

Overigens is framehoogte onbelangrijk, je kijkt eigenlijk naar Stack en Reach, dat wil ik ook nog wel uitleggen, maar de gemiddelde FM zal je glazig aankijken (dus vooral academisch). Eigenlijk zie je dat alleen top race/MTB Fm's die taal snappen. :F

Ik zou je FM niet teveel in de war brengen en vragen naar XXL of +/- 64 CM.

XL kan eventueel passen (zie ook de verschillen bij merken onderling), maar ga in eerste instantie met mijn eerste advies aan de gang 8)

2. 90 schoon aan de haak vind ik zelf pittig voor een ultralage instap. Het is subjectief, technisch kan het prima, maar ik vind het te slap. Ik zou eerder een Mixte of Heren model willen. IMHO kan een fietsframe niet te stijf zijn (comfort haal je uit de banden).

3. Ik gok dat de Dames(Mixte) R5TE minder sportief is als het herenmodel van dezelfde maat (dat zie je eigenlijk altijd) ;)

Veder zijn er oneindig veel elektrische fietsen met een relaxtere zit. De QWIC is duur vinden voor de specs.

[Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 06-02-2020 11:56]

• roffeltjes
Volgens de handleiding gaan ze knipperen als het misgaat, maar ik ken de fiets verder niet. Je zal dit of via de handleiding of dealer moeten uitzoeken :+

• roffeltjes
Radeoxx schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 11:59:
[...]
Hij heeft wel een rotatiesensor zie ik. Geen krachtsensor dus. Vind je dat niet jammer?
Mijn zwager heeft de Sparta R5TE en ik vind dat hij prima rijdt. Ik heb wel vaker met rotatiesensor ebikes gereden en in mijn ervaring is het vooral storend bij een voorwielmotor en is het minder merkbaar bij een achterwiel motor.

Misschien ook omdat je met een achterwiel motor meer vermogen hebt en de motor dus makkelijker aanspreekt, maar dat is echt een wilde aanname van mijn kant^^.

• roffeltjes
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:04:
Ik ook niet op een fiets.
Vering: Maakt alles zo indirect.... ik heb een fiets met en Rohloff naaf, rij alle "25 km e-bikes" voorbij, afgezien bij te harde wind, en moet er niet aan denken dat ik een flink deel van die energie in vering als warmte verlies.... mss merk je dat niet meteen op een e-bike omdat de ondersteuning dat compenseert....

Je zou dus kunnen verwachten dat bij eenzelfde e-bike je met vering toch een stuk minder ver kom op de accu dan zonder vering...
Zowel banden (hysteresis) als vering (demping) leveren verlies op, maar schudden/hobbelen is erger. Een trein heeft geen hysteresis (geen banden), maar heeft wel vering. Een auto heeft beide, een fiets alleen banden of soms ook vering.

Goede vering maakt zeker niet trager, tenzij je op fantastisch wegdek rijdt. En juist op een goed wegdek zal er weinig vering en verlies (demping!) zijn als je wel een verende vork zou hebben.
Kortweg, als je een "flink"deel van je energie in de vering zou verstoken zit je in een scenario waar je zonder die vering überhaupt niet wil komen.

Bij jouw scenario wordt het vrij simpel: de watts verbruik je voornamelijk vanwege de luchtweerstand. Vering (demping) zal nauwelijks meetellen (en hoe harder je gaat hoe positiever de effecten van vering!), gewicht nog veel minder. Goede banden ontlopen elkaar een paar watt (bijv. Supreme vs Allmotion), wat op deze snelheden zeker meetelt, maar je zit dan echt naar een paar procent te kijken. Je Rohloff is ook weer een paar % tov een versnellingsnaaf. Het tikt op het totaal zeker aan, maar juist die verende vork is een non-factor.

Sterker nog, het directe gevoel dat je associeert met snelheid ("buzz") betekent dat je aan het verliezen bent.... Dat is het bekende gevoel dat harde banden lekker hard rijden terwijl vermogensmeters aangeven dat dat niet zo is. Als je handjes trillingen waarnemen ga je energie verliezen omdat je dat met je lichaam wegdempt. Lichaamsdemping kost ook gewoon energie en maakt moe. Een verende vork is onvermoeibaar ;)

Grotere problemen met vering zijn vooral dat stadsfietsen geen goede instelbare vorken hebben. Daarom zijn brede banden vaak een beter idee, zeker in Nederland, immers banden zijn op te blazen tot juiste druk en zorgen voor minder gewichtstoename en stijfheidsverlies.

Maar voor de rest is het niet zo spannend en zal je zeker niet merkbaar actieradius verliezen vanwege een verende vork.

• roffeltjes
Roy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:04:
Ik ben al iets verder gekomen in mijn zoektocht naar een fiets. Mijn wensen zijn voornamelijk riemaandrijving, schijfremmen, Alfine of Enviolo naaf en minimaal 50Nm middenmotor. Op dit moment zijn er eigenlijk twee favorieten die qua prijs gelijk zijn.
Dat zijn wel heel dure fietsen waarbij ik de prijs kwaliteit een beetje zoek vind. Een fiets van 4000+ zonder Rohloff doet me wel achter de oren krabben.... De Dutch ID vind ik helemaal bezopen... Shimano instap Deore (vind je terug vanaf 700 euro MTB's), klein merk*, nauwelijks maten aanbieden en dan zoveel geld vragen :?

Verder zie ik op beide fietsen dingen als zwevende dragers |:(

Om deze te benadrukken; de Batavus Zonar heeft ook Deore en kost rond de 2200,- Dan wordt die riem wel heeeeeel duur betaald. En dan is Batavus een merk waarvan je in elk dorp een dealer kan vinden.

Ik zou toch nog even gaan kijken bij onze Oosterburen (o.a. R&M, Victoria, Pegasus, Cube, Stevens etc.), daar zijn ze een stuk goedkoper met dit soort fietsen. Ik ben niet zo lastig met dure fietsen, kan me het allemaal best voorstellen (ik heb ook drie custom racefietsen met Campagnolo), maar deze modellen vind ik niet briljant (zeker de Dutch Infinity GT is gewoon veel te duur).

* Het probleem bij een klein merk is het dealernetwerk. Voor een "gewone" fiets is dat niet spannend, maar juist E-bikes hebben veel ondersteuning nodig. Tenzij je favoriete Fietsenboer toevallig dat kleine merk heeft zou ik altijd voor een groot merk gaan. Dat je al moeite hebt om DutcHID te vinden is wat mij betreft een rode vlag... wat als hij straks stuk gaat?

Een goede fiets ontwerpen is niet lastig, DutchID zal prima fietsen. Maar er zijn zoveel goede merken en dan betaal je echt minder.

Mijn advies: Kijk eerst wat je dealer kan aanbieden, zowel Derby als Accell hebben meer keus dan je denkt. Een goede FM Is bereid om je hierbij te helpen (al zal hij vaak vast zitten aan concern afspraken).

[Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 14:18]

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:20:

Als ik de banden stevig oppomp zodat de rolweerstand ok is en ik niet teveel energie in het "wegzakken" van de band kwijtraak , heb ik geen vering nodig.
Die hysteresis daar heb je bij goed opgepompte banden ook weinig last van.. je hebt dan nl relatief weinig materiaal verplaatsing en als die erg klein is, dan is de hysteresis dus ook erg klein.
1. Dat is subjectief, gevoelsmatig. Alleen al dat je je banden stevig oppompt doet mij vermoeden dat je met te harde banden rijdt wat zowel inefficient is als oncomfortabel.
2. Hysteresis is sowieso nauwelijks van belang (sidewall collapse is wat dat betreft veel vervelender), maar ook hier weer: Harder oppompen dan het punt waarop sidewall collapse voorkomt is niet efficient.

https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/
Ik denk dat ik ze dan zo "strak" instel... dat je eigenlijk net zo goed ze weg had kunnen laten, zonde van het geld...
Dat een verende vork in Nederland niet nodig is en de boel gecompliceerder maakt ben ik het wel mee eens. Maar als je je vork super strak instelt ben je weer inefficient bezig en ga je juist die verliezen pakken.

Elke trilling die je voelt is verlies en wordt gedempt door je lichaam. Als je die wetmatigheid snapt besef je je ook waarom uit onderzoek blijkt dat je banden niet te hard moet oppompen (ook niet te zacht)..., en dan snap je ook dat een verende vork strak instellen de verkeerde benadering is.

Nogmaals, mechanische vering en demping is cruciaal en verhogen de efficientie (precies omgekeerd dan wat jij denkt). Anders zouden er wereldrecords worden gevestigd op een kale velg :+

De hamvraag is vooral : hoeveel vering is ideaal? Voor een wielrenner waarbij gewicht en aerodynamica zwaarder tellen is een minimaal systeem logisch (en ook daar gaan we naar steeds dikkere banden!)en telt elk procentje, maar voor een gewone fietser ligt dat toch wat genuanceerder.

Betreft actieradius: Je aerodynamica is verre, verreweg de meest belangrijke factor.

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 14:50]

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:57:
[...]
Was er niet sprake van dat er nog ergens een band zat.... ?
Ik niks tegen versimpeling maar dit is imho erg kort door de bocht om maar eens in verwante termen te spreken....
Ik probeer hier juist duidelijk te maken dat minder vering geen efficientie winst oplevert, tenzij de nadelen (bij een verende vork is dat primair gewicht) groter zijn dan de winst.

Jij stelde dat je met een verende vork efficiency verliest (warmte), maar dat is juist incorrect. Als een (goede!)vork in veert (en dempt) is dat positief. Als dit negatief zou zijn, dan zouden banden ook negatief zijn. En een groot voordeel van vering is dat ze i.t.t. banden dempen.

Eigenlijk zijn de enige efficiency nadelen van een verende vork het gewicht en verlies aan stijfheid.

Alleen als we naar Nederland kijken is het wat minder kritisch en red je het ook wel met hele goede banden, een lichte fiets is gewoon heel prettig. Maar ook dan is je stelling dat je flink actieradius verliest vrijwel zeker incorrect. Een kilootje meer is rottig in de fietsenstalling (en dat vind ik echt wel een punt!), maar in de polder merk je daar niks van.

Dus ja, ik deel je mening dat ongeveerd (meestal) te prefereren valt (al was het maar omdat de meeste vorken matig zijn), maar snelheid en actieradius zijn niet de zaken waar je het gaat merken.
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 14:57:
[...]
ik pomp zo hard op dat nog net comfortabel is voor mij, en dat ervaar ik echt als efficient, iets minder hard oppompen en het voelt echt toch dat het wat meer werken is...
Dit klinkt toch echt als te hard en betekent dat je harder werkt dan nodig. Gevoel zou ik in deze echt mee uitkijken omdat we road-buzz associëren met snelheid (hartslagmeter of vooral vermogensmeters zijn de beste methode).

Of de pragmatische aanpak van Jan Heine: Zo hard mogelijk pompen en dan druk verlagen totdat de roadbuzz weg is.

Ik weet dat ik hier vasthoudend ben, maar er is de laatste jaren ontzettend veel onderzoek gedaan en mensen pompen onnodig hard, juist omdat ze afgaan op hun gevoel.

=> Ik heb ook wedstrijden gereden met 9 bar en 19mm, ik heb ook het roer moeten omgooien^^

Betreft aerodynamica, nogmaals, jij stelde dat je een verende vork flink zou merken in actieradius. Dat kan alleen als demping een signifcante factor is van je efficiency. Dat is het bij voorbaat al niet omdat de grootste factor aerodynamica is.

Waarom vind ik het zo belangrijk? De meeste fietsen hebben een verende vork en als jouw aanname waar zou zijn moeten we al die fietsen gaan diskwalificeren. gelukkig is dat niet nodig. Een verende vork is een relatief onbelangrijke factor.

Dus het is niet persoonlijk, maar je aanname is incorrect en kan leiden tot verkeerde aankoopbeslissingen.

[Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:21]

• roffeltjes
Puch-Maxi schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:17:
[...]
Deze 'trend' was mij ook opgevallen. Als je een zware tas achterop doet, dan gaat je stuur trillen.
Even iemand achterop gaat ook niet, want tegenwoordig zijn alle bagagedragers 25kg max.
Trillen ligt waarschijnlijk niet aan de zwevende constructie, maar is vermoedelijk het Shimmy fenomeen. Je hebt dit ook wel met gewone dragers, het gaat eerder resoneren als er iets gewicht achterop zit. Shimmy is sowieso wel een heel lastig ding (kortweg ELKE fiets zal uiteindelijk shimmyen, alleen verschilt het nogal op welke snelheid het fenomeen optreedt). En ja, ik haat het fenomeen :(

Zelfs de beste Tubus drager met een standaard aansluiting heeft een 30kg limiet, neem dat advies met een korrel zout ;)

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat een moderne Racktime (groot leverancier aan Accell) zwevende drager sterker is dan die erop mijn Gazelle uit de jaren 70 zat, terwijl ik daarop toch heel graag vriendinnetjes vervoerde. Alleen zijn de veiligheidseisen wat strakker geworden (en dat is natuurlijk prima) :+

Dus ja, een standaard drager is wel sterker dan een zwevende drager, maar ik vind het vooral vervelend doordat je je bandgrootte beperkt en het zwaarder is, er zit namelijk een stalen plaat onder het spatbord |:(

[Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:29]

• roffeltjes
@Erapaz Ik zou hier informeren:

https://www.mountainbike....p?f=15&t=133527&start=975

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 15:30]

• roffeltjes
route99 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:44:
[...]
Heb even met de search gezocht maar die term heb ik geen stelling over ingenomen. Het woord kwam niet in mijn tekst voor.
Dat is merkwaardig, want je hebt dat wel degelijk gedaan
route99 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:04:
Ik ook niet op een fiets.
Vering: Maakt alles zo indirect.... ik heb een fiets met en Rohloff naaf, rij alle "25 km e-bikes" voorbij, afgezien bij te harde wind, en moet er niet aan denken dat ik een flink deel van die energie in vering als warmte verlies.... mss merk je dat niet meteen op een e-bike omdat de ondersteuning dat compenseert....

Je zou dus kunnen verwachten dat bij eenzelfde e-bike je met vering toch een stuk minder ver kom op de accu dan zonder vering...
Iemand die een E-bike wil kopen en actieradius belangrijk vind hoeft niet te letten op al dan niet voorvering. Vandaar dat ik deze corrigeer, actieradius is namelijk een vaak terugkerend onderwerp en het is wel belangrijk om het dan over de juiste factoren te hebben.

Ik weet dat ik heel bruusk kan overkomen, bedoel het absoluut niet persoonlijk. Ik probeer alleen ten alle tijden het juiste verhaal te vertellen, ik voel me enigszins verantwoordelijk voor deze draad :o
charrel schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 15:52:
[...]
Tevens ook over de begrenzing op 25, dat valt alles mee en was eigenlijk overal gewoon sneller dan normaal fietsen op het stuk wat ze toen testen.
Het is op de weg al een redelijk forse snelheid, laat staan in het bos ;)

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 08-02-2020 16:23]

• roffeltjes
Kijk, deze extra info verklaren je keuzes! Niks op af te dingen verder, het was voor mij niet goed in te schatten waarom je op deze twee fietsen kwam en ik wou je dus toch in je hoofd nog een keer door dat proces laten gaan. Maar dat is volgens mij compleet overbodig. ;)

1. Ik herhaal: Niks mis met dure fietsen! :+
2. Als je dealer DutchID aanbiedt zie ik verder op dat punt ook geen probleem. Ik blijf er wel bij dat dat heel veel geld is voor een fiets met die afmontage en zonder het prestigieuze merk. Niet dat het bij dit soort fietsen echt boeit (ontwaarding van ebike is heel hoog vanwege de accu), maar Koga, Santos Avagnon zijn waardevaste merken.
3. Niks mis met Deore, maar het klopt niet met de prijs. Je hebt absoluut een punt dat de Koga niet veel beter is afgemonteerd, maar die heeft standaard wel een grotere accu (of heb je die meerprijs bij de DutchID meegenomen?).
4. Betreft Enviolo, over het rijgedrag; let's agree to disagree. Betreft storingen: Je ziet in deze draad meer storingen met Nuvinci/Enviolo en er is AFAIK in al die jaren nog nooit een storing met een Alfine (of Nexus Premium!) gemeld. Ook wereldwijd zal je nergens horen dat Alfine storingsgevoleiger is dan Nuvinci.
5. Die Rohloff kan er altijd later nog in worden gezet (bij beide fietsen). Kost wat, maar zo is het ook wel weer.

Ik zie aan je shortlist dat je een aantal van mijn ideeen al had bekeken. En het laatste, in mijn ogen belangrijkste: Als dit de merken zijn die je FM aanbiedt zijn dit sowieso de logische keuzes! In jouw plaats zou ik na proefrijden op de DutchID de knoop doorhakken.

Ik zou je keuze verder bepalen/beperken op rijgedrag en pasvorm. Als je de DutchID niet kan proefrijden is zo te horen de Koga ook al helemaal top, dus je bent er volgens mij heel snel uit *O*

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 09-02-2020 09:50]

• roffeltjes
Roy schreef op zondag 9 februari 2020 @ 16:02:
[...]

Waardevastheid is inderdaad wel een goed punt; daar had ik nog niet over nagedacht. Daar zal een Koga en Santos inderdaad veel beter in zijn.
Ik zou me er niet al teveel van voorstellen, zeker niet bij een ebike.
De ervaringen die ik overal lees over de Koga Pace zijn eigenlijk overwegend positief (ondanks of dankzij de Enviolo :)).
Ik ben geen fan, maar ik ga ook niet zo ver om het af te raden.
Dat snap ik inderdaad ook niet; zal wel met het design te maken hebben of zo?
Ja dat is een design ding. Staat mooi |:(

Betreft je dochter, dat gaat makkelijk op een dergelijke drager, het is gelukkig nou ook weer niet dat het zwabberdingen zijn.

Ik vind het een nadeel, maar ook weer niet van dien aard dat ik er een model voor zou laten afvallen. Het enige echte nadeel wat je merkt is dat je moet opletten met je banden keuze omdat je minder ruimte hebt onder je spatbord. Zo kan mij Razer 42mm Schwalbe Supremes aan, maar Conti Winter banden is eigenlijk net niet passend (beetje trucen en manipuleren gaat het wel, maar echt top is het niet).

Wat dat betreft heb ik wel het gevoel dat je bij de Pace nog breder kan dan bij de Dutch Infinity, dat zou ik WEL een serieuze overweging vinden mochten ze bij gelijk spel even lekker fietsen.

• roffeltjes
Malwina schreef op zondag 9 februari 2020 @ 17:01:
Gisteren heb ik twee proefritjes gemaakt op een Gazelle Ultimate en Cityzen. Mooie fietsen om te zien en, zeker op de Ultimate een voor mij comfortabele zithouding. Op de Cityzen zou ik het zadel moeten veranderen om er lekkerder op te zitten. Verder vond ik de fietsen niet uitblinken in rij eigenschappen door bijvoorbeeld scherp te sturen, maar ook niet veel minder dan andere fietsen die ik getest heb. Beetje middle of the road dus.
Oeh, altijd lastig om rij eigenschappen te duiden. Scherp sturen vind ik bijvoorbeeld een ongewenste eigenschap, een fiets moet sterk de neiging hebben om rechtdoor te gaan tenzij je hem de bocht in drukt.

Een racefiets is doorgaans ook vrij rustig. Dat is veel comfortabeler. .

Een mooie analogie is stuurbekrachtiging, hoe harder je gaat, hoe minder bekrachtiging omdat koersvastheid belangrijker wordt en je met minimale stuuruitslag al grote effecten hebt.

Zadels: Het standaard zadel laat ik nooit meetellen in mijn beslissing. Ik ga ervan uit dat ik een ander (in mijn geval harder en platter) zadel nodig heb. Het is een van de meest persoonlijke dingen en heel makkelijk te vervangen.
Mijn probleem is dat ik geen echte voorkeur heb voor bijvoorbeeld naaf of derailleur, waardoor de keuze makkelijker zou worden. Het enige waar ik bijna zeker over uit ben is dat het een midden motor moet worden.
Lastige keuze. Als broekspijpen e.d geen issue zijn is een derailleur zonder meer een uitstekende keuze, ik durf zelfs te zeggen de beste keuze, al was het maar dat bij een derailleur fiets je normaal gesproken het wiel er makkelijk uithaalt waardoor onderhoud aan remmen en aandrijving een eitje wordt.

• roffeltjes
Je...
zou er een testritje moeten mee doen.
Sorry :+

Alle gekheid op een stokje, ik ben geen expert, maar voor mijn gevoel is het ongeveer: "Stromer/Klever", daarna de rest. Je moet gewoon heel hard en stabiel door het verkeer heen, het is al link genoeg.

De Qwic heeft wel een zelfde motor, maar een lager voltage (AFAIK).

• roffeltjes
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:00:

Zie ik het verkeerd dat achterwiel beter is i.v.m. slijtage? zijn er nadelen aan? hoger verbruik? minder goed op lage snelheden (direct op het wiel vs. via de versnellingen)?
1. Ja.
2. Alle voordeel hep zijn nadeel ^^. Zie de startpost. Kortweg, voor een spedelec weegt het voordeel (minder kritische aandrijving) op tegen de nadelen. De verhalen van kettingkasten van Bosch die op hoge snelheid worden opgegeten staan me nog bij :+
3. Verbruik verwacht ik geen groot verschil op.
4. Ja dat zou een issue kunnen zijn in extreme omstandigheden. Probleem met een naafmotor zit hem met de combi lang zware belasting en laag toerental.Tenzij je door Limburg gaat scheuren verwacht ik niet dat je daar tegen aanloopt.

• roffeltjes
bjp schreef op maandag 10 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Ah ok :) ik woon wel in Belgie (rond Leuven) en doe wel eens paar muurtjes... ik snap het wel met die lange tijd trage snelheid, niet ideaal voor zo een motor. Val je dan terug op beperkte kracht of volledig zonder ondersteuning?
Geen idee hoe dat zit met de Stromer, verschilt per merk motor.

• roffeltjes
Tahref schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:57:
[...]

Ik dacht dat een kleine band meer moet draaien dan een grote band om dezelfde afstand af te leggen, waardoor een grotere band minder energie nodig heeft als deze eenmaal op gang is?
Verschil zal er wel zijn, maar het is niet wereldschokkend. Band zal ietsiepietsie lichter lopen, maar je pakt ook ietsiepietsie meer luchtweerstand. Ik denk niet dat het verschil tussen 26 en 28"echt merkbare verschillen geeft tenzij je er een vermogensmeter en hartslagmeter bij pakt.

• roffeltjes
Malwina schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Dat duiden lastig is vind ik zelf ook waardoor ik twijfelde over de term scherp, maar het viel me tijdens de proefrit op dat een bocht nemen een beetje gezapig ging. Zeker vergelijkend met mijn huidige niet elektrische fiets. Waarschijnlijk is het gewoon een ebike eigen dingentje vanwege het extra gewicht van de fiets.
Bij een voorwielmotor is het gewicht in de naaf inderdaad ook een factor, maar dat is hier volgens mij niet het geval?

Het ligt vrijwel zeker aan de geometrie. Een steilere balhoofdbuis en een vork met meer sprong geven een veel directer sturende fiets. Omdat e-bikes wat harder gaan zijn ze wat "luier"gebouwd, net als dat racefietsen vaak relatief lui zijn
Het grootste voordeel van een naaf is het kunnen schakelen bij stilstand bij een stoplicht. Ik heb begrepen dat het beter voor de motor is om niet continu op te trekken in de zwaarste versnelling. Mezelf kennende zal ik lang niet altijd ver genoeg vooruit denken om bij het naderen van een stoplicht al terug te schakelen.
Dat is niet correct, een Nexus naaf schakelt ook niet bij stilstand. Je kan op zich wel klikken/draaien maar dan kan hij overslaan bij het optrekken en dat is ook niet ideaal :+

Een naaf schakelt het beste bij het "coasten"dus als je je benen stilhoudt. Tijdens het trappen kan je ook wel schakelen, maar dan ben je een beetje aan het forceren. Ik forceer dus vaak een beetje :+

Een derailleur schakelt als je (niet voluit) trapt. Sommige systemen kan je bij stilstand ook klikken/draaien omdat er dan een veertje inzit. Bij het wegrijden zal hij dan van kransje wisselen. Nadeel is dat je dan toch wel wat kracht zet en dat schakelt ook niet optimaal.

Kortweg, schakelen bij stilstand is eigenlijk niet zo'n goed idee, ik zou het daar dan ook niet vanaf laten hangen ;)

Mits je niet heel erg gaat stampen gok ik dat je motor het wegrijden op een iets te zware versnelling wel overleefd.

• roffeltjes
Strider schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:44:
[...]

Een nexus schakelt juist wel bij stilstand, je moet wel je voet van de trapper afhalen dan hoor je hem er netjes inklikken.
Aha! Ik dacht dat hij pas schakelde als hij draaide, maar dat is blijkbaar niet correct (zie ook Sheldon Brown's guide die aangeeft dat je gelijk heeft).

Ik hou meestal druk op de pedalen als ik stilsta, dus dat zal ik eens proberen.

• roffeltjes
guido66 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:06:
De 2 Gazelle e-bike’s van mijn ouders (met Bosch middenmotor) moesten ook binnen 2 jaar volledig herspaakt worden. Klinkt toch alsof Gazelle voor te lichte spaken is gegaan.
Grappig genoeg is Gazelle waarschijnlijk voor te zware spaken gegaan.

Vaak worden er spaken zonder verjonging gemonteerd en die zijn dan wel dikker/zwaarder, ze breken veel eerder ;)

En na een tweede spaakbreuk zou ik alle spaken laten vervangen en het wiel van de grond af laten opbouwen.

@BeQuietAndDrive
Beste zijn gebutte/verjongde spaken (Sapim, DT Swiss).
OgWok schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:56:
[...]Heb dat eens gehad met een Alu velg met RVS spaken. Na het verwisselen van het wiel met RVS spaken en RVS velg nooit meer problemen.
Niks mis met alu als velg, maar als je spaakbreuk hebt kan je het beste kijken naar een gebuste velg (er zitten tonnetjes in de spaakgaten waardoor er minder stress op de spaak komt). Of die velg dan Alu is of RVS maakt verder niet meer uit.

[Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 14-02-2020 09:03]

• roffeltjes
BertV schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik heb zelf ook een middenmotor maar het "vervelende" van een voorwielmotor viel mee bij een leenfiets.
Het hangt nogal van de motor af, de laatste generaties ION reden gewoon heel erg goed, maar die hadden dan ook een trapkracht sensor. Maar veel voorwielmotoren hebben slechts een rotatiesensor en hebben een relatief late cut-out (soms gekoppeld aan je rem)en dat rijdt toch wel voelbaar anders (maar alles went).

Structurele nadelen van een voorwielmotor:

- Lastig in fietsenrekken (voorkant is heel zwaar)
- Veel minder prettig bij gladheid (en dat kan ook harde regen zijn!)
- Kwetsbaarder door de kabelboom die lang is en langs draaipunten loopt.
De topzware accu in de bagagedrager vond ik meer storen.
Dat is meer een kwestie van verkeerde keuzes in de geo dan dat een accu op die plek automatisch slecht rijdt. Er zijn veel fietsen waar je blind echt niet merkt dat die accu daar zit.

• roffeltjes
OgWok schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:59:
[...]

Die ALU velg was niet gebust; de RVS velg overigens ook niet.
Het is alleen echt belangrijk als je spaken blijft breken.
DT spaken heb ik wel gemonteerd en die zijn erg goed; wel aan de prijs.
Ja, maar zo heel duur is het ook niet? +/- 50 cent per spaak?

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 14-02-2020 16:56]

• roffeltjes
@Bard1982

Er zijn oneindig veel modellen die aan jouw eisen voldoen. De e-bike is behoorlijk volwassen, dus ook het verschil tussen de verschillende merken is niet zo heel groot.

ik adviseer altijd weer om eerst eens te kijken welke merken jouw fietsenmaker heeft en in dat assortiment te kijken. Ook met standaard onderdelen merk ik toch elke keer weer dat fietsenmakers huiverig zijn om met andere merken te werken. Dat is niet zomaar onwil, maar het is als FM gewoon heel lastig om garantie gevallen e.d. af te wikkelen als je niet in het dealer netwerk zit.

Sterker nog, vaak weigert de fabriek om te leveren buiten hun dealer netwerk. Een goede FM kan dan via collega's soms nog wel wat regelen, maar ik zou die kant niet zo snel op gaan.
Jazco2nd schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:39:
[...]
Schijnt dat de Nexus 7 ook niet te vergelijken is met de Nexus 8. Een elektrische fiets met Nexus naaf zou alleen de Nexus 8 mogen hebben. Ik kan me voorstellen dat de Alfine duurder is.

De Nexus 7 is gewoon de goedkope optie, past niet op een e-bike.
Alfine 8 = Nexus 8

Binnenwerk e.d. allemaal hetzelfde.

Nexus 7 is minder goed, maar we moeten het niet gaan overdrijven, heb in de familie 2 Nexus 7 gehad die 20.000+ draaien. Het is iets minder efficient, maar zeker op een e-bike is het niet zo problematisch.
epic_gram schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:16:
[...]
edit: overigens ben ik niet kapot van de kwaliteit van giant in het algemeen. Sparta, batavus of trek zijn net zo duur maar zien er na een aantal jaar gewoon nog veel beter uit.
Mijn ervaring met Giant (ook met stadsfietsen) is kwalitatief prima. Maar qua prijs zijn hun e-bikes inderdaad niet mals.

Wat me wel opvalt is dat ik hun niet race-modellen al heel lang vreselijk grauw van kleur vind. Bijna altijd zwart of grijstinten, dus in die zin vind ik ze vaak niet aantrekkelijk qua uiterlijk. Ook dit jaar is het een heel erg flets palet .
RoRoNL schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Als je bovenstaande fiets interessant vind, zou ik ook eens kijken (en vergelijken) naar een Cowboy ebike.
https://nl.cowboy.com/nl

Financieel veel gunstiger, zelfs met een glasvezel aandrijfriem en hydraulische remmen, maar misschien zitten er onoverkomelijke verschillen op voor jou?
Bizar advies. Dat zijn twee compleet andere fietsen. Ik vind het heel opvallend dat een dusdanige hype fiets wordt gepromoot terwijl je duidelijk ziet dat het totaal niet aan de vraag voldoet. :?

Dat de Cowboy goedkoper is, is ook wel logisch gezien de afmontage en de complete afwezigheid van alternatieve maten.

[Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 16-02-2020 15:15]

• roffeltjes
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:52:
[...]

Bij 4000 km kan die FM beter checken of alle spaken nog goed op spanning staan, idem met de ketting, remblokjes checken (de mijne waren na 4500 km helemaal op), afstelling van remmen en versnellingen nalopen. En meer dan € 60 zou dat niet hoeven kosten - bij mij was die onderhoudsbeurt € 57,50 bij 3500 km, bij een e-bikespecialist op 700m van de Amsterdamse gemeentegrens.

Kortom, € 160 Euro is echt bizar veel.
(En gelijk @Erik Jan )

Hangt er sterk vanaf wat en hoe grondig het gebeurd. Voor 60,- was jouw fm in 30-45 minuten klaar, anders kan hij het licht in de winkel gewoon niet aanhouden (marges op fietsen zijn ook niet fijn). Dat betekent dus ook dat de fietsenmaker er redelijk globaal doorheen is gegaan. Dat is natuurlijk verder prima als het niet meer is dan een controle en er niks aan de hand is.

"Onderhoudsbeurt groot" zou toch iets anders moeten zijn dan even alles controleren, Als hij de lagers nakijkt (dus niet de borgring aandraaien), vet verwisselt, wielen compleet opnieuw op spanning brengt, remvloeistof vervangen en nog wat van die zaken dan gaat het heel hard.

Als je aan voorraad (ontwaarding per jaar is pijnlijk) gas, elektra, huur, personeel etc denkt moet je toch wel wat rekenen per uur. Goed lopende zaken verdienen prima, maar het is geen toeval dat er in Amsterdam zoveel fietsenzaken verdwenen zijn.

Ik klaag vaak over de kwaliteit van fietsenmakers, maar de prijzen die ze vragen zijn gewoon vrij logisch. Voor minder kan het eigenlijk niet, zeker in steden met een forse huur.

• roffeltjes
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:46:
[...]
Voor €160 heeft mijn FM een tijdje geleden een 'grote beurt' aan mijn analoge fiets gedaan. Nieuwe tandwielen, ketting, voorband en de hele boel smeren en afstellen. En die FM zit er al 40 jaar, inclusief personeel, voorraden en investeringen in moderne tools en winkelinventaris.

Bij ebikes zijn de gebruikte onderdelen degelijker en dus duurder, maar dat zou er niet voor hoeven zorgen dat een beurt twee keer zo duur wordt.

Ja, ik snap dat uurtarieven in werkplaatsen hoog zijn en dat een grondig uitgevoerde onderhoudsbeurt duur is, maar bij de uitleg dat hydraliek en lagers nagekeken worden heb ik zo m'n vraagtekens.
Nogmaals, het hangt af van wat ze doen, de tijd die men kwijt is. De dingen die jij noemt zijn in tijd niet zo spannend, zeker niet als het (en zo klinkt het) een derailleur fiets is.

- Ketting eraf? 1 minuut.
- Tandwielen, 5-10 minuten.
- Voorblad 5-10 minuten
- Ketting erop en inspuiten 5 minuten.
- Voorband wisselen is 5-10 minuten
- Derailleur afstellen 5 minuten
- Naaf uit elkaar vissen (Cup+Cone) 15 minuutjes voor twee naven (derailleur fiets!)

=> In een uurtje zou de fiets klaar kunnen zijn, maar er zijn natuurlijk altijd dingen die net tegen zitten :X

Tijdvreters (die je niet noemt):
- Ketting kast afbreken en weer in elkaar zetten. Zeker als hij een jaartje oud is en het plastic wat bros is door UV :o
- Wiel weer op spanning brengen.
- Versnellingsnaaf in elkaar zetten.

Dus als je FM ook de wielen heeft gedaan is 160,- incl materiaal vrij logisch. Een stadsfiets is marginaal duurder, niet omdat de onderdelen duurder zijn, maar je moet meer handelingen verrichten om de spullen te vervangen.

Betreft hydrauliek: Remvloeistof vervangen is gewoon wel even een klusje, bij Magura HS11/33 iets lastiger dan Shimano. Je wil ook niet al te veel knoeien (gelukkig is zowel Magura als Shimano geen DOT). Twee Magura HS33 remmen is al snel 20 minuten of langer (zeker als het tegen zit).

De grote vraag is: hebben ze ernaar gekeken en even wat aangedraaid of is de heleboel gedemonteerd. Als ze het eerste doen is 160,- heel duur, doen ze het tweede dan ben ik niet geschokt.

• roffeltjes
Heatonme schreef op zondag 16 februari 2020 @ 20:12:Kabel vervangen voor EUR 7,- , kon erop wachten met een bak koffie, alleen wat ik bij de onderhoudsbeurt ga betalen is nog de vraag.
Kijk, dat klinkt als een FM die weet hoe hij klanten moet binden. Dat soort kleine dingen indien mogelijk direct doen, kosten materiaal en een handdruk.

Bij de grote beurt zal hij ongetwijfeld minder coulant zijn (licht moet blijven branden), maar dat lijkt me niet meer dan normaal.

Ik ken de beste man niet, maar uit je verhaal krijg ik wel het gevoel dat je er blij mee mag zijn. Het feit dat hij niet heel lastig deed en je direct liet verder fietsen vind ik het teken van een goede zaak.
B64 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 22:04:
[...]

Dat bedoel ik dus, dit gaat om een beurt na 4000 km, als er dan zoveel moet gebeuren dat je 160 Euro kwijt bent aan arbeidsloon (dus twee uur) dan is er serieus iets fout met de fiets.
Ik heb na een half jaar fietsen (ik rij zeker het dubbele per jaar) soms ook wel een dergelijke lijst (kan wel eens tegenzitten^^), 4000km is best wel een afstand.

- Achternaaf nalopen is niet vreemd, een en ander afhangende van het gewicht van de berijder. Aan de andere kant rij je met een voornaaf normaal gesproken jaren zonder issue. => Al met al de ingreep die het meest discutabel is.
- Wielen (spaken) nalopen: Dat kan inderdaad na de eerste keer (hard) nodig zijn. Ook daarna kan het gebeuren; ik denk dat ik elke jaar wel een keer een slag eruit moet laten halen, maar dat is wel met kind achterop.
- Remblokken: 4000km red ik vermoedelijk net of net niet afhangende van het seizoen.
- Hydrauliek: Ik moet elk jaar wel de hele Magura boel laten bijstellen, inclusief demonteren van rem cylinders omdat ze vuil zijn en daardoor niet meer goed lopen. Verhalen van onderhoudsvrij Magura velgremmen kan ik niet plaatsen. Heb al 10 jaar over 6 fietsen deze remmen en het blijven aandachtsvreters). Vond het op mijn Santos bij de bekendste Vakantiefietsenwinkel trouwens ook niks, dus ik ben wat dat betreft een dwarsligger.
- Ketting en achterkrans. Ik doe er ruim het dubbele mee (rij het gewoon tot het echt niet meer kan), maar officieel is 4000km een prima afstand. Een race fiets ketting gaat 2000km mee, een wedstrijd ketting de helft.

Anders gezegd: als de FM de regels van de fabrikant en Shimano heeft gevolgd vermoed ik dat het wel degelijk tijd was voor een grote beurt. Dat dat ook wel na het dubbele kan? Ja, voor sommige dingen kan dat zeker, sterker nog, naven hebben niet zoveel liefde nodig (maar Shimano vindt ongetwijfeld dus van wel).

Terug naar wat je zegt: Ik vind 160,- voor groot onderhoud niet heel vreemd, de grote vraag is in hoeverre dat nodig is. En ook daarop ben ik minder stellig dan jij; ook een goede fiets kan best wel wat te lijden hebben in een jaar. .

Ik zou als ik @Erik Jan was eens in gesprek gaan met de fietsenmaker, maar vooral ervoor open staan dat dit heel redelijk kan zijn afhangende van wat hij heeft gedaan. Niet bij voorbaat al denken "Jezus wat een afzetter". Die conclusie kan je pas trekken nadat je weet wat er gebeurd is.

[Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 17-02-2020 13:50]

• roffeltjes
Bard1982 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:13:
Heb nu eigenlijk best een aantrekkelijke offerte liggen voor 3 jaar leasecontract deze fiets: https://www.r-m.de/nl/mod...gt-vario/#F00333_06030710

Lijkt me de Mercedes onder de ebikes. Of kan ik deze blind bestellen en er geen bult aan vallen omdat alles top is?
Ik zou altijd even proefrijden, maar hier kan je haast geen buil aan vallen. R&M weten wat ze doen en die configuratie is uitstekend.
Is er een reden om deze fiets niet te nemen?
De kosten :+

Als je het kan dragen dan is het een briljante keuze, je zal mij niet horen afgeven op mensen die een zak geld stuk slaan op een prachtige fiets. :*)

• roffeltjes
Malfoi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Wat is dat toch met die spaken, lees er best veel over. Ik begrijp waar het probleem zit (hoge belasting) maar snap niet waarom de fabrikanten dan geen stevigere spaken gebruiken.
- Spaken zijn een sluitpost waar mensen niet naar kijken, dus een logische plek om op te bezuinigen. Als je een paar miljoen spaken erdoor heen jast tikt dat aardig aan :X
- Meeste velgen hebben geen busjes in de spaakgaten. Dat is geen must, maar een busje zorgt ervoor dat spaken minder makkelijk zichzelf losdraaien.
- Deel van het probleem zit hem in het fabrieksmatig spaken van de wielen, de spanning is niet altijd even netjes (gelijk verdeeld), omdat spaken vanwege tordering weer terug kunnen draaien. Een goede fietsenmaker doet dit veel gelijkmatiger en controleert tijdens het spaken of er spaken zijn die zijn teruggelopen.

Eigenlijk is belasting an sich niet zo'n issue tenzij je naar een Tandem kijkt, het is bijna altijd het gevolg van ongelijke spaakspanning. Daarom moet je als er continue spaken breken het wiel helemaal opnieuw opbouwen.

• roffeltjes
Malfoi schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:39:
[...]
Duidelijk, dankjewel!

Zou het dan helpen om uit voorzorg het wiel door een fietsenmaker te laten "afstellen"? Dus niet opnieuw laten spaken maar de FM laten controleren of alle spaken gelijkmatig gespannen zjin.
Ja en nee.

Beste is eigenlijk om dit na twee weken te laten nalopen, dan hebben alle spaken "gewerkt". Vervelende is dat dit een van de meest tijdrovende en dus dure klusjes is voor de FM en de klant dit niet zo goed snapt.

Een indicatie: Een vakman doet er een uur over om een goed wiel te spaken vanaf een losse naaf, velg en bundeltje spaken. Verreweg de meeste tijd zit hem in het gelijkmatig opspannen.

Een reeds gevlochten wiel nalopen is uiteraard iets sneller, maar ook dan kijk je al snel naar een half uur per wiel.

Dit is dan ook waarom ik met al die bedragen over onderhoud zo voorzichtig ben, als een echt goede FM een wiel aanpakt kan je ervan uitgaan dat er heel veel tijd in zit. Het lastige is gewoon dat een echte vakman zowel niet goedkoop is als zijn tijd zal nemen en dat zie je dan weer op de bon.

[Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 18-02-2020 12:50]

• roffeltjes
wmeester schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:07:
[...]
Bijzonder. Ik had dezelfde klacht binnen een jaar. Destijds is een nieuwe velg vergoed. Was gewoon garantie. In mijn geval zei de FM dat de velg blijkbaar niet sterk genoeg was voor de toepassing.
Het is natuurlijk een vakman die iets denkt uit te leggen aan een leek, maar dat is toch een raar en vrijwel zeker incorrect antwoord. De velgen die op de markt zijn, zijn prima. Velgen zijn ook niet bijzonder spannende onderdelen. Alleen als je met een tandem minder dan 40 spaken hebt in je achterwiel zou de velg niet sterk genoeg zijn voor de toepassing.

De oorzaak voor een uitscheurend spaakgat is mits het geen resultaat is van schok/val vrijwel zeker:

1. Productiefout (spaakgat scheef/gescheurd)
2. Spaken niet gelijk gespannen, waardoor 1 spaak het werk van meerdere spaken heeft moeten uitvoeren (Assemblagefout)

Nummer twee is eigenlijk het meest waarschijnlijke. Zoals ik al een paar keer hier zeg; een wiel spaken is een precisie klusje en bij jouw fiets is ongetwijfeld de assemblage gedaan door een lage lonen slaaf en de spanning door een robot.

Al kan zelfs de beste wielenmaker natuurlijk een foutje maken (laten we vooral niet handwerk als zaligmakend beschouwen^^).
Noppesnada schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:19:
[...]
Ik heb geen klacht door een derde op laten lossen. De fiets heeft normaal onderhoud gehad bij een officiële fietsenmaker. De webshop heeft geen eigen servicepunt (nu wel, vorig jaar niet).

Afijn, de melding staat uit bij de webshop en we zullen zien. Het zal toch gemaakt moeten worden.
Het is een lastig verhaal.

Ik neig te denken aan een combi van zware belasting (hobbel/putdeksel) en assemblage fout=> En dat zou toch echt onder garantie moeten vallen.

Het probleem is natuurlijk dat zodra er wordt geconstateerd wordt dat belasting een rol speelt het een nietes/welles geval wordt. Ik vind dat je met 25kmpu over een putdeksel moet kunnen stuiteren zonder dat dingen afbreken, maar de webshop denkt daar blijkbaar anders over. Lijkt me dat je bij arbitrage gelijk krijgt, maar dat is nogal wat inspanning voor dit probleem :X
eisbaer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:01:
[...]
Je kunt wel met volle vaart door een gat in de weg gereden zijn. Ik geef je weinig kans om dit te kunnen verhalen bij de webshop.
Dat lijkt me toch te vallen onder normaal gebruik (beetje afhangende van het gat^^), tenzij je met veel te weinig bandenspanning rondreed

Ik zou het absoluut niet accepteren als mijn velg zou scheuren als ik met hoge vaart over een putdeksel dender. Wielen kunnen dat (en veel erger!) makkelijk hebben.

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 19-02-2020 09:42]

• roffeltjes
Noppesnada schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik durf te stellen dat ik erg voorzichtig met mijn fiets om ga, en gaten in de weg, dorpels e.d. altijd vermijd. Ik weet ook wel dat dit antwoord richting de webshop geen indruk maakt. We zullen zien !
Tsja, het zou gewoon niet mogen gebeuren, ik vind het argument van gaten en drempels geen steek houden, valt onder normaal gebruik.

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:33:
[...]
Het laden doe ik eigenlijk altijd als ik hem niet gebruik. Werd aangeraden.
:( Dat is VERKEERD advies, je hebt een Li-Ion accu en die moet je juist zo min mogelijk laden (cycles), Door hem continue te laden sloop je in no-time je accu.

Aan de lader hangen is wel correct voor NIMH accu's zoals de oudere ION modellen hadden (ja lekker verwarrende naamgeving), maar dat is niet van toepassing op jouw fiets!

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:50:
[...]

Hmm .... wat is jouw advies?

Pas laden wanneer hij echt leeg is, of gewoon na elk gebruik vol laden en los koppelen?
Officieel moet je ongeveer tussen de 20 en 80% blijven (pin me er niet op vast), @jimh307 weet hier het meest vanaf.

Ik zelf ben vrij pragmatisch:

1. NOOIT leegrijden.
2. Pas laden als je weet dat je je volgende rit niet gaat halen met de huidige lading.
3. Ik laad gewoon tot 100%, er zijn grenzen aan hoe paranoïde ik hierover ben. Ik ga geen alarm of zo zetten :+
4. Als hij vol is gaat hij van de lader. Ik laad dus niet de hele nacht, maar sluit hem om 18.00 (thuiskomst) aan en haal hem dan ergens rond 20.30 er weer vanaf.

Gewoon zo min mogelijk cycles maken.

• roffeltjes
lifeguard schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Ok, bedankt voor je informatie.
Nu heb ik hem morgenvroeg pas nodig. Dus kan ik hem nu aan de lader hangen, en vol laden en dan de hele nacht zonder lader laten staan? Dit zou dan geen problemen op moeten leveren?
Of kan ik hem ook vanavond rond een uur of negen aan de lader, en morgen 5 uur er vanaf halen?
Ik zou het eerste doen. Je verliest door die paar uur dat hij niks doet wel een beetje spanning, maar dat zou niet zo veel horen te zijn.

• roffeltjes
niki_lauda schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:45:
[...]

Mijn ervaring is anders. Heb drie jaar een Bosch 300 watt accu gehad. Iedere dag dat ik fietste heb ik hem opgeladen. Natuurlijk iets van een degradatie gezien, maar na een jaar geen degradatie extra gezien.
Wel heb ik altijd als het kouder was de accu pas opgeladen als hij op kamer temperatuur was. Ook dit advies had ik van een ervaren elektrische fiets gebruiker gekregen.
Het hoe je het beste een Li-ION accu kan laden is nou eenmaal bekend, het aantal cycles is belangrijk, laten hangen aan de lader is geen goed idee.

https://www.klium.nl/blog...zier-van-een-li-ion-accu/

https://wetenschap.infonu...ntladen-van-een-accu.html

Etc.

• roffeltjes
[b]APBaguette schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 20:55:[/b

Er staat nu 32k op de teller. Voor GBP 300 vervangen ze de as + lagers + verzendkosten. Als hij nog een half jaar meegaat is dat misschien wel redelijk, ik verwacht dat de batterij dan ook wel aan zijn eind is...
Wat kost een nieuwe motor bij je FM? 300 pond betalen zonder garantie is best wel pittig.

En bedoel je met onderdelen de onderdelen van de motor of de onderdelen van de fiets? Die laatste zijn toch niet duurder dan bij andere fietsen.
route99 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:56:

Tijd voor wat actie in Den Haag om deze verspilling te reduceren als de sector niks doet.... en gaat die wat doen met zo een mooi verdienmodel als de ebikes nu zijn.....
Niet zo somber; levensduur van E-bikes is de laatste tien jaar enorm verbeterd. Ik heb met de ION fietsen veel meer ellende gehad. Durf er eigenlijk wel een kleine weddenschap op te leggen dat de nieuwste Bosch weer beter zijn, technologie is toch echt nog steeds volwassener aan het worden.
Wat zou je zelf nog kunnen doen? Heb me er nog niet voldoende in verdiept. Hoe kom je aan een betaalbare motor en is dat zelf te doen? Accu laten reviseren is al mogelijk maar niet altijd.
Yamaha is absurd duur in after market. Was al duur, maar lijkt nog duurder te zijn geworden. :|

Bosch heb ik niet echt naar gekeken, maar zal wel een zelfde verhaal zijn. ;(

Op zich zijn onze Razer na 5 jaar en 45.000 harde kilometers nog prima. Als de FM onder handen heeft gehad rijdt hij eigenlijk als nieuw,dus als de accus gaan dan vervang ik ze en rij weer verder.

Het is ook een vrij makkelijke som voor mij, nieuwe accu of motor is 1/3 van de prijs van een nieuwe fiets en restwaarde vind ik geen reden (die is na al die jaren toch al nihil). Het zou me niet eens verbazen als we zeker nog tien jaar ermee gaan doen. Het wordt voor mij pas spannend als Yamaha zijn steek veranderd en dat hebben ze nog nooit gedaan (jay Yamaha, boe Bosch).

[Voor 106% gewijzigd door roffeltjes op 20-02-2020 22:33]

• roffeltjes
B2B2 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 06:47:
[...]
Geen idee of dit dezelfde motor is. Maar als ze nooit de montage punten veranderd hebben zou dit ook moeten passen (misschien weet iemand het zeker))

https://link.marktplaats.nl/m1514913097
AFAIK is de steek nooit veranderd. Grootste risico zit hem in het al dan niet herkennen van de Razer Accu.

Ik wissel Accu's uit tussen twee Razers, maar dat is geen garantie dat je zomaar een Razer accu op een Giant Syncdrive kan inpluggen. Als Giant er iets customs op heeft zitten met accu herkenning heb je er weinig aan.
Jazco2nd schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:52:
- welk slot zet je erop? Ik heb de AXA Solid Plus (insteek ringkabel) voor mijn huidige fiets, maar zo'n spiraal kabel is gewoon irritant. Zelfs al heb je de gladde versie. Wel het lichtste sterke slot tov een ketting (helaas voegt die makkelijk 1-2 kilo gewicht toe aan je fiets).
Mijn keuze:

https://www.abus.com/nl/V...tingsloten/IVY-Chain-9100

Gewicht en security gaan hand in hand, doe je niets aan imho.

[Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 21-02-2020 08:08]

RoRoNL schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:56:
[...]

Vastschroeven en netjes dichtlijmen met 2secondenlijm toch?
Lekker handige actie... Hoe ga je indien nodig dan contactspray aanbrengen als er problemen zijn :')

Ik heb op mijn Bulls ook een verwijderbaar display, ik haalde hem nooit eraf omdat hij of in de fietsenstalling op mijn werk stond of in de schuur.

Na verloop van tijd ging hij foutmeldingen geven, advies van de fm was om af en toe even de display eraf te halen. Problemen zijn direct verdwenen.

Dus... Gewoon lekker je display er telkens vanaf halen en niet vastzetten.

• roffeltjes
brutusl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Grijs ?

Ik heb deze fiets ook op mijn shortlist staan, net als deze minder saaie Gazelle
De Gazelle heeft Magura velgremmen, dat is een serieus nadeel.

• roffeltjes
Horla schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:27:
Update van Lekker Bikes:
  • 75 euro compensatie om bij een fietsenmaker langs te gaan om bagagerek te installeren en/of fiets te laten nakijken (ik denk niet dat ik bij mijn lokale fietsenmaker kan langs gaan om een gloednieuwe fiets die elders gekocht is door hem te laten nakijken).
Conclusie: ze doen moeite maar ik ga er toch eens over nadenken. Bagagerek vooraan zie ik sowieso niet zitten omdat het maar voor tien kg is en bovendien heb ik twee tassen maar ik vermoed dat er wel mooie aftermarket bagagedragers te vinden zijn.
Een Bagagedrager kan je er net zo goed zelf op zetten,10 minuten werk en dan kan je gewoon zelf een goede kiezen ipv vast zitten aan wat de FM op voorraad heeft.

Tubus is de gouden standaard. Racktime is ook prima. Meestal kan het zonder, maar check wel even of je ruimte hebt bij het oog op de achterpad tov de schijfrem. Het kan zijn dat je "stands" en langere boutjes nodig hebt voor extra ruimte bij de schijfrem. Deze kan je los krijgen, maar Trek heeft een mooie drager met deze stands inbegrepen. Nogmaals, ik ga ervan uit dat het geen probleem is.

• roffeltjes
brutusl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:58:
[...]

Mag ik vragen wat het nadeel hiervan is?
1. Onderhoud (vervangen van remblokken) is bij een fiets met naafversnelling lastiger dan bij een schijfrem (bij derailleur met snelspanners/steekas is het bij beide systemen triviaal).

- Bij Magura HS11/33 moet het wiel eruit. Vooral aan de achterkant is dat wel een dingetje (kettingkast, kettingspanners, band leeg en dan de moeren)
- Een schijfrem kan je er vrij simpel afhalen en dan kan je zonder probleem bij de blokken..

2. Remkracht in de regen. Een schijfrem remt in slechte omstandigheden veel consistenter.

3. Bij een Velgrem slijt de velg. Als je zoals ik veel kilometers maakt is dat een extra kosten post. Een schijf slijt ook, maar dat is redelijk triviaal bij vervanging tov het opnieuw inspaken van een velg.

Ik heb nu tien jaar Magura en ik blijf het vervelend vinden dat het geen schijfremmen zijn.

• roffeltjes
brutusl schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:08:
[...]
Het hele wiel eruit? Volgens deze video is dat niet noodzakelijk.
Of zijn er meerdere uitvoeringen?
Dat gaat om het voorwiel en hij heeft een magura met snelspanners. In mijn geval zit er een brakebooster op (en dat adviseer ik je tenzeerste) en dat maakt het vervelend.

Achter is dat echt wel een tikkie lastiger en zal de FM er meestal voor kiezen even snel het achterwiel los te halen.

Dus ja, je kan het zelf doen, je hoeft er ook niet superhandig voor te zijn, maar het is zeker achter lastiger dan een schijfrem.

• roffeltjes
iTmen79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:35:

Ik dus naar de fietsenmaker met het goede nieuws... blijkt de R5Te uit het assortiment te zijn!
Dat snap ik niet helemaal, hij is toch nog gewoon in het assortiment van Sparta?
SuBBaSS schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:46:
Is wellicht een zoektocht waard @Heatonme.
Helaas is die via jouw link niet te vinden voor een batavus jakima easy plus (of dat type wordt er alleen niet vermeld..).
Ik denk dat die lijst met fietsen een fout is, want dat zijn allemaal fietsen met een Accu in het frame, terwijl die geleider voor de bagagedrager is (zoals de RX+ van @Heatonme ). Overigens ben ik er behoorlijk zeker van dat ION tussen Batavus en Sparta niet wezenlijk verschilt (uiteraard wel de juiste jaargang/type).

Het lijkt me een bezoekje aan een Batavus dealer waard.

[Voor 55% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 11:31]

• roffeltjes
iTmen79 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:35:
[...]
Het wordt nog vreemder; de ééne FM hier in het dorp zegt dat er een onderzoek loopt naar de R5TE, blijkbaar is er iets mis mee.
Merkwaardig... ik weet dat er iets was met de riem, maar die zit er al jaren niet meer op. Verder vooral positieve reacties. Mijn FM heeft er meerdere verkocht en die heb ik er ook nog niet over gehoord (we hebben het vaak over dit onderwerp). Ik zal de volgende keer eens vragen wat hij hier van weet (maar hopelijk kom ik voorlopig niet bij hem langs^^).

Ik ben benieuwd!

Misschien leveringsproblemen ivm China?

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 04-03-2020 13:34]

• roffeltjes
iTmen79 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:55:
[...]
, de Sparta R5te is niet meer leverbaar.
Wat raar... dat model liep volgens mij echt heel goed. :?

Of ik zit er naast en ze verkochten er niet genoeg, of er zal iets zijn met toeleveranciers wat het model niet houdbaar maakt, Heel merkwaardig.
Dutchhero schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:53:
Zijn er hier mensen met ervaring met de fietsen van QonQer?
Ik kon er heel weinig reviews over vinden, dus heb besloten om er een te huren voor een week om eens goed te testen en dat beviel zo goed dat ik er een heb gekocht. Zodra ik hem een tijdje heb zal ik wel een review schrijven.
Mooie fiets, er zijn als je dit topic doorleest wel meer gebruikers van deze fiets.

Hoor graag je bevindingen op den duur :)

• roffeltjes
Dala schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 22:26:
Ik ben ook op zoek naar een fijne ebike voor woon-werk verkeer.
Altijd lastig.

1. Op 22km zou ik toch een sportievere zit wensen, je zit toch snel een uur op de fiets en sportief is prettiger voor je perineum.
2. Het is een fors budget voor een stadsfiets.
3. Betreft merken; dit soort e-bikes (Stads/toermodel met Bosch) zijn echt wel uitontwikkeld. Valt me wel op dat je geen Batavus (Dinsdag!) ertussen hebt staan, lijkt me een mooi compromis tussen klassiek en sportief, ook (veel!) goedkoper.

Maar mijn advies is altijd: Kijk welk assortiment je dealer heeft en maak daaruit een selectie.
elwin999 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:21:
een riem heeft op een e-bike geen meerwaarde...een Enviolo Nuvinci naaf zeker wel :) net een gashendel
bosch leuk... maar kan wel stuk ik had na 9000km een error 500 :'(
Met mijn oude Merida Espresso had ik met 16000 km ook een error 500 (interne motorfout)
Sommige merken of dealers bieden tegen een meerprijs van €159 een 3 jaar extra garantie aan. Dat is wel iets om over na te denken.

Ik fiets al 8 jaar op een e-bike en kan in ieder geval zeggen: Er gaat van alles kaduuk.

• roffeltjes
Dala schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:36:
Dinsdag viel af vanwege gebrek aan vering in de voorvork,
Het is heel persoonlijk, maar ik heb liever dikkere banden dan een standaard cheapo verend vorkje. Het wordt een ander verhaal als je echt het bos ingaat, maar op een standaard e-bike vind ik het geen gemis.

Verder, enigszins sportieve modellen met een Nexus/Alfine zijn toch wel te vinden?
DenBeke schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:52:
Momenteel ook aan het overwegen om een e-bike van Gazelle te kopen.
Nu zie ik dat veel modellen bij Gazelle zowel met een Shimano als Bosch motor/accu te verkrijgen zijn.
Is dat iets om rekening mee te houden? Zijn er grote verschillen tussen deze twee?
Je zult het eigenlijk een keer moeten testen. Ik heb een paar jaar geleden test gereden op een Merida met Shimano en ik vond de ondersteuning bij de 25 km per uur erg abrupt afbreken. Maar dat is wel een paar jaar geleden en ik kan me voorstellen dat dit inmiddels al is aangepast.

Verder is Shimano natuurlijk gewoon een A merk, Bosch is marktleider. Verder kan het een idee zijn om de garantie te verlengen naar bijvoorbeeld 5 jaar. Sommige fabrikanten bieden dat aan met een EazyRider garantieplan voor een kleine meerprijs.

Mijn Bosch motor had na 16000km een error 500 melding (interne motorfout) en dit gebeurde gelukkig 1 maand voor het vervallen van de twee jaar garantie :)
Noppesnada schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:12:
[...]

Ja, staat op de markering (ook alle andere posities op de spaak gehad).

Geen tuning, volledig origineel.

Vanochtend was het weer tobben, vanmiddag geen enkele melding. Dat maakt het zo raar.
Toevallig geen speling op je achterwiel waardoor de magneet net even niet het magnetisch veld heeft wat nodig is?
De_Bastaard schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 08:37:
Welke merken zijn er overigens met (betaalbare?) e-bikes voor lange mensen? Ik ben dus 2.05m en de meeste e-bikes gaan maar tot framehoogte ~60cm. Ik zag al iets van Sparta voorbij komen en Santos / Sector 2 bikes maar zijn er nog andere zonder dat je meteen een maatwerk fiets krijgt?

Ik zit dus zeker al op 65cm, misschien nog wel meer.
Ben zelf 1,99 en zit nu prima op een Bulls Green Mover met framemaat 60. De Merida die ik hiervoor had was framemaat 61 en dat was ook perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Dat is zeker een mooie fiets :) Ik zoek echter een iets minder sportief model voorzien van een achterrek aangezien ik als ik weer naar kantoor moet ik een laptoptas moet meenemen en een rugzak is voor mij geen optie
Van een rugzak op je rug ga je inderdaad niet vrolijk worden. Dan plakt heel je rug van het zweet.

Die fiets is trouwens ook leverbaar met bagagedrager en spatborden en dan is het een zeer deftige fiets. Let wel dat de motor niet zo krachtig is en je bij wat wind tegen echt wel aan moet zetten :)

Ik kan niet echt zien of de accu nou volledig uitneembaar is of helemaal is geïntegreerd in het frame.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:48:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in deze en andere topics, ik ga iets verder weg van mijn werk wonen en wil voor woon werkverkeer een ebike aanschaffen.

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op de Van Moof S3, het fietste erg lekker (vooral de boost knop beviel) maar over de algemene afwerking en kwaliteit heb ik mijn bedenkingen, ik ben me nu verder aan het oriënteren.

Mijn oog was al gevallen op de Cube Touring Hybrid Pro 500 maar deze lijkt nergens meer op voorraad te zijn in framemaat 62, aangezien ik 1,95 meter lang ben wil ik wel eerst even testen of ik lekker op deze fiets zit.

Heeft er iemand nog tips waar ik deze fiets zou kunnen testen (het liefst een beetje in het midden van het land) of anders een andere aanrader van rond de € 2500 euro?
Wat is je afstand enkele reis?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als ik op de site van 12go kijk heeft deze motor maar 25nm en dat is niet bijster veel, ik vind het zelfs extreem wijzig voor een middenmotor. Op de site van Batavus staat dat hij een Bosch middenmotor heeft maar dat lijkt dus niet het geval.

[Voor 34% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2020 09:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
db87 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Dat is echt te kort door de bocht. Een goede ketting is ruim voldoende voor de meest krachtige ebike motoren.
De ervaringen hier zijn toch wel vrij strak dezelfde kant op dat je voor een S-Pedelec wel degelijk liever een achterwielmotor hebt. De problemen met de aandrijving in combi met een middenmotor kan je hier echt keer op keer weer terug vinden..

Het probleem is trouwens niet de kracht van de ketting, het probleem zit hem in het schakelen. Te vaak wordt een aandrijving letterlijk opgepeuzeld door de ketting. Overigens zou je uit je linkje ook al moeten concluderen dat de kracht van een ketting geen issue is, ze liggen allemaal heel erg dicht bij elkaar.

Dit betekend niet dat een S-Pedelec met een middenmotor meteen ontploft als je erop gaat zitten, maar het advies voor een achterwiel motor is wat mij betreft nog steeds de juiste.
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:42:
[...]

Neem nu zelfs zo'n Van Moof. Stuurpen, zadelpen hebben allemaal afwijkende maten.
*Kuch* Van Moof is gehypte veel te dure rommel *kuch*
KleineJoop schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:36:
Een helm geeft een vals gevoel van veiligheid voor zowel de fietser als een andere verkeersdeelnemer/voertuig/automobilist. Mensen nemen meer risico waardoor de kans op serieuzere ongelukken, waarbij een helm überhaupt niet helpt, groter raakt.

De enige oplossing is betere fietsinfrastructuur op plekken waar deze infrastructuur niet (meer) toereikend is, gelukkig staat dat ook in het rapport. Dus bredere fietspaden en beter wegdek. Dan zullen er ook meer mensen de fiets pakken (bij upgraden van fietsinfrastructuur in het algemeen, niet alleen achterhaalde infrastructuur), terwijl een helmregel juist afschrikwekkend werkt en insinueert dat fietsen gevaarlijk is, terwijl het overwegend toch echt de voertuigen zijn die door hogere snelheden en gewicht serieus letsel toebrengen.
Allereerst, ik ben als helmdrager tegen de helmplicht. Maar dat is vanuit de psychologische redenen en zoals je terecht aangeeft vanwege het verleggen van de verantwoordelijkheid. dat een helm niet helpt is echter hoogst discutabel.

Er is een flink deel van de activisten op dit punt echt aan de haal aan het gaan met data en kromme redeneringen.

1. Het idee dat bij een serieus ongeluk een helm niet helpt is grote onzin. Als jij met een impact van 25kmpu met je kop tegen een paal gaat ben je rijp voor de ICU. Dat lijkt me toch best serieus, niet? Een helm gaat hier direct mee helpen.

2. Het argument dat een helm boven een bepaalde snelheid niet helpt is natuurlijk grote onzin, die graag door activisten wordt gebruikt om aan de hand van Helm certificaten een cricusje te starten.

Wat ze natuurlijk stiekem ook wel weten maar vooral niet willen noemen is dat het zelden gaat om een "hoofd eerst, boem is ho ongeluk". Je wordt gelanceerd, land op je armen/schouders en klapt dan met je kop tegen de grond. Ook dan zal je in veel gevallen doorschuiven. Allemaal heel erg, maar het betekent wel dat je zeker niet altijd met volle snelheid met je kop tegen de grond gaat (anders zou het gros van de simpele struikelpartijtjes tijdens het wandelen ook tot ICU taferelen leiden..).

Ja, Dave Bruijlandts ging over de kop. lande op zijn hoofd en was op slag dood. Maar dat zijn gelukkig de uitzonderingen.

Ik ben als wielrenner genoeg gevallen en genoeg valpartijen gezien om her doorheen te kunnen prikken. Een helm is absoluut veiliger. Alleen is de negatieve connotatie met een helm genoeg reden om het niet te verplichten. we willen mensen op de fiets en uit de auto. Door de auto aan te pakken heb je ook veel meer impact op de mortaliteit van fietsers (eenzijdige ongelukken zijn volgens mij het gros van de ongelukken, maar wellicht herinner ik me dat verkeerd?)

[Voor 62% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 10:30]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Wat bedoel je met "opgegeten door de ketting"?
Zoiets:

Een ketting kan best wel lang mee als je ze regelmatig poetst, en zeker na een ritje door de regen.
Maar kijk wat er rond rijdt. Ik zie dagelijks mensen met kettingen die roodbruin zijn van de roest en kraken als een koffiemolen. Die vreten hun tandwielen weg. Als je dat doet op een speedpedelec.... dat is als autorijden zonder olie.

Wil je dat onderhoud niet doen, kies dan voor een riem .
Kijk eens naar Riese&Muller, ook hun speedelecs zetten ze op de markt met middenmotor, maar wel meestal met een naafversnelling (dikwijls Enviolo) en een riem. Dat zijn meestal fietsen met dubbele batterij, en dus zware beestjes.

Denk wel dat die weten wat ze doen.
Tsja, als je hier de ervaringen met Bosch S-Pedelecs leest is het toch niet zo heel erg rooskleurig.

- Meerdere mensen met opgegeten aandrijflijn/kettingbeschermer.
- Slijtage aan delen en dat is niet zo gek, je levert TdF achtige vermogens. Een wedstrijdrenner doet +/- 2000km met een ketting en dan hebben we het over topmaterialen die goed worden onderhouden. Hetzelfde met kransjes.

R&M weet wat ze doen en gebruiken dus een naafversnelling... maar je moet van Enviolo houden en als je naar de specs kijkt zie je eigenlijk al heel snel dat je best dicht bij het randje zit van wat de naaf kan hebben.

En zeker als je ziet dat je voor dat bedrag bijna een Klever/Stromer kan krijgen die op alle niveaus beter functioneren vind ik het nog steeds geen sterk verhaal.

Ik blijf vooralsnog van mening dat voor serieus dagelijks S-pedelec gebruik je heel snel bij Stromer e.d. uit komt. Zie ook @zonnefreak die uit zijn eigen ervaring spreekt :)
jimh307 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:12:
[...]
Mijn Qwic Premium MN330 staat nu bij de FM voor een nieuwe achterband, nieuwe voorwiellagers en nieuwe trappers. Ik ben die fiets dan 2 weken kwijt geweest (foutje bij hun met bestellen }:| ) omdat de onderdelen blijkbaar moeilijk/lastig zijn aan te komen.
Ze hebben inderdaad gewoon vergeten te bestellen.

1. Achterbanden is keuze zat in en met een e-bike is het verschil tussen een Marathon en een Supreme niet van dien aard dat je twee weken stil moet staan.
- Voorwiellagers zijn standaard, niks specifieks aan (niet eens fietsspecifiek!). Juiste maat uitzoeken een doos bestellen bij de groothandel.
- Trappers? Elke pedaal gaat passen.

Het gros van de onderdelen op een ebike is niet ebike-specifiek en merk-agnostisch.

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 10:49]

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:21:
Momenteel rijden mijn vrouw en ik op twee e-bikes. Bevalt prima.

Zelf zit ik met een bagage probleem. Fotografeer graag vogels en om op de juiste plekken te komen kan dat vaak alleen per fiets. Het gewicht van de camera body's, objectieven en statief zo rond de 20kg.

Toen ik nog met de gewone fiets reed had ik een goedkoop aanhangwagentje. Moest daar voorzichtig mee rijden want het kiepte zo om.

Ben nu op zoek naar een goede oplossing. Een elektrische bakfiets is een oplossing maar voor een goede zit je al snel tegen de 4000 euro aan.

Zijn er ook degelijke aanhangers te verkrijgen voor een e-bike of weet iemand anders een goede oplossing om 20 kg aan bagege te vervoeren op de huidige e-bike? (Cube Katmandu hybride). Probleem is vooral het statief en het 500mm objectief.
Ik heb redelijk wat ervaring met fietskarren, zowel voor kinderen als bagage.

Met een goede koppeling zou een kar haast niet om moeten kunnen slaan. Als je echt hard door een bocht wil kan je ook een een-wiel aanhanger nemen (zoiets als een Oxtail of een Bob Yak), die slaan sowieso niet om tijdens het fietsen, maar zijn dan weer wat instabieler bij het parkeren.

Een en ander hangt overigens van het versnellingssysteem van je e-bike, die bepaald namelijk de koppeling.

Hier zijn de karren die ik persoonlijk heb gebruikt.

Eenwielers; Meestal zijn die het beste geschikt voor derailleur fietsen (de koppeling is gecombineerd met je uitval-as)
- Bob Yak: De meest beproefde en uitstekende keuze.
- Oxtail: Goedkoop en goed.

Tweewielers:

- Roland heeft meerdere karren. De mooiste is de Carrie M, maar die is prijzig. Ik ben er superblij mee, maar ik heb geen auto en gebruik hem noodgedwongen voor vrij zwaar transport. Als je deze koopt ben je wel echt "klaar"... beter kan eigenlijk niet.
- Een 2ehands Thule of ander a-merk kinderkar is een bruikbaar alternatief, maar die zijn op MP best duur.

Koppelingen: Elk merk heeft zijn eigen koppeling, maar ik ben een GROOT fan van de Weber universele koppeling. Deze zijn voor de meeste A merken als upgrade verkrijgbaar. Niet goedkoop, maar ik vind het veel beter rijden (minder yo-yo effect. De Roland Carrie M heeft trouwens standaard een Weber koppeling, dus dat scheelt weer in de toch wel hoge prijs ;)

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Je foto is mooi, maar dat heb ik met een gewone fiets ook al gehand, en een achterwielmotor zal dat niet tegen gaan, daar zit ook nog een derailleur op.
Alles kan stuk... maar met een middenmotor heb je gewoon veel meer kracht op je aandrijflijn. Nogmaals, de ervaringen hier van gebruikers zijn best wel eenduidig dat dit niet ideaal is, al was het maar vanwege de kosten.

Een naafmotor heeft bij lange na niet die krachten op je aandrijving.
Ik zou daarom op een dagelijks gebruikte Speedbike altijd kiezen voor een naafversnelling/riem en middenmotor.
Een Stromer is er vanaf +/- 4k en kan veel beter mee in het verkeer. Ik ga toch echt mee met de consensus van de gebruikers die ik spreek en adviseer een Klever/Stromer. Uiteraard prima als je een andere mening hebt, maar de nadelen komen echt uit de praktijk.

Het gaat me hier niet over "wat kan", maar omdat ik het beste, meest veilige advies wil geven. Een S-peelec is gewoon best wel een lastig ding nu je mee moet met auto verkeer.

[Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 11:19]

• roffeltjes
doek55 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:56: max 160Nm / 1.500W onder alle weersomstandigheden. Gewoon een degelijke KMC Z1X ketting icm Nexus 8.
Nexus 8 is in de praktijk enorm robuust, maar ik ben heel voorzichtig met het adviseren van iets wat de specs 2x overschrijdt. Voor zover ik weet zit Nexus 8 rond een max van 80Nm op de spec sheet (kan het niet meer vinden bij Shimano, maar dit weet ik vrij zeker).

Ik geloof direct dat het prima werkt (Shimano is en blijft de gouden standaard), maar ik blijf toch bij mijn advies om voor een achterwiel motor te kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
robbinonline schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:56:
Kiox update is hier binnen voor het toevoegen van navigatie. Niet erg onder de indruk.
Eigenlijk ben ik vooral fan van de (grotere) Garmins, in combi met een opensource kaart. liefst zonder A.I.

Ik heb een quadlock houder en navigeer meestal op mijn telefoon (altijd bij de hand), maar de algoritmes van Google en de rerouting zijn af en toe super irritant.

Met Garmin en een OSM kan je vooraf heel precies een route uitzetten en heb je niet het probleem dat een algoritme het beter weet en je door een woonwijk inclusief speedbumps stuurt of juist naar een fietspad dwingt langs een foeilelijke snelweg.

Alleen is een Garmin natuurlijk erg duur voor wat je op een Telefoon ook wel kan (met een groter scherm) en die je toch altijd al bij je hebt. Dus dan neem je toch die ongemakjes voor lief. Ik gebruik mijn Garmin 800 daarom toch zelden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• roffeltjes
Overgeef Dave schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:24:
Iemand ervaring met electrische vouw fietsen?

Hier in Belgë zijn er weinig FM's die er hebben.
Via webshop's zijn er genoeg te vinde, maar zijn die goed?

Ik ken enkel Brompton, kwalitatief goed (Maar die is te zwaar, denk ik).

Moet dienen om naar het station te fiesten 5km enkel, en dan nog 1km van het station tot aan het werk.
Zo licht mogelijk; bij station 1 zijn er trappen te doen om bij het juiste spoor te graken.
2 standaard tweedehandsfietsjes bij de respectievelijke stations is goedkoper en lijkt me makkelijker dan met een ebike te gaan zeulen. De tijdwinst op 5km is ook niet van dien aard dat je hier echt heel veel mee gaat winnen.

Of een electrische step?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
Rob112 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:56:
Weet er iemand wanneer we de nieuwe 2021 modellen ongeveer kunnen verwachten? Ik heb de hoop een beetje opgegeven dat ik nog een 2020 Cube in een hoge framemaat geleverd ga krijgen, ik heb er oa bij Mantel de afgelopen tijd wel een paar kunnen bestellen maar ze worden telkens geannuleerd omdat ze niet meer op voorraad komen.

Ben laatst bij de FM in de buurt geweest en die gaf aan dat ze normaal gesproken rond deze periode horen wanneer de nieuwe modellen leverbaar zijn maar dat ze nog geen data hebben doorgekregen.
Aankondigingen lopen nogal uiteen . Veel wordt doorgegeven in augustus-september, maar sommige specials/blikvangers worden op een separaat moment onthuld.

Je FM hoort het met de specials soms ook pas gelijk met de consument.
Pagina: 1 2 3 ... 12

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee