Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ervaring met groendak voor geluidsisolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-08 12:58
Wij wonen sinds kort in Amstelveen in de buurt van de aanvliegroute van de buitenveldertbaan. Dat betekent dus dat wij enige geluidshinder kunnen ervaren als deze baan in gebruik is. Dat geluid horen we dan ook binnen.

Nu hebben wij een plat dak en ik zag dat de gemeente Amstelveen subsidie geeft op groendaken. Ik las over groendaken dat het allerlei voordelen zou hebben, waaronder isolatie. Zowel isolatie qua energie (verkoelend in zomer en warmte vasthouden in winter) en geluid.

Ik las inmiddels op tweakers dat de claims van energie-isolatie niet kloppen. Ik vraag me dus af hoe het zit met geluidsisolatie. Dat lijkt namelijk wel een sterke claim te zijn, maar voordat ik geld in zo'n dak steek wil ik het wel zeker weten.

Heeft iemand ervaring met een groendak en de geluidsisolatie die het geeft voor vliegtuiglawaai? Ik snap dat het zal afhangen van de dikte, maar een paar db winst is natuurlijk al mooi.

Alle reacties

• Oscar Mopperkont
Vast. Maar huis is al volledig dubbelglas. Daar valt dus weinig meer te halen.

• Oscar Mopperkont
Ik kan mijn ramen moeilijk dichtmetselen...

Maar ik ben op zoek naar ervaringen en minder naar speculatie of wat ik allemaal nog meer zou kunnen doen.

Hier lees ik verder toch echt als eerste dat dakisolatie goed kan helpen:

https://www.wesselinkisol...atie-nodig-rond-schiphol/

Dus er lijkt echt ook wel wat merkbaars te halen te zijn via het dak.

Oscar Mopperkont wijzigde deze reactie 13-01-2019 23:27 (6%)

• Oscar Mopperkont
@Oogje: wat ik zeg: weinig te halen (en geluidwerend glas is niet goedkoop. Dus een heel gezinhuis daarme doen, zal ook flink in de papier lopen). Maar veel belangrijker: ik waardeer het meedenken, maar als ik wil weten wat ik nog meer kan doen, dan open ik wel een algemeen topic over geluidsisolatie ;)

Oscar Mopperkont wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:02 (5%)

• Oscar Mopperkont
Nogmaals: ik waardeer meedenken zeer, maar ik heb geen topic geopend over algemeen geluidsisolatieadvies. Ik heb een topic geopend over over ervaringen van geluidsisolatie met een groendak. Verder woon ik hier net en ben ik niet van plan om te verhuizen. Het is dat een vriend van mij, ons erop wees dat wij een ideaal dak hebben voor een groendak en dat daar flinke subsidies voor zijn. Toen ben ik eens gaan kijken wat het is en zag ik dat het ook nog eens goed geluidwerend zou werken en las ik dus dat dakisolatie vaak een van de beste extra maatregelen is voor betere geluidsisolatie. Dat zou dus mooi zijn als zon groendak daar een goede maatregel voor zou zijn.

Net zoals je over het algemeen kan zeggen dat dubbelglas veel gaat helpen als je komt van enkel glas en dat je kunt zeggen dat geluidwerend glas nog een beetje extra zal helpen, kun je ook algemene uitspraken doen over een groendak en zeggen of een groendak kan helpen. Dat is ook waar men mee adverteert. Alleen adverteert men er ook mee dat het energie-isolerend werkt en dat blijkt een nonsensclaim te zijn. Vandaar dat ik graag wat real life ervaringen hoor.

Oscar Mopperkont wijzigde deze reactie 14-01-2019 08:26 (28%)

• Oscar Mopperkont
@jurjen_g Dat is mooi om te horen (misschien nog een bijkomend voordeel dus :) ). Ik las het hier:

Tsurany in "Ervaringen van een groendak"

• Oscar Mopperkont
pagani schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Als het gewoon ouderwets dubbelglas is is de U-waarde rond de drie. Voor HR++ is dat minder dan 1.2, dus nog best wat ruimte voor verbetering.
offtopic:
Het is St. Gibson Climaplus Ultra HR++ glas uit 2014.

• Oscar Mopperkont
ASW1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:31:
De vraag is niet of het een thermische of geluidsisolerende waarde heeft, de vraag is of het een toegevoegde waarde heeft. Dat hangt af van wat voor dak je op je huidige woning hebt.
Een nieuwbouwwoning met een dak met Rc6 is thermisch dusdanig goed geïsoleerd dat een groen dak geen merkbaar verschil gaat geven. Op een dak met veel massa (beton) zal het geluidstechnisch ook niet veel doen omdat het weinig toevoegt.
Het is een woning uit de jaren 20 met een opbouw met een plat dak. Op een klein strookje na is ons dak volledig plat, waarbij je het platte dak op elke verdieping hebt (uitbouw beneden en opbouw is kleiner dan eerste verdieping).

Zal dus net als bij meeste huizen een lichte constructie zijn (die mogelijk helaas niet een al te zware versie kan dragen van een groendak). Dak beslaat verder een relatief grote oppervlakte (50 a 60m2 --> stuk meer dan ramen, wat denk ik 25m2 al zijn), dus dan leek het mij dus wel een relevant verschil te kunnen gaan maken. Zeker op zolder waar 40m2 van het dak ligt en waar ik mijn werkkamer heb.
MAZZA schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:27:
[...]

Dit topic gaat toch over geluidsisolatie? Thermische isolatie daar helpt een groendak nauwelijks bij. Maar geluidsisolatie wel degelijk. Letterlijke quote uit dat milieucentraal artikel:
Eens, maar ik begin ook niet over thermische isolatie :p
In deze studie (2018) wordt dat ook aangehaald, met name lage frequenties worden erdoor gefilterd.
Thx, dat is nuttig.

Oscar Mopperkont wijzigde deze reactie 14-01-2019 10:58 (20%)

• Oscar Mopperkont
roger_s schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:20:
Tripple glas heeft uiteraard nog een betere waarde.
offtopic:
Voor geluid begreep ik juist dat tripple minder goed is, maar dat het meer helpt om te werken met verschillende glasdiktes en een grotere afstand (hetgeen alleen wel weer leidt tot minder thermische isolatie). Verder kan een folie kennelijk nog wat uitmaken.
Ik heb wel wat ervaring met een groendak. Mijn oude woning had dit. Het is onderhoudsvriendelijk, tenminste bij mij. Oppassen dat er er geen bomen op groeien. De dikte/massa van het geheel bepaalt de isolatiewaarde. Er was bij mij duidelijk verschil tussen een groendak en een normaal plat dak (zonder grind). Vooral de regen wordt goed gedempt is mijn ervaring. Ik kan helaas niks zinnigs over vliegtuigen zeggen. Wel dat het verdomt lastig is om dat geluid uit je huis te weren. Waar je ook naar kunt kijken is, maar dat gaat wel heel ver en ik weet niet zeker of het goed werkt, is de luchtvochtigheid in huis. Vochtige lucht geleid geluid beter dan droge lucht. Meer heb ik niet voor je.
Thx :)

• Oscar Mopperkont
ASW1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:03:
Het is dus een balkenconstructie met houten dakbeschot? Dan kan het verzwaren van je dak wel degelijk helpen. Nadeel is wel dat deze daken meestal niet veel extra massa kunnen dragen, je zou er een constructeur naar kunnen laten kijken om te zien hoeveel kg/m2 je erop kunt leggen.
Het gewicht van een groen dag verschilt enorm zoals al is aangehaald door anderen, wanneer het volledig verzadigd is met regenwater is het vele malen zwaarder dan wanneer het uitgedroogd is. In dat laatste geval zal het veel minder doen voor het geluid.
Yes. En ook eens dat ik iemand een berekening zou willen laten maken. Blijft een oud huis en ik superveel gewicht erop leggen, voelt gewoon niet goed.

• Oscar Mopperkont
ASW1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:36:
Tsja dat is een dilemma. Realiseer je dat de demping in het laagfrequente bereik vrijwel recht evenredig met de massa is. De maximale last van je dak benut je alleen bij piekbelasting, dus wanneer je groene dak geheel verzadigd is met water. 90% van de tijd zal dat niet zo zijn, dus je kunt je af vragen hoe efficiënt dat dan is. Voor absorptie van midden en hoogfrequent geluid zou een droog groen dak misschien wel iets kunnen schelen, daar durf ik niets over te zeggen. Zoals hierboven al aangestipt is de effectiviteit van zoiets verdraaid lastig meetbaar.

De onderzoeken die iets beweren heb ik mijn vragen bij, dit zijn meestal stellingen als "massa dempt geluid, een groen dak heeft massa dus dan zal een groen dak wel *iets* van geluid weren".
Het is vaak van het niveau dat de zeespiegel stijgt als je er een emmer water in gooit; ja maar hoeveel dan?
Precies daarom is het dus dat ik iets meer gevoel wil krijgen met hoe mensen het nu in de praktijk ervaren. Het klinkt logisch en de logica zal kloppen, maar is er echt een kans dat het een waarneembaar effect heeft.

Trouwens extra factor in de mix: de buitenvelderbaan is vooral open met slecht weer (10-15% van de tijd denk ik). Er is dus ook wel correlatie met regen en dus verzadigd dak :p

offtopic:
Zal ook nog eens verder duiken in glas om daar meer een gevoel bij te krijgen. Juist omdat ik mezelf hier lang zie wonen, zou ik comfortverhogende maatregelen in begin willen nemen. Ander levensgroot geluidslek dat we beneden hebben is de open haard. Die wil ik op zich behouden, maar met een gesloten gashaard erin zal dat ook minder geluid doorlaten

Oscar Mopperkont wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:54 (11%)

• Oscar Mopperkont
BroederM schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:07:
Sorry, maar je frustraties vertroubelen je gezonde verstand.
Tegen wie heb je het? Als in welke frustraties van wie, vertroebelen wiens gezonde verstand?
Z'n gewicht op een balken jaren '20 woning dak leggen is gewoon niet verstandig.
Meeste dak zit in de opbouw. Die is niet oud. Ik weet niet of het gewicht van die (relatief) nieuwe balken niet gewoon op de draagmuren aan de buitenkant rust.
Ik zou nu eerst een berekening laten maken voordat er verder energie insteekt.
Mijn gezonde verstand zegt, eerst even zelf wat onderzoek doen op internet (o.a. dit topic) voordat ik geld ga uitgeven voor een berekening. Ik neem aan dat zo iemand dat ook niet even gratis voor me uitrekent. Is best een klusje.
Wij hebben dit zelfde idee (maar dan uit ecologische gedachten) moeten laten varen omdat onze jaren 80, deels stalen aanbouw van 66m² zeer waarschijnlijk het gewicht kon dragen.
Echter was het onduidelijk wat het gewicht zou doen met het orginele woonhuis uit 1927. De aanbouw kon zich van het woonhuis "af gaan scheuren" door minimale verzakking van de aanbouw of omgekeerd door gronddruk het woonhuis weg duwen.

Als de berekening dus aangeeft dat het kan gaan ze je vertellen dat het lastig te voorspellen is wat er gaat gebeuren.
Dit is nuttig om te horen (gek trouwens dat jouw gezonde verstand je niet tegenhield in het maken van de berekening in de eerste plaats :p ). Dit zou misschien ook best de reden kunnen zijn dat je in Amstelveen weinig groendaken ziet. Er staan veel huizen uit de jaren 20 en 30. Zeker in de buurt van aanvliegroute van de Buitenveldertlaan.

• Oscar Mopperkont
Señor Sjon schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:53:
Je dakopbouw is ook later geplaatst? Je kan niet oneindig op oude funderingen straffeloos gewicht blijven toevoegen. Een laag van 10 cm water op een vierkante meter is al 100kg. Ga ervan uit dat het 40-50% het groene dak verzadigd, is dit al 50 kg/m2. Daar komt het dak dan nog bij.
Ik denk dat het vroeger een klein puntdak was. Daar is nu bij dezelfde nokhoogte een vierkante box van gemaakt zeg maar. Altijd last nagaan hoe alles was, want wat wanneer precies is gebeurd, is nooit helemaal duidelijk.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True