Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:24
Beste tweakers,

Ik heb afgelopen jaren gewerkt aan een eigenlijk onderneming naast mijn full time baan (4.5 dag per week). Deze ben ik vorig jaar gestart en heb toen al een beetje omzet gedraaid.
Echter, dit jaar is qua omzet een stuk beter en de ondernemersaftrek zal dan ook van pas komen. Nu heb ik verhalen gehoord waarbij de belastingdienst niet wil aannemen dat je naast een full time baan de uren criterium hebt weten te halen. Nu weet ik zelf dat dat wel het geval is (vraag maar aan mijn vrouw :+) maar wat is de beste manier om dat hard te maken? Ik heb op dit moment alleen de Git commits en de emails die ik naar klanten heb gestuurd. Is dit genoeg? Of moet ik de komende tijd alsnog aan de slag met een uren registratie?

• Red devil
maratropa schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:37:
Zeker in jouw geval (met 4,5 uur vast werk) heb je een goeie urenregistratie nodig, je moet die 1225 uur kunnen hardmaken bij controle.

Heb je een accountant die je aangifte en jaarrek. doet?
Yes ik heb een accountant die mijn aangifte gaat doen.

• Red devil
Bedankt iedereen! Ik heb vorig jaar ook wel alle uren gemaakt maar te weinig omzet en ook pas laat officieel (kvk) bedrijf opgestart. Dus ik laat het schieten voor vorig jaar, maar voor de aangifte van dit jaar zal het nog wel uit kunnen. Heb genoeg omzet om een redelijk uurtarief te genereren. Zal z.s.m. mijn urenverantwoording starten en van januari en februari invullen. Mag je bijv de uren die je aan reizen spendeert naar een klant ook opgeven?

• Red devil
psychodude schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:58:
[...]

Ongeacht of je berekening juist is of niet, grappig om te zien hoe een 72-urige werkweek in Nederland direct als onmogelijk wordt geacht. Of het wenselijk is, is uiteraard een tweede. Maar werkweken van circa 80 uur zijn zeker niet onmogelijk. En zeker bij werkzaamheden die je vanuit huis kunt verrichten voor je eigen onderneming, best aantrekkelijk.

@Red devil Zoals al vermeld, urenregistratie is hierin het belangrijkst. Overleg ook met je account en eventueel de belastingdienst wat je allemaal wel en niet kunt registreren als werkzaamheden. Doorgaans kun je namelijk meer noteren dan wat sommigen in eerste instantie denken. Denk niet alleen aan de directe werkzaamheden zoals de uitvoering van een opdracht en woon-werk verkeer, maar met name ook aan zaken als marketing en research, tijd kwijt aan boekhouding, onderhoud van je werkruimte, tijd kwijt aan aanschaf nieuwe apparatuur, etc. Je zit al snel aan het benodigd aantal uren.

Houdt je urenregistratie ook inzichtelijk. Alles in een excel file zetten is een ding. Maar bewaar bijvoorbeeld ook treinkaartjes om afgelegde reizen te kunnen bewijzen, sla mail correspondentie omtrent afspraken op, etc. Naast digitaal dit ook analoog archiveren kan soms praktisch zijn.
Thanks voor de tips! Ja het is een onderneming die ik vanuit huis ben gestart en nogal wat uurtjes aan kwijt ben geweest. Ik doe alles zelf, dus klanten contact, website, backend tools etc. Dus ik kan veel dingen wel bewijzen aan de hand van git commits of email contacten, of zelfs Facebook posts in mijn Facebook user group.

• Red devil

• Red devil
Highfive95 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 11:43:
Nog een tip!

Verwerk je uren in je administratie op het moment dat je ze doet of net gedaan hebt. Met terugwerkende kracht uren gaan registreren dat werkt niet. Dan vergeet je dingen of schijf je dingen anders op dan ze waren. Met als gevolg dat je uren tekort komt of uren schrijft die vragen gaan oproepen bij een controle.

Nog even over je "accountant". Ik mag toch hopen dat je een simpele boekhouder hebt want als ik het zo tussen de regels doorlees is een account een beetje zonde van het geld.
Dank je, ja het is waarschijnlijk een "simpele" boekhouder. Is niet heel duur. Ik heb toevallig veel uren bijgehouden in jan/feb voor externe partij dus die zijn al gecovered. Dan moet ik alleen nog de uren erbij zoeken voor mijn eigen code/website. Maar zal het voortaan wel beter gaan bijhouden.

• Red devil
nextware schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Ja, je omzet moet ook echt conform die uren zijn. Zelf ook al eens hier mee te maken gehad. Het hele jaar mijn uren minutieus bijgehouden en de urennorm geselecteerd bij de belastingaangifte. Paar maanden later brief vanuit de belastingdienst dat ze het gingen afkeuren want de omzet reflecteerde niet het aantal uren. Met als gevolg dat ik een aanzienlijk bedrag kon terugbetalen.... :(

Protest aangetekend maar werd gewoon keihard geweigerd..
Dat is zwaar klote :-( lijkt het bedrag wat je had qua omzet te kloppen met onderstaande bewering?
t_captain schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 19:14:
Bij de belastingdienst lijkt het bedrag van 25.000 euro te circuleren als maatstaf voor een “echt”’bedrijf. Als je omzet onder deze grens ligt en je claimt ondernemersaftrek, ben je verdacht.
\

Mooi, dat is goede info om te weten.

• Red devil
t_captain schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 20:35:
Geen offiele imfo ofzo, maar dat bedrag komt bijvoorbeeld in de ondernemerscheck ook terug.

Probleem is: de uurtarieven van zelfstandigen lopen een factor 10+ uiteen. Waarvoor de een een heel jaar keihard moet werken, is voor de ander binnen twee maandjes verdiend. Als je probeert om aan een one size fits all bedrag te komen, dan snap je waar dat ongeveer komt te liggen.
ja kan ik me voorstellen. In mijn geval is het een SaaS product, maar ik besteed de uren aan glad strijken van bugs, maken van nieuwe features, bijhouden website/facebook en klantencontact.

• Red devil
depl0y schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:38:
Ik heb dit aan de hand gehad. Naast mijn full-time baan, werkte ik voor mijn eigen bedrijf en heb dit kunnen gebruiken.

Wat ik wel deed is een enorme administratie bijhouden van de uren die ik gewerkt had. Aangezien ik al mijn werk vanaf mijn laptop deed, hield een aparte applicatie dat netjes voor me bij en kon ik daar een urenoverzicht van maken.

Bij het doen van mijn aangifte (via een groot accountantskantoor) kreeg ik op een gegeven moment een brief van de belastingdienst, dat ze graag contact wilden over mijn uren. Ik heb die man netjes gebeld en uitgelegd hoe ik werkte. Er waren wat vragen over de uren (heb je echt op 2e kerstdag gewerkt?) en dat kon ik allemaal netjes onderbouwen. Na een uur aan de telefoon werd mijn aangifte aangepast en kon ik alle voordelen gebruiken.

Toen direct aan de telefoon te horen gekregen dat ze akkoord waren en dolblij waren met de urenregistratie, want je wilt niet weten hoe vaak mensen ze proberen op te lichten. De daarop volgende jaren geen vragen meer gehad en elke keer mijn belastingaangiftes netjes in 1 keer goedgekeurd.

Dat was echt een heel prettig gesprek waarbij die man bijdraaide van "probeer je ons op te lichten" naar "wauw, dat is een boel werk, maar wel heel cool".

Je moet niet vergeten dat die inspecteurs echt 1 van de rottigste banen hebben. Je hebt namelijk altijd boze mensen aan de telefoon, want op het moment dat er geld betaald moet worden, zijn mensen over het algemeen niet echt vriendelijk.
Thanks, goede info. Wat ik nu doe is een online Excel bijhouden waarbij ik mijn PHP/JAVA development tijd in log met daarbij behorende git commit link. Omdat ik in de 1e 2 maanden van dit jaar niet elke dag gecommit heb kan ik sommige dagen niet hard maken. Ook ga ik uren declareren die ik heb gespendeerd aan een artikel aan de hand van Dropbox versie geschiedenis. Is het bijhouden qua uren met een Excel en Git commits afdoende denk je? Ik heb ook uren bijgehouden die ik kwijt ben aan het antwoorden van mailtjes en facebook posts, dat kun je later globaal beetje terugzien aan aantal verstuurde mailtjes en facebookposts maar is wel lastig te administreren.

Zat je trouwens qua omzet dichtbij (of eronder?) die onofficiele grens van 25k? (is ok als je dat niet wil zeggen). Misschien dat ze daardoor getriggered zijn.

• Red devil
LopeZ schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:11:
Mijn tip: ga niet klooien in excel, klinkt heel omslachtig.

Als freelancer kan ik Toggl aanraden als urenregistratie tool. Deze gebruik ik zelf om per project per klant mijn uren te loggen en ook de facturen op te baseren. Sterker nog, vaak stuur ik een uitdraai van Toggl mee naar de klant als uren specificatie.

Een commit log kan altijd als extra maar het zegt feitelijk alleen wanneer je commit, niet wanneer je begonnen en gestopt bent met werken.
Ja klopt, commit log zegt alleen iets over wanneer je het commit. Excel is wel gedoe inderdaad, maar heb het nu redelijk bij gehouden. Maar ik heb niet echt klanten waar ik opdrachten voor doe, ik heb een SaaS waar ik bugfixes, onderhoud, nieuwe features, artikeltjes schrijf, facebook bijhouden en mailtjes verwerk. Dus dat is wat lastig om met iets als Toggl denk ik.

• Red devil
LucyLG schreef op maandag 25 maart 2019 @ 06:23:
met een werkweek van 4,5 dag en gesteld dat je 7,5 uur werkt per dag en 25 vakantiedagen hebt en 6 feestdagen zit je al op 1500 uur. Dan moet je meer dan dat aan je onderneming hebben besteedt (50% norm).

Met een goede uren administratie kan je er wel mee wegkomen maar het is tricky.
Ik ga eens contact opnemen met belastingkantoor, want als het sowieso geen kans van slagen heeft ga ik ook niet alle moeite erin stoppen.

• Red devil
LucyLG schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 22:45:
[...]

Ik vind het zelf wel enigszins verdedigbaar indien je een goede urenadministratie hebt. Kijk even naar je werkuren bij je werkgever totaal en trek vakantie en feestdagen er goed vanaf (die uren zouden aan je onderneming besteed kunnen zijn). Kijk goed aan hoe realistisch het is dat je in de avond en het weekend aan je eigen onderneming hebt gewerkt en of je het dan haalt.

Bovendien telt voor de 1225 uur heel veel uren mee. Niet alleen daadwerkelijk verricht werk, onderzoek, administratie etc. Ook de startdatum bij de KvK is niet het uitgangspunt vanaf je uren mag gaan tellen.

Er kan overlap zijn met uren besteed bij de baas ook, bijvoorbeeld netwerk borrels (weet niet zeker of dat mag maar het is wel netwerken en dat kan allerlei doelen dienen).

Je wilt geen onderzoek van de BD hebben nu al. Voor 2019 heb ik vernomen dat ze strenger gaan worden (van mijn belastingadviseur vernomen). Bovendien kan je die aftrek ook nog voor een volgend jaar gebruiken, er is er eentje die je drie keer kan toepassen (die andere aftrek is zo hoog dat je die wellicht niet eens nodig hebt, ondien je kosten ook aftrekt).

De normen worden strenger omdat er inmiddels ruim een miljoen ZZPér zijn en blijkbaar kost dat de overheid teveel geld...Zeker indien je geen winst meer maakt door aftrek geloof ik. Laat je goed adviseren!
Dank je. Ik heb net gebeld met de afdeling fiscaal inhoudelijk inkomsten belastinginkomsten met een jongedame die mij voorzien heeft van informatie. Op de vraag of de belastingdienst het aannemelijk vindt dat iemand die bijna full time werkt ernaast nog een eigen bedrijf heeft lopen kon ze beamen, ze zei dat het geregeld voorkwam dat er mensen 60-80 uur werkten. Dus dat was klaarblijkelijk geen probleem.
Ik heb nog gevraagd of er nog (onofficiele) eisen waren qua inkomsten maar zelfs dat was volgens haar niet het geval omdat bij starters vaak gezien werd dat er veel kosten worden gemaakt in het eerste jaar (of zelfs jaren). Wel krijg je na de 5 jaar dat je moet voldoen aan de 50% regeling, dus min 50% van je uren in je onderneming stoppen. Als je dan 36 uur per week bij een baas werkt zul je ook 36 uur per week in je onderneming moeten stoppen. Dat wordt natuurlijk een ander verhaal, maar tot die tijd ga ik door met mijn urenregistratie zoals ik die nu ben begonnen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True