Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

zonnepanelen plaatsen, check

Pagina: 1
Acties:

• Titus
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 19:33
Toch ook even een eigen topic geopend.

Na een tijd meelezen en googlen en oriënteren wilde ik hier toch even om advies vragen. Ik heb namelijk een offerte liggen, waarvan ik niet helemaal kan bepalen of het nou een goede deal is of niet.

Gegevens huis regio Leiden.
Volgens de gebruikelijke online dak scan tools:
Dakhelling: 45°
Oriëntatie: -31° (bijna Zuid Zuid Oost)
Oppervlak: 29.7m2 (incl dakramen, zie foto)

Foto maps met dakramen:

Foto vanuit tuin, N.B. dit is rond een uurtje of 6 s avonds.

Schatting eigen gebruik onduidelijk door verhuizing, maar zeg 2500 kWh ivm 2 personen? Wel beide werkend dus direct eigen gebruik zal tegenvallen door de weeks.

Omvormer past op de vliering, of in de zolderkamer waar ook de CV ketel hangt/wasmachine/droger komen. Er lijken 2 loze leidingen naar de meter kast te lopen(een voor power een voor LAN kabel bijv), maar 100% zeker ben ik daar niet van. De huidige meterkast is nog met smeltzekeringen, maar die gaan we toch laten vervangen door een automaat met genoeg aardlek schakelaren(zit er nu maar 1 in).

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit zou neerkomen op 1.08 €/Wp. Dan even wat "aannames/berekeningen", ze rekenen met een opbreng per jaar van 1800 kWh, dat zou een factor van 0.857 zijn, net iets hoger dan veel gebruikte 0.85. Is dat een reele schatting? Ik zag ook toko's die een factor hoger dan 1 hadden xD. Er wordt in de offerte een zoninstraling van 90% aangehouden met 4% schaduwverlies(dit zou een soort algemeen verlies te zijn waarmee ze rekenen). Want de plaatsingstekening laat natuurlijk 0 schaduw zien. Klinkt als uit de lucht gegrepen. Zie ook de foto uit de tuin rond 18:00, dus dan komt er wel degelijk wat schaduw over van de schoorsteen van de buren. Verder in de vroege ochtend misschien wat van de dakkapel van de andere buren. Maar de rest van de dag vol in the open, geen bomen oid. Zie zonatlas plaatje voor indicatie:

Plaatsingstekening, volgens mij klopt ie niet helemaal zie ik niet, dat rechter dakraam is iig iets breder en lager(78x140). Ik zal de rest even nalopen zodra ik weer thuis ben:

Ik heb nog wat verder zitten kijken maar bijna iedere online offerte tool die een groffe indicatie geeft van kosten zit hier al ruim boven. Terwijl ik veel gelezen heb over dat het allemaal wel rond de 1 euro per Wp zou moeten zitten.

Concrete vraag is dus, wat vinden jullie van de offerte/collectief. En wat zou een alternatief zijn om voordeliger(of bijv betere spullen voor het zelfde geld) te gaan? Mocht er meer info nodig zijn vraag gerust!

Overige:
De wachtrij is door het collectief inkopen wat lang, 9 weken. Als dat een paar weken eerder kan is fijn, maar het scheelt niet gigantisch op de opbrengst die je anders misloopt. Zeg tot 100 euro?

Het hangt natuurlijk van energie tarief af wat je bespaart, en of dat stijgt of daalt etc maar vooral ook de salderingsregeling vs subsidie regeling wat er met TVT gebeurt. Maar dat is niet zo relevant omdat iedere offerte hier last van heeft.

Ik had al zitten inlezen voor monitoring van Growatt via Rasp PI naar PVoutput, dat moet wel lukken denk ik en lijkt me chiller dan factory servers van sommige omvormers zoals Growatt.

EDIT:
Even een update nu ik nog een offerte van een lokale partij erbij heb.
Samenvatting, ze passen 9 LG panelen van 325 Wp met een SMA 3.0 voor 4191 incl installatie bekabeling etc. Ik heb hem voor de gein aan de hand van hun specificatie omgerekend naar 7 panelen om te kunnen vergelijken, zie hieronder. N.B. waarschijnlijk kan je met 2 panelen minder naar een kleinere SMA, maar dat zijn niet echt de grote kosten zo te zien:

Daarmee komen ze op 3550 voor 7 panelen met SMA omvormer: 1.56 Euro per Wp.

Titus wijzigde deze reactie 17-04-2019 13:08 (7%)

• Titus
Even een update nu ik nog een offerte van een lokale partij erbij heb.
Samenvatting, ze passen 9 LG panelen van 325 Wp met een SMA 3.0 voor 4191 incl installatie bekabeling etc. Ik heb hem voor de gein aan de hand van hun specificatie omgerekend naar 7 panelen om te kunnen vergelijken, zie hieronder. N.B. waarschijnlijk kan je met 2 panelen minder naar een kleinere SMA, maar dat zijn niet echt de grote kosten zo te zien:

Daarmee komen ze op 3550 voor 7 panelen met SMA omvormer: 1.56 Euro per Wp.

Als ik het dan vergelijk betaal je 1275 euro meer voor het feit dat je LG panelen hebt ipv JA solar, en een SMA omvormer ipv een Growatt. Wel krijg je 175Wp meer ivm de 325 panelen vs 300 panelen.

Maar 1.08 euro per Wp vs 1.56 euro per Wp is een flink verschil.

Als ik ga zitten rekenen met verwachte opbrengst in kWh en met energie tarief naar euro's, blijft de terugverdientijd flink langer, en zelfs na 25 jaar nog duurder voor de LG panelen. N.B. aanname stroomkosten gelijk en prestatie panelen gelijk, vooral die laatste is natuurlijk niet eerlijk voor LG vs JA Solar.

Het lijkt erop dat de eerste offerte dus echt wel scherper is. Voor mijn gevoel is 1275 euro meer en zo'n 2 tot 3 jaar langer TVT de upgrade naar LG en SMA niet echt waard.

• Titus
Uiteindelijk gisteren voor de eerste offerte gegaan. Gewoon omdat het op de termijn die we verwachten er te wonen allemaal wat beter past. Ontzorgen en gaan. Installatie 17 juni, ja dat is wat laat maar was wel bekend.

Vandaag het nieuws dat salderen nog wat langer doorgaat :D Dus dat is ook lekker.

Bedankt voor alle reacties en overwegingen! Straks lekker aanklooien met een Pi om pvoutput.org werkend te krijgen met de Growatt omvormer. Want ik kwam het volgende tegen in de Growatt Shinephone app daar kon je allerlei "plants" selecteren, gewoon installaties van mensen dus:

Niet persee lekker qua privacy
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True