Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Accuboor krijgt schroeven niet verzonken in Fermacell

Pagina: 1
Acties:

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:53

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
ASW1 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:45:
[...]

Gebruik je wel de goede schroeven dat? Gewone gipsplaatschroeven daar krijg je de kop niet van verzonken in gipsvezelplaat.
Ja, platen van Fermacell met de schroeven van Fermacell :)

Deze dus

CurlyMo wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:46 (20%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• s_schimmel
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14-05 21:52
Bhagavad schreef op zondag 10 februari 2019 @ 03:13:
[...]

Waarom zou er per se "Fermacell approved" op de schroef moeten staan?? :)
Iedere schroef die er beter indraait dan de schroeven die je nu hebt, lijkt mij een prima kandidaat.

Een schroef met een torx kopje verlost je in ieder geval van alle onhebbelijkheden van PH2.
Ben ook benieuwd of Fermacell zelf hier iets intelligents over te melden heeft anders dan "Zo doen wij dit altijd".
Als ik die schroef zo bekijk is het enige bijzondere / geoptimaliseerde de vorm van de kop zodat deze zich makkelijk in de plaat boort en verzonken bevestigd kan worden. Een standaard houtschroef gaat dat niet doen en blijft op de plaat liggen.

Fermacell schroef:

Bij het materiaal staat "Gefosfateerd". Geen idee wat dat voor uitwerking heeft op de schroef en of het nodig is. Wellicht dat het materiaal van de plaat een verzinkte schroef gaat aantasten.

Misschien is de Dynaplus buitenschroef een optie. Kop lijkt er aardig op, is in Torx beschikbaar en is ook gecoat tegen roest e.d.

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
Heb maar even een testje uitgevoerd met een vergelijkbare Metabo 10.8V basic die volgens de specs een max koppel van 34Nm heeft.
  • Het meest harde hout dat ik zo snel bij de hand had was een blok Azobé, veel harder moet het niet worden. :P
  • Gebruikte bit was een matige kwaliteit torx 20 van Mannesmann.
http://i64.tinypic.com/2vnro07.jpg

1 = een Spax 5x40 (torx) die deze machine hoorbaar belast, maar desalniettemin soepel in het hout verdwijnt.
Het verzinken van het kopje blijkt in dit harde hout een brug te ver en de torx bit breekt af.

Conclusie is dat deze 10.8V machine van dit bescheiden formaat met enig gemak ook in het hardste hout moet kunnen schroeven zonder voor te boren.
Maar als je niet voorboort, zal in dit hout de schroef niet veel langer moeten worden.
De zwakste schakel blijkt de torx bit 20 te zijn.

2 = een Spax 4x30 (torx) die soepel in het hout verdwijnt, maar afbreekt zodra de schroefkop aan het verzinken toekomt.

Conclusie is dat het wederom niet aan de 10.8V machine ligt, noch aan de bit, maar dat in dit harde Azobé de beperkte dikte van de schroef (4mm) de zwakste schakel is.

Bhagavad wijzigde deze reactie 11-02-2019 14:52 (5%)

• Bhagavad
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
teacher schreef op maandag 11 februari 2019 @ 19:06:
[...]
Ah, powerpanel hd.
Geen gipsplaatje, maar een cementgebonden glasvezelversterkte glasschuimplaat. Kei en keihard.
Dus, simpelgezegd: je tol komt porrie tekort.

Hier zegt fermacell hoe je ze monteert: YouTube: Buitenwandafwerking met FERMACELL Powerpanel HD vanaf 3.50
Wel grappig dat je dit 'power'punt wilt maken en daarbij een inderdaad informatieve YouTube video aandraagt.
Alleen lijkt deze video nu juist het tegendeel aan te tonen van wat je claimt. ;)

De schroefmachine uit de video is volgens mij een Hilti SF 180-A een redelijk bejaarde 18V Nicd/NiMH machine met een maximaal koppel van slechts 31Nm.
Het was even zoeken naar de machine uit de video en de bijbehorende specs, maar je vindt het hier.

http://i63.tinypic.com/2it331l.jpg

Deze machine is volgens het Hilti archief net zo sterk als de huidige 10.8V Bosch van CurlyMo. :P
Dat komt ook overeen met mijn eigen bovenstaande testje met de 10.8V Metabo looalike, met hetzelfde formaat schroeven in bikkelhard Azobé.
Power zat voor deze specifieke toepassing.

Wat ook opvalt in de YT-video is het bijna speelse gemak waarmee deze jongens hun schroeven in de Fermacell platen draaien.
Hun machine trekt het comfortabel en aan de bescheiden reactiekrachten op hun handen is te zien dat "het moeizame element" waar CurlyMo zo'n last van heeft hier zo goed als ontbreekt.

Ik kan uit dit beeldmateriaal niet anders concluderen dan dat de 10.8V Bosch van CurlyMo sterk genoeg moet zijn, maar dat er waarschijnlijk een en ander aan zijn PH bitje mankeert, of anders zijn schroeven en Fermacell plaatmateriaal 'behekst' zijn. :+
Nu kan CurlyMo op zoek gaan naar betere PH2 bitjes, maar ook meteen kiezen voor een goede torx bit + torx schroeven die dit probleem volledig zouden moeten tackelen. _/-\o_

Een goede torx schroef zou bijv. de Maxxfast Torx CST kunnen zijn die bij meerdere shops te koop is.
Fabory levert deze Torx ttap schroeven bijvoorbeeld ook.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Gebruik je deze ?

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 24-05 23:07

Roy

Hobbies?

Begin vorig jaar een complete bovenverdieping voorzien van 12,5mm fermacell, en dat allemaal met de volgende machine gedaan:

Mijn 18v Makita had er op zich ook geen probleem mee, maar een machine met een magazijn is wel ideaal hoor; kost je hooguit 2 seconden per schroef :) (daardoor gebruik je wel onbewust heel veel schroeven....)

Inderdaad...

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23-05 17:19
Zouden vlonderschroeven hier uitkomst kunnen bieden?
Die hebben én een smallere kop, én zijn gebouwd op verzinken:

• Nhz
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:31

Nhz

Deventer

Ongelooflijk, een topic van twee weken en 5 pagina's over een paar schroeven. O+

Ik heb het hier even geprobeerd, maar ik kan er niet bij dat het niet lukt. Zowel met mijn 18V als mijn 14.4V machine gaat het echt makkelijk. Zowel de 4x40 torx als de 4x40 gipsplaatschroef gaan er met gemak in. Geen freeskop en een (waardeloos) PH2 bitje. Gewoon op de boorstand, dus zonder slipkoppeling. Voor mijn gevoel moet zelfs een 10V machine dit nog kunnen. Zelfs met 20mm Fermacell (2x10mm) geeft dit geen problemen.

Mis ik iets? 8)7

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:53

CurlyMo

www.pilight.org

Topicstarter
En de winnaar is de *O*

Wat het precies is weet ik niet, misschien de coating op de punt, maar deze bit heeft een goede grip waarmee in de schroeven inderdaad er prima in krijg met niet al te veel duwen. Wellicht dat het met de Wera diamont bits ook wel lukt, maar die had de lokale handel niet op voorraad.

This bit is quite a bit different ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True