Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online
Ben1987 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 06:54:
En welke app moet ik kiezen in de store? Dealer en ik zijn dit vergeten gisteren tijdens het ophalen. Of moet ik van hen een inlog krijgen ?
Dan moet je dealer je ook al aangemeld hebben met je e-mail adres. Wachtwoord is eerste keer de laatste 4 cijfers van je VIN, het nummer vind je op de deurstijl aan de bestuurderszijde.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Net nog even gecheckt maar het is toch echt 1x32A die kabel, de L2 en L3 pinnen zijn niet aanwezig.
veefer schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:48:
ik heb @Khayma een pb gestuurd van de week met een link nar de gescande handleiding van het AV gedeelte, echter nog geen reactie of vermelding bij de linkjes.
Is deze pb aangekomen?
Stuur mij anders maar, weet niet in hoeverre Khayma tijd heeft om dit topic bij te houden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
maaik13 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:34:
Iemand advies welke laadpaal voor thuis? Zonder eventueel extra verzwaring groepenkast.
hij moet op een paal, het liefst met vaste kabel, waarbij de kabel wel netjes om de box gehangen kan worden.
Vraag hoort hier thuis: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Er zijn vele mogelijkheden. Neem anders eens contact op met een aantal laadpaalinstallateurs voor offertes en mogelijkheden die bij je eigen situatie aansluiten.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@smoken Jij durft! Ik graag er over een paar maanden bij de 15.000km beurt wel om, eerste 1000 zit er al weer op ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 19:08:
[...]

Bijvoorbeeld omdat navi van de auto beter bevalt. Ik heb al een jaar of 4 android auto en gebruik soms tegelijkertijd navi van de auto, Waze en Maps. Meestal zit de navi van de auto er het dichtste bij wat betreft verwachte aankomsttijd en vertragingen onderweg, met google maps op 2 en Waze op 3.
Zodra je naar CarPlay schakelt en Waze start dan stopt de navi van de auto..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
maaik13 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:40:
Via de Kia chat is mij verteld dat je de auto ook kan voorverwarmen zonder dat deze aan de laadpaal staat, klopt dit?
Ja dat klopt, auto open doen, plaatsnemen, auto aan en de kachel aanzetten :)
Gepland voorverwarmen, laat staan via de app op afstand, gaat niet zonder aangesloten laadpaal.

Er schijnt over een tijdje een nieuwe telematica unit te komen die in heel Europa gebruikt gaat worden (i.p.v. elk land een eigen app of geen app), dan komt op afstand voorverwarmen ook als functie (neem aan nog steeds met de eis dat ie aan een laadpaal hangt, maar wie weet..). Grote vraag is of we die tzt kunnen laten inbouwen in een bestaande e-Niro als vervanging van de huidige Connected Services.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-02-2019 20:53 (33%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
smoken schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:28:
Net nog even gaan rijden om te kijken of de navi na update ook echt in orde was, en gelukkig werkt alles.

Toen ik bijna bij de eindbestemming was kreeg ik een icoontje in beeld voor parkeerplaatsen in de omgeving, met live informatie over de tarieven van die locaties.

Dus dat maakt me meteen duidelijk dat dit de nieuwe software is.

Wel een mooie toevoeging!!

[Afbeelding]
Nee, dit zie ik ook hoor ;) data komt van de TomTom Live services.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
smoken schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:32:
[...]

😂😂😂 serieus?
Ik had dat voorheen niet ... of ... 🤔

Welke versies heb jij?

Misschien dat ie na jouw update standaard die “live parkeren” toont? Dat zou anders kunnen werken dan, of misschien is de standaardsetting aangepast.
Z___Z schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:51:
[...]

Echt onhandig de verdeling onder de vloer. Had liever 1 groot vak onder de vloer, waar je 2 handbagage koffers in kwijt zou kunnen.
Stappenplan:
  1. Haal alles uit je kofferbak, paar schroeven los en dan kun je alle loze vakjes en piepschuim eruit halen
  2. met een groot vel papier maak je een mal die de bodem afdekt
  3. rij naar de lokale bouwmarkt/houthandel en haal een mooie plaat triplex / multiplex
  4. zaag netjes op maat aan de hand van de mal
  5. bekleed evt met een tapijtje of stof naar keuze
Zie ook https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=204977

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 15-02-2019 23:11 (43%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
maaik13 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:42:
Weet iemand wat de afstand is van de voorstoelen tot de achterklep?

Je moet natuurlijk wel kunnen rijden.
Ik wil een lattenbodem van 2m gaan vervoeren, ik heb nu de auto nog niet
Ongeveer 1m50 als je de stoel naar voren zet.
Dus die lattenbodem moet uit elkaar, dan kun je de zijkanten wel langs de stoelen krijgen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Glawen nee, laatst nog geprobeerd, werkte prima.
De iPace ging na jou laden? Heb je contact opgenomen met FastNed?

Goede reis! Benieuwd naar je verdere ervaringen!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Thanks. Even op “inloggen met e-mail” klikken en je kunt zonder daadwerkelijk inloggen lezen.
Grappige review met wollig taalgebruik, feitelijk bijna helemaal kloppend ook.
Alleen dat je met alleen de flippers wel degelijk tot stilstand kan komen en blijven is hen blijkbaar niet uitgelegd ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Adaptive cruise control werkt prima. Autosteer (LFA) werkt ook best aardig, maar je moet natuurlijk wel je handen aan het stuur houden. Dat is bij een Tesla niet anders overigens. De Full Self Driving (FSD) optie van Tesla is voorlopig niet beschikbaar in Europa, in de VS misschien wel in de komende jaren.
In de file werkt het heerlijk. Inhaken op je voorligger, en bij langer dan 5 seconde stilstaan even het gas aantikken om weer verder te gaan.
Op een file afrijden voelt nog wel een beetje eng. Naar mijn idee remt ie aan de late kant of geeft ie zelfs nog gas bij terwijl je het verderop al stil ziet staan waardoor je soms denkt dat je moet ingrijpen. Raak je vervolgens de rem aan dan ben jij ineens aan zet en moet je soms een stuk dieper intrappen om even hard of harder te remmen dan de auto zelf al deed.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-02-2019 10:56 (19%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@smoken voorverwarmen kost ca. 1kWh/dag dus dat zal het niet zijn.
Maar het laadverlies is wel duidelijk te zien. 40% laden kost me bijvoorbeeld 32,5 kWh.
Aan de kabel laten zonder laden maakt niet uit, geen verbruik dan.

Maar wel echt fors verschil dan zeg, hoe betrouwbaar is die kWh meter van Zappi? Stond ie wel op 0 bij aanvang?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-02-2019 14:53 (19%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Forget it.. en het went.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@smoken hoe wist je zeker dat je 8 en 9 feb 150kWh hebt geladen?
Enige wat ik kan bedenken is dat de meter niet op 0 is begonnen? 40% laden en 30kWh erin stoppen komt overeen met mijn observatie. Ongeveer 15% laadverlies wat volgens mij standaard is?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
hantheman schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:59:
Ik ben nog aan het twijfelen of ik dit jaar ga proberen met de Niro op vakantie te gaan.
*/- 1000km rijden was ik van plan.

Weet iemand een goede routeplanner (incl oplaadpunten)?
Ik ga naar Noorwegen met de e-Niro. Plan is om in 1 dag naar Noord-Denemarken te rijden, en op dag 2 de veerboot te nemen. Lijkt me erg leuk om te ervaren, 4x laden onderweg denk ik.

Er zijn meerdere planners, waaronder deze:
https://abetterrouteplanner.com

https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Maar zeker als je door Duitsland gaat is plannen al nauwelijks meer nodig, het stikt er volgens mij van de snelladers.
Frankrijk wordt meer een uitdaging volgens mij..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-02-2019 22:08 (11%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Pre-heating aangezet? Zou ie continue de batterij hebben verwarmd i.p.v. max 30minuten voor vertrek?
Ik monitor mn huis intensief qua energiegebruik, als laden gestopt is dan gaat er echt niks meer in ook al is kabel verbonden. Met voorverwarmen nog weinig ervaring opgedaan.
Niet iemand uit de buurt die je lader even gebruikt heeft, of is ie beveiligd tegen gebruik door anderen? ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 17-02-2019 22:42 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
smoken schreef op maandag 18 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb het nog even nagekeken, 800KM met 18.8kWh/100KM gemiddeld.
Dus dan zou ik niet meer hebben hoeven te laden dan 150kWh.
Benieuwd waar die andere ca. 150 naartoe gelekt zijn ... ;-)
Zie de discussie hier: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Het lijkt erop dat het laden van 80% naar 100% een stuk minder efficient gaat (misschien wel richting 25% verlies ipv de standaard 10-15%) Ook lage temperaturen zijn van negatieve invloed op de efficiëntie. Heb geen data kunnen vinden van de e-Niro/Kona, maar vermoed dat het in zn algemeenheid geldt dat het laatste stukje lader minder efficient. Kan een reden zijn om op de lader in te stellen om niet meer dan 80/90% te laden op momenten dat je niet de hele range nodig hebt.
Maar dat zou alsnog niet jouw missende 150kWh niet verklaren denk ik.
Ofwel die Zappi is de weg kwijt (geweest) of er gaat iets mis in de auto waardoor ie heel veel stroom heeft verbrand via de paal.
Misschien met een logboekje bijhouden wat de SoC van de auto is bij aankoppelen en de meterstanden van Zappi en in huis?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
AeoIus schreef op maandag 18 februari 2019 @ 14:45:
Hebben jullie de wintermodus al weer uitstaan of gebruiken jullie deze helemaal niet?

Ik heb hier volgens mij zien langskomen dat deze alleen bij -10C actief wordt, maar waar kwam dat vandaan?
Staat nog aan maar heb geen idee wat het nu doet. Staan geen details in de handleiding en de importeur houdt het ook bij algemene bewoordingen terwijl ik vroeg wat precies de omstandigheden zijn waarop die wintermodus actief wordt een wat er dan gebeurt:
De wintermodus zal inderdaad het accupakket op de beste temperatuur proberen te brengen. Dit kan middels voorverwarmen tijdens laden of tijdens het rijden, waarbij er na een uur rijden resultaat zal worden verkregen.
Ook bij hoger dan -10C kan het zin hebben volgens mij. De optimale temp van de batterij ligt op 20 graden begreep ik.
"Cold gate" (het trager dan normaal opladen bij een snellader) wordt in elk geval niet opgelost door de winter modus aan te zetten, dit is uitvoerig getest door Bjørn en 'EV Puzzle' op Youtube.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@swaluw2 op zwarte zaterdag is wel echt een gok nemen dan, je bent vast niet de enige die het probeert met een EV. Bij een tankstation staan vaak al rijen, als je meerdere voor je hebt bij een snellader dan gaat de lol er gauw vanaf.. Moet je echt perse op een zaterdag gaan rijden? Ik snap dat nooit zo.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@smoken ok mooi om te horen! Wel slecht van Zappi dan, en van je leverancier die niet meteen ff zegt dat je beter kunt updaten. Ligt het gelukkig niet aan de Niro! :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Z___Z schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:17:
Werkt bij jullie off peak Charging? Bij mij is het hit or miss. Soms begint het laden direct, soms gaat hij wel om 23:00 starten met laden en soms start hij helemaal niet...
Werkt prima, maar alleen als je een vertrektijd instelt. En volgens mij moet je dan voldoende leeg zijn om meteen te beginnen met laden, is het niet dat ie plant om “just in time” vol te zijn zodat je profiteert van een warme accu?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Lol! :D Ik begon met lezen en dacht, huh N werkt prima, van de week nog door de wasstraat gegaan.
Ben je zo gek op auto-hold dat je dat altijd aan zet? Ik mis het totaal niet, met je linker flipper zet je de auto ook stil. Had hiervoor een automaat zonder auto-hold functie.

De wasstraat ga ik helaas vaker zien, Gravity Blue is zeer besmettelijk. Had hiervoor een auto met grijze metallic lak, die ging alleen met de 15k beurtjes bij de dealer door de wasstraat, en een enkele keer op eigen kosten in totaal 4/5x per jaar ofzo. Viel nooit zo op hoe smerig ie was.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 18-02-2019 22:04 (7%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Maybe.. maar in Noorwegen hebben ze altijd gezegd dat de app “later” komt en niet achteraf ingebouwd kan worden. Dat lijkt nu te stroken met deze info, ik denk dat de “head-unit” vernieuwd is. Mogelijk gaat de simkaart er rechtstreeks in i.p.v. losse module, zou wel logisch zijn voor een fabrieksopties.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Niet alleen NL/NO maar heel Europa, zie ook de eerder geposte info van Kia Duitsland, over een app in Q3 2019.
Maar nu we de echte kou dit jaar alweer achter de rug hebben mis ik het ook niet meer ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 19-02-2019 09:23 (4%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Smobbo schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:49:
[...]

Ik zou dit toch wel heel jammer vinden. Mijn bestelling gaat deze week pas richting de LM, dus eind dit jaar of begin volgend jaar rijden. Als ik hem halverwege volgend jaar met goede app kan krijgen doe ik dat liever...
Blijf het raar vinden dat KIA nu al z’n melkkoe gaat bijwerken, het is niet alsof ze hem in de huidige vorm niet verkocht krijgen :+
Ach de huidige app is prima, alleen dat voorverwarmen kan soms wel handig zijn. Maar dan alleen als ze ook fixen dat ie niet perse aangesloten moet zijn op een paal.

De Niro als model gaat al wel een tijdje mee (2016/2017), modellen worden continu geüpdatet dus de e-Niro gaat gewoon mee in die wijziging voor de hele Niro-lijn:
https://thekoreancarblog....aught-for-the-first-time/
Of het een echte melkkoe voor Kia is betwijfel ik, de accu's moeten ze elders inkopen dus daar verdienen ze weinig op.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 19-02-2019 11:56 (4%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
e-Niro schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:54:
[...]
Er zijn mensen die al een Dynamic Line rijden, toch?
Klopt staan er al meer dan 10 op kenteken met catalogusprijs van 42.270, maar het gros is ExecutiveLine.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@NiroNiro balen, maar klinkt alsof je dealer aan het prutsen is. Dat reserveringen leidend zijn is al maanden duidelijk, Kia NL houdt hier toezicht op, misschien had je dealer gedacht dit te omzeilen?

@shippie (hieronder) heb je toegevoegd!

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-02-2019 11:44 (10%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@ArieL wow! Echt schitterend uitgevoerd, kan niet anders zeggen.

Nu ben ik wel benieuwd hoe het fabrieks-schuifdak eruit ziet, vast niet zo mooi..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
swaluw2 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:50:
[...]

Vind het er erg mooi uitzien! Ik had graag ook als optie het schuifdak erbij besteld.
Maar wel benieuwd hoe het fabrieks-schuifdak eruit ziet, die is blijkbaar kleiner.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
415 e-Niro's in NL op kenteken nu, bijna 100 meer dan op 13-feb. Gaat hard.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Glawen haha nice! Moest je daarna bij het afdalen dan zelf (harder) remmen?
Bij mn hybride werkte de cruise control bergaf dan niet meer.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Snap nog niet hoe je sneller dan 55kW kunt laden bij FastNed..
Net weer poging gedaan, auto paar dagen niet opgeladen. Kwam met 26% aan. Accu temp was 16 graden bij vertrek thuis (had voorverwarmen even aangezet maar ook 2uur eerder een rit gemaakt), 21 graden bij aankomst FastNed. Begon met 52kW en bij 50% werd het 55kW bij accu temp van 26 graden.
De accu temp lees ik uit via een OBD dongle en EVNotivy.
Zou de accu temp nog hoger moeten om maximaal te kunnen laden? Of accu nog leger?
Wel in 23 minuten dik 21kWh erin gepompt (100km erbij op mijn GoM die nu ingeleerd is op snelwegritten), dat valt sowieso niet tegen. Muziekje erbij, beetje appen, prima te doen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-02-2019 20:52 (15%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
tyson69 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:11:
[...]

Bij Alphabet (=BMW) kun je kiezen tussen een paar bedragen per maand die in een huur-tegoed potje gaan en daarvoor kun je dan huren per dag/weekeind/week/2weken etc. Andere LM's doen dit overigens ook
Bij mijn werk (groot bedrijf met honderden leasewagens) is het kwestie van rondvragen wie even 2 weken wil ruilen, op dit moment zijn er nog genoeg zonder EV die dat wel leuk vinden, maar het gaat al hard richting de 20% van het wagenpark.
En anders is het huren, evt via de LM maar geen idee hoe de tarieven uitpakken.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-02-2019 21:17 (5%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vdb.tim schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:56:
help !!!!! 8)7 8)7 8)7 zijn er mensen die uitsluitsel kunnen brengen ???
is deze tentoongestelde wagen clear white ??? https://www.ludego.com/produkt/kia-e-niro-spirit/

deze auto van deze topic is parelmoer : https://tweakers.net/ext/f/I82P91gm5YTN5HwbHGLxIDUB/full.jpg

indien alle 2 de auto's parelmoer zijn , dan zal ik dit indien dit nog kan vlug laten veranderen in de bestelling.
Of het parelmoer is is enkel in zonlicht te zien aan de schittering. Wel een mooi effect dan, maar op afstand en in de schaduw ziet het er altijd uit als gewoon wit.
Ik durf niet te zeggen of de eerste parelmoer is..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 20-02-2019 21:27 (3%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Fralamjo schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:13:
[...]

Ik vermoed parelmoer. Van de eerste link zie je de foto van de achterkant toch iets of-white en daardoor denk ik dat die parelmoer is. Bij de tweede niet helemaal zeker. Persoonlijk vind ik de parelmoer witte net iets fraaier omdat die niet spierwit is, maar net iets warmere uitstraling heeft. Verschillen zijn klein.
Haha, van juist de 2e is 100% zeker dat het parelmoer is, die is namelijk van @smoken 8)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
giancarlo_f schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:48:
[...]

Hierbij 2 foto's van de 'originele' e-Niro kunststof kofferbak mat. Deze heeft inderdaad een opstaande rand. Deze mat staat op de accessoire lijst van de e-Niro!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De opbergruimte onder de plank is hierdoor niet meer bereikbaar zo te zien?
Denk dat deze mat wel een goede combo vormt met een op maat gezaagde plaat nadat alle vakjes en piepschuim uit de bodem zijn gehaald.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
beschuit schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:50:
Ik moet zeggen dat Kia hier toch een enorm faalfestijn laat zien. Er is op reservering/besteldatum/levering geen peil te trekken.
Ik heb gereserveerd op 24-7, dus meteen. Besteld op 1 december. Levering waarschijnlijk eind maart.
Mwah, kijk eens in het Kona topic om te relativeren ;)
Het enige verwijt dat je kan maken is dat ze de reserveringen eerst op regio hebben verdeeld ipv strict de volgorde van reservering aan te houden. Maar ze hechten (ik denk terecht) ook waarde aan hun relatie met de dealers, dat pakt voor sommigen dan niet fijn uit.
Eind maart is alsnog maar 4 maanden levertijd. Nog een paar weekjes afzien, het is het waard! :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 21-02-2019 11:58 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
zerocool82 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:59:
[...]

Ja inderdaad, volgens de tabel met reserveringsdata en leveringsdata zijn enkel de bestellingen (waarbij er in juli 2018 is gereserveerd) in de kleur Runway Red nog niet geleverd (alle overige kleuren al wel).
Pluto Brown, Moss Grey, volgens mij nog wel meer kleuren die niet in de tabel staan die pas later geleverd worden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
VinayWaa schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:57:
Ik heb even snel gezocht in dit topic maar kon helaas niet terugvinden over de leaseprijzen (neem aan dat het meerendeel zakelijk is). Heb al contact gezocht met mijn eigen leasemaatschappij maar die willen geen berekening maken omdat ik nog niet mag bestellen (beetje vreemd maar goed).
Ik weet dat het nog al uitmaakt wat voor contract je hebt etc. maar wat zijn de leaseprijzen die jullie moeten betalen ongeveer (los van de bijtelling)?
760/maand, 40.000 km/jaar, 60 maanden, winterbanden, pechhulp, vervangend vervoer, laadpas voor Europa.
Laadpaal meegefinancierd maar is extra bedrag bovenop deze prijs.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 21-02-2019 13:48 (4%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
VinayWaa schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:13:
Thanks allemaal! Ik hoopte al dat het rond de 750 euro zou zitten (dat is voor ons nog gunstig, alles daarboven word het erg duur). Ik zal ook eens bij Athlon etc kijken.
60 maanden is wel de meest optimale looptijd, dan geniet je de volle 5 jaar van de 4% bijtelling. Vanaf 2021 gaat het waarschijnlijk weer duurder worden om een EV zakelijk te rijden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Blijft toch grappig, de e-Niro is soort van wolf in schaapskleren. Heb nu paar keer even getest hoe hard ie optrekt in de sport stand, en bijna altijd is er dan zo'n type achter me die dan meteen getriggerd wordt om te gaan racen? Rijd je ff snel naar de 100 op een 80km weg, knalt ie je daarna met 130 voorbij :? Even laten zien wie de baas is ofzo? :+
Bij een Tesla proberen ze het waarschijnlijk niet eens..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 21-02-2019 14:42 (7%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DSmarty schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:48:
[...]

Ik heb exact dezelfde neiging, overigens is hij in NL bij Kia zelf goedkoper (zonder inbouw):
https://webshop.kia.nl/accessoires/bescherming/0/G5F46AK100/
Ja laat het ook doen denk ik. 1x een bocht gemaakt op een modderige weg en mn hele zijkant zat onder de zooi.. hoort wel een beetje bij een wannabe-SUV natuurlijk, maar toch ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
YStunnenberg schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:44:
Ik heb mijn e-Niro (nog lang) niet, maar is de schakelaar voor inschakelen van de parkeersensoren een pulsdrukker?
Dat moet haast wel want als je in de achteruit gaat dan activeren de sensoren wel (en blijven dan actief als je langzaam naar voren rijdt).
Blijkbaar is hun aanname geweest dat je altijd eerst in de achteruit gaat voordat je de sensoren aan de voorzijde wilt laten piepen. Knappe jongen als je dit weet aan te passen.. Zal toch echt in Korea moeten gebeuren en daar moeten we maar niet teveel van verwachten volgens mijn dealer..

Qua hoeveelheid piepjes krijg je wel waar voor je geld trouwens: dode hoek, gordel, flitspaal, achteruitrijden, parkeersensoren. Die van de dode hoek begint wel een beetje te irriteren al, want piept ook als ik iemand al ruim voorbij ben als ik terug naar de baan wil. Het lampje op de buitenspiegel moet echt uit zijn om geen alarm te krijgen..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Staat 'Germany' in de tag en de auteur is uit het VK. Beide zijn dat geen prio-landen voor de e-Niro.
Ik verwacht dat het voor de NL bestellingen wel mee zal gaan vallen. Hoop wel dat ze weten op te schalen, zo jammer als het anders de EV adoptatie zou afremmen!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

• CyBeRSPiN
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:06:
is zo'n klasse 3 alarm systeem nu wel zinvol voor een dergelijke EV? Ik had me eigenlijk voorgesteld dat deze enorm traceerbaar zijn. Net als de telefoon. Zodra de dief mijn EV aan een openbare paal hangt moeten er toch ergens lampjes gaan branden? Of anders als hij voor service naar Kia gaat?
en zou er echt een afzetmarkt zijn voor gestolen EV's waarvan er maar een handvol zijn verkocht?
Dat soort auto’s vind je niet meer heel terug. Gespecialiseerde dieven hebben een GSM/GPS jammer mee waarmee ze locatisatie onmogelijk maken, vervolgens wordt ie ergens gestript voor de onderdelen, althans zo gaat dat met Tesla’s. Hopelijk is de Kia niet interessant genoeg ;)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ben1987 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:23:
Iemand dit misschien besteld en al ontvangen? : € 9,29 19%OFF | 4 Pcs Auto Instaplijsten Protector Sticker Carbon Fiber Vinyl Sticker voor Kia Niro Auto Accessoires
Heb je ook een normale link? Jouw affiliate link werkt niet, komt door mijn ad-blocker denk ik.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DSmarty schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Alstu: https://www.aliexpress.co...essories/32969398122.html

En dank u, besteld :) (Ideaal voor zelf instappende kleine kinderen)
Bij mij zit er al een instapstrip met Niro erop? Waar moet deze sticker dan nog?

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Zo ziet het er bij mij uit (ExecutiveLine):

En nogmaals: als je niet van autowassen houdt, Gravity Blue is niet handig.. man wat wordt ie snel vies.. :’(

• CyBeRSPiN
  • Nu online
harw schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 20:02:
@marowi Mooie laadtijd 74kw
Meeste filmpje die ik heb gezien gaat het niet hoger dan 70kw
Hoeveel volt en AMP haalde je ?
Denk 380V bij 200A.
Bjørn Nyland had de eerste video’s geschoten in Korea van de zomer, daar haalde hij altijd 76kW met lege accu. In (winters) Europa moet je wat meer moeite doen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@harw dit is de verdeling vandaag van de 470 op kenteken:

Platinum Grey / Silky Silver lopen (nog) gelijk met Gravity Blue, gevolgd door zwart.

Blauw is duidelijk meer geleverd in de laatste lichting, vergelijk met 2 weken terug: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

• CyBeRSPiN
  • Nu online
holycow schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:00:
[...]

Maar is er nu een relatie tussen deze cijfers en de levertijden van deze kleuren?
Boosten de koreanen de productielijnen van de veelgebruikte kleuren (langduriger productie van een kleur) en verkorten daarmee de levertijd?
En als de overige kleuren korten in productie zijn, dan heeft het dus geen zin een zeldzamer bestelde kleur te bestellen (in de hoop dat deze juist beter leverbaar zou zijn)?
Bepaalde kleuren worden later geproduceerd (Runway Red) of zijn er alweer uit (Pluto Brown, Moss grey). Aluminium Silver heb ik nog niemand over gehoord.
Ging vooral om de eerste lichtingen die al op de boot gingen voor er besteld was.
Qua levertijden vandaag maakt het allemaal niet meer uit denk ik, het is sowieso minimaal 12 maanden.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Akubra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:06:
Iemand de e-Niro al eens opgeladen aan een 220v stopcontact? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

Ik ga binnenkort een weekendje weg en de omgeving waar ik naartoe ga, heeft geen laadvoorziening.
Ik verwacht het allemaal wel te redden, maar alles wat ik bij kan laden is meegenomen en 's nachts staat de auto toch stil.

Dealer gaf aan dat de kabel van de Granny lader niet gebruikt mag worden met een verleng-kabel, maar dan is hij waarschijnlijk te kort om bij een stopcontact te komen. Als ik een verleng-kabel heb die 12A aankan, dan is verlengen toch niet zo'n probleem?
Mijn verkoper waarschuwde me ook, om hem niet permanent te gebruiken. Denk op instructie van Kia NL ivm aansprakelijkheid, want het kan prima.
Heb zelf deze kabel gekocht. Week lang gebruikt toen ik nog geen laadpaal had. Ging prima! Heb wel gecheckt of het stopcontact koud bleef.
https://www.kabelshop.nl/...-1161760-i7435-t6539.html Die kabel kan 16A aan dus 12A redt ie ook wel.
En nu ligt ie achterin (verstopt in de misschien toch wel handige opbergvakjes onder de plank), handig voor op vakantie als er geen echte palen in de buurt zijn.

Maar idd, controleer goed of het stopcontact en de bedrading er heen wel deugdelijk is. Een los contactje wordt warm en gaat op een gegeven moment problemen opleveren. Een stopcontact waarop je een wasmachine of oven zou aansluiten voldoet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-02-2019 15:10 (4%)

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• CyBeRSPiN
  • Nu online
kdeboois schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:54:
De bediening / radio / navigatie van de Kia blijkt dus een Android systeem te zijn waar je zelf ook apps op kan installeren via het Engineering Mode menu. Iemand al getest of dit ook bij de e-Niro ook werkt ?

De verwarming bediening draait dus in een Android app, dus een app ontwikkelen om dit op afstand te bedienen zou zo wel een stukje makkelijker kunnen als je gewoon het via een lokale app op deze unit kan bedienen.
Cool! Ja dat werkt! Goede vondst!
In elk geval het verborgen menu is op te roepen!!

Ik ga me er eerst verder in verdiepen voordat ik iets ga uploaden met een USB stick :)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Heb dat YouTube filmpje nog even verder afgekeken. Opzich mooi dat je zo in Android kan komen, maar ik blijf er verder vanaf nog. Ik ga geen vage Russische apps installeren, geen idee wat voor troep daar evt in zit. Tijdens het laden browsen en video kijken doe ik wel op mn mobieltje of tablet, het geluid kun je nu al streamen via Bluetooth.
Het zou idd mooi zijn als er ooit specifieke apps ontwikkeld worden die daadwerkelijk functionaliteit weten toe te voegen, zoals idd een mooie routeplanner of evt het bedienen van de airco/kachel op afstand. (Ik denk dat dit lastig wordt overigens, het is de vraag of het Androidsysteem actief is als de auto uit staat).
Let svp op als je hiermee aan de slag gaat, heb het idee dat je eea kan slopen waardoor het systeem niet goed meer werkt. En grote kans dat je dealer je dan ook niet meer kan helpen.. ook als de dealer een software update gaat doen (en dat doet ie de komende tijd geregeld) dan is het ook maar de vraag hoe dat gaat als je zelf hebt lopen kloten.
Had “meminfo” aangeklikt en er bleven getalletjes en grafiekjes in beeld in alle schermen, ook bij het opnieuw starten van de auto. Met knopje “Destory” (ik denk een spelfout voor “Destroy”) kreeg ik het gelukkig weg, maar schrok wel ff.. :o

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-02-2019 18:00 (37%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Onze Duitse vrienden zijn duidelijk verder, maar kwam hier een bericht tegen van iemand die zn Ioniq systeem om zeep heeft geholpen, bijna niks werkt meer, reset niet mogelijk en dealer zou als oplossing alleen een compleet nieuwe navigatieunit kunnen installeren (ka-ching!) maar kan die niet bestellen. Er zal heus wel een manier zijn om weer te herstellen, maar die is nu nog niet bekend.
Echt opletten dus! https://www.goingelectric...&t=38453&start=50#p944095

De opstartmelodie kan blijkbaar wel uitgezet worden via deze weg, in elk geval bij de Ioniq.
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=120&t=21852

Over de Auto-hold: die kan uit/aan zonder de rem te gebruiken. Maar sta je geremd stil met auto-hold actief, dan niet.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 24-02-2019 18:48 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@michielonline weet niet of Kia “hier niet aan doet” of dat het specifiek om de e-Niro gaat die anders behandeld wordt. Het hele pre-order systeem was ook uitzonderlijk, en ook de beperkte keuzes qua uitrusting.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
MikeyC schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:22:
[...]

Ik vind het juist ontzettend irritant als dat systeem vanzelf aan gaat als ik in de file heel langzaam rijd
Bij mn vorige auto nooit last van gehad. Alleen als voetgangers voor of achterlangs lopen, maar dat is m.i. juist prettig.
Bottom line: van alle functies wil je in kunnen stellen of ze aan of uit staan bij het starten van de auto.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@marowi zie mijn waarschuwing, zolang niet duidelijk is hoe je ADB (recovery via USB of wifi) werkend krijgt bij een vastgelopen boot begin ik er niet aan, te risicovol zonder dat er een duidelijk voordeel te halen is.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:52:
[...]
Dat de kabel die je gekocht hebt 16A aankan is leuk, maar niet datgene waar het hier om gaat vrees ik. Je stopcontact mag zelfs 20A leveren. Maar als je volcontinu gaat valt dat terug op 12A, en dat is dan nog met een draad van 2,5mm² ipv 1,5mm². Bijkomend verlies je dus de temperatuurcontrole op je stopcontact met alle risico vandien. Uren aan 1 stuk laden op deze manier is dus iets wat ik persoonlijk niet zou vertrouwen.
DAT zou het verhaal van de dealer moeten zijn, ipv "niet doen". Van die temperatuursensor wist ik niet, dat is wel goed om te weten dat je die beveiliging dan mist.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@Ben1987 een kabel is niet 'speciaal' voor een auto. 2.5mm2 aderdikte is meer dan voldoende om 10-12A te laden. Die goedkopere optie is dan ook prima. De vraag is eerder of je op de camping wel 12A kan trekken. Kan je wel een extra dikke kabel hebben, maar als het in het stopcontact of de interne bedrading niet lekker zit.. Minimum voor de e-Niro is 8A.
Met mijn 1,5mm2 kabel merkte ik wel dat de kabel tijdens het laden warm aanvoelt, maar weet niet of de 2.5mm2 kabel wel koud blijft, het blijft een hoop stroom die er urenlang doorheen gepompt wordt.
Heb uitgebreid onderzoek gedaan voordat ik tot aanschaf overging en kwam overal tegen dat 1,5mm2 voldoende is voor max. 16A voor losse verlengkabels tot 25 meter lengte. Met 2,5mm2 betaal je dus extra zonder dat je perse beter af bent, de kabel is vaak wel een stuk zwaarder en lomper.
Enige wat een factor zou kunnen zijn als je op de camping de kabel bij 35-40 graden in de zon laat liggen. Dan kan de kabel zn warmte minder goed kwijt, dan is een dikkere kabel wellicht veiliger.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 25-02-2019 14:37 (30%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
https://www.boselektro.co...kabelberekeningstabellen/
Bij 1.5mm2 mag een kabel ca 40 meter zijn bij belasting met 16A met een gelijktijdigheidsfactor van 0.6 (dus 9.6A volcontinu gebruik). Een kabel van 25 meter kan dus prima "slechts" 1.5mm2 zijn, mits je hem uitrolt en er geen andere dingen op aan gaat sluiten (maar dat spreekt voor zich).
Maar belangrijkste punt is "de zwakste schakel" in het gehele systeem van meter tot auto. Een slecht aangelegd stopcontact (en dat zie je niet altijd van buitenaf) kan voor vervelende problemen zorgen, daar helpt een dikkere 2.5mm2 kabel ook niet tegen.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 25-02-2019 15:20 (26%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Z___Z schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:17:
Werkt bij jullie off peak Charging? Bij mij is het hit or miss. Soms begint het laden direct, soms gaat hij wel om 23:00 starten met laden en soms start hij helemaal niet...
Gaat bij mij toch ook niet helemaal lekker. Heb geen locatie-gebaseerd laden actief. Toch begon ie net meteen met laden ondanks gepland vertrek morgenochtend, Na in- en uitschakelen van “gepland laden” springt ie wel netjes naar laden in het daltarief..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
swaluw2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:20:
Iemand al kunnen vinden hoe je kan voorkomen dat je telkens na starten auto moet klikken op de button dat je risico's hebt begrepen? Kan het standaard worden uitgezet?
Paar tellen wachten? Gaat bij mij vanzelf weg. Ik weet niet beter overigens, bij Toyota net zo..

Wat was de aderdikte van die Outlander kabel? Staat als het goed is op de kabel. Mijn 1.5mm2 kabel is allerminst “dun” te noemen, dus denk dat die dan nog dunner was?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 25-02-2019 21:43 (18%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Djerro123 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:49:
[...]

Hoeveel auto's zitten er op een zo'n boot eigenlijk? (Kleine aanname dat het een boot is;))
Er kunnen zo’n 6000 auto’s op zo’n boot. Maar hoeveel er in NL gelost worden is niet bekend, zitten sowieso niet enkel e-Niro’s op maar allerlei Kia en Hyundai modellen (en wellicht van nog meer fabrikanten).
Wikipedia: EUKOR

Met 3000 e-Niro’s dit jaar en 2 boten per maand zullen het er dik 100 per keer zijn gok ik..

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 26-02-2019 07:24 (7%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vdb.tim schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:41:
[...]

Weet je ook , hoe je dit kan doen veranderen van kleur ? Bij welke instelling je precies moet zijn ?
Dashboard menu kun je de kleuren kiezen.
Kleur sfeerverlichting (indien van toepassing)
Om de kleur van het omgevingslicht te selecteren. (Wit/ Grijs/ Blauw/ Groen/ Brons/ Rood)
Pagina 5-58 van de handleiding.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 26-02-2019 07:49 (26%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online

Het gaat om de cirkel en de lijn rondom de middenconsole. Het Koreaanse model heeft op veel meer plaatsen van die ledranden volgens mij.
Het kan overigens ook gedimd worden of helemaal uitgeschakeld.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
SN3 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:24:
Voor de Kia e-soul die op het salon van Genève zijn opwachting maakt geven ze volgende info:

‘Uvo Connect

De Soul is de eerste Kia in Europa met het nieuwe infotainmentsysteem van het merk. Uvo Connect heet het, en het is voorzien van de nieuwste snufjes. Zoals smartphone-integratie, online services en ondersteuning via een app. In de Soul wordt het nieuwe systeem getoond op een 10,25 inch groot beeldscherm.’

Ik vermoed dat dat dan ook hoor de volgende e-Niro het geval zal zijn (gelet op de comments/info hier)
Ja dat ziet er toch wel fraait uit: https://www.kia.com/us/en/vehicle/soul-ev/2018/uvo
Maar wel nog steeds die verdraaide afhankelijkheid van de laadpaal bij het pre-heaten en pre-poolen:
Pre-heat or pre-cool your car while it’s still charging.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 26-02-2019 13:33 (10%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@IUser hoe de stoel zit is natuurlijk zeer persoonlijk, maar hij is wel zeer uitgebreid verstelbaar en voorzien van een lendensteun. Lijkt me sterk dat je een hernia "oploopt" door een autostoel. Misschien had diegene niet de tijd genomen om de stoel goed in te stellen? Kan me wel voorstellen dat een verkeerde zithouding de boel kan verergeren.
Misschien toch je dealer lief aankijken en vragen om een langere proefrit, misschien kun je hem een keer van zaterdagmiddag tot maandagochtend meekrijgen?

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 26-02-2019 14:50 (8%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ben1987 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:16:
Iemand al gemerkt dat de vering niet al te best is ? Rijd niet heel veel km's maar bijv bij Hardinxveld - Sliedrecht op de A15 zitten een klein aantal "drempels" op de snelweg, het is alsof de auto bijna "vliegt", vering komt al op zijn max dan volgens mij, je zou zo de controle over het stuur kwijtraken... reed hiervoor een Lexus CT200h en was uiteraard heel anders afgeveerd, maar het lijkt mij niet echt goed en niet alleen gewenning.
Die CT200h is dan ook veel lichter. 1385 kg vs 1735kg. 350 kilo extra dus, dat zijn 6 volle 50 liter fusten bier.
Dus ja, hij ligt een stuk zwaarder op de weg, maar de macht kwijtraken herken ik gelukkig niet. Wel dat je nu ECHT voorzichtig over die nare harde drempels moet rijden die vooral in parkeergarages liggen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@ArieL ja wat basale info is misschien wel handig, zoals dat je inderdaad geen 11kW uit een “11kW-paal” kan halen is wel nuttig. En verschil tussen kW en kWh. Zeker voor toekomstige rijders die denken dat ze het daarmee makkelijk zonder eigen paal gaan redden. Stuur maar via DM dan kijk ik hoe het in de openingspost gezet kan :)
Maar eigenlijk is er een apart laadpaal topic voor algemene vragen over laadpalen, ook voor 1-fase auto’s zoals deze. Dus houdt het kort maar krachtig zou ik zeggen ;)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 26-02-2019 20:27 (5%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@hantheman de granny heeft helaas een haakse stekker. Weet niet of er van die kabelmoffen bestaan die haaks zijn? En anders evt afbinden in een plastic zak.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Hippe Lip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:04:
Dan
[...]

Ik denk dat ik zo’n kabel maar permanent achterin gooi. Je weet nooit wanneer het te pas komt. Als je ergens logeert waar ze geen fatsoenlijk verlengsnoer hebt bijvoorbeeld?
Heb ik nu dus ook, en daar komen die onhandige vakjes onder de bodemplaat toch ineens vrij aardig van pas. Altijd bij de hand, maar ligt niet in de weg.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Paulus3110 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:38:
Heb vandaag mijn nieuwe auto opgehaald. Eerste indruk is al direct zéér positief! Ik heb nog wél een vraag aan de berijders die al wat langer rijden. Rijden jullie in de Eco- stand of de Normaal-stand. En is er veel verschil tussen deze rwee standen?
Top! Gefeliciteerd! :)

Ik rijd alleen maar in Eco want het rijdt erg prettig, lekker rustig optrekken maar bij diep intrappen bijna net zo rap als in sport stand. Af en toe in sport als ik zin heb om even de kick van het snelle optrekken wil meemaken.

Het verschil zit in de regeneratie (harder remmen bij gas los), gebruik van airco/kachel.
Staat ook allemaal in de handleiding uitgelegd. Er is ook een Eco+ stand, die heb ik nog niet onderzocht.
In de sport stand is de stuurbekrachtiging een stuk directer. Helaas kun je niet instellen dat je die stuurbekrachtiging in Eco of Normaal actief wilt hebben.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-02-2019 13:44 (22%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@1973Michel1973: zie mijn reactie in het daarvoor bestemde topic: CyBeRSPiN in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-02-2019 14:15 (104%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:41:
[...]

Is dat dan een eco stand waarin ook alle comfort uitgeschakeld is, of gewoon een ecostand qua rijden? Want ik weet van de i3 dat de eco stand ook zorgt dat je überhaupt geen kachel hebt en dergelijke. :D
Nee, dat is de ECO+ stand die je kunt oproepen door de drive-mode knop ingedrukt te houden. In dat geval is kachel en airco uit, behalve om de ruit te ontwasemen.
De normale ECO stand rijdt prima en is ook nog wat aan te tweaken in het menu. De kachel/airco zal denk ik wat minder agressief stoken dan in Normaal of Sport.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:24:
[...]

ECO+? Dat zou eigenlijk ECO- moeten heten. :P

Ben dan wel benieuwd wat de standen verder allemaal inhouden en wat je precies kunt tweaken. Is daar een overzicht van of moet ik dan een handleiding opsnorren? O-)
De handleiding staat in de topicstart.. Daar staat een hele hoop in.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Van die snelheidsbegrenzing merk ik niks, net nog 150 gereden in de ECO stand..
Maar maak eens een proefrit, leer je ook een hoop van! :)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-02-2019 16:41 (27%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Sigmasailor schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 16:44:
[...]

Ik heb ruim 4 jaar Outlander en bijna een jaar Leaf ervaring achter de rug. Ik heb het altijd met de Mennekes en Fastned kabels gered. Mijn Lolo lader thuis gebruikte ik het meest. Ik heb de Granny lader bij allebei de auto's precies een keer gebruikt (om te kijken of ze werken). Ik ga zo'n (best zware) kabel niet jaren meeslepen.
Voor vakanties zie ik het wel voor me. Bij een Outlander had je natuurlijk altijd een escape met je benzinetank ;) En als je hem bewust mee moet nemen zal je net zien..

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 17:02:
[...]

Overigens biedt Kia voor zover ik kan zien nog geen proefritten aan. Wellicht wel via een achterdeurtje als je gaat leasen of zo.
Je bent denk ik teveel "online" gefocust ;)
Bel eens naar een dealer, loop eens binnen. Een afspraak voor een vrijblijvende proefrit is zo gemaakt, echt. No questions asked, alleen ff je rijbewijs laten zien en voor akkoord tekenen. Die verkopers doen niks anders.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 27-02-2019 17:04 (3%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
rob313 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:55:
De kia app is bij mij al een uur onbereikbaar. Meer gebruikers last van?
Nee, werkt prima nu en ook paar uur terug.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
maaik13 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Gevraagd bij allekabels.nl voor een haakse kabel. Ze adviseerde me deze

https://www.allekabels.nl...257/1261789/kabelmof.html
Begrijp jij wat een haakse stekker is? Degene die je dit adviseerde blijkbaar ook niet..
Gonadan schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:44:
Hoe kan het dat Kia nog niet weet of er een trekhaak voor drager op kan terwijl die dingen al overal rond rijden? 8)7
Dude, ga eerst die proefrit IRL even inplannen voordat je hier van dit soort posts blijft maken ;)
En ik hoef je denk ik niet uit te leggen hoe je op 'trekhaak' kunt zoeken in dit en het voorgaande topic.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 28-02-2019 10:12 (45%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Giel83 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:47:
[...]

Nee, tijdens het bestelproces zat er een 'optie' van 2000,- bij die niet uit kon. Je kon optioneel verder alleen nog een 10 inch scherm dan kopen i.p.v. de standaard 8, maar dat hoefde voor mij niet.
Hij gaf aan de oude variant niet meer te kunnen bestellen.

Beetje vreemde gang van zaken, maar ik was dan ook niet echt tevreden over de verkoper.
Raar.. Je zou verwachten dat er inmiddels meer te kiezen is qua opties dan, zoals schuifdak, 230V aansluiting in de middenconsole, etc. En een kruising tussen de huidige DynamicLine en ExecutiveLine, bijvoorbeeld all options maar geen lederen bekleding.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dark_Sim1986 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:36:
heb gisteren even getest, Niro gaat rap naar 180km/u en dan niet harder.

ik dacht dat 167 de top was?
180 op de GPS of op de teller?
De teller wijkt volgens mij zo'n 5% af, misschien meer als je harder rijdt.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
hantheman schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 15:03:
[...]

Ik zie niet in hoe je met die mof een haakse hoek zou kunnen maken. Wellicht als je de kabel in een bochtje weer terug kan leggen oid?

@CyBeRSPiN hoe stug is die kabel? beetje wrikken mogelijk of ga je dan de boel forceren?
Misschien ook gewoon niet teveel miepen en gewoon laden met die handel :+
Nee, die mof gaat 100% NIET passen.
De stekker is haaks, dus nee, daar valt niks aan te wrikken.

Zag nog een tip voorbijkomen: de granny onder je auto leggen en je verlengsnoer daar aansluiten. Tenzij je straat onderwater komt te staan ben je dan wel beschermd tegen regen.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Daarom neem ik de gok met 1.5mm2 voor incidenteel gebruik. Ging prima de eerste week zonder laadpaal en stekker is heel degelijk. Dat het snoer een beetje opwarmt deert niet. Is ook nog lomp en zwaar zat overigens met 20 meter.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dark_Sim1986 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:57:
zo, eindelijk kunnen registreren bij mijnKia. uiteindelijk door Kia zelf laten doen omdat ik iedere keer de melding kreeg dat er al een registratie bekend was.
alleen de app toont alles op 0%.

Moet ik in de auto zelf dan nog een handeling verrichten?
Ja, je moet akkoord gaan met de voorwaarden in de app zelf, als je dat niet al gedaan hebt. Zat ergens verborgen in een van de menu opties.
In de auto volgens mij niet aangezien de module buiten het systeem om werkt.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 01-03-2019 14:00 (8%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Wat zijn jullie van plan met die dakdragers? Heb zelf niet eerder een auto met dakrails gehad.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
O ok, een dakkoffer heeft dus altijd ook nog van die dragers nodig, was me niet duidelijk.
Met fietsen vraag ik me dan af hoe je die zonder schade op en af het dak krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ja dat gepland laden gaat regelmatig mis. Houd je app dus goed in de gaten!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
harw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:45:
Verder even gekeken naar de parkeer sensoren.
Het lijkt erop dat de parkeer sensoren eenmaal aan gezet ook aan blijven. (voorkant)
Meerdere keren de auto uit en aan gezet maar instelling blijft bewaard.
Ook nog even gecheckt, maar zodra je boven de 30km/u komt gaat ie weer uit. Aanzetten kan pas weer als je weer langzaam rijdt.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ja, ik houd het ook wel in de gaten. In theorie kun je er leuke dingen mee doen zoals inderdaad actief routeplannen tussen snelladers op basis van SoC, route en locatie. Zoals Tesla dat kan met hun SuperCharger netwerk.
Hoop alleen dat ze met officiële updates komen om de dingen aan te vullen die nu gemist worden. Vrees alleen van niet, aangezien ze blijkbaar in november alweer met een nieuwe generatie gaan uitleveren. Wat voor moeite gaan ze dan nog doen voor die paar duizend uitgeleverd Niro’s in 2019?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Ja of een plaat die op meerdere hoogtes kan. Bij een Toyota Auris kun je daarmee snel wisselen tussen een vlakke laadvloer en een diepere bak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Vdb.tim schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:42:
Kan dit bevestigd worden door ervaring dat super charges hier in België en meeste landen een tarief vragen van 45 euro als je van 20 procent van je huidige baterij naar 80 procent wilt gaan laden ? Ik vindt deze tarieven terug op de app NewMotion . Of kloppen deze tarieven niet ?
Ik zie hetzelfde als ik met NewMotion in België kijk, 25ct per minuut en 69ct per kWh, ja dat hakt er in.
Beter dus op zoek naar een andere laadpas waar je alleen voor kWh kan betalen. Goedkoper dan 69ct moet ook mogelijk zijn.
Kijk eens op https://laadpastop10.nl, misschien heb je er in België ook wat aan.

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 03-03-2019 14:52 (6%)

• CyBeRSPiN
  • Nu online
bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:44:
[...]

Ik heb via een https://evpaths.app een traject ingegeven naar Oostenrijk voor het zomerverblijf. Rijden aan de max snelheden (tot 130/u) en snelladen onderweg gaf me over de +/-1100km een rit op van 12u45. Rijden aan 105/u gaf me slechts 13u u op. 2 keer minder laden wat waarschijnlijk een ander gevoel geeft gezien je meer aan t rijden bent en minstens een half uur minder lang stilstaat.
Die planner kende ik nog niet. Maar helemaal lekker is ie nog niet, want hij komt met Tesla Superchargers aanzetten, die staan vooralsnog niet open voor andere merken.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Wackerstamfer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:05:
Zijn conclusie dat de e-Niro zuiniger is vind ik wel apart, uit de tests van Björn komt dat de Kona een klein range voordeel heeft. (gezien gelijke aandrijflijn en iets kleinere auto mijn inziens ook logischer)
Dat is ook de conclusie van de WLTP test, hoe vreemd ook, de e-Niro is een fractie zuiniger.
Ook is er een test geweest met 2 Duitsers die identiek traject aflegden, daar kwam de Niro ook als zuiniger uit de test (geen noemenswaardig verschil, maar je zou verwachten dat juist de Kona verder kan komen).
YouTube: Verbrauchs-Challenge: Kia E-Niro vs. Hyundai Kona auf Autobahn | Ele...
Wellicht is de vorm van de e-Niro aerodynamisch net wat beter, of zijn het idd de standaard banden die zuiniger zijn.
renzo4000 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:20:
Damn ... ik moet nu ook vaart gaan maken met mijn keuze. Mijn lease contract loopt 26-12-2019 af (reeds met een jaar verlengd) dus aansluitend rijden met een e-Niro gaat het al niet meer worden. Lastige is dat er nog wat meer opties zijn (Tesla M3, Polestar 2, ....).
Wat langer doorrijden in afwachting van levering is vaak geen probleem zolang je geen dure reparaties gaat krijgen. Maar hoe langer je wacht, hoe meer keuze. De Model Y komt er ook aan en heel veel andere modellen staan nog op stapel voor de komende jaren.
Blij met mn e-Niro, maar kijk uit naar de keuzes over 5 jaar (hoewel de bijtelling tzt er in zal gaan hakken :/)

CyBeRSPiN wijzigde deze reactie 04-03-2019 13:36 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Wackerstamfer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:36:
[...]

haha jeetje 8)7 was die voor de prijsverhoging wel goedkoper?.
Scheelde heel weinig. Iedereen had een hogere prijs voor de e-Niro verwacht toen de prijzen bekend werden. Het nieuwe model van de e-Niro wordt schijnbaar wel 2k duurder, dan "klopt" het weer ;)
Je kan bij het bestellen uit een heel scala banden kiezen. Als je de auto wilt vergelijken moet je ze op dezelfde band zetten. Anders doe je een banden vergelijking :)
Standaard voor Kona toch van die Koreaanse Nexen banden? Lijkt me juist logisch om de standaard uitvoeringen te vergelijken.
Het blijven beide leuke auto's en de e-Niro is in bepaalde opzichten zeker beter afgewerkt. Maar stellen dat alles wat anders is beter is in de e-Niro vind ik wel een hele makkelijke conclusie ;)
Ja, de HUD van de Kona is sowieso beter dan die van de e-Niro :+

• CyBeRSPiN
  • Nu online
bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Heb ik niet maar heb pasjes ingevoerd, ik heb niks aan palen waar ik geen pas/app van heb.
Ik had ook pasjes ingevoerd die ik heb, maar hij kwam toch met Tesla palen..
Bijvoorbeeld Utrecht-Kopenhagen, met PlugSurfing/NewMotion/EinfachStromLaden/Telekom en de Kia e-Niro geselecteerd.

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DSmarty schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:50:
Kleine update @"Noorse kofferbak".

Uiteindelijk de dealer benaderd met een Noorse VIN, deze heeft de vraag weer uitgezet bij Kia Nederland.
Die hebben een vergelijk gedaan tussen een NL VIN en die Noorse en hebben daarmee de kofferbakoptie gevonden:
[Afbeelding]

Die plaat lijkt dus de "85710Q4000WK" te zijn.
Heb even gevraagd bij mijn dealer wat deze dan moet kosten *schrik niet*: € 425,47

Moet nog even verifiëren of dat klopt, of dat men per ongeluk de gouden uitvoering geselecteerd heeft :X

Heb het partnummer nog nergens in Europa weten te vinden, in de USA kan ik hem online vinden voor ongeveer $200, bijvoorbeeld https://www.kiapartscount...e-cov-85710q4000wk?c=az0x
Goed werk! Is die kap rechts die half is weggevallen in de screenshot niet ook een onderdeel dat je dan nodig hebt om het netjes af te werken?
Die prijs verbaast me niks, is altijd vreselijk duur om reserveonderdelen aan te schaffen.. Uit de US invoeren kom je alsnog op dat bedrag uit, tenzij je er meteen 10 tegelijk bestelt ofzo zodat je verzendkosten kunt splitten.
En de ruimte voor het 'reservewiel' is dan niet handig bereikbaar, klopt dat?
Pagina: 1 2 3 ... 9

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True