Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kunststof kozijnen laten plaatsen, afwerking ondermaats

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13-12 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Topicstarter
Kunststof kozijnen laten plaatsen bij gepensioneerde ouders.. Ik ben geschrokken van de afwerking/kwaliteit. Het bedrijf doet dit al ruim 35 jaar. VKG keur aangesloten.

Bij de voordeur is de instaphoogte nu circa 20 centimeter, zelfs ik verstap me hier. Als je binnenloopt, zie je de drempel zakken (doorbuigen). Volgens mij kan dit nooit de bedoeling zijn. Dit gaat over een tijdje problemen geven bij de constructie links en rechts. Een stalen constructie zou dat doorbuigen toch onmogelijk moeten maken?
Zijn er experts hier die hier wat van af weten?

Ik heb nog meer schokkende foto's van de afwerking die ik ook graag deel!

Nijl wijzigde deze reactie 11-05-2019 15:47 (4%)

You are NIJL-ed!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Er is veel meer mis gegaan bij de plaatsing. Echt een drama. bedrijf reageert niet, zegt dat het nu tussen -ons- en fabriek is om het op te lossen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
The Killer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Met de fabriek heb je juridisch gezien helemaal niets te maken, daar heb je het immers niet gekocht. Als de leverancier echt zo weerbarstig is, dan rest er niet veel anders dan de gang naar het keurmerk of de rechter. Het lijkt me beter ze gewoon nog eens voor een kop koffie en een goed gesprek uit te nodigen om te proberen tot overeenstemming te komen.
Op een uitnodiging is tot op heden niet gereageerd.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
The Killer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:52:
[...]

Heb je ze gebeld, gemaild of ben je even langs gegaan? Hoe persoonlijker het contact hoe groter de kans op succes.
Jazeker, de volgende dag langsgeweest. Zelfs beelden laten zien.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Hieronder wat foto's. In de wc hebben ze onnodig tegels kapot gemaakt, en zonder overleg iets wat op een pvc vensterbank lijkt geplaatst. Scheef. wat ze te kort kwamen is volgeplompt met kit. De -rand- steekt 3 cm ofzo over.. en je kan er met je vingers onder.. Zelfs het slot van de voordeur werkt niet. Water stroomt bij de deur naar binnen. Alle hoeken en lasnaden zijn vies en hebben bramen. Buiten zit een gat in het kozijn.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 17:49:
[...]

Vervelend maar met dit soort one-liners weten / snappen / zien wij ook niet wat je exact bedoelt en wat er wel/niet is afgesproken in het contract.

[...]

Nou, dat zou (nadruk) kunnen; sommige fabrieken besteden de plaatsing uit. Bij wie is het contract getekend? Bij wie is de garantie belegd in de contracten? etc...
VKG voorwaarden zijn van toepassing. Er is nergens te lezen dat de fabriek verantwoordelijk is voor garantie. In de offerte is niets terug te lezen over eventuele hoogte van de inloop en de eigenschappen m.b.t. het doorbuigen. Dit is ook nooit besproken. Als dit doorbuigen er bij hoort dan had het bedrijf daar bij de offerte toch op moeten wijzen?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
cryptapix schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:26:
Jezus wat een foto’s. Lijkt mij vrij duidelijk dat je dit zo niet hoeft te accepteren. Enige twistpunt is wellicht de instaphoogte bij je voordeur. Weet niet of dat ergens op offerte staat oid? Heb je het materiaal en plaatsing bij een bedrijf afgenomen? Dan terug naar dat bedrijf. Anders terug naar de door jou ingeschakelde plaatser voor plaatsingsproblemen en naar leverancier voor kwaliteit van het materiaal. Als niet reageren, niet voldoende oplossen, etc., dan kijken of je naar geschillencommissie kan (is laagdrempelig en goedkoop) en anders rechter. Wellicht heb je een rechstbijstandsverzekering, daar kun je ook terecht.
Nee alles door 1 bedrijf. De grootste klus op de 1e verdieping laten we echt niet meer doen door ze.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:31:
[...]

Zeker! Was je erbij? Of hebben je ouders de gesprekken gevoerd?
Nou, we zien dus net, dat de tekening op de offerte van de kozijn/deur dus ook niet gelijk is aan wat er nu in zit.De hele constructie op de tekening is anders.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Offerte met tekening klopt niet met geplaatste en we zien nu ook dat de kleuren niet kloppen.Zelfs hangwerk is anders dan voor getekend.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:02:
Dus (voor aannemer):
- tekening klopt niet vs. plaatsing.
- tekening klopt niet vs. gebruikte / geproduceerde materialen.
- afwerking slordig / ongevraagde aanpassingen aan huis gedaan.
- offerte mogelijk niet (duidelijk genoeg) doorgenomen met klant.

Dus (voor klant)
- offerte met (achteraf) te weinig inhoudelijke info getekend.
- niet ingegrepen tijdens plaatsen / stilleggen werkzaamheden.
- nog geen (correcte) wettelijk vastgelegde stappen ondernomen naar aannemer / rechtsbijstand.
- (nog geen second opinion laten uitvoeren; zie vorige punt).

Op basis van de gegeven info en foto's; ik zou het overdragen aan de rechtsbijstand en die gaat het dan maar aanhangig maken bij de aannemer. Let wel (hoe lastig ook); ga nu niet kleine oneffenheden zelf verhelpen / oververven / verbeteren.
Bedankt voor de info. We gaan er mee aan de slag. Het heeft al met al een jaar gekost van (meerdere) offertes tot opdracht. Maar het blijkt dus gewoon dat het kozijn in zijn geheel niet klopt met wat er op de getekende offerte staat. Na het weekend dus even (al)weer bij ze naar binnenlopen..

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:37:
Heb je geen tekeningen ter controle eerst gekregen, na je opdracht?
Bijna elk bedrijf laat zn tekeningen door klant controleren en voor akkoord af tekenen. Is dat niet gebeurd?
Of heeft bedrijf alles ingemeten?
Afspraak mogelijkheden
inmeten
offerte
aanpassingen mbt glas/brievenbus
herziende offerte
getekend
geplaatst

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Geen denken aan! Met die nota waren ze wel heeeeeeeel erg snel trouwens. 1 dag! niet eens een inspectierondje om te controleren of alles naar wens was, want ze moesten nog naar een andere klus.

Nijl wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:04 (39%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:05:
[...]

Ziet eruit alsof het iets ander is dan kit :X

Maar jeetje wat een prutswerk
Compleet drama, het blijft ook niet zitten. Het laat los :( Je kan niet eens een doekje er langs halen... het verkruimelt.. Het kit is wel droog hoor, dit is een tijdje geleden al geplaatst. Maar begin het wel zat te worden dat ze niet de moeite nemen om te reageren of ook maar langs willen komen. We gaan dan zelf nog maar eens bij ze op de koffie.

Nijl wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:08 (25%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:08:
[...]

Zo op de foto (1 na laatste foto) deed het me aan manjuice denken :F

Hoop dat ze het komen fixen of desnoods allemaal eruit halen zodat je nieuwe kozijnen e.d. erin kan plaatsen.
manjuice? :(

Nijl wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:09 (3%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:08:
[...]

Zo op de foto (1 na laatste foto) deed het me aan manjuice denken :F

Hoop dat ze het komen fixen of desnoods allemaal eruit halen zodat je nieuwe kozijnen e.d. erin kan plaatsen.
Als ik dit vergelijk met de getekende opdracht (en tekening) dan is verwijderen en een NIEUW kozijn de juiste oplossing. Het klopt gewoon niet. Ze hebben zelfs een afwerkplint in meerdere delen opgeknipt en over een bestaande lijst geplakt. Als deze deur ooit er uit moet , dan moeten alle lijsten er ook af, wat de scharnieren zijn omlijst...

Nijl wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:12 (18%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:11:
[...]

En wat je ze vertellen dan? Dat het slecht werk is? En dan kan je dus als antwoord verwachten "wij vinden van niet; bel VGK maar". Je zegt zelf "het is al een tijdje geleden geplaatst; dus vooralsnog (mijn mening) heb je dus nog geen wettelijke / correcte stappen ondernomen anders dan een beetje bellen / mailen en laten afschepen.

Omgedraaid; als je wel mondig & kundig genoeg was geweest, dan was je startpost vast al een stuk verder gevorderd in de huidige / wettelijke status van klagen / afhandelen / voor de rechter laten komen ;)

Tip: stop even met meerdere replies achter elkaar; dat is redelijk not-done, maar dat wist je toch al?
Laatste quote. We geven ze eerst netjes de gelegenheid om te reageren op onze bevindingen. We hebben tenslotte ook nog niet betaald. Overleggen leek ons in eerste instantie redelijk, maar gaande weg ... De volgende stap zal het VKG worden. Dan kunnen we altijd nog bij een jurist langs, ondanks dat we ons van te voren heel goed hebben laten informeren/adviseren en zaken hebben laten vastleggen.

Nijl wijzigde deze reactie 10-05-2019 20:18 (4%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
MAX3400 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 20:11:
[...]
Omgedraaid; als je wel mondig & kundig genoeg was geweest, dan was je startpost vast al een stuk verder gevorderd in de huidige / wettelijke status van klagen / afhandelen / voor de rechter laten komen ;)
We hebben gelijk de volgende dag aan de bel getrokken hoor. Werden gelijk richting de fabriek gestuurd. Het staat zelfs in de mail!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Er hangt een briefje op de deur. "Wegens omstandigheden gesloten" Over een paar dagen nog maar eens kijken daar. Volgende week ook maar direkt onze klacht bij het keurmerk neerleggen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Kleine update:

- fabrikant aangestuurd door opdrachtnemer (kunstofboer)
- fabrikant bevestigd aansturing door opdrachtnemer
- fabrikant bevestigd op locatie dat geplaatste niet door hem is geproduceerd, is anders dan in fase 1 geplaatste (wel van fabrikant). bevestigd dat inmeten foutief is, plaatsing foutiet. constructiefout geeft lekkage, kleuren kloppen niet, onderdelen gebruikt zijn goedkoopste van het soort en niet conform offerte. de drempel is zwevend en niet ondersteund. kozijn is scheef geplaatst. tekening en onderdelen komen totaal niet overeen met geplaatste.
- fabrikant heeft als noodoplossing een strip vervangen en afgekit die tijdelijk moet voorkomen dat bij regenval de hal vol loopt met water.

Wij deden ons beklag al bij VKG, plots geeft kozijnboer wel gehoor.

- Kozijnboer kwam langs op locatie. Dacht dat hij alleen was met op leeftijd zijnde vader. Vader begint met opnoemen van geconstateerde -problemen-
- Kozijnboer begint gelijk over "... maar u heeft nog niks betaald.." Problemen moet fabrikant oplossen.
- Ik hoorde het even aan vanuit een andere kamer, en kwam er toen ook bij. Daar schrok hij van, want hij dacht zijn centen te komen incasseren.
- kozijnboer viel steeds over dat er niet betaald is en alles netjes is. Beste man gewezen op het grote verschil in bestelde, en geleverde en staat van afwerken en de schade.

Kozijnboer zonder centen naar huis. Hij geeft aan er een zaak van te maken. Naar verwachting gaat hij ook terugkoppelen naar VKG, of direct incasso. We leggen echt niet op alle slakken zout, maar ik had hoge verwachtingen van een expert die al meer dan 35 jaar in t vak zit.

Wij blijven voorlopig de betaling opschorten (heeft hij inmiddels kennis van genomen) en wachten op een tussenkomst van het ingeschakelde VKG.

Nijl wijzigde deze reactie 24-05-2019 19:22 (8%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
barry86 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:23:
Meest vervelende is nog wel dat je niets aan de situatie moet/mag veranderen.

Verder proberen een zo breed mpgelijk sluitend dosier op te bouwen van alles. Je kan niet genoeg vastleggen indeze. Ook tel gesprekken zou ik opnemen.
Als hij zijn centen wil mag hij zijn best doen. Wij willen overleggen en oplossen, eventueel met inzet van VKG. Als dat niet lukt, dan zal het wel een lang traject worden van incasso/deurwaarder e.d. Dat willen we in het belang van alle partijen voorkomen. Als dat uiteindelijk niet lukt, dan geven we dat in dat stadium uit handen. Ik heb mijn ouders inmiddels gerust gesteld dat ze niets valt te verwijten, en dat de kozijnenboer verzuimt in deze en ze blij mogen zijn dat de rekening nog niet voldaan is. Het herstellen gaat ook heel veel geld kosten. En dan moet er ook nog iemand zijn die de gemaakte schade van een ander wil -ruimen-. Kregen trouwens aan t einde nog wel mee dat we enorme zeikerds zijn. Dat laatste neem ik maar als compliment, een beetje kritisch mag je wel zijn als consument. Ik ben wel geschrokken van zijn heftige reactie tijdens confrontatie.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, helemaal niet erg. Het zal wel iets te maken hebben met -drkte- op de markt ofzo.. makkelijk snel geld verdienen.. iedereen wil alles snel en sneller.

Nijl wijzigde deze reactie 24-05-2019 19:58 (11%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:
- kozijnenboer reageert wederom nergens op
- kozijnboer verstrekt geen gespecificeerde factuur
- fabrikanten (2) geven aan dat produkten van verschillende handelsnamen komen, wel zelfde holding. Kan niks betekenen, kozijnboer is opdrachtgever. Ik heb zelf contact met ze gezocht.
- VKG geen reactie

Acties:
- kozijnboer nogmaals gewezen op het belang van reageren en actie.
- Dossiervorming is klaar, kunnen er zo mee naar een advocaat. Dit gaan we ook doen als hij niet reageert op de ingebreke stelling.

Nijl wijzigde deze reactie 31-05-2019 17:25 (3%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
FabianGTI schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:29:
Tsjah, er is inderdaad niet erg netjes werk afgeleverd

Maar ik mag toch hopen dat je vanaf het begin wel iets netter hebt gereageerd op de 'kozijnboer' (kwam hij in zijn John Deere voorrijden ofzo?)
Als ik het hier zo een beetje doorlees ben je meteen op hoge poten verhaal gaan halen, maar kan het natuurlijk helemaal mis hebben
Natuurlijk ga je verhaal halen als een -kozijnenboer- je gevel en wc sloopt. We hebben het hier niet over een stuk brood. Fouten maken kan elke aannemer, maar deze loopt er voor weg door geen contact te zoeken, of met wat voor voorstel dan ook te komen. Zijn mannetjes hebben schade aangericht die ze vervolgens met kit en plankjes probeerden weg te moffelen. Ook is er lekkage. Wij hebben altijd vriendelijk gevraagd. Uiteindelijk is meneer langsgeweest omdat wij een klacht hebben ingediend bij het VKG.

Als ik het mag zeggen: deze kozijnenboer dacht vorige week het geld te komen cashen bij mijn pa van 71 jaar! Ik heb op een afstand staan luisteren hoe het gesprek ging. Mijn vader liep op een gegeven moment vast omdat de kozijnenboer bleef zeggen dat er niks aan de hand was en dat pa nog niet betaald heeft. Dat was heel intimiderend. Toen ik er bij kwam schrok de kozijnenboer, begon hij zijn stem te verheffen, schreeuwen, en ging er vandoor. Dat is waar we mee te dealen hebben.

Oja, en betaling blijft inmiddels drie weken uit, alsook een gespecifieerde factuur! Nog geen herinnering gezien hoor.. zegt mij persoonlijk al genoeg!

Werk jij toevallig ook in deze sector @FabianGTI ?

Nijl wijzigde deze reactie 31-05-2019 19:14 (31%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

- Nog stééds geen reactie/datum inspectie van VKG.
- De aangebrachte -afwerklijsten- laten al los van de ondergrond.

Nijl wijzigde deze reactie 21-06-2019 16:16 (34%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update 26-06-2019

- VKG laat niets van zich horen
- 1e betalingsherinnering ontvangen , tegenactie: ingebrekestelling per mail en aangetekend stuk
- ondanks meerdere verzoeken hebben wiij nog steeds geen gespecifieerde factuur ontvangen
- termijnstelling om lijst met klachten op te lossen en aankondiging dat we ontbinden als niet binnen termijn de problemen zijn opgelost.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:26:
@jjust Wanneer blijkt dat ondanks alles u niet tevreden bent heeft de VKG een klachtenregistratie en een geschillenregeling speciaal voor de consument.https://vkgkeurmerk.nl/contact/

Wat je hiervan kan verwachten weet ik niet, maar men doet wel vermoeden dat
VKG is een club ondernemers/directeuren/eigenaren werkzaam in de branche die een zgn keurmerk hebben gelanceerd. Deze club komt op voor de belangen van de aangesloten bedrijven.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
VeeGee schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 18:19:
Ik vind het lovenswaardig dat jullie zoveel geduld hebben. Ik zou hier z.s.m. mee naar je rechtsbijstandsverzekering of advocaat gaan. Met ontbinding van de koop wordt de toegebrachte schade niet hersteld. De wet biedt voldoende mogelijkheden om herstel af te dwingen, desnoods op kosten van een door jou gekozen derde.
Kennelijk wil hij gewoon de zaak doorzetten in een incasso traject met de rechtbank als eindstation. Zelfs een gespecifieerde factuur opmaken die aan de daaraan gestelde eisen voldoet is al te moeilijk voor ze. Ik heb inmiddels een hele pallet met stokken om te slaan.

Nijl wijzigde deze reactie 26-06-2019 18:44 (13%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

- Kozijnboer heeft aangetekende ingebrekestelling ontvangen en de kennisgeving van ontbinding na uitblijven actie/reactie
- VKG reageert NU ineens wel (heel bijzonder).Afspraak op locatie pas over een kleine 3 weken!

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update 15/7

- inmiddels van meerdere mensen reacties die veel moeite hebben met de zeer moeilijke communicatie met dit bedrijf
- VKG inspectie is vandaag geweest
- Definitief rapport inspectie wordt (pas) eind augustus, begin september verwacht.
- kozijnboer wil nog steeds GEEN gespecifieerde nota's sturen

Toen deze beste man begon over het plintje dat over de bestaande vloerbedekking geplakt was, wel vaker gebeurt en -normaal- is, gingen spontaan mijn nekharen overeind staan. Het wegbreken van de tegels in de wc zonder overleg en het afdekken met afvalhout schijnt ook -normaal- te zijn.

VKG liet doorschemeren dat er al zeer intensief contact is geweest met ondernemer. VKG zegt dat ondernemert ook "geschrokken" is van de afwerking door zijn personeel. Ook is wederom het niet betaald hebben van enige euro naar voren gekomen (door VKG). Dat laatste zit kennelijk HEEL erg hoog.

Het meest bijzondere vindt ik nog wel dat deze controleur duidelijk aangaf dat de regels/werkwijze voor dit keur voor de ondernemer GEEN verplichting is. Ze mogen het dus toepassen zoals ze het uitkomt.

Verder was opvallend dat er totaal niet gekeurd wordt aan de hand van een checklist. Het leek meer op een willekeurige ditje en datje. Bij een inspectie zou je toch een degelijke lijst van punten voor je moeten hebben met punten die geinspecteerd moeten worden.

Just my 2 cents.

Zodra het rapport binnen is, deel ik hem met jullie. Misschien ben ik wel heel erg wantrouwend, maar ik heb er totaal geen prettig gevoel bij. Ik heb inmiddels heel veel vraagtekens over de wijze van inspecteren en de zogenaamde -normeringen- in deze sector, waar wij als consument totaal niet over geinformeerd zijn.

Nijl wijzigde deze reactie 30-07-2019 10:31 (122%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
targaryanwolf schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:27:
Even tussendoor, heb een huis aangekocht in maart, hier zat net 2jaar alles nieuwe kunststofkozijnen in, dus ook de voordeur. Factuur is aanwezig en die is nogal vrij fors.

Echter klemt de voordeur soms en gaat opslot draaien altijd vrij moeizaam, soms denk ik dat de sleutel gaat afbreken. Maar er zit 10 jaar garantie op dus ik even mailen met dat bedrijf, krijg ik een of ander verhaal te horen dat kunststof kan en mag werken door weersinvloeden en dat dit niet onder "garantie" of "service" viel. Maar ze wouden wel even komen kijken voor €25,- voorrij kosten en €65,- per uur. Heb toen vriendelijke bedankt, laat er wel een keer een beunhaas naar kijken...
Dat klemmen mag niet, dan is de deur niet goed afgeregeld. De sloten moeten ook 1 tot 2x per jaar gesmeerd worden. Geen Wd40, maar iets met vet.
Ossi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:17:
Zitten er zelf ook aan te denken om met x-jaar de kozijnen te vervangen door kunststof kozijnen. Nu ik dit zie moet ik daar nog maar even over nadenken... Sterkte met deze situatie.
Er is niks mis met kunststof kozijnen. Er zijn ook bedrijven die het wel netjes doen. Wij dachten goed te zitten, bedrijf met meer dan 30 jaar ervaring, niet de goedkoopste. Kozijnen van een Nederlandse fabriek uit friesland.

McGryphon wijzigde deze reactie 21-07-2019 09:56 (21%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Niet dubbelposten svp. Wijzig dan je bestaande reactie.

McGryphon wijzigde deze reactie 21-07-2019 09:56 (87%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
corset schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:02:
Ik ben heel nieuwsgierig naar het rapport, de foto's laten al heel erg zien dat jij volledig in je recht staat. Ik zou me ondernemer kapotschamen om dit niveau af te leverne
Volgens mij kan jij het zelfs netter!

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Ik denk dat iedereen het met je eens is, maar ergens bekruipt me ook het gevoel van 'domheid'.
Normaal gesproken zal een aannemer risico's inschatten bij geleverd werk en geschillen.
Maar gezien zijn manier van handelen denkt ie daar helemaal niet over na en 'gaat gewoon' procederen.

Des te belangrijker jou tips om een 2e, onafhankelijke partij, het te laten keuren en direct stappen met de advocaat ondernemen.
Wees ze altijd een stap voor. In de wijze van, jullie zijn aanzet maar ik heb genoeg munitie klaar liggen.
Mijn minutie ligt al klaar.

Ik wacht tot dat VKG verslagje er is, en dan ga ik schieten. Er is altijd nog een wettelijke termijn waarin opdrachtnemer de kans moet krijgen om, na kennisneming van een non-conformiteit en de officiele ingebreke stelling, te reageren en het probleem op te lossen. Dat hij er bewust voor kiest om totaal nergens op te reageren, is over enkele weken zijn probleem geworden.

Ook tijdens de evaluatie van de inspectie hebben we NOGMAALS aangegeven dat we het zonder tussenkomst van de rechtbank willen oplossen. Niet alleen de kosten spelen mee, maar ook de tijd. Als hij dit netjes had opgelost en netjes opgeleverd had *zoals bij het eerste (al betaalde) deel van het project*, dan had hij na oplevering van de voordeur ook zijn centen, alsook de opdracht voor de bovenste verdieping gehad. We hadden graag voor de winter het complete huis voorzien gehad van kunststof, maar dat gaat nu maanden langer op zich laten wachten.

Nijl wijzigde deze reactie 18-07-2019 16:29 (3%)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
VKG rapportage binnen.

Op grond van dit rapport ben ik voornemens de koop te onbinden op grond van non-conformiteit (7:17 BW). Er wordt trouwens gesproken van dezelfde fabriek. De ramen in de kamer komen van Kumij, en de deurkozijn van Europrovyl. De profiel diepte van het kozijn van de voordeur is 8 mm ! minder diep, en is dus anders dan de raamkozijnen. Compleet andere uitstraling en kwaliteit. De dorpels zaten voor plaatsing vast. Als deze wel los zaten hadden mijns inziens de monteurs ons direkt moeten informeren daarover om te bespreken wat daar mee gedaan moest worden. Er is tijdens het plaatsen totaal geen overleg geweest over gebreken.

Nijl wijzigde deze reactie 02-08-2019 17:07 (63%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
gumtree schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:58:
@Nijl Check even de gebruikte profielen. In het advies geeft VKG aan dat Europrofyl onder Komo produceert. Alleen op de website van Komo zijn een aantal certificaten per mei 2019 verlopen. Misschien kun je hier iets mee.
SKG.0312.0011 is inderdaad geplaatst en afkeur vervallen per 9 mei. Ik ga even uitzoeken wat dat betekend.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:39:
VKG heeft wel gelijk met de deur trouwens, die deur gaat naar binnen openen, die kun je echt niet tever laten zakken, maar ja, de kozijnboer had wel een goede ondersteuning moeten maken, daar is hij echt nalatig in geweest.
Ik denk dat jij persoonlijk meer weet over deze case dit soort zaken aangezien we het in deze discussie, alsmede in de documenten nergens hebben gehad over de hoogte van de deur t.o.v. de vloer.

De deur kan vele centimeters zakken voor hij ook maar de deur raakt. Het inmeten is niet goed gebeurt.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:39:
Ik zou zeggen: ga is met je kozijnboer/aannemer om tafel zitten, hij moet bepaalde dingen oplossen en kan het rapport ook gebruiken om naar de fabrikant te wijzen voor het toiletraam.
Je zult hem helaas gewoon tijd moeten geven.
Dat is het probleem. De aannemer laat HELEMAAL niets van zich horen. Dus einde discussie voor ons.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
@bangkirai Ik bedoelde niet dit dossier maar -in het algemeen- van kozijnen. Verkeerde woorden gekozen.Excuus daarvoor. De ondernemer is voor het VKG er bij kwam meerdere malen aangesproken zonder resultaat *actie/reactie*.

Nijl wijzigde deze reactie 02-08-2019 09:01 (35%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

05-08 Dossier uit handen gegeven aan een advocaat. Gelukkig hebben wij persoonlijk alles goed bijgehouden en al diverse sommaties richting aannemer gedaan die voldoende basis hebben voor het laatste stukje in dit geschil.

Nijl wijzigde deze reactie 05-08-2019 17:27 (58%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update 29-8:

Advocaat heeft schrijven aan aannemer verzonden. De aannemer heeft nog steeds niks van zich laten horen, ook niet nadat bijna 2 maanden geleden nogmaals melding is gemaakt van een defect deurslot *deur wil niet van slot*. Er is ook geen reactie gegeven n.a.v. het VKG rapport.

Aannemer is door jurist, met mogelijkheden die de wet ons biedt, gesommeerd voor 9 september in te gaan op de klachten en duidelijk te maken wat hij gaat doen om de klachten op te lossen, en wanneer. Blijft reactie uit, dan is hem duidelijk gemaakt dat wij een andere partij inschakelen om alsnog de gevel in orde te maken. De extra kosten die daar uit voortvloeien worden dan bij hem neergelegd.

>>>>>>>>>>Ik heb een PB gehad met de vraag of wil ik de naam van dit bedrijf wil noemen, maar omdat onze zaak nog loopt doe ik dat(nog) niet. Ik ga in de PB's dan ook niet op die verzoeken in. <<<<<<<

Nijl wijzigde deze reactie 29-08-2019 16:21 (13%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Nee het is helemaal stil gebleven. De deadline is verlopen. Advocaten kantoor is dicht nu. Ik acht de kans ook niet groot dat de aannemer op het schrijven gereageerd heeft. Wij hebben ook niets meer van VKG gehoord na ontvangst van raportage.

Het slot van de voordeur is ook kapot. Bij calimiteiten is vluchten via de voordeur wellicht onmogelijk.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

Ondernemer heeft aan het einde van de termijn het volgende als antwoord verzonden aan onze advocaat.

Hij geeft aan het al vanaf het begin te willen oplossen, echter sinds oplevering begin mei heeft hij nog nooit iets van zich laten horen. Fabriek is enkel geweest om een noodoplossing voor de lekkage aan te brengen. Er komt nog steeds water in de gang..

Wij hebben op 29 augustus van u een aangetekende brief ontvangen over de kwestie xxxxxxx.
Wij betreuren het dat de heer xxxxxx zich genoodzaakt ziet om u in te schakelen.
Wij zijn vanaf het begin bereidt geweest om dit op te lossen.
De fabriek is geweest. Wij hebben het VKG ingeschakeld.
En er is een onafhankelijk rapport opgemaakt door kenniscentrum gevelbouw.
Hier willen wij ons aan houden, maar de heer xxx ook.
Wij hopen dat de heer xxx ons de kans geeft om dingen te herstellen.

Na overleg geeft advocaat hem tot donderdag 12 september om met een goed onderbouwd plan van aanpak te komen.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

Ondernemer heeft wederom op laatste moment iets van zich laten horen. Eist verwijderen -discussie- en wil centjes. Noemt geleverde werk/constructie "extra waarde", maar hier is geen overleg over geweest, en al helemaal niet besteld.

Naar aanleiding van uw reactie willen wij graag het volgend melden:

xx kunststof kozijnen is aangesloten bij het VKG, waardoor klanten, en ook uw cliënt o.a. een waarborging krijgt ten aanzien van kwaliteit, geschilprocedure en een veiligheidstelling ten aanzien van aanbetalingen.

Op basis van de door u opgegeven klachten en de patstelling die hier uit is ontstaan, hebben wij de VKG gevraagd om conform de algemene voorwaarden een onafhankelijk onderzoek in te laten stellen ten aanzien van de door uw cliënt genoemde klachten.

De VKG heeft hiervoor de expertise ingeroepen van het onafhankelijke bureau Kennis centrum gevelbouw. Deze heeft een rapport opgesteld en deze is ook met uw cliënt gedeeld. 

Wij zijn bereid de uitkomst van dit rapport volledig te respecteren en zijn dan ook bereid waar het rapport aangeeft dat beide partijen in gezamenlijk overleg moeten komen tot consensus, hier onze positieve bijdrage aan te leveren.

Het gaat hierbij dan voornamelijk over de extra waarde die door ons geleverd is (verlaagde volkunststof DTS onderdorpel in plaats van een normale verhoogde kunststof dorpel en een aluminium briefplaat aan de binnenzijde in plaats van een kunststof klep aan de binnenzijde).

De overige zaken zal in gezamenlijk met de leverancier van de kozijnen worden uitgevoerd, hierbij doelende op het uitwisselen van de scharnieren in de kleur crème en het polijsten van de hoekverbindingen. 

Wel stellen we als voorwaarde hieraan dat uw cliënt per onmiddellijke ingang stopt met het plaatsen van -naar onze ogen- niet terechte suggestieve negatieve reacties die onze goede naam aantasten en reeds geplaatste reacties verwijderd.

Daarnaast dient de betaling van de uitgevoerde werkzaamheden te geschieden conform de voorwaarden zoals vermeld staan in het contract met inhouding van de door het kennis centrum gevelbouw opgegeven oplevertermijn van 10%.

Wij onderstrepen nogmaals de uitkomst van het rapport en zien graag eventuele voorsteldata tegemoet om samen met uw cliënt de zaken die overleg benodigd hebben te bespreken.

Naderhand zal xx kunststof kozijnen het rapport ondertekenen en wij vragen dit hetzelfde te doen aan uw cliënt om de uitkomst hiervan te onderschrijven. 

Wij zijn dan ook van mening dat wij er alles aan doen om de genoemde herstelmaatregelen te treffen conform de conclusies van het rapport met inachtneming van de gestelde voorwaarden.

Volledigheidshalve hebben wij het rapport van Kennis Centrum Gevelbouw als bijlage toegevoegd. 

Wij zien uw schriftelijke reactie graag voor woensdag 18 september tegemoet met eventuele voorsteldata.

Indien uw cliënt niet bereid is om in te gaan op ons geboden voorstel, niet overgaat tot (deel)betaling en ons niet de gelegenheid geeft om de herstelwerkzaamheden uit te voeren conform het gestelde in het rapport, zullen wij ons beraden op verdere stappen.

Uiteraard is dit niet de weg die wij willen volgen, wij blijven de voorkeur genieten van een constructieve goede oplossing.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:39:
[...]

Grinnik. dat zijn echt kruimels en je hebt ook nog zoiets als toegankelijkheid van je woning. Dat wordt nu als meerwaarde verkocht?
Het voelt alsof je een nieuwe BMW besteld hebt, een Clio afgeleverd krijgt, en als je bezwaar maakt, je als antwoord terug krijgt, dat je het maar moet accepteren omdat je met de Clio ook van a naar b kan.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

10 oktober 2019 ronde tafel gesprek met aannemer/opdrachtgever/advocaten/VKG.

We weten nu ook waarom de deur nog steeds water lekt bij regen. De oorspronkelijke waterkering strip aan de onderkant was niet goed, die is vervangen door een andere. Deze paste niet, en is door de monteur op maakt gemaakt, de deur is bewerkt met een beitel, en daarna is de -nieuwe- strip met heel veel kit onder de deur gezet. Deze tijdelijke oplossing is niet acceptabel.

Op de foto is ook duidelijk te zien dat de strip niet diep genoeg is, en niet in het profiel zit, maar scheef zit en eigenlijk een beetje op zijn plek wordt gehouden door kit en de schroefjes.

Nijl wijzigde deze reactie 04-10-2019 13:57 (90%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Weet ook iemand een bedrijf dat onafhankelijk bouwkeuringen doet waaronder kozijnen? (dus GEEN vkg)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

- Gesprek met raadsman, aannemer, directeur van kozijnfabriek
- wc raam goed volgens deze mensen, vensterbankje gaat wel weg, komt losse sierplint te liggen voor zelf herstellen. Er komen nieuwe glaslatten. Vensterbankje was ook een extra, dat ondernemer ruim 65 euro kost.
- sierlijsten rondom deur binnenkant: alleen boven, rechts en op de vloer wordt vervangen, de sierlijst bij de scharnieren niet, ondanks dat deze scheef zitten.
- brievenbus die er nu zit is volgens verkoper luxer, beter duurder dan besteld. Kost ondernemer dus zelf centjes. Maar de post kan er niet door.
- zwarte hoge in/uitloop drempel kan niet anders zeg aannemer, willen ze het zweven / doorbuigen verhelpen met haakse beugeltjes er onder monteren. We kunnen wel naar wit kleur, maar dat wordt het zelfde spul als wat er in de stijl is gebruikt omhoog. Ze geven aan dat de inloop/uitloop dan nog hoger wordt. Dat witte mag niet meer volgens fabriek vanwege nieuwe bouwbesluiten uit 2014. De constructie in zwart is ruim 250 euro duurder dan wij op de opdracht hebben. Dus ze offereren iets wat niet mag?
- scharnieren worden vervangen voor ral creme
- er komt nieuw slot in/op
- tijdens het legen van een gietertje wat bij een gesloten deur, kwam de gang bij het openen van de deur vol water te staan. Met de vraag of dat de reden was van de afkeur van de deur/kozijn bij KOMO kon de fabrikant geen antwoord geven.

Ook is nog even weer benadrukt dat de beste man echt begaan is met ons, echt alles wil oplossen, maar dat het wel een keer stopt. Hij heeft namelijk nog geen centjes gehad. Volgens mij denkt hij echt dat hij hiermee kan wegkomen.

Deze ondernemer doet dus zaken zonder overleg, doet op eigen houtje extra dingen/montage, afwijken van opdracht.

Wij zijn onder druk gezet: de huidige zwarte rommel houden, of de witte drempel er onder laten monteren.

Hier nog wat foto's van vandaag nadat ik met toestemming de lijst die over de bestaande vloer is gekit mocht weghalen:

Lachwekkend detail: Ze zoeken wel een nieuwe montage mederwerker met ruime ervaring, klantvriendlijk, moet kunnen overleggen en moet beschikken over voldoende technisch inzicht.

Nijl wijzigde deze reactie 10-10-2019 21:23 (24%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:
Ondernemer laat vrijdagmiddag nog even via advocaat weten het stoepje naar de deur te willen ophogen als we de constructie zoals hij nu is behouden. Alles ging via mij, maar dit aanbod is even telefonisch aan vaders gedaan. Die trapte er gelukkig NIET in.

Ik schoot spontaan in de lach. En zo gaan we wederom een nieuwe week in.

Nijl wijzigde deze reactie 11-10-2019 17:20 (27%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
KnoxNL schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:41:
Ik bewonder jullie engelengeduld.

Ik had inmiddels via de advocaat laten weten dat er nog steeds geen afdoende oplossing voor de openstaande punten is geboden, dat daar inmiddels ruimschoots de tijd voor geweest is en dat meneer zijn factuur ergens kan stoppen waar de zon niet schijnt.

Chapeau hoor, echt waar.
Wij hebben de ondernemer in een hoek gezet waar hij niet wil zitten. Dat heeft hij aan zichzelf te danken. En dat begint steeds meer bij hem door te dringen want ook zijn aangeboden oplossingen gaan niet werken.

Een kennis van me heeft vorige week ook kunststof laten plaatsen. Daar zit op 1 paneel een miniscuul wit lijntje. Zijn ondernemer reageert met : er komt of een nieuw paneel in, of een compleet nieuwe deur!

die van ons zou zeggen: daar is niks mis mee!

Nijl wijzigde deze reactie 12-10-2019 10:48 (16%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Ook vandaag weer regen gehad. En dan is dit steeds het ontvangst als je de deur open doet... het blijft water lopen...

[Video: https://ufile.io/tpp7z77z]

Nijl wijzigde deze reactie 15-10-2019 08:19 (30%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
UPDATE:

Nou krijgt het verhaal toch een hele andere wending. Volgens mij zijn wij gewoon de BOEMAN!

Volgens mij is onze raadsman helemaal niet geschikt voor deze zaak. Hij mist gewoon een heleboel zaken. Pa en ik hebben vandaag ook het gesprek van vorige week samen besproken.

Ik krijg zojuist deze e-mail van ONZE advocaat:

Ik heb hedenmiddag geprobeerd uw vader telefonisch te bereiken. Helaas zonder resultaat. Vandaar dit e-mailbericht. 

Dit bericht zend ik uw vader overigens ook per post. Voor de duidelijkheid, hij is mijn cliënt en formeel zou ik niet met u mogen communiceren. Gezien de situatie tot op heden doen wij dat wel maar vraag ik uw vader thans om een schriftelijke machtiging om alles met u te regelen, zoals u stelt te mogen. 

De tekeningen van de verschillende onderdorpels heb ik niet ontvangen. Anders dan u aangeeft is door de heer xx ook geen toezegging gedaan dat hij deze zou overleggen. Ik kan de heer xx wel verzoeken de tekeningen te overleggen. Gelet op de verstoorde verhouding heb ik echter niet de verwachting dat aan het verzoek gehoor zal worden gegeven. 

Wat van het vorenstaande ook zij, de geplaatste onderdorpel is op dit moment nog het enige punt wat partijen verdeeld houdt. 

De heer xx heeft uw vader de opties gegeven om:

1. de huidige onderdorpel te laten verwijderen en de overeengekomen kunststof onderdorpel (kleur crème) te plaatsten of;

2. te kiezen voor de huidige dorpel, waarbij de dorpel wordt verstevigd en uit welwillendheid een geldelijke bijdrage wordt gedaan voor het ophogen van de stoep.

Uw vader, cliënt, moet daarin een keuze maken.

U stelt dat de hoge in/opstap het gevolg is van het verkeerd inmeten van het geplaatste kozijn. Dit wordt door de heer xx gemotiveerd betwist.

Ik merk op dat over de instaphoogte geen schriftelijke afspraken zijn gemaakt. Het bewijstechnische probleem van mondelinge toezeggingen heb ik u reeds eerder medegedeeld. 

Het Kennis Centrum Gevelbouw concludeert dat als het kozijn conform de opdracht zou zijn geplaatst, dit zou leiden tot een hogere in/opstap dan nu het geval is. Dit is ook wat de heer xx en de heer xx hebben verklaard.

De heer xx heeft aangegeven bereid te zijn zorg te willen dragen voor herstel van de gebreken en, indien wordt gekozen voor optie 1, het plaatsen van de overeengekomen onderdorpel.

Uw vader loopt het risico in schuldeisersverzuim te komen door het aanbod tot herstel niet te aanvaarden. Schuldeisersverzuim treedt in als door het handelen van de eisende partij niet kan worden nagekomen. Dat kan uw vader worden toegerekend. Mijns inziens moet dat voorkomen worden.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
gumtree schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Is dit een jurist/raadsman via een rechtsbijstandsverzekering? Dan krijg ik namelijk het gevoel dat hij aanstuurt op een schikking. Dat scheelt een "verzekeraar" namelijk de hoge juridische kosten die gemaakt gaan worden mocht het op een zaak uitlopen.

Dit is wel een interessant stukje over bouwrecht en schuldeisersverzuim.
Nee, advocaat zelf gekozen. Geen verzekering, wel,eigen bijdrage via gesubsidieerde rechtshulp.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update

- Ondernemer gaat nieuw kozijn plaatsen zoals besteld, creme kleur rondom.

Vandaag met jurist besproken dat :
1- opnieuw inmeten om tot het beste resultaat te komen
2-nieuw creme kozijn rondom met volwaardige drempel

Lekkage in/aan deurconstructie (zie filmpje) zal bij nieuw kozijn ook verholpen zijn want dan moet er ook een andere deur in. Als ze niet opnieuw willen inmeten en alleen een nieuw kozijn willen plaatsen op basis van de huidige meting dan blifjt de lekkage nog, hier zijn helemaal geen concrete afspraken te vinden.

Die deur kunnen ze afschrijven, want al dat vocht wat er in zit kan niet weg. Dat droogt nooit meer. Alle metalen onderdelen gaan roesten of doen dat al. Dat het slot/sluitwerk niet meer werkt zal ongetwijfeld door die lekkage komen die al sinds MEI aan de gang is.

Alles moet dan samengesteld worden zoals is besteld met hang/sluit/brievenbus. De afwerking aan binnenzijde zoals besproken. Niet overlegde zaken worden verwijderd en ter plekke beoordeeld en daar waar nodig hersteld. De lelijke afwerking van de lasnaden wordt middels een polijsting weggewerkt. Als dat niet werkbaar is komt er ook een nieuw raamkozijn. Glaslatten worden ook waar nodig nieuw geplaatst. (zoals in VKG rapport beschreven)

De jurist had op eigen houtje, zonder met ons te overleggen nog terugspraak gehad met aannemer om hem het aanbod te laten doen om een compensatie te doen voor het laten verhogen van de stoep voor de deur. Die vlieger gaat alleen op als we de huidige constructie accepteren. Jurist heeft verder geen oren naar andere argumenten van ons.

Wat nog een disccussie punt gaat worden om dit vastgelegd te krijgen is de hoogte van de drempel t.o.v. de vloer in huis naar de uitgang. Die hoogte (drempel) is nu 6 cm. Metingen van andere leveranciers laten zien dat er 4 tot 5 cm ruimer ingemeten kan worden, en die drempel dus lager komt te liggen, zo op de 2 cm (vanaf beklede vloer).

Ondernemer en fabrikant geven aan dat met witte onderconstructie drempel nog hoger komt dan nu. Bijzonder is dan, dat hij met die constructie wel een offerte met opdracht maakt. De fabriek gaf tijdens tafelgesprek aan zelf de beslissing te hebben genomen een zwarte drempel/dorpel te hebben geplaatst aan het kozijn. Reden hiervoor was de hoogte, met als argument dat DAT in het bouwbesluit staat. Er is dus tijdens het opstellen van de overeenkomst een beeld geschept van iets wat helemaal niet kan in de praktijk. Dat voelt als dwaling/misleiding. Iets mooier doen voorkomen terwijl het niet kan.

Wij hebben als argument aangevoerd dat de meting van de vloer tot plafond moet en die hoogte is bepalend voor de nieuwe constructie. In het bouwbesluit is vastgelegd dat voor bestaande en nieuwbouw de drempel maximaal 2 cm mag zijn.

Onze jurist geeft weer aan dat nergens in de overeenkomst is vastgelegd hoe hoog de drempel moet worden en wij hem daar niet aan kunnen houden Mijn inziens hoeft dat ook niet, als al in het bouwregelement is vastgelegd waaraan deze constructies moeten voldoen (maximale hoogte).

Verkopende makelaar geeft aan dat huidige problemen de verkoop bemoeilijken, en als het toch lukt, dat duizenden euro's in opbrengst kan schelen (minder).

De opstal verzekering heeft te kennen gegeven dat wij in de toekomst geen beroep kunnen doen op onze verzekering als we schade hebben aan het woonhuis als gevolg van bouwkundige gebreken en fouten gemaakt door aannemer.

Jurist veegt metingen andere leverancier, afwijzing dekking, bericht waardevermindering van tafel. Hij wil daar niets mee doen.

Vanaf dag 1 ging alle correspondentie via mij. Wij moesten vandaag op zijn kantoor een machtiging tekenen dat alsnog die afspraak bekrachtigd. Ik had vorige week namelijk verzocht om mijn vader niet te bellen met vragen, maar deze, zoals we vanaf dag 1 deden, per e-mail aan mij. Hiervoor is ook tijdens de intake voor gekozen.

Met alle respect, maar ik krijg een heel onprettig gevoel over deze gang van zaken. Tijdens de intake hebben wij een heleboel kritische punten neergelegd, en daar ging deze advocaat helemaal in mee. Tijdens het gesprek met de aannemer was hij vanaf het begin helemaal om. Hij had zich niet verdiept in de zaak, niet ingelezen en nam alle punten door aannemer aangevoerd als 'waar". Totaal geen kritische vragen.

Er worden steeds maar kul argumenten aangevoerd om de weerwaarde van vensterbank, brievenbus, zwarte drempel te benadrukken. De ondernemer heeft hier voor gekozen onder het mom van service. De aangebrachte zaken zijn luxer en duurder. Dus hij gaat voor bijna 500 euro ! uit eigen zak bijleggen?

Als er na het plaatsen van dat witte kozijn weer/nog problemen zijn, begint alles weer opnieuw. Omdat te voorkomen wil ik alles dichttimmeren op papier. Dan hoeven we die ellende niet nog een keer mee te maken, maar die advocaat wil dat niet. Eerst moet de ondernemer de kans krijgen te herstellen.... 8)7 8)7 8)7 Dat die kansen er vanaf dag 1 na plaatsing er altijd zijn geweest, en een bezoek van 1 monteur met kitspuit niets heeft geholpen is hij denk ik ook vergeten. Daar had hij geen boodschap aan.

Ik ben zo fucking blij dat wij die gast nog geen cent betaald hebben.

Ik krijg als werknemer op staande voet ontslag als ik zelfstandig besluit om wijzigingen aan een produkt te doen die een klant heeft besteld en betaald. Mijn baas ziet mij dat besluit zelf al nemen zeg, zonder overleg. Als het het bedrijf centjes gaat kosten uit eigen zak dan kan je het als werknemer wel schudden.

Verder heb ik alle stukken nog eens bekeken, en het blijkt ook nog eens dat bij de 1e levering een raam is geplaatst, waar alle andere partijen zeggen dat ze die oplossing niet kunnen bieden. Dit heeft te maken met de extreme risico's (afmetingen en gewichten in de te plaatsen onderdelen) waarmee oa. het personeel te maken heeft. (arbo). Ik weet niet of ik daar nog wat mee wil doen, want als ook daar bouwtechnisch iets fout zit....

Nijl wijzigde deze reactie 21-10-2019 20:38 (15%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Nieknikey schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:37:
Wat een kutzooi, zeg. Volg dit topic nu al sinds het begin.

Als ik globaal zou lezen dat je problemen hebt met hoe ze het geplaatst hebben, problemen krijgt met de aannemer die het geplaatst heeft, een jurist/advocaat (welke van de 2 is het eigenlijk) in de armen neemt en ook daar over te klagen hebt, er oplossingen aangedragen worden en je daar ook kritisch op bent... zou ik bijna gaan denken dat je gewoon een onprettige persoon bent in de omgang.

Maar ga ik vervolgens je foto's bekijken en je verhaal lezen wat 100% strookt met de foto's, dan wordt dit vervolgens helemaal ontkracht. Wat een prutswerk dit. Hoe kan dit in godsnaam allemaal zo fout gaan?

Ongelooflijk veel lof voor je doorzettingsvermogen! Ga zo door. Ik blijf het topic volgen.
Ik ben kritisch maar ben ook wel reeel. Maar als ik het gevoel krijg dat er iets niet klopt wil ik die onrust wegnemen. En dan ga ik vragen stellen om antwoorden te krijgen. Iemand die zich betrapt voelt vertoont bepaald gedrag. En dat was hier ook het geval. En dan kan ik inderdaad onprettig in de omgang worden, want dan ga ik juist verder zoeken en vragen en laat ik niet los tot ik overtuigd ben. Het aantal mensen dat na het zien van de stukken, foto's en video, de gang van zaken dubieus vindt neemt met de dag toe.

Als hij in gesprek was gegaan, was dit verhaal echt wel anders afgelopen. Hij geeft geen antwoord op serieuze vragen, ontwijkt simpele vragen. wij geven vervolgens die advocaat alles op en presenteerblaadje en hij zegt nergens kennis van te hebben maar alles wat die ondernemer zegt voor waar aan te nemen. Als we dan kritische vragen stellen waarom hij daar in mee gaat en ik aan de hand van documenten laat zien dat zaken technisch niet kunnen zoals ze voorstellen of tegen bouwbesluiten is, dan veegt hij alles van tafel.

En dan komt hij ineens met een document die we moeten tekenen zodat mijn vader toestemming geeft dat ik het woord voer. Er komen alleen maar meer vragen.

En dan wil advocaat ondernemer herstel laten doen en wit kozijnlaten plaatsen. Als we dat vastleggen zonder voorwaarden gaan we straks het schip in. Ik wil vastleggen aan welke voorwaarden het herstel/levering gewoon moet voldoen om er een streep onder te kunnen zetten. Want als dat herstel ook fout gaat dan zie ik de bui al hangen. Die ondernemer gaat ons dan van alles verwijten.

Het lijkt mij ook in het belang van de ondernemer dat als hij kosten moet maken voor herstel dat dat in dit geval eenmalig is. Herstellen / leveren volgens overeeenkomst, maar wel met dien verstande dat de geplaatste en gebruikte constructie voldoet aan de normen die zijn vastgelegd in het bouwbesluit.

Die aannemer heeft al genoeg ravage aangericht, en dat laat ik hem geen tweede keer doen.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
barry86 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:39:
immateriële schade begint ook steeds meer om de hoek te kijken ...

Advocaten, ik heb er helaas dezelfde ervaringen mee.
Meest frustrerende is nog wel dat bij feitelijk bewijs er altijd nog een positie gekozen kan worden. Waarbij je verwacht dat de aangenomen advocaat jou kant kiest en vecht voor je recht...

Als ik jou verhalen lees komt het op mij over als:
In de 1e fase ben je heel coulant geweest naar de aannemer en heeft deze verzuimd.
in de 2e fase wordt jou steeds meer de zwartepiet toegeschoven dmv dat jij geen oplossingen accepteert.
Mocht dit voor het gerecht komen, dan is een rechter hier gevoelig voor.
Probeer je welwillendheid in deze 2e fase te tonen, en vooral vast te leggen waarom zaken wel of vooral niet geaccepteerd worden.

Maar gezien je documentaties verwacht ik wel dat je dit zo had ingeschat ;)

Hoe los je dit nu met de advocaat op? Het lijkt me erg moeilijk om hem in gebreke te stellen en niet te gaan betalen.
Wij accepteren oplossingen maar dan moeten die wel aan de randvoorwaarden voldoen. Een eerste herstelpoging om de lekkage te verhelpen heeft NIET geholpen,
Wij hebben de aannemer niet betaald. De advocaat zei pas wat over deze zaak nadat hij was voorzien van een zak met muntjes. Deze ondernemer heeft zijn zaakjes mbt tot contracten, afspraken, regelgeving e.d. niet voor elkaar blijkt gaande het proces. Daarom heeft hij ook nog geen enkele actie ondernomen om betaald te krijgen. Hij heeft door deze "dossier" fouten geen goede basis om maar enig kans te maken.

Nijl wijzigde deze reactie 22-10-2019 08:43 (11%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
OMG! WTF!

Advocaat wil een belletje doen naar aannemer: "ga maar klussen!, zet er maar een ander kozijntje in."

Heb hem direkt gemeldt dat ik hem daar geen toestemming voor geef, en alles op schrift wil, wat er nou concreet aan herstel is afgesproken. Als we dat niet vastleggen dan is het maar afwachten wat er ze nou gaan doen. Ik ga dat risico niet lopen. Er is al schade genoeg aangericht.

Ik wil vastleggen, en als alles wat daarin staat technisch verantwoord is en voor alle partijen akkoord is, overgaan tot de uitvoer.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:43:
Ik snap die advocaat ook wel, je moet nml de tegenpartij kans geven om het op te lossen. Dat gaat zo ver dat het wel heel erg hopeloos moet zijn voordat je de boel mag ontbinden.
Check ook dat topic van PWM over die fantastische schilder die steeds bleef terugkomen met "even bijwerken, niks aan de hand". Geluk voor hem was dat die schilder uiteindelijk in de UK in de bak zat en niet meer kon herstellen, waarna de factuur is weggestreept tegen het herstelwerk door derde partij. Ben je alleen wel 2 jaar verder :X.
Ja ik begrijp echt wel dat je de mogelijkheden moet bieden fouten te herstellen. Maar de kansen waren er genoeg, en een eerste poging is mislukt.

Alles is zonder overleg gedaan door aannemer. Bij produktie en utivoering. Ze hebben in het produktieproces een fout ontdekt in de fabriek, en daar hebben ze op eigen houtje besloten iets anders te leveren dan door aannemer (foutief) is besteld. En dan nu een vrijbriefje geven om te mogen gaan klussen, is uitgesloten want dan gaat het maanden duren, en komen er honderd verschillende mannetjes langs om probleempjes op te lossen en lost het ene mannetje het foutje van de andere weer op. Dan zit er geen einde in.

Gewoon alle afspraken op schrift, dit gaan we doen, zo pakken we het aan. We spreken een termijn af waarbinnen die werkzaamheden gedaan worden. Uiterlijk laten we op xx weten wanneer nieuwe constructie beschikbaar is en binnen xx dagen voeren we de werkzaamheden uit.

Het is ZO simpel. Hele opdracht opnieuw inmeten, controleren bestelling, bestellen, bestelling controleren op gebreken, nieuwe bestelling pas leveren als in orde en aan eisen voldoet, oude meuk er uit, nieuwe er in, netjes afwerken zoals het hoort, controle met klant, tekenen, klaar, betalen. En dat zijn ook de regels die de leden van het VKG moeten volgen, volgens de mooie brochures. Maar dat is allemaal mooie verkoop praat. Die leden zijn helemaal niet verplicht om volgens die richtlijnen te werken, ze mogen alles zelf beslissen.

Nijl wijzigde deze reactie 22-10-2019 15:38 (30%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
UPDATE:

Advocaat in kennis gesteld dat wij geen toestemming geven om de zaak telefonisch af te wikkelen komt er een concept mail onze kant op.

Hieronder treft u mijn conceptmail aan [aannemer] aan voor wat betreft het herstellen of vervangen van de gebreken in de woning. Voor het gemak heb ik de nummering uit het rapport van het KCG aangehouden.

Concept: 
1.            Afwijkingen ten opzichte van contract/opdrachtbevestiging
1.1          De scharnieren worden vervangen in kleur (RAL 9001 kleur crème).
1.3          De brievenbus vervangen naar aan de binnenkant kleur crème in kunststof uitvoering en buitenkant aluminium.
1.4          Het deurkozijn wordt rondom vervangen en conform de opdrachtovereenkomst opgeleverd met kunststof onderdorpel (crème basis). De onderdorpel moet worden ondersteund en mag niet doorzakken.

2.            Kwaliteit geleverde kozijnen
2.1          De glaslatten in het toilet worden vervangen en er worden aan de rechter- en linkerzijde twee nieuwe latjes geplaatst. De geplaatste vensterbank wordt zonder schade toe te richten verwijderd/gedemonteerd. Een nieuwe afwerklijst wordt op maat gemaakt en los neergelegd op het vensterbank.
2.2          De lasnaden van het toiletraam worden hersteld (geslepen en gepolijst) dan wel vervangen.
2.3          Het slot van de voordeur wordt hersteld dan wel vervangen. 

3.            Kwaliteit afwerking
3.2          De afwerklijsten aan de binnenkant van het vensterbank worden aan de rechterzijde en onder- en bovenkant verwijderd/gedemonteerd en vervangen naar voorbeeld van de linkerzijde.
3.3          het vinyl wordt weggesneden en er wordt een lat over de houten ondervloer geplaatst.
3.5          De raamdorpelstenen aan de buitenzijde worden vastgezet/gevoegd.
3.6          Het probleem van lekkage bij de voordeur wordt hersteld.

Vriendelijk verzoek ik u de bovenstaande punten aandachtig door te nemen en aan mij te laten weten of u hiermee akkoord kunt gaan. 

Ik verwacht overigens wel dat [aannemer] als voorwaarde stelt dat op financieel vlak afspraken gemaakt moeten worden, alvorens hij tot herstel dan wel vervanging overgaat.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Omni superens schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:58:
Ik zie dat er 10 punten zijn (al mis ik 1.2 en 3.1...). Qua betaling 10% per punt binnen x aantal dagen als het acceptabel is afgewerkt.
Ik zal op een later moment even mijn goed onderbouwde motivatie opvoeren om alles af te schieten.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

Advocaat geeft aan al 15 uur met deze zaak bezig te zijn.

Heb maar even verzocht om een overzicht van werkzaamheden en zijn uren, want dat is buiten alle proporties.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Hoijong schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Die advocaat had je al lang van de zaak moeten halen, want jullie boteren niet.
Is al done :)

Ik denk dat het zover komen gaat dat de rechter er maar wat van moet vinden.

Ik kan er nog steeds met mijn volle verstand niet bij.

Je besteld als klant produkt, deskundig ondernemer meet in, besteld bij fabriek. Fabriek plaats op eigen houtje een zwarte drempel/dorpel, zilverern scharnieren, andere brievenbus, levert alles met dikke lasnaden af. Ondernemer wordt niet geinformeerd over die drempel. Vervolgens zet die ondernemer dat kozijn met alles er in, en doet vervolgens alsof zijn neus bloed als je laat weten dat dit niet afgesproken was.

Als beloning slopen ze nog je tegels in de wc, en maskeren ze de schade met een vensterbank dat er niet uit ziet. De afwerking aan de binnenkant is verschillend van maatvoering en daar waar ze te kort komen spuiten ze nog vol met kit. Zelf het plintje op je bestaande vloer is vorstelijk voorzien van kit. Bij de eerste de beste bui krijg je bij het opendoen (als het nog wil met een defect slot) een emmer water over je voeten.

Je klachten worden van tafel geveegd en je mag je als klant stevig in de handen wrijven omdat die drempel, het vensterbankje en brievenbus, een echte meerwaarde voor de hele constructie is.

Omdat dit nu zo lang duurt, hebben wij de tijd kunnen benutten om ons helemaal in te lezen in wat wel en niet mag, en dat krijgt nu steeds beter vorm . De advocaat waar we mee aan de slag waren, wou daar vorige week niets van weten en veegde al die argumenten van tafel. Daarom hebben wij inmiddels een andere in de armen genomen, die zoals het nu lijkt, wel degelijk in die opgeworpen argumenten meegaat.

Voor het belang van de case meldt ik nog even niets over die nieuwe inzichten. Maar ik ga jullie daar wel van op de hoogte brengen zodra dat balletje richting de ondernemer is geschoten.

binnenkort meer..

Nijl wijzigde deze reactie 28-10-2019 20:09 (104%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:51:
[...]

Als je met die advocaat net zo communiceert als hier dan snap ik mogelijk het verbranden van die uren wel. Idem voor de moeizame relatie met professionals.

Effectieve communicatie is kort, krachtig en zakelijk.
Uurtje intake, tafelgesprekje met alle partijen, wat mails, en een half uur vorige week. Hoe kort wil je het hebben? De ingebrekestelling was duidelijk van ons, die van die advoaat ook.

Nijl wijzigde deze reactie 28-10-2019 20:08 (7%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:
Vorige week heb ik een andere advocaat bezocht en het dossier voorgelegd. Deze heeft de lopende zaak overgenomen van de 1e advocaat. Ik ben overgestapt omdat de 1e advocaat helemaal niets deed met mijn argumenten om het KCG/VKG rapport op de belangrijkste punten naar de prullenbak te verwijzen. De constructie die er nu in zit, alsmede de oplossing die ondernemer wil gaan plaatsen voldoet, na mijn onderzoek, niet aan regels. Ik heb de 1e advocaat daar meerdere malen op gewezen, maar die schoof keer op keer mijn argumenten van tafel. De nieuwe advocaat heeft na het bestuderen van de aangeleverde stukken mijn bevindingen overgenomen.

Vandaag is daarom onderstaande brief verzonden door de nieuwe advocaat. De inleiding, en afslutiing heb ik weggelaten.

[..]
De rapportage geeft naar het oordeel van cliënt over het algemeen een gedetailleerd onderzoek weer van de situatie. Echter geeft de rapportage op een belangrijk punt geen gedetailleerde weergave van de situatie. Dit betreft het punt genoemd onder 3.4 in de rapportage, de instap c.q. de drempel. Uit de rapportage blijkt voorts niet dat er met betrekking tot de drempel metingen zijn verricht ten aanzien van de hoogte. Daarnaast geeft de rapportage geen blijk van kennisneming van het op de situatie van toepassing zijnde bouwbesluit, dan wel van de ten tijde van de koop van toepassing zijnde specificaties met betrekking tot de KOMO Kwaliteitsverklaring. Uit het bouwbesluit en de voorwaarden van Komo blijkt dat de drempel een maximum hoogte mag hebben van 2 cm.

Het rapport geeft ten aanzien van de drempel slechts aan dat er in de bekende contractstukken geen afspraken staan vermeld over de instaphoogte. In een dergelijk geval geldt wat partijen over en weer van elkaar mochten verwachten. Cliënt mocht als consument in ieder geval verwachten dat u op de hoogte bent van de regelgeving in het geldende bouwbesluit en deze regelgeving kan toepassen in de door u geleverde producten en diensten. Daarnaast mocht cliënt verwachten dat de nieuwe situatie aansluit bij de oude situatie. Aan de nieuwe situatie valt op dat de onderkant van het deurkozijn op een hoger punt begint dan dat het vorige deurkozijn begon. Op foto’s van de oude situatie is te zien dat het deurkozijn voorheen een tweetal ‘bakstenen’ lager begon dan dat het deurkozijn begint in de nieuwe, huidige situatie. Hierbij verwijs ik naar de bijlagen waarin ik een aantal foto’s heb opgenomen van beide situaties (*).

Voorts blijkt uit bovengenoemde rapportage een lijst andere gebreken, dan wel afwijkingen van de overeenkomst. Teneinde niet in herhaling te vallen verwijs – en refereer – ik in deze naar de rapportage.

Daar de door u gegeven oplossing in uw schrijven van 12 september 2019 niet aansluit bij de normen uit onder andere het vigerende bouwbesluiten, kan cliënt zich vooralsnog niet refereren aan deze door u geboden oplossing. Cliënt wenst een nieuwe deur en een nieuw kozijn die ook ten aanzien van de drempelhoogte aansluit bij de van toepassing zijnde regelgeving en daarnaast eveneens aansluit bij hetgeen partijen zijn overeengekomen en naar voren is gekomen in de rapportage van het KCG.

In het licht van het vorenstaande verzoek ik u mij dan ook mij binnen een termijn van twee weken te bevestigen dat u de vorenstaande tekortkomingen, alsmede de tekortkomingen welke volgen uit de rapportage van het KCG, met inachtneming van de regelgeving uit het vigerende bouwbesluit zult herstellen, inhoudende dat in ieder geval de drempelhoogte niet hoger zal zijn dan 2 cm. [..]

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
De Rikster schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:48:
Ik snap werkelijk waar niet waarom er wordt gerefereerd aan de nieuwbouw eisen uit het bouwbesluit icm het aanzicht aan de buitenzijde.

1. Hoogte verschil van Max 20mm wordt gerekend vanaf afgewerkte vloer (dus binnenzijde).
2. Bouwbesluit nieuwbouw eisen zijn niet van toepassing maar ‘rechtens verkregen niveau’ tenzij opgenomen in de opdracht.

Hoe hoog was de opstap aan de binnenzijde voordat dit fiasco plaats had gevonden? Ziet er vanzelfsprekend niet uit maar ik denk dat je advocaat het verkeerde pad heeft gekozen (of is opgestuurd). Dit is allemaal prima te beargumenteren vanuit vereisten aan goed en deugdelijk werk, nu ga je op 1 onderdeel bouwbesluit niveau nieuwbouw eisen en dat kan natuurlijk niet.

NB. Komo zegt niks over de opstaphoogte voor de profielen die ik ken.
Het rechtens verkregen niveau is de huidige kwaliteit met als minimum het niveau bestaande bouw. Meer dan nieuwbouw is nooit verplicht. De oude situatie van de drempel was minder dan 2 cm. Die is nu 6 cm hoog. En dat is inderdaad gemeten vanaf de beklede vloer in huis. De drempel buigt ook door als je er op,staat omdat deze niet onder de volledige breedte wordt ondersteund. De VKG voorschriften zijn daar heel duidelijk over, dat dat wel moet. Verder is de constructie niet waterpas, de afwijking is groter dan als max wordt gesteld in datzelfde VKG voorschrift. Dat de voorgestelde oplossing niet aan het bouwbesluit voldoet brachten ze zelf ook nog eens te sprake tijdens het gesprek in oktober. Dus ze weten exact waarmee ze te dealen hebben.

Buiten sloot het kozijn bijna aan op de stoep. Daar kan je nu minstens twee bakstenen kwijt. Dit wijkt enorm af van de oude situatie, daarover had de aannemer de opdrachtgever over moeten informeren, die vervolgens daar schriftelijk mee in had moeten stemmen.

Aan deze verbouwing is niets te zien wat op,vakmanschap duidt. Er is helemaal niets goed aan, alles is kapot en beschadigd. Bij elkaar gezochte troep.

Dit gaat een lang wellus/nietus geschil worden. Persoonlijk houd ik al rekening dat de rechter uiteindelijk er aan te pas moet komen. Dat heeft nooit onze voorkeur gehad. Maar deze aannemer heeft sinds 1 mei nog helemaal niets gedaan aan herstelwerkzaamheden.

De ondernemer heeft al lang zijn kansen ingeschat om alsnog zijn centjes te krijgen. Hij heeft daar totaal geen actie op ondernomen. Dat geeft al genoeg te denken.

Nijl wijzigde deze reactie 09-11-2019 00:22 (35%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Morgen is het weer 2 weken geleden dat aannemer een brief heeft gehad, en zoals alle maanden er voor, heeft hij helemaal niets van zich laten horen. Hij zal wel een simpele reactie op het allerlaatst er uit doen.

Het liefst bind ik de hele zooi achter de trekhaak en sleep ik het terug naar zijn toko.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
SeatRider schreef op woensdag 20 november 2019 @ 16:13:
[...]

15 uur valt in het niet als je het vergelijkt wat wij als collectief al hebben besteed aan het lezen en reageren op dit topic :+
Deze reactie doet echt de deur dicht!.. O ..wacht.. _/-\o_

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Wilke schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:00:
[...]

Maar struikel niet over de drempel! 7(8)7
De deur zit vast. Water en nachtvorst gaan niet samen...De komende maanden wordt het dus omlopen! Als zich aan de binnenkant ijsbloemen gaan vormen maak ik wel weer wat foto's. Deze ondernemer legt de lat niet hoog met zijn werk, wel de drempel.

Nijl wijzigde deze reactie 20-11-2019 19:13 (22%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:14:
[...]

Ik ben geen juridische expert, maar dat lijken mij de twee opties:

1) hem dwingen tot herstel tegen zijn zin in.
2) alles eruit halen, terug geven en een ander het laten doen.

Je had immers nog niets betaald toch?

Maar welke opties juridisch mogen en welke termijnen daarbij horen weet ik niet. Maar als ik het begrijp heb je nu een minder polderende advocaat, die dat waarschijnlijk wel weet.
1. gaat hij toch niet doen, want hij wou alleen het huidige stoepje verhogen en wat nieuwe latjes plakken, om daar wat druk op te zetten zei hij echt dat als wij wel een compleet wit kozijn willen, de drempel NOG hoger wordt.
2. Zou wel het beste zijn. Maar volgens mij hoef je als consument niet te betalen voor iets wat je niet besteld hebt.

Ik heb immers nog niets betaald, en ga dat ook niet doen.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Update:

Ondernemer antwoord op laatste schrijven advocaat. Inhoud van de reactie gaat inhoudelijk niet over het schrijven van de advocaat, maar is een kopie van de reactie uit september waarin wordt aangehaald dat alles een meerwaarde is.

Antwoord advocaat terug:
Aanzegging dagvaarding

Nijl wijzigde deze reactie 26-11-2019 16:20 (48%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Op vezoek hier nog even de inhoud van de laatste reactie van aannemer.

Wij sturen u hierbij nogmaals de brief met daarin de gegevens waar [aannemer] zich aan wenst te houden. Er zijn inmiddels ook meerdere gesprekken geweest met de heer [klant] en zijn vorige advocaat. [aannemer] is hierin zeer collant geweest naar de heer [klant] toe. Alleen het was nog steeds niet genoeg. Nu met een nieuwe advocaat begint alles weer opnieuw. In het dossier van de vorige advocaat staat heel duidelijk wat wij hebben aangeboden aan de heer [klant] . Dat is volgens het rapport van KCGB en nog meer. Wij blijven hierin bij ons aanbod.

Naar aanleiding van uw reactie willen wij graag het volgend melden:

[aannemer] kunststof kozijnen is aangesloten bij het VKG, waardoor klanten, en ook uw cliënt o.a. een waarborging krijgt ten aanzien van kwaliteit, geschilprocedure en een veiligheidstelling ten aanzien van aanbetalingen.

Op basis van de door u opgegeven klachten en de patstelling die hier uit is ontstaan, hebben wij de VKG gevraagd om conform de algemene voorwaarden een onafhankelijk onderzoek in te laten stellen ten aanzien van de door uw cliënt genoemde klachten.

De VKG heeft hiervoor de expertise ingeroepen van het onafhankelijke bureau Kennis centrum gevelbouw. Deze heeft een rapport opgesteld en deze is ook met uw cliënt gedeeld.

Wij zijn bereid de uitkomst van dit rapport volledig te respecteren en zijn dan ook bereid waar het rapport aangeeft dat beide partijen in gezamenlijk overleg moeten komen tot consensus, hier onze positieve bijdrage aan te leveren.

Het gaat hierbij dan voornamelijk over de extra waarde die door ons geleverd is (verlaagde volkunststof DTS onderdorpel in plaats van een normale verhoogde kunststof dorpel en een aluminium briefplaat aan de binnenzijde in plaats van een kunststof klep aan de binnenzijde).

De overige zaken zal in gezamenlijk met de leverancier van de kozijnen worden uitgevoerd, hierbij doelende op het uitwisselen van de scharnieren in de kleur crème en het polijsten van de hoekverbindingen. 

Wel stellen we als voorwaarde hieraan dat uw cliënt per onmiddellijke ingang stopt met het plaatsen van -naar onze ogen- niet terechte suggestieve negatieve reacties die onze goede naam aantasten en reeds geplaatste reacties verwijderd.

Daarnaast dient de betaling van de uitgevoerde werkzaamheden te geschieden conform de voorwaarden zoals vermeld staan in het contract met inhouding van de door het kennis centrum gevelbouw opgegeven oplevertermijn van 10%. 

Wij onderstrepen nogmaals de uitkomst van het rapport en zien graag dat wij dit nu snel mogen oplossen

Nogmaals wij zijn dan van mening dat wij er alles aan doen om de genoemde herstelmaatregelen te treffen conform de conclusies van het rapport met inachtneming van de gestelde voorwaarden.

Volledigheidshalve hebben wij het rapport van Kennis Centrum Gevelbouw als bijlage toegevoegd. 

Wij zien uw schriftelijke reactie graag voor donderdag 5 december tegemoet met eventuele voorstel van een datum voor de herstel werkzaamheden

Indien uw cliënt niet bereid is om in te gaan op ons gebodene , niet overgaat tot (deel)betaling en ons niet de gelegenheid geeft om de herstelwerkzaamheden uit te voeren conform het gestelde in het rapport, zullen wij ons beraden op verdere stappen. 

Uiteraard is dit niet de weg die wij willen volgen, wij blijven de voorkeur genieten van een constructieve goede oplossing.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:43:
[...]

Aannemer stelt dat wat hij deed welliswaar wat 'aandachtpuntjes' heeft betreft zijn afgeleverde werk, maar hij bereid is dit op te lossen, maar de klant niet wil meewerken. Ook stelt hij dat op plaatsen waar hij afgeweken is van de afspraken, het eerder meerwaarde is, dan mindere kwaliteit dan zoals afgesproken.

Slimme en logische reactie dus.

Dat het (wellicht) niet confirm de waardheid is, doet daar niks aan af 8)

Nijl zal nu een keuze moeten maken wat hij wil - spullen retour en contract ontbinden of de aannemer laten oplossen en dan alsnog betalen - en deze optie gaan onderbouwen (juridisch, hier op het forum staat al een mooi dossier uiteraard) en proberen te bewerkstelligen.
Aannemer wil helemaal niks, slechts een paar goedkope latjes vervangen. De overgebleven schade mogen we zelf herstellen. Hij wil helemaal geen nieuw kozijn zetten, maar de stoep ophogen ? De constructie die er nu in zit hebben wij niet besteld, en willen we dus ook niet. We willen het kozijn dat qua beleving zoveel mogelijk aansluit bij de oude, en niets afdoet aan de uitstraling. Wij bestelden WIT, hij levert ZWART. En dan is het nog eens te kort ingemeten ook. Over een deur die aan alle kanten lekt sinds dag 1 wordt helemaal niet meer gesproken, laat staan actie op ondernomen. Als er een nieuw kozijn in komt, moet de afwerking ook in zijn geheel opnieuw. Wij hebben gewoon afgedankte troep gekregen, en deze prutser dacht er een slaatje uit te kunnen slaan bij een oude man. Er deugt helemaal niks aan wat er geplaatst is.

En dan gaat deze man nu ook nog andere eisen stellen mbt de betalingen. Eerst vangen en dan herstellen? ik dacht het niet!

Als er contractueel zaken zijn afgesproken kan je gewoon niet iets anders leveren. Als de rechter dat wel goed zou vinden dan zou dat een vrijbrief zijn voor elke aannemer om af te wijken van de afspraken zonder overleg met de klant. En hij liet doorschemeren dat wat hij meerwaarde vindt met elkaar een kleine 500 euro kost. Ik kan me ook daar helemaal niets bij voorstellen; welke ondernemer legt zelf zoveel toe op iets?

Nijl wijzigde deze reactie 27-11-2019 18:56 (10%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:57:
[...]

Volstrekt eens O-) maarrr ... dat moet je niet hier posten, maar in een juridische brief schrijven naar hem. Maar ik vermoed dat je dat al gedaan hebt? ;)

Vervelende is dat jij wilt wat van hem op dit moment, dus het initiatief ligt ook bij jou. Jij moet nu bepalen of je ontbinding wil, of hem laten herstellen conform de afspraken van het contract. (Ik weet eigenlijk niet of je juridisch ontbinding kan eisen zonder hem eerst in gelegenheid te stellen het te herstellen?)
HIj weet al sinds dag 1 dat het niet klopt, sinds 1 mei dus. Hij is nog steeds welkom, maar de oplossingen die hij biedt gaan niet werken. Wij willen eerst weten wat hij wil gaan doen. Hij heeft al laten zien dat hij er niks van bakt, en we willen niet hebben dat hij nog meer schade aanricht. Als hij straks zaken gaat aanbrengen die achteraf ook niet blijken te kloppen dan zijn we nog verder van huis. In het tafel gesprek heeft hij al laten weten dat hij gewoon niet kan leveren wat er is overeengekomen. Als je dit topic doorleest zal je al die info wel kunnen vinden. Het blijft een wel/niet verhaal.

Trouwens, hij dreigt met (incasso) stappen maar tot op de dag van vandaag hebben we daar niets van vernomen. Geeft al wel aan hoe 'sterk' hij staat toch? En dat hij geen herstelpogingen doet, en nooit ergens op antwoord, of op het laatste moment. Hij voert ook geen tegenargumenten op over de regels inzake (ver)bouw / bouwbesluit. De overeenkomst is verder op basis van onjuiste informatie tot stand gekomen, hij heeft iets verkocht wat al jaren (volgens zijn eigen woorden) niet meer kan (hoogte drempel).

Just my 2 cents.

Nijl wijzigde deze reactie 27-11-2019 19:07 (24%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
gumtree schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:24:
[...]

Dreigen kan, alleen het starten van een incasso procedure heeft totaal geen zin in deze. je zit al in een juridisch traject. Een incassoboer wil hier zijn handen niet aan branden.Sterker nog op het moment dat hij nu het incasso traject start mag hij de de dagvaarding en grifierecht alvast ophoesten. Deze is hij bij voorbaat kwijt want een rechter zal hier in deze hoogstwaarschijnlijk geen uitspraak in doen en terug verwijzen naar de lopende procedure.
Dat misschien ook, maar hij kan geen factuur sturen voor iets wat niet geleverd is.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:37:
[...]

Mijn punt is dus echter dat jij wat wilt van hem. Dus ik vrees dat hij gaat niks gaat doen ... ;w

Dus mijn advies zou zijn:
- neem zijn 'aanbod' aan om de zaak te herstellen, maar geeft wel aan wat jij onder herstel vindt vallen.
- als hij jouw concrete herstelplan afwijst, heb je meer om op te staan qua ontbinding.

Maar wachten op hem, gaat je niks opleveren. Zeker omdat je al van advocaat gewisseld bent met bijbehorende verwarring, sta je zwakker bij een latere rechtzaak. Immers hij gaat - ook al is het onterecht - beweren dat hij wil herstellen, en als jij niet duidelijk gemaakt hebt wat jij nu exact wil, hoe kan hij dat dan weten? Hij kan beweren dat hij gewoonweg niet begrepen had wat jij nu exact wilde. Let wel "dont shoot the messenger" maar dat is wat hij kan blijven beweren als jij niet expliciet op papier stelt wat jij een bevredigende oplossing vindt. Een rechter gaat niet deze website lezen maar enkel de briefwisseling, en die laatste brief van hem komt als je de achterliggende feiten niet kent best overtuigend over. Dat is waar ik voor waarschuw.

Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer in zijn voordeel. Immers hij kan beweren dat het kennelijk toch niet zo heel verschrikkelijk was. Je woont er immers toch gewoon in? Plus hij zal dus beweren dat jij zijn herstelvoorstellen afgewezen hebt en nooit duidelijk gemaakt hebt wat je dan wel wilde ...

Wederom, "dont shoot the messenger", maar recht halen en recht hebben zijn niet altijd hetzelfde. Jij wilt wat, dus jij zal moeten eisen. Hij heeft immers zoals je elders al aangaf mogelijk zich er al bij neergelegd dat hij dat geld kwijt is.
Hij weet wat wij willen. Maar dat wil hij niet omdat hij het niet kan, namelijk een wit kozijn leveren met een drempel die niet hoger is dan 2 cm, en een constructie die aan de buitenzijde aansluit bij de stoep. Wij willen ook een nieuwe deur die waterdicht is, en een kozijn bij het toilet waar geen gat in zit.

Hij zegt: als ik een wit kozijn ga plaatsen dan wordt je drempel nog hoger! (hij is nu al 6 cm, en dat voldoet niet aan de wettelijke eis (verkregen recht versus bouwbesluit). Maar dat wil hij niet plaatsen, hij wil de stoep verhogen aan de buitenkant.

We zijn gewisseld van advocaat omdat de 1e niets deed. Tijdens de intake had hij dezelfde vragen als ons. Tijdens het tafelgesprek was hij zomaar om, geen enkele kritische vraag meer. Ze deden er alles aan om de troep die er nu in zit, op te lappen met akkoordje.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:53:
[...]

Zolang je dat op papier hebt geeist, zit je goed.
Staat het niet op papier, zit je echter niet zo goed.

Dat is alles wat ik duidelijk wilde maken. Je hoeft mij niet te overtuigen, want je foto's deden dat al. ;)
Alles staat op schrift/mail. Aangetekende stukken, zelfs de 1e advocaat deed dat op schrift de deur uit.

Ik heb gisteren nog aan een klant een nieuwe BMW met stalen velgen een een superdeluxe audiosysteem verkocht trouwens. Hij kwam vanmorgen zijn nieuwe auto halen, ik had de trabant helemaal opgepoest en voorzien van alumium velgen en een cdspeler. Die twee zaken zijn echt een meerwaarde.Toen hij moeilijk deed dat hij dat niet gekocht had, zei ik dat hij niet zo moeilijk moet doen, want het rijd toch?

Nijl wijzigde deze reactie 27-11-2019 20:01 (32%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
.

Nijl wijzigde deze reactie 08-12-2019 11:58 (99%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
barry86 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:24:
pff...

Maar is er hier een fout gemaakt vanaf jullie zijde:

Hierna hebben wij niets meer van de zijde van uw cliënt vernomen tot wij uw brief ontvingen.

Of is het weer blufpoker?
Blufpoker. Uiteraard heb ik hem gevraagd of de nieuwe constructie aan de regels voldoet. Heeft hij, zoals we gewend zijn, niet op geantwoord.

Nijl wijzigde deze reactie 05-12-2019 16:28 (16%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Nu we inmiddels zes maanden bezig zijn met de aannemer begin ik mij wel af te vragen waarom hij zijn kop in het zand steekt, geen actie onderneemt om te herstellen, veel vragen niet beantwoord en pas op het allerlaatste moment een reactie geeft als hij wel reageren wil. Ik ben tot nu toe in dit hele dossier niets tegen gekomen wat die vraag ook maar kan beantwoorden. Dit moet je toch niet willen, als ondernemer aansturen op een rechtszaak?

Nijl wijzigde deze reactie 05-12-2019 17:30 (24%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:34:
[...]

Recht hebben en recht halen zijn twee zaken. Wellicht vertrouwt hij erop dat hij genoeg mist op kan werpen om een goede oplossing te halen. Let wel, goede oplossing kan ook best zijn polder-oplossing, waarin hij maar een deel hoeft op te lossen.

Sterker nog - en ik sta wellicht weer op je tenen - maar hij heeft een op papier ijzersterk punt met "In een gesprek dat wij 10 oktober om 13:00 met uw cliënt en zijn vorige advocaat hadden, spraken wij af dat deze advocaat ons de overeengekomen herstelpunten zou mailen, waarna wij deze voor uw cliënt zouden oplossen. "

Een tegen-vraag stellen, hoe terrecht ook, kan verwarrend werken bij een rechter. De ondernemer kan onnozel spelen en zeggen dat hij oprecht niet snapte wat jij nu wilde, tenzij jij hem een conrete lijst gestuurd hebt. Gelukkig gaf jij aan dat gedaan te hebben. O-)

Maar dat lijkt zijn strategie. Zeggen dat hij best erkent dat er verbeterpunten zijn, maar jij moeilijk doet.

Tenslotte zijn soms beide zijden in een juridisch geschil oprecht overtuigd van hun gelijk. Hij denkt wellicht écht dat het recht aan zijn kant staat...
Hij heeft van dat gesprek op 10 oktober niets op papier, sterker nog, in de mail van onze 1e advoaat staat dat hij telefonisch wel even zou bellen om door te geven dat de aannemer aan de slag kon gaan. Wat hij moet fixen staat op schrift, en daar is hij ook meerdere keren schriftelijk toe gemaand. Er is 4 uur lang over het rapport gesproken over latjes, kit, brievenbus. Er is ook lacherig gedaan over de lekkage, waar ze echt voor de collegas op de zaak nog echt even een fimpje moesten maken. Toen ik begon over de witte constructie, de hoogte, drempel e.d. begon hij extreem lastig te worden. We konden kiezen uit de huidige constructie, en het vervangen van de afwerking, brievenbus en scharnieren, of een wit kozijn, maar dan krijgen we een nog hogere instap er bij terug. Een dag later heeft de 1e advocaat zonder overleg met ons, de aannemer gesproken of deze misschien een compensatie wilde doen voor het verhogen van de stoep. Over een defecte deur, de lekkage e.d. is helemaal niet meer gesproken.

Wat hij op papier heeft is een overeenkomst met een constructie. Wat wij hebben is een constructie die niet is overeengekomen, manko is, en waarvan de afwerking alle profesionaliteit mist. Voordat die beste man nog meer schade aanricht, of er geld/energie in steekt, willen wij vooraf weten wat hij van plan is te gaan plaatsen. Want als dat ook niet juist blijkt, dan is het hek van de dam. Wij zitten echt niet te wachten op nog meer schade aan het huis. Hij heeft eerder aangegeven dat hij op papier een constructie heeft verkocht die niet volgens de regels is, dat de fabriek vervolgens de huidige zwarte heeft geleverd en dat dat zonder overleg is geplaatst.

Alles in deze kwestie komt steeds van 1 kant, de onze. Hij heeft nog helemaal NIETS ondernomen van zijn kant.

Ik heb gewoon sterk de indruk dat hij dacht aan deze op leeftijd zijnde klant te kunnen verdienen door een afdankertje te leveren. Alles is kapot, afgedankte restjes en rommel wat er voorhanden was, en dan die troep verkopen als meerwaarde. Op de dag dat hij wel langskwam ging hij er als een speer vandoor toen ik er bij kwam staan toen hij zijn centjes kwam halen.. "Alles is prima, wat wilt u nou meneer, u heeft nog helemaal niets betaald!"

Ik ben zo ontiegelijk blij dat die gehele factuur niet voldaan is en wij het geld nog hebben.

Nijl wijzigde deze reactie 05-12-2019 18:59 (11%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Armin schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:58:
[...]

Het is niet dat ik je niet geloof, maar wees enkel voorbereid dat dat dus zijn argument is, en als je niet één duidelijke lijst hebt van nadien, zou het mij niet verbazen als je een polder-oplossing krijgt bij een rechter, omdat de rechter deels meegaat in zijn onozel vijnzen.

Ik heb het zelf helaas gezien dat recht hebben en recht halen niet hetzelfde zijn, omdat rechters ook maar mensen zijn en niet altijd de hele achtergrond goed doorgronden. Een helder kletsverhaal verslaat dan soms een onduidelijke waarheid.
Wat we hebben is wat er op papier staat, en dat is aan te leveren als bewijs. Meer kan ik er niet van maken.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Roenie schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:33:
[...]
En dat is een concrete lijst van punten over hoe je het wilt?
Ja, dat is de getekende overeenkomst.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Derby schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:25:
[...]

Ik ga hier helemaal in mee. Toen ik nog juridisch werk deed waren dit de punten waarop je een zaak kon laten ontsporen. Zeker als je weet dat je zwak staat is dit een mooie afleidingsmanoeuvre. Je krijgt als aannemer dan wel niet helemaal wat je wil maar je verliest minder als wanneer toegeeft.

Jij hebt simpelweg geen lijst aangeleverd met wat je verandert wil hebben. Een tegenvraag stellen maakt de zaak alleen maar zwakker Weet je zelf wel wat je wilt?. Gegeven dit draadje weet je dat wel maar dat blijkt niet uit de officiële correspondentie.

Stuur snel die lijst op, voordat die dagvaarding eruit gaat. Dan dwing je de aannemer tot een reactie omdat je zijn ammo weg gehaald hebt. Uiteraard met tussen komst van de advocaat.
Dat heeft hij al, de punten genoemd zoals in het VKG rapport, en we willen een kozijn met deur met wit kozijn dat voldoet aan de regels. Dat staat ook in de brief van de tweede advocaat. Hoevaak moeten we die punten dan herhalen? Hij weet ook dat we een nieuw kozijn willen maar die moet wel voldoen aan voorschriften. Die punten zijn allemaal in dat schrijven benoemt.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
barry86 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:00:
Kijk dit is nou het mooie van een forum. Soms kun je bepaalde reacties als vervelende kritiek lezen, maar in dit geval wordt er maximaal meegedacht voor een sterke zaak.
Nijl ik hoop voor je dat alles een goede afloop heeft.
Zekers, er is straks maar 1 die uiteindelijk beslist wat de afloop is.Als het zover komt, misschien schikt de aannemer alsnog. Het is tenslotte bijna kerst!

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Derby schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:26:
[...]

Nu speel ik even advocaat van de aannemer.

De raadsman van de opdrachtgever heeft zojuist geprobeerd een beeld te schetsen van mijn cliënt waarbij mijn cliënt niet zou reageren of te laat. Dat is een gevalletje van pot verwijt de ketel. Er is op (insert datum) en opnieuw op 10 oktober gevraagd om een lijst met punten die aangepast moeten worden. Tot op heden is er geen reactie gekomen op deze vraag. Mijn cliënt wil deze zaak zo snel mogelijk oplossen naar beider tevredenheid, niet om de minste reden dat er dan betaling plaats kan vinden voor de gedane werkzaamheden. Vooralsnog lijkt de opdrachtgever het proces te willen traineren (vertragen) door niet op gevraagde informatie in te gaan. Mijn cliënt is uiterst bereidwillig geweest om tot een oplossing te komen, maar kan nu niet verder omdat de opdrachtgever tegen blijft werken

Maak een lijst, en dan bij voorkeur gedetailleerd. De bovenkant van de binnenkant van het deurkozijn moet in kleur blabla, en de aansluiting met het huis moet worden afgewerkt met kit/schuim/rubber van merk in kleur. De linker kant van de binnenkant van het deurkozijn moet worden afgewerkt in kleur blabla, waarbij de naad tussen kozijn en muur wordt afgewerkt in ... De afstand van de drempel van de deur tot aan de vloer wordt maximaal 2 cm (volgens bouwbesluit # blabla)....je begrijpt de strekking. Daarmee haal je heel het argument van niet mee willen werken onderuit en laat je de aannemer geen enkele ruimte om met iets anders aan te komen.

Blijven verwijzen naar het rapport is leuk, maar dat is niet waar de aannemer om vraagt. De aannemer vraagt om een lijst met punten die gecorrigeerd moeten worden. Mocht het voor de rechter komen heb jij nu verzaakt om te werken aan een goede oplossing.

Nu ga ik misschien interpreteren, maar je verwijzing naar het rapport en de offerte zonder het willen maken van de lijst lijkt nu meer op een principe kwestie. Dat mag, maar ik hoop dat je je realiseert dat je dan de afweging moet maken wat je principe je oplevert afgezet tegen het moet schikken of mogelijk verlies van de zaak.

Ik oordeel of veroordeel niet. Ik denk dat de aannemer hartstikke fout zit. Maar maak het hem dan niet te makkelijk.
Ik begrijp je insteek, echter, die punten zijn besproken op 10 oktober. Die heeft hij zelf genoteerd *overgeschreven uit het rapport*. Er is niet overeengekomen dat we dezelfde lijstjes blijven heen en weer sturen.

Waar het op stuk loopt is dat hij het kozijn MOET vervangen voor een exemplaar wat wij hebben besteld. Maar dat wil hij niet plaatsen. Hij wil de huidige oplappen. Hem is op 10 oktober al bericht dat wij een nieuw, wit kozijn willen. Echter wel met de garantie dat deze aansluit bij de oude situatie, en dat die drempelhoogte aan de regels voldoet. Dat verhaal ontwijkt hij. Dat gehele kozijn met deur moet er uit en worden vervangen. De afwerking is dan slechts bijzaak, want dat moet allemaal opnieuw. Hij wil niet tot vervanging overgaan want "geplaatste is een meerwaarde". De brief van begin november geeft duidelijk aan: nieuw wit kozijn plaatsen dat voldoet aan de regels en dat aansluit bij de oude situatie. Een nieuwe waterdichte deur, witte brievenbus, witte scharnieren, afwerking compleet herstellen, vensterbank wc verwijderen en schade herstellen, kozijn buitenkant herstellen, dorpels herstellen.

Nijl wijzigde deze reactie 06-12-2019 13:41 (5%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
Omni superens schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:50:
[...]
Wat dat betreft zou ik ook niet aarzelen om te reageren op het antwoord van de aannemer dat hij de lijst met herstelpunten kan vinden in de brief van begin november en desnoods een kopie van die brief bijvoegenen aangetekend laten bezorgen. Als het dan voor de rechter zou komen, kan je meteen laten zien dat de lijst met herstelpunten begin november aan heb is verstuurd, en vervolgens nogmaals toen de aannemer in december deed alsof die lijst nooit verstuurd was.
Ik snap de goede bedoelingen mbt tot de lijstjes.
echter:

Die brief is al bezorgd door de advocaat.

Cliënt wenst een nieuwe deur en een nieuw kozijn die ook ten aanzien van de drempelhoogte aansluit bij de van toepassing zijnde regelgeving en daarnaast eveneens aansluit bij hetgeen partijen zijn overeengekomen en naar voren is gekomen in de rapportage van het KCG.

In het laatste schrijven is daar nogmaals op ingegaan:

In het licht van het vorenstaande wil ik u verzoeken mij binnen een termijn van 7 dagen te bevestigen dat u, dan wel een derde partij, alsnog de gebleken tekortkomingen zult herstellen, inhoudende de tekortkomingen welke volgen uit de rapportage van het KCG en daarnaast de drempelhoogte zult aanpassen met inachtneming van de oude situatie en het vigerende bouwbesluit.

Wij willen dus bevestigd hebben dat hij dat nieuwe witte kozijn plaatst, een nieuwe deur, en dat het voldoet aan de regels. Daarnaast moet hij bevestigen dat hij de tekortkomingen in de afwerking zoals in het rapport omschreven alsnog correct uitvoert.

En DAT doet hij dus niet. Hij wil niet tot -vervangen- overgaan, want de huidige constructie is een -meerwaarde-. Als antwoord krijgen we dus dat lijstje verhaal en een kopie van een oude e-mail als antwoord. Hij moet flink in de buidel tasten voor een nieuwe deur met kozijn. En dat wil hij niet, dus haalt hij er van alles bij wat er niet toe doet. En dan bericht hij ook nog dat hij NU pas een jurist er bij haalt, en over 14 dagen laat weten wat hij wil gaan doen. Dus hij schuift het WEER op de lange baan. En dat zie je in alles terug, alles op het laatste moment beantwoorden (of doen alsof je het niet weet/hebt gehad).

Iemand hier gaf al aan dat een mogelijke naderend failisement wel eens een reden kan zijn van deze manier van werken. 't zou maar zo eens kunnen...

Nijl wijzigde deze reactie 06-12-2019 14:21 (64%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:20:
Heb je hoogteverschil nog opgezocht in bouwbesluit, dat is namelijk gewijzigd, dit jaar of vorig jaar, geen idee wanneer precies.
En dat heeft altijd gegolden voor EEN toegang , niet automatisch voor elke deur.

Ik bedoel maar, zorg wel dat je het juiste omschrijft met eisen en niet wat je denkt dat het is.
Reeds eerder ter sprake gekomen:
Ik citeer:

Het rechtens verkregen niveau is de huidige kwaliteit met als minimum het niveau bestaande bouw. Meer dan nieuwbouw is nooit verplicht. De oude situatie van de drempel was minder dan 2 cm. Die is nu 6 cm hoog. En dat is inderdaad gemeten vanaf de beklede vloer in huis. De drempel buigt ook door als je er op,staat omdat deze niet onder de volledige breedte wordt ondersteund. De VKG voorschriften zijn daar heel duidelijk over, dat dat wel moet. Verder is de constructie niet waterpas, de afwijking is groter dan als max wordt gesteld in datzelfde VKG voorschrift. Dat de voorgestelde oplossing niet aan het bouwbesluit voldoet brachten ze zelf ook nog eens te sprake tijdens het gesprek in oktober. Dus ze weten exact waarmee ze te dealen hebben.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:00:
Maar verschil binnenvloer en bovenkant straatwerk was toch altijd al hoger dan 2cm? Daar komen zij straks mee aanzetten voor rechter.

Aanvulling: ik ben bang dat je dit niet zomaar wint, is gewoon een zeer lastige zaak en bouwbesluit erbij halen, werkt eerder tegen je met de huidige omschrijvingen. Aannemer gaat straks doodleuk zeggen, dat deze deur in oude situatie ook niet aan hoogteverschil qua bouwbesluit voldoet, dus bij verbouwing er ook niet aan hoeft te voldoen.
Een stuk terug kan je lezen hoe het was en hoe het nu is.

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
bangkirai schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:29:
Ja precies heb ik gedaan. Hoogteverschil is dus altijd meer geweest dan 2cm tussen binnen en buiten.

Bouwbesluit kijkt niet van binnenuit tot hoogte drempel. Daar staat het allemaal anders omschreven, daar probeer ik dus voor te waarschuwen.

Probeer iemand te vinden in je buurt die goed met bouwbesluit bekend is. Want zo simpel is het allemaal echt niet.
De hoogte van de drempel van binnen naar buiten mag niet hoger zijn dan 2 cm! In de oude situatie was dit ook niet hoger dan 2 cm, met dit nieuwe kozijn is dat 6 cm! (3x hoger dan de norm). Die hoogte wordt gemeten vanaf een afgewerkte vloer. Leg maar een balk van 4 cm op je eigen drempel en stap er maar in/uit. Dan merk je wel dat dat gewoon niet functioneel meer is. Dat is levensgevaarlijk! En dan -dreigt- de aannemer dat wanneer hij er een compleet nieuw WIT kozijn in zet, die drempel NOG hoger wordt! Dat wordt dan geen echte drempel inrichting, maar het krijgt dezelfde looks als een stijl zoals dat aan de zijkant zit.

Je moet dit niet verwarren met het aanzicht van buiten. Dat is een heel ander verhaal. Dat kan NOOIT 2 cm worden. Van buiten af gezien is het kozijn 2 baksteendiktes KORTER dan de oude. Dat verklaard dat de afwijking. Als je iets TE KORT inmeet dan kan het nooit goed komen.

En omdat het te kort is, zweeft die drempel/dorpel. Hij is niet ondersteund, en buigt door als je er op staat. In oa. VKG voorschriften staat dat de constructie in zijn GEHEEL ondersteund moet zijn en niet mag doorbuigen. Dit heeft de fabrikant van de profielen ons ook schriftelijk laten weten. De fabrikant van het kozijn zegt dat alles van fabriek x komt, maar fabriek x zegt dat die drempel inrichting niet door hen is gemaakt. Alleen de stijlen komen daar weg. De monteur die geweest is om de lekkage te verhelpen zei bij aankomst gelijk dat deze constructie niet van zijn fabriek afkomstig is. De deur is bewerkt met een beitel, er is een strip onder gekit die niet voor deze deur is, de strip zit scheef, wringt bij het sluiten van de deur, de kitranden kan je er onder zien hangen, het blijft lekken in huis!

Wij hebben gewoon een bij elkaar gezocht zootje gekregen dat op 1 of andere manier in elkaar getimmerd is.

Zo, ik ga nu afronden en nog even een uur in de file staan voor ik thuis ben. Fijn weekend allemaal!

Nijl wijzigde deze reactie 06-12-2019 17:26 (60%)

You are NIJL-ed!

• Nijl

Nijl

Topicstarter
gumtree schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:04:
Ik verwacht dat als het op een rechtzaak aankomt dat de rechter jullie eerst na het aanhoren van de problemen naar de gang stuurt om te proberen tot een schikking te komen. De raadman van de tegenpartij zal dan een financieel voorstel doen van een percentage van de totale aanneemsom tegen finale kwijting. Dat zal waarschijnlijk de totale aanneemsom minus de kosten van de voordeur zijn.

Stel dat jullie hier niet in meegaan en de rechter zich wel kan vinden in de zaak is het dus best zuur. Want je bent alle garantie kwijt (en gezien de ellende die is opgeleverd ga je die vroeg of laat nodig hebben) en je kunt opzoek gaan naar een andere leverancier voor een deur. Ik ga er gemakshalve even vanuit de de kozijnenleveranciers niet zitten te wachten op alleen maar een voordeur plaatsen.

Ik hoop dat je nog wat ijzers in het vuur hebt, om de rechter te kunnen overtuigen van je gelijk.
hij mag alles terug hoor. De deur is ook manko.

You are NIJL-ed!

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True