Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:50
greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:33:
[...]

Zijn niet ergens maatvoeringen/sjablonen beschikbaar?
Is toch zo gepiept door het zelf ff op te meten en een mal van karton te maken?

• CyBeRSPiN
Weer 2 leuke dingetjes ontdekt:
-had een van mn telefoons op de draadloze lader liggen, wou uitstappen, toen ging ie piepen en stond er b melding dat er nog een apparaat lag :)
-niet 100% zeker, maar meende net dat er een sirene werd afgespeeld op de radio. Toen ik uitstapte hoorde ik in de verte een politiesirene. Bestaat zoiets überhaupt of was het toeval?

• CyBeRSPiN
renzo4000 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 19:29:
Je eerste punt; mijn 4 jaar oude skoda doet dat ook. Hij ziet immers dat ik nog verbonden ben met bluetooth.

Tweede punt; had je flitsmeister toevallig aan staan? Die heeft ook dergelijke meldingen van ambulances ed in de buurt.
Ah, ja Flitsmeister it is dan!
Nee was expliciet de draadloze lader waarover de melding ging, dat kan ie natuurlijk ook wel zien dat er geladen wordt.

• CyBeRSPiN
bart.tweakers schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 21:37:
[...]

Laadpaal wisselde sterk. Soms maar 0,5 kw. Dan duurt het heel lang. De surfplank in een zak geeft natuurlijk veel extra weerstand. Wanneer je echter ergens wat langer bent maakt de laadtijd niet veel uit.
Hoe heb je dat bijgehouden? Je weet dat ie standaard naar 0,5kW gaat als je de auto net opent (oftewel zolang de laadkabel ontgrendeld is)?

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:37
greatgonzo schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 12:50:
[...]

misschien heb ik het verkeerd gelezen, maar snelladen gaat toch maar tot 80 kw? Tenminste, volgens EV-database
Jep, maar betekent dus wel dat je die ook daadwerkelijk volledig gaat halen op die dikke laadvoorzieningen :)

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• CyBeRSPiN
koekerk schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:12:
Heeft er al iemand geprobeerd de foeilelijke blauwe accenten te demonteren om te wrappen. Ik krijg ze niet los. Een how to heb ik nog niet gevonden.
Ja, @mattijs_010 heeft dat laten doen:
mattijs_010 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 06:26:
Wrappen vd blauwe accenten kwam op €175 incl BTW. Ik vind de e-niro zeer geslaagd met uitzondering v dat blauw, vandaar.

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:13:
Was het hier dat iemand schreef dat hij de communicatie tussen de app en de buitenwereld (gedeeltelijk) had uitgevlooid? Ik kan het niet zo snel vinden in deze 63 pagina’s met berichten.... 🤭
Ja. De “app” (de website https://app.kia.nl/nl/mijnkia/dashboard/ in een app-jasje) stuurt een request en krijgt dan json data terug.
Hij staat als “pinned” post, klikken op de punaise knop rechtsboven.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 06-03-2019 21:50 (4%)

• CyBeRSPiN
Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:42:
[...]

Oeh, en dan via domotica netjes de stroom afsluiten bij 80% of 90% om de batterij te sparen? :P
Nee die limiet kun je gewoon in de auto instellen. Er is overigens geen enkel bewijs dat laden tot 80 of 90 beter zou zijn voor de batterij (de e-Niro heeft ook eigenlijk 67kWh dus echt 100% laad je hem sowieso al niet). Het is waarschijnlijk wel beter voor je portemonnee aangezien het laatste stukje laden meer laadverlies met zich meebrengt.

• CyBeRSPiN
Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:50:
[...]

Waarom lees ik dat dan wel steeds in één van deze topics? :D
Tja, er zijn ook mensen die zeggen dat de aarde plat is ;)

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:10:
[...]

Dank je. Fijn ook dat je de link naar het bericht erbij doet, want die punaise werkt niet op een iPad. Ik kom dan gewoon helemaal bovenaan in deze draad. Dan blijft het zoeken naar de speld....
offtopic:
Vreemd, ik zit ook op een iPad te werken met Safari..
Misschien lijkt het alsof je bovenaan komt, maar je ziet het topic met enkel de pinned posts ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 06-03-2019 22:13 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:14:
Idem....

Edit: oh, nog eens proberen.

Edit/2: ja, gevonden. Kende die functie nog niet. Handig rijtje met wetenswaardigheden!
Heb net nog wat meer Posts gepind, heb alle Posts die een of meer “likes” hebben nagelopen of ze nuttig waren als naslagwerk.
Gonadan schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Heb de link gevonden:

https://pushevs.com/2018/...ging-full-versus-partial/

Alleen was mijn vraag daarbij of de 0% en 100% überhaupt gehaald kunnen worden of dat de auto zelf al marge heeft
Daar kan je niet zoveel mee, dat is een test met een individuele batterij en niet een heel pack dat voorzien is van een Battery Management System met actieve koeling. Zijn daarnaast ook geen Samsung batterijen in een e-Niro maar van LG (uiteraard, batterijen hebben geen oneindige levensduur, maar qua chemische samenstelling is het de vraag hoe relevant dat onderzoek is). En een cel in een pack wordt in de praktijk niet met een constante stroom geladen en ontladen. Denk aan rijden, regenereren, laden met verschillende snelheden, verschillende temperaturen etc etc.
Wordt heel lastig om het in de praktijk te testen rekening houdend met alle factoren.
Heb nog geen overtuigend bewijs gezien als aanleiding om de laadlimiet in te stellen om de levensduur te bevorderen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 06-03-2019 22:44 (59%)

• CyBeRSPiN
Wat betreft accu's kun je natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen. Maar staar je niet stuk op die artikelen die individuele cellen hebben getest. Een telefoon heeft ook maar 1 batterij en die wordt vaak met hoge snelheid opgeladen, er zitten honderden cellen in een batterijpack, en er zitten 5 packs in de Niro. Of het BMS net zo effectief is als die van Tesla valt te bezien, maar ook Kia en Hyundai zitten al jaren in de EV markt.

Feit is wel dat een accu chemisch is en er wel degelijk slijtage kan ontstaan, dus het is geen totaal broodje aap, maar er valt gewoon nog weinig zinnigs te zeggen.

Kia geeft 7 jaar garantie tot 150.000km. Vraag me wel af wat de voorwaarden zijn? Tot 70% gegarandeerd is alsnog een flinke deuk in je range. En als je die artikelen zo moet geloven gaat het pas na duizenden laadcycles spelen, dan zit je al snel boven de 250.000km als je uitgaat van 400km range op een acculading.
Vdb.tim schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 07:59:
Zit er standaard een simkaart ingewerkt voor mobiele data in de auto ? Zoals live services en app op afstand te kunnen gebruiken ?
Ik weet niet hoe het in Belgie zit. Ik vraag me af of je die Kia Connected Services ook hebt zoals wij in NL? Dat is overigens alleen voor de app om batterijstatus te zien en (na 1 jaar tegen betaling) de rittenhistorie.
Voor verkeersinfo moet je een wifi hotspot opzetten met je telefoon, daarna kan de auto via de hotspot verkeersinfo ophalen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 07-03-2019 09:57 (55%)

• CyBeRSPiN
MadMikey85 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:54:
[...]

Hoe lang zijn die schepen gemiddeld onderweg? Als in, kan er niet nog een schip bij komende de komende week o.i.d.?
4-5 weken, maar het zegt m.i. niet zoveel. We hebben geen enkel inzicht in het aantal en type auto's dat in Rotterdam wordt uitgeladen. Misschien wel 3x zoveel als vorige maand, wie weet.. Blijft pure speculatie.

• CyBeRSPiN
GAEvakYD schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:52:
Dit soort opties zou ik voor de e-Niro ook wel willen:
https://www.home-assistant.io/components/nissan_leaf/

Voor de Nissan Leaf is er nu dus een component waarmee je je auto helemaal kan integreren in je Huis automatisering. Je kan alle belangrijke zaken uitlezen, maar ook commando's geven voor verwarmen, opladen etc. Daarmee kun je hele mooie dingen doen. Bijv bij thuiskomst je agenda voor de volgende dag bekijken en op basis daarvan en de acculading bepaling of je wel of niet moet laden en eventueel wanneer ivm nachtstroom, etc etc. Of op basis van je agenda de verwarming/koeling aanzetten X minuten van te voren ipv die onhandige harde timers die je nu met de hand moet instellen.
Ja wie niet, maar de e-Niro krijgt 0 mogelijkheden voor externe besturing. Geen kachel/airco, geen laadplanning etc.
Enige wat kan is de status uitlezen middels de app (accustatus, bereik, laadstatus, gps locatie, bandenspanning, etc). Ik heb inmiddels wel achterhaald hoe dat moet met een curl oneliner, maar twijfel om het te delen. De app is hier duidelijk niet op gebouwd en wil niet dat ze straks de boel gaan dichttimmeren..

• CyBeRSPiN
Gebruik zelf Tasker voor Android. Mn Android telefoon leg ik op de draadloze lader, heb ingesteld dat als ie draadloos laadt dan de hotspot actief wordt.
Mn iPhone plug ik in voor CarPlay (en dan wordt Bluetooth in zn geheel uitgeschakeld waardoor de trigger op Bluetooth niet handig is..)
Met een iPhone heb je helaas geen mogelijkheden om die wifi spot automatisch te starten, het is apps niet toegestaan om die instelling aan te raken.

• CyBeRSPiN
hantheman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:25:
Hoe zit het trouwens met de wasstraat? mijn vorige wagen moest ik in de neutraal, motor draaiend en parkeersensoren etc uitzetten.

Ik denk nu, auto in de N, parkeersensoren uit, ready4carwash?
Waarom je parkeersensoren uit? Ik heb de versnelling in N gezet en de ruitenwissers uit ipv AUTO, that's it.
Parkeersensoren staan standaard uit bedenk ik nu, dus tenzij je achteruit gaat net voordat je inrijdt dan staan ze aan.
Maar let ff op met Auto-HOLD als je dat gebruikt, daar heeft @giancarlo_f een mooi verhaal over geschreven: giancarlo_f in "Het grote Kia e-Niro topic" :P

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-03-2019 16:48 (9%)

• CyBeRSPiN
@Fralamjo hoe kom je aan die onderdelenlijst, staat dat ergens online?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:37:
[...]

Gaat dit niet richting Tesla: minder fysieke knoppen en meer bediening via een touch screen? Dat komt de veiligheid niet ten goede. Een echt knopje kun je snel vinden en indrukken. Bij bediening via een schermpje moet je daar donders goed je aandacht bij houden. Ten koste van je aandacht voor het verkeer dus. Dat vind ik zo verrekte slecht aan die verder wel aardige Tesla.
De Niro heeft wel erg veel knoppen en het valt tegen in hoeverre je die zo even blind weet te vinden. Ik ben er op gaan letten nav Tesla. Bijvoorbeeld het EV menu zit ergens rechts op een van de rijen van alle knoppen onder de navigatie.
Ik zie overigens geen grote verandering bij die facelift, het scherm is breder maar ook minder hoog. Het kan net wat meer info gelijktijdig tonen.
Wat Tesla zo gaaf maakt is de software. Bijvoorbeeld profielen per bestuurder die vanzelf worden ingesteld afhankelijk met welke sleutel (telefoon) je de auto opent. De een wil auto-hold standaard aan, de ander parkeersensoren altijd actief < 20km/u, LFA standaard uit, etc.
Ook zie je deze week al weer hoe Tesla toch echt leading is in deze markt. Ze pushen even een update naar alle auto’s waardoor snelladen ineens 2-4x zo snel gaat. Twee tot vier keer sneller laden, met dezelfde auto! Ook warmt de accu dan even flink op als de route richting de snellader gaat zodat laden nog sneller kan dan anders.
Bij Kia is het helaas zo, je koopt as is en je kunt nog wat minimale updates verwachten en een keer per jaar een nieuwe kaart.

Nog steeds erg blij met de e-Niro hoor, maar ik geef toe dat ik wel met een jaloerse blik richting Model 3 kijk en wat er de komende tijd nog allemaal bij gaat komen (o.a. Model Y, Polestar 2) die allemaal rond de 50k (gaan) kosten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Djerro123 nee maak je geen illusies, er komen geen grote updates. Zoals de verkoper tegen mij zei: “Kia is een autobouwer, geen hightech softwareleverancier”.
Geen OTA maar updates via de dealer. Als je zoekt zijn er torrents te vinden voor kaartupdates die ook het infotainment systeem bijwerken.
Alleen Tesla is zo afwijkend door elke auto met meer hardware uit te leveren dan nodig. Daar betaal je dan ook voor, in prijs en in het afstaan van alle data die je auto verzamelt onderweg.

Het voordeel van Kia is de degelijkheid. Want als je idd leest wat er met Tesla mis kan gaan, los van de afleveringen en service die beneden peil is.
Iemand met een 3 waarvan het scherm compleet uitviel, en je dus niks meer kan. Zelfs dashboardkastje krijg je niet meer open zonder een tik op het scherm ;)
Wordt allemaal wel gefixt, maar je rijdt wel
steeds in een Beta versie rond. Dat heeft voor en nadelen.

• CyBeRSPiN
bomajo schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:30:
Ik heb een rare vraag: als ik apple CarPlay aansluit, stopt de radio. Geen idee hoe ik de radio kan gebruiken icm Apple CarPlay. Weet iemand hoe?
Gek. Bij mij niet, tenzij ik geluid afspeel via mn iPhone. Heb je toevallig een app actief die audio afspeelt? Die hebben wel voorrang op radio.

• CyBeRSPiN
Djerro123 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:12:
[...]

Was het oorspronkelijke idee van wegenbelasting niet dat je de wegen belast en daarom betaald wanneer je er gebruik van maakt1?
Dat is al héél lang geleden dat dat enkel daarvoor geïncasseerd werd, het is al jaren een melkkoe voor de landelijke en provinciale overheid. Wegenonderhoud kost een fractie van wat er in totaal binnenkomt.

• CyBeRSPiN
ducolwd schreef op zondag 10 maart 2019 @ 14:07:
Stond naast een model x aan een 11kW paal. Ik kreeg maar een klein beetje stroom toebedeeld. Is dat iets waar ik aan moet wennen?
Zag dat ik met 0,5kW laadde. Dat schiet niet echt op.
Nee dat 0,5kW zie je altijd als je de auto net opent. Zolang de stekker niet vergrendeld is zie je dat lage vermogen. Blijf even langer zitten en je ziet hoe snel ie echt laadt.
Maar op 11kW haal je max 3,5kW met de Niro. Zit er een 3-fase ladende auto naast ingeplugd dan zal dat misschien 1,8kW zijn ja..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-03-2019 14:11 (12%)

• CyBeRSPiN
Ik dacht dat het standaard zo werkte, maar dus alleen als je spiegelknop links of rechts staat? Dan stond die knop toevallig zo toen ik teste denk ik :)

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:01:
Ik ben erg benieuwd hoe het verbuik en de range is tijdens deze stormachtige dagen.
Bij een retourrit gemiddeld hetzelfde ;)
Is lastig om bij te houden, de ene keer file, de andere keer kun je 140 (op de teller) rijden.
Maar harde wind tegen bij 130 merk je wel, dan ga je wel richting 230/240 Wh/km

• CyBeRSPiN
YStunnenberg schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:21:
[...]

Dat is een stevig verbruik en is ook te verwachten.

Hoe is de windgevoeligheid van de e-Niro?
Ik hoop dat de auto lekker stabiel aan voelt door het lage zwaartepunt.
Ja wel behoorlijk stabiel, maar vlagen voel je wel. De auto is relatief hoog dus vangt wel meer wind.
PeaceNlove schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 09:55:
[...]

Nee, gemiddeld hoger vergeleken met windstil weer. Want bij tegenwind neemt de luchtweerstand kwadratisch toe en bij meewind kwadratisch af, dus de afname bij meewind is veel kleiner.
Je hebt gelijk! :)

• CyBeRSPiN
Zal wel een van de allereerste demo auto's zijn dan, misschien gebruikt bij de presentatie in Parijs?
In warme landen wordt ie inderdaad zonder warmtepomp geleverd (want onzinnig), en halogeenverlichting is in sommige landen standaard / optie. In het VK wordt ie met halogeen geleverd bijvoorbeeld.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 12-03-2019 12:56 (40%)

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Dit klinkt wat vreemd: “zonder warmtepomp”. Er zit altijd een warmtepomp in. De airco is nl een warmtepomp (nix nieuws onder de zon). Er zit hoogstens geen omkeerinrichting aan die warmtepomp, waarmee het interieur behalve gekoeld, ook verwarmd zou kunnen worden. Die auto’s verwarmen dan met een verwarmingsspiraal (elektrisch). Koelen gaat nog steeds met een warmtepomp.
Technisch gezien heb je gelijk dat een airco ook een warmtepomp is, maar in de praktijk heb je het over een airco om te koelen en een warmtepomp om te verhitten. Er zijn uitvoeringen waar er voor het verwarmen van het interieur en de accu geen warmtepomp wordt gebruikt maar een simpel warmte-element.
Zie https://insideevs.com/hyu...agement-system-explained/ (gaat over de Kona maar zal waarschijnlijk ook voor de e-Niro gelden).

• Trackerfire
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18:37
flo_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:43:
Wie kan mij het antwoord geven op de vraag hoe lang het duurt om de Niro op te laden aan een publieke laadpaal in Amsterdam? Ik kan maar niet achter het antwoord komen. Bij voorbaat dank!
Deze palen staan over het algemeen ingesteld conform type 2. Volledig opladen zou dus in zo'n 9,5 uur gedaan moeten zijn.

1-5-2019 Hyundai Kona Premium 64kWh Two Tone Chalk White en Black

• CyBeRSPiN
flo_ schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:43:
Wie kan mij het antwoord geven op de vraag hoe lang het duurt om de Niro op te laden aan een publieke laadpaal in Amsterdam? Ik kan maar niet achter het antwoord komen. Bij voorbaat dank!
Hangt van het type laadpaal af. De e-Niro kan op 1 fase laden. Het vermogen van een laadpaal is het totaal van de 3 fasen. Bij een 22kW paal haal je max 7,2kW, mits er niet een 2e auto ook aan de paal hangt. In die situatie ben je met 10u van 0 naar 100%. Hangt er een andere auto bij dan is er kans dat het vermogen verdeeld wordt.
In de praktijk laad je vaak langzamer omdat het aanbod van 3x32A 22kW palen lager is dan 3x16A 11kW palen. Bij een 11kW paal duurt het 2x zo lang. Echter sommige 11kW palen (zoals ze in apps staan) bieden soms 3x25A aan, dit kun je helaas niet vooraf achterhalen. Dan zit de laadsnelheid er met 25A precies tussenin.
Maar, in de praktijk zul je waarschijnlijk niet met 0% thuiskomen en hoef je wellicht ook niet tot 100% te laden om de ritten van de volgende dag te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
JobScherp schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Die kleur is in te stellen afaik.
CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
De grotere ring is instelbaar, het cirkeltje om 'P' als de handrem actief is niet, die is rood.

• CyBeRSPiN
De GoM klopt dus wel vrij aardig, die paar km kan idd door de wind komen. Ik zou wel de zenuwen krijgen op het laatst ook ja :D

Update over het verbruik na 2500km op de teller. Het gemiddelde voor mij is 19,7 kWh/100km.
Dit is vrij hoog, maar verklaarbaar door mijn ritten, ik rij voornamelijk snelwegen (huis en werk dichtbij een afrit) waar ik net zo stevig doorrijdt als ik met een ICE deed. 120-140km/u als het rustig is. Kachel op driver-only op 19 graden. Airco uit. Eco drive mode bijna altijd aan.
Ik merk dat ie vooral heel erg zuinig wordt als je binnen de bebouwde kom rijdt, dan zie je het ritgemiddelde ineens van 22kWh/100km terugzakken naar onder de 20kWh/100km.
GoM staat bij mij nu op 370km bij 100% vol.
Tot nu toe echt dik tevreden met de range en de prestaties, na dik een maand nog steeds een genot om in te rijden.

• CyBeRSPiN
Ben1987 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 16:29:
wat een berichten zeg, jullie zijn blij dat je dus 300 a 350 km bereik hebt ? Ik vind het echt tegenvallen. Auto heb ik gekocht toen ze adverteerde met 485 km, dit werd daarna 455 km. Met een correctie hoopte ik dan wel rond de 400 te zitten. Ik baal er echt behoorlijk van, wordt vooral een ramp met 2 x per jaar naar Zuid Frankrijk.
Dus je geeft ongezien even 46k uit zonder je te verdiepen in de specs? Oeps.. 8)7
Troost je met de gedachte dat honderden iPace rijders ook niet al te moeilijk vooronderzoek hebben gedaan en 2x zoveel hebben uitgegeven en er achter komen dat de range echt slecht is in de winter, de Niro valt echt alles mee en komt de beloften qua WLTP gewoon na.

Dat 455km een realistisch gemiddelde is bij mix stad en snelweg had je niet bedacht?
En een “ramp” voor slechts 2 leuke ontspannen vakantieritjes met een EV met een paar tussenstops? Ik kijk er zelf al helemaal naar uit aangezien ik in de praktijk nooit bij snelladers hoef te vertoeven, lijkt me echt een leuke uitdaging. Hoewel het echte pionieren er wel vanaf is met zoveel snelladers inmiddels.
En als je het echt niet ziet zitten de huur je even 2 weken een mooie ICE met het geld wat je met de Niro bespaart :)

Voor diegenen die meelezen en nog aan het oriënteren zijn, op https://ev-database.nl/auto/1125/Kia-e-Niro-64-kWh staat een goed kloppende inschatting van praktische range per EV op basis van stad/snelweg en zomer/winter.
Hoe zuinig ie is heb je vooral zelf in de hand door je rechtervoet in bedwang te houden.
Net stuk 150 gereden met tegenwind en regen en dan gaat het verbruik richting de 30kWh/100km ;)

• CyBeRSPiN
Ik heb 2x getest met laden bij FastNed maar ook niet veel hoger dan 55kW gekomen. Heb via OBD dongle en EVNotify accu temperatuur kunnen monitoren. Was rond de 20 graden, dat was dan (denk ik) nog te koud om meer te halen, en je komt al snel tegen de laadcurve aan als je boven de 55% lading komt, dan zakt het sowieso al in tot onder de 60kW, zie https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro

• CyBeRSPiN
Vandaag eerste Model 3 in het echt gespot. Bestuurder lette niet op de weg, zat op de tablet te spelen ;)
(Ik vraag me af of daar op een gegeven moment toch een verbod op gaat komen bij overduidelijk “met andere dingen bezig zijn”, ze experimenteren al met automatische camera’s die hand-bellers in de auto aan moet gaan pakken)
Vind de voorkant erg lelijk, verder wel hoog Audi gehalte qua looks.
Bij de Model 3 gaan de remlichten overigens ook op standje disco bij ACC. Vind ik toch wel een nadeel van ACC in het algemeen, dat je geen controle meer hebt over wanneer je “op de motor” remt en wanneer je bewust het rempedaal intrapt. En dus geen idee hebt wanneer je remlichten hinderlijk oplichten.

Nog inhakend op eerdere discussie over ACC reactie: ik vind dat ie te laat remt bij het naderen van een file waardoor je twijfelt of ie het wel redt met remmen. Maar vooral jaag je de oplettende voorligger de stuipen op het lijf door later dan normaal en veel abrupter te remmen. Al keer boze blik in binnenspiegel gehad alsof ik niet op had zitten letten en te laat remde..
Nog niet getest met de reactiesnelheid setting, staat standaard op ‘normaal’.
Heb liefst dat snel mee optrekt maar juist rustig over grotere afstand snelheid mindert als het verkeer tot stilstand komt.
Ook wennen dat als je zelf besluit in te grijpen dat je dan wel meteen fors moet remmen, bij voorzichtig remmen kun je juist doorschieten als de ACC al harder bezig was.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 14-03-2019 20:31 (19%)

• CyBeRSPiN
De type 2 is niet alleen voor thuisladen (voor thuis zou ik een vaste kabel aanraden die aan een kant vast in je eigen laadpaal zit i.p.v. met een stekker, scheelt een hoop gesjouw met een losse kabel), maar ook voor onderweg bij normale laadpalen.
Een snellader (CCS) heeft ALTIJD een eigen vaste kabel die je meteen in de auto klikt.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-03-2019 12:40 (11%)

• CyBeRSPiN
Beperkingen?? Ik zie alleen maar voordelen vooralsnog. Maar heb misschien makkelijk praten met een eigen laadpaal op de oprit en dagelijkse ritten van hooguit 200km ;)
Ik ga niet meer terug naar brandstof.

• CyBeRSPiN
Grappig filmpje, wel hoop foutjes over de specs van zowel de Niro als de Kona. En als klap op de vuurpijl “75 kWh” laadsnelheid :X

(Hij zegt het overigens wel correct ;))

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-03-2019 23:52 (13%)

• CyBeRSPiN
beschuit schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:18:
Gisteren mijn e-Niro opgehaald! Erg mooi. En dat rijden met adaptive cruise control in druk verkeer is wel heeeel apart.
Ik probeer het nog af en toe, terwijl ik inmiddels wel weet dat het onverstandig is om aan te hebben in de spits:
  • laat te grote gaten vallen
  • gaat vol gas rechts inhalen als er ineens een gat valt
  • met optrekken na stilstand nu 2x gehad dat ie onverwachts hard in de ankers ging vlak na optrekken (voorligger ging 1 meter vooruit en stond weer stil)
  • remlichtendisco voor je achterliggers
Buiten de spits wel een heerlijk systeem!
Even een suffe vraag: De auto geeft laadpaal meldingen door, en zo te zien ook de afgelegde route aan mijnkia, de stalkers. Dan zit er toch een sim kaart in denk ik? En zo ja, waarom kan die dan niet voor verkeer updates van de navigatie gebruikt worden?
Het zijn 2 losse systemen. Het Kia Connected Systeem is iets van Kia NL, wordt hier in NL pas ingebouwd, heeft inderdaad een simkaart maar is puur voor de app en de rittenregistratie. Het staat niet in verbinding met de navigatie. Mogelijk komt er bij een volgende generatie e-Niro's wel de UVO app waarin alles connected is, maar daar hebben wij niks meer aan.
De rittenregistratie is overigens een optie die normaliter een abonnement vereist, je krijgt het 1 jaar kado.
Netter was geweest om vooraf te vragen of je er interesse in hebt. Het hoeft van mij ook niet zo ivm privacy, maar moet toegeven dat het af en toe wel grappig is om je ritten terug te zien (jammer alleen dat er verder geen info over verbruik en omstandigheden bij staat).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Daarom zet ik ACC bij drukte uit. Het werkt niet in NL omdat iedereen gewend is om veel te dicht op elkaar te rijden.

• CyBeRSPiN
@pinkyfish maak je geen zorgen. De geschatte range past zich aan op basis van het verbruik van je laatste ritten. Rijd je voornamelijk snelweg met kachel op 21 graden en 130km/u dan gaat de geschatte range uiteindelijk naar 300km ofzo. Bij mij staat ie op 340km, maar ik rijd flink door op mijn route (vooral snelwegen en nog geen hele km bebouwde kom) omdat ik maar korte ritjes maak en altijd kan laden kan ik me dat veroorloven. Juist ook door de korte ritten van ~35 minuten per rit drukt de kachel ook relatief zwaar op het verbruik. Op vakantieritten ga ik rustiger rijden en ga ik zeker wel verder komen dan de computer dan inschat.
Rijd je rustig en vooral binnen de stad en op 80km wegen dan blijf je wel dik boven de 400km, zelfs 500km is dan mogelijk!

Het is juist prettig dat die geschatte range overeenkomt met jouw persoonlijke gebruik, alternatief zou zijn dat die 470km veel sneller gaat teruglopen dan het aantal km wat je aflegt, daar wordt je dan zenuwachtig van als je dacht zonder tussentijds laden af te kunnen.
Was bij mn benzine auto overigens ook zo, met volle tank kwam ik naar mate ik meer snelweg ging rijden ook steeds minder ver.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-03-2019 22:09 (64%)

• CyBeRSPiN
@Z___Z ik heb wel vertrouwen in de vele specialistische routeplanners die er inmiddels zijn. 110km/u lijkt het optimum te zijn, snel genoeg maar niet zo onzuinig als 120+ rijden. Lekker ontspannen op de rechterbaan, niet zo gehaast als vroeger met een ICE, laat de vakantie maar komen! 8)
Met hogere temperaturen in de zomer kom je ook een stuk verder.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-03-2019 23:02 (33%)

• CyBeRSPiN
Smobbo schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:38:
[...]

Ik mag hopen dat de afstand die door de blokjes wordt vertegenwoordigd afhankelijk is van de snelheid...
Dat is in mijn huidige voorloper (golfje) ook zo.
Klopt, het werkt idd op basis van snelheid.
Maar 1 blokje is voor NL begrippen in de spits 2x te ver waardoor pushende achterliggers opgefokt raken (terwijl er verder niks in te halen valt).

• CyBeRSPiN
Zebby schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:26:
[...]

Wat ik zo vervelend vind aan deze discussies is dat mensen constant maar gedrag proberen goed te praten terwijl het wettelijk niet is toegestaan en de kans dat iets gebeurt niet relevant is tot het gevaarlijke gedrag.

Door afstand te houden tot je voorganger rij je veiliger. Feit. Dit is NOOIT iets slechts. Dat de persoon ervoor ook ruimte heeft vergroot alleen maar de buffer en geeft zelfs ruimte om minder hard te moeten remmen, waardoor eventuele klevers achter je misschien net genoeg ruimte hebben om wel te remmen.

Door geen afstand te houden tot je voorganger omdat zijn voorganger ver weg is loop je meer risico. Of dat nou 0.0001% of 1% is niet relevant. Dat bediscussieer ik niet. De wet is erop ingericht dat er iets onvoorspelbaars kan gebeuren en je daarop moet kunnen acteren.

En ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt, maar op de Nederlandse snelwegen gebeurt er dagelijks meerdere keren een ongeval. Jij denkt dat die te kleine volgafstand daar geen invloed op heeft?
Ik heb denk ik vaker dan 10x meegemaakt dat mensen opzij moesten naar vluchtstroken of wat dan ook om een botsing te voorkomen bij een plotse noodstop. Als er geen vluchtstrook is zit je dus gewoon in je voorganger. Is het nou echt zo moeilijk dat principe te begrijpen?
Dat je er voor kiest het niet te doen is aan jou, maar probeer nou niet te doen alsof het geen gedrag is met een hoger risico dan te doen zoals het hoort. Ik rij ook niet altijd netjes deze afstand, dat is niet reëel om te verwachten, maar wees dan wel zo eerlijk te realiseren dat je fout zit.
We gaan wel offtopic zo. Maar @Z___Z heeft wel gelijk dat het anders niet past.
Het enige goede alternatief is m.i. om de maximumsnelheid drastisch te verlagen, naar 100 of 80 en daar dan ook strict op te handhaven (de matrixborden hebben we al, maar iedereen scheurt er voorbij als er daar geen file is). Bij een lagere snelheid passen er namelijk meer auto's op dezelfde lengte weg, en kom je dus eerder thuis dan met de huidige 140 - 70 - 0 - 140 harmonica's in de spits met kopstaart botsingen en spookfiles tot gevolg.

• CyBeRSPiN
renzo4000 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 19:54:
Vraagje, ik heb bij sommige reviews op YouTube gezien dat er een schuif/kanteldak aanwezig is echter zie ik die nergens in de optielijst of accessoires staan?
Klopt, is in veel landen en optie. In NL vooralsnog niet zolang je enkel tussen DynamicLine en ExecutiveLine kan kiezen. Vraag me af wanneer ze meer opties gaan toestaan. Een 230V stopcontact in de middenconsole is bijvoorbeeld ook zo’n optie.

• CyBeRSPiN
swaluw2 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:48:
Pfff, lekker oenig. Ik had mijn sleutel in mijn jaszak, leg mijn jas in de kofferbak die ik dicht doe. Shit! Niets doet het dan meer. Ook kofferbak kan niet meer open met knopje. Kia gebeld. Niets aan te doen. Nu omslachtig naar huis via taxi om reserve sleutel te halen.
Ouch. Was bij mn Toyota toch beter geregeld, die begon te piepen als er nog een sleutel in de auto aanwezig was. Zal wel met die speciale behandeling van de kofferbak te maken hebben, dat je die los van het slot haalt en de overige deuren dan op slot blijven en bij dichtgooien meteen de boel vergrendelt..
Had liever een los knopje bij de kofferbak gehad om de sloten dicht te doen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 21-03-2019 20:59 (8%)

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:44:
Ergens op het Kiaforum (niet bij de e-Niro) zag ik dat iemand een linkje had naar bestanden om de boel te updaten.
smoken in "Het grote Kia e-Niro topic"

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:38:
Wat zijn we dan toch gezegend met Apple Carplay en Android Auto!
Dan heb je altijd de laatst verkrijgbare kaart en je eigen navigatiesysteem.
Wat daar helaas aan ontbreekt is toegang tot de SoC / GoM van de auto, alsmede routeplannen met laadpalen.
Heb het 99 van de 100 ritten niet nodig, maar de ingebouwde navi waarchuwt als de bestemming niet bereikbaar is zonder tussentijds laden.
Vraag me af of CarPlay uberhaubt toegang heeft tot status van de auto?

• CyBeRSPiN
@MadMikey85 die cirkel zegt nu juist precies helemaal niks :+
Die gaat uit van een hemelsbrede afstand en houdt geen enkele rekening met het wegennet en de daar geldende snelheden.

• CyBeRSPiN
Him_ schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:54:
[...]

route inplannen en daarna op vertrek nu klikken
daarna op zoek icoon en zoeken op snelladers
je krijgt dan een lijst te zien met per optie de extra reistijd
Ah. Ik kan bij mijn versie van Waze op iPhone enkel tussen diesel, benzine 95/98 en LPG kiezen. Nog even wachten op een update dat elektrisch er ook bij staat dan.
En de extra reistijd klopt echt he-le-maal niks van.. Hij zegt bijvoorbeeld dat een snellader maar 8 minuten extra reistijd heeft terwijl een 15 minuten buiten de route ligt en je daarna dus nog eens 15 minuten kwijt bent om weer terug op je route te komen.
Maar mooi om te zien dat apps snelladers mee kunnen nemen, nu nog wat meer toegepast met route, tarieven en en basis van je huidige lading (waar CarPlay zeer waarschijnlijk geen toegang tot heeft/krijgt).
@Hippe Lip Google Maps is minstens zo goed wat betreft wegafsluitingen.

Maar weer terug op het onderwerp "Kia e-Niro" ;)
Ik kom ze nog maar weinig in het wild tegen, de Kona zie ik wel vaker al. Paar keer zo'n gifgroene gezien, die zijn niet te missen..

Kwam laatst wat leuks tegen op het Kiaclub forum, iemand die voor 2000 euro een geluidsmodule heeft in laten bouwen om een V8 motor te simuleren 8)7
https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=212281

• CyBeRSPiN
Ben1987 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 14:56:
Andere ook regelmatig storing met de DAB radio ? Verbinding valt geregeld een paar seconden uit.
Nou nu je het zegt, had gistermiddag voor het eerst dat het signaal op en af ging, misschien algemene storing geweest?
Maar vanochtend weer prima signaal, alleen af en toe in een tunnel dat het even wegvalt.
Geluidskwaliteit is wel dik in orde, duidelijk beter dan FM.

• CyBeRSPiN
Gerry1982 schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:20:
Vandaag ook de auto opgehaald :) wat een opties vooral het meesturen als je over de belijning gaat is grappig.

Iemand die weet hoe de Kia app precies heet in de Apple app store?
MijnKia, maar je hebt een account nodig. Iets zegt me dat je dealer daar geen tijd voor heeft genomen om het samen met je in te stellen..

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 21:50:
Het lijkt wel mee te vallen met het remlichtencircus bij regeneratie. Vandaag wat testjes gedaan in het donker met reflectorpaaltjes. Bij geen en een pijltje gaan de remlichten niet branden. Pas bij twee pijltjes gaan ze aan, en dan pas na ongeveer een halve seconde, als het afremmen doorzet.
Als re-gen op AUTO staat en je rijdt achter een ander, dan gaat ie toch echt wel snel oplichten is mijn ervaring. Omdat ie dan sterker regenereert dan zonder voorligger.
Is lastig checken, ik lette op de reflectie op de kentekenplaat van een achterligger. Zou fijner zijn als je het remlicht zichtbaar zou kunnen maken met een app, ik zou de regeneratiestand er op willen aanpassen namelijk. Maar niet nodeloos op standje 0/1 laten staan.
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Bummer. Blokkeren omdat het kan. Kennelijk verdient Tesla genoeg om wat extra dekking op de vaste kosten te negeren.
Nee, omdat het hun Unique Selling Point is en er al jaren aan bouwen, ver voor welke andere concurrent dan ook. Ze hebben er niks aan als de SCs bezet raken door derden. Met hun eigen vloot weten ze precies wie wanneer gaat laden en kunnen ze de boel in theorie gaan verdelen over meerdere laadpleinen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 28-03-2019 22:22 (24%)

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 22:36:
[...]

Dat kan. Ik heb het inderdaad op een rustig weggetje getest dus zonder voorligger. Dit vraagt om een e-niro treff :)
Of anders een ducktapie van derde remlicht naar de achterruit plakken.

[...]

Ja, maar een beetje wrang is dan wel dat ze voor de Model 3 (and others yet to come?) wel nuttig gebruik willen maken van het openbare CCS netwerk. Tot zover het USP.
Ja dat tape is een leuke tip, ga ik eens proberen.
USP is alleen maar sterker geworden: bij welk ander merk heb je een goed dekkend snellader netwerk (geïntegreerd met de navigatie) en kun je daarnaast ook nog uitwijken naar een steeds groter wordend CCS netwerk? Vooralsnog zijn de CCS laders ook nog niet zo snel als de SCs.

Ik zie Tesla voorlopig nog niet de boel opengooien. Misschien dat de EU zich er op een bepaald moment mee gaat bemoeien, net als de roaming met gsm. Maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

• CyBeRSPiN
@Nelis13 top! Hoe heb je de route voorbereid, met ABRP?

• CyBeRSPiN
blottle schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:51:
Mijn Aurora Black e-Niro wordt naar verwachting geleverd in januari 2020. Ik heb geen oprit en zojuist een laadpaal aangevraagd via openbaarladen.nl. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik werd vanuit de gemeente naar openbaarladen.nl verwezen.
Svp in dit topic vragen aangezien het niet specifiek over de e-Niro gaat: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen

• CyBeRSPiN
DarkSim1986 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:16:
Ik sta nu in mijn eentje te laden aan een snellader bij zaandam. Volgens de site moet deze met 77kw opladen. Mijn niro geeft aan dat ie maar met 43kw oplaadt..

Ook de andere snellader geprobeerd, deze zit rond de 39/40kw
Wat is de SoC en is je accu op temperatuur?

• CyBeRSPiN
Z___Z schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:45:
[...]

Voor de snelste reistijd moet je zo snel mogelijk rijden, zolang je de volgende laadpaal maar kan halen.
Volgens ABRP hangt dat er een beetje vanaf, vaak zie je 110km/u toch wel als optimum, maar is minutenwerk op de totaaltijd. Bij elke laadbeurt verlies je namelijk ook nog tijd door het aankoppelen en evt beetje omrijden. Maar denk idd ook: dan maar 20 minuten later aankomen en toch relaxt met verkeer mee 130 rijden.
Je moet idd tussen 10 en 70% blijven met de snellader om maximaal te kunnen laden, boven de 70% stort het in en is het sneller om door te rijden naar de volgende lader.
In Frankrijk heb je sowieso nog niet zoveel opties om te spelen met wanneer je laadt, je moet volgens mij daar elke paal aangrijpen die je tegenkomt :P Ik mijd dat land voorlopig, ga eerst maar eens naar het noorden via Duitsland.

• CyBeRSPiN
Ik kom nooit bij snelladers (2x kort bij FastNed getest en toen ook niet boven de 56kW gekomen op de 175kW laders), maar wat ik zou doen is met een OBD dongle en EVNotify de accutemperatuur in de gaten houden om te zien of je een verband kunt ontdekken tussen accutemperatuur en laadsnelheid. Ben er nog niks over tegengekomen, maar vermoed dat daar de crux zit. De laadcurve zoals op de site van FastNed staat is de max die eruit valt te halen en de SoC is absoluut van belang (zoals bij bijna alle andere EVs): alleen bij een lage SoC (< 40%) haal je de hoogste snelheid.
30km rijden is waarschijnlijk niet genoeg om de accu echt lekker warm te krijgen, maar wellicht wel als je ook voor vertrek de 30minuten pre-heat actief had (ook daarvan weet ik nog niet wat dat met je accu-temp doet).
Tot nu toe vind ik het wel tegenvallen wat ik ook van anderen lees mbt snellaad-snelheden. Alleen diegenen op doorreis konden wel met 70+ kW laden, die hadden sowieso een accu op temperatuur, maar als je denkt: laat ik even snel mn accu bij de snellader alvast wat aanvullen aan het begin van de dag, dan valt het dus een beetje tegen lijkt het.. Misschien dat dit in de zomermaanden beter gaat.
Zou mooi zijn als Kia ook een accu-heat-booster zou inbouwen zoals Tesla onlangs deed: als je op weg gaat naar een snellader dan stookt ie de accu met heel veel energie op, zodat je bij aankomst op volle snelheid kan snelladen. Maar dat is ijdele hoop.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-04-2019 16:41 (5%)

• CyBeRSPiN
ducolwd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 20:17:
Ik kan in de Kia app niet meer de status updaten door naar beneden te trekken en los te laten.
Een tijdje terug kon dan nog wel, ik weet niet of dat sinds de laatste update komt.
Meer mensen hier last van?
Op iPhone niet, ook geen update gezien.
Maar idd op Android even getest en daar werkt het niet.
Maar de gegevens worden hoe dan ook niet goed bijgewerkt, ben nu aan het laden maar op de app niks van te zien.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-04-2019 20:37 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vdb.tim schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:14:
Vandaag goed nieuws gekregen : mijn Kia e-Niro gaat 26 Mei op de band , 2 werkdagen zou het duren voor hij klaar is . Besteld maart 2019 in België , verwachte levertermijn zou november / december zijn , die zal volgens verwachting dus vroeger afkomen , heeft iemand een idee hoe lang het duurt eens hij klaar is in de fabriek en hier zou gaan aankomen , zou juli lukken of eerder augustus / september ? Wie heeft hier al ervaring in ?
De boot doet er ca. 5 weken over naar Rotterdam en vertrekt 1-2x per maand. Ze hebben een flink parkeerterrein in Zuid-Korea, maar heel lang zal het waarschijnlijk niet duren voordat ie verscheept wordt.
Ook kan het enkele weken duren vooraleer de auto’s vanuit de haven bij de dealer gelost worden.
Eind augustus echt op zn vroegst lijkt mij.

Voor de liefhebbers, hier gebeurt het allemaal:
https://goo.gl/maps/FEoefF8KQ652
Weergave op “satelliet” zetten, en zie hoe enorm het daar is inclusief test circuit etc :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-04-2019 23:26 (14%)

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:24:
[...]

App en/of factuur denk ik.
Kilometers van de reis delen delen door het aantal geladen kWh.
Dat geeft wel een beter beeld als je dat overzicht kunt krijgen, want dan weet je het echte verbruik inclusief het laadverlies.

• CyBeRSPiN
@marc4547 leuk!
Nee als je via de kabel aansluit dan laadt ie niet OOK nog via de wireless pad. Je moet je telefoon volgens mij ook over dwars leggen om te laden, en dus past er helemaal geen kabel meer in dan.

Als je CarPlay gebruikt is al het andere uitgesloten: geen Bluetooth voor bijvoorbeeld een 2e telefoon en ook geen USB.
USB hubs waren volgens mij al eens getest en dat werkt niet.
Wel jammer. In mn vorige auto kon ik bellen met de ene telefoon en muziek streamen via een andere telefoon.
Kan misschien nog steeds zolang je CarPlay niet gebruikt en voor beide bluetooth instelt, maar CarPlay is dusdanig handig dat dat voor mij geen optie is.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-04-2019 11:12 (24%)

• CyBeRSPiN
@zerocool82 Ja de Model 3 krijgt binnenkort zelfs een update waardoor ie nog véél sneller dan dat kan laden, pieken tot 250kW worden mogelijk op termijn. Meer dan 3x zo snel als de e-Niro dus.
Maar hoop wel wat meer duidelijkheid te krijgen wat de omstandigheden zijn om op een 175kW lader daadwerkelijk 70+kW te kunnen halen. Het aantal dagen dat ik per jaar een snellader denk nodig te hebben is op een hand te tellen, maar wil dan niet onnodig lang wachten :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-04-2019 13:40 (4%)

• CyBeRSPiN
Rogar schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:48:
[...]

Ik heb even snel gekeken voor je.
Totaal 330,8 kWh geladen en hij zat vol toen we weggingen en was zo goed als leeg bij thuiskomst (25km over).
Dus ik heb 394,8 kWh verbruikt op 2.120km.
Typisch, dan kom je op 18,6 kWh/100km uit. Je boordcomputer zegt 18,8, terwijl je aan de kant van de lader inclusief laadverlies meet, wat zeker 15% is en waarschijnlijk meer, dus had dan zeker wel 20-21kWh/100km verwacht met de optelsom van de laadpaal.
Niet toevallig ergens geladen wat nog niet verwerkt is in de totalen? Bij openbare laadpalen kan het wel meer dan een maand duren voordat het binnenkomt, en soms helemaal niet. Heb 2 maand terug 2 dagen bij de zelfde paal geladen, de ene was 15 euro, de andere is nog steeds niet zichtbaar. Dat scheelt tot 33kWh op mijn totaal.

• CyBeRSPiN
@Vdb.tim de auto moet dan eerst in het systeem van KiaNL worden opgenomen. Alles loopt via KiaNL servers, de app communiceert niet rechtstreeks met de auto..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 05-04-2019 08:16 (3%)

• CyBeRSPiN
Ja, ik heb DSMR4 en bij mij is een losse sensor (stroomklemmen rondom de fasen) met een P1 kastje geplaatst, inderdaad omdat er te weinig updates zijn.
Heb zelf nog ouderwetse smeltpatronen, die kijken niet zo snel op van 8A extra gedurende 10seconde, maar toch.

• CyBeRSPiN
Mirabis schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 23:47:
Ik zie een aantal leden praten over EVNotify ; maar na het downloaden van de Android app kan ik e-Niro niet selecteren als auto. Hij komt namelijk niet voor in de keuzelijst van auto's :( hoe hebben jullie het werkend gekregen?
Hyundai Kona selecteren, is identiek waarschijnlijk. Ik krijg er iig de nodige info uit dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
marc4547 schreef op zondag 7 april 2019 @ 08:31:
Vanaf vrijdag kan ik ook gaan genieten, maar is er een mogelijkheid om het scherm vrij te geven? Dus bv een dvd of een video clip af te spelen op het scherm? Kan de dealer hem vrijgeven? En is met een iPhone het “mirroren” van je scherm mogelijk ? Dus al je icoontjes zien in het scherm?

Is EV notefy ook beschikbaar in de app store van Apple?

Mvg Marc
Nee video afspelen gaat niet, tenzij je het systeem gaat “hacken”. Maar dat is echt niet aan te raden, je kunt er je navigatiesysteem compleet mee slopen.
Met CarPlay laat Apple alleen apps toe die geschikt zijn om veilig tijdens het rijden actief te hebben. YouTube hoort daar uiteraard niet bij.

EVNotify om de auto mee uit te lezen is er niet voor iPhone. Zover ik weet ben je aangewezen op Android om OBD dongles te kunnen koppelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip toch kan ik niet genoeg benadrukken dat het riskant is. Je zal maar even hier lezen dat het simpel is en wel meevalt en dan uiteindelijk door een misser opgescheept zitten met een defect systeem waar ook de dealer niet meer weet wat te doen.
Rommelen met de software van een telefoon is van een totaal andere orde en bovendien is daarvan bekend hoe je die weer kunt repareren middels een recovery.
En “rustig aan doen” tja.. definieer dat eens. De verkeerde app installeren was achteraf gezien “te wild”? ;)

Maar alle respect voor de waaghalzen. Hopelijk lukt het om ABRP werkend te krijgen met koppeling aan de boordcomputer, dat zou voor de vakantieritten top zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vandaag ook rond de 13kWh/100km gereden. Geen kachel of airco aan meeste binnendoor max 80km/u en stuk stad. Je kan er echt heel zuinig mee rijden, zeker nu het wat warmer wordt buiten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Gewoon op je mobieltje kijken en Bluetooth audio streamen, werkt prima.
Op vakantie de iPad mee, maar verwacht eerlijk gezegd niet dat we dan in de auto blijven zitten. Beter om even de benen te strekken en wat te lunchen oid, dan alsnog in je stoel te blijven hangen voor een serie.

• CyBeRSPiN
connos schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:55:
Wat me ook opvalt is dat je een stuk rustiger gaat rijden met een EV. Je geniet meer van het comfort en gemak i.p.v. dat je je druk maakt nog even die ene auto in te halen. Ook al kan dat prima met een EV. Hoe ervaren jullie dat?
Ja. Dankzij de SCC ben ik nu veel sneller geneigd om op de meer rechterbanen te blijven. Zie het nu ook nog wel als een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Zonder kachel aan scheelt echt aanzienlijk. Minimaal 2kWh/100km minder verbruik nu.
Maar als ik haast heb dan rijd ik ook gewoon nog steeds 135km/u omdat het kan ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 08-04-2019 18:39 (6%)

• CyBeRSPiN
joepie de p schreef op maandag 8 april 2019 @ 19:42:
[...]

Ik denk dat CyBeRSPiN de actuele temperatuur bedoelt. Vandaag was het hier in het Westen 20 graden. Om dan je stoelverwarming aan te zetten.... _O-
Exact! :) Zelfs de stoelventilatie eens getest, dat is ook wel fijn zeg!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18:03
veefer schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:27:
[...]

Afgelopen zaterdag stond een Ferrari 458 naast me te gassen. Kon het niet laten en kon hem de 1e 150 meter voorblijven, daarna helaas weer afremmen (was binnen bebouwde kom) 8) Was wel effe kicken >:)
Je weet dat hij je totaal niet serieus nam? :+. Zo een ding doet 3,4sec naar de 100, hoe krachtig je electromotor ook is, dat ga je niet redden met de Kia haha.

• CyBeRSPiN
Heel eerlijk, als de Model 3 ongeveer net zo duur zou zijn als de e-Niro was ik daar wel voor gegaan. Maar scheelt me nu 250 euro netto in de maand. Misschien moet ik dat geld maar opzij gaan zetten om na de 5 jaar looptijd zelf een 2e hands Model 3 te kopen ;)
Die kofferklep is wel wat onhandig, maar de ruimte achterin is alsnog zeer fors, denk zelfs wel meer qua volume dan de e-Niro. Alleen qua afmetingen van je spullen, vooral qua hoogte, ben je beperkt.
Maar hoe vaak sleep je nou met echt grote dingen, daar heb je ook die buurman wel voor, of een bezorgservice.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-04-2019 10:28 (37%)

• CyBeRSPiN
Weer toevallig wat nieuws ontdekt vandaag: de lijst met radio favorieten kun je scrollen door te swipen over het scherm. Dus ipv 10 presets heb je er 40 :)

Onze Duitse vrienden zijn trouwens leuk bezig met experimenten voor een speciale app waarmee je meer data van de boordcomputer kunt tonen, dat kan op termijn nog wel eens wat worden :)
Onderstaande is voor een Ioniq, maar zal net zo goed voor de e-Niro kunnen gaan werken:

bron: https://www.goingelectric...&t=38453&start=80#p960086

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-04-2019 19:02 (62%)

• CyBeRSPiN
EHI schreef op woensdag 10 april 2019 @ 13:38:
Heeft iemand gevonden hoe je als je bijvoorbeeld naar de radio luistert en je hebt FlitsMeister op de achtergrond draaien dat als die een melding geeft hij compleet overschakeld naar Carplay en dat je dan zelf weer de radio moet kiezen?
Is mij niet opgevallen, geluidje van FlitsMeister komt er even doorheen en radio gaat weer verder dacht ik?

• CyBeRSPiN
DRaakje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:21:
https://play.google.com/s...sch.hotspot.enablehotspot

Deze gebruik ik, zet automatisch de hotspot aan als ie verbind met de bluetooth van de auto. Werkt erg goed.
Dat werkt alleen goed als je géén CarPlay / Android Auto gebruikt (dus bedraad aansluit) want dan schakelt de Bluetooth uit.
Heb zelf 2 telefoons, de iPhone gaat aan de USB voor CarPlay. De Android telefoon leg ik in de draadloze lader. Met Tasker heb ik ingesteld: "als draadloos laden actief -> schakel hotspot in", werkt ook perfect, maar zal een van de weinige gekken zijn die dagelijks met 2 telefoons rondzeult :P

• CyBeRSPiN
MadMikey85 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:25:
:z Enige wat ik echt heb gemist hier.... waarom nog eens een hotspot nodig?
Tja omdat Kia het UVO systeem niet in Europa heeft uitgebracht (mogelijk vanwege GDPR/AVG), waarschijnlijk pas bij de eerstvolgende generatie auto's, de nieuwe Kia Soul EV en de update voor de Niro PHEV waarschijnlijk. Geen idee of er nu echt een update van de e-Niro gaat komen.
Dan heb je 1 sim in je auto voor alle connectiviteit.
Nu heb je dus 1 sim voor de losse Kia NL "Connected Services" (de gebrekkige read-only app), maar het navigatiesysteem kan daar geen gebruik van maken. De hotspot biedt dan de mogelijkheid om van de TomTom Live Services gebruik te maken (actuele en accurate verkeersinfo, flitspalen en informatie over parkeergarages).

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 10-04-2019 16:31 (25%)

• CyBeRSPiN
hantheman schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:38:
[...]

Ik heb hetzelfde, 1 keer een verbinding via mijn telefoon opgezet en gekeken wat hij dan doet maar eerlijk gezegd gebruik ik alleen maar Apple Carplay en the NewMotion app om laadpalen te zoeken.

Is het ingebouwde systeem icm een hotspot stukken beter?
Nee als je Waze of Google Maps oid gebruikt via CarPlay natuurlijk niet.
Maar toch werkt de ingebouwde navi icm de TomTom verkeersinfo echt heel aardig, de info komt ook door voor de binnenwegen dus echt stukken beter dan TMC.

Voordeel is dat je dan het Home screen kan gebruiken, met aan linkerkant de kaart en rechterkant je muziek/radio of bijv overzicht van de eerstvolgende laadpalen/parkeerplaatsen.

Maar ook ik gebruik nu vaak standaard Waze.

Grappige van de ingebouwde navi is trouwens dat sommige gebouwen compleet in 3D worden getoond, en echt tot in bizar detail :)

• CyBeRSPiN
zerocool82 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:09:
[...]
De navigatie geeft trouwens wel file informatie etc. maar geen flitsmeldingen (maar kan goed zijn dat ik dit nog moet activeren in de instellingen?).
Zit ergens een setting, maar dat gaat dan wel om de vaste flitspalen en die zijn ook niet up to date. Volgens mij sowieso geen mobiele flitsers.

• CyBeRSPiN
En als je eigen privacy je wat waard is dan is de interne navi sowieso de betere keuze ;)

• CyBeRSPiN
veefer schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:23:
[...]

als je GPS aan hebt staan op je Android, volgt Google je zowiezo. Kijk maar eens onder Maps en dan 'Mijn tijdlijn'...... >:)
Ja klopt, het is echt eng wat Google allemaal over je weet en jarenlang blijft opslaan. Ook nooit ingesteld waar mn werk is, maar dat had ie ook vanzelf door. Wat dat betreft zit je bij Apple echt stukken beter.
petertenboer schreef op donderdag 11 april 2019 @ 14:24:
[...]

Flitspalen zijn erg actueel, ook mobiele flitsers en plekken waar veel geflitst wordt. Gaat ook allemaal via TT live services.
Ah ok toch wel? Op de A12 bij Nieuwerbrug richting Utrecht zit in elk geval een loze melding, of is dat dan een plek die "verdacht" is? Rij er al jaren en daar staat m.i. nooit een flitser.
Wordt in het algemeen steeds minder geflitst heb ik het idee, dus lastig om te checken of het klopt.

• CyBeRSPiN
mhoedema schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:59:
Mooie voorpret zo meelezen. Mijn bestelling via alphabet zou ergens tussen 15 mei (datum dealer) en 29 juni (einddatum huidige auto) geleverd moeten worden. In het blauw.

Trekhaak vanaf juni zou mooi uitkomen! Hotspot ook goed om te weten, alsmede remlicht vanaf 2e streepje en dagrijlicht achter altijd aan.

Iemand al veel in de kofferbak proberen te stoppen? Ben benieuwd of je ruimte van de tank/reservewiel nu voor andere zaken kunt gebruiken. Weet van de leaf dat je daar andere indelingen in kon kopen aftermarket. Dus iemand die de afmetingen toevallig heeft van de koffer? In de octavia paste mn kiteboard (134cm) in de breedte plat vanwege de lange overhang achter de achterwielen. Benieuwd of dat hier ook gaat.
Zie DSmarty in "Het grote Kia e-Niro topic" voor een ruimere kofferbak.
Tip: als je rechtsbovenin op de “punaise” klikt dan krijg je 2 pagina`s met de meest informatieve posts in dit topic.
Dat kiteboard over de breedte gaat niet passen, net even opgemeten: je hebt 104cm in de breedte en 74cm diepte.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 11-04-2019 17:39 (5%)

• CyBeRSPiN
Nee, 1. is die al jaren weg en 2. was die in de andere richting.

• CyBeRSPiN
Tja en los daarvan, je verzekering geeft dan mogelijk geen dekking in geval van een ongeluk.
En bij controle krijg je een boete want max te trekken massa = 0kg (daar heeft Oom Agent geen weegbrug voor nodig om te zien dat je daar overheen bent met welke kar dan ook ;))
In het algemene EV topic heeft iemand al eens geprobeerd een individuele auto met trekhaak te laten keuren door de RDW zodat het kentekenbewijs een bepaalde massa toont ipv 0kg, wat uiteindelijk wel zou moeten lukken (hij had issues omdat zn trekhaak niet het juiste keurmerk had).
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"
en
JayPe in "Elektrische auto's - deel 4"

Hier iemand met een Kona die gewoon het risico heeft genomen:
414524 in "Elektrische auto's - deel 4"

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 12-04-2019 11:42 (3%)

• CyBeRSPiN
Ja die Wintermode blijft onderwerp van speculatie.
Niemand die weet wat er precies onder welke omstandigheden gebeurt.
Volgens de een pas onder de -10 volgens de ander altijd. Weer een ander die zegt dat de setting bij een volgende update verdwijnt (omdat het toch al automatisch zou gaan).
De handleiding is te vaag..

• CyBeRSPiN
Brian12 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 17:02:
[...]

Tja de vraag is vooral: waarom doen ze dit niet automatisch? Lijkt me eenvoudig te programmeren en daarmee altijd beter dan 'my judgement'
Omdat als het inderdaad alleen om snellader performance gaat ik het dan NIET actief wil omdat ik bijna nooit aan de snellader hang.
Beter is het Tesla systeem die weet wanneer je onderweg bent naar de snellader en dan keihard begint te stoken om de accu goed heet te hebben bij aankomst.

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 10:01:
[...]

Waar komt die info vandaan?
Gokje: de RDW database.

• CyBeRSPiN
ArieL schreef op maandag 15 april 2019 @ 14:22:
Sinds vandaag zie ik in het dashboard van de kia app enkel en alleen nog het accu percentage en km stand/actieradius.. nog meer mensen hier last van ? Lijkt volgens mij ook op het bekende "fout kabeltje" probleem, maar het heeft hier al een paar maanden goed gewerkt...
Ligt echt (alleen) aan de app. Want als ik de data zie die de app opvraagt dan staan daar alle details nog in (bandenspanning, lading, range, etc).

• CyBeRSPiN
smoken schreef op maandag 15 april 2019 @ 15:50:
[...]
Ik zeg: er komt een optie om op afstand de verwarming aan te zetten en de deuren op slot te doen! :+ :+
Nope, not gonna happen. Deze app is en blijft read-only :/
Overigens dan alsnog waardeloos als de vereiste blijft dat de auto aan een paal moet hangen voor kachel/airco afstandsbediening.

De Kia Soul EV krijgt wel de juiste app (UVO), en de volgende generatie e-Niro dan ook, maar daarvan is nog niet bekend wanneer die komt.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-04-2019 15:53 (13%)

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip af fabriek neem ik aan. Kwestie van sim-kaart in dat systeem stoppen volgens mij. Zeker geen losse module zoals nu door Kia NL wordt gebruikt, dat is een simpele add-on module die alleen wat data uitleest en pusht en bied geen mogelijkheden tot bediening.

De Kia Soul EV wordt in 2e helft van dit jaar verwacht, zie https://www.kia.com/nl/ov...-evenementen/nieuws.1975/
Van een update van de e-Niro is nu nog geen sprake, de normale Niro Hybrid en de Niro PHEV krijgen ook het UVO systeem blijkbaar: https://www.kia.com/nl/ov...-evenementen/nieuws.1982/
Vanaf dat moment hebben die dan een beter systeem dan de e-Niro, dat is wel jammer..
En er is al gezegd dat er geen upgrade mogelijk is voor de bestaande e-Niro's.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-04-2019 16:04 (23%)

• CyBeRSPiN
Marcva schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:07:
[...]

Daar is zeker wel sprake van. De dealer rekende mij daar vrijdag nog een plus van € 2.000,= voor :? Als je nu bestelt krijg je volgend jaar de geupdate versie. Ik ben ff kwijt wat dat was, maar het o.m. te maken met de sfeerverlichting binnen. Niet iets waar ik 2k extra voor wil neer tellen.
Dat is volgens mij gewoon een ordinaire prijsverhoging. Dat nieuwsbericht van Kia gaat ook expliciet over de Hybrid en PHEV. Er is eerder al gezegd dat de e-Niro pas net uit was en er daarom nog geen update te verwachten was.
Maar er ontstaat een hoop ruis doordat allerlei dealers met verschillende verhalen komen..

Volgens de medewerker in de chat van Kia NL is er niks bekend over de 2000 euro prijsverhoging (zie ook prijslijst op de website, is nog oude prijs) en ook nog niks bekend over een update voor de e-Niro. Dus geen idee wat je dealer je voorgeschoteld heeft?

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 17:58:
[...]

Dat er geen mogelijkheid tot bediening is, is omdat die communicatiemodule gebouwd is voor eenwegcommunicatie. Als je daar een module met tweewegcommunicatie voor in de plaats zet is bediening van de auto wel degelijk mogelijk.
Ja, als als als... maar helaas. En dan moet ook de hele server / app van Kia op de schop. Gaan ze niet doen nu UVO naar Europa komt voor de nieuwe modellen.
Nu ben ik dus erg nieuwsgierig hoe die communicatie af fabriek geregeld is. Als dat een min of meer los element is, dan kan dat theoretisch ook in een van onze e-Niro’s ongebouwd worden. Het is dan alleen de kunst om aan zo’n ding te komen....

Als het een integraal onderdeel is van het infotainmentsystem, dan is het heel andere koek. Je zou dan een nieuw infotainmentsystem erin kunnen zetten, maar ik denk niet dat iemand hier daarvoor het geld over heeft. Dan kun je beter zelf wat gaan zitten fröbelen. Ik ben al hard bezig met de voorbereidingen daartoe.
Maar kan je ook alvast verklappen dat dit niet eenvoudig is, want de OBD-aansluiting zit achter een firewall. Dat betekent dat je wel een paar dingen uit kunt lezen, maar niks het systeen (lees: de auto) in kunt sturen.
Is integraal want zit verwerkt in het infotainmentsysteem (zie o.a. de filmpjes van Bjørn geschoten in Korea).

Via OBD kan idd heel veel, vooral als de auto aan staat. Zie o.a. het comma.ai project, zelfs het vervangen van de LFA (dus het stuur bedienen via de CAN-bus) is mogelijk
Vooral benieuwd wat je gaat lukken als de auto uit staat, of je dan nog de kachel aan krijgt. In theorie zou je de communicatie moeten kunnen aftappen en dat dan naspelen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-04-2019 18:54 (3%)

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op maandag 15 april 2019 @ 22:50:
[...]

Maar comma.ai heeft nog nix met de e-Niro, zeker geen tweewegcommunicatie. Toch?
Nee, wel andere Kia modellen al en het is “in progress”. Denk kwestie van tijd dat iemand er mee bezig gaat om de juiste codes te mappen. Die “panda” module die ze gebruiken is generiek volgens mij en ze werken daarnaast nog met een extra CAN bus interface genaamd “Giraffe” omdat veel van de CAN bussen niet op de OBD poort aangesloten zijn. https://github.com/commaai/neo/tree/master/giraffe/hyundai

• CyBeRSPiN
marowi schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:35:
Mijn Kia e-Niro heeft altijd al een beetje getrilt met ~140km/h, maar ik dacht dat dat aan onbalans in de winterbanden lag. Nu de zomerbanden eronder, en hij doet het nog steeds.
Vanochtend deed hij het zelfs bij wegrijden de eerste ~800 meter (dus gewoon met 30-50km/h), dus ik vermoed dat er een lagertje ofzo op sterven ligt.

Als hij het morgenochtend weer doet maar eens even langs de dealer :Y)
Ben benieuwd of ze wat kunnen vinden.
Ik hoorde sinds een tijdje af en toe dacht ik wat aanlopen op lage snelheid, wat bleek: er zat een klein steentje klem in het profiel van mn band. Doordat ie zo stil is hoor je werkelijk alles :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
mjdvandenberg schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:47:
[...]

En standaard 'aluminum sportpedalen' _/-\o_
14 dollar inclusief verzending: https://www.ebay.com/sch/...nkw=312181940017&_sacat=0 ;)

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:43:
[...]

En zo ligt de keuze voor iedereen anders gelukkig. Wat zou de wereld saai zijn als iedereen het zelfde zou willen.....

En als je hoofdzakelijk alleen of met tweeën rijdt en de ruimte achterin niet belangrijk vindt maar de HUD wel, dan kies je daar toch voor?
Bedenk tevoren wel dat die HUD alleen werkt met de ingebouwde navi. Als je gebruik maakt van de koppeling met je mobiel (Android of Apple), dan heb je er ‘nix’ meer aan....
Ik vraag me eigenlijk af waarom je nu nog voor een Kona / Niro zou gaan nu de Model 3 SR+ leverbaar is. Met een kleine 48.000 euro bijna net zo duur (als je genoegen neemt met een zwarte).
Aantal collega's die de e-Niro wilden bestellen zijn nu al aan het switchen vanwege de korte levertijd en omdat het toch echt wel technisch de betere auto is (3-fase, veel sneller snelladen, acceleratie, AutoPilot, schitterend zonnedak, de geweldige app en software), muv de kofferbakhoogte dan.
Zou nu zelf ook niet meer voor de e-Niro gegaan zijn, al blijft het nog steeds ook een fantastische auto.

• CyBeRSPiN
veefer schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 16:14:
[...]

als je alles van te voren weet....
daarnaast zit je in de Niro wat hoger denk ik dan in de Tesla. Wij hoefden niet zo lang te wachten, kan me voorstellen als je meer dan een jaar moet wachten en je hebt een andere keus, dat ik ook geen jaar zou wachten, maar 1,5 maand was voor mij te overzien >:)
Ja die hogere zit vindt mijn vrouw vooral heel erg fijn, ik mis juist meer de wat directere interactie met de weg. Ook heb ik de ideale instelling van de stoel nog steeds niet gevonden, heb af en toe last van mn rug maar weet niet of het aan de stoel ligt. Heb het idee dat de vorm van de rugleuning niet goed is en de lendensteun op een (voor mij) verkeerde hoogte zit.

• CyBeRSPiN
@zerocool82 die achterbank schijnt bij de laatste modellen 3 beter en hoger te zijn. Ook is de bagageruimte dieper (de 3 is ook langer) en zit er nog een redelijk groot vak onder de bodemplaat.

Maar inderdaad appels met peren, ander soort model andere afwerking. En beide gewoon gave EVs om mee rond te rijden.
En de neus van de 3 is wel echt foeilelijk, maakt het van een verder stoere bak meer een soort vrolijke kikker ofzo 🐸. Maar dat zou me niet zo storen ;)
Pagina: 1 2 3 ... 9

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True