Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verzet tegen strafbeschikking.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 17:44
Op 14-11-2018 heb ik een ongeval gehad met de vrachtwagen, waarbij er een jong meisje onder de auto is gekomen. Gelukkig uiteindelijk allemaal goed afgelopen, op wat schrammen na.

Onderstaand de foto van de verkeerssituatie:

Blauw mijn rij richting met de vrachtwagen, rood het meisje op de fiets, zwart waar een auto te ver naar voren stond voorgesorteerd. Blauw/rood kruis is waar zijn tegen/onder mijn auto is gekomen.

De fietser had voorrang, op dit kruispunt gaat het verkeerslicht voor de fietsers en automobilisten tegelijk op groen. Op het moment van het ongeval stond er op de plaats van de grijze Volvo een bestelwagen geparkeerd. Vanwege de te ver naar voren voorgesorteerde auto, en de draaicirkel van de vrachtwagen moest ik een extra weide bocht maken. Dit gebeurde allemaal op een stapvoets tempo.

Er is geen twijfel over wie er fout was, de fietser had voorrang. Helaas was dit een geval van niet gezien door de dode hoek. Het is altijd mijn grootste angst geweest dat zoiets zou gebeuren, en was dan ook enorm geschrokken. Heb die dag de rit niet afgemaakt, en ben de rest van de week ook thuis gebleven. Heb in de weken erna nog veel moeite gehad om er niet meer aan te denken.

Nu heb ik vandaag een strafbeschikking in de bus gekregen van het CJIB. €459,- onder het kopje van artikel 5.
Zich zodaning op een weg gedragen dar gevaar/hinder onstaat/kan onstaan.
Agenten/technische dienst terplaatse hadden ook geconstanteerd dat ik haar makkelijk over het hoofd had kunnen zien. Dus lijkt mij de overtreding en het betreffende bedrag erg overdreven.

Nu wil ik graag in verzet gaan tegen deze strafbeschikking, maar heb geen idee hoe. Heb hier nog nooit mee te maken gehad. Hoop dat er wat mede-tweakers mij in de goede richting kunnen helpen.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • +4Henk 'm!

• NoFearCreations
MAX3400 schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:11:
Het formulier (bijgevoegd in papier) of op de site van het CJIB kan je helpen om in verzet te gaan. Let wel; het bedrag (voorgesteld) is hoger dan 300-zoveel Euro en dat houdt in dat je binnen 14 kalenderdagen je verzet schriftelijk (en het liefst in persoon) hebt aangeboden aan de OvJ van het betreffende parket.

Helaas, en dat klinkt kut; al roepen 10 agenten dat je wel schuld hebt maar dat het o zo vervelend ongelukkig is; dat doet niets af aan wat de OvJ ervan vindt. Tenzij je de agenten schriftelijk en ambtswege kan laten verklaren dat de situatie en beschikking niet tot elkaar in verhouding staan.

Ik snap dat ze het een artikel 5 noemen; dit is een kapstok-artikeltje voor "nalatige en/of grove overtredingen". Toch, als beroepschauffeur, zou het logisch zijn om het artikel 5 van tafel te krijgen, eventueel door de boordcomputer van de combinatie (indien aanwezig) of dashcam (indien aanwezig) als bewijs aan te dragen. Daartegenover staat dat de OvJ ongetwijfeld zal aandragen "u bent beroepschauffeur etc. etc. bla opletten bla onverantwoord bla".

Persoonlijk zou ik een advocaat inschakelen. Kost je in het ergste geval een veelvoud van de opgelegde beschikking maar ik zou even heeeeel goed uitzoeken of & hoe "erg" een artikel 5 kan ingrijpen op langlopende zaken zoals je eigen verzekering (want hetzelfde rijbewijs), eventuele sollicitatie-kansen over 2 jaar, etc.

Tip: laat de verkeerde auto uit je betoog. Die staat dan wel te ver naar voren maar niet op jouw baan; het valideert dus niet dat je de bocht ruimer moet nemen. Je had ook kunnen wachten.
Ik wilde eigenlijk vrijdag al een aangetekend verzet sturen. Had er eigenlijk niet eens aan gedacht of een "artikel 5 bekeuring" invloed heeft op andere dingen. De verkeerd voorgesorteerde auto is wel belangrijk, daardoor kwam de fietser in mijn dode hoek. Wachten tot die weg was is niet echt een optie, erg drukke weg en had veel verkeer achter mij. Denk niet dat ik er een advocaat op zet, ik hoop dat een duidelijk opgestelde brief gaat helpen.
A:
Waarschijnlijk hele post niet eens gelezen, het gaat niet over de schuldvraag. Ik was schuldig punt.

B:
Toontje mag ook wel iets minder.

C:
Waarschijnlijk nog nooit in een vrachtwagen door druk stads/studenten verkeer gereden.
Tsurany schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:18:
Heb je al uitgezocht of dit problemen kan geven met het verkrijgen van een VOG? Ik weet niet of je die als vrachtwagenchauffeur nodig hebt maar als taxichauffeur wel meen ik me te herinneren.

Financieel niet aantrekkelijk om juridische hulp in te schakelen vrees ik maar wellicht onder een no cure no pay garantie?
Nog nooit een VoG hoeven overleggen, dus daar zit ik niet zo over in. Jurudische hulp ga ik denk ook niet inschakelen.

tweakduke wijzigde deze reactie 29-05-2019 09:53 (14%)

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | RoG R280 Platinum 3GB | 12GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
toolkist schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 20:15:
[...]

Ben je zelfstandige? Anders eens op de zaak vragen of ze je hiermee kunnen steunen/adviseren?
Nee, in dienst, werkgever is ook al aan het kijken of hij wat kan betekenen.

Acties:
  • +25Henk 'm!

• NoFearCreations
Ik lees druk mee, maar heb nu erg gemengde gevoelens betreft het verzet aantekenen. Het gaat mij niet om het geldbedrag, ook is het wel vrij fors. Maar ik wil eigenlijk die artikel 5 niet achter mijn naam hebben. Gebeurd er ooit nog weer wat, zullen ze gelijk anders/harder straffen vanwege dat. Ik ga maandag ook even langs het juridisch loket.

Reageer niet zoveel meer, omdat het weer een typisch Tweakers VV draadje is geworden. Aannames en op de man spelen, en hele scenario's verzinnen die niet relevant zijn.

NoFearCreations wijzigde deze reactie 01-06-2019 11:45 (19%)

Acties:
  • +12Henk 'm!

• NoFearCreations
Na zeer goede hulp van @MAX3400, vandaag aangetekend mijn verzet verstuurd. Ik zal dit topic updaten als ik meer weet.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• NoFearCreations
Vandaag bevestiging van ontvangst verzet gehad. Het wordt nu in behandeling genomen, en tot die tijd is de strafbeschikking geschorst.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoFearCreations
Helaas minder nieuws, verzet is afgewezen, en moet voorkomen bij kanton rechter. Krijg binnenkort de datum. Zit gelijk weer in de stress, geen idee wat ik me er bij moet voorstellen.

• NoFearCreations
Vandaag de brief ontvangen, moet mij dinsdag 8 november gaan melden bij de rechtbank in Arnhem.
Geen idee wat ik kan verwachten, was het om eerlijk te zijn al een beetje vergeten.
@MAX3400

• NoFearCreations
Wat een boel reacties weer, waarvan helaas ook de nodige moraalridders weer.

Wat betreft de technische staat van de vrachtwagen, en de afstelling van de spiegels waren beide 100% in orde. Enige manier waarop ik dit ongeval had kunnen voorkomen was inderdaad uitstappen en gaan kijken, of het hebben van een dode hoek camera in de rechter opstap. Maar dat is aan mijn werkgever, en ik heb er al vaker om gevraagd, maar nooit echt reactie op gehad.

Ook lees ik hier genoeg reactie van mensen die blijkbaar geen flauw benul hebben van waar en hoe groot de dode hoek bij een vrachtwagen is. De rotonde is een geweldig hulpmiddel in het dagelijks verkeer, maar op een kleine rotonde heb ik 0 zicht op het fietspad op het moment dat ik op de rotonde rij. Zelfs al ga ik helemaal over het stuur hangen, zie je niks. Zoals aangegeven, dat komt nou eenmaal door hoe een vrachtwagen gebouwd is. Dus er zijn helaas te vaak situaties dat er niks anders op zit dan hem langzaam door te laten rollen.

Ik had eigenlijk de hoop dat een advocaat niet echt nodig is, ik hoor dat het bijna lopende band werk is bij de kantonrechter. En nogmaals, het gaat mij niet om het bedrag, ook als is dat forst, en is het salaris van een chauffeur om te huilen. Het gaat mij om de artikel 5 registratie, die wel degelijk achter je naam blijft staan. Ik heb al 10+ jaar geen bekeuring gehad, en kan me niet meer herinneren wanneer ik voor de laatste keer staande ben gehouden. Maar wordt ik wel een keer staande gehouden, kan de agent zien dat ik een artikel 5 op mijn naam heb staan.

• NoFearCreations
Gomez12 schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:46:
[...]

Wat ik nou zo jammer vind is dat je gewoon iets mist...
Jij krijgt de boete voor het ongeval, jij kan het voorkomen door of uit te stappen of een dode hoek camera te plaatsen. Jij laat het allebei achterwege.
Je werkgever zit niet achter het stuur, die veroorzaakt niet het risico.

Oftewel jij kan ook die dode hoek camera kopen...

[...]

Feitelijk zeg je hier dus dat je normaal gesproken 1x per week oid een artikel 5 hoort te krijgen?

[...]

Zoals je zelf hierboven al zegt heb je gewoon jarenlang mazzel gehad dat je nu pas een artikel 5 krijgt.
En eigenlijk voel je ook geen behoefte om er iets aan te veranderen, dat moet je werkgever maar doen...
Ik zou zeggen : Take it like a man.
GA is een dag mee met een vrachtwagen, kijken of je dan nog steeds zo denkt... |:(

Dode hoek camera is en erg prijzig, en heel veel werk om in te bouwen. Naast het monteren moet zoiets ook aangesloten worden op de computer. Daarnaast mag ik niet zelf maar van alles op mijn vrachtwagen schroeven.

Als ik bij iedere bocht/manoeuvre waar ik weinig zicht heb uit moet stappen, sta ik vaker naast de vrachtwagen dan dat ik er in zit. :Z

Als je geen ervaring hebt met het rijden op een vrachtwagen, maar wel een mening dat ik alles eigenlijk verkeerd doe. |:(

• NoFearCreations
jadjong schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:45:
[...]

Niet op in gaan, kost je alleen energie en levert niets op.
Inderdaad, gewoon erg dom, of een troll.

• NoFearCreations
Hackus schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:57:
@NoFearCreations Je hebt de situatie niet goed ingeschat, en dit is een gevolg. Uitstappen is ook compleet onzin, dat weet jezelf ook donders goed. Je kunt ook denken ik rij die straat niet in, en neem even een andere route(omweg). de auto op de zwarte markering stond ook niet lekker. (eigenlijk maar goed, anders was je iets harder de straat in gereden) Jij bent chauffeur en moet de zwakke verkeersdeelnemers beschermen, en dat is nu niet gebeurt. genoeg opties dus, en niet je baas de schuld geven. je kunt ook deze vrachtwagen laten staan en een andere pakken, of een andere baas zoeken. (zat werk voor een goede chauffeur) ben verder nog wel benieuwd oj je met trekker-oplegger reed, bakwagen, of bakwagen met aanhanger. of klein bakwagentje voor stadsvervoer.
Bakwagen, 8.5m. Ik moest in de betreffende straat zijn, dus omrijden geen optie. Ik geef ook niemand de schuld, weet dat ik fout zat. Dat is de intentie van dit topic helemaal niet. De rest over de vrachtwagen volg ik even niet?

• NoFearCreations
Zo werkt het helaas niet in de transport, vaste auto op een vaste route. En er is inderdaad zat ander werk, maar ik heb het hier zeer goed. Ben al wel in mijn achterhoofd bezig om misschien om te scholen naar ander vak,

• NoFearCreations
Iedereen bedankt voor de reacties, heb nog even de tijd, dus ga het even laten bezinken. Go ook even mijn verzekering bellen over een advocaat.
begintmeta schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:39:
[...]

Als het ontslag mogelijk is, is het natuurlijk jammer (misschien heb je het dan zelf ook verkeerd ingeschat) en ja, soms is de wereld hard en heb je in zekere zin persoonlijk nadeel van juist handelen, maar dat hoeft geen reden te zijn dan maar onjuist te handelen. En voor werkgevers is het wellicht ook makkelijk het niet te accepteren, omdat ze waarschijnlijk mensen vinden die wel bereid zijn onjuist te handelen...

[...]

nee, dat lijkt niet zinvol, wellicht kan het transport dan beter worden gerouteerd, of met geschiktere voertuigen worden gedaan, of kan de weg tijdelijk worden afgesloten zodat het veilig kan...
Het is misschien maar beter dat je niet meer reageert. Het is wel duidelijk dat je totaal geen verstand hebt van hoe het gaat in de transport, of hoe het is om te rijden met een vrachtwagen. Je bent nu alleen maar je eigen mening over verkeersveiligheid aan het door duwen, waar niemand op zit te wachten.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True