Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beregeningsinstallatie zelf aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 21:21

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met of verstand van het zelf aanleggen van een beregeningsinstallatie? Ik ben onderweg, maar vind het maar lastig.

Het begon bij een plan, zie hieronder. Ik had nog niks liggen. Geen pomp, put of waterleidingen. Alleen twee buitenkranen. Het perceel is 782m2 met aardig wat groen en bomen.

Ik dacht aan vier zones.
  • Zone 1 met twee turbinesproeiers voor de voortuin
  • Zone 2 met zes nevelaars/paraplu sproeiers voor de border langs het perceel
  • (Zone 3 met twee turbinesproeiers voor de achtertuin)
  • (Zone 4 met mix (ben ik nog niet uit) aan sproeiers voor opzij)
Dit is overigens het lange termijn plan. Op korte termijn wil ik alleen zone 1 en 2 aanleggen. Zone 1 ligt inmiddels en zone 2 deels.

Het ziet er nu zo uit, zie hieronder. Hier zie je een turbine (zone 1) en nevelaar (zone 2) naast elkaar, op het plaatje helemaal rechtsboven. Beiden hebben een eigen 32 tyleen aansluiting onder de grond.

Ik heb dus nog geen pomp of waterput in de tuin. Om te testen heb ik bij zone 1 onder de grond een T-stuk aangesloten met daarop een 16mm tyleen slang en een gardena koppeling (zie foto).

Nu dacht ik even een met een simpele 13mm tuinslang een verbinding te maken met deze koppeling en een buitenkraan. Daarmee zou zone 1, met twee turbine sproeiers, van water worden voorzien. Maar bij het aanzetten van de kraan kwamen de pop-up sproeiers niet omhoog. Er kwam wel een pisstraaltje water uit. Lijkt me een geval van te weinig waterdruk?

Ik ben nu een beetje op zoek naar wat nu kan doen om zone 1 werkend te krijgen. Het mooiste is natuurlijk meteen een waterput en -pomp aan te leggen, maar dat is voor dit moment te duur.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Michieas schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:18:
Ik heb het samen met installeur aangelegd. 32mm buis waar vanuit de pomp 4 bar op staat.
Wanneer je leiding lang en dun is gaat je druk omhoog en stroom snelheid naar beneden. Wellicht daarom maar een klein straaltje.
Heb je toevallig foto's of een tekening van jouw installatie? Jouw water komt uit een put?
Put slaan kost €50 per meter. Zelf installeren is niet ingewikkeld maar het goed plaatsen van de sproeiers wel.Lees je in op de 2 grote merken, rainbird en hunter, is veel informatie over te vinden.
Ik geloof dat een put bij mij 8 meter diep moet, dus dan zit je op de 400-500. Tel daarbij een beregeningspomp bij op en je gaat richting de 1000. Dat zit er even niet op korte termijn.
Ik heb nu 2 Hunter sproeiers in de grond zitten. Het plaatsen is inderdaad de uitdaging. Vandaar dat ik het liefste met de huidige opstelling wil experimenteren voordat ik de volgende stappen wil/durf te zetten.
Fr33z schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 22:24:
waarschijnlijk gebrek aan kennis van mijn kant, maar waarom wil je dit?
Je bedoelt waarom ik überhaupt een beregeningsinstallatie wil?

vanDaal wijzigde deze reactie 14-05-2019 23:08 (21%)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
jbcyber schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:32:
Ben het met je eens dat het zou moeten werken. Vrees alleen dat de overgang van 13 mm tuinslang naar 16 tyleen naar 32 tyleen de waterdruk om zeep helpt.
Ik denk het ook.

Misschien dat ik het anders kan oplossen. Naast de 16mm tyleenslang, steekt er ook nog een deel van de 32mm leiding boven de grond uit. Die is bedoeld om later verder door te trekken richting de schuur (met pomp en put). Die heb ik nu met een sluitstuk afgesloten. Ik zou die tijdelijk even kunnen verlengen richting de buitenkraan. Dat is maar een meter of 4 en dat heb ik nog liggen. Dan moet ik alleen iets vinden waarmee ik de buitenkraan direct op de 32mm tyleenslang kan aansluiten...
@vanDaal welk sproeimondje heb je in de sproeier gezet?
Op één van de twee nog geen. Op de andere heb ik nr 12 aangesloten (grootste ronde opening).
Kaasplank schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 08:14:
Ik heb een punstuk laten spuiten en een DAB hydrofoorpomp gekocht. Nu zet ik de kraan voor de pop-ups ietsjes open en dan werkt het prima via 19mm tuinslang. De pomp levert genoeg liters per minuut om daarnaast nog veel meer water te gebruiken dus een grondwaterpomp is volgens mij wel een must.

Puntstuk spuiten kost hier in de buurt zo'n 200 euro. Pomp is 150 tot 200 euro en dan komen de sproeiers + tyleen er nog bij.
Ok, klinkt interessant. Ik kan me er nog niet echt een voorstelling bij maken. Heb je toevallig foto's?

vanDaal wijzigde deze reactie 15-05-2019 14:07 (25%)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
jbcyber schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:40:
Zet eens in beide het kleinste sproeimondje. Zonder sproeimondjes bouw je sowieso weinig druk op.
Ik heb sproeimond 12 verwijderd en in beide turbine sproeiers de kleinste sproeimond (1) geplaatst. Nu kwamen ze inderdaad wel omhoog! Dus weer een stap verder :)

Vervolgens heb ik deze besteld:
https://www.wildkamp.nl/p...nendraad-20-mm-x/15048525

Die kan ik als het goed is direct op mijn buitenkraan met 1" schroefdraad draaien. En dan ga ik dus van de buitenkraan direct naar 32mm tyleen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
JB schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 21:25:
Put is leuk maar wat als je roestwater hebt? Goed navragen in de buurt hoe de kwaliteit van grondwater is. Mijn pa laat de tuin onder water lopen met zijn put omdat er teveel roest in zit. Als je dat gaat vernevelen wordt alles bruin.
Ik woon op de Utrechtse heuvelrug. Water schijnt hier best ok te zijn qua ijzergehalte.
Leen overigens voor een dag zo'n sleuvenfrees. Zo ideaal!! Daar is niet tegen te werken. Meteen alles op 60 diep in de grond :)

[Afbeelding]
Ja, wel naar gekeken. Maar voor mij niet handig, aangezien 1. ik de grote wortels heel wil laten, 2. niet precies weet waar er overal leidingen liggen in mijn tuin en 3. het gevarieerd terrein is (zand, bloemen, steen, gras). En daarnaast heb ik nu overal meteen grondkabels in kunnen graven. Dat gaat volgens mij niet met dat apparaat.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Silvos schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 01:28:
Mischien een stomme suggestie maar zou je niet ook regenwateropvang met een regenton of IBC vat overwegen? Dat bespaart je de moeite van het graven van een put, de vragen omtrent waterkwaliteit en bovendien is het milieuvriendelijker en goedkoper dan spuiten met kraanwater (en wellicht ook dan het graven van een put).
Ja, is zeker een optie! Maar ik heb dan wel een aantal vragen uitdagingen:

Ik heb een puntdak dat naar twee kanten afloopt. Op 3 van de 4 hoeken gaat nu een regenpijp naar beneden. Ik zou er twee van kunnen maken door er één af te sluiten. Maar moet je dan een regenton plaatsen bij beide pijpen?

En de vraag is dan waar de pomp moet komen. Die moet neem ik aan bij de regenton. Of twee bij beide regentonnen?

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True