Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wil iets opnemen van Mac naar VHS. (Niet andersom)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zey
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 17-07 21:01
Hallo Mensen/tweakers,

Mijn vraag

Ik wil graag iets opnemen van mn Macbook naar VHS.
Ik heb erg veel gegoogled hierover en vind vooral veel over hoe het andersom moet.
De usb 'grabber' dat bestaat werkt voor mij niet , heb ik uitgeprobeerd.

Ik wil graag een zo hoog mogelijk kwaliteit hebben van overdraging. Zowel beeld als geluid. (en ja ik weet dat VHS dan niet optimaal is, maar het gaat om een zeer specifiek projectje)

Ik heb twee Videorecorders hier staan , maar die hebben helaas geen audio in, alleen audio uit.
Voor de rest zit er scart aansluiting op en coax.
Van videorecorder naar videorecorder wil ik uit gaan proberen zodra ik eerst een 'Master' band heb.

Pas kwam ik wel op het idee om mn videobestand(mov) te branden op dvd, met het idee om vervolgens van dvd naar vhs te recorden via zo een vhs - dvd recorder. Maar alleen zijn die dingen tweedehands bijna niet te vinden, de goeie dan. En de spelers die wel verkrijgbaar zijn van goede kwaliteit zijn superduur , en te duur voor iets wat ik maar eenmalig ga gebruiken. (of heeft iemand tips voor zo een recorder die prima is met een ok prijs ? )

Zoals je kan lezen , loop ik dus vast. Dus vandaar dat ik hier mn vraag stel, of een opening maak voor suggesties. Ik hoop graag iets te horen wat mij verder kan helpen. Daar ben ik alvast suuuuuper dankbaar voor!

Beste antwoord (via zey op 10-06-2019 06:58)

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:40
Het probleem met SCART is dat er heel veel signalen doorheen kunnen. Er zijn pinnen voor composiet, RGB en S-video. En ook voor audio in en uit.

Het ligt helemaal aan de machine die je gebruikt, of die pinnen ook 'bedraad' zijn. Als je een goede kwaliteit VHS opname wilt maken, dan heb je een HiFi-stereo VHS recorder nodig. Deze nemen het geluid op via een extra set koppen in de koppentrommel via FM-modulatie. De geluidskwaliteit daarvan is zeer goed, vergelijkbaar met CD. Het probleem is dat je bij het afspelen ook weer een dergelijke recorder nodig hebt. Een eenvoudige VHS-recorder neemt geluid in mono op met een stilstaande kop. Gecombineerd met de lage bandsnelheid van VHS levert dat slecht geluid op.

In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd maakt het wel degelijk uit wat voor videosignaal je aanlevert. VHS heeft weliswaar een lage resolutie, maar composiet-video geeft andere afwijkingen aan het beeld. Ik heb composiet altijd een noodoplossing gevonden. Als je VHS-recorder SCART heeft met bedrade RGB, gebruik die dan alsjeblieft. Tweede keus is S-video, daarbij zijn tenminste nog de luminantie- en chrominantie-signalen van elkaar gescheiden. Een VHS-opname van een RGB-bron heeft een zichtbaar betere kwaliteit als composiet.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18-07 20:58
Dvd speler (kringloopwinkel, 7,50), scart kabel (zelfde kringloopwinkel, 2,50). Knoop ze aan elkaar, selecteer het av kanaal op de video, en overspoelen maar.

(Hoe kom je tegenwoordig in hemelsnaam nog aan VHS banden ???)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Oekiejoekie schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:08:
[...]

(Hoe kom je tegenwoordig in hemelsnaam nog aan VHS banden ???)
Een manier is hem gewoon nieuw kopen. :P

De zon schijnt maar toch is het donker.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 18-07 20:58
Het signaal over een scart kabel, is altijd nog beter als het aantal beeldlijnen wat VHS ondersteunt. De beperking zit dus in je videorecorders, niet in de scart kabels. Oh, en wil je de beeldkwaliteit goed houden, ga dan zeker geen VHS naar VHS kopiëren.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 10:57
Gewoon een videokaart in je Mac stoppen die een tulp uitgang voor de video heeft, voor de audio een headphone naar tulp en een tulp -> SCART aansluiting?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rutgerw
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:04

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18-07 20:00
Elk signaal is beter dan VHS. Gewoon composite heeft al een stuk betere specs dan de 250-300 beeldlijnen die VHS vastlegt. De optie om een DVD te branden en dan over te zetten is perfect en behoorlijk simpel.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10:15
Van Mac naar DVD en van DVD naar VHS levert je niet meer verlies op dan direct van Mac naar VHS.
Bovendien heeft je VHS nog altijd een slechtere audio opname kwaliteit dan wat er er ook in gaat stoppen. Beter dan SCART er in en dan op de VHS gaat het toch niet zijn. SCART is trouwens gewoon een verzamelconnector, een bende tulpstekkers doet precies hetzelfde.

Je kan we rechtstreeks opnemen: neem een VGA adapter voor je Mac, en daarna een VGA naar tulp of SCART adapter. In je VGA naar SCART kan je vaak ook nog wel audio-in gebruiken. Als je er een hebt waar dat niet op zit kan je ook VGA naar tulp doen en dan een 3.5mm jack naar tulp gebruiken, die samen in een tulp naar scart en dan ben je er ook.

Echt 'goede' kwaliteit ga je niet krijgen, een VHS opnemen met hoge kwaliteit vereist een echte fabricage machine, niet een consumenten ding.

johnkeates wijzigde deze reactie 09-06-2019 19:11 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
zey schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Beter dan scart is er toch niet? Ondanks wat de links dus zeggen?
Hmm ok.. tja dan ga ik dat maar doen waarschijnlijk

En dus consumenten recorders die komen dus niet op t niveau van de fabircage machine die je noemt.
Maar vandaar dat ik ook de optie noemde van de nieuwere technologie van de (dure) vhs-dvd recorders. Die gaan voor 300 euro plus. Heb je die bekeken? (link 2 posts geleden)

thanks
Combo units of duurdere consumenten units gaan je ook niet helpen. De machines waar je winkel-kwaliteit mee krijgt kosten je meerdere duizenden euro's. Beter dan scart bestaat, maar niet voor consumenten, en niet voor een paar honderd euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
zey schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:30:
[...]

Ok, dat neem ik dan van je aan.
En qua kabels, zeg je dus dat er niets beter is dan scart in dit geval?
Want dat was juist het ding, dat ik las dat s -video beter was, en composiet volgens mij..en volgens mij was het beste de drieweg met audio in.

Maar goed ik ga denk ik gewoon maar eerst even branden naar dvd en daarna even scart uitproberen.

Thanks iedereen voor de replies. En ik blijf de topic volgens voor de mogelijkheid van wellicht nieuw info.
Maar erg bedankt allemaal voor de reacties.
Probleem is dat de stekker niet zo veel uitmaakt, gaat er vooral om dat de bron en het doel goed zijn.
Stel dat je een bron en een doel had dat allebei component video kan, dan zou je dat het beste kunnen doen. Maar ook dan maakt het weer minder uit dan je zou denken om dat de VHS-opname daar niet beter van wordt. Je drempel zit niet zo zeer op de input (zolang je geen RF of Composiet gebruikt) maar op de opnametechnologie.

RGB-SCART is goed genoeg ondersteund om hier voor te gebruiken, dat zo'n beetje hetzelfde als S-VIDEO. Stel dat je SCART eigenlijk geen SCART is maar gewoon composiet via die stekker, dan is het niet zo goed nee, maar ook dat hangt van de interne afhandeling van je bron en je doel af...

Een normale SCART kabel met volledig uitgevoerde bron en doel apparatuur transporteert intern gewoon S-VIDEO plus geluid. Beter dan dat helpt niet, want (zoals al herhaald) je opname kan niet beter. Dus als je er component video in zou stoppen is je opnamekop en chipset niet opeens beter ;-)

johnkeates wijzigde deze reactie 09-06-2019 19:38 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 18-07 20:00
zey schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:13:
[...]
Inderdaad simpelste methode waar ik later op ben gekomen. Maar de crux ligt hem in de overdaging dmv kabels, en welke de beste optie is, eveneens voor audio.
Maar bedoel je dus dat composite beter is dan scart? is dat mn beste optie voor dvd naar vhs?
En voor audio? Want nogmaals mn vhs recorder heeft geen audio in's.
In scart kunnen allerlei soorten verbinding zitten, zowel S-video, composite en RGB. (niet allemaal tegelijkertijd), maar bij een standaard VHS-recorder alleen maar composite. Dus via SCART gaan er dan zowel compositte-video als twee kanalen geluid erin, en meer niet.

(Zoals bovenstaand ;) )

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• PhilipsFan
Het probleem met SCART is dat er heel veel signalen doorheen kunnen. Er zijn pinnen voor composiet, RGB en S-video. En ook voor audio in en uit.

Het ligt helemaal aan de machine die je gebruikt, of die pinnen ook 'bedraad' zijn. Als je een goede kwaliteit VHS opname wilt maken, dan heb je een HiFi-stereo VHS recorder nodig. Deze nemen het geluid op via een extra set koppen in de koppentrommel via FM-modulatie. De geluidskwaliteit daarvan is zeer goed, vergelijkbaar met CD. Het probleem is dat je bij het afspelen ook weer een dergelijke recorder nodig hebt. Een eenvoudige VHS-recorder neemt geluid in mono op met een stilstaande kop. Gecombineerd met de lage bandsnelheid van VHS levert dat slecht geluid op.

In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd maakt het wel degelijk uit wat voor videosignaal je aanlevert. VHS heeft weliswaar een lage resolutie, maar composiet-video geeft andere afwijkingen aan het beeld. Ik heb composiet altijd een noodoplossing gevonden. Als je VHS-recorder SCART heeft met bedrade RGB, gebruik die dan alsjeblieft. Tweede keus is S-video, daarbij zijn tenminste nog de luminantie- en chrominantie-signalen van elkaar gescheiden. Een VHS-opname van een RGB-bron heeft een zichtbaar betere kwaliteit als composiet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
zey schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 20:50:
[...]

dank je/julllie

Het is natuurlijk zeker opgenomen van een zelfgebrande dvd. Dat sowieso dus niet het probleem.
De juiste input heb ik mee zitten klooien, omdat ik de afstandbediening er niet van heb, doe ik het via de menu op de vhs recorder zelf. Maar kan alleen line1 zien als input en verder allerlei rtf pagina's (weet niet wat dat zijn) en oude tv kanalen die je niet kan zien maar wel de titels van die kanalen als je dan scrollt op de vhs recorder.

Heb een andere vhs recorder, alleen zit daar maar een scart ingang op.

Waar ben ik toch aan begonnen. 8)7 Maar goed, ben nu zo ver, dus ga t niet opgeven.
Ik bedacht me nog iets. Op sommige recorders zit een instelling in het menu waar in staat welk signaal hij naar moet luisteren. Vooral bij SCART-pluggen is dat van belang, want het kan zijn dat er tegelijkertijd een composiet (line), S-video of RGB signaal binnenkomt. Via het menu kun je forceren dat hij 1 daarvan gebruikt. Wellicht staat dat op RGB terwijl je alleen een composiet signaal aanlevert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
zey schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:12:
Hey

hmmm eindelijk lijkt t ergens heen te gaan.
Ik heb namelijk het volgende gedaan. Ik heb de scart van de dvd naar vhs line2 geswitcht naar line1.
En line 1 zat van de vhs naar de tv.

Ik kon niks zien want van line2 zend de vhs recorder niks uit op tv. Das t rotte.. maar ik dacht even opnemen zonder iets te zien en dan switchen om te kijken of het wat op heeft genomen.
En tara!! het heeft idd opgenomen. MAAR..... zwart wit..ipv in kleur :( Waarooooom?!
Dus wat nu?
Kan aan verschillende dingen liggen. Weet je of je input op de VHS-recorder het S-video signaal gebruikt? Dat signaal heeft namelijk verschillende draden voor het kleur- en zwartwit signaal. Dus als de draad voor kleur beschadigd is kun je dit effect krijgen. Probeer het eens met een andere kabel, of stel in het menu in dat hij niet S-video maar RGB of composiet gebruikt.

Een andere mogelijkheid is dat je dvd-speler en videorecorder niet hetzelfde kleursysteem gebruiken. PAL en SECAM zijn alleen zwartwit compatible, het kleursignaal is dat niet. Dat komt eigenlijk alleen voor bij apparaten die uit verschillende regio's komen. Als het goed is staat achterop altijd welk kleursysteem wordt gebruikt, dus controleer of dat voor beide apparaten gelijk is. Bij luxere apparaten die verschillende systemen ondersteunen is dit wellicht ook een instelling in het menu. Check het menu van de dvd-speler en de VCR of je ergens het kleursysteem kunt instellen en stel dat in op PAL.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 11:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ook nog zou kunnen is dat het signaal dat je naar de video recorder stuurt een s-video signaal is, maar dat de videorecorder alleen composiet ondersteund.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
zey schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 00:51:
[...]

Maar ik heb trouwens wel een probleempje aangezien er een aantal kopietjes van deze vhs richting de VS gaan. En daar zitten ze op NTSC. :/
Als je VHS-recorder NTSC spreekt, dan kun je de dvd-speler op NTSC zetten en dan zou het moeten werken. Maar houd er rekening mee dat je een op die manier opgenomen tape niet meer in kleur kunt afspelen op een PAL tv hier. Dus je kunt niet controleren of de kleuren correct worden opgenomen, of je moet ergens een NTSC tv kunnen vinden.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True