Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verhuurder hangt ongevraagd camera’s op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nsane
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:43
Hoi!

Ik heb een vraag voor een kennis (zit niet op Tweakers).

Deze kennis huurt een sportruimte. De verhuurder van de sporthal is niet bepaald communicatief en heeft onaangekondigd camera’s opgehangen.

Nu is die kennis niet de enige die de hal gebruikt, dat doet de verhuurder zelf ook maar vraagt zich uiteraard af of dit wel kan en mag zonder duidelijk doel. Er valt niks te stelen in de ruimte dus dat kan het niet zijn.

Die kennis van me gebruikt de ruimte ook om sportlessen te geven en kan betalende gasten dus niet garanderen dat hun beelden niet worden opgenomen.

Ivm de AVG, wat voor rechten heeft hij en kan het beste naar de verhuurder gestuurd worden?

Adjust non olet

Alle reacties

• 1nsane
jmzeeman schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:24:
Om wat voor camera's gaat het? Zijn het beveiligingscamera's of zijn het camera's die gebruikt kunnen worden tijdens het trainen om tactiek, houding en dergelijken te verbeteren in combinatie met trainingssoftware of iets dergelijks. Het laatste wordt steeds populairder en toegankelijker. Zolang de camera's dan uit staan als ze niet voor dat doel gebruikt worden lijkt me dat er weinig mis mee is.

Ook als het om beveiligingscamera's gaat dan mag het mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan zie https://www.autoriteitper...kels-horeca-en-sportclubs.
Het gaat inderdaad om beveiligingscamera's.

Wat ik overigens nog glad vergat te vermelden, de hal is ook geen eigendom van de gene die het verhuurd maar van de gemeente. Er is ook een clausule in het huurcontract opgenomen over het gebruik en dat die kennis van mij op het moment dat er gehuurd wordt, zelf verantwoordelijk is voor evt. schade en andere zaken. Het lastige is dat er een aantal van z'n klanten nu ook zich vrij onprettig voelen bij de opgehangen camera's al helemaal omdat die kennis van mij geen toegang heeft tot de opnamen. Dat kan ik me ergens ook wel voorstellen. In principe is er ook ten aller tijde toezicht tijdens de huurtijden.

Adjust non olet

• 1nsane
htca schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:03:
Alles een beetje lezend... Het lijkt een beetje gekke constructie, huurder onderverhuurt een ruimte/pand wat hij zelf van de gemeente huurt. Op zich kan dat wel (bijvoorbeeld een multifunctionele accommodatie/zalencentrum/sportcentrum/zwembad van de gemeente dat in beheer is gegeven van een exploitatie commissie/bestuur, over het algemeen zonder winstoogmerk), omdat de opstallen van de gemeente zijn, zijn zij meestal ook verantwoordelijk voor onderhoud en andere verwante zaken en kunnen in die zin ook mogelijk wel opdrachtgever zijn voor het ophangen van deze camera's. Check in ieder geval het huurcontract, mijn grote vraag is in ieder geval: "waarom is er niet geïnformeerd?"

Mijn eerste reactie zou zijn: vraag de verhuurder in redelijkheid;
- waarom heb je/ons mij niet geïnformeerd?
- wat is het doel?
- ik geef les en mogelijk zijn de camera's in strijd met de regels die ik moet hanteren voor mijn lessen, hoe gaan we dat oplossen (of dat in strijd is, moet je wel even checken, zie de links hierboven) ,andere ruimte/afplakken/etc.en hoe doe je dat bijvoorbeeld met je eigen lessen?

Ga gesprek aan...
Dat is ook precies het probleem helaas, de verhuurder heeft eenmalig gereageerd na de vraag wat het doel was van het ophangen (zonder dit aan te geven) van de camera's en de schriftelijke reactie was even kort als nikszeggend:

"het was een lange wens van de verhuurder om ze op te hangen".

De gemeente zelf is niet op de hoogte.

Nadien is er nog tweemaal schriftelijk om opheldering gevraagd, inmiddels 3 weken verder is daar nog geen reactie om gekomen.
Hoijong schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:45:
[...]

Je vergeet wel meer te vermelden. Het probleem zit hier niet echt in de camera an sich, maar in allerlei randzaken die onbekend zijn. Dat maakt het allemaal tot giswerk.

- Waar hangen de camera's?
- Mag/moet de verhuurder dit van de gemeente doen of is de gemeente hier niet eens van op de hoogte? Met alle mogelijke tussenvormen.

Dat je dat kunt voorstellen is een beetje vreemd, want op tig openbare gelegenheden hangen camera's voor beveiligingsdoeleinden en dat weet je evenveel als nu. Dan heb je dus continue een onprettig gevoel?

Met deze informatie is het echt onmogelijk om er iets van te zeggen buiten algemeen advies, wat je prima kunt vinden op de eerder door mij gelinkte website....
- De camera's hangen in de sportzaal zelf.
- Gemeente weet van niks.

De door jou eerder gelinkte website had ik uiteraard allang bekeken en naar de kennis doorgezet. Het is helaas niet helemaal recht toe recht aan, mede vanwege de (door)verhuur constructie en het feit dat de verhuurder niet reageert op verzoeken van de doeleinden.

Het lastige is dus ook dat m'n kennis al hoofdhuurder ook, ondanks vriendelijk verzoek hiertoe, geen toegang heeft tot de beelden en dus z'n gasten niet gerust kan stellen over wat er met hun beelden gebeurd.

Ik heb zelf ook redelijk wat kennis van de AVG maar met name op het gebied van personeelswerving en wat meer recht toe recht aan zaken zoals camera's in een supermarkt om diefstal te voorkomen waarbij overigens bezoekers ook helder worden geinformeerd over de aanwezigheid en doeleinden van de camera's en bewaartermijn. Daar gelden trouwens ook behoorlijk strenge normen voor. Met name bewaartermijnen en herkenbaarheid op de beelden van bezoekers.

Je hebt het over "openbare gelegenheden" maar in hoeverre kan je dit openbaar noemen? Het is geen kroeg waar mensen zonder afspraak/uitnodiging binnen kunnen komen.

Ergeo conclusio, die kennis van me zit nu met het probleem dat gasten de camera's nogal een inbreuk vinden maar hij er geen opheldering over kan geven omdat de verhuurder niet reageert, mijn inziens is hij dus terecht bezorgd over z'n gasten en de mogelijke gevolgen voor zijn sportlessen.
Yucon schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:11:
Wat vindt de gemeente hiervan? Die zijn vaak nogal risicomijdend met dit soort dingen. Meestal is dat lastig, maar in dit geval kan dat in je voordeel werken.
Je zegt het goed, risico mijdend, ze geven aan het niet te weten, dat ze ook niet hebben verzocht danwel geinitieerd dat er camera's zouden komen, het oplossen? Daar branden ze liever hun vingers niet aan.

1nsane wijzigde deze reactie 12-06-2019 12:54 (45%)

Adjust non olet

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True