Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Na 1 jaar verhuizen

Pagina: 1
Acties:

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
Ik wil eens weten hoe gek en onvoordelig het is om na 1 jaar te verhuizen.

Mijn/onze situatie: 1.5 jaar geleden een projectnieuwbouwwoning gekocht en laten bouwen. Met het idee misschien een gezin te beginnen ooit.

Nu we hier een jaar wonen komen we erachter dat het niet ons ding is. We willen hoogstwaarschijnlijk geen kinderen en ervaren dat rust ons heel belangrijk is. We zitten in een kinderrijke buurt en ervaren veel onrust als wij bijvoorbeeld in onze tuin willen zitten. Onrust uit zich in luid pratende mensen, muziek, spelende kinderen e.d.

Nu kun je zeggen, waarom wist je dit niet van te voren. En dan antwoord ik: Dat denk ik soms ook. Maar men leert van ervaringen en komt nieuwe dingen over jezelf te weten als je een volgende stap maakt. Ik ben wel blij dat we erachter zijn wat we nou eigenlijk willen door dit huis. Laat het een (misschien) dure les zijn.

We hebben op zich geen haast om weg te gaan, maar het feit dat we regelmatig op Funda zitten te loeren bewijst wel dat het niet erg zou zijn als we ergens anders konden wonen. We zouden hier nog best een tijdje kunnen wonen, maar we weten nu al dat we hier geen 10 jaar willen wonen. We zouden ook alleen weggaan als we een pareltje van een huis tegenkomen die aan onze nieuwe en herziene :+ eisen voldoet.

Ons huis is nét voor de prijsstijgingen gekocht. Dus we zitten in een 2-onder-1-kap met grote uitbouw en aangebouwde geïsoleerde garage voor redelijk goedkoop. Voor de prijs van onze hypotheek kun je nu een casco 2 onder 1 kap kopen zonder bouwdepot.

Ik denk dus dat we sowieso quitte kunnen spelen met de verkoop en misschien wel een beetje overwaarde.

Mijn vragen zijn:
- Hoe onvoordelig is het om zo snel te verhuizen?
- Heeft er iemand ervaring met dit gevoel of deze situatie? Of kent er iemand in zijn of haar kenniskring met deze ervaring?
- Zitten er addertjes onder het gras of is het redelijk simpel zoals ik denk: Verkoop woning zonder verlies, zoek nieuw huis en leen eventueel bij en zorg dat je eigen geld hebt voor kosten koper.

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 09:00
Wij hebben zelf ons huis binnen twee jaar weer verkocht.
De kosten die we gemaakt hadden ruim terug verdiend met de waardestijging.
Het ligt denk ik maar net aan de situatie en wat de huizenmarkt in je regio heeft gedaan.
Ik zou een keer een makelaar voor een waardebepaling.

Het zal onder de streep waarschijnlijk voordeliger zijn om te blijven zitten maar als je niet op je plek zit zou ik dat zeker niet doen.

In onze ervaring is het niet anders dan na een langere tijdje huis verkopen.
Waarschijnlijk zullen de kijkers wel graag willen weten waarom je zo snel het huis weer uit wil.
Maar als je daar een logische reden voor hebt is dat natuurlijk geen probleem.

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13-06 17:59
In de huidige markt zou je denk ik met een beetje geluk je kosten eruit kunnen halen ook omdat het bij nieuwbouw meestal vrij op naam is heb je minder belasting hoeven betalen. Diegene die jou dat het beste kan laten weten is een taxateur, hoeveel je woning waard is is nogal van belang.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:19
Vraag een makelaar om een gratis waardebepaling. Bepaal hoeveel je hebt betaald en reken uit wat je over houdt of tekort komt.

Ik zou me niet druk maken over gevoelens etc, niks mis met na 1 jaar verhuizen. Gewoon doen wat goed voelt en wat financieel haalbaar is.

• Farezz
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 10:22
Ik denk dat je quitte speelt en daarbij, als je geen kinderen wilt dan neem je ook een kleiner huis misschien waardoor je uiteindelijk nog wat over houdt van de verkoop van t oude(nieuwe) huis.

• Alfalva
  • Laatst online: 05-06 16:07
TheUninvited schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:34:
In de huidige markt zou je denk ik met een beetje geluk je kosten eruit kunnen halen ook omdat het bij nieuwbouw meestal vrij op naam is heb je minder belasting hoeven betalen. Diegene die jou dat het beste kan laten weten is een taxateur, hoeveel je woning waard is is nogal van belang.
Ik noem 21% (BTW op nieuwbouw) nou niet echt minder belasting dan 2% (overdrachtsbelasting op bestaande woning).. :P

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-06 01:28
Alfalva schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:44:
[...]

Ik noem 21% (BTW op nieuwbouw) nou niet echt minder belasting dan 2% (overdrachtsbelasting op bestaande woning).. :P
Die btw reken je uiteraard gewoon door in de waarde.

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• Alfalva
ThunderNet schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:48:
[...]

Die btw reken je uiteraard gewoon door in de waarde.
Dat zal, maar dan betaal je alsnog niet minder belasting, wel?

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-06 01:28
Alfalva schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:49:
[...]

Dat zal, maar dan betaal je alsnog niet minder belasting, wel?
Indirect niet, direct wel..

Leven als een eindbaas, werken als een malle! | iRacing Profiel

• SonataArctica
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 09:42
Wij zitten/zaten in dezelfde situatie. Huis iets meer dan 3 jaar geleden gekocht net voor de stijgingen weer in gingen zetten, inmiddels een forse overwaarde. Ook wij willen geen kinderen en worden letterlijk gek van de enorme herrie van het speeltuintje wat pal achter onze tuin ligt. Er lopen er dagelijks 10+ rond de hele middag, en in de tuin zitten met lekker weer houden we nog geen half uur vol zonder opborrelende moordnijgingen :+

TL:DR is dat we toevallig vandaag een bod uitgebracht hebben op een woning in een rustigere omgeving waar tevens de huizenprijzen wat lager zijn. Op die manier krijgen we onze rust en kunnen we tevens (veel) groter gaan wonen, mede dankzij onze overwaarde. En zelfs al is het financieel niet gunstig, je eigen geluk en gemoedsrust lijkt mij waardevoller dan het geld wat je wellicht moet steken in een mogelijke verhuizing :-)

Gitarist van Veil Of Delusions: www.veilofdelusions.com

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 12:42
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:23:
Mijn vragen zijn:
Dat ligt er allemaal maar net aan. Neem bijvoorbeeld de keuken. Je kan een basic keuken nemen van 5k, maar je kan ook voor 50k een roze keuken nemen met ingelegde diamanten.... Welke heel erg smaakgevoelig is en welke eerder de prijs verlaagt dan verhoogt. Dergelijke keuzes hebben uiteraard invloed op de waarde. Wij weten uiteraard niet hoeveel meerkosten je hebt gespendeerd ten opzichte van de huidige waarde. Neem bijvoorbeeld een uitbouw: je zal deze nooit 1 op 1 terug krijgen bij verkoop
- Heeft er iemand ervaring met dit gevoel of deze situatie? Of kent er iemand in zijn of haar kenniskring met deze ervaring?
Nee, maar mij lijkt een mooi vrijstaand huis met veel groen ook wel wat! Vooral in verband met de kinderen die wij wel hebben. Alleen is dat onbetaalbaar in de Randstad en wil ik niet in een andere provincie gaan wonen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat je minder zin hebt in het geluid van kinderen, maar het enige wat daar aan te doen valt is verhuizen... Zeker omdat het nieuwbouw is zullen er vast nog wel meer kinderen komen, zeker als je in de buurt van een speeltuin, grasveld of ander speelterrein woont.
- Zitten er addertjes onder het gras of is het redelijk simpel zoals ik denk: Verkoop woning zonder verlies, zoek nieuw huis en leen eventueel bij en zorg dat je eigen geld hebt voor kosten koper.
Als er geen voorwaarden zaten aan de verkoop (bij sommige huizen mag je pas na X tijd het huis verkopen met meerwaarde of ivm subsidies, etc) dan zitten er verder weinig addertjes. Ga gewoon op een gratis gesprek bij een hypotheekadviseur

Dat je huis meer waard is geworden en je geen 'verlies' maakt is natuurlijk top, maar het huis dat je wilt gaan kopen is in dezelfde periode ook in waarde gestegen :+

President wijzigde deze reactie 25-04-2019 12:55 (4%)

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:00

Wish

ingwell

Met de overwaarde kun je dan prima verhuizen en de eenmalige kosten die je had voor deze aankoop en de aanstaande compenseren.
Mijn voorbeeld: in de "low" van de huizenmarkt in Utrecht (locatie speelt wel een beetje mee) mooi huis gekocht. Samenwonen. En uit elkaar. Huis verkocht met 30K winst. Pijnlijk, maar niet financieel :)

No drama

• Alfalva
Wil je dat uitleggen? Als je 3 ton voor een huis betaalt, kost dat je:
a. in het geval van nieuwbouw / V.O.N. EUR 52.066 BTW; of
b. bij bestaande bouw 2% van 300.000 = EUR 6.000.

Hoe is a. minder belasting dan b.? :?

• OosterF
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 13:08
Grove den schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:33:
Wij hebben zelf ons huis binnen twee jaar weer verkocht.
De kosten die we gemaakt hadden ruim terug verdiend met de waardestijging.
Geen ander huis gekocht daarna? Anders heb je natuurlijk ook betaald voor de waardestijging van dat nieuwe huis.

Blijven zitten is natuurlijk altijd goedkoper. Maar fijn in je huis wonen en leven is ook wat geld waard. Die afweging moet je zelf maken.

• hgkertjed
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:10
Het is snel, maar ik denk niet dat het erg is. Sommige dingen ervaar je nu eenmaal alleen als je een keuze hebt gemaakt. Ook kunnen plannen veranderen. Je kunt beter ergens wonen waar jullie je prettig bij voelen dan dat je blijft omdat jullie nog maar kort ergens wonen. Als het ook nog te betalen is, inclusief de overdrachtsbelasting en dergelijke zou ik het gewoon doen. Wonen met ergernissen is niet prettig.

• Supreme
Het enige wat ik wel echt zonde vind is dat het huis precies is wat ik wil, alles is ingericht en afgewerkt zoals ik wil en het heeft me veel bloed, zweet en tranen gekost. :P

Maar ik kwam er dus achter dat de plek minstens net zo belangrijk is |:(

Supreme wijzigde deze reactie 25-04-2019 13:21 (17%)

• Shiro
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-06 22:54

Shiro

Serenity

Als je vanuit een punt bekijkt dat je alleen het huis verkoopt dan zal je zeer waarschijnlijk winst maken, vanuit gaande dat je inderdaad niet hele extreme keuzes hebt gemaakt voor je huis zoals eerdere genoemde voorbeelden met een roze keuken en diamanten.

Zo zit ik zelf in een *nieuwbouw* uit 2018, gekocht van de vorige bewoners die ook binnen een jaar eruit wouden. Wat graaf werk leert mij dat het huis casco anderhalf ton goedkoper was dan wat ik ervoor betaald heb bij de koop. Dus dat anderhalf ton min dat ze kwijt zijn aan het huis inrichten is kort door de bocht genomen hun winst, los van de kosten voor aankoop en verkoop woning.

Dus ja, zeer waarschijnlijk ga je winst maken als ik het zo vergelijk met wat ik gekocht heb.

Echter, dat winst dat ze hebben gemaakt is natuurlijk net zo hard opgegaan aan het kopen van een nieuwe woning... dus mja... het is maar wat je plannen zijn na verkoop...

D3 profile

• SonataArctica
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:20:
Het enige wat ik wel echt zonde vind is dat het huis precies is wat ik wil, alles is ingericht en afgewerkt zoals ik wil en het heeft me veel bloed, zweet en tranen gekost. :P
Dan weet je nu hoe je het bij je volgende huis ook kunt aanpakken :+

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11:32
Alfalva schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:58:
[...]

Wil je dat uitleggen? Als je 3 ton voor een huis betaalt, kost dat je:
a. in het geval van nieuwbouw / V.O.N. EUR 52.066 BTW; of
b. bij bestaande bouw 2% van 300.000 = EUR 6.000.

Hoe is a. minder belasting dan b.? :?
A is niet minder belasting dan B. Alleen de belasting van A zit in die 300.000 verwerkt (dus de verkoper krijgt de belasting "terug" van de koper) en daar betaalt de koper nogmaals 2% over.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:29

Dit is wel een hele belangrijke. Je hebt er vast goed over nagedacht dus ik denk dat de specifieke nieuwbouwwijk het gewoon niet voor jullie doet.

Mocht er toch een andere reden voor de onvrede te bedenken zijn, denk daar goed over na. Die reden neem je namelijk altijd wel mee, ongeacht waar je naartoe gaat.

Is het puur de locatie, dan is het zonde van je woning, maar die locatie verander je niet.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:34:
Vraag een makelaar om een gratis waardebepaling.
Ik heb dat recent geprobeerd, maar wat een aanfluiting is dat. Ze kijken of er in jouw buurt iets te koop staat wat redelijk recent getaxeerd is, zo niet dan kunnen ze geen waardebepaling uitvoeren. Met andere woorden: wat zij doen kan je zelf ook.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:43

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Waarom denk je dat men altijd locatie, locatie, locatie roept? ;)

Kijk je contract na of er geen anti-speculatiebeding op zit. Kan zomaar zijn dat je minimaal 2-5 jaar ingeschreven moet staan op je woonadres. En bedenk ook dat die kinderen waar je nu last van hebt straks achter de PS5 geplakt zitten. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Deleon78
  • Laatst online: 11:19
pven schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb dat recent geprobeerd, maar wat een aanfluiting is dat. Ze kijken of er in jouw buurt iets te koop staat wat redelijk recent getaxeerd is, zo niet dan kunnen ze geen waardebepaling uitvoeren. Met andere woorden: wat zij doen kan je zelf ook.
Misschien verschilt dat per makelaar? Zoals men wel eens zegt: "het meervoud van anecdote is niet data".

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
Deleon78 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:41:
[...]

Misschien verschilt dat per makelaar? Zoals men wel eens zegt: "het meervoud van anecdote is niet data".
De drie makelaars die ik heb benaderd reageerden allemaal min-of-meer hetzelfde.

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13-06 16:09
Ja, dat gevoel ken ik wel. Na de verhuizing naar die nieuwbouw woning kom je er pas achter wie je buren zijn geworden. Het werd me al snel duidelijk dat het geen vrienden zouden worden, maar goed hoeveel last heb je? en hoeveel erger je je eraan.

We hebben het 8 jaar volgehouden, daarna zijn we verhuisd. De helft van het jaar zit je niet in de tuin en heb je weinig last van de buren en hun kinderen. Of je gaat, als dat kan, in de voortuin zitten..
Nu (2 jaar na onze verhuizing) blijkt iedereen van ons blok te zijn verhuisd, zo gaat dat ook met nieuwbouwwijken.

Denk je dat je het langer dan een jaar of 7 kan uithouden? De kans is groot dat er mensen scheiden en/of verhuizen. kinderen worden groter en minder luidruchtig.
Als je nu al dagelijks irritaties hebt, dan zou ik het gewoon te koop zetten. je verliest waarschijnlijk wat geld, maar je gezondheid is meer waard.

• Supreme
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:37:
[...]

Kijk je contract na of er geen anti-speculatiebeding op zit.
Daar hoorde ik een buurman ook over. Maar de wijk was al af, het waren nog 3 kavels waar o.a. ons huis opgebouwd is. En ik kan niks vinden in de koopovereenkomst.

Zoiets is vaak afgesproken met de gemeente toch? Of toch in de aannemersovereenkomst?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Staat in de akte van levering en in de koopovereenkomst. Het maakt niet uit of de wijk af is of niet, het is om te voorkomen dat de 1e bewoner huizen opkoopt om deze later voor meer door te verkopen zonder er zelf te wonen.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11:21
@Supreme

Misschien eens kijken waar je wel wilt wonen en waarom je daar geen overlast van buren zal hebben. Ik denk dat je op bijna overal wel wat van de buren hoort als je in de tuin zit.

Fable wijzigde deze reactie 25-04-2019 13:55 (51%)

• Supreme
Fable schreef op donderdag 25 april 2019 @ 13:54:
@Supreme

Misschien eens kijken waar je wel wilt wonen en waarom je daar geen overlast van buren zal hebben. Ik denk dat je op bijna overal wel wat van de buren hoort als je in de tuin zit.
Ik nodig je uit om een zaterdagmiddag in mijn tuin te zitten :+

Buren an sich storen me niet. Ik kan heel goed met mijn huidige directe buurman. Maar er is gewoon verschil tussen ergens een beetje achteraf met vrij zicht in je achtertuin in een bosrijke omgeving wonen, en het wonen in een nieuwbouwwijk omringd door achtertuinen met schreeuwende ouders/kinderen + muziek.

Ik heb ook gewoon een beetje pech met de achterburen. Het is een deel sociale huur met sociaal beperkte lui + 2/3 kinderen in 3 woningen op een rij.

Ik ben serieus vaak wezen kijken tijdens en voor de bouw, en het is me nooit opgevallen. Ik reken dat als botte pech qua buren :'(

Supreme wijzigde deze reactie 25-04-2019 14:07 (16%)

• nare man
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:31
Kijk, we wonen in Nederland en als je echt rust wilt hebben is dat heel moeilijk. Dan moet je specifiek op zoek gaan een vrijstaande woning in een bosrijke omgeving die ook niet aan doorgaande wegen of uitgaansroutes voor dorpsjongeren e.d. ligt (realiseer je dat het ook op het platteland behoorlijk kan spoken).

En bovendien, die herrie is er toch niet altijd? Los nog van het feit dat kinderen niet altijd klein en jengelend blijven, zijn jonge ouders over het algemeen vrij vroeg 's avonds uitgeput. Dit zitten toch niet tot 01.00 's nachts te feesten?

Belangrijk is ook gewoon een goede relatie op te bouwen met je buren zodat je er ook wat van kunt zeggen. Wij (stel van dertigers zonder kids) wonen ook in een kinderrijke buurt maar met al onze jonge-ouder-buren hebben we uitstekend contact, af en toe ook een koffie of biertje bij elkaar pakken, en als wij er dan echt een keer last van hebben zeggen we er iets van en dan gaat de muziek gewoon uit. Dat heet gewoon goodwill. Nu scheelt het misschien ook wel dat onze straat niet 'typisch nieuwbouw' is maar begin jaren '90 en dat de buren vrijwel zonder uitzondering HBO+ opgeleid zijn en vrij drukke banen hebben. Er wonen geen tokkies die tot middernacht aan het party'en zijn.

Enfin, dat gezegd hebbend, je wilt weg en dat begrijp ik ook wel heel goed. Als je het samen met je vrouw/vriendin hebt overdacht en besproken en je weet het zeker dan moet je het nu ook gewoon doen. De markt is nog gunstig, je gaat toch wel op dat huis cashen, alleen door je snelle verhuizing ga je iets minder cashen dan wanneer je zou blijven zitten. Daar staat tegenover dat woongenoet moeilijk in geld is uit te drukken dus als jij voor 20k extra verhuis- en inrichtingskosten wel een fijn, rustig stekje kunt vinden, waarom niet? Go for it.

nare man wijzigde deze reactie 25-04-2019 14:09 (7%)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

• Fable
  • Laatst online: 11:21
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:00:
[...]

Buren an sich storen me niet. Ik kan heel goed met mijn huidige directe buurman. Maar er is gewoon verschil tussen ergens een beetje achteraf met vrij zicht in je achtertuin in een bosrijke omgeving wonen, en het wonen in een nieuwbouwwijk omringd door achtertuinen met schreeuwende ouders/kinderen + muziek.

Ik heb ook gewoon een beetje pech met de achterburen. Het is een deel sociale huur met sociaal beperkte lui in 3 woningen op een rij.

Ik ben serieus vaak wezen kijken tijdens en voor de bouw, en het is me nooit opgevallen. Ik reken dat als botte pech qua buren :'(
Ik bedoel alleen dat je het overal slecht kan hebben, ik wil ook elke keer verhuizen, maar ik woon hier wel heel erg rustig waardoor ik nu 5 jaar later nog niet verhuist ben.

PS. het mixen van koop en sociale huur is inderdaad een erg slechte richtlijn vanuit de staat, nu hebben er gewoon meer mensen last van.

• Supreme
nare man schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:08:
Nu scheelt het misschien ook wel dat onze straat niet 'typisch nieuwbouw' is maar begin jaren '90 en dat de buren vrijwel zonder uitzondering HBO+ opgeleid zijn en vrij drukke banen hebben. Er wonen geen tokkies die tot middernacht aan het party'en zijn.
Dat scheelt enorm. Het is bij mij nogal mixed. Ik heb een prima band met aardig wat buren. Maar er zitten ook rotte appels tussen waarmee je niets meer dan ruzie krijgt als je iets zegt. Het type aso's wat peuken maar overal neer pleurt en tegen auto's aan pist in een dronken bui op oudejaarsavond. (geen grap.)

Ik heb dat misschien onderschat. Maar hoe kun je zoiets weten. Zoals ik al zei, ik ben vaak wezen kijken. Je komt daar vaak pas achter als je er woont.

Ik heb dan liever 1 of 2 directe buren en verder gewoon niets. En wat meer ruimte zodat je van je af kan kijken als je in de tuin zit. Ipv tegen andere woningen om je heen zit aan te kijken, met alle ellende qua geluid e.d. van dien.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En waar verwacht je dat te vinden? Ik weet niet welk budget je hebt, maar de woning die je terug wilt kopen is ook een stuk duurder geworden en zal doordat het geen nieuwbouw is ook een stuk meer energie verbruiken.

• Supreme
Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:31:
En waar verwacht je dat te vinden? Ik weet niet welk budget je hebt, maar de woning die je terug wilt kopen is ook een stuk duurder geworden en zal doordat het geen nieuwbouw is ook een stuk meer energie verbruiken.
Dat is het probleem echt niet.

We zien regelmatig woningen die aan ons bijna-perfecte plaatje voldoen op Funda en nog betaalbaar zijn. :) Gewoon goed zoeken.

Bedenk dat we zonder kinderen niet een hele grote woning nodig hebben. En waar we nu wonen we een hele slaapkamer + zolder niet noemenswaardig gebruiken. :)

Ik zal 2 voorbeelden posten met wat we een beetje voor ogen hebben.

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Maar misschien ontspoort het topic hierdoor nu. Op zich heb ik mijn antwoord gekregen en daarvoor dank allemaal :)

• hgkertjed
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:10
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:40:
[...]

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2
Leuk, die eerste woning hebben wij nog bezichtigd. Qua woonruimte beviel die woning wel, maar we wilden eigenlijk toch wel een iets grotere tuin.

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 13-06 17:59
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:00:
[...]

Ik heb ook gewoon een beetje pech met de achterburen. Het is een deel sociale huur met sociaal beperkte lui + 2/3 kinderen in 3 woningen op een rij.

Mijn ouders wonen vrijstaand maar ook die hebben buren naast en achter en daar heb je ook last van in de bebouwde kom. Moet je dus inderdaad buitengebied, maar dat brengt weer andere nadelen mee. Als je bijvoorbeeld naast een akker woont en de boer de boel komt omploegen. Oftewel niets is perfect, als je denkt ergens anders meer rust te vinden gewoon doen. Je kunt het je best veroorloven, maar geef je zelf geen valse hoop en let goed op tijdens het kopen wat voor mensen er al in de buurt wonen. Je makelaar kan je adviseren maar zou ook zelf kritisch kijken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Onderschat niet een provinciale weg qua drukte. ;) En ook niet dat prijzen op Funda tegenwoordig de vanaf-prijzen zijn. Let erop dat het gras bij de buren groener lijkt. :)

• Supreme
Reken er maar op dat ik heb geleerd van mijn huidige situatie.

Mochten we uiteindelijk de knoop doorhakken, zal dat met heel veel geduld en voorafgaand onderzoek gebeuren. Nogmaals, er is geen haast. :)

Het plan is gewoon hier te blijven zitten met in het achterhoofd weten dat we in principe weg kunnen. En regelmatig funda in de gaten houden met plaatsen waar we willen wonen. En dan toeslaan als er iets moois op komt.

Ondertussen gewoon lekker sparen. Het gevoel dat je weg kunt wanneer je wilt, geeft ook enigszins rust. Dat baarde me een beetje zorgen, vandaar dit topic :) .

Supreme wijzigde deze reactie 25-04-2019 14:54 (15%)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 15-06 22:47
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:18:
Dat scheelt enorm. Het is bij mij nogal mixed. Ik heb een prima band met aardig wat buren. Maar er zitten ook rotte appels tussen waarmee je niets meer dan ruzie krijgt als je iets zegt. Het type aso's wat peuken maar overal neer pleurt en tegen auto's aan pist in een dronken bui op oudejaarsavond. (geen grap.)

Ik heb dat misschien onderschat. Maar hoe kun je zoiets weten. Zoals ik al zei, ik ben vaak wezen kijken. Je komt daar vaak pas achter als je er woont.

...
Zouden er regio's zijn in Nederland die eigenlijk niet inherent tokkie zijn? Bepaalde dure wijken misschien wel maar hele regio's? Ik denk zelf eigenlijk van niet maar misschien zijn ze er wel en ken ik ze niet. Ik snap dat je wil verhuizen, zelf kan ik ook niet tegen tokkie gedrag en de mentaliteit in Nederland is ook een reden waarom ik er niet meer woon.

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 11:29
gold_dust schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:57:
[...]

Zouden er regio's zijn in Nederland die eigenlijk niet inherent tokkie zijn? Bepaalde dure wijken misschien wel maar hele regio's? Ik denk zelf eigenlijk van niet maar misschien zijn ze er wel en ken ik ze niet. Ik snap dat je wil verhuizen, zelf kan ik ook niet tegen tokkie gedrag en de mentaliteit in Nederland is ook een reden waarom ik er niet meer woon.
Knap dat je een heel land over een kam kunt scheren......overal steekproefsgewijs langs geweest?

• gold_dust
Hoijong schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:58:
Knap dat je een heel land over een kam kunt scheren......overal steekproefsgewijs langs geweest?
Misschien dat sommige regio's in Noord Brabant en Limburg wel meevallen. Dat lijkt me wat vriendelijker en beleefder dan de rest van het land, in het Zuiden is de mentaliteit wat Duitser en Belgischer. Voor de rest van het land, met name het noorden en de Randstad, zie ik het inderdaad somber in.

• SonataArctica
Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 14:51:
Het plan is gewoon hier te blijven zitten met in het achterhoofd weten dat we in principe weg kunnen. En regelmatig funda in de gaten houden met plaatsen waar we willen wonen. En dan toeslaan als er iets moois op komt.
Precies dit hebben wij ook gedaan inderdaad. Als je niet op de schopstoel zit kun je mooi dat pareltje zoeken wat je wilt hebben. Ons bod is een half uur geleden geaccepteerd, dus ik kan je uit zeer recente ervaring vertellen dat het op die manier goed kan werken. Happy hunting! :D

• Supreme
SonataArctica schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:25:
[...]

Precies dit hebben wij ook gedaan inderdaad. Als je niet op de schopstoel zit kun je mooi dat pareltje zoeken wat je wilt hebben. Ons bod is een half uur geleden geaccepteerd, dus ik kan je uit zeer recente ervaring vertellen dat het op die manier goed kan werken. Happy hunting! :D
Thanks en Gefeliciteerd! :)

• Theo
  • Registratie: januari 2005

Theo

moederbord

[...]

We zien regelmatig woningen die aan ons bijna-perfecte plaatje voldoen op Funda en nog betaalbaar zijn. :) Gewoon goed zoeken.

Bedenk dat we zonder kinderen niet een hele grote woning nodig hebben. En waar we nu wonen we een hele slaapkamer + zolder niet noemenswaardig gebruiken. :)

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Maar misschien ontspoort het topic hierdoor nu. Op zich heb ik mijn antwoord gekregen en daarvoor dank allemaal :)
Ik wil je droom niet verpesten maar met die tweede woning moet je goed opletten. Wolfheze is klein. Erg klein. Er is geen supermarkt. Het enige wat je hebt is een snackbar, een restaurant en een klein stationswinkeltje die probeert een mini supermarktje te zijn.
Wat je in Wolfheze wél hebt is het gekkenhuis een psychiatrische inrichting. Dat is de reden dat Wolfheze bestaat. En die zit zowat in je voortuin en beslaat bijna een kwart van het dorp. Dit is ook veelal de reden van treinvertragingen tussen Arnhem en Ede vanwege een springer. Deze springt vanuit de inrichting op het spoor, nog geen kilometer van dat huis vandaan.
Aan de andere kant (letterlijk); het bos en de heide zitten op loopafstand.

Weer aan de andere (zij)kant; de kerk die een paar honderd meter naast de woning zit die is actief in gebruik. De kerkklokken doen het volgens mij prima. (al ben ik hier niet helemaal zeker van)

Ik ken het gebied redelijk goed en ben in de buurt opgegroeid. Maar dit zijn dus wel zaken die je op voorhand wil weten, en die je niet zomaar terug ziet in een makelaarsfolder of een bezoekje van een half uur

7400 Wp op het dak

• Supreme
Theo schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:29:
[...]

Ik wil je droom niet verpesten maar met die tweede woning moet je goed opletten. Wolfheze is klein. Erg klein. Er is geen supermarkt. Het enige wat je hebt is een snackbar, een restaurant en een klein stationswinkeltje die probeert een mini supermarktje te zijn.
Wat je in Wolfheze wél hebt is het gekkenhuis een psychiatrische inrichting. Dat is de reden dat Wolfheze bestaat. En die zit zowat in je voortuin en beslaat bijna een kwart van het dorp. Dit is ook veelal de reden van treinvertragingen tussen Arnhem en Ede vanwege een springer. Deze springt vanuit de inrichting op het spoor, nog geen kilometer van dat huis vandaan.
Aan de andere kant (letterlijk); het bos en de heide zitten op loopafstand.

Weer aan de andere (zij)kant; de kerk die een paar honderd meter naast de woning zit die is actief in gebruik. De kerkklokken doen het volgens mij prima. (al ben ik hier niet helemaal zeker van)

Ik ken het gebied redelijk goed en ben in de buurt opgegroeid. Maar dit zijn dus wel zaken die je op voorhand wil weten, en die je niet zomaar terug ziet in een makelaarsfolder of een bezoekje van een half uur
Goed om te weten, al was het maar een voorbeeld en geen concrete kanshebber. :) Zo zie je maar weer wat voor een onderzoek je wel niet moet doen voordat je gaat ergens gaat wonen :+

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 15:43
TheUninvited schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:34:
Maar ben je niet elke overwaarde niet gelijk kwijt aan de sterk gestegen nieuwbouwprijzen?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 12:30
Alfalva schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:44:
[...]

Die BTW zit overal op. Overdrachtsbelasting is een gek ding; het is gewoon belasting op de verkoop van 2e hands spullen tussen particulieren.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik denk dat het misschien handiger is om ergens naar een mooie alleenstaande huis ergens in het oosten van het land. Drenthe, Groningen, Gelderland, of maak het bonter en ga kijken richting Ierland, Schotland, Noorwegen, enzovoort.

Eerst even nog een jaar of 2 in je huidige huis en dan verhuizen.

• MarkHero
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 10:12
Wat een heerlijkheid als je in de middel of nowhere woont, daar koop je bij ons een tussenwoning voor, en dat zit ik nog een uur van de randstad af ook.
Gewoon lekker verhuizen. Irritant toch als je je ergert aan je buren. Woongenot is ook geluk, dus als zij dat verzieken dan moet je maar wegwezen, zeker als je daar dus de mogelijkheden voor hebt.
Succes
[...]

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 09:51

Honesty

kattenneus!

Ik heb niet alles gelezen tot mijn spijt.
Maar als je nu kan verkopen en neutraal kan terugkopen wat je eigenlijk liever wil moet je dat altijd doen, zeker omdat je niet eens verlies hoeft te nemen. Een huis is geen investering. Zelfs als dat huis wat je nu hebt centrum Amsterdam ligt en je andere huis buiten de randstad, raad ik je aan om eieren voor je geld te kiezen omdat 5 jaar woonbederf je nooit meer terug wint, in mijn ogen nog niet met een ton waardevermeerdering.
Sterkte met je keuze, ik zit precies andersom wij zitten in een appartement in een leuke stad naast het centraal, ik zal best overal anders buiten de rode zones willen en kunnen wonen, maar mijn vrouw ziet dat totaal niet zitten, die zit hier prima en wil niet eens buiten de rode zones 2x zoveel woongenot hebben.

festina lente

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Supreme schreef op donderdag 25 april 2019 @ 12:23:
Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de afspraken die je hebt met o.a. de hypotheekverstrekker. Soms hebben nieuwbouwprojecten ook dat als je voor X-tijd (bij mij was dat vijf jaar) gaat verhuizen en je maakt winst op de woning, dat een deel van de winst naar anderen gaat. Des te later je dan verhuisd, des te goedkoper dat wordt.
Het kan dus zijn dat je dan een deel van de winst moet delen, maar dat is afhankelijk van de voorwaarden die je hebt op jouw woning en de hypotheek.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11:27

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Wij zijn van een "yuppen" wijk naar een nieuwbouwwijk gegaan en ik moet eerlijk zeggen, vind het heerlijk :D. We hebben zelf 2 jonge kinderen, en die maken ook veel herrie :+ dus fijn dat we ons niet hoeven te schamen :). Daarbij zijn er wat oudere kinderen in de straat die met onze kinderen spelen, dus kunnen wij rustig ons ding doen :7.
Moet wel zeggen dat het een vrij "luxe" wijk is met veel groen en een eenvoudige tussenwoning kost al 500k, dus dat trekt een bepaalde doelgroep aan.

Echter kan ik me heel goed voorstellen dat je zonder kinderen hier niets te zoeken hebt, zou als ik jou was dan ook accepteren dat het niet is wat je dacht en verhuizen :).
Financieel denk ik dat je er wel goed uitkomt. Bedenk wel dat als de rente plotseling naar 4% gaat zit je wellicht de komende 10 jaar vast....

Sport_Life wijzigde deze reactie 25-04-2019 20:52 (52%)

• nare man
gold_dust schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:11:
[...]

Misschien dat sommige regio's in Noord Brabant en Limburg wel meevallen. Dat lijkt me wat vriendelijker en beleefder dan de rest van het land, in het Zuiden is de mentaliteit wat Duitser en Belgischer. Voor de rest van het land, met name het noorden en de Randstad, zie ik het inderdaad somber in.
Ja, zo heerlijk, die vermenging van onder- en bovenwereld, geen boswandeling kunnen maken zonder op lekkende vaten drugsafval te stuiten, die konkelige wij-tegen-de-Hollanders-mentaliteit, meeste verkeersdoden van alle Nederlandse provincies...echt top. En zonder zachte g kom je er nimmer tussen.

Disclaimer: ik chargeer natuurlijk bewust maar de aanname dat een bepaalde provincie objectief zoveel fijner zou zijn om te wonen dan een andere is net zo grotesk. Over smaak valt niet te twisten.

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:41

PcDealer

HP ftw \o/

Houd er rekening mee dat je beoogde nieuwe omgeving ook stressfactoren kan hebben. Ik ging eind 2004 wonen in een nieuwbouwwijk waar de doorgaande weg er nog niet was behalve hoge zandduinen voor zover het oog reikte. Toen was de weg af en staat het bekend als FF. In de zomer niet eens rustig in de tuin kunnen zitten zonder gestoord te worden door achterlijken die denken dat een 50 km/u-weg een circuit is.

M.a.w. doe goed onderzoek en vraag bestaande bewoners naar hun bevindingen. Ook bij landelijke woningen of er bijvoorbeeld een aanvliegroute is boven het huis ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

• tilburgs82
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:09
Snel verhuizen is altijd onvoordelig. Alle kosten die je hebt gemaakt ben je kwijt. Denk aan verhuiskosten, materiaal voor inrichting, verven, tuin naar eigen wens maken, overdrachtsbelasting, notariskosten, enz enz.

Ja, maar het huis is 20% meer waard geworden in die 1, 2, 3 jaar en met dikke overwaarde verkocht.
Heel erg leuk dat je op papier je huis voor meer verkoopt, maar wat niet meegenomen wordt is dat het huis dat je terug koopt ook met een vergelijkbaar percentage gestegen is. Dit vergeten heel veel mensen.

Even off topic, maar stel je gaat van een huis van 200.000 euro dat 20% gestegen is, naar een huis van 400.000 euro dat ook zo'n 20% gestegen is (en hierdoor dus nu 480.000 euro kost), kan je natuurlijk zeggen. Ja ik heb 40.000 euro winst gemaakt bij de verkoop.
Maar je kan het ook zien als ik heb 40.000 euro verlies gemaakt, want het nieuwe huis is 80.000 euro duurder geworden.

tilburgs82 wijzigde deze reactie 25-04-2019 23:25 (26%)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Als je de overwaarde van dit huis weg streept tegen de prijsstijging van het nieuwe huis zit je effectief met de verkoopkosten (makelaar en doorhalen hypotheek) en de aankoopkosten (overdrachtsbelasting, notaris, financieel adviseur, taxatie, keuring, bankgarantie,...).
Dan nog kosten voor verbouwingen (schilderwerk, misschien gordijnen, ander vloertje,...) en dan nog de verhuizing zelf natuurlijk.
Je gaat er al snel 20k op inleveren, heb je dat er voor over?

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:56
Zo zijn wij ook vertrokken uit Groningen stad. Altijd overlast, nooit rust. Mijn gezondheid ging er aan onderdoor. Nu woon ik in een klein dorpje en ik vind het heerlijk, maar ook hier heb je "overlast". Grasmaaiers, bladblazers, stank van meest etc etc. Daar kan ik prima mee leven, helaas komt nu dat achterlijke vliegveld Lelystad in beeld :(
In Nederland is het erg moeilijk om te ontsnappen aan lawaai. Het is te vol helaas. Succes in ieder geval.

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Besef je wel dat het gras elders niet groener hoeft te zijn, tenzij je naar een vergrijsde jaren 70 wijk verhuisd is de kans groot dat ook op de nieuwe plek er veel gezinnetjes wonen.

Of je gaat echt naar het buitengebied, alleen dan mis je weer de voorzieningen zoals winkels dichtbij etc.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• nare man
Als je naar die vergrijsde jaren '70 wijk verhuist is de kans heel groot dat je op enig moment, na het overlijden van je vergrijsde buren, jonge buren krijgt die het huis, dat natuurlijk in geen 30 jaar is bijgehouden, helemaal leegtrekken. Zit je twee jaar in de bouwherrie. Of nog leuker: de erfgenamen besluiten het te verhuren.

Zoals ik al zei: dat is Nederland. Wil je niets met anderen te maken hebben dan moet je ergens in het noordelijke deel van een Scandinavisch land gaan wonen waar je eerste buur 1500 meter verderop zit. Maar dat wil je eigenlijk niet, want stiekem is Nederland heel goed en is alles hier belachelijk goed geregeld.

TS heeft de positie dat hij, zoals het er nu op lijkt, zonder verlies kan verhuizen. En zoals ik al zei: als je nu echt niet lekker zit, en je weet (vrij) zeker dat je op een andere plek wèl gelukkig gaat worden, dan moet je dat gewoon doen. Je kunt wel vijf jaren blijven zitten op die plek om wat euro's te besparen maar die verloren levensvreugd in die vijf jaren krijg je niet terug.

Maar als de verbetering niet heel groot is en/of het financieel niet makkelijk uit kan zou ik wellicht eerder opteren voor therapie of iets anders waarmee je je wat minder ergert aan lawaai. Ik heb zelf in een jaren '30 bovenwoning gewoond in het centrum van Rotterdam, dus supergehorig, AirBNB naast me en studenten onder me, en daar kun je best mee leven zolang je maar lekker in je vel zit. Als je daarentegen niet lekker in je vel zit, en je gaat constant focussen op elk geluidje, dan heb je inderdaad geen leven.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 14-06 12:28
gold_dust schreef op donderdag 25 april 2019 @ 15:11:
[...]

Misschien dat sommige regio's in Noord Brabant en Limburg wel meevallen. Dat lijkt me wat vriendelijker en beleefder dan de rest van het land, in het Zuiden is de mentaliteit wat Duitser en Belgischer.
Grappig, elke keer als ik daar geweest bent groeit mijn vermoeden dat New Kids een documentaire is in plaats van een (slechte) film.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

nare man schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 10:43:
Als je naar die vergrijsde jaren '70 wijk verhuist is de kans heel groot dat je op enig moment, na het overlijden van je vergrijsde buren, jonge buren krijgt die het huis, dat natuurlijk in geen 30 jaar is bijgehouden, helemaal leegtrekken. Zit je twee jaar in de bouwherrie. Of nog leuker: de erfgenamen besluiten het te verhuren.

Zoals ik al zei: dat is Nederland. Wil je niets met anderen te maken hebben dan moet je ergens in het noordelijke deel van een Scandinavisch land gaan wonen waar je eerste buur 1500 meter verderop zit. Maar dat wil je eigenlijk niet, want stiekem is Nederland heel goed en is alles hier belachelijk goed geregeld.

TS heeft de positie dat hij, zoals het er nu op lijkt, zonder verlies kan verhuizen. En zoals ik al zei: als je nu echt niet lekker zit, en je weet (vrij) zeker dat je op een andere plek wèl gelukkig gaat worden, dan moet je dat gewoon doen. Je kunt wel vijf jaren blijven zitten op die plek om wat euro's te besparen maar die verloren levensvreugd in die vijf jaren krijg je niet terug.

Maar als de verbetering niet heel groot is en/of het financieel niet makkelijk uit kan zou ik wellicht eerder opteren voor therapie of iets anders waarmee je je wat minder ergert aan lawaai. Ik heb zelf in een jaren '30 bovenwoning gewoond in het centrum van Rotterdam, dus supergehorig, AirBNB naast me en studenten onder me, en daar kun je best mee leven zolang je maar lekker in je vel zit. Als je daarentegen niet lekker in je vel zit, en je gaat constant focussen op elk geluidje, dan heb je inderdaad geen leven.
En die jonkies krijgen kinderen, waardoor je over 5 jaar in dezelfde situatie als nu zit, maar niet met een woning die af is.

• gold_dust
nare man schreef op donderdag 25 april 2019 @ 22:59:
Ja, zo heerlijk, die vermenging van onder- en bovenwereld, geen boswandeling kunnen maken zonder op lekkende vaten drugsafval te stuiten, die konkelige wij-tegen-de-Hollanders-mentaliteit, meeste verkeersdoden van alle Nederlandse provincies...echt top. En zonder zachte g kom je er nimmer tussen.

Disclaimer: ik chargeer natuurlijk bewust maar de aanname dat een bepaalde provincie objectief zoveel fijner zou zijn om te wonen dan een andere is net zo grotesk. Over smaak valt niet te twisten.
En de New Kids komen ook uit Noord Brabant. Venray schijnt ook behoorlijk erg te zijn, een soort van klein Rotterdam zeg maar. En de oude mijnsteden in Limburg zullen ook niet de meest aangename locaties zijn om te resideren. Gebrek aan perspectief uit zich volgens mij al snel in een bepaalde omgangsnorm.

Ergens had ik altijd de indruk dat bepaalde delen van het Zuiden, zoals Maastricht, wat bourgondischer zouden zijn en wat vriendelijker en beleefder zoals de Belgen en de Duitsers maar ook daar ontkom je waarschijnlijk niet aan typisch Nederlands gedrag.

Ik kom oorspronkelijk uit Friesland en daar wil je zeker niet gaan wonen als je vriendelijke, sociale buren verwacht. Amsterdam heb ik gestudeerd en daar wil je dan al helemaal niet wonen. Ik denk uiteindelijk dat emigreren de beste optie is wat dit betreft. Rust en ruimte vind je in Drenthe en Noord en Oost Groningen nog wel, ook misschien incidenteel wel aanbod waar de buren op 500 meter afstand wonen. Wel goed oppassen dat je niet per ongeluk de verkeerde afslag naar Delfzijl neemt en zeker ook Assen links laten liggen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 15-06 07:33
gold_dust schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 17:50:
[...]

En de New Kids komen ook uit Noord Brabant. Venray schijnt ook behoorlijk erg te zijn, een soort van klein Rotterdam zeg maar. En de oude mijnsteden in Limburg zullen ook niet de meest aangename locaties zijn om te resideren. Gebrek aan perspectief uit zich volgens mij al snel in een bepaalde omgangsnorm.

Ergens had ik altijd de indruk dat bepaalde delen van het Zuiden, zoals Maastricht, wat bourgondischer zouden zijn en wat vriendelijker en beleefder zoals de Belgen en de Duitsers maar ook daar ontkom je waarschijnlijk niet aan typisch Nederlands gedrag.

Ik kom oorspronkelijk uit Friesland en daar wil je zeker niet gaan wonen als je vriendelijke, sociale buren verwacht. Amsterdam heb ik gestudeerd en daar wil je dan al helemaal niet wonen. Ik denk uiteindelijk dat emigreren de beste optie is wat dit betreft. Rust en ruimte vind je in Drenthe en Noord en Oost Groningen nog wel, ook misschien incidenteel wel aanbod waar de buren op 500 meter afstand wonen. Wel goed oppassen dat je niet per ongeluk de verkeerde afslag naar Delfzijl neemt en zeker ook Assen links laten liggen.
met andere woorden heel Nederland is kut :O

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

bie100 schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:23:
[...]

met andere woorden heel Nederland is kut :O
Dat.
Doet me denken aan dat programma ik vertrek. Dan hoor je eerst geklaag over Nederland blabla en men is in Frankrijk zooo aardig als we met vakantie zijn en aan het eind van de aflevering zitten ze weer in Nederland in een huurhuisje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaaswagen
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15-06 15:48
[...]

Wel typisch dat je dus een huis koopt, er achter komt dat *externe* invloeden je niet bevallen en daarna op Funda huizen zien die "in een bijna-perfect plaatje" passen.

Ik acht de kans meer dan 50% als je weer verhuisd je hetzelfde gevoel gaat bekruipen en je weer 'niet op je stek' zit. De realiteit van in Nederland wonen is nou eenmaal dat 99% van de tijd te doen hebt met buren. Dat je zelf niet kunt opschieten met tokkies is te begrijpen, maar als je jezelf wilt afzonderen moet je de buidel trekken of lang moeten/willen forenzen. Als laatste puntje; blijven is financieel waarschijnlijk aantrekkelijker (tenzij je kleiner/verder af gaat wonen, dan is het voordeliger) dus waarom niet alsnog kinderen nemen? Ben je zelf bekaf en heb je geen energie meer om op de buren te letten /s

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:58
Ossi schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 07:29:
Zo zijn wij ook vertrokken uit Groningen stad. Altijd overlast, nooit rust. Mijn gezondheid ging er aan onderdoor. Nu woon ik in een klein dorpje en ik vind het heerlijk, maar ook hier heb je "overlast". Grasmaaiers, bladblazers, stank van meest etc etc. Daar kan ik prima mee leven, helaas komt nu dat achterlijke vliegveld Lelystad in beeld :(
In Nederland is het erg moeilijk om te ontsnappen aan lawaai. Het is te vol helaas. Succes in ieder geval.
Zal ik eens een geheimpje verklappen aan mijn medetweakers?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou de TS in ieder geval sterk afraden ergens in een klein afgelegen dorpje op de veluwe te gaan wonen. Allemaal refo's die je met de nek aankijken, gezinnen met 20 kinderen die voor overlast zorgen. Alles is ver weg, de hele dag in de strontlucht die over het land wordt uitgereden, herrie van koters die op onverzekerde brommers rondcrossen, never again.

Members only:

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:41

PcDealer

HP ftw \o/

Kaaswagen schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 19:55:
[...]

dus waarom niet alsnog kinderen nemen?
Dat doen we hier niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 12:25
In Nederland heb je idd snel last van buren. Is inherent aan de ruimtelijke ordening. Dat beleid is een belangrijke tak binnen de NL-overheid en dat heeft gevolgen. Huizen staan dicht op elkaar met weinig groen, en eromheen nutteloos grote groenzones waar de gemeenten lekker mee kunnen "spelen". En die verpauperen dan vaak door hangjongeren. Aan deze ruimtelijke ordening met bemoeizuchtige amtenaren aan het roer ontkom je niet zo eenvoudig.
Kijk eens op google-earth naar NL en NRW van boven, en je ziet het verschil. NRW heeft meer groen tussen de huizen en iets minder openbaar groen in/tussen de wijken. In de hoogte wordt in beide landen weinig gebouwd, zeker als het om woonruimte gaat.

Als ervaringsdeskundige (gewoond op 11 adressen in dik een halve eeuw, van grote stad tot dorp) bevalt me het beste wanneer een woning niet te dicht op de andere woningen staat. Afgelegen buitengebied hoeft dat niet persé te zijn. (daar is de weg voor het huis vaak een enorme stoorfactor)
Mijn 3 buurhuizen staan op 6 tot 20 meter, dat is okay. En het blijft ook altijd een "geven en nemen". Mijn grote zoon tuft 's morgens om 5.30uur op een scooter naar z'n werk. Die herrie stoort best. Dan moet ik niet gaan zeuren als de kleine kids van 2 huizen verder buiten spelen en lawaai maken. Maar zolang er niet teveel huizen echt dichtbij staan blijft alles binnen de perken en de rust houdt de overhand. Met 10 of meer nabije buurhuizen wordt dat natuurlijk anders. Dan is er bijna altijd wel onrust van minstens één van deze huizen. In deze situatie zit de TS nu. Vervelend.

Ik zou de TS aanraden evtl. toch geduld te hebben. Kinderen groeien snel op en zoals al geschreven werd, zitten ze wellicht al over een paar jaar achter de playstation/PC en heb je rust. @Supreme Woon je al in Gelderland?

Over streken binnen NL: in de randstad vind je de meeste ellende (maar niet overal), Noord-Brabant en Limburg eveneens zoals al beschreven, en bij mijn familie in zuidwest Groningen vind ik het best aangenaam. Zo stug als ze bekend staan, vind ik die groningers eigenlijk niet. Flinke delen van Overijssel, Gelderland en Zeeland lijken me ook nog okay, maar ik kom er te zelden om daar zeker van te zijn.

En die 2 huizen van funda zijn niet optimaal. Het eerste ligt dichtbij een grote weg en de bomen op het kavel vind ik storend. Neemt licht en ruimte en kost tijd voor onderhoud.
Het tweede huis heeft idd die kliniek als nogo, en daarbij is het duur in onderhoud, vanwege energieklasse G en het zwembad. Verder is het erg klein (keuken/wonen).

Vanoverdegrens wijzigde deze reactie 27-04-2019 12:42 (7%)

gezocht: Panasonic GM5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

leecher schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:26:
[...]

Zal ik eens een geheimpje verklappen aan mijn medetweakers?

Members only:

Ik zou de TS in ieder geval sterk afraden ergens in een klein afgelegen dorpje op de veluwe te gaan wonen. Allemaal refo's die je met de nek aankijken, gezinnen met 20 kinderen die voor overlast zorgen. Alles is ver weg, de hele dag in de strontlucht die over het land wordt uitgereden, herrie van koters die op onverzekerde brommers rondcrossen, never again.

Members only:
Eensch! De echt kleine dorpjes binnen de biblebelt moet je vermijden als je niet kerkelijk bent. Een paar jaar geleden bij een kast van een woning wezen kijken in de harde kern van de biblebelt. Klein dorpje, grote kerk en geen supermarkt. (wel een srv wagen die door het dorpje heen reed). Maar als de makelaar bij de eerste bezichtiging al aangeeft dat je op zondag beter het gras niet kan maaien, en subtiel door laat schemeren dat je dat juist wel op zaterdag moet doen (want dat staat het gras in je tuin op zondag voor des heerens er strak bij) dan weet je wel hoe laat het is... Daar heb je als buitenstaander niks te zoeken.

Ik heb toentertijd in een grotere stad in de biblebelt maar een woning gekocht. Vrijstaand; 75 meter diepte tuin, goede OV en snelwegverbinding. Geen kerkklokken te horen. Het enige dat ik merk van de biblebelt is dat de winkels op zondag niet allemaal open zijn, dat je in het centrum soms gezinnen ziet lopen met 8 kinderen en soms ligt er een kerkfoldertje in de brievenbus. Contact met de buurt is goed, deels is streng gelovig, en deels totaal niet. Maar dat maakt voor het contact niet uit :)
Grote voordeel van de biblebelt is de prijs, ruimte en vooral rust.

7400 Wp op het dak

• gold_dust
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:30:
In Nederland heb je idd snel last van buren. Is inherent aan de ruimtelijke ordening. Dat beleid is een belangrijke tak binnen de NL-overheid en dat heeft gevolgen. Huizen staan dicht op elkaar met weinig groen, en eromheen nutteloos grote groenzones waar de gemeenten lekker mee kunnen "spelen". En die verpauperen dan vaak door hangjongeren. Aan deze ruimtelijke ordening met bemoeizuchtige amtenaren aan het roer ontkom je niet zo eenvoudig.

...
Echt tokkie-proof wonen en gegarandeerde rust zal in Nederland heel moeilijk worden. Ik heb op Funda nog gezocht in Groningen en Drenthe naar woningen met minimaal 500m afstand tot de buren maar niks gevonden. Dat wil niet zeggen dat die er niet zijn maar alleen dat ze op dit moment niet te koop staan. Ook in de 'middle of nowhere' zie je dat huizen vaak in groepjes geclusterd zijn.

Dan zul je, of concessies moeten doen, of emigreren. In Scandinavië, de leeglopende delen van Frankrijk en Spanje is je kans op succes veel groter. De omgangsnormen zijn in het buitenland ook vaak wat aangenamer dan in Nederland maar ook niet overal, Rusland en delen van Engeland bijvoorbeeld lijkt me net zo erg als Nederland. Het is waarschijnlijk ook beter om eerst een tijdje ergens iets te huren in plaats van meteen te kopen. Pas na 6 - 12 maanden kun je pas echt een mening vormen over een bepaalde locatie.

• pvanbaal
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 04-06 08:05
Beste Supreme,

Kinderen die luid spelen dat is lastig maar is een fase,ze groeien op en dan zal je waarschijnlijk weer overlast krijgen van tuinfeesten van 16 jarige etc.
Een ander huis kopen wil niet zeggen dat je automatisch nooit meer overlast daarvan hebt.Je weet nooit wat voor een type mensen in de buurt komen wonen.ik heb jaren lang last gehad van kinderen in de buurt met geschreeuw en gejank later was dat over maar had ik veel last van klus mensen die altijd aan het hameren en schuren waren.Kortom je weet nooit wat je om je heen krijgt en zal dat ook moeten accepteren en is er overlast bel dan gewoon aan,stel je voor en ga rustig een gesprek aan en vertel dat je er last van hebt en je er met elkaar eruit wil komen om dat te voorkomen.Ongewenste geluiden zal je nooit helemaal kunnen vermijden.
Als je dan toch wil verhuizen zorg dan dat je niet te dicht in de buurt van een school woont of in de buurt van sociale woningbouw.Kijk naar een huis aan het water waarbij niet direct aan de overkant tuinen aan grenzen of een speelplaats in de buurt.jij zal vast ook wel eens luid praten en lachen bij een tuinfeestje bij je thuis,andere zouden dat ook vervelend kunnen vinden het is ook een kwestie van leven en laten leven.Of je zou ergens in een achteraf buurtje moeten gaan wonen, vrijstaand aan een niet drukke weg alleen voor bestemmings verkeer met weinig huizen om je heen,platte land idee,maar dan heb je misschien weer stank overlast van boeren en geloof me,dat is helemaal kut.

pvanbaal wijzigde deze reactie 29-04-2019 18:52 (9%)

• Sport_Life

Sport_Life

Mijn vrouw was ook een "expat" (van haar 9e tot 18e gewoond) in een dorp binnen de biblebelt. Tijdens de EK en WK's zat de tuin vol met kinderen die thuis geen televisie hadden en toch (stiekem) voetbal wilde kijken door de ramen heen. Verder wel aansluiting met de buurt(kinderen), maar op een gegeven groei je daar toch uit elkaar, als je niet zoveel met de kerk blijkt te hebben en zelf wat meer van de wereld wil zien dan het dorpje verderop.

Voor een eenling of als je als gezin volledig op jezelf wilt zijn is het prima, maar wil je leuke contacten met je buren dan moet je er echt tussen passen.

Mja qua prijs/kwaliteit kan een "stadswoning" er natuurlijk niet aan tippen, de waarde van hun (inmiddels verkochte) vrijstaande woonboerderij op zo'n 1000m2 kavel is ongeveer gelijk aan onze hoekwoning in een van de 4 grote steden.
Desondanks wil ik het mijn kinderen niet aan doen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 29-04-2019 22:13 (31%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marcel3
  • Laatst online: 07-06 12:37
Ff out of the box, maar zijn jullie niet meer kandidaten voor een luxe appartement/penthouse? Als je echt rust zoekt, maak je meer kans door de hoogte in te gaan, dan door het platteland op te zoeken.

4,8 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tilburgs82 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:13:
Snel verhuizen is altijd onvoordelig. Alle kosten die je hebt gemaakt ben je kwijt. Denk aan verhuiskosten, materiaal voor inrichting, verven, tuin naar eigen wens maken, overdrachtsbelasting, notariskosten, enz enz.

Ja, maar het huis is 20% meer waard geworden in die 1, 2, 3 jaar en met dikke overwaarde verkocht.
Heel erg leuk dat je op papier je huis voor meer verkoopt, maar wat niet meegenomen wordt is dat het huis dat je terug koopt ook met een vergelijkbaar percentage gestegen is. Dit vergeten heel veel mensen.

Even off topic, maar stel je gaat van een huis van 200.000 euro dat 20% gestegen is, naar een huis van 400.000 euro dat ook zo'n 20% gestegen is (en hierdoor dus nu 480.000 euro kost), kan je natuurlijk zeggen. Ja ik heb 40.000 euro winst gemaakt bij de verkoop.
Maar je kan het ook zien als ik heb 40.000 euro verlies gemaakt, want het nieuwe huis is 80.000 euro duurder geworden.
Dit. Fascinerend hoe weinig mensen dit door hebben. Tenzij je goedkoper gaat wonen (de meeste mensen gaan duurder wonen) of stopt met wonen/je meer dan 1 huis had en er niets voor terug koopt ga je er op achteruit.

Heb zelf ook heel snel verkocht (en betaal me nu blauw aan huur) met 'vette winst' (niet om die reden). Tenopzichte van een jaartje huren is het top ja. Achteraf is het onbewust speculeren met een bedrag waar je het risico niet van kan lopen en je volgende hut is in absolute zin waarschijnlijk nog meer in prijs gestegen.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True