Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 10 11 12
Acties:

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:42
Het hangt nogal af van het traject. Zeker als je korte stukjes door de stad met de kinderen doet gaat dat er enorm in hakken. Als je een lang stuk doet zonder stoppen is dat gewicht niet spannend, al zal je wel aanzienlijk meer wind pakken.

Vergelijken is sowieso lastig zolang je niet precies deelfde fietshouding hebt, aerodynamica is en blijft de grootste factor op een fiets.

@dennisfr mits en indien het enigszins klopt (meters zijn niet heel betrouwbaar) is 2kmpu sneller aanzienlijk meer wind en dus minder actieradius.

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 10:11]

• roffeltjes
dennisfr schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:30:
@roffeltjes Eens. ik heb eigenlijk nooit geverifieerd of de snelheden in absolute zin kloppen. Ik weet wel dat ik een minuut of 3 a 4 langer over mijn woon/werk traject doe met de Gazelle (40 om 44 minuten) , dus 10% snelheidsverschil zit er wel in.
Hoe dan ook, eigenlijk onderstreept dat alleen maar, dat (in mijn geval) de efficientie van Bafang/Nuvinici niet heel veel onderdoet voor Bosch/Nexus 8.
WH per km:

Gazelle: 5
Brinkers: 7.15

(5/7,15)*100=69%

=> De Gazelle is 31% zuiniger. Dat is toch wel veel.

Maar vergelijken met een ander is en blijft superlastig.

Ter illustratie, mijn beste rit met de Yamaha is veel zuiniger, maar totaal niet representatief (ook maar één keer gedaan).

120km op 395wh (spiksplinternieuwe fiets, dus accu tiptop). Ik ging een lege platbodem fietskar halen in NoordHolland.

Razer: 3.2

Zonder die kar had ik onder de 3 gedoken. Maar dan reed ik in wielerkleding, cadans van 90+ en lag half op het stuur. Dat is natuurlijk flauwekul voor normaal gebruik :+

[Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 10:59]

• roffeltjes
@T-Infinity Ik vind dat nogal een snelheid voor een fiets die daar niet voor is gemaakt en met Magura velgremmen.

Aangezien je het fietspad gaat delen met mensen die zich wel netjes aan de regels houden met een fors snelheidsverschil als resultaat terwijl dat voor hele goede redenen verboden is vind ik persoonlijk dit niet okay. Als je dit lekker in je achtertuin doet prima.

het argument dat je je netjes zal gedragen neem ik ter kennis aan, je bent misschien dat unieke persoon die wel netjes is, maar doorgaans zie ik iedereen (zelfbouw of VM) grof zijn fiets overal op zijn staart trappen.

[Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 14:06]

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:07:
[...]
Persoonlijk vind ik dit wat generaliserend, want dat is natuurlijk niet altijd zo. (VM misschien wel ;))
Het feit dat ze scooters de nek om hebben gedraaid is al een keharde waarschuwing, dit soort praktijken gaan ervoor zorgen dat ebikes ook met een schuin oog worden bekeken.

Als iedereen met een snorscooter te hard rijdt, waarom verwacht je dan dat een ebiker zich wel netjes zal gedragen en netjes achter me blijft als ik 25kmpu rijdt?

Ik generaliseer niet, ik geef aan wat er gaat gebeuren, tenzij je met droge ogen gaat beweren dat e-bikers hele andere mensen zijn dan snorfiets eigenaren.

• roffeltjes
T-Infinity schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:14:
[...]
Ik snap je punt erg goed.
Ik kan alleen voor mezelf zeggen dat ik me écht in ga houden, al was het maar omdat ik dus niet verzekerd ben in geval van een ongeluk. Maar ook gewoon omdat het asociaal is om anderen in gevaar te brengen.
Ik schat de kans dat als je mij tegenkomt met mijn 25kmpu je me voorbij knalt op 99.99%. Dat baseer ik op de cijfers onder snorfietseigenaren. Niet omdat jij een leugenaar bent, maar omdat het heel makkelijk gaat en "25kmpu is ook niet zo snel".

Net zo min dat snorfietseigenaren slechte mensen zijn, maar als dat ding zo hard gaat doe je dat gewoon. En dat leidde uiteindelijk tot kei en dan ook keihard ingrijpen.

We gaan het hierover niet eens worden, ik vind dit een hele slechte actie om vanwege financiele aspecten en omdat je een helm klote vindt dan maar een dikke drol te draaien op de wetgeving. Ja, dat zijn hele harde woorden, maar daar komt het helaas wel op neer. Je vindt de regel stom dus je lapt hem aan je laars.

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 14:24]

• roffeltjes
@elinx Onderzoek laat zien dat mijn ervaring driedubbeldik onderstreept wordt.

https://library.swov.nl/action/front/fulltext?id=332033
Snorfietsers rijden op verplichte fiets/bromfietspaden gemiddeld 34 km/uur
(N=100) en fietsers gemiddeld 18 km/uur (N=100). De snelheidsmeting voor
elektrische fietsen is indicatief omdat er slechts bij 7 elektrische fietsen een snelheid
is gemeten. Slechts 3 van de 100 snorfietsers, die niet „gehinderd‟ werden door
ander verkeer op het fietspad, reden langzamer dan 25 km/uur (waaronder de enige
Spartamet die tijdens de meting passeerde). Bijna 40% van de snorfietsers reed
sneller dan 35 km/uur en 20% reed zelfs sneller dan 40 km/uur.
De kans dat iemand met een fiets die harder kan dan 25kmpu ook daadwerkelijk zich aan de maximale snelheid van 25kmpu houdt is rond de 3%, tenzij we denken dat e-bikers betere mensen zijn dan snorscoteraars.

En let wel, dit heeft ertoe geleidt dat de snorscooter de nek is omgedraaid. Dus ik vind dit niet alleen een slecht idee vanwege de veiligheid van de berijder, als genoeg mensen dit gaan doen gaan we allemaal de Sjaak zijn en krijgen we keiharde regelgeving om de oren. Ik vind het argument "ik vind de regels stom"geen reden om een dikke vinger uit te steken naar je andere weggebruikers en ik vind het risico dat we door dit soort cowboy gedrag nog meer beperkingen krijgen zou wat mij betreft genoeg reden moeten zijn om anderen erop aan te spreken.

[Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:09]

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:09:
[...]
2011....Toen waren er amper ebikes.
Jij projecteert het gedrag van snorscooter berijders rechtstreeks naar zelfbouw ebikes.
leeftijd van gebruikers speelt mi een grote rol.
De oudjes hadden de scooter ook gevonden en knalden even blij op constructeurssnelheid door de stad "ik heb hem niet opgevoerd". Waarom denk je dat de scooter naar de rijbaan is geduwd? Omdat het regende op dinsdag? Er werd en-masse de regels gebroken, het was volgens de metingen in Amsterdam een grote uitzondering als mensen onder de 25kmpu reden.

Zelfs als jij en t-infinity bij die 3% horen, jullie moeten een vrijbrief krijgen om andere regels te volgen dan de rest? Sorry, ik ga daar niet in mee. Het is geen goed idee om die regels te breken simpel omdat het je niet aanstaat.

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:18:
@roffeltjes
Ik heb er even op gegoogled maar ik denk echt niet dat opgevoerde scooters de reden is. Waar lees je dat?
Er was een enorme druk vanuit zowel fietsersbond (en dus partijen; D66, GL, PvdA en PvdD), politie en GGD. Aantal ongevallen waarbij scooters waren betrokken was veel hoger dan andere vervoermiddelen en volgens SWOV was er een duidelijk verband met homogeniteit snelheid op het fietspad.

Doe maar een google op snelheid snorscooters en je struikelt over de gemeente stukken waar dit over de jaren zich uitspeelde. Dat het verbannen naar de rijbaan en de invoering van de helmplicht het vervoermiddel de nek omdraaide was ongetwijfeld een ingecalculeert effect., al zal niemand dat hardop zeggen.

Hou er rekening mee dat de slag werd uitgevochten binnden de stadsgemeentes en dat de landelijke regelgeving erachter aan hobbelt. Het verbannen van de scooter naar de rijbaan en de helmplicht is geen landelijk ding, maar is door de grote gemeentes zelfstandig ingevoerd.

[Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:27]

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Maar dat snelheidsverschil heb je ook al met de legale snelheid van een snortfiets 25kmh. Een stadfiets gaat 10-15. Dan gaat je snorfiets dus al bijna 2x zo hard.
Als geen scooters waren opgevoerd dan denk ik dat het probleem er nog steeds was geweest (allicht wat minder groot)
Scooters waren zelden opgevoerd... de constructeursnelheid lag dik boven de dertig |:(

Dat is ook het probleem van het argument dat mensen zich aan de regels houden... "ik heb hem niet opgevoerd"... oftewel, mensen trappen hem gewoon op zijn staart, 25kmpu lijkt immers helemaal niet snel.

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Wederom haal je 3% aan wat genoemd is in een onderzoek naar snorscooters van 2011 en projecteerd die wederom rechtstreeks naar ebikes. Sorry dat vind ik dan weer manipulatief gebruik van bronnen

Tevens ga er op voorhand vanuit dat ik me niet aan de regels wil houden, omdat ik op een zelfbouw ebike rij.

Waar ik bezwaar tegen maak is het generaliseren van zaken en dit vervolgens als enige waarheid naar voren brengen. Wat jouw ervaring is, hoeft niet die van een ander te zijn.
Ik draai hem graag om, waarom denk jij dat de meeste ebikers zich aan de 25kmpu zouden houden als ze een snellere fiets hebben? Ik heb aangegeven waarom ik denk dat dat niet zo is aan de hand van onderzoek. Dat die getalen jou niet aanstaan vind ik ook vervelend, maar helaas is er geen ander onderzoek met een vergelijkbaar vervoermiddel wat jouw mening ook maar bij benadering ondersteunt.

Het enige argument wat je kan maken is "een ebiker is een netter mens dan een scooterrijder". Tsja.

Even met open vizier, geloof jij serieus dat de meerderheid zich aan die snelheid zou houden? Of moet je toe geven dat net als we zien bij de VM dat iedereen die boost knop indrukt? Immers "33kmpu, zo snel is dat niet, dat rij ik ook op mijn racefiets".

For the record: Als mijn fiets zou doorduwen tot 35kmpu zou ik dat ongetwijfeld ook doen. Ook ik ben een ervaren man, zelfs een ex-wedstrijdrenner, die de wijsheid in pacht heeft en echt zijn eigen grenzen wel kent. Natuurlijk kan ik dat zelf wel inschatten. O-)

Daarom is het dus goed dat mijn fiets gewoon nokt als hij de 25kmpu aantikt.

[Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:39]

• roffeltjes
BTW, ik zou ook liever een hele andere infra zien waarbij we s-pedelecs een plek geven, maar dat is vooralsnog wensdenken.
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:39:
[...]
Een snelheidsbeperking op fietspaden zou daar ook toe bij kunnen dragen.
Ik ben gewoon bang dat de lage gevoelssnelheid een rol speelt. 25kmpu voelt niet zo snel... dus je trekt door naar 35kmpu (nog steeds niet het gevoel dat je supersnel en ongecontroleerd bezig bent).

Misschien dat handhaving zou helpen, maar dan moet dat dusdanig veel zwaarder dan wat er tegen scooters gebeurde (=> Had netto geen effect) dat ik er een hard hoofd in heb.

[Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:49]

• roffeltjes
T-Infinity schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:47:
[...]
Mijn fiets heeft een 500W motor en zal dan van 250W langzaam opschalen naar 400W. Er komen dan geen enorme krachten op mijn fiets.
Als je uitgaat van 400% ondersteuning (dat is hoog) zit je op 400 watt+100 watt= 500 watt

Als hij net als een Bosch 300% doet dan zit je al op 533 watt.

Is dat veel? Genoeg om iedereen in de Tour de France gierend van het lachen erop te leggen.

Treshold van Froome is 420 watt.

https://www.cyclist.co.uk...igure%20was%20419%20watts.

En die rijden op een racefiets die elke dag door een Mecanicien wordt nagelopen, zitten laag en kunnen veel harder remmen dan iemand op een minder sportieve fiets. Ze zijn ook getraind, rijden dag in dag uit met die snelheden in een groep.

Onderschat het niet....

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 04-10-2021 16:59]

• roffeltjes
@T-Infinity Sowieso, hoewel ik het fundamenteel een verkeerd idee vind, natuurlijk ben je geen slecht mens of zo.

Dat is juist het punt... Het gaat heel makkelijk heel hard en er is wel reden om aan te nemen dat het went. Die gewenning is problematisch.

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
"lijkt' ..... met name voor de beginnende lezer.
Ik denk echter dat het wel degelijk om gemeende ervaringsadviezen gaat.
Alleen is het jammer dat dit soms overkomt als het enige juiste advies.
Als je dit doorziet dan kijk je er heel anders naar, maar dan ben je geen beginnende lezer meer.
" Ervaringsadvies" is net als het woord "mening" wat mij betreft niet op waarde.

Een mening is dat een fiets met voorwielmotor niet fijn rijdt. Als ik zeg dat een voorwielmotor inferieur is vanwege onderbouwde redenen XYZ is dat niet zomaar een mening en ook niet zomaar een ervaringsadvies, dan doe je dat aanzienlijk tekort.

Als we dan terug gaan naar het advies dan zijn er een aantal dingen die niet zomaar "mening" of zelfs "ervaring" zijn.

1. Zelfbouw wringt met de regelgeving.
2. Voor support ben je afhankelijk van je dealer.
3. Je kan niet je eigen support doen op een standaard E-bike motor.

Dat het advies dan vrijwel altijd neerkomt naar een betrouwbare dealer in je buurt die A-merk verkoopt is niet zomaar de mening van een groep vocale gebruikers.

Dat dit advies niet peer gereviewed is, is een drog reden, het is ook niet zomaar anecdotisch op ervaringen gebaseerd. Het is een resultaat van een analyse van het product, de markt en de regelgeving.

Dat de ervaringen dit ondersteunen is mooi, maar verwar dit niet met "mening", " N=x anecdote". Het is een advies gebaseerd op onderzoek en analyse.

• roffeltjes
laurens0619 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:55:
Dus... iemand nog gefietst :P

Ik heb wel nog een vraag:
- Ik heb een fietskar en deze geprobeerd op mijn fietsnaaf te monteren. Mijn naaf is echter zo kort dat met de "koppelring" erbij de moer er nauwelijks op gaat. Dit is ook de reden dat ik 1 moer heb dolgedraaid.
Ik zet een kar nooit op de naaf, maar kies een weber-adapter in de achterste driehoek. Nadeel zijn de kosten... eigenlijk doe je dat alleen als je meerdere karren hebt.

Wat je kan doen is deze bestellen:

https://www.kidscab.be/nl...peling-adapter-38x26.html

(Ervan uitgaande dat je een Nexus hebt, voor Nuvinci is er een andere). Ik heb niet gekeken naar de goedkoopste prijs, misschien kan het ook goedkoper.

• roffeltjes
T-Infinity schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:28:
60% minder kans op ernstig letsel als je een ongeval krijgt. 70% minder kans op overlijden.
We kijken nogal vaak naar ernstige ongelukken, maar vergeten dat een niet ernstig ongeluk ook erg vervelend kan zijn.

Ik heb heel veel valpartijen gezien en heb zelf ervaren hoe schoon asfalt is als je met 50kmpu erop knalt.

- Palmen van mijn handschoenen waren letterlijk weggesleten
- Steentjes in mijn knie (dat was echt klote, ehbo bij de finish met een pincetje alles eruit peuteren was nog het minst vervelende).
- Maar mijn helm was half weggesleten (was nog in de tijd van de foam helmen zonder hardshell), ondanks dat ik niet hard op mijn hoofd was gevallen (geen hersenschudding, zelfs geen koppijn). Ik gok dat ik zonder helm toch een aardig litteken kan hebben gehad (moeilijk te zeggen).

En dat is dus een valpartij die je niet in de statistieken terug zal vinden, maar ik kan je verzekeren dat ik wel een paar weken met een kapotte knie heb gezeten :+

Ik ben de laatste die voor een helmplicht is, maar staar je niet zomaar blind op SWOV cijfers, je kan behoorlijk wat schade lijden voordat je in die statistieken terugkomt :X

Uiteraard ga jij niet met 50 tegen de vlakte (laten we het niet te spannend maken), maar 25kmpu is toch ook wel best snel om over de keitjes te glijden. Dat heb ik meegemaakt toen ik een noodstop moest maken in de regen (op gelukkig heel gladde en natte bestrating... elk nadeel hep zijn voordeel)... ik zal toch ook snel een meter of 3-4 zijn geschoven.

Nogmaals, ik ben tegen de helmplicht, maar ik vind het wel degelijk een goed idee.

• roffeltjes
Phusebox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:14:
[...]

Belachelijk eigenlijk, wil je zichtbaarder zijn, mag het niet. Nederland is toch zo bekrompen.
T-Infinity schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:15:
[...]
Idee erachter is meestal dat het voor andere verkeersdeelnemers onduidelijk/verwarrend en dus potentieel gevaarlijk is. Er zit dus wel een rationale achter. Maar voelt soms krom inderdaad.
Spaakverlichting (desnoods niet knipperen) zou ik toch graag gelegaliseerd zien.

Ik rij zelden in een auto, maar toen ik een keer in de stromende regen in Amsterdam meereed viel me op hoe slecht fietsers te zien zijn en hoe belangrijk zij reflectie is.

• roffeltjes
laurens0619 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:56:
- Hoe harder je fietst hoe groter het risico
Altijd interessant: https://www.swov.nl/publicatie/oudere-fietsers-0

- De kans op (fiets)ongevallen is extreem sterk gecorreleerd met leeftijd.
- De meeste ernstige ongevallen (ernstig genoeg om te worden geregistreerd) die ouderen meemaken zijn op lage(re) snelheid.

Nu is het niet zo makkelijk om te stellen dat er geen correlatie is (ernstig en je arm breken is net ff iets anders dan ernstig en het IC in met hersenletsel), maar het geeft wel te denken.

Overigens loop je onder de 60 heel weinig risico op een fiets, de statistiek wordt dus ook weer zwaar bepaald door de ouderen. Laten we elkaar ook niet te bang maken.

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:40:
[...]
Geen idee of er bij controles wel een minimale lichtsterkte wordt aangehouden (nog nooit aan de hand gehad...) maar wettelijk is er niets geregeld.
Ik moet ook wel zeggen dat veel vaste fietsverlichting uitnodigt om kapot te gaan (fietsenrek!), wat dat betreft ben ik (voor de gewone fiets) een voorstander van batterijverlichting, ook al heeft dat ook weer zijn risico's.

Betreft controle's... ik ben een fan van wat er een paar jaar geleden in Amsterdam gebeurde:

- Iedereen zonder licht aanhouden.
- GEEN boete, maar voor 10,- verplicht setje lampjes kopen bij oom agent. :+

Geen idee of dat een positief effect heeft (niet echt afschrikkend), maar ik vond het als gebaar wel heel mooi. Ipv straffen, meedenken en een oplossing bieden.

• roffeltjes
Phusebox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:43:
[...]
Laatst zag ik ook een lampje langskomen dat op de fietser schijnt om deze zichtbaarder te maken, en officieel mag dat dus ook niet (want schijnt niet recht naar voren). Nederlandse uitvinding.
Regelgeving is natuurlijk ook 50 jaar oud of zo... wat dat betreft logisch dat er nu allerlei innovatieve oplossingen zijn waar helemaal nooit bij nagedacht is. Zo hebben we ook pas een jaar of 20 bruikbare batterijlampjes en is er pas de laatste 10 jaar echt breed verkrijgbare goedkope, oplaadbare en betrouwbare accuverlichting (onder de 10 euro bij decathlon^^).

• roffeltjes
Ryzor schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

Precies om deze reden is de reflecterende ring op een buitenband verplicht.
Maar die slijt en wordt vies... je kon heel erg veel verschil tussen de verschillende banden zien (hoewel ik dat niet zeker weet gok ik dat de best zichtbare banden nieuwe banden waren).

Vandaar dat ik spaakverlichting wel een goed idee vind, dat werkt sowieso beter dan reflectie.

• roffeltjes
Phusebox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:10:
Heb wel eerder diverse artikelen gezien waarin wordt gezegd dat bewegende lampen beter werken dan statische lampen.
Dat durf ik hier vanaf de bank ook wel te stellen :+

Alle gekheid op een stokje, ik vind het argument tegen knipperende/bewegende lichtjes eigenlijk niet sterk, maar ik ben dan ook geen gedragsdeskundige. Paar random mijmeringen:

- Fiets en autoverkeer zijn veel meer gescheiden en dat wordt elk jaar sterker.
- Daar waar auto en fiets verkeer wel mengen heb je drie opties:
-- Frontaal van voren: Minst spannend, de ogen van beide gebruikers wijzen dezelfde kant op, koplamp is volgens mij al snel sterk genoeg en je zit op de andere weghelft (al is afslaan absoluut een ding!)
-- Frontaal van achteren. Veel linker: Zelfde wegehelft, de fietser heeft niet altijd door dat er iets van achtern komt.
-- zijdelings: doordat je echt twee keer een weghelft kruist een heel gevaarlijke situatie, ik gok nog gevaarlijker dan frontaal van achter (maar dat is een blinde onderbuikgok).
- Zichtbaarheid van een auto is veel minder spannend dan zichtbaarheid van een fiets (of voetganger!). UIteraard moeten de lampen het doen, maar je ziet veel vaker fietsers zonder licht dan een automobilist die vergeet zijn lampen aan te doen.

Is er hier nog een expert van het SWOV? :+

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:17:
[...]
Maar zolang mensen knoopcelbatterijlampjes (voor een habbekrats bij de Action, Hema en Kruitvat) aan het touwtje aan de bagagedrager laten bungelen, en die pas vervangen als er écht geen licht meer uit komt, hebben we nog een lange weg te gaan...
Ah, je bent mijn broer tegengekomen? :X

Die dingen kan je helaas niet van de markt halen, maar wat een ontzettend kutproduct.

• roffeltjes
Yosemite schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 17:21:
[...]
Fietsen is in Nederland gewoon veilig.
De regelgeving is Europees, dus die vlieger gaat niet op. Ik ga ervan uit dat de cijfers in het buitenland slechter zijn (per kilometer).

• roffeltjes
Werkplaats personeel is hier in Amsterdam gewoon echt lastig te vinden.
jimh307 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:29:
[...] mijn FM onderscheid ik nog positief want de eigenaresse vroeg of ik wel een nieuw model nodig had en waarom dan. Dat is positief en zulke fietsenmakers zijn er mij te weinig.
Een fietsenmaker die van zijn/haar werk houdt is fijn. En ik ben ervan overtuigd dat dat zich terugbetaald in terugkerende klanten.

• roffeltjes
Geen idee, maar met eco 110km op 635 watt is dramatisch, dat suggereert dat het systeem 1/3 minder efficient is als Bosch.

Het grote probleem wat ik hier zie is dat het een onbekend systeem is op een klein onbewezen merk wat een fiets op de markt brengt via pre-orders. Het is ook weer het gebruikelijk verhaal met beperkte maatvoering.

Ik zal eerlijk zijn, ik zou dit nooit doen. Ze kunnen best fijn fietsen, maar zoals alle draadjes over dit soort bedrijven ons leren is er een forse kans dat je een defecte fiets krijgt en dan wordt het altijd weer een ellendig verhaal om je geld terug te krijgen.

Ga maar wat scrollen door de Veloretti en VanMoof draad om je voor te bereiden. :|

• roffeltjes
Het is nog pre-order spul, dus er zullen geen ervaringen zijn.

- Als het een "post-order" fiets wordt verwacht ik vooral issues.
--> Als ze af fabriek gaan leveren wordt het een directe afrader.
--> Als ze ze vooraf nalopen en ze kunnen repareren op locatie (ze zullen toch ook NS fietsen op afstandrepareren of via een onder-aannemer?) kan het meevallen.
- Als je hem in Haarlem/Beverwijk haalt en daar in onderhoud zet zal het ook wel meevallen.

Het lastige is dat de AD test niet zoveel zegt over wat je in handen krijgt. Als de AD fiets vanuit Beverwijk is geleverd waarbij hij vooraf in de winkele helemaal is nagelopen en ze aan jou hem rechtstreeks vanaf de fabriek met een expediteur bij je neerzetten is de ervaring niet te vergelijken.

Kortom, ik weet niet genoeg van het business model om iets te kunnen zeggen. De prijs doet me echter het ergste vrezen, ondanks dat ze wel ervaring hebben met het leveren van grote partijen (dat is zeker geruststellend).

Zolang ik dit niet weet en het toch een flink bedrag is raad ik het af.

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
In combinatie met een dergelijke beoordeling in de AD maakt wel dat verwachtingen van deze ebike bij kopers hooggespannen zullen zijn en de leverancier dan niet rommel kan gaan leveren.
VM wordt door de vaderlandse pers ook de hemel ingeschreven terwijl het objectief echt rommel is.

Nou zal Decat wel beter zijn dan VM (weinig merken die zo opzichtig hun klanten bedonderen als VM), maar ik zou nooit als eerste 2400 stukslaan op zo'n fiets tot ik weet hoe het alemaal wordt geleverd.

Decat is een minimerk dat via een preorder fietsen probeert te slijten. Ik ga er ook niet zomaar vanuit "oh ze doen ook de OV fiets dus dit zullen ze ook wel kunnen servicen".

Het is gewoon veel geld om een gokje mee te doen. Dan liever even doorsparen en/of wachten.

• roffeltjes
Abus IVY 9100, komt erg goed uit tests, is nog wel te vervoeren (85cm) en is redelijk betaalbaar (70,-).

Mijn strategie:

- Altijd verankeren aan de aarde.
- Altijd aan twee sloten (ringslot+ketting), ook voor die 2 minuten naar de bakker.
- Zorg dat je een beter slot hebt dan anderen.

Meeste fietsendieven gaan met lopers/knippers te werk om binnen no-time een fiets mee te nemen. Grofweg wil je dikker dan 10mm gehard staal, dan is knippen niet meer praktisch. Ik ga ervan uit dat de meeste dieven selecteren op laag hangend fruit (dat blijkt ook wel uit camerabeelden).

Met een slijptol ben je met elk slot kansloos *shrug*, maar zolang de meeste mensen nog met prutslotjes rondfietsen gebeurd dat zelden.

[Voor 74% gewijzigd door roffeltjes op 14-10-2021 11:25]

• roffeltjes
Tsja, Shimano schijfremmen zijn wel uit elkaar te halen zodat je bij de seals komt... dus in theorie simpel te repareren, maar Shimano levert geen seal kits dus zijn ze in de praktijk niet te repareren 8)7 |:( :(

Echt belachelijk. Magura heeft trouwens ook geen repair kit (wel voor de hendels, maar die vallen dan ook snel uit elkaar).

Maar ja SRAM heeft ook zijn nukken en Hope wordt al snel heeeel duur. Sowieso zie ik overstappen naar DOT ook niet echt als een makkelijke stap, meeste FM's hebben vooral minerale olie, dus moet je echt naar een sport rijwielzaak gaan waar ze wel SRAM hebben.

• roffeltjes
Overigens vanaf morgen een nieuwe fiets in de box.

Basis is de oude vertroouwde Alfine 8, maar voor de rest behoorlijk anders dan wat ik nu heb. Misschien beter gezegd, een radicalere versie van mijn huidge fiets >:)

• roffeltjes
En hier is dan de nieuwe fiets.
  • Velo de Ville LEB 890 27,5'' 8 V. Shimano Alfine vrijloop
  • FRAME TYPE Trapez Intube 27,5
  • FRAME HOOGTE 50 cm.
  • MOTOR BOSCH PERFORMANCE
  • AANDRIJVING Gates riem CDX
  • VOORVORK ALU Big Disc VAST in Framekleur
  • DISPLAY Intuvia
  • STUURPEN Ergotec Crab 2 Ahead
  • STUUR Riser Bar
  • BANDEN Schwalbe Super Moto 62-584 incl.
  • REMMEN Shimano Disc MT200
  • REMSCHIJF Shimano Disc 180mm
  • KOPLAMP Lumotec Dopp 35 Lux
  • STAND ACHTERLICHT Axa Juno.
  • ZADELPEN Ergotec Atar
  • BAGAGEDRAGER VDV Tour Pro, Racktime Ready
  • STANDAARD Ursus King, achter, verstelbaar
  • ACCU Bosch 400 Wh
  • BEL Flexi Bell
Zelf vervangen/toegevoegd:
  • Handvatten Ergon GP1 Bioleder.
  • Zadel Specialized Henge
  • Pedalen Shimano PD-EF205
  • Stuurbevestiging bidonhouder Topeak
  • Bidonhouder Zefal right hand
  • Smartphonemount: Quadlock
  • [i]Zadeltas Ortlieb[/i] [i]Slot Abus Ivy 9100[/i]
Todo (mis wat bevestigingsmateriaal):
  • Voordrager Tubus Tara+ (voor dikke banden)

Ik laat in het midden wat de kleur is (het is opvallend). ;)

De cockpit.

Impressies

Ik heb nog weinig kilometers gemaakt, maar wat algemene opmerkingen:

Let op! In dit eerste stuk ga ik het hebben over hoe ik de maatvoering passend maak tov mijn huidige fiets, Het is subjectief en was iets wat ik al wist (ik weet dus wat ik moet doen). Het geeft wel aan hoe weinig maatvoering zegt en het risico van ongezien kopen tenzij je weet wat je doet. Mocht je denken dat ik hem niet fijn vindt rijden zit je ernaast, het is een bijzonder fijne fiets, maar wel heel anders dan wat ik had.

Maatvoering

VdV valt groot (veel reach, hij is echt lang!). Ik had van VdV al vooraf de maten gekregen en ik heb zelfs getwijfeld of dit wel klopte. Deze 50cm is aanzienlijk groter dan mijn 53cm Razer. Ik ben zelf 171cm en deze is zeker bruikbaar voor iemand van 180cm. Onder 170cm zou ik nadenken over de 45cm (!).

VdV heeft erg veel stack (hoge voorkant), omdat de fiets is berekend op een verende vork en de balhoofdbuis ook nog 15cm is. Je ziet ook op de foto's dat het zadel tov de voorkant erg laag staat. Wat mij betreft is dit teveel, dus ik heb de stuurpen laten draaien voor meer diepte. Bij de eerste beurt laat ik de drie spacers eraf halen en laat de vorkbuis snijden.

De combinatie lang en hoog levert een hoek in mijn rug op die niet eens heel anders is dan de Batavus, maar mijn armen staan iets meer naar voren. Na het snijden van de vorkbuis kan ik besluiten de stuurpen door een iets kortere te vervangen, maar het is zeer zeker geen oncomfortabele positie, wel duidelijk anders dan wat ik nu heb.

Over de lage zadelstand: Ik ben jaren geleden op al mijn fietsen overgegaan naar een midvoet positie, hiervoor moet het zadel al snel 2.5-4 cm lager (en idealiter ook het stuur). Met ander woorden, ik zit niet heel raar laag, de been strekking is goed, maar ik gebruik mijn enkels (expres!) nauwelijks. Mijn positie is zeker niet zomaar te vertalen naar algemeen advies!

Rijeigenschappen:

Ook hier wordt het weer een subjectieve impressie waarbij ik de Razer als referentiepunt neem.

De fiets is erg stabiel, wat gezien de dikke zware banden en de lengte van de fiets logisch is. Aan de andere kant stuurt hij vrij licht (breed stuur, minder gewicht op het voorwiel door hoge voorkant). Desondanks, omdat hij vrij hoog is, kan ik de fiets niet zo agressief een bocht indrukken als de Razer. Door de pen straks te laten zakken en misschien zelfs te verkorten zal dat ongetwijfeld makkelijker worden.

Hou er rekening mee dat het nog steeds allemaal heel sportief aanvoelt, maar daar waar de Razer "gooi-en-smijt-werk" is, is dit meer een "onstopbaar-monster".

Verder spelen de banden een enorme rol. Deze banden zijn echt zwaar, heel breed en hoog. De sweetspot voor druk is bij dit soort brede banden behoorlijk kritisch, als het te hard is heb je een soort stuiterbak, als het te zacht is rol je de band in de bochten. Gewenning zal een rol spelen, ik durf ook nog niet echt een scherpe bocht door te knallen.

Maar qua comfort is het een magisch tapijt.. die banden maken van elke klinkerstraat een asfaltweg 8)

Motor+accu

De Performance line plus, stil, krachtig en ongelovelijk soepel. Bosch is heel ver gekomen sinds de Classic. De Yamaha PW van de Razer is gewoon inferieur, wat natuurlijk niet vreemd is na al die jaren. Zo heeft Yamaha ondertussen de aangrijping directer gemaakt, wat het rijgevoel zeker ten goede zal komen. Maar zoals gezegd, ik ben enorm onder de indruk van deze Bosch, daar waar ik eerdere gens minder fijn vond dan mijn Yamaha.

Ik heb een 400Wh accu, een upgrade naar 500Wh was 200,- en ik ben wel goed, maar niet gek. Zoals ik al vaker zeg haal ik daar meer dan voldoende kilometers mee en ben ik niet zo bang voor degradatie. Mijn 395Wh Yamaha accu begint na 6 jaar wel minder te worden, maar tenzij ik er een kar achter hang haal ik nog steeds een kilometer of 50 op high (polder) en als ik wat meer mijn best doe een kilometer of 75 (eco). Ter illustratie, gisteren 40% gebruikt voor 17km turbo van oost naar west dwars door Amsterdam, waarbij ik Amstelkade, Rokin, Dam, Voorburgwal en Haarlemsestraat doorging (Zaterdag, megamegamega druk).

Aan de ander kant is er vorig jaar een accu fysiek kapot gegaan (pinnetje gebroken). Dit alles maakt voor mij de keus voor een "goedkopere" accu heel simpel. Tegen de tijd dat actieradius een dingetje is kan ik de huidige reviseren of er één bij kopen. De kans dat de fiets wordt gegapt of dat de accu voortijdig faalt is er namelijk ook nog.

Verdere bevindingen.

- Mijn eerste fiets met een snaar.... we gaan het merken.
- Shimano Alfine 8. Ik heb er nu zoveel kilometers probleemloos mee gefietst dat ik eigenlijk geen keuze had. Qua prijs+levensduur is dit onklopbaar.
- Deze motor heeft 4 standen, mijn Yamaha 3, dus ik had niet door dat hij nog harder kon :+
- Kunststof Ergon GP1 plakken nog steeds... een faal van Ergon, maar goed daarom dus Bioleder.
- Ik heb mijn twijfels over de koplamp, ik denk dat er weer een Axendo 80 opgaat, maar ik heb wel even genoeg uitgegeven.
- Ik heb hem niet gewogen, maar hij is niet zo zwaar als ik dacht.
- De remmen zijn lichtjaren beter dan de Magura velgremmen, niet omdat je harder kan remmen (zeker waar), maar het hele gevoel, de controle is beter. En je kan heel kalm met twee vingers remmen (met andere grepen ook wel met één vinger).
- Voorwiel heeft helaas een Quick release, geen steekas ;(
- Die kleur is echt .... :*) ;) :+
- Mijn vrouw noemde het nadat zij er een uurtje mee heeft gespeeld een "aso fiets", je hebt echt het gevoel dat je overal door en overheen kan rijden. _/-\o_

Conclusie

Een waardige upgrade van mijn Razer, zoals mijn vrouw zegt; op alle details een betere fiets.

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2021 17:28]

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:11:
@roffeltjes Prachtige fiets, hoor :)

Ook lekker speciaal afgesteld voor jou, want ik verwacht niet anders dan dat jij wel weet wat je doet. Bij mijn Gazelle is ook het stuur lager gezet, heeft een ander zadel en heb ik de banden op een specifieke spanning staan. Ik moest heel erg wennen aan een recht stuur met flauwe bocht ipv een gebogen stuur zoals bij mijn oude Qwic. Nu wil ik niet anders meer en als je genoeg hebt aan 400 Wh dan ben ik de laatste die hier over gaat zeuren van "je moet groter". Ik heb dan een 500 Wh accu en door groot te kiezen belast je de cellen per stuk minder. Nu is 400 Wh niet slecht en als je zelf ook nog het eea doet op de pedalen kun jij ook de 100 km halen op een lading. De degradatie valt tegenwoordig ook erg mee en dat komt omdat ik soms nog een vergelijk maak met de eerste e-bikes met Li-ion, zo'n 250 Wh en dan belast je zo'n accu ook behoorlijk. Nu accu's steeds groter worden en de cellen een stuk zuiverder speelt dit een steeds minder grote rol.
VdV rekent 200,- (!!!!) meer voor 500Wh, dus dat was een simpele beslissing. Dan zit je op 1/3 van een compleet nieuwe accu :+

De vorige e-bike had de NIMH banaan (van het ION systeem.. whats in a name), dat was veel kwetsbaarder.
Jij snapt toch wel dat we een review willen zien ;)
Eerst ff kilometers maken (en de afstelling goed krijgen, zie mijn PB voor het foutje), eerste indruk is erg goed en ik heb ook geen spannende keuzes, maar ik laat het uiteraard weten.

Ik denk dat ik wel wat te vertellen heb over de wielmaat en of dat nou een aanrader is. Eerlijk gezegd denk ik dat het beter is gewoon 28" te nemen, veel meer bandenkeuze, maar ik vond dit wel gaaf staan en ik hou wel van een experimentje. Ik kan ook in de toekomst een 28"velg monteren, past prima, dus ik vond het risico te overzien.

En het rijdt zonder meer heerlijk comfy, dus ik moet meer klometers maken voordat ik een echt oordeel geef.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:05:
Knappe fiets! En zeker in die kleur. :-)

Welke druk heb je nu in de banden? Ik zou ze rond de 2.5 houden denk ik.
Ja, moet ik nog even meten, ik heb het nu op gevoel gedaan (I know, I know.. in mijn verdediging moest ik ook met de kids naar een verjaardag en daarna was ik wel even klaar).

Op mijn MTB heb ik voor 1.8 en achter 2.3, dus je gok is waarschijnlijk behoorlijk accuraat! Maar niet elke band is hetzelfde, dus we gaan het merken

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:41:
Iemand nog tips voor mooie snelbinder?
Ik wil hem zo “fabrieksaf” mogelijk. Hoogte vanaf schroefje is 35cm.

Ik lees allemaal verschillende bevestigingopties. Kan ik gewoon eentje met oogje halen?
Bevestiging: Zo eentje met een soort karabijn haak werkt prima, haak kan echter ook.

Ik heb vorige maand snelbinders van Racktime gekocht (waren toevallig erg goedkoop^^), ik ben er best tevreden over. Maar ongetwijfeld zijn die uit de decathlon net zo goed.

Btw, je wil gewone snelbinders, niet speciale Ebike binders, volgens mij zijn die iets langer vanwege de accu op de bagagedrager en dat heb je niet.

https://www.hibike.com/ra...b8ba8b41867c6b30a2b590d3d

Prijs is niet verkeerd ;)

[Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 17-10-2021 16:54]

• roffeltjes
-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:32:
Hebben er mensen tips voor een e-bike voor een persoon die +- 2.00m is?
Als ik de std. line-up een beetje bekijk van de bekende merken (VM, Cowboy, Veloretti etc) dan valt het mij op dat dit echt geen fietsen zijn voor mensen van mijn lengte..

Tips zijn welkom!
Je noemt eigenlijk vooral de kleine merken. Nadeel is dat ze bijna altijd heel beperkt in maten leveren waardoor kleinere en grotere mensen niet passen.

Heb je een reden waarom je die merken noemt? Prijs? Design? Hoe wil je je fiets gebruiken?

• roffeltjes
-Muncky- schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:54:
[...]
Het design spreekt mij aan en ook de 'gadgets' op die fietsen (apps etc.). Fiets zal vooral gebruikt gaan worden in en om 't dorp.
Dat is best lastig. Je bent dusdanig lang dat de trendy merken je heel lastig kunnen helpen. Zelfs Rabeneick stopt bij 60cm en dat is gewoon te klein voor je, tenzij je echt heel gedrongen op de fiets wil zitten, in jouw geval zit je al snel op een 64cm (maar staar je niet blind op die getallen, elke fabrikant heeft een andere maatvoering).

Op zich kan ik nog wel kekke modellen verzinnen (bijvoorbeeld een BMC AMP in L of een Specialized Vado SL in XL), maar dan zit je in een hele andere prijsklasse... echt minimalistisch design is sowieso een speld in een hooiberg.

• roffeltjes
Chrasher schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Leuk dat je een geschikte vervanger hebt gevonden. :)
Hoe zit het met de tandwielverhouding van de riem aandrijving? Is dat hetzelfde gebleven, verplaatst, of rij je nu in een fysiek andere versnelling?
Helaas heeft de Intuvia geen Cadans :(

Ik heb het idee dat de vertanding net een tandje lichter is, daardoor is de cadans in de zwaarste iets sneller (prettiger).
Komt de display snelheid van de Bosch een beetje overeen met de Yamaha?
Ja, lijkt verassend overeen te komen (in ieder geval niet genoeg afwijking om storend te zijn).

Wat wel een flinke verassing was; bij de 0-25kmpu acceleratie legt de Bosch Performance het echt af tegen de Yamaha PW (blijft toch een beest van een motor...). De Yamaha pakt meteen twee fietslengtes en staat die niet meer af. :o

Ik moet nog gaan testen met een kar en/of veel wind, maar gezien de sprint uitslag heb ik een donkerbruin vermoeden dat de Yamaha ook hier wint.

De Bosch is echter veel soepeler en bouwt minder abrupt af, gevoelsmatig denkt iedereen die op mijn fiets rijdt dat de Bosch sneller is.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
[...]
Ik vermoed dat je Bosch correct begrensd is op 50 Nm, en de Yamaha niet...
Dat zei ik al een keer eerder toen mensen zeiden dat de Yamaha beperkt was in combi met een naaf... volgens mij is de Yamaha PW (eerste versie)op de Razer niet begrensd ;)
Dat kan alleen de levensduur van de naaf ten goede komen.
Vast wel, maar ik heb de naaf nog niet weten te slopen :+
Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:12:
[...]
Sinds mijn Razer gechipt is, kan ik instellen dat de begrenzer een groter bereik heeft, wat in de praktijk betekent dat hij terugvalt tussen 25 en 28 i.p v. tussen 25 en 26,5. Dat gevoel is veel prettiger.
Het is niet alleen de top van de curve, het is over de hele linie boterzacht, ongetwijfeld ook omdat er minder vermogen uit wordt geperst. Mag ook wel, we zijn 6 jaar verder met de technologie!

Overigens heeft de PL wel moeite met turbo+15kmpu (geen wind, asfalt), net alsof je een jonge hond aan de lijn hebt... Baasje? Mag ik nu? Nu? Nu dan? Nu!. Oh mag niet? :+
Veel plezier met die fiets! Zit in ieder geval alles op wat ik ook zou willen. :)
Ja hij rijdt al heel fijn, maar ik moet nog wel even stoeien met de geometrie, er moet een andere stuurpen op en een aantal spacers eraf.

Grof gezegd is de maat 50 9 cm langer dan mijn Razer maat 53.... in combi met de hoge stack heb je dus een hele grote fiets. Die maatvoering is op zijn zachts gezegd bijzonder, ook al omdat ze veel waardes niet noemen op hun website. Dat @MrRobin met 1.88 een paar weken geleden met een 55 wegreed klopt wel aardig. Die 65cm is echt iets voor een NBA speler ;)

Het is dat ik vooraf VdV had gemaild en iemand met een meetlintje naar de werkplaats is gelopen om mijn vragen te beantwoorden, anders had ik hier een flinke misser kunnen maken. Ik kon de getallen bijna niet geloven, maar ere wie ere toekomt, hij heeft wel goed gemeten :o

• roffeltjes
Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:
@Tommie12 Wow! De Yamaha geeft tot 280% ondersteuning in Turbo, maar daar kan je ook heel langzaam mee rijden. Lijkt mij toch een heel agressieve combinatie van krachtsensor en software. Is dat gevoel alleen in de Turbo stand?
Het is alleen in Turbo en ik heb dit (in mindere mate) ook met de Yamaha.

Beste omschrijving is dat de motor niet ondersteunt omdat je bijna in het luchtledige trapt en dan weer wel aanslaat als je iets druk geeft (immers als je in het luchtledige trapt verlies je uiteindelijk toch weer snelheid).

Zet je hem op een stand die beter past bij die snelheid (eco of uit) dan is dit natuurlijk geen probleem ;)

• roffeltjes
Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:52:Ikzelf zou op mijn gevoel af gaan. Ben niet genoeg op de hoogte van de cijfertjes.
Ja normaal gesproken zeg ik ook "proefrijden", maar dat is nu best wel lastig, ook omdat wat ik wil niet zo makkelijk op de markt te vinden is. Je zit al heel snel te kijken naar Custom. Wat dat betreft was de Razer precies de juiste fiets op het juiste moment. Maar er is geen standaard fiets meer die daar op lijkt.

Aan de geo kan ik zien of een fiets past, maar het zegt me inderdaad niet hoe het fietst, dat is toch altijd weer wat subtieler. Al kan je aan de hand van de balhoofdhoek en de lengte van het frame wel enige aannames doen.

Qua maten vergelijk ik de stack en de reach met mijn MTB, die is namelijk voor mij perfect. In dit geval is het een kwestie van lager aan de voorkant en een kortere pen. Daardoor blijft de hoek van mijn rug redelijk constant, maar zitten mijn armen meer naar me toe.

Ik wek nu misschien de indruk dat ik heel erg zit te sleutelen, maar ik heb al weer ruim 100km op het ding gemaakt :+

• roffeltjes
Chrasher schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:52:
Bij mijn Watt zitten bijvoorbeeld de pedalen zo'n 5 centimeter dichter op elkaar, dus veel strakker tegen het frame aan omdat men geen ruimte heeft gelaten voor een eventuele montage van een derallieur op al hun modellen (ze hebben alleen fixies). Dat is zo'n vreemde gewaarwording als je daar voor het eerst op fietst. :? Net of je benen in een hele andere stand moeten staan. :D
Oeh een q-waarde van 5cm minder is wel heftig...

De consensus is dat minder beter is, maar daarvoor ben ik zelf (gelukkig) niet zo gevoelig. Daarentegen ben ik wel heel gevoelig over min zadelhoogte. Een cm te hoog en ik krijg de dag erna pijn in mijn heup vanwege een pees die over een slijmbeurs trekt. Vandaar dus ook de middenvoet positie. Daarom rij ik liever niet te lang op de fiets van mijn vrouw, haar zadel is een cm hoger en staat een paar cm verder terug.

Kortom, het is voor iedereen anders, het helpt ook wel als je je lichaam goed kent en weet wanneer iets niet okay is.

• roffeltjes
True schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:56:
[...]
In vergelijking met mijn Bosch nu reed de Yamaha stukken beter. Ik begreep van de FM dat ze er simpelweg veel problemen mee hadden met de Shimano 7/8 versnellingen door de koppel en hierom veelal op de Bosch overgegaan zijn.
Welke Bosch heb je? Wij vinden de Bosch PL echt bijzonder subtiel en geruisloos. Ik ben en blijf wel een Yamaha fan, maar je merkt wel het verschil met een design van vorig jaar en ééntje van 6 jaar terug.

[Voor 48% gewijzigd door roffeltjes op 18-10-2021 22:17]

• roffeltjes
rimave schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:51:Deze fietsenboer is geen qwic dealer, dus hij kan de computer niet uitlezen e.d. Is het wel aan te raden dat alsnog te laten doen?
Als je geen klachten hebt zou ik die motor lekker met rust laten ;)

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:35:
Voldoet de Active Line Plus in ons kleine kikkerlandje voor woon/werk verkeer met veel wind tegen en hoe is tie met kleine heuvels? Blijft hij ook constant op 25km/u+ als je bijvoorbeeld in Turno fietst?
Sowieso zit een groot deel van de beperking op de naaf. Fabrikanten limiteren de motor op 50nm in het geval van een naafversnelling. Het verschil tussen een Active Line+ met Nexus en een Performance Line met Nexus zit hem in het ondersteuningsprofiel (de PL past goed met hogere toerentallen).

Als je echt de heuvels in moet ligt een derailleur en een Performance Line (of CX) voor de hand.

[Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 26-10-2021 12:39]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 24.5 km/h om volledig weg te zijn bij 25.5 km/h.
Dat ligt bij mij anders :?

Mijn gevoel (Performance Line) is dat de kracht afgebouwd wordt vanaf 25.5 km/h om volledig weg te zijn bij 27.1 km/h, Ik zie dan nog een balkje support en hoor de motor nog zachtjes meebrommen tot ik de 27kmpu passeer.

Overigens zit ik 2 versnellingen lager dan op de Yamaha, misschien moet je je Nuvinci eens op een cadans van 80 zetten en kijken hoe de fiets reageerd.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:02:
[...]

Dat maakt echt geen verschil uit. Natuurlijk moet je de trapfrequentie niet boven de 100 gaan duwen.
En we hebben hier 2 fietsen met de PL, die doen allebei exact hetzelfde.
Maakt echt een enorm verschil... In de zwaarste versnelling krijg ik geen 100% maar als ik terugschakel knalt de ondersteuning door naar 100%

En hier zie je nog 1balkje met 27.0kmpu.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Ik ga het proberen (maar een foto nemen bij 27km/h durf ik niet).
Ik ben toch vrij zeker dat ik boven de 25.5 geen balkjes meer te zien krijg op mijn fiets.
Ik geloof je direct, je geeft ook een heel ander karakter aan dan wat ik ervaar :?

Het gekke is dat voor zover ik weet (ik kan er naast zitten!) er twee opties zijn die de fabrikant heeft: Derailleur (Kettenschaltung) en Naaf (Nabenschaltung). De diameter van de band kan ook wel wat verschillen waardoor de werkelijke snelheid afwijkt, maar dan nog verwacht je dat hij op de teller rond de 27 afkapt. Overigens loopt (ondanks mijn iets grotere banden) mijn Bosch vrij gelijk aan de Yamaha in snelheidsmeting, wat me doet vermoeden dat dat redelijk klopt.

Het andere wat me bevreemdt is dat je geen verschil merkt in cadans, terwijl dat bij mijn fiets juist de sleutel is tot volle support. Op lage RPM krijg ik hooguit 80% ook al sta ik hard te duwen. Maar ga ik 1-2 versnellingen naar beneden en ga spinnen knalt hij meteen naar 100% en krijg ik het schopje in de rug. Dat verschilt overigens dag en nacht met de Yamaha, maar daar kom ik binnenkort op terug.

• roffeltjes
Athome schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:14:
Vanaf ongeveer 22 km/u begint de Bosch al met het afbouwen van de ondersteuning.
Ja hij lijkt ergens tussen de 18-22 kmpu echt veel power te geven, maar ook daarna houdt hij het veel langer vol dan de oude gens (en de Yamaha).

Ik heb boven de 25 80% gezien en boven de 26 zag ik net nog 50% voorbij komen (valt natuurlijk meteen weer terug. En net met tegenwind cruiste ik op 25.8 met 40%, dat vind ik ook bijzonder veel (vergeleken met de Yamaha, al had die meer kracht, wat dit wel een beetje appelen-peren maakt).

Dat is dus ook de soepelheid die ik ervaar, op Turbo en relatief licht (ik denk niet dat mijn cadans ver boven de 80 zit, het is zeker geen hamsterwiel) reageert hij heel vlot. Ga ik dan naar de 8e versnelling dan wordt hij relatief sloom.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:56:
@roffeltjes
Als ik vanuit stilstand een sprintje wil trekken, dan draai ik mijn enviolo vrijwel helemaal naar de kleinste stand, en trap ik zo hard ik kan, de motor geeft dan volle kracht, en dan probeer ik de verhouding te verdraaien, maar dat lukt amper.
Als er veel kracht op de naaf zit, dan kan je amper schakelen.
Nu zodra mijn trapfrequentie wat te hoog gaat, gaat ook de kracht naar beneden, en dan kan ik op een zeker moment de verhouding verdraaien (zonder echt de benen stil te houden). Dan gaat mijn kracht omhoog, en ook die van mister Bosch.
Dat doe ik dan in 2-3 keer om in de buurt te zitten van waar ik wil zijn qua verhouding.
Tsja, ik ben echt een nitwit betreft Enviolo. Bij schakelen hou ik de benen heel kort stil en ga dan weer verder. Ik zit ergens tussen 5-6-7 op de Nexus.

Maar zoals je het omschrijft krijg ik het gevoel dat de Enviolo heel anders combineert met de Bosch.

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

Dit is wel te verklaren. Dit heeft te maken met hitte in de motor. Bij lagere toeren (hoge versnelling) draait de motor niet efficiënt. Ga je een hogere cadans aanhouden dan draait de elektromotor efficiënter en ontstaat er minder hitte. Dit is goed geregeld bij Bosch. Het zal ook een stukje bescherming zijn.
Als ik in de 6e versnelling een dijk beteugel dan geeft de motor minder streepjes aan dan wanneer ik hem terug pook naar de 5e versnelling; de motor maakt meer toeren en heeft logisch ook meer koppel :)
Tsja, de Yamaha is ook een top motor, maar die heeft een heel ander profiel, waarbij bekend is dat hij vanaf de eerste trap meteen vol koppel levert. Thermisch is die ook prima.

Ik zal zeker zeggen dat ik de Bosch prefereer*, er is in die 6 jaar echt heel veel gebeurd. Ik zou graag de 2022 Yamaha update willen proberen, maar ja, lastig te vinden. Het kan in ieder geval ook echt anders.

* Er zijn scenario's waarbij de Yamaha in het voordeel is, zoals wegrijden met een kar op een Talud. Al zal een CX met derailleur dat waarschijnlijk nog beter doen.

• roffeltjes
tino schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:02:
Wat zouden jullie mij hieromtrent aanraden?
Als het om aanraden gaat: Geen van beiden. Kleine merken, hippe fietsen en support in Amsterdam, dat is een bekend verhaal :X

Als je echt moet kiezen dan zou ik Veloretti in ieder geval skippen, dat is een drama wat nu voor ons wordt uitgespeeld en ik ben toch blij dat ik niet mee doe aan dat soort semi-scams. Lekker heeft een prijs waar nog support af kan en je ziet dan ook dat die een betere reputatie heeft.

Maar het advies wat ik blijf geven?

Ga naar een goede Fietsenmaker in de buurt en kijk wat hij kan leveren.

Als jezelf handig bent en het leuk vindt om regelmatig te sleutelen kan je ook wel op afstand gaan kopen, maar hou er rekening mee dat voor support en garantie (en dat is bij een ebike geen luxe) dan navenant minder is.

Overigens: Mijn custom Velo de Ville was 200 euro duurder dan de Lekker en is een aantal lichtjaren verderop qua product. Ook mijn FM waar ik hem niet heb gekocht is lyrisch over het design, afmontage en de afwerking. Dit is echt niveau Koga signature/Santos.

[Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 27-10-2021 11:00]

• roffeltjes
kendo schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:34:
Ik zie hier verschillende snelheden voorbij komen. Wat Volgens mij wat tot verwarring leidt.
Nee dat is hier irrelevant, we vergelijken hier dezelfde motor en display, niet de werkelijke snelheid (ook interessant!).

Of het nou werkelijk correct is maakt niet uit, als mijn systeem op de teller ondersteunt tot 27 zal dit op dezelfde combi van ,,@Tommie12 ook zo horen te zijn.

Betreft GPS, dat is niet zo heel erg nauwkeurig, een op de mm gemeten band is eigenlijk heel erg nauwkeurig. Je kan dat op je Intuvia instellen*, maar ik denk dat de meesten van ons het op dat punt wel geloven.

*Voor zover ik begrijp is er onder de waterspiegel ook een door de fabrikant gestelde bandenmaat, dus je kan niet een reuze maar invoeren om je fiets op te voeren. Dit is een van die dingen die de fietsenmaker ook niet kan aanpassen ;)

• roffeltjes
Athome schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:03:
@roffeltjes
De Bosch motor/display heeft geen weet van de aanwezigheid van de Enviolo.
Dat hij geen onderscheid maakt tussen een standaard naaf en automatische naaf is preces het probleem ;)

Bij een standaard naaf bepaal je zelf de cadans, als je terugschakelt en meer toeren maakt slaat de Performance line aan (combi meer rpm en meer pedaaldruk). Bij een Enviolo Automatic blijft de cadans constant. Oftewel de Bosch motor krijgt continue dezelfde cadans voorgeschoteld, het enige wat aanpast is pedaaldruk.
Ik denk dat je bij de Enviolo minder merkt waar de optimale ondersteuning zit omdat je eigenlijk niet echt schakelt.
Ik denk dat je met de Enviolo niet even makkelijk terug kan schakelen om die optimale ondersteuning op te roepen.

Maar dit is mijn aanname aan de hand van hoe mijn motor reageert.. bij een continue cadans heeft harder trappen een beperkt effect, pas als ik ook meer rpm geef knalt de ondersteunng omhoog. Het is in ieder geval heel anders dan andere motoren die ik gewend ben (ION, Bosch Classic line en natuurlijk de Yamaha)

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:01:
Terugschakelen gaat wel vlot met de Enviolo. Ik heb niet de automatische, dus kan net dezelfde versnellingen nabootsen als een schakelnaaf.
Dan is je suggestie van andere firmware wel logisch :?

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
Ik heb eigenlijk nog nooit een gebrek aan kracht gehad, buiten dan op de Kemmelberg waar bij een helling van 20% de kleinste versnelling nog te groot was, en ik het (ondanks Turbo) nog amper rond kreeg. Maar ik ben wel boven geraakt zonder voet aan de grond, alhoewel die helling geen 100m langer had mogen zijn.
Hij doet het goed en daar gaat het om.

Ik zou de volgende keer bij de FM eens vragen of de firmware up to date is en dan lijkt me de kous wel af. Je fiets is verder prima, blijven zoeken naar foutjes is nooit productief en eindigt in een nieuwe dure fiets die ongetwijfeld niet nodig is O-)

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:
@jimh307 @dennisfr hebben jullie gewoon het standaard zadelpen of een verende er op gezet?
Ik vind het in Nederland niet zo zinnig, maar als je een verende pen wil kan je het beste naar een parallelogram zadelpen kijken. Oftewel een Cane Creek ThudBuster of Suntour NCX.

• roffeltjes
pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:56:
- Hoe ervaren jullie WW op de e-bike?
Als ex wedstrijdrenner zeg ik: een geweldig vervoermiddel.
- Hoe snel is die accu in de praktijk eigenlijk opgeladen (400 of 500wh?)
Hangt van je lader af, maar voor 400Wh is 3-4 uur normaal. Je hebt snellere en langzamere laders, waarbij de snelle minder goed zijn voor de accu en de tragere wat beter.
- Hebben jullie een reserve accu?
Nee. Ik laad om de twee dagen en als de accu terugloopt zal dat dagelijks worden. In jouw geval zou een 500 WH accu moeten volstaan om op en neer te rijden zonder tussenlading, tenzij het echt heel erg slecht weer is.
- Nemen jullie de accu uit en mee naar binnen? Zo ja, heb je dan een extra lader bij je?
Nee, maar mijn fiets staat op het werk in het personeels fietsenhok.
- Hebben jullie aanpassingen gedaan aan de fiets (blijft Tweakers toch?)? Ik lees veel over het unlocken van de fiets, maar ik weet niet wat hier de regels over zijn.
Ik pas mijn ebike zeker aan op het gebied van contactpunten (Stuur/Stuurpen/Handvatten//Pedalen en zadel). Unlocken mag niet (zie waarschuwing bij het posten).
- Doen jullie zelf onderhoud aan de fiets los van de elektrische componenten? Zo ja, hoe bevalt dat? (ik doe veel zelf aan mijn racefiets, vandaar dat ik dergelijk onderhoud ook zelf wil kunnen doen maar ik weet niet of die fietsen daar heel lastig voor zijn).
Nee.
Zijn er anders nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf? Mijn voorkeur is bijvoorbeeld een riem ipv ketting omdat het minder onderhoud heeft, maar ik wil ook niet veel meer dan 2000,- uitgeven. Range is relatief belangrijk (65km enkele reis moet toch wel te doen zijn.
2000,- wordt lastig, dan kom je al snel uit bij Cube, maar de levertijden zijn niet best. Een MM+riem kan vanaf 2500,- (Batavus Dinsdag), maar in jouw geval is een derailleur wel een goed idee; weinig verlies en je bent het al gewend van je racefiets, onderhoud is eitje.

Range zal mits je niet continue op Turbo fietst geen enkel probleem zijn, aangezien je wielrenner bent, je kan diep zitten en je zal ook op "Tour"en "Eco" prima uit de voeten komen.

Op zich denk ik met jouw wensen aan een sportief kaal (MTB!) model met derailleur. Zo heeft Cube hele mooie betaalbare MTB's die ze hebben voorzien van goede straat-banden, maar levertijden zijn gewoon heeeel erg lang.

Als het echt design moet zijn en de prijs echt zwaar weegt: ik zie bij Canyon de Roadlyte met een Fazua motor. Canyon heeft een redelijk goede reputatie met support op afstand.

https://www.canyon.com/nl...e-stadsfiets/roadlite-on/

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-10-2021 13:39]

• roffeltjes
B64 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
Verder: 28km heen en weer is best een flink stuk iedere dag, dus met de keuze van de accu moet je een beetje ruime marge aanhouden. Met name in de winter bij temperaturen rond/onder het vriespunt is de range van een accu zo 20-30% lager, en dan wil je ook nog op een lading heen en weer kunnen.
Hangt een beetje af van hoeveel hij zelf mee wil trappen :+

De afweging is:

- Een lader (af en toe) meenemen als het weer slecht is of een extra lader op het werk neerleggen.
- Een grotere accu aanschaffen.

Hoewel ik weet dat veel mensen een grotere accu adviseren ben ik daar niet zo stellig over. Als het aantal cellen gelijk blijft is de levensduur van een grotere accu niet zomaar veel beter en dan is het de vraag of veroudering een groter risico is dan ander ongemak (doorgebrande cel, doorgebrande PCB, geborken stekker).

In het geval van 56km op een dag neig ik ook naar een grotere accu, maar ik vind een extra lader helemaal geen slecht alternatief. Het scheelt veel geld en je kan met 400Wh zeker met een lekker diepe zit die 56km ook fluitend overbruggen.

=> Die Canyon Fazua heeft een keline accu, maar dat is een heel diepe aerodynamisch zit. Daardoor hoeft de motor minder hard te werken, wat enorm scheelt. De claim van Canyon qua actieradius vind ik niet ongeloofwaardig.
Goed dat je het noemt, gezien de afstand vind ik dat dus ook een heel serieus idee voor Pannekoek. Alleen kijk je dan naar 4000,- (Klever) of 4500,- (Stromer). Andere merken zou ik niet overwegen.

[Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 29-10-2021 13:53]

• roffeltjes
[b]pannekoek schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:14:
Kun je met een e-bike als je gewoon al 26/27 trapt, dan bijvoorbeeld een beetje comfortabel 35 rijden? Hoe werkt dat met die ondersteuning? Wat trappen jullie gemiddeld, laat ik het zo zeggen?
Vergelijkbaar met een ongemotoriseerde, (loodzware) sportieve fiets met dragers en spatborden ;)

Boven de 25-27 (beetje afhangend van het systeem) valt de ondersteuning weg en moet je zelf trappen. Het verlies van de motor valt op zich nog wel mee (ook weer afhangend van het systeem), maar zitpositie, naaf (derailleur uiteraard minder verlies), spatborden, tassen etc maken dat het aanzienlijk zwaarder trapt als een racefiets. Dus tenzij je echt een heeeeele sterke wielrenner bent (top niveau amateur A) ga je met een ebike niet cruisen met 32kmpu (en dan zou ik niet peinzen over een ebike).

Aan de andere kant is het als je een beetje geoefend wielrenner van sterfelijk niveau en een beetje doortrapt niet vreemd om voor de wind (windkracht 3 of harder) inderdaad wel die 30+ te rijden. maar dan ben je wel flink aan het trappen :+

• roffeltjes
Een onverwacht rijimpressie van de Bafang M420 :+

Mijn fiets is even terug naar de FM voor een laatste zaag-actie (Spacers eruit!) , dus ik kreeg een leenfiets met een voor mij nieuwe M420. In het verleden wel wat andere Bafang naaf en middenmotoren bereden, maar dit is toch wel iets anders.
  • Lekker stil, echt een heel licht fluittoontje.
  • Redelijk krachtig, al ervaar ik net als in online testen dat Bafang ondanks 80nm wordt geklopt door o.a. de Yamaha van 80nm. Of Bafang overdrijft durf ik niet te zeggen, maar het is weer eens bewijs dat specs niet alles zeggen. De Bosc CX is overigens meestal de topper in de test, helaas heb ik die nog nooit mogen ervaren.
  • Heel rustig ondersteuningsprofiel. In sport wil hij echt wel vooruit, maar het blijft heel beschaafd. Yamaha is gewoon een raket vanaf de eerste trap en mijn Bosch PL heeft een hele lekkere turbo-schop als je terugschakelt. De Bafang doet niet aan dat soort spanning en sensatie. => Ongetwijfeld is dit ook afhankelijk van de fabrikant, ik begrijp dat bij Bafang de fabrikant zelf allerlei parameters kan instellen.
  • Dubbel freewheel, net als Yamaha. De motor ijlt hierdoor een klein beetje na (alleen als je er zoals ik echt specifiek op let, totaal niet storend). Bosch heeft een enkel freewheel en als je de pedalen stilhoudt stop je meteen de ketting. Elk voordeel heeft zijn nadeel, je voelt bij Bosch daarom een lichte "kloink", wat bij Yamaha/Bafang duidelijk minder is.
  • Efficientie? Geen flauw idee. Ik ga er +/- 25km mee rijden, dus ik kan er niks zinnigs over zeggen.
Of het een aanrader is, is vooral afhankelijk van storingsgevoeligheid en de service vanuit Bafang en daar durf ik niks over te zeggen. Maar qua rijgedrag is het absoluut een volwassen product, een applausje waard.

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:01:
@jimh307 @dennisfr De fiets is binnen maar ik krijg met geen mogelijkheid het stuur te kantelen, het is toch gewoon een kwestie van die inbus los te draaien en dan het stuur naar me toe kantelen???
Kan je een foto plaatsen van zowel de onderkant als de bovenkant van de stuurpen?

Ik heb gekeken naar plaatjes en ik zie deze bij een C8 HMB staan, maar ik weet niet of dit de juiste pen is.

https://www.vanderlouwtwe...zelle-ultimate-c8-hmb-21/

De pen op de foto moet je kantelen door de grijze schuif naar boven te duwen, dan komt hij los te staan. Je moet dus niet aan een inbus draaien.

Ik zie ook een andere foto:

Bij dit type pen zit er meestal aan de onderkant van de naar vorenwijzende stang (dus niet op het deel wat de pen aan de vork klemt!) een inbus. Dat is de klemming die je moet losdraaien om de pen te kantelen. Je moet dan ook je stuur zelf nog losdraaien en aanzetten. Gebruik een goede Torquesleutel! Dit is echt één van die dingen die je niet mag overtorquen, dan kan je echt een enorme smak maken.

Normaal gesproken moet je NIET de inbus in het kantelpunt losdraaien, maar nogmaals, post wat foto's dan komen we er wel uit.

[Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 30-10-2021 15:04]

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Het is hetzelfde als de 2e foto. Ik zie inderdaad aan de onderkant ook wel iets heel kleins maar zo’n kleine torque heb ik niet.
Die onderste bout om de klemming af te halen is niet zo torque kritisch. Maar als je je pen kantelt, kantelt ook je stuur. Die zit doorgaan vast met 2-4 inbusjes (1 inbus zie je zelden) en die zijn WEL torque kritisch.

Een plaatje van een pen (ter illustratie, ik weet dat je pen er anders uitziet) met 4 inbusjes:

Het gaat om die voorste inbusjes, die moet je losdraaien om je stuur te kunnen draaien.

Kortom:

1. Los dat kleine inbusje onder je pen en zet de pen in de juiste hoek.
2. Draai het kleine inbusje weer vast
3. Los de voorste inbusjes waar je stuur in zit geklemd en draai je stuur in de juiste positie.
4. Draai deze inbusjes weer vast met de juiste torque. De juiste torque staat normaal gesproken vlakbij die inbusjes op de pen geprint.

Stap 4 moet je netjes uitvoeren! Bij twijfel even langs de plaatselijke FM, kost je een paar euro (mag niet meer dan een tientje kosten), op een rustig moment kan je erop wachten.

[Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 30-10-2021 15:20]

• roffeltjes
Ik weet niet of jullie op deze review hebben gewacht, maar ik wel :+

Velo de Ville LEB890 Custom, pakezel in wolfskleren!

Met dank aan @Tommie12 en @jimh307
Managementsamenvatting
Eén van de beste fietsen die ik ooit heb gehad en zeker de beste e-bike.
Aanleiding
Hoewel ik grotendeels enorm tevreden was over de Razer, toen dit jaar een ruime vergoeding van het werk kwam begon de eerste twijfel. Hoewel het een mooi bedrag was, zou het nog steeds een duur grapje worden, ook al omdat mijn Razer sowieso een grote beurt zou moeten krijgen (immers ik kan niet zonder fiets).

Omdat ik geen goed alternatief voor de Razer kende zette ik de gedachte verder uit het hoofd, totdat Tommie12 in de draad begon te praten over Velo de Ville (VdV). Ik lees elke post en heb de gewoonte om elke fiets/merk die hier genoemd wordt even te bekijken... en dat was een flinke eye-opener. Een merk wat custom ebikes met een Middenmotor aanbiedt! :9~

Eigenlijk wist ik toen al dat ik een VdV ging kopen, maar ik probeerde mezelf nog van die grote uitgave af te houden, ook al omdat ik ook rekening moet houden met vrouw en kinderen. Maar toen ik na een paar dagen terloops een plaatje van de fiets die ik in elkaar had geklikt liet zien kreeg ik de zegen van mijn vrouw. "Als jij daar blij van wordt moet je het vooral doen. Mijn broer zat al likkebaardend te kijken naar mijn Razer, dus dat probleem was ook zo opgelost (hij heeft de grote beurt betaald en heeft nu de Razer gekregen).

Ondertussen zaten de kleine duiveltjes Jimh en Tommie ook "YOLO" in te fluisteren :+

Ik lieg, het is mijn eigen schuld.

Nu is de fiets dus gearriveerd en sinds vandaag is hij klaar!

En toch.. onder de conclusie staat nog een extra alinea wat het proces hopelijk beter in perspectief zet. Het was best wel een gevecht,
Wat is het voor fiets?
Een e-bike met een sportieve zit en naar mijn wens gecustomized: Vaste vork, lowriders, Belt, Mega dikke bande; een pakezel met een scherp, agressief, weggedrag.
Specs
  • Velo de Ville LEB 890 27,5'' 8 V. Shimano Alfine vrijloop
  • FRAME TYPE Trapez Intube 27,5
  • FRAME HOOGTE 50 cm.
  • MOTOR BOSCH PERFORMANCE
  • AANDRIJVING Gates riem CDX
  • VOORVORK ALU Big Disc VAST in Framekleur
  • DISPLAY Intuvia
  • STUURPEN Ergotec Crab 2 Ahead Ritchey WCS 4-axis 44 60mm
  • STUUR Riser Bar
  • BANDEN Schwalbe Super Moto 62-584 incl.
  • REMMEN Shimano Disc MT200
  • REMSCHIJF Shimano Disc 180mm
  • KOPLAMP Lumotec Dopp 35 Lux
  • STAND ACHTERLICHT Axa Juno.
  • ZADELPEN Ergotec Atar
  • BAGAGEDRAGER VDV Tour Pro, Racktime Ready
  • STANDAARD Ursus King, achter, verstelbaar
  • ACCU Bosch 400 Wh
  • BEL Flexi Bell
Zelf vervangen/toegevoegd:
  • Handvatten Ergon GP1 Bioleder.
  • Zadel Specialized Henge
  • Weber EP Koppeling (Pletscher)
  • Pedalen Shimano PD-EF205
  • Stuurbevestiging bidonhouder Topeak
  • Bidonhouder Zefal right hand
  • Smartphonemount: Quadlock
  • Zadeltas Ortlieb
  • Slot Abus Ivy 9100
  • Voordrager Tubus Tara+ (voor dikke banden)
Het frame
Zoals je kan zien heb ik gekozen voor een Mixte model (Trappez). Het is een extreem oversized alu frame met geintegreerde powertube accu, verstopt onder een kunststof afdekplaat.

Zoals je kan verwachten van dusdanig dikke buizen is het frame loeistijf. Omdat hij zo stijf is merk je niet dat het een mixte frame is (per definitie minder stijf dan een diamant hoge instap). Ik kom straks terug op de Geo, maar je ziet al dat het een hoge fiets is, dus de lage instap is heel prettig.

De afwerking is heel netjes en de lak is bizar goed... niet hard en heel taai. De kleur die ik niet met jullie deel is fantastisch.
Geometrie
De geometrie is redelijk bijzonder, ik associeer het met "Duits", want ik heb dit ook al gezien bij Riese und Muller. Ik was gelukkig al voorbereid door de fabrikant rechtstreeks te mailen, waarna ze braaf in de werkplaats zijn gaan meten. De antwoorden die ik kreeg waren dusdanig extreem dat ik bijna twijfelde of het waar was.

Het frame heeft een heel hoge voorkant (Stack). Dit wordt veroorzaakt door de lange balhoofdbuis (15cm voor alle maten) en de voorvork die een hele hoge kroon heeft omdat hij een 100mm verende vork vervangt.

In lekentaal; het stuur staat ook in laagste positie best hoog, al zal het gros van de gebruikers het stuur nog hoger willen. Het is alleen beperkend als je sportief wil zitten en dan met name als je onder de 1.75mm bent.

De andere bepalende maat is de reach, oftewel de lengte van de fiets.. en deze is echt heel erg lang.

Om maar aan te geven, deze 50cm is qua dimensies al snel een 58cm diamant. Maar ik had al berekend dat ik niet al teveel gekke dingen hoefde te doen om er toch op te passen, dus ik nam de sprong, ook omdat mijn FM had aangegeven dat ik geen koopverplichting had; "ik raak hem toch wel kwijt".

Kortom, daar waar ik meestal een maatje groter kies omdat de meeste Nederlandse fietsen nogal kort zijn, is deze fiets echt groot. Je ziet aan de plaatjes dat ondanks mijn 171cm deze 50cm net past. Een maat kleiner had trouwens niet zoveel zin, dat scheelt 1cm reach, stack is hetzelfde.

Om de fiets passend te krijgen moest ik dus een paar dingen regelen: Afzagen van de vorkbuis (in wielertaal: "Slam that stem") en een kortere stuurpen (60mm ipv 90mm). Als ik echt zou willen had ik de stack nog wel iets lager kunnen krijgen door een speciale lage headset-cover en een nog agressievere stuurpen. Gelukkig was dat niet nodig :+

Laat ik ook erbij zeggen dat ik een stuurpen zonder spacers erg mooi vind, dus ik klaag niet :9
Rijgedrag
De fiets heeft hele dikke zware banden en een erg lange wielbasis. Het resultaat is een fiets die heel erg graag rechtdoor wil. Omdat de voorkant hoog is, was er in eerste instantie relatief weinig druk op het voorwiel, waardoor ik hem niet zomaar een bocht indrukte. In die bocht had ik hierdoor (en door de dikke banden waarover later meer) een wat zoekend gevoel. Door mijn armen wat te buigen en wat meer gewicht voorin te brengen verbeterde dit aanzienlijk.

Een ander issue was dat ik i.p.v. de armen wat naar beneden had gericht ik de armen vooruit gestrekt had (zwaar overdreven: als een zombie), iets wat op zich niet eens oncomfortabel fietst, maar waardoor ik bij het sturen meer het gevoel had vanuit de schouders te werken.

Door de spacers weg te halen en een kortere pen te monteren is de fiets weer beter in evenwicht en kan ik hem zowel makkelijk een bocht indrukken als beter controleren. Ben je groter dan ik (pak hem beet 175 o.i.d.) dan is dit sowieso geen issue, want dan klopt de lengte en hoogte natuurlijk veel beter.

Het zoekende karakter is weg en de fiets laat zich nu zonder tegenstribbelen een bocht indrukken
De motor; Bosch Performance Line
Dit was een grote verandering vanaf de Yamaha. De Bosch is aan zijn vierde generatie daar waar mijn Razer een eerste gen motor heeft. Sowieso heeft Yamaha pas voor 2022 een rigoureuze verandering aangekondigd. In die zes jaar is er bij Bosch heel veel veranderd.

- Net als Yamaha heeft Bosch nu een Direct Drive, of te wel een normaal voorblad. Dit maakt fietsen natuurlijker aanvoelen en maakt het makkelijker boven de motor uit te trappen.
- Bosch is per gen iets sterker geworden.
- Bosch heeft heel veel werk gestoken in het ondersteuningsprofiel. Daar waar ik zes jaar geleden Bosch niet zo fijn vond rijden als Yamaha is dat nu radicaal anders.

Bosch is erg stil, soepel en reageert erg goed op hoge cadans. Daar waar Yamaha vooral vanaf de eerste trap vol power levert en dan boven de 24 wegsterft blijft de Bosch veel sterker reageren, met de eigenschap dat het niet alleen een kwestie is van kracht zetten, maar ook van meer toeren draaien. Ik ben benieuwd of dit bij alle Gen4 Bosch geldt of specifiek deel is van het "sportieve"profiel van de PL.

Accu is 400Wh en dat is vooralsnog voldoende. De meerprijs voor 500/600Wh was sowieso redelijk absurd, dan kan ik net zo goed zelf los een accu kopen. Hoe dan ook, in Amsterdam haal ik 50km op Turbo (inc kinderen wegbrengen), dat is net iets minder dan op mijn Razer met een nieuwe accu. Deel van de verklaring ligt aan de iets diepere zit, maar de Yamaha is en blijft blijkbaar toch wel een zuinigheids kampioen.

Voordat ik het vergeet, een fundamenteel verschil is dat de Yamaha twee freewheels heeft, waarbij als je de pedalen stilhoudt de motor (en ketting) een fractie van een seconde doorijlt. Bij Bosch werkt dit anders. Als er al wordt ontkoppeld in de motor dan gebeurd dat op de bracketas. Als je de pedalen stilhoudt stopt ook meteen de ketting (in mijn geval belt). Je hoort en voelt dit "kloink", maar daardoor schakelt hij wel heel erg goed omdat er geen druk op de naaf wordt uitgeoefend. Ik vind het een verbetering, ervan uitgaande dat de kloink niet in de loop der jaren verergerd. Hoe minder een fiets naijlt of afremt op de motor, hoe beter.
Display
Ik noem deze apart omdat dit toch wel een dingetje is. De Intuvia is een heel sterke, goed afleesbaar display, die eigenlijk superieur is aan de Yamaha. Helaas had ik niet goed opgelet en ontbreken er twee functies die ik behoorlijk mis: Allereerst is er geen Cadans. Maar pas echt vervelend is dat je accu niet in percentages wordt weergegeven, maar in stappen van 20% :(

Een ander dingetje is dat de bediening van de intuvia minder prettig is dan de Yamaha (en de Nyon en Kisok). De knoppen zijn een beetje scherp en je kan er met een handschoen een beetje onder haken. En je kan er niet je verlichting mee aan zetten, dan moet je een hand van het stuur halen en naar de display gaan. Ik zet tijdens donkere dagen als het druk is nog wel eens snel mijn verlichting aan en dat is nou net een puunt waarop je je handen aan het stuur wil houden.

Ik had dus een Kiox of een Nyon moeten kopen... Aangezien het prijsverschil tussen een Kiox en een Nyon erg klein is, is de Nyon de logisch keuze. Maar als ik het nu nog aanpas betaal ik al snel 400,-... en dat is toch wel even slikken. We laten het voorlopig maar zoals het is.

Het zijn kleinigheden, maar toch een beetje jammer :+
Wielen en banden
In een impuls heb ik gekozen voor 27.5"wielen met dikke vette Super Moto's van 2.4 inch (62mm). Het is niet de verstandigste keuze, maar wel een hele leuke :+

De voordelen:
  • Erg comfortabel.
  • Ziet er g.e.w.e.l.d.i.g. uit. :*
De nadelen:
  • Past niet in een ouderwets fietsenrek
  • Past niet in de fietslift onder het gebouw waar ik werk (gelukkig is er een andere personeelsstalling aan de overkant, maar dat is natuurlijk wel een nadeel).
  • Veel minder bandenkeuze dan voor 28".
Rationeel is 28"(veel) handiger, maar als ik het nog een keer zou doen maak ik weer dezelfde fout en ga voor die mega stoere 27.5 |:( _/-\o_

Betreft de banden, de Super Moto's zijn erg zwaar en hebben een heel dik loopvlak, wat hem stugger dan nodig maakt. Het is een S-pedelec band, maar in die community heeft met veel liever de Conti Winter Contact II omdat die achterlijk veel grip geeft. Een alternatief is de G-One speed die in 2.35 inch verkrijgbaar is, maar die is weer aanzienlijk kwetsbaarder. De Allmotions zijn helaas te smal. Kortom, er is niet zo heel veel keuze... het is hopen dat Schwalbe of Conti iets minder lomps ontwikkelen (of een extra dikke Allmotion op de markt slingeren).
Aandrijving
Ik heb gekozen voor mega betrouwbaar met weinig onderhoudskosten (hoop ik!):
  • Alfine 8
  • Gates CDX
Gezien het absurdistische kilometrage die ik met Nexus/Alfine 8 heb gereden was er geen rationeel alternatief. Enviolo is niks voor mij, Alfine 11 is niet een grote upgrade, Nexus 5 niet de moeite waard (als ik probleemloos 50k haal met de 8 is een 5 geen verbetering). Bleef over de Rohloff en dat is me toch echt te gek.
Remmen
MT 200 remmen zoals ik ze op één van de MTB's heb met 180mm schijven: veel controle en brute remkracht. Alternatief waren Deore of XT remmen en die zijn gewoon geen echte upgrade, zeker niet voor de meerprijs van VdV. Dan kan ik beter zelf een losse set kopen en erop schroeven.

Ik weet dat Athome slechte ervaringen heeft, maar de MT200 heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ze hebben ook geen slechtere reputatie dan andere Shimano remmen (niet zo gek, ze zijn namelijk grotendeels hetzelfde, hooguit iets andere externe afwerking). Het probleem van lekkende seals in de piston is helaas ook bekend van Deore remmen. Mocht er ééntje de geest geven is de overstap naar een MT420 4 pots rem ook zo gemaakt ;)
Verdere afmontage
Ik heb mijn fiets verder nog getweaked met mijn favoriete zadel en grepen, een lowrider van Tubus, een stel Shimano pedalen en een Weberkoppeling die heel mooi achter de standaard kan worden bevestigd.

Nog een leuke ervaring is dat ik deze plaats van een standaard veel prettiger vind dan die onder het bracket. Als je achteruit gaat zal de crank niet vastlopen in de standaard. Qua stabiliteit vind ik het zeker zo goed.

Achterdrager van Racktime heeft zo'n rare veerklapper waar je niks aan hebt... het zal wel. Verlichting is van B&M, categorie budget. Wel beter dan de Hermanns die op mijn razer zat, maar aanzienlijk minder dan de Axendos 80 waar ik de Hermanns mee verving. Ringslot is van Abus, een type wat minder makkelijk te kraken is met een loper. Je merkt in ieder geval dat het net even iets anders werkt, maar dat betekent ook meer prutsen met een erg klein sleuteltje. Tot slot is de Widek flexi bel leuk verzonnen maar qua geluid gewoon te min.
Conclusie
Het is een beest van een fiets... zwaar overgedimensioneerd en toch soepel. Ik moest wel wat meer aanpassen dan op de Razer, wat maar weer aangeeft hoe vervelend het is dat we niet meer zomaar alles kunnen proefrijden. Ik heb de fiets toch op de gok gekocht, erop vertrouwend dat de klantenservice van VdV goed voor me had gemeten (dat hadden ze). Ook is het aanpassen van de stuurinrichting een spannende gebeurtenis, het is toch afwachten hoe dat uitpakt, gelukkig in dit geval erg goed.

Qua looks (ja, dat vind ik ook belangrijk!) is het een feest... Kreeg ik op de Razer veel commentaar, nu is het helemaal bizar. Elke ochtend spreekt weer iemand me aan als ik mijn fiets in de stalling zet :$

Wat meespeelt is dat het geheel door de dikke banden en de enorme buizen enorm veel weg heeft van een S-pedelec en dat wekt blijkbaar toch veel aandacht.

Tot slot, wat kost zoiets? Met alle accessoires erbij +/- 3500,-. Dat is veel geld, maar voor een custom model is dat helemaal niet gek, Nederlandse merken als Santos, Avagnon en Idwoekx zijn aanmerkelijk duurder. Dat deze merken dan niet (meer) een Middenmotor aanbieden is wat dat betreft nog een mooie plus voor VdV.

Is dit de beste fiets die ik ooit heb gehad? Ik heb een supermooie custom racefiets in een zelf ontworpen paint job. Ik heb twee briljante mountainbikes. Horses for courses, dit is een zelfde gaafheids niveau en zeker de beste e-bike die ik heb gehad.

The Good:

+ Mooie afwerking.
+ Custom, je kan hem krijgen zoals je wil.
+ Erg fijne motor.
+ Rijdt bijzonder goed.
+ Mixte frame
+ Voor een custom e-bike niet duur (vergelijk het maar met Santos, Avagnon of Idworkx)
+Absurd mooi...

The Bad:

- Toch wel bijzondere geometrie, niet ideaal voor kleinere mensen. Ook het feit dat ze gewoon een lange stuurpen meeleveren bij een kleine maat is een beetje jammer.
- Intuvia mist een aantal logische functies.
- Nokjes op de voorvork niet helemaal handig, iets te ver naar binnen (ik moest busjes gebruiken voor mijn lowrider).
- Zware fiets (maar dat ligt ook aan de gekozen afmontage)
- Keuze voor 27.5 inch is niet heel handig (maar wel heel gaaf)
- Widek bel is heel matig, gelukkig heb ik nog een Cateye PB100 bel liggen.
- Voorlamp is meh. Misschien een keer een Axendo 80 erop laten zetten.
- Absurd mooi... durf hem nergens te stallen :X

The Ugly:

-- Niks, noppes, nada!
De waarschuwing
Omdat bovenstaande kan lezen als een succesverhaal wil ik er toch iets aan toevoegen. Ik wil extra duidelijk maken waarom proefrijden zo belangrijk is en hoeveel risico ik heb genomen door die basisregel voor mezelf te breken.

Tot gisteren de zaag erin ging en de stuurpen werd vervangen fietste hij "redelijk", kortweg de fiets was te groot. Op dat moment had ik dus een dure vervanging van een fiets die beter reed :X

De twee acties hadden een eigen dynamiek:

- De FM zag op tegen het zagen omdat daarmee de fiets onverkoopbaar werd. Aan de andere kant was dat de actie waar ik geen enkele zorgen over had omdat ik wist dat verlagen voor mij nodig was en de eigenschappen ten goede zou verbeteren.
- De FM had totaal geen probleem met het vervangen van de pen. Maar aan de andere kant was dat voor mij de grote gok... ik wist dat daarmee de fiets beter zou passen, maar juist bij een sportieve fiets is de invloed op stuurgedrag is enorm. Ik had op dat moment nog geen idee of het zou werken.

Als mensen denken dat ik hier iets overdrijf:

Bij een rechtop fiets met weinig gewicht op het voorwiel is het minder dramatisch, maar een 3cm kortere pen kan van een racefiets of mountainbike een nerveus rotding maken. Als het niet had gewerkt had ik de langere pen moeten terugzetten en dan was de fiets eigenlijk te groot geweest. Dat het nieuwe rijgedrag ontzettend goed uitpakte (veel beter dan gehoopt...) is niet zomaar omdat ik alles zo goed had gepland, het was ook een flinke dosis geluk.

Ik zou graag willen zeggen dat ik wist wat ik deed en dat is ook wel zo (immers, het was gepland en ik had al twee weken erop rond gereden voor de grote ingreep), maar het was een gok. Als je niet zo goed weet hoe geometrie in elkaar zit en wat de aanpassingen kunnen veroorzaken is het extra lastig om een net niet passende fiets passend te maken. Daarom:

Probeer een proefrit te maken op een vergelijkbaar model.

Do as I say, not as I do...

[Voor 122% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 16:33. Reden: Zo vreselijk veel grammaticale en spellingsfouten. En mijn vader was leraar Nederlands... die appel is heel ver van de boom gevallen.]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:41:
@roffeltjes
Bedankt voor de credits… en nog eens sorry dat ik je op kosten gejaagd heb.
Ik heb het helemaal zelf gedaan :+

Het was gewoon een hele goede tip!
Ik wil je nog 1 tip geven.
Als je er in slaagt een oude Nyon1 te vinden, dan kan je die zo op de houder van de Intuvia schuiven en heb je ineens ook cadans en nog wat extra functies.
Ik heb ze al voorbij zien komen op MP, maar niet echt dikwijls.
ja, ook al aan gedacht, maar dan moet de deal wel goed zijn, anders kan ik ner zo goed een nieuwe aanschaffen (ook ik wordt wel weer een keer jarig).

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 07:55:
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen 27.5, 28 en 29’.

Ik heb 28, en vind die velg vrij smal.
Is die diameter nu hetzelfde, en zit het verschil dan enkel in velgbreedte?
De moeilijkste vraag van het fietsen :/

Het heeft te maken met de omtrek van de draad. Eigenlijk kan je beter spreken over 700c (28/29) en 650b (27,5) of de ertro maten (maar daar kan het je ook van duizelen)

28=29, maar de 29 is verzonnen als naam voor een brede band en daardoor hoger => grotere diameter :+
27.5 is iets kleiner dan 28", maar als de band dik genoeg is dan wordt hij weer net zo hoog als een gewone 28"band.
What is actually the difference between 28 and 29 inches?
The silliest answer to this question would be to say that the difference is exactly 1 inch. Another answer would be: There is no difference.

Both tire sizes have the same inner diameter of 622 mm and can therefore be fitted on the same rims.

In Europe, 28 inches is a traditional size for touring bicycles. In many countries it is even the most frequent tire size used. In countries outside Europe the rim diameter of 622 mm is only rarely used. Bicycle travelers who want to buy spare tires for a 28-inch touring bicycle anywhere in the world, can tell you a thing or two about it.

A few years ago 29 inch tires were introduced as a new wheel size for mountain bikes in the US. The marking was created, as the MTB tires are more voluminous and the outer diameter measures approximately 29 inches.

Both indications are, however, very imprecise. A less wide 28 inch tire, e.g. with a tire width of 23 mm, which is usual for a road bike, has in fact only an outer diameter of something more like 26 inches. In the case of a tire width of 40 mm,
it is more or less correct that the outer diameter measures 28 inches. In the case of very wide tires with 60 mm or more, the actual outer diameter measures almost 30 inches.
8)7

[Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 08:15]

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:45:
@roffeltjes erg gave fiets, gefeliciteerd.

Ik heb al eens vaker naar V-d-V gekeken voor in mijn winkel. Wat was de levertijd?
5.5 maanden, viel reuze mee.
Hoeveel V-d-V fietsen had jouw fietsenmaker staan om wat je samenstelt toch enigszins te kunnen tonen/uitleggen?
Hij had een rijtje VdV, maar allemaal van die toer-bakken waar ik niet op wil rijden. Maar de configurator van VdV was heel fijn, daar kan je meteen zien wat je krijgt. Qua samenstelling ben ik degene die de FM vertelt wat en waarom ik het zo wil, zijn/haar input is doorgaans minimaal, hooguit over levertijden. :7

Ik ben eigenlijk een hele makkelijke klant, ik weet heel erg goed wat ik wil en ik ben bereid ervoor te betalen. Ik zeik ook niet als het een keer tegenzit. Dat mijn fiets een maand later kwam? Daar kan verder niemand wat aan doen en boos worden is compleet zinloos.

Ik hou er ook rekening mee dat het geen wielersport of vakantiefiets specialist is, ik ben echt de vreemde eend in de beit. Het is vrij zinloos je te verdiepen in Tubus lowriders als je er ééntje in de vier jaar verkoopt.

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:53:
als je moet gaan poetsen dan ben je wel even bezig B)
Ik poets niet, hooguit de eerste maand:+

Als ik geluk heb gaat mijn dochter poetsen als ze het te dol vindt worden. Lekker met een borstel en water kliederen.

De fiets van mijn vrouw die gaat mee naar de boerderij, die ziet eruit alsof hij door de loopgraven in Belgie is getrokken, lakschade, modder. Maar technisch houden we ze wel tip-top.
. Je wilt zo'n fiets wel mooi houden
Zefal Skin Armor. Ik heb een rol van 15 meter 8)

Ik hou hem dus wel een beetje okay, maar onderaan de streep is het een dagelijkse pakezel en die gaat uiteindelijk lakschade krijgen. Na de eerste kras ga ik een minuut triest kijken en dan is het "schouders ophalen".

[Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:18]

• roffeltjes
streamnl schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:13:
Ja, ik kan een slot extra kopen (en een zadeltas) maar dat doe ik dan vooral voor mijn gevoel, toch?
Gezien de levertijden is een extra slot zeker geen luxe. Ook lijkt het me vrij vervelend om ergens vast te zitten zonder fiets en naar huis te moeten met een taxi.

En een goed slot helpt wel degelijk, alleen moet je wel meteen naar 10mm gehard staal of dikker. ;)

Ik heb geen aandelen of zo, maar volgens de experts is de Abus Ivy 9100/9210 van 85cm zo ongeveer het optimum van diefstal preventie en dragbaarheid. Dat is dus wat mij betreft dan ook het enige slot wat ik adviseer (want zo kennen jullie me... stijfkop!).

[Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:34]

• roffeltjes
Ik vind het erg leuk om op te schrijven omdat dit dus echt de dingen zijn waar ik de afgelopen weken mee bezig was. Ik wil ook een beetje laten zien hoe je een fiets kan selecteren en welke belissingen je daarvoor kan nemen, juist op de details (de contactpunten van je lichaam!). De initiele configuratie was echt "next, next, finish", hooguit wat heen en weer geklikt bij de kleurtjes, de duivel zit hem echt in de details.

Om alle details af te krijgen en om hem passend te maken... dat is echt een klusje. Ik had nog het geluk dat er totaal geen voorraad is, dus de FM gaf me de zegen om gewoon zelf alles online te kopen, ik zat dus niet vast aan zijn dealer site. Wat ook helpt is dat ik vooraf wel wist wat ik moest aanschaffen, het is niet alsof ik nog op zoek moest naar een fijn zadel.

Bij de Razer had ik al een showroom model bereden dus kon ik vooraf alles klaar laten zetten (eigenlijk een vergelijkbaar lijstje als wat ik nu heb gedaan) en was hij dus ook meteen klaar. Nu heb ik achteraf een deel zelf gedaan en moest ik de zitpositie nog afstemmen.

Nogmaals, het niet kunnen proefrijden is heel vervelend, ondanks dat ik mijn inschattingsvermogen hierin wel vertrouw was ik toch wel ff nerveus. Het feit dat ik geen koopverplichting had was echt wel bepalend voor de gok.

[Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 10:09]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Nu snap ik het …. nog niet echt.

Ik begrijp dat de velgen van 28 en 29 dezelfde zijn, maar dat de band een stuk hoger is.
27.5 is dus echt een kleinere velg?
Ja, maar meestal ook weer iets breder :+

En snappen doet volgens mij niemand, het enige wat je kan doen is puzzzelen welke ertro het is en dan die band kopen. Bij twijfel in fora gaan rondvragen er is altijd wel iemand die weet welke maat je moet hebben. Of als je gewoon een standaard Schwalbe Marathon wil kan je FM je ook wel helpen.

*En zo zijn er dus ook Schwalbe banden die niet op de dealer/consumenten lijst staan, dus... dikke pret*

[Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 09:30]

• roffeltjes
Tiimbo1991 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:51:
Van dat kleine gaatje snap ik echt niks van.
@Foxhill correct me if I'm wrong.

Allereerst, als je het niet snapt gewoon even langs een fm, die kan dit zo voor je regelen. Vraag of je mag meekijken/of ze het uitleggen, dan kan je het ook zelf. Zeker omdat het stuur ook nog moet worden gedraaid en dat toch wel goed moet gebeuren is het verstandig dit eerst goed te laten doen en goed te laten uitleggen.

Dat gezegd hebbende,

Dat kleine gaatje is een boutje (bijna zeker een mini inbus) dat inhaakt op een wig die zelf weer inhaakt op een kartel in het gewricht en daarme je pen borgt. Zie ook mijn post:

roffeltjes in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Maar nogmaals, gewoon even langs een FM in de buurt dan heb je het ook gezien.

Gerelateerd: Een goede momentsleutel is eigenlijk iets wat iedereen moet hebben, speciaal in de rang 4-6nm voor de kleinere boutjes. Een zwaardere momentsleutel voor motor en cassette is leuk voor mensen die graag dat soort dingen zelf doen, maar daarvoor heb ik dus de FM.

Weer @Foxhill ik zelf heb een Park Tools tool van 4-6nm, wat is jouw advies betreft gereedschap (soort, range en merken?).

• roffeltjes
kendo schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:41:
[...]
Ik heb deze arm bijna rechtop staan, omdat het stuur anders te ver naar voren en naar beneden staat, mijn schouders vinden dat niet fijn.
*Gruwel* :o

Alle gekheid op een stokje, als het pijn oplevert moet je gewoon de positie aannemen die het beste aanvoelt, maar er zijn wel goede redenen om meer gewicht op de armen en dus het voorwiel te hebben... een fiets stuurt dan veel stabieler en scherper. Ook is het beter voor de weke dele tussen de benen. En het bespaart flink op je accu gebruik! :+
elinx schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:48:
[...]
Dat kleine onderdeel is mi geen imbusboutje, maar een holle veerpen die als eindstop of borgpin dient.
Wat een onhandig systeem |:(

Nou ben ik sowieso geen fan van verstelbare stuurpennen, dus des te meer reden om gewoon een passende pen te kopen :+

[Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 12:06]

• roffeltjes
Tsja, het was nauwelijks een keuze. Als je zoveel kilometers heb gemaakt op zowel de Nexus 8 en Alfine 8 dan is er geen argument voor iets anders. Ik rij ook gewoon 99% van de tijd in en rond Amsterdam. Als we verder gaan nemen we tegenwoordig ook gewoon de MTB/vakantiefiets combo (Trek X-Caliber 9 met dragers). Mijn ebike is echt puur een utilty fiets om van a naar b te gaan, eventueel met heel veel vracht,

Dan is een Rohloff gewoon onzin, te duur voor iets wat ik echt niet nodig heb. Maar als je wat meer in het midden/zuidelijk woont en het meer voor recreatie gebruikt is het natuurlijk een fantastische keuze.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:07:
[...]
Ik hoop eigenlijk dat Shimano achter de schermen werkt aan een Nexus of Alfine naaf die wel 80-90 Nm kan hebben met 8 of 11 verhoudingen.
Ik denk eerder dat er een Di2 oplossing komt waarbij de integratie tussen naaf en Shimano motor nog meer op elkaar wordt afgestemd. Ze zijn daarbij al heel ver, maar daarmee kunnen ze de concurentie echt wegdrukken.

Betreft integratie in de motor... we hebben het er eerder over gehad, ik ben niet overtuigd omdat het geheel aanzienlijk zwaarder en complexer wordt. Pinion is ook niet echt een succes, het is en blijft marginaal. Ik geloof meer in een smaenwerking tussen Enviolo en Bosch, voor nog diepere integratie (zie mijn verhaal over de verwachting over Shimano).

Yamaha? Als ik eerlijk ben zie ik het lijk al bijna drijven. Ze hebben met Giant een flinke reddingsboei, maar ze lopen nu wel heel erg achter en zijn op belangrijke markten bijna weggevaagd. Ik zie toch vooral een race tussen Bosch en Shimano. Misschien dat SRAM nog een derde speler opkoopt en naar voren katapulteert over de as van hun Mountainbike en race groepen. Brose, Fazua, Specialized? Het zal wel blijven bestaan, maar het blijft marginaal.

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:42:
[...]
Alleen 'vind ik' de spaken achter wel wat dunnetjes.
Dat is optisch. Het is zeker 14/13 gauge, oftwel hele dikke spaken voor MTB's.
*jimh307 heeft het vermoeden dat het achterwiel van mijn vorige fiets niet in orde was en dat ze daardoor braken
Brekende spaken hebben zelden te maken met de dikte van de spaak. Vaak zijn ze niet verjongd/butted waardoor ze stug zijn en snel breken, of de kop past niet lekker in de flens, of de hoekwaarin de velggaten staan zorgt voor extra spanning (of all of the above...).

Maar inderdaad, als er één spaak breekt volgen er meer, ook na vervanging van de stukke spaak. Beste is het hele wiel opnieuw te laten spaken (met de juiste hoogwaardige spaken!).

• roffeltjes
Onderstaande niet als betweter, maar omdat dit wel vaker terug komt en dit echt een uit de praktijk en theorie geboren wielerwijsheid is. Oftewel, goed advies ;)
jimh307 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:20:
[...]

Ik geloof je direct dat het niet aan de dikte ligt van een spaak, maar hoe ze zijn ontworpen en hoe ze passen in de flens van het wiel.
Dit dus, hier draait het om.
maar als je een ervaring opdoet zoals bij mijn vorige fiets dan zou het logisch klinken dat dikkere spaken minder snel breken.
Absoluut en ontegenzeggelijk waar, dikker is sterker.

Maar spaken breken niet omdat ze niet sterk genoeg zijn, ze breken vanwege vermoeidheid. Daarom is butted belangrijker dan dikte, een butted 13-14 gauge spaak is (aanzienlijk) beter bestand tegen de krachten dan een straight 13 Gauge.

https://bicyclewheel.info/articles/butted-spokes/

https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#spokes

Dat je wiel nu beter is kan heel goed zo zijn, immers een spaak mag eigenlijk niet breken, want dan is er iets mis met het wiel (tak tussen de spaken even uitgesloten). Anders gezegd, met een 36 spaaks wiel met 13-14 gauge spaken kan een zware sterke fietser in Whistler de A-line nemen, inclusief enorme sprongen :+

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:36:
@roffeltjes
Mooie review en mooie fiets!
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel heb moeten glimlachen bij sommige stukjes. Als ik teruglees hoe hard jij er soms ingaat en vasthoudt aan je principes. Dan is het ironisch om te lezen dat je een fiets van 3500(!!) hebt gekocht zonder proefrijden die niet goed was qua zit
Hoo dat is ook weer niet waar ;)

Ik had geen koopverplichting en heb wel degelijk proefgereden (in feite twee weken lang). De kogel was het moment van zagen, want dan is het klaar. Daarom is de zaag er ook laat in gegaan ondanks dat vanaf dag 1 al duidelijk was dat dat zou gebeuren. Eén van de redenen waarom ik A-headsets niet ideaal vind.

Ik heb sowieso het idee dat je moet proefrijden al eerder veranderd in dringend advies. Vooraf proefrijden is gewoon bijna onmogelijk, dus daaraan vasthouden is aanzienlijk lastiger geworden.
en je de zaag moest inzetten :+
Dat is bij een sportieve fiets met een a-head set normaal en verwacht! Nogmaals, het zagen was totaal niet spannend voor mij. Working as intended. Alleen is de fiets dan niet meer te verkopen, dat is wel een dingetje....

De kortere stuurpen was voor mij het risico. Je weet dat de fiets directer en wendbaarder (nerveuzer) wordt, maar of het teveel is, weet je pas als je het hebt geprobeerd. Wat meespeelt is dat 3cm kortere/langere pen (horizontaal gemeten) een enorm effect heeft, het is echt niet subtiel.

Toen ik de stap nam reed de fiets al acceptabel, dus in het allerergste geval was de 9cm pen teruggegaan en had ik met een iets langere zit dan gewenst gezeten. Als dat laatste onacceptabel was geweest had ik de fiets niet gekocht. Ik ben wel goed, maar niet gek ;)
Gelukkig grap je daar zelf ook over, dat kan ik wel waarderen.
Het was niet zo grappig, het was toch spannend, werd het een leuke fiets of een geweldige fiets :+

Zoals je zegt, ik had vooraf willen proefrijden ipv zo'n traject in te gaan, maar ik heb zeker niet blind gekocht, voordat de pinpas erin ging is dat beestje flink rondgereden. Het lastige is de emotionele investering en het verantwoordelijkheidsgevoel wat ik had richting FM. Het voelt toch niet leuk om op het laatst "nou nee" te zeggen, ook al was dat volgens hem geen probleem. Als je van tevoren proefrijdt heb je dit probleem niet.

Zeker als je online koopt zijn dat soort dingen gewoon niet ideaal en blijf je dus al snel zitten met iets wat sub-optimaal is.

[Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 20:21]

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:38:
[...]
Di2 werkt al top samen met een Shimano motor. Weet niet waarom niet meer merken dit aanbieden.
Prijs, leverbaarheid, contracten met Bosch, not all eggs in one basket?
ZF schijnt ook bezig te zijn met iets. ZF automaat in mijn 5 serie is absolute top, dus laat maar komen :+ .
ZF? Autotechniek zegt me dus helemaal niks :)

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:59:
Ik ben wel benieuwd naar de praktijk rijeigenschappen van dikkere banden. Ik lees dat ze wat trager op gang komen (maar boeit mijniet want ebike) en minder scherp sturen. Je krijgt er wel weer andere voordelen voor terug.
Dikkere banden sturen inderdaad minder, of beter gezegd, je mist feedback omdat ze rijinvloeden dempen. Je voelt het dus iets minder goed. Wat ook lastig is, is dat hoe dikker een band is, hoe kritischer de druk wordt. Te zacht en de band rolt lateraal weg in de bochten, te hard en je hebt een skippy bal die je bij elk hobbeltje lanceert.

Maar dat gaat vooral spelen boven de 50mm, tot die dikte is het in mijn ervaring totaal geen issue. En de band speelt ook wel een flinke rol, op mijn MTB met Rocket Ron's (29", 55mm) heb ik ook geen centje pijn. Het is met deze Super Moto's wel heel merkbaar.

Het is niet mijn favoriete band en als je het Stromer forum volgt ben ik niet de enige, maar die gaan dan ook aanzienlijk harder door een bocht :+
Toch keertje proeffietsen en kijken of ik iets bredere banden kan monteren. Vooral de grip vind ik een dingetje (in de regen) bij mijn huidige banden
Absoluut doen. Goede banden zijn de meest eenvoudige en effectieve ingreep die er zijn en juist daar is vaak wel wat te winnen omdat toch vaak budget banden worden geinstalleerd.

Welke banden heb je nu (merk/type/breedte)? Voor snelheid en comfort kom je vaak uit bij Schwalbe (Allmotion, maar er is meer keuze), voor ongeevenaarde grip Continental Top Contact Winter 2 (niet voor niets de band voor de S-pedelec).

[Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 31-10-2021 19:40]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Ik werk voor ZF, niet in de branche van versnellingsbakken of fietsen, maar ze willen met het merk Sachs iets doen, en als er iemand een versnellingsbak kan bouwen….
Ahhh die link die je me een paar maanden geleden had gestuurd.

https://zfmicromobility.com/motor-sachs-rs/?lang=en
Maar ik blijf geleven dat er toekomst zit een een motor met geïntegreerde versnellingsbak voor fietsen.
Het ding waar ik mee zit is dat het "bombproof" moet zijn. Alfine 11, Rohloff en Pinion moeten elke 5000km of elk jaar in een oliebad. Eigenlijk is de enige "onderhoudsvrije" naaf de Nexus 8 en die moet ook gewoon een badje krijgen, alleen gebeurd dat nooit :+

Ik heb moeite om dit voor me te zien, tenzij ze de FM de mogelijkheid geven die actie uit te voeren, terwijl die er juist tussenuit zijn geknipt qua sleutelen aan de motor.
Een Rohloff naaf bv stop je in elk frame zonder veel aanpassingen.
Dat is dus een beetje het ding waarom ik twijfel of een motor met versnellingen een rendabel ding wordt. Ik geloof meer in "Total integration" (een al 40 jaar gebruikte Shimano term!) qua samenspel van de losse onderdelen zoals een aandrijflijn van een racefiets ook van één fabrikant is.

Het is koffiedik kijken en er is absoluut een heleboel vooordeel te behalen aan een motor met ingebouwde versnellingen, maar ik heb nog wel even wat technische mitsen en maren die volgens mij nog niet zijn opgelost.

We gaan het meemaken, dat het allemaal anders en meer op elkaar wordt afgesteld is bijna zeker, nu nog het "en hoe dan?" :7

• roffeltjes
Maasluip schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:37:
[...]

Volgens mij zie je vooral de studentensteden eruit springen. Daarna de grote steden. En het helpt niet dat daardoor de rest van het land één kleur heeft.
Check Edam-Volendam door de jaren heen (ook even hoveren naar de absolute getallen) :o

• roffeltjes
jimh307 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:03:
[...]
Dank je wel voor de leerzame linkjes. Ik heb er zeker wat van opgestoken :) (y)
Wat me altijd weer opvalt is dat een wiel heel blijft, of keer op keer een gebroken spaak oplevert. Er lijkt geen middenweg te zijn.

Eigenlijk is helemaal uit elkaar halen en op laten bouwen door een goede vlechter imho de beste oplossing, maar dat is ook niet echt praktisch tenzij er eentje inde buurt woont.

• roffeltjes
Grotbewoner schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:34:
Wat is een goede lengte voor een fietsketting? Ik twijfel tussen 85cm en 110cm (Abus Ivy 9200). Heeft iemand advies?
Ik heb 85cm en dat is wel beperkend.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:38:
Als ik bij 25 een stevige duw op de trappers geef zie ik nog een keer 1 of 2 van die streepjes, dan gaat de snelheid naar 25,7 - 26 km/h, en neemt de motor een rustpauze.
Ik weet nu wel hoe dit komt, ik kan het ook enigszins nabootsen.

We weten dat de Bosch twee wielomtrek instellingen heeft:

1. De door de dealer en klant instelbare wielomtrek
2. De door de fabrikant ingestelde wielomtrek.

#1 beinvloed de snelheid op je Intuvia, #2 bepaald de ondersteuning. Daarnaast schijnt het dat #1 +/-5% invloed heeft op #2, die grens ligt er om hacks te voorkomen.

In jouw geval is de wielmaat door de dealer/jij/fabrikant lager ingesteld dan de interne wielomtrek, bij mij is de instelling weer aan de grote kant.

Wat mij echter opviel, maar dat kan kosmetisch zijn, is dat na verlagen van de wielomtrek de motor minder soepel aanvoelde. Nu kan dat zijn omdat je op de teller eerder tegen de limiet aanloopt en dat het dus tussen de oren zit, maar ik vond hem toch prettiger toen ik terugging naar de originele waarde. Dat is toch wat vreemd, want je zou verwachten dat het niet zoveel impact zou hebben op het gevoel.

Anders gezegd, hij voelt wat kittiger met een iets grotere wielomtrek en reageerde wat sterker op de cadans, maar of dat ook waar is, of dat het tussen de oren zit is me nog onduidelijk. In ieder geval is de impact op de werkelijke snelheid klein.

Zie ook: Bosch Intuvia wielomtrek variabele wordt genegeerd?

[Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 02-11-2021 09:42]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:48:
[...]

Van welk jaar is jouw fiets?

Ik krijg de indruk dat Bosch de tolerantie net iets omhoog gezet heeft, en niet meer stopt op 25,5 km/h, maar het nu op 27 heeft gezet om de motor helemaal uit te zetten.
Zet je wielmaat maar met 5% hoger, ik kan je verklappen dat je dan op de teller ook langer ondersteuning krijgt (wat dus alleen cosmetisch is).

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:40:
[...]

Dat heb ik al gedaan nadat ik die Almotions 50mm gemonteerd had ipv de originele 47mm banden.
Geen effect....
Merkwaardig...

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:48:
[...]
Ik rij toch nooit 25 km/h dus of de ondersteuning nu stopt bij 25,1 of 27,1 km/h maakt mij niets uit. Ook merk ik geen verschil in het gedrag van de motor.
Dat eerste is sowieso vrijwel gelijk omdat de interne omtrek van het wiel vast ligt. Of de teller nu nokt bij 25kmpu of bij 27, dat is het optische stuk en niet de teller die intern wordt gebruik.

Betreft gedrag moet ik het nog wat meer testen omdat het lastig te vergelijken was. Ik had het gevoel dat hij iets soepeler reageerde, maar dat lijkt me eerlijk gezegd gewoon onwaarschijnlijk, immers interne omtrek zou toch bepalend horen te zijn. Misschien is het ook de ervaring van Tommie die me daaraan deed denken.

@Athome als ik mijn wielmaat verklein met 100mm (=5%)dan nokt de ondersteuning ook al rond de 25 op de teller. Dat is logisch omdat de interne teller bepalend is (ook om simpele hacks te voorkomen). Het kan zijn dat er een verschil zit tussen motoren, maar ik vind het wel opvallend dat ik het redelijk simpel kan reproduceren.

• roffeltjes
TTLCrazy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:39:
@wwwmarcel
Als je op deze site kijkt geeft error code A5 het volgende aan:
code:
1
2
3
4
A5  Speed sensor    
– Check wiring
– Replacing the sensor
– Check the position of the spoke magnet

[...]
Die volgorde is een beetje suf.

De eerste stap is het controleren van de positie van de magneet (en sensor!), controleer ook of ze niet heel erg vies zijn :+

Daarna de wiring, en pas daarna dingen vervangen |:(

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 04-11-2021 10:22]

• roffeltjes
Tahref schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:10:
[URL="https://tweakers.net/i/g1I5aRT3TJsm9FMXf1
Ik snap niet hoe het mogelijk is met bandenlichters je band er op en af te halen.
Zoals @Tommie12 aangeeft, als de band leeg is moet je eerst aan beide zijden de draad van de velg lossen en naar het midden van het velgbed duwen. De velg is dieper in het midden waardoor de band veel makkelijker te manipuleren is en over de velgrand kan worden gewipt met kunststof bandenlichters. Meestal lukt het met twee bandenlichters, drie is wat makkelijker.

Ook bij het opleggen druk je de draad eerst naar het midden van de velg, bij het pompen drukt de biba de draad goed onder de velg. Als je de draad niet naar het midden van de velg drukt wordt het moeilijk tot bijna onmogelijk de band te manipuleren.

Als het nog steeds vervelend gaat kan je een paar druppels sop oplossen in een bodempje water en daarmee de draad inwrijven.

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:03:
[...]
Dus bv. tegen een heuveltje op vertrekken gaat op de bosch beter/makkelijker
De Bosch CX is het referentiekader voor MTB's, het is geen schande om daar niet tegenop te kunnen boxen. Hier is een Bosch CX vs Bafang test.

YouTube: This motor ABSOLUTELY CRUSHES it!!

• roffeltjes
ThinkPad schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:36:
Vriendin heeft een Stella Livorno, voor onze kleine willen we een Thule Yepp Mini fietszitje aanschaffen en op haar fiets monteren. Maar de bevestiging van de Yepp lijkt gemaakt te zijn voor een ronde stuurpen.
Je balhoofd+pen zijn een zogeheten "Ahead set". Dat is tegenwoordig standaard, dus de fabrikanten van zitjes hebben hiervoor adapters.

https://www.thule.com/nl-...-ahead-adapter-_-12020402

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:45:
[...]

Dat stukje blijft lastig, die bafang heeft volgens mij ook geen torgue sensor maar alleen een cadans sensor.
De marketing blurb van Bafang geeft aan dat deze high-end motor een torque sensor heeft.
M500

When the trail gets steep and technical, the M500 drive system comes into its own. With enormous 95 Nm of torque it delivers consistent, powerful and efficient support. Two speed sensors and a torque sensor ensure perfectly-tuned and sensitive power output. With this high-performance and lightweight (3.4kg) system riding your favourite singletrail twice might not even be enough.
https://bafang-e.com/en/products/motors/m-series/m500/

Overigens geen idee hoe dat zich allemaal verhoudt met Tongshen, Bafang en Bosch CX, meer dan marketing blurbs ophoesten kan ik niet, want e-mtb motoren heb ik nog nooit geprobeerd :+

[Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 08-11-2021 11:00]

• roffeltjes
charrel schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:00:
[...]

Ah, wist wel dat bafang er mee bezig was maar niet dat het in deze al zat. Die oudere bafang van die vriend van me heeft dat nog niet. Was 1 van de redenen om toch voor de tsdz2 te gaan.
Sowieso is die M500 iets wat een specifiek frame nodig heeft, dus we vergelijken ook op dat punt appels en peren. Het is meer ter illustratie waarom het geen schande is om van de CX te verliezen, dat is wel een hele bijzondere motor als ik de reviews mag geloven.

• roffeltjes
ThinkPad schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:40:
[...]
Het stuur is verstelbaar, de hendel daarvoor maakt het geheel best wel breed. Ik twijfel of die U-beugel van Thule daar omheen past.
OW, dat is niet zoals deze adapters (zowel Bobike als Yepp) worden geïnstalleerd :+

Wat je FM doet (of wat jij kan doen),

1 Top cap lossen (in jou geval met een lange Inbus sleutel van boven af loodrecht in je stuurpen).
2. Boutje aan de achterkant van je stuurpen lossen en je stuurpen eraf schuiven.
3. Adapterplaat op de vork schuiven.
4. Je pen er weer op zetten.
5. Top cap aandraaien tot de speling van je balhoofd weg is.
6. Achterste boutje zekeren.

Zowel bij de Bobike als de Yepp (=Thule) moet je stuurpen er dus even af en bij beide zal je stuurpen daarna gewoon verstelbaar blijven. Het is niet heel lastig, maar ik zou het even door de FM laten doen aangezien je niet helemaal het principe kent.

Nadeel van de Yepp blijft inderdaad dat ik geen bevestiging voor het regenscherm zie, dus dat is een goede opmerking,

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:41:
@roel-online
Magura is niet slecht, maar vermijd de remmen met remgreep in plastic.
Alle moderne Magura remgrepen hebben spuitgegoten kunststof (Carbotec, wat zeer zeker niet Carbon is). Het is het zwakke punt van de rem, al is het ook weer fijn dat je de blades kan vervangen.

Opvallend dat Acell geen Shimano remmen levert, en hoewel marges krap zijn kan ik me niet voorstellen dat ze met de Shimano MT200 zoveel minder winst zouden pakken. Sowieso is Magura dan weer best duur.

Doet me sterk denken aan een levering-bottleneck :|

* Ik zie inderdaad in meerdere shops geen voorraad :X

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 14-11-2021 14:53]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 14 november 2021 @ 16:11:
[...]

De fiets die ik nu heb (Norta) werd met die Shimano MT200 geleverd, en die doet het prima. Model 2022 krijgt Magura, dus bevestigt waarschijnlijk je leveringsbottleneck.
Beter dan no-name gaan installeren die het niet doet :X

Sowieso, ik ben super kritisch over de remgrepen van Magura (waarom hebben ze dat nou al decennia niet op orde?), maar het zijn gewoon prima remmen (beste velgremmen en uitstekende schijfremmen).

Betreft voorraden, ik gok dat Tektro ook leeg is, want Accell heeft op de Batavus Dinsdag ook wel Tektro geleverd. dat is basic, maar mits goed afgesteld ook niet dramatisch en kan zelfs gewoon uitstekend zijn afhangend van welke Tektro je erop schroeft

=> Ik zie een paar prijzen voor Tektro voorbij komen waarbij je meteen ziet dat er inderdaad ook daar al een tekort is |:(

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:49:
De handgrepen van mijn Magura MT5 is inderdaad een soort kunststof. Ik heb er geen problemen mee. De remmen zijn dermate goed (kunnen heel stevig remmen) dat je de remmen normaal gesproken niet zwaar hoeft te belasten en daarmee de handgrepen ook niet.
Ja de remgrepen zijn ergonomisch en functioneel top. Het nadeel is dat ze niet heel erg "slagvast" zijn, iets wat bij mij gewoon een ding is (fietsenrek, één van de kinderen die zijn/haar fiets beetje lomp uit de box haalt). Bij een bakfiets die je vaak in de stad gebruikt zou ik daarom iets liever Shimano 4-pot hebben, maar het is zeer zeker geen deal-breaker.

[Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 14-11-2021 16:46]

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:03:
Ik zou echt geen rollerbrakes willen op een bakfiets.

Zoek wat verder, je zal wel een urban arrow vinden met de betere remmen.
Het merk is niet voor niets populair. Batavus is geen specialist in dit werk, dus mijn voorkeur gaat dan toch naar een UA, zelfs al is dat zoeken en misschien duurder.

• roffeltjes
Xplosive schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:13:
Iemand ervaring hiermee?

https://www.amazon.nl/Whe...id=pla-1252211898626&th=1

Omdat ik de accu uit de fiets moet halen en mee naar binnen moet nemen om op te laden ( woon 4 hoog ), ben ik opzoek naar een tas om de accu makkelijk mee te nemen. Nu kwam ik deze tegen welke schijnbaar ook beschermd tegen brand. Lijkt me een goede koop.
Zal als tas prima voldoen, maar ik weet niet of ik een accu afgesloten in een tas zou opladen. @jimh307 wat is jouw expert-mening? ;)
Pagina: 1 ... 10 11 12

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee