Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18:56
Tommie12 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:54:
[...]

- een deel bij private banker: dan heb nog een extra expertenteam waar je af en toe wat advies en visie vandaan kan halen
Helaas weten deze experts dus net zo veel als jou. Ze gokken maar wat op basis van assumpties. Er is geen enkele expert die meerdere jaren de index heeft verslagen.
Zie ook: http://fortune.com/2017/1...ffett-million-dollar-bet/

• Mirved
Dirk0s schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 07:07:
Ik heb een aantal aandelen en obligaties bij Meesman, zoals ik het hier goed gelezen heb is het beter als je alleen bij Meesman bent dat je beter kunt overstappen naar ABN zelf beleggen basis?
Meesman brengt 0,25% in rekening bij verkoop. ABN heeft lagere kosten, vergoed de kosten van de overstap en heeft geen kosten voor verkoop. Overstappen loont dus altijd.

In mijn geval was het verschil op 20 jaar 30.000 euro er zijn ondertussen ook weer andere aanbieders gekomen. NN heeft nu ook een soortgelijke beleggingsdienst met lage kosten. Ik heb mij er nog niet in verdiept.

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Is geen onzin hoor, de buitenlandse dividendbelasting krijg je met de ABN/Rabo niet terug, dat doet Meesman wel.
Dat is wel onzin. Northern trust is gewoon te koop via ABN is hetzelfde fonds als meesman en dus zit daar geen buitenlandse dividend belasting op die je terug moet vragen. Aub geen onzin verspreiden.
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:56:
Net even een berekening gedaan bij de Rabo voor de kosten van de komende 5 jaar indexbeleggen en dan ben ik even duur uit als bij Meesman, alleen heb je bij Meesman meer service en gemak en geen lekkage van de dividendbelasting.
Die lekkage is ook niet bij Rabo/ABN als je Northern trust koopt. Aub nogmaals geen onzin verkopen.

[Voor 33% gewijzigd door Mirved op 11-01-2020 11:29]

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Ik verkoop geen onzin want die lekkage is er wel degelijk!
Zie de post van R. van M. daar staat het prima uitgelegd. Kom maar eens met een bron dat er dividend lekkage is bij ABN/RABO als je Northern Trust koopt. Of leg maar eens uit hoe een Nederlands fonds opeens last van dividend lekkage heeft.

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:36:
[...]

Tja als je alleen in een AEX fonds of Nederlandse aandelenfonds belegt dan heb je geen geen lekkage, maar zitten er buitenlandse aandelen in dan dus wel want in sommige landen betaald met wel 30% dividend belasting.
Nee je snapt er weer geen fluit van. Zie die post boven je.
Miki schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:35:
[...]

Van Northern Trust zelf:

Dankzij de structuur van het Fonds voor Gemene Rekening (FGR) kunnen Nederlandse beleggers profiteren van fiscale voordelen via het Nederlandse verdragennetwerk. Het fonds vordert een deel van de in andere landen betaalde dividendbelasting terug, wat betekent dat de belegger alle voordelen plukt zonder daar zelf iets voor te hoeven doen. Op deze manier kan bijvoorbeeld ons North America Equity Index Fund een rendement van circa 0.60% hoger bieden dan andere fondsstructuren.
Bron: https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/

Bron: https://www.fgrinvesting.com/nl/fund-range/

Het geeft niet als je het mis hebt maar ga alsjeblieft geen onwaarheden zitten te verkondigen.

[Voor 50% gewijzigd door Mirved op 11-01-2020 11:39]

• Mirved
HereIsTom schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Ik snap het prima hoor, heb ook maar pas 30 jaar ervaring met beleggen!
Blijven jullie maar lekker bij die grootbanken, verdienen die ook nog iets, anders moeten ze straks nog negative rentes gaan berekenen :+
Daar gaat ie weer hoor. Wordt je weer ongelijk bewezen of kan je je claims niet onderbouwen komt het standaard riedeltje.

"ik doe dit al 30 jaar dus ik heb gelijk".

Dat je iets 30 jaar doet bewijst niks en is ook geen prestatie. Nogmaals doe je claim onderbouwen of geef je ongelijk toe.

• Mirved
Ik vind het persoonlijk zeer storend dat er mensen in dit topic vaker onzin komen en kunnen verkopen zonder onderbouwing en daar gewoon mee weg kunnen komen. Misschien moet ik mij er niet zo aan ergeren maar het is al meermaals gebeurd en wil je de discussie aan gaan en vraag je naar feiten/bronnen dan wordt dit gewoon genegeerd.

[Voor 3% gewijzigd door Mirved op 11-01-2020 11:47]

• Mirved
GG85 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:46:
Om nog maar even olie op het vuur te gooien wbt Grootbank vs Meesman/BND ;) :

Even wat voorbeeldjes:

Maandelijkse inleg: €500, 5% rendement
Na 10 jaar: ~€2k in het voordeel van Rabo
Na 20 jaar: ~€11k in het voordeel van Rabo
Na 30 jaar: ~€35k in het voordeel van Rabo

Maandelijkse inleg: €1500, 8% rendement
Na 10 jaar: ~€7k in het voordeel van Rabo
Na 20 jaar: ~€50k in het voordeel van Rabo
Na 30 jaar: ~€195k in het voordeel van Rabo
Komt overeen met mijn berekeningen voor ABN (circa 30K) met 5% rendement. Niet eens bij stil gestaan hoeveel groter dit wordt bij een hoger rendement.

• Mirved
Op het internationale FO forum op Reddit stond laatst een leuk topic van iemand die de afgelopen jaren had verhuurd en nu verkocht. Hij liet zien wat hij aan tijd er in had gestoken, wat hij allemaal had meegemaakt en wat hem dit had opgeleverd over de hele periode. Speelde zich af in de US dus wel een andere markt. Maar zijn conclusie was dat je beter gewoon in aandelen kon zitten. Minder werk, zorgen en gedoe en bijna hetzelfde rendement.

[Voor 3% gewijzigd door Mirved op 20-01-2020 13:27]

• Mirved
Dennis606 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:49:
[...]

is die 0,24% of max 400 per jaar de TER of komen daar nog kosten van NT bij + eventueel dividendlek?
Er is geen dividendlek bij NT fondsen. Dit is een paar weken terug al uitvoerig besproken.

• Mirved
Dreadramon schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 22:59:
Kunnen we binnenkort weer allemaal van de NT fondsen terug naar VWRL?
Dat is wel het voordeel dat ik nu niet meer aan Meesman zit. Kan ik makkelijk tegen 0% kosten switchen naar gunstigere alternatieven.

• Mirved
HereIsTom schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Tuurlijk, alleen jammer dat bijna niemand in de statistieken past, ik heb gewoon levenservaring 😉
Jij bent al 30 jaar bezig, volgens je eigen zeggen. Jij bent een goed voorbeeld hoe het niet moet idd.

• Mirved
HereIsTom schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:31:
[...]

Tuurlijk vooral niet doen zoals ik het doe!
Met 50 nog maar 50% werken en over 2 jaar FO en met vervroegd pensioen, wat heb ik verkeerd gedaan dan?
Dat je niet naar 20 jaar 100% klaar was met werken.

• Mirved
writser schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Och, de gemiddelde lezer van dit topic is waarschijnlijk relatief jong, heeft zelf nog nooit een echte crisis gevoeld en zit leveraged long in de aandelen en stenen met rentestanden rond historisch lage niveaus. Ik denk dat de tendens in dit topic eerder te optimistisch dan te pessimistisch is. Als je op je 50e binnen bent ben je hier ongeveer het sukkeltje van de klas. Een beetje tegengeluid en historisch perspectief kan geen kwaad af en toe.
Dat mag zeker. Op basis van feiten. Meneer heeft er een handje aan om vanalles te roepen zonder enige onderbouwing. Als er dan om gevraagd wordt blijft het stil of krijg je terug "ik weet het beter want ik doe dit al 30jaar". Die van een paar dagen geleden "statistiek die voor niemand gelden" of zie de discussie van een paar weken teug over dividendlek meesman en andere aanbieders. Bleef meneer ook gewoon stug doorgaan met onwaarheden verkondigen ondanks dit al meerdere malen ontkracht was. Toch bleef hij beweren dat het wel zo was want hij had 30 jaar ervaring.

[Voor 3% gewijzigd door Mirved op 08-02-2020 17:57]

• Mirved
Blik1984 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:42:
[...]

Dit soort opmerkingen zijn nergens voor nodig, iedereen moet zelf bepalen hoe die de risico’s van zijn investering inschat en hoeveel die daarop inzet.

Als ik 10 jaar geleden 100 euro had ingelegd in bitcoin was ik nu miljonair geweest. Achteraf terugkijken is altijd makkelijk
Normaal zou ik die ook niet maken maar meneer doet hier iedere keer allerlei claims zonder onderbouwing, noemt andermans plannen dom en wanneer gevraagd dit te onderbouwen met argumenten dan komt steevast het antwoord ik heb 30 jaar ervaring jullie niet. Waaruit blijkt dat die ervaring niet zo heel waardevol is. Nou dan vind ik het wel een keer veroorlooft.

Dit is het laatste dat ik er over zal zeggen. Ik snap dat ik hiermee enigzins het topic was aan het verzieken maar heb mij 2 jaar ingehouden en vond het wel eens tijd om tegen geluid te laten horen.

[Voor 15% gewijzigd door Mirved op 09-02-2020 07:57]

• Mirved
Als het doorzet wordt het een topjaar voor beleggers om in te stappen. Die waarde hersteld wel dus inkopen tegen korting :)

[Voor 27% gewijzigd door Mirved op 26-02-2020 08:31]

• Mirved
Pistachenootje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:10:
@CornermanNL japan was maar een voorbeeldje. VS tijdens grote depressie was ook mogelijk geweest. En er is natuurlijk geen enkele zekerheid dat we het ergste scenario al hebben gehad. Ben het wel met je eens: stug doorgaan.
Ik neem aan dat je beleggingen verspreid zijn over meerdere continenten. Je Japan voorbeeld is er 1 van 1 land en niet de gehele wereldeconomie. Kan best dat er een economie stagneert maar als dat langdurig geld voor de gehele markt is er een ander probleem. De grote depressie die je als 2de aanhaalt is een goed voorbeeld van hoe markt op den duur zich weer hersteld.

• Mirved
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:16:
[...]

Ja dividenden doen het nu nog goed, maar als dit wat langer aanhoudt ook niet meer!
Bedrijven komen nu al met winstwaarschuwingen.
Shell heeft sinds 1945 nog nooit dividend gemist nog verlaagt.

• Mirved
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Vreem ik heb sinds 1990 al Shell en heb in de crisisjaren toch echt minder dividend van ze gehad.
Ik zal ze eens vragen waarom alleen ik dan? 😉
Bron?

"Maar het dividend is heilig en is in de naoorlogse geschiedenis nooit verlaagd."

https://www.volkskrant.nl...l-eigenlijk-nog~b18edb07/

"Sinds de Tweede Wereldoorlog heeft Shell het dividend nog nooit verlaagd. "

https://www.rtlnieuws.nl/...en-vanwege-lage-olieprijs

https://www.deaandeelhoud...s/het-dividend-van-shell/

• Mirved
HereIsTom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:12:
[...]

Altijd maar weer dat gezeur om een bron, die bron ben ik toch zelf, ben niet achterlijk, er is wel degelijk minder dividend uitgekeerd in de crisis jaren!
Kunnen ze wel zeggen dat het nooit verlaagd is, maar dat klopt dan gewoon niet!
Die 30 jaar ervaring weer zeker hé _O-

Heb je het toch bijna 3 weken volgehouden om hier niet onwaarheden te verkondigen die gewoon heel makkelijk te weerleggen vallen.

• Mirved
Longcat schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:54:
Jullie reageren wel erg fel op @HereIsTom. De jaren '90 zijn behoorlijk lang geleden, dus er kan van alles gebeurd zijn wat vandaag de dag niet zo makkelijk terug te vinden is. Het kan beiden waar zijn: het dividend van Shell (in $) is nooit verlaagd en @HereIsTom heeft in de jaren 90 soms wel een dividendverlaging meegemaakt. Als je kijkt naar de dividendbetalingen van Shell, dan kijk je naar bruto $ dividend.
Omdat hij dit iedere keer flikt. Hij roept dingen die hij niet kan onderbouwen.

Misschien bedoelde hij inderdaad dat hij in een periode minder euro's of guldens heeft ontvangen dan voorheen door koerswijzigingen. Iets dat al lang bleek uit de reactie van andere. Dan kan die gewoon netjes toegeven dat hij fout zat en hij dat bedoelde. Geen probleem en geen schande. Maar dat doet hij niet hij blijft gewoon volhouden zonder onderbouwing, mijn bronnen hebben het fout en claimt "ik heb 30 jaar kennis jullie weten niks" Maarja eigenlijk zou iemand, die zo pocht met 30 jaar kennis te hebben, dit soort dingen gewoon moeten weten of niet?

In dit geval klopte er misschien nog een deel van als je rekening houdt met koerswisselingen in valuta maar vorige keer claimde hij gewoon keihard dat Meesman geen dividendlek had en alle andere aanbieders dit wel hadden. Ondanks dat dit door meerdere gewoon duidelijk ontkracht werd. Ook toen bleef hij gewoon volhouden en roepen ik heb 30 jaar ervaring dus weet het beter dan jullie.

Lijkt me zeer onwenselijk dat iemand hier gewoon onwaarheden keer op keer kan komen verkondigen.

• Mirved
rube schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:35:
Ik ben een hele tijd niet actief (wel enigszins passief) geweest in aandelen, maar wil nu eens kijken waar het hier al vaak is besproken, de NT fondsen bij ABN.
Als ik hier naar kijk: https://fondsen.abnamro.nl/nieuw/fund/NL0011225305
Staat in de omschrijving "met herinvestering van de netto dividenden", maar verderop staat dividend uitkerend, en de laatste keer 0,68 euro op 10-2-2020.
Kan iemand mij dit uitleggen? En waar ik de historische gegevens van de dividenden kan vinden (althans, sinds 2015 toen het fonds is opgericht)?
Ik heb NT fondsen via ABN (sinds kort). Groot was mijn verassing toen ik vorige week opeens een bedrag aan dividend gestort kreeg op mijn rekening. Aangezien ik verwacht had dat dit meteen herbelegd werd. Echter een paar dagen later werd ditzelfde bedrag ook weer afgeschreven en voor dit bedrag NT aandelen gekocht. Niet ideaal maar het automatisch herbeleggen via ABN werkt dus wel.

• Mirved
CornermanNL schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:50:
[...]

Het is inderdaad niet statistisch onderbouwd, ik kan alleen zien wat er in mijn omgeving gebeurd. En dat is zeker met pak hem beet 5 jaar terug toch een ander sentiment , en in 5 jaar is er bij veel mensen waar ik het niet verwacht had een omslag in het denken. Dit wil niet zeggen dat ze massaal FO nastreven maar er wordt zeker wat meer gekeken naar opties om minder te werken en meer zelf de regie in handen te hebben.

Waar voorheen voornamelijk het ene na het andere doel werd nagejaagd.
Er is wel degelijk een omslag in de maatschappij op te merken. Dat er meer gekeken wordt naar plezier van leven en minder naar werken. Geld is niet meer de belangrijkste motivator. Voldoening en een goeie werk/privé balans wordt steeds belangrijker voor de nieuwe generaties. Zo zie je dat Shell meer moeite heeft met talent aan trekken dan bedrijven die juist heel duurzaam bezig zijn. Blijkbaar is geld minder belangrijk geworden tegenwoordig.

• Mirved
CurlyMo schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:13:
Als de boel allemaal aan het dalen is, maakt dat dan niet ook een goed moment om juist te beginnen met beleggen?
https://i.insider.com/5357bfcc6bb3f75b3ce151d0?width=1300&format=gif

• Mirved
Het enige wat we kunnen doen is om uitspraken die feitelijk gewoon niet kloppen te blijven ontkrachten. Er zijn genoeg mensen die dit topic gebruiken om advies in te winnen voor diensten en producten die zij kunnen gebruiken om FO te worden. Het is dus van belang als we over dit soort zaken hebben om het gewoon bij feiten te houden. De kosten van diensten en producten zijn geen meningen. Dat staat gewoon vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mirved
Ik help een vrouw met haar belastingaangifte. Zij zit in de schuldsanering door het toedoen van haar ex man die haar verlaten heeft en haar met de schulden heeft achter gelaten die hij gemaakt heeft. Voor haar is het niet eens haar eigen keuze om zo te leven. Maar voor iedere (onverwachte) rekening moet zij dus een betalingsregeling aanvragen. Lijkt mij echt verschrikkelijk om zo te moeten leven.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Mirved
Ramellose schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 07:19:
[...]

Er zijn wel goede doelen die verantwoordelijkheid afleggen over hun resultaten en kosten. GiveWell evalueert goede doelen, en zorgt voor rapporten waarbij daadwerkelijk te zien is waar je nou eigenlijk voor betaalt. Ze proberen onder andere te meten hoeveel levens je redt met 1 dollar. Bijvoorbeeld Sightsavers heeft aan 91 dollarcent genoeg om het zicht van één kind te redden.

De meeste goede doelen die GiveWell aanraadt, zul je trouwens ook niet kennen omdat ze niet zoveel aan marketing uitgeven. :)

Donaties aan goede doelen kunnen zeker in een FO strategie passen. Ik denk dat de kritische houding naar uitgaven er juist voor zorgt dat een FO'er méér kan bereiken per euro dan de gemiddelde Nederlander.

Ik ben zelf effectief altruïst, omdat ik nog niet zoveel verdien doneer ik 1% van mijn salaris. Als ik meer ga verdienen en mijn SR omhoog kan, zou ik daar graag 2% van maken. Ik kan zelf ook vrijwilligerswerk doen (heb bij Humanitas gewerkt een tijdje), maar ik verwacht dat straks mijn uurloon zo hoog gaat liggen, dat ik beter anderen kan betalen om non-profit werk te doen. Netto gaat er dan veel meer van dat werk gedaan worden. ;)
Ik denk inderdaad dat je met een beetje onderzoek prima geld kan geven aan goede doelen waarbij het goed terecht komt. Naar mijn mening zijn veel mensen die het argument gebruiken "er blijft veel aan de strijkstok hangen" of "de directeur van die goede doelen verdienen veel te veel" gewoon mensen die eigenlijk niks willen geven en het gewoon zo goed willen praten voor zichzelf en naar buiten toe. Dit bedoel ik niet als aanval op de mensen die iets dergelijks onlangs hier geplaatst hebben. Ik ga er vanuit dat FO'rs hun onderzoek gedaan hebben. Heb het meer erover in het algemeen.

• Mirved
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 11:45:
[...]

We zijn dezelfde leeftijd :) Mijn FO leeftijd ligt op dit moment op 49 :D Echter mijn uitgavenpatroon ligt wel een stuk lager dan de meesten hier (2300eur inc huur.)

Daarnaast zou ik in een goedkoper land zelfs al rond mijn 43e FO kunnen zijn (maandelijkse kosten 1600eur). Dit laatste is wel iets wat interessant kan zijn, juist omdat je nog jong en vitaal bent op die leeftijd om iets heel anders te gaan doen. Een bijkomend voordeel van emigreren kan zijn dat in het nieuwe land er geen/lagere heffing is op kapitaal.
Dit soort berekeningen ben ik de laatste tijd ook meer aan het maken. Als ik fulltime zou reizen/in het buitenland zou leven. Tegen welke kosten loop ik dan aan, hoeveel heb ik dan nodig. Ik wil rond de 50 compleet stoppen met werken. In Nederland met mijn huidig huis en uitgaven patroon is het vrij duidelijk wat ik daarvoor nodig heb. In het buitenland leven zou mogelijk goedkoper kunnen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Nooit delen hoeveel geld je hebt. Ooit eens gezegd dat ik een flink bedrag verdiend had met aandelen tegen vrienden. Jaren later hoor ik nog steeds erover "Mirved is de rijkste hier, hij betaald wel". Het zijn vaak uitspraken met een knipoog maar het is wel irritant. Er wordt meteen vanuit gegaan dat je je rijkdom met andere moet delen.

• Mirved
Persoonlijk geniet ik veel meer van ervaringen dan van spullen. Ik hou juist wel van wat exclusiever uiteten gaan, altijd mooi om verrast te worden met speciale gerechtjes met bijzondere smaken. Iets wat je thuis niet zo maar even kan nadoen. Ook reizen vind ik erg belangrijk, nieuwe indrukken, mooie natuur en andere culturen etc. Dat vind ik waardevol voor mijn leven.

Een grotere luxe auto die mij net zo snel van a naar b brengt als diegene die ik heb. Een groter huis met meer kamers dan dat ik nodig heb, juwelen/sierraden etc. daar geef ik dan weer niks om.
Tazzios schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:01:
Voor de FO`ers die landelijk willen gaan wonen en een hekel hebben aan WOZ: Indien de grond een Agrarische bestemming heeft wordt de grond niet meegenomen in de WOZ waarde. #gehoord in de trein
Als het een agrarische bestemming heeft kun je er ook niet wonen toch? of bedoel je dan dat je een boerderij moet overnemen.

[Voor 45% gewijzigd door Mirved op 05-03-2020 08:45]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Mirved
Ik zoek ook altijd dingen uitgebreid uit. Reviews lezen enzo. Dat is gewoon gratis voorpret voor mij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
Tdem schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 20:33:
Morgen ga ik een podcast opnemen bij Meesman Indexbeleggen over... Indexbeleggen ;-). Heb al aardig wat leuke vragen gehad. Laat het me weten als je ook een vraag hebt! :) Mag via DM.
Ik heb een vraag:

De laatste jaren zijn er veel andere aanbieders van indexbeleggen op de markt gekomen. Daarvan zijn er een aantal die dezelfde service bieden (of meer) tegen lagere prijzen. Is Meesman van plan om hun eigen kosten op korte termijn omlaag te brengen? Bijvoorbeeld de aan en verkoop kosten te schrappen.

Edit: Spuit elf. Is al gevraagd zie ik :X

[Voor 3% gewijzigd door Mirved op 06-03-2020 08:50]

• Mirved
flyingdutchboy schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Je zal zeker gelijk hebben. Hij staat echter 2 hoog en ik heb een smalle trap. Toch wel een projectje. Hij draait ook maar 2x per week
Veel webshops leveren op locatie, incl plaatsing en nemen de oude mee.

• Mirved
Magpie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 08:59:
@R.van.M Inderdaad is mijn aandelen allocatie van 45% naar 32% gegaan. Goud van 55% naar 9% en restant 59% in langlopende USA obligaties. Dat is inderdaad een risk off allocatie. Dat betekent dat ik vrijdagochtend goud en aandelen heb verkocht. Ik beleg zelf door te spreiden over asset classes via deze methodiek: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2328254. Nogmaals: niet om klaar te zijn voor een rebound van aandelen, maar voor een verdere val.

Maar een andere methode van risicomanagement kan de methode van Meb Faber zijn https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=962461. Hierover is een schat aan info te vinden.

Een andere optie is dual momentum van Gary Antonacci https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2042750. Ook hierover is veel info te vinden.

Meerdere wegen naar Rome voor wat betreft risicomanagement. Waar het mij om gaat is niet om hier te verkondigen dat je persé iets moet doen zoals dit. Maar wees je bewust van de risico's die je loopt. En dat het lang duurt om een echt groot verlies goed te maken en dat dit bij groot geld er mentaal goed inhakt. Ik ruil met alle plezier een wat lager rendement in voor minder volatiliteit in mijn portfolio.
Interessant een heel andere strategie. Ben wel benieuwd wat je resultaten gaan zijn op de lange termijn. Hou ons op de hoogte :)

• Mirved
Vind het persoonlijk wel bijzonder dat mensen nu al praten over wat te doen en dat deze crisis pijn doet etc. Het is amper 2 weken bezig, een crisis kan soms jaren aanhouden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mirved
Succes voor de mensen die de markt proberen te timen! (niet sarcastisch bedoelt) Als het je lukt kun je veel geld verdienen. Zelf begin ik er niet aan. Wie weet komt over 2 weken een vaccin uit dat ze vanwege de extreme situatie al vervroegd uitbrengen of iets dergelijks en dan ben je te laat om weer in te stappen. Dat soort gedachte weerhouden mij er van en blijf ik gewoon lekker op dezelfde manier doorgaan zoals de theorie ook altijd heeft aanbevolen.

• Mirved
MrWilliams schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:00:
[...]

Grappig dat je Mintos dan stop zet, want dat zijn juist geen leningen voor bedrijven, maar voor particulieren.
Mintos is een platform waar leningsbedrijven hun leningen opzetten die zij aan particulieren uitlenen. Zij lenen in principe jouw 1000 euro (even simpel gezegd) uit tegen 20% en jij krijgt hiervoor 16% rente. Zij innen het geld en storten dat weer door aan jou. Als dat bedrijf failliet gaat ben jij echt wel je geld kwijt. Mintos is enkel het platform waar deze loan originators op zitten. Je hebt dus wel degelijk met bedrijven te maken op Mintos. Zie de eerdere problemen met Aforti en Eurocent in het verleden.

• Mirved
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:45:
[...]

Maar sowieso is Mintos high risk, anders zou je geen 16% krijgen.
En nu kan het zo maar zijn dat die rentes nog hoger worden die geboden worden, omdat niemand nog zin heeft om uit te lenen.

Wat denk je dan.... de default ratio gaat dan spectaculair omhoog.
Hier heb ik al eens een bericht aan gewijd in het aparte mintos/p2p lening topic. Maar toen werd ik voor idioot uit gemaakt. Al is de default rate 14% (gemiddeld rente percentage) dan ben je al je jaar winst kwijt en mag je van geluk spreken dat je je geld eruit hebt. Maar mijn verwachting is dat dit hoger gaat liggen.

[Voor 18% gewijzigd door Mirved op 19-03-2020 16:49]

• Mirved
Ik heb geen glazen bol maar het grootste deel van de markt bestaat uit Amerikaanse aandelen en daar is het nu pas net mis aan het gaan. Ook verwacht ik dat het daar nog heftiger gaat worden dan hier. Omdat mensen niet naar de dokters gaan uit vrees voor rekeningen (onverzekerd), er slechte voorlichting is over het corona virus en omdat zieken toch naar het werk gaan uit vrees voor hun baan. Dit zal er voor zorgen dat de verspreiding daar nog veel heftiger gaat zijn. Wanneer dat gaat doordringen zal de aandelenmarkt nog verder dalen. Ook het onbeperkt bij drukken van geld gaat zware financiële gevolgen hebben voor de Amerikaanse economie. Maar zoals ik al op het begin zei dat is mijn mening zeker weten doe ik het niet.

• Mirved
Ascension schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:28:
@Mirved dan is, zoals altijd, de vraag of dat niet al is ingeprijsd. Want wat jij zegt is niet bepaald inside information. Voordeel is wel dat VS vaak veerkrachtig is, het herstel gaat een stuk harder dan in Europa.
Klopt, maar ik geloof niet dat dit al volledig in de prijs zit. Anders stonden de koersen wel lager dan nu. Het herstel gaat zeker harder alleen moeten we eerst nog eens op het dieptepunt komen in de VS. Herstel zal op zijn vroegst pas over 2-3 maanden zijn in de VS tot die tijd wordt het alleen erger. (naar mijn mening)

• Mirved
Rubbergrover1 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:04:
Hier ook weinig aanpassingen, omdat we al niet heel veel dingen buiten de deur deden. Nadeel is wel dat we daarom nu ook weinig besparen en weinig extra tijd over hebben... De verhalen over mensen die niet weten wat ze nu moeten doen verbazen mij trouwens enorm. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die zich helemaal niet zelf thuis kunnen vermaken?
Met al die extra tijd die ik er bij heb gekregen heb ik nog geen kwart van de dingen gedaan die ik allemaal wil doen. Zoveel boeken, films en series die ik wil kijken. Nog te weinig tijd gehad om km's te maken met de wielrenfiets. Nog genoeg klusjes rondom huis. Nog flink wat games liggen die ik nog moet spelen.

Snap inderdaad niet hoe mensen zich kunnen vervelen.
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True