Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Organisatie plaatst camera's in de openbare ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Vandaag viel me op dat in ons dorp overal camera's werden geplaatst aan lantaarnpalen en andere tijdelijke opstellingen. Wat navraag op de plaatselijke Facebook pagina leverde op dat deze camera's door een professionele organisatie zijn geplaatst in opdracht van een werkgroep van inwoners, ondernemers, etc. die zich bezighoudt met de leefbaarheid van ons dorp. Allemaal prima en goedbedoeld misschien.

Echter, op hun eigen website leggen ze uit dat ze met 5 meetpunten (camera's?) aan de toegangswegen en 7 meetpunten (camera's) in de kern de verkeersstromen in het dorp gaan vastleggen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van kentekenherkenning en dus wordt van ieder kenteken een een profiel gemaakt van de bewegingen door het dorp. Omdat het niet zo'n groot dorp is, kun je met dit aantal camera's precies vastleggen waar iedereen is geweest en waar iedereen naartoe gaat.

Los van af en toe een stukje in het plaatselijke nieuwsvod, wordt er ook nergens kenbaar gemaakt dat je in ons dorp in de openbare ruimte overal wordt gefilmd en dat je kenteken en je gaan en staan wordt vastgelegd.

Een vraag naar de bedoelingen van deze organisatie op de plaatselijke Facebookpagina leverde mij een storm van kritiek op, want 'Je hebt toch niets te verbergen', 'Als je privacy zo belangrijk vindt, moet je ook geen Facebook gebruiken', 'Ga toch lekker op een hutje op de hei wonen', etc...

Wat zoeken op internet levert me eigenlijk ook niet zoveel op, behalve deze twee links:
- https://www.politie.nl/themas/cameratoezicht.html
- https://autoriteitpersoon...icht-op-openbare-plaatsen

Deze twee pagina's gaan eigenlijk meer over overheidsinstellingen en politie en ik snap dat die meer rechten hebben op dit gebied, maar zelfs de voorwaarden die voor deze instellingen gelden, worden volgens mij al grof geschonden in deze situatie. Laat staan dat het eigenlijk maar gewoon een groepje mensen is die zelf hun eigen feestje zijn begonnen, dus niet eens een overheidsinstelling. Het lijkt me dat die zich moeten houden aan regels die ook voor jou en mij gelden? Erger maakt het voor mij nog dat veel deelnemers aan dit werkgroepje ook nog ondernemer is en dus heel veel belang kan hebben bij deze data ten gunste van hun eigen toko.

Ben ik gek of klopt deze enge situatie niet?

Nikon D7000 / D7100 | Nikon 35mm 1.8 | 50mm 1.8 | 17-55 2.8 | 70-200 2.8 | 80-400 4.5-5.6 | Tamrom 17-50 2.8 | Tokina 11-16 2.8 | Nikon SB-800 / SB-900

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True