Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4
Acties:

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:27

Tahref

God bless you

Mijn Ancheer fiets vaarwel gezegd en de batterij en controller overgeplaatst op mijn nieuwe fiets afkomstig van decathlon.
Daarnaast een voorwiel motor incl wiel besteld bij Efos.
Montage koste meer tijd en moeite dan verwacht, en voorwiel schrijfrem paste niet meer na plaatsen van motor dus moet het alleen met achter rem doen. (te smalle voorvork)

Voor de rest fietst het prima. Stuur gedrag is wel wennen na een ebike met achterwielmotor.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 08:37
Tahref schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 01:21:
....
Mijn Ancheer fiets vaarwel gezegd en de batterij en controller overgeplaatst op mijn nieuwe fiets afkomstig van decathlon.......
Leuk te zien dat je voor een Riverside hebt gekozen.
Nav jouw Ancheer aankoop zou ik oorspronkelijk ook die weg gaan. Er kwam echter een kink in de kabel toen de importheffingen roet in het eten gooide. Ik heb toen gekozen voor zelf samenstellen op basis van de Riverside en heb er een TSDZ2 middenmotor op gemonteerd welke is voorzien van Open Source Firmware om kunststof tandwielen te sparen en de trapfrequentie te verhogen. Meegenomen is dat de motor nog wat stiller is dan deze al was met stock FW.
Trappen, zonder een muur van weerstand, als je in de buurt van de begrenzing komt (zowel mbt snelheid als trapfrequentie), is echt een verademing.

• _ribbel_
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 29-07 11:59
Mijn woon-werk paard

Gisteren de GPS module van de verzekering laten plaatsen.
Dacht dat het een klein dingetje zou zijn, maar is nog een aardig blok!

https://wthgaming.eu | Hell Let Loose Clan

• SuBBaSS
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 07:09

SuBBaSS

-has Ryzen

Heeft iemand hier ervaring met een ietwat los zittende accu onder een bagagedrager?
Bij mijn batavus met ION systeem 'hangt' de accu in een rail in de bagagedrager. Aan de accu zelf zit links en rechts een nok over de lengte van de accu waarmee ik hem erin kan schuiven.

Beiden klikbaar

Probleem is dat er een kleine speling op zit met als resultaat dat hij bij een hobbelige weg de hele tijd verbinding verliest. Met alle (irritante) gevolgen van dien.
Eerder lostte ik dit op door een kabelbinder op de accu te leggen voordat ik hem erin schoof, maar dat is natuurlijk een waardeloze oplossing om steeds te doen. Daarbij: ik druk er de accu mee naar beneden ipv. dat hij 'omhoog' gesteund wordt en dat lijkt me ook niet bevorderlijk.
(Het stuk karton dat nu te zien is ondersteunt hem wel maar is ook geen oplossing voor de langere termijn vrees ik).

Het mooiste zou zijn om een soort van beugel aan de achterkant van de bagagedrager te hebben waarop de accu kan steunen, maar door het profiel van de accu zal dat niet makkelijk te fabriceren zijn.
Iets als een riem/spanbandje is ook in me opgekomen, maar daar heb ik de juiste nog niet voor gevonden.

Punt in mijn geval is dat ik mijn accu er eigenlijk om de dag wel uit moet halen omdat ik in een appartement met gezamenlijk fietsenhok woon. De fiets elke keer 2 trappen op slepen heeft zeg maar niet de voorkeur want hij tikt incl. fietstassen zo de 30+ kilo aan. :+

Heeft iemand hier wel eens voor dezelfde uitdaging gestaan en wellicht een advies?
Natuurlijk zou ik hem naar de FM kunnen brengen maar de vorige factuur van rond de 400 euro doet me eerlijk gezegd nog pijn. :X

Gaslighting is a form of psychological manipulation in which a person or a group covertly sows seeds of doubt in a targeted individual or group, making them question their own memory, perception, or judgement..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rsint
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 02-11 14:49
Mijn 2019 RadRhino, nu helemaal uitgerust zoals ik hem hebben wil. Krijg altijd veel verbaasde blikken en leuke opmerkingen met deze fiets. En na 400 kilometer kan ik concluderen dat hij erg lekker en rammelvrij fiets. Mijn vorige fiets had met mij er op al heel snel een slag in het wiel, dat zie ik met deze niet zo snel gebeuren. De actieradius is op maximale stand met mij er op zo'n 50 kilometer.

[Voor 22% gewijzigd door rsint op 13-03-2020 13:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• brilsmurf
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 28-11 22:06
Fiets (Urban R1) is binnen, eerste indruk hele vlotte fiets en goed wendbaar.
Heeft riem, geen versnellingen en motor in achterwiel.
Ik heb wel de 500 Wh accu genomen omdat ik de fiets voor woon-werkverkeer wil gebruiken, 28km v/v
Ik wilde een zo veel mogelijk onderhouds-arme fiets.
Ik ben er erg blij mee! :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22-11 23:17
Mijn razer uit juni 2017 heeft inmiddels zo'n 8500 kilometers gemaakt. Dat verliep voortreffelijk, totdat ik de speling uit het achterwiel wilde stellen. Uit interesse opende ik de Shimano Alfine SG-S7001-8 om te zien hoe dat er uit ziet. Het lager aan de niet-aandrijfzijde (links), bleek compleet verroest te zijn.

Aangezien dit een cup en cone lager betreft, besloot ik om een nieuw lager te plaatsen. Tijdens het stellen van de speling begaf de behuizing van de cone het helaas, wat resulteerde in een haarscheur in het loopvlak van het lager. Dat onderdeel was nérgens op voorraad, en dus kwam die uiteindelijk uit Engeland. Ook met een nieuw lager en een nieuwe cone was de speling niet meer weg te krijgen. Blijkbaar heeft het roest de cup zo ver uitgesleten dat de stelmogelijkheid verbruikt was.
De cup is een los onderdeel, maar valt onder de behuizing. De cup is voor zover ik heb kunnen nagaan niet los te koop, maar het is wél een onderdeel dat je uit het huis kunt halen. Uiteindelijk was ik er zo klaar mee dat ik voor € 145 euro een nieuwe naaf heb besteld bij Amazon. Ik had geen zin om het wiel om te spaken, dus heb ik het binnenwerk én de cup van de nieuwe naaf overgezet in mijn achterwiel. Nu rijdt hij weer voortreffelijk.

Pas als je ellende hebt ga je lezen. Het blijkt dat de lagering van de alfine naaf vanuit de fabriek onvoldoende wordt gesmeerd, en daardoor onvoldoende weerstand bied tegen de weersinvloeden. Ik moet wel zeggen dat ik geen poetser ben; een fiets is bij mij een gebruiksvoorwerp.

Wellicht dat iemand een dergelijke Alfine naaf heeft en zich bedenkt dat hij nog nooit heeft omgekeken naar de lagering; een onderzoekje heb je zo gedaan, en met een beetje nieuw vet en hooguit een nieuw lager van een paar euro (ook gebruikt in de Nexus) bespaar je jezelf een beste bak geld. Extra vet op het lager kan sowieso nooit kwaad. Ik gebruik trouwens gewoon lagervet, geen high-tech vetten, want ja...een gebruiksvoorwerp he ;-).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

404error

Page Not Found

Na een tijd dit topic volgen eindelijk een fiets gekocht: Kalkhoff Berleen 5.G Advance

Een tijd zitten twijfelen over VanMoof, Cowboy, Watt en dat soort bedrijven. Gelukkig bestaan er nog gerenommeerde fietsenmerken die vergelijkbare modellen hebben!

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 10:25

route99

just passionately curious...

J-East schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 09:05:
[...]Over Cowboy hoor/lees is weinig negatiefs en juist veel positieve dingen, en de Cowboy ziet er ook erg strak uit. En het hele concept spreekt me gewoon aan.
Wat spreekt je het meest aan in dit concept?
Iig : ziet er mooi uit maar qua functionaliteit?

Ik zie me hier niet er mee op een natte weg rijden net na een regenbui als alles nog opspat.... dus dan laat ik zelfs het fietsen in de regen zelf nog even in het midden... (wat ik wel doe).
Dit bij gebrek aan spatborden.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dopehead
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 22-01 15:39
Nog even een foto van mijn Coboc One Brooklyn voor diegene die zoeken naar een design e-bike.

Aanpassing die ik zelf gedaan heb :
. Zijstandaard (andere wielgeleider besteld bij Coboc zelf ivm KSA-18 opname)
. Andere banden omdat ik zijreflectie wilde, maar geen lelijke reflectors in mijn spaken.
. SKS edge alu spatborden
. ART-2 kettingslot in tas onder het zadel
. Fizik Alliante delta zadel
. Ergon handvatten leer , by Brooks
. klein oplaadbaar achterlichtje op buis waar zadelpen in gaat
. 900 lumen koplampje om gezien te worden. (chinese lumen, maar toch)
. fietsbel

Alles bij elkaar niet goedkoop, maar precies wat ik wilde, dus ja ? (3000,- euro)

Opmerkingen :
De accu kan er niet dagelijks uit, maar wel voor vervanging, er zit een luikje onderin de ovale buis, bij de trapas.
Geen display aanwezig, maar je kan je telefoon gebruiken als display middels een bluetooth koppeling.
SP-Connect heeft daar een hele mooie stem mount voor.
App op je telefoon is niet nodig voor bediening, de fiets heeft 1 knop, daarmee gaat ie aan en uit, en kan je wisselen tussen 2 instelbare profielen. (met verschillende ondersteunings instellingen)

[Voor 15% gewijzigd door Dopehead op 27-03-2020 19:35. Reden: aanvullende info]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22-11 23:56
VanMoof Electrified S2 of Muto?

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een betaalbare maar goede e-bike. Nu viel mijn oog op de Muto, een dochterbedrijf van Stella. Deze lijkt qua specificaties vrij scherp geprijsd en heeft voor deze prijsklasse erg goede afwerking en ‘vernufte’ Features (volgens review Bright). Hij was in de review ook erg lovend over de afwerking en ondersteuning van de fiets.

Nu is de VanMoof in prijs verlaagd en is deze opeens haalbaar binnen mijn budget. In principe heeft de VanMoof betere specs, ook vooral de 28” wielen spreken me aan, de Muto is ietwat klein. Daar staat wel tegenover dat de VanMoof niet op alle vlakken wint van de Muto qua specs, opvallend gezien die gewoonlijk 1600,- duurder is. Ik heb vooral mijn twijfels over VanMoof omdat ik online echt heel heel veel klachten lees over deze fietsen, mensen die 4x terug moeten naar Amsterdam voor uiteenlopende problemen. Het heeft dus niet echt een goede track-record.

De Muto daarentegen is geheel unproven, maar kan voor hetzelfde geld ook super stabiel en goed in elkaar zitten. Daar lijkt het wel op, de eerste recensies zijn lovend en de fiets lijkt goed doordacht. Daar komt bij dat de Muto realistisch geprijsd is, terwijl ik het gevoel heb dat de VanMoof eigenlijk een 1800,- fiets is die ze gewoon voor het dubbele verkopen ivbm marketing en styling.

Ik heb een overzicht gemaakt van de belangrijkste verschillen. Wat denken jullie?

[Voor 3% gewijzigd door BurrowedLurker op 31-03-2020 02:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22-11 13:47
Onlangs de eggrider besteld voor mij Bafang motoren, ben benieuwd.

Niet meer nodig om de motor aan de laptop te hangen :-D

• sander817
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-11 21:37

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Weet iemand of ik op dit qwic(bafang) display ook die extra info kan laten zien?
Als ik hem aanzet zie ik van allerlei extra info

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-11 15:46

sinds enkele weken heb ik nu ook een elektrische fiets en wel een Samebike XP fatbike vouwfiets.

Waarom deze?
De prijs want €1149
Model want ik vind t n stoer ding met die dikke banden
Handgas
Snelheid. Hij gaat sneller dan n standaard e bike

Zijn er minpunten?
Die zijn er ook.

Allereerst de snelheid.
Ik kon in het display de bandenmaat veranderen want ik kwam erachter dat de snelheidsmeter wel erg optimistisch was. Nadat ik t had aangepast geeft hij nu de juiste GPS snelheid aan.

Nu komt het:
Kijk, ik ben geen fietser met conditie. Sterker nog: ik had n bloedhekel aan fietsen! Echter, sinds ik dit ding heb vind ik t hartstikke leuk....lekker weer, lounge muziek in oordoppen, die dikke banden rijden geweldig ook op bospaden.

Ik wil eigenlijk een lekkere snelheid fietsen (30+) maar normaal trappen met n relaxte cadans.
Dat is bij deze fiets 28 km pu GPS.
Echter, wanneer ik geen tegenwind heb, bereik ik dit al bij ondersteuning 3 van 5.
Zonde want hij kan harder.
Bij Chinese e bikes kan je namelijk in de instellingen display de 25 km pu limiter verhogen naar 45 km pu.
Dat haal ik niet omdat de versnellingen niet toereikend zijn.

Ik heb n keer 36 km pu GPS gehaald maar dan trap je als n dolle.
Ik ben van plan naar n fietsenmaker te gaan voor montage kleinere cassette achter, nu is 14 d kleinste.
Volgens de fabrikant kan er echter niet kleiner dan 13 op dus et schiet niet op en zal er n groter voorblad op moeten.
Ik weet dat het niet mag, maar ik woon nogal afgelegen en er zijn hier fietspaden tot t oog reikt.
Je moet natuurlijk geen 40 binnen de bebouwde kom gaan scheuren.

Telefoonhouder met usb aansluiting is heel handig. Smartphone met Google maps.
De fiets is trouwens groot.

Wat wel tegenvalt is de actieradius.
Bij 35 km is t al op. Heb 2de accu besteld (230 euro dus da's goedkoop) maar door corona duurt t even)
Er zou eigenlijk n ander model komen met 50% meer bereik maar door corona ging t allemaal niet door.

Rijdt heerlijk en ik rij bijna iedere dag 20-35 km :)

• pvdveen1
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 26-11 07:52
De voorwielmotor van mijn dochter is defect. Deze stopt met draaien als je er een harde tik op geeft. Krijg de motor helaas niet open. Dus maar een nieuw voorwiel.
Maar het vinden van een vervangend exemplaar is lastig dus misschien dat iemand hier een tip heeft.

De controller heeft 9 aansluitingen (3 voor de stroom en 6 voor de sensor) Zie foto's

Ik zit te overwegen om dit wiel te bestellen maar ben niet zeker of dit gaat passen.
https://www.bol.com/nl/p/...IydINQ.1_4.6.ProductTitle

Heeft iemand een tip voor een goede leverancier?

Al vast bedankt.

• indofk
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 24-11 11:37
Vandaag proef gereden op de Speed variant van de Riese Muller Charger3 GT HS.
Had het herenmodel al besteld en proef gereden op het 2019 model maar dit was de eerste keer dat ik hem in het echt kon aanschouwen en dus ook kon uittesten.
Had eerst de 25km variant besteld met het idee om middels een speedchip de snelheid wat omhoog te krijgen , maar aangezien Bosch er anti tuning software op zet tegenwoordig en ik geen zin heb om telkens af te vragen wanneer die aanspreekt (ook al lijken de huidige speeddongels momenteel te werken totdat er een software update komt).
Heb nu dus de speed pedelec variant besteld om zo zonder garantie issues sneller dan 25km ondersteuning te hebben.
Wat me opviel is dat in vergelijking met de 2019 variant ik makkelijker op de 45km/u kwam en kon blijven. Ook ligt ie nog stabieler op de weg.

Hopelijk kan ik hem vanaf dinsdag meenemen.

• TooTall_NL
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 08:28
@De_Bastaard
Vandaag beoordeeld of de epoxy lijm het gaat houden en ik durf het wel aan. Even een fotootje zoals beloofd.
Wat ik nog wel moet doen is de motor wat afstellen en een kettingafscherming monteren.
Het resultaat is wel goed en ik ben tevreden tot nu toe!

• Torrentus
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 26-11 19:36
Zoals beloofd wat foto's van de gisteren afgeleverde Muto :).
Erg tevreden over zo op 't eerste gezicht. Het stuur wel maximaal omhoog gezet, want de standaardzithouding is vrij sportief, wat weer niet helemaal lekker samen gaat met zo'n zitje voor-op.
Wat me verder nog opviel is dat er een knop is om je verlichting mee in- en uit te schakelen, terwijl de Bright-review zei dat de verlichting altijd aan zou zijn. Bright lijkt het bij het rechte eind te hebben, want de knop lijkt (nog) niets te doen ;)

• nFo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 27-11 19:18
Tommie12 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:36:
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met banden.

Mijn fiets komt met 700x47C banden, maar een eigen merk van de fabrikant (Norta). Geen idee wie daar achter zit.

Nu lijkt met dat een enorm brede band, en ik weet niet wat de antilek waard is.
Nu ga ik die banden er niet direct af gooien (tenzij ze echt zwaar tegenvallen), maar ik lees graag wat jullie vinden van die breedte.
(het gaat om een stad/trekking fiets)

https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040
Prima maat, bredere band zijn comfortabeler zeker in combinatie met voorvering.
Op mijn Batavus dinsdag e-go zonder vering is 37mm banden echt te smal, inmiddels vervangen voor 47mm.
Rijd al een stuk beter, het is dat er geen bredere banden op het frame past, anders had ik de schwalbe big appel erop gezet van 50mm.

Fietserbond heeft ook weer een groot aantal fietsen getest;

https://ss-usa.s3.amazona...biketest_2020_spreads.pdf

https://www.fietsersbond....biketest-2020-als-eerste/
Nexus 5 naaf is geen aanrader.
"De Nexus 5 beviel niet heel goed.
Terugschakelen was lastig op de helling en het bereik aan de krappe kant.
"

[Voor 24% gewijzigd door nFo op 23-04-2020 20:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Ik heb net mijn eerste 2 ritjes gedaan met mijn nieuwe Norta B3040.
Door de Corona heb ik die niet kunnen testen voor ik bestelde.

Ik ben echt wel tevreden. Frame is stabiel, stuurt heel makkelijk en stabiel. De maat 60 is prima voor mij met mijn 195cm.
De brede banden doen het goed op de weg, maar ook op bospaadjes.
De motor is ruim krachtig, heel stil, en de bekrachtiging valt rustig weg tussen 25 en 26 km/h. Je kan sneller, en dan voel je niet echt weerstand, je voelt wel dat de fiets zijn gewicht heeft. Ik ben zeker te spreken over de bouwkwaliteit met de batterij mooi achter een kapje.

De gates riem doet gewoon zijn werk, geen piepjes, geen kraakjes en loopt soepel.

De ondersteuning komt na het vertrekken rustig op, en daarna zit je zo aan 25 kmh. De Bosch Performance Line is echt een zalige motor, en doet nu al lekker wat ik wil.
Het inschakelen van de motor is niet te dynamisch of bruut, harmonisch is het juiste woord. Je voelt dat dit niet een eerste generatie product is, maar mooi uitgewerkt.

De Enviolo werkt soepel, maar als je de verhouding wil verstellen terwijl de motor volop kracht geeft, dan heb je wel wat kracht nodig om aan het hendeltje te draaien. Als je de kracht op de pedalen even vermindert, dan gaat het makkelijk. Je vindt wel heel makkelijk de juiste verhouding, en je kan makkelijk een tikje zwaarder of lichter schakelen.

De remmen zijn mooi progressief en zeer doseerbaar.

Tja, voorlopig kan ik weinig kritiekpunten vinden, en in vergelijking met de Giant van mijn vrouw die bijna 10 jaar oud is merk je wel dat er wat evolutie is geweest.

We zullen dit weekend eens een batterij leeg rijden, en dan weet ik meer.

[Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 24-04-2020 19:46]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 10:21

Roy

Hobbies?

De eerste 500 kilometers staan er op :)
Het is echt een superfiets (Koga Pace B10), ik was voordat ik de fiets kocht sceptisch over de Enviolo naaf, maar het fietst fantastisch. De motor is enorm krachtig (beetje lawaaiig), en het frame voelt erg stijf aan. Deze fiets lijkt wel onverwoestbaar :)

Inderdaad...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10:34
Tommie12 schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:52:

Mijn achterste is wel nog niet gewend aan het zadel. Na 20 km begin ik het te voelen. Heb toch maar een fiets onderbroek besteld....
Allereerst bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Een fietsbroek met inleg is een goede investering. Vaak is het type zadel verantwoordelijk voor zadelpijn.

Voor mij was het een zoektocht om het juiste type te vinden.

Op mijn fiets zat een zacht zadel met een soort gel laagje. Dit zachte zadel resulteerde in zadelpijn. Mocht het van de dealer omruilen.

In eerste instantie het originele zadel vervangen door onderstaand zadel.

http://zwiebertje.nl/fietsen/%20zadel.jpg

Daarna dit zadel weer vervangen maar ook niet het juiste type.

Het type zadel wat op mijn racefiets zit is niet meer leverbaar. Ook de winkel waar ik de fiets had gekocht had niet het juiste zadel voor mij.

Uiteindelijk is het een Brooks C17 Cambium geworden. Een hard zadel maar wel je juiste pasvorm en geen zadelpijn meer.

http://zwiebertje.nl/fietsen/brooks.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TecTo
De knoop doorgehakt en we hebben gekozen voor de Riese&Müller Charge3 mixte vario.

De Riese&Müller Nevo viel af omdat die nog met Performance Line CX (Gen2) wordt aangedreven. Daar snap ik eerlijk gezegd helemaal niets van, nu er al een Performance Line CX (Gen4) is die de Charge3 van power voorziet.

Had ik eerst nog wat twijfels of een belt aandrijving in combinatie met de Enviolo 380 R&M Custom, 36H naaf een goede keuze zou zijn. Na er zelf op gereden te hebben helemaal om (vrouw was dit al en vond een derailleur niet fijn).

Als extra optie voor het Kiox display gekozen. Heb je direct een verstelbare stuurnok erbij.

Wat rijdt deze combinatie soepel en je kan perfect naar wens het aantal omwentelingen afstemmen.

Zelfs de overweging in gedachte om mijn slechts 1 jaar oude Cube Katmandu sl in te ruilen of te verkopen en ook voor een Charge3 met belt te gaan. Hoewel de elektrisch derailleur op de Cube ook boterzacht schakelt.

Levertijd is waarschijnlijk week 20.

[Voor 3% gewijzigd door TecTo op 28-04-2020 13:28]

• gabberjoost
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:50
Sinds kort valt regelmatig de ondersteuning uit bij de fiets van m'n vrouw. Eigenlijk alleen bij het rijden over een hobbelige weg.
De fiets is een ongeveer 3 jaar oude Batavus Milano e-go met een Bosch Active Line middenmotor.
Wanneer de ondersteuning weg valt, zie je op het scherm dat er geen snelheid meer wordt weergegeven. Er straat geen 0, maar het vak waar normaal de snelheid staat is simpelweg leeg. Heel soms gaat het scherm echter ook gewoon uit. Je zit, als je snel kijkt na het wegvallen van de ondersteuning, nog net 'Tot ziens' staan.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Heeft iemand anders dit ook al eens gehad?

Ik dacht aan:
- De snelheidssensor bij het achterwiel zit niet goed (zie foto). Er zit wel enige ruimte tussen het magneetje en de sensor, echter is deze afstand kleiner dan bij mijn fiets (Ook een Bosch Active Line fiets van 2 jaar oud). Dus dat lijkt me dan het probleem niet.
- De accu. Wanneer ik echter de accu wissel met mijn fiets, valt de ondersteuning nog net zo vaak weg als met haar eigen accu.
- Misschien de bedrading/stekkertjes? Op het oog ziet dat er goed uit...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 09:34

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Zo de 10.000km beurt is nu aan de beurt voor mijn 1,5 jaar oude Batavus Razer. Met deze fiets heb ik 0,0 problemen gehad.tot nu toe.:) Het enige wat er nu aan scheelt is een balhoofdlager dat de neiging heeft om licht te centreren. Ga over een aantal weken met fietsvakantie, dus de timing is perfect. Staan iets minder km's op dan in eerste instantie gedacht, maar dat komt omdat ik ook al een half jaar een tweede E-bike gebruik voor vooral woon-werk verkeer.(Rabeneick TX-E.)

Komende vervangende onderdelen voor de onderhoudsbeurt:
- groot onderhoud
- twee nieuwe banden (binnen en buiten)
- nieuwe remblokken voor en achter (2e set)
- balhoofdlager wordt vervangen-
- ketting en achtertandwiel
- olie vervangen in Alfine 11 naaf
- oh, en een nieuwe pomp, mijn pomp is laatst gejat in een winkelcentrum. :/

Staat nu bij de dealer en verwacht hem volgende week terug.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TecTo
Tommie12 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:29:
[...]

De Bosch Performance line heeft 65 Nm.
Maar eerlijk, ik rij er mee. Je krijgt dat koppel waarschijnlijk enkel in de Turbo stand, en die heb ik nog maar 2 keer gebruikt, gewoon om te spelen. Is eigenlijk te krachtig.
Active Line tot 25km/u 40 Nm
Active Line Plus tot 25 km/u 50 Nm
Performance Line tot 25 km/u 50 Nm (gecombineerd met naafversnelling)
Performance Line tot 25 km/u 63 Nm (gecombineerd met derailleur versnellingen)

De genoemde Batavus is uitgerust met een Active line plus.

===========

Zojuist de Riese&Muller charge 3 mixte voor mijn vrouw opgehaald. :) De rit naar huis was even wennen met een soort van gashendel als versnelling maar eenmaal de juiste aanpassing eco modus/ traploze naaf rijdt het geweldig.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@TecTo Heb sinds een week een Gazelle Grenoble C380 HMB 2020 met Enviolo versnellingsnaaf en een Bosch Performance line middenmotor, deze heeft inderdaad 65 Nm en dit geeft goede ondersteuning en fietst heerlijk. Ben er blij mee. :) Altijd een juiste versnelling te vinden door de "gashendel" en je kan gewoon doortrappen tijdens het schakelen.

[Voor 49% gewijzigd door BenEco op 15-05-2020 19:12]

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh, Nissan Leaf 2.Zero Edition, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 02-11 21:45
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:07:
Wat is jullie gedacht van deze fiets?

https://www.belgocycle.be...cycle-max_129.aspx?pid=13
Kost nu 2399 euro maar omdat ik gezinsbond lid ben zou ik nog eens 350 euro korting hebben
https://www.belgocycle.be/nl/gezinsbond

Bafang Max motor. Hun claim "Door middel van rotatiesensoren berekent de elektrische motor hoeveel assistentie die moet geven. Aan de trapas zijn er 12 sensoren bevestigd in plaats van de 4 standaardsensoren. Dit om je een veilige en comfortabele fietsrit te bezorgen"

Maar wat bedoelen ze nu met extra sensoren? En heeft de bafang max ook geen krachtsensor en snelheidssensor?staat hier ergens: https://www.trenergy.nl/o.../techniek-alle-onderdelen
Ik zou nooit voor een fiets gaan met de accu onder de bagagedrager, afgezien van het feit dat het er niet uit ziet, is het zwaartepunt ook nog eens veel hoger.

Voor dat geld kun je veel mooiere fietsen vinden, voorbeeldje:

• Erapaz
Vanmiddag heb ik bij Bimici de Bianchi T-Tronik sport getest. Ze hadden helaas alleen de goedkope afmontering (Altus), het duurdere model heeft Deore. Die kan pas eind augustus worden geleverd.

Qua fiets was het heel, voelde licht en dynamisch, je wilt er zo de single tracks mee op. De Trek Powerfly 7 voelde veel zwaarder. Op papier zit er echter maar een kilo tussen.
De motor viel me wat tegen, bij 25 km/u was het alsof je accuut tegenwind had, bij de Bosch Performance CX van de Trek was de afbouw veel geleidelijker tussen 25 en 27 km/u. Ook gaf de verkoper aan dat er geen updates mogelijk zijn, waar Bosch dit wel heeft. De Bianchi heeft op papier een “Bianchi Motor Unit”, maar in de praktijk blijkt dit een E-motion Oli motors te zijn. Onder andere ook terug te vinden bij Sparta en Batavus. Ik kon er ook geen tuning voor vinden, niet dat ik harder wil dan 25, maar iets soepeler afbouwen mag wel.

De volgende stap is denk ik een lager model Trek en misschien nog een ander merk, bijvoorbeeld KTM proberen.

[Voor 15% gewijzigd door Erapaz op 23-05-2020 21:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Patvs120
  • Laatst online: 00:13
DeArmeStudent schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:24:
Wat mij tegenhoudt om een elektrische fiets te kopen, zijn de hoge prijzen.

Ik heb het voorrecht om een motorrijbewijs te hebben en als ik de prijzen van nieuwe ebikes vergelijk met goed onderhouden occasion motoren, dan biedt een ebikes niet zoveel waarde voor het geld.

Voor de prijs van een stromer (5 tot 9 duizend euro) kun je een hele serieuze motor kopen.
Ik denk dat veel mensen die ik (in Amsterdam) zie rondrijden op elektrische bakfietsen van >5 duizend euro of een speed pedelec weten dat ze gebruik kunnen maken van 4 verschillende subsidies (en BTW truc mits ze ZZP-er zijn)(of hun werk betaalt het als lease fiets) :

Je moet die subsidies een keer googlen: MIA: KIA, VAMIL

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 28-11 12:45
Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:27:
Maar goed, die Grenoble heeft dus geen riem en valt dus af, de Ultimate loopt wel erg in de papieren...

Blijkt toch erg lastig om een goede e-bike te vinden die een beetje betaalbaar is, en ook nog eens leverbaar. Ik vind de Sparta M11Ti ook nog wel een interessante optie maar die lijkt niemand hier in de buurt te leveren in een normale maat (H61).

Iemand toevallig nog andere suggesties ? Eisen: riem aandrijving, middenmotor, accu in de stang, traploze versnelling is nice-to-have. Budget: rond de €3k.

Deze vind ik wel een mooie deal, oorspronkelijke prijs is 3000 euro. Nu zo'n 2000 euro
https://www.morsinktweewi.../pegasus-ravenna-8f-belt/ of hier https://www.mantel.com/pe...8f-belt-elektrische-fiets

Midden motor: bosch active plus
Nexus 8 naafversnelling
Belt aandrijving
Hydraulische velfremmen (Magura)
Met ringslot
geveerde voorvork
geveerde zadelpen

Review: https://www.anwb.nl/fiets...asus-ravenna-e8-belt-2019

[Voor 14% gewijzigd door Cowboy_Henk op 25-05-2020 18:26]

Mi 9T Pro Xiaomi.eu miui 12.5 rom 21.1.20 TWRP installed

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hier ook maar eens melden, na 2 jaar woonwerk te hebben gedaan op een Gazelle Paris Plus (met een Selle Italia X-Cross zadel :P ):

Inmiddels voorzien van 2 huge ass fietsen voor de boodschappen en alle zooi. :P

Sinds eind vorig jaar op 30km van huis ben gaan werken ben ik een tijd met de auto gegaan, mede door de motorhobby staat die eigenlijk 3 kwart tijd stil en ging die hard achteruit.

Auto weg, andere (tour)motor gekocht, maar ergens mistte ik het. :P Sowieso jarenlang gemountainbiket en ik houd van de vrijheid. :) Laatst al eens een gewone elektrische fiets geprobeerd, maar ik zit al snel op 27-28km/u ook vanwege de kracht in mijn benen, dan zit je tegen de motor in te trappen. Zelfde met de Bosch middenmotor bij een buurman hier, minder heftig en irritant maar toch aanwezig. Wel een echt fijne manier van ondersteuning.

Omdat ik echt wel gek van Gazelle ben daar al eens voor gekeken maar dat werd mij toch echt wel wat te gortig qua prijs, zodoende via een kennis gaan kijken bij Stella. Goed en eerlijk advies gehad, zodoende heb ik komende vrijdag een afspraak voor een touring model van hun:

Stella Trekking Premium MDB

Maar eens kijken hoe de afwerking en kwaliteit is en hoe het fiets, heeft wel mijn interesse gewekt. :)
Ook of een groot model frame bij hun voor mij voldoende is, ik ben 1.97m en heb nu een framemaat 65 bij Gazelle op speciale bestelling.

Omdat het tegen de begrenzer aantrappen best wel hinderlijk is inmiddels info ingewonnen en veel opgezocht, er komt een Speedchip V3 erbij om de begrenzer eraf te halen (30 of 35 is dat dan) maar niet om te tunen. Dan past het wel voor mij. MTB helm maar eens uit het stof halen dan ook. Heb er zin in. :)

Hier mensen met ervaring met Stella fietsen zo verder?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• TecTo
Aaargh! schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:52:
Ik denk dat ik er zo'n tas bij aanschaf voor achterop, met wat inserts erin om m'n camera en lenzen op hun plek te houden.

Ik was wel van plan m'n normale fiets te houden, vnl als kroegfiets.
Tegenwoordig zijn er veel mooie oplossingen. Als de bagagedrager compatibel is, klik en vast en zo weer losgekoppeld.

Wij gebruiken deze twee bagagedrager tassen met ruim voldoende volume voor een leuke dagtrip.

Bontrager MIK Utility voor de R&M

Voor de Cube de Klickfix Dragertas 2

Acties:
  • +6Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 09:08

Zelfbouw projectje in de corona tijd:
Donor fiets via een veiling gekocht met o.a. Rohloff naaf, Magura HS33 hyraulische remmen, SON naafdynamo en dubbelwandige velgen met 2,3mm spaken. Deze onderdelen op een los gekocht frame gezet en een TSDZ2 48V motor met 17,5A 48V accu (800wh). De open source software heb ik nog niet geinstalleerd maar staat op de planning.
Tot nu toe veel plezier van het fietsje :) . Gaat op topsnelheid 45 km/h en dan 50 kilometer actieradius. Op eco stand denk ik wel >200km.
Ben nog wel benieuwd naar de betrouwbaarheid op lange termijn, maar tot nu toe 500 km zonder problemen gereden
Donorfiets, ander frame, nieuwe kabels, ketting, tandwiel, verlichting heeft me 1100 euro gekost, motor en accu 800

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online

_Eend_

TWotW!

@madmaxf1 Ik kan de accu alleen zijdelings bewegen, niet omhoog of omlaag.

@Tommie12 Er zit verder geen knop of klepje op de accu, de accu wordt op zijn plek gehouden door een spanbeugel die je los moet maken met een spanhendel. De beugel heb ik al los gemaakt zoals in de handleiding:

Ook dan kan ik de accu niet losmaken :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erapaz
Waarom zou je je fiets verzekeren? In principe verzeker je alleen wat je niet kunt betalen, schade aan derden valt onder persoonlijke aansprakelijkheid, waarom daar bovenop nog een verzekering?

Mijn zoektocht naar een E-MTB gaat verder. Gisteren proefgereden op een Cannondale Trail Neo 3 met de gen4 Bosch Performance Line motor in de bossen bij Apeldoorn. Een klein uurtje lekker offroad over zandpaden gereden wat heerlijk was met de extra ondersteuning.
Deze motor heeft inderdaad minder weerstand dan het model ervoor waardoor je dit ook met motor uit een fijne fiets is. Schakelen/remmen was allemaal dikke prima waardoor ik toch tot de conclusie ben gekomen sowieso geen model moet kopen met goedkope afmontering (Acera/Alivio). Deze fiets had Deore.
Ook is de Bosch echt veel fijner dan de Oli Motori van Bianchi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• veron1
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 02-07 12:24
Ik ben ook opzoek naar E-Bike voor woon-werk verkeer (ca:15km) en kwam deze fiets via ING tegen
De Batavus Milano E-Go LTD 2020,https://www.ing.nl/punten/productdetail/1005439_5694.

Ik kan alleen nergens een test rit maken in de omgeving,zijn hier mensen die met deze fiets bekend zijn of tips kunnen geven over de specificaties.Ik lees dat je bijvoorbeeld de Shimano Nexus 7-Speed links moet laten liggen.

Alle tips zijn welkom.https://www.ing.nl/punten/productdetail/1005439_5694

[Voor 21% gewijzigd door veron1 op 02-06-2020 08:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cowboy_Henk
veron1 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 05:39:
Ik ben ook opzoek naar E-Bike voor woon-werk verkeer (ca:15km) en kwam deze fiets via ING tegen
De Batavus Milano E-Go LTD 2020,[Afbeelding].

Ik kan alleen nergens een test rit maken in de omgeving,zijn hier mensen die met deze fiets bekend zijn of tips kunnen geven over de specificaties.Ik lees dat je bijvoorbeeld de Shimano Nexus 7-Speed links moet laten liggen.

Alle tips zijn welkom.[Afbeelding][Afbeelding]
Hier heb je een ebike van Batavus maar dan met Nexus 8 versnelling. Ook voor 1999 euro

https://www.premiumbikes....el#section-specifications

[Voor 6% gewijzigd door Cowboy_Henk op 02-06-2020 10:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Patvs120
Justin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:35:
[...]

Tsss negatieve l*l :9 :D

Nee, helemaal met je eens! Ik weet zeker dat er meer negatieve dingen worden gepost dan positief, en dat dat komt doordat je eerder klaagt dan lof post.
Vraagje zitten er hier mensen in een Facebook groep met honderden andere gebruikers die dezelfde fiets hebben? Bijv. de Batavus / Stromer ebike groep?

Is het daar ook dat de meerderheid alleen maar klaagt, zoals in de VanMoof groep? Waar de reactie op is dat de 92% zeer tevreden klanten geen reden heeft om iets positiefs te posten in zo'n groep.

Proef op de som genomen. Ik ben lid geworden van de Specialized Vado / Como (ebike Facebook group). 665 leden (VanMoof ING is 4254) alleen maar om te kijken of zij ook zoveel klagen. :) Er zitten ook genoeg Nederlanders/Belgen in die groep.

Honderden posts bekeken, eindeloos gescrold (helemaal terug tot begin 2019 - 17 maanden posts gezien).
Wat ik daar aan geklaag ben tegengekomen:
-3x motor problemen (motor moest worden vervangen)
-2x een 'error0' melding (zeg maar hun error39)
-1x mega schade aan frame, frame brak (maar Specialized heeft een lifetime warranty op het frame)
-1x een accu probleem
-1x paint schade bij een nieuwe fiets (waar klant keuze kreeg: $250 voor de paint schade, of wachten op nieuwe fiets met 'no imperfections'.
Er zijn 0 klachten over klantenservice, of de service fietsenwinkel waar ze fietst kochten.
Verder was alles positief.

Hun klaag percentage lijkt bijna onvoorstelbaar laag? (of het is in de VanMoof groep ongebruikelijk hoog?)

Heeft iemand feedback uit een andere gebruikers groep?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cowboy_Henk
COWBOY V3!

https://cowboy.com/?inter...urce=newsletter&utm_term=

Wat er veranderd is weet ik niet.
Wel de prijs alleszins 🙁 2290 €

[Voor 36% gewijzigd door Cowboy_Henk op 04-06-2020 10:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:26

charrel

Addison addict

elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:59:
[...]
Als dit strikt zo geïnterpreteerd wordt, kan er niet gesproken worden over de inbouw van bv een Bafang of Tongsheng motor, omdat deze voor de internationale markt zijn geproduceerd en om die reden niet begrensd zijn volgens de EU wet en soms ook meer dan 0.25kW nominaal vermogen hebben.
De software van bafang en tongsheng zijn gewoon gelimiteerd op 25km( laat het 27 zijn) in als je hem instelt op EU. En die 250watt is een wassen neus. Een Bosch cx levert ook lachend 500 watt of meer.

Hetzelfde geldt voor een Bosch, brose, Yamaha enz , die zijn toch ook voor internationaal gebruik. Loopt in Amerika harder dan hier. Laten we het daar ook niet meer over hebben ;)

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 02:19
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het laten keuren van een ‘gewone’ elektrische fiets als Speed Pedelec (L1e-B) of Snorfiets (L1e-A). Wat zoekwerk via Google en de RDW leert mij dat zelfbouw of een individuele keuring een duur en ingewikkeld proces is dus dat leek me niet echt de richting die ik op wil.

Echter ik kwam een mogelijk interessante tussenoplossing tegen. De Radrhyno elektrische fatbike (zie plaatje onderaan de post) is een van de weinige fietsen die Europees goedgekeurd is geweest als Snorfiets (L1e-A), deze had dus wel een beperking van 25 km/u maar mocht wel een gashendel hebben een motor groter dan 250 watt. Omdat echter veel Europese landen niet wisten wat ze moesten met een L1e-A fiets heeft Rad bikes eind 2019 besloten deze versie te schrappen en een gewone 250 watt versie zonder gashendel te gaan verkopen (alleen walk assist), deze heeft dus geen kenteken nodig.

Ik begreep echter van Radbikes dat de verandering van het nieuwe model minimaal zijn (eigenlijk vooral een kleinere motor 750 -> 250 watt en de gashendel beperkt tot 6 km/u) alle andere zaken zoals frame, versnellingen, banden etc zijn identiek aan het eerdere model. Ik begreep ook van het RDW dat de keuringseisen tussen een snorfiets (L1e-A) en een bromfiets (L1e-B) zeer vergelijkbaar zijn.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om een eenvoudiger keuringsproces te krijgen voor dit nieuwe 250 watt 2020 model. Immers heeft het voertuig eerder al met 750- watt motor Europese homologatie gehad als L1e-A voertuig. In principe zou het huidig 2020 250 watt model zelfs volledig voldoen aan de keuringseisen voor L1e-A zonder enige aanpassingen, voor de categorie L1e-B ontbreekt alleen een spiegel + wellicht strengere eisen aan frame/remmen vanwege de hogere topsnelheid (? aanname).

Een wijzigingskeuring of verkorte keuring op basis van Europese homologatie zouden dus mogelijk moeten zijn lijkt mij, maar het RDW was telefonisch niet echt behulpzaam. Ik ga zeker ook schriftelijk navraag doen maar heeft iemand hier wellicht wat zinnigs over te zeggen?

Wat mij betreft zou de Radrhyno zeker wat voordelen hebben ten opzichte van bestaande speed pedelecs;
- De zeer brede fatbike banden geven meer grip dan normale banden wat wenselijk is bij hogere snelheden.
- Door de brede banden hebben automobilisten minder snel het idee dat er een fiets op de rijbaan zit waarvan ze ten onrechte denken dat die verkeerd zit.
- Zelfs als de RDW keuring duur zou uitvallen is een Radrhyno alsnog aanzienlijk goedkoper dan zelfs de goedkoopste 'echte' speedpedelec
- Veel speedpedelec achtige opties zoals een 48 volt accu en geïntegreerde remlichten zitten al voorgemonteerd. Daarnaast geeft de gebruikte Bafang motor de mogelijkheid om makkelijk configuraties te doen en eventueel te upgraden naar hoger motorvermogen. Daardoor zou je potentieel een Speed pedelec kunnen maken die daadwerkelijk 45 km/u gaat en niet blijft hangen net rond de 40, wat met name op de rijbaan gevaarlijk is.

Mocht keuring als L1e-B voertuig te hoog gegrepen zijn lijkt me alsnog de mogelijkheid van L1e-A keuren interessant vanwege de geringe aanpassingen (eigenlijk alleen een andere controller nodig), terwijl je wel het gemak krijgt van een volwaardige gashendel en dus snorscooter.

https://tweakers.net/i/pX9Ss5C_wJMn471eDu21BGK6Ud8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VTpsp0JSrzx788rrMlPyta7.jpg?f=fotoalbum_small

• Qoon3x
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 28-11 13:41
Wekko schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:46:

Als ik het goed begrepen heb is de active plus 3e generatie ook nieuwer dan de 3e generatie performance, klopt dat? Omdat je ook aangeeft dat de active plus dus ook lichter fietst zonder ondersteuning.
Klopt!
De family is waarschijnlijk ook net iets zwaarder (?). Ik ga liever toch voor safe :).
Met schijfremmen zit je altijd goed:)
De performance heeft ook 500Wh, prijsverschil wordt dan toch wel klein?
Kon ik er voor een leuk prijsje bijkrijgen, achteraf ook pas omgeruild. Ik was op de fiets naar huis gefietst vanaf de dealer met een volle accu (400wh), maar er stond continu tegenwind en ik kwam dus niet thuis op die accu (38km). Dat viel me toch een beetje tegen. (Voornamelijk in Tour gereden)
DrBeyke (Amsterdam) geeft gratis een belt er bij, daar wilde ik al gebruik van gaan maken (ook al woon ik in DH).
Lijkt met een goed keus!

Hierbij nog wat foto's van de shorty in actie (staan niet zoveel op het internet)
Mijn oudste fietst kortere afstanden zelf, maar voor lange afstanden kan hij mooi mee in deze fiets. Wel hebben we er nog een bankje met gordels in gemaakt.

Kids zonder bankje met gordels.

Bankje met gordels erin gezet.

[Voor 9% gewijzigd door Qoon3x op 23-06-2020 08:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
Goed, de voorwiel remmen van de Stella van mijn vrouw zijn niet meer goed. Nu kan ze een afspraak maken, maar als ik zo hier en daar lees zou het een klusje zijn wat ook prima te doen is voor een leek. Ik kwam een YouTube filmpje tegen waarin twee mogelijkheden aan bod kwamen:
- een pinnetje eruit trekken en een nieuwe zwarte 'rubber' erin schuiven en met een nieuw pinnetje weer vast zetten
- met een inbus de rem eraf halen en een nieuwe erop zetten

Als het goed is zijn het Shimano V-Brakes.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 28-11 22:15
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Wat bedoel je met "opgegeten door de ketting"?
Zoiets:

Een ketting kan best wel lang mee als je ze regelmatig poetst, en zeker na een ritje door de regen.
Maar kijk wat er rond rijdt. Ik zie dagelijks mensen met kettingen die roodbruin zijn van de roest en kraken als een koffiemolen. Die vreten hun tandwielen weg. Als je dat doet op een speedpedelec.... dat is als autorijden zonder olie.

Wil je dat onderhoud niet doen, kies dan voor een riem .
Kijk eens naar Riese&Muller, ook hun speedelecs zetten ze op de markt met middenmotor, maar wel meestal met een naafversnelling (dikwijls Enviolo) en een riem. Dat zijn meestal fietsen met dubbele batterij, en dus zware beestjes.

Denk wel dat die weten wat ze doen.
Tsja, als je hier de ervaringen met Bosch S-Pedelecs leest is het toch niet zo heel erg rooskleurig.

- Meerdere mensen met opgegeten aandrijflijn/kettingbeschermer.
- Slijtage aan delen en dat is niet zo gek, je levert TdF achtige vermogens. Een wedstrijdrenner doet +/- 2000km met een ketting en dan hebben we het over topmaterialen die goed worden onderhouden. Hetzelfde met kransjes.

R&M weet wat ze doen en gebruiken dus een naafversnelling... maar je moet van Enviolo houden en als je naar de specs kijkt zie je eigenlijk al heel snel dat je best dicht bij het randje zit van wat de naaf kan hebben.

En zeker als je ziet dat je voor dat bedrag bijna een Klever/Stromer kan krijgen die op alle niveaus beter functioneren vind ik het nog steeds geen sterk verhaal.

Ik blijf vooralsnog van mening dat voor serieus dagelijks S-pedelec gebruik je heel snel bij Stromer e.d. uit komt. Zie ook @zonnefreak die uit zijn eigen ervaring spreekt :)
jimh307 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:12:
[...]
Mijn Qwic Premium MN330 staat nu bij de FM voor een nieuwe achterband, nieuwe voorwiellagers en nieuwe trappers. Ik ben die fiets dan 2 weken kwijt geweest (foutje bij hun met bestellen }:| ) omdat de onderdelen blijkbaar moeilijk/lastig zijn aan te komen.
Ze hebben inderdaad gewoon vergeten te bestellen.

1. Achterbanden is keuze zat in en met een e-bike is het verschil tussen een Marathon en een Supreme niet van dien aard dat je twee weken stil moet staan.
- Voorwiellagers zijn standaard, niks specifieks aan (niet eens fietsspecifiek!). Juiste maat uitzoeken een doos bestellen bij de groothandel.
- Trappers? Elke pedaal gaat passen.

Het gros van de onderdelen op een ebike is niet ebike-specifiek en merk-agnostisch.

[Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 10:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08:03

robbinonline

http://goo.gl/OKn06A

Kiox update is hier binnen voor het toevoegen van navigatie. Niet erg onder de indruk.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 09:28

Stefan©

Toet toet

Stefan© schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:52:
Hoe/waar in de app zie ik of de update beschikbaar is voor mijn Kiox?
Voor wie er wat aan heeft, het is me gelukt door de volgende stappen uit te voeren:
  1. De Kiox aan een micro-usb lader hangen
  2. Telefoon ernaast, even uitloggen in de app, daarna opnieuw inloggen. Vervolgens verschijnt in de feed de melding dat er een update beschikbaar is.
  3. De Kiox uitzetten door de powerknop ingedrukt te houden. De Kiox zal onmiddellijk weer inschakelen omdat hij aan de usb lader hangt.
  4. In ‘mijn ebike’ zie je vervolgens dat de update wordt overgezet.
  5. Zodra het overzetten van de update is voltooid dien je de Kiox wederom opnieuw opstarten waarna de update op de Kiox geïnstalleerd wordt. Ik heb deze laatste stap zelf uitgevoerd terwijl de Kiox weer op mijn fiets zat.

Acties:
  • +2Henk 'm!
brilsmurf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:38:
[...]

Versnellingsbak op de trapas? Hoe werkt dat en zijn die er al?

Deze stromer is vooral heel onderhoudsarm denk ik. Geen grote krachten op de tandwielen en een riem.
En achterwielmotor voelt heel natuurlijk aan.
Heb er nu ook een (25km qwic), met achterwielmotor, riem , maar zonder vernellingen, en zou niet anders meer willen.
Ik zocht al tijdje naar achterwielmotor, riem en versnellingen maar had me laten vertellen dat dat niet mogelijk was.
Dit is de eerste keer dat ik er eentje zie en hoop dat meer merken ermee komen.
MTB Cycletech Code 45

Kettler Velossi

Klever X Speed met Pinion

Jongerius (geen speed pedelec)

Je ziet vooral de laatste jaren dat fabrikanten bezig zijn met dit soort modellen. Je kunt ook een Santos laten elektrificeren. Maar als je die prijs ziet val je zowat van je stoel.

Santos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 28-11 21:14
DonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Gelukkig kunnen we weer( al fftjes nu) met de fiets in de trein, nu kan ik weer een eind met m'n Cannondale reizen. Ik zit dus te zoeken naar een mooie dubbele fietstas voor als ik in 't weekend naar m'n vriendin ga, zodat ik geen rugtas mee hoef te nemen.

Ik wil hier mijn kleding (shirts, boxers, sokken etc.) en alle accessoires in doen. Hebben jullie een idee voor een niet al te lompe fietstas? Mijn vriendin heeft van die grote FastRider fietstassen, maar dat vind ik niet fijn tijdens het reizen.

Ik heb al een aantal potentiële kandidaten gevonden;
Thule Dubbele fietstas Shield Pannier S 28L
XLC Dubbele fietstas Commuter RT 31L
Basil Dubbele Fietstas Miles MIK
Ik zoek in ieder geval van 28 tot 32 liter.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of/en hebben jullie betere opties?
ik heb de urban dry versie ban basil erg fijne tassen en waterdicht, zelfs met 10cm water op de weg _/-\o_
Zijn wel wat duur maar kon bij fietswinkelshop in eindhoven 30% korting krijgen met 2 tassen kopen

• ibothead

• ibothead
bgttje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:35:
[...]

Idd, echte verbruik is altijd hoger zeker met slecht weer. Mijn verbruik met de Bafang BBS02-500W ligt gemiddeld op 8-13W/km. Ik rij vrijwel altijd tussen de 25 -32km/u.
hoe kun je dat zien :P

Ik zie alleen in mijn schermpje met de bafang 750 wat af en toe pw 250 met pieken van pw1400 8)7
Maar ik heb de motor al terug geschroeft van 21amp naar 18 amp in dat programma en ik heb de ondersteuning programma aangepast tot 40% maar ondersteuning wel op ongelimiteerde snelheid :P

Zo iets bekant

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roffeltjes
sayang1991 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Ben wel een paar keer wezen fietsen op verschillende fietsen in een kleinere maat (50cm) en deze beviel me tot nu toe toch echt het beste. Had ook de pro overwogen (vooral vanwege het frame) maar de verende zadelpen bevalt mij echt niet door de kleine bewegingsvrijheid in rotatie. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Hoogte (en lengte) van een frame zijn eigenlijk een beetje onzin maten omdat die door fabrikanten sinds we geen klassieke diamantframes hebben heel verschillend worden gehanteerd. Een 54 kan absoluut kleiner uitpakken dan een 50cm van een ander merk |:(

Ik vind het ook iets anders dan een racefiets waarbij de maatvoering best nauw luistert (al was het maar voor het optische genot). Met een "gewone" fiets heb de neiging om een maatje groter te pakken omdat de meeste fietsen erg kort zijn (weinig reach), maar ik zit dan ook liever wat gestrekter.

Maar terug naar de maatvoering:

Eigenlijk zijn de enige maten die er toe doen "Stack"en "Reach".

Stack: hoogte(recht omhoog, niet de afstand tussen de twee punten)/ top balhoofdbuis tov bracketas.
Reach: Lengte (parallel aan de grond, niet tussen de twee punten)/top baloofdbuis tov bracketas.

Alle andere variabelen kan je eigenlijk met zadel/stuurpen regelen, al is dat in theorie wel iets makkelijker dan in de praktijk.
Tot nu toe trouwens dik tevreden over de service van mantel (telefonisch) in tegenstelling tot sommige locale fietszaken.... Nu maar hopen dat de fiets goed aankomt deze vrijdag.
Mantel is gewoon prima. Het is border-line een dozenschuiven en in mijn ervaring is het verhaal op hun website dat ze een prijsje maken als je langskomt op zijn zachts gezegd "stug tot aan misleidend", maar het is prima spul vor een goede prijs en je fiets wordt voor levering gewoon goed nagelopen..

En ja de meeste lokale fietsenboeren zijn minder dan Mantel... de Branche heeft helaas veel zwakkere broeders.
Kodara schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
[...] Deze heeft ook een ketting en een derailleur heeft. Merk jij hier in de dagelijkse praktijk nog nadelen van t.o.v. een riem en naafversnelling? Aangezien iemand anders me aanraadde daar naar te kijken.
IMHO is een ketting+ derailleur het meest efficiënte, economische en (zelf) onderhoudsvriendelijke systeem.

Er is echter een paar belangrijke nadelen:
1. Je kan eigenlijk niet met een nette broek op je fiets (dan wil je toch een gesloten kast/chainglider).
2. Hoewel het over de hele linie eigenlijk sterker is (kan veel meer kracht aan) kan het wat kwetsbaarder zijn in een druk fietsenrek.

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 19-07-2020 14:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:58:
[...]
Ja, moeilijk is het niet, maar wel weer zwarte nagels....
Daar hebben ze ook iets voor uitgevonden...

Acties:
  • +1Henk 'm!
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Geloof mij, ik ben er heel erg veel mee bezig de afgelopen tijd. Ik ben al bij verschillende gespecialiseerde fietsenmakers geweest en ebikes bekeken, zoals de Vanmoof S3, Cube e.d.. Heb zelfs een Excel vergelijking gemaakt tussen de Vanmoof S3, Cowboy V3, Muto, Watt Brooklyn, Strom (of Stroem) City. Daarnaast zag ik zelfs nog dat er opties zijn om een gewone fiets met een motortje om te bouwen tot ebike. Pffff, er is zoveel te verkennen in deze wereld. Vandaar dat ik naar Tweakers vluchtte voor wat 'on the fly' antwoorden van experts O-)
Ik ben begonnen met een stadsfiets ombouwen naar e-bike, daarna een Merida e-bike en inmiddels een speed pedelec rijder. Dus weet waar je aan begint 8)

mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Wauw! Erg mooie plaatjes! Ik las inderdaad ook ergens dat de Merida ?Crossway? een optie kan zijn als ebike. Welke Merida is dat precies op plaatje 2. En quanto costa? Ook qua specs best benieuwd. De prijs van de Muto is wel erg aantrekkelijk namelijk. Ook het verwisselen van die accessoires is echt geniaal bedacht
Dat was een Merida Espresso 410 EQ. Zeer fijne fiets moet ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
@Tommie12 @roffeltjes Ik rij meestal boven de 25km/u, en heb er laatst een groter kettingblad op gezet.
Ik weet niet precies in hoeverre de Bosch computer het bereik uitrekent, maar misschien moet dat nog bijstellen.
Ik gebruik nu meer de middelste versnellingen ipv de hoogste, dus misschien heeft dat nog invloed ivm cadans.

Nu, na heen en weer rijden naar werk en thuis, geeft hij nog steeds meer dan 120-140km op eco

• M!chel
  • Niet online
Vandaag weer met de e-bike naar het werk gegaan.
Blijft toch prettig zo 's ochtends als het nog lekker fris is buiten, niet te veel wind.
Op de terugweg wel wat meer wind en op een groot deel van de route ook nog tegen.
Maar ondanks dat staat de bike weer in de schuur met een groter bereik dan gisteravond!!

Lekker bezig!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-11 17:56
Tommie12 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:49:
[...]

Vragen kan altijd, maar besef dat een goede FM in de buurt wel iets waard is. Je fiets wordt voor aflevering nog gecontroleerd, alles vastgezet, en een eerste beurt na 500 km is meestal gratis.

Bij mijn FM krijg je geen korting, maar een kinderzitje, fietstas ... kan er normaal wel gratis bij.

Plus... als je een probleem hebt ben je vrijwel zeker dat snel je geholpen wordt.
Eens.

Mijn FM zit niet ver van huis en ook al zou je wat verder wonen <> gratis haal en breng service mét elektrische leenfiets. Mijn Qwic Premium MN330 heb ik bij de lokale FM gekocht en die is goed, wel wat duur, maar ze maken hem wel.

En ja, het is 15:15 geweest en er staat nu een geel scheurmonster in de schuur aan de lader want vanavond de nodige KM's maken op de Strömer ST1 _/-\o_ . Net rondje gemaakt van 2 kilometer om te kijken hoe het schakeld en reageert op mijn input.
Wat een beest zeg. Komt echt goed van zijn plek af en die banden <> dik!
Ging al 30+ zonder het in de gaten te hebben. Lekker in stand 3 en hoge versnelling en gaan met die banaan (het is net een banaan dat gele frame).

Dus die heb ik voor een volle week te leen van QicQ. Dat is wel in Amsterdam, maar ook hier komen ze voorrijden als er iets is. Een FM heel dichtbij is niet meer zozeer nodig. Veel hebben er al een bestelbus rondrijden en vaak meer dan 1.

Enfin. De Bronzen accu van 814 wh zit er in en in 2 kilometer 2% er af. Zegt nog helemaal niets. Zat nog 41% in dus aan de lader voor straks 8)

*En voorzichtig blijven jimh307 want anders doet mijn vrouw me iets aan :+

Zoek de verschillen en mijn eigen fiets (achter) blijft ook lekker fietsen hoor ;)

[Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 24-07-2020 16:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 09:03

OgWok

U.N.C.L.E.

[offtopic] Kent iemand deze wielbevestiging? Zit op een Decathlon fiets. Op de naven staat JoyTech. Heb flink lopen zoeken naar een stuk gereedschap om de wielen los te maken, maar kan (nog) niets vinden....

[Voor 13% gewijzigd door OgWok op 26-07-2020 10:43]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mrpharderwijk
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 24-11 07:30
Nou daar zijn we weer! Eigenlijk zou ik hier nog laten weten hoe de Muto testrit is gegaan. Het heeft helaas niet zo mogen zijn, want Eelkie van Muto belde mij vrijdagmiddag op dat het niet mogelijk was hun accessoire (kinderzitje) erop te zetten aangezien dit een demo model was en het niet veilig zou zijn. Teleurgesteld heb ik de reservering laten vervallen.

In de dagen daarna toch nog weer rond gekeken naar fietsen die aansloten bij het advies van @roffeltjes. Mijn oog viel op een Cube Touring Hybrid exc 500 op Marktplaats. Deze lag wel erg ver bij mij uit de buurt dus koos ik ervoor om eerst eens op een vergelijkbare fiets een proefrit aan te vragen bij mij in de buurt.

Vandaag heb ik met mijn vrouw een testrit gehad op, voor mij, de Cube Touring Hybrid Pro (Bosch performance line) en voor haar de Cortina E-U4 Transport Raw MM N8 (Bafang M420 CAN). De Cortina is eigenlijk gewoon de fiets die voor het transporteren van de kinderen het beste geschikt is. Toch koos ik er express voor het achterzitje (Thule Maxi Nexxt) op mijn bagagedrager vast te zetten. Ik wilde graag weten hoe het de Cube zou beinvloeden.

Reminder: Mijn eerste ervaring met een ebike was vorige week en dat was de Vanmoof S3......

Wat een wereld van verschil! De Bosch motor ondersteunt soepel. Het display en de materialen ogen allemaal degelijk. Ook de derailleur van de Cube schakelt heel soepel. Bij de automaat van Vanmoof klonk het overschakel moment soms weleens alsof je bij een auto de koppeling vergeet in te drukken, maar dan met een ketting. Het kinderzitje past prima en fiets ook heel goed. We hebben een aantal klimmetjes gemaakt en wij waren eigenlijk direct om. Mijn vrouw genoot erg van de Cortina en het comfort. Volgens haar vloog ze over de weg.

We kwamen met een big smile terug in de winkel. In mijn achterhoofd wist ik dat ik met de Cube Touring concessies moest doen in het eisenpakket. Een voordrager gaat niet lukken met de geveerde voorvork. De twee zitjes gaat ook zekers niet werken met de Cube. Het afstappen met een kleine achter was al wennen (geen trapeze model meer verkrijgbaar). Voor mijn vrouw was het duidelijk, de Cortina was heaven.

Ik heb er bij de verkoper nog 288 vanaf geluld en heb de koop gesloten. Ik movht de fiets meteen meenemen en heb meteen een rit van 25km gemaakt naar huis. Wat een heerlijke rit en een fijn gevoel om toch op een volwassenere fiets te zitten. Het kostte idd wel wat meer dan de Muto, maar eigenlijk niet zoveel meer dan de Vanmoof. Vooralsnog is het soepele karakter van de motor en het schakelen van de versnellingen niet te vergelijken met de VM.

Als ik meer km heb gemaakt volgen wel wat meer details.

Paar dingen die ik minder vind aan de Cube:
- plaatsing van de bel; ik moet mijn duim echt veel te ver naar binnen toe brengen. Die ga ik dus verplaatsen/vervangen
- zadel zit wel wat oncomfortabel, misschien moet ik wennen (iemand tips qua zadels)
- jammer dat ze op de bosch stuurknoppen niet een knop hebben voor het licht (alleen bij het display zit zo’n knop)

[Voor 0% gewijzigd door mrpharderwijk op 26-07-2020 22:34. Reden: Motor type onjuist]

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Jup, mtb zadels:

Normaal zadel, en al helemaal die gel dingen met knobbels en die onzin, man man, daar kan ik echt niks mee. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Jupiter2
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 06:14
roffeltjes schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Wij hebben Quadlock... het is fantastisch maar prijzig. Spigen is duidelijk een clone en zal ongetwijfeld prima werken.

Quad lock heeft meer opties (zowel voor als op het stuur). Maar als de Spigen stuurhouder past zou ik die nemen, scheelt toch wel een aardig bedragje als ik het goed zie.
Over passen gesproken....
Gaat de vorm van mijn stuur hier een probleem opleveren?
Zou mn smartphone liefst rechts op t stuur monteren...

• roffeltjes
mcmiles schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:11:
[...]

Goede tip van die brakeboosters. Ik heb ook last van de piepen tijdens het remmen, dwz de achterrem. Kun je een foto plaatsen om welke twee schroefjes het gaat? Ben zelf niet zo technisch wat de fiets betreft😉
Deze foto is wel duidelijk, let niet op de kekke kleuren.

Ik vind Brakeboosters een MUST met Magura HS11/HS33 remmen.

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 30-07-2020 11:26]

• db87
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-11 20:38

db87

Mach 2 GT modded

Razertje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:26:
Maken die brakeboosters echt zo'n groot verschil? En zo ja, is dat zelf te doen?
Ik heb een focus black raider ltd 2010 MTB gehad waarbij de brake booster echt noodzakelijk was achter. Zonder zag je het frame 'open flexen' bij vol remvermogen. Voor had ik een vaste carbon voorvork en was de brake booster niet nuttig. Hangt dus geheel van het frame af...

[Voor 45% gewijzigd door db87 op 31-07-2020 20:15]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• Supertjeduc
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 04-11 22:59

Deze heb ik nu een maandje , kost wat maar vond hem gewoon mooi :)

• Toniii
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-11 08:59

Pegasus tecaro evo nv belt 2020(hele mond vol), super fijne fiets. Nu bijna de eerste 1000 km gereden. Naaf ipv ketting en nuvinci werkt heerlijk. Stevige fiets, zonder handen fietsen geen probleem, kiox werkt ook mooi. Navigatie is een leuke optie maar zonder kaartje navigeren is best lastig soms. Al met al ben een tevreden mensch

• cmderks93
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 28-11 20:56
Inmiddels over de 200km gereden op de Qonqer.

De kracht van de motor ervaar ik over het algemeen goed, als de batterij leger raakt <- 20% is de kracht zeker niet heel veel meer. Ik moet een klein heuveltje op, deze moet ik grotendeels zelf doen.

Ook pakt hij soms niet helemaal lekker op, meestal is dit als ik boven de 25km fiets, en dan weer afzak. Soms gaat ie rond 24/25km al weer wat ondersteunen, andere keren moet ik eerst verder afzakken naar 22/23km voor hij weer goed helpt.

Het zadel was even wennen, maar ik zit hier verder goed op. (komt vooral omdat ik al een paar jaar niet op een fiets gezeten heb, en nu 20km enkele reis fiets denk ik)

Het stuur laat ik omhoog zetten met een nieuwe pen of verlenger tijdens de eerste beurt.

Jammer dat hij op 25 staat en niet op 32 kan. Dit scheelt toch een paar minuten, aangezien ik 90% door de polder fiets.

Ik erger me nog steeds wel aan het duidelijk aanwezige motorgeluid. Zelfs met oordoppen in hoor ik het nog op de achtergrond. Ik denk dat ik er wel aan wen. Dit kijken (horen) we nog even aan.

Verder is de fiets netjes afgewerkt op een klein plekje na. Het lijkt wel of er wat vet op zit, maar dit krijg ik helaas niet schoon. (pure alcohol gebruikt)

(zie foto, onder het logo)

[Voor 9% gewijzigd door cmderks93 op 05-08-2020 20:06]

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Neteln schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:08:
Voor werk fiets ik een stukje van 8 km met wat heuveltjes.
Mijn luie kont neemt daarvoor iets te vaak de auto, want sneller dan fiets en geen liters zweet.
Wil iets meer bewegen dus een elektrische fiets biedt hopelijk uitkomst.

Mijn budget is rond de 2000 euro maar wil niet al teveel omhoog.

Dus ben benieuwd of er nog iemand kwalitatieve alternatieven heeft rond de 2000 euro en looks als de Vanmoof of Strom? Is de Cube daadwerkelijk heel veel beter?

Hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Zie door het bomen het bos nog maar vaag aan de horizon.
Heb zelf een Rabeneick tot volle tevredenheid en heb er ook een kleine review over geschreven, maar ik kom ze nog zelden tegen: De sportieve e-bikes van Rabeneick:

TX-E Met Gates riem (zonderversnellingen)

TS-E Met Deore XT 10

Heb zelf de TX-E. Motor is zeer krachtig en heeft geen enkele moeite met een steile helling. Er zijn nog een paar modellen (minder sportieve look / zithouding) die allemaal uit dezelfde basisonderdelen gebouwd zijn en hetzelfde kosten. https://www.rabeneick.de/de/e-series.php

• OgWok
  • Laatst online: 09:03

OgWok

U.N.C.L.E.

jodeltje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:39:
Na een tochtje kleine dorpjes nog een vraag aan de Razer rijders: mijn spatbord voor gaat heftig trillen/resoneren als ik over brakke klinkers rij. Nou is dat op zich geen groot probleem maar liever niet. Ik dacht aan rubberen ringen bij de drie ophangpunten.. maar wellicht heeft iemand hier uit ervaring een beter idee..? Iemand?
Misschien heb je wat aan dit idee:

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• M!chel
  • Niet online
Zojuist een nieuwe upgrade voor m'n Stella Trekking ebike gekocht.
Vanaf het begin dat ik de fiets heb, loop ik me min of meer al te ergeren aan de voorvork. Deze is niet in te stellen en heeft een veer.
Ik ben vanwege m'n mtb gewend aan luchtvering, dus ik heb ook een RockShox voorvork voor m'n ebike gekocht.

• Patvs120
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:00:
[...]

[rant over VanMoof]

* Ahhh dat lucht op... wil iemand mijn mening over Cowboy horen? :+
Naar aanleiding van je hilarische stuk over VanMoof en Cowboy :), wilde ik je deze niet onthouden. Kwam deze review toevallig tegen:

(in VanMoof GoT groep kan ik het niet posten, dan word ik verketterd dat "op Trustpilot achtige sites, allleen mensen met problemen posten. Want de 99% happy VanMoof gebruikers zonder ooit enige problemen te hebben gehad, is niet actief op het internet")

[Voor 10% gewijzigd door Patvs120 op 10-08-2020 22:04]

• Stefan©
  • Laatst online: 28-11 09:28

Stefan©

Toet toet

verhto schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:42:
hallo allemaal!

Kan er mij iemand uitleggen hoe je kan navigeren met de KIOX BOSCH?

Heb een route gemaakt op het portaal van BOSCH en een GPX geimporteerd, maar kan dat nergens vinden op de KOIX noch op de ebike connect APP...

vreemd...
Nadat je de route in de portal hebt gemaakt of geïmporteerd, kun je de routes in de app vinden via het volgende menu:

Wel even zorgen dat je in de app/portal onder dezelfde user bent ingelogd. Om de route naar de Kiox te versturen moet je de laatste update op de Kiox geïnstalleerd hebben, en uiteraard moeten de Kiox en telefoon verbonden zijn.

• Kaickul
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
Hier ook uiteindelijk beslist om een elektrische fiets aan te kopen, maar dan wel van het type bakfiets. Ik ben gaan testrijden met de urban arrow, Hercules cargo 500 en de Bergamont cargoville lj70. Die laatste heeft blijkbaar het laagste zwaartepunt van de drie en dit merk je duidelijk in de handling.

Uiteindelijk voor de Bergamont gekozen en nu vol spanning afwachten tot levering.
Deze bike heeft een Bosch cargo line gen. 4 met een 625 Wh batterij (die trouwens mooi weggewerkt is in het frame). De product page: https://www.bergamont.com...e-lj-70?article=275810222

Ik wilde eerst de urban arrow, maar daaraan zie je dat een testrit wel belangrijk is. Ook nog even zitten loeren naar de Riese&Müller load 60, maar qua prijs werd het iets te gortig met alle opties die ik erop wou hebben. 😱

[Voor 18% gewijzigd door Kaickul op 13-08-2020 20:18]

• ibothead
max3D schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:42:
[...]

Weet je zeker dat je zulke kleine wieltjes hebt?
8)7 hahaha nee natuurlijk niet :P gewoon 27,5 inch mountainbike wielen.

Maar snap niet dat sommige mensen 150+ kmters kunnen op hun elektrische fiets of ligt het aan dat ik hem iets harder heb laten fietsen met ondersteuning dan 25km/u ?
staat nu op 37 max en die haal ik best handig zelfs op ondersteuning 3

Plaatje klopte voor geen meter :P
Deze is beter

[Voor 31% gewijzigd door ibothead op 16-08-2020 22:59]

• db87
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-11 20:38

db87

Mach 2 GT modded

charrel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb een 500 watt tongsheng met 11,6Ah accu. Op standje 500 watt op ondersteuning stand 1 eco red ik net 50km.
Ik heb een Tongsheng 48V 500W TSDZ2 met een 16.75Ah (Samsung cellen) accu op een hybride fiets. Op de hoogste stand, op volle snelheid (38~44km/u afhankelijk van de wind) haal ik 80km. Vanaf 60km zie je de battery indicator teruglopen.

Edit: standaard software.

[Voor 31% gewijzigd door db87 op 20-08-2020 23:12]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• HekkeySE
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Zojuist mijn nieuwe fiets gekocht! Bedankt voor de adviezen.

Van de shortlist (VanMoof S3, Batavus Finez e-Go Exclusive, Giant Dailytour E+1, Gazelle C8 HMB) is het deze geworden:

Zaterdag kan ik hem ophalen :-)

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 00:27

Tahref

God bless you

Tijdje geleden decatlon fiets omgebouwd naar ebike met voorwiel motor.
Door voorwiel motor paste schijfrem niet meer. Deze maand een v brake aan de voorkant geïnstalleerd en vbrake aan voorkant en schijfrem achter remt prima.
Kom van een ebike met achterwiel motor maar motor in voorwiel heb ik weinig over te klagen.

• jimh307
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:15:
Klein vraagje aan andere Bosch rijders.

Vandaag pittig tochtje gedaan van 56 km waarvan de eerste 25 km singletrack was, maar dan van het slechte soort. Veel gewoon over gras, zeer hobbelig... snelheden van 15-18 km, meer kon mijn achterste niet verdragen. De hele singletrack op eco gereden. Na ca 25km verdwijnt het eerste blokje van de batterij.

Daarna, over goed berijdbare wegen en wat gravel, maar wel dik tegenwind.

Tussendoor de batterij niet echt in de gaten gehouden, maar op ca 5 km van huis waren er nog 2 blokjes over, maar de actieradius gaf maar 10 km aan, en dat was zeker het makkelijkste deel van de hele tocht.

Ben ik de enige die dit zo ziet? Valt bij jullie de actieradius ook zo snel weg naar het einde, zelfs als er nog 2 blokjes zijn?
Nee, geen Bosch rijder, maar Brose

Heb je de gehele toch op eco gereden of alleen de singletrack?

1. Je had het laatste deel flink wind tegen en dat kost altijd veel accu.
2. Dit is een lastige in de accutechniek: toegenomen interne weerstand naar mate van ontladen en het feit dat de eerste 50% nooit echt 50% is. Als je 60-65% over hebt zit je al op de helft. De curve van 4,2 volt naar 3,6 volt per cel is gelijk aan de curve van 3,6 volt naar 3,0 volt.

Ik heb even een curve voor je gemaakt om het goed te begrijpen :)

Al geeft de meter 50% aan, je haalt er nooit meer 50% uit exclusief de marge die je moet overhouden van 15%. Dus 60-65% wordt dan 65-70%! Dus als de meter 65-70% aangeeft ben je al op de helft van het "totaal aantal kilometers" 'per lading'
De meter meet 3,6 volt, maar dat is eerder al vlug richting leeg dan vol en daar ligt het aan. Het is geen defect ;) Het is een gedragseigenschap.

Of nog accurater:

Als er nog vragen zijn dan hoor ik die graag.

• jimh307
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

De laatste twintig procent ben ik altijd voorzichtig mee juist om die reden (maar ook omdat het een schatting is en je dus stiekem minder kan hebben dan je denkt).

Betreft de geschatte actieradius: Ik weet niet precies hoe het werkt, maar er is een algoritme waarmee je systeem extrapoleert, volgens mij kijkt hij dan naar de laatste minuten (ik heb niet het idee dat hij puur naar het moment kijkt want dan zou je continue actieradius op en neer stuiteren als je heel even de pedalen stilhoudt).

Lang verhaal kort: ik hecht er niet teveel waarde aan, ik vind percentage overgebleven spanning veel belangrijker... ik weet zelf wel uit ervaring hoeveel ik nodig heb.

Nog even naar @jimh307 over de leeftijd van de accu, ik ben zeker voorzichtiger met mijn ondergrens nu ze ouder worden, dus in die zin merk ik wel degelijk achteruitgang. Ik ben benieuwd wanneer onze eerste accu "gaat". ben er erg verbaasd over.
Dat 'gaan' is niet in een moment. Bij het ouder worden spelen er 2 duiveltjes mee:
>interne weerstand gaat omhoog
>capaciteit neemt af

Met name de ondergrens <> wanneer die bereikt is komt steeds vlugger. Bij mijn fiets merk ik dat ook. Mijn percentage gaat net zo hard/langzaam naar beneden dan bij een nieuwe accu. Nog steeds heb ik zien staan (64 km bij 46% over). Het geluk is dat dit mij opvalt terwijl de accu toch ouder wordt. Dus ik kan niet meer naar 0% en bij 29% is de koek op wat in het begin 6% was.

percentage bij nieuw, is nog steeds zo:

Dan gaat de grootte van de capaciteit ook meespelen. Mijn accu was initieel 735 wh en bij het vragen van de maximale ondersteuning heb je een kleinere C-waarde dan bij een kleine accu. Dit merk ik als ik hoge ondersteuning ga vragen bij een bijna lege accu. Als de indicator 32% aangeeft (in het echt 3-4% restant) dan kan de ondersteuning uitvallen. Wacht je even dan kun je in de middelste stand nog heel even verder. Heel even dan.
Vraag ik hoge ondersteuning bij een indicatorweergave van 35% dan is er nog niets aan de hand, maar:

Dus dit bepaald ook het gedrag bij de ondergrens van de accu. Is de accu al oud en heb je een hoge interne weerstand dan kan deze bij een restcapaciteit van nog 20% al uitvallen bij hoog verzet. Kom je in de situatie dat je het niet denkt te redden dan is dat vaak ook zo. Het terugzetten van de ondersteuning kan dan wonderen verrichten en je kunt dan wel thuis komen.

Vooral bij midden motoren wordt het ampèrage steeds hoger bij een daling in het voltage en dan kom je sneller bij het punt van uitval door leeg zijn. Die gaan niet 'zwakker' ondersteunen bij een lager voltage. In deze gevallen merk je niet dat ze bijna leeg zijn en is het pats-boem over. Je 'moet' dan vertrouwen op de indicator. Is deze analoog? dan zie je het op tijd aankomen. Is deze digitaal? dan moet je daar op vertrouwen. Coulomb counters worden minder betrouwbaar bij ouderdom van de accu (wat je hier bij mij ziet). Nu weet 'ik' dat ik niet onder de 30% moet komen. Dit is bij ongeveer 70-75 kilometer.

Als op het einde het voltage ineens sneller gaat dalen dan is een analoge meter ideaal. Je kan dan snel nog terugschakelen naar de eco-mode en een paar kilometer maken. :)

• RekZ
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Mijn moeder heeft een nieuwe Stella Avalon Premium met Shimano e6100 motor. De fiets rijdt wel lekker, alleen gaat hij niet zo hard. De 25km/h is wel te halen, maar je moet meer inspanning leveren dan bij haar vorige Stella met middenmotor(ik geloof e5000). Uiteraard staat de fiets in high en de versnelling in 7 of 8.

Kan het ermee te maken hebben dat dit niet uitlijnt? of hoort het juist zo? De snelheid die op het display wordt weergegeven klopt wel met de snelheid op gps.

Wat ik ook raar vind is dat er ruimte zichtbaar is tussen het frame en de motor, maar misschien hoort dat ook wel gewoon...

• RekZ
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ik ken Steps niet zo goed, maar dit lijkt me niet het probleem. Als de magneet niet goed zou worden geregistreerd krijg je ook een verkeerde snelheid op je display.

Shimano Steps is een iets milder systeem, ongetwijfeld een bewuste keuze van Shimano. Ik prefereer daarom dus ook Bosch en/of Yamaha, maar het zal voor heel veel oudere mensen juist heel goed zijn.

[...]

Het is niet chique, maar ook weer niet heel erg verontrustend.

Ik heb even voor je gegoogled (Engels en Nederlands^^) en ik zie op het eerste gezicht geen meldingen van een verzopen Shimano motor, dus ik zou me hierover niet al te ongerust maken.

Als je toch zorgen houdt, spatwater van beneden is vermoedelijk linker dan regenwater omdat spatwater vervuiling (olie/zout) mee kan nemen. Je kan dus kijken of de motor op dat punt goed aansluit. Maar zoals gezegd, ik denk dat dit los zal lopen.
Ik heb de magneet zojuist iets verplaatst, maar merk inderdaad geen verschil. Ik vind het wel een flinke tegenvaller, de vorige Shimano steps(e5000) was echt krachtiger, terwijl dit een nieuwe versie is met meer koppel. Je moet gewoon bijna moeite doen om de 25km/h te halen. Een gewoon rustig beentempo in 'high' en je zit gemiddeld rond de 22.5

Ik zie nu ook op de site dat er een kleine opening te zien is, het zal dus wel gewoon zo horen.

• Starbucks
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 19-02 07:54
De batterij van mijn fiets lijkt defect, zie foto. Enig idee of hier nog wat aan gedaan kan worden, of wordt het tijd voor een nieuwe? Het display gaat namelijk niet meer aan. Opladen van de batterij gaat wel gewoon goed, aangezien het opladen via een andere connectie gaat.

Onderin lijkt namelijk zo'n contactpunt scheef te zitten of weggedrukt te zijn.

• Supertjeduc

• jodeltje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:26:
[...]
Beste roffeltjes, ik heb de brakeboosters besteld. Zou je een foto kunnen maken van jou remmen met boosters. Dan krijg ik nog meer beeld bij je uitleg. Dank daarvoor!
Heeft ie eerder al gedaan:
roffeltjes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Deze foto is wel duidelijk, let niet op de kekke kleuren.

Ik vind Brakeboosters een MUST met Magura HS11/HS33 remmen.

• LEX63
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 13-08 08:44
.

Hoi ik heb een Trojan easy rider driewieler fiets.

De koplamp is klein en geeft weinig licht. Nu de donkere dagen er weer aankomen wil ik een nieuwe koplamp kopen die meer licht geeft.

De E-bike accu is 36volt nu de vraag, wat is de voltage van de fiets verlichting 6v 12v 36v ?

Ik vermoed 36v toch de twijfel, ik wil het graag zeker weten voordat ik een koplamp bestel.

[Voor 9% gewijzigd door LEX63 op 06-09-2020 11:07]

• TecTo
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:54:

Ik heb het vaker gezegd: (Let op, mijn mening, vooral Brooks adepten zijn het hier niet mee eens^^)

Een zadel moet eigenlijk direct goed zitten. Ik geloof niet in wennen of zitvlees kweken. De reden is dat de doorbloeding van de weke structuren in je perineum nou eenmaal zitten waar ze zitten, daar verander je door trainen echt niks aan.
Met tussenpozen bezoek ik dit topic. Lees soms meningen die zichzelf tegenspreken. Een zadel moet inderdaad zo goed als mogelijk passen maar er zijn ook zadels die zich aanpassen aan. :) ;)

In de tijd dat ik nog amateur wielrenner was werd er na het seizoen op weg een korte rust pauze genomen. Bij het hervatten van de eerste duurtrainingen altijd even last van zadelpijn.

Mee eens dat het even zoeken is naar het juiste zadel en dat de houding ook een rol speelt.

Toen ik overstapte op een e-bike ook weer de nodige zadels geprobeerd.

Het voorlaatste zadel was de Brooks C17 Cambium echter na een uur of drie op de fiets begon het te irriteren.

Dit zadel vervangen door onderstaande Brooks. ;) Ja dat zit in het begin even ongemakkelijk maar al snel zit het perfect en ook na drie uur geen pijntjes of ongemakken.

Dus wil je geen duizend euro aan zadels verkwisten koop dan een Brooks en na het inrijden :) Is ook logisch want het zadel vormt zicht naar jouw zitvlak

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Na 11 maanden en een kleine 5000 km ga ik mijn bronzen Rabeneick TX-E inruilen voor het 2020 model. :)
Er zijn wat kleine verbeteringen doorgevoerd die het rijplezier met deze fiets nog verder vergroten.
- nieuwe krachtigere koplamp
- andere controller die ondersteuningsinstellingen onthoudt na het uitzetten.
- volgens de fabrikant nog betere ondersteunings-instellingen
- nieuw merk accu
Er zou ook een range-extender beschikbaar komen in de vorm van een Bidon, maar die is helaas uitgesteld.

Originele accu was van een onbekend chinees merk die de geadverteerde 7Ah nooit heeft gehaald. Heb zelfs na overleg een nieuwe accu gekregen die uiteindelijk dezelfde eigenschappen vertoonde. Maar ben er niet ontevreden over geweest. Actieradius was meer dan voldoende voor een 250W accu.
Wat cijfertjes uit mijn ervaring met de ondersteuning:
code:
1
2
3
4
5
6
Stand    - max. stroom       -     actieradius
    1    -        2 A        -     100-120 km
    2    -        5 A        -     70-80 km
    3    -        8 A        -     60-70 km
    4    -       11 A        -     50-60 km
    5    -       14 A        -     45-55 km  (ruim 500W,/45Nm op het achterwiel)

Zit een krachtsensor op, dus in alle standen loopt de ondersteuning tot de maximale snelheid. Stand 1 is genoeg voor rustig fietsen, maar dan zal je wel flink moeten trappen vanaf stilstand of een heuvel. Stand 2 geeft al aardig wat vermogen. Het liefst had ik stand 4 (11A) weggelaten en daar een 3A stand voor gehad, want de stap van 2A naar 5A is aardig groot.

Omdat de fiets geen versnellingen heeft (55/20 tandwielverhouding) zal de ondersteuning op lage snelheden bij een kleine pedaalkracht al op max.vermogen zitten en langzaam afzakken tot 27 km/u. Perfect voor optrekken vanaf stilstand en viaducten/hellingen. Ik ga ervan uit dat bij de andere modellen met 10 versnellingen deze ondersteunings karakteristiek heel anders is.

Nieuwe aanwinst die ergens eind deze maand wordt geleverd (speciale kleur besteld 8) )

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:04:
[...]

De duitse markt is nogal divers.
Ik denk dat Cube zowat in het midden van het bed ligt, maar aan de andere kant heb je ook fietsen die verdacht goedkoop zijn (maar die herken je dan wel aan de mindere onderdelen), maar ook een merk als Riese&Mueller.
Die gebruiken dezelfde componenten als Cube voor remmen, motor etc, maar zijn dikwijls dubbel zo duur. En dan hebben ze nog wat modellen die ik afgrijselijk lelijk vind.
De delite, hommage en multicharger vind ik niet om aan te zien.
De Nevo en de Charger zouden me wel kunnen bekoren, maar ze vragen gewoon te veel geld, en dan nog zie je dikke lasrupsen op het frame. Het enige echte voordeel is dat de cockpit wat beter geïntegreerd is.
Wat is hier lelijk aan >:)

• Supertjeduc
En ze hebben de R&M roadster flink vernieuwd
Alle R&M fietsen zijn leverbaar met voordrager (the)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Met baggagedrager niet om aan te zien.

• Supertjeduc
Bart-Willem schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:15:
Ik ben op de markt voor een electrische fiets. :) Ik pak nu voor elke scheet de auto en heb wel een normale fiets maar die zit al enige tijd stof te verzamelen. :+ Door de (vermoedelijke maar zeer waarschijnlijke) corona is mijn gezondheid nog steeds echt bagger (vooral vermoeidheid, maar door het gebrek aan sport momenteel is het lichamelijk gewoon ruk, en dat sinds eind maart al) en lijkt een electrische fiets dus wel een uitkomst. Want een beetje beweging is nog altijd beter dan geen beweging! :+ Eerst zat ik te kijken naar een electrische fatbike zoals de Gorille, maar die verviel al snel wegens gebrek aan dealers in Nederland, daarna stond de Radrhino hoog op het verlanglijstje, maar daarvan ben je afhankelijk van 1 dealer en dat lijkt me ook niet handig (al schijnt hun support wel echt heel goed te zijn). Vervolgens ga je wat verder speuren en kom je er toch achter dat een middenmotor toch een beter idee is, en je misschien toch beter wat meer uit kan geven. Zo kwam ik onder andere op een Cube terecht en nog een paar andere merken/modellen. Ik had alleen heel erg twijfels over de zithouding.

Met de fysio (fervent fietser) heb ik er al over gehad wat wijsheid is. De Cube die ik hoog op mijn lijstje had staan (de Kathmandu Hybrid One 500w) is geschrapt omdat je daar toch iets te "sportief" en dus wat voorover gebogen op zit. Harde eis is dus dat ik zo recht mogelijk op zit, en ik heb ook last van een behoorlijk hardnekkige liesblessure en dus lijkt een damesmodel/lage instap ook de beste keuze. Ook wegens het feit dat er een kinderzitje op komt en mijn vrouw er ook wel op wil fietsen. :P 1 probleem: ik ben 1m83 en zij is 1m68 en dat scheelt nogal. :+ Al moet ik zeggen: op haar fiets zit ik echt prima en mooi rechtop. Dus zo'n ramp is het niet.

Degene van een paar posts terug heeft me ook op een idee gebracht: we hebben namelijk ook een hond en zo'n hondenkarretje is wel een idee. :P Kan ik ook mooi eens de grotere pakketten met de fiets wegbrengen als ik er maar een paar weg hoef te brengen. :+ Ik werk voor mezelf en het is dus geen woon-werkverkeer, maar voornamelijk incidenteel gebruik (zoals pakketten wegbrengen, straks kind naar school brengen, naar de fysio etc). Het handige is wel dat 'ie mooi op de zaak kan. Eisen zijn dus vooral: goede zit rechtop, zo comfortabel mogelijk en een fatsoenlijke middenmotor. Meuk zoals Van Moof etc ga ik niet aan beginnen. :P

Nou ben ik al een beetje aan het speuren geweest (zoals hierboven al duidelijk werd), en ik denk dat het iets moet worden van Batavus, Trek of Gazelle. Giant wil ik niet wegens het soms wel eens abrupt eindigen van onderdelen/support en dat wil je niet als je zoveel geld uitgeeft. Koga is helaas echt te duur. :P Van Gazelle had ik eigenlijk niet zo'n hoge pet op omdat het al enige tijd onder Pon valt en we weten allemaal wat voor baggerbedrijf dat is met garantie als je een VAG-product auto hebt (zeker voor particulieren is dat gewoon beschamend te noemen). :+ Maar de reviews van Electric Bike Review (https://www.youtube.com/channel/UCcJGe_WM6xKnB_J8ynIYx2A) hebben me toch wel aan het denken gezet. Mede daardoor is Gazelle ineens de grootste kanshebber, en in de reviews wordt ook gesproken over het verschil tussen de Bosch Active Line en de Performance Line, met name over het verschil in tandwiel waar de Performance Line een stuk beter in zou zijn (daar zou een of ander tandwieltje dat wel eens stuk wil gaan volledig ontbreken, waardoor de Performance Line sowieso een betere keuze zou kunnen zijn). En ook zou een bepaalde "slip" die de Active Line heeft ontbreken bij de Performance Line. Iemand daar ervaring of meer kennis over?

Waarom eventueel de Performance Line in plaats van de Active Line (Plus)? Waarschijnlijk wegens dat karretje erachter voor hond/pakketten (zal incidenteel zijn) maar mogelijk ook wegens het technische verhaal erachter: ik heb geen zin in stukken aan een stom tandwieltje als dat bij de Performance Line weg zou zijn. :P

Wat zijn mijn twijfels: wil je een fiets met een Bosch Performance Line, een 500w accu (kleiner lijkt me niet handig ivm meer opladen, alhoewel ik niet veel fiets en het vooral kleine afstanden zijn), en een goede zit rechtop, dan zit je gauw op 3300 Euro. Voordat ik zoveel geld stuk sla vraag ik me af of ik niet teveel uitgeef en mijn "eisen" misschien wat overdreven zijn. :+ Oftewel: help! :P
Zou zoiets nemen kun je lekker op afschrijven
Heleboel pakjes en kinderen , en past voor iedereen

• inTIMidate
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:40
Ik heb een Sparta C3, en de oplader doet vreemd. Na het aansluiten begint het ledje rood te knipperen op de oplader. Na een tijd je wachten en een paar keer de stekker opnieuw in de accu te stoppen veranderd hij naar rood wat correct is. Als hij aan het knipperen is laad de accu niet op. Het gaat om zo'n oplader.

Ik dacht misschien een kabelbreuk maar dat lijkt het niet te zijn, misschien de 5 polige connector. Die zou ik wel kunnen vervangen, maar het is niet echt een standaard connector. Weet iemand waar ik deze kan vinden?

• aquinox
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 14-09 19:11
Thanks allemaal!! ik heb even wat informatie opgeduikeld en een foto van de accu.
elinx schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:22:
[...]
Niet als hij zelf de cellen wil vervangen. Ik heb ook iets minder dan €200 eraan uitgegeven (voor een compleet Hailong pack, dus niet eens zelf samengesteld). Hoewel slechts 400Wh, vermoed ik dat zijn oude pack met loodaccu's niet veel meer zal zijn geweest. Als hij wederom voor lood gaat zal eea imho nog eenvoudiger zijn mbt vervangen.
€800 zijn de prijzen van de commerciële merkgebonden accupacks.
Hmmm, is dit relevante informatie?

De lader laadt de accu niet op, niet eens een x kunnen laden na aankoop :/ Lampje blijft groen, fuse gecheckt werkt goed... ik zie eenzelfde fiets met twee van deze accus te koop staan voor goedkoper dan ik deze heb gekocht.. misschien die maar kopen anders... 30kph met beetje trappen is best wel lekker :D

Verder: als ik een ander blok kan kopen wat in de connector past vind ik dat ook prima, als ik maar een werkende, lichtere accu heb met een range van 30,40 kmh :)

[Voor 4% gewijzigd door aquinox op 20-09-2020 10:39]

• schaduw
  • Registratie: augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ondertussen ben ik hier al een tijdje aan het meelezen en aan het zoeken naar een fijne ebike. Ik heb op een stuk of 10 ebikes rondjes proefgereden zo ook deze week op een BMC Alpenchallenge AMP City Two 2020.

Deze fiets is een stuk lichter dan een hoop anderen (18 kg, al weet ik niet of dat incl accu is) en vond ik erg fijn fietsen. Hij voelt duidelijk lichter, trappen zonder motor aan gaat soepeler (minder gevoel van weerstand) en met de motor aan rijdt hij erg rap.
Dat het een Nexus is met 'slechts 5' versnellingen lijkt hier niet erg. Van mij rijtje wensen, is alleen de geveerde voorvork niet aanwezig.

(wensen: Accu in/aan frame (dus niet achterop), naafversnelling (vanwege onderhoud), geveerde voorvork (comfort), budget<3000, riem is nice to have maar vaak te duur)

De shop fietsenwinkel.nl staat niet echt goed bekend helaas. Maar over het merk BMC kan ik niet veel vinden, is er hier iemand met ervaring met het merk BMC?
Ook ben ik benieuwd waarom deze fiets zo lekker fietst, zou het vooral aan het gewicht liggen?

• aquinox
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 14-09 19:11
elinx schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:36:
[...]
Ik ga ervan uit dat soldeer niet loslaat als er geen belasting opkomt. Dus op bv de aansluitdraden. Meestal worden de polen bij een loodaccu geklemd of geschroefd.

Nu je aangeeft dat de oude accu's feitelijk nog lading hebben, denk ik dat 20km redelijk normaal is voor 200Wh als je "retehard" rijdt.
De aangegeven 40km is in de meest gunstige ondersteuningsstand , die je bij normaal gebruik met een korrel zout mag nemen. Dus volgens mij zijn de accu's nog in redelijke staat.

Ik denk dan ook dat het probleem "ergens" anders in de behuizing ligt, waarschijnlijk bij de laadaansluiting. Kan me niet voorstellen bij de accu zelf want je gaf aan dat hij nog gewoon werkt(e).
Als je aangeeft dat de aansluiting op "coax" lijkt betreft het een gewone powerplug. De laderplug ziet er op de foto onbeschadigd uit. Er zou ca, want. 28V op moeten staan als deze niet is aangesloten op de accu en ca. 22-24V bij een aangesloten accu. Iets wat alleen aan de binnenzijde van de behuizing te meten is.
Er kan ook een probleem zijn bij de ingang in de behuizing. De zekering heb je al gecontroleerd (doorgemeten),
Heb je al bekeken of de behuizing open kan? Misschien een draad los of geoxideerd, waardoor de overgangsweerstand is opgelopen en de laadstroom geminimaliseerd is.
Zo'n idee over de laadaansluiting had ik ook, ik wist alleen niet zeker of ik de accu moest openmaken. dat is gelukt, en idd het is de laadaansluiting, de zwarte kabel is iets te kort waardoor die denk ik onder spanning stond.. hoe werkt dat met die krimpkous/aansluiting fixen als de kabel net wat kort is?

EDIT: ik heb terwijl de oplader erin zit die zwarte kabel tegen dat randje metaal waar die zwarte aansluiting op aansluit geduwd, maar nu werkt dat niet... heb ik iets gemist?

Verder gaat ie op de high stand 15km mee oid, medium tegen de 20.. er is dus wel ruimte voor verbetering.. Denk dat ie met li-ion ook sneller zal optrekken en soepeler zal zijn omdat het lichter is?
Ik heb natuurlijk vaak terwijl er een lampje brandde getest na een oplaadbeurt of het werkte, waardoor ie misschien te diep ontladen is? het lampje werkte nog wel...

Hoe kan ik een tweede behuizing vinden die hiermee matcht zodat ik lithium kan testen zonder de motorconnectie hoef te vervangen?

[Voor 6% gewijzigd door aquinox op 22-09-2020 09:26]

• rvanoorschot
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 19-11 12:07
Ik ben op zoek naar een nieuw display Bafang DP C18 display, voor mijn Bafang M420 middenmotor. Dit display:

Echter, all displays die ik online vindt hebben een ronde aansluitstekker:

Maar... Hetzelfde display is op mijn fiets verbonden met een meer vijfhoekige stekker. Deze:

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? De displays hebben hetzelfde merk en typenummer. Herkent iemand de connectoren?

Thanks!

• BastiaanN
  • Registratie: september 2003
  • Niet online
Afgelopen week de Pegasus fiets binnengekregen. Diezelfde avond dacht ik alvast een mooie start te maken met het ombouwen met de bafang bbs01b. Eerst even gechecked of de bafang compatible was met de bottom bracket en dat bleek gelukkig het geval, plek genoeg ook voor de frame accu dus groen licht :)

Ik denk even snel de cranks er af halen dus ik pak mijn cranktrekker er bij en wil die in het daarvoor bestemde schroefdraad draaien maar na 3 slagen met de hand wilde de cranktrekker al niet verder. Bij nadere inspectie bleek aan beide cranks het schroefdraad al beschadigd te zijn waardoor ik de cranktrekker dus niet kon gebruiken. Daarnaast zaten de cranks zo ontzettend vast dat ik ze er met geen mogelijkheid af heb kunnen krijgen. Geprobeerd met een poelietrekker, verhitten, slaan etc... dus uiteindelijk heb ik de linker crank doorgeslepen met een dremel waarna deze er vanzelf af viel. Aan de andere kant zaten de tandwielen er nog aan vast en had ik niet genoeg ruimte om te slijpen. Uiteindelijk met slijpen de crank wel zover kunnen verzwakken dat ik hem uiteindelijk -met veel moeite- met de poelietrekker er af kon krijgen:

Bovenstaande was zo ongeveer het moeilijkste van de hele build. Ik heb ook een gearsensor toegevoegd waardoor het schakelen met de tourney derailleur meer dan prima gaat. Het voor en achterlicht zaten op de naafdynamo aangesloten en dat heb ik zo gelaten, misschien dat ik die op termijn nog aansluit op de bafang. Anyway, hier is het resultaat:

*O*

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

• roffeltjes
jodeltje schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:05:
Misschien een domme vraag maar.. ik gebruik van de 8 versnellingen alleen de bovenste 4. Met ondersteuning heb ik die superlichte versnellingen niet nodig, ik neem aan anderen ook niet. Zijn het gewoon standaard versnellingen van een normale fiets? Onaangepast? Je zou zeggen dat ze iets aan de vertanding hadden kunnen veranderen. Werkt prima verder hoor, geen klachten.

Edit: Batavus Razer met Shimano Alfine 8 versnellingen
Ja, het is een standaard achternaaf, niet e-bike specifiek. Met een versnellingsnaaf heb je weinig ruimte om aan te passen en het is de moeite ook niet

Je kan je achtertandwiel vervangen door een grotere of kleinere., maar je blijft houden dat je de onderste versnellingen zelden gebruikt. Als ik eerlijk ben zou ik niet afwijken van de standaard versnelling, hij heeft een redelijk goed bereik*.

Vandaar dat Shimano nu ook een Nexus 5 heeft voor e-bikes, prima voor Nederland.

* In theorie zou je hem aanzienlijk zwaarder willen, zodat je de vijf (directe versnelling) voornamelijk gebruikt, maar dat ga je ook met een kleiner tandwiel achter niet redden. Bovendien zit je dan weer met het probleem dat juist de 4 super inefficient is, dus dat is ook niet ideaal. Al met al... gewoon accepteren.

Hier is het plaatje, dan zie je meteen waarom een Rohloff zo goed is, scheelt in het voor een ebike belangrijkste bereik 5%. Het is op een Ebike alleen niet echt merkbaar en het prijsverschil is zoals eerder deze week al gesteld erg hoog.

https://fahrradzukunft.de...en-an-nabenschaltungen-2/

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 28-09-2020 00:10]

• Bla65
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 09:51
Watt Brooklyn
Na ruim 500 km deel ik graag mijn ervaringen met deze mooie fiets. Ik gebruik hem voor mijn woon-werkverkeer, 48 km enkele reis. 2,5 km daarvan zijn een halfverhard fietspad over bos en hei, o.a. vandaar dat ik een fiets zocht met snaaraandrijving. Vanwege de afstand vind ik wat harder dan 25 km/u wel prettig en ik wil ook zelf flink blijven fietsen voor de conditie. De Brooklyn leek dat allemaal te hebben en na een proefrit was ik al snel overtuigd. De gok was of de accu de afstand zou halen, dat pakte goed uit (gelukkig). Met flink meetrappen en ondersteuning op 2 (van 5) red ik dat precies. Bijladen op het werk en dan kom ik ook weer thuis.
Het verzet (vast, geen versnellingen) is precies goed als ik zo’n 32 km/u rij, de display in het stuur is prima. Ik heb de standaard pedalen vervangen door spd combipedalen en de hippe Brooks handvatten door Ergon grips die tenminste echt steun geven op een langere rit. Verder is het simpele techniek, alleen een bewegingssensor op de trapas.
Helaas geen nokken voor de bidonhouder dus die heb ik er met rvs slangenklemmen op gezet (minst lelijk). Ik ben na lang zoeken op Curana C-lite spatbordjes uitgekomen, die passen wel mooi bij de fiets. Ik had het liefste spatborden met een geïntegreerde drager achter (low rider) gehad, maar daar is de ruimte tussen de band en het frame niet groot genoeg voor.
Het stuur is standaard erg breed, dat heb ik 3 cm ingekort zodat hij net zo breed werd als mijn toerfiets. Voor de prijs tot nu toe een prima fiets voor mij, hij fietst echt heerlijk. Morgenochtend weer met een grote grijns op pad.

• Koehandelaar
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
ibothead schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

ik zeg op je cube een bbs02 bafang motor monteren :9~ _/-\o_ heb ik ook gedaan op mijn cube en werkt echt geweldig fijn
Just a little too late 🤷🏼‍♂️ Hij staat al hier in de schuur. Hele nette fiets, niks mis mee. In eco begint ie met een volle accu zelfs op een range van 160 km.

De zithouding is ook perfect voor mij, zelfs nog beter dan op de Cube. Ben helemaal blij 😁

Edit: hier wat foto’s:

[Voor 53% gewijzigd door Koehandelaar op 10-10-2020 16:00]

Pagina: 1 2 3 4

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee