Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
@IvoB2 snelladen doe je het beste met een lage SoC, 40-80% is dat niet echt. Kona en e-Niro hebben verder gelijke specs als het om laden gaat.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:45:
[...]

Ik bedoel uiteraard starten aan 40% en stoppen aan 80%.
Ja dat snap ik, en ik bedoel dat beginnen aan 40% al “te hoog” is om echt snel te laden :)
Na 40% doet de laadcurve reeds een eerste trede omlaag, op een 175kW+ lader bedoel ik dan.
Op een 50kW snellader valt het mee, maar ook dan is het beter om met een lagere SoC aan te vangen omdat de accu door het laden warmer wordt en dan steeds sneller zal kunnen laden.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 02-01-2020 11:50 (33%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@HJKJ Ionity is een Europees netwerk van snelladers. Joint venture van een aantal grote fabrikanten.
Innogy is volgens mij een Duitse energieleverancier, zoals Eneco, Nuon etc, die ook laadpalen hebben staan.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Bijna goed O-)

Bij driefaseladen gaat dat idd met 16A per fase. Maar het is vrijwel zeker dat als je de driefaseversie van de e-Niro aan een éénfaselader hangt, dat de auto de laadcircuits van twee fases parallel schakelt, waardoor je dan met 32A kunt laden. Veel auto’s met driefaseladers doen dat zo.
Jep, en alleen IvoB2 trekt dit in twijfel ;) en zeg maar gerust alle auto’s met 3fase laders.
Door de brochure van de MY20 Kona (zelfde fabriek/moederbedrijf) uit het VK is reeds bevestigd dat je op 1 fase gewoon 32A kunt laden. Of dat nu met parallel schakelen of met een zwaardere AC-DC trap gebeurt is mij geen bewijs van bekend, zou wel interessant zijn als iemand daar achter kan komen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 05-01-2020 18:49 (3%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:28:
[...]

Wat wel zeker is dat de klanteninformatie/marketing en levertijden van Hyundai/Kona stilaan een kleine komedie aan het worden zijn.
Ja dat sowieso.
Ook geen idee waarom de informatievoorziening zo belabberd is. Misschien zitten ze in een speciale positie en willen ze niet als “lastige” importeur overkomen? Ze strijden natuurlijk wereldwijd met andere importeurs om zoveel mogelijks exemplaren hierheen te krijgen.
Maar een klein beetje meer moeite mag er wel vanaf, het is alsnog geen goedkope auto.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
plips schreef op maandag 6 januari 2020 @ 14:23:
[...]

Ik heb geen verhalen gehoord dat KIA megafabrieken uit de grond aan het stampen is om de productie op te voeren, wat men bij Tesla wel doet.
Kia heeft al megafabrieken :) Ze hebben 2.800.000 auto's verkocht in 2018. Tegenover een schamele (maar respectabele) 367.500 van Tesla in 2019.

Maar je doelt op de accuproductie denk ik, wat mogelijk de bottleneck vormt. Zou goed kunnen dat ze daar qua inkoop niet meer kunnen bestellen omdat die accufabrieken de vraag moeilijk aankunnen.
Kan ook zijn dat het een keuze is om niet meer te produceren, niet overal ter wereld is EV al doorgebroken.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Toch fijn hoe goed de service bij Kia is. Mn laadklep opende slecht. Ik bel de dealer, telefoon werd meteen opgenomen en kon direct langskomen :) Stond 20min later weer buiten. Zo kan het dus ook.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:04:
[...]

Mooi! Minstens zo belangrijk: wat is eraan gedaan? Afvijlen/schuren/slijpen of montage van een aangepast klepje?
Gewoon de standaardactie: bovenkant van het scharnier van de klep beetje afvijlen en smeren. Maar het vijlen is de truc.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik dacht dat de lader ook zonder aarde werkt, en heb dat net even getest. Geen aarde nodig om het te laten werken (maar wel aan te raden natuurlijk..).
Ander grappige constatering: als gepland laden aan staat gaat ie wel meteen laden met de granny, maar aan de normale laadpaal blijft ie netjes wachten. Hij herkent de granny dus? :) of zou het toeval zijn?

Mogelijk is het stopcontact slecht bedraad aan de binnenkant. Als de 230V stekker heet wordt slaat ie ook af.
Was er een foutmelding te zien op het laadkastje?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 06-01-2020 21:50 (79%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@cypher21 de GoM werkt op basis van een X aantal voorgaande ritten. Dus die moet nog even moeten wennen aan jouw "sportieve" rijstijl icm koud weer.
340km bij 70% vol is niet realistisch namelijk, alleen in de zomer als je max 80 rijdt. In Noorwegen ben ik boven de 500km range beland omdat je daar simpelweg niet harder kan dan 70-80km/u.

Maar je zal zeker even moeten leren om je aan de max. snelheid te houden en soms nog wat langzamer als je zonder laden (en dus sneller) je bestemming wilt halen.

Ik hoop dat de ABRP app uiteindelijk geschikt gemaakt wordt voor CarPlay. Die kan namelijk wel aangeven om je aan een lagere snelheid te houden om de volgende laadpaal/bestemming te halen, net zoals een Tesla dat standaard doet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 07-01-2020 16:02 (30%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Het viel me net pas op, maar de MijnKia app geeft tegenwoordig in de melding aan wat de laadsnelheid is :)
Toch leuk dat ze toch nog wat verbeteren.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Levinius schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:01:
Een irritatie die ik ervaar met de Mijn Kia app is dat hij voor elke scheet een bericht wil sturen, dat is nog tot daar aan toe.

Maar er is geen mogelijkheid om alle berichten in één keer te accepteren/verwijderen, ik moet ze echt stuk voor stuk doen.

Of zie ik iets obvious over het hoofd?
Stuur een email naar KCS@kia.nl, heb ze een aantal suggesties gedaan die inmiddels geïmplementeerd zijn.
Als ze niks horen dan weten ze ook niet wat er beter moet.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Z___Z schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:09:
[...]

Ben wel benieuwd naar wat je voor suggesties hebt gedaan. Ik heb namelijk niet echt het idee dat er iets veranderd is in de app sinds 1 jaar geleden.
-Start-SoC en kW laadvermogen bij aanvang laden (dit is inmiddels geimplementeerd)
-Status meldingen, niet alles beginnen met "Let Op!". In het begin kreeg je "Let Op! Batterij wordt opgeladen" (ja duh.. Is inmiddels aangepast)
-kunnen kiezen welke meldingen je wilt ontvangen (pushberichten van het laden uitzetten bijvoorbeeld), kan nu ook al een tijd.

Maar had ook om dingen gevraagd die nog steeds niet kunnen, wie weet helpt het als ik niet de enige ben:
-tijdstip van laatste update vanuit auto zodat je ziet als de app achterloopt
-verbruik in kWh per rit in de historie
-verloop laadbeurt, grafiekje van kW over de tijd, aantal kWh geladen in totaal
-opt-in voor de rithistorie ipv standaard actief
-kunnen verwijderen van ritten uit de historie
-verwijderen van Facebook koppeling en andere privacyschendende tracker code in de app
-kachel/airco kunnen bedienen (bleek uiteindelijk onmogelijk)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@aph3x2n waren dat Ionity laders in NL of daarbuiten? Begreep dat ze in NL op gratis staan en mogelijk beperkt zijn in vermogen? Kan het mis hebben hoor..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
aph3x2n schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:51:
[...]

Ik had in alle etappes ongeveer 200 km gereden waarvan de laatste 50km op snelheid van 130km per uur... maar goed het is dus blijkbaar toeval met die ene keer :)
Temperatuur zal wel een rol spelen. Ben in augustus naar Noorwegen gereden en altijd boven de 70kW kunnen laden op een HPC en voldoende lage SoC.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Marcva schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:47:
[...]

De vraag is natuurlijk hoeveel er nog in de ontwikkeling van de app wordt gestoken nu KIA vanaf MY2020 overstapt op UVO Connect :/
Dat vrees ik ook, maar er rijden tienduizenden Kia’s rond in NL met die Connected Services module. Plus er zit een abonnement aan vast waardoor het mogelijk wel lucratief is om klanten te behouden. Wie weet..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Het staat je vrij om een systeem als OVMS, AutoPi etc in te bouwen natuurlijk. Of om het helemaal niet te gebruiken, het is geen Tesla die onbruikbaar wordt als de fabrikant zou stoppen met support.
Maar snap je punt. Meer een meer digitale diensten worden aan een auto gekoppeld, hoe blijft dat werken na 5, 10, 15 jaar? Het is geen mobieltje die je na 3 jaar recyclet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-01-2020 11:24 (30%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ronaldpvandijk schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
Ben wel heel benieuwd ik wacht met smart op de Esoul die in november besteld is. Zou 14 januari bij de dealer staat, later werd dit 29 januari.....
Hoop dat hij op 1 van die eerdere boten stond
Dat is ook echt een leuke wagen, gek genoeg zie je ze hier niet zoveel. In Noorwegen kwam ik er er heel veel tegen met de gekste kleurcombinaties :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Het zal de combinatie van fabriek en importeur zijn in dit geval. Ik vermoed dat de fabriek heeft verzocht om zo min mogelijk variaties (alleen kleur en dynamic/executive) in ruil voor een aanzienlijk deel van de totale productie. Ons kikkerlandje heeft 10% van de totale wereldwijde productie van de e-Niro in 2019 ontvangen, in andere landen is de wachtlijst ook lang.
Met elke fabrieksoptie extra wordt de bestelling ingewikkelder.
Zo’n 12V -> 220V omvormer kun je ook los kopen en een schuifdak kan ook achteraf nog ingebouwd.
Hier een van 3 tientjes en dan is ie zelfs 300W ipv 180W: https://www.amazon.de/dp/B00JGJL4ZQ

• CyBeRSPiN
  • Nu online
petertenboer schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:44:
[...]

Zelf gebruik ik het hele regenereren niet en rem gewoon als met een brandstofauto. Vindt het zelf beter te doseren, net als mijn meerijdende passagiers en win er ook energie mee terug als ik in het energiesysteem kijk. Heb ook niet het idee dat ik er veel kilometers mee verlies.
Als je regenereren uit zet dan is het alsof je in Neutraal rijdt als je "gas" los laat. Ik vind het subtiel kunnen afremmen wel prettig in wat drukker verkeer, scheelt een hele hoop remlicht-acties naar je achterliggers toe.
In elk geval fijn dat het allemaal in te stellen is, ik wil niet meer zonder, en zou nog wel een aggressievere regeneratie willen om tot stilstand te kunnen komen. Pas dan heb je "one pedal driving".

• CyBeRSPiN
  • Nu online
JvdBosch schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:26:
[...]

Door licht je rempedaal in te drukken kun je ook de mate van regeneratie instellen. Ja, er kan misschien heel licht met de frictieremmen mee worden geremd, maar dit is zeer miniem. En je zit ook met je voet boven het juiste pedaal als er ineens harder moet worden geremd. Ik het de auto-regen op 2 staan en doe de rest met de voetrem.
Dat snap ik, dat klopt. Maar mn punt is dat het remlicht bij intrappen rempedaal onmiddelijk aanspringt. Terwijl je met balanceren van het gaspedaal icm regeneratie wel licht kan afremmen zonder het remlicht te activeren.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
delius schreef op maandag 13 januari 2020 @ 13:59:
[...]

Iemand dit al laten fixen? Het probleem doet zich af en toe voor, maar natuurlijk niet als je bij de garage bent, waardoor er geen oplossing voor is.
Heb het na die ene keer ook nooit meer gehad. Typisch..
Misschien kun je de volgende keer de motorkap openen en proberen te lokaliseren waar het vandaan komt?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 13-01-2020 14:05 (13%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
deejeebv schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Volgens mij is de auto in het filmpje een Kona.
Kijk nog eens goed op 3:45 ;)
Het is absoluut geen Kona.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
kdeboois schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:24:
[...]

En het laadklepje dat na verloop van tijd wat stroef gaat.
Haha, daar is een simpele fix voor he.. Hij spring bij mij nu enthousiaster open dan ooit :P

• CyBeRSPiN
  • Nu online
petertenboer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:51:
Tot zover lekker laden bij IONITY. Jammer van die mooie palen https://ionity.eu/en/news-and-media.html

Van € 8,- per lading naar € 0,79 per KWh
Hyundai/Kia worden daarin nog niet als mede-eigenaar genoemd maar ik reken erop dat de Kia laadpas straks een mooi tarief zal bieden bij Ionity. Laden per sessie was leuk voor doorreis, maar minder handig als je maar 10kWh nodig hebt om thuis te komen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
plips schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:35:
[...]

Stukje afvijlen. Als je in dit topic zoekt op laadklep komt je de postings tegen..
https://imgur.com/a/JSd7LMo
Inderdaad. En @beschuit de dealer doet dit kosteloos voor je.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@DekkerM zeker niet “de meeste”. Er zijn mij een paar verhalen bekend waarbij de reductiebak vervangen is. Meen hier of op Kiaclub te hebben gelezen.
In elk geval @Sigmasailor heeft er ervaring mee.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 19-01-2020 22:26 (14%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:49:
[...]

@Pevano Kijk ff of je een link van dat plaatje hier neer kunt zetten. Wat er nu staat is een plaatje, waar je niet zoveel mee kan.....

Heb die melding gelukkig nog niet gezien..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
nessio schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:48:
Klopt de actieradius nog steeds na opladen tot 100%? Dus 64kwh / gem verbruik over die 7000 km (kun je zien in auto als je die niet op 0 hebt gezet ) Voorbeeld 64kw / 18 = 355 km.
Ik heb niet het idee dat het gebruik behorend bij die tripteller (die elke 10.000km weer op 0 staat) van invloed is op de GoM. Maar hoe de GoM wel bepaald wordt weet ik niet. Misschien over een bepaalde afstand en/of aantal afgelopen ritten.
Bij mn vakantietrip naar Noorwegen ging ie namelijk vrij snel naar de 500+km range, terwijl daar op basis van het gemiddelde gebruik tot aan die trip, inclusief de weg erheen, geen sprake van kon zijn.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Hippe Lip o ok. Maar dan nog heeft dat verbruik onmogelijk een rechtstreekse link met de GoM. Daarvoor kan de GoM te snel wisselen. En gelukkig maar. Anders is het alweer zomer tegen de tijd dat de range is aangepast op de winter ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ja, zou fijn als je zelf een gebiedjes (geofence) op de kaart zou kunnen tekenen. Dat kan ik gewoon de hele vierkante kilometer rondom huis instellen als “alleen in daltarief laden”.
En dan ook graag de optie om voor het weekend in te stellen dat dit geheel daltarief is.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
kdeboois schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 11:08:
Interessante tweet met e-Niro problemen: https://twitter.com/embde.../1220647366925131776?s=21

De laadklep herken ik, maar de rest is nieuw voor mij. Herkent hier iemand de problemen of weet iemand wat daar aan de hand kan zijn.
Misschien slechte uitlijning ofzo, of valse verwachting dat je met de ACC handsfree zou moeten kunnen rijden (zeker met sterke zijwind is dat niet zo).
Dat geplande laden komt hier (en in Kona forum) vaker voorbij. Vooral de combo met locatiegebaseerd laden is berucht, daar had ik ook issues mee.
En rijden onder stormachtige omstandigheden brengt allerlei ongemakken met zich mee, weet niet wat zn referentiekader is? Een tank?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-01-2020 11:47 (9%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Marcva schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Dat is niet iedereen met je eens. Desgevraagd meldde @bomajo : bomajo in "Het grote Kia e-Niro topic"
"Blok op de weg" ???
Op de afsluitdijk met 130km/u en dan fikse zijwind dan voel je de windvlagen wel hoor.
Maar ieder zo zn eigen beleving natuurlijk.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
bomajo schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:12:
Bij mij zie ik wel gewoon de laadsnelheid in het dashboard staan als de auto niet in aan staat. Inderdaad wel even portier open doen.
Klopt. En er dan bewust van zijn dat zolang de laadpoort ontgrendeld is (de eerste 15s na openen) de laadsnelheid 0,5kW is. Jammer dat de MijnKia app het niet continu toont.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:25:
[...]

Uiteraard kan ik - als ik de motor aanzet - in het EV menu die data en verwachte laadduur wel bekijken.
Maar de vraag was hoe ik dit vlug kan zien door gewoon even het portier te openen, zonder de auto verder in te schakelen (bij de Kona EV kon dit zonder probleem).
Zover ik weet hoe je enkel de auto te ontgrendelen, niet eens de deur te openen. Dan kun je al zien wat de laadsnelheid is. Of misschien zelfs zonder te ontgrendelen?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Metrik veel plezier! Ook met 8% is het nog steeds een goeie deal.
Die van mij is bijna 1 jaar oud nu, 29k km verder en vind het nog steeds de beste EV die er is met < 50k catalogusprijs. Elke dag weer een feestje om in te rijden :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
f.heinen schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Maar dat is toch raar? Is het een "wie het hardst roept komt eerst" verhaal bij de dealers? Waar komen deze verschillen vandaan dan?
@Rostares heeft gehoord dat het Q3 / Q4 wordt. Met de beloftes van afgelopen jaar welke niet nagekomen zijn, durf ik dat al niet aan. Als ik Q3/Q4 van Kia hoor dan denk ik: waarschijnlijk Q1 2021.

Of ben ik nu te achterdochtig?
Het blijft een beetje wazig, maar ik doe een poging:
Zie dit gedeelte in de topicstart: Het grote Kia e-Niro topic
Door de enorme schaarste van e-Niro's heeft de importeur de regie over de bestellingen die dealers mogen plaatsen bij de fabriek. Elke dealer krijgt, afhankelijk van de grootte, een x aantal e-Niro's toebedeeld die dan verspreid over het jaar besteld mogen worden. (Dit is anders dan de bestelling die een klant bij een dealer plaatst, de dealer kan deze uiteindelijk pas op een later moment doorzetten in het bestelsysteem van de importeur/fabriek en weet dan pas iets over een leverdatum). Afgelopen jaar zijn er dik 3000 e-Niro's uitgeleverd. Met bijna 100 dealers is dat gemiddeld 30 e-Niro's per dealer. Maar sommige grote dealers (met meerdere vestigingen) zullen er 100+ hebben afgeleverd en anderen maar een handvol.
Sommige dealers hebben hun quota voor 2020 al vol staan, mogelijk ivm grote bestellingen van leasemaatschappijen, terwijl andere dealers blijkbaar nog ruimte hebben om dit jaar nog een bestelling in het systeem te plaatsen. Op basis van hun eigen planning kunnen ze dan een inschatting maken wanneer de levering plaatsvindt. Als ze bijv nog ruimte hebben om een e-Niro in augustus te bestellen dan weten ze dat die bijvoorbeeld in oktober in NL binnenkomt.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-01-2020 11:23 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@tescione Haha typisch hoe elke dealer er zn eigen invulling aan geeft. Wel lekker wat extra omzet draaien zo met zo'n verbouwing, terwijl stukje eraf schuren een prima oplossing is gebleken. En je ziet er niks van.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Seroendeng schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:17:
[...]

Mag hopen dat oplossen van zo'n laadklep onder de garantie valt? Beetje raar als je ook nog dik uurloon moet betalen voor zo'n ontwerpfout, of zie ik dat verkeerd in de 7-jaar garantie?
Daar ga ik ook vanuit, maar de dealer krijgt van de importeur/fabrikant betaald neem ik aan. Beetje opschuren krijgen ze niks voor, maar de hele voorkant onderhanden nemen tikt wel aan dan.
Maar goed kan ook gewoon de geldende instructie vanuit Kia zijn die misschien niet elke dealer heeft gehad of opvolgt. Ik was in elk geval blij dat ik meteen terecht kon en na 15min weer buiten stond met een soepel openende laadklep :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-01-2020 20:22 (18%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Hippe Lip meen ergens gelezen te hebben dat er ergens een kabel te dicht op het klepje zou zitten als onderliggende oorzaak van het probleem. Kan me voorstellen dat in dat geval er het nodige los moet om die kabel anders te laten lopen of beter vast te zetten. En dan alles origineel weer terugplaatsen.
Maar zoals gezegd is een stukje afvijlen een prima oplossing.

Misschien meer een vraag voor in het algemene Kia topic, maar is er ervaring met het plaatsen van een beter dan standaard interieurfilter?
Dat filter is zeer eenvoudig zelf te bereiken: handschoenenkastje openen en legen, dan aan beide kanten 2 knopjes een kwartslag draaien. Vervolgens zit het filter los achter het handschoenenkastje achter een klepje met 2 klik-sluitingen.
Af en toe zit je echt in de stank van diesels op de snelweg, zou er een filter zijn die dit wel goed weet te reinigen?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 28-01-2020 12:39 (50%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Niro-E schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:48:
Vraag: Heeft iemand al eens gehad dat je tijdens AC laden, op een gegeven moment de laadsnelheid terugzakt naar 0,5kW. (geen locatiegebonden laden, geen laadlimiet op AC, en geen tijdsgebonden laadschema actief). Zodra je de deur ontgrendeld en opent, dan gaat de snelheid weer terug naar 3,5kW binnen enkele seconden.
Dat hoort zo :)
Zolang de laadpoort ontgrendeld is, is de laadstroom beperkt. De laadpoort is alleen de eerste 15s na openen ontgrendeld. Zo kun je de stekker veilig lostrekken zonder dat je allerlei vonken trekt :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 28-01-2020 12:52 (4%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Niro-E klopt. Iedereen komt hier vroeg of laat wel achter, soms denkt men ten onrechte dat er wat mis is met de laadpaal. Zou leuker zijn geweest als er expliciet was gemeld dat de snelheid tijdelijk verlaagd is ivm geopende laadpoort.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Niro-E schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:02:
[...]

Weer wat geleerd, blijft jammer dat de App geen laadsnelheid meegeeft.
Had tot nu toe bijna alleen DC fast chargers gehad. Eerste trip nadat ik de Niro een dag had was namelijk 850km naar Oostenrijk. Dat beviel trouwens prima. 3 laadstops, en 9,5uur onderweg incl. stops.
Als je nog in het eerste jaar van de Kia Connected Services zit, dan kun je notificaties krijgen via de MijnKia app. Die notificatie geeft dan de laadsnelheid mee die ie bij aanvang heeft (afgerond naar beneden op hele kW). Thuis laad ik met 4,4kW en ik kreeg melding dat ik met 4kW begon met laden.
Mijn abonnement zit er inmiddels alweer op, en geen zin om het te verlengen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@IvoB2 Tja maar jij bent inmiddels al zo ervaren met EV dat je niet meer weet hoe luidruchtig een ICE met dezelfde netto kosten was ;)
En op Belgische wegen is geen enkele auto stil. Ik hoor het altijd meteen als ik de grens over ga. Van het strakke biljartlaken door op de grindbak.. :P

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Bij meer dan 300km op snelwegen altijd ervanuit gaan dat je bij moet laden. In de zomer red je het vaak wel, in de winter wordt het krap.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Afsluitdijk is wel berucht om de harde wind. Als je windkracht 6 tegen hebt en dan nog veel harder dan 100km/u gaat rijden dan gaat het wel hard met je verbruik..
Maar onder normale omstandigheden is het prima te doen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 29-01-2020 11:58 (14%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@knights16 ja met 1 fase is het max 32A, maar het aantal openbare palen die 22kW zijn is schaars. Op chargemap of in de NewMotion app kun je de snelheid vaak wel zien, maar vaak ontbreken de details over het vermogen dat je werkelijk kunt halen.
Hoeveel km denk je het vaakste per dag te rijden? Met max 200km/dag ben je met 1 fase 16A ook de volgende ochtend weer vol.
Als je van openbaar laden afhankelijk bent is 3 fase wel fijn tov 1 fase.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Haha ja is een gedoe hè. En ik heb het enkel op echt lange ritten gebruikt. Toegevoegde waarde: weinig. Want je hebt tijdens het laden alle tijd om te kijken waar je de volgende stop gaat maken en de kans op gekke dingen onderweg waardoor je ineens bij een andere lader zou moeten laden is niet zo groot.
Wel help je ABRP aan meer data waardoor ze nog nauwkeuriger kunnen plannen voor de e-Niro.
Als ABRP met CarPlay ondersteuning komt wordt het leuker.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 02-02-2020 15:55 (19%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dames en heren, graag de op zichzelf interessante discussie hier voortzetten: Auto van de (eigen) onderneming

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 20:26:
[...]

* De Kona EV moet er niet voor onder doen. Beiden hebben - voor mijn gebruik en in vergelijking tot elkaar - hun positieve en mindere kanten.
In NL is de Kona duurder terwijl ie 20cm korter is: 10cm minder kofferruimte en 10cm minder beenruimte achter. Ja de Kona heeft een HUD, maar de bestuurdersstoel met geheugenfunctie is wel weer heel fijn aan de e-Niro.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@henkNL toch kan elke rit anders zijn. Als je morgen in de storm met dezelfde snelheid tegen de wind in rijdt dan is het een heel ander verhaal dan andersom :)
ABRP is meestal wel pessimistisch over het bereik.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@eltron bij mij is de locatie en de rittenregistratie na 49 weken al verdwenen. Denk dat de teller gaat lopen zodra ie in de NL haven wordt ingebouwd.
Ik ga er niet extra voor betalen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Er bestaan MY19s met UVO, maar die rijden niet in Europa. Met een andere head unit waar de communicatiemodule + sim in zit zou het in theorie moeten kunnen.
Kia NL heeft echter al aangegeven dat een retrofit door hen niet mogelijk is.
Zou ook te kostbaar worden denk ik. Alleen het arbeidsloon al om die navi uit- en in te bouwen, en dan nog de vraag of die module er simpelweg opgeprikt kan of dat men met een soldeerbout aan de slag moet..
En dan wil je natuurlijk ook firmware met UVO ondersteuning terwijl de rest (kaarten en TomTom live) EU is.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-02-2020 08:34 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:57:
[...]

De soldeerbout zal het probleem niet zijn. En als het voor ca. € 500 zou kunnen zou ik er niet lang over na hoeven denken.
Als deze winter een indicatie is voor de komende 5 jaar dan heb ik geen 500 euro over om op afstand (aan de paal!) te ontdooien. MY19 kan niet op afstand koelen/verwarmen als ie niet aan de laadpaal hangt.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Marcva schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:32:
[...]

Kia geeft last van sluiting toeleveranciers China (Corona-virus). Bericht op BNR vanmorgen. Bij FD staat het bericht achter een paywall.
De leveringstermijn was altijd al vaag, maar dat wordt er nu niet beter op. Denk dat niemand hier de komende weken een zinnig woord over kan zeggen.
Vorige week had NOS het al over Hyundai, waar KIA onderdeel van is: Marcva in "Het grote Kia e-Niro topic"
https://outline.com/FLvB45 O-)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Helaas lijkt daar wel een kanttekening bij te maken: je moet de plug er telkens even uittrekken en weer insteken nadat de auto opnieuw gestart is.
Beter een verloopstekker gebruiken dan die je zoveel mogelijk laat zitten. De OBD poort is niet gemaakt om veelvuldig in en uit te pluggen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Marcva schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Welke extra info levert een OBD dongle t.o.v. de interface van de auto?
O.a. accutemperatuur, state of health, spanning van individuele cellen, spanning van de 12V accu, totaal kWh geladen, totaal kWh verbruikt. En verder nog een hele hoop andere attributen die minder interessant zijn ;)
Hier een overzicht van de voor de Kona/e-Niro bijzondere elementen: https://github.com/JejuSo...%20Niro%20EV/extendedpids
Dit als aanvulling op de zaken die elke auto standaard heeft, zoals actuele snelheid, stand van de pedalen, stand van het stuur, etc.

Leuk die harde wind. Met 135km/u tegen de wind in: bijna 30kWh/100km!

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-02-2020 14:44 (41%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Er staat ook een reactie bij waaruit is op te maken dat je via OVMS de preheating/cooling wel zou kunnen gebruiken. Je moet dan de auto in "camping mode" zetten, maar helaas vind ik die in mijn instructieboekje niet terug(?). Het lijkt er overigens op dat je de auto dan parkeert en de preheating/cooling gedurende de gehele tijd aan staat.

"I use OVMS since December 2019. I bought it, because i wanted to heat and cool the E-Niro in Winter or Sommer without a plug-in. But how does it work? On the E-Niro and the Kona you can switch to "Camping mode". A nice thing but you cannot lock the door from outside when it's on! With OVMS you can! Switch to camping mode, set the temperature, turn off automatic functions like light and wipers(light switches on in dark and the wipers start there work when it's raining while you park your car.... 😂😉... ) leave the car and lock it with the app! Done! When you be back, your car receives you in the pre-ordered conditions! You can use all functions like preheated/cooled seats too! In camping mode the car uses the high voltage battery without draining the 12V battery! My experience in the wintertime with around 0 degrees is a loose of 2 Percent/hour capacity of the high voltage battery energylevel. You can heat/cool your E-Niro or Kona for 5 hours and loose only 10% of your capacity. I love this function and use it for the time in winter, when I go for shopping or eat in a restaurant and so on... The only thing you should do is: take the car keys with you. If there is an error with the app(no connection, no more power in your mobile accu,...) it helps to open the door with the analogous key. The radio key does not work will you use OVMS to lock your car! So have fun and sorry, if my English grammar is not always top😉.. And notice: you use the OVMS always on your own risk! Make sure you don't hurt someone or damage your car and lose your warranty while operating the OVMS!"
Haha dat is nogal een hack en ook gok dat je auto dan veilig staat. Die camping/utility mode is niet bedoeld om je auto onbeheerd achter te laten. Het alarm zal waarschijnlijk niet afgaan.
Maar wel creatief gevonden :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
swaluw2 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:56:
Nee, geen granny.

Dan wordt het zelfs 2x een sleepwagen op 1 dag.
Alle Sodatrel/ Corridoor/ Izivia snelladers lagen eruit. Werd niet op zondag hersteld. 6 uur gewacht vanmiddag. Geprobeerd bij tankstations via stopcontact en werd er weggestuurd.
Jeetje wat balen zeg. En jammer dat zelfs uit nood geen stopcontact gebruikt mocht worden. 10km erbij was voldoende geweest..
Hoe is dit verder afgelopen?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DekkerM schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:50:
Misschien ben ik helemaal blind, maar waar vind ik de status van mijn auto in de Mijn Kia App?
Er staat verder helemaal niets bij mij.
Zo zou het eruit moeten zien: marowi in "Het grote Kia e-Niro topic"
Maar wellicht is de auto nog niet aan je account gekoppeld.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Idioot voor woorden, ze hebben mijn interval op 14K gezet (was iets te vroeg voor de 15k beurt i.v.m. storing) dus mag nu op 28k al weer voor de 2e keer komen. Auto is pas 8 maanden oud. Gaat nergens over.
Ach een check kan geen kwaad toch? En als het goed is weer de nieuwste software en kaartupdates, al moest ik daar de vorige keer wel om vragen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Levertijd zou nu ca 7 maanden zijn volgens een collega die deze week een bestelling deed.
Vind ik nog meevallen, dacht al ergens gehoord te hebben dat ze al uitverkocht waren voor levering dit jaar.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
En op afstand verwarmen / koelen via de app, ook als ie niet aan de paal staat is ook zeker nice to have. Als er ooit nog een echte winter komt. Maar ook in de zomer is het wel geinig om een paar tellen voordat je in de auto stapt alvast de airco aan te knallen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik sprak ook een persoonlijke voorkeur uit @IvoB2.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
En als we toch aan het klagen zijn: ik vind het bizar dat de ramen in de achterportieren niet met een druk te openen of te sluiten zijn zoals in de voorportieren. Je moet de knoppen ingedrukt houden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Steeck03 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:54:
Zo bizar is dat niet. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij de achter portierramen met 1 druk opengingen. Links voor is standaard, rechtsvoor meestal. Achter nog nooit gehad
Dan was ik verwend met mn Toyota's die ik hiervoor reed ;)
Maar toch vreemd? Is elektronica van 50ct die dat regelt, waarom daarop bezuinigen voor achter.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
EvilBeegee schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:01:
Ik heb inmiddels met een aantal Kia dealers contact gehad en krijg tegenstrijdige informatie over de levertijd van de e-Niro... De een zegt minimaal een jaar, de ander zegt "2020 gaat lukken hoor meneer!"
Heeft iemand hier enig idee of levering dit jaar mogelijk is?
Zijn ze bereid om in je contract op te laten nemen dat je gratis kan annuleren als levering dit jaar niet meer gaat lukken?
Het is heel goed mogelijk dat je bij verschillende dealers andere antwoorden krijgt en ze allemaal gelijk hebben. Ze lijken allemaal een quota te krijgen, de een zit er al doorheen, de ander heeft mogelijk nog ruimte.
Ook kunnen er leasemaatschappijen zijn die een voorraad hebben ingekocht.
bruneelm schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Voor 50ct inclusief de beveiliging tegen kindervingertjes? Zelfs voor de (volwassen) bestuurder hebben ze die beveiliging er in gestopt
Zit dat er nu niet in achter dan? Dat zou wel kwalijk zijn, want je als je de knop ingedukt houdt ligt dat vingerkootje dan dus ineens op straat? :o Misschien eens met een worteltje proberen :+

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-02-2020 11:09 (22%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DekkerM schreef op maandag 24 februari 2020 @ 21:55:
Kwam vandaag thuis, alleen naar kantoor op en neer, nog 94% in de accu. Wil dus niet opladen, maar wel stekkeren omdat ik inmiddels wel verpest ben door de voorverwarmde auto. Hoe moet ik dat aanpakken?
Laadlimiet AC op lager zetten in het EV menu. 90% of lager dus. En voorverwarmen inplannen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Pople gaat wel goed meestal. Alleen bij Ionity ook wel eens dat probleem gehad. De ene keer kwam ik er wel uit met de helpdesk, de andere keer niet. Toen gewisseld van laadpunt en toen werkte het wel. In de zomer altijd wel de 77kW aangetikt. Accutemperatuur moet voldoende hoog zijn en SoC onder de 30%.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vandaag wat leuk geknutseld met mn domoticaysteem (OpenHAB).
Ik kan nu de (netto) laadsnelheid bepalen aan de hand van de updates van de mijnkia app.
Hoe doe ik dit?
Zodra het laden start dan sla ik de huidige SoC en de huidige tijd op.
Vervolgens als het accupercentage ophoogt dan bereken ik hoeveel kWh er in de tijd sinds het laden startte bij is gekomen.
De code is als volgt, en is wellicht inspiratie voor anderen om het in een ander systeem te implementeren:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
rule "kia laad start"
when Item kia_charging changed to ON 
then
  kia_charge_start_time.postUpdate(now.getMillis)
  kia_charge_start_battery.postUpdate(kia_battery.state)
  sendNotification("my-iPhone","Het laden is gestart, SoC="+kia_battery.state+"%")
end

rule "kia laad stop"
when Item kia_charging changed to OFF 
then
  kia_charge_start_time.postUpdate(NULL)
  kia_charge_start_battery.postUpdate(NULL)
  sendNotification("my-iPhone","Het laden is gestopt, SoC="+kia_battery.state+"%, snelheid="+kia_charge_speed.state+"kW")
  kia_charge_speed.postUpdate(NULL)
end

rule "kia SoC updated"
when Item kia_battery changed
then
  if(kia_charging.state == OFF ) {
    return
  }
  var Number deltaSoC = (kia_charge_start_battery.state as Number) - (kia_battery.state as Number)
  var Number deltaHours = ((kia_charge_start_time.state as Number) - now.millis) / 3600000
  var Number totalCap = 64 * 1.15 // 64kWh capacity of e-Niro + 15% buffer / loss
  kia_charge_speed.postUpdate(((totalCap / 100) * deltaSoC) / deltaHours)
end

Binnenkort eens langs bij een snellader om te checken of de snelheid ook een beetje overeenkomt :)

Heb daarnaast een melding ingebouwd die mij moet waarschuwen als de auto wel aan de laadpaal hangt met een lage SoC maar het laden niet na 23u is gestart, dit is me nu 2x overkomen.
Java:
1
2
3
4
5
6
7
rule "kia plugged in, not charging after 23h, SoC below 80"
when Time cron "23 05 0 * * ?"
then
  if(kia_plugged_in == ON && kia_battery.state < 80 && kia_charging.state == OFF) {
    sendNotification("my-iPhone", "e-Niro ingeplugd maar laadt niet!")
  }
end

Binnenkort nog even de pushmelding over "deur niet op slot" inbouwen. De mijnKia app is bij mij nu verlopen en ik vertik het om er 4 euro/maand voor te betalen ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:57:
[...]

Heb je al geprobeerd of je die info die je nu niet meer krijgt in de app, misschien toch zo van de server van Kia kunt halen? Het zou me niet verbazen als die info wel gewoon vanaf de auto verstuurd wordt naar de server va Kia, maar dat die alleen niet meer naar je app doorgezonden wordt...
Die info gebruik ik inderdaad. Dus die pushmelding is zo geregeld.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
GVR schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Om dit mogelijk te maken lees je je laadpunt uit, of alleen de kia server?
Gebruik zelf domoticz, zou het leuk vinden als ik daarin ook wat data van de auto kan gaan tonen.
Alleen de Kia server die de (MY19) app ook gebruikt, zie hier m’n tutorial: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@plips er wordt geen data verzameld met de MY19 versie aangezien die geen simkaart heeft. Enkel de in NL ingebouwde Connected Services module waarvan je de voorwaarden hebt.
De MY20 komt met UVO en daar zit wel een simkaart in, daar heb ik geen details van.
Je wordt absoluut niet proactief geïnformeerd. Ik stoorde me aan de rittenregistratie die ongevraagd werd bijgehouden.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 29-02-2020 09:54 (18%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@nessio dan heb je het over MY20? De MY19 in NL wordt achteraf voorzien van een connected services module die enkel in verbinding staat met de NL importeur, niet de fabrikant. Althans volgens de voorwaarden: https://www.kia.com/nl/se...ement-connected-services/

• CyBeRSPiN
  • Nu online
ningalloon schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:08:
[...]

In de connectbox zit ook een simkaart. Om precies te zijn van postm2m.
Klopt. Maar mn punt was dat die module + sim van de NL importeur is en niet vanaf de fabriek ingebouwd zit.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@HaveBlue de ExecutiveLine tikt zo'n beetje elke optie aan die de NL importeur aanbiedt. Een schuifdak of een 230V aansluiting is helaas nog steeds niet te kiezen gek genoeg.
Andere velgen zou je uit esthetisch oogpunt kunnen overwegen.
De rest is allemaal achteraf nog te fixen. Andere ledjes voor de binnenlampjes kost 20-30 euro als je het zelf doet. Een trekhaak kan vast ook goedkoper. Matten en een cover voor over je pedalen kun je ook (goedkoper) achteraf regelen.

@marc4547 zenderlogo's zijn toch nu al standaard met DAB+? Je moet soms wel even op het vakje drukken met een i er op, dan toont ie het logo.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-03-2020 12:58 (13%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
marc4547 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 13:09:
Ik heb overigens wel steeds vaker dat ik aan het rijden ben en dat spontaan het media systeem reset, ik bedoel dat spontaan het scherm donker wordt en je zo'n cirkeltje ziet draaien en dan komt het daarna weer tevoorschijn..... iemand dit ook af en toe?
1x gehad in het jaar dat ik nu rijd. Maanden geleden was dat, daarna gelukkig nooit meer meegemaakt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

Demo van de MY20 app. Toch wel geinig, is nog niet helemaal lekker ontwikkeld (veel pop-ups met bevestigingen), maar komt vast goed.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
marc4547 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:36:
Kan niemand me uitleggen hoe je nu de zenderlogo's opslaat? Als ik bij het luisteren op de i bij het logo klik laat hij het logo zien maar hoe sla je die nou op , of hoe vul je de zenderlogo's bij de juiste zender?
Dat kan niet en ik snap die obsessie niet zo.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@rlp.jaspers de MY19 had in Korea ook al UVO, maar kon volgens mij niet preheaten zonder paal. Ze hebben dus meer aangepast dan enkel de app module inbouwen.
De deuren op afstand op slot kunnen doen is fijn en het laadschema aanpassen ook. Heb nog geen API documentatie gevonden zodat je de auto aan je domotica kunt koppelen. Zou leuk zijn als dat kon.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
marc4547 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:29:
[...]

Is geen opsessie maar vind het chick staan, in plaats van die zwart witte aarbol, vind het toch al jammer dat de kona netjes de logo's van het navigatie systeem in kleur heeft en wij niet.....( zelf in de Hyundai I10 van mijn vrouw zijn de logo's gekleurd... :'(

Los van dat heb ik nog nooit zo'n lekkere auto gehad in de 35 jaar dat ik een rijbewijs heb. :)
Marc.
Het heeft ook te maken met hoe de zenders het logo doorgeven. In Noorwegen wordt het logo vaak wel standaard weergegeven. Heb daar zenders gezien die bij elk nummer een ander logo tonen. Misschien worden de logo’s in een verkeerd formaat aangeleverd, of rechthoekig ipv vierkant.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
rlp.jaspers schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 07:30:
[...]

Klopt ja, de filmpjes van Björn lieten dat toen wel al zien. Nog steeds vreemd dat UVO dan niet meteen is meegeleverd, misschien dat ze e.e.a. nog niet op orde hadden om het hier te kunnen aanbieden. Feit is wel dat die connected service gewoon driemaal niks is.

Ik ben benieuwd of het nog gaat lukken om met een OBD-dongle bepaalde features alsnog te kunnen doen...maar vrees dat het voor ons rijders van MY19 hierbij blijft ;(
Met OVMS kun je wel de deuren op slot doen, maar dat is de enige remote feature dat ik weet.
Ben heel blij met de app. Kan de SoC zien en of ie aan het laden is, heel fijn.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:00:
[...]

Het praktisch voordeel daarvan ontgaat me.
Dat snap ik :)
Want de reden dat dat fijn is is typisch Nederlands: onze app geeft een melding als de deuren niet op slot zijn, maar biedt geen mogelijkheid om dan de deuren op afstand te vergrendelen. Velen van ons zijn denk ik al eens terug naar de auto gelopen terwijl je al op een aardige loopafstand was ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:58:
[...]

Is dat niet een kwestie van de communicatie onderscheppen en reverse engineeren? Zo is de huidige API toch ook ‘gedocumenteerd’?
Mogelijk, maar ik had na de vele jaren dat UVO al in de markt is (buiten de EU) al wel wat github projectjes verwacht.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Eric Bouten schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 07:35:
Bij mij doet de mijnkia app het niet meer sinds gisteravond. Hebben hier meer mensen last van?
Ja. Geen update meer gehad sinds 20.14u.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gok een Dashcam of een OVMS module oid.. hoort normaal gesproken niet te gebeuren natuurlijk.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 07-03-2020 20:54 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hoe krijgen jullie die 12V steeds leeg dan? Is me na ruim een jaar en 30.000km nog nooit overkomen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Hippe Lip ah ok.. Ja ik las op het Kona forum volgens mij eerder dat daar het lampje in de kofferbak niet altijd goed uit ging met hetzelfde resultaat.
Je moet je powerbank dan wel ergens opbergen zodat je er makkelijk bij kunt. Alleen de voorportieren krijg je met de noodsleutel open, de kofferbak heb je dan nog niet toegankelijk, of je moet dan allerlei toeren uithalen via de achterbank ;)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 9 maart 2020 @ 22:52:
@CyBeRSPiN was jij degene die nu nog gebruik maakt van de (ongedocumenteerde) API nadat je luxe abonnement voor de app van Kia is afgelopen? En kan je er nu nog dingen mee oppikken die je niet meer in de app krijgt? Ik meen me te herinneren dat iemand hier zei dat-ie dat deed.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 09-03-2020 23:39 (10%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
kdeboois schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Bijna alle 11 kW laders doen het prima op 7,2 kW. De verwachting is dat dit dus geen probleem is, maar er is hier nog niemand die het kan bevestigen.
Jawel, staat ook gewoon in de brochure dat 1x32A mogelijk is, er is geen onduidelijkheid meer over.
Dus @_WouterB je hoeft niet perse een aanpassing aan je meterkast te doen voor de MY20 versie.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-03-2020 11:21 (17%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
_WouterB schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Waar zie je dat dan precies? Voor zover ik hier kan zien : https://www.kia.com/be/nl/brochures-prijslijsten/#/ staat daar toch niets over in?
Was in de war met de Kona EV die qua accu en laadspecs 100% identiek is:
https://www.hyundai.co.uk...rochure_kona_electric.pdf (Hyundai is het moederbedrijf van Kia).
Het is te gek voor woorden dat de Kia importeur en dealers hier zo falen in de informatievoorziening, maar met 32A (7,2kW) laden op 1 fase is absoluut mogelijk met de 11kW boordlader die 3-fase compatible is.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-03-2020 11:46 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
bruneelm schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:55:
[...]

Evident dat je die parameters niet hebt van een hybride, die hang je immers niet aan een stekker
Plug-in Hybrid (PHEV) zal ie bedoelen, die variant is er ook.
Range op enkel de accu: 58km, laadtijd: 2u15 aldus de site. Specs van de accu en het laden ontbreken.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-03-2020 12:01 (22%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Definieer "high speed driving"? Meer dan 130km/u?
Vind het jammer dat je de accuverwarming niet zelf kunt inschakelen als je weet dat je naar een snellader op weg bent..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-03-2020 14:11 (18%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
joepie de p schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:37:
Interesting graphics !

Wat houdt 'inlet' precies in?
Is in het verleden al vaker voorbijgekomen, maar misschien had je deze nog niet gelezen:
https://electricrevs.com/...hermal-management-design/

Geeft wat inzicht in de verwarming/koeling die ingebouwd zit.

Met mn Michelin winterbanden overigens zeer tevreden, ik heb nauwelijks last van wheelspin bij vlot optrekken zelfs niet op nat wegdek.
Straks de zomerbanden er weer onder, denk dat ik daarmee minder grip ga hebben.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-03-2020 11:08 (20%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik zou die ook niet laten zitten. De 12V accu is zo klein dat ie vrij snel leeg loopt..
En als je die OBD vaker wilt gebruiken zou ik er een verloopje tussen zetten zodat je de dongle aan de verloop aan/afkoppelt.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@TheBazeman gaaf! Wilde dat ook nog eens doen, meende dat je de actuele snelheid ook steeds mee moest geven maar dat hoeft dus niet :)
Ah ik begrijp dat je in combi met de ABRP app inmiddels je GPS kunt delen en je dus 2 stromen van data levert, nice.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 14-03-2020 10:44 (30%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 23:58:
Rijbereik Kona electric vergroot door toepassen Michelin Primacy 4 banden. https://www.groen7.nl/rij...ona-electric-is-vergroot/ Zou dat ook voor de E-Niro werken? Scheelt toch ruim 30km op de Wltp norm
Onze kwam al op Michelins. Denk dat het verschil tussen 3 en 4 niet zo groot is dan die Nexen en de 4.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Da ziet er toch niet uit.. :P
En bij de e-Niro is er niet veel plek om iets aan te klemmen.
Gewoon aanleren om bij elke keer kofferbak openen even met je vinger langs die lens te gaan. Heb trouwens het idee dat er minder vuil aan kleeft dan in het begin. Mogelijk door aantal keer door de wasstraat waardoor er meer wax op is gaan zitten.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-03-2020 15:44 (29%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ik had in mn vorige auto's de A/C het hele jaar door aan zodat in de winter het vocht uit de auto werd gehaald. Nu gaat de A/C alleen aan om te ontwasemen (en die doet dat standaard ook automatisch als de auto een beslagen raam detecteert als ik het goed heb).
Vraag me nu wel af wat er gebeurt als je A/C en Heat aan zet. Zou de WP dan gaan omdraaien om te ontvochtigen en de warmte dan tijdelijk vanuit de weerstandsverwarming komen?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-03-2020 09:19 (24%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
zwoelie schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Mijn E Niro is sinds 12 maart in mijn bezit met de volgende navigatie
STD_AVN_MID.EUR/KMC.190102.8c96d9f

software is van 190314 en firmware is van 190222

Heb jij een nieuwere versie?

Alle updates komen toch via de dealer of zijn er updates die on air komen?
Geen OTA updates en officieel alleen via de dealer. Er zijn echter mensen die de updatebestanden (illegaal) delen op het web en daarmee kun je dan geheel op eigen risico de update doen.
Let wel: een update kan in theorie je systeem naar de knoppen helpen, dus het is aan te raden om het door de dealer te doen bij de beurt. Als het bij hen dan mis gaat is het hun probleem, anders heb je mogelijk wat uit te leggen.. En zo heel spannend zijn die updates vaak niet, maar deze ziet er wel leuk uit :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-03-2020 13:30 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@pica lijkt erop dat je MijnKia app dan nog niet juist gekoppeld is. Hoe vol de accu is (SoC%) zou je moeten kunnen zien en is inderdaad erg prettig.

Mijn e-Niro staat nu al 10 dagen stil. Nog geen procent verloren. Bewust niet aan de paal gehangen, zit op 65% SoC wat volgens mij min of meer ideaal is om voor langere tijd an te houden.
Pagina: 1 ... 8 9 10

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True