Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12-11 19:59
Ik heb een set met een Canon 600D camera uit een erfenis gekregen. Ik heb echter al een M4/3 set met aanmerkelijke overlap met de Canon en nu vraag ik me af wat verstandig is: bij M4/3 blijven of switchen naar Canon.

Het gaat om deze set:
  • Canon 600D APS-C (2011)
  • Sigma ART 18-35 F1.8
  • Canon EFS 18-55 F4-5.6 & 55-250 F4-5.6 (kit lenzen)
  • Canon EFS 15-85 F3.5-5.6
  • Canon 50mm F1.8
  • Canon Speedlight 430EXii
Ik heb echter al een goede M4/3 systeemcamera met objectieven:
  • Panasonic Lumix GX80 + Lumix GM5
  • Lumix 12-32 & 35-100 & 14-140 F3.5-5.6 (alles als kit)
  • Lumix 20mm F1.7
  • Zuiko OM 50mm F1.4 + passieve adapter (handmatig 35mm objectief)
Mijn eigen spullen overlappen voor het grootste deel het bereik van de Canon set. Die Sigma 18-35 F1.8 ART is natuurlijk een beest maar is alles behalve compact. Er is vooralsnog geen equivalent voor die lens bij M4/3, het dichtst in de buurt komt de Lumix 12-35 F2.8 of Oly 12-40 F2.8. De aangekondigde PanaLeica 10-25 F1.7 wordt waarschijnlijk even onbetaalbaar als reusachtig.

De 600D body werkt nog prima maar je merkt dat een ouder model is. Ik mis vooral het touchscreen: ik doe bij mijn GX80 veel via het scherm en het werken met pijltjestoetsen voelt echt als een stap terug. Ook is mijn GX80 IBIS gestabiliseerd en dat helpt (vergeleken bij mijn niet-gestabiliseerde GM5).

Het formaat is zeker ook belangrijk, ik maak foto’s tijdens vakanties maar ook in de stad en dan val je met een kleinere camera gewoon minder op. Ook wil ik liever geen aparte fototas hebben, mijn camera zit meestal in een etui in mijn rugtas.

Full frame is voor mijn recreatieve gebruik overigens overkill en sensorgrootte is geen reden om een voorkeur te hebben voor Canon APS-C of M4/3. Ik ben wel fan van mirrorless vanwege WYSIWYG bediening en het makkelijk kunnen gebruiken van vintage lenzen.

Ik wil liever geen goede set hebben liggen verstoffen, vandaar dat ik hier iets mee moet. Ik zie de volgende opties:
- De Canon spullen verkopen, verder met M4/3
- M4/3 verkopen, een Canon M body + adapter kopen en de lenzen blijven gebruiken.
- M4/3 verkopen, een kleine Canon APS-C DSLR body kopen (de 250D?) en de lenzen blijven gebruiken.

Mis ik nog iets?

Alle reacties

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True