Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beregeningsinstallatie zelf aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22:46

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Wie heeft er ervaring met of verstand van het zelf aanleggen van een beregeningsinstallatie? Ik ben onderweg, maar vind het maar lastig.

Het begon bij een plan, zie hieronder. Ik had nog niks liggen. Geen pomp, put of waterleidingen. Alleen twee buitenkranen. Het perceel is 782m2 met aardig wat groen en bomen.

Ik dacht aan vier zones.
  • Zone 1 met twee turbinesproeiers voor de voortuin
  • Zone 2 met zes nevelaars/paraplu sproeiers voor de border langs het perceel
  • (Zone 3 met twee turbinesproeiers voor de achtertuin)
  • (Zone 4 met mix (ben ik nog niet uit) aan sproeiers voor opzij)
Dit is overigens het lange termijn plan. Op korte termijn wil ik alleen zone 1 en 2 aanleggen. Zone 1 ligt inmiddels en zone 2 deels.

Het ziet er nu zo uit, zie hieronder. Hier zie je een turbine (zone 1) en nevelaar (zone 2) naast elkaar, op het plaatje helemaal rechtsboven. Beiden hebben een eigen 32 tyleen aansluiting onder de grond.

Ik heb dus nog geen pomp of waterput in de tuin. Om te testen heb ik bij zone 1 onder de grond een T-stuk aangesloten met daarop een 16mm tyleen slang en een gardena koppeling (zie foto).

Nu dacht ik even een met een simpele 13mm tuinslang een verbinding te maken met deze koppeling en een buitenkraan. Daarmee zou zone 1, met twee turbine sproeiers, van water worden voorzien. Maar bij het aanzetten van de kraan kwamen de pop-up sproeiers niet omhoog. Er kwam wel een pisstraaltje water uit. Lijkt me een geval van te weinig waterdruk?

Ik ben nu een beetje op zoek naar wat nu kan doen om zone 1 werkend te krijgen. Het mooiste is natuurlijk meteen een waterput en -pomp aan te leggen, maar dat is voor dit moment te duur.

>> Landscape Photography! << >> PVOutput <<

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 26-06 11:24
Ik heb het samen met installeur aangelegd. 32mm buis waar vanuit de pomp 4 bar op staat.
Wanneer je leiding lang en dun is gaat je druk omhoog en stroom snelheid naar beneden. Wellicht daarom maar een klein straaltje.
Sproeien met kraanwater is niet duur maar vaak sproeien (om de dag, 2x 30min) gaat wel in de kosten lopen.
Put slaan kost €50 per meter. Zelf installeren is niet ingewikkeld maar het goed plaatsen van de sproeiers wel.
Lees je in op de 2 grote merken, rainbird en hunter, is veel informatie over te vinden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:28
Ik heb het zelf gedaan. In combinatie met een eerder geslagen put en pomp. Ik ben er heel blij mee. Zeker omdat alles op de automaat gaat en er helemaal niet naar om hoef te kijken. Mijn grootste leermoment is dat ik de groepen wat optimitische had berekend (teveel sproeiers per groep). Dit heb ik nu opgedeeld waardoor alles naar behoren werkt.

Wellicht de moeite waard om een keer te lezen:

https://www.doehetzelfber...latie-zelf-aanleggen.html

Hier staat veel uitgelegd over druk vs debiet etc en zal de verklaring geven dat je maar een pisstraatlje water hebt.,

@Fr33z waarom je dit wil hebben is eenvoudig als je veel gazon / borders hebt die je in de lente / zomer moet sproeien en je steeds de sproeier moet omzetten dan gaat je daar de zin aan over! Daarnaast is sproeien vroeg in de ochtend / laat in de avond ideaal. Oftewel als je aan een biertje zit of in bed ligt :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:11
Ik heb hier zonder moeite 2 turbinesproeiers op een buitenkraan zitten. Mijn inziens zou je dit makkelijk voor elkaar moeten krijgen, 1 stuks al helemaal.

Wellicht dat er ergens in de koppelingen niet lekker zit, evt zand in de sproeier gekomen bij het plaatsen?

Ik kan het btw iedereen aanraden met een redelijke tuin, wel zou ik overwegen om in de border een druppelslang te leggen, scheelt enorm in het waterverbruik.

marc.r wijzigde deze reactie 15-05-2019 07:20 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

Ik heb zelf 6 gardena pop-up sproeiers langs de rand van mijn grasveldje. De kleinste die ze maken en zelfs die komen amper omhoog met 16mm tuinslang aan de buitenkraan. Een zo kort mogelijke tuinslang van 19mm trok het net.

Ik heb een punstuk laten spuiten en een DAB hydrofoorpomp gekocht. Nu zet ik de kraan voor de pop-ups ietsjes open en dan werkt het prima via 19mm tuinslang. De pomp levert genoeg liters per minuut om daarnaast nog veel meer water te gebruiken dus een grondwaterpomp is volgens mij wel een must.

Puntstuk spuiten kost hier in de buurt zo'n 200 euro. Pomp is 150 tot 200 euro en dan komen de sproeiers + tyleen er nog bij.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 19:28
vanDaal schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:05:
[...]

[...]

Op één van de twee nog geen. Op de andere heb ik nr 12 aangesloten (grootste ronde opening).

[...]
Zet eens in beide het kleinste sproeimondje. Zonder sproeimondjes bouw je sowieso weinig druk op.
Kaasplank schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:34:
[...]

je hebt niet per sé een hydroofpomp nodig nee. Kon hem goedkoop krijgen. Voordeel is wel dat deze afslaat zodra je geen water vraagt. ding staat in een pompputje onder een luik dus dan is dat wel praktisch. Mocht het reservoir de geest geven dan sluit ik hem zonder het reservoir aan en kan ik hem altijd nog uit zetten met een schakelaar bij het luik. Voor nu werkt het wel prima zo ;-)
Of je neemt een: automatische afslag. Hiermee stopt de pomp als die zijn druk niet kwijt kan en start die als de druk verdwijnt (lees de kraan / sproeier gaat open).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Mischien een stomme suggestie maar zou je niet ook regenwateropvang met een regenton of IBC vat overwegen? Dat bespaart je de moeite van het graven van een put, de vragen omtrent waterkwaliteit en bovendien is het milieuvriendelijker en goedkoper dan spuiten met kraanwater (en wellicht ook dan het graven van een put).

In Nederland valt gemiddeld 790 liter regen per m2 per jaar, dus alleen al met het oppervlakte van je huis zou je volgens jouw tekening tegen de 88.000 liter water kunnen opvangen per jaar, dat lijkt me voldoende :P. Er zijn genoeg regentonnen en vaten te koop voor weinig geld van 1000+ liter, met een kleine opening leveren die nog best wat waterdruk als ze vol zijn (of het genoeg is voor jouw sproeiers weet ik niet).

Voordeel is wel dat je de opvangplekken zou kunnen verspreiden over je terrein. Lelijk hoeft het ook niet te zijn, je hebt genoeg designoplossingen en een oud vat betimmeren of laten begroeien kan ook zijn charme hebben. Wellicht is dit geen oplossing voor je hele tuin maar kun je zo wellicht wel 1 of 2 zones uitsparen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:05
Op de Utrechtse heuvelrrug is de kwaliteit op zich oké, maar grondwater kan diep zitten afhankelijk van hoe hoog je zelf woont op de rug. Richting Utrecht wordt het ijzergehalte wel erg hoog, dus ook iets om rekening mee te houden.

Een regenwateropslag is een goede optie, of een opvangbak/ton die je aanvult met drinkwater. Daar kun je een hydrofoorpomp tussen plaatsen die wel voldoende druk heeft (en automatisch aan en uit gaat als de kraan of sproeier open gaat). Zo'n bovengrondse hydrofoorpomp hoeft niet zoveel te kosten, in tegenstelling tot een onderwaterpomp die in een bron wordt gehangen.

Als je later kiest om alsnog een bron te plaatsen, kan de hydrofoorpomp dit vaak ook nog makkelijk opzuigen (als het water niet >5m diep staat).
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True