Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wil iets opnemen van Mac naar VHS. (Niet andersom)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zey
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 24-07 22:08
Hallo Mensen/tweakers,

Mijn vraag

Ik wil graag iets opnemen van mn Macbook naar VHS.
Ik heb erg veel gegoogled hierover en vind vooral veel over hoe het andersom moet.
De usb 'grabber' dat bestaat werkt voor mij niet , heb ik uitgeprobeerd.

Ik wil graag een zo hoog mogelijk kwaliteit hebben van overdraging. Zowel beeld als geluid. (en ja ik weet dat VHS dan niet optimaal is, maar het gaat om een zeer specifiek projectje)

Ik heb twee Videorecorders hier staan , maar die hebben helaas geen audio in, alleen audio uit.
Voor de rest zit er scart aansluiting op en coax.
Van videorecorder naar videorecorder wil ik uit gaan proberen zodra ik eerst een 'Master' band heb.

Pas kwam ik wel op het idee om mn videobestand(mov) te branden op dvd, met het idee om vervolgens van dvd naar vhs te recorden via zo een vhs - dvd recorder. Maar alleen zijn die dingen tweedehands bijna niet te vinden, de goeie dan. En de spelers die wel verkrijgbaar zijn van goede kwaliteit zijn superduur , en te duur voor iets wat ik maar eenmalig ga gebruiken. (of heeft iemand tips voor zo een recorder die prima is met een ok prijs ? )

Zoals je kan lezen , loop ik dus vast. Dus vandaar dat ik hier mn vraag stel, of een opening maak voor suggesties. Ik hoop graag iets te horen wat mij verder kan helpen. Daar ben ik alvast suuuuuper dankbaar voor!

Beste antwoord (via zey op 10-06-2019 06:58)

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 02:56
Het probleem met SCART is dat er heel veel signalen doorheen kunnen. Er zijn pinnen voor composiet, RGB en S-video. En ook voor audio in en uit.

Het ligt helemaal aan de machine die je gebruikt, of die pinnen ook 'bedraad' zijn. Als je een goede kwaliteit VHS opname wilt maken, dan heb je een HiFi-stereo VHS recorder nodig. Deze nemen het geluid op via een extra set koppen in de koppentrommel via FM-modulatie. De geluidskwaliteit daarvan is zeer goed, vergelijkbaar met CD. Het probleem is dat je bij het afspelen ook weer een dergelijke recorder nodig hebt. Een eenvoudige VHS-recorder neemt geluid in mono op met een stilstaande kop. Gecombineerd met de lage bandsnelheid van VHS levert dat slecht geluid op.

In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd maakt het wel degelijk uit wat voor videosignaal je aanlevert. VHS heeft weliswaar een lage resolutie, maar composiet-video geeft andere afwijkingen aan het beeld. Ik heb composiet altijd een noodoplossing gevonden. Als je VHS-recorder SCART heeft met bedrade RGB, gebruik die dan alsjeblieft. Tweede keus is S-video, daarbij zijn tenminste nog de luminantie- en chrominantie-signalen van elkaar gescheiden. Een VHS-opname van een RGB-bron heeft een zichtbaar betere kwaliteit als composiet.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zey
Oekiejoekie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:08:
Dvd speler (kringloopwinkel, 7,50), scart kabel (zelfde kringloopwinkel, 2,50). Knoop ze aan elkaar, selecteer het av kanaal op de video, en overspoelen maar.

(Hoe kom je tegenwoordig in hemelsnaam nog aan VHS banden ???)
Hoi

bedankt voor je reply.
Ik heb een dvd speler hier. Maar voor mij is het belangrijk dat ik zo een hoog mogelijk kwaliteit behaal vooral ook van audio.
Bij het googlen, las ik vaak dat scart een van de mindere kwaliteits-overdraging heeft. Dus vandaar dat ik iets beters zoek. Als het mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zey
Oekiejoekie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:41:
Het signaal over een scart kabel, is altijd nog beter als het aantal beeldlijnen wat VHS ondersteunt. De beperking zit dus in je videorecorders, niet in de scart kabels. Oh, en wil je de beeldkwaliteit goed houden, ga dan zeker geen VHS naar VHS kopiëren.
Thanks voor je reply.

Las dus dat er zeker betere mogelijkheden zijn dan scart, wat kabels betreft. Voor toch hogere resolutie.
Alleen ligt dat moeilijk vanwege geen vhs recorders hebben met audio in. Ook geen enkele gevonden op marktplaats, want volgens mij hebben de meeste vhs recorders vooral gewoon audio out.
*Ik kan de website nu even niet vinden waar ik de aflopende lijstje vond van beste kwaliteit tot slechtste van overdraging.
Dit was er eentje, maar een andere site die had een andere volgorde
http://www.bluejeanscable.../s-video-vs-component.htm
en dit bijvoorbeeld : https://www.diffen.com/difference/Composite_Video_vs_S-video

en hier een link van die vhs-dvd recorders, en hoe hoog het kwaliteit wel niet kan zijn.
Heb er niet zo veel verstand van, maar waarschijnlijk door een bepaalde ingebouwde recording systeem?
https://www.lifewire.com/...s-vcr-combination-1846611

En ja je hebt gelijk wat betreft vhs naar vhs. Dat ga ik idd niet doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zey
koppie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:07:
Elk signaal is beter dan VHS. Gewoon composite heeft al een stuk betere specs dan de 250-300 beeldlijnen die VHS vastlegt. De optie om een DVD te branden en dan over te zetten is perfect en behoorlijk simpel.
Inderdaad simpelste methode waar ik later op ben gekomen. Maar de crux ligt hem in de overdaging dmv kabels, en welke de beste optie is, eveneens voor audio.
Maar bedoel je dus dat composite beter is dan scart? is dat mn beste optie voor dvd naar vhs?
En voor audio? Want nogmaals mn vhs recorder heeft geen audio in's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zey
johnkeates schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:10:
Van Mac naar DVD en van DVD naar VHS levert je niet meer verlies op dan direct van Mac naar VHS.
Bovendien heeft je VHS nog altijd een slechtere audio opname kwaliteit dan wat er er ook in gaat stoppen. Beter dan SCART er in en dan op de VHS gaat het toch niet zijn. SCART is trouwens gewoon een verzamelconnector, een bende tulpstekkers doet precies hetzelfde.

Je kan we rechtstreeks opnemen: neem een VGA adapter voor je Mac, en daarna een VGA naar tulp of SCART adapter. In je VGA naar SCART kan je vaak ook nog wel audio-in gebruiken. Als je er een hebt waar dat niet op zit kan je ook VGA naar tulp doen en dan een 3.5mm jack naar tulp gebruiken, die samen in een tulp naar scart en dan ben je er ook.

Echt 'goede' kwaliteit ga je niet krijgen, een VHS opnemen met hoge kwaliteit vereist een echte fabricage machine, niet een consumenten ding.
Beter dan scart is er toch niet? Ondanks wat de links dus zeggen?
Hmm ok.. tja dan ga ik dat maar doen waarschijnlijk

En dus consumenten recorders die komen dus niet op t niveau van de fabircage machine die je noemt.
Maar vandaar dat ik ook de optie noemde van de nieuwere technologie van de (dure) vhs-dvd recorders. Die gaan voor 300 euro plus. Heb je die bekeken? (link 2 posts geleden)

thanks

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zey
johnkeates schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:22:
[...]

Combo units of duurdere consumenten units gaan je ook niet helpen. De machines waar je winkel-kwaliteit mee krijgt kosten je meerdere duizenden euro's. Beter dan scart bestaat, maar niet voor consumenten, en niet voor een paar honderd euro.
Ok, dat neem ik dan van je aan.
En qua kabels, zeg je dus dat er niets beter is dan scart in dit geval?
Want dat was juist het ding, dat ik las dat s -video beter was, en composiet volgens mij..en volgens mij was het beste de drieweg met audio in.

Maar goed ik ga denk ik gewoon maar eerst even branden naar dvd en daarna even scart uitproberen.

Thanks iedereen voor de replies. En ik blijf de topic volgens voor de mogelijkheid van wellicht nieuw info.
Maar erg bedankt allemaal voor de reacties.

• zey
PhilipsFan schreef op maandag 10 juni 2019 @ 02:56:
Het probleem met SCART is dat er heel veel signalen doorheen kunnen. Er zijn pinnen voor composiet, RGB en S-video. En ook voor audio in en uit.

Het ligt helemaal aan de machine die je gebruikt, of die pinnen ook 'bedraad' zijn. Als je een goede kwaliteit VHS opname wilt maken, dan heb je een HiFi-stereo VHS recorder nodig. Deze nemen het geluid op via een extra set koppen in de koppentrommel via FM-modulatie. De geluidskwaliteit daarvan is zeer goed, vergelijkbaar met CD. Het probleem is dat je bij het afspelen ook weer een dergelijke recorder nodig hebt. Een eenvoudige VHS-recorder neemt geluid in mono op met een stilstaande kop. Gecombineerd met de lage bandsnelheid van VHS levert dat slecht geluid op.

In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd maakt het wel degelijk uit wat voor videosignaal je aanlevert. VHS heeft weliswaar een lage resolutie, maar composiet-video geeft andere afwijkingen aan het beeld. Ik heb composiet altijd een noodoplossing gevonden. Als je VHS-recorder SCART heeft met bedrade RGB, gebruik die dan alsjeblieft. Tweede keus is S-video, daarbij zijn tenminste nog de luminantie- en chrominantie-signalen van elkaar gescheiden. Een VHS-opname van een RGB-bron heeft een zichtbaar betere kwaliteit als composiet.
Ah dit was echt de reply dat ik nodig had!
Thanks voor je vriendelijke toevoeging.

Ja ik bleef het opgooien , van wat ik dus gelezen had over de gradaties van kwaliteit van videosignaal transfer. Hoe kan ik zien of mijn vhs recorder een scart heeft met bedrade rgb( wat jij opnoemde)?

En voooral interessant om te lezen over de hifi stereo vhs! en dat de standaard vhs recorders dus in mono recorden. Ik zelf heb onder andere een 'Sony SLV SX70'. Waarop staat dat het een hifi stereo recorder is. Dus hoooopelijk is dat ook zo.

• zey
Hoi

@PhilipsFan e.a

Even het volgende:
Mijn dvd speler bleek het niet te doen :'( Heb een andere gekocht.
Lang verhaal kort. ( branden dvd was erg frustrerend) Heb het nu aangesloten op mijn vhs recorder. Op de Line 2. En line 1 van de vhs recorder heb ik aangesloten op de tv.

Als ik mn dvd speler aan zet speelt die af via de vhs op de tv. Maar ik probeer het dus op te nemen met mijn vhs recorder. Maar het neemt niet op wat er op de dvd staat. Bij het terug spoelen zie ik alleen zwart beeld. Als ik er een andere video in gooi speelt het gewoon wel af.

Kan jij me alsjeblieeeeft vertellen wat ik fout doe?

ps./Heb de kabels geswitcht van line1 naar line 2 maar dan zie ik niets op de tv verschijnen, en tevens neemt het niet op.

Alvast hartelijk bedankt.

• zey
PhilipsFan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:41:
Ik begrijp niet helemaal wat je nu probeert te doen. Je zegt dat je naar de DVD kunt kijken op je TV via de videorecorder, klopt dat? Dan lijkt het erop dat je alles correct hebt aangesloten.

Maar vervolgens kun je die DVD niet opnemen. Dat kan kloppen, het hangt er vanaf of het een commerciele DVD is. Zelfgebrande DVD's zouden wel moeten willen, maar commerciele DVD's bevatten het macrovision signaal. Dat zorgt ervoor dat een VHS recorder dat signaal niet kan opnemen, dat is destijds geintroduceerd omdat filmmaatschappijen bang waren dat mensen massaal DVD's op VHS gingen overtapen. Dus probeer het eens met een zelfgebrande DVD, dat zou moeten werken.

Als dat niet het probleem is kan het natuurlijk zijn dat je toch de line 1 en 2 moet verwisselen. Ik weet niet wat voor VHS recorder je hebt, maar er bestaan veel typen en elk merk had z'n eigen quirks. Let goed op dat je op de recorder de juiste input kiest om van op te nemen, dus de line waar je dvd-speler op is aangesloten.

Tenslotte kan het natuurlijk ook zijn dat de opnamefunctie van je recorder niet meer werkt. Dit zou je nu nog kunnen testen met een analoog tv-signaal, als je daar wel van kunt opnemen dan werkt de recorder goed.
dank je/julllie

Het is natuurlijk zeker opgenomen van een zelfgebrande dvd. Dat sowieso dus niet het probleem.
De juiste input heb ik mee zitten klooien, omdat ik de afstandbediening er niet van heb, doe ik het via de menu op de vhs recorder zelf. Maar kan alleen line1 zien als input en verder allerlei rtf pagina's (weet niet wat dat zijn) en oude tv kanalen die je niet kan zien maar wel de titels van die kanalen als je dan scrollt op de vhs recorder.

Heb een andere vhs recorder, alleen zit daar maar een scart ingang op.

Waar ben ik toch aan begonnen. 8)7 Maar goed, ben nu zo ver, dus ga t niet opgeven.

• zey
Hey

hmmm eindelijk lijkt t ergens heen te gaan.
Ik heb namelijk het volgende gedaan. Ik heb de scart van de dvd naar vhs line2 geswitcht naar line1.
En line 1 zat van de vhs naar de tv.

Ik kon niks zien want van line2 zend de vhs recorder niks uit op tv. Das t rotte.. maar ik dacht even opnemen zonder iets te zien en dan switchen om te kijken of het wat op heeft genomen.
En tara!! het heeft idd opgenomen. MAAR..... zwart wit..ipv in kleur :( Waarooooom?!
Dus wat nu?

En euh...hoe kan ik het doen dat ik toch kan zien wat ik aan het opnemen ben. Niet super belangrijk, het belangrijkste is dat het gewoon in kleur opneemt.

Ik heb ook gekloot en geprobeerd te kijken of het verschil maakt om de ntsc for tv switch aan de achterkant te switchen. maar dat lijkt niks te doen. Is meer een ntsc switch zodat het pal volgens mij ook afspeelt. denk ik.

Pff... ja.

sowieso bedankt Philpsfan en anderen voor het meedenken. Als we in een bar waren kregen jullie een drankje van me.

• zey
PhilipsFan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:28:
[...]

Kan aan verschillende dingen liggen. Weet je of je input op de VHS-recorder het S-video signaal gebruikt? Dat signaal heeft namelijk verschillende draden voor het kleur- en zwartwit signaal. Dus als de draad voor kleur beschadigd is kun je dit effect krijgen. Probeer het eens met een andere kabel, of stel in het menu in dat hij niet S-video maar RGB of composiet gebruikt.

Een andere mogelijkheid is dat je dvd-speler en videorecorder niet hetzelfde kleursysteem gebruiken. PAL en SECAM zijn alleen zwartwit compatible, het kleursignaal is dat niet. Dat komt eigenlijk alleen voor bij apparaten die uit verschillende regio's komen. Als het goed is staat achterop altijd welk kleursysteem wordt gebruikt, dus controleer of dat voor beide apparaten gelijk is. Bij luxere apparaten die verschillende systemen ondersteunen is dit wellicht ook een instelling in het menu. Check het menu van de dvd-speler en de VCR of je ergens het kleursysteem kunt instellen en stel dat in op PAL.
Haha heel toevallig is dat laatste wat je noemt exact wat ik gedaan heb. Via de dvd menu naar Pal ingesteld. En nu is het wel in kleur. Kloten met de instellingen bracht mij tot dat inzicht. En jij zegt het nu ook.
Ik gebruik trouwens alleen maar scart.
En het is een NTSC vhs apparaat dat ook Pal afspeelt. Of andersom. Iig het speelt beide af.

Wat ik ook gedaan heb is rgb draden van dvd naar tv, en nu kan ik 'meekijken' terwijl het opneemt.
Hopelijk lukt het. ben nu al blij als een tape volledig is opgenomen zonder problemen.
En dan is het genoeg voor vandaag haha. Recorder is nu aan het opnemen...

Maar ik heb trouwens wel een probleempje aangezien er een aantal kopietjes van deze vhs richting de VS gaan. En daar zitten ze op NTSC. :/

• zey
PhilipsFan schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 01:06:
[...]

Als je VHS-recorder NTSC spreekt, dan kun je de dvd-speler op NTSC zetten en dan zou het moeten werken. Maar houd er rekening mee dat je een op die manier opgenomen tape niet meer in kleur kunt afspelen op een PAL tv hier. Dus je kunt niet controleren of de kleuren correct worden opgenomen, of je moet ergens een NTSC tv kunnen vinden.
Ah op die fiets. Goeie tip!
Moet ik even kieken hoe ik dat ga fixen.
En als je het dus via de dvd op ntsc zet dan is de opgenomen VHS automatisch ook een NTSC dus?

Hartstikke bedankt Philpsfan.

Heb net de opname gecheckt, alles is opgenomen, wel jammer dat het beeld niet is opgenomen of via de dvd volledig/correct wordt weergegeven qua verhoudingen. Heb alle opties geprobeerd (4:3, 16:9 etc). Maar goed..soit. Wellicht ligt het aan mn tv..

Als ik iets voor jou kan doen moet je het maar zeggen.

Fijne nacht nog verder. :)
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True