Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Jaarrekening in tweeën gedeeld, probleem voor salderen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
In deze link staat het vrij helder uitgelegd inclusief de stappen die je moet nemen: https://www.consuwijzer.n...van-mijn-rekening-mag-dat

Dus korte samenvatting, hetgeen de energieleverancier nu probeert te doen mag niet.

• AWitteveen
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:42
@Tens Kan jij me uitleggen waarom het een nieuw contract is? Het oude contract is niet opengebroken, en er is geen akkoord op een nieuw contract gegeven. Dus het op dat moment bestaande contract geld gewoon. Daarnaast is salderen een wettelijke verplichting voor energiebedrijven, dus contract of niet. Het moet gewoon.

• AWitteveen
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:41:
[...]

Laat ik het anders stellen. Dit klinkt een beetje als iets kopen in de winkel, een maand later ontdekken dat het product in de aanbieding is en dan teruggaan om het verschil terug te vragen.
Absoluut! Maar niet geschoten is altijd mis :+

Daarnaast denk ik wel degelijk dat dit niet mag wat mijn energieleverancier doet.

AWitteveen wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:46 (10%)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17-09 09:45
AWitteveen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:43:
[...]

Absoluut! Maar niet geschoten is altijd mis :+

Daarnaast denk ik wel degelijk dat dit niet mag wat mijn energieleverancier doet.
klopt dit mag gewoon weg niet.
en je energie leverancier is verplicht het per jaar gewoon weg te strepen tegen elkaar.
al doe je 3000kWh gebruiken en pleur je 3000kWh op alleen de laatste dag het net op.
dan nog steeds moeten ze het weg strepen tegen elkaar.
dit is gewoon zeer helder beschreven en hebben ze zich aan te houden.
(het kost hun ook geen geld, ze maken alleen een heel klein beetje minder winst.
dan mag je denken aan 0,1ct per kWh. ;)
hun winst zit in het vast recht wat je toch betaalt of je nu saldeert of niet.)

(heb je een slimme meter of een feraris(draaischijf)?
met een slimme meter kunnen ze dit wel zien met een feraris zien ze het niet eens.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AWitteveen
migjes schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:25:
[...]
(heb je een slimme meter of een feraris(draaischijf)?
met een slimme meter kunnen ze dit wel zien met een feraris zien ze het niet eens.)
Een ferarismeter, maar de netbeheerder heeft de stand aan ze doorgegeven die ik heb doorgegeven aan de netbeheerder bij het aanmelden van mijn installatie. Deze stand gebruiken ze om de 2-deling te maken.

• migjes
AWitteveen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:34:
[...]

Een ferarismeter, maar de netbeheerder heeft de stand aan ze doorgegeven die ik heb doorgegeven bij de netbeheerder bij het aanmelden van mijn installatie. Deze stand gebruiken ze om de 2-deling te maken.
lol, dan heb je een lullige situatie.
die kan gewoon gebeuren.

de software van je energie leverancier maakt hier een fout.
(dit is eigenlijk een bug, maar die komt zo weinig voor dat die op veel plaatsen niet opgelost word.)
gewoon even de helpdesk bellen en die kunnen het oplossen.
dit behoord geen probleem te zijn.
(ik weet het sommige helpdesken zijn bemand door mutsen, ben je dom genoeg dan mag je er werken.
dus vertel rustig en kalm je probleem en op een gegeven moment snappen ze het wel en word het opgelost.)

ik heb zelf ook een keer zo een lullige gehad.
gebruikte 3000kWh en had 3200kWh opgewekt.
leverancier dacht dus niet -200kWh gebruik, maar feraris geheel klokje rond gedraaid dus 99799 kWh gebruikt had.
dat geeft een hele dure rekening in plaats van goedkoop.
gewoon een belletje en het was opgelost binnen een week. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AWitteveen
Ik heb ze gister hier al over gebeld, de persoon waarmee ik sprak was het met mij eens. Maar hij moest het opnemen met de afdeling facturatie. Ik moet hier nog terugkoppeling van krijgen.

• migjes
AWitteveen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:37:
Ik heb ze gister hier al over gebeld, de persoon waarmee ik sprak was het met mij eens. Maar hij moest het opnemen met de afdeling facturatie. Ik moet hier nog terugkoppeling van krijgen.
ze zullen waarschijnlijk een handmatige facturatie maken.
en daar zullen ze alles in recht zetten.
no prob. ;)

dus een weekje geduld.
(al het goede komt met wat geduld. ;) )

• Zypher
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 17-09 11:58
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:30:
Ik weet niet helemaal hoe je het moet lezen. Enerzijds geef ik je gelijk dat je het maximale eruit wil halen, maar anderzijds zou je het ook zo kunnen zien...

Jij wil jouw na mei geleverde energie gebruiken om de voor mei gebruikte energie(kosten) te compenseren. Dat klinkt natuurlijk ook wel een beetje als 'met terugwerkende kracht'. Jij ziet energie als geld en gooit alles over het hele jaar op een grote hoop. De energieleverancier heeft natuurlijk voor mei niet het voordeel gehad dat hij een deel energie niet hoefde te transporteren over het net, omdat je het zelf opwekte.
Als je deze redenatie volgt dan zou het hele salderen niet mogelijk zijn.
Mijn zonnepannelen wekken in de zomermaanden veel meer stroom op dan dat wij met ons gezin verbruiken in die maanden.
Mag dat dan ook niet gebruikt worden te salderen tegen energie die ik in de wintermaanden van het net opneem (omdat mijn pannelen dan veel minder opwekken dan wij verbruiken)? Want in de wintermaanden heeft de energieleverancier veel energie naar mij toe moeten transporteren.... :?

• BrainCrash
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14-09 22:12
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:25:
[...]

In het geval van TS is het nog een graadje erger. Die wil graag (begrijpelijk) salderen met zijn verbruik van voor het moment dat hij bij zijn leverancier heeft aangegeven (nieuwe overeenkomst) dat hij zonnepanelen had.
Ho even...
Op het moment dat je zonnepanelen geplaatst hebt wil dat niet zeggen dat dat automatisch een nieuwe overeenkomst tot gevolg heeft met de energieleverancier?
Waarom zou hiervoor een nieuwe overeenkomst nodig zijn?
Sterker nog: eigenlijk heeft de energieleverancier hier helemaal niks mee te maken.
Je meldt de installatie aan bij de netbeheerder, en die geeft dat wel weer ergens administratief door.. maar een nieuwe overeenkomt is hier helemaal niet voor nodig. Toen ik mijn installatie aanmeldde is ook gewoon mijn normaal energiecontract doorgelopen.

(overigens, als je met je ferrarismeter die hele installatie niet eens aangemeld had, of pas aan het eind van het jaar, dan was alles gewoon automatisch goedgegaan en had je deze problemen nu niet gehad.. maar dat is achteraf natuurlijk)

/Edit/update:

Dit geval staat wel heel erg letterlijk en duidelijk in de eerste alinea van die link naar Consuwijzer hierboven:
"Saldering moet over het totale verbruik van uw jaar- of eindafrekening gaan. Dit betekent dat uw energiebedrijf moet kijken naar de elektriciteit die u in de periode waarover de rekening gaat hebt afgenomen. En de elektriciteit die u in diezelfde periode hebt teruggeleverd daarvan af moet trekken. Uw energiebedrijf mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas in de loop van de periode waarover de rekening gaat bent begonnen met terugleveren."
Dat is precies letterlijk wat de situatie is... :)

BrainCrash wijzigde deze reactie 17-01-2019 15:34 (22%)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-09 19:32
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:13:
[...]

Even het verhaal verleggen naar bijv. een tv aanbieder. Die haalt TV Du PieleFrance uit het pakket en plaats TV DuPaturain terug. Heb je dan recht om je contract op te zeggen, terwijl je eigenlijk nog een half jaar moet?
Dus als ik iets aanpas waardoor mijn elektra verbruik veranderd, dan mag de leverancier de voorwaarden wijzigen?

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• drielp
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:36:
[...]

Het lijkt me nogal een verschil of je alleen afneemt of ook teruglevert.
Dat verschil is er zeker. Maar alleen voor diegene met PV op het dak.

• drielp
wolly_a schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:26:
[...]

Dat is natuurlijk niet hetzelfde. Je neemt bij je tv aanbieder bits en bytes af en dat wordt tv signaal, ongeacht je televisie. Het zou gekker worden wanneer je tv kanalen gaat terugleveren aan het net.

Maar we gaan nu eigenlijk de vraag van TS voorbij. Die wil alleen weten of hij kan salderen met het verbruik van het deel van het jaar voordat hij zonnepanelen heeft geplaatst.
Die vraag was al beantwoordt. Salderen gaat per jaar. Wat de leverancier nu doet is niet juist.

• AWitteveen
Voor de nieuwsgierigen onder ons die nog willen weten hoe het afgelopen is. De energieleverancier had belooft een nieuwe eindrekening op te maken omdat ze zelf ook zagen dat het niet klopte (achteraf bleek er meer fout dan alleen het salderen). Op de nieuwe jaarrekening is mijn gehele terug levering gesaldeerd. :D

• Eldijomo
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 08-08 14:28
Wij hebben jaren geleden panelen geplaatst en dit was net voor de zomer. Er vanuit gaande dat je een oude meter hebt en geen digitale zal de meter na plaatsing terug gaan draaien en dus zal het verbruik normaliter verminderen over het gehele jaar.

Dus op je rekening staat het aantal kWh echt verbruikt, en dat mogen ze in rekening brengen. Dus over het algemeen bespaar je op het gehele jaar. Zo is het bij ons ook op de rekening gegaan en zo gaat het nog steeds.

Ik heb dus vanaf plaatsing mijn energie bedrag meteen met ruim € 50 p/m verminderd.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True