Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Elektrische CV ketel

Pagina: 1
Acties:

• aadbloem
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 29-04 13:15
Mijn CV ketel staat op omvallen. Ga ik nog aan een nieuwe gasketel of ga ik electrisch? Mijn gasverbruik is zeer laag want mijn woning heeft een A Label. Als ik gas de deur uit doe bespraar ik jaarlijks €175 vastrecht gas en jaarlijks de CV monteur onderhoud en 7x24 abonnement a €100 over 10 jaar is dat €2750 waarmee ik ruimschoots de elektrische ketel terugverdien.

Maar de stroom, we hebben al 3x25A voor inductiekoken en dat kan niet tegelijk gebeuren met elektrische CV ketel stoken. Tijdens koken mag de CV dus niet aanslaan. Wie weet of daar een automatische voorkeurschakeling voor bestaat? Google leverde niet echt wat op. Ja, zo'n wasmachine/droger stekkerdoos maar daar heb ik niks aan...

AadB

• aadbloem
Nee, de elektrische CV die ik op het oog heb is geen warmtepomp maar een echte elektrische CV merk Elterm aansluitwaarde 6kW op een 3 fase stekker (perilex). Ik kan in ons appartement geen warmtepomp aanleggen, helaas.

AadB

• aadbloem
75-100 kuub op jaarbasis en we stoken de CV nauwelijks. Het is de bedoeling dat ik de gasgestookte CV ketel ga vervangen voor een Elterm 6kW op 3 fases en een enkelfase 230v boiler van 80 liter.

aadbloem wijzigde deze reactie 03-02-2019 17:23 (5%)

AadB

• aadbloem
@WouterG dat is het precies, dank voor de tip. Ik heb veel gezocht op voorkeurschakeling maar net niet op: prioriteitschakeling :)
@Rukapul --> een CW3 ketel. Een doorstroomverwarmer wordt afgeraden: Doorstroomtoestel niet doen 12kw voor een cw2 en 18kw voor een cw3. Een warmtepomp met afvoer van ijskoude lucht zal waarschijnlijk teveel condens geven in het huidige afvoerkanaal met de verwachting dat die dan na een tijdje vol water komt te staan. Er is onderin geen afvoer voor zover bekend. Er komt geen regenwater in.
@Ligone Appartement met energie label A en zuid op de zon. dagelijks 22 graden zonder cv. Soms slechts 20.
Onderstaande video is een goed voorbeeld en inderdaad maar 2kw voor de ketel moet genoeg zijn:
YouTube: Duurzame energie #2
@Jim423 inderdaad deze ketel is van 2-6Kw

aadbloem wijzigde deze reactie 03-02-2019 22:28 (29%)

AadB

• aadbloem
Geen balkon maar een inpandige serre, geen huurbazen maar VvE en gebouw onder bijzonder architectuur dus niks boren naar buiten, geen buiten-unit mogelijk en gemeenschappelijke verbrandingsluchtafvoer naar dak en idem verse lucht aanvoer vanaf dak. Twee ronde kanalen van een kleine meter doorsnee elk. Af- en aanvoer van lucht loopt via een Agpo Ferroli warmte terugwin unit. De gasgestookte cv ketel hangt daaronder. De cv staat zo weinig aan dat een kleine elektrische ketel volgens mij wel voldoende is. Voor sanitair water een moderne 80L boiler en koken op inductie. Redelijk plan lijkt mij en zeer lage kosten qua aanschaf en aanleg. Alleen zoals ik deze topic begon, heb ik waarschijnlijk een prioriteitschakeling nodig die voorkomt dat de cv ketel start op het moment dat we koken. Misschien ook niet, zoals hierboven werd opgemerkt door Jim423, zet de cv ketel permanent op 2kW dan kan je gewoon koken erbij.

aadbloem wijzigde deze reactie 04-02-2019 09:36 (8%)

AadB

• aadbloem
ZeRoC00L schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:41:
Waarom persé een CV ?
Als je zo weinig hoeft te stoken, kun je dan niet beter electrische radiatoren hangen ?
Daar heb je wel een punt maar een oplossing via de bestaande radiatoren (moderne convectoren eigenlijk, geen radiatoren) is fraaier, geen extra elektra leidingen aan te leggen, centrale controle etc. Gewoon een simpele vervanging van de huidige cv ketel en de Elterm is inclusief plaatsen slechts €1500 en dan alleen incidenteel wat opwarmen.

@Kees_B Dank voor de url's ik dit uitgebreid bestuderen. Klinkt goed volgens mij een vervanging voor mijn cv keteltje en geen externe unit!!

aadbloem wijzigde deze reactie 04-02-2019 22:24 (11%)

AadB

• aadbloem
Ik begrijp je standpunt, maar een Elterm 2-24kW is wel ietsie meer dan een gloeispiraal met schakelaar en pomp. Zie hier voor de techniek: https://www.cvtotaal.nl/e...-cv-ketel-6-kw-45541.html. Als ik dit monteer ipv de volgende gasgestookte cv ketel die kost 1x€1300+€500 installatiekosten en 10x€100 met het jaarlijkse onderhoud ben ik goedkoper uit met de Elterm (€1500) en zet ik dan op 2kW zoals in dit topic werd geadviseerd. Zonder gasgedoe kan ik ook zelf installeren en van de rest van de besparing hang ik een electrische boiler op van 80L (€400). Ben dan feitelijk voor €2000 klaar voor de komende 20 jaar. De cv gebruiken we nauwlijks.

Een warmtepomp is dan ook een erg dure oplossing voor de lage warmtebehoefte en de verhalen over de subsidies, ik heb er geen goed gevoel bij. Die zijn overmorgen op, potje leeg.... :'(

De hamvraag van de topic, het onderwerp is ook opgelost, ik heb geen prioriteitskastje nodig, de cv kan op 2kW en dat kan best samen met inductiekoken of ander apparaat op een 3x25 aansluiting :)
Kortom, veel dank voor de diverse antwoorden, heeft me wijzer gemaakt! 8)

aadbloem wijzigde deze reactie 17-02-2019 16:17 (10%)

AadB

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True