Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG Oled C8 + Windows 10 + Geforce 1080 = donker beeld

Pagina: 1
Acties:

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Test eens zonder de receiver ertussen?

OnePlus 5 8/128 te koop - €199!!

• Pierdw
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 03-04 11:24
Starck schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:43:
Wat voor keuze heb je bij color format of dynamic range?

Ik dacht namelijk dat die dynamic range op limited moet, maar het is alleen tijdje terug dat ik het control panel voor mijn neus had :)

[...]
Goed gevonden Starck! Ik heb de 'output color format' aangepast van RGB naar YCbCr4444 en voila! Nu ziet het er weer goed uit, de donkere vlekken zijn weer gewoon beelden geworden.

Nou dus dat is opgelost! Echt niet normaal hoeveel instellingen ik heb geprobeerd!

Nu ik de term YCbCr4444 gevonden heb, heb ik wat meer onderzoek gedaan naar de wereld van kleuren en TV's en computers. In theorie zou je een computer op RGB 'full dynamic range' moeten zetten en zou de TV, die pixels in RGB weergeeft, dit het beste moeten kunnen weergeven. Windows denkt in RGB, Nvidia drivers denken in RGB, games ook. Nu gaan we dus van RGB naar YCbCr en weer naar RGB. Maargoed het werkt. Zie hier een technische discussie over dit onderwerp: https://forum.doom9.org/showthread.php?p=1271416#post1271416

Heb ook nog iets anders gevonden, je kan de LG in 'PC mode' zetten en dan ondersteunt hij kennelijk wel RGB. Om dat te doen moet je, heel logisch, naar 'all inputs' gaan op de TV, en dan het icoontje van de input waar de computer op aangesloten is, veranderen in het icoontje van de PC. Lekker logisch... Als ik dat doe, is het beeld ook niet meer donker op youtube. Alleen nu herkent de TV weer geen HDR content en springt niet in HDR modus als ik een HDR film open... maar het ziet er wel aardig als HDR uit dus wat hier precies aan de hand is snap ik niet.

Ik zet 'm dus op YCbCr4444 en dan ben ik voorlopig helemaal heppie! Nu alleen nog een goeie film zien te vinden om te kijken ;-)

Dank allemaal voor het zoeken naar de oplossing!!!!

• rundfunk rudi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 25-05 20:09
Het is simpel optelossen @Pierdw

je moet je windows pc op RGB full zetten
hiermee stuur je een dynamische bereik naar je lg oled van 0-255 ipv de gebruikelijke
15-235 (limited) je oled kan echter beide aan

stuur je een full rgb signaal uit dat moet je in je tv
onder beeldopties de zwartwaarde setting veranderen naar hoog

deze staat standaard op low. want alle tv uitzendingen en apps maken gebruik van de limited dynamic range. als je bv de netflix app op je tv gebruikt (waarom doe je dat eigenlijk niet ?met geluid via HDMI arc)is de zwartwaarde instelling wrs greyed out en kan je deze niet veranderen..

de ycbr 4:4;4 is ook standaard limited. 15-235

voor films via pc gebruik je het beste mpc classic met madvr, (ngu voor croma en luma upscaling met jou videokaart) zorg dat je daar ook 0-255 selecteerd. madvr zorgt voor de beste upscaling naar hogere resolutie en van chroma (van 4:2:0 naar 4:4:4) bijna alle films,series zijn nagenoeg 4:2:0 24p (8 of 10 bit sdr of 10 bit hdr). De upscalers en beeldbewerking van de lg ook al erg goed overigens

windows denkt eigenlijk alleen maar in rgb dus beste laat je op rgb full staan, met zwartwaarde op hoog. dat scheelt een extra conversie. speel je alleen video af via pc zet dan in het nvidea control panel je refresh rate op 23hz (=23.9p) aangezien bijna alle content 24p is. zet voor 24p content trumotion uit en realcinema (echte bioscoop in beeldopties) aan. (je kan niet beide settings tegelijk gebruiken) gebruik alleen een trumotiin setting voor tv uitzendingen (50/60hz) of die enkele serie in 25/50p als je ervan houd. anders krijg je verkeerde pulldowns
trumotion interpoleert extra frames waardoor je een soort smoothing krijgt (soap ophra effect)
real cinema geeft 24 p beelden in 120hz weer.. door 5x hetzelfde beeld te herhalen. beiden zorgen voor een significante vertraging. ca 80ms extra voor real cinema bij de al ca 40 ms in de isf en technicolor mode.

uiteraard moet je ultra deep color aanhebben in je tv en 4k signal format in je denon op high alle soort ip scaling en kleur processing in je denon uit.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True