Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ander huis, isolatienormen en inbouwen warmtepomp?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Wij zijn aan het nadenken over het verhuizen naar een huis met een recenter bouwjaar. Met het zicht op van het gas gaan en het realiseren van een lagere belasting voor het milieu, vind ik het interessant om te weten hoe groot de verschillen zijn tussen een huis van bijvoorbeeld 1995, 2000, 2005, 2010 en 2015.

Nou heb ik online gezocht naar concrete NEN isolatie eisen voor woonhuizen per bouwjaar, maar ik kan helaas weinig vinden. Het meeste online zegt "na 1983 is er goed geisoleerd".

http://www.bestaandewoningbouw.nl/wp-content/uploads/2011/12/Minimumisolatie-eisen-voor-de-sociale-woningbouw.jpg
bron: http://www.bestaandewonin...t-woningcasco-in-de-tijd/

Op Wikipedia vind ik het een en ander over de Energieprestatiecoëfficiënt. Daar lees ik toch wel flinke verschillen, een woning uit 2015 zou nog maar 40% van de energie gebruiken ten opzichte van een vergelijkbare woning uit 2000!

Tevens lees ik dat Energielabel A gelijk staat aan een EPC van 1.0, dus de standaarden uit het jaar 2000! Weinig nut dus, zo'n energielabel.

Zelf zijn we voornemens een huis uit minimaal het jaar 2000 te kopen, liefst 2005. Op ons nieuwe huis zouden we in de komende 10 jaar zonnepanelen en een warmtepomp willen installeren. (ligging van het dak houd ik al rekening mee).

Welke EPC zou voldoende zijn om zonder al te rare / dure streken een warmtepomp in te zetten (bijvoorbeeld door alleen hoogrendement radiatoren te monteren)? Ik zit niet te wachten op het opnieuw isoleren van mijn dak.

En waar kan ik op letten bij een woning bezichtiging qua isolatie of is er eigenlijk alleen betrouwbaar op het bouwjaar af te gaan?

Kia e-Niro Executive - Grafity Blue - Inmiddels >11.00km erop

Beste antwoord (via marowi op 23-01-2019 11:40)

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 21:10
Er is in mijn optiek maar 1 manier om je wens goed in vervulling te laten gaan.

Je zal moeten beschikken over de originele bouwtekeningen en uitgangspunten waar het huis vanaf gebouwd is . Daarnaast zal je de staat moeten inspecteren van de woning en de isolatie. Zo werd er zeker 10 jaar geleden nog lang niet zo nauw gekeken op de kwaliteit van aanbrengen van isolatie . Over lucht dicht bouwen nog maar te spreken. Sommige aannemers deden het al wel maar lang niet allemaal. De eisen zijn ook flink opgeschroefd . Een jaar of 10 geleden werden er nog gevels gebouwd met een rc waarde van 3.0/3.5. En nu is dat al 6 of meer. Er is de laatste 5 jaar een flinke sprong voorwaarts gedaan.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Alle reacties

• marowi
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:09:
Je kunt bij een bezichtiging vragen om informatie (al heeft de makelaar die vaak ook niet) en je kunt vragen of er nog documentatie/tekeningen van de bouw voorhanden zijn. Ik weet niet over wat voor type woning we praten?
Tussenwoning of hoekwoning, met de huidige huizenmarkt zit een twee-kapper er niet meer in voor ons met een recent bouwjaar. Concrete eisen van ons nu:

- 2000 of nieuwer
- Parkeren op eigen terrein (laden elektrische auto die volgende maand komt).
- Minimaal 4 slaap/werk/hobby ruimtes
- Minimaal 110m^2
- Geen VVE / Stadsverwarming / ander ongein
GeeMoney schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:09:
Een tip is in ieder geval om niet naar het bouwjaar te staren. Dat zegt namelijk niets over de uiteindelijke isolatie waarden. Het bouwbesluit waarin dit vastgelegd is kan wel 5 jaar oud zijn bij wijze van en voldoet dan dus aan de regels van het jaar 2000 terwijl de bouw pas in 2005 gestart/voltooid is.
Ook nu zijn er nog woningen die op een vorig bouwbesluit gebouwd worden en dus geen EPC0 woning zijn of een zogenaamde nul-op-de-meter zijn. En zelfs nu gewoon nog gasgestookt worden gebouwd en opgeleverd.
Hoe kom ik erachter welke norm is aangehouden bij bouw?

marowi wijzigde deze reactie 22-01-2019 11:12 (33%)

• marowi
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:30:
@marowi ik zou inderdaad zoveel mogelijk originele documentatie opvragen van de woning in kwestie of zelf opzoeken. Desnoods aannemer/projectontwikkelaar benaderen?
Ik ben bang dat dit in de huidige huizenmarkt waarbij mensen er zelfs over nadenken om voorbehoud van financiering achterwege te laten en geen keuringen te doen een reden dat je er niet door komt. "Moeilijk doen"

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True